Verwijderd

Topicstarter
ik gok dat de pricewatch: Sony Vaio VPCF22L1E/B geen mat scherm heeft, maar hetzelfde ruk-glansscherm uit de vorige, goedkope versies van, de F1x. De S bevat een mat schermbron, en de Z bevat een IPS 3D scherm bron.

Dat is in dezelfde lijn als de F1x. De F1xM bevat en rotscherm, de F1xS en Z bevatten een erg goed scherm. Als ik me de lettersoep van sony goed herrinner...

cashback: http://www.haalmeeruitjec.../det/where/Computers/Dell

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2011 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11-09 21:55

JayPe

Ondertitel

Een latitude samenstellen schiet in ieder geval niet op; blijkt toch een duurdere, kalere variant dan de XPS modellen, dus, als de een latitude E6520 opleukt schiet de prijs ruim voorbij die van een kant-en-klare VAIO VPCF22S1E/B en dan mist de latitude de blu-ray speler, minder dedicated video geheugen etc. etc.

Mastercard (benodigd voor de aangehaalde cashback actie) ontbreekt hier in huis, maar het is toch wel de moeite dat eens uit te pluizen...

Keuzes worden al beperkter en beperkter:
XPS 15 met i7 configureren en zelf een FHD non-glare scherm inbouwen
of
Sony VAIO VPCF22S1E/B

HP Elitebook en Lenovo Thinkpad W520 vallen definitief af, omdat ze ruim voorbij de 1500 eu gaan, zonder daarbij veel sterker specs te leveren.

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
http://www.ebay.com/sch/i...rksid=p3286.c0.m270.l1313
E6520 met 1080p en i7 2720QM vanaf €950

of

http://www.ebay.com/dsc/i...m270.l1313&LH_TitleDesc=1
W520 met 1080p en i7-2720QM vanaf €1330
Een elitebook is nog duurder.

of

XPS 15 met i7-2630, 6GB voor € 533 zonder het scherm van kuzotronic. (met 10%, €40, en cashback kortingen)

of

pricewatch: Sony Vaio VPCF22S1E/B

Een W520/latitude in nederland kopen is simpelweg niet handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11-09 21:55

JayPe

Ondertitel

Gaat dat goed? Een W520 in de states kopen, of gaat de belastingdienst d'r bij de nederlandse douane nog even goed overheen?

Ik heb wel ruime ervaring met ebay.de , maar dat is een stuk dichterbij en geen last van de Douane.

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
AFAIK wel. Je betaalt geen invoerrechten als de seller direct naar het buitenland shipt. En invoerrechten op laptops is alleen de BTW. Zie ook Laptop uit VS bestellen. Lenovo en dell hebben internationale garantie. Ik vind zelf de E6520 erg interessant, het enige wat mij tegenstaat is het numpad en het matte scherm (ik heb liever glans).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanmil
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-09 12:30
JayPe schreef op donderdag 08 september 2011 @ 23:10:
Ik krijg de vinger er niet precies achter:

VAIO Display -> niet FHD, niet mat
VAIO Display Plus -> FHD (maar niet Adobe RGD)
VAIO Display premium -> FHD + Adobe RGB

Maar hoe je nu kunt zien of je een Plus of een Premium scherm krijgt??? Is de slecht nederlandse vertaling soms 'Schermtype - Hoogwaardig VAIO-scherm'

Dan heb je gelijk, en is de VPCF22S1E de enige keuze,. en dan zie ik inderdaad de prijs over het hoofd ( 1400+ )
Ik volg het ook nog niet helemaal hoe het nu zit met die vaio displays. Maar als je er een configureert op de sony website dan kom ik met een i5 en het premium display maar rond de € 1100,-,

Maar hoe goed het premium scherm nu is, ben ik nog niet echt achter. Darkstone noemt in dit topic een NTSC gamut van 72%, Bij notebookcheck lijkt het scherm een vergelijkbare a-rgb% te hebben als een macbook pro. Wat dat betreft redelijk goed. Maar ik weet het nog niet zeker.

Zouden jullie dit premium scherm gebruiken voor photo-editing onderweg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat hangt ervanaf. Als je print in sRGB is een gamut boven de 72% hoogst ongewenst. Als je print in aRGB is juist een zo hoog mogelijke gamut gewenst. Kortom, zoek eerst uit wat je ermee gaat doen, kies dan pas je scherm.

Uit consumentenoverwegingen is meer wel altijd beter omdat dat er simpelweg beter uitziet. Maar als de geprinte kleuren meer afwijken schiet dat niet op. Overigens is een colorimeter, zeker met een gamut hoger dan 72%, zeer aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanmil
Verwijderd schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 09:10:
Dat hangt ervanaf. Als je print in sRGB is een gamut boven de 72% hoogst ongewenst. Als je print in aRGB is juist een zo hoog mogelijke gamut gewenst. Kortom, zoek eerst uit wat je ermee gaat doen, kies dan pas je scherm.

Uit consumentenoverwegingen is meer wel altijd beter omdat dat er simpelweg beter uitziet. Maar als de geprinte kleuren meer afwijken schiet dat niet op. Overigens is een colorimeter, zeker met een gamut hoger dan 72%, zeer aan te raden.
Bedankt! Ik print m'n foto's vaak in fotoboeken (o.a. Blurb or Myphotofun). Ik zal eens uitzoeken hoe deze printen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headblast
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14-07 23:24
Heeft er iemand ervaring met de MSI GE620DX-297NL?http://tweakers.net/price...620dx-297nl.html#tab:info heeft namelijk goede specs en heb hiervoor ook een MSI laptop gehad en die heeft het netjes 4 jaar vol gehouden.

