Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10-2022
Dit is mijn favoriete spel aller tijden. Ik ben er enorm blij mee!

Het spelen van expansies is ook nog altijd erg leuk. Het grafische gedeelte interesse me overigens niet zo veel, ik hoop dat het weer iets fris brengt en het echt weer een spel is dat je echt honderden uren kan spelen.

Kijkend naar nieuwe versies van Sim City en Civilization ben ik daar een beetje bang voor. Ik heb overigens ook Crusader Kings II gespeeld dat ook dit jaar is uitgekomen, maar de leercurve is me wat te stijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiliart Rivia
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-07 09:09
De leercurve is bij alle paradox games wat stijf, eenmaal bemeesterd echter is het heerlijk om rare dingen te doen. Zoals in CKII, als je ooms en broers afslachten omdat ze allemaal je kroon willen. Of uiteraard EU3, de wereld veroveren met de Inca's of zo, puur omdat het kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4bit
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 30-08 13:24

4bit

Onward, to futility!

Ik vond CKII eenvoudiger om onder de knie te krijgen. Kan natuurlijk ook zijn omdat ik EU3 relatief kort daarvoor heb liggen spelen. Maar het blijft natuurlijk de eerste keren veel proberen, en daar hoort veel slaag krijgen bij.

EU4 gaat hier nog wat afwachtend zijn. EU3+uitbreidingen is zo danig goed dat je je afvraagt wat een "kale" EU4 gaat brengen. En of deze een meerwaarde gaat hebben tov EU3 + uitbreidingen. Beetje zoals Civ4 vs Civ5, alhoewel er leuke veranderingen zijn is civ4+uitbreidingen goedkoper en uitgebreider.

Maarja de press release klinkt wel goed, het leiderprincipe overgenomen uit CK2, misschien wel in een andere vorm, maar dat is afwachten. Het klinkt in ieder geval goed.

I'll do what I can, but expect very little.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Op Gamespot is er een filmpje/interview over EU4.

Het nieuwe trade-systeem ziet er enorm veelbelovend uit!
I like :)

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ook al Bezet
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-09 19:51
anandus schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 10:34:

Het nieuwe trade-systeem ziet er enorm veelbelovend uit!
Zeker, ik heb het handelssysteem altijd een van de meest irritant onrealistische aspecten van de EU serie gevonden. Dit lijkt in de goede richting te gaan (al weten we er natuurlijk nog niet veel over)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4bit

4bit

Onward, to futility!

Vorig weekend door de hitte niet veel buiten geweest en dan nog maar eens EU3 opgestart. Ditmaal met de Death & Taxes mod en als het Byzantijnse rijk in 1405 begonnen. Het doel is natuurlijk om het romeinse rijk terug op te richten.

Net het Ottomaanse rijk neergekregen. Ik zag plots dat ze geen enkele alliantie meer hadden en ze in oorlog waren met een ander nabijliggend rijk. Dit was dus een uitstekend tijdstip om hun laatste provincies neer te halen. Ondertussen heeft dat ander nabijliggend rijk ook de oorlog aan mij verklaart en ben ik daar heftige klappen van aan het krijgen. Maar dat is voor straks om dat op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:33

Shabbaman

Got love?

Ik zit met een vreemd probleem (maar alle problemen in EU3 zijn vreemd, lang leve de interface): ik ben als Frankrijk Napels aan het irriteren zodat ik hun Franse provincies kan inlijven. Na de eerste oorlog heb ik één van hun provincies buitgemaakt, en toen het staakt-het-vuren verliep heb ik gelijk weer de oorlog verklaard en ben de resterende twee provincies binnengevallen. Maar... die provincies waren net een paar beurten eerder bezet door Cosmopolitaine Rebels. En die gaan vervolgens vrolijk verder met een van mijn vazallen. Het is een legertje van niks, maar ik kan ze niet aanvallen en ik kan ook die provincies niet veroveren. Hoe kan ik die rebellen de oorlog verklaren?

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4bit

4bit

Onward, to futility!

Het kan zijn dat die rebellen friendly zijn en ze rebelleren voor je. Kan goed zijn dat wanneer ze uiteindelijk een provincie overnemen ze die provincie na een tijdje geven aan je.

Althans zo heb ik nu de restanten van Venice overgenomen in mijn spel. Met een spion "support patriots" gedaan. Venice had geen leger meer, en konden die patriots enkele provincies overnemen, en hopla patriots en de bijbehorende provincie is dan onder mijn bewind. En dat zonder oorlog te moeten verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terranova
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-09 10:21
4bit schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 12:06:
Het kan zijn dat die rebellen friendly zijn en ze rebelleren voor je. Kan goed zijn dat wanneer ze uiteindelijk een provincie overnemen ze die provincie na een tijdje geven aan je.

Althans zo heb ik nu de restanten van Venice overgenomen in mijn spel. Met een spion "support patriots" gedaan. Venice had geen leger meer, en konden die patriots enkele provincies overnemen, en hopla patriots en de bijbehorende provincie is dan onder mijn bewind. En dat zonder oorlog te moeten verklaren.
Heerlijk is dat he.
4bit schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 11:22:
Vorig weekend door de hitte niet veel buiten geweest en dan nog maar eens EU3 opgestart. Ditmaal met de Death & Taxes mod en als het Byzantijnse rijk in 1405 begonnen. Het doel is natuurlijk om het romeinse rijk terug op te richten.

Net het Ottomaanse rijk neergekregen. Ik zag plots dat ze geen enkele alliantie meer hadden en ze in oorlog waren met een ander nabijliggend rijk. Dit was dus een uitstekend tijdstip om hun laatste provincies neer te halen. Ondertussen heeft dat ander nabijliggend rijk ook de oorlog aan mij verklaart en ben ik daar heftige klappen van aan het krijgen. Maar dat is voor straks om dat op te lossen.
Ik ben toevallig ook net zelf begonnen met Death and Taxes, alleen dan met Croatië. Na iets meer dan 100 jaar spelen ben ik ondertussen Illyria geworden :D Best een groot balkan rijkje nu met wat italiaanse vassals. Hopelijk kan ik Venice afslachten en dan kan ik mijn vassals integreren want ik heb een hekel aan provincies op't continent die niet aansluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman

Shabbaman

Got love?

