Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• parapa
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 19-11 13:13
RaXz schreef op zondag 16 november 2025 @ 20:43:
[...]

Het voordeel van Holland is wel dat die 31 country events hebben, in tegenstelling tot Brabant die er maar eentje heeft. Om nog maar te zwijgen over de country bonussen.
Krijg je die events ook als nadat je Nederland sticht? Voor mijn gevoel had ik best snel mijn turquoise kleur ingeruild voor oranje. Als Brabant kun je redelijk makkelijk je buren overtuigen/forceren om onder je leiderschap verder te gaan.

• Soullie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:42

Soullie

Planeshift

nou was lekker met brabant onderweg, en toen kwam de BBB (niet caroline van de plas).
Denk dat het toch een restart gaat worden (was ironman).

[ Voor 25% gewijzigd door Soullie op 17-11-2025 14:02 ]

• friketje1
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:51
Is Frankrijk niet af te kopen of gewoon 2-3 provincies weggeven?

Blijft wel een dingetje in EU, je kunt gewoon niets doen tegen Frankrijk behalve hopen dat je met rust gelaten wordt.
Ik heb zelf net Hainaut als vassal. Wellicht is het beter die niet te integreren in de hoop dat je met rust gelaten wordt. En anders gewoon Hainaut overdagen aan Frankrijk en dan heb je wat tijd gewonnen. Maar ik weet of dit verschil gaat maken wat betreft de kans om aangevallen te worden.

• Soullie

Soullie

Planeshift

friketje1 schreef op maandag 17 november 2025 @ 18:33:
Is Frankrijk niet af te kopen of gewoon 2-3 provincies weggeven?

Blijft wel een dingetje in EU, je kunt gewoon niets doen tegen Frankrijk behalve hopen dat je met rust gelaten wordt.
Ik heb zelf net Hainaut als vassal. Wellicht is het beter die niet te integreren in de hoop dat je met rust gelaten wordt. En anders gewoon Hainaut overdagen aan Frankrijk en dan heb je wat tijd gewonnen. Maar ik weet of dit verschil gaat maken wat betreft de kans om aangevallen te worden.
Naja wargoal was brabant voor Frankrijk, daar had ik alles ingestoken qua geld en development, dus dat kwijt raken was echt 80% van mijn powerbase. Ik ben als ik eerlijk ben ook nog aan het leren en niet goed genoeg om te weten hoe ik hier mee moet omgaan.

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:18
friketje1 schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 17:08:
[...]

Holland is wel Hard mode vanwege de voedseltekorten en dan heb je ook nog een PU met Hainaut, maar niet onmogelijk.
Brabant is beter te doen.
Dit had ik de eerste test game ook maar daarna helemaal niet meer. Meer dan een paar vismarkets bouwen en gebouwen uitbreiden die veel winst opleveren heb ik niet gedaan...

Verder tot nu toe een heerlijke game. Speel als Nederland(kingdom), zit inmiddels rond 1430 en heb er iets meer dan 100 uur inzitten.

Game lijkt op het eerste gezicht erg ingewikkeld, maar na 4x herstarts ging het eigenlijk helemaal prima. Economie werkt niet altijd zoals het zou moeten volgens mij, daar zijn nog wat tweaks nodig. Colonization ben ik nu net mee begonnen (3 kolonies in afrika) dus kan niet echt zeggen of dit goed uitgewerkt is maar de meeste berichten die ik lees zeggen van niet.

Investering is vrij extreem om te exploren + het bouwen van de kolonie zelf. Dat allemaal investeren in gebouwen had waarschijnlijk meer opgeleverd maar koloniseren is nu eenmaal mijn stijl :)

M'n huidige missie is genoeg allies bij elkaar te sprokkelen om Frankrijk aan te vallen. Frankrijk gaat veel te hard en m'n doel is wel om te winnen op punten...

[ Voor 7% gewijzigd door Nopheros op 18-11-2025 11:22 ]

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:13
Ik wil nog wat meer tutorials kijken, want ik loop met Holland nogal vast qua economie.

