deel van een wagon != hele wagon
DDAR wordt voornamelijk voor sprinterdiensten gereden. De NID worden nu ook voor 80% ingezet voor sprinterdiensten.EDIT schreef op donderdag 09 mei 2013 @ 17:13:
[...]
Intern DDZ (DubbelDekkerZone), officieel NID (Nieuwe Intercity Dubbeldekker)
DDM is het allereerste DubbelDeksMaterieel, deze staan inmiddels allemaal al aan de kant. DD-AR (DubbelDeks Agglo-Regio materieel) is daaruit voortgekomen: dat zijn de 1700 locs met 3 of 4 dubbeldeksrijtuigen.
Heb eigenlijk de naam NID nooit zo goed begrepen, vooral het "intercity" principe niet. Je haalt een hele sloot dubbeldeks materieel uit de "sprinter"-reeks en gaat deze vervolgens inzetten (als het aan de naam ligt) als intercities. Vervolgens zijn er helemaal geen dubbeldeks materieel voor de reguliere sprinter diensten want de NS heeft geen nieuwe treinstellen aangekocht daarvoor. Daarnaast kan de NID niet harder dan 140km/uur, dus wat het nut nu van de NID behalve treinen vernieuwen is, geen idee.
Dat NID meer in de Sprinterdienst komt, heeft te maken met een overschot aan IC-materieel en een tekort aan Sprintermaterieel.
De Vmax van 140 km/h is op de trajecten waar NID in de IC-dienst rijd (Haarlem<>Hoorn en Amsterdam<>Enkhuizen) volgens mij niet echt een heel groot probleem.
Zie Wikipedia: Nieuwe Intercity DubbeldekkerOmdat de voortgaande aflevering van NID / DDZ bijdraagt aan een steeds groter wordend overschot aan intercitymaterieel, terwijl er juist behoefte is aan meer stoptreinen, worden de stellen sinds februari 2013 ook ingezet in enkele sprinterdiensten. Per 8 april 2013 is het aantal intercityrtreinen voor dit materieel verder afgenomen ten gunste van meer sprinterseries.
De Vmax van 140 km/h is op de trajecten waar NID in de IC-dienst rijd (Haarlem<>Hoorn en Amsterdam<>Enkhuizen) volgens mij niet echt een heel groot probleem.
Virussen? Scan ze hier!
En de materiaal-beheerder werd van de ene op de andere dag wakker en had opeens een intercity materiaal overschot? Had die treinen gewoon NDD (nieuwe dubbeldekker) laten heten, was je van het probleem af. Nu heb je intercity treinen die sprinterdiensten rijden. That makes no sense!
[ Voor 4% gewijzigd door Robkazoe op 09-05-2013 18:11 ]
Die NID is dus vleesch noch visch... Te zwaar voor een echte Sprinter maar te licht en oncomfortabel voor een goede Intercity...
Laten we er daarom maar een sneltrein van maken!
Laten we er daarom maar een sneltrein van maken!
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Overdrijven is ook een kunst.Robkazoe schreef op donderdag 09 mei 2013 @ 17:58:
[...]
DDAR wordt voornamelijk voor sprinterdiensten gereden. De NID worden nu ook voor 80% ingezet voor sprinterdiensten.
Verplichte gelijkvloerse instap voor Sprintermaterieel vanaf een bepaalde datum.Heb eigenlijk de naam NID nooit zo goed begrepen, vooral het "intercity" principe niet. Je haalt een hele sloot dubbeldeks materieel uit de "sprinter"-reeks en gaat deze vervolgens inzetten (als het aan de naam ligt) als intercities.
Aanbesteding is opgestart.Vervolgens zijn er helemaal geen dubbeldeks materieel voor de reguliere sprinter diensten want de NS heeft geen nieuwe treinstellen aangekocht daarvoor.
Waar wil je dan harder dan 140 kilometer per uur rijden?Daarnaast kan de NID niet harder dan 140km/uur, dus wat het nut nu van de NID behalve treinen vernieuwen is, geen idee.
Wanneer het probleem volgens jou bij de naam ligt: had het materieel volgens jou dan een Sprinter- of een Intercity-kleurstelling moeten krijgen?Robkazoe schreef op donderdag 09 mei 2013 @ 18:10:
En de materiaal-beheerder werd van de ene op de andere dag wakker en had opeens een intercity materiaal overschot? Had die treinen gewoon NDD (nieuwe dubbeldekker) laten heten, was je van het probleem af. Nu heb je intercity treinen die sprinterdiensten rijden. That makes no sense!
ProRail is wel bezig om te upgraden naar 160km/u (en zelfs 200km/u zit in de planning)... dus 140km/u+ kan wel handig zijn
maar er rijden nu ook nog SGM rond met max 125...
maar er rijden nu ook nog SGM rond met max 125...
Mwah, te zwaar voor een sprinter? Een NID heeft een massa van 211 ton, een SLT zesje heeft een masa van 176 ton, dat verschil is nu ook weer niet zó enorm groot. Vergeet niet dat een NID veel meer motorvermogen heeft (2400 kW) dan een SGMm (1280 kW) of SLT (1260 kW voor een viertje, 1680 kW voor een zesje), dat compenseert ook he.Fiber schreef op donderdag 09 mei 2013 @ 18:22:
Die NID is dus vleesch noch visch... Te zwaar voor een echte Sprinter maar te licht en oncomfortabel voor een goede Intercity...
En te licht voor een IC? Een ICM doet 144 ton (ICM0-2) of 192 ton (ICM3-4), een VIRM1 doet 183 ton. Beiden dus minder dan een NID..
Virussen? Scan ze hier!
Omfg!! Ik had al foto's gezien van een zwaar beschadigde flat, maar kon daar niet uit opmaken dat hetwildhagen schreef op donderdag 09 mei 2013 @ 17:41:
Over de treinexplosie in Rusland afgelopen nacht:
[...]
Bron: http://nos.nl/artikel/504...rzoekt-treinexplosie.html
(uiteraard weten ze het verschil tussen een treinstel en een wagon weer eens niet...)
Damn, dat moet dan wel een verdomd krachtige explosie zijn geweest, als hij zo'n wagon 6 verdiepingen hoog wegslingert....
- door de trein zelf gebeurd is
- op de 6e verdieping was
Shit zeg

Klopt, maar heb je die schade gezien? Ziet eruit alsof een auto een huis binnen gereden is. Dat moet echt een aanzienlijk stuk van zo'n wagon geweest zijn hoor.Sefyu schreef op donderdag 09 mei 2013 @ 17:52:
deel van een wagon != hele wagon
[ Voor 19% gewijzigd door Knightwolf op 09-05-2013 20:48 ]
Verwijderd
De lijst klopt niet, sittard is bijvoorbeeld 700 meter lang en geen 217wildhagen schreef op donderdag 09 mei 2013 @ 12:27:
[...]
279 meter, aldus het meest recente perronlengte-overzicht van Prorail: http://www.prorail.nl/Ver...ttige%20perronlengten.pdf
Ik weet niet waar jij kijkt, maar ik zie dat ook staan hoor.Verwijderd schreef op donderdag 09 mei 2013 @ 23:05:
[...]