4bit schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 12:06:
Ze zitten wel in dezelfde culture group, dus dat kan op zich wel. Maar waarom vallen ze dan mijn vazal Orleans aan?

EDIT: En hoe kan ik met die rebellen communiceren?

[ Voor 6% gewijzigd door Shabbaman op 21-08-2012 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Gewoon een e-mailtje sturen naar rebellen@frankrijk.nl, dan reageren ze wel.

Je kunt als je inzoomt zien waarvoor ze rebelleren. Je kunt bij het inzetten van een spy keuzes maken wat voor rebellen je wilt sponsoren. Je hebt voor de rest niet zoveel opties, in het menu linksboven kun je ook nog kiezen om hun eisen te accepteren, volgens mij op de religie-pagina.

Het Byzantijnse Rijk is ook vaak erg geschikt voor het inzetten van spionnen. Dan heb je inderdaad zo weer 4/5 provincies extra. Strategisch inderdaad geweldig om spies in te zetten tegen Venetië om hun provincies te krijgen. Je kunt oorlog verklaren, maar dan moet je waarschijnlijk vechten met hun allies, alleen maar lastiger, al zijn spies ook erg duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4bit

4bit

Onward, to futility!

Ik dacht dat communiceren niet mogelijk was maar inderdaad onder de religie-pagina kan je meer info vinden.
http://www.paradoxian.org/eu3wiki/Rebel , voor alle type rebellen.
Als het patriots zijn en ze willen terug naar horen bij het moederland krijg je gewoon een boodschap met iets van "province defects". En dan krijg je die province + de patriots.

Byzantijnse Rijk is inderdaad een spionnenhemel, daarvoor alleen Castille gespeeld waar ik spionnen gewoon gebruik tijdens oorlogen om wat rebellen te recruiteren. Om zo onrust te zaaien en het vijandelijke leger wat te laten opsplitsen/verzwakken.

Maar Byzantium heeft zo veel "recht" op nabijliggende provincies, dat vele oorlogen mogelijk zijn zonder dat je er hard voor afgestraft wordt. Buiten dus de katholieke landen, zoals Venetië, omdat je dan meteen ook defender of the faith enz tegen je hebt. Maar Venetië was een te grote doorn in mijn oog, oorlog gedeclareerd. Maar dat heeft mij inderdaad niet echt een goede naam gegeven, wel vrede kunnen sluiten met enkele venetiaanse provincies winst. Omdat ik niet echt klaar was om terug een wereldoorlog op te starten, eens patriots geprobeerd, en wonderbaarlijk gelukt.

In ieder geval een zeer leuk land om met te spelen. Een rijk in leven houden wat in het echt ten onder is gegaan. Zelfs uitbreiden en wraak nemen op landen die je verraden hebben. Ik kijk naar u Venetië!

Is westernization trouwens iets wat je zo snel mogelijk moet nastreven? Eerste keer dat ik speel als niet Western en ik begin toch wel achterop te hinken qua technologie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman

Shabbaman

Got love?

OK, ze staan dus niet in het religiescherm. Waarschijnlijk omdat het patriotten zijn en niet tegen mij rebelleren. Afwachten...

Verwijderd

Als Byzantijnen kan je best meekomen qua technologie, na enkele enorme investeringen is dat ook gewoon gelukt en ik zit op dezelfde hoogte als Oostenrijk en Spanje, enkele Duitse staten zijn levels voor mij maar gelukkig dan ook helemaal geen bedreiging.

Met het Byzantijnse Rijk was mijn doel de complete uitroei-ing van de Islam in Turkije, dit is me gelukt, na Turkije wou ik Europa in gaan maar daar zijn toch wat te sterke bondgenootschappen, dus dan maar de Mamlukken van de kaart afvegen. Mijn gehele rijk van Macedonië tot aan Mecca is nu ook Orthodox. Fantastisch land om mee te beginnen, heb het ook met Siena geprobeerd maar daar word je algauw tegengezeten door wat sterkere buurlanden.

• chronoz
Het mooiste is inderdaad van een klein land een succesvol rijk maken met een groot gebied met veel cores.

Ik ben ook op zoek naar een nieuwe uitdaging. Ik heb de volgende games achter de rug de laatste maanden.
  • Kolonisatie van Noord-Amerika met Schotland. Alleen noordelijk Canada is van Frankrijk en Castille heeft alles onder Belize. Ik zou graag de hoofdstad verplaatsen naar Noord-Amerika, maar dat is me niet gelukt.
  • Hongarije game, heel zuidoost Europa inclusief Griekenland tot Konstantinopel. Na het overerven van Polen, Bohemia, Brandenburg en Oostenrijk inclusief cores is dat spel ook niet meer interessant.
  • Frankrijk game, maar na het erven van Boergondië in een PU is het eigenlijk wel gespeeld. Engeland is ook niets meer van over, Schotland gegroeid op hun kosten. Ik had al 40k manschappen neergezet in Schotland voor het aanvallen van Engeland, ik weet niet of dat helemaal eerlijk is, maar je hoeft geen jarenlange oorlog te voeren tegen Engeland, omdat je niet vanwege hun floot hun eiland kunt bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb het spel net ook een paar dagen.
Vind het heerlijk om met een muziekje op te spelen. Vond de total war medieval 2 campagne map het leukst om te spelen, dus dit is helemaal wat voor mij.
Al wat aardig keer tegen een aantal fouten opgelopen waardoor ik gewoon stagneer.

Net quest of the new world unlockt met Holland, mn vloot richting america gestuurd, maar al mn boten verloren door de woeste wateren. Komt dit doordat mijn colonial range niet hoog genoeg is? (Vervolgens waren mijn havens prooi voor volgens mij elke piraat in de wereld, waardoor ik mijn leger niet meer kon supporten..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terranova
Verwijderd schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 09:59:
Heb het spel net ook een paar dagen.
Vind het heerlijk om met een muziekje op te spelen. Vond de total war medieval 2 campagne map het leukst om te spelen, dus dit is helemaal wat voor mij.
Al wat aardig keer tegen een aantal fouten opgelopen waardoor ik gewoon stagneer.

