Spheroid schreef op woensdag 17 november 2010 @ 08:30:
Links en rechts zijn geen termen met een absolute betekenis. Echter, in de huidige politiek duiden links en rechts op economische filosofieen. Jouw definitie van links en rechts komt meer overeen met het onderscheid conservatief - progressief. Deze paren worden vrij algemeen in politieke analyses gebruikt en ook bijv. bij het kieskompas.
Even politiek links & rechts uitleggen:
Links & rechts worden inderdaad vaak gebruikt in de puur economische betekenis, maar hebben daarnaast ook betekenis op andere gebieden. En rechts & links kunnen niet worden gedefinieerd aan de hand van partijstandpunten, dus een standpunt van de VVD is niet per definitie rechts, net zo min als dat een standpunt van de SP per definitie links is. Partijen zijn niet eenduidig in te delen in links of rechts, maar zijn een mix van links & rechts.
Politiek links staat voor:
- economische gelijkheid, wordt ook wel beschouwd als economische beperking (voorbeeld: inkomensnivellering)
- sociaal-culturele vrijheid (voorbeeld: multiculturele samenleving, niet voor niets wordt de PVDA door Wilders "multicultiknuffelaars" genoemd)
- morele vrijheid
Politiek rechts staat voor:
- economische vrijheid (VVD dus: inkomensnivellering zou de economische vrijheid van het individu beperken)
- sociaal-culturele beperking (voorbeelden: verbod op moskeeën, tegen buitenlanders, etc, PVV bijvoorbeeld)
- morele beperking (verbod op euthanasie/abortus, niet voor niets wordt er gesproken over christelijk rechts, en niet over christelijk links als het gaat om dit soort maatregelen)
Verder staat politiek rechts nog voor nationalisme, wat lijkt me bijv. te zien is aan de uitspraken van Wilders over de judeo-christelijke cultuur. Het gaat dan om het behoud van de eigen traditionele identiteit.
Progressief/conservatief heeft te maken met de inhoud van de poartijstandpunten. Zondagsrust zal wel een conservatief standpunt zijn, terwijl de pil van Drion wel progressief zal zijn.
2 Dat is jammer voor "velen". Gelukkig zijn de meeste basisvrijheden grondwettelijk vastgelegd. Helaas blijft "normale" wetgeving achter.
Nee, dat is jammer voor degenen die van mening zijn dat de mens morele vrijheid zou moeten hebben: als de meerderheid het daar niet mee eens is wordt die vrijheid afgebrokkeld.
Of het links of rechts is doet imho nog steeds niet ter zake. Het is onrechtvaardig, want godsdienstvrijheid is grondwettelijk vastgelegd. Ik ben dus vrij om niet christelijk te zijn en zou dus ook vrij moeten zijn om op zondag te winkelen, met een man te trouwen, enz.
Of het links of rechts is doet niet ter zake, maar wat wel ter zake doet is of de morele vrijheid van het individu een politiek standpunt is of niet. Ik zelf onderschrijf de morele vrijheid van het individu niet en voor mij is de stelling dat het individu op moreel gebied haar/zijn eigen keuzes zou moeten maken geen reden om bijv. voor het homohuwelijk te zijn, of voor euthanasie.
1 Waar haal je dat vandaan?
2 Waarom is dat niet op monogame relaties van toepassing?
1) ik heb dat helemaal zelf bedacht
2) dat is ook op monogame relaties van toepassing, maar waar bij monogame relaties sprake kan zijn van echte liefde en wederzijds respect, is dat imo bij polygame relaties veel moeilijker te beargumenteren.
Polygamie hoeft imho helemaal geen ondergeschikte relatie van een partner in te houden. Als dat wel zo is, dan is dat ongewenst, dat ben ik met je eens.
Ik denk het wel. Waarom zou iemand verschillende seksuele relaties er gelijktijdig op na willen houden? Lijkt me dat zijn/haar motivatie macht en seks zijn, en niet respect en liefde voor zijn medemens.
