Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breadje
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:14
Ik neem aan dat je gewoon een key krijgt van Paradox. Waarom zouden ze CK2 al activeren binnen steam, dat zou alleen maar onhandig zijn lijkt mij?
Maar goed, ik sluit mij dan maar aan bij een hoop anderen: over een week of 2 heb ik een CK2 key te koop... Of is de waarde al zo ver gedaald dat ik hem te geef moet doen? ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik hoop dat ze ook een converter hebben van EU4 naar Vicky 2 :)
Of naar Vicky 3, als-ie ooit uitkomt een converter heeft vanaf EU 4.

Zou mooi zijn om vanaf CK2 naar Vicky te kunnen spelen, al vrees ik dat ik onderweg wel de wereld heb veroverd :P

Hoe dan ook, mooi dat er een officiële converter komt van CK2 naar EU4 :)

[ Voor 14% gewijzigd door anandus op 31-07-2013 09:52 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 529496

sianto schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 15:41:
Het is officieel, als je in de preorder EU4 koopt, dan krijg je een kopie van CK2 en een savegame migratie tool van ck2 naar eu4.

Dit gaat erg interessant worden met een grotendeels mongolisch europa in het begin van EU4.
Dit is wel heel erg vet trouwens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terranova
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:53
Er was toch ook een converter van EU:Rome naar CK?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Er waren inderdaad eerder savegame-converters, maar die waren fanmade en hadden vaak wel een issue links of rechts. Ik ga ervanuit dat het beter zal zijn nu het officieel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terranova
Je game starten in EU:Rome en dan van EU:Rome - CK II - EU IV - Vicky 2 gaan. Zou mooi zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sianto
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19-03 00:34
Maar je kan nog veel verder dan, van Vicky 2 naar Hearts of Iron 3 en dan naar East vs West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breadje
Ik vraag me af hoe HOI speelt als je in Vic2 Germany niet hebt gevormd, of nog beter al van de kaart hebt gespeeld met Rusland :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postius
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-08-2021
Stel je niet teveel voor van die save game converters. Het is leuk maar ook geen drol aan. De meeste tweakers spelen toch op de gamey total war manier voor totale dominatie. Gewoon de wereld veroveren. Is echt poep simpel met meerdere games. Je kon vroeger van Eu t/m Hearts of Iron spelen (dus van 800 tot 1970 ong). Maar ergens tijdens EU of Vicky had je de wereld al wel of nog eerder.

Leuker is dan een paar vreemde rijken maken waar de AI goed mee overweg kan en een klein awkward landje voor jezelf.

Wel leuk dat ze officieel save games ondersteunen, maar of het echt wat ga toevoegen.

GoT Warhammer Community op steam http://steamcommunity.com/groups/got40k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breadje
Nou het is duidelijk, je krijgt CK2 via een steam gift, hij staat sinds vanochtend in mijn steam profiel. Je krijgt dus niet gewoon een key. Nu maar eens uitzoeken wie er nog interesse heeft in CK2. Iedereen heeft dat toch al?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb CK2 nog niet, dus mocht je 'm over hebben...
EU4 ziet er echt heel goed uit, maar de prijs vind ik nog iets te hoog voor mij als student. Voorlopig vermaak ik me op zich ook nog wel met EU3, hoewel IV veel van de dingen aanpakt die in eerdere delen vervelend waren of niet goed werkten. Zo vind ik een duidelijke Yes/No en uitgebreide uitleg waarom de AI een aanbod niet wil accepteren erg mooi. Dat neemt veel van de frustratie weg uit III wanneer de AI een voordelig aanbod afwijst met 'Very Likely...'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 66862

EU4 lijkt mij ook heel erg tof! Ik zie dat gamecardwinkel.nl hm ook online heeft staan.

http://www.gamecardwinkel...3/Europa-Universalis-IV-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirDarkAngel
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-07 15:05
Chris7 schreef op zaterdag 03 augustus 2013 @ 19:30:
Ik heb CK2 nog niet, dus mocht je 'm over hebben...
EU4 ziet er echt heel goed uit, maar de prijs vind ik nog iets te hoog voor mij als student. Voorlopig vermaak ik me op zich ook nog wel met EU3, hoewel IV veel van de dingen aanpakt die in eerdere delen vervelend waren of niet goed werkten. Zo vind ik een duidelijke Yes/No en uitgebreide uitleg waarom de AI een aanbod niet wil accepteren erg mooi. Dat neemt veel van de frustratie weg uit III wanneer de AI een voordelig aanbod afwijst met 'Very Likely...'.
Stuur mij ff een DM met je mail of Steam ID, dan mag je van mij CK2 wel hebben. Heb hem toch dubbel.

Wilde altijd al iets over computers weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SirDarkAngel schreef op donderdag 08 augustus 2013 @ 10:49:
[...]

Stuur mij ff een DM met je mail of Steam ID, dan mag je van mij CK2 wel hebben. Heb hem toch dubbel.
Je hebt een DM :) . Bedankt! _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door Chris7 op 08-08-2013 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sianto
en de demo staat op steam :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terranova
Anoniem: 66862 schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 16:44:
EU4 lijkt mij ook heel erg tof! Ik zie dat gamecardwinkel.nl hm ook online heeft staan.

Das niet duur, ook nog met de preorder bonus blijkbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• williewonka03
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16-06-2024
ja maar als ik erop klik kom ik gewoon op de normale pagina met in grote letters you already own this game

EDIT: laat maar ik ben een idioot. heb het al gevonden. je moet op de knop rechts klikken.

[ Voor 15% gewijzigd door williewonka03 op 08-08-2013 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SerealKiller
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:05

SerealKiller

Fas est et ab hoste doceri

Haha, zoek ik me te pletter naar een topic over EU4 om te melden dat hij te koop is op

http://www.gamecardwinkel...3/Europa-Universalis-IV-4 voor 28.99 +(0.57 ideal kosten)

of http://www.dreamgame.nl/i...ct&path=85&product_id=108 voor 27.99

is dat al gemeld.. Maja.. plemp het hier toch ff neer :P

Voor mensen die twijfelen bij gamecardwinkel, ik heb daar eerder BF3 besteld en dat ging best soepeltjes, hopelijk dit keer ook.

War is the only proper school of the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
De EU4-demo is uit, als iemand het wil uitproberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SerealKiller

SerealKiller

Wat een geweldige demo..

Je wordt gelimiteerd tot singleplayer, en je kan maar uit 4 landen kiezen, maar volgensmij zijn voor de rest wel gewoon alle opties open.. Je kan gewoon 4 campaigns spelen met volledige functionaliteit..

Dat noem ik pas een Demo :)

Edit:

Je kan niet saven... hmm.. das wel jammer maar begrijpelijk ;)

[ Voor 12% gewijzigd door SerealKiller op 08-08-2013 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat is altijd bij Paradox-demo's, geloof ik. Weinig limitaties, alleen in landen en saven. Bij CK2 was het volgens mij zelfs zo dat er een fout in de demo zat waardoor je alsnog als elk land kon spelen. Misschien dat in EU4 ook het aantal jaren gelimiteerd is, maar daar zul je wel niet snel iets van merken als je niet kan opslaan.

