Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-07 23:42
henkie196 schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 09:46:
[...]

Weer wat nieuws geleerd, wist niet dat je dat met Flickr ook kon doen :+

[...]

Dat was ook wat ik globaal begreep uit het verhaaltje van Zeiss, maar ik zou zelf even simpel denken dat je ook extra lens elementen in een Planar ontwerp zou kunnen bouwen om extra correcties te maken. Een retrofocus ontwerp heeft gewoon meer lens elementen nodig om correcties te maken voor het retrofocus gedeelte van de lens (van wat ik ervan begrijp), en misschien dat je daarmee ook uiteindelijk meer dingen kunt corrigeren dan met een simpele Planar lens, maar dat lijkt me dan eerder bijzaak dan gevolg.
Volgens mij verteld de volgende link wel duidelijk waarom er geen planar ontwerp is gebruikt:

http://chromaticabrasion....-1-4-55-at-photokina-2012

Komt er op neer dat de planar (double Gauss) nagenoeg geperfectioneerd zijn tot nu en wide open boven f/2 nooit echt heel goed zullen zijn.
Om een 50/1.4 planar te maken krijg je extra problemen:
Specifically, pushing the 50 mm double-Gauss to f/1.4 incurs heroic difficulties:

- the back focal distance falls naturally below the 38 mm value needed to clear the mirror in a typical SLR, and enforcing the required clearance during optimisation compromises the optical performance

- crown glass of high refractive index is needed, pushing up the cost

- splitting the rear crown element into two elements (Planar, Canon) or even three elements (Nikkor) becomes essential to controlling spherical aberration, despite the use of high-index glass

- barrel distortion increases (both naturally and as a consequence of optimising other parameters at its expense) often well beyond the 1 % mark sometimes deemed unnoticeable

- vignetting increases, because it geometrically must and because allowing more vignetting reduces aberrations

- aberrations increase generally, especially spherical, oblique spherical, longitudinal chromatic, lateral chromatic, and astigmatism, the latter deliberately introduced to partially offset the serious oblique spherical
En dus kiezen ze voor een andere aanpak.
Wordt wel heel nieuwsgierig hoe de lens het doet en of die vergelijkbaar is met de leica 50/2 APO cron. Die trouwens ook geen "planar" ontwerp heeft zoals de oude 50 cron dat wel had.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 03-10 18:13
henkie196 schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 08:06:
[...]

@PU: Mooi vergelijk. Ik neem aan dat de bokeh shots onderaan van de 50/2 zijn? Heb je ook vergelijkende bokeh shots van de andere lens?

Verder lijkt de 50/2 wijd open wat scherper, terwijl de 45/2 afgestopt juist wat scherper is, zowel in het midden als in de hoeken.
Die zijn van de 50/2 ja. Ik heb niet direct bokeh shots van de 45/2, binnenkort moet ik daar ook maar even proberen om een vergelijk van te maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the mod man
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 03-10 23:24

the mod man

iets van beeldmaker

Had iemand deze al gezien? Het modden van de 5dMK3 was op de FP van tweakers gekomen (verwijderen AA filter)

Dit is echter wel van een iets ander niveau. Een 5dMK2 die een volledig andere mount heeft gekregen.

Afbeeldingslocatie: http://72.32.6.157/~rbensonarch/blog/wp-content/uploads/2010/09/canon-leica-camera-photos2.jpg

I can't wait to shoot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
RobertJRB schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 15:57:
Komt er op neer dat de planar (double Gauss) nagenoeg geperfectioneerd zijn tot nu en wide open boven f/2 nooit echt heel goed zullen zijn.
Wist niet dat een double Gauss ontwerp een beperking had voor wat betreft het maximale diafragma. Ben wel benieuwd naar de fysische achtergrond daarvan.
Wordt wel heel nieuwsgierig hoe de lens het doet en of die vergelijkbaar is met de leica 50/2 APO cron. Die trouwens ook geen "planar" ontwerp heeft zoals de oude 50 cron dat wel had.
Zeiss noemt de 55/1.4 in ieder geval geen APO, dus in dat opzicht zal hij niet zo goed als de Leica zijn.
the mod man schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 10:11:
Dit is echter wel van een iets ander niveau. Een 5dMK2 die een volledig andere mount heeft gekregen.

[afbeelding]
En zo te zien hebben ze er ook meteen een mirrorless 5D2 van gemaakt. Maar dan zonder rangefinder. Leuk voor het klussen zelf, maar lijkt me verder niet zo praktisch.

[ Voor 28% gewijzigd door henkie196 op 08-10-2012 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
In tegenstelling tot de M8 en M9 heeft de 5D2 wel liveview, dus focussen via liveview met focuspeaking is hetgeen wat wel werkt.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Inderdaad, na de link nog eens nagekeken te hebben zie ik inderdaad nu dat het wel wat voordelen heeft. Kan me voorstellen dat het voor filmen zelfs heel goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
Lijkt mij dat deze camera het erg slecht zal doen met iedere lens wijder dan 50mm. De 5D sensor zonder microlenzen is helemaal niet gemaakt voor dat soort lenzen. Dat zie je al bij de veel nieuwere NEX7, en dat is nog wel APS-C.
Dus veel vignetting, veel kleurshift en wazige hoeken.

Alleen leuk dus als je wilt filmen met de langere leica lenzen als de nocti.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:22

Spotmatic

Ken sent me

RobertJRB schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 13:24:
Lijkt mij dat deze camera het erg slecht zal doen met iedere lens wijder dan 50mm.
Die indruk had ik nou nooit bij gebruik van mijn Pentax K-mount 17mm f/3.5 RMC Tokina op de 5D MkI. Of bedoel je iets anders?

http://i385.photobucket.c...otmatic/Tokina17mm-05.jpg

Ja, de hoekjes zullen wat minder zijn maar is dat heel erg?

[ Voor 8% gewijzigd door Spotmatic op 08-10-2012 16:12 ]

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fnoff
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-10 10:14
Spotmatic schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 16:11:
[...]

Die indruk had ik nou nooit bij gebruik van mijn Pentax K-mount 17mm f/3.5 RMC Tokina op de 5D MkI. Of bedoel je iets anders?

http://i385.photobucket.c...otmatic/Tokina17mm-05.jpg

Ja, de hoekjes zullen wat minder zijn maar is dat heel erg?
Volgens mij had hij het over die 5D met m-mount. De 17mm lens waar je het over hebt, heeft een grotere register afstand, dus zal het inderdaad prima doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

fnoff schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 16:14:
[...]

Volgens mij had hij het over die 5D met m-mount. De 17mm lens waar je het over hebt, heeft een grotere register afstand, dus zal het inderdaad prima doen.
Ah OK, de sensor is bij die camera dichter bij de mount geplaatst. Ik had even een afwezig momentje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
Spotmatic schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 16:15:
[...]

Ah OK, de sensor is bij die camera dichter bij de mount geplaatst. Ik had even een afwezig momentje ;)
Andersom natuurlijk ;)
Maar inderdaad. De M lenzen staan veel dichter op de sensor en geven daarom ook veel meer problemen bij niet geoptimaliseerde sensoren zoals die van deze 5D2.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je niet al te wijd wil (wijder dan 35mm), werkt het goed zo te zien aan de raw's. Wel redelijk veel CA te zien in de cr2's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamed
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08:10
Is er al wat bekend over Samyang T-S 24mm?

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Carl Zeiss Batis 25 - 18 - 85
Sony GM 14 - 24 - 35 - 135 - 20-70 - 70-200 - 200-600
FE 90 Macro G - Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heb er al een tijdje niets meer over gehoord, maar ze zijn er mee bezig in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
Heeft er iemand ervaring met pentax K vatting (SMC-M) lenzen op een 5D (of 6D het liefst natuurlijk)

Ik heb nu een 30D liggen waar ze zonder problemen op kunnen met adapter, maar lukt dit ook zomaar bij de 5D zonder de spiegel te raken?

