Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Mwja... Amsterdam - Utrecht is ook altijd druk, maar rond die tijd rijden er altijd 10 of 12 bakken V-IRM op en neer en dat is voldoende (mits er geen uitvalt).Fiber schreef op woensdag 24 april 2013 @ 18:23:
Tja, de trein pakken de stad uit rond 17:30 is natuurlijk vragen om drukte... Voortaan gewoon een uur eerder of later vertrekken...
7 bakken ICM is wel beetje weinig voor het traject Utrecht - Amersfoort...
Daar ben ik het wel weer mee eens. Het is daar sowieso een beetje hollen of stilstaan, want soms rijden er ook gewoon enorm lange dubbeldekkers op dat traject.ArcticWolf schreef op woensdag 24 april 2013 @ 18:51:
[...]
7 bakken ICM is wel beetje weinig voor het traject Utrecht - Amersfoort...
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Hihi, jij denkt dat ze je serieus nemen.Robkazoe schreef op woensdag 24 april 2013 @ 18:38:
Ze hebben er melding van gemaakt. Ben benieuwd of er wat uit komt rollen.
We are shaping the future
Dubbeldekkers ben ik sinds de nieuwe dienstregeling niet meer tegen gekomen. En dat hoeft ook helemaal niet. Maar 6 of 7 bakken ICM is ook wel weer het andere uiterste. En dat gebeurt gewoon te vaak in de spits. Avondspits mijden is lastig, ik werk 9 uren per dag dus voor de spits kan ik niet weg. Na de spits wel, maar om dat nu elke dag te gaan doen... Dan hou je geen avond meer over.Fiber schreef op woensdag 24 april 2013 @ 18:57:
[...]
Daar ben ik het wel weer mee eens. Het is daar sowieso een beetje hollen of stilstaan, want soms rijden er ook gewoon enorm lange dubbeldekkers op dat traject.
Ik wil geen pessimist zijn, maar hou bescheiden hoop.
[ Voor 11% gewijzigd door Robkazoe op 24-04-2013 20:09 ]
Als er reizigers achter blijven op de perrons - vermeld dat duidelijk met de klacht (als je een foto kan maken, helemaal mooi). Voor de sceptici: met dat soort klachten wordt absoluut wat gedaan!Robkazoe schreef op woensdag 24 april 2013 @ 18:02:
Ik ben echt HELEMAAL klaar met NS Reizigers. Weer 7 baks ICM materiaal om 17:35 van Utrecht naar Amersfoort toe. Dit keer was het afgeladen vol en was het proppen om uberhaupt nog mee te kunnen met de trein.Zometeen mijn klacht maar eens indienen via Twitter. Ben het echt zat. Elke keer weer gekloot om fatsoenlijk thuis te komen.
[ Voor 15% gewijzigd door EDIT op 24-04-2013 21:55 ]
Dan hoeft er toch niet geschoven te worden?
[ Voor 95% gewijzigd door EDIT op 24-04-2013 21:55 ]
Heb dat destijds tig keer met een foto gemeld. Kreeg één keer antwoord, maar de overige twintig keer bleef het onbeantwoord.EDIT schreef op woensdag 24 april 2013 @ 21:20:
[...]
Als er reizigers achter blijven op de perrons - vermeld dat duidelijk met de klacht (als je een foto kan maken, helemaal mooi). Voor de sceptici: met dat soort klachten wordt absoluut wat gedaan!
Ga tegenwoordig gewoon met de auto,

Of gewoon eerste klasse reizen. Ik begrijp de klachten van sommige treinreizigers niet. Dan laten ze zich als vee vervoeren maar als ze gaan klagen dan blijven ze staan. Betaal gewoon dat kleine beetje extra en ga zitten. In plaats van dat ze het probleem zelf oplossen, verwachten ze dat iemand anders het probleem voor ze oplost.Fiber schreef op woensdag 24 april 2013 @ 18:23:
Tja, de trein pakken de stad uit rond 17:30 is natuurlijk vragen om drukte... Voortaan gewoon een uur eerder of later vertrekken...
Afgelopen weekend hebben we nieuwe bovenleiding blokken geplaatst ter voorbereiding van de eerste grote bouwstap as. zomer. Daarnaast zijn er weer honderden meters nieuwe kabels gelegd voor de ombouw van de beveiliging. As vrijdagnacht wordt er nog 1 minus kabel omgelegd waar we afgelopen weekend geen tijd meer voor hadden voor indienststelling.
Aankomende zomer gaan we vlak langs de zuidelijke A10 een nieuw spoor bouwen zodat in januari 2014 alle treinen vanuit Schiphol naar Amsterdam Zuid over dat spoor gaan rijden en dat het oude spoor opgebroken en verplaatst kan worden.
Ondertussen wordt er gewerkt aan de nieuwe kunstwerken waarbij de funderingen al redelijk opschieten.
(zal binnenkort weer wat foto's plaatsen)
Ik reis eerste klas tussen Utrecht en Amersfoort en ik kan je zeggen dat ik sinds de nieuwe dienstregeling meer sta dan zit. In de avond spits kan ik vaak niet eens de eerste klas bereiken omdat alles al vol staat.Trommelrem schreef op donderdag 25 april 2013 @ 08:13:
[...]
Of gewoon eerste klasse reizen. Ik begrijp de klachten van sommige treinreizigers niet. Dan laten ze zich als vee vervoeren maar als ze gaan klagen dan blijven ze staan. Betaal gewoon dat kleine beetje extra en ga zitten. In plaats van dat ze het probleem zelf oplossen, verwachten ze dat iemand anders het probleem voor ze oplost.