Valt me overigens mee dat er nog voor de release een demo is uitgekomen, had het niet meer verwacht eigenlijk, omdat ze de laatste tijd bij alle previews er nog steeds op zaten te hameren dat het bèta-software was en dat er nog van alles kon veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• williewonka03
het is op zich een goede demo maar er zijn drie grote limitaties:

*je kan alleen met oostenrijk, venetie, portugal en ottomanen spelen
*speeltijd is gelimiteerd tot 28 ingame jaren
*je kan niet saven

maar das bijna altijd deze dingen bij paradox en ik vind het een goede demo om de smaak te pakken te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4bit
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09-04 18:57

4bit

Onward, to futility!

Gisteren even met de Ottomanen gespeeld. En EU4 bevalt mij wel goed, op het eerste zicht is het gewoon over de hele lijn een verbetering tov EU3. Het is natuurlijk allemaal nog een beetje zoeken, maar ik had dan ook de tutorial gewoon geskipped.
Alle informatie (en die is er veel) is te vinden waar je het zou verwachten. Interface is dus veel beter. Enige wat mij een beetje stoort zijn sommige knoppen. Bepaalde knoppen lijken mij nogal lage kwaliteit art te hebben (diplomats, merchants,..), of te weinig contrast (map-modes). Hierdoor vind ik het soms nogal moeilijk om snel te weten wat een bepaalde knop doet. Maar op zich geen groot probleem.

Spel draait ook zeer soepel op mijn pc. Zelfs geen hapering op 1 januari, maar dat kan ook gewoon zijn omdat de demo niet saved.

I'll do what I can, but expect very little.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 453695

Zin an! Meest gespeelde strategy game (3 dan) sinds Close Combat Russian Front :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terranova
Ja Ferrara veroveren met Venice is geen goed idee, werd gelijkt geraped door Oostenrijk, toen aan het einde van de war kwam the Ottoman empire. En aan het einde van die war declarede Milan opeens war op mij. Snel potje zo :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SerealKiller

SerealKiller

Ik heb eigenlijk nooit multiplayer gespeeld in EU3, is dat een beetje de moeite waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

SerealKiller schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 13:01:
Ik heb eigenlijk nooit multiplayer gespeeld in EU3, is dat een beetje de moeite waard?
Hearts of Iron is wel leuk in multiplayer. EU3 nog nooit gedaan maar dat was ik met EU4 wel van plan. Desnoods het eerste potje als co-op.

Als iemand intresse heeft om een game te starten in MP morgen avond (mits steam snel genoeg download) dan stuur maar een PM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• williewonka03
hmmm ik zou wel willen maar heb vrijdag een hertentamen. maar andere keer zou ik wel leuk vinden om mp te doen met tweakers. btw de demo is gehacked je kan ongelimiteerd spelen nu met alle landen. maar dat maakt niet zo heel veel meer uit want morgen komt het hele spel toch al uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SerealKiller

SerealKiller

Ik wil ook zeker wel een keertje een multiplayer ronde doen, ik heb ook de beschikking over een goede teamspeak server. Ik zou daar een kanaaltje extra kunnen aanmaken voor tweakers die EU4 willen spelen.

Over die hack had ik gelezen, normaal gesproken heb ik er geen moeite mee spellen illegaal te spelen, en te kopen als ze me bevallen. maar ik denk dat je bij EU4 niet echt een miskoop kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badbadpresident
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09-07 08:13
Lijkt me wel leuk mee te doen maar ik snap er geen zak van! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirDarkAngel
Nog 2 uurtjes *O* en dan zit ik nog op mijn werk -O- maar zo snel ik thuis kom *O*

Ben ook wel geintereseerd in een multiplayer potje met wat Tweakers. Keer 1 (of 2) dagen in een weekend plannen om een sessie op te zetten. Hot-join, dus mensen kunnen komen en gaan (en hopelijk vooral blijven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10-2022
Hij is te spelen! :) Ik heb ook wel zin om een keer mee te spelen.

Ik zou liever op vaste tijdens spelen trouwens, bijvoorbeeld elke vrijdagavond, donderdagavond, zondagmiddag, zondagavond... dan direct 3 of zelfs 4 uur achter elkaar.

Want de AI is gewoon niet je vertrouwen met je natie, daarbij kun je soms gamey tactics toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SerealKiller

SerealKiller

Niet om direct de recruiter uit te hangen, maar ik zit bij een multigaming clan, waar iedereen dus gewoon de spellen kan spelen die hij/zij wil. Als er animo is wil ik best een apart kanaal op TS aanmaken waar iedereen vrij op kan komen die EU4 wilt spelen. Geen enkele verplichting om lid te worden, ofzo
Kijk maar ens op www.addictclan.nl

Code is binnen.. zo ff opstarten.

Voor de mensen die willen, ik ben aanwezig op de TS van addict, als je wilt kun je me poken - TS naam is king

[ Voor 22% gewijzigd door SerealKiller op 13-08-2013 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

/edit

Downen gaat sneller dan opstarten :9
Ik ben wel voor een vaste avond een aantal uur. Desnoods saven (als dat kan) en dan de week erna weer verder.

Mocht iemand willen proberen in MP. Mijn steam naam is zelfde als forum naam.

[ Voor 46% gewijzigd door Anoniem: 453695 op 13-08-2013 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sianto
opstarten gaat hier anders net zo snel als het opstarten van notepad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terranova
Anoniem: 66862 schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 16:44:

Dank u, ze hebben direct geleverd. Dus mooie site en goedkope EU :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4bit

4bit

Onward, to futility!

Iedere grand strategy van paradox duurt bij mij lang om op te starten, maar vanaf dan gaat het wel vlot. Ik gebruik die opstart tijd altijd om nog eens naar het WC te gaan en drinken klaar te zetten.

Het lijkt dat mijn pre-order key geen aparte CK2 bevat, maar in 1 pakket zit met EU4. Kan hem dus blijkbaar niet weggeven voor zo ver ik zie.

Qua game meteen begonnen met Castille in ironman mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terranova
4bit schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 23:22:
Iedere grand strategy van paradox duurt bij mij lang om op te starten, maar vanaf dan gaat het wel vlot. Ik gebruik die opstart tijd altijd om nog eens naar het WC te gaan en drinken klaar te zetten.

Het lijkt dat mijn pre-order key geen aparte CK2 bevat, maar in 1 pakket zit met EU4. Kan hem dus blijkbaar niet weggeven voor zo ver ik zie.

Dat laden komt omdat ze alles gelijk inladen, de rest van shizzle is niets anders dan wat textbestandjes met code :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Steam heeft altijd wel een redelijk tempo met downloaden maar soms ook belachelijk supersnel, zoals gisteren met EU4. Eerste keer opstarten duurt altijd wat langer, dan worden de files gecreeerd. Daarna gaat het sneller.

Eerste potje al weer verslavend met de Hansa :D MP werkt nog niet helemaal met nu al verschillende versies :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4bit

4bit

Onward, to futility!

HamburgerHenk schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 23:36:
[...]
Dat laden komt omdat ze alles gelijk inladen, de rest van shizzle is niets anders dan wat textbestandjes met code :p
Ja, EU3 was wel wat anders, daar duurde het opstarten na het kiezen van een land ook weer enkele minuten. Sinds Vic2 en CK2 is het gewoon het opstarten van het spel dat relatief lang duurt.