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-08-2021
RobertJRB schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 18:04:
Heeft er iemand ervaring met pentax K vatting (SMC-M) lenzen op een 5D (of 6D het liefst natuurlijk)

Ik heb nu een 30D liggen waar ze zonder problemen op kunnen met adapter, maar lukt dit ook zomaar bij de 5D zonder de spiegel te raken?
Je moet de diafragma-pin inkorten (met een kniptang bijv.) om K-mount lenzen op een fullframe Canon te kunnen gebruiken. Die pin komt namelijk tegen de bovenkant van het spiegelhuis. Hierdoor verliest een K-mount lens zijn automatische diafragma op Pentax camera's, dus als het om kostbare lenzen gaat zou ik er goed over nadenken of je het echt wil doen.

Ik had een lens in K-vatting waarbij ik een stukje van de pin moest afhalen om hem op een 40D te kunnen gebruiken, maar voor gebruik op mijn 5D moest de pin er helemaal af.

[ Voor 11% gewijzigd door Aham brahmasmi op 11-10-2012 05:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonMetal
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 25-09 08:25

DonMetal

Doet Iets Met Media

Interessant. Mijn vader heeft vroeger wat K-mount-lenzen verzameld. Toen ik mijn Sony a300 nog had kon ik die er niet op krijgen met een adapter maar nu ik met Canon schiet biedt dat toch perspectieven :)

Joejoe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
Aham brahmasmi schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 05:26:
[...]

Je moet de diafragma-pin inkorten (met een kniptang bijv.) om K-mount lenzen op een fullframe Canon te kunnen gebruiken. Die pin komt namelijk tegen de bovenkant van het spiegelhuis. Hierdoor verliest een K-mount lens zijn automatische diafragma op Pentax camera's, dus als het om kostbare lenzen gaat zou ik er goed over nadenken of je het echt wil doen.

Ik had een lens in K-vatting waarbij ik een stukje van de pin moest afhalen om hem op een 40D te kunnen gebruiken, maar voor gebruik op mijn 5D moest de pin er helemaal af.
Dank je. Dat gaat het dus zeker niet worden. Zijn niet al te kostbare lenzen (50/1.4 en 40/2.8 pancake zijn de duurste volgens mij) maar ik wil ze wel op pentax kunnen blijven gebruiken.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
DonMetal schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 10:06:
Interessant. Mijn vader heeft vroeger wat K-mount-lenzen verzameld. Toen ik mijn Sony a300 nog had kon ik die er niet op krijgen met een adapter maar nu ik met Canon schiet biedt dat toch perspectieven :)
Weet je ook welke lenzen die had?

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonMetal
  • Laatst online: 25-09 08:25

DonMetal

Doet Iets Met Media

RobertJRB schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 10:48:
[...]

Weet je ook welke lenzen die had?
Even uit mijn hoofd: een 50mm prime (1.7 of 2.0 ofzo) en een 70-200/210 macro. Die laatste heb ik nog niet in mijn bereik dus die is vooral interessant :)

Joejoe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:33

Milo.

klik

Tip, als je geen verstand hebt van lenzen uit-, maar met name in elkaar zetten: doe het niet.
Van de week was ik dus weer iets te enthousiast bezit met wat schroevendraaiers om een beestje! uit een 135mm 2.8 nikon lensje te halen. Dus de hele lens uit elkaar gekregen, maar uiteindelijk kreeg ik het diafragma palletje niet op zn plek in combinatie met het vastdraaien enzo. Breekt het palletje af.
Naja het enige lichtpuntje is dat het beestje wel weg is. De 135mm zal ik eens proberen om te bouwen tot een soort van macro lens ofzo.
Ik denk dat het komt omdat er een focusring op zit met een lange draai want ik heb ook wel 50mm lensjes uit elkaar gehaald en die wel weer (goed werkend) in elkaar gekregen.

|| Flickr || 500px || Apple || Windows || Nikon || Canon ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Laatst online: 13-07-2023
Milo. schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 11:09:
Tip, als je geen verstand hebt van lenzen uit-, maar met name in elkaar zetten: doe het niet.
Van de week was ik dus weer iets te enthousiast bezit met wat schroevendraaiers om een beestje! uit een 135mm 2.8 nikon lensje te halen. Dus de hele lens uit elkaar gekregen, maar uiteindelijk kreeg ik het diafragma palletje niet op zn plek in combinatie met het vastdraaien enzo. Breekt het palletje af.
Naja het enige lichtpuntje is dat het beestje wel weg is. De 135mm zal ik eens proberen om te bouwen tot een soort van macro lens ofzo.
Ik denk dat het komt omdat er een focusring op zit met een lange draai want ik heb ook wel 50mm lensjes uit elkaar gehaald en die wel weer (goed werkend) in elkaar gekregen.
aah, balen man! Kun je het palletje niet maken? Heel fijn solderen/lassen/lijmen of vervangen door een schroefje oid?
btw, dacht je toen dat gebeurde niet automatisch aan ctrl+z ? :P

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.

Milo.

klik

Dat was inderdaad de eerste gedachte alleen is dat bij mij cmd+z hehe, gevolgd door wat intern gevloek haha.
Het solderen moet opzich wel lukken denk ik, moet alleen even kijken watvoor metaal het is hij is net in de hoek gebroken van het wrikken denk ik. Alleen mocht dat lukken dan heb ik alsnog geen idee hoe hem weer in elkaar te krijgen, de combinatie van het in elkaar draaien en dat het palletje dus precies op het juiste moment weer in zn groefje valt kan ik vanaf de buitenkant niet controleren/aansturen.
Ach ja zo blijf je bezig. Ik laat hem wel even een weekje zo liggen tot ik de motivatie er weer voor kan opbrengen om er iets voor te verzinnen. Gelukkig heb ik wel mn F3 HP soort van gerepareerd en ook een FTN meter van mn Nikon F uit elkaar gehaald en weer in elkaar gezet. Helaas een stofje uit een ingebouwd zoom lensje van mn zusje's Ixus is dan weer niet gelukt.

Om het leed visueel nog wat te versterken, zie hier (dat rechter lange palletje is dus gebroken).
Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/2v29orc.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-09 09:56

Royz

Kleurenblind!!

Hamed schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 21:37:
Is er al wat bekend over Samyang T-S 24mm?
Hij staat in de UK voor £999.00 http://www.ukdigital.co.u...ilt-shift-lens-canon.html

Heb verder helaas nog geen testen gezien

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamed
Ik hoop toch dat hij goedkoper gaat worden. Anders kan men net zo goed doorsparen voor de Canon versie!

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die kost 1800+ euro...
Als deze even goed presteert, heb je die voor 1000euro (huidige prijs is pre-order prijs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
Is zo'n pre-orderprijs een bedrag dat je betaald en waarna je dan het verschil met het de echte prijs moet bijbetalen (of terug krijgt). Of is die €999,- gewoon wat je betaald en is er maar een beperkt aantal beschikbaar?

