• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:00

Shabbaman

Got love?

chiIIed schreef op donderdag 26 september 2013 @ 14:21:
Tja, je krijgt minder tax minder tradepower etc. maar who cares.
Ik. Ik hou namelijk van geld. Want met geld koop je namelijk level 3 adviseurs. Dus hou ik van veel tax en veel trade power.

[ Voor 8% gewijzigd door Shabbaman op 26-09-2013 16:05 ]

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

• chiIIed
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-07 20:49
Shabbaman schreef op donderdag 26 september 2013 @ 16:05:
[...]

Ik. Ik hou namelijk van geld. Want met geld koop je namelijk level 3 adviseurs. Dus hou ik van veel tax en veel trade power.
Die 10 of 20% betaal je geen lvl 3 adviseurs van. Tenzij je een bazen inkomen hebt, maar dan kan je makkelijk lvl 3 adviseurs zonder + stab.

1 zon vent kost 17g? p/m. Moet je dus al 170g p/m verdienen om met +1 stab een 'gratis' adviseur te hebben. Oftewel je hebt dan al genoeg inkomen om er makkelijk 3 te betalen + je huge leger te onderhouden + gebouwtjes te kopen.

En heb je daadwerkelijk die 10% nodig om er 1tje te kunnen onderhouden. HF wanneer je stab dropt en je leger moet reinforcen :+

Kan je beter je adm puntjes stoppen in economic ideas, heb je tenminste permanent +10% tax.

IMHO.

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23:56
Ik gebruik/huur dure adviseurs nauwelijks. Ze zijn gewoon te duur voor het voordeel dat ze hebben.. Alleen als je echt veel gaat verdienen (1650+) met een grootmacht als Castille/France heb je er voordeel bij.

[ Voor 6% gewijzigd door Bobmeister op 26-09-2013 16:35 ]

• Adanteh
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09-07 01:28
Shabbaman schreef op donderdag 26 september 2013 @ 16:05:[...]
Ik moet zeggen dat ik toch liever mijn tech op een acceptabel niveau heb en leuke ideas krijg dan constant stability lopen pompen omdat die toch wel weer omlaag gaat. Moet wel zeggen dat nu ik de Diplomacy idea tree vol heb ik minder last heb van lage stability. Nu nog hopen dat ik niet elke 2 jaar een meteoriet zie vliegen :')

@Awsom, was een bekende bug. Weet niet of je al verder bent gegaan. maar anders even een save inladen, want dit staat tussen de hotfix patchnotes
- Fixed issue with changing side in the war when making someone your vassal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adanteh
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ggfUNeK.jpg
Ook mooi. Ik ga in oorlog met Würzburg die geallieerd is met Trier. Ging me vooral om Trier vassal te maken, maar Trier had te veel allies dus dan maar indirect oorlog verklaren. Neem ik Trier over als Vassal welke oorlog had tegen Britanny en Spanje. Met die bug zou ik dan oorlog krijgen tegen alle allies van Trier in die war krijgen... Dat is nu dus gefixed maar levert een ander probleem op: Ik kon Spanje siegen (en had oorlog met Spanje) terwijl ze nog gewoon mijn ally waren :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman

Shabbaman

Got love?

Adanteh schreef op donderdag 26 september 2013 @ 17:29:
[...]

Ik moet zeggen dat ik toch liever mijn tech op een acceptabel niveau heb en leuke ideas krijg dan constant stability lopen pompen omdat die toch wel weer omlaag gaat.
Als je een paar jaar voorloopt op het gemiddelde is het niet erg efficient om tech te kopen. Je kan je punten dan in een NI steken, maar je hebt maar een beperkt aantal slots. En omdat een admin NI kiezen betekent dat je je punten niet in nieuwe admin tech of niet in je gekozen admin NI kan steken, is het eigenlijk contra-productief om een admin NI te kiezen; immers, met admin tech krijg je weer nieuwe NI slots, dus zit je op een gegeven moment met teveel diplo en mil punten die je niet kwijt kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chiIIed
Shabbaman schreef op vrijdag 27 september 2013 @ 09:34:
[...]

Als je een paar jaar voorloopt op het gemiddelde is het niet erg efficient om tech te kopen.
Helemaal mee eens.
Shabbaman schreef op vrijdag 27 september 2013 @ 09:34:
Je kan je punten dan in een NI steken, maar je hebt maar een beperkt aantal slots. En omdat een admin NI kiezen betekent dat je je punten niet in nieuwe admin tech of niet in je gekozen admin NI kan steken, is het eigenlijk contra-productief om een admin NI te kiezen; immers, met admin tech krijg je weer nieuwe NI slots, dus zit je op een gegeven moment met teveel diplo en mil punten die je niet kwijt kan.
Ligt er maar net aan. Ik heb als 2de NI voor Economic gekozen. Heb zojuist mijn 4de NI slot gekregen. Maar heb Economic net een paar jaartjes vol. Heb iig nooit last van gehad dat ik mijn diplo en mil punten niet kwijt kon -> gebouwtjes bouwen, vredes onderhandelingen etc.

Verder loop ik qua tech met iedereen gelijk (14-13-13) terwijl ik qua ideëen zwaar voor loop. Heb er 21. Toch heb ik altijd maar +1 adviseurs gehad.

Ligt ook totaal aan het land dat je speelt, want bijv. Indonesië verdient heel vroeg echt tonnen met geld tov het westen. Dus beter adviseurs en dan kan ik me indenken dat je daar wat sneller tegen aan zal lopen.

Ben gisteren met Adanteh vergegaan. Ondertussen heb ik Italië gevormd en daardoor breek ik ineens mijn alliance met Adanteh????. We hebben ook -150 borderfriction + AE dus kunnen u ook geen allies meer worden zonder eeuwen te wachten. Best kut.. aangezien Adanteh toch echt een menselijker speler is.. en geen ai.

Verder moet ik nog even Naples (allied met Austria), Venice (3 landjes, allied met France) en Corsica, Sicily, Sardinia van Spanje afnemen. Tijdens dat proces Austria en France zo hard kont schoppen dat ze niks meer voor stellen.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/IUsRYiQ.jpg
Kan je vertellen dat onderstaande een vrij lastige periode was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/AA6YQIQ.png

Weet iemand wat het Early Carrack met het teken daarachter (Can Place Merchants) inhoudt? Ik snap die niet helemaal :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adanteh
Hou je muis er over en je ziet het. In die lijstjes staan alles opties die je kunt krijgen door hogere tech levels. Als je je muis over Merchant houdt zie je op welke levels je meer merchants krijgt en als je mouseover bij Early Carrack doet zie je welke schepen je unlocked op welk level.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bstard
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09-05 13:39

bstard

---------------

Awsom schreef op vrijdag 27 september 2013 @ 14:29:
[afbeelding]

Weet iemand wat het Early Carrack met het teken daarachter (Can Place Merchants) inhoudt? Ik snap die niet helemaal :P
Me ontgaat de finesse van je post een beetje, dus of je nu serieus bent of niet, ik doe net alsof: begin maar eens met de Aztecs, met hun spectaculaire 0/0/0 tecnology. Dan mag je dus niet eens een merchant plaatsen, dat is nml de bonus bij tech 1 (of 2, weet niet psies meer, was toen iets te dronken na 100 jaar balkjes staren zonder dat ik iets kon doen).

Afbeeldingslocatie: http://cloud-2.steampowered.com/ugc/884120402234466629/C9BA37EA250D6C48E2C9D942AFB03DD5A2EFC548/
Me Ming landje, is wel bijzonder OP land als je eenmaal die factions door hebt (ergo gelezen hebt wat ze doen ;) ) Wel een aanrader, Ming, heeft erg veel eigen eventjes en dat switchen tussen de factions maakt het een apart land.

[ Voor 21% gewijzigd door bstard op 27-09-2013 15:16 ]

Blub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
bstard schreef op vrijdag 27 september 2013 @ 15:10:
[...]

Me ontgaat de finesse van je post een beetje, dus of je nu serieus bent of niet, ik doe net alsof: begin maar eens met de Aztecs, met hun spectaculaire 0/0/0 tecnology. Dan mag je dus niet eens een merchant plaatsen, dat is nml de bonus bij tech 1 (of 2, weet niet psies meer, was toen iets te dronken na 100 jaar balkjes staren zonder dat ik iets kon doen).
Oeps, ik keek er verkeerd naar. :P Ik dacht dat je dat bij de volgende upgrade krijgt, maar het is gewoon een 'totaal' van alle upgrades.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chiIIed
1700..

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Yr02AtA.jpg

Ondertussen hebben we lekker france kont geschopt. Stelt echt niks meer voor.
Spanje laten we maar voor wat het is.

Ik focus me nu op de Ottomans, Byzantium is een ally die telkens wordt aangevallen door ze }) . Heerlijke defensive wars waar Denemarken + Hungary + Russia + Switzerland aan mee doen _/-\o_
Ondertussen al 2x van ze gewonnen en daarmee de mamluks, die nu ook mijn ally zijn, kunnen bevrijden (instant +200 'released in peace :+ ) + wat kleinere landjes en zelf land overgenomen.

Merk wel dat manpower er echt snel door heen gaat. Heb een cap van 200k maar 1 oorlogje en alles is weg. Toch maar meer met mercenaries gaan werken.

De overige 120 jaar.. ben benieuwd wat er gaat gebeuren. Zal leuk zijn als Byzantium weer groot wordt :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adanteh
Also ik merk wel dat als je verder in de game komt de AI eigenlijk verrassend veel alliances in stand houdt wat vrij interessant is. Mijn expansie (Zwitserland) is redelijk langzaam aan het gaan, omdat als ik aan iemand de oorlog verklaar ik meteen met driekwart Europa oorlog krijg.

