Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-08-2021
orthoplanar schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 14:25:
[...]

Heb je het hier over de FL 55/1.2 of de FD 55/1.2 SSC (al dan niet aspherical)? Deze conversieset is specifiek voor de FL 55/1.2, en Ed, de maker, claimt dat deze zo probleemloos op de 5DmkII werkt.
Hier een opmerking van Jim Buchanan, een Amerikaan die ook commercieel mount conversions doet, over de Minolta 50/1.2 en de FL55/1.2:
The Minolta 50/1.2 has its rear element mounted in such a way that there is no protruding housing, giving is just enough room for the mirror to swing by. The Canon FL55/1.2 also shares this feature.

While I can't make the blanket statement that the Minolta 50/1.2 and Canon FL55/1.2 have no mirror issues at infinity focus, very rarely do I come across either of these 2 lenses that has a mirror problem at infinity, but it really depends on camera manufacturing tolerances and camera position.
http://www.fredmiranda.com/forum/topic/1031971/0#9805177

Dit verbaasde mij wel een beetje omdat ik eerder van verscheidene kanten vernomen had dat oneindig wel problemen met de spiegel zou geven met de FL, maar dat hoeft dus niet per se zo te zijn (en als het zich wel voordoet waarschijnlijk op te lossen door de lens wat af te stoppen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Hihi ik was laatst in Artis en dan is 750mm (500 op crop) toch bestwel leuk. En ik ben ook best blij met de plaatjes uit die rare spiegellens.. Ik krijg het manual focussen ook beter onder de knie, maar het blijft pittig..(hier nog 3, vooral contrast moeten verhogen, en wat sharpening gebruikt)

Afbeeldingslocatie: http://www.gladiool.dds.nl/jpg/mirror/IMG_8030.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.gladiool.dds.nl/jpg/mirror/IMG_8042.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.gladiool.dds.nl/jpg/mirror/IMG_8058.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door maratropa op 08-08-2011 19:52 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:10

Fiber

Beaches are for storming.

De eerste foto vind ik niet mooi, de tweede is aardig, maar die derde (stokstaartje?) vind ik zeker erg goed gelukt. :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:55
Bij de eerste foto vind ik de spiegellens bokeh ook vrij lelijk. Alsof die aap een liter bellenblaas heeft gedronken en dat nu door middel van scheten weer naar buiten werkt.... :+

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-09 14:01

TNW

Ik probeer nog steeds aan een Super Tak 50mm 1.4 te komen maar helaas weten ze op Ebay te goed wat het waard is. Laatst zag ik er een voor €120 weg gaan, wordt steeds gekker. Als ik een 1.4 50mm wil hebben kan ik beter naar een winkel lopen en voor 350 een 50mm 1.4 USM van Canon kopen, scheelt al dat bieden en gedoe, en AF 8)7

Ik ga wel kijken naar een vervangende Helios 58/2, mijn huidige is vrij lomp behandeld en waarschijnlijk niet representatief voor de kwaliteit van eentje die netjes is behandeld. Ook lijkt het me leuk om nog wat langer telespul te hebben. In deze lenzen heb je ook een wat ruimere markt.

Weblog | Straling!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

er is hier dus gewoon een topic over! omg! ik ben momenteel bezig met opties te bekijken. Ik heb nog een hele berg lenzen van vroeger. Meeste M42. Waaronder de beruchte Vivitar 135 2.8 en dan de versie van Komine. Maar het punt is: ik heb een Nikon dSLR. Ik kan dus wel een verloopring kopen maar dan moet het die met glas zijn met alle gevolgen van dien. Er is nog een opknap EOS 300D naar me onderweg maar ik weet niet wat ik kan verwachten daarvan. Andere optie: een van mijn oude analoge bodies gebruiken en laten ontwikkelen van film en dan inscannen.

Of betere tips om mijn met name M42 meuk op de Nikon te krijgen?

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt ook foto's maken zonder op oneindig scherp te stellen, en dan hoeft er dus geen lens in je adapter, maar dat wist je vast al... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Ik heb de Komine Vivitar 135 2.8 met Nikon mount, fijn ding, zeker waard om op je Nikon te zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Ja kan ook zonder glas en dan niet oneindig maar hoe ver is niet oneindig? Meters?

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Ligt aan de lens. Bij de komine zit oneindig op 10 meter geloof ik, bij andere lenzen kan dat veel dichterbij zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
Beter gezegd: het hangt af van de brandpuntsafstand. Hoe korter deze is, hoe minder ver weg je zult kunnen scherpstellen.

[ Voor 15% gewijzigd door Aham brahmasmi op 12-08-2011 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prozac[NL]
  • Laatst online: 08-02 20:05

Prozac[NL]

zucht.......

Jazzper schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 23:56: Meeste M42. Waaronder de beruchte Vivitar 135 2.8 en dan de versie van Komine. Maar het punt is: ik heb een Nikon dSLR. Ik kan dus wel een verloopring kopen maar dan moet het die met glas zijn met alle gevolgen van dien
Welke alle gevolgen van dien als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verlies aan scherpte en contrast. Meer CA is ook te verwachten, tenzij je een APO-adapter vindt.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
Adapters met een correctieve lens werken ook als een ~1.1-1.2x teleconverter meestal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prozac[NL]

Prozac[NL]

zucht.......

Ok, ik gebruikeen m42 adapter met glas op mijn d90 voor meerdere objectieven en vind het wel meevallen eerlijk gezegt......maar goed zal wel niet kritisch genoeg zijn dan ;)

Zie eventueel mijn flickr.

