Er wordt veel onzin over objectieven verteld, en de radioactiviteit van SMC objectieven is er een van. Het heeft niets te maken met de coating zelf, maar in een beperkt aantal objectieven wordt er gebruik gemaakt van thorium-houdend glas. Een bekend voorbeeld is de 50mm f/1.4 Super-Multi-Coated Takumar, die als gevolg van de (overigens zeer beperkte) radioactiviteit vaak vergeelt. Dit vergelen kan worden tegengegaan door het optiek met UV straling te behandelen. Latere objectieven (na het midden van de jaren '70 geproduceerd) gebruiken geen thoriumhoudend glas meer. Sowieso zijn K-mount objectieven niet radioactief.RobertJRB schreef op vrijdag 16 september 2011 @ 11:15:
Op zoek naar pentax M (k mount) lensjes vertelde een winkeleigenaar me dat de MSC coating van pentax heel erg radioactief is.
Op het internet kan ik hier niets over vinden, iemand hier weet van?
En iemand nog leuke adresjes waar ik veel pentax spul kan vinden?
ps, kwam er wel achter dat de asahi pentax SMC coating de voorloper van de zeiss T* coating is. Zeiss heeft de formule blijkbaar overgekocht van pentax.
Leuke adresjes? Kijk o.a. eens bij secondhandcamera.nl en www.mkoptics.net. Marktplaats is echter goedkoper en leuker
Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter