Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adanteh
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09-07 01:28
Konjo schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 14:13:
Leuk verhaal Chilled, Ik zeg goed bezig!
Ik dacht dat die vriend je vrouw was zoveel kibbelen jullie!
Wat suust do nou?!
Speel nu met een vriend samen als Indonesië, erg leuk maar heeeeeeeeel anders. Shin (voormalig Ming) is echt massive.
Shun! Shun, Shan, Zhou. Shin bestaat niet. Overigens eerst ook begonnen toen met Friesland en vol op trade gestort. Dan merk je toch wel hoe fijn die meerdere merchants eigenlijk zijn. Kan nu met Indonesïe eigenlijk maar uit één fatsoenlijke tradehub geld weg sluisen. Nadeel is trouwens wel al die losse landjes die hun merchant bij ons droppen. Zit rond de 19 goud in die trade hub, maar er word ook nog gewoon 4 weggesluist, puur en alleen door die merchants waar je niks aan kunt doen. Trade power hebben ze verder niet eens.

Die Chinese Techgroup modifier is trouwens wel hels. Al 66% extra punten nodig om te kunnen upgraden en dan ook nog een keer -1 in elke power omdat je onder de Chinese techgroup valt.

Overigens wel mooi dat we nu Nederland zagen proberen op te komen (Ergens rond 1570 pas) en die maar wat geld hebben gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chiIIed
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 04-07 21:54
Adanteh schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 15:27:
[...]

Wat suust do nou?!

[...]

Shun! Shun, Shan, Zhou. Shin bestaat niet. Overigens eerst ook begonnen toen met Friesland en vol op trade gestort. Dan merk je toch wel hoe fijn die meerdere merchants eigenlijk zijn. Kan nu met Indonesïe eigenlijk maar uit één fatsoenlijke tradehub geld weg sluisen. Nadeel is trouwens wel al die losse landjes die hun merchant bij ons droppen. Zit rond de 19 goud in die trade hub, maar er word ook nog gewoon 4 weggesluist, puur en alleen door die merchants waar je niks aan kunt doen. Trade power hebben ze verder niet eens.

Die Chinese Techgroup modifier is trouwens wel hels. Al 66% extra punten nodig om te kunnen upgraden en dan ook nog een keer -1 in elke power omdat je onder de Chinese techgroup valt.

Overigens wel mooi dat we nu Nederland zagen proberen op te komen (Ergens rond 1570 pas) en die maar wat geld hebben gestuurd.
Een pot nat.

maar wat geld? Gewoon 500 ducats zoniet meer :D

[ Voor 91% gewijzigd door chiIIed op 20-08-2013 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Konjo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-07 14:29
chiIIed schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 15:56:
[...]

Een pot nat.

maar wat geld? Gewoon 500 ducats zoniet meer :D
Zie je daar gaan ze weer, Kibbel Kibbel haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirDarkAngel
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:05
chiIIed schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 14:53:
Euh. meeste vergeten want het is al weer een paar dagen terug. Maar Bugundy viel uitelkaar. Holland+breda werd indie. Austria en Bohemia namen de rest over. Dus toen was het gewoon wachten en telkens een landje inpikken. Bohemia kon ik destijds wel aan. Austria's gedeelte weet ik niet meer precies.
Verbazend gezien je het gedaan hebt in maar 50 jaar. Of je hebt een groot talent, of veel geluk hehe. Gevoelsmatig ga je het nog lastig krijgen als je op deze manier door gaat spelen. In ieder geval wel een leuke game op die manier. Zijn er nog landen welke wel positief denken over je? ;-)

Wilde altijd al iets over computers weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4bit
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09-04 18:57

4bit

Onward, to futility!

Ik vind het wel moeilijk om Administrative Power op te sparen voor Technologie, laat staan dat ik een administrative idea zou kiezen. Military daarentagen, dat kan ik praktisch laten oplopen. In mijn ogen moet daar nog wat getweakt worden. Bijvoorbeeld stability verhogen ipv puur admin power, 1/3 van iedere power ofzo.

I'll do what I can, but expect very little.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breadje
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:42
Ik begin langzamerhand een afkeer te krijgen van die stability. Het past gewoon niet in het spel, ik ken geen enkel land dat even een potje ambtenaren tegen de balk smijt om zo 'stabieler' te worden.
Hoe kan ik in hemelsnaam een stability van +2 hebben terwijl ik nauwelijks geld heb, kolonies van een verkeerde religie heb en ondertussen een zooi protestanten in de hoofdstad heb? Ik hoor dan gewoon op 0 of zelfs -1 te staan.
Stability verkrijg je door geen oorlog te voeren, een troonopvolger te hebben en een tijd de zelfde koning hebben. Je verliest het door kometen, protestanten, rebbelen en andere externe invloeden. Nu is het gewoon een adm-points sink en dat vind ik een beetje cheap aanvoelen langzamerhand. Niet in de minste plaats omdat je nogal random via events meer of (meestal) minder stabilitity krijgt zonder dat je er zelf serieus invloed op kan uitoefenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlaadjeBla
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:58
Ik ben er net mee begonnen en ben nieuw in de EU serie. Wel een prachtig uitgebreid spel. Mooi hoe alles met elkaar in verband staat.

Ik ben, zoals het spel aanraadt, begonnen met France. Heb Engeland en Portugal inmiddels redelijk in de pan gehakt, maar toen ik de oorlog verklaarde aan wat omringende landen waar ik een claim op gefabriceerd had, kreeg ik meteen een coalition van allemaal machtige staten aan mijn broek. Blijkbaar is iedereen bang de volgende te zijn die geannexeerd wordt. Ben benieuwd hoe dat af gaat lopen, maar ik vrees dat dit een kort potje wordt. Volgende keer de relaties met mijn buren iets beter onderhouden voor ik ze backstab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SerealKiller
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:22

SerealKiller

Fas est et ab hoste doceri

Ik speel nu Burgundy, en ik heb alleen relaties met Castille en mijn 2 vassals. Champagne en Lorraine :) Ik blijf gewoon van de HRE af, en dan maakt het niet zoveel uit. Ik ben France nu per province aan het opslokken en dan verkopen aan mijn vassals. Als ik NL zometeen vorm verlies ik al mijn "Franse" provincies aan France, echter niet als je ze aan je Vassals geeft :)

War is the only proper school of the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06:41

Shabbaman

Got love?

breadje schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 11:06:
Nu is het gewoon een adm-points sink en dat vind ik een beetje cheap aanvoelen langzamerhand.
In EU3 was het gewoon een goud-sink, je verschuift een slider en voila, je zit op +3. In EU4 steek je er niet direct goud in, maar admin points. Via je advisor is er echter een directe koppeling tussen je monarch points en je goud, in principe is het onderliggende systeem echter hetzelfde. De implementatie met monarch points is weinig meer dan een user interface waarmee twee irritaties van EU3 worden verholpen: slider micro en magistrates.

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breadje
Shabbaman schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 13:17:
[...]

In EU3 was het gewoon een goud-sink, je verschuift een slider en voila, je zit op +3. In EU4 steek je er niet direct goud in, maar admin points. Via je advisor is er echter een directe koppeling tussen je monarch points en je goud, in principe is het onderliggende systeem echter hetzelfde...
Ja precies, in EU III vond ik het ook al een behoorlijk zinloos systeem. Ik begrijp gewoon niet helemaal wat het toevoegt, behalve dan dus idd een money/points sink.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman

Shabbaman

Got love?

Niet als je alles op alles zet om op +3 te blijven nee, dan voegt het niet zo veel toeinderdaad. Los van random events zijn er ook genoeg triggered events die voor een stability drop zorgen (denk aan westernization). Je stability is ook van grote invloed op, nou ja, zo ongeveer alles. Je krijgt als speler de keuze om zelf te kiezen voor de snelheid (en daarmee de investering die je doet) waarmee je je stability wil laten stijgen. Omdat "zo snel mogelijk naar +3" echt niet altijd de beste keuze is, voegt deze mogelijkheid diepgang toe. Wat dat beteft vind ik het niet zinloos. Ik krijg wel jeuk van al die random events.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breadje
Nee, je begrijpt mijn punt niet. Ik snap wel wat stability doet. Ik houd hem zelf op +1, veel hoger vind ik (normaal gesproken) niet echt rendabel. Wat ik vervelend vind aan stability is dat het als een soort los ding in de game zit. Hoe kun je jarenlang oorlogvoeren met je buren en dan geen stablity drop hebben? Net zo goed als dat hij niet omhoog gaat als je al jaren in vrede leeft.

Laat ik het zo zeggen; Nederland is een stabiel land. Al jaren geen oorlog, rustige kabinetten en weinig corruptie. Vandaar dat bedrijven hier willen en durven investeren (in game +3 dus). Aan de andere kant heb je Egypte, waar last is van 'rebellen' religieuze- en politieke onrust, een hoop corruptie en andere problemen. m.a.w -2 in game.

Nu zijn die zaken die de stabilietijd beïnvloeden perfect uit de game te halen. Mijn acties (een CB op de buren, of protestanten onderdrukken in de hoofdstad) zouden een invloed moeten hebben op de stability. Dat is echter niet zo, alleen maar (random en scripted) events hebben invloed hier op.
Andersom dus ook, je krijgt de stability echt niet omhoog door welvarend te zijn en geen oorlog te voeren. Je kan alleen maar omhoog door er een zooi punten tegenaan te gooien (of weer random dan wel scripted events). Dat vind ik jammer en maakt de stability meer een soort losstaand spelletje binnen het spel. (een beetje als de papal controler nu ik er over nadenk ;)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chiIIed
Vandaag weer even verder gegaan.

Dit zijn de lafaards die tegen mij samenzweren. Ik krijg ze nog wel.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/DKZuTyI.jpg

Mijn overextension zat op 112%, maar wonder boven wonder was Nederland stabiel. Weinig tot geen rebellen en niemand die mij de oorlog verklaarde. Ook maar meteen de banden versterkt zodat ik al vrij snel allies werd met Austria, Brittany, Great Brittain en Polen.

Frankrijk had ondertussen nog steeds oorlog met Spanje en Great Brittain en daarnaast ook rebellen, die het goede doel steunden. Namelijk meer land geven aan het geweldige Nederland. :)F
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/m0SDCV1.jpg

Wist alleen niet wat ik er mee aanmoest, dus wijselijk besloten er maar niks mee te doen. Ondertussen kregen we een Call to Arms van Polen tegen Saxony. Gewonnen maar helaas geen goodies :( .

Guyenne vormde uit rebellen van mijn Franse gebieden en Frankrijk zijn gebiedjes. Waardoor we alweer in oorlog kwamen. Gelijk maar de oorlog Frankrijk verklaard voor Nevers.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/RPxtt53.jpg

Guyenne en Frankrijk (+ allies + coalitie) waren geen match voor het Nederlandse Leger. Helaas stond het niet zo goed gesteld met de Nederlandse Marine bestaande uit 120 trade vessels en 5 carricks. Na een slag op zee met Portugal (ally van Frankrijk) waren wij 60 trade schepen armer.. (navy maintenance stond op 50% en geen admiraal). Ondanks die tegenslag vanzelfsprekend de oorlog gewonnen. Met als buit. Nevers, 200+ ducats en core revokes. Van Guyenne was er behalve 100 ducats niks te krijgen :-(

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/aaJB9Wy.jpg

Dus binnen 10 jaar tijd toch weer aardig wat land er bij. Leuke allies erbij. Frankrijk stelt niks meer voor. Over extension weg weten te werken. Was weer een goed decennia voor Nederland :)F

Nu gaan we ons richten op het krijgen van alle overige landjes in tradehub Antwerpen. Moet goed te doen zijn.
SirDarkAngel schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 22:26:
[...]

Verbazend gezien je het gedaan hebt in maar 50 jaar. Of je hebt een groot talent, of veel geluk hehe. Gevoelsmatig ga je het nog lastig krijgen als je op deze manier door gaat spelen. In ieder geval wel een leuke game op die manier. Zijn er nog landen welke wel positief denken over je? ;-)
Destijds weinig. Maar de meeste powerhouses die nu mijn allies zijn zaten op -6 oid. Dus dat was goed te fixen. Sweden + Noorwegen hebben mij altijd wel aardig gevonden. En de rest kan de pot op :P. Die annexeer ik nog wel. Denk dat het pas echt leuk wordt als Polen & Hongarije & Spanje tegen mij gaan keren.

[ Voor 16% gewijzigd door chiIIed op 21-08-2013 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Leuke AAR, chilled! :)

[ Voor 12% gewijzigd door anandus op 21-08-2013 21:02 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman

Shabbaman

Got love?

breadje schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 17:21:
je krijgt de stability echt niet omhoog door welvarend te zijn en geen oorlog te voeren.
Jawel, want dan heb je geld voor een level 3 advisor ;)

• breadje
Lol, nou dan voer je niet goed oorlog, zojuist de inca's slaag gegeven en ruim 5500 gold binnen gehaald... Ik geef toe, dit is waarschijnlijk een bug want het is wel erg gamey, maar wel grappig ;).

• Adanteh
Hangt er trouwens gigantisch van af. Zo hadden Chilled en ik op een gegeven moment ook 3000 binnen door oorlog met Shun te voeren... Vanavond ook weer met Japan oorlog voor 1000. Dan gaat het wel hard... Maar van die oorlogen voor 100 goud, meh. Maar al wel echt 100 jaar een income van +20 montly. Alle gebouwen worden nogal uitgebreid (Vooral production en market value in gebieden met chinaware + tree) en de meeste docks komen ook al redelijk op gang, waardoor alleen de Otomanen en Engeland een grotere vloot kunnen hebben.

Maar die Chinese group is echt een hel als je ook nog wat wilt uitbreiden. We hebben al tijden vooral advisors op 3 staan (Met uitzondering van Military. Al een idea tree vol en die punten kunnen we niet snel genoeg uitgeven) en nog steeds lopen we gigantisch achter qua administrative. Dan boosten we niet eens onze stability en coren gebeurt ook alleen met de juiste claims. Kolonies maken gebeurt ook al niet heel veel omdat het dan weer 10 jaar duurt om te coren (De tijd die nodig is om te coren is echt gigantisch! Beetje vreemd dat er in geen enkele idea een optie is om dat te verkorten). Nu is Frankrijk wel overal om ons heen kolonies aan het maken, maar precies degene die dan weer geen neighbours van ons zijn. Nu eindelijk een gebiedje kunnen koloniseren dat een neighbor van één van hun core provincies is, zodat we kunnen westernizen. Daarna zal het wel erg hard gaan met de tech :D

Afbeeldingslocatie: http://cl.ly/image/362Z3P1X1l0z/eu4_2.png
Und screenshot. Xi bestond eerst niet maar we hebben bij Shun afgedwongen dat die vrij mochten (Hadden toen 3 gebiedjes). In een oorlog tegen Zhou hebben we ze wat gebiedjes af laten staan aan Xi en de rest hebben ze zelf terug gehaald. Korea bestond ook bijna niet meer maar Shun heeft die gebieden ook maar terug gegeven. Onze vassals zijn Pegu en Annam. Onze allies zijn Xi, Khmer en Korea. Hindustan heeft een embargo op ons (Zag ik zonet pas) en we hebben nog wat claims voor Lan Na, die ik sowieso wel even wil ass-whoopen voor extra gebiedjes voor Pegu en Annam en wat extra Piety + goud. Zijn nu een gebiedje dat neighbor is van Frankrijk aan het coren, zodat we kunnen westernizen.

Afbeeldingslocatie: http://cl.ly/image/2o1S3o1m0W0s/eu4_3.png
Helaas redelijk wat goud dat verdwijnt richting Bengal + Ceylon. Toch hebben andere gebieden echt verwaarloosbare hoeveelheden Trade Power vergeleken met ons. Misschien maar een keer Hindustan even een kopje kleiner maken.

Wel jammer dat je geen Royal Marriage met andere religies kunt doen. Anders hadden we Khmer en Xi ook al tijden geleden als vassal kunnen doen.

[ Voor 29% gewijzigd door Adanteh op 22-08-2013 00:54 ]

• chronoz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10-2022
De beste manier om veel territorium te veroveren is iemand aanwijzen als rivaal, covert operation->claim krijgen, vervolgens 2-3 provincies veroveren en vervolgens deze provincies coren? Het kost op die manier wel veel tijd en punten. Wat is het voordeel van claims? Minder aggresive expansion strafpunten?

Ik ben nu alles een beetje aan het leren met Frankrijk. Weet ook nog niet hoe ik de diplo-annexatie van mijn vassels ga regelen, het versturen van gifts gaat ook anders, vrij duur allemaal. Misschien gewoon vassals annuleren en maand-na-maand nieuwe vassal aanvallen, vaker kan helaas niet. Wel logisch, was te makkelijk 5 diplomats tegelijk, meteen 5 alliances of 5 declarations op makkelijke targets zonder allianties.

[ Voor 5% gewijzigd door chronoz op 22-08-2013 14:01 ]

• Shabbaman

Shabbaman

Got love?

Met een claim heb je ook gelijk een CB.

• SerealKiller

SerealKiller

Ik ben nu de afgelopen tijd best hard aan het groeien in Europa, Frankrijk bestaat "bijna" niet meer en ik heb 3 vassals in frankrijk: Champagne, Lorraine en Normandy. Spanje heeft een groot deel van frankrijk en de rest is verdeeld over mijn 3 vassals. Elke keer als ik dus een "landje" inpik dan verkoop ik die provincie aan mijn vassals. Zo kan ik mijn monarch points blijven investeren in tech en gebouwen in Nederland en richting op koloniseren terwijl mijn vassals de "zaken" op het continent regelen.

Ik vraag me wel af hoe groot een vassal mag worden tot je die niet meer mag annexeren. Of mag je dat gewoon altijd doen ongeacht hun grootte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirDarkAngel
SerealKiller schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 15:36:
Ik ben nu de afgelopen tijd best hard aan het groeien in Europa, Frankrijk bestaat "bijna" niet meer en ik heb 3 vassals in frankrijk: Champagne, Lorraine en Normandy. Spanje heeft een groot deel van frankrijk en de rest is verdeeld over mijn 3 vassals. Elke keer als ik dus een "landje" inpik dan verkoop ik die provincie aan mijn vassals. Zo kan ik mijn monarch points blijven investeren in tech en gebouwen in Nederland en richting op koloniseren terwijl mijn vassals de "zaken" op het continent regelen.

Ik vraag me wel af hoe groot een vassal mag worden tot je die niet meer mag annexeren. Of mag je dat gewoon altijd doen ongeacht hun grootte.
Dit mag naar mijn weten altijd. Om een land een Vassel te maken zit wel een limiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kowlier
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 30-04 16:53
gisteren ook eens begonnen na wat tutorials te bekijken op youtube met castille.
na 30 jaar was het al gedaan met mij :p

redelijk vlug een Alliance + marriage met portugal kunnen aangaan, en daarna Granada veroverd.
maar een alliantie met aragon lukte aan geen kanten. zij bleven continu claims maken op mijn land, en toen ik uiteindelijk besloot aragon te veroveren met harde hand hebben ze mij moeiteloos van de kaart geveegd :/

PSN - ps4 : sir_kowlier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirDarkAngel
Er is hier al meerdere keren geopperd een keer met wat Tweakers een multiplayer spel te gaan spelen. Vervolgens komen er (terecht) andere onderwerpen aan bod waardoor dit niet echt op gang komt. Multiplayer afspraken in een thread als deze posten gaat al snel slow chat opleveren, dus vandaar heb ik een Steam Group aangemaakt waar diegene die geintereseerd zijn af kunnen spreken om een multiplayer spel te starten.

Geintereseerde kunnen lid worden van: http://steamcommunity.com/groups/GoTEU

Gezien de aantal actiefe gebruikers hier verwacht ik geen grote toestroom. Maar een spelletje met een mannetje of 3/4 dicht bij elkaar op de map zou ik persoonlijk al leuk vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terranova
  • Laatst online: 18:34
SirDarkAngel schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 12:37:
Er is hier al meerdere keren geopperd een keer met wat Tweakers een multiplayer spel te gaan spelen. Vervolgens komen er (terecht) andere onderwerpen aan bod waardoor dit niet echt op gang komt. Multiplayer afspraken in een thread als deze posten gaat al snel slow chat opleveren, dus vandaar heb ik een Steam Group aangemaakt waar diegene die geintereseerd zijn af kunnen spreken om een multiplayer spel te starten.

Geintereseerde kunnen lid worden van: http://steamcommunity.com/groups/GoTEU

Gezien de aantal actiefe gebruikers hier verwacht ik geen grote toestroom. Maar een spelletje met een mannetje of 3/4 dicht bij elkaar op de map zou ik persoonlijk al leuk vinden.
Heb mezelf maar even toegevoegd aan de groep, ook al heb ik nog geen tijd gehad om EUIV te proberen(ja wel een uurtje hier en daar, maar ik ken mezelf en ik ken EU, een uurtje spelen is niet mogelijk >:) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steffy
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14-06 15:21

Steffy

Ayreonaut

Wat ik nog niet helemaal snap is hoe legers werken. Ik heb soms 30 of 40 regiments en maintenance op maximaal toch is mijn moraal balk bijna altijd leeg als ik aan een veldslag begin terwijl frankrijk bijvoorbeeld altijd een volle balk heeft, zo verliezen 20 of 30 regiments veldslagen tegen 6 of 10. Ook heb ik een generaal maar het maakt schijnbaar dat weinig uit. Waarom is mijn moraal altijd zo laag en wat valt er aan te doen, winnen van Frankrijk is zelfs met overmacht niet mogelijk op deze manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirDarkAngel
Heb je de armies wel in 1 groep gezet en zijn het niet allemaal losse legers? Is je prestige heel laag?

Wat is je army limiet? (geen idee of dat invloed heeft, maar zal mij niet verbazen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman

Shabbaman

Got love?

Advisors, ideas, genoeg manieren om je moraal te verhogen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotoriousBAS
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 27-06 19:48
chronoz schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 14:01:
De beste manier om veel territorium te veroveren is iemand aanwijzen als rivaal, covert operation->claim krijgen, vervolgens 2-3 provincies veroveren en vervolgens deze provincies coren? Het kost op die manier wel veel tijd en punten. Wat is het voordeel van claims? Minder aggresive expansion strafpunten?

Ik ben nu alles een beetje aan het leren met Frankrijk. Weet ook nog niet hoe ik de diplo-annexatie van mijn vassels ga regelen, het versturen van gifts gaat ook anders, vrij duur allemaal. Misschien gewoon vassals annuleren en maand-na-maand nieuwe vassal aanvallen, vaker kan helaas niet. Wel logisch, was te makkelijk 5 diplomats tegelijk, meteen 5 alliances of 5 declarations op makkelijke targets zonder allianties.
Claim: Minder aggresive expansion, kost minder warscore om te verkrijgen in een peacedeal en kortere tijd om te coren

Je kunt je diplomaten inzetten op de missie improve relations, voor vassals gaat die tot + 200 moet je het heel bont maken wil je dan niet kunnen annexeren. (royal marriage, same religion en Vassal zijn al +100 en je hebt 190 nodig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 453695

SirDarkAngel schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 12:37:Geintereseerde kunnen lid worden van: http://steamcommunity.com/groups/GoTEU

Zal me spoedig aanmelden <+:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chiIIed
Vandaag weer even 7 jaar kunnen spelen. Het plan was om alle gebiedjes van Antwerpen tradehub te bemachtigen. Moet alleen Lorraine nog en Nemours.

Lorraine lijkt mij het handigste om te vassalizen en dan te annexeren. Helaas is dit niet mogelijk door een nieuwe regel die de HRE heeft ingevoerd. Zit te denken om de HRE dan maar te verlaten, want het beperkt toch echt mijn expansie richting het oosten.

Bleef alleen Nemours over. Dus de oorlog maar weer verklaard aan mijn grote vriend France. De stokbrood eters zaten wel in de coalitie tegen mij... Ik zal ze leren })
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/xNxtZJb.jpg

Hoe een gemiddelde oorlog er bij mij uitziet :D
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/WJYeyN4.jpg

De oorlog duurde wel onnodig lang.. want Spanje had Nemours gesieged.. +100 in warscore maar ze wouden geen vrede sluiten?? Gelukkig kwamen rebels mij helpen door Nemours te siegen waardoor ik het voor mij kon gaan siegen. Daardoor duurde de oorlog ongeveer 7 jaar ipv 4.

Ondanks alles toch leuke vredes verdrag kunnen sluiten. 2k Ducats. Revoke cores op 4 tal gebieden. Nemours voor mij. En een 3tal provincies voor brandenburg.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/nqimUGF.jpg

De 50jaar stabiele regel voor de PU met brandenburg is nu ook over. Zit op 0% omdat brandenburg te groot is. Vraag me af hoe ik dit hoger kan krijgen. Verder vraag ik me af wat de consequenties zijn om de HRE verlaten, als die er sowieso al zijn.

Volgende keer hoe dan ook Lorraine vassalizen. En mocht ik nog in de HRE zitten gaan we voor emperor. Zoniet dan gaan we net zolang door met annexeren/vassalizen totdat er geen HRE meer bestaat d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steffy

Steffy

Ayreonaut

Met Portugal ging mij alles voor de wind maar Nederland vormen is nog onmogelijk. Wat mij vooral tegen valt is dat allianties nutteloos zijn, je hebt er helemaal niks aan. Het enige waar ze voor zorgen is dat je decennia lang in oorlog bent, kaal geplukt wordt, je manpower naar 0 wordt gebracht. Verder zorgen CB ook eigenlijk alleen maar voor negatieve opinies bij je buren die vervolgens massaal tegen je samenzweren. Ik probeer ondertussen mijn morale omhoog te krijge maar dat heeft weinig effect, veel verder dan 0,x kom ik niet en vervolgens verlies je alles hoe groot je leger ook is. Wat ik ook niet helemaal begrijp is hoe een land als engeland 50 a 60 carracks kan onderhouden. Ik kon het in het MP potje wat ik nog heb lopen niet. Frankrijk heeft ook minimaal 80 regiments denk ik waardoor er geen houden aan is. Best lastig zo midden in Europa. Volgens mij heb ik bij het verdwijnen van Burgundy de boot gemist en krijg ik nooit alle NL gebieden bij elkaar. Op zich is dat vreemd dat je die ook allemaal nodig hebt terwijl de republiek in de 80 jarige oorlog maar zelden uit alle gebieden bestond die het spel vereist. De helft of zo was beter en realistischer geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Laatst online: 09:28
Ik ben begonnen met Huren, ga proberen om de Europeanen te weerstaan. Net een ander indianenvolk geannexeerd en hoop snel te kunnen beginnen met koloniseren. Ik zal een groot land moeten hebben om te overleven om de invasies te weerstaan tot westernisatie behaald is.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirDarkAngel
Steffy schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 19:32:
Met Portugal ging mij alles voor de wind maar Nederland vormen is nog onmogelijk. Wat mij vooral tegen valt is dat allianties nutteloos zijn, je hebt er helemaal niks aan. Het enige waar ze voor zorgen is dat je decennia lang in oorlog bent, kaal geplukt wordt, je manpower naar 0 wordt gebracht. Verder zorgen CB ook eigenlijk alleen maar voor negatieve opinies bij je buren die vervolgens massaal tegen je samenzweren. Ik probeer ondertussen mijn morale omhoog te krijge maar dat heeft weinig effect, veel verder dan 0,x kom ik niet en vervolgens verlies je alles hoe groot je leger ook is. Wat ik ook niet helemaal begrijp is hoe een land als engeland 50 a 60 carracks kan onderhouden. Ik kon het in het MP potje wat ik nog heb lopen niet. Frankrijk heeft ook minimaal 80 regiments denk ik waardoor er geen houden aan is. Best lastig zo midden in Europa. Volgens mij heb ik bij het verdwijnen van Burgundy de boot gemist en krijg ik nooit alle NL gebieden bij elkaar. Op zich is dat vreemd dat je die ook allemaal nodig hebt terwijl de republiek in de 80 jarige oorlog maar zelden uit alle gebieden bestond die het spel vereist. De helft of zo was beter en realistischer geweest.
Een goede alliantie is bij lange na niet zinloos. Het is belangrijk je vrienden goed te kiezen. Als klein land een groot land achter je hebben staan kan goed helpen. Als je echter kleine landjes als alliantie pikt welke zelf in veel conflicten zitten dan heb je er alleen maar last van. Ook moet je oppassen dat je de landen waarmee je een alliantie hebt ook geen alliantie hebben met diegene die je gaat aanvallen, dan gaan ze nooit mee in de aanval.

Mijn eerste spel is over. Ik was 1 van de grotere landen. Was een rijk land met veel armies in Noord Europa en had de helft van Noord Amerika in bezit. Frankrijk had echter 50% van Europa en de andere helft van Noord Amerika. 2 Grote oorlogen redelijk snel achter elkaar en ik was zo goed als alles kwijt. Frankrijk kan alles doen, want niemand kan iets tegen hem beginnen. Ben dus wel klaar met dit potje. Even nadenken met wie ik het volgende potje begin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steffy

Steffy

Ayreonaut

Ik ben bijna 200 jaar bezig geweest met het vormen van Nederland, in 1640 was dat nog steeds niet gelukt. Mede door Frankrijk wat gewoon een overpowerd land is mijn ogen. Het was vroeger een sterk land maar bij mij versloeg het zonder moet een Alliantie van GB, Spanje, Portugal, Zweden, en nog circa 15 andere kleinere landen. Het kwam met name omdat de AI geen besef van samenwerken heeft. Ik stond bijvoorbeeld met 25 man plus nog iets van 20 man van portugal in een provincie. Vervolgens besluiten 25 man van Frankrijk die provincie aan te vallen. In principe moet je een kans maken om dat te winnen maar die Portugezen lopen gewoon weg om vervolgens door een 2e Franse stack geprakt te worden een paar provincies verder op. Vervolgens wordt ook mijn leger verslagen en die volgen ze tot bijna aan denemarken toe vanuit de buurt van Parijs om het volledig te vernietigen. Verder zitten er nog wel meer AI bugs in, zo was er een leger van Frankrijk dat wel 2 jaar probeerde naar Antwerpen te lopen maar elke dag begon het opnieuw en bleef maar buggen, wat precies de reden was weet ik maar er was duidelijk iets bugged waardoor het bleef haken.

Ik heb ondertussen ook maar besloten opnieuw te beginnen, nogmaals als een NL provincie met als doel toch de republiek te stichten en mijn koloniale rijk op te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SerealKiller

SerealKiller

Nederlands vormen gaat het snelste met Burgundy:

Verkoop al je cogs/carracken, bouw alleen Barques - zet deze op de tradenode Antwerpen en Bordaux.

Zet je armies op 0 onderhouds kosten - hierdoor kun je Giga legers onderhouden.

Kijk snel wat je missies zijn: Alliance maken met Trier? Prima +10 Prestige en Diplo Power. Snel cashen van diplopunten. Gaan ze in war met een sterke macht, decline dan het request - die Prestige maken we zometeen wel goed)

Doe voor de rest niks, je moet nu sparen. Op een gegeven moment merk je dat frankrijk irritant begint te doen, snel een alliance met Castille en (ondertussen heb je meer dan 500 goud) en hak frankrijk in de pan. Met het goud en leningen heb je makkelijk een heel groot leger met mercenaries ( bouw zelf alleen in vredestijd tot de forcelimit) en met de Mercenaries ga je erover heen ( Dat zorgt ervoor dat je manpower hoog blijft.)

Zorg dat je Champagne te pakken krijgt, en als je warscore op 30% staat dan kun je Champagne releasen. Tadaa - Je eerste vassal, kun je nog een ander landje inpikken. Neem er 1 naast Champagne en verkoop die province aan hen. Zo heb jij geen over-extension en kans op revolts omdat het niet de "juiste" cultuur is.

Blijf uit de buurt van de HRE, en kijk niet naar Duitsland, daar loop je in de problemen. Ondertussen haal je al je provincies uit de HRE en maak je je vassals sterker door elke keer een ruzie met frankrijk te beginnen.

Uiteindelijk heb je frankrijk binnen no time stuk, en je vassal(s) zullen erg sterk zijn en meer dan 4 provincies hebben. Nu kun je je richting op het inpikken van Gelre/Friesland/Utrecht. Ongeacht wie de Emperor is. Aan jouw kant staan nu: Vassals - Castille en zoek een leuk bondgenoot uit zoals Hungary

Voor NL gevormd kan worden: Zorg dat je provincies die naar Frankrijk gaan. Picardie - Calais -Orleonais etc verkocht worden aan vassals. Deze provincies krijg je straks terug als je ze annaxeerd :)

Nu is NL gevormd, je naval forcelimit is omhoog geschoten dus bouw nog meer Barques. En domineer de wereld met handel.

Vraag aan portugal voor fleet basing rights, en je hebt een springplank om te coloniseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:43
Sinds de release van dit nieuwe deel, heeft dit spel mijn interesse gewekt. Helaas door de vele mogelijkheden is dit spel moeilijk te behappen en geeft de tutorial brengt je weinig in de aanslag voor de biggame. Hebben jullie toevallig nog aanraders qua tutorials, tips op websites?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lremcol
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08-07 13:52
begin op z'n makkelijkst en kies een groot land uit zoals frankrijk of castille, en leer gaandeweg. Speel het hele spel door en dat is je leerwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chiIIed
vinpower schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 14:15:
Sinds de release van dit nieuwe deel, heeft dit spel mijn interesse gewekt. Helaas door de vele mogelijkheden is dit spel moeilijk te behappen en geeft de tutorial brengt je weinig in de aanslag voor de biggame. Hebben jullie toevallig nog aanraders qua tutorials, tips op websites?
YouTube: Europa Universalis IV Trade Steering Guide

Ik heb zelf de guides gekeken. Gaat gewoon net even wat sneller dan zelf alles uit zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chiIIed
vinpower schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 14:15:
YouTube: Europa Universalis IV Trade Steering Guide

Ik heb zelf de guides gekeken. Gaat gewoon net even wat sneller dan zelf alles uit zoeken.

Edit: dafuq double post? Drukte maar 1x op verstuur 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door chiIIed op 24-08-2013 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Zo. Ik had eindelijk afgelopen weekend tijd voor EU4.
En *poef* weekend voorbij :P

Tof spel, ik vind het lekkerder wegspelen dan EU3 moet ik zeggen :) Gestroomlijnder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman

Shabbaman

Got love?

Minder slider micro, van die kleine dingetjes zoals het voor je voorrekenen wat het effect gaat zijn van het bouwen van bijvoorbeeld een markt, dat maakt dat je inderdaad lekker door kan spelen. Op zich verandert er nu niks aan de moeilijkheid, alleen hoef je nu minder te weten over de achterliggende berekening. Stiekem vind ik dat toch wel jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steffy

Steffy

Ayreonaut

[message=40756604,noline]SerealKiller schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @essage]:
Nederlands vormen gaat het snelste met Burgundy:

Verkoop al je cogs/carracken, bouw alleen Barques - zet deze op de tradenode Antwerpen en Bordaux.

Zet je armies op 0 onderhouds kosten - hierdoor kun je Giga legers onderhouden.

Kijk snel wat je missies zijn: Alliance maken met Trier? Prima +10 Prestige en Diplo Power. Snel cashen van diplopunten. Gaan ze in war met een sterke macht, decline dan het request - die Prestige maken we zometeen wel goed)

Doe voor de rest niks, je moet nu sparen. Op een gegeven moment merk je dat frankrijk irritant begint te doen, snel een alliance met Castille en (ondertussen heb je meer dan 500 goud) en hak frankrijk in de pan. Met het goud en leningen heb je makkelijk een heel groot leger met mercenaries ( bouw zelf alleen in vredestijd tot de forcelimit) en met de Mercenaries ga je erover heen ( Dat zorgt ervoor dat je manpower hoog blijft.)

Zorg dat je Champagne te pakken krijgt, en als je warscore op 30% staat dan kun je Champagne releasen. Tadaa - Je eerste vassal, kun je nog een ander landje inpikken. Neem er 1 naast Champagne en verkoop die province aan hen. Zo heb jij geen over-extension en kans op revolts omdat het niet de "juiste" cultuur is.

Blijf uit de buurt van de HRE, en kijk niet naar Duitsland, daar loop je in de problemen. Ondertussen haal je al je provincies uit de HRE en maak je je vassals sterker door elke keer een ruzie met frankrijk te beginnen.

Uiteindelijk heb je frankrijk binnen no time stuk, en je vassal(s) zullen erg sterk zijn en meer dan 4 provincies hebben. Nu kun je je richting op het inpikken van Gelre/Friesland/Utrecht. Ongeacht wie de Emperor is. Aan jouw kant staan nu: Vassals - Castille en zoek een leuk bondgenoot uit zoals Hungary

Voor NL gevormd kan worden: Zorg dat je provincies die naar Frankrijk gaan. Picardie - Calais -Orleonais etc verkocht worden aan vassals. Deze provincies krijg je straks terug als je ze annaxeerd :)

Nu is NL gevormd, je naval forcelimit is omhoog geschoten dus bouw nog meer Barques. En domineer de wereld met handel.