Moet wel zeggen dat ik een paar dingen toch nog graag veranderd zou zien: Losse stukken land mogen wel een veel hogere kans hebben op rebels. Die stukjes land van Oostenrijk liggen daar nu al tijden los. Zou tof zijn om een mechanic te hebben dat je (met uitzondering van koloniën) je land wel gewoon aangrenzend moet houden en heb je kleine eilandjes tussen een vijandige natie, dat er dan een nogal hoge rebel kans komt (Die je vervolgens niet kunt wegwerken omdat je geen military access hebt).

Meer warscore voor grote battles winnen. Nu is het vaak dat iemand anders war leader wordt (Bijvoorbeeld Litouwen) en om dan fatsoenlijke warscore te krijgen moet je dan heel Litouwen over nemen, terwijl je oorlog hebt om Luxemburg :'). Als ik dan de legers van Litouwen helemaal kontschop heb ik alsnog nauwelijks warscore.

Edit: En het belangrijkste bijna vergeten: Vassals die daadwerkelijk iets uitvreten. Vassals zijn nu gewoon landjes die wat units aan je attachen en dat is het dan ook wel. In CK2 zijn vassals gewoon ook steeds zelf bezig om uit te breiden. Zou het tof vinden als bv Burgundy weer hen oude gebied probeert terug te krijgen. Zou helemaal tof zijn als ze aan mijn vragen of ik een bepaald gebiedje wil cappen en ik dan dan makkelijk af kan staan.

[ Voor 16% gewijzigd door Adanteh op 30-09-2013 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
Ik kom net uit een multiplayer game, ik ben de Hanze en heb zeg maar Noord Duitsland in mijn bezit (In het westen grens ik aan Nederland, zuiden aan Saxony en oosten aan Brandenburg). Had een mooi stabiel land gericht op traden, maar doordat iemand crashte werd de mp game gerehost. Was al een paar keer eerder gebeurd, niks aan de hand. Vlak voor de rehost verklaarde Saxony en de rest van de coalitie tegen mij oorlog..

Echter bij het rehosten crashte ik meteen bij het laden van de map (zodra iedereen op ready heeft gedrukt). Besloten om de rest maar 5 minuten verder te laten spelen zodat de save niet langer corrupt was. Dit werkte en ik ging er weer in. Wat bleek; mijn leger was weg (zo'n 20k troepen), vrijwel al mijn land was bezet door troepen uit Brandenburg en Saxony, en daarnaast had de AI 'even' 5 loans á 54gold per stuk afgesloten, maar ik had nog maar 20gold op de bank (daarvoor had ik 200gold op mijn bank en géén loans)... Ik heb zoiets nog nooit meegemaakt in CK2, hopelijk zal het me hier ook niet weer gebeuren. Wat een belabberde AI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwartR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:21
De complete Victoria serie is deze week voor maar 9,99 te koop op Steam! :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bstard
  • Laatst online: 09-05 13:39

bstard

---------------

ZwartR schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 11:27:
Complete serie exclu. die Africa DLC, die nu maar eens gekocht. Binnenkort als EU4 wat minder leuk wordt weer eens aan de Viccie :D

[ Voor 5% gewijzigd door bstard op 02-10-2013 16:50 ]

Blub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steffy
  • Laatst online: 14-06 15:21

Steffy

Ayreonaut

Ben nu als The Hansa bezig. Ik speel rustig en niet erg agressief. Ben nu ongeveer 200 jaar bezig en heb me kunnen nestelen in het noorden van Duitsland, allemaal rond mijn begin steden en ik heb Stetin en Danzig in kunnen nemen en probeer me nu te richten op Oost Pruisen en Riga. Mijn tradepower is echt ziekelijk hoog en ondanks mijn relatief kleine vloot en weinig provincies verdien ik meestal tussen de 50 a 60 gold. En dat met 9 provincies en een vloot van 130 schepen.

Stetin en Danzig zijn belangrijke steden met hoge tradepower die nu op ongeveer 60 a 70 per provincie ligt. Vandaar dat ik me ook op Riga en Oost Pruisen richt omdat die ook goed zijn voor een aanzienlijk aandeel aan trade in de node waardoor ik meer trade kan pushen naar Lubeck.

Ik push trade vanaf de Noordzee naar Lubeck en vanaf Sint Petersburg naar de Oostzee en dan naar Lubeck. Verder push ik met losse merchants nog wat trade over het vaste land vanaf pakweg India en dat levert gezien de bonus die elke merchant meegeeft aan trade ook nog leuk wat op. Wilde me vooral niet focussen op buiten Europa omdat het dan te simpel wordt en je alle oorlogen gaat missen. Met Nederland deed ik ook al nergens aan mee omdat mijn rijk te uitgebreid en te kwetsbaar was voor oorlogen.

Nu als The Hansa houd ik het compact en focus ik me op lokale europese trade wat me heel goed af gaat. Zelfs als klein land heb ik heel wat in de melk te brokkelen en met allies als oostenrijk, bavaria, frankrijk en engeland zit het wel goed. Scandinavië heb ik al op kunnen breken waardoor er nu 4 zwakkere landen zijn overgebleven die natuurlijk allemaal hun allies hebben en ruzie maken over claims op elkaars landen. Plus dat Engeland claims heeft op Zweden en Finland vanwege een personele unie die later opging in Engeland maar als compensatie weer losgelaten moest worden. Beste spannende game om in te zitten als klein maar zeer rijk en machtig landje.

Het is wel jammer dat je in noord Europa beperkter bent wat betreft trade dan elders in Europa. Trade komt vanuit het zuiden niet verder dan Londen of Antwerpen en vanaf Noord Amerika sturen verschillende Landen hun trade al naar de Noordzee. Wat betreft handel is The Hansa een stuk uitdagender dan de andere handels georiënteerde landen in west Europa en het Middellandse zee gebied.

[ Voor 17% gewijzigd door Steffy op 02-10-2013 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chiIIed
Huppa 100 jaar verder.

Als eerst weer oorlog verklaard aan de Ottomanen. Wat land afgesnoept en naties vrijgelaten.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/o0UG9ec.jpg

Daarna verklaarde Russia de oorlog aan mij wegens een succession war om Bohemia (zit nu in een PU). Gelukkig wel gewonnen maar ik zat er echt niet op de wachten, omdat ik ze nodig had om de Ottomanen een kopje kleiner te maken :+ .

Niet lang daarna werd Adanteh aangevallen door de coalitie (hij mag wel is wat doen aan zijn burenrelaties imo)

De oorlog was nog niet eens over en kwam ik weer in een succession war met Russia om Ukraine. Stond er nu alleen voor zonder allies opgeklomen tot 10% warscore en vervolgens maar concede defeat gedaan. Moest Serbia los laten & 200+ ducaties. Beter dat dan een niet te winnen oorlog vechten.

Ondertussen Hungary (dacht in eerste instantie dat hun de reden waren dat ik in oorlog kwam met russia, en blijkbaar wordt het niet gewaardeerd als je een alliance + royal mariage breekt tijdens een oorlog) en de Ottomanen weer binnen gevallen.

Weer een succession war met Russia + zijn allies om een 2 provincie groot landje midden in Russia 8)7 . WAAROM ECHT? IK HOEF DIE MEUK NIET. Ondanks al mijn victories en sieges, werd mijn leger 1x verslagen en ging de warscore van 15% naar 5%. Werd nog een keer verslagen zaten we rond de 0%. Toen besloot de Mamluks mee te doen uit het niets? Met als gevolg dat hun miezerige leger werd verslagen en we -10% stonden.

Ondertussen besloot Russia mij te carpet siegen. Hadden ze niet moeten doen :+ . Mijn legers waren namelijk weer reinforced, battles van 100 vs 2. Wie zal winnen :9. Warscore klom weer lekker in de +.
Niet veel later kon ik Adanteh een call to arms geven (waarom niet eerder?). En met zijn hulp waren wel lekker aan het steamrollen.

Snel peace gemaakt met Russia. 500 ducats er uit weten te persen. Maar dat schijtlandje zat nog steeds in een PU met Russia en niet met mij? Snap het niet.

En toen.. besloot GB + allies oorlog te declaren op Adanteh.

Het feit dat Adanteh grote expansie drift heeft maar echt iedereen in een coalitie tegen hem zit. Wilt er nog wel eens een iemand de oorlog verklaren..

Tja. Heb best medelijden met mijn legers, niet normaal hoeveel hun moeten lopen. Van Russia naar Antwerpen O-)

Oorlog ging best goed, immers GB doet niet veel behalve zo af en toe mensen over pendelen en blockaden. Prussia is vervelend, want godlike armies echt achterlijk sterk wat geven die hun troepen te eten? Je hebt gewoon 2x zoveel man nodig om een battle te winnen.

Troepen hebben wij genoeg dus dat is geen probleem :7

Terwijl we daar alles aan het afronden waren. Declared Spain de oorlog. Krijg je dit soort taferelen :D
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/fU2qpya.jpg

Gelijk maar de oorlog verklaard aan de Ottomanen (die waren allied met spanje). Niet veel spannends gebeurt. Beetje siegen + battlen.

Half Ottomaans rijk siegen terwijl hun doomstack in The Mamluks rond lopen. Byzantium gesieged. Spanje was het nog het vervelends. Achja. Je moet toch wat te doen hebben die laatste paar jaar.

GB moet weer vervelend doen en declared oorlog.

Peace met Spain gemaakt, Albanie, Corfu, Corsica, Sardinia worden van mij. 2100 Ducats worden van mij.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/o2sZbbH.jpg

Nu maar even GB heel hard kont schoppen. Daarna, wie weet.Zal vast nog wel iets leuks gebeuren in de laatste 19 jaar.