PSN: Headblast1987, Battlenet: Miyoujin#2279

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De xps 15 is veel goekoper met de huidige acties, en het scherm op de msi is braque als we moeten afgaan op de geschiedenis van msi.
Ik had er een tijd terug al over geschreven, maar ik vind het echt een slechte laptop. Niets wat ik met mijn gebrekkige duits kan aflezen in deze review staat mij aan. Helemaal niets. De accuduur is matig, hij word enorm heet en klokt terug onder load, het 768p scherm in die laptop is extreem slecht, en hij heeft een numpad.. Ik raad je aan de xps 15 te nemen, of meer uit te geven en een BTO15CL36 of N55 te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headblast
Verwijderd schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 18:42:
De xps 15 is veel goekoper met de huidige acties, en het scherm op de msi is braque als we moeten afgaan op de geschiedenis van msi.
Ik had er een tijd terug al over geschreven, maar ik vind het echt een slechte laptop. Niets wat ik met mijn gebrekkige duits kan aflezen in deze review staat mij aan. Helemaal niets. De accuduur is matig, hij word enorm heet en klokt terug onder load, het 768p scherm in die laptop is extreem slecht, en hij heeft een numpad.. Ik raad je aan de xps 15 te nemen, of meer uit te geven en een BTO15CL36 of N55 te nemen.
Is het de moeite waard om Dell te bellen en te vragen of ze de XPS 15z ook leveren met een GT 540? want ik vind die xps 15 beetje loch uit zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De 15z is een zeer matige laptop om op te gamen. Ook deze laptop klokt terug onder load, niet doen als je een spelletje wil doen! Ze leveren hem niet voor niets alleen met de GT525m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headblast
Dammit.. waarom komen die ultrabooks ook zo laat :'( vind die XPS 15 er namelijk er niet heel mooi uit zien als ik eerlijk ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De macbook air en de xps 15 lijken inderdaad de enige fatsoenlijke laptops in dit segment op dit moment. Er zit een nogal enorm gat als een van die 2 laptops niet aan je eisen voldoen.
En de ultrabooks zijn ook niet bedoeld om op te gamen, bovendien kan je ze nu al krijgen in de vorm van de macbook air.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headblast
True maar was ook van plan om er een SSD in te proppen van *M4 128gb. Maar had het idee dat de ultrabooks ook de betere videokaarten zouden bevatten icm met FHD schermen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Een ultrabook is dun, dwz, geen videokaart. En de vraag of ze goede schermen bevatten is even groot als met elke andere laptop: klein. Niet op wachten.

• Regeneration
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Ik heb eens zitten rekenen met de gewichten van de Macbook Air (ultrabook categorie):

11,6" = 1,08 kg = 0,0931 kg/inch
13,3" = 1,35 kg = 0,1015 kg/inch

Mocht je de kg/inch lineair kunnen doortrekken (en dus neemt het gewicht dus exponentieel toe) naar 14,1" en 15,6" ultrabooks dan zou dat dus zijn:

14,1" = 0,1055 kg/inch=> 1,49 kg
15,6" = 0,1129 kg/inch => 1,76 kg

Dit klinkt als muziek in de oren. (Behalve als ik het fout heb berekend). Helemaal als je dan (minimaal) een 1600 x 900 bij de 14,1" model zit en een 1920 x 1080 bij de 15,6" model zit. Voor dergelijke gewichten offer ik graag de optische station en discrete GPU voor op. Wel zou ik graag een standard voltage CPU willen. Zeker gezien de 14,1" en 15,6" intern meer ruimte hebben moet dit volgens mij toch wel mogelijk zijn. Wellicht zouden zelfs quad core mogelijk kunnen zijn in de 15,6". :9

[ Voor 8% gewijzigd door Regeneration op 15-09-2011 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:07

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Ik vermoed dat die lijn niet helemaal klopt, gezien 14" notebooks een stuk dikker zijn, anders buigen ze ongeveer doormidden. Echter weegt een 14" met 1600x900 een leuke 1.7 kilo als je een beetje zoekt. De Thinkpad T420s-serie bijvoorbeeld. Er lijkt overigens niet echt veel animo voor een lichte 15.6", die lijken volgens de pricewatch bij 2.3 kilo te beginnen...

Sowieso worden die meer als mobiele werkstations ingezet, waarbij de optische drive wel eens interessant kan zijn. De discrete GPU weigert men ook veelal te verwijderen, gezien er stiekem nog wel eens een spelletje gespeeld moet kunnen worden, en om dan op de Intel-graphics te vertrouwen... Laten we hopen dat Llama Llano daar verandering in brengt, maar so far zie ik het nog niet (alleen de ProBook 6465 skipt de GPU).

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ze zijn dikker, omdat er geen ULV inzit. De heatsink in de air weegt maar een paar gram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:25

Sick Nick

Drop the top!

De nieuwe VAIO SE is dan ook een mooie om op te wachten, 15.5" 1080p scherm, nog geen 1" dik en weegt minder dan 2 kg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Niet online
FreezeXJ schreef op vrijdag 16 september 2011 @ 10:11:
Ik vermoed dat die lijn niet helemaal klopt, gezien 14" notebooks een stuk dikker zijn, anders buigen ze ongeveer doormidden.
Daarom heb ik voor de 14" en 15" een hogere kg/inch berekend, die daarvoor zou moeten corrigeren. Verder zijn de de 14" dikker omdat (nog) geen enkele fabrikant schijnbaar moeite ervoor wil doen...
Echter weegt een 14" met 1600x900 een leuke 1.7 kilo als je een beetje zoekt. De Thinkpad T420s-serie bijvoorbeeld.
Volgens deze userreview is de praktijk gewicht 1,827 kg... Helaas kunnen we nooit uitgaan van opgegeven waarden, wat hierbij nogmaals weer aangegeven wordt. Daarnaast kost de T420S > 1800 euro, dat vind ik echt te veel.
Er lijkt overigens niet echt veel animo voor een lichte 15.6", die lijken volgens de pricewatch bij 2.3 kilo te beginnen...
Dat vind ik een dubieuze redenering. Dat er geen lichte, in dit geval, 15,6" notebook zijn betekend het dan gelijk dat er geen vraag naar is? Ik denk dat als je twee precies dezelfde notebooks hebt op het gewicht na, dat men toch (bijna) iedereen voorkeur zal hebben naar de lichte notebook. Dat het in praktijk wat moeilijker is en de (kost)prijs hoger is zorgt ervoor dat er van lichtere notebook helaas minder of niet zijn.
Sowieso worden die meer als mobiele werkstations ingezet, waarbij de optische drive wel eens interessant kan zijn.
Ik weet dat ik een tijdje geleden heel erg hamerde op het feit dat ik juist wel een optische station in mijn notebook wilde, maar nu vind ik de nadelen toch zwaarder wegen. Een optische station neemt relatief behoorlijk wat interne ruimte in beslag. Ik schat zo'n ~ 30% in een 14". Daarnaast zorgt dit ervoor dat de notebook wat dikker is (iets minder het geval bij slot loading drives) en zorgt voor een iets hoger gewicht. Bovendien zou intern de onderdelen beter verdeeld kunnen worden, wat bijvoorbeeld kan leiden tot een lagere temperatuur onder belasting en een compacter ontwerp. Verder heb ik nu mogen ervaren dat ik de optische station van mijn notebook nauwelijks gebruik: slechts een paar keer heb gebruikt in ruim een jaar tijd. Maar dit is hoe ik er dus over denk.
De discrete GPU weigert men ook veelal te verwijderen, gezien er stiekem nog wel eens een spelletje gespeeld moet kunnen worden, en om dan op de Intel-graphics te vertrouwen...
Maar de meeste fabrikanten doen er een low-end GPU in dit nauwelijks beter is dan de Intel IGP, maar dus wel een plek moet hebben intern de notebook en een hogere prijs geeft, dat vind ik dan jammer. Ik denk zelf dan: of je doet er minimaal een redelijk sterke GPU in of je doet het niet, waarbij ik nu dus sterk neig naar het laatste.
Laten we hopen dat Llama Llano daar verandering in brengt, maar so far zie ik het nog niet (alleen de ProBook 6465 skipt de GPU).
De echte CPU / GPU combinatie lijkt me voor de notebook ook wel wat, waarbij je alle kracht kan gebruiken wat je op het moment aan het doen bent. Maar dat zal nog wel even duren.