Vergeet niet dat we tussen Utrecht en Amersfoort van 6 naar 4 IC's per uur zijn gegaan. Deze zijn ook nog kleiner (geen dubbeldekkers meer) en vaak korter.
Als ik eerlijk mag zijn vind ik het zonde van mijn eerste klas kaart.
"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."
LOL. Gewoon ..
De sprinters tussen Den Haag CS en pak 'm beet Dordrecht zitten in de spits geregeld zo vol (te kort, te laat, uitval etc) dat alles de 1e klas instroomt (of geduwd wordt eigenlijk). Moet jij met je 1e klas kaartje maar een zitplaats zien los te krijgen.
En de conducteurs die dat live meemaken, zouden die het ook doorgeven ?? En wordt daar ook iets mee gedaan ?EDIT schreef op woensdag 24 april 2013 @ 21:20:
[...]
Als er reizigers achter blijven op de perrons - vermeld dat duidelijk met de klacht (als je een foto kan maken, helemaal mooi). Voor de sceptici: met dat soort klachten wordt absoluut wat gedaan!
Ze reageren op signalen van reizigers meestal met schouder ophalen ...
[ Voor 36% gewijzigd door Goner op 25-04-2013 10:24 ]
Ook een eerste klas kaart en couldn't agree more. Vanochtend weer hetzelfde verhaal. 6 bakken ICM om 9:26 naar Utrecht toe en weer mogen staan. Je verwacht het niet...jelmervos schreef op donderdag 25 april 2013 @ 09:16:
[...]
Ik reis eerste klas tussen Utrecht en Amersfoort en ik kan je zeggen dat ik sinds de nieuwe dienstregeling meer sta dan zit. In de avond spits kan ik vaak niet eens de eerste klas bereiken omdat alles al vol staat.
Vergeet niet dat we tussen Utrecht en Amersfoort van 6 naar 4 IC's per uur zijn gegaan. Deze zijn ook nog kleiner (geen dubbeldekkers meer) en vaak korter.
Als ik eerlijk mag zijn vind ik het zonde van mijn eerste klas kaart.
Bron: http://www.nu.nl/binnenla...wachttijd-spoorbomen.htmlBij 125 spoorwegovergangen hoeven mensen binnenkort waarschijnlijk minder lang te wachten.
Spoorbeheerder Prorail trekt een miljoen euro uit om te onderzoeken of de spoorbomen minder lang naar beneden kunnen. Dat liet Prorail donderdag weten.
''Soms gaat het om seconden winst door seinen anders te plaatsen, kleine aanpassingen in de dienstregeling of in overleg met de vervoerder snellere vertrektijden van treinen'', laat Prorail weten.
''Eind dit jaar moet er een plan van aanpak liggen.'' Bij twaalf overwegen zijn de wachttijden al verkort.
Ongeduld en roekeloosheid zijn de oorzaak van het leeuwendeel van de ongelukken op spoorwegovergangen. Met een speciale campagne, die donderdag van start ging, vraagt Prorail aandacht voor de ongevallen op spoorwegovergangen.
''Uiteindelijk is wel het gedrag van de weggebruiker bepalend voor de veiligheid'', stelt de spoorbeheerder.
Uit onderzoek van Prorail blijkt overigens dat het aantal ongevallen op overwegen in 2012 is gedaald, maar dat er wel meer mensen zijn omgekomen ten opzichte van 2011.
In totaal stierven vorig jaar 14 mensen door een ongeluk op een overweg. In 2013 zijn tot nu toe al 5 mensen omgekomen bij in totaal 9 aanrijdingen.
Virussen? Scan ze hier!
Daar was ik van het weekend om te observeren! Ik was gekomen om de plaatsing van de blokken en palen te observeren en te klokken maar toen zaten de blokken en de palen er helaas al in.ArcticWolf schreef op donderdag 25 april 2013 @ 09:02:
Ff een update van OV SAAL West (Amsterdam Riekepolder aansluiting):
Afgelopen weekend hebben we nieuwe bovenleiding blokken geplaatst ter voorbereiding van de eerste grote bouwstap as. zomer. Daarnaast zijn er weer honderden meters nieuwe kabels gelegd voor de ombouw van de beveiliging. As vrijdagnacht wordt er nog 1 minus kabel omgelegd waar we afgelopen weekend geen tijd meer voor hadden voor indienststelling.
Aankomende zomer gaan we vlak langs de zuidelijke A10 een nieuw spoor bouwen zodat in januari 2014 alle treinen vanuit Schiphol naar Amsterdam Zuid over dat spoor gaan rijden en dat het oude spoor opgebroken en verplaatst kan worden.
Ondertussen wordt er gewerkt aan de nieuwe kunstwerken waarbij de funderingen al redelijk opschieten.
(zal binnenkort weer wat foto's plaatsen)
AvonW schreef op donderdag 25 april 2013 @ 10:42:
[...]
Daar was ik van het weekend om te observeren! Ik was gekomen om de plaatsing van de blokken en palen te observeren en te klokken maar toen zaten de blokken en de palen er helaas al in.
De meeste zaten er tegen zaterdagavond wel in ja... ging behoorlijk rap. Nu moet je tot volgend jaar wachten want volgens mij zitten ze er nu allemaal in voor aankomende bouwstap. De volgende is pas zomer 2014.
Ik reis regelmatig Randstad - Groningen en vind de ICM's veel fijner dan de VIRM's. Ben erg blij dat een deel van de dubbeldekkers er uit zijn gehaald. Ik vind het ook belachelijk dat die voor lange trajecten ie >2 uur worden ingezet.Robkazoe schreef op donderdag 25 april 2013 @ 10:13:
[...]