Wel een rare "bug". Ook al stel ik autosave in op ieder jaar, toch saved hij iedere maand, wat voor mij toch te veel is. Aangezien autosaven toch wel het spel even laat laggen.

Geleerd dat je 3 rivals kan kiezen. Grotere kans op allianties met hun vijanden, meer prestige als je er gevechten van wint, minder diplomatic power nodig om er provincies van te eisen als je er vrede met wilt sluiten, en nog enkele dingen.

Een uitgebreide youtube tutorial van 1 van mijn favoriete CK2 casters:
Arumba's Europa Universalis Tutorial Playlist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirDarkAngel
Wat een verslavend spel. Voor een release van Paradox erg goed te spelen op de release datum. Nog wel wat bugs, maar stukken beter dan de staat van andere releases.

Gisteren begonnen met Munster. Als eerste 2 twee snelle claims gecreëerd tegen Oost Friesland en Oldenburg en beide landen toegevoegd aan de mijne. Dit leverde direct weerstand op van de buurlanden welke niet gediend zijn van mijn snelle, agressieve expansie. Bourgondie verliest op dit moment zijn gehele land aan Oostenrijk (om een reden welke mij niet geheel duidelijk is). Ik krijg direct een waarschuwing van hetzelfde Oostenrijk om niet met andere landen in oorlog te gaan. De dreiging van buurlanden neemt toe en ik moet vrezen voor het einde van Munster. De paar kleine alliances welke ik had worden verbroken en ik besef dat ik steun moet krijgen van een groter land wil ik overleven.

Deze bondgenoot vind ik in Denemarken. Denemarken is de leider van een unie waar ook Zweden en Noorwegen in zitten en een goede samenwerking volgt. Frankrijk gaat in een oorlog met Oostenrijk en op dit moment durf ik met de hulp van Denemarken de oorlog te verklaren aan Friesland en Gelderland om deze vervolgens aan mijn imperium toe te voegen. Wanneer ik minieme hulp verleen in een Deense oorlog door een Siege van Hannover krijg ik dit terrotorium van de Denen. Dit is echter direct de laatste oorlog welke ik samen met Denemarken gestreden heb. Denemarken besluit het Protestantse geloof te gaan volgen en dit gaat niet samen met mijn katholieke land. Om deze reden wordt de alliantie verbroken en is Denemarken, nu onze grenzen direct naast elkaar liggen, direct een land om rekening mee te houden. Op dit moment heb ik echter weinig last van ze door de velen rebellen welke ze hebben na het wisselen van geloof.

Met Oostenrijk gaat het ook niet goed. Het oude Bourgondie wat dus eigendom van Oostenrijk is valt uit elkaar. Frankrijk neemt een gedeelte over, Utrecht neem een gedeelte over en Brabant krijgt onafhankelijkheid. Tijdens deze chaos krijg ik de kans om Holland van Utrecht over te nemen.

De grootste vijand op dat moment was de klok welke mij deed realiseren dat ik naar bed moest wilde ik nog een beetje fris op werk verschijnen. Als ik vanavond verder ga kijk krijg ik te maken met een groeiend Cologne waarmee oorlog dreigt door slechte relaties. Tevens komt Frankrijk dichter in de buurt en gaat Denemarken ook voor dreiging zorgen wanneer zei klaar zijn met hun rebellen. Heerlijk spel! (Apart: Engeland bestaat bijna niet meer en is bijna complete overgenomen door de Schotten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:18

Shabbaman

Got love?

Je hebt er al een behoorlijke pot opzitten. Wat is je doel op lange termijn? Kolonisatie, of Duitsland vormen?

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirDarkAngel
Een rijk en machtig land worden, maar hoe ik dat ga doen weet ik niet. Mijn eerste doel was kijken of er groei mogelijk was in oost Duitsland/Nederland. Wanneer dat niet zou lukken wilde ik in ieder geval een kustplaats hebben zodat ik zou kunnen uitwijken naar kolonisatie.

Nu heb ik een leuk land, maar zit nog steeds tussen grotere naties. Als ik hier kan blijven groeien, dan ga ik er waarschijnlijk voor om Duitsland te vormen. Word ik vast gezet dan gaan we alsnog voor kolonisatie. Tevens wil ik graag Nederland creëren, maar ik weet niet of dat mogelijk is met een start land buiten Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terranova
SirDarkAngel schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 12:49:
Een rijk en machtig land worden, maar hoe ik dat ga doen weet ik niet. Mijn eerste doel was kijken of er groei mogelijk was in oost Duitsland/Nederland. Wanneer dat niet zou lukken wilde ik in ieder geval een kustplaats hebben zodat ik zou kunnen uitwijken naar kolonisatie.

Nu heb ik een leuk land, maar zit nog steeds tussen grotere naties. Als ik hier kan blijven groeien, dan ga ik er waarschijnlijk voor om Duitsland te vormen. Word ik vast gezet dan gaan we alsnog voor kolonisatie. Tevens wil ik graag Nederland creëren, maar ik weet niet of dat mogelijk is met een start land buiten Nederland.
Waarschijnlijk zoals in EU III culture naar Dutch krijgen(dan moet je meer Nederlandse provincies dan Duitse hebben) en dan is't formable.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Sorry voor het plaatsen van een hele lap tekst. Het is helaas nu nodig om 6 in plaats van 4 provincies te hebben met cores. Ik ken EU4 nog niet zo goed, dus ik weet ook niet hoe moeilijk het is cores te krijgen, maar het lijkt me moeilijk om Nederland te vormen.

Je moet dus primairy culture Dutch of Flemish hebben. Ik snap ook niet wat er precies gebeurt met Burgundy indien je Nederland vormt... het zal toch niet zijn dat Frankrijk alle provincies zomaar gecored krijgt? Leuke buurman heb je dan...
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
country_decisions = {

netherlands_nation = {
        major = yes
        potential = {
            NOT = { exists = NED }
            NOT = { tag = PAP }
            NOT = { tag = HLR }
            OR = {
                primary_culture = dutch
                primary_culture = flemish
                tag = BUR
            }
            OR = {
                ai = no
                AND = {
                    ai = yes
                    num_of_cities = 3
                }
            }
        }
        allow = {
            adm_tech = 10
            is_subject = no
            is_at_war = no
            owns = 95 # Breda
            owns = 96 # Zeeland
            owns = 97 # Holland
            owns = 98 # Utrecht
            owns = 99 # Gelre
            owns = 100 # Friesland
            is_core = 95 # Breda
            is_core = 96 # Zeeland
            is_core = 97 # Holland
            is_core = 98 # Utrecht
            is_core = 99 # Gelre
            is_core = 100 # Friesland           
        }
        effect = {
            if = {
                limit = {
                    tag = BUR
                }
                change_primary_culture = dutch
                set_capital = 97
                french_region = {
                    limit = {
                        owned_by = BUR
                    }
                    remove_core = BUR
                    add_core = FRA
                    cede_province = FRA
                }
            }
            the_low_countries = {
                limit = {
                    NOT = { owned_by = ROOT }
                }
                add_claim = NED
            }
            add_prestige = 25
            change_tag = NED
            swap_free_idea_group = yes      #keep progress
        }
        ai_will_do = {
            factor = 1
            modifier = {
                factor = 0
                tag = BUR
            }
        }
        ai_importance = 400
    }

}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirDarkAngel
chronoz schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 13:38:
Sorry voor het plaatsen van een hele lap tekst. Het is helaas nu nodig om 6 in plaats van 4 provincies te hebben met cores. Ik ken EU4 nog niet zo goed, dus ik weet ook niet hoe moeilijk het is cores te krijgen, maar het lijkt me moeilijk om Nederland te vormen.