TLDR: We zijn geblobt & unstoppable.

Edit: Oh, ergens in die periode ook Bohemia geannexeerd. Rond 1780 meende ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adanteh
Blobben gaat trouwens wel zo veel moeilijker als in CK2. Vooral als je omringt bent door heel buren dan gaat je aggresive expansion helemaal naar de klote. Mijn coalition kaart ziet er dan ook zo uit: Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Lnr4YtU.jpg Tier, Münster, Saxony en Luneburg zijn vassals. Rusland en Zweden zijn allies. Denemarken is net weer uit de coalitie weg (Na de oorlog). Hetzelfde geldt voor Britanny en Pomerania. De rode landen zitten in een coalitie tegen mij. Grijs-Oranje is de AE schaal. Met landen zoals Oostenrijk en Holland heb ik -750 AE. Van Oostenrijk kan ik het begrijpen, maar ik heb Holland tijden geholpen en nog nooit een landje van hen gepakt.

Chilled heeft alleen AE problemen met Hungary en Ottomans en een kleine beetje Rusland
Die aggresive expansion is er zo erg op gebaseerd dat alle landen die je omringen je keihard haten (Spanje wilde ook steeds geen alliance met Chilled, maar wel met mij (Hoewel die ondertussen dus ook al in een coalitie zitten tegen mij). Rusland geen alliance met mij, maar wel met Chilled. Ik hoop echt dat er een soort non-aggresion pact in komt die je als tussen stapt kunt gebruiken om een keer met buren allied te worden.

Ach, we kunnen die coalitie wel verslaan omdat Chilled sowieso helpt en Rusland vaak ook wel mee doet, maar het is bloed irritant dat vanaf early game ik meteen met 5+ landen oorlog moet hebben om één landje te cappen. Een landje midden in Europa spelen is grappig en het bevalt prima (Hoewel je nooit een hoge score gaat krijgen, omdat je geen vloot kan maken en dus een erg lage diplomatic rank hebt), maar die AE is echt heel killing.

Also
Dit zingen als je oorlog hebt met de Ottomans helpt voor motivatie. Wel jammer dat we constantinople nog steeds niet kunnen capturen, zodat we het kunnen renamen.

[ Voor 6% gewijzigd door Adanteh op 03-10-2013 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4bit
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09-04 18:57

4bit

Onward, to futility!

In patch 1.2 lijkt de AI ook vele malen agressiever, waardoor je sneller omringd wordt door minder landen, maar wel veel grotere.

En inderdaad, agressive expansion zorgt er nogal snel voor dat je een coalitie tegen je krijgt. Het helpt wel als je een land vassal maakt ipv te annexen. Dit levert dan maar 15 AE ipv 30 AE geloof ik. En natuurlijk de grote landen waar je niet meteen oorlog met wilt zo veel mogelijk improve relations doen. Zeker als klein land (1 van HRE bijvoorbeeld) is daarom de diplomacy national idea wel een leuke.

En met buurlanden krijg je sowieso uiteindelijk border friction. Wat leuke allianties kan vernietigen als je opeens een nieuwe buur erbij krijgt waarmee je geallieerd was.

I'll do what I can, but expect very little.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ZwartR schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 11:27:
Goede deal inderdaad, meestal koop ik niet zo snel games, maar deze aanbieding wilde ik toch niet laten lopen. Is echt een heel leuke game, en door de relatief korte tijdsspanne maak je volgens mij veel meer potjes vol (tot de einddatum) dan bij EU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4bit

4bit

Onward, to futility!

Victoria 2 is voor mij de leukste. 100 jaren spelen en leuk van begin tot einde. Waardoor je inderdaad een spel tot einddatum speelt. In de eerste tientallen jaren zit je met de opkomende industrialisatie, kolonisatie komt meer en meer opduiken. En de laatste 30 jaren ofzo heb je mogelijks wereldoorlogen. Tijdens heel het spel zit je met landen die verwesteren en sommige zelfs een "great power" kunnen worden. Door al deze dingen kan er gedurende deze 100 jaren veel veranderen.

En overigens speelt geen enkel land hetzelfde. 10 euro is zo weer uit dat spel gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steffy

Steffy

Ayreonaut

Iemand enig idee hoe ik verder kom na het doorvoeren van de reform die het onmogelijk maakt binnen de HRE nog oorlog met elkaar te voeren? Ik ben als de Teutonic Order begonnen en heb het wonderwel overleeft tegen Denemarken, Zweden, Litouwen en Polen. Ik heb Pomerania weten te annexeren en dat is dus mijn westelijke grens. Het gebied van Estland en Letland is ook van mij en ook die landen heb ik weten te annexeren en ondertussen heb ik al ongeveer 150 jaar mot met Polen en Litouwen maar nadat je als Orde hervormt naar Pruisen ben je eigenlijk zo goed als onverslaanbaar.

De laatste grote oorlog was met Rusland, Zweden, Denemarken, Frankrijk, Bavaria, Oostenrijk, Polen, Litouwen en Hongarije plus een sloot aan kleine landen en vassals en dat was niet eens een coalitie want zo bont maak ik het nooit. Mijn allies waren het kleine Saxen en Brandenburg mijn grote ally was Engeland. Uiteindelijk glansrijk gewonnen met maar 50 stacks van mezelf plus iets van 10 mercenaries. Uiteraard heb je als Pruisen een killer morale en generaals die met kop en schouders boven de vijand uitsteken. Wel grappig om een stack van 120 zich kapot te zien vechten op 50 regiments van jou en dan nog niet eens halverwege je morale balkje te komen. Daarna is het met forced march natuurlijk de stacks van de grote jongens opruimen zodat ze genoegen nemen met defeat voor de prestige.

Nu zit ik alleen met Bavaria als kaiser en dat wil ik uiteraard worden. Ik heb alleen niet veel tijd meer, ongeveer 130 jaar om Duitsland te vormen en keizer te worden. Zonder oorlog lukt dat niet natuurlijk. Ik weet dat het lang geduurd heeft voor ik mezelf goed op de been had. Beter is om Duitsland via Pruisen te vormen vanuit Brandenburg. Pruisen is vanwege zijn Ideas cruciaal omdat Duitsland deze over neemt. Echter werd ik in het begin constant neergeslagen door landen als Denemarken, Polen en Litouwen die altijd veel betere allies hadden. Ik had een tijdje Oostenrijk, Zweden en Rusland als ally maar die zijn allemaal pissig en zelfs Rusland voelt zich Threatened. Die krijg ik nooit meer terug. Echter je onafhankelijk verklaren van de HRE betekend dat ik mijn doel om Keizer te worden wel kan vergeten. Ik kan echter ook geen oorlog met Bavaria beginnen om een reform ongedaan te krijgen. Wat is nu handig om te doen? Hopen dat ik tot keizer wordt verkozen? En als ik dat wordt kan ik die reform ongedaan maken?

Weet ook iemand waarom ik als Pruisen geen elector ben? Utrecht is bijvoorbeeld recentelijk Elector geworden, uiteraard tegen mij maar ik was benieuwd waarom ik het niet ben. Wat bepaald dit. Verder een leuke game dit, wel ga ik hierna voor Brandenburg want noch Duitsland vormen, noch Keizer worden vanuit mijn huidige positie gaat nog lukken voor het einde van het spel. Het is wel een erg leerzame game geweest. Annexeren is mijn goed bevallen maar volgens mij zorgt dat voor bijna onherstelbare schade voor je reputatie. Na 4 annexaties is vrijwel alles en iedereen die niet op een eiland zit tegen mij of ze zijn zo bang dat ze wel ally willen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adanteh
In principe komt er een nieuwe elector als de vorige verdwijnt. Die wordt verkozen door de emperor op dat moment en zal dus bijna altijd bestaan uit iemand die de emperor een beetje aardig vind. Ik zou niet echt emperor willen worden. Vooral dat gezeik dat je krijgt nadat je dus geen interne oorlog meer kunt voeren, zorgt er voor dat influence nog maar vrij langzaam omhoog gaat (Normaal krijg je nogal wat door religie af te dwingen) en dan is de rest er door drukken vrij pittig. Dan moet je vanaf het begin daar al vrij fanatiek mee bezig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adanteh
Game van Chilled (Persia), twee andere lui (Brandenburg en Bavaria) en ikzelf (Friesland)
Had eigenlijk even wat verder uit moeten zoomen: Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/1AIUgDx.jpg
Ik ben nog steeds geen Nederland, omdat Holland ontbreekt. Heb nu wel kolonien in zuid-Amerika, Caribean en heel wat in Noord-Amerika. Vloot die ik nu kan maken is 140 schepen groot, waar nog een keer +50% bij op komt als ik NL vorm (En dan moet ik de meeste naval forcelimits gebouwtjes ook nog bouwen.). Één probleem: We hebben nu al 100 jaar constant oorlog, 10 jaar peace zou niet erg zijn... Wilden we net aan peace beginnen, komt er eerst een oorlog tegen Brandenburg, met Denemarken, Litouwen, Hongarije en Burgundy. Al heel veel gedoe en ik verlies keihard geld omdat de Deense vloot de enige is die mijn trade schepen aan kan. Engeland heeft het keihard verneukt met zijn vloot, dus moet nu alles zelf doen (En zie de gebruikelijke 60 units op UK staan die niks doen). Komt vervolgens Nederland (Alleen Holland) die oorlog verklaart op mij samen met Savoy.. Was een coalition war en daar zitten Tuscany, Aragon en Austria ook bij in.Hopen dat die niet joinen... Anders is Frankrijk echt het enige land die geen oorlog heeft :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chiIIed
Bij gebrek aan beter plaatje.