[ Voor 24% gewijzigd door Prozac[NL] op 12-08-2011 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
Samyang komt met een 24/1.4: http://samyang.pl/article,8,news

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Die gasten zijn goed bezig, na de 8, 14, 35 en 85mm lenzen!

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prozac[NL]

Prozac[NL]

zucht.......

Ze lopen daar paar weken voor zie ik......

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Misschien heb ik die nog wel liever dan de 14mm en 35mm. Ik zag laatst al wat geruchten over deze, maar hij komt dus echt. Top! Nu nog een toffe telelens (300/2.8 ofzo) en een tilt/shift.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
Prozac[NL] schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 18:52:
[...]

Ze lopen daar paar weken voor zie ik......
Haha, dat was me niet opgevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Universal Creations schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 19:20:
Misschien heb ik die nog wel liever dan de 14mm en 35mm. Ik zag laatst al wat geruchten over deze, maar hij komt dus echt. Top! Nu nog een toffe telelens (300/2.8 ofzo) en een tilt/shift.
Jij loopt gelijk wel heel hard van stapel... ;)

Lijkt me logischer als er eerst nog een 50/1.4 komt en wie weet een 135/2. Een degelijke macro zou ook wel leuk zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Fiber op 12-08-2011 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja, maar die wil ik niet... ;) Ik heb al een goede 50/1.4, de 135/2 is te lang voor mij, daar heb ik mijn Zeiss 100/2 voor en die doet ook semi-macro (1:2). Het is dus meer een wensenlijstje van mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:40

Milo.

klik

Mwa 50 1.4 lijkt me wat overbodig, als ze daar nu een 1.2 van kunnen maken zou dat een stuk interessanter zijn.
Maar wow zo een 24mm is ook wel erg leuk! en een 300mm 2.8 is ook wel interessant hehe maja dromen en hopen dan maar.

|| Flickr || 500px || Apple || Windows || Nikon || Canon ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
Ja, een 50/1.2 zou interessanter zijn. Ik had ook eigenlijk liever een 28/1.4 gezien; 24mm is het net niet voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Prozac[NL] schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 17:31:
Ok, ik gebruikeen m42 adapter met glas op mijn d90 voor meerdere objectieven en vind het wel meevallen eerlijk gezegt......maar goed zal wel niet kritisch genoeg zijn dan ;)

Zie eventueel mijn flickr.
En waar precies kunnen wij jou vinden op flickr? Ben wel benieuwd! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prozac[NL]

Prozac[NL]

zucht.......

Correct, onder elke post staat een link naar me blog en daar een link naar flickr....en vindbaar dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Woei, mijn Nikon -> M42 adapter is binnen (M42).
Heb een paar kleine testjes gedaan met mijn lenzen:
Mamiya-sekor 50mm F/2: heerlijk soepele focus, wel redelijk soft, mooie bokeh
Helios-44m, versie 2 en 4 (beiden zo goed als identiek): mooie kleuren, even soft/scherp als de mamiya, zwierige bokeh
Meyer-optik gorlitz 50mm F/2.8: zacht als een donsbed, maar wel dromerig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prozac[NL]

Prozac[NL]

zucht.......

citruspers schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 17:29:
Helios-44m, versie 2 en 4 (beiden zo goed als identiek): mooie kleuren, even soft/scherp als de mamiya, zwierige bokeh
Die mamiya 50 1:2 is dat een sx versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als die lenzen allemaal zo soft zijn, zou het dan kunnen liggen aan het glas in de adapter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YSK
  • Laatst online: 07-09 21:54

YSK

citruspers schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 17:29:
heb je wellicht wat SOOC foto's? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
SOOC?

Nee ze zijn niet allemaal zo soft, weet natuurlijk niet wat ik kan verwachten, maar ik krijg ook binnenkort een glasloze adapter binnen om echt goed te testen :)

Propere voorbeeldfoto's maak ik morgen :)

Ik zie overigens nergens SX op de mamiya staan.

[ Voor 10% gewijzigd door citruspers op 17-08-2011 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Universal Creations schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 18:19:
Als die lenzen allemaal zo soft zijn, zou het dan kunnen liggen aan het glas in de adapter?
Dat was ook mijn idee....
Een Meyer Domiplan is altijd en overal soft, maar een Helios 44 echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Waar heb je hem vandaan? Moet ook nog die adapter met glas

• citruspers
Leevmeister heeft even geleden hier een link gepostvan ebay

• Prozac[NL]

Prozac[NL]

zucht.......

citruspers schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 21:54:
SOOC?

Nee ze zijn niet allemaal zo soft, weet natuurlijk niet wat ik kan verwachten, maar ik krijg ook binnenkort een glasloze adapter binnen om echt goed te testen :)

Propere voorbeeldfoto's maak ik morgen :)

Ik zie overigens nergens SX op de mamiya staan.
Ik heb deze:
Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-uQJ8-0CtFfY/Thm_UAuIKlI/AAAAAAAADSg/c-O0z4iHPN0/s512/P7100014.JPG

En ben er best te spreken over, scherp(met adapter) en fraaie bokeh.

• citruspers
Nee, de mijne is geen SX, gewoon zwart met grijs/wit. Focusring gaat wel heel erg soepel!

Hier een sample van de Helios-44m-4 met en zonder infinity focus correctie lens (klik voor full size)
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/cm6hhl.jpg
Ja, er staat links inderdaad "backdoor virgins", google maar.....als je durft

Conclusie van de adapter:
Veel contrastverlies, scherpte valt nog wel mee. Beetje blooming?

