"Always remember to quick save" - Sun Tzu
In de uitbreiding zitten ook mooie dingen, Great Powers die verschillende acties kunnen uitvoeren, ruler personalities & traits, queens, abdicate option. Wel één van de betere expansions van de laatste tijd
Mee eens, ik heb de game sinds 2 weken ook weer opgepakt. Heb de DLC nog niet gekocht maar de gratis patch geeft al voldoende functies om veel plezier te beleven, inderdaad is de technology veel beter geregeld. Hier kun je zelf mooi invloed op uitoefenen en met voldoende geld kun je met de technology goed bijblijven met de westerse krachten als je bijv. Russia of de Ottomans speelt.Chris7 schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 10:15:
Maar wel hele mooie toevoegingen! Onder meer in de free patch de vervanging van tech groups (Western, Eastern, Muslim etc.) en de bijbehorende westernization door Institutions die zich langzaam verspreiden, en de aanpassingen in culture: je kunt nu zelf bepalen welke culturen geaccepteerd zijn of niet.
In de uitbreiding zitten ook mooie dingen, Great Powers die verschillende acties kunnen uitvoeren, ruler personalities & traits, queens, abdicate option. Wel één van de betere expansions van de laatste tijd.
Ik ben wel gefrutreerd geraakt van missende maar bepalende diplomatieke opties in de basis game. Ik heb een aantal playthroughs gekeken op youtube, maar die gebruiken opties/methods die ik onmogelijk kan gebruiken. Ik ben uiteindelijk toch overstag gegaan en de expansions ook aangeschaft. Maakt het toch een stuk makkelijker om met Holland te spelen door grotere landen te vragen om te helpen met je onafhankelijksheidsoorlog.
Toen op internet gelezen dat het juist beter is om het spel te leren als Ottomans, of als Portugal (colonial game). Uiteindelijk heeft dat een duw in de goede richting gegeven en heb ik daarna ook de meeste expansions gekocht in verband met niet te missen opties.
Achteraf heb ik er geen spijt van en ben ik inmiddels 300 uur wijzer in het spel. En ik durf nog steeds niet te zeggen dat ik het spel goed ken, want elke keer als ik online iets opzoek leer ik weer wat (details) bij. De game is zo ontzettene complex en op zoveel manier aan te pakken dat je volgens mij nooit uitgeleerd kan raken.
De oorlogen, combat width, morale, tradition, combat ability, trade, steering, trade leagues, prestige met personal unions, claim throne, espionage, diplomacy, development, scorched earth... noem het allemaal maar op... er is echt zooooveel te leren en volledig te beheersen dat ik echt nooit ben uitgeleerd met dit spel.
Oostenrijk is ook leuk. De HRE vormen en zelfs Frankrijk stelt niks meer voor.
Maar er is een land dat ze allemaal verslaat.
Pruissen.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Hoe begint je game;
Hoe zijn de beginrelaties? Niet gunstig? Restart.
Wie maakt er allianties met wie? Niet gunstig? Restart.
Komt er een Habsburg op de troon van Bohemia? Niet? Restart.
Heb je een missie om Venice aan te vallen? Nee? Restart.
Splitst Hongarije zich af van je personal union? Ja? Restart.
Is Venice allies met Frankrijk op het moment dat je ze wilt aanvallen? Ja? Restart.
Is de Boheemse troon te claimen maar komt de timing niet goed uit met de oorlog met Venice? Restart.
Is de Hongaarse troon te claimen, maar worden ze 'guaranteed' door de Ottomanen? Restart.
Is Bohemia geallieerd met de verkeerde landen waardoor je de troon niet kan claimen? Restart.
Lijf je Hongarije niet in als de koning doodgaat? Restart.
En dan in Ironman, en met de vervelende engine die telkens de hele game opnieuw opstart. Verschrikkelijk. Ik geef het denk ik op..
Het is zó vervelend als je een goede, degelijke game wilt spelen dat je afhankelijk bent van zoooovel factoren om het een beetje goed te laten lopen. Al mijn Austria games zijn tot nu toe nooit leuk uitgepakt en met deze guide probeer ik nu een leuke game te beginnen. Maar nu is inmiddels 10 uur geweest en heb ik urenlang de game constant zitten herstarten als er weer eens iets niet goed uitpakte..
Ik denk dat ik Austria toch maar laat voor wat het is en mijn frustratie even kwijt moet in een andere natie die ik gewoon zonder strategie lekker ga spelen.
[ Voor 4% gewijzigd door Divak op 01-02-2017 22:20 ]
Het ligt natuurlijk aan je speelstijl, maar EU4 is ook een spel van wachten op het goede moment. Soms moet je gewoon even doorspelen terwijl het wat minder gaat, maar dan komen er weer ineens allerlei kansen voorbij.
Het is een ingewikkeld spel met een stijle leercurve. Maar dat neemt niet weg dat het spel prima speelbaar is.Divak schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 22:19:
De mindere kant van het spel komt nu ook boven drijven. Wil met Austria een leuke game beginnen, daar heb je wel een aantal goede strategieën voor, maar hangt enorm veel af van random factoren..
Hoe begint je game;
Hoe zijn de beginrelaties? Niet gunstig? Restart.
Wie maakt er allianties met wie? Niet gunstig? Restart.
Komt er een Habsburg op de troon van Bohemia? Niet? Restart.
Heb je een missie om Venice aan te vallen? Nee? Restart.
Splitst Hongarije zich af van je personal union? Ja? Restart.
Is Venice allies met Frankrijk op het moment dat je ze wilt aanvallen? Ja? Restart.
Is de Boheemse troon te claimen maar komt de timing niet goed uit met de oorlog met Venice? Restart.
Is de Hongaarse troon te claimen, maar worden ze 'guaranteed' door de Ottomanen? Restart.
Is Bohemia geallieerd met de verkeerde landen waardoor je de troon niet kan claimen? Restart.
Lijf je Hongarije niet in als de koning doodgaat? Restart.
En dan in Ironman, en met de vervelende engine die telkens de hele game opnieuw opstart. Verschrikkelijk. Ik geef het denk ik op..
Het is zó vervelend als je een goede, degelijke game wilt spelen dat je afhankelijk bent van zoooovel factoren om het een beetje goed te laten lopen. Al mijn Austria games zijn tot nu toe nooit leuk uitgepakt en met deze guide probeer ik nu een leuke game te beginnen. Maar nu is inmiddels 10 uur geweest en heb ik urenlang de game constant zitten herstarten als er weer eens iets niet goed uitpakte..
Ik denk dat ik Austria toch maar laat voor wat het is en mijn frustratie even kwijt moet in een andere natie die ik gewoon zonder strategie lekker ga spelen.
Ik zou beginnen met spelen in de normale modus, ironman is beter geschikt voor de meer gevorderde speler.
Daarnaast zou ik me richten op mijn eigen spel, niet op hoe anderen het doen op YT. Je moet ook met 'teleurstellingen' om kunnen gaan. Krijg je als Castillië Aragon niet door het event geannexeerd? Dat is jammer, maar dan verover je het toch gewoon zelf?
Natuurlijk kun je na elk gemist event de game herstarten, maar op die fiets ga je het niet leren.