De lijst klopt niet, sittard is bijvoorbeeld 700 meter lang en geen 217
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
De lijst klopt prima. Er staat toch dat de perrons (bijna) 700 meter zijn?Verwijderd schreef op donderdag 09 mei 2013 @ 23:05:
[...]
De lijst klopt niet, sittard is bijvoorbeeld 700 meter lang en geen 217

[ Voor 5% gewijzigd door wildhagen op 10-05-2013 04:24 ]
Virussen? Scan ze hier!
Dat is allemaal leuk en aardig maar met een ATB-systeem dat zonder verdere tweaks niet met 160 km/u overweg kan en discussie over de toelaatbaarheid van verdere opwaardering daarvan levert dat niet zo nuttig voor ouder materieel.ArcticWolf schreef op donderdag 09 mei 2013 @ 18:34:
ProRail is wel bezig om te upgraden naar 160km/u (en zelfs 200km/u zit in de planning)... dus 140km/u+ kan wel handig zijn
Maar in 2030 is het de bedoeling dat het hele spoor in NL ETCS heeft.Luccus schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 17:52:
[...]
Dat is allemaal leuk en aardig maar met een ATB-systeem dat zonder verdere tweaks niet met 160 km/u overweg kan en discussie over de toelaatbaarheid van verdere opwaardering daarvan levert dat niet zo nuttig voor ouder materieel.
Waarschijnlijk rijden deze treinen dan nog steeds
NID dan nog steeds? Ik mag hopen dat die dan allang vervangen zijn.RocketKoen schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 18:00:
[...]
Maar in 2030 is het de bedoeling dat het hele spoor in NL ETCS heeft.
2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI
In 2030 zal er van het huidige materieel denk ik relatief weinig meer rondrijden. SGMm en ICMm zal dan bijvoorbeeld weg zijn (beiden dan 45-50 jaar oud), ook VIRM (iig de oudere series) zal dan op zijn laatste benen lopen (zal dan dik 35 jaar oud zijn).RocketKoen schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 18:00:
[...]
Maar in 2030 is het de bedoeling dat het hele spoor in NL ETCS heeft.
Ook NID zal dan wel weg zijn, dat is immers gebaseerd op de al wat oudere DD-AR.
Redelijkerwijs lijkt me van het huidige (NS-)materieel dat alleen SLT en VIRM4 mogelijk nog zou kunnen rondrijden in 2030.
Virussen? Scan ze hier!
True en het hangt ook af van de concessies hoe het er dan uit ziet... ik denk dat de NS niet snel een grote investering gaat doen als de concessie maar tot 2025 loopt.
Zijn er al plaatjes, schetsen, ontwerpen, etc. van wat er tegen die tijd in Nederland gaat rondrijden...?wildhagen schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 18:17:
[...]
Redelijkerwijs lijkt me van het huidige (NS-)materieel dat alleen SLT en VIRM4 mogelijk nog zou kunnen rondrijden in 2030.
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Een nieuwe fase in de aanbesteding voor nieuw sprintermaterieel is kortgeleden van start gegaan. In de herfst zou er een definitieve keuze gemaakt moeten worden over het materieel.Fiber schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 18:45:
[...]
Zijn er al plaatjes, schetsen, ontwerpen, etc. van wat er tegen die tijd in Nederland gaat rondrijden...?
Zie ook http://www.treinreiziger....ude_sprinters_sgmm-145229
EDIT @ hieronder: eisen zijn iets veranderd. ETCS zal (begreep ik) standaard ingebouwd moeten zijn.
[ Voor 10% gewijzigd door EDIT op 10-05-2013 18:55 ]
Niet publiek, voor zover mij bekend. Achter de schermen zal men er wel mee bezig zijn lijkt me.Fiber schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 18:45:
[...]
Zijn er al plaatjes, schetsen, ontwerpen, etc. van wat er tegen die tijd in Nederland gaat rondrijden...?
Sowieso is er al een aanbestingsprocedure gestart (geen idee hoever die nu is) voor de opvolger van SGMm. Zie EDIT in "Het grote spoorwegentopic deel 21"
Daarna zal neem ik aan de aanbesteding van de vervanger van ICMm ook niet enorm lang meer op zich laten wachten vermoed ik.
Virussen? Scan ze hier!
Wagons zijn weggesleept in Wetteren.
Wat wel bekend is geworden uit de eerste onderzoeken van de zwarte dozen is op het moment van het ongeval, de machinist 87 km/u reed op een plek waar een snelheidsbeperking was/is van 40 km/u .
Wat wel bekend is geworden uit de eerste onderzoeken van de zwarte dozen is op het moment van het ongeval, de machinist 87 km/u reed op een plek waar een snelheidsbeperking was/is van 40 km/u .
"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"
Er is een verschil tussen kunnen en mogen. Mijn auto kan ook sneller dan 130 km/h rijden, maar het mag in Nederland niet.Robkazoe schreef op donderdag 09 mei 2013 @ 17:58:
[...]
Daarnaast kan de NID niet harder dan 140km/uur, dus wat het nut nu van de NID behalve treinen vernieuwen is, geen idee.
Zo'n DDZ kan ongetwijfeld sneller dan 140 km/h, maar hij is gekeurd tot 140 km/h. Als ze nodig zijn op andere trajecten waar men 160 km/h mag, dan zullen of de individuele treinen worden gekeurd voor een hogere snelheid, of er zal opnieuw een typekeuring plaatsvinden. Wellicht vindt er ook een firmware update plaats om een hogere snelheid mogelijk te maken.
[ Voor 6% gewijzigd door Trommelrem op 11-05-2013 13:52 ]
Blijkbaar kunnen bepaalde stukken tramspoor in Amsterdam ook zwaar materieel aan:
http://www.geheugenvanned.../items/SFA03:SFA022809733
Met de ICMm door over de Dam!Vinnienerd schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 14:13:
Blijkbaar kunnen bepaalde stukken tramspoor in Amsterdam ook zwaar materieel aan:
2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI
Het materiaal wat doorgaans gebruikt wordt om spoor te bouwen is meestal ook gewoon geschikt voor zwaar materieel... Het ligt er alleen aan hoe je het opbouwt, als de dwarsliggers verder uit elkaar liggen of minder ballast dan gaat het inderdaad niet werken.
Verwijderd
Ik was net antwerpen centraal aan het bekijken(moet het toch echt eens in rl gaan bekijken) maar zie ik goed dat de bovenste verdiep(+1) niet bereikbaar is via het centrale trappenhuis?
Theoretisch ongetwijfeld, maar in de praktijk zou ik het niet doen....
Sowieso is tramspoor veel lichter uitgevoerd dan treinspoor. Logisch, want er wordt langzamer gereden en met lichter materieel, dus kan het spoor ook lichter.
Daarnaast zijn de bogen van tramspoor over het algemeen een stuk krapper dan die van treinspoor (om dezelfde reden).
Sowieso is tram- en treinspoor ook niet identiek, want tramspoor is vaak een groefrail, treinrail is dat niet.