Persia ben ik dus :+
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/OndqTno.jpg

Crimea + Khorosan (dat witte landje tussen mij en delphi in) zijn mijn vassals. Moet ik nog annexeren.
Timurids is mijn lesser PU, binnen 20 jaar annexeren.

Rusland laat ik met rust.

Ottomanen cap ik nog over.

Daarna verder expanden in Egypte + afrika. Daartussen in nog ergens westernizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jadero
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:47
Ook maar weer eens gestart, maar ik mis toch een (voor mij) erg essentieel puntje. Ik kan de 'in een scherm' optie terugvinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terranova
  • Laatst online: 21:26
Ghengis schreef op zaterdag 12 oktober 2013 @ 16:09:
Ook maar weer eens gestart, maar ik mis toch een (voor mij) erg essentieel puntje. Ik kan de 'in een scherm' optie terugvinden?
in de config files

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adanteh
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/YnMhuDc.jpgEngeland en Rusland besloten ook maar Oorlog te beginnen... Toen hadden ze al met half-Europa oorlog en toen is onze alliance ook maar begonnen met aanvallen.

En het resultaat van die oorlog: Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/0GujR9a.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_star
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08-07 22:21
Had even EU4 uitgesteld ivm GTA5, maar met goede moed net weer opnieuw gestart. Merk wel dat world-dom. nog moeilijker is geworden. Neem twee landen over en heel de wereld start een coalition tegen mij.

Nog wat tips om hier omheen te werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SerealKiller
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:59

SerealKiller

Fas est et ab hoste doceri

J_star schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 19:21:
Had even EU4 uitgesteld ivm GTA5, maar met goede moed net weer opnieuw gestart. Merk wel dat world-dom. nog moeilijker is geworden. Neem twee landen over en heel de wereld start een coalition tegen mij.

Ligt eraan hoe je agressive expansion krijgt, en wie degene zijn die je pissed maakt. Stel je zit in duitsland zeg Brandenburg, en je hebt 1 casus belli die je recht geeft op 1 land (Mecklenburg). Neem je alleen dit land, dan is je AE laag. Anders landen vinden dit niet leuk, maar het is niet levens bedreigend. Pak je in dezelfde oorlog, ook andere provinces (met of zonder claim) dan schiet je AE enorm omhoog. Wat resulteert dat bijna alle ministaatjes om je heen tegen je in de coalitie gaan.

Landen die weer rondom die ministaatjes zitten boeit het weer wat minder. Een ver van mijn bed show als het ware. Bavaria, Austria, Polen, Bohemia.. Boeit ze weinig, want jij bent geen dreiging in hun ogen.

Ander voorbeeld. Jij bent Engeland, je pakt zonder casus belli heel Ireland. Andere landen vinden je niet leuk, maar in principe doen ze er niks tegen. Toch te ver voor hun weg. Afstand is belangrijk ik AE.

Je moet/wilt dus oorlogen voeren in verschillende gebieden qua afstand. Oorlog in America, heeft weinig influence op je AE in Europa. Dus kies je oorlogen zorgvuldig :)

Wat je wilt doen is, niet alles pakken in 1 oorlog. Maar constant warfare houden, dit resulteert misschien in stability hits, hogere War Exhaustion. Diplo relaties helpen ook enorm. Grote landen in een coalition, improve relations. Vanaf -50 heb je kans dat ze uit de coalitie gaan, alleen.. het kan een tijdje duren :)

War is the only proper school of the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steffy

Steffy

Ayreonaut

J_star schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 19:21:

Na een oorlog altijd vassal maken van landen die groter dan 1 provincie zijn. De rest kun je wel veroveren maar je moet altijd rekening mee houden dat het negatieve gevolgen gaat hebben. Een vassal kun je na 10 jaar annexeren. Dit is ook niet zonder enige negatieve gevolgen maar het is een stuk beter dan in een keer annexeren na de oorlog. Meestal heb je al een behoorlijke negatieve relatie met je voormalige tegenstanders en een torenhoge AE maakt dat er niet beter op. Een vassal betekend een lagere AE en pas veel later als je annexeert als iedereen alles al weer vergeten is krijg je nog een beetje AE voor de annexatie (weet niet zeker of dit echt zo is). Probleem opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4bit

4bit

Onward, to futility!

Als je agressief wilt zijn blijft in mijn ogen blijft de diplomacy idea nog altijd een zeer goede keuze om als eerste te nemen. Ook al is deze tree wat generft. Vroeg in het spel achterop lopen in Diplomatic Technology is niet erg. Military Punten kan je beter in technology steken in mijn ogen op dat punt. Een extra diplomaat komt zeker van pas, weer een land extra waarmee je relaties kan verbeteren.

Ook altijd de afweging maken of een land vassal maken niet beter is. Je krijgt er minder AE voor. Ze helpen je ook in oorlogen. En na 10+ jaren kan je ze annexeren en krijg je meteen ook cores op alle provincies. Als HRE land omzeil je zo ook de vragen van de Emperor om geannexeerde landen terug te geven.

En ook veel geduld hebben. Niet heel de tijd je land willen uitbreiden, zeker als je sterke allienties/landen rondom je hebt. Maar vredestijd gebruiken om terug goede vriendjes te worden.

fake edit: Ondertussen heeft Steffy al gedeeltelijk hetzelfde gezegd, maar ga mijn post niet half wegdoen. Deal with it. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_star
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08-07 22:21
Steffy schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 11:12:
[...]

Na een oorlog altijd vassal maken van landen die groter dan 1 provincie zijn. De rest kun je wel veroveren maar je moet altijd rekening mee houden dat het negatieve gevolgen gaat hebben. Een vassal kun je na 10 jaar annexeren. Dit is ook niet zonder enige negatieve gevolgen maar het is een stuk beter dan in een keer annexeren na de oorlog. Meestal heb je al een behoorlijke negatieve relatie met je voormalige tegenstanders en een torenhoge AE maakt dat er niet beter op. Een vassal betekend een lagere AE en pas veel later als je annexeert als iedereen alles al weer vergeten is krijg je nog een beetje AE voor de annexatie (weet niet zeker of dit echt zo is). Probleem opgelost.
Even maar een quote pakken, alle drie bedankt voor de feedback!

Even voor de goede orde ;), ik speel nu Oostenrijk. Ik creëer wat claims op Hongarije. Vervolgens aanvallen en veroveren. Hiervan kan ik geen vassal maken (twee provincies) dus huppa iedereen is boos. Hier kan je dus in principe niet omheen?

Je wordt met de nieuwe patch min of meer gedwongen buiten EU oorlog te voeren, of enorm sterke band met grote landen te vormen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steffy

Steffy

Ayreonaut

Van grote landen valt geen vassal te maken als je zelf niet significant groter bent. Je zult dan inderdaad genoegen moeten nemen met provincies en de daarbij behorende nadelen. Wat ook helpt is om geen provincies te eisen waar je geen claim op hebt en niet teveel in een keer. Wat je ook kunt doen is kleine allies van je tegenstander in een losse vrede op te eisen als vassal. Als de claim lager is dan de warscore kun je dat doen. Maar een land als Hongarije is lastig en dat gaat lang duren. Even steamrollen gaat niet werken, dan is iedereen tegen je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4bit

4bit

Onward, to futility!

Als je graag veel oorlog voert zijn er betere landen. Oostenrijk daar is het diplomatieke spel veel harder aanwezig. Je begint als Emperor van het HRE. Hierdoor zijn alle deelstaten van het HRE een beetje jouw kinderen. Ze vechten met elkaar en buiten het HRE. Je mag je wat moeien (zeker Call To Wars aanvaarden), maar zelf land overnemen binnen het HRE is not done. Je krijgt penalties van elke HRE member, waar door je plaats als emperor in het gedrang komt. En het belangrijkste is Emperor van HRE blijven.

Uitbreiden binnen het HRE moet als Oostenrkijk zelfs niet. In de loop der jaren krijg je authoriteit in het HRE waarmee je hervormingen kan doorvoeren. Voer genoeg hervormingen en je komt bij "Revoke the Privilegia"
Revoking the Privilege of Non-Appeal means that HRE members are in effect no longer independent. Once this reform is implemented, all members who support it will become vassals of the Emperor. Members who do not support it will leave the Empire and you will gain a CB on them. For this reason, it is worth increasing your Imperial Authority to 100% and distributing bribes, royal marriages, alliances and other relation-improving maneuvers before implementing the reform.
Althans je krijgt authoriteit als je goed zorg draagt voor HRE. Het HRE verdedigen tijdens oorlogen van buitenaf. Call To Wars eren van HRE members. Of gewoon het HRE uitbreiden.

Maar zelfs als Oostenrijk en HRE moet je nog steeds allianties onderhouden met landen buiten HRE.