"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi
Ik mag mijzelf ook inmiddels wel een gevorderde noemen. Heb de game inmiddels honderden uren gespeeld. Of dat iets is om trots op te zijn weet ik nog nietGhengis schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 14:28:
[...]
Het is een ingewikkeld spel met een stijle leercurve. Maar dat neemt niet weg dat het spel prima speelbaar is.
Ik zou beginnen met spelen in de normale modus, ironman is beter geschikt voor de meer gevorderde speler.
Daarnaast zou ik me richten op mijn eigen spel, niet op hoe anderen het doen op YT. Je moet ook met 'teleurstellingen' om kunnen gaan. Krijg je als Castillië Aragon niet door het event geannexeerd? Dat is jammer, maar dan verover je het toch gewoon zelf?
Natuurlijk kun je na elk gemist event de game herstarten, maar op die fiets ga je het niet leren.
Ik speelde overigens Ironman voor de achievements.
Al mijn overige games speel ik gewoon zonder guides en verdere tactieken, hooguit bekijk wat 'kansen' voor de speelstijl betreft. Ook in Ironman, zodat er niet zoveel te savescummen valt als er een oorlog verkeerd uitpakt en ik het gewoon in het veld moet oplossen
Toevallig heb ik laatst ook een heel erg interessante game als Oman gespeeld. De Ottomanen proberen tegen te houden/te verslaan is al een klus opzich, en daarnaast heb je erg goede trade- en kolonie-kansen. Ik lees ook veel leuks over Ethiopië, die wil ik ook eens oppakken en heel Afrika zien te pakken.
[ Voor 9% gewijzigd door Divak op 02-02-2017 15:15 ]
Ik begrijp je statement, echter heb je bij bepaalde achievements of situaties helemaal geen zin om de game opnieuw te beginnen. Er zitten al gauw tientallen uren in de savegames waar je echt fanatiek mee bezig bent, om dan door domme pech al die tijd kwijt te raken, daar heeft niemand zin in. Vandaar dat ik soms nog wel wil 'savescummen'; mooiste voorbeeld is misschien nog wel waar je op het punt staat om een PU over France of een ander groot land te krijgen, de huidige koning/koningin een jaar of 75 is en dan plotseling toch nog een kind weet te baren. Sla mij dan maar neerShabbaman schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 14:49:
Als je zo vaak een herstart doet, waarom laat je Ironman niet gewoon zitten? Ga lekker savegames herladen totdat je je zin hebt.
Tijdens de vorige patch series was het in ieder geval nog mogelijk om te savescummen om bijvoorbeeld te vermijden dat je PU van een ander land zou komen omdat je heir en al zijn kinderen besluiten dood te gaan terwijl je ruler al 68 jaar oud is. Het kan zijn dat andere type events, zoals de locatie van de institutes en het triggeren van de Bourgondian Inheritance wel al een aantal jaren van te voren vast liggen, dat durf ik niet te zeggen.badboyqxy schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 11:20:
ik dacht dat eu4, 1 tot enkele jaren vooruit al de event variables had berekend om dit soort dingen te beperken
Zijn er overigens nog mensen die zin zouden hebben eens multiplayer game op te zetten op sommige doordeweekse avonden? Zelf ben het spel best goed meester, maar ben absoluut geen pro - world conquest zie ik mezelf voorlopig echt niet doen. Tijdens multiplayer ben ik sowieso veel meer gefocussed op samenwerken dan elkaar de hersens inslaan.
We kunnen wel eens een MP game starten. Voeg me maar toe op Steam; RTS_Thomas.Imo62 schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 17:46:
[...]
Tijdens de vorige patch series was het in ieder geval nog mogelijk om te savescummen om bijvoorbeeld te vermijden dat je PU van een ander land zou komen omdat je heir en al zijn kinderen besluiten dood te gaan terwijl je ruler al 68 jaar oud is. Het kan zijn dat andere type events, zoals de locatie van de institutes en het triggeren van de Bourgondian Inheritance wel al een aantal jaren van te voren vast liggen, dat durf ik niet te zeggen.
Zijn er overigens nog mensen die zin zouden hebben eens multiplayer game op te zetten op sommige doordeweekse avonden? Zelf ben het spel best goed meester, maar ben absoluut geen pro - world conquest zie ik mezelf voorlopig echt niet doen. Tijdens multiplayer ben ik sowieso veel meer gefocussed op samenwerken dan elkaar de hersens inslaan.
Laatst nog een potje met Venetië begonnen en uiteindelijk Italië opgericht.
Het bijbehorende rijk;
Oostenrijk en Ethiopië zijn allies en Byzantium een vassal die ik teveel gefeed heb

Btw, gaan we er nog werk van maken van een multiplayer game?
Gelukkig ging het erg voorspoedig en de volgende achievements gehaald.
One Night in Paris = Own Paris en England
An Industrial Evolution = 25 development in Northumbria, Mercia, East Anglia and Wessex.
Trustworthy = 100 Trust met 5 allies
Voting Streak = Pass 11 issues in a row in Parliament.
Subsidize my Love = Subsidize 3 different allies at least 50% of their monthly income without running a deficit.
Die Trustworthy was wel pittig. Duurt erg lang voordat je genoeg trust hebt of genoeg favors om uit te geven.
Moest alle oorlogen accepteren, zelfs als je enorm in de minderheid bent. Maar door specifieke gevechten en sieges te winnen lukte het toch!
Welke achievement(s) zijn jullie nu het meest trots op?
Voor mij is dat Master of India. Begon het spel als Spanje om te koloniseren en alles ging zo voorspoedig dat ik nog 100 jaar over had aan het eind. Dus besloot toen maar om die achievement te proberen. Maar er zijn daar wel heel veel provincies, net toen ik dacht alles bij elkaar te hebben bleek de machtige ming nog een provincie te hebben... Alles gestackt op de wargoal en maar wachten tot ze het zat waren.

Nieuwe expansion Mandate of Heaven
Mandate of Heaven will retail for $19.99 via digital distributors worldwide.
Release Date: April 6, 2017
Mandate of Heaven brings a host of new features to EU4, including:
- Historical Ages and Golden Eras: Meet objectives in four historical ages from the Age of Discovery to the Age of Revolutions, earning new bonuses and powers for your country. Declare a Golden Era to further increase your chance of success.
- Chinese Empire: New mechanics for Ming China, including Imperial Decrees and Imperial Reforms to bolster the Dragon Throne.
- Tributaries: Force your neighbors to pay tribute to your Chinese Empire, paying you in gold, manpower or monarch points.
- New Japanese Rules: Daimyos now owe loyalty to the Shogun – and the Shogun is whomever controls the imperial capital of Kyoto. Compel the loyalty of your daimyos with new interactions that require them to submit to your authority, contribute to your power or even commit seppuku.
- Manchu Banners: Rally the Manchu warlords around your throne and call up the traditional banners to reinforce your army.
- Diplomatic Macrobuilder: Common diplomatic actions are now easily available from the macrobuilder interface.
- New religious mechanics: Confucian nations take a penalty to Harmony for converting individual provinces; however, they also have the option to Harmonize with other religions, a lengthy process that — when complete — unifies heretical and heathen beliefs with the true faith.
