ed-oorklep schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 12:30:
Ik heb sinds kort een 50mm en een 200mm lens met M42 vatting (lang leve marktplaats). Met een converteerring erbij zonder AF confirm.
Nu merk ik dat scherpstellen hiermee op mijn 350d toch wel lastig is.
Ik heb op ebay bij BIG-IS een converteerring gezien met AF confirm en ook bij een andere winkel een focus screen, zijn allebei ongeveer even goedkoop maar ik weet niet zo goed wat de beste oplossing is voor mij.
Iemand die de voor en nadelen eens zou kunnen belichten?
Ik kan er zo wel een paar bedenken,
Converteerring, voor: geen modificatie aan de camera zelf. Tegen, werkt alleen maar bij M42 vattingen, dus bij iedere ander soort lens die misschien in de toekomst nog komt zal er weer een ring met AF confirm moeten komen. Wat ik gelezen heb is AF confirm ook wat minder nauwkeurig?
Focus screen, voor: werkt altijd, met iedere lens en ook met 'nieuwe' lenzen. Tegen, de installatie is wat lastiger.
Iemand nog andere dingen die ik vergeten ben? Of oplossingen die het overwegen waard zijn?
Andere camera met een grotere zoeker of live view?
Zonder dollen, ik heb een pentax - canon adapter ring met focus confirmed die ik op een canon 30D gebruik, en vind het nou niet bijster veel handiger.
Je ziet nog steeds niet of iets in focus is, en je hebt eigenlijk ook geen idee waar de focus ligt. De camera geeft gewoon een piepje als iets in focus is, maar dat is nog redelijk onnauwkeurig, en het is niet makkelijk er te stoppen.
Normaal met een manual focus lens zie je de scherpte komen en weet je wanneer je moet stoppen met focussen. Met alleen het piepje moet je soms wel een paar keer heen en terug om de goede afstand te vinden. Het is me dan ook nog niet gelukt zomaar foto's te maken waarbij de focus goed zat. Terwijl ik eigenljik uitsluitend manual focus camera's gebruik en bij die andere nooit problemen heb.
Volgens mij is dus de enige manier om deze lenzen fijn te kunnen gebruiken of live view, of een grote zoeker met het goede matglas.
Matglas vervangen op de 350D kan eigenlijk niet, het is inderdaad een gepriegel. Maar een goed splitscreen matglas werkt veruit het best met MF lenzen.
Er zijn wel opzet stukken om de zoeker te vergroten. Denk aan de canon hoekzoeker (niet praktisch) en volgens mij had nikon ook iets. Als je daarmee je zoeker kunt vergroten, en dan met een matglas erbij heb je volgens mij een goed werkende set.