Net quest of the new world unlockt met Holland, mn vloot richting america gestuurd, maar al mn boten verloren door de woeste wateren. Komt dit doordat mijn colonial range niet hoog genoeg is? (Vervolgens waren mijn havens prooi voor volgens mij elke piraat in de wereld, waardoor ik mijn leger niet meer kon supporten..)
Nee dat niet, je hebt attrition(als het goed is 0% in het geel als je voor de kust vaart van bekend gebied en in het rood als het hoger is dan 0%. Dit is het percentage wat je schade krijgt als je vaart in zulke gebieden. Daarom is het handig om af en toe een haven in te gaan van jezelf of van een land waar je toegang tot hebt. De percentages achter de boot betekenen hoeveel % ze nog zijn. Bij 0 vergaan ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4bit

4bit

Onward, to futility!

Een admiral of explorer recruiteren en deze als leider van je vloot plaatsen helpt ook de attrition stijging te verminderen. Voor ver te varen is een leider met hoge maneuver een grote hulp.

@Chronoz: Misschien als Japanse Daimyo starten en proberen Japan op te richten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ook al Bezet
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-09 19:51
chronoz schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 13:17:
Het mooiste is inderdaad van een klein land een succesvol rijk maken met een groot gebied met veel cores.

Ik ben ook op zoek naar een nieuwe uitdaging. Ik heb de volgende games achter de rug de laatste maanden.
[...]
Het Heilige Roomse Rijk verenigen met één van de Duitse staten is best leuk (hoe kleiner hoe uitdagender natuurlijk), Rusland vormen is ook een leuke als je graag een groot territorium wilt hebben. De ultieme uitdaging is natuurlijk Byzantium van de ondergang redden :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dit lijkt me een super mooi spel! Ben sowieso geschiedenis fan en ik had al eens van Hearts of Iron gehoord, maar de andere Paradox-games kende ik nog helemaal niet.
Vooral EU lijkt me er leuk. Ben nog aan het kijken voor een leuke aanbieding voor EU3 (Chronicles, gelijk maar alle uitbreidingen is volgens mij het leukst), 30 euro lijkt me nog iets te duur.
Binnenkort richt ik m'n nieuwe computer in, dus dan kan 'ie daar mooi op draaien. Ben wel benieuwd, maar ik word al heel enthousiast als ik filmpjes bekijk en de wiki op paradoxian.org lees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Hij is al 2x in de aanbieding geweest voor €10 bij Steam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Klopt... Maar toen wist ik nog niet dat deze game bestond :-(
Dus ik denk dat ik maar even wacht tot hij weer ergens in de aanbieding gaat. Nu EU4 is aangekondigd zal dat denk ik binnenkort wel weer het geval zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Vrees niet, EU komt heel vaak in de aanbieding, op Steam en elders :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman

Shabbaman

Got love?

Ik speel als Frankrijk en ik heb Bourgondië al in tweeën gehakt (Lorraine vazal gemaakt en Barrois geannexeerd na de eerste Bourgondische oorlog). Ik heb ook alle engelse bezittingen te pakken, en Engeland is zwaar verzwakt doordat hun koning ge-excommuniceerd werd (geluk bij een ongeluk, want de Engelsen wouden maar weinig toegeven in vredesonderhandelingen). Eigenlijk gaat het dus best goed, maar ik wil Bourgondië afmaken. Tijdens de Engelse oorlog hebben ze alleen weer een flinke troepenmacht opgebouwd, en terwijl ik niet op zat te letten omdat ik bezig was in Kent en Wessex hebben ze bijna heel België veroverd (Luik, Luxemburg, Hainaut) veroverd. Dat kan ik natuurlijk niet laten gebeuren. Het probleem is dat Oostenrijk nu HRE is, en die zijn niet alleen sterk maar ook nog eens redelijk snel ter plaatse. Nu aanvallen is niet zo'n goed plan heb ik al gemerkt, dus dat ga ik ook maar niet doen. Ik weet alleen niet zo goed hoe ik nu verder moet. Suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
De oorlogen met Engeland zijn meestal inderdaad vrij lastig. Dat is voornamelijk, omdat Engeland de oorlogen jarenlang aanhoudt, omdat je toch maar 2/3 provincies op het vaste land van ze in bezit hebt. De laatste keer heb ik met 40% steeds stability hit offers moeten sturen totdat ze op -3 stability stonden en toen wilden ze eindelijk onderhandelen. Ik zie ook weleens dat een land maar liefst aan 50% vassals wil loslaten, terwijl ze eigenlijk nog in goede staat zijn om oorlog te voeren.

Ik ben inmiddels ook bezig met het Byzantijnse Rijk.
Chris7 schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 13:46:
Klopt... Maar toen wist ik nog niet dat deze game bestond :-(
Dus ik denk dat ik maar even wacht tot hij weer ergens in de aanbieding gaat. Nu EU4 is aangekondigd zal dat denk ik binnenkort wel weer het geval zijn.
Je kunt je abonneren op prijs-alerts bij Steam en Gamersgate volgens mij. Ik heb hem bij Gamersgate destijds gekocht voor €10.

http://www.gamersgate.com...niversalis-iii-chronicles

Acties:
  • 0 Henk 'm!
chronoz schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 14:54:

[...]

Je kunt je abonneren op prijs-alerts bij Steam en Gamersgate volgens mij. Ik heb hem bij Gamersgate destijds gekocht voor €10.

http://www.gamersgate.com...niversalis-iii-chronicles
Goed idee, dat zal ik doen. En nu maar hopen dat ze hem snel in de aanbieding gooien :) .
Ik heb even de demo uitgeprobeerd, deze is alleen zwaar beperkt en zonder de uitbreidingen mis ik toch een hoop handige en leuke zaken die ik bijvoorbeeld wel op de wiki of in dit topic terug zie komen. Maar goed, ik weet nu zeker dat ik 'm wil. Lijkt me bijvoorbeeld erg leuk om het Byzantijnse rijk opnieuw machtig te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4bit

4bit

Onward, to futility!