Vraag aan portugal voor fleet basing rights, en je hebt een springplank om te coloniseren.
Ik heb nu met burgundy inderdaad nederland kunnen stichten maar wel iets anders dan jij beschreven. Ik heb Spanje als ally maar die is samen met brittany en savoy bezig Frankrijk te pakken en dus heb ik mijn provincies opgegeven aan frankrijk om de balans op het continent te herstellen. Het is nu 1540 en richt me vanaf nu op Afrika en dan India en daarna Indonesië. Ik ga een flink rijk opbouwen mits alles goed gaat natuurlijk.

Wat ik me wel afvraag is of ik me ook op het caribisch gebied ook interessant is of verspreid ik me dan teveel? Je hebt natuurlijk maar een beperkt aantal merchants die je hard nodig gaat hebben als je gaat koloniseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SerealKiller

SerealKiller

Je zit inderdaad met je merchants, ik heb net de playthrough met NL erop zitten maar ik zat in een behoorlijk spagaat.

Ik had amerika, caribean, ivoorkust, zuid afrika en een beetje indonesie gekoloniseert. Echter, je loopt wel tegen de limieten aan qua merchants. Ik had de volgende link

Gulf of Aden - Zanzibar - Gulf of Aden - Ivoorkust -> Caribean -> New York -> Bordaux - Antwerpen.

Maar door de trade zuidelijk te laten lopen rondom Afrika, in plaats van door de middellandse zee had ik bijna geen verlies in value omdat ik in alle gebieden de hoogste tradepower had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 395890

Hallo allen,

Dit lijkt me echt een briljant spel. Ik heb er laatst bij een vriend voor het eerst over gehoord. Hij had Universalis 3 liggen met een boekje enzo erbij. Nu vraag ik mij af of ik ook ergens een "fysiek" product" kan kopen. Ik wil niet ouderwets over komen maar ik heb graag een cd-rom en een boekje e.d. Ik wil niet 1 of ander bestand via een link in een e-mail krijgen. Bestaat er een fysieke variant van dit spel of komt het nog wellicht?

Groeten Glenn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Uiteraard doel ik op deel 4 en niet op 3 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Konjo
Ik zou zeggen vraag het aan je vriend want die heeft een 4 liggen toch? Online kon ik het ook niet zo 123 vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirDarkAngel
Anoniem: 395890 schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 13:17:
Hallo allen,

Dit lijkt me echt een briljant spel. Ik heb er laatst bij een vriend voor het eerst over gehoord. Hij had Universalis 3 liggen met een boekje enzo erbij. Nu vraag ik mij af of ik ook ergens een "fysiek" product" kan kopen. Ik wil niet ouderwets over komen maar ik heb graag een cd-rom en een boekje e.d. Ik wil niet 1 of ander bestand via een link in een e-mail krijgen. Bestaat er een fysieke variant van dit spel of komt het nog wellicht?

Groeten Glenn
Nee deze bestaat niet. Boekjes heb ik sowieso al een hele lange tijd niet gezien bij een fysiek spel. Je kan natuurlijk altijd de manual uit printen. Moet je wel een boom voor herplanten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlaadjeBla
SirDarkAngel schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 14:08:
[...]

Nee deze bestaat niet. Boekjes heb ik sowieso al een hele lange tijd niet gezien bij een fysiek spel. Je kan natuurlijk altijd de manual uit printen. Moet je wel een boom voor herplanten :P
Ik vond de manual ook niet de moeite waard eerlijk gezegd. De (ook niet erg diepgaande) tutorial is in mijn ogen waardevoller en nog beter kun je de fora lezen, youtube filmpjes kijken en zelf veel ontdekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Konjo schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 13:32:
Ik zou zeggen vraag het aan je vriend want die heeft een 4 liggen toch? Online kon ik het ook niet zo 123 vinden
Nee die had deel 3 (met boekje nog).
SirDarkAngel schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 14:08:
[...]

Ok en hoe moet ik dit dan zien? Krijg ik een aantal bestanden met een exe bestand enzo die ik vervolgens wel gewoon veilig ergens op een andere schijf kan zetten? Ik heb ervaring met het bestellen van credits en dingen via websites zelf en met online betalingen en bestellingen van dingen maar een complete game per mail ontvangen is toch iets nieuws voor me. Ook vraag ik me af wat de meest uitgebreide versie is die momenteel verkrijgbaar is. Is dat die digital extreme o.i.d.?

Misschien allemaal rare vragen maar ik speel altijd games op mijn xbox via discs en dat bevalt me prima. Niet dat als je computer crasht dat ineens je spel verdwenen is. (dat soort dingen gebeuren mij namelijk altijd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SerealKiller

SerealKiller

Check

http://www.gamecardwinkel...4/Europa-Universalis-IV-4

Je krijgt een code, die je in Steam kunt invoeren. Omdat het gekoppeld staat aan je steam account kun je ten alle tijden het spel downloaden. Dus je raakt em nooit kwijt.

En omdat je het spel opstart via steam heb je direct toegang tot de hele community en mods (in Steam Workshop).

[ Voor 17% gewijzigd door SerealKiller op 27-08-2013 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Konjo
Ik vind Steam de laatste tijd echt ideaal. Haal mijn games eigenlijk alleen via Steam. Wel met goedkopere codes van g2play ect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirDarkAngel
Anoniem: 395890 schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 14:17:
[...]

Nee die had deel 3 (met boekje nog).

[...]

Ok en hoe moet ik dit dan zien? Krijg ik een aantal bestanden met een exe bestand enzo die ik vervolgens wel gewoon veilig ergens op een andere schijf kan zetten? Ik heb ervaring met het bestellen van credits en dingen via websites zelf en met online betalingen en bestellingen van dingen maar een complete game per mail ontvangen is toch iets nieuws voor me. Ook vraag ik me af wat de meest uitgebreide versie is die momenteel verkrijgbaar is. Is dat die digital extreme o.i.d.?

Misschien allemaal rare vragen maar ik speel altijd games op mijn xbox via discs en dat bevalt me prima. Niet dat als je computer crasht dat ineens je spel verdwenen is. (dat soort dingen gebeuren mij namelijk altijd)
Zoals hierboven uitgelegd staat kan je het beste Steam gebruiken. Steam is te downloaden via de volgende link: http://cdn.steampowered.com/download/SteamInstall.msi Binnen Steam moet je een gebruikers account aanmaken. Vervolgens worden alle spellen direct aan deze gebruiker gekoppeld en kunnen worden opgestart met hetzelfde programma. Als je de pc opnieuw installeert kan je bijna direct al je speller weer spelen door simpelweg de client opnieuw te installeren.

Spellen kan je binnen kopen binnen Steam, maar als je een andere site prefereert waar je een Steam spel koopt, dan krijg je een code welke je in éénmalig in Steam moet invoeren om het spel te koppelen aan je account.

Spreek allemaal voor zich en is idealer dan fysieke spellen. Geen fysieke media welke je kwijt bent of beschadigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lee245
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16-06 12:45
SirDarkAngel schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 15:08:
[...]

Zoals hierboven uitgelegd staat kan je het beste Steam gebruiken. Steam is te downloaden via de volgende link: http://cdn.steampowered.com/download/SteamInstall.msi Binnen Steam moet je een gebruikers account aanmaken. Vervolgens worden alle spellen direct aan deze gebruiker gekoppeld en kunnen worden opgestart met hetzelfde programma. Als je de pc opnieuw installeert kan je bijna direct al je speller weer spelen door simpelweg de client opnieuw te installeren.

Spellen kan je binnen kopen binnen Steam, maar als je een andere site prefereert waar je een Steam spel koopt, dan krijg je een code welke je in éénmalig in Steam moet invoeren om het spel te koppelen aan je account.

Spreek allemaal voor zich en is idealer dan fysieke spellen. Geen fysieke media welke je kwijt bent of beschadigen.
Aanvulling: Je kan wel een backup maken van de gamefiles (op USB stick is handiger dan DVD), zodat je niet alles opnieuw hoeft te downloaden zou je HDD kapot gaan o.i.d. De gamefiles zijn maar 500MB, maar toch. De savegames kan je zowel lokaal, als in de Steamcloud opslaan.

Ontopic: Heb dit spel vorige week ook aangeschaft. Het is echt een heerlijk spel, precies wat ik zocht. Crusader Kings 2 had ik ook gekocht, maar slechts 2 uur gespeeld. Ik vind het 'spelen' van een staat vele malen leuker dan een dynastie. Het tijdperk is imo ook een stuk leuker/interessanter met kolonisatie e.d.
Gelijk maar een game begonnen met Castile om in te komen, nadat ik alle guides van Arumba07 @ youtube had gekeken. Binnenkort maar eens Spanje stichten :).

[ Voor 0% gewijzigd door Lee245 op 27-08-2013 17:12 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bedankt voor de reacties. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik was in eerste instantie niet zo weg van Steam, aangezien het op mij een beetje overkwam alsof ze alles willen bijhouden, en ze hoeven van mij niet te weten wanneer ik game of met wie. Nu vind ik echt een handig product, aangezien je heel makkelijk op meerdere computers je games kan installeren, en het multiplayer vergemakkelijkt. Daarnaast start ik games altijd via de lokale .exe op zodat Steam verder niets bijhoudt, want ze hoeven nog steeds niet te weten wat ik allemaal doe. Maar qua gebruiksvriendelijkheid vind ik het een heel mooi product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Volgens Steam 34 uur sinds vrijdag :') Kutspel :P
/me gaat Mali even innemen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 453695

EU4 is alleen maar te verkrijgen via Steam dacht ik.

Tijdje niet gespeeld, snel weer eens doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4bit

4bit

Onward, to futility!