Geeft een beetje een Out of Focus look. Ik zou zoveel mogelijk zonder glas werken.

• citruspers
Zonder glas is mijn maximum focus distance ongeveer een meter :p
Maarja, ik heb al een 50mm F/1.4 die retescherp is op F/2, de Helios en consorten heb ik niet voor de scherpte, meer voor de bokeh en het effect (en vooral om te spelen met film) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meijeh
  • Laatst online: 11-09 10:39
Ik heb vandaag ook maar eens een adapter aangeschaft, M42 naar canon met AF-chip, heb van mijn baas 2 tal lenzen te leen, Carl Zeiss jena 35 2.4 en Carl Ziess Jena 135 3.5. Vooral de 35mm bevalt heel goed op mijn 7D, is dit eigenlijk een beetje bekende lens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, dat is een overbekende en wereldwijd gezochte lens.... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meijeh
Dus ik mag blij zijn met dit lensje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamed
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:17
Jep. Heb je al foto's mee gemaakt?

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Carl Zeiss Batis 25 - 18 - 85
Sony GM 14 - 24 - 35 - 135 - 20-70 - 70-200 - 200-600
FE 90 Macro G - Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
Die Flektogon 35/2.4 is inderdaad een erg goeie lens, maar de 135/3.5 ook. Zeer goeie prijs/kwaliteit. De CZJ Pancolar 50/1.8 is ook goed. De bouwkwaliteit van CZJ is wel iets minder dan de meeste andere grote merken, maar dat is ook niet zo verwonderlijk voor een Oost-Duitse fabrikant.

[ Voor 15% gewijzigd door Aham brahmasmi op 21-08-2011 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meijeh
zal eens kijken of ik nog wat kan posten vanavond.. op de camera ziet het resultaat er heel goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:13

Spotmatic

Ken sent me

De 35mm f/2.4 Flek is bijna een semi-macro lens. Warm aanbevolen... Ik heb er 3 gehad, alle drie toevalsvondsten (onbeschreven in camera-setjes). Alle drie heb ik verkocht, maar dat is meer omdat 35mm mij niet zo ligt.

Vandaag in Doesburg gekocht: een RMC Tokina 24mm f/2.8 in C/Y vatting. Ik ben erg tevreden met mijn RMC Tokina 17mm f/3.5; eens zien of de 24mm het ook goed doet.

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Aham brahmasmi schreef op zondag 21 augustus 2011 @ 18:12:
Die Flektogon 35/2.4 is inderdaad een erg goeie lens, maar de 135/3.5 ook. Zeer goeie prijs/kwaliteit. De CZJ Pancolar 50/1.8 is ook goed. De bouwkwaliteit van CZJ is wel iets minder dan de meeste andere grote merken, maar dat is ook niet zo verwonderlijk voor een Oost-Duitse fabrikant.
mijn Practika en mijn meyer-optik lens zijn het niet met je eens. retestevige dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

citruspers schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 08:06:
[...]
mijn Practika en mijn meyer-optik lens zijn het niet met je eens. retestevige dingen.
Ik heb ontelbaar veel Meyers en Praktica's gehad. In mijn geval was er in 9 van de 10 keer iets mis mee. M42 Asahi Takumars zijn echt veel beter gebouwd; ik heb er zo'n 50 gehad (meest standaardlenzen op body's) en daarvan was er maar één defect omdat de set een aantal decennia in een vochtige schuur had gelegen (zelfs de body was groen uitgeslagen).

Voor oostduitse objectieven geldt echt: ze zijn optisch vaak erg mooi, maar mechanisch blijven ze echt achter. Met name is er vaak inferieur vet gebruikt in scherpstelmechanieken. Dat is ofwel gaan uitlopen (heeft zich naar andere onderdelen zoals het diafragma gewerkt waardoor diafragmabladen verkleefd raken) of gaan opdrogen (met een zware focusgang tot gevolg).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
joopv schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 13:06:
* joopv meldt zich in dit topic.

Bij vriendin op zolder ligt nog een russische fotoset in een stalen koffertje met o.a. een gigantische telelens. Manlief (RIP) deed aan vogel fotografie.
Ben benieuwd of dat met een adapter op mijn Nikon D90 te gebruiken is.
En zo niet, of het ding te gebruiken is op een andere body. Ik meldt me binnenkort weer met meer details.
Ik heb deze set eens goed bekeken. Er zit een soort schouder / hand grip in het koffertje die de telelens en het toestel netjes ondersteunt en met een trekker kun je afdrukken. Geinig hoor. Bestaat zoiets ook voor moderne dslr's?

http://fotogenerell.wordp...r-jagd-zenit-photosniper/

[ Voor 5% gewijzigd door joopv op 22-08-2011 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
Spotmatic schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 08:43:
[...]

Voor oostduitse objectieven geldt echt: ze zijn optisch vaak erg mooi, maar mechanisch blijven ze echt achter. Met name is er vaak inferieur vet gebruikt in scherpstelmechanieken. Dat is ofwel gaan uitlopen (heeft zich naar andere onderdelen zoals het diafragma gewerkt waardoor diafragmabladen verkleefd raken) of gaan opdrogen (met een zware focusgang tot gevolg).
Dat laatste geldt ook voor mijn CZJ Pancolar 50/1.8, waarbij het focussen wat droog aanvoelt. Hij is verder stevig zat, maar toch komt hij niet in de buurt bij de Super Takumar 55/2 die ik ook heb. Het is meer de ergonomie die wat minder is dan een gebrek aan stevigheid, maar het is wel het resultaat van concessies in de materiaalkeuzes en minder verfijnde afwerking.