[ Voor 71% gewijzigd door Kroga op 17-03-2017 12:26 ]
Big Blue Blob - Een van de eerste achievements die mij gewoonweg niet lukte om te krijgen in meerdere campaigns. In 1 playthrough had ik de benodigde provences, maar miste ik de deadline om te coren met 3 maanden ofzo. Dat was balen.Kroga schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 11:30:
Welke achievement(s) zijn jullie nu het meest trots op?
The Buddhists Strike Back - Dat je heel India als Ceylon moet bezitten. Deze was ook lastig om te krijgen.
De leukste achievements vind ik die met Brandenburg/Prussia, het heeft toch wel wat om met space marines te spelen en dat je zelfs Frankrijk stackwiped alsof het niets is. En Ethiopa's achievements zijn ook wel grappig; je begint dan als een grote jongen in je regio, maar moet het dan opnemen tegen de Mamluks en de Ottomans om je benodigde provincies te hebben.
Welke DLC je echt moet hebben weet ik niet, ik loop meestal 1tje achter, zodat ik ze altijd in sale kan kopen.
Maar degene die als goed worden bestempeld: Art of War, Common Sense, Rights of Man (correct me if I'm wrong)
Maar in het begin zal het overweldigend zijn, zeker gezien de tutorial van EUIV niet al te best is. Ik weet nog dat ik het voor het eerst startte, en dacht van "Hmmm ok, en nu?". Je zal wel een aantal uren erin moeten steken om het spel te beheersen. Het helpt als je op Youtube al een paar let's plays volgt van EUIV. Ik kan die van Arumba wel aanbevelen, hij heeft ook een eigen tutorial gemaakt voor het spel. Die op sommige punten verouderd zal zijn (Technology is door Paradox veranderd)
Dus het vereist wel wat inspanning van de beginnende speler. Maar als je er eenmaal in zit. Dan kom je er eigenlijk zo goed als niet van af. Ik heb sinds ik EUIV speel, eigenlijk geen andere game meer aangeraakt.
Belangrijkste dlc:
. Art of War: hier zitten opties in waarvan ik vind dat ze eigenlijk gewoon in de base game moeten zitten.
. Common Sense: Waarmee je met je Monarch Points provincies kan upgraden. Dit is zeer belangrijk geworden door de veranderingen in Technology. Als je buiten Europa speelt, dan heb je dit in principe nodig om bij te blijven in tech. En het is ook handig voor Europese landen.
Dit zijn de twee belangrijkste die vrijwel in elke spel die je speelt zeer handig zijn. De rest is meer optioneel in mijn opinie, en leuk als je met specifieke landen speelt.
Dat het spel 4 jaar oud is merk je niet, het wordt nog steeds constant bijgewerkt. Samen met elke expansion brengt Paradox een gratis patch uit en ook tussendoor zijn er verschillende updates. Het mooie is dat de base game al prima is, en als je na een tijdje merkt dat je meer inhoud wil dan kun je er DLC's bij kopen.sjoerdpolder schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 17:38:
Is dit spel nu nog de moeite waard om na 4 jaar na release te kopen of zijn er in jullie ogen betere alternatieven in dit genre. Zo ja welke? Zo nee, welke dlc zijn echt must need en welke voegen zeer weinig toe. Ik wil het best proberen, en de sale prijs is goed, maar alle dlc is bij elkaar wel behoorlijk prijzig.
Zoals hierboven gezegd zijn Art of War en Common Sense wel de belangrijkste, en Rights of Man voegt ook veel algemene dingen toe. Veel van de andere expansions richten zich op bepaalde gebieden van het spel (bijvoorbeeld de nieuwe wereld of China), dus die zijn wat interessanter als je daarmee wil spelen.
Laat je overigens niet afleiden door de enorme hoeveelheid op Steam, het grootste deel van de DLC's zijn cosmetisch. Zie de topic start voor een lijst van de expansions die ook echt gameplay toevoegen.
Net ook maar gekocht, heb deel 3 veel gespeeld maar nooit echt wat bereikt in het spel.
Vaak overnieuw beginnen met andere naties en zo, nu ga ik er maar echt goed eens voor zitten.
Smiling as the shit comes down...
ieuwste dlc is gelukkig al wat beter dan de vorige als we de steamrating mogen geloven
Ik heb ook al even zitten kijken naar die DLC's maar ik ga eerst even de basis game spelen om te kijken of ik het net zo leuk vind als EU3 vele jaren terug.
Maar het mooie van de Paradox games is dat de base game ook gewoon ondersteund wordt en je daar al een heel leuk spel mee hebt. En in de sale valt het best mee hoe duur de oudere DLC's zijn, over het algemeen zijn die met 50% korting te krijgen. Voor honderden uren speelplezier niet veel geld in mijn ogen.
Met uitzondering van de nieuwste zijn ze allemaal met 50% korting op dit momentAntiChrist7 schreef op zondag 19 november 2017 @ 16:48:
eer er een dlc in sale staat zijn er al weer twee bijgekomen
niet correct, maar goedScrooLoose schreef op zondag 19 november 2017 @ 17:56:
[...]
Met uitzondering van de nieuwste zijn ze allemaal met 50% korting op dit moment
Mijn punt blijft dus: eer dat een dlc -50 staat zijn er al twee nieuwe die niet/beperkt in sale gaan
Het ging erom dat alle DLC behalve de nieuwste flinke korting heeft.
Nogal een verschil met jouw eerdere bericht
eer er een dlc in sale staat zijn er al weer twee bijgekomen
Tenzij er een geheime dlc is, dan is het drie natuurlijk. of de hele wiskunde plotseling is herschreven
Maar maakt verder ook niet uit
Ben de beginner tutorial van quill18 aan het volgen, veel informatie te verwerken.
Merk wel dat ik eigenlijk alles kwijt ben van mijn tijd dat ik EU3 speelde, maar dat is ook al wel bijna 10 jaar geleden ofzo ? dus misschien wel te verwachten.
Beetje sensory overload op dit moment
Grappig want toen ik EU4 voor het eerst speelde leek het naar mijn idee nog heel erg op EU3, maar dan met betere graphics en een aantal nieuwe dingen zoals de rivals, en het herschreven trade system. Dat was vlak nadat IV uit kwam. Inmiddels is alleen de base game al weer veel verder ontwikkeld dus herken je inderdaad minder zaken uit de vorige versie. Wat helemaal geen probleem is, want het spel is er alleen maar beter op geworden. Maar voor beginners duurt het inderdaad even voor je er in komtScrooLoose schreef op maandag 20 november 2017 @ 21:21:
Ben de beginner tutorial van quill18 aan het volgen, veel informatie te verwerken.
Merk wel dat ik eigenlijk alles kwijt ben van mijn tijd dat ik EU3 speelde, maar dat is ook al wel bijna 10 jaar geleden ofzo ? dus misschien wel te verwachten.
Beetje sensory overload op dit moment
Het heeft me weet ik hoeveel pogingen gekost, want de AI haat mij echt, heel erg...