Je moet dus primairy culture Dutch of Flemish hebben. Ik snap ook niet wat er precies gebeurt met Burgundy indien je Nederland vormt... het zal toch niet zijn dat Frankrijk alle provincies zomaar gecored krijgt? Leuke buurman heb je dan...
Burgundy bestaat niet meer in mijn spel. Australie Oostenrijk heeft de cores, maar heeft weinig land meer in dit gebied. Cores krijgen in EU4 kan erg snel. Kost je administrative power, maar dan kan je in ongeveer een jaar een core krijgen als je eenmaal een land hebt. (als je een claim op het land hebt, anders duurt het langer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Australië? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirDarkAngel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb het voor elkaar gekregen om 1 landje in te pikken met de Hanse. Krijg gelijk een unlawfull territory penalty van de Emperor, terwijl elke Duits staatje om mij heen de ene landje na de andere inpikt. En die krijgen uiteraard geen penalties :(

Ben voornamelijk bezig om een merchant staatje op te richten om het nieuwe trading systeem te ontdekken. Hou me dan ook zoveel mogelijk afzijdig van oorlogen. Toch veel conflicten rond de Baltische en Noordzee waar mijn, toch wel grote, vloot heer en meester is. De troepen verlaten Lubeck alleen als er echt een overmacht is. Wel leuk, beetje tactisch oorlog voeren.

De Hanse houd zich redelijk staande alleen krijgt Denemarken ineens interesse in mijn rijke havensteden. Mijn tech en trade inkomen steken met kop en schouders boven de rest van de buurlanden uit. Denemarken alleen zou ik wel aankunnen, zeker op zee. Wil het niet dat ze een unie hebben met Sleeswijk-Holstein, Zweden EN Noorwegen. Maar even kijken hoe we dat gaan oplossen,...

1 Grote bug helaas. Na het openen van de save game van gisteren was mijn 4e merchant pleite. Vast overgelopen naar de Denen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SerealKiller

SerealKiller

Kga zo ens een potje weer beginnen, ben benieuwd of ik met Gelre Nederland gevormd kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Konjo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-07 14:29
Ook maar even gehaald op G2Play. 30 euro voor de extreme edition.
gogo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirDarkAngel
Interresant voor diegene die zich willen verdiepen in het nieuwe trade systeem:

http://forum.paradoxplaza...m&p=15929030#post15929030

Moet zeggen dat ik het nog erg lastig vind om te begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breadje
Ik ben gister avond met Castile begonnen en ik moet zeggen dat ik toch een paar uurtjes later naar bed ging dan gepland... Tot nog toe gaat het zeer aardig, ik begrijp echter een aantal zaken niet helemaal.

Zonder dat ik een Royal Mariage had met Aragon ben ik (terwijl ik in oorlog met ze was) plotseling in een PU (personal union) met hen gekomen. Dat was natuurlijk niet de bedoeling, want hoewel ik nu Spain heb kunnen vormen, bestaat Aragon nu nog steeds als een eigen staat. Doordat ik een PU met hen heb kan ik ze niet als vassal behandelen en later anexeren. Sterker nog volgens mij kan ik ze nu op geen enkele wijze meer anexeren, of mis ik iets? Ik kan tenslotte ook geen oorlog aan ze verklaren, dit ondanks dat ik op elke provincie een core heb nu.

Overigens heeft Engeland het behoorlijk zwaar in mijn spel, Ierland Frankrijk en Schotland zijn Engeland stukje bij beetje aan het opdelen. Aan de ene kant geweldig dat een Paradox game eindelijk het transporteren van troepen over water onder de knie heeft. Aan de andere kant is het jammer dat de AI nog niet helemaal in staat is zich te verdedigen tegen dit soort invallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SerealKiller

SerealKiller

Nou ben ff bezig geweest met Gelre

Geen advisor nemen, kost teveel geld. Alle Cog's gedisband en 2 Trade Ships bouwen. Totaal deze 5 naar Antwerpen sturen. Ik stuur trade van London naar Antwerpen puur omdat ik dan de enige ben.

Uiteindenlijk Friesland en Gelre als rival gezet, en toen een Embargo geplaatst. Effect: Ik was nr 2 in trade in Antwerpen met iets van 19/20% Dus best netjes 1.5 Goud per maand zonder lening.

Echter, toen kwam er een oorlog, en zeilde er een berg legers binnen. Nu kan ik dus niet echt iets meer..

Volgende keer ga ik gewoon iets meer legers bouwen tot de max, en dan de upkeep erg laag, en omhoog wanneer het nodig is. Moet lukken :P

edit:
SirDarkAngel schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 15:03:
Interresant voor diegene die zich willen verdiepen in het nieuwe trade systeem:

http://forum.paradoxplaza...m&p=15929030#post15929030

Moet zeggen dat ik het nog erg lastig vind om te begrijpen.
Ik heb mijn game aan mijn account gekoppeld maar hij geeft nog steeds een error dat ik niet voldoende rechten heb het forum te lezen. Zou Je die post van dat forum hier misschien kunnen plakken?

[ Voor 30% gewijzigd door SerealKiller op 14-08-2013 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekfabriek
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Koekfabriek

King Billy on the wall

breadje schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 16:04:
Ik ben gister avond met Castile begonnen en ik moet zeggen dat ik toch een paar uurtjes later naar bed ging dan gepland... Tot nog toe gaat het zeer aardig, ik begrijp echter een aantal zaken niet helemaal.

Zonder dat ik een Royal Mariage had met Aragon ben ik (terwijl ik in oorlog met ze was) plotseling in een PU (personal union) met hen gekomen. Dat was natuurlijk niet de bedoeling, want hoewel ik nu Spain heb kunnen vormen, bestaat Aragon nu nog steeds als een eigen staat. Doordat ik een PU met hen heb kan ik ze niet als vassal behandelen en later anexeren. Sterker nog volgens mij kan ik ze nu op geen enkele wijze meer anexeren, of mis ik iets? Ik kan tenslotte ook geen oorlog aan ze verklaren, dit ondanks dat ik op elke provincie een core heb nu.

Overigens heeft Engeland het behoorlijk zwaar in mijn spel, Ierland Frankrijk en Schotland zijn Engeland stukje bij beetje aan het opdelen. Aan de ene kant geweldig dat een Paradox game eindelijk het transporteren van troepen over water onder de knie heeft. Aan de andere kant is het jammer dat de AI nog niet helemaal in staat is zich te verdedigen tegen dit soort invallen.
Bij de vorige delen was er een kans dat als je huidige monarch overleed en je zat in een PU je vervolgens het hele grondgebied van de junior party erbij kreeg. Als Aragon in dit geval ook nog een royal marriage had met andere landen dan kon er een succusion war gevochten worden. Hoe ver deze mechanismes veranderd zijn weet ik niet excact. Ik zou zeggen speel verder en ontdenk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Je kunt landen inheriten indien je een PU hebt, dat was in EU3 ook zo. Daarom kun je met Castille al binnen 10 jaar Spanje vormen indien je Aragon inherit/erft vanwege de PU.

