Je moet electors vassalizen.
Ja dat klopt, ik heb er eentje nu. Maar de rest zijn 2 Italiaantjes, bohemia en brandenburg. Beetje ver of groot om te vazalizen. Terwijl ik wel zo'n 50% van de empire achter me heb staan. Ik snap ook wel dat het via bepaalde manieren moet. Maar ik vind het vreemd dat ik ontiechelijk veel sterker ben dan de emperor en dan via de normale manieren emperor moet worden. Een war om het keizerrijk zou mooi zijn. Maar dat is waarschijnlijk niet historisch correct dus niet int spel.chiIIed schreef op zaterdag 01 februari 2014 @ 14:06:
Je moet electors vassalizen.
Tja, er zijn wel meer dingen die niet kunnen waar ik dan bij afvraag waarom niet? Het feit dat als je de halve wereld hebt veroverd je nog steeds een landje van 3 provincies niet kan diplovassalizen omdat hun basetax te hoog is.. is er 1 van.HamburgerHenk schreef op zaterdag 01 februari 2014 @ 14:13:
[...]
Ja dat klopt, ik heb er eentje nu. Maar de rest zijn 2 Italiaantjes, bohemia en brandenburg. Beetje ver of groot om te vazalizen. Terwijl ik wel zo'n 50% van de empire achter me heb staan. Ik snap ook wel dat het via bepaalde manieren moet. Maar ik vind het vreemd dat ik ontiechelijk veel sterker ben dan de emperor en dan via de normale manieren emperor moet worden. Een war om het keizerrijk zou mooi zijn. Maar dat is waarschijnlijk niet historisch correct dus niet int spel.
Whahaha ik krijg eindelijk oostenrijk van de troon. Nu is het opeens Bavaria geworden omdat die blijkbaar net een 2e elector hadden gekaapt...
Dit vind ik dus ook! Werd ik tijdens mijn Venice game na de patch opeens geconfronteerd met het wegvallen van een aanzienlijk deel van mijn rijk. Had ik net die rijke regio's van Inca en Maya stevig in handen, en toen weg! Verder spelen dan maar en focussen op China en India, toen ik me realisserde dat ik nooit meer de kaart op de Americas had. Dan kun je stellen dat het realistischer is zo, maar in mijn geval zijn deze twee werelddelen geheel weggevallen uit mijn spelervaring...bartjas schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 17:23:
[...]
Wel?
Vindt zo het hele koloniseren wegvallen, je kan dus feitelijk je rijk niet meer uitbreiden! Je kan namelijk die ontstane rijtjes ook niet meer onder je eigen controle krijgen! In ieder geval voor mijn save game een hoop verspilde moeite en geld geweest!
Een vassel kan je nog integreren/annexeren maar dat gaat met die koloniën dus niet. Geen idee of ik hier zo happy mee ben...
Maar ja zal het maar moeten ervaren!
En typisch dat iets dergelijks alleen is gedaan voor de Americas...
Ik zou het graag als game option kunnen aanvinken...

Ook dit topic maar weer even omhoog werken, omdat deze game toch top blijf. Weer een nieuwe game begonnen met Chilled en deze keer met een mod.. Veritas et Fortitudo. Wat een top mod. Heel veel toffe events, nieuwe mechanics, nieuwe provinces, landen, etc. Ideas werken ook allemaal net even wat anders en de keuze van de AI is ook wat aangepast. De gebouwen zijn ook behoorlijk veranderd, wat het heel veel interessanter maakt om ze neer te zetten. Combineer dat met enorm veel nieuwe trade goods (En enorme prijs verschillen tussen trade goods) en het is eindelijk mogelijk om je economie echt een enorme boost te geven.
Ik ben begonnen als Brünswick en Chilled als Brandenburg. Zijn begonnen rond 1330 geloof ik. Mijn land staat echt stampvol met allemaal gebouwen, waardoor ik echt absurd rijk ben. Ondertussen heb ik maar besloten niks nieuws meer te bouwen om wat in te halen met tech (Al die monarch points gaan er heel hard door heen als je in één keer door je hele land van alles bouwt).Chilled heeft vooral heel veel units + manpower en bovenal wat betere relaties met iedereen.
Waren eerst vooral allied met Frankrijk, Zweden, Engeland en Byzantium. Ondertussen zijn die getransformeerd naar vaste landen om oorlog mee te voeren. Vaste allies zijn al ongeveer honderd jaar Castille, Portugal, Milan en Savoy. Castille en Portugal stellen verder niet zo heel veel voor op dit moment. Daarnaast ook nog een hele boel Vassals voor ons beide.

Qua kolonies doet Granada (Je weet wel, dat islamatische landje dat normaal binnen 5 jaar verdwijnt) het enorm goed. Die hebben volledig Noord-Afrika in bezit.
Zweden is de nieuwe Rusland . Ze hebben al heel vroeg Expansion ideas (Voor Rusland) en nemen daar door heel Noord-Rusland over. Daardoor zitten nu bijna tegen China aan. Rusland stelt helemaal niks voor. Die zitten klem tussen Zweden / Teutonic Order in het Westen en de Mongolische stammen in het oosten. Ondertussen worden ze constant gekontschopt door Byzantine Empire vanuit het zuiden.

Byzantine Empire heeft tijden een gigantisch coalitie tegen zicht gehad en zitten met een massive Persian Empire in het oosten en in het zuid-oosten een redelijke oversized Kingdom of Jerusalem.
Frankrijk ben ik ondertussen zelf door midden aan het delen (Auvergne is mijn Vassal). Gevolgd door veel Support Rebels en dan zijn ze eigenlijk fucked tot de truce weer over is.
... Aggresive expansion en coalitions zijn alleen wel een probleem. Ik ben nu met een paar van mijn vassals ook al jaren aan het wachten tot ik van mijn AE af kom met hen, zodat ik ze eindelijk kan annexeren.
Ik ben begonnen als Brünswick en Chilled als Brandenburg. Zijn begonnen rond 1330 geloof ik. Mijn land staat echt stampvol met allemaal gebouwen, waardoor ik echt absurd rijk ben. Ondertussen heb ik maar besloten niks nieuws meer te bouwen om wat in te halen met tech (Al die monarch points gaan er heel hard door heen als je in één keer door je hele land van alles bouwt).Chilled heeft vooral heel veel units + manpower en bovenal wat betere relaties met iedereen.
Waren eerst vooral allied met Frankrijk, Zweden, Engeland en Byzantium. Ondertussen zijn die getransformeerd naar vaste landen om oorlog mee te voeren. Vaste allies zijn al ongeveer honderd jaar Castille, Portugal, Milan en Savoy. Castille en Portugal stellen verder niet zo heel veel voor op dit moment. Daarnaast ook nog een hele boel Vassals voor ons beide.

Qua kolonies doet Granada (Je weet wel, dat islamatische landje dat normaal binnen 5 jaar verdwijnt) het enorm goed. Die hebben volledig Noord-Afrika in bezit.
Zweden is de nieuwe Rusland . Ze hebben al heel vroeg Expansion ideas (Voor Rusland) en nemen daar door heel Noord-Rusland over. Daardoor zitten nu bijna tegen China aan. Rusland stelt helemaal niks voor. Die zitten klem tussen Zweden / Teutonic Order in het Westen en de Mongolische stammen in het oosten. Ondertussen worden ze constant gekontschopt door Byzantine Empire vanuit het zuiden.

Byzantine Empire heeft tijden een gigantisch coalitie tegen zicht gehad en zitten met een massive Persian Empire in het oosten en in het zuid-oosten een redelijke oversized Kingdom of Jerusalem.
Frankrijk ben ik ondertussen zelf door midden aan het delen (Auvergne is mijn Vassal). Gevolgd door veel Support Rebels en dan zijn ze eigenlijk fucked tot de truce weer over is.
... Aggresive expansion en coalitions zijn alleen wel een probleem. Ik ben nu met een paar van mijn vassals ook al jaren aan het wachten tot ik van mijn AE af kom met hen, zodat ik ze eindelijk kan annexeren.

Is de ai al verbeterd? Kon me er zo aan ergeren dat me allies me meeslepen in een oorlog die ze nooit kunnen winnen.
Laatste keer dat ik speelde was ik nog aan het recoveren van een oorlog, beginnen mijn allies ineens een oorlog tegen rusland, was op dat moment kwa militair de nummer 1, dubbele aantal units en menpower als nummer 2. En nummer was ook nog hun allie.
Laatste keer dat ik speelde was ik nog aan het recoveren van een oorlog, beginnen mijn allies ineens een oorlog tegen rusland, was op dat moment kwa militair de nummer 1, dubbele aantal units en menpower als nummer 2. En nummer was ook nog hun allie.
Ben enige tijd geleden met een Polen game begonnen met als doel een Über Pruisen te stichten in een zo kort mogelijk tijd zonder veel te moeten veroveren. Oorlog is namelijk erg kostbaar. Misschien leuk om ook eens te proberen.
Je begint als Polen en zorgt gelijk voor een alliantie met Oostenrijk om zo bij de HRE te komen. Gelijk alles toevoegen tot de HRE dan zit je tenminste veilig. Zorg ook gelijk voor de PU met Litouwen want daaruit gaan we onze landmassa halen. Optioneel voor een PU kan een RM gelosten worden met Bohemia zodat als hun kindloze koning toch sterft je deze in een PU er bij krijgt.
Houdt verder in gedachten dat je veel diploralaties aan gaat, je hebt natuurlijk eerst maximaal 4 en daar ga je over heen bij een RM met Bohemia. Je begint namelijk met 2 vassals, PU met Litouwen en alliantie met Oostenrijk. Moldavia kun je eigenlijk zsm gaan annexeren, je andere vassal houdt je aan (belangrijk). Moldavia annexeren scheelt er één.
Dit alles gedaan? Dan richt je je zo snel mogelijk op de Teutonic Order, die willen we namelijk hebben om Pruisen ter vormen. Meestal richt Denemarken zich hier ook gelijk op dus misschien krijg je ook problemen met hen, wel alles innemen, we hebben elke prussian provincie nodig. Waarschijnlijk kost dit je 2 oorlogen (als Denemarken niks in neemt), de ene om een deel van hun gebieden in te nemen en de andere om de restjes te vassalizen. Wat ik deed was Chelmo coren omdat het Pools is, de rest niet. Zodra je ze als vassal hebt geef je alle hun provincies terug. Na het annexeren krijg je toch alles met core, zonde om daar iets aan uit te geven.