Niet dat de AI nu niet hatelijk bezig was. Ik heb vrijwel de hele game een alliantie met Oostenrijk aangehouden als primaire alliantie, en die eikels gingen de gehele game, constant allianties aan met elke mogelijke vijand, zowel bestaand als mogelijkheid voor expansie. Ik heb constant moeten zoeken naar omwegen om toch maar uit te breiden, en die diende zich aan en dan was het meteen pakken. Uiteindelijk met dank aan de glorieuze space marines en veel manipulatie van allianties toch nog heel wat gebied opgeslokt. Het hielp vooral dat Bohemen, in deze game super Bohemen opeens onder een PU kwam van Rusland waardoor mijn aartsvijand weg was. Die veroveren is me nooit gelukt, want Oostenrijk moest zo nodig een alliantie aangaan met Rusland.
Aan het einde van de game probeerde ik nog wat stukjes Duitsland in te nemen omdat er weer eens een opening was. In de laatste 6 jaar iets van 800.000 doden aangebracht, uiteraard voornamelijk tegen Frankrijk.
Ik durfde eigenlijk ook niet veel omdat ik een Ironman game speelde, en constant genaaid werd door de AI. Toen ik eenmaal durfde, echt holy crap. Ik wist dat Pruisen sterk was, maar wow. Ik had iets van 125% discipline en een gigantische stack aan combat en moraal boosts, en slachtte gewoon alles af.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
4 provincies gepakt in die oorlog, had gehoopt op heel Portugal maar had niet door dat Engeland EN Papel State co-belligerent waren dus geen 100% control over provincies ( zo werkt dat toch ?)
Paar jaar later.... Aragon die me de oorlog verklaart samen met Papel State.
Pffft
Morgen maar verder
Met een land zoals Castilië kan je het veel slimmer aanpakken. Groot land, groot leger en weinig aangrenzende vijanden. Je doel moet zijn om het hele Iberische schiereiland te veroveren, en dan ga je koloniaal. Portugal vroeg veroveren is belangrijk omdat je zo alle koloniale routes kan blokkeren voor de AI. Pak de koloniale landen in West-Afrika en de eilanden naar Amerika, en dan kan de AI tot iets van 1600 niet eens beginnen met koloniseren. Heb jij al de meeste gebieden ingenomen. Wat ook kan is Portugal reduceren tot een klein landje, en in een volgende oorlog tot vazal maken. Koloniseren ze extra voor jou, en je kan ze altijd integreren.ScrooLoose schreef op zondag 26 november 2017 @ 23:37:
Net met Castille een oorlog gewonnen tegen Portugal, Engeland, Papel State en 2 kleinere onbeduidende landen.
4 provincies gepakt in die oorlog, had gehoopt op heel Portugal maar had niet door dat Engeland EN Papel State co-belligerent waren dus geen 100% control over provincies ( zo werkt dat toch ?)
Paar jaar later.... Aragon die me de oorlog verklaart samen met Papel State.
Pffft
Morgen maar verder
Qua oorlog zou ik vriendjes blijven met Aragon. Vrij snel in de game krijg je de Iberian wedding, en dan is Aragon onder een personele unie, dus min of meer een vazal van jou. Later vorm je dan Spanje. Portugal dus uitschakelen. Hoe doe je dit? Nou je sluit individueel vrede met andere landen in de alliantie. De Britten kan je timen qua oorlog, want die komen altijd met Frankrijk in oorlog en laten soms dan Portugal zitten, andere keren doen ze nauwelijks mee omdat ze dood worden gemept door Frankrijk. Papal State kan je militair verslaan, en dan belegeren totdat ze vrede sluiten. Idem voor alle andere landen. Pas alleen wel op voor te grote overwinningen. Meer dan 50 agressieve expansie kan leiden tot een coalitie, en coalities tegen je zijn zelfmoord, tenzij je late game Pruisen bent en toch iedereen dood kan knuppelen.
Verder voor je legers is discipline belangrijk. Qua militaire ideeën pak je die discipline geven, of in combinatie met andere ideeën, discipline geven. Je gaat geen Prussian Space Marines krijgen, maar Spanje kan altijd goede legers op den been krijgen. Sterk genoeg om OP Frankrijk van je af te houden indien nodig.
Moet wel zeggen dat ik niet met de standaard instellingen bezig ben.
Ik speel op easy met die "luck" optie helemaal uit dus niet op historical
Dit is mijn eerste echte game die ik van plan ben helemaal "uit te spelen" dus ik laat het nu allemaal maar gebeuren en zie wel waar het schip strand.
Portugal had inderdaad al een aantal landjes aan de kust van Afrika, waarvan ik 1 nu heb door die gewonnen oorlog.
Eerst even aanzien hoe het gaat nu Aragon mij de oorlog heeft verklaard, daarna was inderdaad het plan om het een en ander te kolonialiseren.
Verslavend spelletje hoor, eventjes een potje spelen is er niet bij met EU4
/edit
Blijkbaar vind EU4 het nodig om me ook maar even een civil war te geven
/edit 2
Heb even een savegame van een paar jaar eerder geladen om te kijken of ik Aragon er van kan weerhouden om op oorlogspad te gaan bij mij omdat Civil War + oorlog met Aragon en Papel State om dan even later ook nog Frankrijk er bij te halen word mij wat te veel.
Frankrijk en Aragon waren blijkbaar matties, niet gezien
[ Voor 20% gewijzigd door ScrooLoose op 27-11-2017 22:24 ]
Maar ik was ondertussen weer een nieuwe Pruissen game begonnen, Zit net over de 1600 en de AI haat mij niet. Vrijwel heel Duitsland is al gevallen.
Portugal heeft nu nog maar 1 gebied, die moet morgen maar
Oh ja en heb nu zelfs een Royal Wedding met Frankrijk dus daar hoef ik ook niet meer bang voor te zijn
Maar Morocco doet nu moeilijk en ook Tunis heeft het op een paar provincies gemunt.
[ Voor 40% gewijzigd door ScrooLoose op 27-11-2017 23:48 ]
Van Portugal een vazal maken en die Noord Afrikanen kan je gewoon dood meppen. Wel even een muur van forten bouwen langs de Franse grens. Vertrouw de Fransen nooit.ScrooLoose schreef op maandag 27 november 2017 @ 23:43:
Net ook die Iberian wedding gehad en toen gelijk maar Portugal weer aangevallen.
Portugal heeft nu nog maar 1 gebied, die moet morgen maar
Oh ja en heb nu zelfs een Royal Wedding met Frankrijk dus daar hoef ik ook niet meer bang voor te zijn
Maar Morocco doet nu moeilijk en ook Tunis heeft het op een paar provincies gemunt.
Oh en als je geld nodig hebt, dan je leger onderhoud omlaag gooien als je even geen oorlog plant. Je bent toch niet snel aan te vallen dus je leger haar moraal kan herstellen als iemand je de oorlog verklaard, voordat ze je forten kunnen nemen.
Al is het wel even uitzoeken, het is inmiddels al een paar jaar geleden dat ik dit speelde. En in de tussentijd zijn er ook nog eens heel wat nieuwe features in de game, met alle nieuwe DLC.