Als Oostenrijk speelt je eigenlijk het Huis Habsburg. En zoals op wikipedia staat:

Het vorstenhuis Habsburg was meerdere eeuwen het dominerende adellijke geslacht in Centraal-Europa. Na de verkiezing van Albrecht II tot Rooms-koning in 1438, leverden de Habsburgers, met uitzondering van Karel VII, alle keizers van het Heilige Roomse Rijk tot eind 1806. Slimme huwelijkspolitiek en onverwachte sterfgevallen, leverden in de loop van de 15e eeuw de heerschappij over het Hertogdom Bourgondië op en daarna de kronen van Spanje, Bohemen en Hongarije. Filips de Schone (in 1494) en Karel V (in 1515) heersten over een rijk dat naast Oostenrijk ook de Nederlanden, Spanje, Napels en Sicilië omvatte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steffy

Steffy

Ayreonaut

Interessant, ik heb zelf nog niet als kaiser gespeeld. Ik hoop als Brandenburg gekozen te worden. Brandenburg is trouwens een fijn land om mee te beginnen, zeker als je van vechten houdt vanuit een underdog positie ten opzichte van je buren Bohemen, Polen, Litouwen en Denemarken. Binnen de HRE vallen er genoeg kleine buren als vassal te onderwerpen die ook handig zijn na hervorming tot Pruisen om te hervormen tot Duitsland. Verder is de Teutonic Order een goede uitbreiding buiten de HRE en de Deense gronden binnen de HRE heroveren doet het ook altijd goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SerealKiller
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:59

SerealKiller

Fas est et ab hoste doceri

Steffy schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 21:23:
Van grote landen valt geen vassal te maken als je zelf niet significant groter bent. Je zult dan inderdaad genoegen moeten nemen met provincies en de daarbij behorende nadelen. Wat ook helpt is om geen provincies te eisen waar je geen claim op hebt en niet teveel in een keer. Wat je ook kunt doen is kleine allies van je tegenstander in een losse vrede op te eisen als vassal. Als de claim lager is dan de warscore kun je dat doen. Maar een land als Hongarije is lastig en dat gaat lang duren. Even steamrollen gaat niet werken, dan is iedereen tegen je.
Je kan Hongarije wel in 2 keer pakken. Even vanuit het oogpunt van Ottomans. ( jij bent de sterkste in de regio, dus een coalitie van oosterse landen doen je niet zoveel)

Je voert oorlog met Hongarije, en neemt veel provinces van hem. Maar cored ze niet. Daarna voer je zo snel als mogelijk een tweede oorlog, ( ook al breek je de truce) en pak je nog meer landen. Hierdoor kun je hongarije als vassal krijgen.

Nu is hongarije een vassal van jou met bijna geen landen, die heb jij. Maar hij heeft wel nog cores in die landen, dus verkoop je zijn eigen land aan hem terug. Tadaa, hongarije vassal :)

Nu kun je rondom Hongarije kijken welke landen/gebieden bij hem horen. Welke de juiste cultuur zijn, waar hij claims op heeft. Die provinces kun je veroveren, en aan hongarije voeden. Zodra hij geen claims meer heeft, of geen andere provincies meer accepteert, annexeren :)

DIt gaat wel tenkoste van stability, en Over extension. Maar stability is maar een nummer, zo belangrijk is dat niet :)

War is the only proper school of the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04-07 10:13
Steffy schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 22:20:
Interessant, ik heb zelf nog niet als kaiser gespeeld. Ik hoop als Brandenburg gekozen te worden. Brandenburg is trouwens een fijn land om mee te beginnen, zeker als je van vechten houdt vanuit een underdog positie ten opzichte van je buren Bohemen, Polen, Litouwen en Denemarken. Binnen de HRE vallen er genoeg kleine buren als vassal te onderwerpen die ook handig zijn na hervorming tot Pruisen om te hervormen tot Duitsland. Verder is de Teutonic Order een goede uitbreiding buiten de HRE en de Deense gronden binnen de HRE heroveren doet het ook altijd goed.
Ik ben ook met een Brandenburg bezig (onder andere, probeer diverse achievements te halen), heb Neumark al van Teutonic Order gepikt en Meckelenburg tot vassal gemaakt. Maar wanneer mag je nou binnen de HRE een land of provincie annexeren? Zonder dat de emperor hem terug eist? Alleen via een PU of met bepaalde CB's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steffy

Steffy

Ayreonaut

SiErRa schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 16:29:
[...]

Ik ben ook met een Brandenburg bezig (onder andere, probeer diverse achievements te halen), heb Neumark al van Teutonic Order gepikt en Meckelenburg tot vassal gemaakt. Maar wanneer mag je nou binnen de HRE een land of provincie annexeren? Zonder dat de emperor hem terug eist? Alleen via een PU of met bepaalde CB's?
In principe mag dat volgens mij nooit. Ik ben als Brandenburg nu een paar dagen bezig, mijn vorige savegame was compleet vastgelopen dus ik moest of op nieuw beginnen of wachtend met alleen bouwen en verdedigen tot de eind datum spelen. Ik heb zelf als eerste Meckelenburg ingenomen. In deze oorlog kwam ook Anhalt de eerder genoemde te hulp. Beide landen van 1 provincie. Van Anhalt gelijk een vassal gemaakt en Meckelenburg ingenomen. Een paar jaar later gelijk Pomerania veroverd en vassal van gemaakt. Deze laatste is nu zo rond 1460 net geannexeerd en ik ben bezig met Anhalt die ongeveer klaar is als de penalty van Pomerania afgelopen is. Ik kreeg van Lunenberg wel een coalitieoorlog aan mijn broek maar die wist ik te beëindigen met white peace omdat Hongarije de leader was en die kregen we helaas niet stuk. Verder drie oorlogen moeten voeren met Denemarken om Meckelenburg maar die hebben ze helaas voor hen allemaal verloren. Steeds white peace omdat we Denemarken niet stuk krijgen.

Als ik binnen de HRE iets probeer ik vaak vrede te sluiten als de keizer in oorlog is met iemand anders. Bij mij vroeg hij nooit om die gebieden als hij druk aan het vechten was, dat gaf mij de kans om de gebieden snel te coren. Duurt het coren echter 4 jaar dan kun je beter maar stoppen en het gebied terug geven. Dat duurt veel te lang en de penalty die je krijgt gaat echt tegen je werken.

In principe pak ik geen gebieden rechtstreeks maar via de vassal weg. Dit duurt wel lang en vereist de nodige diplomatieke relaties maar met 3 sterke allies en 3 vassals is dat prima te doen. Zo rond de tijd dat ik er één annexeer zorg ik dat ik een nieuwe vassal heb. Een paar maanden, of hooguit twee jaar een -1 penalty bij je monarchie points is wel op te vangen door een betere minister aan te nemen of even op je tanden bijten. Je krijgt er ook iets voor terug wat de investering interessant maakt. Je verliest op twee jaar op elke relatie maar 24 puntjes dus zo interessant is dat allemaal niet. Overigens is het handig om te beginnen met annexeren van een volgend land vlak voor je de vorige hebt afgerond. Zo is er enige overlap maar anders krijg je gelijk een relatie penalty bij je vassal om je oren omdat hij ziet dat je vassals annexeert waar zij als land niet op zitten te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De eerste uitbreiding voor EU4 is aangekondigd: Conquest of Paradise. Focust zich op Amerika en kolonisatie, met als belangrijkste nieuwe punten: veranderd kolonisatiesysteem, Amerikaanse volken hebben veel meer opties en een random gegenereerde Nieuwe Wereld. Vooral dat laatste kan heel leuk uitpakken, omdat je dan echt dat gevoel krijgt dat de echte ontdekkingsreizigers hebben gehad, namelijk dat je geen idee hebt wat je gaat ontdekken, of je in één keer in India komt of een hele nieuwe wereld ontdekt. Geeft weer een hele nieuwe draai aan de game.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Heel erg leuk die random New World!

Ben benieuwd hoe goed dat werkt :)

Even een quote van Facebook (al vertelt Chris7 boven mij het meeste wel :) ):
Announcement-time! The first Europa Universalis IV expansion: Conquest of Paradise, that allows you to sail west and for the first time in Paradox Development Studio history explore a completely randomized american continent! You can also play as a Native American nation and master the federation mechanics as well as unique national ideas, buildings and events. You may also take command of a Colonial Nation, declare colonial war or even strive for liberty from your motherland. The expansion will release December 11th, 2013

Read the first developer diary here: http://forum.paradoxplaza...s-IV-Conquest-of-Paradise

[ Voor 83% gewijzigd door anandus op 04-11-2013 18:30 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman

Shabbaman

Got love?

Ik had dit niet verwacht. Random Amerika is wel een leuke twist. Ik vind het alleen wat moeilijk te rijmen dat deze DLC naast de American Dream DLC bestaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het is ook volledig optioneel, dat random Amerika. Je kunt nog steeds spelen met het 'normale' Amerika. Dan kun je volgens mij ook juist weer meer uit de Native Americans halen. Dus beide opties bieden weer een veel geavarieerdere gameplay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Nieuwe Dev Diary met twee pics met random continenten. Ziet er leuk uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadKennedy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03:19
Mijn eerste HRE poging (met Oostenrijk). Niet Iron Man omdat ik die decisions wilde uitproberen zonder direct m'n hele game weg te hoeven gooien als het toch nét iets anders deed dan verwacht :) Met lichte save-scumming dus.

Vreemdste gewaarwording: het is príma om lekker op z'n Habsburgs met 17 diplomatic relations nét quitte te spelen op je diplo points om zodoende zo goed als het hele Roomse Rijk als vazal in te lijven.

1638: Verreweg de grootste in alle opzichten (behalve diplo tech :)). Napels en Bretagne zijn mijn vazallen. Frankrijk heeft een lichte hekel aan mij. De rest van de wereld lijkt het allemaal prima te vinden.

Afbeeldingslocatie: http://cloud-3.steampowered.com/ugc/504696746495862295/7FFCED6F406F82B6707A4279BCBEDDD6F26A0A67/

[ Voor 41% gewijzigd door DeadKennedy op 17-11-2013 12:10 ]

WEBN & chill (@IBKR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Letsnow
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-04 16:34
Ik heb hem gisteren aan 19,99 euro kunnen oppikken in steam, er lijkt een promo aan de gang te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lee245
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16-06 12:45
Hij is goedkoper in de Humblebundle store voor $20.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniak
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-07 13:45
Lee245 schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 10:41:
Hij is goedkoper in de Humblebundle store voor $20.
Bedankt voor de melding.. heb hem net opgepikt :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniak
Diepgaand spel zeg. Wat het moeilijker maakt is dat units "verspringen". Midden op zee geef ik de unit om te disembarken stapt ie midden op zee uit. En en paar dagen later staat ie ineens midden in het landje.... Verwarrend. Zelfde met embarken.. Bind je een land unit aan een vloot dan zie je niet of het gelukt is of niet.. Pas als de vloot gaat varen zit je unit ineens in de boot..