Tramrail:

De wielflens van een tram ligt ook anders op het spoor dan die van een trein:

Links het wiel van een trein, rechts die van een tram. De flens ligt dus in de groef die je hierboven ziet in de rails.
Zie ook Wikipedia: Verschil tussen trein- en tramspoor
Sowieso is tramspoor veel lichter uitgevoerd dan treinspoor. Logisch, want er wordt langzamer gereden en met lichter materieel, dus kan het spoor ook lichter.
Daarnaast zijn de bogen van tramspoor over het algemeen een stuk krapper dan die van treinspoor (om dezelfde reden).
Sowieso is tram- en treinspoor ook niet identiek, want tramspoor is vaak een groefrail, treinrail is dat niet.
Tramrail:

De wielflens van een tram ligt ook anders op het spoor dan die van een trein:

Links het wiel van een trein, rechts die van een tram. De flens ligt dus in de groef die je hierboven ziet in de rails.
Zie ook Wikipedia: Verschil tussen trein- en tramspoor
[ Voor 6% gewijzigd door wildhagen op 11-05-2013 14:53 ]
Virussen? Scan ze hier!
Leuk dat je zegt dat er een verschil is tussen kunnen en mogen, maar op dezelfde voet pak ik je terug met dat er een verschil is tussen het mogen van de trein zelf en het mogen van de snelheidsregels op het traject. Een auto is wel 'gekeurd' om zo hard te rijden. De regel van snelheidslimiet op de weg is een heel andere beperking dan de regel van toegestane snelheid van het voertuig zelf. Ofwel, niet vergelijkbaarTrommelrem schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 13:51:
[...]
Er is een verschil tussen kunnen en mogen. Mijn auto kan ook sneller dan 130 km/h rijden, maar het mag in Nederland niet.
Zo'n DDZ kan ongetwijfeld sneller dan 140 km/h, maar hij is gekeurd tot 140 km/h. Als ze nodig zijn op andere trajecten waar men 160 km/h mag, dan zullen of de individuele treinen worden gekeurd voor een hogere snelheid, of er zal opnieuw een typekeuring plaatsvinden. Wellicht vindt er ook een firmware update plaats om een hogere snelheid mogelijk te maken.
Volgens mij zijn er ooit trams of metro's bij het GVB afgeleverd over het NS spoor. Wel getrokken door een loc.wildhagen schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 14:52:
Theoretisch ongetwijfeld, maar in de praktijk zou ik het niet doen....
Theoretisch kan zo'n oude trein ook over het GVB spoor rijden op eigen (half) vermogen. Alleen de nieuwere treinen zouden dat niet kunnen.
Dus als een auto een typegoedkeuring voor Nederland van de RDW krijgt, dan zou een dikke V6 250 km/h moeten rijden op het testtraject? Lijkt me wel een gave baan, typegoedkeuringen doen bij de RDWKnightwolf schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 15:09:
[...]
Leuk dat je zegt dat er een verschil is tussen kunnen en mogen, maar op dezelfde voet pak ik je terug met dat er een verschil is tussen het mogen van de trein zelf en het mogen van de snelheidsregels op het traject. Een auto is wel 'gekeurd' om zo hard te rijden. De regel van snelheidslimiet op de weg is een heel andere beperking dan de regel van toegestane snelheid van het voertuig zelf. Ofwel, niet vergelijkbaar
[ Voor 48% gewijzigd door Trommelrem op 11-05-2013 15:17 ]
@Wildhagen
Ik ontwerp zowel voor de gvb, ret, htm en prorail spoor
dus ik weet waar ik het over heb. Groefrail kan ook gewoon voor heavy rail gebruikt worden. En toevallig is groefrail zwaarder dan de vignolerail van prorail...
Ik ontwerp zowel voor de gvb, ret, htm en prorail spoor
Was ook niet speciaal voor jou bedoeld, meer algemeen. 
Ik zou alleen niet graag in een VIRM of een NID over tramrails rijden, that's all
Ik zou alleen niet graag in een VIRM of een NID over tramrails rijden, that's all
Virussen? Scan ze hier!
heheh true,
en ... pfff ze mogen wel dubbele treinen gaan inzetten op zondag, een enkele 6 baks V-IRM van Nijmegen tot Utrecht stamp en stampvol
en der is al een kwartiersdienst tussen Nijmegen en Utrecht.. -.-
en ... pfff ze mogen wel dubbele treinen gaan inzetten op zondag, een enkele 6 baks V-IRM van Nijmegen tot Utrecht stamp en stampvol
Het aantal zitplaatsen maakt niets uit als ze een halfuursdienst rijden, of een kwartiersdienst met de zelfde hoeveelheid materieel.ArcticWolf schreef op zondag 12 mei 2013 @ 12:05:
ze mogen wel dubbele treinen gaan inzetten op zondag, een enkele 6 baks V-IRM van Nijmegen tot Utrecht stamp en stampvolen der is al een kwartiersdienst tussen Nijmegen en Utrecht.. -.-
Speel ook Balls Connect en Repeat
Nee maar als de treinen al zo vol zitten met een kwartiersdienst kunnen ze toch de treinen verlengen?
In Antwerpen-Centraal zijn er verschillende manieren om van hoog naar laag te geraken (dat mag ook wel, met perrons van 450 meter). In het midden van het station is er een roltrappensysteem waarmee je, rechtstreeks, inderdaad niet tot op +1 geraakt. Maar dat staat allemaal mooi aangegeven hoor.Verwijderd schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 14:50:
Ik was net antwerpen centraal aan het bekijken(moet het toch echt eens in rl gaan bekijken) maar zie ik goed dat de bovenste verdiep(+1) niet bereikbaar is via het centrale trappenhuis?
Met al het materieel dat nu niet in Twente wordt gebruikt kan dat wel jaArcticWolf schreef op zondag 12 mei 2013 @ 13:27:
Nee maar als de treinen al zo vol zitten met een kwartiersdienst kunnen ze toch de treinen verlengen?
Ben trouwens benieuwd of er vandaag nog rellen komen, supporters die het stadion niet kunnen bereiken vanwege het gebrek aan ov hier. Geen treinverkeer wegens werkzaamheden en geen bussen van/naar station Drienerlo omdat de NS de vele supporters niet van vervoer wil voorzien, iets met verkeerschaos voorkomen.
edit: Geen rellen/chaos zo te zien
Drukte bij stadion FC Twente in Enschede blijft uit
De verwachte drukte bij het stadion van FC Twente is zondagmiddag uitgebleven.
Vanwege werkzaamheden rijden er geen treinen van en naar Enschede. Er rijden wel bussen, maar de NS besloot deze niet naar station Enschede Drienerlo bij het stadion te laten rijden. De verwachting was dat meer mensen dan normaal de auto zouden pakken en er enorme files zouden ontstaan rond het stadion. Drukte bleef uit, omdat veel supporters van FC Twente op de fiets naar het stadion kwamen. FC Twente speelt zondagmiddag in stadion De Grolsch Veste tegen PSV.
[ Voor 38% gewijzigd door Raven op 12-05-2013 18:31 ]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
pr momentje voor de NS: de A2 zit dicht, intercities stoppen nu extra op Breukelen. denk dat er wel 5 extra reizigers waren.