De hele game is totaal anders ja. Aantal dingen zijn beter, maar een aantal dingen zijn ook slechter. Zo is de AI perfect bereid om zichzelf voor duizenden dukaten in de schulden te steken door eindeloos mercenaries te spammen. Die zijn ook in gigantische aantallen beschikbaar, en regenereren veel te snel. Als je dus niet een oorlog met een overmacht begint, dan kan je zomaar overweldigd worden door de AI. Je moet een AI die dit doet volledig belegeren, en zo snel mogelijk. Polen in het bijzonder is hier zeer, zeer irritant in.Arrne schreef op woensdag 29 november 2017 @ 11:49:
Ik zag een paar dagen dit topic voorbijkomen, en heb dit maar weer eens geïnstalleerd. Inmiddels zitten er alweer wat uurtjes in..
Al is het wel even uitzoeken, het is inmiddels al een paar jaar geleden dat ik dit speelde. En in de tussentijd zijn er ook nog eens heel wat nieuwe features in de game, met alle nieuwe DLC.
Qua DLC zou ik wel goed kijken welke je kan overwegen. Een aantal zijn gewoon slecht en veel te duur, anderen absoluut noodzakelijk.
Verder zelf weer verder met Pruissen 2.0. Het gaat wat langzamer omdat de makkelijke prooien op zijn. Denemarken even vermoord in twee oorlogen, Silezië en Bohemen ook wat van gegrepen, verder zuid Duitsland in om Duitsland te vormen en dan naar het oosten zoals elke goede Pruis/Duitser beaamd.
Ben zelf maar begonnen met een game als Castille, dat is wel een handige om het allemaal weer te leren.
[ Voor 17% gewijzigd door Arrne op 29-11-2017 13:15 ]
Ook eerste spel met Mandate of Heaven, ages zijn een leuke toevoeging maar met name de diplomatic macrobuilder is er een die veel tijd bespaard. Niet meer de hele tijd alle landjes aanklikken om te kijken bij wie je wat kan doen
psn: jagermeistertim
Ik zou dus gewoon één of twee van die video's kijken - focus je vooral even op het begin van de campaign. Zoek een land uit (Castille is een aanrader), op de wiki staat dan handige informative en voor sommige landen ook al een aangeraden strategie. En dan: proberen, proberen te snappen wat er werkt en wat niet, en herhalen ;-).TTHEEBO1 schreef op donderdag 30 november 2017 @ 08:23:
Sinds dit jaar weer helemaal terug in het strategy genre. Nu de sprong in het diepe gewaagd met EU IV. Game opgestart en er vrij snel achtergekomen dat een turorial echt noodzakelijk is. Wat gezocht en tips gekregen om die van Arumba te bekijken. Prima. Ik gisteren die tutorial zoeken, blijkt ie uit meer dan 100 video’s van meer dan 20 minuten te bestaan! Ik begin dus ergens in 2020 een keer aan mn eerste campaign :-)
Succes!
Echt, AI, waarom haat je me?

Ik kan eromheen door Bohemen aan te vallen want die hebben ook een alliantie met Oostenrijk. Ik heb langs de grenzen alleen maar lv8 forten die het met gemak een jaar uithouden. Leger is bijna 200 regimenten met Pruisische discipline. Ik heb een inkomen van 50+, bijna 200k mankracht in reserve en de helft van mijn infanterie zijn bewust mercenaries zodat ik heel lang in een oorlog kan blijven zonder door de mankracht heen te komen, maar toch. AI waarom haat?
Overigens is dat met mercenaries een leuke geavanceerde truc. Normale infanterieregimenten moeten aangevuld worden door je eigen mankracht. Beleger jij forten of vecht je veldslagen dan verlies je al snel enorm veel mankracht. Mercenaries worden volgens de game uit de aarde getrokken, het zijn net orks. Die vul je aan met hogere leger onderhoud, dus geld ertegenaan gooien. Ze raken nooit op. Kan je het betalen, dan moet je dit doen. Vervolgens maak je cavalerie en artillerieregimenten wel uit normale mankracht. Zeker artillerie moet je doen.
Combatsystem werkt als volgt:
Je hebt combatwidth, en die moet je vullen met infanterie en cavalerie. Ik geef zelf de voorkeur aan weinig cavalerie omdat ik de kosten/baten niet erg goed vind. Vervolgens verlies je tijdens gevechten regimenten die op nul moraal komen en wegrennen, of iedereen dood. Die kunnen worden vervangen door nieuwe regimenten door reserveregimenten. Daarom is het aan te raden om combat width +50% te hebben aan infanterie. Heb je dit niet, dan worden artillerieregimenten uit de tweede lijn naar voren gebracht, en dat wil je absoluut niet. Artillerie doet altijd moraal damage, dus die wil je vurende houden op je tweede lijn.
Dan is er moraal vs discipline. Hoger moraal is altijd fijn, maar discipline is beter. Dit omdat discipline zowel meer moreel damage uitdeelt, als minder incasseert. Dat is ook waarom Brandenburg/Pruissen het sterkte land in de game is. Je krijgt als ideeën flink wat moraal, maar ook discipline. Hierdoor kan je je verliezen enorm verminderen. Verder als je een veldslag binnen een aantal dagen wint, dan krijg je een stack wipe, en dat doet Pruissen nog wel eens.
Thanks! Denk dat ik dat idd maar ga doen, dank voor de wikitip ook, ziet er nuttig uit!theturtle schreef op donderdag 30 november 2017 @ 09:04:
[...]
Ik zou dus gewoon één of twee van die video's kijken - focus je vooral even op het begin van de campaign. Zoek een land uit (Castille is een aanrader), op de wiki staat dan handige informative en voor sommige landen ook al een aangeraden strategie. En dan: proberen, proberen te snappen wat er werkt en wat niet, en herhalen ;-).
Succes!
Ik heb het echt een aantal keer moeten proberen, maar nu doe ik het voor de tweede keer. De truc is om zowel Bohemen als Oostenrijk met je mee te krijgen. Alternatief is Oostenrijk en Polen, maar dat is als tegenwicht voor Bohemen wat automatisch je aartsvijand is als het niet je bondgenoot is.Chris7 schreef op donderdag 30 november 2017 @ 11:34:
Ik wil ook nog wel eens een goede game als Pruisen spelen. Laatste keer als Brandenburg kreeg ik weer iedereen tegen me, Polen, Bohemen en Oostenrijk. Dan is het erg lastig nog een beetje uit te breiden. Een goede strategie lijkt inderdaad de alliantie met Oostenrijk te zijn, dat ga ik ook eens proberen. Maar nu eerst maar eens de Mughals vormen als de Timurids
Eerste oorlog is Pommeren tot vazal maken. Dat kan meteen in een keer. Stolp annexeer je wel. Grijp dan Koningsberg als je de alliantie hebt om de Teutoonse Orde te verslaan. Danzig is optioneel en kan je heel goed vrijmaken en dan als alliantie gebruiken, en dan later veroveren.
Verder verover de eerste honderd jaar bijna niks. Nee, vazalisatie en annexatie van steeds kleine staatjes. Krijg je kleine legertjes die je niks kosten, kan je admin punten besparen en diplo punten die toch nutteloos zijn gebruiken. Annexeer eens in de zoveel tijd wat vazallen en dan krijg je hun legers, upgradede gebieden etc. Zo krijg je veel minder agressieve expansie waardoor je niet over de 50% gaat en meteen vermoord wordt door de gehele HRE.