Als je Teutonic als vassal hebt is het afwachten tot je ze kunt annexeren, zodra je dit kunt gelijk maar doen. Het heeft opzich geen haast want je kunt toch pas Pruisen vormen na de reformatie dus je hebt een paar jaar de tijd. Zodra het annexeren klaar is moet er een culture flip gaan plaatsvinden van Pools naar Prussian. Dit doe je door meer prussian provincies dan poolse te hebben. Hiervoor houden we die extra Poolse vassal aan, die we de overige poolse provicies voeren om prussian te worden. Tip, doe dit deel van het plan op het moment dat je al begonnen bent met het annexeren van deze vassal. Bijvoorbeeld in het laatste jaar. Zo zit je maar een korte tijd zonder je provincies. Na de flip altijd alles annexeren wat je kunt. Daarna is het eigenlijk afwachten tot je Litouwen en polen kunt omvormen tot de commenwealth met prussian als main culture. Daarna is het tot de reformatie afwachten en de hoofdstad verplaatsen naar east-prussia en prussia vormen. Zo heb je ruthenian, pools en prussia als main cultures en beschik je gelijk zonder oorlog over een enorm gebied zoder iets te coren of wat dan ook met allemaal accepted cultures.
Wel belangrijk is om te westernizen omdat je anders eastern prussia bent en dat is niet wenselijk want je wilt het voordeel van de prussian ideas gebruiken om de sterkste te worden in europa.
Je begint als Polen en zorgt gelijk voor een alliantie met Oostenrijk om zo bij de HRE te komen. Gelijk alles toevoegen tot de HRE dan zit je tenminste veilig. Zorg ook gelijk voor de PU met Litouwen want daaruit gaan we onze landmassa halen. Optioneel voor een PU kan een RM gelosten worden met Bohemia zodat als hun kindloze koning toch sterft je deze in een PU er bij krijgt.
Houdt verder in gedachten dat je veel diploralaties aan gaat, je hebt natuurlijk eerst maximaal 4 en daar ga je over heen bij een RM met Bohemia. Je begint namelijk met 2 vassals, PU met Litouwen en alliantie met Oostenrijk. Moldavia kun je eigenlijk zsm gaan annexeren, je andere vassal houdt je aan (belangrijk). Moldavia annexeren scheelt er één.
Dit alles gedaan? Dan richt je je zo snel mogelijk op de Teutonic Order, die willen we namelijk hebben om Pruisen ter vormen. Meestal richt Denemarken zich hier ook gelijk op dus misschien krijg je ook problemen met hen, wel alles innemen, we hebben elke prussian provincie nodig. Waarschijnlijk kost dit je 2 oorlogen (als Denemarken niks in neemt), de ene om een deel van hun gebieden in te nemen en de andere om de restjes te vassalizen. Wat ik deed was Chelmo coren omdat het Pools is, de rest niet. Zodra je ze als vassal hebt geef je alle hun provincies terug. Na het annexeren krijg je toch alles met core, zonde om daar iets aan uit te geven.
Als je Teutonic als vassal hebt is het afwachten tot je ze kunt annexeren, zodra je dit kunt gelijk maar doen. Het heeft opzich geen haast want je kunt toch pas Pruisen vormen na de reformatie dus je hebt een paar jaar de tijd. Zodra het annexeren klaar is moet er een culture flip gaan plaatsvinden van Pools naar Prussian. Dit doe je door meer prussian provincies dan poolse te hebben. Hiervoor houden we die extra Poolse vassal aan, die we de overige poolse provicies voeren om prussian te worden. Tip, doe dit deel van het plan op het moment dat je al begonnen bent met het annexeren van deze vassal. Bijvoorbeeld in het laatste jaar. Zo zit je maar een korte tijd zonder je provincies. Na de flip altijd alles annexeren wat je kunt. Daarna is het eigenlijk afwachten tot je Litouwen en polen kunt omvormen tot de commenwealth met prussian als main culture. Daarna is het tot de reformatie afwachten en de hoofdstad verplaatsen naar east-prussia en prussia vormen. Zo heb je ruthenian, pools en prussia als main cultures en beschik je gelijk zonder oorlog over een enorm gebied zoder iets te coren of wat dan ook met allemaal accepted cultures.
Wel belangrijk is om te westernizen omdat je anders eastern prussia bent en dat is niet wenselijk want je wilt het voordeel van de prussian ideas gebruiken om de sterkste te worden in europa.
Europa Universalis IV is nu in de aanbieding op steam. Ik heb hem ook maar eens aangeschaft. Civilization V beetje zat, dus tijd voor wat nieuws! Ik hoor hier veel goede dingen over, dus ben benieuwd!
Wel even wachten met spelen tot de 1.6 hotfix uit is, hopelijk vandaag nog. De 1.6 van gistern had iets te drastische rebels en AE
Blub
Mensen die de nieuwe uitbreiding/DLC al geprobeerd hebben? Is het goed?
I'll do what I can, but expect very little.
Ik zou nog ff wachten op de hotfix om te kijken wat de nieuwe DLC brengt4bit schreef op vrijdag 30 mei 2014 @ 14:05:
Toen ik gister even wat probeerde werd het al snel een feestje met wel heel veel rebellen. Maar de ideeen achter de nieuwe DLC staan mij wel aan. Meer focus op trade mee mogelijkheden met betrekking tot het maken van CB's Piraten en trade companies.
Zijn er hier nog mensen die binnenkort eens een Tweakers multiplayer willen starten? Laat maar horen of voeg me maar toe op steam (steam naam: d0cter)
Lijkt me een goed plan. Maar hoe gaat dat precies in zijn werk dan?
Baah lekker begin met the teutonic order
. Polen start een oorlog tegen mij, en zijn allies waren lithuania en muscovy. En al mijn allies waren op dat moment al in oorlog, dus meteen kon ik al provincies inleveren
.
Baah lekker begin met the teutonic order
[ Voor 62% gewijzigd door regi op 31-05-2014 13:52 ]
Dat is ook een lastige om mee te beginnen omdat je in het vaarwater van werkelijk iedereen om je heen zit, elk land heeft provincies van jou op het oog en niemand in je directe omgeving wil ally met je worden. Teutonic is echt een lastige om mee te beginnen. De keer dat ik het gespeeld heb, heb ik het wel vol kunnen maken maar het was erg lastig. Beter is om met Brandenburg te beginnen en dan Prussia te vormen want dan heb je een overvloed aan allies en een fantastische beginpositie.regi schreef op zaterdag 31 mei 2014 @ 12:30:
Lijkt me een goed plan. Maar hoe gaat dat precies in zijn werk dan?
Baah lekker begin met the teutonic order. Polen start een oorlog tegen mij, en zijn allies waren lithuania en muscovy. En al mijn allies waren op dat moment al in oorlog, dus meteen kon ik al provincies inleveren
.
Gaat nu redelijk goed. Zit in de hre nu, heb bijna alle gebieden van de livonian order en austria, denmark, en muscovy heb ik als allies. Dus nu bedenken ze zich wel als ze me willen aanvallen.
Nu bezig met prussia te vormen, en dan polen maar is aanvallen.
Ja toppie. Nu met de 1.6.1 hotfix en DLC is het spel er (weer) beter op geworden. Hele weekend zitten spelen, solo en multi, en werkt allemaal prima.4bit schreef op vrijdag 30 mei 2014 @ 14:05:
Seit 5.45. Uhr wird jetzt zurückgeschossen?regi schreef op zaterdag 31 mei 2014 @ 17:26:
[ Voor 25% gewijzigd door bstard op 02-06-2014 11:18 ]
Blub
Wat bedoel je daarmee bstard?
Ff kijken wat ik nu ga doen nu polen bijna niet bestaat. Wel vervelend dat denemarken 2 provincies heeft die ik nodig heb om duitsland te vormen. Ik wil denemarken eigenlijk niet verraden, ze hebben me zo vaak geholpen in oorlogen.
Ff kijken wat ik nu ga doen nu polen bijna niet bestaat. Wel vervelend dat denemarken 2 provincies heeft die ik nodig heb om duitsland te vormen. Ik wil denemarken eigenlijk niet verraden, ze hebben me zo vaak geholpen in oorlogen.
Ja, zo wordt je nooit een wereldleider, hèregi schreef op maandag 02 juni 2014 @ 13:22:
Ik wil denemarken eigenlijk niet verraden, ze hebben me zo vaak geholpen in oorlogen.
Vrienden verraden is in veel spellen soms nodig en vaak ook leuk, vooral in multiplayer. Hoewel je er wel mee moet oppassen, want anders krijg je al snel een 'backstabber'-reputatie waardoor je iedereen tegen je krijgt. In de EU4 multiplayer stream van Paradox viel in het tweede potje heel Europa Oostenrijk aan, omdat die speler de vorige keer een aantal keer mensen had verraden. In drie oorlogen was heel Oostenrijk van de kaart geveegd
Heb denemarken aangevallen en rusland hielp me mee. Dat was echt zielig voor denemarken, het was ong 140000 soldaten tegen 40000 van denemarken xD.
Wat me wel opvalt toen ik eenmaal prussia had gevormd als teutonic order alles zoveel makkelijker is, eerder had ik altijd te weinig manpower, polen en lithuanina die me continu aanvallen etc. Nu durft niemand meer wat tegen me nu ik prussia heb gevormd en bijna duitsland.
Wat me wel opvalt toen ik eenmaal prussia had gevormd als teutonic order alles zoveel makkelijker is, eerder had ik altijd te weinig manpower, polen en lithuanina die me continu aanvallen etc. Nu durft niemand meer wat tegen me nu ik prussia heb gevormd en bijna duitsland.
Seit 5 uhr 45 was de zin waarmee de WO2 begon: Duitsland (dmv een tierende Hitler) verklaarde de oorlog aan Polen verklaarde op 1-9-1939.regi schreef op maandag 02 juni 2014 @ 13:22:
Wat bedoel je daarmee bstard?
Blub
Aah zo, weer wat geleerd. Alleen ik wacht niet tot 1939 xD.
Heb EU4 in de aanbieding gekocht, verwachtend dat het een iets uitgebreide CIV game zou zijn, maar jesus is dit even wennen zeg. Werd vrij snel gereduceerd tot een vrijwel bankroete staat.
Tutorial hielp niet echt met voorbereiden op het echte spel.
Toch maar eens even inlezen her en der..
Howdy!
Welke nation ben je begonnen dan?
In het begin is echt heel lastig, je kan zoveel domme dingen doen waar je heel lang last van gaat hebben. Wel een aanrader om met een land te beginnen wat redelijk groot is, zodat je je beter kan verdedigen. Ben zelf kort geleden met de teutonic order begonnen, en dan haat zo ongeveer elk groot land om je heen jou. Moest al meteen wat inleveren in peace deals, maar de strategie is om zo snel mogelijk relation met austria, muscovy en denemarken hoog te hebben. En dan hun allemaal tot allie te maken, als je dat hebt gedaan de hre joinen, op dat moment laten landen zoals polen en lithuania je wel met rust.