Ja, spel is overal te koop, maar het zijn steeds steam keys. Maar eens geinstalleerd gebruikt het geen DRM ofzo, dus buiten steam kan je het even goed opstarten. Paradox Interactive is normaal gezien niet meer van plan om aan fysieke releases te doen aangezien 90% toch digitaal verkocht werd.
Het gemakkelijkste aan steam is toch wel het automatisch updaten van allerhande patches.

Zelf nog "maar" 12 uren op de teller, ik wil wel meer spelen, maar ben aan het afwachten tot ik wat meer tijd heb. One does not simply play EU4 for one hour.

Anoniem: 529496

Wat zijn de ervaringen met EUIV? Ik wil hem zelf gaan spelen maar mijn laptop is een beetje crappy dus ik moet een nieuwe scoren.

• SerealKiller

SerealKiller

Anoniem: 529496 schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 15:19:
Wat zijn de ervaringen met EUIV? Ik wil hem zelf gaan spelen maar mijn laptop is een beetje crappy dus ik moet een nieuwe scoren.
48 uur op de teller, en counting.. Denk dat dat genoeg zegt.

Qua prestaties op je laptop, dat durf ik niet te zeggen. Maar het is volgensmij zwaarder op je processor dan op je grafische kaart. Dus op een laptop zou het moeten werken.

Multiplayer is ook echt geniaal, en nog een stuk moeilijker dan ik had verwacht. Waar je de AI kunt "inschatten" is dat met spelers lastiger ook al speel je samen :)

• SlaadjeBla
Om je een indruk te geven: mijn laptop, een i7-2720qm 2.2GHz. 8GB geheugen en NVidea NVS 4200 draait dit spel prima. Laptop is ongeveer 2,5 jaar oud. Het is grafisch inderdaad niet zo veeleisend.

• anandus
  • Niet online
Mijn laptop is een stuk ouder (Core 2 Duo T9400, nVidia GeForce 9600M GT) en daar draait het ook helemaal soepel op.
Gelukkig :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwartR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:14
SerealKiller schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 15:29:
[...]

48 uur op de teller, en counting.. Denk dat dat genoeg zegt.

Qua prestaties op je laptop, dat durf ik niet te zeggen. Maar het is volgensmij zwaarder op je processor dan op je grafische kaart. Dus op een laptop zou het moeten werken.

Multiplayer is ook echt geniaal, en nog een stuk moeilijker dan ik had verwacht. Waar je de AI kunt "inschatten" is dat met spelers lastiger ook al speel je samen :)
Zelf 49 uur gespeeld, vermaak me er prima mee. Heb deel 1 en 3 erg veel gespeeld. En de Victoria serie nog meer.
Het valt mij op dat de moeilijkheidsgraad redelijk laag is. Nu speel ik met gemak op Hard (Ironmode). Waar ik bij de andere spellen toch meer moeite had op Medium.

Wat vinden jullie hiervan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bstard
  • Laatst online: 09-05 13:39

bstard

---------------

ZwartR schreef op zaterdag 31 augustus 2013 @ 01:18:
[...]

Zelf 49 uur gespeeld, vermaak me er prima mee. Heb deel 1 en 3 erg veel gespeeld. En de Victoria serie nog meer.
Het valt mij op dat de moeilijkheidsgraad redelijk laag is. Nu speel ik met gemak op Hard (Ironmode). Waar ik bij de andere spellen toch meer moeite had op Medium.

Wat vinden jullie hiervan?
Waar speel je mee? Castille of France op hard is easymode vergeleken met de, imo, slecht gebalancede Aziatische of Indiase landjes. Ik ben er wel even klaar mee, teveel events die je hele land onderuit trekken voor tientallen jaren. Retour naar CK2, veel leuker imo.

Blub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwartR
Heb verschillende games gespeeld als Burgundy>Nederland. Zit er aan te denken om inderdaad gewoon met een klein landje te beginnen. Hopelijk blijft het dan wat langer spannend. Ik haak bij de meeste games gewoon af omdat de uitdaging weg is. Terwijl de eerste jaren als Bourgondië toch erg spannend waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SerealKiller

SerealKiller

ZwartR schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 22:51:
Heb verschillende games gespeeld als Burgundy>Nederland. Zit er aan te denken om inderdaad gewoon met een klein landje te beginnen. Hopelijk blijft het dan wat langer spannend. Ik haak bij de meeste games gewoon af omdat de uitdaging weg is. Terwijl de eerste jaren als Bourgondië toch erg spannend waren.
Ja, ik begrijp wat je bedoelt. Als je met burgundy de eerste fase overleeft, dan ben je heer en meester. Ik stel voor; begin eens met de Ottomans. Wat een leuke play is dat. Ik speel multiplayer met iemand die Oostenrijk is, dus ja.. een beetje vals spelen is het wel aangezien je je Westen gedeelte niet in de gaten hoeft te houden. Maar het is echt heel leuk, uitdagend, mwah, leuk.. jazeker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Konjo
Chilled hoe gaat het met Nederland? of speel je een andere game nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadKennedy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:13
Ik ben na een paar "oefenpotjes" maar op Iron Man begonnen met Moskovië, met een aantal doelen:
1 - Rusland vormen
2 - Verwesterlijken
3 - De Ottomanen terugdringen om mijn geloofsbroeders de Byzantijnen te ontzetten

Het eerste deel is gelukt, Rusland is gevormd!
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/cZOP9nT.jpg

Hiernaast ben ik ook nog de koning van Hongarije, Oekraïne, de Lijflandse Orde en Polatsk, het doel is deze landen zo snel mogelijk te integreren in mijn rijk.
Hierna wil ik naar het oosten en zuiden toe uitbreiden, ten koste van de Krim, Kazan en de Sibiriërs en Oezbeken.
Hoe verslavend!

WEBN & chill (@IBKR)

• pgerrits
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-04 00:29
Na een aantal proefpotjes (Timurids, Spanje, Frankrijk) nu begonnen met Brabant!

Ben benieuwd hoe het zal gaan.

• Wijker76
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-04 17:34
Beginnen met Friesland is iets makkelijker.

Claim Oost Friesland en Gelderland en val deze aan met 5 units zodra claim er doorheen is.

Tegelijk zorgen voor claim op Utrecht want deze zal in meeste gevallen samen met Munster de oorlog verklaren kort nadat je Gelderland en Oost Friesland heb geannexeerd. Zo groei je in 1e 5 jaar zeer snel.

• ZwartR
DeadKennedy schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 10:36:

Het eerste deel is gelukt, Rusland is gevormd!
[afbeelding]
Ik zie dat Portugal verhuist is haha! 8)7

• bstard

bstard

---------------

Mooie aanpak voor de Byzantijnen: http://www.reddit.com/r/p...nix_a_guide_to_byzantium/

Blub

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:43
Hoe belangrijk is het om geld in je leger te stoppen? Zelfs als ik met "Rusland" begin dan valt Kazan direct met tientallen units binnen.. ik word soms beetje moedeloos van dit spel:p

• 4bit

4bit

Onward, to futility!

Op welk vlak geld in leger stoppen?
De maintenance-slider is belangrijkste maximaal te staan wanneer je in oorlog raakt of iets moet aanvallen. Slider die niet maximaal staat zorgt voor lagere moraal.
Voor de rest heb je dus ook technologie die beter units kan unlocken. Of militaire national ideas kunnen ook een mooi verschil maken.

Ook weten waar te verdedigen en aan te vallen doet veel. Iemand aanvallen die zich in berggebied bevindt zorgt ervoor dat je een penalty neemt, alsook het oversteken van rivieren om iemand aan te vallen.

• ph4ge
  • Laatst online: 09:28
Ik ben er inmiddels in geslaagd om met Huron te westernizen. Ik heb mn mede Indianen al verovert en de Europeanen zijn nog niet echt aanwezig in Noord Amerika. Ik ga nu heel agressief spelen en hopelijk alle Europeanen uit Noord Amerika te verdrijven. Dan kan ik uitgroeien naar een wereldmacht.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

• anandus
  • Niet online
ZwartR schreef op donderdag 12 september 2013 @ 11:31:
[...]

Ik zie dat Portugal verhuist is haha! 8)7
Hehehe :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Konjo
Vraagje over colonies?

Ik vind eigenlijk dat kolonies heel veel geld kosten en weinig opbrengen. Hoe verhoog je de opbrengsten uit kolonies? Het is sowieso handig dat het een core is en dezelfde godsdienst maar dan? Gebouwen helpen niet veel lijkt het...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steffy

Steffy

Ayreonaut

Ik heb met kolonies het idee dat je je echt moet richten op de interessante provincies. Zo zijn bepaalde provincies een belangrijk handelcentrum. Voor je tradepower zijn deze dus handig om veel tradepower te realiseren zonder er sloten aan monarchy points in te moeten steken. Die points zijn toch kostbaar. Een provincie strategisch ontwikkelen kan veel meer tradepower opleveren dan ontwikkelde 10 provincies met een lage trade value.

Verder alleen investeren in kolonies meet veel productie. Zelfde verhaal als hier boven, monarchy points zijn kostbaar dus steek het niet in nutteloze provincies. Verder wel altijd een tempel bouwen voor extra force limit voor zowel army als navy. Verder natuurlijk alleen investeren in provincies met interessante grondstoffen zoals china, spices, etc.. Die leveren veel op.

Kolonies leveren verder tarrifs op maar veel meer niet. Je moet geld verdienen met handel, goederen naar europa verschepen. Verder zijn kolonies niet zo interessant los vande enkele provincie met hoge taxbase.