Trouwens gebeurde het schiften van het vet in het focusmechanisme en het lekken hiervan in de lens ook bij modernere lenzen zoals de Micro Nikkor 55/2.8 (staat bekend om olie op het diafragma).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
joopv schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 11:55:
[...]

Ik heb deze set eens goed bekeken. Er zit een soort schouder / hand grip in het koffertje die de telelens en het toestel netjes ondersteunt en met een trekker kun je afdrukken. Geinig hoor. Bestaat zoiets ook voor moderne dslr's?

http://fotogenerell.wordp...r-jagd-zenit-photosniper/
De systemen om te filmen met spiegelreflexen komen nog het meest in de buurt denk ik. Wel een leuk systeem, laat maar weten als je er van af wil (dan zet ik mijn Practika, duitse Zenit concurrent er op). :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW

TNW

Paar dagen geleden een nieuwe Helios 44m 58mm f/2 van Ebay binnen gekregen. Stuk scherper dan de 44-2 die ik al had (hoewel die ook leuk is, voor 5 euro nog steeds een goede deal).

Ik blijf focussen wel problematisch vinden. Ik heb een adapter met AF confirm maar deze staat middels de in de adapter programmeerbare micro adjustment momenteel afgesteld op mijn 135mm. Ik kan deze omprogrammeren wat omslachtig is en als ik de 135mm weer wil gebruiken kan ik dezelfde stappen weer uitvoeren 8)7

Een andere optie is een alternatief matglas met zo'n ouderwets scherpstelpunt in het midden. Nadelen daarvan zijn verlies van werking van de niet meer oplichtende AF punten en mogelijk afwijkende lichtmetingen.

Ik kan natuurlijk ook meerdere adapters kopen :)

[ Voor 2% gewijzigd door TNW op 24-08-2011 15:26 . Reden: fout ]

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

Verlies van de werking van AF punten? Zeker niet, vrijwel alle DSLR's met fase detectie AF hebben de AF sensor beneden in de body zitten (licht gaat door de spiegel heen en wordt dan naar onderen afgebogen). De zoeker heeft dan ook helemaal niets met de werking van de AF te maken. Rode visuele indicaties om het focuspunt aan te geven zullen met een ander matglas nog steeds werken.

Edit: ah, ik was te snel, je hebt het al verduidelijkt :)

[ Voor 7% gewijzigd door Spotmatic op 24-08-2011 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW

TNW

Spotmatic schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 15:27:
Rode visuele indicaties om het focuspunt aan te geven zullen met een ander matglas nog steeds werken.
Is dat zo? KatzEye Optics zegt bijvoorbeeld:

http://www.katzeyeoptics....ng-Screen--prod_450D.html

For those users that wish to have the focus area rectangles marked, this available as an option. If you want the AF area rectangles, please be sure to select the appropriate option below when adding the screen to your cart. Please be aware though, that even with the rectangles marked, the red dots will still not light.

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
KatzEye is wel erg prijzig, zelf heb ik een matglas van focusingscreen.com op mijn 450D gehad en dat werkte prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Nee.
Er zijn altijd geruchten geweest dat het ding voor militaire doeleinden werd ontwikkeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW

TNW

Maar lichten de AF punten nog op? Katzeye is duur, dat heb ik wel gelezen ja.

Als ik een goed matglas kan krijgen en de AF punten voor normaal gebruik gewoon beschikbaar zijn zou dat erg mooi zijn namelijk. Dat gerommel met AF confirm en niet goed kunnen focussen met het standaard matglas (+ minder dan gemiddeld zicht) vind ik redelijk vermoeiend worden :)

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TNW schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 16:17:
Maar lichten de AF punten nog op? Katzeye is duur, dat heb ik wel gelezen ja.

Als ik een goed matglas kan krijgen en de AF punten voor normaal gebruik gewoon beschikbaar zijn zou dat erg mooi zijn namelijk. Dat gerommel met AF confirm en niet goed kunnen focussen met het standaard matglas (+ minder dan gemiddeld zicht) vind ik redelijk vermoeiend worden :)
Ze hebben daar wel voor gezorgd dat het zichtbaar is, maar wel een stuk minder dan normaal. Maar ik moet je eerlijk zeggen dat ik die AF-punten nooit echt gebruikt hebt. Ik gebruik namelijk alleen het middelste AF-punt en de bevestiging zie je ook met een puntje onder in je zoeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
[...]

Iets modernere en betere varianten hierop zijn er van Novoflex en Leitz. Vooral de Leitz Telyt-R 560mm f/6.8 en 400mm f/6.8 zijn erg goed en komen zelfs behoorlijk dicht in de buurt van de Canon 400/5.6L, afgezien van de hoeken die wat minder scherp zijn. Niet slecht voor objectieven met slechts drie lenzen. :) (Ze zijn daarom ook erg licht.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
Ik heb de oude fotospullen verzameling van (de vader van) een kameraad overgenomen. Alles in M42 mount, made in japan, jaren '80:

- Setje M42-M42 tussenringen zonder lenzen er in, van "Aroma"
- M42-M42 "Soligor auto tele converter 2x to fit Pentax", met meerdere lenzen er in

- Objectieven:
Chinon multi-coated 212651 F/1.4 f=55mm (volgens mij ideaal voor portret fotografie?)
Chinon multi-coated 8111663 F/2.8 f=28mm (macro lens?)
Sigma ZOOM-β multi-coated F/3,5 f=70-150mm (universeel gebruik?)
Mayer-optik gorlitz F/2.8 / f=50mm

Alle objectieven voorzien van (alu) lensdoppen, diverse daglicht en UV filters, en rubber zonnekappen. Verder nog 3 flitsers, en natuurlijk het Chinon toestel zelf, maar dat is defect.