Maar goed.. Spel ziet er uitdagend uit met veel diepgang. Een verademing tov de hedendaagse oppervlakkige games.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je een landing doet, dan is dat niet instant, de troepen hebben tijd nodig om van boord te gaan. Je krijgt dan dus hetzelfde als wanneer je tussen provincies loopt: Er komt een pijl die aangeeft hoe lang het nog duurt (dat kan je ook zie als je hovert over de unit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniak
Chris7 schreef op zaterdag 23 november 2013 @ 11:07:
Als je een landing doet, dan is dat niet instant, de troepen hebben tijd nodig om van boord te gaan. Je krijgt dan dus hetzelfde als wanneer je tussen provincies loopt: Er komt een pijl die aangeeft hoe lang het nog duurt (dat kan je ook zie als je hovert over de unit).
Dat snap ik.. het gaat mij dan ook meer om het visueel aspect. Zo zie je de units midden in zee lopen, 1 sec later "blinken" ze het land op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Klopt, vind ik ook altijd een gek gezicht. Maar het is dan wel gelijk duidelijk dat daar een leger aan het landen is ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4bit

4bit

Onward, to futility!

Het is een beetje raar, maar op dat vlak is het meer een bordspel. Zolang hun beweging niet volledig gedaan is, zijn ze officieel nog op hetzelfde stuk land. Je kan het wel zien aan hoe ver de pijl gevuld is, en als je over units hovert dan kan je zien op welke dag ze ergens belanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniak
Voor een absolute noob mbt deze game serie is deze video echt aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lee245
maniak schreef op zondag 24 november 2013 @ 18:35:
Voor een absolute noob mbt deze game serie is deze video echt aan te raden.
Ik vond zelf de guides van arumba07 handiger, maar bovenstaande tutorial/guide is ook zeker niet slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniak
Aangezien ik een zeker een noob ben in deze series heeft deze me erg geholpen.. dit spel start je niet even op om meteen weg te spelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoseSolane
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08-07 20:53
Zowel de introductie van quill18 (YouTube: Europa Univeralis IV - Intro for New Players) als de guides van Arumba (YouTube: Europa Univeralis IV - A collection of Guides) zijn erg handig.

En ze hebben beiden ook Let's Plays die vermakelijk zijn. De vijfde (ja 5e >:) ) poging van Arumba om met Granada te overleven volg ik op dit moment met veel plezier. Heerlijk ergeren aan alle fouten die hij maakt en de dingen die hij niet ziet :) Maar hij overleeft nu tenminste!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniak
Wacht.. Granada.. die heb ik net ingelijfd in mijn pre-Spanje.. Het wil alleen niet lukken met de conversie naar mijn staat religie (0% voortgang). Iemand tips? Had graag de tax willen verlagen tot 0% in die 3 gebieden, maar dat kan dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4bit

4bit

Onward, to futility!

1. Punten steken in Religion Idea voor Divine Supremacy. (+3% missionary strength)
2. En als Spanje/Castille gewoon in het algemeen punten in ideas steken. Zodat je "Spanish Inquisition" national idea unlockt. (+2% missionary strength)
3. Er zijn Administrative Advisors die ook missionary strength geven.
4. Stability verhogen.

Maar provincies van Sunni religie zijn sowieso een pain in the ass om te converteren.

• Black Sparrow
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:24
Gisteren weer verder gegaan met mijn potje Holland. Enigzins vals gespeeld door op de starttijd Holland, Vlaanderen, Brabant en Hainaut als vassals van Bourgondie los te laten en daarna Holland ook als Vassal te bevrijden.

Vervolgens 'bevrijdde' Frankrijk in een oorlog de overige vassals en kon ik aan de slag om de Nederlanden samen te voegen. Het is nu 1500 en dit is bereikt, volgende stap is administration level 10 en dan NL maken.

Heb wel een paar vragen:
* Hoe krijg je makkelijk (en veel) meer merchants tot je beschikking? Twee lijkt heel weinig.
* Wat zijn de manieren om je administration power te vergroten. Ik heb nu zo'n nietsnut uit de Wittelsbachfamilie op de troon, hiermee gaat het niet zo snel.

• maniak
Humor.. 1 van mijn advisors gaat dood en moet dus een ander nemen. Heeft de nieuwe een +2% missionary strength. Dus ik start de conversie krijg ik ineens een jaar later een event met 3 keuzes waarbij 1 dat alle provincies van het voormalige Granada katholiek worden kost alleen 3 stability points.. Ik zat in de +2, dus hup.. heel Spanje weer katholiek :)

• 4bit

4bit

Onward, to futility!

Black Sparrow schreef op donderdag 28 november 2013 @ 09:56:
Heb wel een paar vragen:
* Hoe krijg je makkelijk (en veel) meer merchants tot je beschikking? Twee lijkt heel weinig.
Nederland heeft een national idea waardoor je +1 merchant krijgt:
Dutch Trading Spirit
+1 Merchants

Voor de rest hoofdzakelijk uit de Trade Idea group (+3 merchants in totaal)
1 uit de expansion idea group.
en nog 1 in de plutocracy group

Ook kan je als nederland "Oost-Indische Compagnie" vormen:

Potential:
Country is Netherlands
Does not have the country modifier "Vereenigde Oost-Indische Compagnie"
Doesn't have the country flag Trade Company
East Asian Trade Port:
Has been discovered by our country
Allow:
Has at least 2 ports
Diplomatic technology is at least 10
East Asian Trade Port:
Is owned by our country
Effect:
Sets the country flag Trade Company
Adds the modifier "Vereenigde Oost-Indische Compagnie" for the rest of the campaign:
+1 merchants
+5% trade power
+25% colonial range
* Wat zijn de manieren om je administration power te vergroten. Ik heb nu zo'n nietsnut uit de Wittelsbachfamilie op de troon, hiermee gaat het niet zo snel.
Betere advisors inhuren, maar die zijn meteen ook pakken duurder. Anders is het wachten op een andere ruler. Je kan altijd van je ruler een general maken en deze een leger laten leiden. En dan maar hopen dat hij gedood wordt. Ik doe dat vaak met slechte heirs en rulers.

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-07 23:34
Weet niet of die bugfix al gedaan is, maar voorheen deed ik altijd dan me king / ruler general maken en op een boot en dan de oceaan over sturen, zinken ze vanzelf :+

• 4bit

4bit

Onward, to futility!

Haha, dat ik daar nog niet ben opgekomen. Mooie uitvaart zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adanteh
Ken je dat probleem dat je per ongeluk vergeet te checken welke allies een land allemaal heeft voordat je ze de oorlog verklaart? Dat overkomt de AI kennelijk ook wel eens:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/0yaWJeTl.jpg
Zweden dacht even oorlog te gaan voeren met Litouwen alleen is Litouwen de senior parter van een union met Muscovy (Al 170 jaar op het moment van screenshot) en Muscovy strekt weer eens van kust tot kust. Vervolgens vragen ze ons mee te doen en als trouwe ally accepteren wij dat natuurlijk. Vervolgens worden we ook nog een keer war leader, maar we hebben onze eigen alliance niet mee eens opgeroepen... Arma Zweden :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chiIIed
Beter plaatje.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Tm6CjPp.jpg

• chiIIed
Begon goed vanavond.

Maar toen...
/rant
In oorlog met spanje om meerdere kolonies in zuidafrika. Spanje had al 2 oorlogen die ze aan het verliezen waren maar zodra wij de oorlog aan hun verklaarden hadden ze binnen 2 jaar een whitepeace met de overige oorlogleaders 8)7. Ze hadden geen manpower meer.. Gelukkig kwam Sinterklaas terug in spanje. Met al zijn zwarte pieten die gelijk het leger weer ingingen tot volgend jaar. Rond de 30k zwarte pieten joinde het Spaanse leger waardoor ze weer op 150k zaten. Duurde iig lang maar gewonnen *O*

Daarna komt dat achterlijke geschifte land Litouwen met een call to arms om de papal state (zit in zweden) te protecten. Wut? Moslims die de Paus protecten? KAN HET NOG GEKKER? Natuurlijk heb je geen ene drol aan Litouwen of elke andere AI. Staan daar met hun 100man met forced march in een hoekje de emo uit te hangen. Die oorlog is nog steeds aan de gang op onderstaande plaatje.

Na. 26x% overextension door die spaanse oorlog. Dus lekker veel rebellen doden terwijl het ene na het andere land de coalitie tegen ons joined. Maarja... in die 300jaar is er nog nooit een coalitie oorlog op ons gedeclared. Dus /care.

*tromroffel*

Declared f*****g JAPAN :? DE coalitieoorlog. JAPAN ECHT? Val Korea binnen ofzo. daar heb je tenminste wat aan.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/DuFbcIc.jpg

We gaan het wel weer winnen 8) Het is eerder gewoon super irritant.

/rant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badboyqxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09-07 17:18
Dit topic is een beetje dood hier, jammer want het is een geweldig spel.
Momenteel kun je via steam een gratis song dlc downloaden.

morgen(vandaag laatst te pre-orderen tegen discount) komt de eerste grote expension uit.
Deze expension biedt o.a. de mogelijkheid om echt in de huid van een wereldverkenner te stappen.

Er komt namelijk een optie in het spel, waardoor America random gegenereerd wordt(vorm eindlandjes, etc. provincies en wat voor grondstoffen ze hebben of produceren, indianen stammen en waar ze gepositioneerd zitten en hoe ze reageren op vreemden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4bit

4bit

Onward, to futility!

