Zover ik weet rijdt er nog geen enkele private goederenmaatschappij onder ETCS op de baanvakken waar het kan? Graag hoor ik natuurlijk het tegendeel

.
Logistics maakt vooral gebruik van T77 (diesel) en T13, beiden hebben geen mogelijkheid tot ETCS. De andere maatschappijen (crossrail, captrain, ...) rijden zover ik weet vooral met Class 66 (en TRAXX?), beiden hebben mogelijkheid voor ETCS. Maar volgens mij bezitten deze zelfs nog geen homologatie om onder ETCS te rijden in België?
Jammer dat het zo lastig overzichtelijk terug te vinden is welke krachtvoertuigen uitgerust zijn met ETCS en homologatie bezitten

.
Op de werkvloer hoor je toch regelmatig negatieve roddels over de private maatschappijen in de context van veiligheid. In hoeverre deze waar zijn is natuurlijk de vraag, het zijn geruchten en roddels voor iets

.
Persoonlijk zou ik het veel liever zien dat alle bestuurders (onder andere) examens zouden afleggen voor éénzelfde examencommissie, zodat de lat voor iedereen gelijk ligt. Ik ben er vast van overtuigd dat bij bepaalde maatschappijen de examens toch net wat soepeler verlopen. Ook na fouten tegen de veiligheid zijn de procedures erg verschillend tussen de maatschappijen, hetzelfde voor de rust- en rijtijden. Helemaal ideaal zou natuurlijk zijn dat de bestuurders in dienst zouden zijn van de overheid, en via een soort van interim-systeem tewerkgesteld kunnen worden bij de verschillende maatschappijen.
De infrastructuurbeheerder doet ook maar op hier heb ik vaak het idee

. Hoe vaak dat er nieuwe seinen en borden zodanig slecht worden ingeplant

. Alleen al in de afgelopen weken kan ik meerdere voorbeelden bedenken van slechte inplanting van seinen en borden.
Volgens De Standaard zou de bestuurder inderdaad te snel gereden hebben,
http://www.standaard.be/cnt/DMF20130507_00570795.
De Nederlandse bestuurder van de goederentrein die in Wetteren ontspoorde, reed dubbel zo snel als toegelaten. Dat meldt De Morgen.
De krant kon de hand leggen op de noodoproep die de machinist deed onmiddellijk na het ongeval. Daaruit blijkt onder meer dat de machinist een sein negeerde en niet remde bij een waarschuwingsbord.
De machinist zegt in zijn oproep dat hij te snel heeft gereden. “Ik ben te hard door de wissels gegaan. Ik heb waarschijnlijk het sein gemist,” klinkt het.
Bij het naderen van de wissel reed de machinist zowat 80 kilometer per uur. Een waarschuwingssein, bijna anderhalve kilometer voor de wissel, gaf aan dat de machinist moest afremmen tot 40 kilometer per uur. Maar dat deed de man dus niet.
Pas 100 meter voor de wissel merkte de machinist een tweede sein. Daarop stond het cijfer ‘4’, spoortaal voor 40 kilometer per uur. Pas dan besefte de bestuurder dat hij een vergissing had begaan. Metingen tonen aan dat de man op dat moment een bruusk remmanoeuvre heeft uitgevoerd, waardoor de wagons kantelden.
Blijft de vraag of het sein ervoor 2 geel gaf of groen-geel-horizontaal.
[
Voor 27% gewijzigd door
DeadLock op 07-05-2013 10:52
]