M42-nikon adapters gisteren van DX binnengekregen, nu kunnen we het fotograferen eens gaan oefenen met de D90 in de M stand :) Dat zal wel even lastig zijn als je volautomaten gewend bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Mayer-optik gorlitz F/2.8 / f=50mm

Die heb ik ook, wel een leuk ding, lekker klein. Bloomt een beetje, en kan hele hoekige bokeh geven op F/4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

wellicht heb ik de koop van de century laten liggen vandaag.

Ik zag ergens een Kiron 28-210/3.8-5.6 / 72 mm voor zeer weinig met Canon FD mount.
Een van de eerste echt goede superzooms en naar het schijnt is deze lens de aanleiding geweest dat de grote merken ook aan de superzoom gingen.
Erg goede reviews. En de lens heeft zelfs een eigen bjinaam: The Cult Classic

Maar heb heb hem toch laten liggen om mijn koopziekte wat in te dammen. Zonde? Kan nog terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat het een goede superzoom is, maakt het nog altijd niet meteen een goede lens.... Maar als je last van GAS hebt, kun je hem beter wel kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prozac[NL]

Prozac[NL]

zucht.......

Jazzper schreef op zaterdag 03 september 2011 @ 13:22:

Ik zag ergens een Kiron 28-210/3.8-5.6 / 72 mm voor zeer weinig met Canon FD mount.
Een van de eerste echt goede superzooms en naar het schijnt is deze lens de aanleiding geweest dat de grote merken ook aan de superzoom gingen.

Maar heb heb hem toch laten liggen om mijn koopziekte wat in te dammen. Zonde? Kan nog terug.
Ik heb deze met een f-mount, helaas wat schimmel zichtbaar maar ondanks dat had ik zoiets van dit is geen slechte beeldoverdracht wat ik zie, ik ga hem nog pogen te openen en schoon te maken als ik eens een goed setje tools scoor.... Ik zou hem toch aanschaffen als je de euros kan missen!! Best objectiefje nml.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Hij is 3 tientjes.

En GAS. Ik ken die afkorting ergens van. Vast om te beschrijven dat je nooit genoeg kan kopen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gear Acquisition Syndrome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prozac[NL]

Prozac[NL]

zucht.......

Jazzper schreef op zondag 04 september 2011 @ 00:51:
Hij is 3 tientjes.

En GAS. Ik ken die afkorting ergens van. Vast om te beschrijven dat je nooit genoeg kan kopen ;)
Men..zegt dat de 28-105 variant nog beter is....
kijk eens hier anders:
http://photography-on-the.net/forum/showthread.php?t=529853
en
http://www.flickr.com/photos/38463255@N00/2517146862/

2e link is een review toen objectief net leverbaar was.

[ Voor 14% gewijzigd door Prozac[NL] op 04-09-2011 01:32 ]

• orthoplanar
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22-12-2021
Aham brahmasmi schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 18:59:
[...]

Iets modernere en betere varianten hierop zijn er van Novoflex en Leitz. Vooral de Leitz Telyt-R 560mm f/6.8 en 400mm f/6.8 zijn erg goed en komen zelfs behoorlijk dicht in de buurt van de Canon 400/5.6L, afgezien van de hoeken die wat minder scherp zijn. Niet slecht voor objectieven met slechts drie lenzen. :) (Ze zijn daarom ook erg licht.)
De Telyt 560/6.8 heeft maar twee elementen, de 400/6.8 geloof ik ook. De Novoflex 400/5.6 bestaat in twee versies, de Noflexar (twee elementen) en de Noflexar-T (voor triplet, dus drie elementen). Ze zijn inderdaad erg goed, goed qua scherpte, wat lager in contrast dan moderne objectieven (maar dat kun je achteraf toevoegen). De Novoflex scherpstelgreep (PiGriff D) die ik heb vergt enige gewenning in het gebruik, maar werkt goed, zeker wanneer je het bijbehorende kabeltje hebt dat de ontspanknop op het handvat verbindt met de camera.

• Aham brahmasmi
Ook bekend als LBA (lens buying addiction). ;)

Gelukkig heb ik hier allang geen last meer van omdat ik de meeste goedkope lenzen niet interessant meer vind, en ik liever een kleine set lenzen (vooral van Contax) heb die zo goed zijn dat ik ze altijd wil gebruiken en ook bij me kan hebben ipv een hoop lenzen waarvan het merendeel altijd thuis blijft.

[ Voor 43% gewijzigd door Aham brahmasmi op 08-09-2011 07:05 ]

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
Aham brahmasmi schreef op donderdag 08 september 2011 @ 07:02:
[...]

