Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-08-2021
Snuurtje schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 01:38:
[...]

Ah, idd die staan er vele meer op, bedankt voor de tip! Wat is een goed merk m42 135mm? Ik zie zo
Auto chinon
Auto Revenuon
hanimar
soligor

Kun je overigens wel oneindig focussen met een adapter zonder glas?
Met M42 lenzen wel. Ik geloof dat de Vivitar 135/2.8 een goeie is (met serienummer dat begint met 28, gemaakt door Komine). Een andere (een v/d beste) die echt de moeite waard is is de Carl Zeiss Jena 135/3.5.

Als je niet per se M42 wil is de Yashica ML 135/2.8 (DSB versie is ook goed, misschien een tikje minder contrast) ook een goeie (heb je een Contax/Yashica adapter voor nodig). Deze geeft gewoon infinity focus.

[ Voor 16% gewijzigd door Aham brahmasmi op 27-01-2012 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11-09 10:51
Erg bedankt voor jullie reply's, info waar ik anders wssn niet achter was gekomen. Zie via jouw link een aantal adapters Universal, AF confirm eos 7D to m42 en AF confirm eos 450D to M42, denk dat ik met die laatste de beste kans heb dat het aansluit bij mn 600D toch? 550D of 600D staan er niet bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Beetje vreemd, want in principe zijn ze exact hetzelfde. Bij EF-mount kan ik mij daar nog iets bij voorstellen, maar de 7D, xxD en xxxD series hebben allen dezelfde EF-S mount.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
Idd, leek mij ook. Zal zo nog ff ebay overkijken of ik specifiek af confirm eos 600D kan vinden. Anders neem ik die 450D wel. Wat doet afconfirm eigenlijk? Als je de sluiter half indrukt en je hebt goed gefocust een piepje geven oid? of geeft ie direct een piepje wanneer je op de goeie focus zit?

Staat op ebay een carl zeiss jena, vlakbij mij, maar die is 50 euro, beetje te gortig voor een expirimentje voor mij. Probeer eerst wel een andere op te halen hier in de buurt voor 2 tientjes.

[ Voor 24% gewijzigd door Snuurtje op 27-01-2012 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-09 19:40

Milo.

klik

Mm jammer, ik heb mijn panagor 135 f/2.8 zgan samen met een m42 adapter met AF chipje net weggedaan voor 25euro op MP.

Zo een adaptertje maakt volgensmij geen bal uit wat erop staat, het klinkt mij in de oren als marketingpraat met de camera modellen in de titel.

|| Flickr || 500px || Apple || Windows || Nikon || Canon ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het zal ongetwijfeld iets te maken hebben met zoekresultaten.
Je moet inderdaad de sluiter half indrukken, zelfde als met je huidige lenzen in MF stand.

Edit: die ebay winkel met die Zeiss Jena heeft wel meer leuke lenzen staan: een Nikkor 300/4.5, maar ook deze Tele Ennalyt 400/4.5 met 14-bladig diafragma en geeneens hele slechte prestaties.

Edit2: deze Leica R3+50/2 is volgens een aardig koopje, aangezien die lens alleen al voor €400 op Ebay staat en de body ook nog voor €200. Niet dat ik met 135 film wil gaan schieten.

[ Voor 80% gewijzigd door Universal Creations op 28-01-2012 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
Haha, nog wel iets boven mn budget en niet mijn type lens op dit moment, zou zeggen sla je slag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zit weleens te twijfelen om mijn 70-200 f/4 IS eruit te doen en andere telelens te nemen. Het moet dan of een lichtsterkere of een langere worden. En de kans is dan ook nog behoorlijk dat het ook nog een alternatieve wordt. Soms zit ik weleens te kijken naar wat mooie 300 en 400mm lenzen van maximaal f/4, maar goed, voorlopig geen nieuwe lenzen, totdat de Samyang 24/1.4 er is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
Waar gebruik jij die nu voor? beetje offtopic, maar dat is wel een erg mooie lens die nog eens op mijn lijstje staat. Eerst wil ik sparen voor de 24-70 F2.8 IS, daarna de 70-200 F4 (is). Nog wel onder voorbehoud want misschien ontdek ik in de loop van mijn tot nu toe erg korte DSLR hobby, wel dat ik meer heb aan andere lenzen.

Anyway, bij die shop van jou hebben de eos naar M42 adapters allemaal andere prijzen maar in de beschrijving staat: for al eos models, dat wordt dus de goedkoopste :p

Adapter iig besteld, hopelijk reageert 1 van de mp verkopers snel, zodat ik dat lensje kan ophalen, ben erg benieuwd. Vind vooral de aperture ring op die lenzen erg tof, zou wat mij betreft op elke lens mogen zitten, ipv dat stomme getrek aan zon miniscuul scrollwieltje :p Dit is echt analoog aperture, zodat je heel nauwgezet je lichtsterkte kan kiezen ipv digitaal in stapjes. Lijkt mij nog goedkoper ook om dat analoog te regelen.

[ Voor 30% gewijzigd door Snuurtje op 28-01-2012 01:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

Die analoge ringen zijn veelal in minder stapjes in te stellen dan je nu digitaal kan hoor ;) Tevens krijg je problemen met je AF als het diafragma al dicht is voor je de foto maakt, is je zoeker vrij donker en kan je camera het niet meer zelf regelen in Auto/Tv/P mode :)

[ Voor 13% gewijzigd door Radiant op 28-01-2012 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.

Milo.

klik

Daarom gewoon vol open zetten, focussen, diafragma afknijpen en klikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Niet online

Radiant

Dan ga je er vanuit dat er niemand met AI Servo werkt en daar steeds de tijd voor heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.