Anders moet je 50 jaar wachten voor je cores. Dit principe zal in EU IV wel anders zijn, maar ik denk niet dat je te klagen hebt over een PU met Aragon. Mijn eerste actie als Castille was altijd direct een royal marriage met Portugal en Aragon + allianties aanbieden aan Frankrijk, Oostenrijk, evt. Engeland en dan heb je het spel in principe al gewonnen nadat je beide landen erft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirDarkAngel
SerealKiller schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 16:08:
Ik heb mijn game aan mijn account gekoppeld maar hij geeft nog steeds een error dat ik niet voldoende rechten heb het forum te lezen. Zou Je die post van dat forum hier misschien kunnen plakken?
Ik stuur je wel een DM, achter lange post om hier even te copy/pasten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman

Shabbaman

Got love?

Je kan een core bouwen met admin power.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breadje
Sja, ik heb om heel eerlijk te zijn niet zo veel aan de theorieën uit EU3, daarvoor is er toch echt te veel veranderd hoor. Cores krijg je niet door te wachten, je moet ze maken met admin-points. Zoals ik al zij krijg je door het vormen van Spain die cores sowieso al. Ik heb in EU3 nooit vanuit een PU een land 'geërfd' maar ik zal eens zien hoe dat gaat. Ik heb EU3 niet zo veel gespeeld moet ik eerlijkheidshalve bekennen. Wat dat aan gaat speel ik Victoria 2 een stuk meer.

Ik heb al wel de war gehad over de 'ware' erfopvolger van de koning van Aragon met Portugal. Uiteraard heb ik hen weer terug hun hok in gestuurd en heb ik nu een royal mariage met hen.

[ Voor 12% gewijzigd door breadje op 14-08-2013 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadKennedy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:01
Ik vond het wel erg "Gaming anno 2013" dat ik de Digital Deluxe versie gekocht heb, en dan nog op dag 1 geconfronteerd word met DLC dat ik zou kunnen kopen.

WEBN & chill (@IBKR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman

Shabbaman

Got love?

DeadKennedy schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 16:42:
Ik vond het wel erg "Gaming anno 2013" dat ik de Digital Deluxe versie gekocht heb, en dan nog op dag 1 geconfronteerd word met DLC dat ik zou kunnen kopen.
Het Call to Arms-pack, wat je gratis had kunnen krijgen als je mee had gedaan aan de Call to Arms-actie, en de DLC die je bij de pre-order en digital deluxe-versie krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De Denen zijn voorlopig niet meer het probleem. Krijg het trading systeem nu beter door en heb al mijn resources ingezet op de Baltische zee. Inkomsten schoten omhoog en die van de Denen en Zweden daalden. Door een eerdere post hierboven opnieuw gekeken naar rivaliteit. De Denen hadden Bohemia en Engeland als rivalen. De laatste 2 hadden geen interesse in een alliantie met mij totdat ik de Denen mijn rivaal maakte en behoorlijk wat geld ging verdienen. Nu zijn Engeland en Bohemia mijn partners en Denemarken probeert nu niks meer.

Ondertussen met mijn vloot de Engelsen geholpen met de verovering van Schotland. Het is nu heel fijn dat je echt oorlog kan voeren met je vloot en een overwinning kan afdwingen. In EU3 was dit niet mogelijk en had je als zeevaart natie vaak lange en onnodige lange oorlogen met landen met grote legers.

Bremen is inmiddels een vassal maar nu staat Hesse ineens voor de deur. En tegen hun kan ik niet zoveel inbrengen met mijn mini legertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

SerealKiller schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 16:08:
Uiteindenlijk Friesland en Gelre als rival gezet, en toen een Embargo geplaatst. Effect: Ik was nr 2 in trade in Antwerpen met iets van 19/20% Dus best netjes 1.5 Goud per maand zonder lening.
Had je ook je vloot toegewezen aan het beveiligen van de trade in Antwerpen. Daar krijg je ineens een slok meer geld mee binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burakius
  • Laatst online: 24-12-2024
Gruwelijk spel. Speel als Ottomans. Leuk dat ze het nu veel historischer correct hebben gemaakt en dat je niet meer zomaar landje pik kunt doen. Het is echt moeilijk om te veroveren. En het is ook leuk dat het nu , in het licht van de historie, soms bijna onmogelijk en suicide is om grote landen uit te dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SerealKiller

SerealKiller

Anoniem: 453695 schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 19:16:
[...]

Had je ook je vloot toegewezen aan het beveiligen van de trade in Antwerpen. Daar krijg je ineens een slok meer geld mee binnen.
Ja, vloot geheel op Trade gezet bij Antwerpen, kreeg dan meer binnen dan als ik mijn vloot verdeelde tussen Antwerpen en London (transfer trade)

Ik vraag me af wat het "max" of meest efficiënte aantal schepen is om een trade route te beschermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44492

chronoz schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 13:38:
het zal toch niet zijn dat Frankrijk alle provincies zomaar gecored krijgt? Leuke buurman heb je dan...
Wel dus :).

Kwam erachter in een game dat ik Frankrijk speelde en een vriend Burgundy, hij starte Nederland en ik kreeg een berg provincies voor niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Noord-Europa wil protestant worden en ik zit daar natuurlijk midden in. Gelukkig is mijn grote vriend Engeland ook net bekeerd. Denemarken had besloten om Hamburg aan te vallen. Mijn Baltische vloot maakte korte metten met de Zweedse en een deel van de Deense vloot en de Engelsen waren bezig met de Noren.
De Denen vallen met een leger van 14 Hamburg aan. Maar lopen vast op mijn Star fort. Mijn vazal en ik veroveren Sleeswijk-Holstein.
Maar de Noren en Zweden komen er aan met een 21 leger. Blijkbaar kunnen zij niet de oversteek maken want ik blokkeer de straat met mijn vloot. Dat is echt mijn geluk. Met wat ingehuurde soldaten ontzet ik Hamburg en sluit snel vrede. Engeland was inmiddels bezig met een invasie in Noorwegen.

Mijn inkomsten zijn compleet weg omdat mijn vloot met iets anders bezig was. Het kost weer een tijd voordat je dit weer op peil heb.

Echt super verslavend weer :D
Je speelt nu echt in je eigen zone. Snel een alliantie maken met b.v. de machtige Ottomanen om je eigen oorlog te winnen zit er niet in. Zij zijn te ver weg en hebben geen interesse in jou. Veel beslissingen merk je op lange duur nog. Even je handelsroutes in de steek laten voor een snelle oorlog kan echt funest zijn. En je allies lijken je echt te helpen.

• williewonka03
4bit schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 23:22:

als je de pre-order key activeert krijg je automatisch een ck2 gift in je inventory. tenminste zo ging dat bij mij. die heb ik vervolgens verkocht.

OT: wat een fantastisch spel! het is dat ik morgen tentamen heb anders had ik hele dag gespeeld. gelukkig hierna twee weken vakantie nog :9~

• Wiliart Rivia
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-07 09:09
Echt een lekker spel deze keer. Heb zelf ook gemerkt dat het opeens midden in de nacht is terwijl ik aan het spelen ben.