[ Voor 6% gewijzigd door Steffy op 17-09-2013 22:47 ]

• DeadKennedy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:13
Steffy schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 22:45:
Verder wel altijd een tempel bouwen voor extra force limit voor zowel army als navy.
Temple: +1 tax
:?

WEBN & chill (@IBKR)

• Konjo
Armory bedoelde hij denk ik oid.

• Shabbaman

Shabbaman

Got love?

Forcelimits zijn gebaseerd op base tax, een temple verhoogd zowel tax als forcelimits. Je betaalt trouwens alleen colony upkeep zolang een colony nog niet zelfstandig is (dus totdat het een stad wordt). Op zich is er niet echt een reden om geen kolonies te spammen, afgezien van de langere tijd om cores te maken.

[ Voor 8% gewijzigd door Shabbaman op 18-09-2013 10:31 ]

• Konjo
Zo leer je nog eens wat :)

• 4bit

4bit

Onward, to futility!

Wel oppassen met colonies spammen. Theoretisch kan je een colonist sturen naar een provincie en deze terugroepen. (Ondertussen legertje daar laten zodat de natives deze niet kunnen terug innemen). Maar als je aantal colonies die nog niet zelfstandig zijn, groter is dan het aantal colonisten die je hebt. Dan betaal je daar maandelijks een zeer heftig bedrag voor. (gaat kwadratisch of exponentieel).

Met mijn eerste castille game zat ik zo opeens met 10 leningen ofzo. oops.

• Steffy

Steffy

Ayreonaut

Klopt, veel kolonies kan veel geld kosten. Als je toch snel wilt uitbreiden door veel kolonies te bouwen spaar dan eerst even flink wat geld op, dan kun je tenminste een paar jaar interen op je kapitaal zodat je niet hoeft te lenen. Over het algemeen heb ik geen gebrek aan geld als koloniaal rijk. Met Nederland zit ik nu op ongeveer 180 per maand en dan moet ik indonesië nog ontwikkelen en India zelfs nog veroveren om als laatste ook China te onderwerpen. Bedragen van enkele duizenden gold per maand schijnen niet heel bijzonder te zijn :P. Geld is totaal niet interessant, de bottleneck blijven toch de monarchy points die de beperkende factor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chiIIed
Weer eens een potje begonnen..
krijg je dit soort geneuzel |:(

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/fngXsM1.jpg

Ook oorlog met Aragon gehad, was pijnlijker dan nodig. Maarja lekker telkens 1 en 2 rollen :(

Snap nu ook wel weer waarom ik het aan de kant had gelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lee245
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16-06 12:45
Dat vind ik ook heel vreemd en jammer aan dit spel. Een factor die best veel invloed heeft op het spel heb je zelf gewoon totaal geen invloed op als monarchie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adanteh
Ik moet ook zeggen dat de gameplay zelf wel sterk is, maar bepaalde mechanics gewoon stront vervelend zijn. Die monarch points zijn er één van (Eigenlijk wel een belangrijke reden dat ik nu weer met Friesland speel, zodat ik tenminste een administrative republic ben), maar ook hoe stability en dergelijke werkt. In ongeveer 10 jaar tijd 7 keer een event gehad waar ik de keuze moest maken tussen -1 stability en iets anders...Vaak was dat andere dan meteen -40 Ducats (Wat heel wat is als je maar een income hebt van 2 per maand). Had verder geen oorlog of niks. Trade liep goed, morale was hoog, alles gecored... en dan toch steeds die events.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Distortion
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-07 20:10

Distortion

Bottle to Throttle

Ja, had ik ook met Castille, veel random events. Moet wel zeggen dat na 200 jaar dat beduidend minder werd.

The only mystery in life is why the kamikaze pilots wore helmets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman

Shabbaman

Got love?

chiIIed schreef op zondag 22 september 2013 @ 02:07:
Weer eens een potje begonnen..
krijg je dit soort geneuzel |:(

[afbeelding]

Ook oorlog met Aragon gehad, was pijnlijker dan nodig. Maarja lekker telkens 1 en 2 rollen :(

Snap nu ook wel weer waarom ik het aan de kant had gelegd.
Je moet zo'n heir ook zo snel mogelijk generaal maken voordat hij aan de macht kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirDarkAngel
Adanteh schreef op zondag 22 september 2013 @ 18:49:
Ik moet ook zeggen dat de gameplay zelf wel sterk is, maar bepaalde mechanics gewoon stront vervelend zijn. Die monarch points zijn er één van (Eigenlijk wel een belangrijke reden dat ik nu weer met Friesland speel, zodat ik tenminste een administrative republic ben), maar ook hoe stability en dergelijke werkt. In ongeveer 10 jaar tijd 7 keer een event gehad waar ik de keuze moest maken tussen -1 stability en iets anders...Vaak was dat andere dan meteen -40 Ducats (Wat heel wat is als je maar een income hebt van 2 per maand). Had verder geen oorlog of niks. Trade liep goed, morale was hoog, alles gecored... en dan toch steeds die events.
Stabiliteit op +1 houden werkt voor mij. Als je hoger gaat krijg je vaker een event lijkt het wel. Al heb ik in mijn laatste potje met Schotland al jaren +3 zonder min events te krijgen. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bstard

bstard

---------------

Stab events kan je niet veel aan doen. Eenmaal een land gekozen en de % van events ligt vast. RND. Kan een campaign maken of breken. Heb net de 1e tot 1821 gespeeld, de Oost Romeinen. Erg goed uitgewerkt land, leuke eventjes, en spannend begin. Nu Ming eens een 2e poging geven, nu eerst eens goed die factions bekeken. Die geven dit land een heel aardige en aparte speelstijl: oorlog, de temple faction priminent maken, vreede: de burocraten. Technologie boost? Eunuchs. Wel irritant dat je soms events de nare optie omet kiezen omdat je anders fout gaat met de factions.

Afbeeldingslocatie: http://cloud-2.steampowered.com/ugc/882993774191677015/9898DC0FD055BE9D1A5BA15F8FE9EF1EB7D77485/

Blub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steffy

Steffy

Ayreonaut

SirDarkAngel schreef op maandag 23 september 2013 @ 12:52:
[...]

Stabiliteit op +1 houden werkt voor mij. Als je hoger gaat krijg je vaker een event lijkt het wel. Al heb ik in mijn laatste potje met Schotland al jaren +3 zonder min events te krijgen. 8)
Ik heb nu denk ik 3 of 4 keer gehad dat ik tijdens een game een +1 event kreeg terwijl ik al +3 had. Maakt verder niet uit natuurlijk, de andere optie was vaak dat je geld verliest of iets anders maar ik vond het bijzonder. Vooral begin augutus had ik met al mijn games vaak het probleem dat ik op -1 of -2 bleef steken. Dat breekt je na een aantal decennia behoorlijk op. Verder vind ik de random events niet heel erg lastig. Het is soms een uitdaging, als het slecht gaat krijg je soms even de wind van voren en gaat het allemaal nog slechter, dan moet je goed je best, goed nadenken om er weer uit te komen. Als je al in een burgeroorlog zit en er nog 1 of 2 andere groepen op staan en in opstand komen, dat kan het extra lastig maken. Ik heb toch al een paar keer toe moeten geven aan eisen om niet de controle volledig kwijt te raken.

• Adanteh
SirDarkAngel schreef op maandag 23 september 2013 @ 12:52:
[...]Stabiliteit op +1 houden werkt voor mij. Als je hoger gaat krijg je vaker een event lijkt het wel. Al heb ik in mijn laatste potje met Schotland al jaren +3 zonder min events te krijgen. 8)
Ik hou stability altijd op -1. Hoger is voor mij gewoon pure verspilling van administrative points voor mij lijkt het wel. Overigens ben ik wel erg blij met de nieuwe patch. Nieuwe ideagroups wat wel fijn is, sommige systemen beter uitgewerkt de AI wil veel eerder allied worden. Hier een screenshot uit het nieuwe potje samen met Chilled.. Hij als Milaan, ik als Zwitserland... Heb je een keer een oorlog? Geen probleem, allies komen ook daadwerkelijk helpen. Later hadden we ook oorlog met onder andere Hongarije waarbij Oostenrijk en Frankrijk netjes meehielpen.. Dan wordt het in één keer een stuk leuker
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/j5xuNAV.jpg
Bij een negatieve stability krijg je toch allemaal vervelende modifiers? Volgens mij zorgt een level van nul of hoger ervoor dat je land vele beter draait (hoger tax-income, meer trade power enz.).

• chiIIed
Chris7 schreef op woensdag 25 september 2013 @ 16:15:
Bij een negatieve stability krijg je toch allemaal vervelende modifiers? Volgens mij zorgt een level van nul of hoger ervoor dat je land vele beter draait (hoger tax-income, meer trade power enz.).
Valt wel mee, minder global tradepower en meer revolt risk. Heb zelf super lang -3 als milaan gehad waardoor je geen oorlog meer kan voeren. Geboost naar -2 en gaan met die banaan. Blijft nog steeds een achterlijke game mechanic. Had jaren van vrede en alles ging goed maar kreeg de ene naar de andere stab hit :'). Vervolgens dus grootschalig oorlog en de +1 stabs kwamen binnen. Zo random |:(

Edit: Hoop echt dat ze dat er uit slopen of veranderen hoe het werkt.