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Het zijn ponden, wat het ongeveer €1240 maakt. Geen klein verschil :+

Maar pre-order is meestal gewoon de adviesprijs. Als je even wacht zal 'ie na het uitkomen vast wel iets zakken in prijs. Bijbetalen zal denk ik zelden tot nooit gebeuren (en dan moet je niet bijbetalen, maar wordt de order geannuleerd, denk ik eerder). En geld terugkrijgen zal ook niet zo snel gebeuren, je bent zelf akkoord gegaan met die prijs.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
ik ben op ebay aan het kijken voor een 25mm lens voor mijn m4/3 camera.

de pana leica summlilux is mij iets te duur :+ de olympus 25mm is al beter qua prijs,
maar mijn oog viel vooral op de cctv lensjes, kosten minder dan 30 euro inc adapter en verzenden.Ik wilde eerst wat meer weten en heb eerst eens wat reviews opgezocht, en ik schrok wel een beetje, er zijn verschillende mensen die foto's postten.
maar de foto's lijken wel een soort draaikolk effect te hebben. hoe meer naar buiten hoe erger het wordt.
Afbeeldingslocatie: http://forum.mflenses.com/userpix/20115/3686__SUN1961_1.jpg
is dit nou het werk van de lage F waarde, of een slechte lens? of is dit normaal?
Het ziet er voor mij vreemd uit, lijkt niet op ultra-groothoek vervorming.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0gtag
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

Milo. schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 11:53:
Dat was inderdaad de eerste gedachte alleen is dat bij mij cmd+z hehe, gevolgd door wat intern gevloek haha.
Het solderen moet opzich wel lukken denk ik, moet alleen even kijken watvoor metaal het is hij is net in de hoek gebroken van het wrikken denk ik. Alleen mocht dat lukken dan heb ik alsnog geen idee hoe hem weer in elkaar te krijgen, de combinatie van het in elkaar draaien en dat het palletje dus precies op het juiste moment weer in zn groefje valt kan ik vanaf de buitenkant niet controleren/aansturen.
Ach ja zo blijf je bezig. Ik laat hem wel even een weekje zo liggen tot ik de motivatie er weer voor kan opbrengen om er iets voor te verzinnen. Gelukkig heb ik wel mn F3 HP soort van gerepareerd en ook een FTN meter van mn Nikon F uit elkaar gehaald en weer in elkaar gezet. Helaas een stofje uit een ingebouwd zoom lensje van mn zusje's Ixus is dan weer niet gelukt.

Om het leed visueel nog wat te versterken, zie hier (dat rechter lange palletje is dus gebroken).
[afbeelding]
AAh het leed wat lens ontleden heet :) ik heb nu bijna het zelfde met een konica AR 135mm f2.5, er is gewoon geen info over ontleden te vinden. Maar alles was uitstekend gegaan totdat ik hem weer bijna in elkaar had en een onderdeel een kwartslag gedraaid was.....Moest hij weer uit elkaar, het kost me al een eeuwig heid om de delen op elkaars schroefdraad te laten komen. Ik heb ook een palletje, die in een gleuf moet (diafragma), terwijl ik 2 andere palletjes in hun gleuven moet krijgen (geleiders) al draaien om het objectief (lens elementen & focus ringen/diafragma) in elkaar te krijgen. En om alles nog ergers te maken: de lens is redelijk lang dus je werkt constant in een koker... zonder licht en te krap voor je vingers en voorzichtigheid met de lensen...... DRAMA.
Ik ben er nog mee bezig gelukkig niks gebroken, dat dan weer wel :) Als deze klaar is heb ik weer een Konica AR 35mm die niet goedloopt.

Als iemand meer info heeft over een ontleden 135mm f2.5 lens (laatste gen) of informatie wil hebben (en foto's) laat me aub weten.
mrc4nl schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 02:18:
ik ben op ebay aan het kijken voor een 25mm lens voor mijn m4/3 camera.

de pana leica summlilux is mij iets te duur :+ de olympus 25mm ....is dit normaal?
CCTV lensen zijn niet de moeite waard tenzij je van 'toy'camera lens effect houdt. CCTV lensen zijn bedoeld voor kleine sensoren, dus met iets grotere sensoren krijg je als snel vignetting of gewoon clipping.
Vraag-aanbod moet wel indicatie zijn van hun gewildheid, vrij weinig keuze en ze kosten ook bijna niks, maar je dan ook niks :P

[ Voor 13% gewijzigd door D0gtag op 15-10-2012 12:32 ]

X470+2700x@4.2 DDR4@3200 nV2080ti Founders Edition 2x M2.SSD+ 2xHDD raid 0, α7 +Konica AR, 135/2.5 135/3.2 135/3.5 100/2.8 85/1.8 55/3.5-macro 57/1.2 50/1.4 50/1.7 52/1.8 35/3.5 35/2 28/1.8UC 24/2.8 Jupiter & Industar, Summicron R-2 50/2 Canon (n)FD's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Nu online
ik zat te twijfelen om dit in het marco topic te posten, maar ze zijn niet niet bijzonder, dus dan maar hier.
gemaakt met de Tamron SP 35-80mm f2.8 (minolta MD mount), icm met een macro extension tube, m43 adapter en mijn GF3. het is een Belgische 5 eurocent munt :P

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/AoscjONuHAWl44BXGHxMuFdD/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/xFvSeoDBTkj6hvZwhkLwdidW/full.jpg

ben zelf wel tevreden over de scherpte.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
is dit nou het werk van de lage F waarde, of een slechte lens? of is dit normaal?
Als je voor de goedkope CCTV-lenzen gaat, dan is dat normaal. Veel van die goedkope lenzen zijn van plastic (niet aleen de buitenkant, maar ook de lens zelf), en de meesten zijn 0,0 gecorrigeerd. Ik heb voor mijn pa pasgeleden een CCTV-camerasysteem geïnstalleerd, ook voorzien van lenzen van een paar tientjes; eentje van 20 euro uit Nederland, en eentje uit Hong Kong, omdat de benodigde brandpuntsafstand hier niet beschikbaar was. Die lens kostte 9 euro, inclusief verzending :+

Het beeld op de monitor ziet er met beide lenzen ook zo uit als op jouw foto (maar dan in kleur). Voor hetgeen waarvoor hij de (twee) camera's gebruikt, is het echter goed genoeg.

Als je beter beeld wil dan kan dat ook, maar dan kom je terecht bij CCTV-lenzen van een paar honderd euro :)

[ Voor 14% gewijzigd door Katsunami op 15-10-2012 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

Je moet weten dat de meeste CCTV lenzen zijn gemaakt voor veel kleinere sensoren dan je m4/3 sensor groot is. Daarom zullen die lenzen alleen op kleine sensoren goed presteren. Maar je kunt ook hele leuke dingen bereiken met dit effect :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Nu online
Spotmatic schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 10:27:
[...]

Je moet weten dat de meeste CCTV lenzen zijn gemaakt voor veel kleinere sensoren dan je m4/3 sensor groot is. Daarom zullen die lenzen alleen op kleine sensoren goed presteren. Maar je kunt ook hele leuke dingen bereiken met dit effect :)
Ik denk dat dit gewoon komt door slechte correctie, wat Katsunami aanheeft .Op een grotere sensor heb je dan een kleinere beeldcirkcel.En dus veel vignetting.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
mrc4nl schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 11:14:
[...]

Ik denk dat dit gewoon komt door slechte correctie, wat Katsunami aanheeft .Op een grotere sensor heb je dan een kleinere beeldcirkcel.En dus veel vignetting.
Klopt, ik heb zelf een fujian 35mm f1.7, leuk 'zwaar'/metalen lensje voor de nex, erg leuke fotos, een stuk minder vignettering dan de 25mm f1.4, en inderdaad scherp in het midden en eromheen soft naar de randen toe, ookal gooi je het diafragma omlaag (f5.6) de scherpte wordt niet heel veel beter, maar leuke lens zeker voor de prijs en de speciale fotos die je ermee kan schieten.