Ook al bouw ik de juiste gebouwen die winst opleveren, wegen die meer control geven. Zakken de inkomsten (met tax op auto) tot een niveau dat ik eigenlijk niets meer kan bouwen. Een deel komst door eten te moeten kopen, ook al heb ik een stuk Friesland en Gelderland ingenomen, lijkt dit door beperkingen uit de markt te komen. Moet je meer Granaries bouwen? of van market switchen?

• Hert
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 11:04
SiErRa schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 11:35:
Ik wil nog wat meer tutorials kijken, want ik loop met Holland nogal vast qua economie.

Ook al bouw ik de juiste gebouwen die winst opleveren, wegen die meer control geven. Zakken de inkomsten (met tax op auto) tot een niveau dat ik eigenlijk niets meer kan bouwen. Een deel komst door eten te moeten kopen, ook al heb ik een stuk Friesland en Gelderland ingenomen, lijkt dit door beperkingen uit de markt te komen. Moet je meer Granaries bouwen? of van market switchen?
Province antwerpen veroveren (ik weet het, dat is makkelijk gezged), tarwe rgo uitbouwen en irrigatie en farming villages spammen in Mechelen. ALs bonus heb je nog wol in Turnhout wat je fine cloth productie boost en ook gewoon veel geld oplevert.
Je hebt gewoon minstens 1 provincie nodig met tarwe (of rijst) waar je irrigatie kunt bouwen als je stevig wilt verstedelijken, anders ga je gewoon tenonder aan food costs.

[ Voor 9% gewijzigd door Hert op 18-11-2025 11:46 ]

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:43
SiErRa schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 11:35:

Voor mij was het voldoende om de fish en livestock uit te bouwen in noord Holland en de voedsel stukken van Oversticht in te nemen.

• RaXz
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 16:46
parapa schreef op maandag 17 november 2025 @ 12:51:
[...]

Krijg je die events ook als nadat je Nederland sticht? Voor mijn gevoel had ik best snel mijn turquoise kleur ingeruild voor oranje. Als Brabant kun je redelijk makkelijk je buren overtuigen/forceren om onder je leiderschap verder te gaan.
Dat is een goede vraag, ik heb geen idee maar het lijkt mij het meest verstandig om het zekere voor het onzekere te nemen en met Holland te spelen voor de unieke events. Ik woon in Noord-Holland dus voor mij is het sowieso een makkelijke keuze.

• Soullie

Soullie

Planeshift

RaXz schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 13:13:
[...]

Dat is een goede vraag, ik heb geen idee maar het lijkt mij het meest verstandig om het zekere voor het onzekere te nemen en met Holland te spelen voor de unieke events. Ik woon in Noord-Holland dus voor mij is het sowieso een makkelijke keuze.
Tja ik in limburg, maar de positie van zuid limburg ingame is nog moeilijker.

• Grouchy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:19

Grouchy

meep meep

Over die events...volgens mij heb ik deze event gehad als Brabant -> Nederland (Duchy):

#Dutch Guilder
flavor_hol.32 = {
hide_portraits = yes
type = country_event

title = flavor_hol.32.title
desc = flavor_hol.32.desc

historical_info = flavor_hol.32.historical_info

fire_only_once = yes

dynamic_historical_event = {
tag = NED
tag = HOL
from = 1434.1.1
to = 1500.1.1
monthly_chance = 1
}

illustration_tags = {
10 = happy
10 = interior
}

trigger = {
trigger_if = {
limit = { this = c:HOL }
NOT = { country_exists = c:NED }
}
}

Heb om te controleren even fire_only_once = yes naar no & monthly_chance = 100 gezet en dan de EU5 1 maand laten lopen; als Duchy of the Netherlands kreeg je ze dus gewoon.

[ Voor 71% gewijzigd door Grouchy op 18-11-2025 17:03 ]

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

• friketje1
Soullie schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 10:45:
[...]