Milo.

klik

Hoeft toch niet? ik doet gewoon met single shot, zorg dat ik een heldere zoeker heb, dan focus ik (handmatig) mn hand is toch in de buurt, draai ik aan de diafragma ring dat zmn zoeker donkerder wordt en druk ik af.
Dat zijn de enige handelingen.. lijkt me op zich niet heel raar, de camera bepaald gelukkig wel wat de sluiter tijd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Niet online

Radiant

Dit ging erover waarom de huidige EF lenzen geen analoog diafragma hebben he? Voor de snelheid dus, thats all i'm saying :).. Beetje verkeerde discussie in dit topic ook misschien, dacht bij die eerste post ook in het Canon-objectieven topic te zitten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Diafragma is op dit soort lenzen bijna altijd in halve stops in te stellen (op elektronische diafragma's zijn dat 1/3 stops), maar soms ook grotere sprongen zoals bij mijn Minolta 58/1.2 die in 1 stap van 1.2 naar 2.0 springt.
Maar het kan ook zonder stops door het het kogeltje, die daar voor zorgt, onder de ring vandaan te halen. Ik kan je vertellen dat dat niet altijd zo leuk werkt als je denkt, want je hebt geen flauw idee met welk diafragma je schiet (tenzij je met je sluitertijd gaat rekenen).

Nog heel even over de 70-200: die gebruik ik nu nog bijna alleen voor dierentuinen, maar ik vind de tegenlicht prestaties tegenvallen vergeleken met mijn Zeiss 100/2. De 24-70L waar je het over hebt, heb ik ook gehad en na een jaar en minder dan 10x gebruikt te hebben voor een mooie prijs verkocht (en daarvan die Zeiss 100/2 bijna helemaal van bekostigd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
Radiant schreef op zaterdag 28 januari 2012 @ 10:09:
Dit ging erover waarom de huidige EF lenzen geen analoog diafragma hebben he? Voor de snelheid dus
Een elektronisch diafragma geeft geen snelheidsvoordeel. Al tientallen jaren hadden analoge camera's diafragmavoorkeuze, wat wil zeggen dat je aan de diafragmaring draait om het diafragma in te stellen, maar het diafragma wordt pas afgstopt op het moment van de opname (vandaar voorkeuze).

Ik denk dat het enige voordeel is dat Canon minder mechanische onderdelen hoeft te maken, zowel voor de lenzen als voor de camera's.

@UC: Misschien heb je hier wat aan: http://forum.mflenses.com/viewtopic.php?t=46679 (laatste reactie daar is van mij)

[ Voor 8% gewijzigd door Aham brahmasmi op 28-01-2012 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memoryandfate
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Aham brahmasmi schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 15:43:
Die Contax 50/1.7 is voor sommige mensen met een 5D idd problematisch. Vziw is het meestal is het niet het diafragma-armpje ("aperture lever") die in de weg zit, maar bovenste rand van de tubus aan de achterkant van de lens. Het moet in ieder geval het punt zijn wat het verst uitsteekt én het verst aan de bovenkant van de lens zit, waar de spiegel op blijft hangen.

Als je de Contax 50/1.7 wilt aanpassen heb je enkel een simpele vijl nodig, maar je moet wel wat voorzorgsmaatregelen nemen om te zorgen dat je geen metaalvijlsel in de lens krijgt, of je per ongeluk het glas zelf gaat vijlen. Achterste lenselement en kieren/gaten goed afplakken dus. Je kunt eerst een stukje keukenrol o.i.d. op het lenselement doen zodat je niet rechtstreeks plakband op de lens hebt.

Wat betreft je Pentax A 50/1.4: als je geen ruige dingen hebt gedaan (teveel kracht zetten waarbij iets breekt), zal hij wel te herstellen zijn. De koppeling tussen het diafragma en de diafragmaring zal losgeraakt zijn. Als je een lens openmaakt moet je heel systematisch zijn en goed kijken en opschrijven of fotograferen wat je precies verandert, zodat je de lens weer in elkaar kunt krijgen.

Adapters op ebay: een goedkope adapter van bijv. Big_is werkt prima. Duurdere adapters zou ik alleen kopen voor dure en zware lenzen en dan voornamelijk groothoeklenzen; daarbij is de precieze dikte van de adapter belangrijker. Focus confirm chips vind ik voornamelijk handig voor de EXIF, zodat je bij je foto's de gebruikte lens kunt terugvinden. Het is handiger om een Eg-S matglas voor je 5Dmk2 te kopen; dat helpt veel meer voor handmatig scherpstellen.
Tnx Aham! Dan ga ik maar eens een vijl kopen en aan de slag. Wellicht eerst even oefenen op mijn toch al niet meer functionerende Pentax 50mm. Ik ben erg benieuwd naar hoe de Carl Zeiss bevalt, als het allemaal goed gaat ga ik denk ik snel mn collectie nog wat uitbreiden ;). Over Olympus OM lenzen heb ik ook goede verhalen gehoord.

Met de pentax 50mm was volgensmij het probleem dat er een veer in zat die ik niet terug geplaatst kreeg. Wellicht ga ik het binnenkort zelf nog eens proberen om te repareren. Heb destijds wel een aantal fotos gemaakt van het process.

Op die adapters van Big-is zat ik ook al te azen, maar helaas is het nog even Chinees nieuw jaar waardoor de winkel stil ligt. Ik ga er dinsdag gelijk een bestellen. Zon Eg-S matglas zie ik ook wel zitten maar ben nog een beetje bezorgt over het verlies van licht in de zoeker.

Anyway, tnx voor alle info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Aham brahmasmi schreef op zaterdag 28 januari 2012 @ 18:08:
@UC: Misschien heb je hier wat aan: http://forum.mflenses.com/viewtopic.php?t=46679 (laatste reactie daar is van mij)
Bedankt voor de link. De Mamiya 200/2.8 APO is namelijk 1 van de gegadigden, mede dankzij jou op fredmiranda. De Mamiya 300/2.8 APO is ook erg mooi, maar is lomp groot en behoorlijk prijzig (niet voor een 300/2.8, maar gewoon meer dan ik voor een tele wil uitgeven). De Canon 200/2.8L is ook nog een kanshebber. De Zeiss Sonnar vind ik persoonlijk wat matig, zeker ook een stel van die foto's op fm.