In het begin is echt heel lastig, je kan zoveel domme dingen doen waar je heel lang last van gaat hebben. Wel een aanrader om met een land te beginnen wat redelijk groot is, zodat je je beter kan verdedigen. Ben zelf kort geleden met de teutonic order begonnen, en dan haat zo ongeveer elk groot land om je heen jou. Moest al meteen wat inleveren in peace deals, maar de strategie is om zo snel mogelijk relation met austria, muscovy en denemarken hoog te hebben. En dan hun allemaal tot allie te maken, als je dat hebt gedaan de hre joinen, op dat moment laten landen zoals polen en lithuania je wel met rust.
Burgundy, ik dacht even Nederland te vormen, maar door vroeg oorlog te voeren was mijn geld zo op en jan rap en zn ouwemoer ging in die oorlog mee dus voor ik het wist werd ik op 3 kanten aangevallen.
Ik lees dat Portugal voor beginners leuk is, dus die ga ik binnenkort maar eens proberen dan
Ik lees dat Portugal voor beginners leuk is, dus die ga ik binnenkort maar eens proberen dan
Howdy!
portugal is inderdaad wel een goed land om mee te beginnen (alliance met Castille en dan wordt je maarzo niet aangevallen)! En ik kan je aanraden om op youtube eens een let's play kijken, daar leer je best wel veel van (bijvoorbeeld van Arumba07, Quil18 of Shenryr).Seraphyn schreef op maandag 02 juni 2014 @ 20:56:
Heb EU4 in de aanbieding gekocht, verwachtend dat het een iets uitgebreide CIV game zou zijn, maar jesus is dit even wennen zeg. Werd vrij snel gereduceerd tot een vrijwel bankroete staat.
Ja idd, voor Paradox spellen moet je eerst een uurtje ofzo een lets play kijken. Zomaar de beuk erin zoals met Civ werkt hier niet heel productief
Blub
Portugal is goed om mee te beginnen maar Castile zelf ook hoor. Zeker als je de Iberian Wedding krijgt en Aragon je vassal wordt. Je wordt nooit echt heel sterk zoals Frankrijk of Oostenrijk maar je bent wel een dominante factor in het middel landsezee gebied, zeker als Napels niet onafhankelijk wordt van Aragon. Maar portugal zit wel goed, Spanje is en blijft eigenlijk altijd je ally dus wat dat betreft zit je veilig.
Weet iemand hoe dat kan dat elke keer als ik ulm aanval dat frankrijk de oorlog joined? Ulm en frankrijk zijn geen allies. Als ik op het diplomacie ding kijk haten frankrijk en ulm elkaar, dus wel raar dat ze elke keer ulm helpen.
Wat wel leuk is naples vroeg om royal mariage en alliantie, ik accepten en 2 sec later zat ik in een personal union. Dus als een beetje meezit heb ik straks ook zo ongeveer alle provincies in italie.
Alleen het enige probleem is frankrijk momenteel. Nog ff bedenken wat ik daar aan ga doen.
Wat wel leuk is naples vroeg om royal mariage en alliantie, ik accepten en 2 sec later zat ik in een personal union. Dus als een beetje meezit heb ik straks ook zo ongeveer alle provincies in italie.
Alleen het enige probleem is frankrijk momenteel. Nog ff bedenken wat ik daar aan ga doen.
[ Voor 39% gewijzigd door regi op 04-06-2014 01:14 ]
Elke keer? Dan heeft je dat een hoop gekost, of geen ironman en savescummen? Anyway ik vermoed dat Ulm een allie heeft die veel sterker dan dit staatje is, die wordt dan warleader, en die mag op haar beurt ook haar allies inroepen. Chaining. Dit heeft volgens mij ook geen harde limiet. In theorie kan een nieuwe warleader dus bv France inroepen, en die kan op haar beurt ook weer de allies erbij halen.regi schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 00:52:
Weet iemand hoe dat kan dat elke keer als ik ulm aanval dat frankrijk de oorlog joined? Ulm en frankrijk zijn geen allies. Als ik op het diplomacie ding kijk haten frankrijk en ulm elkaar, dus wel raar dat ze elke keer ulm helpen.
En nee, dit valt (voor mij) nooit met 100% zekerheid vooraf te bepalen. Sommige alliances zijn op het randje, en weet je van tevoren niet zeker of degene die je aanvalt warleader blijft, of dat een allie die eer krijgt.
*edit* een andere wat onwaarschijnlijkere optie is dat Frankrijk de keizer van de HRE is geworden?
[ Voor 5% gewijzigd door bstard op 04-06-2014 09:49 ]
Blub
Nee hesse is de hre. Denk dat het komt door bohemia dan, dat zij warleader worden en bohemia is vriendjes met frankrijk.
Klopt de oorlog heeft mij 200k manpower gekost, maar heb heel wat leuks aan de peacedeal overgehouden. Grote stukken van bohemia en flink veel geld van frankrijk. Dus hoefde savegame niet te herladen. Ben nu bezig een giga oorlog voor te bereiden op frankrijk, heb op moment bijna 200000 troepen en manpower van 200000. Als ik rusland en savoy nog mee kan krijgen lopen we samen tegen de 350k soldaten aan.
Klopt de oorlog heeft mij 200k manpower gekost, maar heb heel wat leuks aan de peacedeal overgehouden. Grote stukken van bohemia en flink veel geld van frankrijk. Dus hoefde savegame niet te herladen. Ben nu bezig een giga oorlog voor te bereiden op frankrijk, heb op moment bijna 200000 troepen en manpower van 200000. Als ik rusland en savoy nog mee kan krijgen lopen we samen tegen de 350k soldaten aan.
Ik ben nu als Byzantium bezig en zit nu rond 1600. Zonder bewezen strategie aan de game begonnen en probleemloos overleefd tot het punt dat ik flink heb kunnen uitbreiden. De ottomans hebben me nooit lastig gevallen ondanks ze wel de missies hadden om mijn gebieden in te nemen. De mameluks wel een probleeem maar waren uiteindelijk te zwak om echt gevaarlijk te zijn. Het enige probleem waar ik in het begin tegen aan liep was een zeer snel oprukkende venice wat de halve balkan in nam. Kort daarop verovede ik al hun eilanden toen ze op hun zwakst waren. Interne problemen zorgde er voor dat het gebied ook weer snel uit elkaar viel in zijn oorspronkelijke landen. Maar dat was wel een serieuze bedreiging als venice was blijven bestaan in die vorm.
Ik bezit nu heel griekenland weer, plus alle griekse eilanden, en een groot deel van de balkan. Tevens het griekse deel van de krim, georgië, trebizont, alles rond alexandrië en de holylands. Die zijn jammer genoeg overseas maar ik kreeg de missies en dus claims zonder daar moeite voor te doen. Ik ga nu Antioch innemen wat ook weer een missie is en binnen nu en 30 jaar ook westelijk anatolië om de boel aan elkaar te breien. Omdat ik tot 1570 ofzo force limit van 36 zat kon ik weinig maar zit nu op 60 en kan mezelf bedruipen zonde afhankelijk te zijn van allies. Moet wel zeggen sinds de update doen die toch al weinig of nooit mee. Alleen Rusland helpt me af en toe.
Ik bezit nu heel griekenland weer, plus alle griekse eilanden, en een groot deel van de balkan. Tevens het griekse deel van de krim, georgië, trebizont, alles rond alexandrië en de holylands. Die zijn jammer genoeg overseas maar ik kreeg de missies en dus claims zonder daar moeite voor te doen. Ik ga nu Antioch innemen wat ook weer een missie is en binnen nu en 30 jaar ook westelijk anatolië om de boel aan elkaar te breien. Omdat ik tot 1570 ofzo force limit van 36 zat kon ik weinig maar zit nu op 60 en kan mezelf bedruipen zonde afhankelijk te zijn van allies. Moet wel zeggen sinds de update doen die toch al weinig of nooit mee. Alleen Rusland helpt me af en toe.
Begin is wel lastig als byzantium. Maar als je dat overleeft is het leuk spelen, in mijn laatste game had ik zo ongeveer alle provincies van het romeinse rijk op zijn top
.
Nu een leuke oorlog tegen de ottomanen als duitsland. De ottomanen vonden het grappig om mijn allie rusland aan te vallen, alleen waren ze vergeten dat rusland ook allie is met frankrijk xD. Op het moment wordt het hele ottomaanse rijk gecarpet sieged, oorlog van 400k legers tegen nog geen 100k
.
Baah ik moet echt iets verzinnen tegen frankrijk, die lui zijn allie met zo ongeveer iedereen
.
Wat een kut systeem ga ik in oorlog staat dat russia mee doet(groen vinkje) weigeren ze ineens. En is de alliance kapot, van bijna +200 naar 60 oid
.
[afbeelding]
mijn duitsland
.
Nu een leuke oorlog tegen de ottomanen als duitsland. De ottomanen vonden het grappig om mijn allie rusland aan te vallen, alleen waren ze vergeten dat rusland ook allie is met frankrijk xD. Op het moment wordt het hele ottomaanse rijk gecarpet sieged, oorlog van 400k legers tegen nog geen 100k
Baah ik moet echt iets verzinnen tegen frankrijk, die lui zijn allie met zo ongeveer iedereen
Wat een kut systeem ga ik in oorlog staat dat russia mee doet(groen vinkje) weigeren ze ineens. En is de alliance kapot, van bijna +200 naar 60 oid
[afbeelding]
mijn duitsland
[ Voor 49% gewijzigd door regi op 05-06-2014 12:32 ]
Kan je geen andere image uploader gebruiken...
Die NSFW advertentie "moeder wil een lul" is niet zo fijn hier op het werk ;-) Er zijn zoveel goede alternatieven, imgur, picassa, steam zelf, you name it...
Die NSFW advertentie "moeder wil een lul" is niet zo fijn hier op het werk ;-) Er zijn zoveel goede alternatieven, imgur, picassa, steam zelf, you name it...
lol jah dat was even schrikken. Wel een dik Germany, dat zou toch haast die Frencies wel aan moeten kunnen zou je denken? De duitse idears zijn zo OP, in combinatie met de military idears en eventjes een paar Policies aanzetten (leuk nieuwtje van WoN/1.6 imo) en Europa in vuur zetten.Shodan schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 08:41:
Kan je geen andere image uploader gebruiken...
Blub
Oooh soory, ik krijg thuis die advertenties namelijk niet. Gooi hem wel op een andere site.
Eindelijk van het probleem frankrijk af. Ik zat in een oorlog voor een pu met rusland, en frankrijk had geen menpower meer. In 50 jaar is rusland mijn land.
Baah net een lelijk event van -6 stability
Baah net een lelijk event van -6 stability
[ Voor 13% gewijzigd door regi op 09-06-2014 23:58 ]
Lelijk als in de Peasants' Wars? Dat is een van de naarste in het spel jah. Je kan de kans dat die komt wel proberen laag te houden, maar dat lukt niet altijd.