Vanochtend weer hetzelfde verhaal. 6 bakken ICM om 9:26 naar Utrecht toe en weer mogen staan. Je verwacht het niet...
Punt is wel dat ik een Dal kaart heb en daardoor eigenlijk geen volle treinen tegen kom. Dat helpt aanzienlijk in de meningsvorming ;-)

haha jawel... dat zijn de voeten van de portalen/bvl masten.Knightwolf schreef op donderdag 25 april 2013 @ 14:02:
Wat is dat betonnen ding? Toch niet de voet van een bovenleidingsportaal?moet dat zo groot zijn?
"normaal" sla je een paal 1/3 van zn lengte de grond in voor de stevigheid.Knightwolf schreef op donderdag 25 april 2013 @ 14:02:
Wat is dat betonnen ding? Toch niet de voet van een bovenleidingsportaal?moet dat zo groot zijn?
Als dat om een of andere reden niet kan (of niet praktisch is) dan heb je een flinke voet nodig.
En omdat werk aan het spoor bijna altijd snachts gebeurt denk ik niet dat de omgeving blij gaat zijn als ze gaan heien.
Life is not about specs, it is about joy!
standaard vlinderblokken.bartvl schreef op donderdag 25 april 2013 @ 15:06:
In 's-Hertogenbosch zijn ze nu dezelfde aan het plaatsen. Overigens wel overdag.
Je hebt ook wel andere types maar die worden specifiek toegepast als het om een zwaar portaal gaat of als er beperkt ruimte is.
Verwijderd
Mooie foto's.ArcticWolf schreef op donderdag 25 april 2013 @ 12:32:
Bij deze wat foto's van afgelopen weekend (Amsterdam Riekepolder aansluiting):
[..]
Nu je het over Den Bosch hebt... ik weet al zeker een jaar dat ze aan de nieuwe flyover werken voor de aansluiting van Oss naar Den Bosch (zodat die het verkeer van Den Bosch van en naar Utrecht niet meer hoeft te kruisen). Maar, de vorige keer dat ik over de Zandzuigerstraat (parrallel aan het spoor naar Oss) reed lag er nog geen rails, wel losse portalen zonder rijdraad. Nou ik er van de week langs reed zag ik dat er ook rails lag en rijdraad hing, en toen ik een kwartier later terug reed zag ik er ook een trein over rijdenbartvl schreef op donderdag 25 april 2013 @ 15:06:
In 's-Hertogenbosch zijn ze nu dezelfde aan het plaatsen. Overigens wel overdag.
Klopt, is 2 weken terug in een weekeinde aangesloten.Knightwolf schreef op donderdag 25 april 2013 @ 21:35:
[...]
Nu je het over Den Bosch hebt... ik weet al zeker een jaar dat ze aan de nieuwe flyover werken voor de aansluiting van Oss naar Den Bosch (zodat die het verkeer van Den Bosch van en naar Utrecht niet meer hoeft te kruisen). Maar, de vorige keer dat ik over de Zandzuigerstraat (parrallel aan het spoor naar Oss) reed lag er nog geen rails, wel losse portalen zonder rijdraad. Nou ik er van de week langs reed zag ik dat er ook rails lag en rijdraad hing, en toen ik een kwartier later terug reed zag ik er ook een trein over rijdenOw is het al klaar en in gebruik??
lol nice
da's dan toch nog rap gegaan.
Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic
Amsterdam Riekepolder aansluiting,
Amsterdam Zuid
Utrecht Boog
Diemen
Utrecht CS + aangrenzende sporen
Den Bosch - Utrecht/Nijmegen.
Zwolle
(en dan vergeet ik nog wat projecten waar ik geen weet van heb
En aankomende tijd komt de volgende lading op de markt; Driebergen-Zeist, Ede-Wageningen, Assen, Groningen etc...
[ Voor 16% gewijzigd door ArcticWolf op 26-04-2013 09:06 ]
Weet je wat er bij Groningen Assen voor verbeteringen in de planning staan?ArcticWolf schreef op vrijdag 26 april 2013 @ 09:05:
En aankomende tijd komt de volgende lading op de markt; Driebergen-Zeist, Ede-Wageningen, Assen, Groningen etc...
Als ik zou mogen kiezen voor een project in Noord nederland. Zou ik willen dat er iets aan de trechter Zwolle - Meppel wordt gedaan.
Nee helaas, ik heb ook (nog) geen inzicht in de tender (volgens mij is deze ook nog niet begonnen).oscardt schreef op vrijdag 26 april 2013 @ 13:19:
[...]
Weet je wat er bij Groningen Assen voor verbeteringen in de planning staan?
Als ik zou mogen kiezen voor een project in Noord nederland. Zou ik willen dat er iets aan de trechter Zwolle - Meppel wordt gedaan.
Gave foto's man. Heb je er nog meer?ArcticWolf schreef op donderdag 25 april 2013 @ 12:32:
[ Voor 66% gewijzigd door AvonW op 26-04-2013 14:17 ]
Veel funderingen zijn overgedimensioneerd, dit komt omdat het voor ProRail de absolute prioriteit is dat het onder alle omstandigheden functioneert. Als ik het goed begrepen heb, wordt er nu onderzoek gedaan om V1 blokken weer toe te laten (dit zijn volgensmij v2's).Knightwolf schreef op donderdag 25 april 2013 @ 14:02:
Mooie foto's zeg! Vooral de 2e met die lichteffecten op die Kandt machine.ArcticWolf schreef op donderdag 25 april 2013 @ 12:32:
Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.