Ben zelf bezig gegaan met Friesland, tja toch een beetje chauvinistisch blijven. Gaat best goed tot nu toe, lekker oorlogje voeren en lekker handelen in Antwerpen.

Voor geïntereseerden die een AAR erover willen lezen:
http://forum.paradoxplaza...ad.php?708030-Oant-MoAARn

• 4bit

4bit

Onward, to futility!

williewonka03 schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 11:52:
[...]

als je de pre-order key activeert krijg je automatisch een ck2 gift in je inventory. tenminste zo ging dat bij mij. die heb ik vervolgens verkocht.
Ik heb geen CK2 gift gekregen. :(

• Shabbaman

Shabbaman

Got love?

Wiliart Rivia schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 13:30:
Echt een lekker spel deze keer. Heb zelf ook gemerkt dat het opeens midden in de nacht is terwijl ik aan het spelen ben.

Ben zelf bezig gegaan met Friesland, tja toch een beetje chauvinistisch blijven. Gaat best goed tot nu toe, lekker oorlogje voeren en lekker handelen in Antwerpen.

Voor geïntereseerden die een AAR erover willen lezen:
http://forum.paradoxplaza...ad.php?708030-Oant-MoAARn
Oant MoAARn, heh...

• anandus
  • Niet online
4bit schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 14:28:
[...]

Ik heb geen CK2 gift gekregen. :(
Hmm.. Volgens mij hoort dat er wel bij te zitten. Misschien de winkel anders even mailen?

• Steffy
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14-06 15:21

Steffy

Ayreonaut

Ben nu ook een tijdje bezig maar wat ik me af vraag is of er ook events zijn waar je +1 stability van krijgt, ik heb denk ik al 15 keer een -1 event gehad en het komt de strot uit die kut events, ik moet al mijn kostbare punten steeds uitgeven het op peil houden van de stabilty in mijn land terwijl ik er wel wat beters mee kan doen dan dat :(

• sianto
Er zijn zeker events waar je +1 stability van krijgt. Missies kunnen bijvoorbeeld +1 stability geven.

Ik moet trouwens toegeven dat de dedicated server nou niet bepaald stable is, en het configureren ervan had wel iets meer documentatie mogen hebben. Waar ik vooral tegenaan liep is het feit dat als een dedicated server crashed en opnieuw opgstart moet worden, je wel een verschil in de boot tijd en start tijd van de server moet houden. Doe je dit niet.... dan laad hij je savegame niet.

Die zijn er genoeg. Misschien wat langer laten staan ipv direct punten aan verspelen. Heb wel gemerkt dat zodra je op +2 of +3 komt dat je dan bijna instant een -1 event krijgt.

Denemarken blijft maar de oorlog verklaren. Heb mijn vloot nu standaard maar buiten de haven liggen zodat hun leger er niet langs kan. Ik bouw nu alle gebouwen met hun geld en 50% van hun trade power naar mij vind de schatkist van Lubeck ook niet erg :D

sianto schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 21:44:
Er zijn zeker events waar je +1 stability van krijgt. Missies kunnen bijvoorbeeld +1 stability geven.

Ik moet trouwens toegeven dat de dedicated server nou niet bepaald stable is, en het configureren ervan had wel iets meer documentatie mogen hebben. Waar ik vooral tegenaan liep is het feit dat als een dedicated server crashed en opnieuw opgstart moet worden, je wel een verschil in de boot tijd en start tijd van de server moet houden. Doe je dit niet.... dan laad hij je savegame niet.
Klopt, maar dat hele MP gebeuren voelt allemaal aan als net niet.
Desyncs, crashes, etc.
De dedicated server is, hmm ja net draaiend te houden, maar idd erg weinig commands/configuratie opties. (Zo kun je bv geen spatie in je servername, admin nickname etc. , geen idee hoe ik dit oplos.)
Of de game is soms wel,soms niet te zien in de server browser.

Zo kan ik een vriends game nooit zien in de server browser, de enige "work around" die we hebben gevonden is hem joinen via steam (rechtermuis knop op zijn naam, dan join.)
Dit duurt even, en dan krijg je een error msg, maar daarna zie ik zijn game wel in de server browser.

Ook dat hele "hot join" gebeuren klonk in de praktijk leuk, maar als je eenmaal bezig bent en je moet elke keer wachten tot die persoon erbij is dit natuurlijk uiterst irritant. (Vaak 30sec of meer)
Daar komt dan nog bij dat soms de server crashed als iemand niet picked/dcd tijdens het laden.

Dit klinkt allemaal heel negatief, maar het is geen super ervaring natuurlijk.
Het enige wat ze mee hebben is dat de game zo verschrikkelijk goed is als het wel allemaal werkt, daardoor kijk je al snel een stuk meer door de vingers.

Ook is de game pas gereleased, dus zijn er wel natuurlijk wel wat bugs te vinden.
Maar dat hele MP gebeuren voelt gewoon nog, amateuristisch.

• SirDarkAngel
Mijn rappe expansie van 2 dagen geleden is de laatste 2 dagen gestopt. Ik heb het probleem gehad dat Protestanten mijn land binnen vielen en nadat zei weg waren rebellen het land over hebben overgenomen. Nadat ik deze onder controle had begon er een grote oorlog met Frankrijk waar veel landen in betrokken waren. Engeland, 1 van de grootmachten welke we nodig hadden stapte echter snel uit de oorlog en vervolgens was het een lange, maar vooral kansloze oorlog.

Uiteindelijk, na toch 2 lange avonden spelen weer heb ik het voor elkaar gekregen Antwerpen, Zeeland en Breda aan mijn land toe te voegen en mijn cultuur te veranderen naar Nederlands. Zo snel ik mijn administratieve level op 10 heb kan ik Nederland vormen. Hier ligt echter direct mijn probleem:

Hoe kan ik sneller mijn administrative level omhoog krijgen? Ik heb redelijk wat cores moeten maken wat veel gekost heeft en ben misschien iets te vaak naar stability level 3 gegaan, wat zoals hierboven al opgemerkt is, snel een event -1 of -2 oplevert en veel power kost. Ik loop echter zo'n 6 levels achter op andere landen wat wel erg veel is (ik 6, hun 12). Mijn andere 2 tech levels heb ik wel op orde. Ik ben bang dat mij dit gaat opbreken in een later stadium en heb reeds een level 2 administrative adviseur genomen (3 is niet haalbaar gezien de kosten). Daarbij is het vooral veel wachten en hopen op een fatsoenlijke ruler welke ik tot heden niet heb gehad. Ik hoop dat het nog mogelijk de rest weer bij te halen. Ik denk dat het verder vooral wachten is en de vrede bewaren tot ik daar ben. Daarna verder kijken of ik nog leef om vervolgens verder uit te breiden.

Edit: Toch nog 'even' doorgegaan. Administrative level nu op 10 gekregen, ging sneller dan ik had verwacht. 2 Nieuwe landjes van Cologne afgesnoept (welke nu emperor is van de HRE terwijl ze niets meer zijn haha). Ook nog een eerste colonie gesticht in Amerika. Nu toch maar eens naar bed.