Blub
Gister ook wel een leuk spel afgerond
, in multiplayer gestart als Genoa en een vriend als The Hansa. Ik moet zeggen we hebben Europa mooi opgedeeld al zeg ik het zelf. Op het eind is het alleen wel lastig om een alliance te behouden door de border friction die zo'n lange grens oplevert.
admin efficiency + coring cost bonussen van admin ideas / italian ideas zorgen er op het eind voor dat ik al het land van de ottomans (Griekenland, anatolia, levant + arabian peninsula) in 3 oorlogen heb kunnen overnemen. Gedurende de truce kun je dan alles coren + nieuwe claims maken.
Oh ja op het eind hebben we ook nog maar 2 kanalen gebouwd: Suez en het Kiel kanaal
Klik op de plaatjes voor een grote versie

admin efficiency + coring cost bonussen van admin ideas / italian ideas zorgen er op het eind voor dat ik al het land van de ottomans (Griekenland, anatolia, levant + arabian peninsula) in 3 oorlogen heb kunnen overnemen. Gedurende de truce kun je dan alles coren + nieuwe claims maken.
Oh ja op het eind hebben we ook nog maar 2 kanalen gebouwd: Suez en het Kiel kanaal
Klik op de plaatjes voor een grote versie

Da's een dik Italy holy crap. Is ook weer wat nieuws aanstaande in EU4 land: Europa Universalis IV: Res Publica - Dev diary 1.
Blub
EU 4 is nu daily sale (-75%).
Zelf wacht ik nog even, ben druk bezig met CK2 en vicky 2. Dit omdat de meeste DLC niet in de aanbieding is en bij Paradox games zijn de expansies gewoon een must have omdat ze het spel vaak veel beter maken. Ik wacht even op een sale waarbij alle DLC er ook bij komt
.
Mijn tip zou dus zijn: Koop victoria 2 of CK 2 met alle expansies wanneer die in de sale zijn. En kan je volgende steam sale hopelijk EU 4 kopen met expansies.
Zelf wacht ik nog even, ben druk bezig met CK2 en vicky 2. Dit omdat de meeste DLC niet in de aanbieding is en bij Paradox games zijn de expansies gewoon een must have omdat ze het spel vaak veel beter maken. Ik wacht even op een sale waarbij alle DLC er ook bij komt
Mijn tip zou dus zijn: Koop victoria 2 of CK 2 met alle expansies wanneer die in de sale zijn. En kan je volgende steam sale hopelijk EU 4 kopen met expansies.
[ Voor 22% gewijzigd door Postius op 26-06-2014 19:42 ]
GoT Warhammer Community op steam http://steamcommunity.com/groups/got40k
Bij Victoria II klopt het inderdaad dat de DLC's wel een must-have zijn.Postius schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 19:39:
EU 4 is nu daily sale (-75%).
Zelf wacht ik nog even, ben druk bezig met CK2 en vicky 2. Dit omdat de meeste DLC niet in de aanbieding is en bij Paradox games zijn de expansies gewoon een must have omdat ze het spel vaak veel beter maken. Ik wacht even op een sale waarbij alle DLC er ook bij komt.
Bij CK2 en EU4 is dat echter in mijn ogen niet het geval. Die volgen namelijk het 'nieuwe' update-ritme van Paradox, waarbij bij elke DLC ook de basisgame een gratis update krijgt. Ik heb enkel de basis CK2-game zonder uitbreidingen en ik moet zeggen dat die ook heel goed bevalt. Als je ook bijvoorbeeld de Vikingen wil spelen, of een eerder startpunt wil hebben of meer uitgebreide events voor de Byzantijnen of Moslims, dan is een DLC wel nodig. Maar de basis game is ook prima te spelen en je kunt later altijd nog een DLC erbij halen.
Bij EU4 is de basis-game ook al enorm ontwikkeld ten opzichte van de eerste release. Zie bijvoorbeeld de release notes van 1.6, en dan onder 'Major Free features'. Bij elke DLC komt er ook een hele lading gratis nieuwe features bij.
Mijn tip is dus juist om de basis-game te kopen in sale (want daar heb je ook al enorm veel plezier van) en dan later DLC's te kopen
En er zijn voor CK2 en EU4 zoveel uitbreidingen dat ik me af vraag hoe vaak er een sale is met alle uitbreidingen. Want dat zijn er ondertussen al heel veel.
Je kan EU4 (en CK2) prima spelen zonder DLC, tenzij je graag exotische facties wil spelen. De talloze cosmetische DLC heb je al helemaal niet nodig. Zoals de vorige poster aangeeft stopt Paradox tegenwoordig de meeste content van de niet-cosmetische DLC gratis in vanilla. Prijzenswaardig. Ik zou eigenlijk niemand aanraden om gelijk met DLC te beginnen, want zonder introductie wordt het er dan echt niet makkelijker op.
"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi
Tja ik zou niemand willen aanraden om het zonder te doen!Shabbaman schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 12:00:
Je kan EU4 (en CK2) prima spelen zonder DLC, tenzij je graag exotische facties wil spelen. De talloze cosmetische DLC heb je al helemaal niet nodig. Zoals de vorige poster aangeeft stopt Paradox tegenwoordig de meeste content van de niet-cosmetische DLC gratis in vanilla. Prijzenswaardig. Ik zou eigenlijk niemand aanraden om gelijk met DLC te beginnen, want zonder introductie wordt het er dan echt niet makkelijker op.
En ik weet prima hoe paradox spellen werken. Tuurlijk heb je alle DLC niet nodig maar als je het eenmaal met hebt gespeeld wil je gewoon niet meer terug omdat het zoveel beter is.
Ik zou eigenlijk niemand aanraden om paradox games zonder DLC te spelen aangezien het 9 van de 10 keer gewoon de basis gameplay aanpakt. Nee het moet en hoeft niet en je kan CK2 prima spelen met alleen het basis pakket. Maar het is niet echt de optimale of leukste ervaring.
En er komt vanzelf een sale voor een gold pack o.i.d. die komt er namelijk altijd.
GoT Warhammer Community op steam http://steamcommunity.com/groups/got40k
IMO lekker met 't basis spel beginnen. Is het nix voor je dan niet getreurd. Wordt je erdoor gegrepen, dan verzamel je de DLC erbij. En na wat uurtje spelen kan je ook beter inschatten wat je wel en niet wilt. Op Steam wordt DLC nogal belabberd afgehandeld: Paradox spellen zouden categorien voor DLC moeten hebben: cosmetisch, gameplay, muziek.
Blub
Daar ben het niet mee eens. Voor alle spellen vanaf CK2 en EU4 stoppen ze júist de basis gameplay dingen in de gratis patches. Toevoegingen die niet de standaard gameplay aanpakken komen in een DLC terecht. Voorbeeld zijn de koloniale landen in EU4, en in bijvoorbeeld CK2 hebben de moslims ook zonder de Moslim DLC alle functies, je kan alleen niet als moslim spelen (maar het interacteert wel anders als christelijk land zijnde). En de Noorse landen hebben ook alle functies van The Old Gods, alleen kun je ze niet spelen (maar wel het slachtoffer worden van bv. raids).Postius schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 12:07:
[...]
Tja ik zou niemand willen aanraden om het zonder te doen!
En ik weet prima hoe paradox spellen werken. Tuurlijk heb je alle DLC niet nodig maar als je het eenmaal met hebt gespeeld wil je gewoon niet meer terug omdat het zoveel beter is.
Ik zou eigenlijk niemand aanraden om paradox games zonder DLC te spelen aangezien het 9 van de 10 keer gewoon de basis gameplay aanpakt. Nee het moet en hoeft niet en je kan CK2 prima spelen met alleen het basis pakket. Maar het is niet echt de optimale of leukste ervaring.
En er komt vanzelf een sale voor een gold pack o.i.d. die komt er namelijk altijd.
Zelfde geld voor EU, voor Wealth of Nations waren er zelfs twee Dev Diaries met gratis features.
Ik zou zeggen dat de games leuker zijn met uitbreidingen (want daarmee kun je bijvoorbeeld andere landen spelen of heb je meer instelmogelijkheden, zoals de random new world) maar niet beter, omdat de dingen die de game beter (gebalanceerd) maken juist in de gratis patches komen.
Dat is was een mooi Itady game denk ik! Begonnen als Venetie?
Helaas is mijn SSD gecrashed, maar ik had 2 extreem goede games. 1x venetie, werd HRE, en alle provinces tot en met India. En 1 keer Sweden, was ook Emperor en mijn land liep van britannie tot en met Japan.. Had nog 100 jaar over om te spelen, maar werd echt een flinke bult micromanagement
Helaas is mijn SSD gecrashed, maar ik had 2 extreem goede games. 1x venetie, werd HRE, en alle provinces tot en met India. En 1 keer Sweden, was ook Emperor en mijn land liep van britannie tot en met Japan.. Had nog 100 jaar over om te spelen, maar werd echt een flinke bult micromanagement
War is the only proper school of the surgeon.
volgende keer gewoon iron men proberen kun je ook je savegames niet kwijtraken
nope ben begonnen als GenoaSerealKiller schreef op zondag 06 juli 2014 @ 17:00:
Dat is was een mooi Itady game denk ik! Begonnen als Venetie?
de coring cost reduction + admin efficiency op het eind is echt nice!
Wat dat duitsland daar in cario en die andere provincies? Wel een beetje vreemde plek om provincies te hebben.
tsja... het was een co-op multiplayer met een huisgenoot die wilde graag kanalen bouwen die had te veel gold en niet genoeg monarch points om overal gebouwen te spammenregi schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 02:57:
Wat dat duitsland daar in cario en die andere provincies? Wel een beetje vreemde plek om provincies te hebben.
Voor de liefhebbers weer wat extra content voor EU4:
Europa Universalis IV: Res Publica
Europa Universalis IV: Republican Music Pack
Europa Universalis IV: Indian Ships Unit Pack
Europa Universalis IV: Indian Subcontinent Unit Pack
Europa Universalis IV: Res Publica
Europa Universalis IV: Republican Music Pack
Europa Universalis IV: Indian Ships Unit Pack
Europa Universalis IV: Indian Subcontinent Unit Pack
Blub
Verwijderd
Dit spel wordt alleen maar slechter met elke update.
Serieus ... Wtf- Truce length now scales to the amount of warscore taken in the peace, from 5 years at white peace to 15 years at 100% warscore.
Ik ben allang afgehaakt... Paradox is de laatste tijd Paradox niet meer. Extreem slechte QA, ondoordachte gameplay verandering, elke patch weer hotfixes nodig, dure DLC die niets toevoegd.
Ik zit zelf nog lekker MEIOU te spelen in EU3. Graphics doen we weinig.