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Ik denk ook niet dat dat enig effect heeft. Je pakt de auto omdat je weet dat je naar je bestemming kunt rijden. Als je halverwege de keus hebt om op de trein over te stappen en dan niet te weten hoe je op je bestemming kunt komen of wachten of omdraaien, dan denk ik wel dat ik weet wat de keuze is.
Bovendien: voor iedereen die al in de file staat heeft het geen nut.
Bovendien: voor iedereen die al in de file staat heeft het geen nut.
Signatures zijn voor boomers.
Doet me denken aan de tijd dat de intercity Den Bosch - Eindhoven ook stopte in Best (als ze het niet vergaten). Stapte er ook zelden iemand in...ijdod schreef op maandag 13 mei 2013 @ 10:46:
pr momentje voor de NS: de A2 zit dicht, intercities stoppen nu extra op Breukelen. denk dat er wel 5 extra reizigers waren.
Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.
Zoals jullie waarschijnlijk wel weten zijn de tunnelwerkzaamheden voor het spoor in Nijverdal afgerond, een mooi nieuw station, ook nog eens centraler gelegen dan het oude station is een feit. De eerste weken heb ik mij echter aan iets geërgerd: in de dubbelspoors tunnelbak werd aan de linker kant gereden, intuïtief natuurlijk vreemd.
Nu doet zich de situatie voor dat er sinds een week non-stop een gewijzigd spoor melding op de borden staat en wordt omgeroepen, waardoor er wel aan de rechterkant gereden wordt. Wat zou hier de reden van kunnen zijn? Zijn NS of Prorail zich van een fout bewust geworden en willen zij de sporen weer omdraaien?
Nu doet zich de situatie voor dat er sinds een week non-stop een gewijzigd spoor melding op de borden staat en wordt omgeroepen, waardoor er wel aan de rechterkant gereden wordt. Wat zou hier de reden van kunnen zijn? Zijn NS of Prorail zich van een fout bewust geworden en willen zij de sporen weer omdraaien?
Problemen met de beveiliging van 1 spoor misschien? Maar onbewust links rijden is redelijk onmogelijk in NederlandArie- schreef op maandag 13 mei 2013 @ 11:38:
Zoals jullie waarschijnlijk wel weten zijn de tunnelwerkzaamheden voor het spoor in Nijverdal afgerond, een mooi nieuw station, ook nog eens centraler gelegen dan het oude station is een feit. De eerste weken heb ik mij echter aan iets geërgerd: in de dubbelspoors tunnelbak werd aan de linker kant gereden, intuïtief natuurlijk vreemd.
En er zijn wel meer plekken in Nederland waar de treinen tijdelijk links rijden, de IC's tussen Utrecht - Bilthoven bv, of de IC van Eindhoven naar Rotterdam bij Boxtel.
[ Voor 4% gewijzigd door ArcticWolf op 13-05-2013 12:48 ]
Op de HSL wordt ten zuiden van Rotterdam zelfs structureel links gereden. Ik heb 1x rechts gereden op dat gedeelte van de HSL, dat was raar.
We are shaping the future
Dat zal wel met de Belgen te maken hebben.Alex) schreef op maandag 13 mei 2013 @ 17:01:
Op de HSL wordt ten zuiden van Rotterdam zelfs structureel links gereden. Ik heb 1x rechts gereden op dat gedeelte van de HSL, dat was raar.
Dat van de HSL wist ik, ik heb altijd begrepen dat in Nederland de treinen van rechts naar links wisselen omdat in België normaal links gereden wordt. Na het laatste station in Nederland wordt er gewisseld. Bij station Nijverdal is echter een stuk dubbel spoor over een afstand van zo'n 2 kilometer. Standaard zou daar links moeten worden gereden, maar sinds een week is dat dus 24/7 rechts met constant spoorwijzigingen op de borden en omroepen.
Nee, in de planning zat in eerste instantie een afhandeling op linkerspoor in Nijverdal, dat is inmiddels gewijzigd naar rechterspoor. Heb het niet zo voor ogen, maar mogelijk kan de kruisende trein die als laatste binnenkort sneller binnenlopen door de wijziging.ArcticWolf schreef op maandag 13 mei 2013 @ 12:45:
[...]
Problemen met de beveiliging van 1 spoor misschien? Maar onbewust links rijden is redelijk onmogelijk in Nederlanddus zal het wel om een bewuste wijziging gaan.
En er zijn wel meer plekken in Nederland waar de treinen tijdelijk links rijden, de IC's tussen Utrecht - Bilthoven bv, of de IC van Eindhoven naar Rotterdam bij Boxtel.
[ Voor 5% gewijzigd door Luke! op 13-05-2013 19:43 ]
Kalf in sloot, machinist stopt trein
Een machinist van Arriva heeft vrijdagmiddag tussen Grijpskerk en Buitenpost zijn trein gestopt om een pasgeboren kalf te helpen. Het dier lag in een sloot.
Samen met passagiers probeerde de machinist het kalfje op het droge te krijgen, maar dat lukte pas toen de brandweer te hulp schoot, schrijven lokale media.
Navelstreng
Het kalfje kwam meteen na de geboorte in het water terecht, zegt een van de passagiers tegen de Leeuwarder Courant. "De navelstreng zat er nog aan."
Passagiers liepen drie kwartier vertraging op door de reddingsactie.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Verwijderd
Wat was er in breukelen aan de hand? Ik zie net dat ze op fok ruzie aan het maken zijn over dit onderwerp.
Kennelijk was er vanochtend iets waar de mvbov bij betrokken was en wt veel stof deed opwaaien, een flinke rel.
Kennelijk was er vanochtend iets waar de mvbov bij betrokken was en wt veel stof deed opwaaien, een flinke rel.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2013 21:40 ]
Er was een autoongeluk op de A2 waardoor de A2 richting Amsterdam was afgesloten en 2,5 uur daarna besloot NS (al dan niet op verzoek van andere partijen) om de IC's in Breukelen te laten stopppen.
Zie een paar posts eerder.
MVBOV heeft een vilein stukje geschreven over hoe NS wel een gebaar naar automobilsten maakt dat totaal nutteloos is maar de vaste klanten keer op keer in de steek laat (vooral door gebrek aan zitplaatsen).
Zie een paar posts eerder.
MVBOV heeft een vilein stukje geschreven over hoe NS wel een gebaar naar automobilsten maakt dat totaal nutteloos is maar de vaste klanten keer op keer in de steek laat (vooral door gebrek aan zitplaatsen).
In mijn ogen heeft het ook weinig zin om de IC's daar te laten stoppen... maar goed. Men moet daarna ook weer terug naar Breukelen om de auto op te halen. (en later op de dag stopte er al geen IC's meer)
Idd, is al een wat ouder filmpje, had hem al eens gezien.
Commentaar is trouwens af en toe weer te treurig voor woorden. "Nieuwe rails die al roestig zijn". Jongens, terug naar de basisschool en deze keer wél opletten bij Scheikunde. Vooral als ze de reactie tussen Fe en O2 gaan behandelen...