[ Voor 8% gewijzigd door SirDarkAngel op 16-08-2013 00:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

SirDarkAngel schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 23:35:
Hoe kan ik sneller mijn administrative level omhoog krijgen? Ik heb redelijk wat cores moeten maken wat veel gekost heeft en ben misschien iets te vaak naar stability level 3 gegaan, wat zoals hierboven al opgemerkt is, snel een event -1 of -2 oplevert en veel power kost.
Daar ben ik ook nog niet helemaal uit. Met de Hansa heb ik een hele kleine staat maar ik ben inmiddels de grootste handelsnatie. Mijn tech is ook super hoog vergeleken met de rest. Dus ik denk dat geld er wel mee te maken heeft.
Waarschijnlijk ben je ook over je limiet heen gegaan qua expansie. Kleine landjes kunnen nu niet snel groeien (en terecht). Administratie level zelf zegt niet zo heel veel. Op den duur loop je voorop de concurentie en gaat het upgraden heel langzaam. In dat geval kun je beter dan de punten investeren in nationale ideeen. Er zijn bepaalde groepen die je expansie een stuk gemakkelijker maken.

Met de Hansa goei ik alles op Naval warfare. En ik merk nu dat het veroveren van een stukje Denemarken heel veel stabiliteit kost. Maar ik moet wel groeien want ik vermoed dat de Emperor oorlog gaat voeren voor religieuze eenheid binnen de HRE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lremcol
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08-07 13:52
Ik snap nog niet hoe de handel hier werkt. Je kunt een merchant in een "node" laten handelen of handelspower wegsnoepen daar (??).
Je kunt maar max 2 laten handelen ofzo? In ieder geval zijn niet al mijn merchants heel erg nuttig helaas.

En hoe werken trade routes, deze heb ik nog niet kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sianto
het nut van je merchants zal pas goed te zien zijn als je echt voorbij 1600 bent, dan komt er echt geld in de trade nodes.

Merchants kunnen geld mee naar huis nemen in een trade node, maar ze kunnen ook diezelfde waarde doorsturen naar en volgende trade node. In die laatste komt dan meer geld, en als je daar meer trade power hebt dan kan je er meer geld aan over houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiliart Rivia
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-07 09:09
Tja, als je ergens AAR in je titel kunt plakken op je forum dan doe je dat. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zie het als een rivier. Het geld van de ene node stroomt afwaarts naar de volgende node. In elke node kun je geld inzamelen (water uit de rivier halen) of je laat juist meer water doorstromen. Als je zelf in bezit bent van een trade center dan is het laatste geval aan te raden. Je stuurt dus meer water van andere nodes naar jouw eigen trade center. Je eigen center kan dus meer uit de node halen. Stuur je een merchant een node stroomafwaarts dan kan hij heel weinig terug sturen stroomopwaarts. Dat is dus niet aan te raden, tenzij je geen andere optie hebt.

In sommige nodes kun je kiezen welke kant het geld opgaat. Dit is steering. B.v. de node North Sea kun je kiezen tussen Londen of Lubeck. Speel je als Engeland stuur dan alles door naar Londen. Speel je als Denemarken stuur dan juist alles richting Lubeck.

Op de nodes zelf kun je zien welke landen het sterkst zijn in deze nodes en dus het meeste geld doorsturen. Des te meer lichte schepen je toewijst aan deze node des te meer macht je krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirDarkAngel
lremcol schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 21:16:
En hoe werken trade routes, deze heb ik nog niet kunnen vinden.
Weet niet of je niet snapt hoe trade routes niet werken of dat je ze ook niet kan vinden. Maar je kan de map op trade overview zetten aan de rechterkant. Op dat moment worden de trade routes goed zichtbaaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Is er hier intresse om met een aantal mensen samen te gaan spelen?

1 of 2 keer in de week een avond/middag ofzo gezellig spelen, misschien met een TS servertje erbij voor de mensen die willen.

Lijkt me wel leuk om dit op te zetten, en gestructureerd te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Intresse wel maar heb nog geen MP game kunnen starten/joinen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De Join Game functie in Steam zelf werkt wel prima kom ik net achter. Dus wie online wil spelen moet steam vriendjes worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirDarkAngel
Hier ook interesse. Lijkt me het leukste om met een groep mensen allemaal een land te nemen in de HRE. De kans is groot dat je vroeger of later game-over bent, maar het lijkt me wel wat hebben al die kleine landjes gespeeld door menselijke spelers. Ik stel woensdag avond van 19:00 tot 23:00 voor. Wie doet er mee? x)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-07 23:34
Ben op het moment bezig met Japan :) !

Erg leuk om meer te coloniseren al dan alle EU landen bij elkaar, Korea is ook al van mij en ik ben nu bezig met Machu in te nemen.

Verder ben ik al eigenaar van Hawai en alle andere eilandjes er om heen, en ik verdien 37gold per maand. ( wohoo
Kwa tech lig ik nog wel wat achter, maar ik verwacht geen EU power die me om me oren komt slaan, alleen MING zie ik als een threat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman

Shabbaman

Got love?

Als je niet verwesterd lig je uiteindelijk zo ver achter qua tech dat je dik op je broek krijgt, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-07 23:34
Shabbaman schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 14:16:
Als je niet verwesterd lig je uiteindelijk zo ver achter qua tech dat je dik op je broek krijgt, toch?
Dat denk ik wel ja, maar aan de andere kant ik ben nu al zo groot aan het worden samen met mijn vassels.
Dat het wel even duurt voor ze ergens ook maar aan land kunnen komen.

En ik loop nu nog achter, maar door mijn inkomen denk ik wel dat ik aardig gelijk moet gaan kunnen komen.
Engeland is nu net klaar met schotland en ierland samen te voegen.
En ik heb al korea half china en alle kleine eilandjes van taiwan tot hawai etc.

Geld verdien ik meer als de andere landen volgens de list, ik heb alleen slechte tech kwa leger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

SirDarkAngel schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 14:09:
Hier ook interesse. Lijkt me het leukste om met een groep mensen allemaal een land te nemen in de HRE. De kans is groot dat je vroeger of later game-over bent, maar het lijkt me wel wat hebben al die kleine landjes gespeeld door menselijke spelers. Ik stel woensdag avond van 19:00 tot 23:00 voor. Wie doet er mee? x)
Lijkt mij ook leuk om te beginnen met kleine landjes in coop. Ik kies alvast de Hanze O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman

Shabbaman

Got love?

Als je geld genoeg hebt voor level 3 advisors kom je een heel eind, al is een 60% penalty en een lagere base value lastig te compenseren. Ik ben benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 427120

Anoniem: 453695 schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 15:11:
Lijkt me het leukste om met een groep mensen allemaal een land te nemen in de HRE. De kans is groot dat je vroeger of later game-over bent, maar het lijkt me wel wat hebben al die kleine landjes gespeeld door menselijke spelers. Ik stel woensdag avond van 19:00 tot 23:00 voor. Wie doet er mee? x)
Dit kan nog wel eens een kort spel worden. Ik merk dat de AI landen in de HRE enorm agressief spelen. Vaak pakken ze 4-6 gebieden in een periode van ca. 20 jaar om vervolgens weer in te storten. De AI lijkt het niet zo nauw te nemen met de agressor penalties. Om dit te overleven moet je goede allianties sluiten en je leger aan de top van je army limit hebben.