Link zijn voorbeeld fotos die je ermee kan maken, best geinig en mooi:
http://www.lensporn.net/2...f17-c-mount-cctv.html?m=1

(de SLR magic 35mm f1.7 is duurder, zelfde lens eigenlijk, maar heeft wel een standaard emount aansluiting, voor de Sony nex serie..voor de fujian heb je een cmount adapter nodig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
  • Laatst online: 15-11-2023
Zijn die c-mount adapters er voor Nikon F-mount?

Edit:

Deze met het lensje moet dus goed werken op mijn D700?

[ Voor 75% gewijzigd door Peter_Aragorn op 09-11-2012 10:40 ]

https://www.discogs.com/user/Hamlap1988/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamed
Beetje Tilt–shift gevoel :)

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Peter_Aragorn schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 10:36:
Zijn die c-mount adapters er voor Nikon F-mount?

Edit:

Deze met het lensje moet dus goed werken op mijn D700?
Wat wil je ermee doen, want de beeldcirkel is veel te klein voor FX (voor DX al).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Nja ik vroeg me gewoon af of hij fatsoenlijk zou werken. Het effect is wel leuk namelijk en zeker voor dat bedrag. Leuk lensje 'voor erbij' zegmaar.

Maar als de beeldcirkel veel te klein is, dan werkt dat natuurlijk niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
nouja, dan gebruik je gewoon een groot gedeelte van je sensor niet, als je daarmee kan leven is dat geen probleem.

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Dat is natuurlijk wel zonde. Hoe groot zal dat gedeelte zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Peter_Aragorn schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 12:34:
Dat is natuurlijk wel zonde. Hoe groot zal dat gedeelte zijn?
De beeldcirkel is net groot genoeg voor m4/3, welke ongeveer (4:3 is iets groter dan 3:2 qua oppervlak) een kwart is van de beeldcirkel van FX. Nu is het verlies wel iets minder waarschijnlijk dan dat, maar verwacht er niet veel van. In DX-mode is er al een stuk meer van het beeld beschikbaar, maar dan kun je net zo goed zelf ook gaan croppen...

[ Voor 5% gewijzigd door Universal Creations op 09-11-2012 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
Als je het hebt liggen dus wel aardig om eens te proberen, maar waarschijnlijk blijft het bij wat proberen. Ik zou er in ieder geval geen geld aan uitgeven.

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.

Milo.

klik

Dat heb ik zojuist wel gedaan, wil het wel eens bekijken op mn nex. Heb een 35 en 25mm besteld, zal hopelijk over een paar weken wel een keertje aankomen, met twee adaptertjes kom ik net onder de 40e uit.. dat heb ik er wel voor over. Met name de 25mm zal wel veel vignetting hebben maja ik zal het wel melden als ik er wat fotootjes mee heb gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
Universal Creations schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 12:40:
[...]

De beeldcirkel is net groot genoeg voor m4/3, welke ongeveer (4:3 is iets groter dan 3:2 qua oppervlak) een kwart is van de beeldcirkel van FX. Nu is het verlies wel iets minder waarschijnlijk dan dat, maar verwacht er niet veel van. In DX-mode is er al een stuk meer van het beeld beschikbaar, maar dan kun je net zo goed zelf ook gaan croppen...
De sensor van een nex is al een stuk groter dan m4/3, op deze zou de 25f1.4 wellicht ook minder last hebben van vignettering. Op de nex is de 35f 1.7 prima, maar de d700 is full frame zag ik, aardig verschil weer en dan denk ik dat deze lensjes niet aan te bevelen zijn inderdaad.

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/95/SensorSizes.svg/300px-SensorSizes.svg.png zie de sensor verschillen hier beter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
Milo. schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 14:51:
Dat heb ik zojuist wel gedaan, wil het wel eens bekijken op mn nex. Heb een 35 en 25mm besteld, zal hopelijk over een paar weken wel een keertje aankomen, met twee adaptertjes kom ik net onder de 40e uit.. dat heb ik er wel voor over. Met name de 25mm zal wel veel vignetting hebben maja ik zal het wel melden als ik er wat fotootjes mee heb gemaakt.
Leuk man, de 35mm ben ik best tevreden over leuk als extra probeer lensje. Sommige fotos zijn de moeite waard die ik ermee geschoten heb. De karakteristieken en 'tekortkomingen' in het achterhoofd houdend dan...Ven benieuwd welke plaatjes je delenswaardig vind. Ook geinig is dat je er 3 macro metalen schroef opzetstukken bijkrikgt, dat werkt best goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.

Milo.

klik

Lijkt me wel leuk om eens uit te proberen en als het niet bevalt dan gaat de hele handel weer op marktplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor92
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01-10 16:54
Ik heb gisteren voor 10 euro een Seimar 400mm F6.3 gescoord via marktplaats.
Lens ziet er in hoeverre ik daar kennis van heb goed uit, en werkt nog compleet. Er zat een voor mij onbekende mount op, maar dit bleek een soort omzetring te zijn welke ik er vanaf kon draaien. De echte mount is een M42 waarvoor ik dus omzetringen heb.

Heeft iemand ervaring met deze of soortgelijke lenzen? Op internet vind ik er niet heel veel over, wel wat het 'MFlenses forum'.

Ik heb er tot nu toe geen heel scherpe foto uit kunnen krijgen, maar heb hem ook alleen nog maar van binnen door het raam geprobeerd, en het licht buiten is niet al te goed, ook heb ik (op mijn studentenkamer) geen statief, maar die gaat verplaatst worden vanuit de thuisbasis.

Het ziet er in elk geval best lomp uit op mijn 550.
Afbeeldingslocatie: http://i29.photobucket.com/albums/c293/Mrigor/664493_4847840003967_1368910700_o.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Laatst online: 12:48
Dikke kans dat het een T-mount adapter is en je een klein tussenringetje er tussen moet zetten anders kan je alleen HEEL ver weg scherpstellen :)

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor92
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01-10 16:54
Ik kan scherpstellen vanaf ongeveer 10 meter. Op ring staat CF-Japan, en de ring bestaat uit 2 delen (zilver en zwart welke los van elkaar draaien. Heb inmiddels mijn statief, en foto's maken gaat al wat beter, de zon schijnt nu ook. Ik zal straks eens kijken of ik een gemaakte foto kan plaatsen als ik even tijd heb.

Edit;
Ik heb trouwens een aantal m42 macro ringen, ook hele kleine, ik zal eens proberen wat dat doet.

[ Voor 14% gewijzigd door Igor92 op 11-11-2012 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayjey
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Heeft iemand een idee voor een wide angle lens op de nex ipv de sel16mm?

[ Voor 15% gewijzigd door jayjey op 11-11-2012 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat is je budget? Hoe groot moet ie zijn? En heb je ook nog wensen wat betreft brandpuntsafstand minimaal/maximaal en natuurlijk ook lichtsterkte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stevie-P
  • Niet online
jayjey schreef op zondag 11 november 2012 @ 17:14:
Heeft iemand een idee voor een wide angle lens op de nex ipv de sel16mm?
Voigtländer 15mm f4.5! Zeer mooi compact geheel icm de Nex, en geeft goede resultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayjey
  • Niet online
Ik ga zoeken maar dit lijkt me een dure.
Lichtsterkte lijkt me niet zo belangrijk bij een wide angle voor buiten?

EDIT:

Hallo zeg, dat ding kost 599,-, dat is wel een beetje gek om zoveel aan een lens uit te geven natuurlijk (tenzij je professioneel fotograaf bent natuurlijk).

Verder nog ideeen?

[ Voor 45% gewijzigd door jayjey op 11-11-2012 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
jayjey schreef op zondag 11 november 2012 @ 18:27:

EDIT:

Hallo zeg, dat ding kost 599,-, dat is wel een beetje gek om zoveel aan een lens uit te geven natuurlijk (tenzij je professioneel fotograaf bent natuurlijk).