Commentaar is trouwens af en toe weer te treurig voor woorden. "Nieuwe rails die al roestig zijn". Jongens, terug naar de basisschool en deze keer wél opletten bij Scheikunde. Vooral als ze de reactie tussen Fe en O2 gaan behandelen...
Virussen? Scan ze hier!
Het was wel voor kinderen he
(al hoewel ik me dat soms nog wel voel
)
Ik bedoelde het commentaar onder het youtube filmpje, niet in het filmpje zelf, dat idd op kinderen gericht was 
Leuk artikeltje, over 5 bijzondere treinstations: http://www.telegraaf.nl/r...instations__.html?cid=rss
Leuk artikeltje, over 5 bijzondere treinstations: http://www.telegraaf.nl/r...instations__.html?cid=rss
Virussen? Scan ze hier!
Verwijderd
Erm, no offense, maar wat is er leuk aan een standaard opsom-artikeltje waarbij alles van wikipedia is geplukt, inclusief de foto's? Typisch gevalletje goedkoop ad-views scoren wat mij betreft.
Verwijderd
Yvandaag een proefrit gemaakt in de nieuwe maastrichtse bus, helaas niet de ebusco die taat de kan.
Enorm veel lawaai voor een elektrisch karretje, maar rijd wel soepel
Enorm veel lawaai voor een elektrisch karretje, maar rijd wel soepel
Nasleep van de treinexplosie met giftige gassen in België:
Waarom duurt het herstel van het spoor maar liefst 4 weken? Dat je het niet in één of twee dagen kan repareren lijkt me begrijpelijk gezien de schade, maar 4 weken lijkt me het andere uiterste?
nu.nlIn het Belgische Wetteren begint spoorbeheerder Infrabel vrijdag met het bergen van de giftrein die daar op 4 mei ontspoorde en ontplofte. Dat meldde Infrabel donderdag.
Ter voorbereiding is onder meer een wielwasinstallatie gebouwd, voor af- en aanrijdende vrachtwagens. Naar verwachting zijn alle wagons over een week uit elkaar gehaald.
De zeven wagons worden in transporteerbare onderdelen verknipt. Sommige delen moeten nog intact blijven voor het gerechtelijk onderzoek. Die stukken gaan vervolgens in vloeistofdichte containers naar een verwerkingsbedrijf.
Daarna wordt de verontreinigde bodem rond het spoor gesaneerd. Als laatste wordt het spoor hersteld en dat duurt volgens Infrabel 4 weken.
In vijf wagons zat het giftige acrylnitryl, in twee andere zat de licht ontvlambare stof butadieen.
Waarom duurt het herstel van het spoor maar liefst 4 weken? Dat je het niet in één of twee dagen kan repareren lijkt me begrijpelijk gezien de schade, maar 4 weken lijkt me het andere uiterste?
Virussen? Scan ze hier!
Dat vier weken lang is geef ik toe, maar alles is zwaar vervuild. Dit betekent dat alle vervuilde grond afgevoerd moet worden. Dit betekent uiteraard alles uitbreken, gigantische put graven, die veilig en dus traag afvoeren, terug vullen en dan alle spoorweginfrastructuur terug aanleggen. Doe dat maar eens op 2 dagen.
Verwijderd
Niemand die het kan zeggen?Verwijderd schreef op donderdag 09 mei 2013 @ 06:27:
Zoiets viel mij toevallig afgelopen week op bij Zwolle in de buurt, maar dan met vier rails (twee normale buiten, twee binnen). Die liggen echter op redelijk rechte stukken en ook de grond is daar niet bijzonder anders volgens mij. Ze worden daar ingeleid door een soort spitsbogen van een ander soort staal en er liggen drie of vier (en misschien meer) lange stukken achter elkaar.
Het ontgaat me waarvoor dat kan dienen.
Klopt, maar zoals ik het artikel lees is die 4 weken alleen voor het herstel van het spoor, en staat die periode los van het afvoeren van de grond. En dat vind ik lang.t-town schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 20:58:
Dat vier weken lang is geef ik toe, maar alles is zwaar vervuild. Dit betekent dat alle vervuilde grond afgevoerd moet worden. Dit betekent uiteraard alles uitbreken, gigantische put graven, die veilig en dus traag afvoeren, terug vullen en dan alle spoorweginfrastructuur terug aanleggen. Doe dat maar eens op 2 dagen.
Als het hele proces 4 weken zou duren lijkt me dat al een stuk logischer, want afgraven en afvoeren van de grond kan idd best wel even duren.
Virussen? Scan ze hier!
Ik denk gewoon reserve, of overgebleven rails van onderhoud. Tussen Hoorn en Purmerend liggen (lagen) ook 4 losse stukken rail.
Klinkt als contrarails. Met name te vinden op of onder bruggen en smalle viaducten. Om te voorkomen dat bij ontsporen de trein naar de zijkanten gaat afwijken en zo bijvoorbeeld de brug afrijd of tegen brugpijlers op rijd.Verwijderd schreef op donderdag 09 mei 2013 @ 06:27:
Zoiets viel mij toevallig afgelopen week op bij Zwolle in de buurt, maar dan met vier rails (twee normale buiten, twee binnen). Die liggen echter op redelijk rechte stukken en ook de grond is daar niet bijzonder anders volgens mij. Ze worden daar ingeleid door een soort spitsbogen van een ander soort staal en er liggen drie of vier (en misschien meer) lange stukken achter elkaar.
Je hebt hier wel met NU.nl te maken, die schijven nogal eens wat foutjes. Het staat er idd alsof eerst zonder genoemde tijdspanne grond gesaneerd wordt en ze daarna 4 weken met alleen het spoor bezig zijn. Ik denk toch dat die 4 weken een totaalpalatje is incl sanering.wildhagen schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 21:05:
[...]
Klopt, maar zoals ik het artikel lees is die 4 weken alleen voor het herstel van het spoor, en staat die periode los van het afvoeren van de grond. En dat vind ik lang.
Als het hele proces 4 weken zou duren lijkt me dat al een stuk logischer, want afgraven en afvoeren van de grond kan idd best wel even duren.
Verwijderd
Dat dacht ik ook even, totdat ik zag dat ze echt aan de bielzen vast zitten, net zoals de normale railsOnbekend schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 21:24:
Ik denk gewoon reserve, of overgebleven rails van onderhoud. Tussen Hoorn en Purmerend liggen (lagen) ook 4 losse stukken rail.
Jup, zoiets als dat

De rails die ik bedoel hebben volgens mij geen beginpuntstuk, dus misschien hebben we het over twee verschillende dingen.Verwijderd schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 15:23:
[...]
Dat dacht ik ook even, totdat ik zag dat ze echt aan de bielzen vast zitten, net zoals de normale rails
Het kan ook zijn dat er iets onder ligt heVerwijderd schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 15:23:
[...]
Dat dacht ik ook even, totdat ik zag dat ze echt aan de bielzen vast zitten, net zoals de normale rails
[...]