Assen krijgt een nieuw station (komt ook een grote autotunnel onderdoor zodat het stationsplein heel groot kan worden), in plaats van spoor 2 en 3 (eilandperron) worden dan 1 & 2 gebruikt. Perron 1 wordt opgehoogd (is nog laag perron, daarom wordt ie ook niet gebruikt) zodat ie gebruikt kan worden voor de treinen richting hgv, spoor 2 gaat dan naar Groningen.oscardt schreef op vrijdag 26 april 2013 @ 13:19:
[...]
Weet je wat er bij Groningen Assen voor verbeteringen in de planning staan?
Tevens gaat volgens mij de Europaweg in Groningen eruit dus willen ze ipv 4 treinen per uur, 6 treinen per uur naar Groningen laten rijden.
Ook gaat Prorail het spoor 'opruimen' bij Assen (van 13 wissels naar 6) en wordt er nog een keerspoor aangelegd bij het station. Ook wordt het geschikt gemaakt voor D4/V100. Oja en nog een evenementenstation in Assen-Zuid (daar wordt ook een nieuwe afslag van de A28 voor gemaakt, zo kan je met auto en trein supersdnel naar de TT-baan).
Dit is vanuit de gemeente-kant bekeken.. ik hou de werkzaamheden in Assen nogal in de gaten nameljik
[ Voor 3% gewijzigd door maarud op 26-04-2013 15:05 ]
Ah dank voor de informatie! Ik heb nog een ontwikkelingsagenda voor Noord Nederland tot 2025 gevonden: http://www.snn.eu/upload/...ederland-2012-2025_lr.pdfmaarud schreef op vrijdag 26 april 2013 @ 15:00:
[...]
Assen krijgt een nieuw station (komt ook een grote autotunnel onderdoor zodat het stationsplein heel groot kan worden), in plaats van spoor 2 en 3 (eilandperron) worden dan 1 & 2 gebruikt. Perron 1 wordt opgehoogd (is nog laag perron, daarom wordt ie ook niet gebruikt) zodat ie gebruikt kan worden voor de treinen richting hgv, spoor 2 gaat dan naar Groningen.
Tevens gaat volgens mij de Europaweg in Groningen eruit dus willen ze ipv 4 treinen per uur, 6 treinen per uur naar Groningen laten rijden.
Ook gaat Prorail het spoor 'opruimen' bij Assen (van 13 wissels naar 6) en wordt er nog een keerspoor aangelegd bij het station. Ook wordt het geschikt gemaakt voor D4/V100. Oja en nog een evenementenstation in Assen-Zuid (daar wordt ook een nieuwe afslag van de A28 voor gemaakt, zo kan je met auto en trein supersdnel naar de TT-baan).
Dit is vanuit de gemeente-kant bekeken.. ik hou de werkzaamheden in Assen nogal in de gaten nameljik
Idd vanaf 2016 het plan om 2 extra sprinters Groningen - Assen op te nemen tijdens de spits
En ik zie dat er 2 minuten van Groningen - Zwolle af moet voor de IC's om Groningen als knoop te laten functioneren.
Ze willen ook iets met Groningen - Leeuwarden doen. Benieuwd wat ze gaan doen.. Iemand al toevallig daar info over?oscardt schreef op vrijdag 26 april 2013 @ 15:37:
[...]
Ah dank voor de informatie! Ik heb nog een ontwikkelingsagenda voor Noord Nederland tot 2025 gevonden: http://www.snn.eu/upload/...ederland-2012-2025_lr.pdf
Idd vanaf 2016 het plan om 2 extra sprinters Groningen - Assen op te nemen tijdens de spits
En ik zie dat er 2 minuten van Groningen - Zwolle af moet voor de IC's om Groningen als knoop te laten functioneren.
2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI
Nog even los van het feit dat een 6400 eerst even fors verbouwd moet worden voor hij geschikt is voor passagierstreinen, het feit dat het geen eigendom is van NS Reizigers (en hun machinisten dus geen materieelbevoegdheid hebben), en het feit dat DD-AR momenteel druk wordt verbouwd tot NID, en er dus weinig capaciteit over is.... nee, ik denk dat het waarschijnlijker is dat er paard en wagen wordt ingezet dan een 6400
Virussen? Scan ze hier!
[ Voor 27% gewijzigd door mambo No5 op 27-04-2013 11:12 ]
Virussen? Scan ze hier!
wildhagen schreef op zaterdag 27 april 2013 @ 11:13:
Er staan volgens mij nog wat DM90-stellen terzijde/op reserve? Neem die weer in dienst. Opgelost

Groot genoeg voor 2 hoofdletters
En één DM90 (3405) is uiteraard buiten dienst gesteld na het ongeval in Roermond, één van de bakken is gesloopt, de andere staat op reserve.
Virussen? Scan ze hier!
Groningen-Leeuwarden is in ieder geval alleen maar GTW. DM90 heb ik laatst nog wel zien rijden tussen Groningen en Zwolle (stoptrein), maar dit jaar rijden ze volgens mij alleen maar met ICM (kunnen ze beter inzetten op Groningen - Den Haag)wildhagen schreef op zaterdag 27 april 2013 @ 14:18:
Er rijden nog wel DM90's, alleen niet allemaal meer, een flink deel is terzijde/op reserve gesteld.
En één DM90 (3405) is uiteraard buiten dienst gesteld na het ongeval in Roermond, één van de bakken is gesloopt, de andere staat op reserve.
Dit is het laatste wat ik er over gelezen heb, is wel ergens in mei 2012 geweest:F.West98 schreef op vrijdag 26 april 2013 @ 21:07:
[...]