Verder nog ideeen?
Ik weet niet of je de 16mm gewoon niet goed genoeg vind of dat je hem niet wijd genoeg vind. Is dat laatste het geval, dan kan je er een originele adapter voor krijgen, dan behoudt je af en 95procent (schat ik) van de kwaliteit van je 16mm. Kost zon 120 euro, je gaat dan naar 12mm. Ik ben er behoorlijk tevreden mee, zeker als je af en f2.8 in het gedachten hebt. Voordeel van die 16mm is dat er ook een fisheye converter is (ook origineel) voor zon 120 euro (10mm 180graden).
Afbeeldingslocatie: http://ww2.sonyalpharumors.com/wp-content/uploads/2010/09/sony_converter.png

Ik vind de kwaliteit prima, zeker als je afstopt naar f4-5.6.

Als je het om de kwaliteit te doen is kan je beter een paar ruggen bijleggen...

[ Voor 7% gewijzigd door ToFast op 11-11-2012 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayjey
  • Niet online
Ok, dan ga ik daar naar op zoek, die staan ook op ebay namelijk maar dan zijn ze "uit de verpakking"?

Fisheye of ultra wide of heb je beide?

En de SEL10-18mm?

[ Voor 23% gewijzigd door jayjey op 11-11-2012 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
jayjey schreef op zondag 11 november 2012 @ 18:49:
Ok, dan ga ik daar naar op zoek, die staan ook op ebay namelijk maar dan zijn ze "uit de verpakking"?

Fisheye of ultra wide of heb je beide?

En de SEL10-18mm?
De sel10-18 is natuurlijk een stuk beter optisch, echter ook flink duurder. Ik heb alleen de wide, de fisheye staat ook op mijn verlanglijstje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
jayjey schreef op zondag 11 november 2012 @ 18:27:

EDIT:

Verder nog ideeen?
de meeste lenzen zijn snel meer dan 599 euro hoor. Zeker als je veel groothoek wilt.

Je zou nog kunnen denken aan de sigma 19mm (28mm equalivent op kleinbeeld, en dus redelijk groothoek) die zo'n 159 euro kost.

Verder ken ik persoonlijk geen goedkope groothoek voor op de nex anders dan de sony 16 en sigma 19 die goedkoper zijn dan 599 euro.
De nieuwe sony 10-18 (of zoiets) kost zo'n 800 euro. De sony 16-50 kitlens is wel wat beter dan de 16mm sony, zie de resultaten in het sony topic van powerup. Maar is ook niet heel goedkoop.

Enige andere optie zou de 16-55 kitlens kunnen zijn, en die op 16mm gebruiken. Maar ik denk niet dat je er dan erg op vooruit gaat t.o.v. je 16mm lens.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayjey
  • Niet online
Bedankt, dus die lens dan, ik zag hem al op ebay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
jayjey schreef op zondag 11 november 2012 @ 22:31:
Bedoel je de voightlander 15mm? Let wel op dat het een M mount lens is. Je hebt dus ook een M naar E mount adapter nodig. De lens kan alleen scherpstellen vanaf 0,7 meter en je hebt natuurlijk geen autofocus.

Het zijn wel erg goede lenzen en de bouw is fantastich (allemaal metaal). Maar er zitten dus wat haken en ogen aan.

De sigma die ik aangaf is wel AF en gewoon met een sony mount. Die kun je dus wel meteen op de camera zetten.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stevie-P
  • Niet online
RobertJRB schreef op zondag 11 november 2012 @ 22:29:
[...]

Enige andere optie zou de 16-55 kitlens kunnen zijn, en die op 16mm gebruiken. Maar ik denk niet dat je er dan erg op vooruit gaat t.o.v. je 16mm lens.
Bedoel je de 18-55 (de oude niet-pancake kitlens)? Deze is dus 18mm op zijn meest groothoekstand, niet 16mm. Alleen de nieuwe pancake lens zoomt vanaf 16mm (tot 50mm)

Van de Voigtlander 15mm is ook een oudere versie, deze accepteert geen filters en heeft een Leica screwmount (er werd een leica screwmount -> m-mount adapter meegeleverd). Deze is meestal goedkoper, ik heb 295 voor mijn exemplaar (nieuwstaat) betaald .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
Stevie-P schreef op zondag 11 november 2012 @ 22:53:
[...]

Bedoel je de 18-55 (de oude niet-pancake kitlens)? Deze is dus 18mm op zijn meest groothoekstand, niet 16mm. Alleen de nieuwe pancake lens zoomt vanaf 16mm (tot 50mm)

Van de Voigtlander 15mm is ook een oudere versie, deze accepteert geen filters en heeft een Leica screwmount (er werd een leica screwmount -> m-mount adapter meegeleverd). Deze is meestal goedkoper, ik heb 295 voor mijn exemplaar (nieuwstaat) betaald .
Je die bedoelde ik. Stom, want heb hem zelfs naast me staan.. :)

Iets minder groothoek dus.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
jayjey schreef op zondag 11 november 2012 @ 22:31:
Je hebt blijkbaar zelf weinig onderzoek gedaan. Er zijn al aardig wat adviezen naar boven gekomen en ik zou die afwegen. Ook heb je niet gereageerd op een post waar iemand vroeg naar je budget, lichtsterkte etc etc.

Wél reageer je uitbundig als iemand een objectief aanraad die blijkbaar sterk boven je budget zit. Zo werkt het natuurlijk niet.

Ik geef je nog een voorbeeld van hoe de 16mm presteerd met originele Sony wide(12mm) en fisheye converter (10mm):
http://forums.dpreview.com/forums/post/38389185

Daarna gaan we ervan uit dat je eerst meer je best doet alvorens hier maar lukraak dingen vragen en afschieten. Begrijp me niet verkeerd, men wil je wel helpen maar we kauwen niet alles voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 02-10 11:33
Universal Creations schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 16:35:
Ik ben ook benieuwd naar de prijs, maar ik verwacht sowieso dat het de duurste Samyang gaat worden.
Reply van een hele tijd geleden, maar wellicht interessant. Ben zelf erg geinteresseerd in de Samyang 24mm TS 3.5 en kwam op Cameratools de lens voor een hele mooie prijs tegen. Ik hoop dat dit de definitieve prijs wordt :) Linkje

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wow, dat is een hele nette prijs voor een T/S. Als ie ook nog goed presteert, dan denk ik dat het een bescheiden toppertje gaat worden (binnen de markt van t/s-liefhebbers). Daarnaast is ie denk ik zonder t/s ook al een hele goede landschapslens voor dat bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamed
Dat is wel erg goedkoop zeg!! Zal zeker een gewilde lens worden.

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2

• jayjey
  • Niet online
@ToFast: bedankt voor je reactie, maar je schiet wel een beetje door. Je doet je naam eer aan. :)

• ToFast
jayjey schreef op donderdag 15 november 2012 @ 14:57:
@ToFast: bedankt voor je reactie, maar je schiet wel een beetje door. Je doet je naam eer aan. :)
Negativiteit is niet de bedoeling, waarvoor mijn excuses. Wellicht dat de al eerder genoemde 19mm sigma iets is, of als je toch goedkoop wijder wilt gaan een 16mm 2e hands voor +/- 100 euro en een wide converter à 120 euro. Ik zie aardig wat 16mm's op marktplaats staan.

Met legacy lenzen zit je zonder automatische scherptestelling of je moet al een converter van Sony ertussen zitten, maar die kosten ook wat (vooral de versie 2 die een stuk beter schijnt te zijn) en ik meende dat je dan alleen bij de amount lensen van Sony terrecht kunt daarmee.