Wat zijn goede manieren om een Casus Belli te krijgen tegen een Europees land? Ik ben blijkbaar niet snel genoeg uitgebreid met Byzantium, waardoor ik mijn cores verloren ben. Voornamelijk het huidige Italië moet ik nog overnemen.
En anders wachten we af, en breiden we ondertussen verder uit richting midden oosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman

Shabbaman

Got love?

Tsja, de CB's vliegen je toch om de oren? Sluit een alliantie met een staat die op slechte voet staat met een Italiaanse staat, dan heb je waarschijnlijk zo een CB. Of voer de missies uit die je krijgt, Byzantium heeft een aantal missies waarbij je specifiek Italiaanse staten moet veroveren.

Ik kwam afgelopen weekend wel weer iets vaags tegen waar ik niet uitkom: Portugal vond het nodig om me de oorlog te verklaren, en ze pikten met een enkele unit de Azoren in. Een white peace was niet genoeg om de Azoren weer terug te krijgen, ik heb ze eerst moeten terugveroveren en vervolgens moeten opeisen via vredesonderhandelingen. Gevolg: 4 infamy erbij. Hoezo kon Portugal de Azoren gewoon van me inpikken maar lukt het me niet om ze terug te pakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:38
Was het een kolonie? Die doen eigenlijk niet echt mee in vredesonderhandelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman

Shabbaman

Got love?

Nee, dat viel me wel op. Maar toen ik 'm had terugveroverd kon ik wel eisen dat ik 'm terugkreeg bij de vredesonderhandelingen. Dat is ook niet waar ik mee zit, waar ik mee zit is dat Portugal de Azoren gewoon gelijk kon annexeren (zonder vredesonderhandelingen of wat dan ook) en ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terranova
Je kan toch kolonies direct overnemen als er nog geen stad op staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman

Shabbaman

Got love?

Ja... maar in de tussentijd was er niet ineens een stad op de Azoren gekomen. Is er een of ander knopje dat ik over het hoofd zie? Of heb ik daar een conquistador voor nodig bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terranova
Shabbaman schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 09:44:
Ja... maar in de tussentijd was er niet ineens een stad op de Azoren gekomen. Is er een of ander knopje dat ik over het hoofd zie? Of heb ik daar een conquistador voor nodig bijvoorbeeld?
Misschien had Portugal een missie voor de Azoren zodat het in 1x een stad werd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotoriousBAS
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09-09 00:44
Je leger selecteren en "seize colony" aanklikken, heb je hem weer terug. Duurde bij mij ook lang voordat ik doorhad hoe dit werkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman

Shabbaman

Got love?

Bij toeval had ik dat gisteren ontdekt. Het is hetzelfde knopje waar normaal gesproken scorch earth staat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Ik heb deze week een game gespeeld waarbij ik heel Turkije, Syrië, Azerbeidzjan, Georgië heb veroverd als The Knights. Het begon ongelooflijk moeilijk, maar ik kon volop narrowminded gaan, omdat ik al in de goede tech-group ("western") zat. Ik wilde het eerst met Cyprus doen, maar die zijn "Eastern" tech, dan wordt het erg lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Laatst online: 00:34
chronoz schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 13:27:
Ik heb deze week een game gespeeld waarbij ik heel Turkije, Syrië, Azerbeidzjan, Georgië heb veroverd als The Knights. Het begon ongelooflijk moeilijk, maar ik kon volop narrowminded gaan, omdat ik al in de goede tech-group ("western") zat. Ik wilde het eerst met Cyprus doen, maar die zijn "Eastern" tech, dan wordt het erg lastig.
Dat is mooi, ja. Ik vind het bij dergelijke games alleen jammer dat je klein begint, aan het begin enorm moeite moet doen om te overleven, en dan ineens kom je over het kantelpunt en verover je iedereen die in de weg loopt. Het leukste is om van 1 provincie naar zeg maar 15 provincies te komen, daarna ben ik er tegenwoordig vaak wel klaar mee.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Ja, daar heb je gelijk in. Het is inderdaad weinig meer aan indien je tientallen provincies hebt en een leger van 60.000 kunt neerzetten.

• Shabbaman

Shabbaman

Got love?

Zijn die spritepacks een beetje de moeite waard? Ze zijn nu in de aanbieding op Steam.

• NotoriousBAS
Mijn mening: voor de volledige prijs niet, in de aanbieding wel. Ik heb ze geloof ik met 75% korting gekocht en dan zijn ze maar 50 cent. Bieden geen extra gameplay (wat imho het belangerijkste element van dit spel is) dus ik zou wachten totdat ze een keer met 75% korting zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Shabbaman schreef op donderdag 22 november 2012 @ 14:50:
Zijn die spritepacks een beetje de moeite waard? Ze zijn nu in de aanbieding op Steam.
Zoals al gezegd: voor de volle prijs zou ik het laten liggen, voor een saleprijs ('t spel is regelmatig -75%) is het de moeite wel. Je ziet het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bstard
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-08 15:56

bstard

---------------

Na een kleine 800 uur in Crusader Kings 2 en Victoria2 toch niet helemaal mijn ding blijkt te zijn, EU3 gekocht. Weet iemand een goeie tutorial youtube hiervoor? Ik ben er met een paar begonnen, maar meeste zijn neit al te best, of gaan ervanuit dat je EU2 al goed kent.

Blub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valianttttt
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:57
Je kan better naar de Paradox Forums gaan en een Tutorial AAR lezen(zoals eentje als engeland als ik goed weet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Je kunt het beste beginnen als een groot land, bijvoorbeeld Frankrijk of het Ottomaanse Rijk en gewoon spelen denk ik. Vervolgens een simpel leger bouwen en simpele oorlogen verklaren tegen landen die zwakker zijn. Je hebt binnen één dag de belangrijkste dingen wel door.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/2QhMZ.png
Er zijn ook tutorials. De bovenste 5 zijn niet erg nuttig, maar de Trials doen is de moeite waard.