Dan als je de sterkste macht bent in de HRE, dan kan je agressief gaan doen. Dan heb je allang Pruissen gevormd. Vermoord Denemarken zodra Zweden losbreekt, of breek Zweden los. Rol Noord-Duitsland op en bouw een enorme fregattenvloot voor inkomsten bij een tradenode, als er een gelegenheid is dan pak je de vrijsteden die altijd goed ontwikkeld zijn, en naar het zuiden gaan. Heb je de kans dan schakel je Bohemen uit. Saxen is meestal ook een bondgenoot, maar als je die kan laten stikken in een niet te winnen oorlog dan is dat in je voordeel, omdat je ze later veroverd.
Oh en het is de HRE. Alle AI's bouwen hun kleine leger, hun tempel etc, en dan stroomt het geld binnen. Sluit vrede met elke vijand en laat ze betalen. Je kan met gemak duizenden dukaten per oorlog binnenhalen.
Dan mijn Pruissen in 1750. Ik heb ook echt perfect de grens met wat nu Tsjechië is.

[ Voor 7% gewijzigd door DaniëlWW2 op 30-11-2017 20:43 ]
Deutschland, Deutschland über alles

Oostenrijk haat mij nu zo erg, ach, mijn legers zijn toch onverslaanbaar en al die forten zijn lv8 en ik bouw er nog twee.
edit: Game, why u hate me?
Ik besloot om de HRE maar eens te slopen. Nou, tientallen jaren bijna constant oorlog voeren om maar in een positie te komen waar ik alle electoren als vazal heb, of als vijand. Alle hoofdsteden ingenomen, bijna Wenen en dan gaat de Oostenrijkse keizer dood en maken mijn drie vazal keurvorsten mij keizer, en kan ik de HRE niet onbinden. Why u do this game?
[ Voor 38% gewijzigd door DaniëlWW2 op 01-12-2017 12:26 ]
Nice! Ja, mijn probleem in EU4 is vaak dat ik te aggressief ben, waardoor niemand je meer aardig vindt. Vind het altijd lastig een tijdje duimen te draaien terwijl er zoveel mooie provincies voor het grijpen liggenDaniëlWW2 schreef op donderdag 30 november 2017 @ 20:37:
[...]
Dan mijn Pruissen in 1750. Ik heb ook echt perfect de grens met wat nu Tsjechië is.![]()
[afbeelding]
Een strategie met vazallen doet me trouwens denken aan een hele leuke game die ik in EU3 heb gehad met Frankfurt. In die game ging je technologie en stability (die was automatisch) heel snel als je maar een paar provincies had. En er was geen probleem met veel vazallen. Heb toen zo'n driekwart van de HRE als vazal gemaakt, ondertussen Venetië verovert en van daaruit stroomde al het geld binnen via de trade node. Mijn eigen land op zich stelde niets voor maar als keizer met een hele sloot AI's die voor je vechten werd elke oorlog een eitje
[ Voor 30% gewijzigd door Chris7 op 01-12-2017 19:20 ]
Kroatië was een bijzondere ja. Die waren heel lang vriendjes met de Ottomanen en kregen zo steeds stukken land. Na dit moment hebben ze de Ottomanen in de rug gestoken samen met de Commonwealth die gewoon Moscou bezit, en nu hebben ze Constantinopel en de hele Balkan veroverd.Chris7 schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 19:17:
[...]
Nice! Ja, mijn probleem in EU4 is vaak dat ik te aggressief ben, waardoor niemand je meer aardig vindt. Vind het altijd lastig een tijdje duimen te draaien terwijl er zoveel mooie provincies voor het grijpen liggen. Bedankt voor de tips, zal het in de toekomst nog eens proberen. Overigens een enorme Kroatië die je daar hebt
.
Veder baal ik echt als een stekker dat de AI me zo moest naaien. Ik was zo dichtbij het opheffen van de HRE, en dat achievement.
edit: Game jij geweldige eikel. Ben nog nooit zo blij geweest dat je opeens mijn koning vermoord, net voordat ik de oorlog wou beëindigen.

edit 2: Het is weer december dus krijgen we weer deze achtergrondmuziek.
YouTube: Europa Universalis IV/Crusader Kings II: Songs of Yuletide
[ Voor 21% gewijzigd door DaniëlWW2 op 02-12-2017 10:54 ]
Vermoedelijk actieve Marokkaanse forten. Het beste kan je je schepen met troepen aanmeren in de provincie van Portugal (gaat ook een stuk sneller dan een amfibische landing) en vandaar uit provincies gaan innemen. Focus op max 2 forten (waarschijnlijk is dat al teveel want ze kunnen makkelijk 30k troepen genereren) en vergeet natuurlijk niet om al hun havens te blokkeren met je schepen. En een goede shock generaal is ook aan te bevelen (of anders die waardeloze zoon tot generaal maken en hopen dat hij dood gaat).TTHEEBO1 schreef op zondag 10 december 2017 @ 11:11:
Even een vraagje: ik ben dus idd na een paar tutorials maar gewoon begonnen (Castille). Uiteindelijk een alliantie met Portugal gesloten, en die besluiten vervolgens Marokko binnen te vallen. Ik ben dus gedwongen mee te vechten, dus ik laad in van m’n legers op transportschepen. Vervolgens vaar ik naar de kust, maar ik kan m’n troepen niet unloaden. Nu las ik dat er een penalty is als je troepen neerzet op plekken waar al gevochten wordt, maar kan ik ze dan helemaal niet droppen? Ik heb het ook geprobeerd op kustprovincies binnen Marokko waar geen andere legers stonden. Zie ik iets over het hoofd?
Thanks voor de tip!rlg.ddp schreef op zondag 10 december 2017 @ 11:38:
[...]
Vermoedelijk actieve Marokkaanse forten. Het beste kan je je schepen met troepen aanmeren in de provincie van Portugal (gaat ook een stuk sneller dan een amfibische landing) en vandaar uit provincies gaan innemen. Focus op max 2 forten (waarschijnlijk is dat al teveel want ze kunnen makkelijk 30k troepen genereren) en vergeet natuurlijk niet om al hun havens te blokkeren met je schepen. En een goede shock generaal is ook aan te bevelen (of anders die waardeloze zoon tot generaal maken en hopen dat hij dood gaat).
Polen en Muscovy wat een monsterlijke combinatie.
Ottomans en Frankrijk als vassals
Gister maar eens als Brandenburg de achievement "A fine goosestep" (125% discipline als Prussia) gehaald.
Het begin viel een aantal keer zwaar doordat Polen vrijwel alles opslokte. Kon simpelweg niet snel genoeg bij Königsberg komen.

Force limit 500 en een inkomen van bijna 1000 ducats/per maand in 1753.
Wel vervelend dat je na een tijd zo groot wordt dat je gewoon te groot bent om nog makkelijk groter te worden

en iedereen haat je ook gewoon dus half europa is in een coalitie tegen jou.
Was samen met een maatje aan het spelen zaten inmiddels rond 1750. Game gewoon terug gezet naar een oudere versie en dat werkt prima.