Mocht je 16mm genoeg vinden is de sel16-50 wellicht ook een optie voor zo'n 300 euro. Dan kan je de 18-55 verkopen en heb je een stuk kleinere en lichtere lens met nagenoeg dezelfde kwaliteit, die iets wijder is. Dacht wel iets gelezen te hebben over meer distortion, maar dat kan je door de nex automatisch laten corrigeren. Ook mis je dan 5mm zoom natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayjey
  • Niet online
OK, bedankt.

Ik wist al van de mogelijkheid van legacy lenzen met manual focus door de extreem korte flange-to-sensor afstand op de NEX, maar het is goed dat nog eens helder uiteengezet te zien.

De Sigma 19mm heb ik bekeken, maar die is niet wijder dan de zoom en ook niet veel kleiner. Ik heb wel de Sigma 30mm, omdat die vrij compact maar die focust behoorlijk langzaam blijkt nu.

De SEL16-50mm zat niet bij de 5N en zelfs niet bij de 5R kit. anders was het die laatste geworden. Het idee was daarom een aanvullende legacy lens te vinden tenzij bijvoorbeeld Sigma nog meer lenzen gaat uitbrengen voor de E-Mount.

[ Voor 27% gewijzigd door jayjey op 17-11-2012 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

tommyz schreef op maandag 12 november 2012 @ 23:00:
[...]

Reply van een hele tijd geleden, maar wellicht interessant. Ben zelf erg geinteresseerd in de Samyang 24mm TS 3.5 en kwam op Cameratools de lens voor een hele mooie prijs tegen. Ik hoop dat dit de definitieve prijs wordt :) Linkje
Prachtige prijs zeg, ik had hem eerder op 1000/1100 verwacht. Als ie goed scherp is en goed zijn werk doet als TS dan is dit voor mij een no-brainer. Alleen samyang en rechte lijnen.. ik hoop echt dat het goed zit (heb de 14mm, wellicht dat het bij andere lenzen al beter zit?)

[ Voor 4% gewijzigd door Royz op 16-11-2012 08:54 ]

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
Ik had 'm ook rond die prijs verwacht, op ukdigital.co.uk staat de lens voor 999 Pond. Dan nog zou 'ie rond de helft van een Canon 24MM TS-E zitten. Ik ben ook heel benieuwd naar de reviews, als deze positief zijn, gaat dit 'm zeker worden :) Enige nadeel (voor mij) is de filtermaat van 82mm. Heb nu alles voor 77mm, dus moet ik een 10 stops ND filter+ pola + uv filter kopen. Telt ook nog wel aardig op :)

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

Klopt, als je dan toch bezig bent koop je alles van LEE en vervolgens koop je gewoon 2 adapter ringen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-09 09:17
tommyz schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 10:03:
Ik had 'm ook rond die prijs verwacht, op ukdigital.co.uk staat de lens voor 999 Pond. Dan nog zou 'ie rond de helft van een Canon 24MM TS-E zitten. Ik ben ook heel benieuwd naar de reviews, als deze positief zijn, gaat dit 'm zeker worden :) Enige nadeel (voor mij) is de filtermaat van 82mm. Heb nu alles voor 77mm, dus moet ik een 10 stops ND filter+ pola + uv filter kopen. Telt ook nog wel aardig op :)
Tussen de 600 en 700 euro is een prima prijs als je naar de rest van hun line-up kijkt. Ik heb deze lens ook al sinds de eerste geruchten op mijn radar, vooral gezien de kwaliteit van hun andere lenzen (24/1.4 daargelaten).

82mm filter is een nadeel, maar niet onoverkomelijk. Een 10 stops filter en eventueel een CPL kan je goed gebruiken op je 77mm lenzen met een step-down adapter, maar je zal ze inderdaad wel een keer aan moeten schaffen. Wellicht is een goed filter systeem met vierkante filters dan meteen handig. Met twee (of meer) adapters. Je CPL en ND filter kan je wellicht nog goed verkopen, maar geen idee wat die dingen tweedehands nog doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamed
Royz schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 13:02:
Klopt, als je dan toch bezig bent koop je alles van LEE en vervolgens koop je gewoon 2 adapter ringen ;)
B&W Käsemann CPL filters zijn ook erg goed. Volgens mij bestaat er geen Käsemann ND filter!

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
@Royz, SndBastard en Hamed: In principe zou het op de langere termijn voordeliger zijn om over te stappen naar een Lee system inderdaad. Alleen de eerste investering is wel vrij hoog :) Overigens maakt Nissin ook 10 stops filters. Nisi is niet heel bekend, maar de duurdere filters schijnen van heel erg goede kwaliteit te zijn! Voor een Nisi filter betaal je +/- 80 dollar voor een 82mm 10 stops ND filter, tegen 180 dollar voor een 82mm B+W. Dat scheelt nogal :)

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamed
Beetje oftopic: Een goeie CPL of ND filter is zijn prijs gewoon waard. Ik zie echt wel veel verschillen tussen een Ebay filter dan Käsemann 72 die ik al meer dan 2 maanden bezet. Hij is zijn prijs gewoon waard. Bijna al mijn lenzen hebben een filtermaat van 72mm. Daar heb ik beetje geluk mee! Moet wel ooit een 82mm halen voor mijn 21mm lens.

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomzh
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-11-2024
Graag jullie advies bij het volgende:

Voor weinig geld heb ik op eBay een Revuenon 28mm f/2.8 gekocht. Dit is een M42 lens, dus ik heb er ook een adapter naar EOS bij.

Wat testfoto's zien er leuk uit. Mooie lens!

Nu zit ik met het volgende, de focusring loopt erg stroef tussen 0.75 en 1.5m. Met stroef bedoel ik dan dat je de lens van de mount afdraait bij het focussen. Met een beetje WD40 zou dit te verhelpen moeten zijn, maar waar moet ik die dan inspuiten? En hoe groot is de kans dat ik het objectief vernaggel met olie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
Thomzh schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 12:28:

Voor weinig geld heb ik op eBay een Revuenon 28mm f/2.8 gekocht. Dit is een M42 lens, dus ik heb er ook een adapter naar EOS bij.

Wat testfoto's zien er leuk uit. Mooie lens!

Nu zit ik met het volgende, de focusring loopt erg stroef tussen 0.75 en 1.5m. Met stroef bedoel ik dan dat je de lens van de mount afdraait bij het focussen. Met een beetje WD40 zou dit te verhelpen moeten zijn, maar waar moet ik die dan inspuiten? En hoe groot is de kans dat ik het objectief vernaggel met olie?
De oudere focusringen lopen soms veel stroever dan dat je gewend bent van de moderne lenzen, het feit dat je hem van de mount af draait hoeft niet per se te betekenen dat hij niet zo stroef moet lopen van zichzelf.

Je kunt de adapter er steviger op schroeven, maak deze een beetje vochtig als je hem erin doet en draai hem stevig vast, kijk of dat genoeg is.

Mocht de ring echt te stroef zijn dan kun je altijd nog proberen te smeren en poetsen. WD40 is niet echt aan te raden omdat je het precies op de goede plek moet aanbrengen (als je focust bewegen er meerder onderdelen, elke daarvan kan stroef gaan). De olie kan ook op het glas en de diafragmabladen gaan zitten, en dat moet je niet hebben.
ALS je dus al aan de slag gaat met smeren zou ik het met een doekje doen waar je wd40 op doet en niet rechstreeks onder druk de WD40 de lens in spuiten.

Zelf heb ik geen ervaring met het soepeler maken van focus, dus wat dat betreft kan ik je niet verder helpen.

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0gtag
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

Thomzh schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 12:28:

WD40 is goed te gebruiken met objectieven, het kruipt goed tussen het schroefdraad, maar het is wel een tijdelijke oplossing en redelijk agressief middel. meestal wordt een objectief stroef van vuiligheid in het draad. Het is vrij eenvoudig om een lens open te maken. Hoe het zit met deze lens weet ik niet zeker dat moet je zelf even uitzoeken.