Sick Nick schreef op vrijdag 16 september 2011 @ 10:36:
De nieuwe VAIO SE is dan ook een mooie om op te wachten, 15.5" 1080p scherm, nog geen 1" dik en weegt minder dan 2 kg.
Dit lijkt me inderdaad wel wat, alleen jammer van die numbpad. Zelf heb ik namelijk liever een "gecentraliseerd" toetsenbord in een notebook.

[ Voor 5% gewijzigd door Regeneration op 16-09-2011 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NSG
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:54

NSG

Je weet niks!

Heb nu een Dell XPS 15 met F-HD scherm, Windows dpi op 100% gezet.
Het heeft mijn ogen maar 1 dag gekost om er aan te wennen, browser heb ik wel op 120% gezet.

Na 3 dagen achter mijn laptop te hebben gezeten, had ik zoiets van laat ik mijn computer eens aanzetten heb daarbij een 22" F-HD scherm, nou ik zie dan letterlijk de pixels :p . Word dus tijd om een monitor met een hogere resolutie te kopen.

• Vinand
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-12-2023
Verwijderd schreef op donderdag 08 september 2011 @ 23:13:
ik gok dat de pricewatch: Sony Vaio VPCF22L1E/B geen mat scherm heeft, maar hetzelfde ruk-glansscherm uit de vorige, goedkope versies van, de F1x. De S bevat een mat schermbron, en de Z bevat een IPS 3D scherm bron.

Dat is in dezelfde lijn als de F1x. De F1xM bevat en rotscherm, de F1xS en Z bevatten een erg goed scherm. Als ik me de lettersoep van sony goed herrinner...

cashback: http://www.haalmeeruitjec.../det/where/Computers/Dell
Nee dat is niet waar, de f22l heeft wel een mat scherm en het kleuren contrast is vele malen beter dan die poepschermen die gebruikt werden in de f13l etc. Ik maak wel een keer een foto als ik weer aan het werk ben met de vergelijking tussen de f13l en f22l, dan ga je het verschil ook wel zien.

Eerst kijken en weten dan praten he ;) <3

On topic, dat terzijde:
Op de Sony website staan ook de nieuwe S serie laptops van sony: 15" + Full HD, 7uur accuduur, volledig gemaakt van metaal, verlicht toetsenbord, minder dan 2 kilo gewicht. Ook zeker het noemen waard.
Meet the SE series:
http://www.sony.nl/product/vn-s-series/vpcse1j1e
http://www.sony.nl/product/vn-s-series/vpcse1m1e

Afbeeldingslocatie: http://sp.sony-europe.com/da/468/163969.jpeg

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

Verwijderd

Topicstarter
Een foto heeft geen zin. Normaal gesproken zou ik aanraden om monitor asset manager te draaien, maar sony heeft die mogelijkheid geblokkeerd.. Dus tenzij je je laptop open wil schroeven...

Ik vind het prijsverschil ook veel en veel te groot als het verschil enkel de processor is. Dat kan nooit.

• Vinand
Verwijderd schreef op woensdag 21 september 2011 @ 10:52:
Een foto heeft geen zin. Normaal gesproken zou ik aanraden om monitor asset manager te draaien, maar sony heeft die mogelijkheid geblokkeerd.. Dus tenzij je je laptop open wil schroeven...

Ik vind het prijsverschil ook veel en veel te groot als het verschil enkel de processor is. Dat kan nooit.
Dat is ook weer typisch Sony om alles te blokkeren |:(

Waar staan de prijzen eigenlijk van de SE serie, ik kan die nergens vinden?

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

Verwijderd

Topicstarter
Sony is overigens het enige merk wat dat doet. Het enige wat ze daarmee opschieten is dat je de laptop open moet schroeven als je wilt weten welk paneel erin zit, thats it.

Ik zit nu op het werk, maar probeer een buitenlandse sonystyle?

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

SE1M <-> SE1J verschil:
Windows Home Premium <-> Professional

Hardware specs zijn hetzelfde, zelfde cpu/gpu/hdd/ram. Op de home premium zit dan wel wat meer media software voor thuisgebruik.

• Vinand
Sick Nick schreef op woensdag 21 september 2011 @ 11:19:
SE1M <-> SE1J verschil:
Windows Home Premium <-> Professional

Hardware specs zijn hetzelfde, zelfde cpu/gpu/hdd/ram. Op de home premium zit dan wel wat meer media software voor thuisgebruik.
Dus hetzelfde verschil wat ze eerst ook hadden bij de SB series.
Dan zal die home premium dus ook geen fingerprint scanner hebben, en die met professional wel.

• janvanmil
Is er al wat bekend welk scherm er in de SE komt? Vaio plus, premium oid? De SE is gelukkig wat kleiner dan de F en daardoor voor mij een meer interessante optie. Cnet geeft aan de de glossy coating vrij mat uitgevoerd zou zijn.

Wanneer komt ie op de markt eigenlijk?

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

Het is totaal mat, net als op de SB en SA. Kwaliteit van het scherm is hoger dan SB/SA, meer kleurdekking en bredere kijkhoek. De helderheid is wat meer dan de SB maar minder dan de SA. Het is echter niet zo goed als het matte F scherm.

• janvanmil
Sick Nick schreef op woensdag 21 september 2011 @ 13:40:
Het is totaal mat, net als op de SB en SA. Kwaliteit van het scherm is hoger dan SB/SA, meer kleurdekking en bredere kijkhoek. De helderheid is wat meer dan de SB maar minder dan de SA. Het is echter niet zo goed als het matte F scherm.
Enig idee van de kleurdekking? a-rgb?

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

Een prijs van de Sony SE: 1049 eur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
Dit klopt, ik kom net van de dealershow van Sony en daar heb ik zitten spelen met de SE series. De ERP van de laptop met windows 7 home premium, staat op 1000 euro (winkel prijzen zullen dus daaronder liggen.) ERP van de proff versie of 1100 euro.

Wat me opviel van deze laptop is dat de kwaliteit van het scherm wel enorm op vooruit is gegaan ten opzichte van de SB en de SA series. Voornamelijk de verticale kijkhoek en helderheid is er op vooruit gegaan, en de kleurendekking is ook veel beter.