Misschien wordt het ooit nog wat met EU4, EU3 is ook heel lang zwak geweest, maar zie het eerlijk gezegd somber in. CK2 zijn ze ook 'naar de klote aan het helpen' de laatste tijd.
Jammer.
Misschien wordt het ooit nog wat met EU4, EU3 is ook heel lang zwak geweest, maar zie het eerlijk gezegd somber in. CK2 zijn ze ook 'naar de klote aan het helpen' de laatste tijd.
Jammer.
Klinkt eigenlijk als standaard-Paradox allemaal
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
CK2 blijft zeer leuk in mijn ogen, het aantal DLC is wat ridicuul aan het worden. CK2 start ik nog regelmatig op.
De richting waarmee ze gaan met EU4 kan mij niet bekoren (en mij met zijn er velen). Naar wat ik hoor komt het voornamelijk omdat ze EU4 willen balanceren voor multiplayer, terwijl ze wel hebben toegegeven dat het meeste volk MP nog niet heeft aangeraakt. Er zitten ook nog steeds een hoop rare design keuzes in. Bijgevolg heb ik al een hele tijd geen zin meer om deze op te starten. Heb beetje het gevoel dat ze bij Paradox niet weten welke richting ze uit willen met EU4.
Langs de andere kant blijft het een kleine developer die een nichemarkt bedient en dus bijgevolg het met niet zo veel geld moet doen.
De richting waarmee ze gaan met EU4 kan mij niet bekoren (en mij met zijn er velen). Naar wat ik hoor komt het voornamelijk omdat ze EU4 willen balanceren voor multiplayer, terwijl ze wel hebben toegegeven dat het meeste volk MP nog niet heeft aangeraakt. Er zitten ook nog steeds een hoop rare design keuzes in. Bijgevolg heb ik al een hele tijd geen zin meer om deze op te starten. Heb beetje het gevoel dat ze bij Paradox niet weten welke richting ze uit willen met EU4.
Langs de andere kant blijft het een kleine developer die een nichemarkt bedient en dus bijgevolg het met niet zo veel geld moet doen.
Klinkt beetje als iemand die zijn zin niet krijgt. CK2 is inderdaad gaar, niet zozeer de features, maar simpelweg dat basics als Multi niet meer werken.Notlupus schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 09:21:
Ik ben allang afgehaakt... Paradox is de laatste tijd Paradox niet meer. Extreem slechte QA, ondoordachte gameplay verandering, elke patch weer hotfixes nodig, dure DLC die niets toevoegd.
Jammer.
EU4 daarentegen wordt steeds maar beter imo, ook deze DLC brengt weer veel verbeteringen: nieuwe idears, republic meganics, lading fixes en tuning. Hoop gepiep ook op forums, totdat men 't echt gaat spelen, en blijkt het best mee te vallen.
Blub
Er wordt nogal wat getweakt, maar het wordt er niet altijd beter van. Sinds Paradox heeft toegegeven dat hun afdeling kwaliteitszorg te weinig mensen heeft en eigenlijk alleen test met grote Europese landen is de beer op het forum ook wel los. Wel terecht overigens, want voor veel fans is de uitdaging om iets te doen met een OPM of landje buiten Europa. Rest of world is echter behoorlijk generft. Dat, en talloze bugs (zoals het nog steeds niet gefixt hebben van American Dream DLC) maakt Paradox weinig populair. Maar de klagers moeten gewoon eens iets van een andere ontwikkelaar spelen, dan houden ze wel op met zeuren
1.6 had idd een dikke nerve op de economie buiten Europa, maar 1.7 bufft dat gebied juist weer heel erg op technologie. Ik ben nu een OPN campaign aan het afronden, Utrecht, en ondertussen Keizen van de HRE. Werkt allemaal weer prima. CK2 durf ik niet eens meer aan te raken, en Viccy2 werkt nog steeds niet full screen.
Blub
Ach valt ook wel mee, als ik iets zat ben stop ik er gewoon mee. Is EU4 over een jaar of twee heerlijk speelbaar dan pak ik het weer op. Vermaak me prima met EU3 zoals ik al zei, niets mis mee toch?bstard schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 15:15:
[...]
Klinkt beetje als iemand die zijn zin niet krijgt. CK2 is inderdaad gaar, niet zozeer de features, maar simpelweg dat basics als Multi niet meer werken.
EU4 daarentegen wordt steeds maar beter imo, ook deze DLC brengt weer veel verbeteringen: nieuwe idears, republic meganics, lading fixes en tuning. Hoop gepiep ook op forums, totdat men 't echt gaat spelen, en blijkt het best mee te vallen.
Je kun Vicky 2 zeker wel fullscreen draaien. Mijn Documenten > Paradox Interactive > Victoria II > settings.txt, en dan Fullscreen op 'yes'.bstard schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 10:54:
[...] Viccy2 werkt nog steeds niet full screen.
Misschien heb je een mod met andere instellingen? Dan moet je in de submap van die mod die settings.txt aanpassen.
Overigens, 'nog steeds' op iets wachten voor Victoria is vrij makkelijk, want het spel wordt niet meer ontwikkeld
De bugs in 1.7 zijn nog wel redelijk irritant, maar toch is het spel wel speelbaar en ook leuker geworden. Voor degene die willen weten hoe een pro het spel speelt, kijk eens naar de Ryukyu-WorldConquest van DDR-Jake (in 1.7) hier.
Ik heb een vraag over coalitions. Ik speel als ottomans en ben al een tijd bezig provincies van mamluks over te nemen. Het leek mij nuttig om een coalitie tegen hen te beginnen, zodat anderen ook automatisch oorlog zouden voeren samen met mij.
Maar helaas bleek ik de mechanics van coalition niet goed begrepen te hebben. Ik probeerde steeds veel te veroveren en dan de provincies te annexeren, maar blijkbaar als je in een coalition zit kun je dus niet zomaar provincies over nemen. Alleen de claims die je hebt kun je overnemen. Ik kon dit nergens terug vinden in de wiki of op fora. Uiteindelijk kwam ik dus op deze post op reddit uit en blijkt dus dat je geen provincies kan claimen waar je geen claim op hebt. Ookal ben je als enige in een coalitie.
Ik vind het vreemd dat dit absoluut nergens vermeld wordt. Zelfs in de wiki staat dit niet beschreven. Hoe had ik dit dan in godsnaam moeten weten?
En bovendien, wat is dan het nut van een coalitie als aanvallende partij? Blijkbaar heb je er dus alleen wat aan als je je defensief opstelt. Anders moet je dus eerst op alle provincies claims fabriceren voordat je oorlog voert!?
Maar helaas bleek ik de mechanics van coalition niet goed begrepen te hebben. Ik probeerde steeds veel te veroveren en dan de provincies te annexeren, maar blijkbaar als je in een coalition zit kun je dus niet zomaar provincies over nemen. Alleen de claims die je hebt kun je overnemen. Ik kon dit nergens terug vinden in de wiki of op fora. Uiteindelijk kwam ik dus op deze post op reddit uit en blijkt dus dat je geen provincies kan claimen waar je geen claim op hebt. Ookal ben je als enige in een coalitie.
Ik vind het vreemd dat dit absoluut nergens vermeld wordt. Zelfs in de wiki staat dit niet beschreven. Hoe had ik dit dan in godsnaam moeten weten?
En bovendien, wat is dan het nut van een coalitie als aanvallende partij? Blijkbaar heb je er dus alleen wat aan als je je defensief opstelt. Anders moet je dus eerst op alle provincies claims fabriceren voordat je oorlog voert!?
coalities zijn dan ook bedoelt voor de kleinere/bedreigde landen. die vormen een blok tegen een groot agressief land als bescherming.
De wiki is dan ook geschreven door fans, en loopt vaak achter. Zeker door de vele patches geven velen het op om alles up to date te houden.
Coalities is inderdaad om overagressie van een land tegen te gaan. Als jij of een ander land te agressief wordt en te veel annexeerd ofzo, dan vormen andere nabije landen 1 blok tegen je. Vanaf dat 1 van de landen in oorlog gaat tegen het coalition doelwit, of coalition land in oorlog tegen 1 van de landen die in de coalition zitten, dan wordt al de rest van die coalition ook in de oorlog geroepen.
Coalities is inderdaad om overagressie van een land tegen te gaan. Als jij of een ander land te agressief wordt en te veel annexeerd ofzo, dan vormen andere nabije landen 1 blok tegen je. Vanaf dat 1 van de landen in oorlog gaat tegen het coalition doelwit, of coalition land in oorlog tegen 1 van de landen die in de coalition zitten, dan wordt al de rest van die coalition ook in de oorlog geroepen.
Victoria 2 is toch standaard full screen? Het is net naar windowed mode gaan dat wat .ini hacks nodig heeftChris7 schreef op zaterdag 26 juli 2014 @ 10:36:
[...]
Je kun Vicky 2 zeker wel fullscreen draaien. Mijn Documenten > Paradox Interactive > Victoria II > settings.txt, en dan Fullscreen op 'yes'.
Misschien heb je een mod met andere instellingen? Dan moet je in de submap van die mod die settings.txt aanpassen.
Overigens, 'nog steeds' op iets wachten voor Victoria is vrij makkelijk, want het spel wordt niet meer ontwikkeld. Dus je kunt de rest van je leven wel wachten
.
Jep standaard fullscreen idd. Maar dan gaat dat spel vreselijk flikkeren, dus moet ik 't spelen in windowed, en dat is bijzonder naar omdat het de muis niet vastpakt. Twee monitorren. Zal wel iets obscuurs met de video drivers zijn, maar ik heb 't opgegevens. Wachten op Viccy3.4bit schreef op maandag 28 juli 2014 @ 18:17:Victoria 2 is toch standaard full screen? Het is net naar windowed mode gaan dat wat .ini hacks nodig heeft
Something completely different: de catholieke republiek Kongo
[ Voor 16% gewijzigd door bstard op 29-07-2014 15:25 ]
Blub
Verwijderd
Waarom zou je ooit als Kongo spelen ?
Lijkt me extreem saai de eerste 200 jaar
Als mensen zich vervelen moet je maar eens naar DDRjake kijken op Youtube. Is bezig met de: "The Three Mountains" achievement (World conquest met Ryukyu ).
Geniaal hoe die elke versie weer allerlei exploits vindt. Deze keer heeft ie onder andere: onbeperkt admin en diplo points , geen coalitions tegen hem mogelijk en een heleboel gratis stabillity events.
Als mensen zich vervelen moet je maar eens naar DDRjake kijken op Youtube. Is bezig met de: "The Three Mountains" achievement (World conquest met Ryukyu ).
Geniaal hoe die elke versie weer allerlei exploits vindt. Deze keer heeft ie onder andere: onbeperkt admin en diplo points , geen coalitions tegen hem mogelijk en een heleboel gratis stabillity events.
