Weer plaatje tijd. Er is nogal wat gebeurd in Europa

Engeland heeft netjes Great Britain gevormd zonder al te veel problemen. Regelmatig oorlog, maar die werden vaak gesettled met een white peace omdat Engeland nauwelijks man aan land brengt. Denemarken heeft as usual Noorwegen overgenomen en Zweden geannexeerd. In Oost Europa is ook weinig speciaals gebeurd eigenlijk.
Ik (Zwitserland) ben vooral Bavaria gaan overnemen en nog wat kleine losse gebiedjes. Palantinate is nou mijn enige vassal nog
(Hoopte op een leuk trucje: The Palantinate had de emperor en ik dacht dat als ik die mijn vassal kon maken ik misschien leuke dingen kon gaan doen, omdat ik als republic zijnde geen emperor kan worden. Helaas werd er meteen een ander verkozen toen ze mijn vassal werden).
Toch vooral als doel een machtsblok tegen Oostenrijk te vormen en overal allies tekrijgen. Eerst vooral Frankrijk gehad die ons steeds hielp, met onder andere Burgundy keer op keer asswhipen
(Eerst waren Burgundy en Savoy steeds allies en wij wilden de gebiedjes van Savoy. Daarna waren Venetië, Bavaria en Burgundy constant allies. Chilled mooi gebiedjes krijgen van Venetïe, ik van Bavaria en Burgundy mooi op laten splitsen).
Anyway, ik besloot ook maar ally te worden met Castille
(Had dan mooi Hongarije, Ottomans, Spanje en Frankrijk en Engeland als allies om zo Austria te kunnen asswhipen)... BAM, Casttile oorlog verklaard aan Frankrijk, Frankrijk vraagt mij meteen om hulp. Worden we redelijk ge-asswhiped, ik nog een white peace kunnen krijgen met Castille. Daarna meteen alliance weg gedaan met Frankrijk toen ik besloot en weer alliance afgesloten met Castille. Casttile heeft in die oorlog de gebieden van zuid-west Frankrijk gepakt. Vervolgens heel veel jaren waar Chilled en ik maar random geld van landen hebben afgepakt zonder al teveel progress (Van onder andere Frankrijk en Burgundy)
Toen wilde Chilled leuk doen en the Papal State tot vassal maken. Waren op dat moment allied met Spain, Hongarije, Bohemia, Denemarken en elkaar. Ik had daarnaast nog the Palatinate en Saxony als Vassal. The Papal State had France en Tier als ally. Wij oorlog voeren waar Hungary sowieso al niet zou joinen. Plan was dat ik Frankrijk zou tegen houden in de bergen (Lang leve 3/4 terrain bonus) en vervolgens Spain zou komen en alle vluchtende units wel zou killen. Chilled kon mooi de gebied van The Papal State cappen. Maar goed, meteen nadat we de oorlog verklaard hadden deden Oostenrijk en Denemarken ook mee als tegenstander. Denemarken komt er meteen aan met ongeveer 20 units, Oostenrijk met in totaal zo'n 50 units. Frankrijk komt mijn land meteen binnenvallen met 35 troepen. Vervolgens komt Trier ook nog met 8 units aanzetten. Spanje had er geen zin in en wacht net zo'n lang tot al mijn 35 units bijna dood zijn. Uiteindelijk komen ze nog met 40 units er aan bij mijn troepen aan (nog ongeveer 20 units toen). Wij samen met 60 units tegen 30 van Frankrijk (met een -3 terrain penalty voor ons) Komt Oostenrijk nog even reinforcen met 40 units. Wij helemaal gewiped (Letterlijk alle units dood voor Spanje en mij. Ik nog wel wat geld, maar geen manpower meer. Spanje nauwelijks geld maar nog 10k manpower). De 15 man Bohemia die er na stonden te kijken werden vervolgens opgeruimd door de resterende Franse units en Oostenrijk ging de andere kant weer op. Vervolgens ben ik maar mercenaries gaan bouwen en heb ik samen met Chilled zijn reinforcements een stack van ongeveer 15 units van Oostenrijk kunnen whipen en toen daar meteen peace mee gemaakt.
Daarna maakten Spanje en Bohemia echter meteen peace met Frankrijk (Was war leader). Engeland (Die onze war niet wilde joinen) verklaarde echter tegelijk de oorlog aan Frankrijk en had Portugal als steun. Toen ging de enige grote stack van Frankrijk er meteen vandoor. Toen eerst samen met Chilled de units van Trier maar even verslagen en is hij Frankrijk in gegaan. Ik ben eerst alle rebelions op gaan ruimen in mijn gebied (Had 3x een stack van 11 in verschillende gebieden staan)
Vervolgens kwam Frankrijk er weer aan maar hadden we mooi de defensive terrain bonus in ons voordeel. Chilled werd aangevallen en ik kwam er net weer aan dus toen hebben we al die units gewiped. Vervolgens tijden lopen siegen (Nogal wat rank 3 forts en -10% modifier om Frankrijk een lucky nation is en nog een paar andere modifiers (45 dagen voor één siege phase!!!) en uiteindelijk Frankrijk zijn alliance met Oostenrijk kunnen laten verbreken, wat geld afgetroggeld en is the papal state een vassal van Chilled geworden.
Alliance met Denemarken is ook weer gevormd en vlak na die massive oorlog met Frankrijk hen ook weer tot Ally gemaakt. Alliance met Engeland is stop gezet omdat die toch nooit kunnen helpen en ze Denemarken en Frankrijk als rival hadden. n Denemarken, Spanje, Engeland, Bohemia, Hongarije, Milaan (Chilled) en Zwitserland (Ik) tegen Oostenrijk (HRE emperor met een bult kleine vassals), Polen, Naples, Bavaria en Litouwen (Allemaal allies). Die 100k troepen doomstacks gaan leuk worden!
tl;dr. Shit's going down. Landlocked zijn tussen grote naties is zeker na de laatste patch erg vermakelijk en dat rivalry systeem en de stances werken eigenlijk verrassend goed. Zolang je maar zorgt dat je gezamelijke vijanden hebt is een goede alliance eigenlijk helemaal niet zo'n probleem. Dat was in CK2 toch wel heel anders.