[ Voor 20% gewijzigd door Vinand op 27-09-2011 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Vinand schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 20:33:
[...]
Wat me opviel van deze laptop is dat de kwaliteit van het scherm wel enorm op vooruit is gegaan ten opzichte van de SB en de SA series. Voornamelijk de verticale kijkhoek en helderheid is er op vooruit gegaan, en de kleurendekking is ook veel beter.
Ik dacht dat de SA ook een goed scherm had? De SB wist ik dat het zeer matig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De SA/SB hebben een brak scherm. Niets meer dan dat.

De resolutie van het scherm zelf is prima, de kwaliteit is ruk. Aldus notebookcheck.

http://www.notebookcheck....M-Subotebook.58359.0.html
De helderheid is best redelijk, maar de rest is zeer matig. Ook bij lange na geen 60% gamut.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2011 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Ohja ik was misleid door de 2,5 ster bij Notebookjournal. Exit SA dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik vond het al raar dat je in het thin en light topic zei dat het een goede kandidaat was, zonder te melden dat het scherm brak is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Gelijk een edit toegevoegd. Ik was erin getrapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
Philflow schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 21:19:
[...]

Ik dacht dat de SA ook een goed scherm had? De SB wist ik dat het zeer matig is.
Je verwart je met de Z. Die heeft dan pas een scherm van een hogere klasse.

• Regeneration
  • Niet online
Vinand schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 20:33:
[...]

Dit klopt, ik kom net van de dealershow van Sony en daar heb ik zitten spelen met de SE series. De ERP van de laptop met windows 7 home premium, staat op 1000 euro (winkel prijzen zullen dus daaronder liggen.) ERP van de proff versie of 1100 euro.

Kan je wellicht er wat meer over vertellen? Zoals was het getoonde model een productie model? Hoe was de bouwkwaliteit en gewicht?

• Vinand
Regeneration schreef op woensdag 28 september 2011 @ 17:05:
[...]

Kan je wellicht er wat meer over vertellen? Zoals was het getoonde model een productie model? Hoe was de bouwkwaliteit en gewicht?
Gewicht is te vergelijken met de SB/SA series. Het lijkt niet veel zwaarder ondanks zijn grotere maat, maar wel erg licht voor zijn omvang (werd geadverteerd als 1,95 kilo). Het toetsenbord typt net zo lekker weg (persoonlijke mening) als de SB/SA (geen keyboardflex) en het is kwalitatief te vergelijken met de SB/SA series, ook gemaakt van hetzelfde materiaal, ik dacht dat die dus ook van magnesium waren. Dus het is niet zo stevig als de bouwkwaliteit van de vaio Z maar wel stukken beter als de F, C, Y en de E series.

Hij werd tijdens de demonstratie constant meegesleurd en nog in het lucht alle kanten op geschud aan het scherm dus de scharnieren daar had Sony zelf ook veel vertrouwen in.

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Een goed 15" Full HD scherm in een 2kg lichte laptop voor €1000? Hopelijk ergens te koop met goede 3 jaar garantie, dan is het een aantrekkelijke optie.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

• Vinand
-DarkShadow- schreef op woensdag 28 september 2011 @ 20:34:
Een goed 15" Full HD scherm in een 2kg lichte laptop voor €1000? Hopelijk ergens te koop met goede 3 jaar garantie, dan is het een aantrekkelijke optie.
1000 euro is de ERP.
De prijs zal waarschijnlijk zeker lager liggen dan 1000 euro.

Verwijderd

Topicstarter
Voor een minimale config, ja.

• Vinand
nee voor het model wat in de winkel verkocht gaat worden. (Met second gen. i5, intel® HD Graphics 3000 + AMD Radeon HD 6470M, 4gb, en Full HD).

Verwijderd

Topicstarter
Dat vind ik een vrij minimale config :P De xps 15z kan je met wat kortingsbonnen voor die prijs krijgen met 256GB SSD, i7, GT520m, en 8GB RAM. Tuurlijk, dat ding heeft zijn issues en zou ik niet aanraden. €1000 voor zo'n config is gewoon erg minimaal.

• Vinand
Verwijderd schreef op woensdag 28 september 2011 @ 21:12:
Dat vind ik een vrij minimale config :P De xps 15z kan je met wat kortingsbonnen voor die prijs krijgen met 256GB SSD, i7, GT520m, en 8GB RAM. Tuurlijk, dat ding heeft zijn issues en zou ik niet aanraden. €1000 voor zo'n config is gewoon erg minimaal.
True true, Maarja dat is de punt bij de S serie van Sony helemaal niet. Ik zou hem eerder kopen voor de bouwkwaliteit, goede verlichte toetsenbord, engineering, sexy gewicht en accuduur. Maarja, voor veel "bang for bucks" kun je natuurlijk eerder kijken naar de Asus K series of een random Acer/HP G serie (dan wel crappy scherm en onbetrouwbare crap kwaliteit maarja daar betaal je dan natuurlijk ook voor ;) ).

Een andere interessante laptop die eigenlijk ook het noemen waard is in deze topic is de nieuwe CB lijn van Sony. Ca alleen dan 15", ook met Full HD, blue ray speler, ik dacht een 6650 ati radeon, intel® CoreTM i5-2410M. ERP: 850 euro... [edit: scherm is dus toch beter dan ik dacht].

[ Voor 5% gewijzigd door Vinand op 28-09-2011 21:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dat snap ik. De bouwkwaliteit, scherm, en accuduur moeten echter wel heel erg in orde zijn als ik deze laptop wil overwegen. Vooral de accuduur is nog afwachten
Een andere interessante laptop die eigenlijk ook het noemen waard is in deze topic is de nieuwe CB lijn van Sony. Ca alleen dan 15", ook met Full HD, blue ray speler, ik dacht een 6650 ati radeon, intel® CoreTM i5-2410M. ERP: 850 euro... Alleen dan wel weer het scherm wat ook bij de F13L gebruikt werd, oftewel brak 8)7 |:( ...
Ik had hem gezien maar vond hem niet interesting. Voor €850 heb je een heel erg mooie xps 15, top scherm, 2x zo lange accuduur, enorm veel featues, en een gewicht wat slechts 10gr hoger ligt dan de CB. Je bent bijna gek als je in dit segment niet de xps 15 neemt.

Scherm is trouwens redelijk hoor: http://www.notebookcheck....E-B-Notebook.59604.0.html on par met het scherm wat ik nu heb, afhankelijk van hoe je het bekijkt (hogere gamut, minder helderheid)

• Vinand
Verwijderd schreef op woensdag 28 september 2011 @ 21:28:
Dat snap ik. De bouwkwaliteit, scherm, en accuduur moeten echter wel heel erg in orde zijn als ik deze laptop wil overwegen. Vooral de accuduur is nog afwachten

[...]