Naja wargoal was brabant voor Frankrijk, daar had ik alles ingestoken qua geld en development, dus dat kwijt raken was echt 80% van mijn powerbase. Ik ben als ik eerlijk ben ook nog aan het leren en niet goed genoeg om te weten hoe ik hier mee moet omgaan.
Zuur inderdaad, dat is nu eenmaal hoe de game werkt met control. En als je 10 keer grotere buur dat wil hebben dan is het weg. Van allies hoef je ook niet veel te verwachten als je die al hebt.
Met de huidige patch en de dikke nerf voor levies is Frankrijk wellicht wel tegen te houden. 50 jaar duimen dat je niet wordt aangevallen en dan zsm een regulier leger opbouwen.

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:43
Nog tips hoe ik de building maintenance naar beneden krijg?

• friketje1
vinpower schreef op woensdag 19 november 2025 @ 20:33:
Nog tips hoe ik de building maintenance naar beneden krijg?
Minder gebouwen bouwen :Y)

Het beste op dit moment is RGO's uitbreiden met goederen die je of nodig hebt, of die veel opleveren (bv meer dan 2 ducats per goed), in gebieden met veel control. Het voordeel van RGO's is dat het gratis geld is, er zijn geen onderhoudskosten. Dit levert uiteindelijk belasting op van peasants. En in steden kiezen voor werkplaatsten die het meeste opleveren, of waar een tekort van is in de lokale markt. Maar werkplaatsen kunnen je ook snel geld kosten bij overproductie. Als een gebouw niets oplevert, bouw het alleen als je er zeker van bent dat het zinvol is.
Verder goed om te weten dat er een probleem is met trade. Trade levert geld op, maar vergroot de economic base en verhoogt daardoor juist de kosten waardoor het netto geld kan kosten omdat je hierdoor onevenredig veel kwijt bent aan stability en court expenses waardoor in veel gevallen trade meer kost dan het oplevert. Dit wordt waarschijnlijk aangepast. Breidt dus alleen je marketplaces uit als je ziet dat de trades veel geld opleveren (+1 ducats, maar om het ingewikkeld te maken het gaat eigenlijk om de procentuele marge, die moet zo hoog mogelijk omdat de omzet en niet de winst van je trades de kosten van stability en crown power verhogen. Op de paradoxforums kunnen ze je dit beter uitleggen)

[ Voor 25% gewijzigd door friketje1 op 20-11-2025 18:31 ]

• SerealKiller
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:11

SerealKiller

Fas est et ab hoste doceri

Zit nu net bij de age of discovery met Hongarije, 8 vassals, 450 / 500 goud per maand inkomen en max stability, legitimacy en prestige..., bijna alle wegen gebouwd, alle RGO op max, overal bruggen, libraries, monastaries, etc etc. Het is nu een wachtspelletjes geworden; bij 5000k, shift-click op Mass build, en weer even wachten. Annexaties duren extreem lang, (ook na enforce culture/religion etc). Personal union duurt ook lang om te integreren.
Bij een groter land merk je het effect van de buildings veel minder, dus is het echt meer een spamknop geworden. Hoe enthousiast ik in het begin was, nu begint het wel heel erg saai te worden om elke gebouwtje te bouwen. Verder tja, ik maak deze run nog af, en dan wacht ik wel op wat meer content en aanpassingen.

War is the only proper school of the surgeon.

• friketje1
SerealKiller schreef op donderdag 20 november 2025 @ 13:21:
Hoe enthousiast ik in het begin was, nu begint het wel heel erg saai te worden om elke gebouwtje te bouwen.
Waarom gebruik je geen automation voor het bouwen? Dat is ook hoe het bedacht is voor grotere landen.
Overigens ben ik ook geen liefhebber van endgame in Paradox spellen, ik heb echt nog nooit een campagne afgemaakt in welke titel dan ook.