Ja dat had ik ook al geschreven. Je leert echt een boel van DDRJake. Vooral het 'niet opgeven, alles is een kans'-denken. Nu als Connemara bezig en in een PU met France belandt... normaal gesproken zou ik ragequitten maar nu heb ik zoiets van wat als ik peasants laat revolten en een republiek wordt ;-). Kijken of het lukt!
Heb laatste dagen ook flink wat van die man zitten kijken, maar kan me niet echt bekoren. Hij heeft wel een aantal interessante ideeen maar hij loopt ook willens en weten vals te spelen waar dat mogelijk is. Dat had ie wel achterwege kunnen laten imo.
@Kongo: ben nu poging 5 bezig. Als je de national focus op Admin zet en een advisor inhuurt heb je exploration zo rond 1495, ligt aan de levensduur van je 1e leader, en ja dat is tot dan 5x speed saaie bedoeling. Diverse aanpakken zijn al gefaald, maar die archievement gaat lukken, al wordt het poging 20
@Kongo: ben nu poging 5 bezig. Als je de national focus op Admin zet en een advisor inhuurt heb je exploration zo rond 1495, ligt aan de levensduur van je 1e leader, en ja dat is tot dan 5x speed saaie bedoeling. Diverse aanpakken zijn al gefaald, maar die archievement gaat lukken, al wordt het poging 20
Blub
Ik ben zelf erg blij met de inland trade steering. In mijn Hansa game met ondertussen 11 merchants push ik trade vanuit oost Europa en noord Amerika naar Lubeck en mijn inkomsten zijn rond 1600 al 160 gold per maand. De totale waarde in de trade node overstijgt nu al 100 gold. Mijn tradepower is astronomisch in alle trade nodes waar ik aanwezig ben. Ik push bergen trade over land naar Neva en stuur het daarna door naar Lubeck. Wealth of Nations is echt een leuke uitbreiding om trade empires op te bouwen.
Ja, je kan nu ook Western Europe omzeilen door alles via Timbuktu te sturen. Tenminste, als je in Zuid-Europa zit.
Voor The Hansa is dat niet handig maar voor Genoa of Vinice wel, al kun je als Venice beter alles over Alexandrië drukken maar voor Genoa wel een handige route. Verder verbaas ik me altijd over The Hansa en hoe gemakkelijk je wel een economische grootmacht (meestal de grootste) kunt worden met slechts trade vanuit Europa te pushen, je hoeft het helemaal niet in China te zoeken. Al zal dit laatste trouwens wel ziekelijk veel opleveren voor een Merchant Republic.
Nadeel van The Hansa is dat je militair zwak bent. Je kunt hier een beetje in sturen maar vergeleken met landen die om je heen liggen is en blijft het moeilijk. Wat belangrijk is voor succes is alle tradepower provincies innemen en uitbouwen zodat je niet afhankelijk bent van grote hoeveelheden schepen die de nodes patrolen. Verder kun je goedkope provincies claimen en innemen. Ze kosten weinig, ook om te coren, leveren toch navel en militairy force limit op waar je chronisch tekort aan hebt. Verder is het leuk om je netwerk verder uit te bouwen zonder gelijk alles te moeten innemen.
Nadeel van The Hansa is dat je militair zwak bent. Je kunt hier een beetje in sturen maar vergeleken met landen die om je heen liggen is en blijft het moeilijk. Wat belangrijk is voor succes is alle tradepower provincies innemen en uitbouwen zodat je niet afhankelijk bent van grote hoeveelheden schepen die de nodes patrolen. Verder kun je goedkope provincies claimen en innemen. Ze kosten weinig, ook om te coren, leveren toch navel en militairy force limit op waar je chronisch tekort aan hebt. Verder is het leuk om je netwerk verder uit te bouwen zonder gelijk alles te moeten innemen.
Veel mensen hebben vaak de misconceptie dat Nederland zo rijk werd in de gouden eeuw door de handel met het verre oosten en Amerika… Terwijl in feite “we” zo rijk werden door graan handel… het werd verbouwt in Polen en wij verhandelden het naar west europa… Je kunt meer verdienen met iets dat goedkoop is en iedereen nodig heeft dan met een luxe productSteffy schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 13:26:
Voor The Hansa is dat niet handig maar voor Genoa of Vinice wel, al kun je als Venice beter alles over Alexandrië drukken maar voor Genoa wel een handige route. Verder verbaas ik me altijd over The Hansa en hoe gemakkelijk je wel een economische grootmacht (meestal de grootste) kunt worden met slechts trade vanuit Europa te pushen, je hoeft het helemaal niet in China te zoeken. Al zal dit laatste trouwens wel ziekelijk veel opleveren voor een Merchant Republic.
Ik vind sommige dingen wel jammer van eu4
The hansa factie bestond niet in die vorm vroeger het was een handels confederatie zie hielden zich meer bezig met handel… waarbij de deelnemende steden onafhankelijk terwijl in mijn eu4 games de hansa vaak een flink gebied van Duitsland in neemt.. wat ik jammer vind… het was nooit een echte staat oid…
De Hanse zakte in elkaar doordat zweden en Denemarken hun eigen handels positie verbeterden…
Daarnaast is bijv het gebied Danzig veel te groot. Danzig werd na de Teutonen een vrije stad en de omliggende gebieden werden onderdeel van de Teutonen daarna polen en daarna Pruisen… Danzig werd overigens lid van de hanze…
O en nog iets... sommige culturen ontbreken zoals slowaaks... en als ik "culture conversion" doe voel ik mij een beetje als Hitler...
Of stalin...
Flikkeren heb ik dan weer bij Crusader Kings II op fullscreen. Windowed gaat het prima.bstard schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 15:22:
[...]
Jep standaard fullscreen idd. Maar dan gaat dat spel vreselijk flikkeren, dus moet ik 't spelen in windowed, en dat is bijzonder naar omdat het de muis niet vastpakt. Twee monitorren. Zal wel iets obscuurs met de video drivers zijn, maar ik heb 't opgegevens. Wachten op Viccy3.
Tja, maar er moeten natuurlijk bepaalde keuzes gemaakt worden om het een speelbaar spel te houden. Helemaal historisch verantwoord wordt het nooit natuurlijk, hoewel ze het vrij goed benaderen. En doordat je honderden jaren speelt gaat het toch niet zoals het echt is gegaan.klaw schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 14:53:
[...]
Ik vind sommige dingen wel jammer van eu4
The hansa factie bestond niet in die vorm vroeger het was een handels confederatie zie hielden zich meer bezig met handel… waarbij de deelnemende steden onafhankelijk terwijl in mijn eu4 games de hansa vaak een flink gebied van Duitsland in neemt.. wat ik jammer vind… het was nooit een echte staat oid…
De Hanse zakte in elkaar doordat zweden en Denemarken hun eigen handels positie verbeterden…
Daarnaast is bijv het gebied Danzig veel te groot. Danzig werd na de Teutonen een vrije stad en de omliggende gebieden werden onderdeel van de Teutonen daarna polen en daarna Pruisen… Danzig werd overigens lid van de hanze…
Overigens was de Hanze ook een defensief verbond, en konden verschillende van de Duitse steden op elkaars leger vertrouwen. In EU4 is dat dan weergegeven als één land.
In EU3 had je toch de Hanseatic trade league of zo iets? Dat is er nu uitgehaald. Dus ik denk wel dat ze met het idee gespeeld hebben, maar uiteindelijk bij deze oplossing zijn gekomen bij EU4
Nee, in EU3 was de Hanze ook al een apart land. Heb er veel ruzie mee gehad toen ik als Frankfurt speelde, dus dat weet ik zekerSerealKiller schreef op zaterdag 02 augustus 2014 @ 10:26:
In EU3 had je toch de Hanseatic trade league of zo iets? Dat is er nu uitgehaald. Dus ik denk wel dat ze met het idee gespeeld hebben, maar uiteindelijk bij deze oplossing zijn gekomen bij EU4
Het is nu eenmaal erg moeilijk om de ingewikkelde constructies die vroeger bestonden perfect weer te geven. Toch proberen ze sommige dingen al beter te maken, zoals de Colonial Nations en Trade Companies, dat benaderd al meer hoe het er in het echt aan toe ging. Maar ach, uiteindelijk is het belangrijkste dat het een leuk en goed speelbaar spel is.
Die colonial nations werken alleen voor geen meter imo. Geven nauwelijks trade/geld af, en rommelen maar wat aan. In vanilla EU4 kreeg je waar voor je geld als je de Amerika's koloniseerde; nu is het slecht een kleurtje op de map en lastig te verdedigen. Hopelijk wordt dit nog eens goed aangepakt in een patch.Chris7 schreef op zaterdag 02 augustus 2014 @ 13:10:
[...]Toch proberen ze sommige dingen al beter te maken, zoals de Colonial Nations en Trade Companies, dat benaderd al meer hoe het er in het echt aan toe ging. Maar ach, uiteindelijk is het belangrijkste dat het een leuk en goed speelbaar spel is.
Blub
Op zich zou een Hansa niet zo heel moeilijk zijn te maken…Chris7 schreef op zaterdag 02 augustus 2014 @ 13:10:
[...]
Nee, in EU3 was de Hanze ook al een apart land. Heb er veel ruzie mee gehad toen ik als Frankfurt speelde, dus dat weet ik zeker.
Het is nu eenmaal erg moeilijk om de ingewikkelde constructies die vroeger bestonden perfect weer te geven. Toch proberen ze sommige dingen al beter te maken, zoals de Colonial Nations en Trade Companies, dat benaderd al meer hoe het er in het echt aan toe ging. Maar ach, uiteindelijk is het belangrijkste dat het een leuk en goed speelbaar spel is.
Als je stads staten hebt dan kunnen die zich aansluiten bij de hanze waarbij ze een trade boost krijgen en een boost voor hun scheepsaantallen krijgen. Het land met de meeste inkomen zou dan de leider moeten zijn…
En zolang de hanse een sterke positie heeft is het aantrekkelijk om er bij te blijven als die zwakker word gaan steeds meer steden weg. Ook zouden het centrale handels punt van landen die niet erg veel inkomsten van handel hebben ook erbij kunnen…
Ze geven toch trade power af? 60% dacht ik… de rest moet je met schepen doen...bstard schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 10:06:
[...]
Die colonial nations werken alleen voor geen meter imo. Geven nauwelijks trade/geld af, en rommelen maar wat aan. In vanilla EU4 kreeg je waar voor je geld als je de Amerika's koloniseerde; nu is het slecht een kleurtje op de map en lastig te verdedigen. Hopelijk wordt dit nog eens goed aangepakt in een patch.