Ik had hem gezien maar vond hem niet interesting. Voor €850 heb je een heel erg mooie xps 15, top scherm, 2x zo lange accuduur, enorm veel featues, en een gewicht wat slechts 10gr hoger ligt dan de CB. Je bent bijna gek als je in dit segment niet de xps 15 neemt.

Scherm is trouwens redelijk hoor: http://www.notebookcheck....E-B-Notebook.59604.0.html on par met het scherm wat ik nu heb, afhankelijk van hoe je het bekijkt (hogere gamut, minder helderheid)
Dat RGB full HD scherm in de xps15 is volgens mij een van de beste schermen die je kunt hebben :9~
Maarja ik vind wel dat Sony met de komende line up zeker enkele scherpe keuzes op de markt hebben geplaatst. Betere prijsverhouding dan eerst in ieder geval.

Verwijderd

Topicstarter
Het is Wled. Een aangepaste variant met blauwe ledjes en groen+rood fosfor, in plaats van het standaard blauwe-led+geel fosfor.

De prijs/kwaliteitvehouding van sony is inderdaad beter in het 13" segment. In het 16" segment is deze hard achteruit gegaan. Ik het 15" segment vind ik dan deze gelijk is gebleven, het punt is dat er vorig jaar 0 concurrentie was buiten de studio 15 met brakke grafische kaart. Nu heb je de xps 15 die echt uber is voor wat je krijgt, daar kan sony niet tegenop tenzij ze iets op de markt zetten wat significant beter is (en dus ook duurder). Dat wordt dus de S serie.

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 28 september 2011 @ 21:12:
De xps 15z kan je met wat kortingsbonnen voor die prijs krijgen met 256GB SSD, i7, GT520m, en 8GB RAM. Tuurlijk, dat ding heeft zijn issues en zou ik niet aanraden. €1000 voor zo'n config is gewoon erg minimaal.
Wat is er mis met de 15z?

Laptops onder de 2kg betaal je gewoon extra voor*. Er zijn talloze laptops die vergelijkbare specs hebben voor €800+, maar dat zijn dan wel bakbeesten van tegen de 3kg van veelal matige kwaliteit. Ik ken geen 15" laptop met een vergelijkbaar gewicht voor een vergelijkbare prijs. Al ben ik wel bang dat de adapter van de Sony enorm is, want het verbruik van die laptop is stevig onder volle belasting natuurlijk.

offtopic:
* Zeker als je kijkt naar de lichtgewicht 13" modellen betaal je flink extra voor de lichtgewicht-en-dun-hype.

[ Voor 8% gewijzigd door -DarkShadow- op 28-09-2011 23:16 ]

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

• Regeneration
  • Niet online
Vinand schreef op woensdag 28 september 2011 @ 17:53:
[...]

Gewicht is te vergelijken met de SB/SA series. Het lijkt niet veel zwaarder ondanks zijn grotere maat, maar wel erg licht voor zijn omvang (werd geadverteerd als 1,95 kilo). Het toetsenbord typt net zo lekker weg (persoonlijke mening) als de SB/SA (geen keyboardflex) en het is kwalitatief te vergelijken met de SB/SA series, ook gemaakt van hetzelfde materiaal, ik dacht dat die dus ook van magnesium waren. Dus het is niet zo stevig als de bouwkwaliteit van de vaio Z maar wel stukken beter als de F, C, Y en de E series.

Hij werd tijdens de demonstratie constant meegesleurd en nog in het lucht alle kanten op geschud aan het scherm dus de scharnieren daar had Sony zelf ook veel vertrouwen in.
Bedankt voor je reactie. :) Voor mij lijkt vooral de ~ 2kg in combinatie met een relatief hoge 1920 x 1080 resolutie een mooie combinatie.

• Mafketel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-10-2023
Is deze probook nu wel of niet interessant? pricewatch: HP ProBook 6465b (LY431EA)
Ik begrijp dat de xps 15 eigenlijk niet te verslaan is maar hij is eigenlijk ook net te groot. het scheelt 3cm in de diepte en 5cm in de breedte.
Een 14" komt al iets beter in de richting. In vergelijking met mijn 13"macbook maakt het maar 1cm rondom uit.
Ik bedoel dus de behuizing niet hoeveel scherm oppervlak je meer of minder krijgt.

kwa resolutie is het wel ok het is een 1600x900 scherm maar ik kan verder weinig over de kwaliteit er van vinden. is het een bagger scherm of net redelijk.

Of de amd snel genoeg is? ... ik denk het wel voor de meeste taken en de gpu is ook niet verkeerd zeker niet vergeleken met de onboard intel.

Ik heb alleen het idee dat ie nog net wat duur is, €750,- voor wat ie bied(Ik ga van een brak scherm uit met redelijke resolutie)

[ Voor 4% gewijzigd door Mafketel op 29-09-2011 15:01 ]

• FreezeXJ

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Het scherm ervan is redelijk, maar heeft heel weinig contrast in mijn ogen. Snelheid heb ik nog geen problemen mee ondervonden, hoewel een SSD (en iets anders dan Windows Se7en) vermoedelijk flink helpen. Gek genoeg vertrouw ik de prijs niet helemaal, en vermoed ik dat je er gewoon 800 euro voor kwijt bent.

(met een paar kleine setting-wijzigingetjes valt er overigens uitstekend mee te leven, zo lang je binnen zit. Voor werken met flink tegenlicht wordt het em niet)

[ Voor 21% gewijzigd door FreezeXJ op 29-09-2011 15:41 ]

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

• Mafketel
Ik zag dat je em op de paneeldatabase topic had geplaatst. thnx
Komt 50% ntsc uit als ik die excel goed heb gebruikt.

Verwijderd

Topicstarter
Vergelijkbaar als http://www.anandtech.com/...erything-but-the-screen/6 i guess. Gewoon bagger.
Mafketel schreef op donderdag 29 september 2011 @ 14:59:
Ik begrijp dat de xps 15 eigenlijk niet te verslaan is maar hij is eigenlijk ook net te groot. het scheelt 3cm in de diepte en 5cm in de breedte.
Dat is zo. Het punt is dat de concurrentie zo ver te zoeken is dat ik vaak alsnog de xps 15 aanraad aan iemand die en 14" zoekt.
Everything. De koelng, het scherm, het toetsenbord, de gelijmde schermcover die loslaat, de chromen trim die er bijna instant afvalt.
Het is een leuk ding, maar de bouwkwaliteit en engineering zijn gewoon zo crap. Dat verwacht je niet bij iets wat in de markt is gezet als een luxe apparaat.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2011 16:33 ]

• FreezeXJ

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Tja, die anderhalve inch kan het probleem niet zijn, ik vind mijn 6465b net zo groot als m'n ouwe (4:3) 15.6" Latitude, en ook qua gewicht ontlopen ze elkaar niet veel. Daar moet ik wel bijzeggen dat de Probook een heel stuk degelijker aanvoelt, minder plastic gebruikt, en ruwweg net zo dik is ;)
Het is en blijft jammer dat er geen IPS-scherm te krijgen is, want dan was ie gewoon af geweest. Nu blijft het toch een minpunt.