Ze willen ook iets met Groningen - Leeuwarden doen. Benieuwd wat ze gaan doen.. Iemand al toevallig daar info over?
http://www.provinciegroni..._definitief_21-5-2012.pdf
http://www.provinciegroni...ein-groningen-leeuwarden/
Interessantmaarud schreef op zaterdag 27 april 2013 @ 22:48:
[...]
Dit is het laatste wat ik er over gelezen heb, is wel ergens in mei 2012 geweest:
http://www.provinciegroni..._definitief_21-5-2012.pdf
http://www.provinciegroni...ein-groningen-leeuwarden/
[ Voor 2% gewijzigd door F.West98 op 28-04-2013 00:09 . Reden: Ho, wel met tekst ]
Verwijderd
Hoe zit dat ?
Karel
Fyra is zowel een benaming voor een trein (V250), als een aantal verbindingen. De V250 mag nu niet rijden, de verbindingen worden wel gebruikt maar door andere treinen.Verwijderd schreef op zondag 28 april 2013 @ 22:35:
Ik las dat er toch een Fyra rijdt tussen Amsterdam en Breda over de HSL lijn. En ik dacht dat de Fyra niet kon of mocht rijden.
Hoe zit dat ?
Karel
Verwijderd
Ja en nee. Strikt genomen niet, Fyra is de naam voor de lijndiensten op de HSL uitgezonderd de Thalys naar Parijs. Zowel de dienst Amsterdam - Breda v.v. die 160 km/u gaat als de (voormalige) dienst Amsterdam - Brussel v.v. die 250 km/u gaat vallen daar onder. De eerstgenoemde rijdt met Traxx locs en prio rijtuigen, die dienst heeft nooit problemen gehad en is dus gewoon blijven rijden. Laatstgenoemde reed met V250 materieel, dat is uit dienst genomen en die dienst rijdt dus niet meer.tomk94 schreef op zondag 28 april 2013 @ 22:51:
[...]
Fyra is zowel een benaming voor een trein (V250)
Uiteraard is dat voor het journalistengilde allemaal weer veel te ingewikkeld, die denken dat een dienst en het materieel waarmee die dienst wordt gereden hetzelfde is, en noemen de V250 dus Fyra. Daar klopt niets van, maar het was al snel zo hardnekkig dat de PR van de NS het overgenomen heeft, en we nu dus nooit meer van die onzin af komen.

Maar het is ook de naam die de exploitant hanteert voor de materieelsoort.Verwijderd schreef op maandag 29 april 2013 @ 06:48:
[...]
Ja en nee. Strikt genomen niet, Fyra is de naam voor de lijndiensten op de HSL uitgezonderd de Thalys naar Parijs. Zowel de dienst Amsterdam - Breda v.v. die 160 km/u gaat als de (voormalige) dienst Amsterdam - Brussel v.v. die 250 km/u gaat vallen daar onder.
Die dienst is al bijna 4 jaar niet wat het zou moeten zijn: kwaliteitseisen zoals gesteld in de HSL-concessie worden niet gehaald, er is altijd wel iets stuk aan de trein (de hersteltijd van defecten is veel langer dan bij NSR-materieel), de punctualiteit is structureel slechter dan in de slechte punctualiteit in de jaren rond de eeuwwisseling, er is sprake van veel agressie op die treindienst en een hoog verloop onder het personeel.De eerstgenoemde rijdt met Traxx locs en prio rijtuigen, die dienst heeft nooit problemen gehad en is dus gewoon blijven rijden.
Afgezien van al die dingen loopt het wel goed.
Zelfs tijdens het proefbedrijf (juli - december) is het regelmatig voorgevallen dat er treinen strandden op de HSL of in de stations, of zelfs niet de loods uitkwamen. Ondanks alle reserves.Laatstgenoemde reed met V250 materieel, dat is uit dienst genomen en die dienst rijdt dus niet meer.
Dat de V250 ook na 9 december onbetrouwbaar bleek te zijn was te voorspellen (AnsaldoBreda levert al jaren onbetrouwbare k*tzooi), maar dat het zo erg zou zijn dat binnen 6 weken na de start van de commerciële inzet men er alweer mee zou stoppen had bijna niemand verwacht.
Dat heeft NS natuurlijk aan zichzelf te danken: bij de perspresentatie in 2009 (kort na aankomst van het eerste stel in Nederland) is er uitgebreid de tijd genomen om de trein én het merk te presenteren: Fyra.Uiteraard is dat voor het journalistengilde allemaal weer veel te ingewikkeld, die denken dat een dienst en het materieel waarmee die dienst wordt gereden hetzelfde is, en noemen de V250 dus Fyra. Daar klopt niets van, maar het was al snel zo hardnekkig dat de PR van de NS het overgenomen heeft, en we nu dus nooit meer van die onzin af komen.Het gevolg is dat vele mensen net zoals Karel verbaasd zijn te ontdekken dat er nog steeds een Fyra tussen Amsterdam en Breda rijdt.
Bij de start van de Fyra-dienst op Amsterdam - Rotterdam in september 2009 is wederom de naam Fyra gebruikt, maar is er geen onderscheid gemaakt in types. Voor journalisten, die het hartstikke druk hebben en weinig tijd, rijdt "de Fyra" en is "de Fyra" van de sporen gehaald. De onduidelijkheid heeft NS zelf gecreëerd, de tijdelijke dienst had men niet "Fyra" moeten noemen.
De intentie van het NRC zal ongetwijfeld anders zijn geweest ("rijden er geen goedkope snelle treinen meer tussen Amsterdam en Brussel"), maar de manier waarop dat eruit kwam is inderdaad tenenkrommend.Daarbij helpt het ook niet dat zelfs een gerenommeerde krant als het NRC al eens schreef dat de HSL er nu ongebruikt bij ligt, waarbij ze de Thalys en de nog rijdende Fyra voor het gemak maar even negeerden.