Je kunt ook dingen nazoeken op www.paradoxian.org/eu3wiki, dat doe ik nog steeds regelmatig, maar je komt vanzelf achter de rol van infamy, cores, stability, e.d. na een beetje spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terranova
Ach iedereen faalt zijn eerste keer spelen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bstard

bstard

---------------

HamburgerHenk schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 12:19:
Ach iedereen faalt zijn eerste keer spelen :P
Wat, falen is geen optie! ;)

Nah gistern met Bengal begonnen, rustig wat rond te clicken, valt een of andere zuid-oost-asiatische staat me aan. War gewonnen, militaire gebeuren redelijk onder de knie. Gewoon het diepe in is wel effectief, maar ben bang dat ik dan toch effenciele zaken mis. Thnx voor de feedback, vanaaf eens rustig voor gaan zitten.

Blub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Het spel heeft gewoon veel elementen. Je kunt bijvoorbeeld tegen iedereen een War of Aggression starten en provinces veroveren ten koste van 4 infamy per provincie, maar indien het arme provincies zijn met een andere religie, culture group, base tax van 1 of het is een rijke provincie met een CoT, zelfde culture, zelfde religie, base tax van 10, dat maakt al veel uit.

Al die elementen zul je al snel tegen gaan komen. Missions geven vaak nieuwe cores. Je kunt wat minten om een iets hoger inkomen te hebben, maar pas op voor inflatie. Advisors "Master of Mint" (belangrijk) en "Diplomats" helpen tegen inflatie en infamy.

Je hebt vaak een Holy War casus belli tegen landen met een andere religie. Op die manier zul je veel land kunnen veroveren, al heb je wel te maken met een hogere revolt risk indien de provincies een andere religie hebben. Indien je tijdens oorlogen je war exhaustion laat oplopen, dan zul je enorme revolt risk krijgen. Je kunt armies automatisch instellen op "Hunt rebels".

Je kunt het beste zorgen dat je veel extra cores krijgt, want een empire met 30 provincies waarvan maar 10 cores en een war exhaustion van 20, zal het lastig krijgen met allemaal revolts. Vassals en PU's zijn erg geschikt om je macht uit te breiden.

Het spel kent gewoon zoveel elementen, je kunt vrij snel een goede speler worden, maar het duurt even voordat je de relaties ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valianttttt
Ook is het niet echt bepaald handig als je een niet-europees natie speeld aangezien je moet westernization moet doen(moeilijk voor beginners).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bstard

bstard

---------------

Wat zijn cores en hoe krijg je die? Is een bepaalde status van een provincie nietwaar?

Blub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terranova
bstard schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 15:14:
Wat zijn cores en hoe krijg je die? Is een bepaalde status van een provincie nietwaar?
Een core geeft aan of een provincie bij een bepaalde staat hoort. Na een x aantal jaar(verschilt per versie en is in te stellen) in het bezit van een staat dan wordt het een core provincie. Maar na een langere tijd die provincie niet te hebben gehad vervalt de core. Als een andere staat een provincie heeft waar jij een core op hebt dan heb je ook gelijk een casus belli om je land te claimen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman

Shabbaman

Got love?

Ik kan deze walkthrough wel aanraden: http://lparchive.org/Europa-Universalis-III-Divine-Wind/
En deze EU3 wiki is ook erg goed: http://www.paradoxian.org/eu3wiki/Main_Page Let wel op dat je de tekst van de juiste expansion leest, want voor de verschillende versies staat het door elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:02
Mocht iemand dit spel nog niet hebben, ik krijg zojuist een code van paradox voor het complete spel + uitbreidingen, mocht iemand dit willen dan kun je me een DM sturen.
Dat was snel ;)

[ Voor 6% gewijzigd door buzz op 21-01-2013 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-09 14:00

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

buzz schreef op maandag 21 januari 2013 @ 15:11:
Mocht iemand dit spel nog niet hebben, ik krijg zojuist een code van paradox voor het complete spel + uitbreidingen, mocht iemand dit willen dan kun je me een DM sturen.
Heb deze serie al een tijd in het vizier, je hebt dus DM :)

EN reactie, echt superbedankt buzz!

[ Voor 5% gewijzigd door Tomba op 21-01-2013 15:36 ]

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4bit

4bit

Onward, to futility!

Ik heb ook een key van EU3:Chronicles (EU3 vanilla + alle main DLC), moest iemand interesse hebben, je laat het maar weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:00
Lijkt me super ! DM gestuurd

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hè jammer, ben al een tijdje aan het kijken naar EU3 (maar 30 euro vind ik toch wat te duur), worden hier net keys weggegeven terwijl ik er gistermiddag niet was... Mocht iemand er nog één overhebben :P....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terranova
Chris7 schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 10:44:
Hè jammer, ben al een tijdje aan het kijken naar EU3 (maar 30 euro vind ik toch wat te duur), worden hier net keys weggegeven terwijl ik er gistermiddag niet was... Mocht iemand er nog één overhebben :P....
30 euro voor een spel waarin je met 1 savegame maanden zoet kan zijn is het opzich wel waard hoor, maarja je moet het dan wel willen uitgeven. Had eigenlijk wel verwacht dat het wat goedkoper zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4bit

4bit

Onward, to futility!

De key is dus al weg, maar iedereen die een account had op het forum van paradox krijgt een key (500.000 users) dus misschien komen er nog wel gebruikers hun key hier delen.

Ook heeft paradox nu hun eigen webshop opgericht, waarop nu voor vele spellen alles -55% staan. Waaronder dus EU3 chronicles, opgelet prijzen zijn buiten US voorlopig allemaal in GBP. Maar chronicles kost je nu dan maar bijna 14 euro op het moment, een koopje:

http://www.paradoxplaza.c...i-chronicles#buy_game-tab

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:00
4bit schreef op maandag 21 januari 2013 @ 18:21:
Ik heb ook een key van EU3:Chronicles (EU3 vanilla + alle main DLC), moest iemand interesse hebben, je laat het maar weten.
Held ! _/-\o_ :)F d:)b <+:) ^)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terranova
4bit schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 16:02:
De key is dus al weg, maar iedereen die een account had op het forum van paradox krijgt een key (500.000 users) dus misschien komen er nog wel gebruikers hun key hier delen.