Ik ben het alvast nog steeds aan het spelen. Paar weken terug nog met Oostenrijk gespeeld. Half burgundy gekregen, de andere helft was voor Frankrijk, dit dankzij Burgundian Crisis (Koning + Erfgenaam die sterven). Hongarije vrij snel in Personal Union gekregen. Schotland, Serbia en croatie diplomatisch vassal gemaakt. Wat later het Roman Empire gevormd. Wat er nog overschoot van Frankrijk weg geveegd. Dan de wat rijkere/grotere landen tot vassal gemaakt, of landen waar ik niet aan raakte wegens te ver weg. Onder andere Denemarken, Polen, Lithuania. Heel Italie is van mij. En dan opeens zat ik in een personal union met Zweden.

Vorige week dan maar begonnen met de big blue blob, Frankrijk. Eerst om de achievement, maar ondertussen toch blijven spelen. Engeland terug gedrongen, alle vassalen waarmee je begint geannexeerd. Ook van burgundy weer de helft gekregen, maar nu ging de andere helft niet naar Oostenrijk maar naar Saxony. Ondertussen dan ook een deel staten van HRE vassal aan het maken. Hopelijk kan ik later dan wat electors tot vassal kan maken zodat ik Emperor kan worden. Als dat lukt tenminste, ik weet niet of je eerst deel moet zijn van het HRE. Laatste event dat ik kreeg gaf mij cores op half Italië. Dus wanneer ik verder speel is dat waarschijnlijk doel nummer 1.
chiIIed schreef op donderdag 19 december 2013 @ 01:14:

We gaan het wel weer winnen 8) Het is eerder gewoon super irritant.

/rant
Zoiets is toch net leuk. Als je zo groot bent win je toch. Dan hak je ze volledig de pan en kan je je eisen stellen. Eisen dat bepaalde landen stukken terug vrij laten, bv Spanje Aragon onafhankelijk laten maken.

[ Voor 13% gewijzigd door 4bit op 14-01-2014 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lee245
Knappe achievement met Australie 8)7.

Zelf ga ik zometeen ook maar weer eens een game beginnen. Ben benieuwd naar de nieuwe patch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Iemand Conquest of Paradise al geprobeerd? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4bit

4bit

Onward, to futility!

Neen, en ook nog niet gekocht. Random Amerika zegt mij nog niet zo veel, zal voor mij waarschijnlijk pas worden gekocht als het in de virtuele budgetbak van steam beland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lee245 schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 17:11:
Knappe achievement met Australie 8)7.
Ik denk dat het over Austria = Oostenrijk gaat :P .

Op het Twitch kanaal van Paradox is sinds een aantal weken elke dinsdag de Office Multiplayer te zien. Dat is erg leuk om te volgen, zeker omdat het allemaal ontwikkelaars zijn en dus zowat alle ins en outs van de game kennen, wat voor leuke situaties zorgt. Zo bleken Frankrijk+Nederland+Hanze oppermachtig en werd Oostenrijk in enkele decennia volledig van de kaart geveegd.

Vandaag is er trouwens een showcase van Conquest of Paradise.
@4bit: Er zit nog veel meer in dan alleen een random Amerika, vooral Colonial Nations lijken me erg leuk. Maar het random Amerika vind ik een hele leuke toevoeging, dan krijg je echt dat gevoel dat je niet weet wat je zal ontdekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4bit

4bit

Onward, to futility!

Oeps, Oostenrijk inderdaad :p . (brainfart)
Nieuwe DLC kan inderdaad zeer leuk zijn, maar ik ga het toch laten voor nu. En paradox geeft meeste aanpassingen ook mee in de patch wat altijd mooi is van hun.
Patch heeft bij mij blijkbaar wat dingen kapot gemaakt, vrij snel crashes :'(. Zijn savegames misschien niet meer compatibel?

Ondertussen wel gemerkt dat het type land nu duidelijk wordt weergegeven. Altijd handig om te weten welke malus je krijgt wanneer je bepaalde stukken land aanvalt.

edit: crashes komen ook voor met een nieuw spel. Wachten op hotfix dus.

edit edit: Het is opgelost, ik was vergeten dat er nog enkele steam workshop mods draaiden. Waaronder bigger diplomacy screen, dewelke dus de boosdoener was.

[ Voor 34% gewijzigd door 4bit op 14-01-2014 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Sparrow
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:24
Ik was vlak voordat dit actief werd ook toevallig weer begonnen. Met Beieren nu heel zuid duitsland veroverd, en natuurlijk lekker tegen de Habsburgers ingegaan. Oostenrijk heeft me echter nog nooit de oorlog verklaard - vreemd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4bit

4bit

Onward, to futility!

Gisteren "even" gespeeld. De nieuwe patch brengt toch weer leuke veranderingen.
- Extra map modes waaronder, terug van weg geweest, trade goods. Waardoor je icoontjes op de map kan zien van welke goederen een bepaalde regio heeft, goud, spices,... . En enkele klimaat mapmodes.
- Extra tab waarin al je vassalen en protectoraten (ook nieuw in deze patch) en dergelijke eenvoudig kan bekijken, en wat iedere daarvan binnen brengt aan taksen.

Voor de rest zijn vassalen generfd. Je kan ze niet langer zomaar provincies verkopen om ze te feeden. Ik heb dit zelf nooit gedaan, maar was blijkbaar een . Ook is een land vassal maken moeilijker gemaakt. Staten van de HRE hebben nu een penalty van -20 ipv -10. Landen met een tax groter dan 30 weigeren om vassal te worden.

En zo zullen er nog wel dingen zijn die ik niet onmiddelijk zie of waar ik nu niet aan kan denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartjas
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04-05-2023

bartjas

Ook Bekend met EPO

Schrok me kapot... was de patch helemaal vergeten!
Laad ik mijn Nederland game krijg ik ineens allemaal kolonies aan de overkant van de grote plas! Erg frustrerend... snap er nog helemaal niks van!

Vanavond maar eens een nieuwe game opstarten om het van het begin af aan maar eens te ervaren want dit was wel even aanpassen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
In feite krijg je als je meer dan 5 kolonies naast elkaar hebt binnen één 'colonial region' (daar is nu ook een mapmode voor) in plaats van door jou beheerde kolonies een 'colonial nation'. Dat is een soort vassal die tevens de mogelijkheid heeft om aan andere colonial nations (met een andere overlord) de oorlog te verklaren, waardoor er dus koloniale oorlogen kunnen ontstaan zonder dat jij er bij betrokken bent.

Geld krijg je door ze tariffs op te leggen, als die te hoog worden groeit de 'liberty desire' en kan de kolonie een poging wagen onafhankelijk te worden (door een onafhankelijkheidsoorlog te beginnen).

Dat zijn zo'n beetje de belangrijkste punten van het nieuwe systeem. Maar het is inderdaad even wennen :). Wel een hele goede toevoeging in mijn ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartjas

bartjas

Ook Bekend met EPO

Chris7 schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 15:48:

Dat zijn zo'n beetje de belangrijkste punten van het nieuwe systeem. Maar het is inderdaad even wennen :). Wel een hele goede toevoeging in mijn ogen.
Wel?
Vindt zo het hele koloniseren wegvallen, je kan dus feitelijk je rijk niet meer uitbreiden! Je kan namelijk die ontstane rijtjes ook niet meer onder je eigen controle krijgen! In ieder geval voor mijn save game een hoop verspilde moeite en geld geweest!

Een vassel kan je nog integreren/annexeren maar dat gaat met die koloniën dus niet. Geen idee of ik hier zo happy mee ben...

Maar ja zal het maar moeten ervaren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik vind het vooral een goede toevoeging vanuit historisch oogpunt, maar ik was verder ook al niet zo van het micromanagen van kolonies. Mijn focus ligt meestal op het rijk in de 'oude' wereld. Maarja, het is persoonlijk natuurlijk. Net als het random Amerika, daar is lang niet iedereen enthousiast over. Maar die kun je uit zetten, colonial nations volgens mij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartjas

bartjas

Ook Bekend met EPO

Chris7 schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 20:30:
Ik vind het vooral een goede toevoeging vanuit historisch oogpunt, maar ik was verder ook al niet zo van het micromanagen van kolonies. Mijn focus ligt meestal op het rijk in de 'oude' wereld. Maarja, het is persoonlijk natuurlijk. Net als het random Amerika, daar is lang niet iedereen enthousiast over. Maar die kun je uit zetten, colonial nations volgens mij niet.
Dat ben ik met je eens, maar in principe werden de meeste koloniën vroeger ook geregeerd door de regering of de handelscompagnieën. Het is pas van de laatste eeuw dat er apart regeringen werden gevormd in die landen.

In jou geval maakt het dan ook niet veel uit! Ik zoek meestal kleine landen die gaan koloniseren en zo het rijk uitbouwen! Nu kan je er vanaf zien en eerst Europa compleet controleren, maar hoe je het ook speelt die koloniën vormen vanzelf een staat.

Naja nieuwe game maar gestart met Gelde, kijken waar het schip strand. Morgen maar eens het paradox forum afstruinen of meer mensen er tegen aanlopen en wat er eventueel als oplossing te vinden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badboyqxy
Ik zelf vind het nog steeds erg lastig om mijn manpower te managen. Wat kun je behalve armouries and trainingsvelden en een adviseur met bonus of een national ideagroup doen om deze op te hogen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4bit

4bit

Onward, to futility!

Meer met mercenaries werken. Deze hebben geen manpower nodig om te maken of om te reinforcen.
En in mijn ogen regelmatig een noodzaak. Zeker bij kleinere landen of bij grote landen wanneer een oorlog maar blijft aanslepen. Als je geen bakken geld verdient iedere maand, niet vergeten ze terug te disbanden in tijden van vrede.