We are shaping the future
Heb nou niet echt het idee dat er heel veel zijn die bijvoorbeeld vanacht om 03:00 vanuit Amsterdam nog sprinter naar Uitgeest nemen.
En dit is ook appart :

Waarom zou je niet mogen instappen in die treinen na 1:41 ?
[ Voor 24% gewijzigd door DDX op 01-05-2013 00:36 ]
De V250 mag wel rijden en dat doet ie dan ook, maar niet voor Hispeed. AB is nu nog steeds/alweer testritten aan het maken.tomk94 schreef op zondag 28 april 2013 @ 22:51:
[...]
Fyra is zowel een benaming voor een trein (V250), als een aantal verbindingen. De V250 mag nu niet rijden, de verbindingen worden wel gebruikt maar door andere treinen.
De islam kan uw vrijheid schaden
De 3 maanden zijn iig al lang voorbijWokschotel schreef op woensdag 01 mei 2013 @ 07:03:
[...]
De V250 mag wel rijden en dat doet ie dan ook, maar niet voor Hispeed. AB is nu nog steeds/alweer testritten aan het maken.
De bedoeling is dat daarmee alle feestvierders weer thuisgebracht worden, dus enkel uitstappen. Officieel zijn de treinen na de normale dienstregeling niet bedoeld als voor andere reizen dan vanaf Amsterdam C naar [insert willekeurig thuis].DDX schreef op woensdag 01 mei 2013 @ 00:34:
Benieuwd hoe vol(/leeg?) de komende nacht de treinen zijn die extra rijden.
Heb nou niet echt het idee dat er heel veel zijn die bijvoorbeeld vanacht om 03:00 vanuit Amsterdam nog sprinter naar Uitgeest nemen.
En dit is ook appart :
[afbeelding]
Waarom zou je niet mogen instappen in die treinen na 1:41 ?
Echter, als jij van Krommenie-Assendelft naar Uitgeest wilt met die trein, denk ik niet dat dat heel veel problemen op gaat leveren
Ik ben gisteren ook zelf actief geweest en wat mij vooral opviel was dat de drukte eigenlijk pas na een uurtje of 2-3 kwam. Op zich logisch, aangezien veel mensen gok ik toch gewoon via de TV gekeken hebben.
Daarna werd het wel drukker, maar buiten een gezellige mensenmenigte viel het erg mee. Het blijft toch wel heel apart om te zien hoe die mensen in een enorme massa op je af komt lopen.
Ben ik even blij dat ik die trein heb gemist en de Fyra daarna heb gepakt. Wel 20 minuten vertraging omdat we via Den Haag gingen, maar da's beter dan een loopbrug in een weiland.
Daar zat ik dus wel in...Jeoh schreef op woensdag 01 mei 2013 @ 14:50:
http://www.rijnmond.nl/ni...bruggen-uit-trein-gehaald
Ben ik even blij dat ik die trein heb gemist en de Fyra daarna heb gepakt. Wel 20 minuten vertraging omdat we via Den Haag gingen, maar da's beter dan een loopbrug in een weiland.
💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻♂️
Op de vloer zitten?Bananenplant schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 12:11:
Hebben er meer mensen last van dat het enorm vol is in de trein? Mijn vrouw moest de afgelopen dagen rond 10 uur 's ochtends regelmatig staan of op de vloer zitten. Stoptrein Groningen - Zwolle en intercity Zwolle - Utrecht.

Verder geen problemen met drukte hier rond Rotterdam.
Hyundai SX2 N-Line (2024)
Schoolvakanties zijn er op dit moment. Gevolg is dat de NS minder materieel inzet en dat de drukte van de ochtendspits zich verplaatst en iets later begint. Het zijn nu vooral de dagjesmensen die de trein gebruiken. Volgende week of die week erop zal dat wel over zijn.Bananenplant schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 12:11:
Hebben er meer mensen last van dat het enorm vol is in de trein? Mijn vrouw moest de afgelopen dagen rond 10 uur 's ochtends regelmatig staan of op de vloer zitten. Stoptrein Groningen - Zwolle en intercity Zwolle - Utrecht.
Juist. Ondanks een andere oorzaak blijft er dus toch capaciteitsvraag, maar de treinen worden wel korter, want vakantie. Lekker weer.Robkazoe schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 12:16:
[...]
Schoolvakanties zijn er op dit moment. Gevolg is dat de NS minder materieel inzet en dat de drukte van de ochtendspits zich verplaatst en iets later begint. Het zijn nu vooral de dagjesmensen die de trein gebruiken. Volgende week of die week erop zal dat wel over zijn.
Resultaat: Mensen puilen uit bij het achterste stel, en ik zit voorin in een bak die zo'n beetje leeg is
Signatures zijn voor boomers.
Nog even los van de vrij hoge storingsgevoeligheid van die dingen, en de daardoor resulterende vertragingen die optraden (en die weer boetes opleveren voor de NS) is het een logisch besluit geweest om die buiten dienst te nemen.
Virussen? Scan ze hier!
Het heeft z'n voordelen! Minder storingen, makkelijker en sneller te koppelen, de nieuwe voor/achterkant van de ICM zijn lichter waardoor de trein minder stroom verbruikt en groener is. Nadeel is dat je nu niet meer door kunt lopen en geen railcatering in alle wagons hebt.Maasluip schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 14:45:
Briljante beslissing van NS, die doorloopkop afsluiten. En nu in een ICM drietje ook nog maar 1 toilet zit helemaal. Maar ja, alles moet zo goedkoop mogelijk he?