Hoe kun je een game terugzetten naar een oudere versie?
In Steam: rechtermuisklik op Europa Universalis IV > Eigenschappen, dan in dat venster onder het tabje "Bèta's". Daar kun je EU4 terugzetten tot elke versie sinds 1.4. Bij elke patch voegen ze de vorige patch toe aan de lijst.lremcol schreef op maandag 25 december 2017 @ 10:32:
Hoe kun je een game terugzetten naar een oudere versie?

Polen naar PLC en meteen Pruissen. Dat wou ik al een tijdje doen, en dit is met afstand de makkelijkste manier om Pruissen te vormen, en dan ook meteen enorm te zijn. Ik ga nu wel een gigantische interne religieuze oorlog krijgen omdat vrijwel iedereen katholiek of orthodox is, en ik bekeert ben naar protestantisme. Maar ik heb Pruisische legers dus dat zal wel lukken.
Zijn er geen ingame tutorials?
Paradox games hebben helaas vreselijke slechte tutorials die nooit goed de samenhang tonen tussen verschillende elementen.dindr schreef op donderdag 28 december 2017 @ 12:44:
Gisteren eu4 gekocht. Zoals velen hierboven maar eerst veel turotials op Youtube bekijken.
Probleem is ook dat youtube tutorials vaak out of date kunnen zijn omdat er al veel veranderd is
Maar ze zijn wel allemaal ook echt steengoed, lastig instappen, maar laaaaaaaaaang speelbaar.AntiChrist7 schreef op donderdag 28 december 2017 @ 17:03:
[...]
Paradox games hebben helaas vreselijke slechte tutorials die nooit goed de samenhang tonen tussen verschillende elementen.
Probleem is ook dat youtube tutorials vaak out of date kunnen zijn omdat er al veel veranderd is
Die is er wel, en voor EU4 is die vrij uitgebreid, heb ik ooit nog wel gespeeld. De tutorial is niet heel slecht maar moet zeggen dat ik het veel sneller leerde door wat video's op YouTube te kijken (met name Quill18 vind ik daarvoor wel goed). De game wordt constant bijgewerkt dus veel tutorials zullen wat ouder zijn, maar dat is geen groot probleem. Het grootste deel van het spel is nog hetzelfde, en voor specifieke onderdelen die onlangs veranderd zijn kun je vast een aparte video vinden.dindr schreef op donderdag 28 december 2017 @ 12:44:
Gisteren eu4 gekocht. Zoals velen hierboven maar eerst veel turotials op Youtube bekijken.
Een andere goede bron die ik regelmatig gebruik is de EU4 wiki. Daarop staan alle mechanics uitgebreid uitgelegd. Als je nieuw bent zijn video's beter te volgen, maar als je bijvoorbeeld meer informatie wil over een bepaald onderwerp of een strategie voor een land wil vinden is de wiki een goede plek. Let overigens op dat bij de wiki er niet overal bij staat of iets in een DLC zit, dus als je daar over iets leest en je kan het niet vinden in het spel, dan zou dat daar aan kunnen liggen (een simple Google search naar die bepaalde mechanic laat meestal wel de betreffende expansion zien).
En verder gaat het er gewoon om dat je het spel speelt, kies een land dat makkelijk is (Castille of Ottomans bijvoorbeeld) en ga daar eens mee spelen. De eerste paar potjes maak je een hoop fouten, maar daar leer je van. Als je het eenmaal te pakken hebt is het een verslavende game met eindeloze mogelijkheden
Overigens krijg je hierbij ook gewoon een Steam key toegestuurd.
Edit:
Het nieuwe missiesysteem is onderdeel van 1.25, dus antwoord op mijn eigen vraag is ja
[ Voor 30% gewijzigd door JanW op 22-03-2018 16:11 ]

Heb Third Rome aangeschaft nu deze met 50% korting te krijgen was, binnenkort maar eens een game in Rusland spelen
Ben met de achievement bezig om de missies van Engeland te voltooien en moet alleen nog de HRE dismantlen of de leider worden (wat nooit gebeurd doordat ik Anglican ben ipv katholiek. De mssie werd vrij makkelijk met Frankrijk door de Personal Union casus belli. Die voltooid en geannexed, krijg je 50 jaar later een enorme commonwealth in een personal union door de oorlog tegen Oostenrijk te winnen die bijna niemand meer bestaan door de latere oorlogen met de Ottomanen.
Stuur wel een afbeelding als daar de tijd voor is. Dit is mijn beste campaign met Engeland/Groot-Brittanië tot nu toe
Vind de missies een mooie toevoeging, een stuk beter dan het oude systeem in ieder geval. Geeft je in ieder geval een mooi idee wat je kan gaan doen in je game.
Heb eindelijk Common Sense, Rights of Man en Third Rome maar eens aangeschaft. Zo maar kijken hoe dat werkt. Binnenkort een spelletje met Muscovy opstarten.
Had het spel een hele tijd laten liggen, maar recentelijk weer opgepakt. Beetje met Sweden aan het veroveren geslagen. Heleboel zitten lezen op de wiki's, kwam ik erachter dat een groot deel niet van toepassing is, omdat ik de benodigde expansions niet heb. En je hebt Common Sense nodig om monarch points om te zetten in development, ook lekker handig...
Toch nog steeds een erg gaaf spel.
AMD Ryzen 5 3600 | MSI B450 Tomahawk Max | Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200MHz | ASRock RX 6800 Challenger Pro 16GB | Crucial MX500 2TB | DeepCool PX850G | Antec Nine Hundred
Met die weekend sale eens mijn achterstand ingehaald en de resterende uitbreidingen gekocht.FereiDON schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 15:58:
En er is weer een weekend-sale! Ter ere van de nieuwe expansion Dharma.![]()
Heb eindelijk Common Sense, Rights of Man en Third Rome maar eens aangeschaft. Zo maar kijken hoe dat werkt. Binnenkort een spelletje met Muscovy opstarten.![]()
Had het spel een hele tijd laten liggen, maar recentelijk weer opgepakt. Beetje met Sweden aan het veroveren geslagen. Heleboel zitten lezen op de wiki's, kwam ik erachter dat een groot deel niet van toepassing is, omdat ik de benodigde expansions niet heb. En je hebt Common Sense nodig om monarch points om te zetten in development, ook lekker handig...
Toch nog steeds een erg gaaf spel.
Ondertussen al een week of 2 met Kilwa aan de slag en ben toch weer hooked.
Verbeteringen ivm estates zijn welgekomen.Nu met de nieuwe uitbreidingen wat meer buiten Europa aan het spelen. Na Kilwa misschien eens India en rest van de Far East een kans geven want voordien speelde ik uitsluitend in Europa. Recent Kongo gedaan en nu Kilwa. Heerlijk om met Kilwa Indonesië en Australië weg te kapen voor de neus van VOC en de EIC.
Steam ID: Dr.Gordon - PSN: Dr_Gordon17 Cooler Master MasterCase Maker 5 | Gigabyte Aorus X470 Ultra Gaming | AMD Ryzen 5 2600X | NZXT Kraken X52 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1070 | XFX 550 | Corsair Vengeance 16 Gb
[ Voor 19% gewijzigd door AntiChrist7 op 02-10-2018 19:24 ]
The only mystery in life is why the kamikaze pilots wore helmets
Welke DLC heeft iedereen?