Ook bekend als LBA (lens buying addiction). ;)
Al die DLA's....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

Ik ben nog steeds gek op de RMC Tokina 17mm f/3.5 (Pentax PK vatting m.b.v. PK-EOS adapter gebruikt op mijn 5D original). Een aantal shots van/in/onder diverse vliegtuigen.

http://www.camerac.nl/foto/Tokinas/rmctokair-01.jpg
http://www.camerac.nl/foto/Tokinas/rmctokair-02.jpg
http://www.camerac.nl/foto/Tokinas/rmctokair-03.jpg
http://www.camerac.nl/foto/Tokinas/rmctokair-04.jpg
http://www.camerac.nl/foto/Tokinas/rmctokair-05.jpg

Zoals gewoonlijk gebruik ik 'm veel op de hyperfocale instelling (d.w.z. ik stel 'm niet scherp maar zet 'm op f/8, draai de oneindig-markering naar de f/8 markering op de scherptediepteschaal, zodat hij scherp is van 0,7 meter tot oneindig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-07 23:42
Spotmatic schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 17:32:
Ik ben nog steeds gek op de RMC Tokina 17mm f/3.5 (Pentax PK vatting m.b.v. PK-EOS adapter gebruikt op mijn 5D original). Een aantal shots van/in/onder diverse vliegtuigen.

http://www.camerac.nl/foto/Tokinas/rmctokair-01.jpg
http://www.camerac.nl/foto/Tokinas/rmctokair-02.jpg
http://www.camerac.nl/foto/Tokinas/rmctokair-03.jpg
http://www.camerac.nl/foto/Tokinas/rmctokair-04.jpg
http://www.camerac.nl/foto/Tokinas/rmctokair-05.jpg

Zoals gewoonlijk gebruik ik 'm veel op de hyperfocale instelling (d.w.z. ik stel 'm niet scherp maar zet 'm op f/8, draai de oneindig-markering naar de f/8 markering op de scherptediepteschaal, zodat hij scherp is van 0,7 meter tot oneindig).
Bij leica hebben ze per lens een overzicht hoe groot de scherptediepte is per instelling (focus en diafragma). Hoewel de tokina daar natuurlijk niet bijstaat is er wel de 18mm f/3.8 die redelijk dicht bij de tokina staat (17/3.5).
http://en.leica-camera.co...hp?filename=file_4094.pdf

Op pagina 5 zie je eerst de tabel, en daarna grafiekjes die de scherptediepte laten zien. Verschil tussen f/5.6 en f/8 is daar maar 20 cm aan de korte kant (als je de lens op 2 meter zet op f/5.6 of op 1,5 meter op f/8)

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik gebruik zoiets: http://dofmaster.com/charts.html
Kun je downloaden en zo'n kaart afdrukken met precies de instellingen die je wil.
Maar daarnaast kun je natuurlijk gewoon de schaal op je lens gebruiken...

[ Voor 21% gewijzigd door Universal Creations op 09-09-2011 20:25 ]

• Aham brahmasmi
Zeiss heeft onlangs ook hun PDF's met technische data (o.a. MTF diagrammen) een update gegeven en DOF tabellen toegevoegd. (Voor degenen die Zeiss lenzen hebben.)

@Spotmatic: Die Tokina doet het niet slecht! Hij heeft wel wat blauwe CA.

[ Voor 19% gewijzigd door Aham brahmasmi op 10-09-2011 06:59 ]

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

Dank allemaal! Ik ben niet zo van de DOF tabellen maar meer een praktijkman. ;)

Aham brahmasmi schreef op zaterdag 10 september 2011 @ 06:58:

Je hebt gelijk, maar in geen geval is het storend. Althans als ik er niet specifiek naar op zoek ga dan valt het ook totaal niet op. Deze Tokina blijft dus nog heel lang in mijn tas; ik denk dat de alternatieven allemaal vele malen duurder zijn voor misschien 1% betere prestaties. Of zie ik dat verkeerd? Ik ben best wel kritisch waar het scherpte en contrast betreft, maar ik ben niet gevoelig voor vertekening (wellicht omdat architectuur niet tot mijn interessegebied behoort).

Verwijderd

Jazzper schreef op zaterdag 03 september 2011 @ 13:22:

Deze staat er al een klein jaartje op , voor 15E heb je hem:
http://audio-tv-foto.mark...r-een-yashica-camera.html?
Met een Contax bajonet ook veel makkelijker te adapteren....

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2011 09:41 ]

• Aham brahmasmi
Spotmatic schreef op zaterdag 10 september 2011 @ 08:41:
Dank allemaal! Ik ben niet zo van de DOF tabellen maar meer een praktijkman. ;)
[...]

Je hebt gelijk, maar in geen geval is het storend. Althans als ik er niet specifiek naar op zoek ga dan valt het ook totaal niet op. Deze Tokina blijft dus nog heel lang in mijn tas; ik denk dat de alternatieven allemaal vele malen duurder zijn voor misschien 1% betere prestaties. Of zie ik dat verkeerd? Ik ben best wel kritisch waar het scherpte en contrast betreft, maar ik ben niet gevoelig voor vertekening (wellicht omdat architectuur niet tot mijn interessegebied behoort).
De Tamron Adaptall2 17/3.5 is volgens mij wel voor een prijs vergelijkbaar met de Tokina te krijgen. Qua performance liggen ze dicht bij elkaar in de buurt. Ik dacht dat de Tamron wat scherper in de hoeken is en de Tokina iets scherper in het centrum. Nadeel van de Tamron is dat hij (de 2e versie) de filterdraad niet op de lens zit maar op de zeldzame zonnekap.