Maar goed, de verdeling van reizigers in de trein hebben we een paar pagina's terug ook al over gehad. Bij sommige trajecten heb je dat nu eenmaal en dat zal niet zo snel veranderen. Het feit dat de NS te kort materiaal inzet, blijft natuurlijk soms wel valide.
Welke railcatering?Robkazoe schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 14:55:
[...]
Het heeft z'n voordelen! Minder storingen, makkelijker en sneller te koppelen, de nieuwe voor/achterkant van de ICM zijn lichter waardoor de trein minder stroom verbruikt en groener is. Nadeel is dat je nu niet meer door kunt lopen en geen railcatering in alle wagons hebt.
Maar goed, de verdeling van reizigers in de trein hebben we een paar pagina's terug ook al over gehad. Bij sommige trajecten heb je dat nu eenmaal en dat zal niet zo snel veranderen. Het feit dat de NS te kort materiaal inzet, blijft natuurlijk soms wel valide.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
[ Voor 11% gewijzigd door Robkazoe op 03-05-2013 15:01 ]
Alleen is dat assortiment zeer beperkt, vroeger had je de railtender, die had veel meer. Daar waren die doorloopkoppen dus voor bedoeld (net als de liftjes in V-IRM1 t/m 3).

Virussen? Scan ze hier!
Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.
Ik zie een Fok! hotlinkbeveiliging
URL kopieren, in een nieuw tabblad openen, tabblad sluiten, op f5 drukken bij deze topic et voila.
Denk het welRobkazoe schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 15:01:
Ik heb heel af en toe weer railcatering in de trein zitten. Vooral in de avondspits van Utrecht naar Amersfoort wil hij er nog wel eens inzitten. Gisteravond de trein van 17:50 had er weer eentje. Ben ik nu de enige die die lui nog wel eens ziet???
De laatste keer dat ik catering (dat karretje) heb gezien is jaren geleden. Wel eens iemand met een koffietank op zijn rug zien lopen, maar that's it.
edit: Erycius in "WTF (!?) - Deel je ervaringen bij WTF situaties - Deel 5" past hier ook wel thuis:
Erycius schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 16:06:
Een tweet als volwaardige WTF:
https://twitter.com/Stati...status/330320425756282880
En een reactie daarop:@StationschefBMO
Hoe goor is dat?? RT “@lies_elotte: Door raampje vd trein flesje vol urine smijten naar overvol perron, daar heb ik geen woorden voor” #nmbs
edit2: Geen treinverkeer bij FC Twente-PSV
FC Twente raadt bezoekers van de voetbalwedstrijd FC Twente-PSV aan om volgende week zondag niet met de trein richting Enschede te komen.
De NS voert volgend weekend werkzaamheden uit aan het spoor bij Deventer, Rijssen, Almelo, Hengelo en Enschede. Er wordt door de NS geen vervangend vervoer aangeboden, omdat er dan te veel mensen in korte tijd vervoerd zouden moeten worden. Het inzetten van tientallen extra bussen zou namelijk een chaotische verkeerssituatie rondom het stadion veroorzaken.
Rekening houden met extra reistijd
FC Twente adviseert daarom de bezoekers zoveel mogelijk op de fiets of te voet te komen. Supporters die met de auto komen kunnen volgens de club het beste op tijd vertrekken naar Enschede en rekening te houden met extra reistijd. Op het terrein van de Universiteit Twente kan geparkeerd worden. Vanaf daar rijden er gratis pendelbussen naar het stadion.

[ Voor 70% gewijzigd door Raven op 03-05-2013 17:32 ]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Bron: http://www.demorgen.be/dm...ntploft-in-Wetteren.dhtmlIn het Oost-Vlaamse Wetteren zijn rond 2 uur vannacht goederenwagons met chemische producten ontploft. Woordvoerder Frédéric Petit van spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel heeft geen weet van gewonden. Zowel het gemeentelijk als het provinciaal rampenplan is afgekondigd. Er blijft nog steeds ontploffingsgevaar. Verschillende brandweerkorpsen bestrijden het vuur, dat over een lengte van vijfhonderd meter tekeergaat.
Volgens de eerste info zijn enkele wagons van de trein in Wetteren uit de sporen gegaan aan een wissel ter hoogte van het kerkhof en de Groene Wegel. De machinist kon zijn wagons loskoppelen, maar zeven van de veertig staan wel in brand. Verschillende straten in een straal van 500 meter worden geëvacueerd.
De brandweer kon voorkomen dat een huis vlakbij mee in vlammen opging door een watergordijn op te trekken. Tijdens het blussen ging wel een gastank de lucht in.
Aan boord waren chemisch ontvlambare producten. Er wordt bekeken of er een veiligheidszone moet worden ingesteld, maar op dit moment is dat nog niet gebeurd. "Men doet er alles aan om de situatie onder controle te houden", zegt Petit.
De trein was op weg van Nederland naar Gent-Zeehaven. Het
treinverkeer op de spoorlijnen van Denderleeuw naar Gent-Sint-Pieters en van Dendermonde naar Gent-Sint-Pieters is onderbroken. Dat zal ook in de ochtend zo zijn.
Zo, dat lees je ook niet elke dag...

Virussen? Scan ze hier!

Wat een held. Anders was de ravage nog groter geweest. Maar aan het filmpje te zien lijkt het wel een chemisch goedje te zijn maar lijkt er niet echt sprake te zijn van explosie gevaar en is het enkel brandbaar.De machinist kon zijn wagons loskoppelen, maar zeven van de veertig staan wel in brand.