• SerealKiller
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:11

SerealKiller

Fas est et ab hoste doceri

friketje1 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 19:16:
[...]
Waarom gebruik je geen automation voor het bouwen? Dat is ook hoe het bedacht is voor grotere landen.
Overigens ben ik ook geen liefhebber van endgame in Paradox spellen, ik heb echt nog nooit een campagne afgemaakt in welke titel dan ook.
Ik speel ook gedeeltelijk met automation, maar omdat ik ook nog aan het leren ben wil ook wat meer nadenken bij de plaatsing van de gebouwen. Dan leer je toch iets meer wat elk gebouw doet. Door (veel) te automatiseren begint het wel te voelen alsof het spel voor mij aan het spelen is. Nog steeds positief over het spel, maar de (complex) mechanics mogen wel wat meer diepgang/effect hebben. Nu voelt het aan als "ocean wide, puddle deep"

War is the only proper school of the surgeon.

• friketje1
SerealKiller schreef op donderdag 20 november 2025 @ 19:42:
[...]
Nu voelt het aan als "ocean wide, puddle deep"
Dat geldt voor alle moderne games eigenlijk, ik had niets anders verwacht. Het moet zo complex mogelijk zodat de streamers (die de games ook vaak helpen ontwikkelen) in filmpjes kunnen uitleggen wat je nu eigenlijk moet doen. En nu zie je dat de devs de game eigenlijk zelf ook niet meer snappen en dat de community moet uitleggen hoe het werkt. En als je door alle statistische ruis heen kijkt is het eigenlijk niet zo moeilijk zolang je maar weet wat "meta" is. En voor EU5 is dat RGO's spammen.
Doet mij ook erg denken aan Path of Exile wat dat betreft.

Gek genoeg is het wel leuk om te spelen, het is lang geleden dat ik zo veel tijd in een Paradox game heb gestoken ondanks alle tekortkomingen.

• Soullie

Soullie

Planeshift

Tja de verdieping komt met de DLC's de komende jaren vermoed ik.

Als ik terug denk aan de launch van EU4 was dat ook leuk om te spelen, maar ook niet echt mega diep.
Qua mechanics heeft dit spel wel veel om op te bouwen denk ik.

Heb het ook wel naar mijn zin.

[ Voor 6% gewijzigd door Soullie op 21-11-2025 07:56 ]

• Hert
Het grootste probleem lijkt me dat de economie nog niet helemaal gebalanced is.
bvb als Zweden heb je hopen fish, dus het lijkt logisch dat je die rgo's niet uitbouwt, maar eigenlijk moet je het toch doen want het brengt nog steeds veel meer op dan wat die pops anders al boer zouden verdienen. Het is dus een no brainer, wat geen goed game design is nmm.
In trade zitten ook wat missers, zo betalen de burgers belasting over hun omzet idpv over hun winst, waardoor de speler veels te veel verdient aan trade en de burger estate constant blut is (maar op een of andere manier die belasting wel gewoon netjes betaalt). Dit maakt trade zo hard mogelijk pushen ook een no brainer.

Maar dat zijn geen fixes die je even bij de koffie oplost, daar gaan wel wat maandjes overheen gaan schat ik.

Dat gezegd zijnde vermaak ik me nog steeds met Zweden in de 16 honderds prima, opstanden de kop indrukken, infrastructuur uitbreiden, katholieken vervolgen, ontdekken, koloniseren, buren terroriseren,...

• friketje1
Dit type game is gewoon te complex om te balanceren, het zal nooit af zijn. Volgende week gaan ze trade "fixen". Nou 3-2-1 mensen gaan dan klagen dat het te makkelijk is (want je kunt met RGO's alleen ook al de game "breaken"). Dan komt er een nerf. Dan gaan de mensen die niet de juiste dingen doen klagen dat hun save niet meer werkt en het te moeilijk is. Dan wordt er weer wat teruggedraaid. Etc, etc, etc.
Uiteindelijk ga je zien dat de game makkelijker wordt omdat de AI het allemaal niet kan bijbenen. En dan komt de eerste DLC en dat wordt alles generfd en begint alles weer opnieuw.