[ Voor 59% gewijzigd door 4bit op 17-01-2014 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartjas

bartjas

Ook Bekend met EPO

badboyqxy schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 01:27:
Ik zelf vind het nog steeds erg lastig om mijn manpower te managen. Wat kun je behalve armouries and trainingsvelden en een adviseur met bonus of een national ideagroup doen om deze op te hogen ?
Suggestie van hierboven werkt zeker!
qua extra per maand erbij weet ik ook niet maar qua besparen heb ik nog wel wat suggesties.
Als je niet te veel geld hebt, zou ik in vredestijd je legers destacken zodat je niet over het maximumgewicht van je provincies heen gaat! scheelt al een hoop!
vlak voor je vrede tekent zorgen dat je legers al terug zijn in je eigen land scheelt een hoop extra attrition of dat ze klem komen te staan in een gebied!
zo minmogelijk allianties met landen die veel in oorlog zijn zoals Frankrijk, Engeland, austria etcetera!
sieges met minimale stacks en je grote leger in de rugdekking zetten scheelt ook een hoop!
zo zijn er nog een hoop te vinden, hangt ook van je spel en spelwijze af!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lee245
4bit schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 09:52:
Voor de rest zijn vassalen generfd. Je kan ze niet langer zomaar provincies verkopen om ze te feeden. Ik heb dit zelf nooit gedaan, maar was blijkbaar een .
Door deze nerf slaat is wel erg heftig. Je kan nu alleen provincies verkopen aan je vassals als ze daar al een core op hebben. Ik wilde met Burgundy, voordat ik Nederland ga stichten, mijn provincies in het Franse gebied veilig stellen, maar dat kan niet. Ik kan slechts een paar provincies releasen als aparte vassals, maar kopen doen ze niets, vanwege een -1000: 'no strategic interest'. Echt belachelijk dit.
Ik snap dat provincies feeden veel te makkelijk en onrealistisch was voor deze patch, maar nu slaat de balans weer door naar de andere kant. ;( (zie ook)
Voor deze playthrough laat ik de meeste Franse provincies, maar even zitten. Nadat ik Nederland sticht ga ik me eerst focussen op colonization en dan misschien eens kijken of ik wat provincies kan heroveren of uitbreiden naar het Oosten.

[ Voor 7% gewijzigd door Lee245 op 20-01-2014 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman

Shabbaman

Got love?

In 1.5 verandert dat weer. Lijkt makkelijker voor enkele provincies en moeilijker voor grote stukken: http://forum.paradoxplaza...749598-AE-Changes-for-1.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lee245
Shabbaman schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 07:45:
In 1.5 verandert dat weer. Lijkt makkelijker voor enkele provincies en moeilijker voor grote stukken: http://forum.paradoxplaza...749598-AE-Changes-for-1.5
Dat ziet er al een stuk beter uit :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4bit

4bit

Onward, to futility!

Er moet nog veel gebalanceerd worden. Ik begrijp de nerfs aan vassal feeding, maar als je na een oorlog stukken land pakt, dan is er niet veel keuze. Het zelf coren kost zo veel admin points en tijd. Om nog maar te zwijgen van overextension, 5 provincies en je zit al over 100% OE. Waarna je de komende jaren weer slechte events krijgt.

Ik laat meestal een bepaald land een nation releasen. Bv als spanje/castille granada, navarra of aragon laten releasen. Dat nieuwe land vind je onmiddelijk zeer leuk en kan je vrij eenvoudig vassal maken. Daarom is mijn eerste idea meestal diplomacy. Mijn diplomacy tech loopt altijd wel gigantisch achter. Maar tenzij je wilt traden of coloniseren is dat niet echt nodig.

sidenote:
23 februari kondigt paradox studio 2 nieuwe games aan, tot nu toe getiteld Project Nero en Project Armstrong. Laat je door de projectnamen niet te veel afleiden, vorige projectnamen hadden ook niets met het project op zich te maken.
Er zijn wel al enkele hints.

Project Nero:
There will be fire & darkness.
Is this a troll attempt ?
There are no provinces in this game.
Clausewitz as you would never have thought possible. (De engine van oa Crusader Kings 2 en EU4)

Project Armstrong:
We will have ships!
There will be a rocket on a loading screen.
foto: http://forum.paradoxplaza...mentid=99428&d=1390198236
There will be deep technologytrees!

Armstrong wordt al gedacht aan Hearts of Iron 4. Nero is veel vager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terranova
Armstrong + rockets. Is dat niet een verwijzing naar ruimtevaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
offtopic:
Een Fantasygame en een Spacegame vermoed ik.
(Had Paradox niet een ruimtevaart-url geregistreerd?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrne
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-07 14:10
Het is 23 januari trouwens, niet februari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotoriousBAS
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 27-06 19:48
Damn, waarschijnlijk toch op teveel paarden tegelijk gewed achievement wise, het is nu rond 1760 ik speel als de Ottomans en heb een gebied wat vergelijkbaar is met Chilled behalve dat ik zuidelijk Italie met Rome , Moscow en de weg ernaar toe en Venetie en heel Joegoslavie bezit en de oostkust van Afrika mis.

Mijn uitgangspunt waren de Achievements "Truly the sultan of Rum" (bezit van Constantinopel, Rome en Moscow), "Master of India" (heel India in bezit), "Market control" (trade leader in 7 goederen) en "Aggressive Expander" (200 provinces). Vooral de oorlog met Austria, France en een hele hoop klein grut om Rome heeft me een jaar of 50 gekost maar met 200k manpower en 20k gold heb ik ze toch op de knieen gekregen.

Wat ik nu nog moet is half India en zo'n 40 gebieden, wat in 60 jaar mogelijk zou moeten zijn. Agressive expansion is tot nu toe niet zo'n probleem (ik pak meestal 3 gebieden allemaal cores) per war en ga dan naar het volgende slachtoffer.

Maar hoe krijg ik de Master trader achievement en kan ik ergens zien wie de trade leader is? Dan weet ik welke gebouwen ik waar moet bouwen zodat mijn trade nodes (Constantinople, Alexandrie, Venetie, Crimea, Ragusa, Basra, Gulf of Aden, Kiev, Indus, Ganges Delta en Hormuz) die goederen verhandelen. Iemand nog tips voor deze achievement?

Voor de Explore the whole world heb ik waarschijnlijk France en Spain teveel lastiggevallen en elke keer hun vloot uitgeroeid, nu France Portugal heeft geerfd (met alle kolonien) kijk ik niet eens meer smerig die kant op, als ze mochten komen gaan ze huilend met een stokbrood in hun aars terug naar Parijs lopen (maar eerst die alpinopet opeten!) maar dat gaat me waarschijnlijk wel de rest van de playthrough kosten. Ze zijn nog helaas steeds allies met Austria dus dan komt half de HRE ook mee.

Ik heb wel de morale voor army en navy en it's all about luck achievements gehaald maar ik geloof niet dat ik ooit tot zover in de game ben gekomen. Als ik eenmaal onoverwinnelijk ben, verlies ik meestal de interesse in een playthrough. Kijken of we deze vanavond af kunnen ronden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soullie
  • Laatst online: 11-07 14:52

Soullie

Planeshift

Is master of india te doen dan als ottomans ?

Dat was me nooit helemaal duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotoriousBAS
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 27-06 19:48
Ik nam aan dat omdat mijn hoofdstad in Europa lag ik Europees was maar lees nu dat je tech Western moet zijn als je begint, helaas dus. Maar nadat Great Brittain Hindustan als protectorate had gemaakt maak ik ook geen kans meer. Na gisteravond heb ik nog 20 jaar over en ze hebben nog een gebied of 8, laatste oorlog duurde 12 jaar voor 3 gebieden van ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sianto
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19-03 00:34
Ik denk dat ik meer uit kijk naar Wealth of Nations dan naar Conquest of Paradise... en dat terwijl er nog niet zoveel bekend is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soullie
  • Laatst online: 11-07 14:52

Soullie

Planeshift

Mij boeien de nations die niet in europa liggen toch vrij weinig.

Zelfs als rusland push ik toch weer europa in terwijl Asia super simpel is om te groeien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chiIIed
sianto schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 16:46:
Ik denk dat ik meer uit kijk naar Wealth of Nations dan naar Conquest of Paradise... en dat terwijl er nog niet zoveel bekend is...
Tot nu toe kan CoP mij ook niet echt bekoren. Heb nu 2 colonies die niks doen. 1tje heeft een heel eiland voor zichzelf waar hij eventueel kan expanden. De ander ligt bordering aan een colonie van Spanje (mijn BFF) en Portugal en wat random indianenlandjes. Ondanks dat ze een leger hebben van 10+ en dus makkelijk die indianen kunnen afmaken doen ze helemaal niks. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badboyqxy
Nieuwe DLC aangekondigt
Deze keer willen ze :
het over land handelen interessanter maken
Companies als VOC etc. zullen zijn intreden doen
Piraterij wordt nu geen random event meer, maar wordt helemaal over de kop gegooid. Zo zullen ze echt vestigingen hebben en zullen ze te zien zijn op de map.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terranova
Het blijft een geniaal spel. Ik mis alleen de optie om de HRE te kunnen overthrowen. Ik heb ben nu The Netherlands met wat aangrenzende duitse provincies en een stuk of 6 vassals uit noord duitsland. Bovendien zijn The Paltinate(8 provincies) een een huge Hongarije mijn allies. Dus in principe is Oostenrijk als HRE met maar 5 provincies vrij kansloos. Echter zijn alle electors pro oostenrijk of anti Nederland. Bovendien staat de holy see nog achter mij en is oostenrijk excommunicated. Maar ik kan dus geen emperor worden :p
Pagina: 1 ... 5 ... 11 Laatste