Ik ben de laatste tijd meer aan het investeren in het spel qua tijd.
Je leert het wel door het te doen( spel regelmatig met vrienden die meer uren er in hebben zitten) en daardoor wel benieuwd welke dlc's volgens jullie van belang zijn.
op dit moment heb ik :
art of war
common sense
wat is jullie mening?
[ Voor 6% gewijzigd door Gappel op 26-10-2018 20:00 ]
https://store.steampowere...s_IV_Empire_Founder_Pack/
Ben tijdelijk een beetje uitgekeken op mijn favo 4X game: Crusader Kings II.
Dus nu EU4 eindelijk eens proberen voor een vriendelijkere prijs dan normaal.
Gisteren de geweldige ingame-tutorial gedaan

Heeft er iemand nog tips voor mijn eerste playthrough met castile waar ik op kan letten?
Oorlogen probeer ik op het vasteland wel te vermijden, maar afhankelijk van je starting relaties met frankrijk durf ik wel eens met hen in bed kruipen. Dat helpt nl enorm als je besluit portugal later aan te vallen (die hebben een alliantie met de engelsen)
En zeker die quill18 tutorial eens zien ja
[ Voor 4% gewijzigd door rouchken11 op 28-11-2018 15:37 ]
Wat ik wel weet is dat castillian wedding voor jou 10% kans is, als de AI castillie is, 90%
Veel spellen van Paradox en zeker EU4 moet je gewoon veel doen, gaandeweg leer je steeds meer. Beginnen met een redelijk makkelijk land zoals Castilië helpt daarbij. Verder is de wiki erg aan te raden, daarin staan zowat alle mechanics van de game uitgelegd, erg handig als naslagwerk. Bovendien vind je voor de meeste landen strategieën die je kan volgen.
trade centers pakken van portugal en hun rustig laten koloniseren ( kan je later hun kolonies inpikken),BrockOlee schreef op woensdag 28 november 2018 @ 15:32:
Tijdens de steam-sale deze bundle opgepikt (33 euro):
https://store.steampowere...s_IV_Empire_Founder_Pack/
Ben tijdelijk een beetje uitgekeken op mijn favo 4X game: Crusader Kings II.
Dus nu EU4 eindelijk eens proberen voor een vriendelijkere prijs dan normaal.
Gisteren de geweldige ingame-tutorial gedaanwaardoor ik precies 0,01% van de gameplay begrijp en een begin gemaakt met Castile in singleplayer voor een half uurtje.
Heeft er iemand nog tips voor mijn eerste playthrough met castile waar ik op kan letten?
probeer die 2 Engelse provincies in te pikken van England je kan met een aantal heavies prima hun boten op afstand houden en zorgen dus dat ze niet kunnen landen als je dat gedaan heb die 2 provincies ook echt pakken en gascoyne releasen
( dit geef een reconguest CB op frankrijk waarin je in 1 oorlog een hele grote hap uit frankrijk kan nemen met relatief weinig AE en warscore) eigenlijk is frankrijk daarna een makkie en nooit meer echt een dreiging vergeet niet bovenkant van marocco te pakken voor de extra 10 % moral boost daarna kan je doen wat je wilt. koloniseren of de italianen lastig vallen om de genoa trade node veilig te stellen.
Die tutorial van quill was een goede tip, heeft me een vliegende start gegeven.
Na een tweetal restarts om te experimenteren heb ik nu m'n eerste "echte" game gestart.
Granada, Navarra en de noordkust van marroco geannexeerd, twee provincies van Portugal afgesnoept, Holland, Wallonië en nog wat noordelijke provincies geërfd van burgundy. Aragorn plus Napels in PU klaar om geannexeerd te worden in de nabije toekomst en koloniën in Brazilië en de Caribbean. Op dit moment 3de great power in de wereld.
Omdat ik me vooral op de kolonisatie wil richten laat ik Frankrijk voor wat het is en in best buddy status. Vormt een mooi schild tegen de rest van Europa en de engelsen zo.
Het enige waarmee ik nog struggle zijn de financiën, en de balans tussen devolpment, buildings, ideas en tech. Daarnaast begin ik trade nu pas een beetje te begrijpen.
Waar ik ook nog niet uit ben is de vraag of het slimmer is om koloniën in veel verschillende gebieden te hebben, of bevoorbeeld veel koloniën in een goede tradehub als de carribean.
Genoeg om uit te zoeken dus.
let op aragorn krijg je voor free in een desicion en als je je dip rep hoog houd krijgt kan je napels ook integreren bij de dood van je king of queen. Feed aragorn wat berber provincies voor je ze integreerd scheelt je MP succes met t veroveren van de wereldBrockOlee schreef op maandag 3 december 2018 @ 11:34:
Thanks allemaal!
Die tutorial van quill was een goede tip, heeft me een vliegende start gegeven.
Na een tweetal restarts om te experimenteren heb ik nu m'n eerste "echte" game gestart.
Granada, Navarra en de noordkust van marroco geannexeerd, twee provincies van Portugal afgesnoept, Holland, Wallonië en nog wat noordelijke provincies geërfd van burgundy. Aragorn plus Napels in PU klaar om geannexeerd te worden in de nabije toekomst en koloniën in Brazilië en de Caribbean. Op dit moment 3de great power in de wereld.
Omdat ik me vooral op de kolonisatie wil richten laat ik Frankrijk voor wat het is en in best buddy status. Vormt een mooi schild tegen de rest van Europa en de engelsen zo.
Het enige waarmee ik nog struggle zijn de financiën, en de balans tussen devolpment, buildings, ideas en tech. Daarnaast begin ik trade nu pas een beetje te begrijpen.
Waar ik ook nog niet uit ben is de vraag of het slimmer is om koloniën in veel verschillende gebieden te hebben, of bevoorbeeld veel koloniën in een goede tradehub als de carribean.
Genoeg om uit te zoeken dus.
Provincies aan Aragon geven moet je mee oppassen, aangezien ze niet boven de 31 provincies mogen komen om ze gratis te annexeren met de decision om Spanje te vormen. Als het goed is, is hoeveel ze er nu hebben ten opzichte van het maximum zichtbaar in de tooltip van de decision.joekkiefc schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 15:33:
[...]
let op aragorn krijg je voor free in een desicion en als je je dip rep hoog houd krijgt kan je napels ook integreren bij de dood van je king of queen. Feed aragorn wat berber provincies voor je ze integreerd scheelt je MP succes met t veroveren van de wereld
Overigens verder geen slecht idee om een van je subjects de Noord-Afrikaanse landen te geven. @BrockOlee misschien had je het al gezien, maar die landen hebben een modifier voor +50% coring cost, oftewel je betaald veel meer administrative power om ze te annexeren. Het is het over het algemeen niet echt waard dat helemaal zelf te doen. Je kan ook bijvoorbeeld een klein landje daar releasen (zoals Fez) en die dan alles geven, om ze daarna te integreren. Dat kost dan diplomatic power, iets waar ik over het algemeen te veel van heb.
Maar dat zijn de wat meer geavanceerde tactieken