Mijn verhaaltje even. Screenshot heavy.
Ben begonnen als Gelre onder de plak van vadertje Burgundy. Utrecht met vriendje Friesland verklaarde mij de oorlog. Gewonnen en allebei geannexeerd. Coalitie tegen mij begonnen door meerdere duitse staten. Gelukkig geen oorlog. Kon lekker blijven uitbreiden.
70 jaar verder.
Gaat nog lekker. Heb met bijna iedereen -200 relatie wegens aggressive expansion. Ach.. Denemarken is mijn ally. Dus ze durven toch niks
Ondertussen lekker mijn dochters uithuwelijken met spanje/denemarken/brandenburg en ik meende engeland.
Nederland gevormd en gelijk maar oorlog met brandenburg + de rest van duitsland (coalitie) voor de claim op de troon. Kreeg mijn leger er een nieuw marcheer liedje bij
Nederland overwint alles!
Oorlog gewonnen, PU met Brandenburg + hoop centjes.
Relaties met onze buurlanden blijven slecht. Komt het ooit nog goed?
Paar jaar vrede. Trade boosten. En als echt warmonger willen we toch eigenlijk wel weer oorlog. Gelukkig is Frankrijk in oorlog met Great Brittain en Spain. En laten wij nou net een claim hebben op Stade + een paar franse gebiedjes
Resultaat.
Hopelijk een paar jaar rust zodat we kunnen coren etc. 1 jaar later besloot Metz om mij een embargo op te leggen. Als trotse handelaren staat we dat natuurlijk niet toe! Zit er maar een ding op.. oorlog
Met als loot, keiharde ducats en een paar landjes.
Dat zal ze leren.
Helaas is door mijn 'agressive expansion' (Niks agressief aan als je het mij vraagt. Wij komen gewoon op voor onze belangen

) France en Great Brittain de coalitie tegen mij gejoined. Ben benieuwd.
Nog een plaatje met de huidige wereldmap
Zoals je ziet heb ik geen kolonies. Ook geen interesse in kolonies, ik focus me liever op tradehub antwerpen en duitsland.
Speel nu met een vriend samen als Indonesië, erg leuk maar heeeeeeeeel anders. Shin (voormalig Ming) is echt massive. Wel een oorlog tegen gewonnen waardoor we een voetstuk hebben en een paar provincies die chinaware + tea maken. Goed voor de cash. Qua tech lopen we erg achter t.o.z van het Westen voornamelijk door onze imbeciele koningen met 0/1/6 en varianten -.-.