Ik zie het ook maar meer als een meta, gewoon aanpassen aan de huidige patch. Even bij een nieuwe patch kijken waar mensen over zeuren op het paradox forum en je kunt weer verder.

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:18
Misschien dat ik bepaalde delen van het spel nog niet goed doorheb maar hier is het eigenlijk behoorlijk goed gebalanceerd.

Al het geld wat ik verdien gaat direct op aan colonies en het bouwen/onderhouden van schepen en leger. Alles is zo belachelijk duur dat ik nooit teveel goud overhoud, vooral standing army vind ik toch wel erg prijzig.

Tussendoor kijk ik continu wat op dat moment het meeste oplevert aan gebouwen en goederen en blijf ik doorbouwen.

Zit nu met Nederland in 1470. Ben allies bij elkaar aan het sprokkelen om Frankrijk aan te vallen.

[ Voor 8% gewijzigd door Nopheros op 21-11-2025 10:57 ]

• Hert
friketje1 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 10:28:
Dit type game is gewoon te complex om te balanceren, het zal nooit af zijn. Volgende week gaan ze trade "fixen". Nou 3-2-1 mensen gaan dan klagen dat het te makkelijk is (want je kunt met RGO's alleen ook al de game "breaken"). Dan komt er een nerf. Dan gaan de mensen die niet de juiste dingen doen klagen dat hun save niet meer werkt en het te moeilijk is. Dan wordt er weer wat teruggedraaid. Etc, etc, etc.
Uiteindelijk ga je zien dat de game makkelijker wordt omdat de AI het allemaal niet kan bijbenen. En dan komt de eerste DLC en dat wordt alles generfd en begint alles weer opnieuw.

Ik zie het ook maar meer als een meta, gewoon aanpassen aan de huidige patch. Even bij een nieuwe patch kijken waar mensen over zeuren op het paradox forum en je kunt weer verder.
In Victoria had het trade systeem in het begin ook wel wat rare kanten, maar dat is in de laatste versies toch netjes opgelost hoor.

• RaXz
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 16:46
Weekend, zo weer verder met EU5. Ik vermaak mij kostelijk met het spel, het past precies in mijn straatje. Het brengt mij ook een beetje terug naar de tijd dat ik op zolder op mijn Amiga Colonization zat te spelen. De afgelopen jaren nog Civilization proberen te spelen maar ik heb denk ik niet het geduld meer voor turn based strategie spellen, realtime with pause bevalt mij erg goed wat dat betreft.

EU4 nooit gespeeld, ik dacht op een gegeven moment om gelijk voor EU5 te gaan en daarop te wachten. En ik vermaak mij er tot nu toe een stuk meer mee dan Crusader Kings 3, de tijd zal het zeggen of dat ook voor Stellaris opgaat, al heeft het historische wel mijn voorkeur.

Ik speel nu vooral in iron man, niet echt veel ruimte om te prutsen maar ik vind het een stuk leuker dat je niet zomaar verkeerde keuze's kan terug draaien. Alleen jammer dat achievements uit worden geschakeld wanneer je met missies aan wilt spelen. Het was mij gelukt om als Holland een nieuwe markt te openen, en maar 7,5% van de spelers hebben die achievement, ik vond dat wel bijzonder.

Voor nu maar gestopt met Holland, en voor Milaan gegaan omdat die een stuk groter is, maar niet zo groot als Napels. Ik hoop dat ik dan een stuk meer te doen heb dan met een klein land, maar niet zoveel dat het overweldigend wordt, dat is vooral belangrijk omdat ik mij vrijwel niet bezig hou met de meta naast RGO's spammen, maar ook daar gaat het niet om dat klakkeloos te doen, je zult toch prioriteiten moeten stellen welke RGO's je eerst levelt.
Pagina: 1 ... 11 12 Laatste