• Mafketel
Heb ik even zitten lezen, de test gaat over een ...x768 scherm en er wordt bijna gesmeekt om het 1600x900 scherm optie te kiezen bij het kopen want slechter kan niet ;)
Geen oordeel over het 1600x900 scherm daar ie dit niet in handen heeft gehad.
Dat is zo. Het punt is dat de concurrentie zo ver te zoeken is dat ik vaak alsnog de xps 15 aanraad aan iemand die en 14" zoekt.
I hear you .... Maar dat betekent niet dat we niet verder kunnen zoeken ;)
FreezeXJ schreef op donderdag 29 september 2011 @ 16:40:
Tja, die anderhalve inch kan het probleem niet zijn, ik vind mijn 6465b net zo groot als m'n ouwe (4:3) 15.6" Latitude, en ook qua gewicht ontlopen ze elkaar niet veel. Daar moet ik wel bijzeggen dat de Probook een heel stuk degelijker aanvoelt, minder plastic gebruikt, en ruwweg net zo dik is ;)
xps 15 is Breedte: 381mm
Hoogte: 32.2mm voorzijde / 38.2mm achterzijde
Diepte: 265.4mm
Gewicht: startgewicht 2,70kg

mijn oude witte macbook wat ik persoonlijk een mooie maat vindt 32,4 x 22,4 x 2,6 cm gewicht inc adapter(bijna een ups de accu) 2,5kg zonder 2,3kg, kan ook "relaxt" op de motor mee.

Die HP ProBook 6465b LY431EA Starting at 2.12 kg Dimensions (W x D x H) 33.8 x 23.13 x 3.4 cm

En ik heb hier ook een nog oudere dell staan 35,5 x 27 x 4 die ik echt te groot vind om mee te nemen.
Als ik die 4 dan vergelijk dan is die hp nog zo slecht niet en die xps te groot.
Het is en blijft jammer dat er geen IPS-scherm te krijgen is, want dan was ie gewoon af geweest. Nu blijft het toch een minpunt.
Als die er zou zijn zelfs voor €100 meer, blijft het alleen jammer dat lion er niet lekker op draait. Ik ben inmiddels toch wel gehecht aan mijn macbook. Al is Ubuntu of win7 ook wel te pruimen ;) en kan ik soms ook niet zonder.

De Sony vaio SA is ook niet meer voor een betaalbare prijs te configureren

De latitude e5420 is ongeveer voor dezelfde prijs(€700) te krijgen met intel vga kaart en is ook weer groter Basisgewicht: 2,04 kg/4,50 lbs (met 4-cel batterij en airbay) Breedte: 350 mm Hoogte (voor-/achterzijde): 29,90 tot 32,50 mm Diepte: 240 mm
Eigenlijk is dat ding net zo groot als die oude 16:10 15,4"dell die hier staat met het middelste(1680x1050) scherm.
E6420 net zo groot en duurder(bijna €1000). zit dan wel een quadro in.

IBM
lenovo is duuder dan dell... Ik schrik tenminste elke keer van de prijs.

Verwijderd

Topicstarter
http://www.ebay.com/itm/L...Nov05&hash=item2c5f92ad2d €750 incl btw/shipping

De dell 14" laptops zijn trouwens redelijk log/zwaar. Ik raad ze over het algemeen af.

• Mafketel
die ibm is met hd scherm niet met hd+ en er komt nog een kleine 100$ verzendkosten bovenop. Maar eerlijk is eerlijk prijs is dus vergelijkbaar met een dell.

Die 14" dell systemen lijken idd wel 15"systemen als je naar de behuizing kijkt.

Verwijderd

Topicstarter
Die verzendkosten heb ik er al bijgerekend ;)

Je kan er zelf een scherm inzetten maar dat is ook zo wat... er is gewoon weinig tot geen keuze in dit segment.

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2011 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
Ik had het idee ... $759+$100=€625 12% invoerbelasting €10 inklaringskosten 19%btw geeft €850 en dat is met lage resolutiescherm.

die probook 6465 is nog niet lang op de markt en zou een betaalbaarder alternatief kunnen zijn voor de 13"macbook air(€1300) mits dat 1600x900 scherm niet slecht is.
Bovendien heeft die macbook air sowieso wat tekortkomingen.

FreezeXJ is er in ieder geval blij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het scherm is slecht. HP heeft zo'n slechte reputatie op het gebied van schermen dat je er al vanuit kunt gaan dat hij uitgerust is met het goedkoopste scherm wat ze konden vinden.

Er zit geen invoerbelasting op laptops. Wel BTW, inklaringskosten geen idee.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2011 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:29
Dell brengt XPS-laptop met 14"-scherm in 13,3"-form factor uit

1366x768 pixels, qualificeert zich dat voor deze thread?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Dell kennende komt er wel een optie voor een 1600x900 scherm. Andere fabrikanten bieden ook al 14" laptops met 1600x900.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
http://www.engadget.com/2...n-the-us-in-the-coming-w/

Afbeeldingslocatie: http://www.blogcdn.com/www.engadget.com/media/2011/09/xps-14z.jpg
Waarom die speakers in plaats van home/end toetsen...

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2011 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:24

Fiber

Beaches are for storming.

Philflow schreef op vrijdag 30 september 2011 @ 12:47:
Dell kennende komt er wel een optie voor een 1600x900 scherm. Andere fabrikanten bieden ook al 14" laptops met 1600x900.
Als ze verder net zo brak zijn als de 15z volgens Darkstone is, dan worden we er verder ook niet vrolijk van.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De 15z heeft een fantastisch scherm vergeleken met de troep die normaal wordt verkocht. Ik kraak het scherm af ja, omdat het xps 15 scherm echt enorm veel beter is. Ikke niet snappen waarom ze niet hetzelfde scherm hebben gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:24

Fiber

Beaches are for storming.

Ik doelde meer op de, een paar posts eerder door jou beschreven, algemene bouwkwaliteit van de 15z. :)

[ Voor 12% gewijzigd door Fiber op 30-09-2011 21:44 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
oh, ik dacht een woordje 'scherm' te lezen in jouw post :X :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Niet online
De Sony SE is te configureren op de Sony website vanaf 924,02 euro. Met o.a. 1920 x 1080 resolutie, i3, 4 GB RAM, 320 GB HDD, HD 6470 GPU. Dat in een gewicht van ~ 2 kg dat komt aardig dicht bij mijn wensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Vergeet ook http://www.haalmeeruitjec...tronica/Sony-Store-online niet.