Ook heeft paradox nu hun eigen webshop opgericht, waarop nu voor vele spellen alles -55% staan. Waaronder dus EU3 chronicles, opgelet prijzen zijn buiten US voorlopig allemaal in GBP. Maar chronicles kost je nu dan maar bijna 14 euro op het moment, een koopje:

http://www.paradoxplaza.c...i-chronicles#buy_game-tab
Waar zie je die key dan? Want ik heb ook al vrij lang een account op paradox plaza

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Alleen als je ook de newsletter ontvangt :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breadje
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:16
Ja ja, ik heb werkelijk waar vorige week EU 3 gekocht... Ook ik heb dus een EU3 key over. Laat maar horen als je hem wil.

edit:
Zie onder :).

[ Voor 11% gewijzigd door breadje op 23-01-2013 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
breadje schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 14:56:
Ja ja, ik heb werkelijk waar vorige week EU 3 gekocht... Ook ik heb dus een EU3 key over. Laat maar horen als je hem wil.
Je hebt een DM... En hartelijk bedankt! d:)b

[ Voor 6% gewijzigd door Chris7 op 23-01-2013 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bstard schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 11:30:
Na een kleine 800 uur in Crusader Kings 2 en Victoria2 toch niet helemaal mijn ding blijkt te zijn, EU3 gekocht. Weet iemand een goeie tutorial youtube hiervoor? Ik ben er met een paar begonnen, maar meeste zijn neit al te best, of gaan ervanuit dat je EU2 al goed kent.
Well, als je al meer dan 800 uur in CK2 en Viccy 2 hebt zitten, ben je met een hoop concepten al bekend. Zelf was EU3 Divine Wind mijn eerste Paradox game en ik heb persoonlijk veel gehad aan deze Let's Play: http://www.youtube.com/playlist?list=PL3458EE0ECF6B7965

Het is een Let's Play van Brandenburg en hoewel de speler niet alles super goed uitlegt, krijg je wel een redelijk idee hoe je een westers land kan spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotoriousBAS
Ik heb ook nog een key over, mochten er nog geinteresseerden zijn. Stuur ff een DM als je deze wilt, check het forum niet dagelijks

is vergeven

[ Voor 39% gewijzigd door NotoriousBAS op 08-02-2013 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quovadis25
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 00:47
nog keys over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoneyPriest
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 26-01-2024
Ook hier al jaren lid, maar blijkbaar zonder nieuwsbrief. Heeft iemand nog een key?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rordarok
  • Laatst online: 28-06 19:15

Rordarok

De enige echte

De enige EU die ik ooit gespeeld heb was de originele Europa Universalis (destijds in Engeland gekocht) en wat een prachtspel is het toch (nu nog plezier mee). Hoe zijn de opvolgers?

#1 Chall 3v3/Challenger soloQ (LoL) - LEM (CSGO)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valianttttt
EU3 is best wel goed als je alle uitbreidingen koopt maar de nieuwe(EU4) komt dit jaar uit.

EU3 is het wel waard ook omdat er vele mods voor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garrow
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11-09 08:03

garrow

PSN: Garrow1978

Zo na het lezen van dit topic ook maar met dit spel begonnen.

Tis behoorlijk lastig om het onder de knie te krijgen, zodat het speelbaar is (nu pas 1 game helemaal uitgespeeld, dus ken nog lang niet alle opties).

Begonnen met Castille (lekker makkelijk)
Helaas een aantal keer opnieuw moeten beginnen omdat of England of France binnen kwamen vallen nadat ik teveel infamy had.
Uiteindelijk half zuid en noord amerika kunnen Konoliseren en heel midden Amerika. Met australie begonnen maar toen was het helaas afgelopen.

Hierna pogingen met Brabant en Holland ondernomen, maar deze worden elke keer door Austria/Spanje of Burgundy binnen gevallen. Dit zal dus nog wat meer oefening vergen (mogelijk eerst maar met een ander land starten om het verder te leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4bit

4bit

Onward, to futility!

Op gamefly is vandaag de EU3: Chronicles gratis te downloaden:
http://www.gamefly.co.uk/...s-III-Chronicles/5002834/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman

Shabbaman

Got love?

EU4 komt uit op 13 augustus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En vorige week is nog de laatste patch voor EU3 uitgekomen, 5.2: http://forum.paradoxplaza...c164e3ddb71bf31ea58866304

Niet iedereen is er even enthousiast over, maar ik vind het geweldig dat ze een game zo lang onderhouden. Zelfs met een volgend deel dat al 'bijna' uitkomt. Dat zie je bij weinig of geen andere bedrijven, ten minste niet dat ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bstard

bstard

---------------

Binnenkort dus de nieuwe EUIV, maar oh my wat is het nu al een puinhoop met de DLC. Dat wordt nog eens de undoing van Paradox als ze zo doorgaan. Een knopje in Steam 'Get All Missing DLC' zou een verademing voor mij zijn.

Blub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadKennedy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:58
bstard schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 15:40:
Binnenkort dus de nieuwe EUIV, maar oh my wat is het nu al een puinhoop met de DLC. Dat wordt nog eens de undoing van Paradox als ze zo doorgaan. Een knopje in Steam 'Get All Missing DLC' zou een verademing voor mij zijn.
Wat is de puinhoop dan?

WEBN & chill (@IBKR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4bit

4bit

Onward, to futility!

Dat er nu al 3 DLC's ofzo bekend zijn, en je kan ook nog pre-order DLC's krijgen (afhankelijk vanaf hoe vroeg je pre-ordert). deze pagina toont al genoeg: http://www.europauniversalis4.com/buy

Ik ben een gigantische fan van paradox grand strategy spellen, maar hun DLC policy is gewoon belachelijk. Ik vind het nogal idioot dat als je een nieuwe uitbreiding koopt, je er niet eens de nieuwe muziek en nieuwe unit models bij krijgt. EA zou bijna jaloers worden.