Jup, zoiets als datIk weet dat dergelijke constructies wel eens voor bruggen en dergelijke liggen, maar hier zijn het drie of vier stukken na elkaar nog voor de brug. Ik zal nog eens kijken of er andere redenen zijn om zoiets te installeren, maar de overdaad en de afstand tot de brug kwamen mij wat vreemd voor. Die relatie leek in ieder geval anders te zijn dan gebruikelijk het geval is.
maar goed ze worden ook weleens toegepast voor stabiliteit, al is dat vaak alleen bij beton funderingen - zand baan overgangen.
Vanmorgen was het weer feest met ons favoriete 1:39 wissel bij Bijlmer
uiteindelijk 20 min vertraging opgelopen en een file treinen achter ons aangezien wij de eerste waren die last van de storing hadden....
Kwam ook nog een trein hard langs over verkeerd spoor richting Utrecht.

[ Voor 3% gewijzigd door ArcticWolf op 22-05-2013 08:04 ]
Vanochtend een sprinter (Dordrecht - Den Haag) met 'een probleem met de remmen' ; pompend remmen bij binnenkomen en behoorlijk abrupt tot stilstand komen en bij optrekken even volledig weer tot stilstand komen om daarna heel langzaam weg te rijden. Er werd aangeraden te gaan zitten in 1e klas (!?) of anders je heel goed vast te houden.
Of zoals er werd omgeroepen ; "deze trein kan rijden en remmen en dat doet-ie heel goed" (maar hij werd bij CS wel uit de dienst gehaald)
(wanneer fixen ze die omroep in de sprinters eindelijk eens ? blijft altijd een beetje raden naar de wegvallende stukken tekst)
Of zoals er werd omgeroepen ; "deze trein kan rijden en remmen en dat doet-ie heel goed" (maar hij werd bij CS wel uit de dienst gehaald)
(wanneer fixen ze die omroep in de sprinters eindelijk eens ? blijft altijd een beetje raden naar de wegvallende stukken tekst)
?ArcticWolf schreef op woensdag 22 mei 2013 @ 08:04:
Kwam ook nog een trein hard langs over verkeerd spoor richting Utrecht.
100km/h+ in "verkeerde" richting / linkerspoor... van Bijlmer richting Abcoude op wat normaal andersom is.
[ Voor 3% gewijzigd door ArcticWolf op 22-05-2013 10:16 ]
Hopeloos dat ding. Zo gaat het een tijdje goed en nu dus alweer paar weken regelmatig problemen. Ik snap ook niet waarom er alleen op de Utrechtboog voor zo'n ongebruikelijke wissel is gekozen. Als het toch relatief dicht bij een station zit hoeft het voor de snelheid ook niet.ArcticWolf schreef op woensdag 22 mei 2013 @ 08:04:
Vanmorgen was het weer feest met ons favoriete 1:39 wissel bij Bijlmeruiteindelijk 20 min vertraging opgelopen en een file treinen achter ons aangezien wij de eerste waren die last van de storing hadden....
Het was een test/pilot.... Toen ik vanmorgen tegen m'n collega klaagde zei hij dat er plannen in de maak zijn om dat ding eruit te halen, dus nog ff geduldMaranello schreef op woensdag 22 mei 2013 @ 10:39:
[...]
Hopeloos dat ding. Zo gaat het een tijdje goed en nu dus alweer paar weken regelmatig problemen. Ik snap ook niet waarom er alleen op de Utrechtboog voor zo'n ongebruikelijke wissel is gekozen. Als het toch relatief dicht bij een station zit hoeft het voor de snelheid ook niet.

Het automatische omroep systeem werkt met een database .mp3 bestanden waar ze zinnen mee kunnen maken.Goner schreef op woensdag 22 mei 2013 @ 09:36:
Vanochtend een sprinter (Dordrecht - Den Haag) met 'een probleem met de remmen' ; pompend remmen bij binnenkomen en behoorlijk abrupt tot stilstand komen en bij optrekken even volledig weer tot stilstand komen om daarna heel langzaam weg te rijden. Er werd aangeraden te gaan zitten in 1e klas (!?) of anders je heel goed vast te houden.
Om daar iets aan te veranderen moet de hele trein naar NedTrain. Dus als er een keer een nieuw station is, een mp3 bestand currupt is of er een situatie is die niet was voorzien, dan kunnen ze er ter plekke weinig aan doen. Dat kan pas veranderd worden bij de eerstvolgende onderhoudsbeurt.
Of de machinist moet de omroep weer zelf doen.
Machinist? Eerder de conducteur lijkt me, die deed dat vroeger ook (hoewel de machinist het uiteraard ook wel kon, was het niet primair zijn taak).
Virussen? Scan ze hier!
Er is alleen geen conducteursruimte ofzo in die trein. De machinist heeft de enige fatsoenlijke microfoon. Anders moet de conducteur in de achterste cabine omroepen of die com units bij de noodrem gebruiken.wildhagen schreef op woensdag 22 mei 2013 @ 11:18:
Machinist? Eerder de conducteur lijkt me, die deed dat vroeger ook (hoewel de machinist het uiteraard ook wel kon, was het niet primair zijn taak).
Daarnaast zal er in 3/4 van de sprinters geen conducteur aanwezig zijn.
Weet iemand of het spoor bij Bilthoven gesloten gaat worden wanneer de tunnel eronder gezet wordt? In de buurt bij Arhnem zijn ze ook een tunnel onder het spoor aan het maken en daar moet het spoor opgehoogd worden waardoor het spoor een paar dagen/weken buiten gebruik wordt gesteld.
Mag dat wel?RocketKoen schreef op woensdag 22 mei 2013 @ 11:29:
Dat mag, dat heet eenmansbediening en komt al vaker voor. Voor de Merwede-Lingelijn (Dordrecht<>Geldermalsen) zijn toen bijvoorbeeld ook enkele Plan-V's (901-915) voor eenmansbediening omgebouwd (maar nooit als zodanig gebruikt).
[ Voor 10% gewijzigd door wildhagen op 22-05-2013 12:51 ]
Virussen? Scan ze hier!
Nee, niet de geautomatiseerde mevrouw, dat werkt uitstekend.RocketKoen schreef op woensdag 22 mei 2013 @ 11:17:
[...]
Het automatische omroep systeem werkt met een database .mp3 bestanden waar ze zinnen mee kunnen maken.
Ik bedoel de 'live' mededelingen door bijv. de conducteur ... bijv. om door te lopen in de gangpaden of te vragen of er een dokter in de zaal is. Die vallen voor een deel gewoon weg, is al vanaf het begin.
Nou, op het traject Roosendaal/Breda/Dordrecht - Den Haag zit vrijwel altijd een (of meer) conducteur(s).RocketKoen schreef op woensdag 22 mei 2013 @ 11:29:
[...]
[ Voor 32% gewijzigd door Goner op 22-05-2013 14:26 ]
Ligt eraan...
"Sprinter" SGMm is ingericht op éénmansbediening, zowel automatische omroep en handmatige werken prima.
"Sprinter" SLT is NIET ingericht op éénmansbediening, dus heeft conducteur nodig. Automatische omroep werkt goed, handmatige vanuit de cabine zeer matig - maar met de noodintercom naast de deuren klinkt het meestal wel ok.