[ Voor 5% gewijzigd door Universal Creations op 29-01-2012 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
Thanks voor al jullie tips nog, vandaag deze mooie lensjes opgehaald. Nu is het nog (lang) wachten op de adapter :p

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7154/6782719873_6b866d5324.jpg
Nieuwe oude lensjes :D by Snuur, on Flickr

Zijn de 135mm F2.8 en kon t niet maken om m te scheiden van zn broertje, een 35mm f2.8 :p

[ Voor 10% gewijzigd door Snuurtje op 29-01-2012 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
memoryandfate schreef op zondag 29 januari 2012 @ 11:51:
[...]

Tnx Aham! Dan ga ik maar eens een vijl kopen en aan de slag.

[...]

Op die adapters van Big-is zat ik ook al te azen, maar helaas is het nog even Chinees nieuw jaar waardoor de winkel stil ligt. Ik ga er dinsdag gelijk een bestellen. Zon Eg-S matglas zie ik ook wel zitten maar ben nog een beetje bezorgt over het verlies van licht in de zoeker.
Als je het diafragma-pin wilt verkorten wel oppassen dat je niet teveel kracht op het diafragmamechnisme zet. De andere uitstekende delen kun je bij Pentax lenzen er vaak af schroeven, maar de diafragma-pin is vaak een vast onderdeel is van het diafragmamechanisme, waardoor de enige optie dus afzagen/knippen/vijlen/dremelen is. Ik heb het zelf met een dremel gedaan maar dat is ook niet ideaal omdat je dan metaalslijpsel op vrij hoge snelheid rond hebt vliegen.

Wat betreft het Eg-S matglas: het is ietsjes donkerder maar veel makkelijker om de scherptediepte en focuspunt te kunnen beoordelen. W.m.b. zeker zijn geld waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wavemaster100
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 03-07 11:56

wavemaster100

Very ZEISS

EG-s geeft icm mn 24-105 F4 wel een wat donkerdere zoeker. Zeker merkbaar.

Maar is met mijn MF primes echt geweldig en ik raad hem dan ook ten zeerste aan als je lichtsterke MF lenzen gebruikt.

Canon 5D2 | Fuji X100 | Fuji X100F | Sony RX100 III | Ricoh GRD IV | Yashica T5 | Contax T2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.

Milo.

klik

De Samyang 24mm staat bij cameranu voor 549euro linkje, hij is natuurlijk nog niet leverbaar maar het geeft een schatting van de prijs voor deze f/1.4 lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat is al een betere prijs dan de eerdere die ik heb gelezen. €500 is de prijs waar ik eigenlijk op reken/hoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vis
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online

Vis

Hij ziet er alleen zo lelijk groot uit... ben benieuwd naar de reviews

Nikon D610 || 85mm 1.8G || 50mm f1.8D || AW 15 R3 ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!
1cm langer dan de Nikon 24/1.4G en Canon 24/1.4L, maar iets smaller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.

Milo.

klik

fotos met de 24mm

Naja volgens de site van samyang is die dus sinds vandaag leverbaar.. als ik hem goed heb laten vertalen door google.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
In Polen is ie te koop voor een heel stuk meer dan ie bij CameraNu staat: http://www.foto-tip.pl/sk...ducts_id=2242&language=en

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.

Milo.

klik

Ik heb het gezien ja, vreemd, maar de polen zijn dan ook een stuk rijker he.

Ja geen idee, ik maakte er ook uit op dat dat de prijs was en niet de adviesprijs ofzo. Maar goed, heb net even op ebay gekeken en er stond nog niks op. (raar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyBijster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 02-09 21:45

RoyBijster

Rocket Scientist

Als ie rond de 500 kost, gaat 'ie bij mij op de wishlist :D. Mooie aanvulling voor bij de 85.

[ Voor 3% gewijzigd door RoyBijster op 01-02-2012 23:09 ]

I make things.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zijn we weer met die Meyer Tele Megor 150mm f/4. :)

Ik heb 'm op laten knappen in Görlitz zelf, daar is hij geheel schoongemaakt en de haze is weg, de coating staat er nog steeds niet goed voor.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/MPNtW.jpg
(klikbaar voor 1024)
Laag contrast en erg soft met typische glow en bokeh dat mij aan een Trioplan 100/2.8 doet denken. Interessant genoeg om eens wat betere foto's mee proberen te nemen iig, focussen zonder statief is een drama door het gebrek aan contrast in combinatie met de grote focal length.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonMetal
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21-08 08:14

DonMetal

Doet Iets Met Media

Vandaag heerlijk met wat alternatief glas gespeeld:

Tair-11a op de 600D @ f2.8

Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/rutugj.jpg

Joejoe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acehighhugo
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
DonMetal schreef op zondag 05 februari 2012 @ 20:30:
Vandaag heerlijk met wat alternatief glas gespeeld:

Tair-11a op de 600D @ f2.8

[afbeelding]
Jezus, wat is dit een mooie lens. Wat kost deze ongeveer? (Ebay?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die Tair-11a is wel enorm soft wide-open. Hoe presteert ie met afstoppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:04

Spotmatic

Ken sent me

[b][message=37619902,noline]Ik heb 'm op laten knappen in Görlitz zelf, daar is hij geheel schoongemaakt en de haze is weg, de coating staat er nog steeds niet goed voor.
Fotoservice Olbrich? Ik wilde altijd al eens een keertje van hun diensten gebruikmaken (mijn 5,8cm Biotar focust niet heel lekker), hoeveel heb je precies betaald voor deze service?

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonMetal

DonMetal

Doet Iets Met Media

acehighhugo schreef op maandag 06 februari 2012 @ 09:21:
[...]

Jezus, wat is dit een mooie lens. Wat kost deze ongeveer? (Ebay?)
Ik heb hem zelf via een Nederlandse verzamelaar op Marktplaats gekocht voor 75 euro, new old stock dus in perfecte conditie. Veel geluk mee gehad.