Ik zit ook vaak genoeg op steam alle DLC's af te gaan om te kijken welke ik mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bstard

bstard

---------------

@4bit: Inderdaad. Ik begrijp het ook niet helemaal, de enige reden die ik kan verzinnen is de prijs verstoppen in 3-4-5 verschillende betalingen, terwijl het meestal hele goeie value for munny is. Ik zit nu te tweifelen om wel aan EU4 te beginnen juist door deze chaos, en het later te kopen als er een pakket te koop is dat 'alles tot nu toe' bevat.

Blub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-09 13:08
Ik zou ook EU3 nog eens willen proberen, maar dan uiteraard voor zo weinig mogelijk geld :P

Tips (of keys) zijn welkom dus. Heb zelf met veel plezier de AGReep mod van EU2 gespeeld (zie topic start) en ook een tijdje crusader kings. Die laatste kon me iets minder lang boeien trouwens.

Aan games als Vicky en hearts of iron begin ik niet, alleen studenten of werklozen hebben daar tijd voor :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:38
Momenteel is het paradox weekend bij Steam, dus je kan EU3 Chronicals voor 15 euro kopen:
http://store.steampowered.com/sub/7654/

[ Voor 14% gewijzigd door SiErRa op 23-06-2013 12:13 . Reden: Je moet Chronicals en niet complete hebben ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WickedWizard
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-07 15:05
SiErRa schreef op zondag 23 juni 2013 @ 12:10:
Momenteel is het paradox weekend bij Steam, dus je kan EU3 Chronicals voor 15 euro kopen:
http://store.steampowered.com/sub/7654/
Leuke deal, maar gisteren was hij nog leuker! Heb EU3 Chronicles voor €7,49 op Steam kunnen bemachtigen. :)

StarWarsAwakens.nl | De Star Wars Community van de Benelux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bstard

bstard

---------------

_Anvil_ schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 12:57:
Ik zou ook EU3 nog eens willen proberen, maar dan uiteraard voor zo weinig mogelijk geld :P

Tips (of keys) zijn welkom dus. Heb zelf met veel plezier de AGReep mod van EU2 gespeeld (zie topic start) en ook een tijdje crusader kings. Die laatste kon me iets minder lang boeien trouwens.

Aan games als Vicky en hearts of iron begin ik niet, alleen studenten of werklozen hebben daar tijd voor :p
Ehm ik heb atm 1300uur op CK2 staan, en Victoria nog geen 100, en EU3 ook niet zo heel veel. Gewoon minder leuk. En ik heb me baan nog steeds :P Al verwacht ik wel veel van EU4 als je zo leest over 't spel.

[ Voor 6% gewijzigd door bstard op 26-06-2013 15:12 ]

Blub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FereiDON
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-09 11:14
Ik ben al tijden op zoek naar een leuk spel om te spelen. Spellen als Total War hebben me altijd goed kunnen boeien, maar een spel als Patrician III ook. Is dit dan een mooie compromis tussen oorlog voeren, handel drijven, diplomatie beoefenen met aardig wat diepgang?

Klinkt dat precies als een spel voor mij. :)

Nu even wachten tot EU3 in de aanbieding is (en m'n scriptie af is :X).

AMD Ryzen 5 3600 | MSI B450 Tomahawk Max | Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200MHz | ASRock RX 6800 Challenger Pro 16GB | Crucial MX500 2TB | DeepCool PX850G | Antec Nine Hundred

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terranova
aardig wat diepgang is een belediging voor EU :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekfabriek
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:38

Koekfabriek

King Billy on the wall

4bit schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 17:14:
Dat er nu al 3 DLC's ofzo bekend zijn, en je kan ook nog pre-order DLC's krijgen (afhankelijk vanaf hoe vroeg je pre-ordert). deze pagina toont al genoeg: http://www.europauniversalis4.com/buy

Ik ben een gigantische fan van paradox grand strategy spellen, maar hun DLC policy is gewoon belachelijk. Ik vind het nogal idioot dat als je een nieuwe uitbreiding koopt, je er niet eens de nieuwe muziek en nieuwe unit models bij krijgt. EA zou bijna jaloers worden.

Ik zit ook vaak genoeg op steam alle DLC's af te gaan om te kijken welke ik mis.
Heeft ten dele ook met de grote van paradox te maken. Er is één kerel die alle spritepacks maakt voor praktisch alle paradox grand strategy games. Dit doet hij volgens mij naast zijn ''normale'' werk. Dus eerst sleutelt hij mee aan de games/patch is dat klaar dan pakt hij dat andere erbij op. Het zal mij weinig verbazen als het ook zo gaat met de geluidpacks. Het is dus of duurdere dlc die later uitkomt of je kan zelf kiezen welke dlc je wel en niet de moeite waard vindt voor een naar mijn idee klein prijsje (euro per uur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FereiDON schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 22:09:
Ik ben al tijden op zoek naar een leuk spel om te spelen. Spellen als Total War hebben me altijd goed kunnen boeien, maar een spel als Patrician III ook. Is dit dan een mooie compromis tussen oorlog voeren, handel drijven, diplomatie beoefenen met aardig wat diepgang?

Klinkt dat precies als een spel voor mij. :)

Nu even wachten tot EU3 in de aanbieding is (en m'n scriptie af is :X).
Zeker, maar zoals HamburgerHenk al zegt is 'aardig wat diepgang' nogal zacht uitgedrukt. Vind het zelf een leuk spel, vooral door de enorme aandacht die er aan historische correctheid is besteed. Alleen door de grote hoeveelheid opties vind ik het niet echt een spel dat je 'even tussendoor' doet. Maar daar zit ook wel de kracht in.

Ben ook wel benieuwd naar EU4, die ziet er nog een stuk beter uit! Niet alleen qua graphics, maar ook de gameplay lijkt een stuk toegankelijker te zijn. Misschien trekt dat ook weer nieuwe fans aan.