"Sprinter" SGMm is ingericht op éénmansbediening, zowel automatische omroep en handmatige werken prima.
"Sprinter" SLT is NIET ingericht op éénmansbediening, dus heeft conducteur nodig. Automatische omroep werkt goed, handmatige vanuit de cabine zeer matig - maar met de noodintercom naast de deuren klinkt het meestal wel ok.
Die éénmansbediening gaat dan met name over het sluiten v/d deuren vermoed ik ? Daar is de conducteur n.l. vooral mee bezig ...
Linkerspoor dus, dat is fundamenteel anders dan verkeerd spoor.ArcticWolf schreef op woensdag 22 mei 2013 @ 10:15:
[...]
100km/h+ in "verkeerde" richting / linkerspoor... van Bijlmer richting Abcoude op wat normaal andersom is.
Bij de wegvallende omroep gaat het om de handmatige omroep, niet om de automatische.RocketKoen schreef op woensdag 22 mei 2013 @ 11:17:
[...]
Het automatische omroep systeem werkt met een database .mp3 bestanden waar ze zinnen mee kunnen maken.
Om daar iets aan te veranderen moet de hele trein naar NedTrain. Dus als er een keer een nieuw station is, een mp3 bestand currupt is of er een situatie is die niet was voorzien, dan kunnen ze er ter plekke weinig aan doen. Dat kan pas veranderd worden bij de eerstvolgende onderhoudsbeurt.
Bij NS rijdt in principe op iedere trein minstens een conducteur mee.RocketKoen schreef op woensdag 22 mei 2013 @ 11:29:
[...]
Dat "vooral" kun je beter weglaten.Goner schreef op woensdag 22 mei 2013 @ 15:37:
Die éénmansbediening gaat dan met name over het sluiten v/d deuren vermoed ik ? Daar is de conducteur n.l. vooral mee bezig ...
[ Voor 10% gewijzigd door Luke! op 22-05-2013 15:47 ]
Hoezo ? Ze controleren ook wel kaartjes tussendoor ...
Goner schreef op woensdag 22 mei 2013 @ 16:00:
[...]
/zegt niks
Zit de Utrecht Maliebaan al in de SLT? Ik herinner me nog van vorig jaar:RocketKoen schreef op woensdag 22 mei 2013 @ 11:17:
[...]
Het volgende station is **KGZGGGGGZRR**, station **KGZGGGGGZRR**
☎ Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes
Dit is toch ook kansloos? Volgens mij kunnen zelfs de meeste bussen wel een update krijgen, TFTP over WiFi.RocketKoen schreef op woensdag 22 mei 2013 @ 11:17:
[...]
Reden dat de handmatige omroep zo gebrekkig is zou liggen in het feit dat het ruisfilter nogal actief is. Als je dan -zoals men geneigd is vanwege ervaringen met het oudere materieel- te dicht bij de microfoon komt tijdens het spreken vallen er ineens hele stukken weg. Remedie is om voldoende afstand te bewaren en een wat monotonere stem hanteren (dus zonder al te veel dynamiek). Dat is de reden dat sommige conducteurs het wel lukt: die snappen het trucje
Het is ook niet waar: met een laptopje kan het ding overal bijgewerkt worden. Dat dat om praktische redenen vaak in de overstand 's nachts op de opstelterreinen gebeurd is een ander verhaal, maar naar de werkplaats hoeft het materieel er niet voor.Jeoh schreef op woensdag 22 mei 2013 @ 19:22:
[...]
Dit is toch ook kansloos? Volgens mij kunnen zelfs de meeste bussen wel een update krijgen, TFTP over WiFi.
Zojuist een Fyra gespot die Utrecht van noord naar zuid passeerde en op het 2e of 3e spoor vanaf de busbaan reed. Ik gok richting Arhnem?
terug naar ItaliëRobkazoe schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 11:36:
Zojuist een Fyra gespot die Utrecht van noord naar zuid passeerde en op het 2e of 3e spoor vanaf de busbaan reed. Ik gok richting Arhnem?
(ik heb geen idee)
Gisteren zag ik ook een Fyra door Bunnik rijden, ook richting Arnhem.Robkazoe schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 11:36:
"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."
Die dingen rijden genoeg testritten, maar publiekelijk lijkt er nog altijd geen schot te zitten in het V250 en Benelux-debakel.
blijkbaar voldoet hij dus nog steeds niet....Maasluip schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 12:09:
Die dingen rijden genoeg testritten, maar publiekelijk lijkt er nog altijd geen schot te zitten in het V250 en Benelux-debakel.

is die dat wel dan? garantie termijnen, onderhoudstermijnen zijn ook al geregeld zeker....?Luccus schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 12:31:
Mag ik kosten van die gevolgtrekking?
[ Voor 17% gewijzigd door ArcticWolf op 23-05-2013 12:38 ]
Oh, het zal geheel in de stijl van NSH zijn om morgen aan te kondigen dat overmorgen er iets gaat gebeuren. Daarom snap ik dat bedrijf ook niet. Alles is hushhush en als klant word je zo behandeld dat je het idee krijgt dat ze je liever kwijt dan rijk zijn.
Maar ik zit ook in het kamp die denkt dat de V250 nog lange niet klaar voor actieve dienst is. Als die dat wel was dan was hij al lang een keer ingezet in de Amsterdam-Breda Fyra. Het is ook onzin om te denken dat je alles kunt testen zonder inzet in de reizigersdienst. Bij elke introductie van nieuw materieel werden weer extra problemen gevonden zo gauw de rezigersdienst inging.
Maar ik zit ook in het kamp die denkt dat de V250 nog lange niet klaar voor actieve dienst is. Als die dat wel was dan was hij al lang een keer ingezet in de Amsterdam-Breda Fyra. Het is ook onzin om te denken dat je alles kunt testen zonder inzet in de reizigersdienst. Bij elke introductie van nieuw materieel werden weer extra problemen gevonden zo gauw de rezigersdienst inging.
Verwijderd
Vandaag een omroepbericht voor alle mensen die iemand kwamen ophalen met de mededeling dat trein x 10 minuten vertraging heeft en over enkele minuten binnen komt.
Is dit een service van de ns?
hoe moet ik dat zien dan? is dat anders dan, de IC naar Amsterdam Amstel, Amsterdam CS en Den Helder van XX:XX vertrekt over ongeveer 10 minuten?Verwijderd schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 16:37:
Vandaag een omroepbericht voor alle mensen die iemand kwamen ophalen met de mededeling dat trein x 10 minuten vertraging heeft en over enkele minuten binnen komt.
Ik ben vandaag voor het eerst in lange tijd weer eens met de trein geweest, aangezien ik in Amsterdam centrum op loopafstand van CS moest zijn. Zowel de heen- als terugweg gingen op zich prima, alles reed iig op tijd.