Alleen nog even afwachten hoe goed het scherm en de accu zijn. Dan kan je eindelijk iets kopen wat aan je wensen voldoet ;)

Er staat 'tot 4 uur in graphics modus'.. Dat klinkt mij niet geweldig in de oren...

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2011 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
Verwijderd schreef op zondag 02 oktober 2011 @ 19:25:

Alleen nog even afwachten hoe goed het scherm en de accu zijn. Dan kan je eindelijk iets kopen wat aan je wensen voldoet ;)

Er staat 'tot 4 uur in graphics modus'.. Dat klinkt mij niet geweldig in de oren...
De se/sa/sb serie hebben een schuifknop (zoals de vorige Z serie had) waarmee je de laptop in een stamina modus of "graphic" modus zet. Het is dan 7,5 uur in de stamina modus (Dus dan zet die de gpu uit ofzo iets dergelijks), en 4 uur in "graphics mode". Dus als je de videokaart wilt gebruiken i.p.v. de IGP dan gebruik je die knop. ;).
Afbeeldingslocatie: http://demo.idg.com.au/pcw/inlineimages/Sony-VAIO-SB-speedstamina.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Er staat 6 uur bij stamina mode bij het goedkoopste model. Bij de overige modellen ontbreekt de stamina mode indicatie. Uiteraard moeten we ook rekening houden met een mogelijke overschatting door sony.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil wellicht een dell xps 15 kopen met het 1920x1080 scherm.
Ik ben erg benieuwd hoe groot tekst (gewoon websites bijvoorbeeld en normale programma's) eruit ziet op zo'n scherm. Ik ben bang dat het misschien te klein wordt.
Is er misschien een voorbeeldplaatje beschikbaar dat ik kan bekijken (op een ipad) om een indruk te krijgen wat ik kan verwachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Als je een ipad pakt, naar een website gaat, en zoomt naar 85% (of 115%.. Ik bedoel dus uitzoomen), is de text even groot als standaard op een 1080p schem (met 100% DPI). Je moet er echter rekening mee houden dat je een ipad doorgaans dichterbij houd dan een laptop. Vooral als die op het bureau staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
Verwijderd schreef op zondag 02 oktober 2011 @ 21:14:
Er staat 6 uur bij stamina mode bij het goedkoopste model. Bij de overige modellen ontbreekt de stamina mode indicatie. Uiteraard moeten we ook rekening houden met een mogelijke overschatting door sony.
Bij de dealershow spraken ze over 7,5 uur accuduur. Maar je hebt gelijk over die 6 uur dat het er staat, had het zelf nog niet gelezen namelijk.. Maarja eerst wachten op de test en dan zien we wel, (LMAO als het uiteindelijk in de test maar 2 uurtjes blijkt te zijn :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
Beide sony s laptops (13" en 15") worden geleverd met een plus scherm niet met een premium scherm.
Al levert sony ook nog slechtere schermen ... niet plus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet niet of je daar zoveel waarde aan wil hechten. Het 768p scherm is ook 'plus'. Ik durf er een briefje van 10 om te verdedden dat het scherm allesbehalve 'plus' is tov de troep die je doorgaans in budget acer/asus/dell/whatever laptops tegenkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 02 oktober 2011 @ 19:25:

Had wel liever een paar dingen anders gezien, zoals een gecentraliseerd toetsenbord. Geen discrete gpu en
optische station in ruil voor een (nog) compacter en/of lichter design. Maar wellicht valt er mee te leven. :P Bovendien is de ~ 2 kg voor een 15,5" al erg knap en komt relatief dichtbij mijn theoretische berekening. :)
Eerdere reviews (van pre-productie modellen?):
Engadget: 4 uur in stamina modus.
Laptopmag 4,5 uur met de LAPTOP Battery Test.
Cnet: ~ 4 uur in stamina modus.
With the optional slice battery, the Sony Vaio SE ran for 6 hours and 34 minutes on our video playback battery drain test, with the GPU switch set to Speed (which is we expect most users will set and forget it). Without the slice battery, the system ran for only 3 hours and 2 minutes, which is on the low end of acceptable for a midsize laptop. Flip the switch to Stamina, and those times should improve by at least a third, and with the slice batter and the GPU turned off, a full day of computing should be no problem.
Niet al te best, maar was wellicht wel te verwachten. Aan de andere kant heb ik soms > 7 uur accuduur nodig op een dag, dus neem ik toch altijd wel de oplader mee. Waar ik me meer zorgen om maak is de bouwkwaliteit, geluids- en warmte productie. Over dat laatste wordt er in de reviews volgens mij niets gezegd, maar over de bouwkwaliteit en geluidsproductie wel en dan in negatieve zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Niet online
In een topic in het Notebook review forum hebben ze het onder andere ook over het scherm. Daarbij heeft iemand deze foto's genomen van het scherm. Natuurlijk kan je hieruit niet opmaken wat voor kwaliteit het scherm heeft, maar de kijkhoeken zijn in ieder geval niet onaardig. :)

Waar ik nog weinig/niets over hoor is de warmte- en geluidsproductie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
Verwijderd schreef op maandag 03 oktober 2011 @ 09:24:
Ik weet niet of je daar zoveel waarde aan wil hechten.
Het was ook een negatief puntje wat ik dacht aan te kaarten....
Maar als ik die foto's bekijk waar regeneration naar linkt, Dan zijn het zeker niet de slechtste schermen die ik gezien heb.

Waarom de foto niet is genomen met een egaal kleurvlak? Even langs http://www.lagom.nl/lcd-test/viewing_angle.php en je weet het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Niet online
Nog wat meer foto's van de Sony Vaio SE met o.a.:

Een foto waar 1950 gram op de weegschaal kan worden afgelezen van de gehele notebook:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ySNt7J8UnrcLJ37HB2x131A9/medium.jpg
Een keer dat de fabrikant het juiste gewicht heeft opgegeven (eigenlijk zelfs een iets hogere gewicht, want ze adverteren met 1,99 kg) i.p.v. een te optimistische lagere gewicht.

Ook laten zien dat je de HDD en RAM makkelijk kan vervangen. Ook de accu zou je kunnen vervangen / eruit halen mocht je dat willen. Een andere foto's vond ik alleen wat overzichtelijker:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/mwPTjLcDwOUotFbsnqlKjzSG/medium.jpg

Nu begin ik toch serieus deze notebook te overwegen. Ik vraag me nog wel af of je standaard nu backlit toetsenbord krijgt.

[ Voor 23% gewijzigd door Regeneration op 06-10-2011 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crispo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:35
Ze hebben bij MediaMarkt Amsterdam een zilveren SE staan. Zag er best leuk uit, kan alleen niks zinnigs zeggen over het scherm omdat het moeilijk te vergelijken is daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
Regeneration schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 18:59:
Nog wat meer foto's van de Sony Vaio SE met o.a.:

Een foto waar 1950 gram op de weegschaal kan worden afgelezen van de gehele notebook:
[afbeelding]
Een keer dat de fabrikant het juiste gewicht heeft opgegeven (eigenlijk zelfs een iets hogere gewicht, want ze adverteren met 1,99 kg) i.p.v. een te optimistische lagere gewicht.