Het is naar mijn weten nog steeds mogelijk om chloortransporten te doen over het spoor hier in Nederland. In 2006 werd de laatste trein naar Duitsland gestuurd, maar in 2011 en ik geloof ook in 2012 zijn er nog een aantal transporten geweest. Toen in 2011 is er nog geprobeerd om chloortransporten te verbieden maar naar mijn weten is dat niet gebeurd/gelukt.ArcticWolf schreef op zaterdag 04 mei 2013 @ 10:17:
damn... blij dat deze treinen al niet meer door stedelijk gebied mogen in Nederland![]()
Congratz met je verjaardag
Niet alleen brandbaar, ook link spul:Robkazoe schreef op zaterdag 04 mei 2013 @ 13:21:
[...]
Wat een held. Anders was de ravage nog groter geweest. Maar aan het filmpje te zien lijkt het wel een chemisch goedje te zijn maar lijkt er niet echt sprake te zijn van explosie gevaar en is het enkel brandbaar.
(Bron: http://www.nu.nl/buitenla...stof-belgie-ontploft.html)De brandende wagons bevatten de giftige stof acrylnitryl, zo verklaarde de brandweer. Uit de brandende wagons komt de giftige stof cyanide vrij, een kankerverwekkende stof die in het bloed kan worden opgenomen. Er is niemand gewond, maar er worden wel zogeheten cyanokits verzameld voor het geval mensen vergiftigd raken en een snelle behandeling nodig hebben.
Twee andere wagons bevatten de eveneens licht ontvlambare stof butadieen. Er zijn ook vijf lege wagons en de laatste wagon bevat een licht metaal.
Cyanide is idd flink link spul, dat wil je echt niet inademen, want daarna is de kans dat je nooit meer ademt niet ondenkbeeldig...
Volgens De Morgen ging het om een Duitse trein, bestuurd door een Nederlandse machinist.
Virussen? Scan ze hier!
e: Dus Zwijndrecht ipv Rotterdam. Scheelt niet veel.
[ Voor 33% gewijzigd door Jeoh op 04-05-2013 16:13 ]
Bron: http://www.nu.nl/buitenla...-treinongeluk-belgie.htmlHet treinongeluk in het Vlaamse Schellebelle heeft aan twee mensen het leven gekost. Veertien mensen zijn gewond geraakt. Het zijn omwonenden van het spoor.
Dat heeft gouverneur Jan Briers van de provincie Oost-Vlaanderen, zaterdag tijdens een persconferentie meegedeeld, meldde de publieke Vlaamse omroep VRT.
Het is niet duidelijk waardoor ze zijn gestorven of gewond geraakt. Mogelijk zijn zij het slachtoffer van de giftige dampen die zijn vrijgekomen.
In de vroege zaterdagochtend ontploften enkele wagons, nadat zes wagons van de goederentrein waren ontspoord. In de wagons zat de giftige stof acrylnitryl.
Heftig. Mogelijk dus door cyanide-dampen (blauwzuurgas enzo), nogal dodelijk.
Die giftige dampen schijnen zich ook via de riolen te verspreiden, omdat het goedje daarin is gestroomd, aldus het artikel van De Morgen, die ook best heftige plaatjes van de brandende wagons hebben...

[ Voor 5% gewijzigd door wildhagen op 04-05-2013 16:54 ]
Virussen? Scan ze hier!
Weet niet wat in dit specifieke geval de oorzaak is geweest, die is volgens mij nog niet bekend.
Virussen? Scan ze hier!
Die waren echt niet alleen voor de railtender. Het hele vleugelconcept stond en viel met het in de trein kunnen overstappen. Goed, vleugeltreinen hebben we niet meer, maar het je niet in de trein kunnen verspreiden (zeker met enkeldeks materieel van 3 bakken) betekent dus ook dat de reizigers zich nog slechter over de trein verspreiden. Plus met het verdwijnen van een wc per stel heb je meer kans op een defecte wc, en dan zou het ook wel prettig zijn dat je een ander stel in kunt.wildhagen schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 14:54:
Die doorloopkop was voor de railtender. De railtender is er niet meer, dus de doorloopkop is ook niet meer nodig.
Nog even los van de vrij hoge storingsgevoeligheid van die dingen, en de daardoor resulterende vertragingen die optraden (en die weer boetes opleveren voor de NS) is het een logisch besluit geweest om die buiten dienst te nemen.
En storingsgevoelig: ja, dan moet je er maar onderhoud aan plegen. Maar goed, het moet allemaal zo goedkoop mogelijk he? Dus geen onderhoud en dan zijn ze storingsgevoelig en daarom halen we ze maar weg.
Het is logisch als je uitgaat van de basisgedachte dat NS geld moet verdienen. En dat reizigers vervoeren bijzaak is.
Signatures zijn voor boomers.
Maar op Wikipedia: Treinbeïnvloeding zie ik dat de Crocodile-variant niet de trein afremt als de trein te snel rijdt.
Was daar ook de Crocodile-variant in gebruik?
Speel ook Balls Connect en Repeat
Virussen? Scan ze hier!
Dit topic is gesloten.
Hallo vrienden,
We zijn bezig met de tweede serie van Gathering of the Tweaker. Daarvoor zoeken we Tweakers die mee willen werken. Daarbij vroeg ik me af of er iemand is die een leuke spoor gerelateerde hobby of verzameling heeft. Bijvoorbeeld iemand zijn (of haar
Heb je interesse of een tip? Stuur me een <a href='http://gathering.tweakers.net/forum/send_privatemessage/2030'>DM</a>. Alvast bedankt!