Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietjuh99
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 02-09 22:28
SerealKiller schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 18:55:
[...]

Utrecht start met een CB op Gelre.. je kan dus direct binnenvallen. Zorg dat (voor je unpaused) vriendjes wordt met Frankrijk en Oostenrijk eventueel zelfs een alliance. Tevens kun je je relatie verbeteren met Friesland (die kun je later vassalizen of binnenvallen).

Je doel is om zo spoedig mogelijk burgundy binnen te vallen, maar pak GEEN provinces die frankrijk wilt hebben.. Frankrijk moet je best buddy blijven, heb je issues met oostenrijk, probeer dan spanje als vriendje te krijgen.

Trade income is je doel, dus Barques bouwen en tradebuildings in je provinces. Speel hiervoor dus me je national focus. Je mag grof lenen voor mercenaries, dat geld verdien je naderhand met bakken terug.
Nou me 2e spel als Utrecht lukte ook niet zo goed. Burgundy was te groot geworden en me Allied Frankrijk daarintegen alleen maar kleiner. Me 3e spel van het weekend gestart met Utrecht. Ik had al snel Gelre en Munster, Osnabruck. Burgundy was al snel vervallen en Oostenrijk kreeg al de gebieden. Zelf paar gebieden nog in Duistaland overgenomen. Maar om Nederland ye stichten had ik toch Holland en Breda en Zeeland nodig van Oostenrijk. Oorlog met Oostenrijk begonnen met aan de ene kant Utrecht, Frankrijk, Venice aan de andere kant Oostenrijk, Castille en Aragon. Na een lange oorlog uiteindelijk kunnen winnen. Met een groot aandeel daarin voor Frankrijk. Nu Nederland kunnen stichten. Leuk dat ik nu als Replubic met een beetje monarchie ook Royal Marriage kan sluiten. Ben nu alleen door het oorlog voeren te laat begonnen met koloniseren..

@SerealKiller
Wat bedoel je met National Focus? Kan niet echt iets vinden.

Nog een vraagje wat zijn nuttige ideas? doe nu meestal diplomatiek als eerst en daarna trade. Merk nog niet echt veel verschil erin.

Laatste vraagje zijn de DLC's een echte toevoeging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bstard
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-08 15:56

bstard

---------------

Pietjuh99 schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 12:23:@SerealKiller
Wat bedoel je met National Focus? Kan niet echt iets vinden.

Nog een vraagje wat zijn nuttige ideas? doe nu meestal diplomatiek als eerst en daarna trade. Merk nog niet echt veel verschil erin.

Laatste vraagje zijn de DLC's een echte toevoeging?
a) 1e paneel in je landjes, bij de power/per/maand, kan je op 1 van de 3 klikken zodat die power met +2 per maand gaat. De andere twee met -1 pm.

b) Economics, Defensive en Humanist zijn mijn drie favorieten.

c) Jep.

Blub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breadje
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:15
Met name de laatste is voor nederland spelers echt een toevoeging vind ik. Veel nieuwe events en ook de keuzes tussen de Staatse en de Oranje gezinde is grappig. Vooral leuk omdat ik niet zolang geleden het boek rampjaar 1672 van Luc Panhuysen heb gelezen. Dat plaatst de events best aardig in een context.

Overigens kan ik dat boek voor iedereen aanbevelen. Het geeft een enorm inzicht over hoe nederland in die tijd functioneerde. Oa. de krachten tussen de staatse en de oranjeristen. Maar ook over hoe nederland een oorlog in ging, de wijze van politiek en de dagelijks gang van zaken voor de bevolking.

• NotoriousBAS
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09-09 00:44
Klinkt als een interessant boek, meteen besteld. Het mooie is dat ik vanavond Bavaria de oorlog ga verklaren voor Brabant en Limburg en zij geallieerd met France zijn. En die zijn halverwege de 16e eeuw grooooooot... Maar in oorlog met Austria dus ik hoop dat ze het te druk hebben maar anders denk ik dat de geschiedenis zich gaat herhalen.

Hoe ik Nederland heb gevormd: Begonnen als Gelre en Utrecht en Friesland als rivals. Frankrijk als ally kreeg ik meteen een warning van Burgundy aan mijn broek. Daar zullen ze later nog met spijt aan terugdenken. Toen Burgundy Liege aanviel en Austria (de emperor) over zich heen kreeg, greep ik mijn kans. France deed mee en terwijl die 3 grootmachten bezig waren, was Utrecht snel van mij. Ach de grote 3 waren nog lekker bezig, dan pakken we Holland ook nog mee, gaat dat in ieder geval niet naar Austria en zal die bouwvergunning voor de Arena er nooit komen :)
Peace out, Frankrijk een claim die ze toch zouden krijgen en wij waren tevreden, Austria nog niet dus die bleven nog wat doorvechten waarbij ze beiden niets wonnen: White peace maar allebij voor jaren kreupel. Dat begon niet slecht. Truce met Burgundy dus pakken we Friesland er even bij, ik voorzie het Thialf stadion in Eindhoven.
Volgende Emperorverkiezing: Bavaria als emperor.