Ook laten zien dat je de HDD en RAM makkelijk kan vervangen. Ook de accu zou je kunnen vervangen / eruit halen mocht je dat willen. Een andere foto's vond ik alleen wat overzichtelijker:
[afbeelding]

Nu begin ik toch serieus deze notebook te overwegen. Ik vraag me nog wel af of je standaard nu backlit toetsenbord krijgt.
ja hij heeft een backlit toetsenbord ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Niet online
crispo schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 23:54:
Ze hebben bij MediaMarkt Amsterdam een zilveren SE staan. Zag er best leuk uit, kan alleen niks zinnigs zeggen over het scherm omdat het moeilijk te vergelijken is daar.
Bedankt, ik ga binnenkort maar eens een kijkje nemen.
Vinand schreef op vrijdag 07 oktober 2011 @ 00:56:
[...]

ja hij heeft een backlit toetsenbord ;)
Dat is goed nieuws. Heb jij er een daar besteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wilde eigenlijk een laptop met een kleinere resolutatie halen zodat het scherm minder groot zou zijn (domme redenatie misschien) maar een 15,6inch en een 17,3 inch scheelt maar 3cm qua breedte. Daarvoor hoef ik het dus niet te laten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Die 3cm scheelt anders een hele hoop. Het klinkt als weinig, maar die 3cm zorgt er vaak voor dat je laptop een halve kilo zwaarder wordt.
Ik heb een studio 15, en mijn ouders een studio 17. Ik ben blij dat ik een 15.6" heb gekozen. De resolutie is toch hetzelfde: wat heb je aan een groter scherm met eenzelfde resolutie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nja, ik heb twee laptops in gedachten, die met een scherm van 17.3 zou mij een 1600x900 resolutie kunnen geven en die van 15.6 wordt direct 1366x768, wat toch een stuk meer scrollen is bij bv facebook of dergelijke (om maar een voorbeeld te noemen). En qua breedte van het scherm is het 39 om 43 cm, dat vind ik op het eerste gezicht erg weinig schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-12-2024

Rhy

Once a nerd; always a geek

Verwijderd schreef op zondag 02 oktober 2011 @ 21:25:
Ik wil wellicht een dell xps 15 kopen met het 1920x1080 scherm.
Ik ben erg benieuwd hoe groot tekst (gewoon websites bijvoorbeeld en normale programma's) eruit ziet op zo'n scherm. Ik ben bang dat het misschien te klein wordt.
Yup ik kom net weer achter een Dell D810 vandaan. Ancient hardware, maar ook 15" met weliswaar 1920x1200 resolutie. Ik ben gewend te werken met kleine lettertjes, maar zonder verhoging van DPI wordt je er niet vrolijk hoe klein dat daadwerkelijk is. Dus FullHD op een 15" klinkt heel gaaf, maar praktisch is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik vind het heel praktisch hoor :) Mijn ogen zijn nog prima, ik zoom nooit in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pino85
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-09 01:13

pino85

Im just a Bird in the Sky

Denk dat het verschillend is per persoon :)

Liefhebber van Tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
Wat precies de reden was om het topic te starten.

Ik vindt het al niet kunnen op een 13" laptop ..... laat staan op een 15,6" apparaat |:(

en 1600x900 op een 17,3 is ook al niet om naar huis te schrijven.

[ Voor 10% gewijzigd door Mafketel op 08-10-2011 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Y.Y.Eagle
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-01-2022

Y.Y.Eagle

Black&White

Als je exact dezelfde specificaties hebt met een HD of Full HD scherm, gaat de Full HD dan ook minder mee qua accuduur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Een minuutje of 2 misschien. Het effect is verwaarloosbaar, bovendien moet je er rekening mee houden dat een high-res scherm goed is voor je productiviteit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Soms wel. Soms worden de letters ook minder goed leesbaar zodat je juist minder productief wordt.

[ Voor 72% gewijzigd door Philflow op 09-10-2011 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Y.Y.Eagle

Y.Y.Eagle

Black&White

Dan is het goed. Over een tijdje ga ik nieuwe laptop kopen en de kans is groot dat het een Full HD scherm wordt.

Moet ik me trouwens druk maken om deze nadeel in het beginpost?
bovendien: een hoge resolutie is tijdens het gamen amper merkbaar, echter moeten deze extra pixels wel gerenderd worden, wat een hit in de framerate kan opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het is eigenlijk heel simpel: Als je 2x zoveel pixels hebt moet de gpu 2x zoveel renderen. Wat betekent dat de framerate door de helft gaat.

Dat is goed te zien:
Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/graphs/graph4274/36881.png

Bij andere games loopt het in niet zo'n vaart:
Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/graphs/graph4274/36887.png

Je kan altijd de resolutie lager zetten. Bij een FPS maakt dat weinig uit qua kwaliteit, bij een RTS met veel UI-elementen wel. Maar je kan de settings altijd een stap lager zetten.

Maar om nog even een praktijkervaring aan te halen :P Tijdens een recente LAN party kreeg ik complimenten over de beeldkwaliteit bij starcraft 2, terwijl ik op low speelde en de persoon naast mij op medium. Een goed scherm maakt gewoon heel veel goed in games. Zelfs bij starcraft waar het verschil tussen low en medium vrij groot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Y.Y.Eagle

Y.Y.Eagle

Black&White

Bedankt voor de snelle reactie. Aangezien ik zelden game op mijn laptop en als ik dat doe, doe ik dat met oude games wat niet zoveel eist hoef ik me dus niet druk te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Niet online
De Sony SE staat in de pricewatch:
pricewatch: Sony Vaio VPCSE1M1E/S v.a. € 990
pricewatch: Sony Vaio VPCSE1J1E/S v.a. € 1089

Ze hebben schijnbaar geen verschil ook volgens de Sony website, maar in het topic eerder genoemd en volgens de webshops heeft de duurdere versie Windows 7 Professional. Jammer dat ze (nog) geen zwarte modellen hebben, maar goed ze zijn ook niet echt goedkoper dan de Sony webshop als je de "gratis" HDD upgrade actie van nu meerekent. Ze zijn wel direct leverbaar en als je bij bijvoorbeeld MyCom besteld heb je 3 jaar garantie.

[ Voor 4% gewijzigd door Regeneration op 10-10-2011 21:50 ]

Pagina: 1 ... 9 ... 15 Laatste

Let op:
Je bijdrage leveren aan de notebook panel database? dat kan hier:

[Oproep] Screenies MonitorAssetManager voor panelDB laptops