Na ca. 125 jaar met Friesland gespeeld te hebben is het me gelukt om Nederland te vormen (met behulp van het terugspringen naar bepaalde savegames), maar je moet er zeker voor zorgen dat je geen opportunities open laat om aangevallen te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirDarkAngel
Anoniem: 427120 schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 16:39:
[...]

Dit kan nog wel eens een kort spel worden. Ik merk dat de AI landen in de HRE enorm agressief spelen. Vaak pakken ze 4-6 gebieden in een periode van ca. 20 jaar om vervolgens weer in te storten. De AI lijkt het niet zo nauw te nemen met de agressor penalties. Om dit te overleven moet je goede allianties sluiten en je leger aan de top van je army limit hebben.

Na ca. 125 jaar met Friesland gespeeld te hebben is het me gelukt om Nederland te vormen (met behulp van het terugspringen naar bepaalde savegames), maar je moet er zeker voor zorgen dat je geen opportunities open laat om aangevallen te worden.
Het is goed mogelijk om 4 gebieden in 20 jaar te pakken, al moet je inderdaad rekening houden dat andere landen je een stuk minder aardig zullen vinden. Goede alliances is daarom belangrijk en daarom lijkt mij dit gebied dus juist zo interresant voor multiplayer. Een alliance hebben met een speler of met de AI is toch verschillend. En misschien ligt er een speler na een uur uit, dat hoort er ook bij. Bij de multiplayer spellen welke ik tot heden heb gespeeld lijkt er haast een regel te bestaan elkaar niet te elimineren. Neemt toch een stuk van de spanning weg welke ik juist zo mooi aan dit spel vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chiIIed
  • Laatst online: 10-07 20:49
Mijn verhaaltje even. Screenshot heavy.

Ben begonnen als Gelre onder de plak van vadertje Burgundy. Utrecht met vriendje Friesland verklaarde mij de oorlog. Gewonnen en allebei geannexeerd. Coalitie tegen mij begonnen door meerdere duitse staten. Gelukkig geen oorlog. Kon lekker blijven uitbreiden.

70 jaar verder.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ES5GpCb.jpg

Gaat nog lekker. Heb met bijna iedereen -200 relatie wegens aggressive expansion. Ach.. Denemarken is mijn ally. Dus ze durven toch niks :P

Ondertussen lekker mijn dochters uithuwelijken met spanje/denemarken/brandenburg en ik meende engeland.

Nederland gevormd en gelijk maar oorlog met brandenburg + de rest van duitsland (coalitie) voor de claim op de troon. Kreeg mijn leger er een nieuw marcheer liedje bij :D
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/5sV8SVV.jpg

Nederland overwint alles! :)F
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/kJD9XME.jpg

Oorlog gewonnen, PU met Brandenburg + hoop centjes.

Relaties met onze buurlanden blijven slecht. Komt het ooit nog goed?
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/KsQUGiQ.jpg

Paar jaar vrede. Trade boosten. En als echt warmonger willen we toch eigenlijk wel weer oorlog. Gelukkig is Frankrijk in oorlog met Great Brittain en Spain. En laten wij nou net een claim hebben op Stade + een paar franse gebiedjes })

Resultaat.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/s630147.jpg

Hopelijk een paar jaar rust zodat we kunnen coren etc. 1 jaar later besloot Metz om mij een embargo op te leggen. Als trotse handelaren staat we dat natuurlijk niet toe! Zit er maar een ding op.. oorlog }) Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ez4Tp4N.jpg

Met als loot, keiharde ducats en een paar landjes.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/b7XPAHw.jpg

Dat zal ze leren.
Helaas is door mijn 'agressive expansion' (Niks agressief aan als je het mij vraagt. Wij komen gewoon op voor onze belangen ;) ) France en Great Brittain de coalitie tegen mij gejoined. Ben benieuwd.

Nog een plaatje met de huidige wereldmap
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/sDchz2H.jpg

Zoals je ziet heb ik geen kolonies. Ook geen interesse in kolonies, ik focus me liever op tradehub antwerpen en duitsland.

Speel nu met een vriend samen als Indonesië, erg leuk maar heeeeeeeeel anders. Shin (voormalig Ming) is echt massive. Wel een oorlog tegen gewonnen waardoor we een voetstuk hebben en een paar provincies die chinaware + tea maken. Goed voor de cash. Qua tech lopen we erg achter t.o.z van het Westen voornamelijk door onze imbeciele koningen met 0/1/6 en varianten -.-.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Konjo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-07 14:29
Leuk verhaal Chilled, Ik zeg goed bezig!
Ik dacht dat die vriend je vrouw was zoveel kibbelen jullie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirDarkAngel
Wat is er gebeurd in de eerste 50 jaar? Neem aan dat je niet alle landen van Burgandy via oorlog hebt geannexeerd. Anders doe ik wat fout gezien op zo'n moment elke alliance wordt verbroken en iedereen naar binnen valt. Daarbij is Burgundy te groot voor full annexation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotoriousBAS
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 27-06 19:48
Ik vermoed dat dit geen Ironman campaign is, dus als het misgaat: reload. Mocht ik me vergissen: Respect chilled! Ik ben een aardige veteraan maar dit gaat me (nog) niet lukken op Ironman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chiIIed
  • Laatst online: 10-07 20:49
Konjo schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 14:13:
Leuk verhaal Chilled, Ik zeg goed bezig!
Ik dacht dat die vriend je vrouw was zoveel kibbelen jullie!
:P, gaat nu wel iets beter hoor. Maarja je hebt gewoon verschillende speelstijlen en als je dan coop als 1 land gaat botst dat soms. Verder wel een aanrader om coop te spelen.
SirDarkAngel schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 14:28:
Wat is er gebeurd in de eerste 50 jaar? Neem aan dat je niet alle landen van Burgandy via oorlog hebt geannexeerd. Anders doe ik wat fout gezien op zo'n moment elke alliance wordt verbroken en iedereen naar binnen valt. Daarbij is Burgundy te groot voor full annexation.
Euh. meeste vergeten want het is al weer een paar dagen terug. Maar Bugundy viel uitelkaar. Holland+breda werd indie. Austria en Bohemia namen de rest over. Dus toen was het gewoon wachten en telkens een landje inpikken. Bohemia kon ik destijds wel aan. Austria's gedeelte weet ik niet meer precies.
NotoriousBAS schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 14:32:
Ik vermoed dat dit geen Ironman campaign is, dus als het misgaat: reload. Mocht ik me vergissen: Respect chilled! Ik ben een aardige veteraan maar dit gaat me (nog) niet lukken op Ironman.
Dit is mijn eerste playthrough en idd geen ironman. Heb verder ook nooit EU3 gespeeld. Wel redelijk wat ck2 maar das toch anders. Heb tot nu toe 2x gereload. Bijv met de claim op op de troon van brandenburg. kreeg brandenburg naast alle duitste provincies (coalitie) ook ineens uit het niets steun van engeland/france. (Snap ik nog steeds niet hoe dat zat)

Wil nog wel ironman + gedetailleerde AAR doen met Gelre zodra ik het allemaal wat beter onder de knie heb.
Pagina: 1 ... 3 ... 11 Laatste