De beste plek om te smeren is net boven de lens opening (andere kant van de plek waar de lens op de body gaat :+ ), draai de lens helemaal open/focus op laagste waarde of 2/3 open zodat je nog een rand overhoudt. Door het opendraaien van de lens zit er als het goed is een opening tussen lens en focus ring. Laat daar wd40 of handy oil lopen. Je hoeft maar erg weinig te gebruiken, anders loopt het de andere kant uit. Na de olie behandeling even laten inlopen (5 minuutjes of zo) en daarna goed draaien zodat het allemaal wat losser wordt. vervolgens de lens weer helemaal uitdraaien en resten verwijderen. (ik laat hem meestal nog ff een dagje onderste boven staan, vooral als ik per ongeluk naar mijn mening te veel heb gedaan, zo stroomt het weer zelfde kant uit).
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8478/8203259458_81e49834a3_n.jpgAfbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8209/8203259994_e9a5485079_n.jpg

Ik heb geen ervaring met deze lenzen maar heb wel een pentacon lens liggen die er op lijkt. Verder doe ik dit ook met mijn Konica Lensen, zonder nadelige gevolgen. Zorg er wel voor dat het NIET op het lens element komt, ik weet niet wat wd40 met coatings doet? maar zal nooit goed zijn.

X470+2700x@4.2 DDR4@3200 nV2080ti Founders Edition 2x M2.SSD+ 2xHDD raid 0, α7 +Konica AR, 135/2.5 135/3.2 135/3.5 100/2.8 85/1.8 55/3.5-macro 57/1.2 50/1.4 50/1.7 52/1.8 35/3.5 35/2 28/1.8UC 24/2.8 Jupiter & Industar, Summicron R-2 50/2 Canon (n)FD's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je dan toch WD40 gebruikt, doe dat dan in een niet te breed glazen bakje en laat dat een paar dagen staan. Je zal een scheidingslijn zien ontstaan in het spul en de olie daarvan gebruik je, de rest van de troep is ofwel verdampt ofwel duidelijk gescheiden van de olie-achtige substantie. Stoffen als parafine wil je niet bij je schroefdraad hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomzh
Dank voor de reacties. Inmiddels loopt hij weer soepel door de beschrijving van D0gtag.

De reactie van refused was te laat, maar neem ik de volgende keer wel mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

WD40 is een ONTVETTER, geen smeermiddel. Daarmee bereik je dus het omgekeerde van wat je wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomzh
Dan zal er wel vet tussen hebben gezeten, want hij werkt perfect. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Op korte termijn misschien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayjey
  • Niet online
WD40 in een lens spuiten?! 8)7

Ontvetter? Ik dacht dat WD40 ook een heel klein laagje achterliet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Eerst ontvetten, daarna nieuw "vet" aanbrengen. Niet dat ik ervaring heb met lenzen wat betreft ontvetten en vetten, maar met de mountainbike wel. De ketting wordt eerst grondig ontvet en daarna een laagje teflon erop. Ik weet niet of diezelfde teflonspray in zeeeer kleine hoeveelheden met een doekje aangebracht ook voor lenzen gebruikt kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Laatst online: 12:48
Teflon is misschien een goede keus voor een lens, maar imho niet voor je MTB UC, tenminste niet in ons huidige natte klimaat. Dan is je smering er halverwege je rondje alweer af, of dermate vervuild met zand en modder. :+

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!
citruspers schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 19:37:
Teflon is misschien een goede keus voor een lens, maar imho niet voor je MTB UC, tenminste niet in ons huidige natte klimaat. Dan is je smering er halverwege je rondje alweer af, of dermate vervuild met zand en modder. :+
Vreemd dan, want ik fiets er al 11 jaar mee rond en heb dat op aanraden gedaan van mijn fietsenmaker die zelf ook een fervent fietser is. Ok, de ketting moest laatst vervangen worden, maar dat was vanwege 1 van de achterkransjes die versleten was en dus moest alles vervangen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0gtag
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

Slonzo schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 17:26:
WD40 is een ONTVETTER, geen smeermiddel. Daarmee bereik je dus het omgekeerde van wat je wil.
Als de dit zegt vraag ik me af of jij ooit wd40 op je handen hebt gehad? :D
WD40 is een waterverdrijvnd smeer middel. Geen ontvetter zoals jij denkt(jij denkt zelfde zoals in solderen?),
"you can use WD-40 to protect and lubricate thousands upon thousands of items" van de wd40 site of gewoon een wiki pakken. Wd40 werkt gewoon als smeermiddel, en door zijn lage viscositeit komt het goed door het schroefdraad plus het beschermt tegen vocht wat weer handig is tegen schimmels. Ik gebruik wd40 ook voor me fiets en auto, beter dan siliconen spray. En dus ook in me lenzen :p

@UC
Op lange termijn is ontvetten en opnieuw vetten het beste! Maar daar moet je het geheel voor openmaken en daar is niet iedereeneen ster in. Ik ben redelijk vaardig maar ik vind het nogsteeds een k¥t taak.

@thomzh, mooi niks meer aan doen. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayjey
  • Niet online
De schroefdraad polijsten? Smering dan minder nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0gtag
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

jayjey schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 23:51:
De schroefdraad polijsten? Smering dan minder nodig?
Metaal op metaal geeft altijd wrijving, daarom hebben alle versnellingsbakken verliezen ook de nieuwere cvt versies, smeer middel verminderd dit en zorgt ervoor dat de (bouw) toleranties lager kunnen zijn. Want je wilt toch niet dat je lens in de zomer muurvast zit en in de winter rammelt, en als er ook maar 1 korrel zand in komt..... Alle lenzen hebben smering ook de overpriced duurste leica,s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayjey
  • Niet online
Wow!

Ok, maar als de draad ergens een tik heeft gehad kun je dat miss beter eerst repareren.

[ Voor 14% gewijzigd door jayjey op 21-11-2012 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

D0gtag schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 22:33:
Als de dit zegt vraag ik me af of jij ooit wd40 op je handen hebt gehad? :D
Heb je ooit al WD40 gebruikt om klodders vet weg te halen? Nee? Ik wel. WD40 lost vet op. Dat het een film achterlaat, betekent niet veel. Google maar eens, ipv klakkeloos zooi van de fabrikant te kopieren. Schoonmaakproduct en vochtafdrijver, verre van smeermiddel.

[ Voor 7% gewijzigd door Slonzo op 21-11-2012 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0gtag
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

Slonzo schreef op woensdag 21 november 2012 @ 17:37:
[...]

Heb je ooit al WD40 gebruikt om klodders vet weg te halen? Nee? Ik wel. WD40 lost vet op. Dat het een film achterlaat, betekent niet veel. Google maar eens, ipv klakkeloos zooi van de fabrikant te kopieren. Schoonmaakproduct en vochtafdrijver, verre van smeermiddel.
Heb je ooit * gebruikt om klodders vet weg te halen? nee werkt ook. (*=benzine, diesel, olijf olie etc.)
Niet alleen heb ik de fabrikant erbij gezet ook nog een wiki, maar ja wiki is ook onzin dus voor toi:
Onafhankelijke test wel goed? (hierbij kwam WD40 als 2de uit de test als best toepasbare multi-spray en kreeg een 6 uit 10 voor smerende werking.(origineel in pdf formaat)
WD40 werkt alleen licht smerend, in combinatie met druppeltje olie werkt het uitstekend, je moet wd40 niet gebruiken om zware machines te oliën nee, maar geloof vooral de fabrikant niet welke al een product dik 50 jaar op de markt heeft. Maar je hebt helemaal gelijk WD40 is geen vaseline. |:(

Een lens heeft nauwelijks belasting en heeft een zeer groot smeerbaar oppervlak, dus een beetje smering is ruim voldoende, meeste lenzen zijn nauwelijks verweerd en hebben nog vaak resten olie welke dus oplossen in WD40 en opnieuw vloeibaar worden/smeren.