Wat betreft vertekening: ik ben er ook niet erg gevoelig voor, maar als je ongecorrigeerde en gecorrigeerde foto's naast elkaar ziet vind ik de gecorrigeerde foto's er meestal een stuk natuurlijker uitzien. De Samyang 14/2.8 heeft bijvoorbeeld erg veel vertekening, maar bij sommige onderwerpen valt het helemaal niet op. Toch zien de foto's er een stuk beter uit als de verhoudingen weer kloppend zijn (centrum niet opgeblazen door tonvormige vertekening).
Aham brahmasmi schreef op zaterdag 10 september 2011 @ 06:58:
Zeiss heeft onlangs ook hun PDF's met technische data (o.a. MTF diagrammen) een update gegeven en DOF tabellen toegevoegd. (Voor degenen die Zeiss lenzen hebben.)

Jip, zag ze ook al op fm verschijnen (net zoals jij denk ik zo).

• edtbonep
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-09 23:14
Vanmiddag hier ook terechtgekomen. Wat een leuk topic is dit zeg. O+

Ik fotografeer al jaren met Nikon, momenteel met een D70, D1x en een D2x, waarvan de laatste twee zijn voorzien van matglazen van focusingscreen.com.
Daarnaast heb ik een hele grote collectie analoge Nikon's als verzameling.
Naast moderne en oudere AF-Nikkors (zoom- en prime-objectieven) heb ik ook een aardige collectie oude AI(S)-nikkors.
Ook fotografeer ik met vreemdmerk objectieven en ben ik o.a. in het bezit van een Samyang 1:3.5 8mm, een RMC Tokina 1:3.5 17mm en een Tamron SP 1:8 500mm spiegeltele, wat overigens toch wel één van de betere spiegelteles is.
Ook speel ik wel eens met de bekende M42 adapter met glaasje.

Wat voorbeelden met de Samyang 1:3.5 8mm
Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4136/4824015326_b0203bc657_z.jpg

Helaas was mijn eigen schaduw hier niet te voorkomen...
Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6203/6109036811_f31c1399be_z.jpg

• joopv
  • Niet online
Ik heb een Nikon - M42 adapter met lens van dealextreme laten komen, maar dat is geen succes. Het lijkt wel alsof contrastrijke overgangen opeens in elkaar over beginnen te vloeien of zo.

De adapter zonder lens van DE doet het goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Mijn adapter met glas is ook vrij bagger helaas. Is het een idee om een lijstje te maken met adapters met glas, en hun prestaties? Want er schijnen wel goeie in omloop te zijn.

Bij mij krijgt alles een beetje een "bloom" effect...:/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

joopv schreef op zaterdag 10 september 2011 @ 23:19:
Ik heb een Nikon - M42 adapter met lens van dealextreme laten komen, maar dat is geen succes. Het lijkt wel alsof contrastrijke overgangen opeens in elkaar over beginnen te vloeien of zo.

De adapter zonder lens van DE doet het goed :)
Tja , dat heeft met optiek dan ook niets van doen, dient alleen om iets op je camera vast te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut
  • Laatst online: 10-09 14:44

Gutteguttegut

CEO of TFD

edtbonep schreef op zaterdag 10 september 2011 @ 16:11:
Wat voorbeelden met de Samyang 1:3.5 8mm
[afbeelding]

Helaas was mijn eigen schaduw hier niet te voorkomen...
[afbeelding]
Leuke foto's :)
Voor "fish" werk kun je hier eens gluren -> [Verzamel] Het grote fisheye foto's topic.

Bij die laatste foto kun je je eigen schaduw natuurlijk erg simpel weg clonen. :Y)

The birds turned into The Flying Dutchmen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wavemaster100
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 03-07 11:56

wavemaster100

Very ZEISS

Iemand ervaring met een goede adapter voor M42 > EOS (AF confirm) icm een 7D?

Zie door de bomen het bos niet meer op eBay dus hoop dat iemand mij er eentje kan aanraden.

Canon 5D2 | Fuji X100 | Fuji X100F | Sony RX100 III | Ricoh GRD IV | Yashica T5 | Contax T2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
Ze zijn vrijwel allemaal hetzelfde. Veel mensen hebben goede ervaringen met de ebay-verkoper big_is. Ik heb hier in het verleden een M42 adapter gekocht die prima werkte maar heb er zelf een chip op gelijmd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb ook van big_is een m42 adapter, maar ik heb wel de AF-confirm chip erop en dat bevalt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wavemaster100
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 03-07 11:56

wavemaster100

Very ZEISS

Universal Creations schreef op maandag 12 september 2011 @ 18:26:
Ik heb ook van big_is een m42 adapter, maar ik heb wel de AF-confirm chip erop en dat bevalt prima.
Ja maar volgens mij heeft hij er verschillende op staan met AF confirm, het enige wat soms verschilt is dat er een type canon camera achter staat, maar ik neem aan dat als er 5D staat dat hij ook op een 7D moet werken... dus is het dan maar lukraak een uitkiezen? :P

Denk dan dat het deze maar wordt.

Canon 5D2 | Fuji X100 | Fuji X100F | Sony RX100 III | Ricoh GRD IV | Yashica T5 | Contax T2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

Voor de liefhebber heb ik een paar lensjes op eBay gezet (waaronder een 100mm Meyer Trioplan en 58mm Primoplan). Even zoeken naar verkoper Spotmatic :)

Weet iemand overigens of ik probleemloos de Carl Zeiss 35mm f/1.4 Distagon (MM) op mijn unshaved 5D kan gebruiken (tot en met oneindig)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hier lees ik dat er geen spiegelproblemen zijn (wat verderop tussen de reacties).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

Klinkt goed, nu nog een mooi exemplaar zien te scoren. Ik kan er zo te lezen ook nog een Leitax mount op zetten zodat ik 'm zowel op mijn Pentax K-5 als de 5D kan gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jd1987
  • Laatst online: 09-09 11:02

jd1987

cliquefotografie.nl

Pebbleplace heeft een mooi overzicht welke C/Y lens waar wel/niet op werkt :)

http://www.pebbleplace.com/Personal/Contax_db.html

Nikon Z6 | Nikkor 16-35 F4 VR AF-S | Nikkor 24-70 F2.8 AF-S | Nikkor 85 F1.8 AF-S | DJI Mini 2 | Lenovo Yoga Slim 7

• Goodfellas
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07-05 12:39
Ik heb mijn oog laten vallen op een panagor/soligor/vivitar 135 2.8 om eens in te stappen in het alternatieve objectieven verhaal. Er is nog heel wat te vinden in m42 mount, zodat ik oneindig kan blijven focussen met canon.

