1) Als beginnende speler is Marokko een vrij lastige staat om aan te vallen. Fez is een mountain fort, dat betekent -2 modifier voor aanvallers en je troepen hebben hoge attrition. Het is tevens hun Capital, dus een Fort level 3 (hoogste in het begin van het spel). De truuk is om een groot genoeg leger te bouwen. Heel rustig Fez siegen met je leger ernaast. Als je leger groot genoeg is, dan vermijdt de AI combat. Een Siege general is ook heerlijk. Ook altijd als eerste Fez (en andere mountain forts) innemen om deze reden. Als je ervoor kan zorgen dat je de tegenstander aanvalt terwijl zij een (ingenomen) fort op een mountain aanvallen, dan slacht je legers.AntiChrist7 schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 13:02:
Ben er nu ook eens mee begonnen, met alle dlc als portugal. had het al moeilijk om niet bedolven te worden in leningen als je Morocco aanvalt. Ik weet dat je de AI zoveel mogelijk je dirty werk moet laten opknappen, maar hoe recupereer je van de penalty dat ze geen land kregen in een vorige oorlog? ze hadden land occupied, maar ze wouden het niet....
Ik zal er ook wat aan moeten wennen dat er meer dingen gebeuren in de mid en late game. Ik ben dingen zoals TW/Civ/Endless Space2/ Endless Legend gewoon. In die games zijn is de early game setup het interessantste omdat je dan je opzet voor midgame en verder waar het meer op automatische piloot kan. Terwijl het hier voelt alsof er early game vrij weinig gebeurt (al hangt dat ook af van natie tot natie)
2) 'recently broke a promise to give land' duurt 30 jaar. Let wel, landen willen je nog wel helpen als je genoeg favors (langdurige alliances) hebt.
Ik denk dat ik weet waarom je in de problemen bent gekomen. Als je op een land klikt en naar het derde diplomatieke tabblad gaat, dan zie je in welke landen zij zijn geïnteresseerd. Toch kan het voorkomen dat ze het land niet willen in de peace deal, maar er wel interesse in hebben. Wat dan van belang is: Dat ze de occupations krijgen van ALLE landen waar ze interesse in hebben. Soms willen ze alsnog geen land ontvangen, maar dan krijg je niet langer de negatieve trust malus (-20 trust) en ook niet 'broken promise'.
Als je 2 allies hebt die je helpen voor land kan je ze soms tegenelkaar uitspelen. Stel: Oostenrijk EN Frankrijk vechten met jou tegen Burgundy. Oostenrijk heeft 'Sundgau', en willen vrijwel altijd buurprovince van Burgundy 'French-Comté'. Frankrijk wil dat landje ook wel. De truuk op dat moment: Neem het landje in, en geef de occupation aan Frankrijk. Oostenrijk heeft door dat jij het landje met geen mogelijkheid meer kan geven, en accepteert dat het geen land gaat ontvangen. Maar ik zou niet teveel spelen met deze mechanic, heeft mij ook meerdere malen in de problemen gebracht.
Nog tip: "Revoke Core" in peace deal is een vorm van land teruggeven. Zo kan je soms de hulp krijgen van sterke landen zonder ze nog sterker te maken.
En probeer boven de 40 trust te blijven (je begint met 50). Dus een -9 trust omdat je ze minder land geeft dan ze eigenlijk willen vanwege warscore is geen probleem, -11 wel. Dan breken ze sowieso alliance.
Tenslotte: Begin met Muscovy (mother Russia)/Frankrijk/Ottomanen, heb je veel actie, meteen vanaf het begin. Portugal agressief spelen is sowieso lastig, en vereist veel ervaring.