Op ebay gaan ze weg rond de $200-$250. De Tair-11 (zo goed als identiek, alleen in zilverkleurige uitvoering op M39 draad, ook met 20 diafragmabladen :D) zit rond de $150, maar die zul je niet ongebruikt tegen komen (voor die prijs).
Universal Creations schreef op maandag 06 februari 2012 @ 10:43:
Die Tair-11a is wel enorm soft wide-open. Hoe presteert ie met afstoppen?
Deze plaat heb ik in de nabewerking wat contrast uit gehaald, kan zijn dat het daardoor wat softer over komt. Als je hem ook maar iets af stopt (gaat traploos) dan wordt het wel beter. Ik heb zo geen voorbeelden van afgestopte fotos liggen, ik ga straks toch nog even met mijn Pallas (Chinon) 28mm 2.8 op pad, dan neem ik de tair ook nog wel eventjes mee voor een afgestopte foto :)

Joejoe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-11-2023
Mooi ding die Tair-11a zeg! Werken lichtmeting en diafragma gewoon met je wieltjes, of moet je dat op de lens zelf doen? Dat verschilt namelijk nog wel eens met dit soort objectieven.

https://www.discogs.com/user/Hamlap1988/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonMetal

DonMetal

Doet Iets Met Media

Peter_Aragorn schreef op maandag 06 februari 2012 @ 12:13:
Mooi ding die Tair-11a zeg! Werken lichtmeting en diafragma gewoon met je wieltjes, of moet je dat op de lens zelf doen? Dat verschilt namelijk nog wel eens met dit soort objectieven.
Diafragma moet je handmatig bijdraaien. Lichtmeting doe je gewoon in de camera, daar pas ik dan mn sluitertijd/iso op aan.

Even wat plaatjes op de 600d, f4.0, 100iso, sluitertijden tussen de 1/200 en 1/1000

Afbeeldingslocatie: http://www.jasperbrester.com/meuk/tair_1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.jasperbrester.com/meuk/tair_2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.jasperbrester.com/meuk/tair_3.jpg

En een 100% crop:
Afbeeldingslocatie: http://www.jasperbrester.com/meuk/crop.jpg

Kan niet wachten tot ik mn 600D kan inruilen voor een 5DmkII, fullframe = nog lekkerdere bokeh ;)

/edit:

Ik heb de 1e foto ook gemaakt op f8.0, zie hier:
Afbeeldingslocatie: http://www.jasperbrester.com/meuk/tair_5_f8.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door DonMetal op 06-02-2012 14:22 ]

Joejoe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Spotmatic schreef op maandag 06 februari 2012 @ 11:26:
Fotoservice Olbrich? Ik wilde altijd al eens een keertje van hun diensten gebruikmaken (mijn 5,8cm Biotar focust niet heel lekker), hoeveel heb je precies betaald voor deze service?
Het precieze bedrag zou ik de rekening voor bij moeten pakken, maar het kwam neer op ergens tussen de 80 en 90 euro wat ik over moest maken voor reparatie + terugsturen. Dus zeg 100 euro inclusief je eigen verzendkosten.

Niet heel goedkoop maar voor mij het wel waard, ik zou het zelf niet gekund hebben.

@ hierboven: veel te smoothe bokeh. :p

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2012 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonvw
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-01 14:49
Mijn god, wat een heerlijke bokeh is dat zeg.... _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Oew die bokeh is echt heel lekker. De 11-a heeft m42 draad zie ik. Dus ff een m42 to eos ding scoren en dan past hij ook op mijn 5DII :) En natuurlijk internet afspeuren naar de lens zelf.

Mooi dat lichtmeting werkt, dat is wel handig! MF lijkt me wel vet :)

Edit: hmm al ergens een Praktica met Tair 11a en Pentor 28mm 2.8 tegengekomen. Bodje gedaan :)

[ Voor 19% gewijzigd door Peter_Aragorn op 06-02-2012 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

Ik heb de Tair-11-2, ook een heerlijke lens die nu even uit elkaar ligt (diafragmabladen verschoven). Maar de Meyer 135mm f/2.8 Orestor is ook niet mis...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De bokeh is wel smooth, maar helaas is f/4 nog steeds soft en zelfs f/8 vind ik tegenvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acehighhugo
  • Nu online
De Pentacon 135mm 2.8 schijnt ook heel mooi te zijn. Iemand ervaring ermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.

Milo.

klik

moet je wel die met meerdere diafragmabladen hebben (15 uit mn hoofd), je hebt hem ook met minder..

[ Voor 10% gewijzigd door Milo. op 06-02-2012 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 12:34

EXX

EXtended eXchange

Verwijderd schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 02:28:
Zijn we weer met die Meyer Tele Megor 150mm f/4. :)
[afbeelding]
(klikbaar voor 1024)
Laag contrast en erg soft met typische glow en bokeh dat mij aan een Trioplan 100/2.8 doet denken. Interessant genoeg om eens wat betere foto's mee proberen te nemen iig, focussen zonder statief is een drama door het gebrek aan contrast in combinatie met de grote focal length.
Brr, dat bokeh is wel, eeh, nogal druk. Lijkt op het spagetti-bokeh van een reflexlens.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

acehighhugo schreef op maandag 06 februari 2012 @ 17:21:
De Pentacon 135mm 2.8 schijnt ook heel mooi te zijn. Iemand ervaring ermee?
Spotmatic schreef op maandag 06 februari 2012 @ 16:48:
Ik heb de Tair-11-2, ook een heerlijke lens die nu even uit elkaar ligt (diafragmabladen verschoven). Maar de Meyer 135mm f/2.8 Orestor is ook niet mis...
Meyer -> Pentacon
EXX schreef op maandag 06 februari 2012 @ 17:38:
Brr, dat bokeh is wel, eeh, nogal druk. Lijkt op het spagetti-bokeh van een reflexlens.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/zy9Eg.jpg
De rest van de foto daargelaten ben ik wel een sucker voor absurde bokeh als dit. De Helios/Cyclop 85mm f/1.5 viel me daarin bijvoorbeeld een beetje tegen en heeft inmiddels een nieuw thuis gevonden.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2012 02:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Peter_Aragorn schreef op maandag 06 februari 2012 @ 16:11:
Oew die bokeh is echt heel lekker. De 11-a heeft m42 draad zie ik. Dus ff een m42 to eos ding scoren en dan past hij ook op mijn 5DII :) En natuurlijk internet afspeuren naar de lens zelf.