[ Voor 3% gewijzigd door Chris7 op 04-07-2013 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4bit

4bit

Onward, to futility!

En een toegankelijkere interface hopelijk, zelfs na meerdere paradox grand strategy games te spelen, blijf ik het moeilijk vinden om de nodige info te vinden in EU3.
Dan is bijvoorbeeld Victoria 2 ondanks dat het even diep is als EU3 (in mijn ogen zelfs dieper), vele duidelijker om de stand van zaken van je land te bekijken en zien waar pijnpunten liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Volgens mij is een betere interface ook één van de belangrijkste punten waar Paradox zich op richt bij de ontwikkeling, en wat ik heb gezien in de Dev. Diaries lijkt dat ook wel te bevestigen. Zie bijvoorbeeld de nieuwe siege-interface (DD35). Geeft veel meer informatie en zo te zien ook op een duidelijke manier.

En in deze post legt Johan Andersson uit wat de visie van Paradox op EU4 is:
One of the most important aspects of EU4 is to make an interface that is both easier to get into, and less hassle for an expert user. This a fine line to balance, and we are rather happy with the interfaces we have done so far for EU4.

We also want to make sure that players feel that this is a new game, that this is worth paying money for, and this comes from new mechanics and better interfaces.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FereiDON
Oke, nou een spel dat je even tussendoor doet, zal je meestal ook niet heel lang kunnen boeien. En ik zoek wel iets dat kan boeien. Heb de demo van de 'Complete' versie gedownload, eens kijken wat ik daarvan vind.

Overigens super verwarrend dat de 'Complete' versie niet compleet is, daar heb je 'Chronicles' voor nodig. 8)7

AMD Ryzen 5 3600 | MSI B450 Tomahawk Max | Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200MHz | ASRock RX 6800 Challenger Pro 16GB | Crucial MX500 2TB | DeepCool PX850G | Antec Nine Hundred

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekfabriek
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:38

Koekfabriek

King Billy on the wall

FereiDON schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 22:38:
Oke, nou een spel dat je even tussendoor doet, zal je meestal ook niet heel lang kunnen boeien. En ik zoek wel iets dat kan boeien. Heb de demo van de 'Complete' versie gedownload, eens kijken wat ik daarvan vind.

Overigens super verwarrend dat de 'Complete' versie niet compleet is, daar heb je 'Chronicles' voor nodig. 8)7
Dat komt omdat er de zo uit mijn hoofd derde add-on de laatste zou worden, daarna kwam er dus ook de complete editie. Later kwam het idee toch nog op om één extra uitbreiding toe te voegen waarna er dus de chronicles versie kwam. Inderdaad vrij verwarrend maar ach het is te overzien :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FereiDON
Haha, beetje besluiteloos. Maar beter dan spellen niet meer ondersteunen! :)

Steam heeft hem in de uitverkoop t/m 22 juli.

Alleen wil ik hem liever niet i.c.m. Steam. Dat moet toch kunnen lijkt me, als ik hem elders koop?

[ Voor 16% gewijzigd door FereiDON op 12-07-2013 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terranova
FereiDON schreef op vrijdag 12 juli 2013 @ 23:58:
Haha, beetje besluiteloos. Maar beter dan spellen niet meer ondersteunen! :)

Steam heeft hem in de uitverkoop t/m 22 juli.

Alleen wil ik hem liever niet i.c.m. Steam. Dat moet toch kunnen lijkt me, als ik hem elders koop?
Je zou op gamers gate kunnen kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4bit

4bit

Onward, to futility!

Voor de geinteresseerden, een eerste preview let's play van EU4:

Andere delen zijn ook op youtube te bekijken.

Het ziet er in ieder geval zeer goed uit. UI lijkt mij al veel beter dan EU3, nu doet het mij veel denken aan CK2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Nog 4 weekjes (minus 1 dag) *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nebur86
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-10-2023
Kan ook niet wachten op EU4.

Hopelijk wordt de leercurve wel minder steil. Eer dat ik in EU3 niet genadeloos werd afgeslacht of economisch/technologisch achterkwam duurde wel een tijdje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Nou ja, hetzelfde heb ik met Crusader Kings en Victoria... ik ben totaal mijn interesse verloren in die spellen, omdat ik ze zo moeilijk vind... maar zal vast wel aan mij liggen, EU3 vond ik eerst ook lastig en het is nu mijn favoriete spel aller tijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bstard

bstard

---------------

chronoz schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 19:56:
Nou ja, hetzelfde heb ik met Crusader Kings en Victoria... ik ben totaal mijn interesse verloren in die spellen, omdat ik ze zo moeilijk vind... maar zal vast wel aan mij liggen, EU3 vond ik eerst ook lastig en het is nu mijn favoriete spel aller tijden.
Zet eens eens een Lets Play van Viccy of CK2 op, zo'n Youtubeje van iemand die aan het spelen is terwijl ie verteld wat er gaande is. Dat geeft je een goeie start, en de rest vogel je zelf dan wel uit.

[ Voor 8% gewijzigd door bstard op 18-07-2013 10:40 ]

Blub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breadje
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:16
Volg dan de link die 4bit net gaf. Quil18 heeft een paar hele goede let's plays van zowel Crusader kings als Victoria II. Met name de playtrough van Japan in Vic II was voor mij een eye opener. Quil legt goed uit wat hij doet en waarom hij het doet, heel leerzaam. (voor mij althans)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sianto
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19-03 00:34
Het is officieel, als je in de preorder EU4 koopt, dan krijg je een kopie van CK2 en een savegame migratie tool van ck2 naar eu4.

Dit gaat erg interessant worden met een grotendeels mongolisch europa in het begin van EU4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman

Shabbaman

Got love?

Ik hoop wel dat CK2 giftable is, want ik heb CK2 al. En ik heb nu ook een reden om door te gaan met mijn Billung-save.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sianto
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19-03 00:34
ja, CK2 zou giftable zijn.
Pagina: 1 2 ... 11 Laatste