Nogmaals, WD40 is geen vervanger van een smeervet........de reden is dat wd40, net als kerosine verdampt. en dus minder wordt en residu achterlaat. Maar voor tijdelijk en spaarzaam gebruik werkt het uitstekend.

Overgens, een film achterlaten = de werking van smering, water is overigens ook een smeermiddel. Maar ook goud en silver kunnen smeer middelen zijn (in hoge temp. omgeving).
gewoon, van wiki: Fluid film lubrication is the lubrication regime in which through viscous forces the load is fully supported by the lubricant within the space or gap between the parts in motion relative to one another (the lubricated conjunction) and solid–solid contact is avoided.

• jayjey
  • Niet online
Misschien kun je een proef doen?

Siliconenvet wordt trouwens altijd gebruikt voor vacuumverbindingen. Ik dacht dat dat een lagere dampspanning heeft? Dat lijkt me ook voor deze toepassing (lenzen) wel een voordeel.

WD40 is juist erg vluchtig, lijkt me een nadeel omdat je dan niet weet waar het terecht komt

Tenzij je niet goed bij de draad kunt lijkt me dus siliconenvet de beste optie. Hoewel, dat gaat misschien vuil aantrekken?

[ Voor 89% gewijzigd door jayjey op 22-11-2012 16:03 ]

• jayjey
  • Niet online
Universal Creations schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 18:20:
Eerst ontvetten, daarna nieuw "vet" aanbrengen. Niet dat ik ervaring heb met lenzen wat betreft ontvetten en vetten, maar met de mountainbike wel. De ketting wordt eerst grondig ontvet en daarna een laagje teflon erop. Ik weet niet of diezelfde teflonspray in zeeeer kleine hoeveelheden met een doekje aangebracht ook voor lenzen gebruikt kan worden.
Pedro's Synlube heb ik...synthetic chain lube for wet conditions.

Voor extreem natte en modderige omstandigheden. Synthetisch met polymeer detergenten.
Zal ook wel teflon inzitten.

[ Voor 9% gewijzigd door jayjey op 22-11-2012 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
Ik heb een Pentacon auto 2.8/135 MC 'lensje' gekocht na het vergelijken van de 'beste' 135mm m42 lenzen van vroeger. Deze gebruik ik met een goedkope nex-m42 adapter (focust tot na infinity, maar goed niet zo'n probleem) op een Sony nex-F3.

Iso 200/ 2s sluitertijd/f2.8/op de bank liggend /jpeg zonder bewerking / AWB/ rezise voor upload 640x425:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ljXxZ.jpg

100% crop:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/rd7Ta.jpg

Nog wat extra informatie:
Nu zou de Pentacon 135mm f2.8 preset versie beter zijn (van mijn lens zijn overigens wel 3-4 versies die ongeveer even goed presteren) en 'on par' zijn met de Carl Zeiss Jena Sonnar 135mm F3.5 qua boke/contrast en scherpte. In ieder geval, ik ben het alweer een beetje kwijt al die verschillen. Er is wel een top 5-6 goede (bovengemiddeld goed spreken we dan over; er zijn al veel goede 135mm's en echte slechte zijn er niet veel gemaakt) en deze (serie) past wel in dat rijtje, hetzij op wellicht op de laatste plek. Helemaal aangezien de prijs, €25 incl verzending! De Zeiss/jupiters en Meyer (voorloper van de pentacon preset) gaan de laatste tijd voor veel meer weg op ebay/marktplaats.

Zeer leuke aanvulling naast de e-mount lenzen (16mm f2.8+wide conv/18-55 kitlens/50mm f1.8). De 50mm kan ik trouwens tot 1/10s-1/15s prima scherp mee schieten, heeft een erg fraaie boke en scherpte (f2.8 al echt scherp), ook naar de randen toe en qua tekening/kleuren ook dik in orde. Met de manuele 135mm lens kan je echter je onderwerp veel mooier isoleren. Maar die is voor overdag, mist natuurlijk OSS. Ookal gebruik je f2.8 en dan iso 1600/3200, is de sluitertijd slechts 1/30ste en dat hou je in de hand niet scherp zonder OSS, zeker niet op 135mm tele.

Ik ben er blij mee _/-\o_

[ Voor 0% gewijzigd door ToFast op 26-11-2012 17:04 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.

Milo.

klik

Milo. schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 14:51:
Mijn twee lensjes zijn aangekomen, met fijne douane kosten omdat het blijkbaar hetzelfde bedrijfje was waar ik de lenzen had besteld en ze dus samen in een pakje zaken.
Helaas zijn mn adaptertjes voor mn NEX nog niet aangekomen maar eventjes de lens ervoor houdend ziet het er best leuk uit. Ik zal wat fotootjes posten als ik de adaptertjes heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayjey
  • Niet online
ToFast schreef op maandag 26 november 2012 @ 17:02:
Ik heb een Pentacon auto 2.8/135 MC 'lensje' gekocht na het vergelijken van de 'beste' 135mm m42 lenzen van vroeger. Deze gebruik ik met een goedkope nex-m42 adapter (focust tot na infinity, maar goed niet zo'n probleem) op een Sony nex-F3.

Iso 200/ 2s sluitertijd/f2.8/op de bank liggend /jpeg zonder bewerking / AWB/ rezise voor upload 640x425:
[afbeelding]

100% crop:
[afbeelding]

Nog wat extra informatie:
Nu zou de Pentacon 135mm f2.8 preset versie beter zijn (van mijn lens zijn overigens wel 3-4 versies die ongeveer even goed presteren) en 'on par' zijn met de Carl Zeiss Jena Sonnar 135mm F3.5 qua boke/contrast en scherpte. In ieder geval, ik ben het alweer een beetje kwijt al die verschillen. Er is wel een top 5-6 goede (bovengemiddeld goed spreken we dan over; er zijn al veel goede 135mm's en echte slechte zijn er niet veel gemaakt) en deze (serie) past wel in dat rijtje, hetzij op wellicht op de laatste plek. Helemaal aangezien de prijs, €25 incl verzending! De Zeiss/jupiters en Meyer (voorloper van de pentacon preset) gaan de laatste tijd voor veel meer weg op ebay/marktplaats.

Zeer leuke aanvulling naast de e-mount lenzen (16mm f2.8+wide conv/18-55 kitlens/50mm f1.8). De 50mm kan ik trouwens tot 1/10s-1/15s prima scherp mee schieten, heeft een erg fraaie boke en scherpte (f2.8 al echt scherp), ook naar de randen toe en qua tekening/kleuren ook dik in orde. Met de manuele 135mm lens kan je echter je onderwerp veel mooier isoleren. Maar die is voor overdag, mist natuurlijk OSS. Ookal gebruik je f2.8 en dan iso 1600/3200, is de sluitertijd slechts 1/30ste en dat hou je in de hand niet scherp zonder OSS, zeker niet op 135mm tele.

Ik ben er blij mee _/-\o_
Mooie foto. Ik heb vast dezelfde adapter in aantocht, nu nog de lens
Is het een mooi rond diafragma met 15 bladen?
http://oomz.net/135/
http://frozenfate.blogspo...e-for-pentacon-135mm.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Kennelijk vertraging voor de Samyang T/S 24 f3.5 tot maart volgend jaar.
Pagina: 1 ... 17 ... 27 Laatste