[ Voor 4% gewijzigd door chiIIed op 25-09-2013 17:38 ]

• Adanteh
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/e96S5O9.jpg
Weer plaatje tijd. Er is nogal wat gebeurd in Europa :D
Engeland heeft netjes Great Britain gevormd zonder al te veel problemen. Regelmatig oorlog, maar die werden vaak gesettled met een white peace omdat Engeland nauwelijks man aan land brengt. Denemarken heeft as usual Noorwegen overgenomen en Zweden geannexeerd. In Oost Europa is ook weinig speciaals gebeurd eigenlijk.

Ik (Zwitserland) ben vooral Bavaria gaan overnemen en nog wat kleine losse gebiedjes. Palantinate is nou mijn enige vassal nog (Hoopte op een leuk trucje: The Palantinate had de emperor en ik dacht dat als ik die mijn vassal kon maken ik misschien leuke dingen kon gaan doen, omdat ik als republic zijnde geen emperor kan worden. Helaas werd er meteen een ander verkozen toen ze mijn vassal werden).

Toch vooral als doel een machtsblok tegen Oostenrijk te vormen en overal allies tekrijgen. Eerst vooral Frankrijk gehad die ons steeds hielp, met onder andere Burgundy keer op keer asswhipen (Eerst waren Burgundy en Savoy steeds allies en wij wilden de gebiedjes van Savoy. Daarna waren Venetië, Bavaria en Burgundy constant allies. Chilled mooi gebiedjes krijgen van Venetïe, ik van Bavaria en Burgundy mooi op laten splitsen).

Anyway, ik besloot ook maar ally te worden met Castille (Had dan mooi Hongarije, Ottomans, Spanje en Frankrijk en Engeland als allies om zo Austria te kunnen asswhipen)... BAM, Casttile oorlog verklaard aan Frankrijk, Frankrijk vraagt mij meteen om hulp. Worden we redelijk ge-asswhiped, ik nog een white peace kunnen krijgen met Castille. Daarna meteen alliance weg gedaan met Frankrijk toen ik besloot en weer alliance afgesloten met Castille. Casttile heeft in die oorlog de gebieden van zuid-west Frankrijk gepakt. Vervolgens heel veel jaren waar Chilled en ik maar random geld van landen hebben afgepakt zonder al teveel progress (Van onder andere Frankrijk en Burgundy)

Toen wilde Chilled leuk doen en the Papal State tot vassal maken. Waren op dat moment allied met Spain, Hongarije, Bohemia, Denemarken en elkaar. Ik had daarnaast nog the Palatinate en Saxony als Vassal. The Papal State had France en Tier als ally. Wij oorlog voeren waar Hungary sowieso al niet zou joinen. Plan was dat ik Frankrijk zou tegen houden in de bergen (Lang leve 3/4 terrain bonus) en vervolgens Spain zou komen en alle vluchtende units wel zou killen. Chilled kon mooi de gebied van The Papal State cappen. Maar goed, meteen nadat we de oorlog verklaard hadden deden Oostenrijk en Denemarken ook mee als tegenstander. Denemarken komt er meteen aan met ongeveer 20 units, Oostenrijk met in totaal zo'n 50 units. Frankrijk komt mijn land meteen binnenvallen met 35 troepen. Vervolgens komt Trier ook nog met 8 units aanzetten. Spanje had er geen zin in en wacht net zo'n lang tot al mijn 35 units bijna dood zijn. Uiteindelijk komen ze nog met 40 units er aan bij mijn troepen aan (nog ongeveer 20 units toen). Wij samen met 60 units tegen 30 van Frankrijk (met een -3 terrain penalty voor ons) Komt Oostenrijk nog even reinforcen met 40 units. Wij helemaal gewiped (Letterlijk alle units dood voor Spanje en mij. Ik nog wel wat geld, maar geen manpower meer. Spanje nauwelijks geld maar nog 10k manpower). De 15 man Bohemia die er na stonden te kijken werden vervolgens opgeruimd door de resterende Franse units en Oostenrijk ging de andere kant weer op. Vervolgens ben ik maar mercenaries gaan bouwen en heb ik samen met Chilled zijn reinforcements een stack van ongeveer 15 units van Oostenrijk kunnen whipen en toen daar meteen peace mee gemaakt. :D

Daarna maakten Spanje en Bohemia echter meteen peace met Frankrijk (Was war leader). Engeland (Die onze war niet wilde joinen) verklaarde echter tegelijk de oorlog aan Frankrijk en had Portugal als steun. Toen ging de enige grote stack van Frankrijk er meteen vandoor. Toen eerst samen met Chilled de units van Trier maar even verslagen en is hij Frankrijk in gegaan. Ik ben eerst alle rebelions op gaan ruimen in mijn gebied (Had 3x een stack van 11 in verschillende gebieden staan)

Vervolgens kwam Frankrijk er weer aan maar hadden we mooi de defensive terrain bonus in ons voordeel. Chilled werd aangevallen en ik kwam er net weer aan dus toen hebben we al die units gewiped. Vervolgens tijden lopen siegen (Nogal wat rank 3 forts en -10% modifier om Frankrijk een lucky nation is en nog een paar andere modifiers (45 dagen voor één siege phase!!!) en uiteindelijk Frankrijk zijn alliance met Oostenrijk kunnen laten verbreken, wat geld afgetroggeld en is the papal state een vassal van Chilled geworden.

Alliance met Denemarken is ook weer gevormd en vlak na die massive oorlog met Frankrijk hen ook weer tot Ally gemaakt. Alliance met Engeland is stop gezet omdat die toch nooit kunnen helpen en ze Denemarken en Frankrijk als rival hadden. n Denemarken, Spanje, Engeland, Bohemia, Hongarije, Milaan (Chilled) en Zwitserland (Ik) tegen Oostenrijk (HRE emperor met een bult kleine vassals), Polen, Naples, Bavaria en Litouwen (Allemaal allies). Die 100k troepen doomstacks gaan leuk worden! :D

tl;dr. Shit's going down. Landlocked zijn tussen grote naties is zeker na de laatste patch erg vermakelijk en dat rivalry systeem en de stances werken eigenlijk verrassend goed. Zolang je maar zorgt dat je gezamelijke vijanden hebt is een goede alliance eigenlijk helemaal niet zo'n probleem. Dat was in CK2 toch wel heel anders.

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18:34
Ik had gisteren een wat rare situatie in een multiplayer game:

Ik ben de Hanze, en had oorlog verklaard aan Bremen (regio Stade). Hierop kwam de volgende oorlog tot stond:

Hanze (ik) *hoofd
Luneburg (ally)
Brunswick (ally)
Sweden (speler - ally)
TEGEN
Bremen *hoofd
Munster
Utrecht
Mecklenburg
Magdeburg

Na een tijdje was het wel duidelijk dat ik de oorlog ging winnen, ik had Mecklenburg, Utrecht, Magdeburg, Bremen en Mecklenburg allemaal veroverd. Ik heb utrecht toen uitgekocht (leverde iets van 150 dukaten + trade power op)en Munster geannexeerd met als doel het te verkopen aan een andere speler voor wat geld. Mecklenburg heb ik ook geannexeerd en ben daar een core gaan bouwen.

De enige overgebleven tegenstanders waren dus nog Bremen en Magdeburg. Beide provincies waren in mijn handen. Omdat Brunswick Magdeburg had ingenomen kon ik dat land niet annexeren voor mijzelf. Ik kon er echter wel een vassal van Brunswick van maken. Dit leek mij een goed idee omdat ik op die manier een redelijk sterke ally zou hebben die mij ook nog eens zou helpen in oorlogen. Ik stuur mijn diplomaat dus weg, maar het gevolg was dat er een 'nieuwe' oorlog ontstond:

Sweden *Hoofd
Hanze (ik)
TEGEN
Bremen
Brunswick

Ik had plotseling Stade (Bremen) niet meer in mijn handen, en Brunswick had zich tegen mij gekeerd (nadat ik ze notabene een provincie had gegeven :P )... Het enige voordeel nu is dus dat ik Brunswick en Bremen volledig kan overnemen, Magdeburg zijn vrijheid weer kan geven waarna ik deze een paar jaar later kan pakken. :P Heb echter nog maar 500 manpower dus moet vertrouwen op mijn Zweedse ally :|

• chiIIed
Mercenaries, je zei dat je geld had.

En die oorlog is afaik een bug. Omdat ze nu hun vassel defenden tegen jou.

• bstard

bstard

---------------

Adanteh schreef op woensdag 25 september 2013 @ 14:17:Ik hou stability altijd op -1. Hoger is voor mij gewoon pure verspilling van administrative points voor mij lijkt het wel.
Moet je geen Ming gaan spelen. En daarnaast, positieve Stab kan soms nodig zijn, vooral met missionaries, anders krijg je, vooral aan het begin, nauwelijks de religies omgezet.

Blub

• chiIIed
bstard schreef op donderdag 26 september 2013 @ 13:55:
[...]

Moet je geen Ming gaan spelen. En daarnaast, positieve Stab kan soms nodig zijn, vooral met missionaries, anders krijg je, vooral aan het begin, nauwelijks de religies omgezet.
Soms inderdaad. Maar om altijd adm points te gebruiken om je stab op 0 of +x te krijgen is gewoon zonde. Met die points kan je beter je tech/ideëen verbeteren.

Immers als je niks moet converten/geen last heb van rebellen, kan je prima je stab op -2 hebben. Tja, je krijgt minder tax minder tradepower etc. maar who cares.

En ik weet dat als je genoeg landjes hebt met een bepaalde cultuur (die niet jouw primaire cultuur is) dat het wordt geaccepteerd, weet niet hoe dat zit met religie?
Pagina: 1 ... 4 ... 11 Laatste