Echter, die ongelijkheid is ook in veel monogame relaties ingebakken.
Klopt, maar bij polygame relaties gaat het volgens mij meer om het eigen ego te strelen en heeft het met serieuze liefde niets te maken.
Daarbij zou polygamie natuurlijk veel leed kunnen besparen. Er zijn nu eenmaal in de samenleving vaak driehoeksrelaties. Doordat dat soort constructies nu niet kunnen, wordt er veel geniepig gedaan, wat bij sommige partijen veel leed kan veroorzaken. Meer openheid in zulke situaties zou dus misschien handig zijn.
Als polygamie niet wordt toegestaan betekent dat nog niet dat er geen openheid hoeft te zijn over driehoeksrelaties. Als men driehoeksrelaties wil kan dat, alleen kan men niet trouwen.
1 Ergens geen benul van hebben is geen excuus.
2 De meerderheid streeft naar het tegenovergestelde. In ieder geval 55,5% (VVD, PvdA, D66, Groen Links, PvdD 83 zetels). Met evt. steun van SP en PVV wordt de meerderheid overweldigend.
2. dat denk ik niet: de meeste mensen streven volgens mij gelijkvormigheid na: als iemand zelf hard werkt, streeft zo iemand een moraal van hard werken na (je mag niet werkloos zijn), als iemand zelf gezond is streeft zo iemand gezondheid na (je mag niet ziek zijn), als iemand nederlander is streeft zo iemand nederland na (je mag geen buitenlander zijn), etcetera, etcetera. De meeste mensen streven volgens mij dus gelijkvormigheid na: is het hetzelfde als zichzelf dan is het moreel goed, is het anders dan zichzelf dan is het moreel fout.
Wat versta je onder politicus?
Met Mohammed was een politicus bedoel ik dat Mohammed politieke doelen had. Dit in tegenstelling tot bijv. Christus die Zelf nooit politieke doelen heeft gehad (zijn volgelingen wel).
Het feit dat Mohammed wereldlijke macht had? Ik vraag me af of dat de reden is die de PVV geeft.
Dat zou de PVV best op kunnen geven want de Islam heeft een intrinsiek politiek doel: de vorming van de islamitische staat. Of alle moslims dat nastreven zou ik overigens niet weten (ik denk het niet).
Veel kerkelijk leiders zijn ook politici. Neem de paus. Neem het hoofd van de Anglicaanse kerk, enz. In Nederland is het christendom als politieke ideologie diep ingebed. Vandaar dat er in het parlement geen Democratisch Appel, geen Unie en geen Staatkundige Partij zitten, maar een Christelijk DA en Christen U en een S Gereformeerde P. Daarbij hebben we ook nog in plaats van een Nationaal Vakverbond een Christelijk NV, ook hebben we meerdere Christelijke dagbladen en omroepen en andere belangenorganisaties.
Dat klopt, maar toch is er een fundamenteel verschil: het islamitische geloof heeft voor zover mij bekend expliciet politieke doelen en kan daarom als een politieke ideologie worden beschouwd, hoewel de opvattingen van moslims wel heel erg zullen verschillen. Het christelijk geloof heeft op zichzelf geen expliciete politieke doelen want Christus en de apostelen waren zo a-politiek als maar kan. Daarom is het christelijk geloof geen politieke ideologie, maar "de" Islam wel.
Jezus was uitgesproken a-politiek. Niet voor niets komt in de evangeliën de politieke macht (de romeinen) pas in beeld op het einde van de evangeliën. Christus krijgt het altijd aan de stok met de religieuze machten (de farizeeën, sadduceeën, godsdienstleraars), maar niet met de romeinen. Mijn verklaring hiervoor: de romeinen representeerden de politieke macht en Christus had geen politieke doeleinden. En daarom had de romeinse autoriteit geen probleem met de prediking van Christus, want de romeinen lieten de Joden op religieus gebied tamelijk vrij.