Mooi dat lichtmeting werkt, dat is wel handig! MF lijkt me wel vet :)

Edit: hmm al ergens een Praktica met Tair 11a en Pentor 28mm 2.8 tegengekomen. Bodje gedaan :)
Hmm kan dit setje voor €50 overnemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonMetal

DonMetal

Doet Iets Met Media

Meteen doen! Krijg je geen spijt van! (als de lens goed functioneert)

Joejoe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Schijnt in perfecte staat te zijn... Ga het denk ook wel doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acehighhugo
  • Nu online
Zo. Ik heb een Tair 11a 135mm 2.8 gekocht. Hopelijk morgen binnen, is al verzonden. Ding is werkelijk waar ik perfecte staat, lijkt geen krasje op te zitten. Thanks DonMetal voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Via Marktplaats?! Heb je waarschijnlijk de mijne weggekaapt :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.

Milo.

klik

Hehe, tja moet je ook maar niet zeggen dat je er eentje hebt gevonden. Ik had hem ook gelijk gezien via marktplaats en de verkoper een mailtje gestuurd. Maar goed, meer qua prijs indicatie, ik hoef hem niet. Ik spaar liever door voor een Nikkor 105mm 1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Och maakt mij niet zoveel uit hoor :) Ik hoefde hem ook niet perse :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acehighhugo
  • Nu online
Peter_Aragorn schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 10:33:
Via Marktplaats?! Heb je waarschijnlijk de mijne weggekaapt :p
Op een forum posten dat je het waarschijnlijk wel gaat doen is dan ook niet heel handig ;)

Daarbij wist de verkoper te melden dat je geen interesse meer had omdat de lens niet los verkocht werd..

Ik ga er in elk geval heel veel plezier van hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Dat heb ik nooit gezegd tegen hem :p Is zei dat ik vooral in de lens interesse had :) Daarnaast kreeg hij (van jou dus) een hoger bod en dat vond ik prima. Heb met mijn 5dII, 17-40 en 50mm al genoeg uitgegeven afgelopen weken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acehighhugo
  • Nu online
Peter_Aragorn schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 12:38:
Dat heb ik nooit gezegd tegen hem :p Is zei dat ik vooral in de lens interesse had :) Daarnaast kreeg hij (van jou dus) een hoger bod en dat vond ik prima. Heb met mijn 5dII, 17-40 en 50mm al genoeg uitgegeven afgelopen weken :)
Ik heb trouwens de afgelopen weken vaker gelezen dat je een 5DM2 hebt gekocht dan dat ik iets over de elfstedentocht heb gelezen..

Even on-topic: is er eigenlijk een 50mm lens die vergelijkbaar is met de Tair 11a, qua bokeh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
acehighhugo schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 13:22:
[...]

Ik heb trouwens de afgelopen weken vaker gelezen dat je een 5DM2 hebt gekocht dan dat ik iets over de elfstedentocht heb gelezen..

Even on-topic: is er eigenlijk een 50mm lens die vergelijkbaar is met de Tair 11a, qua bokeh?
Hmm dan heb je weinig anders gedaan dan fotografietopics volgen hier...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.

Milo.

klik

Laat die jongen blij zijn met zn aankoop.

50mm.. met leuke bokeh.. sigma 1.4 is wel nice.. zelf heb ik nu een nikkor 50mm 1.2 ais en die doet het ook wel leuk, helaas heb ik geen digitale fullframe, van de week mn fotorolletjes eens ophalen. Als het goed is moet daar wel wat tussen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-07 23:42
Als ik aan mooie bokeh denk bij een 50mm dan zit je toch snel aan de zeiss ZM 50 sonnar. Niet super smooth, maar gewoon erg mooi. Beetje als rivella, beetje vreemd maar wel (erg) lekker.
Past ook prima op de NEX (of waar je de Tair op gebruikt)

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Ik kan er op internet weinig over vinden, vandaar dat ik het hier even vraag:

Mensen hier ervaring met de Tokina 28-70 f4? Kennis heeft die over, maar wil wel even weten of dat objectief een beetje goed is...

• driedees
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:45
Eerste post in dit topic, als lurker en informatiehaler. Heb laatst de SLR Magic 35mm F1,7 gekocht, hij lag namelijk voor 70 euro bij Foto Patent in Utrecht, normaal 122 euro via eBay. Voor mij de eerste manual lens, best leuk om het te leren. Ik gebruik het met een Nex-5.

It's always funny until someone gets hurt and then it's just hilarious. FNM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyBijster

RoyBijster

Rocket Scientist

Over de nieuwe Samyang 24mm f1.4
RoyBijster schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 23:08:
Als ie rond de 500 kost, gaat 'ie bij mij op de wishlist :D. Mooie aanvulling voor bij de 85.
Inmiddels is 'ie bij meerdere (web)winkels verkrijgbaar. Ziet er naar uit dat de prijs die eerder online stond foutief was, omdat 'ie nu te vinden is voor bedragen tussen de ~619 - 650. Hoop dat ie de komende maanden toch wat gaat zakken.