CN's maken het wel een stukje lastiger, omdat ze een beetje oorlog gaan voeren. Voor je het weet komt het moederland van je tegenstander ze helpen en ben je ineens in oorlog met Frankrijk. Feest! Maar je kan er wel goed aan verdienen: je krijgt een significante tradepower-transfer, waardoor het makkelijk is om de sterkste te worden in een tradenode. Dus zorg voor een kolonie in de Caraiben of Chesapeake trade nodes. Zodra je eenmaal een CN hebt kan je lekker beginnen met indianen uitroeien, omdat je die provincies dan automatisch aan je CN geeft. Dat scheelt weer cores maken. Op die manier kan je een grote CN opbouwen, die niet zo makkelijk door een buurman wordt ingepikt. En je kan er ook nog aardig wat aan verdienen: in mijn huidige game als Portugal krijg ik twee keer zoveel aan tariffs (68.75 gpm) binnen dan aan tax (30.72 gpm). Van overzeese provincies krijg je toch nauwelijks tax of manpower, dus wat dat betreft vind ik CN en trade companies wel prima.
^^ Dan deed ik iets verkeerd denk ik. Maar het is ook niet mijn ding, overal losse plukjes land.
Meer van de landmasses, zoals van 't weekend Kongo poging 7. Gisteren avond maar gaan slapen toen France in een PU onder me kwam en een dikke war in Europa daarover losbrak. Maar ziet er wel rooskleurig uit dat deze ronde de archievement binnen handbereik is.
Meer van de landmasses, zoals van 't weekend Kongo poging 7. Gisteren avond maar gaan slapen toen France in een PU onder me kwam en een dikke war in Europa daarover losbrak. Maar ziet er wel rooskleurig uit dat deze ronde de archievement binnen handbereik is.
Blub
Je moet ook proberen om een grote CN te maken, ipv een paar kleintjes. En wel de tariffs verhogen tot liberty desire richting de 50% gaat.
En dan dacht je alles wel gezien te hebben in EU4
Nu maar hopen dat die shit storm in Europa blijft en dat de traditie dat niemand in Afrika is geintereseerd zich voortzet.
Blub
Woohoo! Bijzonder leuke campaign Kongo als je eenmaal on the roll bent, maw als je die moslim landjes in het noorden kan aanpakken en de zuid kaap heb kunnen colonizeren voordat die vieze Iberiers er zitten. Er zitten nog onverwacht veel eilandjes bij Afrika, dat kostte nog de meeste moeite aangezien de vloten van de Europeanen ongenaakbaar zijn. Ook onverwachts goed die laatste twee infantrie units, vanaf westernized african infantry. Dan kan je ineens wel die westerse legertjes aan. (http://www.eu4wiki.com/images/d/dd/Continent_map.png)
Blub
Sinds een week verslaafd geraakt aan dit spel!
Nu heb ik al wat informatie gelezen, maar nu blijf ik met nog een vraag zitten.
Zijn alle gebouwen nodig in je provincie? Of kun je beter per provincie een lijn qua gebouwen kiezen.
Zijn alle gebouwen nodig in je provincie? Of kun je beter per provincie een lijn qua gebouwen kiezen.
Je moet alleen bouwen wat nodig is. Heb je provincies met een hoge tradepower dan bouw je die voor trade uit, kust provincies zonder noemenswaardige tradepower kunnen afhankelijk van hun taxbase het beste benut worden voor bijvoorbeeld het verhogen van de navel forcelimit, zelfde geld voor niet kust provincies met een lage taxbase, die kunnen het beste de land forcelimit verhogen. Productie verhogen doe je alleen in provincies met interessante dure grondstoffen en niet bij bijvoorbeeld graan. Natuurlijk is het zo dat als je zwemt in de punten en het geld en je moet punten kwijt omdat je op 999 zit dan kan het natuurlijk altijd. Maar het is niet verstandig alles te maken.
Wat is de truc? Word je niet stinkend rijk zodra je de goudmijnen van Mali hebt veroverd (en nog veel rijker zodra de handel via de Kaap op gang komt? Expansionism als eerste NI?bstard schreef op woensdag 06 augustus 2014 @ 09:46:
[afbeelding]
Woohoo! Bijzonder leuke campaign Kongo als je eenmaal on the roll bent, maw als je die moslim landjes in het noorden kan aanpakken en de zuid kaap heb kunnen colonizeren voordat die vieze Iberiers er zitten. Er zitten nog onverwacht veel eilandjes bij Afrika, dat kostte nog de meeste moeite aangezien de vloten van de Europeanen ongenaakbaar zijn. Ook onverwachts goed die laatste twee infantrie units, vanaf westernized african infantry. Dan kan je ineens wel die westerse legertjes aan. (http://www.eu4wiki.com/images/d/dd/Continent_map.png)
0. Hele campaign gefocused op Admin en militairy techs, national focus op Admin. Je krijgt ladingen nieuwe provincies die gecore'ed moeten worden, en stability kan je eigelijk niet negatief hebben. Tot punt 5 geen stability verhogen: als er rebels ofzo komen prima, die laten winnen en sta je weer op stab 0.Shabbaman schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 16:44:
[...]
Wat is de truc? Word je niet stinkend rijk zodra je de goudmijnen van Mali hebt veroverd (en nog veel rijker zodra de handel via de Kaap op gang komt? Expansionism als eerste NI?
1. Leger disbanden, admin +1 advisor inhuren, mogelijk eentje military, en 5x speed naar Exploration (diplo points), en deze ophogen naar +20 Global settler increase.
2. Zo snel als je kan naar het zuiden colonizeren zodat je voor Castille/Portugal die rijke en makkelijk te colonizeren provs hebt. (oh en in de tropen colonizen: stuur je colonist, komen 10 mensen bij, en haal 'm direct weg, opnieuw sturen)
3. Als je wat inkomen hebt na een paar nieuwe colonies een leger maken, en zonder CB Hausa in het noorden vassalen (ik had mazzel: Hausa had nog 1 prov over tussen Songhai en Kalim nogiets, zodat ik daar door kon verroveren. Ander moet je nog 1x zonder cb aanvallen), de rest claimen en oprollen
4. Catholiek worden als je dat event krijgt, en vriendjes worden met een westers land dat het dichtbij is, EN land heeft buiten een trade compagny. TC's tellen niet meer voor het westernizen nml: in het zuiden zal je snel grenzen aan Castille/Portugal, maar heb je geen moer aan.
5. Moslims als Mali etc oprollen
6. Colonizeren naar Algiers, en hopelijk bestaat daar aan de noordkust nog een moslim staat, zodat je daar richting Egypte kan.
7. Westernizen. Je hebt nu een redelijk inkomen, dus zal westernizen niet heel erg snel gaan, maar dat is juist aangenaam. 6/7/8 punten per maand, zodat je nog overhoud om de jaarlijke events af te handelen.
8. Zodra je land hebt aan de noordkust van Afrika vriedjes worden met France of Austria of welke catholieke staat dan ook DIE GEEN LAND IN AFRIKA heeft en wel dikke bak legers.
9. Zodra je mil tech 26 hebt of een mooie opportunity: de relaties met Portugal en/of Castille afbreken, en hun samen met je backup uit Europa oprollen. De AI blijft opvallend weg uit Afrika als ze in hun thuisland lastig gevallen worden door een France ofzo.
9. Je land super stabiel houden: culture converten, stab +1 of hoger, snel corren: je hebt nu een land dat te groot is om overal rebels te krijgen, je legers lopen niet snel genoeg, dus is het belangrijk dat er geen gezeur is. Diplo power -> culture conversie. Geen vloot, geen trade. Niet nodig.
10. Tricky zijn alle eilandjes: je hebt geen vloot, of naw: je bent geen partij voor Europese vloten, dus moet het sneaky. Twee vlootjes van stuk of 8 transports en twee eilanden tegelijk proberen te berijken zodat eentje altijd wel lukt. Overal eilandjes, tot onder India
11. Ik had als laatste wat problemen met France, ze hadden nog wat land in Afrika, maar bleek achteraf redelijk simpel.
Inkomen was wel ok, genoeg om veel kanonnen te houden: verhouding 2:1:2 infantry:cavalry:canons. Die canonnen zijn erg duur, maar die zijn gelijk aan westerse units. Daar moet je 't van hebben tot tech 26 (westernized african meuk).
Hmm dat was het wel zo;n beetje
Ik maak meestal alle tier1 gebouwen ( de simpelste) overal. Daarna zoals eerder gezegd: alleen daar bouwen waar het bovengemiddeld zin heeft. Militairy gebouwen hangt van je situatie af. Oh en die Unique gebouwen zijn erg nice, het sparen van die 1000ducats meer dan waard.Pietjuh99 schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 15:01:
[ Voor 8% gewijzigd door bstard op 14-08-2014 11:38 ]
Blub
1000 gold sparen is zelden nodig, op de ambassade na kun je vrijwel altijd alles gelijk bouwen. Die eerste komt vroeg maar de meeste andere unique buildings komen veel later, meestal zwem je dan al in het geld. Geld is dus ook zelden de bottleneck voor je ontwikkeling. En Economy is vaak wel interessant en geeft 20% korting wat niet verkeerd is.
Oke dankjewel!!Steffy schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 15:50:
Je moet alleen bouwen wat nodig is. Heb je provincies met een hoge tradepower dan bouw je die voor trade uit, kust provincies zonder noemenswaardige tradepower kunnen afhankelijk van hun taxbase het beste benut worden voor bijvoorbeeld het verhogen van de navel forcelimit, zelfde geld voor niet kust provincies met een lage taxbase, die kunnen het beste de land forcelimit verhogen. Productie verhogen doe je alleen in provincies met interessante dure grondstoffen en niet bij bijvoorbeeld graan. Natuurlijk is het zo dat als je zwemt in de punten en het geld en je moet punten kwijt omdat je op 999 zit dan kan het natuurlijk altijd. Maar het is niet verstandig alles te maken.
Ben nu een nieuwe game begonnen met Utrecht. Met mijn vorige game was het niet gelukt om Nederland te stichten, Hopenlijk gaat dat deze keer wel lukken.
Maar gaat vrij moeizaam. Burgundy heeft grote stukken van Frankrijk overgenomen en is Allied met Castille. En ik heb een warning van Burgundy om geen oorlog te beginnen. Nu is het lastig om provincies over te nemen. Gelukkig heb ik Gelre al wel veroverd terwijl Burgundy in oorlog was met Frankrijk(waarvan ze het vele land hebben veroverd)
Utrecht start met een CB op Gelre.. je kan dus direct binnenvallen. Zorg dat (voor je unpaused) vriendjes wordt met Frankrijk en Oostenrijk eventueel zelfs een alliance. Tevens kun je je relatie verbeteren met Friesland (die kun je later vassalizen of binnenvallen).Pietjuh99 schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 16:44:
[...]
Oke dankjewel!!
