Wat is Europa Universalis?
De Europa Universalis serie is een reeks spellen van ontwikkelaar Paradox Development Studio. Het zijn zogenoemde grand strategy spellen, waarbij je een heel land over de loop van de eeuwen leidt. De spellen spelen zich af van de 15e tot en met 19e eeuw, ruwweg een halve eeuw voor de ontdekking van Amerika tot het einde van de Napoleontische oorlogen. Europa Universalis (EU) onderscheidt zich door de grote aandacht voor historische correctheid en de enorme diepgang. Verder is het geen turn-based game, maar loopt de tijd continu (mits niet gepauzeerd) door op een aan te passen snelheid. Het meest recente deel is Europa Universalis IV, uitgebracht in augustus 2013. Het vorige deel, EU III uit 2007 wordt ook in dit topic besproken.Europa Universalis III
EU3 is het derde deel uit de serie, uitgebracht in 2007. Ten opzichte van EU2 waren er minder specifieke historische events maar meer generieke die op meer landen van toepassing zijn. Daardoor zijn ook de kleinere of minder bekende landen die in de game zitten leuker op te spelen.Expansions
Er zijn vier grote expansions voor EU3. De eerste twee zijn niet los te verkrijgen op Steam, maar zijn onderdeel van EU3 Complete. In de Paradox Store is ook EU3 Chronicles te krijgen als één game, die bevat alle uitbreidingen.[list]
• Napoleon's Ambition (augustus 2007) - Einddatum verschoven naar 1821 om de Franse Revolutie en Napoleontische Oorlogen te bevatten. Meer opties voor spelers en veel meer events. De ledger is toegevoegd.
• In Nomine (mei 2008) - Startdatum vervroegd naar 1399, het Byzantijnse Rijk is toegevoegd. Decisions zijn toegevoegd. Rebels zijn niet meer generiek maar hebben een doel.
• Heir to the Throne (december 2009) - Casus bellis. Uitgebreide mogelijkheden voor dynastieën. Meer opties voor de HRE en paus.
• Divine Wind (december 2010) - Uitgebreide kaart met meer provincies en betere graphics. Uitgebreide opties voor Japan en China. Diplomatie is uitgebreid.
Screenshots
(klik voor grotere versie)![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
Europa Universalis IV
Het vierde deel in de serie, uitgebracht in 2013. Ten opzichte van EU3 zijn de graphics helemaal veranderd en is de interface sterk verbeterd. Verder zijn verwarrende concepten of onderdelen die veel micro-management vereisten uit de game gehaald, zoals de sliders uit EU3.Expansions
Paradox brengt regelmatig nieuwe DLC's voor EU4 uit, dit zijn de expansions die gameplay toevoegen. Kijk voor de volledige lijst, ook met cosmetische DLC's, op Steam.[list]
• Conquest of Paradise (januari 2014) - Random gegenereerde Nieuwe Wereld, Colonial Nations. Uitgebreide opties voor Native Americans.
• Wealth of Nations (mei 2014) - Uitgebreide opties voor handelen, zoals de trade capital en East India Companies.
• Art of War (oktober 2014) - Meer opties in oorlogsvoering. De Dertigjarige Oorlog en een dynamische "Franse" Revolutie zijn toegevoegd.
• El Dorado (februari 2015) - Nation Designer waarmee je je land helemaal kunt aanpassen aan je wensen. Nieuwe religies voor Midden-Amerikaanse volken.
•
Common Sense (juni 2015) Voegt meer diplomatie in vredestijd toe, zoals uitgebreide interactie met vazalstaten en parlementen. Daarnaast zijn diverse religieuze onderdelen uitgebreid.
•
The Cossacks (november 2015) - Estates ("standen") voor meer interactie tijdens vredestijd. Meer opties voor hordes. Meer diplomatieke acties en spionage-mogelijkheden.
•
Mare Nostrum (april 2016) - Trade Leagues voor merchant republics. Condottieri, landen kunnen legers verhuren aan andere landen. Rework van marine aspecten met sailors, naval missions en admirals kunnen nu gewijzigd worden als een vloot op zee is.
• Rights of Man (oktober 2016) - Great Powers. Ruler personalities & queen consorts. Coptic holy sites. Wijzigingen in staatsvorm voor Pruisen en de Ottomanen. Revolutionary republic factions. Overzichtscherm na een oorlog met bodycount. Indicatie van vijandelijke troepen op de minimap.
• Mandate of Heaven (april 2017) - Historical ages & Golden Eras. Nieuwe mechanics voor China, met o.a. Tributaries. Diplomatic Macrobuilder waarmee je makkelijk de diversie diplomatische acties kan uitvoeren.
• Third Rome (juni 2017) - Een "Immersion Pack" die nieuwe content en gameplay biedt voor de Russische vorstendommen, met onder meer het Tsardom government, religious icons en streltsy soldiers.
• Cradle of Civilization (november 2017) - Focust op het Midden-Oosten en Perzië, met meer speciale staatsvormen en islamic schools. Voegt ook Army Professionalism toe, waarbij legers veranderen van huurlegers in grote, staande legers.
• Rule Britannia (maart 2018) - Tweede Immersion Pack met nadruk op de Britse eilanden. Voegt onder meer Industriële Revolutie toe met coal, het Anglicaanse geloof en de mogelijkheid een 'Naval Doctrine' te kiezen die je marine een bonus geeft.
Screenshots
(klik voor grotere versie)![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
Links
Europa Universalis III
Steam (EU3 Complete)Paradox Store (EU3 Chronicles)
Paradox forum
Officiële wiki
Europa Universalis IV
WebsiteParadox Store
Steam
Paradox forum
Officiële wiki
Wekelijkse developer diaries
Het spel werkt niet goed / laatste patch breekt alles / ik snap er niks van - wat moet ik doen?
[list]• Hier posten
• Als je je met je game key registreert op het forum, krijg je onder meer toegang tot het support forum, waar je bugs kan melden en problemen kan oplossen.
Originele post van _Anvil_ in dit topic:
Met de search kwam ik hier geen topics van tegen? Je zou toch verwachten dat veel mensen op dit forum het spelen.
Ik heb de serie jarenlang links laten liggen (hoofdreden: zelf geen directe invloed op de veldslagen zoals bij Total War), maar nu toch via steam For the Glory gekocht, die fan based remake van EU2. Even inkomen en we zijn nu toch redelijk verslaafd aan dit opmerkelijk trage spel (100 jaar wachten op je volgende tech level pffff).
Ik had eigenlijk een vraag hierover, omdat ik nu met Castilie half Marokko en omgeving heb veroverd en de ene na de andere peasant revolt over me heen krijg. Maar wellicht kan ik beter naar een apart EA forum gaan hiervoor? Ben een beetje bang dat daar van die rare nerds zitten die nog met een Pentium MMX machine gamen
[ Voor 116% gewijzigd door Chris7 op 14-03-2018 11:00 ]