even een poging iedereen zorgvuldig mogelijk te beantwoorden. Ik wil het uitgebreid doen en kan daarom niet iedereen meteen antwoord geven. Hoewel ik graag wil, heb ik nogal beperkt tijd ervoor.
Verder is het niet mijn bedoeling om na 4 dagen nog ouwe koeien omhoog te halen, maar dit topic gaat zo snel dat je na 2 dagen niet antwoorden meteen al pagina's achterloopt.
Wij zijn daarin wel verschillend, nl in de mate van complexiteit en eigenschappen erin die niet slechts tot een evolutionair voordeel leiden. onder meer uitleg.
[...]
Niche constructie is een vrij universeel fenomeen. Dat wij onze natuurlijke omgeving ingrijpender aanpassen klopt, maar we zijn zeker niet de enige organismen die dat doen.
Maar wij zijn wel de enige die op hoge mate ervan bewust zijn en er pro-actief iets aan kunnen doen en ons gedrag vrijwillig kunnen aanpassen, dat verschilletje schijnt niemand op te merken?
[...]
Waarom niet?
[...]
Misschien leuk voer voor biologen maar niet al ons gedrag komt nog voort uit evolutionair voordeel of survival of the fittest. Ik denk dat mensen die bekend zijn in een bepaald vakgebied van uit daar teveel proberen te verklaren. Ikzelf vind het zelfs vreemd om zo onnodig veel van het darwinisme door te willen trekken naar het sociaal/psychologische vlak.
Onze vrije wil stelt ons in staan om in evolutionair voordeel te handelen, maar ook als we willen juist niet hoeven. Het idee dat alles voortkomt uit evolutionair voordelig gedrag (en dus niet uit vrije wil zouden handelen) is bijna klassiek deterministisch, alsof we niks anders kunnen kiezen dan dat. Ik geloof daar niet in.
Mensen die dat wel doen hangen teveel aan het idee dat een theorie allesverklarend voor het gedrag voor de mens zou moeten zijn. Bij ideeen zoals altruisme/zieken/minder bedeelden verzorgen (survival of not-very-fittest) moeten lange gedrochten van argumenten worden gebruikt om toch in de theorie te laten vallen
Dat is typerend wat gelovigen ook doen met hun religieuze omschrijving van de wereld, iets vreemds, zoek maar een niet ockhamse verklaring om toch de bijbel gelijk te geven. nogal dinosaurusbottig.
Complexiteit sluit een evolutionair ontstaan van die complexiteit absoluut niet uit hoor.
Ik ben het daarmee eens en denk zeker wel dat een deel van onze complexiteit (taal, rede) voortgekomen is uit evolutie, maar na een bepaald punt heeft ons dat juist de mogelijkheid gegeven eruit te stappen en we niet langer quasideterministische slaven van ons biologisch gedrag hoeven te zijn.
[...]
Absoluut niet. Veel van de onzin van religie is eminent goed evolutionair te verklaren. Het vernietigen van de aarde zoals we dat nu doen ook.
hier ben ik benieuwd naar, in wat voor zin zou volgens jou het vernietigen van de aarde tot evolutionair voordeel leiden?
Evolutie plant niet, maar drijft op benefits op de korte termijn. Evolutionair bezien is het dus logisch dat we door overexploitatie van fossiele brandstoffen ons nageslacht verzuipen. Als we los zouden staan van evolutie dan wordt dat pas onbegrijpelijk.
je maakt hier een stelling zoals ik hierboven probeer te bestrijden. Heb je zelf niet het idee dat je overexploitatie van fossiele brandstoffen wel erg noodzakelijk via evolutie wil verklaren?
Evolutionair gezien is het ook logisch dat stromingen streven naar bevolkingsgroei, ook al zorgt dat ervoor dat het overgrote deel van het nageslacht een kutleven zal hebben en een vroege dood zal sterven. Als we los zouden staan van evolutie dan worden de decreten van de paus pas onbegrijpelijk.
Ik denk dat de drang tot voortplanting inderdaad iets evolutionairs is, maar wij kunnen ook in het tegendeel beslissen zoals bv geboortebeperking vs overbevolking. Als je nu gaat proberen ook dat via evolutie weer te willen verklaren maak je de hele theorie nutteloos; kort geschetst;
"door evolutie doen we zo, maar door evolutie doen we ook het tegenovergestelde" Lijkt me een beetje krom, toch?
en ja, wat de paus betreft; ik kan in geen enkele logica rechtbreien wat die vaticaandudes afentoe aan gedrochten inelkaar flansen, zelfs niet als ik hun bijbel erbij zou houden. Het condoom-aids-hoeren vs homo-beleid is IMO daar een goed voorbeeld van.