[ Voor 3% gewijzigd door RoyBijster op 17-02-2012 10:56 ]

I make things.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed-oorklep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12-09 15:29
Ik heb sinds kort een 50mm en een 200mm lens met M42 vatting (lang leve marktplaats). Met een converteerring erbij zonder AF confirm.
Nu merk ik dat scherpstellen hiermee op mijn 350d toch wel lastig is.
Ik heb op ebay bij BIG-IS een converteerring gezien met AF confirm en ook bij een andere winkel een focus screen, zijn allebei ongeveer even goedkoop maar ik weet niet zo goed wat de beste oplossing is voor mij.
Iemand die de voor en nadelen eens zou kunnen belichten?
Ik kan er zo wel een paar bedenken,

Converteerring, voor: geen modificatie aan de camera zelf. Tegen, werkt alleen maar bij M42 vattingen, dus bij iedere ander soort lens die misschien in de toekomst nog komt zal er weer een ring met AF confirm moeten komen. Wat ik gelezen heb is AF confirm ook wat minder nauwkeurig?

Focus screen, voor: werkt altijd, met iedere lens en ook met 'nieuwe' lenzen. Tegen, de installatie is wat lastiger.

Iemand nog andere dingen die ik vergeten ben? Of oplossingen die het overwegen waard zijn?

flickr iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
heb je het over een ander matglas? Die dingen zijn blijkbaar briljant, maar je mist dan wel weer je af punten als je met een andere lens wilt gaan werken. Ik krijg binnenkort mn adapter van die big is binnen (al 2 weekjes onderweg). Met af confirm, dus zal wel laten weten hoe dat is. Anders kan je altijd nog met live view schieten als je camera dat heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
ed-oorklep schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 12:30:
Ik heb sinds kort een 50mm en een 200mm lens met M42 vatting (lang leve marktplaats). Met een converteerring erbij zonder AF confirm.
Nu merk ik dat scherpstellen hiermee op mijn 350d toch wel lastig is.
Ik heb op ebay bij BIG-IS een converteerring gezien met AF confirm en ook bij een andere winkel een focus screen, zijn allebei ongeveer even goedkoop maar ik weet niet zo goed wat de beste oplossing is voor mij.
Iemand die de voor en nadelen eens zou kunnen belichten?
Ik kan er zo wel een paar bedenken,

Converteerring, voor: geen modificatie aan de camera zelf. Tegen, werkt alleen maar bij M42 vattingen, dus bij iedere ander soort lens die misschien in de toekomst nog komt zal er weer een ring met AF confirm moeten komen. Wat ik gelezen heb is AF confirm ook wat minder nauwkeurig?

Focus screen, voor: werkt altijd, met iedere lens en ook met 'nieuwe' lenzen. Tegen, de installatie is wat lastiger.

Iemand nog andere dingen die ik vergeten ben? Of oplossingen die het overwegen waard zijn?
Andere camera met een grotere zoeker of live view?

Zonder dollen, ik heb een pentax - canon adapter ring met focus confirmed die ik op een canon 30D gebruik, en vind het nou niet bijster veel handiger.
Je ziet nog steeds niet of iets in focus is, en je hebt eigenlijk ook geen idee waar de focus ligt. De camera geeft gewoon een piepje als iets in focus is, maar dat is nog redelijk onnauwkeurig, en het is niet makkelijk er te stoppen.
Normaal met een manual focus lens zie je de scherpte komen en weet je wanneer je moet stoppen met focussen. Met alleen het piepje moet je soms wel een paar keer heen en terug om de goede afstand te vinden. Het is me dan ook nog niet gelukt zomaar foto's te maken waarbij de focus goed zat. Terwijl ik eigenljik uitsluitend manual focus camera's gebruik en bij die andere nooit problemen heb.

Volgens mij is dus de enige manier om deze lenzen fijn te kunnen gebruiken of live view, of een grote zoeker met het goede matglas.
Matglas vervangen op de 350D kan eigenlijk niet, het is inderdaad een gepriegel. Maar een goed splitscreen matglas werkt veruit het best met MF lenzen.

Er zijn wel opzet stukken om de zoeker te vergroten. Denk aan de canon hoekzoeker (niet praktisch) en volgens mij had nikon ook iets. Als je daarmee je zoeker kunt vergroten, en dan met een matglas erbij heb je volgens mij een goed werkende set.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
Dit is die van nikon,

Misschien dat je die met wat schaven/ schuren op een canon kwijt kunt?
http://www.fotokonijnenbe...oculairkap-nikon-d90.html

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed-oorklep
Bedankt voor je input, zoiets dus:

http://www.fotokonijnenberg.nl/product/1329913/canon-ep-ex15-oculairvergroter-type-2.html

en dan nog een ander matglas erin en ik ben een stuk beter op weg lijkt me toch?

flickr iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
ed-oorklep schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 13:20:
Bedankt voor je input, zoiets dus:

http://www.fotokonijnenberg.nl/product/1329913/canon-ep-ex15-oculairvergroter-type-2.html

en dan nog een ander matglas erin en ik ben een stuk beter op weg lijkt me toch?
Nee, die juist niet! De canon ep ex15 vergroot de afstand tot de zoeker maar vergroot het beeld niet, maar verkleint het beeld juist.

Die van nikon is de enige die echt vergroot (op de hoekzoekers na)

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed-oorklep
Aha, okay dat had ik niet begrepen, dan daar maar eens in duiken!

flickr iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
RobertJRB schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 13:52:
[...]

Die van nikon is de enige die echt vergroot (op de hoekzoekers na)
Deze is van goede kwaliteit en geschikt voor meerdere verschillende camera's: http://www.bestofferbuy.c...-Nikon-D5000-p-67823.html
http://www.pentaxforums.c...9359-tenpa-magnifier.html

Ik heb er zelf een gehad die 1.22x vergrootte voor mijn 5D. Je kunt ze op ebay of elders vinden.

[ Voor 9% gewijzigd door Aham brahmasmi op 17-02-2012 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
Nou, heb mn m42 adapter van big_is binnen. Meteen maar ff wat geschoten met mn 135mm F2.8 auto revuenon lensje. De af confirm is een beetje hit en mis. Eerste foto van een autovelg kon ik duidelijk scherper krijgen via live view. Maar daarna even met mn persoonlijke zeer goed luisterende model wat geschoten ook allemaal auto confirm en die kreeg ik er aardig scherp uit.