Ben nu een nieuwe game begonnen met Utrecht. Met mijn vorige game was het niet gelukt om Nederland te stichten, Hopenlijk gaat dat deze keer wel lukken.
Maar gaat vrij moeizaam. Burgundy heeft grote stukken van Frankrijk overgenomen en is Allied met Castille. En ik heb een warning van Burgundy om geen oorlog te beginnen. Nu is het lastig om provincies over te nemen. Gelukkig heb ik Gelre al wel veroverd terwijl Burgundy in oorlog was met Frankrijk(waarvan ze het vele land hebben veroverd)
Je doel is om zo spoedig mogelijk burgundy binnen te vallen, maar pak GEEN provinces die frankrijk wilt hebben.. Frankrijk moet je best buddy blijven, heb je issues met oostenrijk, probeer dan spanje als vriendje te krijgen.
Trade income is je doel, dus Barques bouwen en tradebuildings in je provinces. Speel hiervoor dus me je national focus. Je mag grof lenen voor mercenaries, dat geld verdien je naderhand met bakken terug.
Nieuwe DLC aangekondigd: Art of War
Jezus christus, weer DLC's?? Begrijp me niet verkeerd, ik vind het goed dat Paradox content aanbiedt. Maar het spijt me om te zeggen dat de laatste DLC's die ik gekocht heb niet echt iets toevoegen. Meer een veredelde patch. Res Republica zit eigenlijk weinig content in, beetje statist/orangenist gebeuren met NL en wat andere opties.
Waarom niet even wachten met een DLC en een expansion toevoegen die ECHT iets toevoegt en gameplay veranderd.. oh wait.. waarschijnlijk omdat ze meer geld verdienen met DLC's natuurlijk.
Waarom niet even wachten met een DLC en een expansion toevoegen die ECHT iets toevoegt en gameplay veranderd.. oh wait.. waarschijnlijk omdat ze meer geld verdienen met DLC's natuurlijk.
Tja, Paradox, hè? De grootste DLC-hoer in gameland
# Paid Features (van 1.7 patch - Res Republica)
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤ ¤¤¤¤¤¤¤¤¤
- Unique mechanic for Dutch Republics, balanding the Orangists vs the Statists. <Content
- Merchant Republics can now place trading posts in each tradenode, to boost their tradepower. (Gamebalance/gameplay)
- New Diplomatic Action against Elective Monarchies, to support Heirs of own dynasty in that realm, giving power, prestige & legitimacy bonus if they win. (Gamebalance/gameplay)
- New action for Elective Monarchy to support their own noble for the throne. (gamebalance/gameplay)
- Lots of new events for Dutch Republics, Merchant Republic Factions, Elective Monarchies & Dictatorships. (content)
- Dictatorships are now special cases in a Republic when tradition goes too low, and can then last the rest of that rulers life. (gamebalance/gameplay)
- National Focus: Change priotity on power from 3 in each category to +5 in one, and +2 in the others. (gamebalance/gameplay)
In deze DLC krijg je dus eigenlijk maar 2 zaken content, de rest zijn meer "features/gameplay/game balance" issues die ze verkopen omdat het lijstje anders wel heel kort zou zijn. Deze zaken dienen eigenlijk als patch bij de coregame te komen, maar Paradox doet het gewoon heel sneaky zo, je moet bijna deze DLC's kopen om de gamechangers in de normale patch hier mee gebalanceerd zijn.
Ach.. tot nu toe vind ik het een briljant spel en kan me er uren mee vermaken, maar toch geeft het een wrange smaak nadat je weer op "purchase" hebt geklikt.
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤ ¤¤¤¤¤¤¤¤¤
- Unique mechanic for Dutch Republics, balanding the Orangists vs the Statists. <Content
- Merchant Republics can now place trading posts in each tradenode, to boost their tradepower. (Gamebalance/gameplay)
- New Diplomatic Action against Elective Monarchies, to support Heirs of own dynasty in that realm, giving power, prestige & legitimacy bonus if they win. (Gamebalance/gameplay)
- New action for Elective Monarchy to support their own noble for the throne. (gamebalance/gameplay)
- Lots of new events for Dutch Republics, Merchant Republic Factions, Elective Monarchies & Dictatorships. (content)
- Dictatorships are now special cases in a Republic when tradition goes too low, and can then last the rest of that rulers life. (gamebalance/gameplay)
- National Focus: Change priotity on power from 3 in each category to +5 in one, and +2 in the others. (gamebalance/gameplay)
In deze DLC krijg je dus eigenlijk maar 2 zaken content, de rest zijn meer "features/gameplay/game balance" issues die ze verkopen omdat het lijstje anders wel heel kort zou zijn. Deze zaken dienen eigenlijk als patch bij de coregame te komen, maar Paradox doet het gewoon heel sneaky zo, je moet bijna deze DLC's kopen om de gamechangers in de normale patch hier mee gebalanceerd zijn.
Ach.. tot nu toe vind ik het een briljant spel en kan me er uren mee vermaken, maar toch geeft het een wrange smaak nadat je weer op "purchase" hebt geklikt.
offtopic:
Ikzelf zit er niet zo mee en koop gewoon alle DLC.
In de afgelopen twintig jaar zijn games alsmaar goedkoper geworden, ik zie de kosten van DLC als een correctie op de dalende prijs. Al moet ik zeggen dat Paradox het wel heel bont maakt.
Ikzelf zit er niet zo mee en koop gewoon alle DLC.
In de afgelopen twintig jaar zijn games alsmaar goedkoper geworden, ik zie de kosten van DLC als een correctie op de dalende prijs. Al moet ik zeggen dat Paradox het wel heel bont maakt.
National Focus... ik heb die DLC, maar ik heb er nog geen moment aan gedacht. Derp.
@bstard: waarom aanvallen zonder CB? Omdat je niet aan ze grenst en daarom geen claim kunt fabriceren? Wellicht een trade conflict forceren?
Paradox lijkt nu iedere patch van een DLC vergezeld te laten gaan. Overigens kunnen de meeste spelers zonder DLC: uit Paradox' eigen statistieken (die blijkbaar achter je rug om verzameld worden) worden de grote Europese landen het meest gespeeld, met Frankrijk en Engeland aan kop. Als je naar het Paradox forum gaat zie je een heel ander beeld, en daar zitten de... tsja, nou ja, laten we het maar op "de meest vocale fans" houden
Meer DLC maakt me eigenlijk niet zo veel uit, als het maar goed is (en dat wil wel eens een probleem zijn). Ik vind het wel een goed verdienmodel i.v.m. EU3: minder versplintering, en als je geen geld uit wilt geven krijg je toch nog een shitload aan gratis features.
@bstard: waarom aanvallen zonder CB? Omdat je niet aan ze grenst en daarom geen claim kunt fabriceren? Wellicht een trade conflict forceren?
Paradox lijkt nu iedere patch van een DLC vergezeld te laten gaan. Overigens kunnen de meeste spelers zonder DLC: uit Paradox' eigen statistieken (die blijkbaar achter je rug om verzameld worden) worden de grote Europese landen het meest gespeeld, met Frankrijk en Engeland aan kop. Als je naar het Paradox forum gaat zie je een heel ander beeld, en daar zitten de... tsja, nou ja, laten we het maar op "de meest vocale fans" houden
Ik heb dat Kongo keer of 20 gestart, niet tevreden, opnieuw, geowned, opnieuw, en bleek dat het zuiden colonizeren het beste is vanwege de niet tropische provs daar, en dus kan je in het noorden op die moslim staten geen claims maken. Trade is dikke bagger dan nog, niemand daar die je blokkeert. Athans, als ze dat wel doen heb je mazzel. Maargoed leuke aan Kongo (en vele andere crappy starts) is dat je lekker kan puzzelen met hoe je het aanpakt. GL!Shabbaman schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 10:04:@bstard: waarom aanvallen zonder CB? Omdat je niet aan ze grenst en daarom geen claim kunt fabriceren? Wellicht een trade conflict forceren?
@Art-of-War: klinkt imo super deze dlc, (nog) veel interesanter als de voorgaanden. Al moet ik toegeven dat ik ook wel steeds meer warm begin te lopen voor HoI4, en mss ook weer CK2 als Karel de Grote dlc er is. Goeie tijden dadelijk rond de kerst voor de strategy fans.
[ Voor 15% gewijzigd door bstard op 15-08-2014 10:17 ]
Blub
Ja alleen is het probleem dat in de laatste Oorlog Frankrijk en Ik allied tegen Castille en Burgundy. Frankrijk heeft daar flinke verliezen geleden en heeft grote stukken aan Burgundy afgestaan. Nu heeft Frankrijk de Alliace met mij verbroken. Dus stukken van Burgundy afpakken wordt lastig.SerealKiller schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 18:55:
[...]
Utrecht start met een CB op Gelre.. je kan dus direct binnenvallen. Zorg dat (voor je unpaused) vriendjes wordt met Frankrijk en Oostenrijk eventueel zelfs een alliance. Tevens kun je je relatie verbeteren met Friesland (die kun je later vassalizen of binnenvallen).
Je doel is om zo spoedig mogelijk burgundy binnen te vallen, maar pak GEEN provinces die frankrijk wilt hebben.. Frankrijk moet je best buddy blijven, heb je issues met oostenrijk, probeer dan spanje als vriendje te krijgen.
Trade income is je doel, dus Barques bouwen en tradebuildings in je provinces. Speel hiervoor dus me je national focus. Je mag grof lenen voor mercenaries, dat geld verdien je naderhand met bakken terug.
Denk maar eerst even proberen uit te breiden naar het oosten.
Pietjuh99 schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 15:01:
Nog eff aanvulling…Steffy schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 15:50:
De tempel en de rechtbank kun je het beste overal bouwen zo wordt de kans op opstanden lager. En je verdient meer met belastingen. De gebouwen daarna kun je bouwen afhankelijk van hoeveel geld en punten je hebt en hoeveel het oplevert. De legergebouwen, barakken etc., moet je vooral bouwen in gebieden die al een hoge manpower hebben.
De forten zijn vooral handig in je hoofdstad en provincies die naast je rivaal liggen zeker die waar anderen een claim op hebben…
Er wordt veel meer aangepast dan dat maar omdat het maar kleine veranderingen zijn per landSerealKiller schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 22:05:
Jezus christus, weer DLC's?? Begrijp me niet verkeerd, ik vind het goed dat Paradox content aanbiedt. Maar het spijt me om te zeggen dat de laatste DLC's die ik gekocht heb niet echt iets toevoegen. Meer een veredelde patch. Res Republica zit eigenlijk weinig content in, beetje statist/orangenist gebeuren met NL en wat andere opties.
Lijkt het weinig, ik vind het leuk om als Polen te spelen en die heeft ook allemaal kleine veranderingen...
de grootste is dat als je monarch doodgaat dat er dan een nieuwe gekozen word en die kan uit ieder komen...