Wil wel nog wat beleving vertellen
Heenweg:
Hoe lang de VIRM op de heenweg (rond 15u) was weet ik niet, niet op gelet. Ik ben toch maar gaan rennen om zeker te zijn dat ik hem ging halen, wist dat ik op het goede perron was dus sprong er gewoon in, maar toen ik eenmaal zat toch maar even terug naar de deur gelopen om op het electronische bord onder de overkapping te kijken. Maar die kon ik niet lezen en toen ging de deur dicht, nouja zal wel goed zijn. Ik ging weer terug zitten waar ik zat en toen werd op de monitor de route weergegeven, dat idd goed was. Daar was het erg rustig, wagon op 1/3e met een glazen scheidingswand er tussen en op de ramen een raamband met 'silence [s] stilte'. Dat nog nooit eerder gezien, maargoed ik vind het wel best, lekker rustig. Bij Utrecht veel mensen uit, en nog meer mensen in, maar verbaasde me er over dat iedereen waar ik zat doorliep terwijl er echt plek zat was, huh? Ben eens goed om me heen gaan kijken en ontdekte toen dat ik 1e klas zat. Shit dat was niet de bedoeling
Dus m'n spullen gepakt en 2e klas gaan zitten, waar het zoeken was naar een plekje maar wel beter zat met leuk uitzicht schuin tegenover me 
Terugweg:
M'n tante die langs het spoor woont na m'n boodschapje ook nog even bezocht, en toen ik ging raadde ze me aan betijds te gaan ivm drukte, zodat ik iig betijds op het perron zou zijn. Daar was het ook errug rustig. Toen zag ik helemaal aan de andere kant een ICE binnenrijden, langs het tegenover gelegen perron. Gezien zijn lengte verwachtte ik dat die wel tot mij zou doorrijden, maar dat deed hij dus niet. Dus met camera in de hand om er foto's van te maken liep ik zijn kant op, waar het op mijn perron ineens wel heel druk was. Ow, ok, hoop dat ik plek heb. Toen kwam mijn VIRM binnen en die reed mij zelfs nog voorbij, dus ik moest er achteraan rennen. Ik verbaasde me er over dat het maar 4 bakken waren! En dat voor de trein van 17:38 op een donderdag! Iedereen dook meteen de achterste 2-3 deuren in, dus daar deed ik niet aan mee. Ik liep langs de trein naar voren tot de voorste wagon, om daar in de coupe te ontdekken dat daar bijna niemand zat
LOL. Pas bij Amstel liep het daar ook vol. Heb geen mensen zien staan maar het was wel een erg kort treintje voor de avondspits!
Wel errug irritant was dat iemand muziek op had staan, meestens van dat oosterse gejengel, gadver wat irritant. Maar kon niet horen waar het vandaan kwam. Pas bijna terug bij Den Bosch hoorde ik ook meezingen en toen dacht ik, dan moet het uit het halletje komen. Ik kon het aan de andere kant van de wagon bovenin dus horen. Asociaal gewoon.
Wil wel nog wat beleving vertellen
Heenweg:
Hoe lang de VIRM op de heenweg (rond 15u) was weet ik niet, niet op gelet. Ik ben toch maar gaan rennen om zeker te zijn dat ik hem ging halen, wist dat ik op het goede perron was dus sprong er gewoon in, maar toen ik eenmaal zat toch maar even terug naar de deur gelopen om op het electronische bord onder de overkapping te kijken. Maar die kon ik niet lezen en toen ging de deur dicht, nouja zal wel goed zijn. Ik ging weer terug zitten waar ik zat en toen werd op de monitor de route weergegeven, dat idd goed was. Daar was het erg rustig, wagon op 1/3e met een glazen scheidingswand er tussen en op de ramen een raamband met 'silence [s] stilte'. Dat nog nooit eerder gezien, maargoed ik vind het wel best, lekker rustig. Bij Utrecht veel mensen uit, en nog meer mensen in, maar verbaasde me er over dat iedereen waar ik zat doorliep terwijl er echt plek zat was, huh? Ben eens goed om me heen gaan kijken en ontdekte toen dat ik 1e klas zat. Shit dat was niet de bedoeling
Terugweg:
M'n tante die langs het spoor woont na m'n boodschapje ook nog even bezocht, en toen ik ging raadde ze me aan betijds te gaan ivm drukte, zodat ik iig betijds op het perron zou zijn. Daar was het ook errug rustig. Toen zag ik helemaal aan de andere kant een ICE binnenrijden, langs het tegenover gelegen perron. Gezien zijn lengte verwachtte ik dat die wel tot mij zou doorrijden, maar dat deed hij dus niet. Dus met camera in de hand om er foto's van te maken liep ik zijn kant op, waar het op mijn perron ineens wel heel druk was. Ow, ok, hoop dat ik plek heb. Toen kwam mijn VIRM binnen en die reed mij zelfs nog voorbij, dus ik moest er achteraan rennen. Ik verbaasde me er over dat het maar 4 bakken waren! En dat voor de trein van 17:38 op een donderdag! Iedereen dook meteen de achterste 2-3 deuren in, dus daar deed ik niet aan mee. Ik liep langs de trein naar voren tot de voorste wagon, om daar in de coupe te ontdekken dat daar bijna niemand zat
Wel errug irritant was dat iemand muziek op had staan, meestens van dat oosterse gejengel, gadver wat irritant. Maar kon niet horen waar het vandaan kwam. Pas bijna terug bij Den Bosch hoorde ik ook meezingen en toen dacht ik, dan moet het uit het halletje komen. Ik kon het aan de andere kant van de wagon bovenin dus horen. Asociaal gewoon.
Ik ben van de 1e klas waar ik per ongeluk zat naar de 2e klas verhuisd toen ik er achter kwam om moeilijkheden te voorkomen, voor het geval er een conducteur langs zou komen. Eenmaal in de 2e klas kwam die inderdaad langs... maar dan ook letterlijk langs, hij keek rond naar iedereen, liep rustig, maar hij controleerde niemand!? Ook handig...Goner schreef op woensdag 22 mei 2013 @ 16:00:
[...]
Dit topic is gesloten.
Let op:
Hallo vrienden,
We zijn bezig met de tweede serie van Gathering of the Tweaker. Daarvoor zoeken we Tweakers die mee willen werken. Daarbij vroeg ik me af of er iemand is die een leuke spoor gerelateerde hobby of verzameling heeft. Bijvoorbeeld iemand zijn (of haar
) modelspoorbaan heeft geautomatiseerd. Of een super H0 baan door de tuin heeft lopen. Prachtige collectie of verzameling, alles mag. Om een indruk te geven, hier een link naar een <a href ='http://tweakers.net/video/6030/gathering-of-the-tweakers-telefoonverzameling.html'>eerdere aflevering.</a>
Heb je interesse of een tip? Stuur me een <a href='http://gathering.tweakers.net/forum/send_privatemessage/2030'>DM</a>. Alvast bedankt!
Hallo vrienden,
We zijn bezig met de tweede serie van Gathering of the Tweaker. Daarvoor zoeken we Tweakers die mee willen werken. Daarbij vroeg ik me af of er iemand is die een leuke spoor gerelateerde hobby of verzameling heeft. Bijvoorbeeld iemand zijn (of haar
Heb je interesse of een tip? Stuur me een <a href='http://gathering.tweakers.net/forum/send_privatemessage/2030'>DM</a>. Alvast bedankt!