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7062/6774435282_71d5f1a263.jpg
first 135mm F2.8 auto revuenon picture by Snuur, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AF confirm is inderdaad niet nauwkeurig genoeg, maar voor wat grotere scherptediepte prima bruikbaar. Liveview is het nauwkeurigste, maar kost ook het meeste tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
Ben wel benieuwd wat jullie van de bokeh van deze lens vinden? Is dit nou onrustig of valt het mee? op de achtergrond zijn struiken.
De bokeh is niet echt heel zacht en met zulke grote afstand verschillen, krijg je al vaak wat betere bokeh. Met highlights in de achtergrond wordt het doorgaans wat kritischer.

• Snuurtje
Oh well, we gaan het er maar ff mee doen, later misschien nog is inruilen voor een sjieker 135mm lensje. Voor nu vind ik t een toffe lens om mee te werken.

• citruspers
  • Laatst online: 09:39
Bij de kringloop hier ligt nu een Pentax ME met standaard 50 1.8 ofzo....en een Takumar 135 F/2.5. Is die laatste een beetje leuk?

(Hoef hem zelf niet, heb al een vivitar Komine 135 2.8)

I'm a photographer, not a terrorist

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12-09 12:46

McMiGHtY

- burp -

Van het weekeinde maar is langs de kringlopen alhier, is kijken of er wat ligt

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

• Milo.

Milo.

klik

Ik heb hier ook nog een Tokina RMC 135mm f/2.8 liggen met nikon mount. Vind de prestaties nog wel meevallen eigenlijk.

• RobertJRB
citruspers schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 12:59:
Bij de kringloop hier ligt nu een Pentax ME met standaard 50 1.8 ofzo....en een Takumar 135 F/2.5. Is die laatste een beetje leuk?

(Hoef hem zelf niet, heb al een vivitar Komine 135 2.8)
Heb zelf de orginele pentax-M 135mm en daarvan is de kwaliteit niet echt bijzonder. Van de takumar (beetje goedkope altenatief toen) zou ik dus niet veel verwachten.
Een ME met 50mm (1.7 of 2) is wel erg fijne combinatie. Ik heb beide 50's en gebruik die soms op mijn canon body met een adapter en de kwaliteit die eruit komt is best redelijk. Goed zelfs gezien de prijs.

Leica MM + Sony A9

• RoyBijster

RoyBijster

Rocket Scientist

Aham brahmasmi schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 16:48:
[...]

Deze is van goede kwaliteit en geschikt voor meerdere verschillende camera's: http://www.bestofferbuy.c...-Nikon-D5000-p-67823.html
http://www.pentaxforums.c...9359-tenpa-magnifier.html

Ik heb er zelf een gehad die 1.22x vergrootte voor mijn 5D. Je kunt ze op ebay of elders vinden.
Zojuist de 1.36x besteld in Honk Kong. Ben erg benieuwd. Zoek al een tijdje een oplossing voor het makkelijker focussen met de Samyang 85mm.

I make things.

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

citruspers schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 12:59:
De Tak is alleen interessant als het de M42 versie is, en dan nog in de uitvoering met 6 elementen. Een van de beste 135mm's die er zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekke-gerrit
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-09 19:04
Dankzij dit forum toch eens verdiept in oude objectieven en lekker op een zaterdag alle kringlopen in de omgeving langs gelopen!

toen vond ik een mooie Helios 44m 2/58 , in top conditie alleen is de focus redelijk zwaar halverwege.
hebben hier meer mensen ervaring mee? (ik weet dat er meerdere mensen zijn hier op het forum)

alleen nog wachten op mijn nikon mount en dan kan ik er lekker mee aan de slag! :)

Afbeeldingslocatie: http://i481.photobucket.com/albums/rr178/gekke-gerrit/th__DSC1158.jpg

Laden doe je met je zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Ik ga vandaag ook eens langs bij de kringlopen hier :) Zoeken naar M42-glas :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

gekke-gerrit schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 11:03:
toen vond ik een mooie Helios 44m 2/58 , in top conditie alleen is de focus redelijk zwaar halverwege.
hebben hier meer mensen ervaring mee? (ik weet dat er meerdere mensen zijn hier op het forum)
Dit kan erop wijzen dat de lens een tik heeft gehad, of dat het vet op de scherpstelgang niet meer helemaal je dat is. Mijn advies: as-is gebruiken of een ander exemplaar zoeken (het is niet dat zo'n Helios zo duur is, ook al is het een hele fijne en mooie lens!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekke-gerrit
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-09 19:04
Spotmatic schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 11:30:
[...]

Dit kan erop wijzen dat de lens een tik heeft gehad, of dat het vet op de scherpstelgang niet meer helemaal je dat is. Mijn advies: as-is gebruiken of een ander exemplaar zoeken (het is niet dat zo'n Helios zo duur is, ook al is het een hele fijne en mooie lens!)
ik zal eens kijken hoe het gaat wanneer hij op de body zit, want dan voelt het uiteraard al weer veel anders! bedankt voor de info trouwens!

Laden doe je met je zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
gekke-gerrit schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 11:03:
Dankzij dit forum toch eens verdiept in oude objectieven en lekker op een zaterdag alle kringlopen in de omgeving langs gelopen!

alleen nog wachten op mijn nikon mount en dan kan ik er lekker mee aan de slag! :)

[afbeelding]
De mijne die ook stroef ging halverwege is op een gegeven moment uit elkaar gevallen...
:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
citruspers schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 13:20:
[...]