[...]
Dat is onzin.
Er zijn genoeg gedragingen van dieren die evolutionair bezien geen duidelijk nut hebben. Ook zijn veel van de gedragingen die jij als onzinnig bestempeld evolutionair juist logisch.
Het is nogal zwak bewoord van mij kant, inderdaad kan je vanuit evolutie iets compleet onnuttigs doen, natuurlijke selectie vind pas plaats nadat eigenschappen ontstaan zijn en kan later pas blijken of het wel of niet nuttig was.
[...]
Dat doet het niet. Jouw aannames zijn onjuist. Ik ben het ermee eens dat we onze obsessie met korte termijn gewin moeten laten varen om een goede toekomst op deze planeet te garanderen. Echter, we zijn evolutionair belast om gewin op de korte termijn snel te verkiezen boven veel meer en beter gewin op de lange termijn. Zie voor een zeer elegant voorbeeld bijv. de
Marshmallow Test
[
video]
Ik zal deze later even bekijken (hier geen toegang) en nog weer op terugkomen. maar om je zin: "
Echter, we zijn evolutionair belast om gewin op de korte termijn snel te verkiezen boven veel meer en beter gewin op de lange termijn."
Je weet dat we in staat zijn om dus ook voor de lange termijn oplossingen te kunnen kiezen, dit is dan toch in tegenspraak met je betoog?
En dit is juist mijn betoog, wij kunnen om ons evolutionair-korte-termijn voordeel heenkijken en anders handelen. Dit + het feit dat wij een enorme impact op onze eigen planeet hebben brengt de verantwoordelijkheid mee die ons juist dwingt om niet zuiver evolutionair te handelen.
Aan anderen met replies die dit bestempelen als "superioriteitsgevoel" of religieuze drang: sorry, dat is of erg naief of gewoon moddergooien naar mij toe, dit is gewoon eenvoudige ethiek. Zeggen dat we er niet verantwoordelijk voor zouden zijn is IMO gemakzuchtig slachtofferisme aan dierlijk gedrag, want nogmaals, we kunnen anders.
[...]
Nee hoor. Ik vind bovenstaande opmerking eigenlijk een beetje een flamebait, maar omdat ik zo'n nette jongen ben:
1. Om geen vinger te weerleggen hoef je niet aan te tonen dat mens en dier wel gelijk zijn, alleen maar dat hij de verkeerde conclusies trekt uit zijn basisaannames (zelfs als mens en dier niet gelijk zijn is er geen enkele goede reden om daaruit een verbod op homofilie af te leiden).
2. Dat mens en dier niet fundamenteel verschillen beargumenteer ik in dit en andere topics al jaren, volgens mij vanaf voor het moment dat geen vinger/Spruit 11 regelmatig in W&L post
Ik zeg in geen manier dat Geenvinger gelijk heeft, ik zeg slecht dat de argumentatie om zijn argument te bestrijden niet correct is. Misschien heb je me verkeerd begrepen maar ik ga dus ook geen moeite doen om Geenvingers mening te verdedigen.
Het komt waarschijnlijk voort uit dat het voor mij zo evident lijkt dat de mens enorm verschilt van de dieren dat ik met verbazing kijk dat jullie dit niét van mening zijn, ik dacht (in dit geval dan) onterecht dat jullie een (in mijn mening) nogal buitenissige mening aanhingen om alleen geenvinger op dat punt tegen te spreken. Het is zeker niet bedoeld als flamebait.
[...]
Dat is niet meer dan speculatie (gebaseerd op imo onjuiste basisaannames).
Dat is dus geen speculatie op onjuiste basisaannames om de argumenten die ik hierboven heb aangevoerd. We zijn niet (allen maar) onderhevig aan uit evolutie voortkomend gedrag en een ethische kijk op zaken hebben gebied ons verantwoordelijkheid te nemen over het wel en wee wat wij hier als mens op deze bal veroorzaken, totaal zonder religieuze tendens of superioriteitsgevoel.