Twee vragen hierover: weet iemand een adres (bij voorkeur zuid NL) waar ik een adapter met AF confirm can kopen? En is er een duidelijk verschil tussen bovengenoemde merken?

Dank :)

• Fiber

Fiber

Ik zou er gewoon eentje van Marktplaats plukken. Die dingen zijn onbegrijpelijk goedkoop, alleen al het materiaal, de bouwkwaliteit, hoe het aanvoelt is prachtig. Bijvoorbeeld deze: http://link.marktplaats.nl/481454572

http://kopen.marktplaats....rch.y=0&search=Zoek&ts=on

• Goodfellas
Juist, dat is exact wat ik wil gaan doen. Hier (heel dicht) in de de buurt dit gevonden:

M42 - Soligor 135mm/f2.8 in leren lenskoker
M42 - Fodor 200mm/f3.5 in leren lenskoker
M42 teleconverter 3x (al zou ik daarmee wel AF verliezen op mijn 450D :+)

Voor de prijs hoef ik het niet te laten (al was het alleen al voor de 135 dan is die nog in orde). Is dit wat of kan ik beter naar een ander merk kijken? Iets verderop ook nog een panagor gezien. Op flickr las ik dat het te maken heeft uit welke fabriek ze komen (kino?), maar daar heb ik dus echt geen verstand van.

Edit: Ik ga bovenstaand setje maar gewoon halen. Wat kan er voor 20e nou gebeuren :)

[ Voor 7% gewijzigd door Goodfellas op 15-09-2011 12:18 ]

• citruspers
Voor 20 euro zou ik het er lekker op wagen. Je kan achteraf nog kijken door wie de lens gemaakt is (in het geval van Vivitar), aan de hand van het serienummer. Komine en Kiron/Kino zijn volgens mij de beste merken, maar van die laatste 2 ben ik niet helemaal zeker.

• Zwegertje
  • Laatst online: 17-06 22:08
Er staat er ook nog een in het vraag en aanbod gedeelte. >:) Een zo goed als nieuwe 135mm.

[ Voor 14% gewijzigd door Zwegertje op 15-09-2011 16:49 ]

• Goodfellas
Nou je bent net te laat zwegertje, ik heb ze al binnen. Alles is gemaakt in Japan, ik denk daarom aan tokina als fabrikant (serienummer begin met 17) maar eigenlijk boeit het me ook niet echt. Even kijken of ik morgen een adapter kan scoren, helaas ben ik bang dat ik zal moeten gaan zitten wachten op pakketje.

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

Twee foto's met mijn 58mm f/2 Takumar, het enige Sonnar-standaardobjectief voor 35mm SLR's ooit gemaakt (de rest is vrijwel allemaal Double-Gauss).

Alles wijdopen:
http://www.camerac.nl/foto/58mmTak/58mmtak-01-2.jpg
http://www.camerac.nl/foto/58mmTak/58mmtak-02.jpg

De 58mm f/2.4 Takumar is ook interessant: het enige 35mm SLR standaardobjectief gebaseerd op het Heliar ontwerp (5 elementen in 3 groepen), en daarbij ook nog de snelste Heliar. Resultaten daarvan zal ik later nog wel eens plaatsen...

Verwijderd

Goodfellas schreef op donderdag 15 september 2011 @ 00:38:
Ik heb mijn oog laten vallen op een panagor/soligor/vivitar 135 2.8 om eens in te stappen in het alternatieve objectieven verhaal. Er is nog heel wat te vinden in m42 mount, zodat ik oneindig kan blijven focussen met canon.

Twee vragen hierover: weet iemand een adres (bij voorkeur zuid NL) waar ik een adapter met AF confirm can kopen? En is er een duidelijk verschil tussen bovengenoemde merken?

Dank :)
Voor een goedkope en goede M42 135mm zou ik kijken naar een Pentacon 125 F2.8 (als je persee f2.8 wil) of de nog iets betere Super Takumar 135 F3.5.
Bij Soligor (een stickermerk zoals Vivitar) moet je letten op de CD versies, die zijn interessant, bij de rest kan iets bruikbaars zitten, maar de kans is niet groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-07 23:42
Op zoek naar pentax M (k mount) lensjes vertelde een winkeleigenaar me dat de MSC coating van pentax heel erg radioactief is.
Op het internet kan ik hier niets over vinden, iemand hier weet van?
En iemand nog leuke adresjes waar ik veel pentax spul kan vinden?

ps, kwam er wel achter dat de asahi pentax SMC coating de voorloper van de zeiss T* coating is. Zeiss heeft de formule blijkbaar overgekocht van pentax.

[ Voor 23% gewijzigd door RobertJRB op 16-09-2011 11:17 ]

Leica MM + Sony A9

Pagina: 1 ... 8 ... 27 Laatste