De mijne die ook stroef ging halverwege is op een gegeven moment uit elkaar gevallen...
:+
Dat zegt niets bij jou gezien je staat van dienst wat betreft camera's... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Ja, maar deze kon ik niet fixen met gaffa tape :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Ff naar de kringloop ;)

Edit: Twee oude Polaroid camera's meegenomen een een Pentax ME met Asahi Opt. SMC Pentax 50mm f1.7 lens gekocht bij twee kringlopen hier in Almelo. Totale schade: €12,50

Ook bijna een mooie 135mm f2.8 van Takumar(dacht ik, kan ook iets anders zijn) gekocht, maar toen ik aan de diafragmaring draaide, zag ik geen bladen draaien... Als je er doorheen keek was hij compleet open, alsof het een 1.2 lens was. Kapot dus leek mij?! Was anders een mooie M42 geweest :)

[ Voor 91% gewijzigd door Peter_Aragorn op 24-02-2012 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

Voor de liefhebber: ik heb een oude Asahi 200mm f/5.6 Tele-Takumar (pre-set) op mijn Pentax Q gezet. In combinatie met de kleine sensor geeft dit een 1120mm equivalent (op fullframe).

Het is natuurlijk geen APO glas maar toch leuk om te zien wat er mogelijk is!

1.
http://www.camerac.nl/foto/PentaxQ/q20056-01.jpg

2.
http://www.camerac.nl/foto/PentaxQ/q20056-02.jpg

3.
http://www.camerac.nl/foto/PentaxQ/q20056-03.jpg

4.
http://www.camerac.nl/foto/PentaxQ/q20056-04.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Peter_Aragorn schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 13:56:
Ook bijna een mooie 135mm f2.8 van Takumar(dacht ik, kan ook iets anders zijn) gekocht, maar toen ik aan de diafragmaring draaide, zag ik geen bladen draaien... Als je er doorheen keek was hij compleet open, alsof het een 1.2 lens was. Kapot dus leek mij?! Was anders een mooie M42 geweest :)
Had je het pinnetje achterop ingedrukt van die m42 lens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

Er bestaat trouwens geen 135mm f/2.8 Takumar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-09 14:44

Gutteguttegut

CEO of TFD

Spotmatic schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 21:14:
Voor de liefhebber: ik heb een oude Asahi 200mm f/5.6 Tele-Takumar (pre-set) op mijn Pentax Q gezet. In combinatie met de kleine sensor geeft dit een 1120mm equivalent (op fullframe).

Het is natuurlijk geen APO glas maar toch leuk om te zien wat er mogelijk is!

2.
http://www.camerac.nl/foto/PentaxQ/q20056-02.jpg

3.
http://www.camerac.nl/foto/PentaxQ/q20056-03.jpg
Zow......in Photoshop heet dat een "stroke" :P

Afgelopen dagen weer even lopen spelen met mn Yashica Auto Yashinon-DX 50mm f/1.7 op mn 30D. Het is wel een lastige lens zoals bijna elk snel MF glas maar er komen wel heerlijke foto's uit.

The birds turned into The Flying Dutchmen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Universal Creations schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 21:26:
[...]

Had je het pinnetje achterop ingedrukt van die m42 lens?
Ja dat heb ik. Het leek ook gewoon alsof de lens geen diafragmabladen had, zo groot was de opening. Vele malen groter dan f/2.8.

Het was ook geen Takumar, iets van ' Cacu.....'

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Peter_Aragorn schreef op zaterdag 25 februari 2012 @ 07:55:
[...]

Ja dat heb ik. Het leek ook gewoon alsof de lens geen diafragmabladen had, zo groot was de opening. Vele malen groter dan f/2.8.

Het was ook geen Takumar, iets van ' Cacu.....'
Wide-open zie je nooit diafragmabladen, ongeacht welke grootte de opening heeft. f/2.8 op een 135mm lens levert een opening van zo'n 50mm, wat een stuk groter is dan bijvoorbeeld f/2.8 op een 50mm lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Maar het leek wel alsof er uberhaupt geen bladen inzaten. De grootte van de doorkijk was bijna net zo groot als het objectief zelf. Dus het leek mij dat hij kapot wqs, want als ik aan de F-ring draaide gebeurde er niks. Schakelaartjes zaten er verder niet op, alleen zo'n pinnetje maar dat hielp ook niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Peter_Aragorn schreef op zaterdag 25 februari 2012 @ 17:41:
Maar het leek wel alsof er uberhaupt geen bladen inzaten. De grootte van de doorkijk was bijna net zo groot als het objectief zelf. Dus het leek mij dat hij kapot wqs, want als ik aan de F-ring draaide gebeurde er niks. Schakelaartjes zaten er verder niet op, alleen zo'n pinnetje maar dat hielp ook niet...
Ik geloof best dat ie kapot was (diafragma-mechanisme dat niet werkt), maar zoals ik net al zei hebben diafragmabladen totaal niets te maken met de doorkijk wide-open (f/2.8).
De doorkijk is bij telelenzen bijna altijd even groot als de binnendiameter van het objectief. Misschien denk jij dat f/2.8 inhoudt dat de opening 2,8x zo klein is als de volledige diameter en dus f/1.0 zo groot als de volledige diameter? Dat is dus niet zo. Die f/2.8 betekent gewoon dat de doorkijk de brandpuntsafstand (aangegeven met "f") gedeeld door 2,8 is. Dus bij die 135 f/2.8 is dat ongeveer 50mm en bij de 200mm f/2 IS is dat dus 100mm en bij de Canon 14mm f/2.8 is dat dus slechts 5mm en dat allemaal wide-open. Bij telelenzen (kort door de bocht vanaf 100mm) is dit ongeveer de binnendiameter van het objectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Nee dat dacht ik niet, maar vond het wel raar. Het enige wat ik dacht was: hij is (helaas) kapot :p

Thanks voor de uitleg btw!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12-09 12:46

McMiGHtY

- burp -

Gisteren ook even in Alkmaar rond gekeken, helaas niks gevonden. Vandaag op een grote rommelmarkt geweest...als er al iets was... Dan zag het er niet uit.

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.

Milo.

klik

Alkmaar is meestal niks, tenminste.. ooit eens een olympus om1 met lens in hele mooie staat laten liggen bij rataplan, mooi stom. Sindsdien ga ik er nog wel heen maar vind nagenoeg nooit meer wat.

Pagina: 1 ... 11 ... 27 Laatste