De mening van mensen die net overgestapt zijn is altijd nogal gevaarlijk omdat mensen altijd positief zijn over een zeer dure lens die ze net hebben gekocht.
De mening van iemand die al jaren zowel Zeiss als andere merken gebruikt vind ik dan veel interessanter. Er zitten een paar van die mensen in de eerder genoemde threads en die mensen vinden Zeiss lenzen helemaal niet magisch. Wel erg goed, maar geen bijzonder Zeiss effect.
Die mensen zeggen hetzelfde als mij wat betreft de 3D pop.
De tests zijn vaak gebaseerd op opnamen van test charts op zeer korte focusafstand en veel van de Zeiss lenzen zijn geoptimaliseerd voor infinity focus. De Zeiss 85/1.4 en 50/1.4 zijn bijv. nogal onscherp op korte focusafstand en komen daardoor slecht uit tests, maar ze zijn ongeëvenaard op langere focusafstanden.
Wat voor korte afstanden hebben we het dan over?
Voor een heleboel lenzen (ook veel Canon lenzen) geldt dat ze soft zijn op MFD.
Niet dus. DxO geeft de Canon 85/1.8 bijvoorbeeld een hogere score dan de Zeiss 100/2.
Uiteindelijk is het verschil gewoon niet terug te voeren op resolutie en globaal contrast, want daarin is Zeiss niet altijd beter. Het microcontrast van Zeiss is meestal hoger, wat niet zorgt voor een hogere scherpte, maar voor hoger lokaal contrast en hogere kleurverzadiging.
Ik kijk nooit naar de uiteindelijke "score" bij DXO. Die is bij de sensors namelijk onbruikbaar omdat die alleen op ISO100 gebaseerd is. De losse waardes zijn meestal wel correct.
De DXO score voor lenzen gebaseerd op een heel stel waardes die geen relatie hebben met onze discussie. vervorming, transmissie, CA en vignetting. (Hoewel een heel stel Zeiss fans wel aangeven dat ze in sommige shots alleen het verschil zagen dmv de vignetting en niet door de "Zeiss 3D pop"
Je zult dus naar de metingen voor scherpte en contrast moeten kijken ipv de totaal score.
Overigens werd in de voorgaande tests geen Canon 85.18 met de Zeiss 100/2 vergeleken, maar met een Zeiss 85 1.4
Ik gaf aan dat ik verwacht dat de verschillen die ik makkelijk kon zien bij de lenzen die daar vergeleken werden, ook verwacht te zien in de DXO test. Het zou heel raar zijn als die wat anders laten zien.
Bij de 85mm was het verschil juist heel erg klein. Ik zag geen verschil in scherpte maar wel een verschil in contrast. (niet verrassend want van de 85 1.8 is bekend dat ie heel scherp is en dan zelfs dan de 85L)
Ik moest trouwens wel erg hard zoeken bij DXO om de cijfers voor contrast te vinden...
Staat dan onder resolution onder het tabje MTF.
Dat laat overigens zien dat de canon over het gehele bereik een wat beter contrast heeft. Microcontrast en macrocontrast.
(P.S. microcontrast en scherpte kunnen niet onafhankelijk van elkaar bestaan...)
[edit:]
als er inderdaad een probleem bij die Zeiss lenzen is wat betreft de DXO tests en korte focusafstanden dan heeft dat ook impact op de contrast waardes. En zeker op het microcontrast.
Ik heb wat andere lenzen uit die tests vergeleken. De Canon 50 1.4 is ook bij de DXO tests duidelijk de mindere.
Bij de 16-35L II vs de twee Zeiss lenzen is het verschil erg klein, en wat betreft contrast (micro en macro) zijn de zeiss lenzen in de tests dan vaak gelijkwaardig of wat minder. Maar het scheelt dan dan wel vrij veel of je in het midden of aan de rand kijkt. De Canon is aan de rand een stuk minder, maar in het midden beter.
Bij bepaalde fotos zag ik juist aan de randen veel verschil.
En aangezien de Zeiss lenzen die ik tot nu toe heb bekeken daar vaak sterker in zijn heb ik daardoor dan ook kunnen bepalen dat dat de zeiss foto was (niet door het "zeiss effect")
[
Voor 13% gewijzigd door
mjtdevries op 30-03-2011 16:04
]