Na 5 minuten was ik uitgejuicht en gingen we weer verder, het was nu zaak Burgundy op de knieen te krijgen zodat alle landjes ten zuiden van me aan Bavaria vielen of ze snel van mij werden: Na de truce had ik Zeeland, Brabant en Antwerpen geclaimd, Antwerpen voor de centen en Brabant om de hele provincie te bekleden met goud, ik moet toch iets met dat fortuin dat nu al binnenstroomt. Oh ja en Zeeland heb ik nodig om the Netherlands te vormen dus die pakken we ook mee.
Oops vergissing van de bank in uw nadeel, ga niet door start, u ontvangt geen 20000 ducaten, Burgundy was allied met Castille, een alliance met France geeft je iets teveel t "Gullie kent meen niks maoken" gevoel. Na een jaar en wat kontschop op het Iberisch schiereiland geeft France de pijp aan Maarten, Burgundy heeft niets meer, maar die Spanjaarden houd ik graag uit de buurt vanwege bepaalde historische oogpunten. Zeeland en Antwerpen kan ik krijgen en neem ik met veel plezier over.Yo, wie heeft die lading goud voor mijn deur gezet? Zo kan ik dus mooi nie naar de kroeg... Geld is geen probleem, ik heb in 1600 zo'n 100 boten rondvaren om iedereen zn trade naar mij toe te trekken.
Nederland gevormd en.. oops 6 uur, morgen meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SerealKiller
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:18

SerealKiller

Fas est et ab hoste doceri

Zoo, vorige week een "potje" Poland gespeeld.

Het begin is echt heel lastig, je heb vanuit 3 kanten rivals: Denemarken, die als je pech hebt Scandinavia vormt, Ottomans in het zuiden, en Muscovy/Russia in het Oosten.

Mijn strategie was simpel; in het begin Danzig en Ceula pakken, Livonian Order en Riga Vassalizen. Enorme AE, maar daar leef je doorheen als je Austria als Ally hebt. Naderhand ben ik op zoek gegaan naar manier om te expanden, zonder de enorme coalition tegen mij te triggeren. Dus stel ik wilde Ottomans aanvallen; dan verklaarde ik aan Crimea de oorlog, waardoor de Ottomanen joinen, en niet de gehele coalitie.

Zoals je kan zien op de screenshots, ik heb uiteindelijk de Emperor geworden, wat nooit maar dan ook nooit gelukt zou zijn zonder Austria, de emperor en mijn trouwe ally tijdens 300 jaar. Elke keer als ik de oorlog verklaarde aan een tegenstander, die geallieerd was met iemand in de HRE, deed Austria vrolijk mee, en maakt het hun niet uit dat ik dan stiekem ook even een stukje HRE annexeerde. Zo ben ik bovenlangs (hansa, mecklenburg etc, naar de noordzee geraakt en ondertussen 3 electors zelfs kunnen diplo Vassalizen. Net voordat de emperor een reform kon doorzetten dat de emperor altijd uit hetzelfde land komt, nam ik het stokje over van Austria. Hier na heb ik een grote grote fout gemaakt, de volgende reform wil zeggen dat alle HRE members direct vassals worden, alleen niet iedereen was het er mee eens. (ik had moeten wachten totdat mijn Imperial Authority hoog genoeg was waardoor IEDEREEN in de HRE mijn vassal werd.

Hierdoor heb ik in 1760 het bijltje erbij neergelegd, en heb gefastforward naar 1821 voor mijn Achievement. Mijn echte endgame zou Frankrijk en Spanje zijn geweest, Russia en Ottomans waren al geen "echte" rivals meer, en complete landen siegen tot aan MING is echt geen lolletje meer dan. Ik had geen zin in wars om de overgebleven HRE landen te annexeren. Volgende ronde dus maar beter opletten :)

En nu wat plaatjes, eerdere screenshots kan ik niet meer terugvinden.

Afbeeldingslocatie: http://cloud-4.steampowered.com/ugc/27340919256320288/95326DCF922D174505EE314A3AFCC7E7EFAB2695/

Afbeeldingslocatie: http://cloud-4.steampowered.com/ugc/27340919256317175/03E5FC15E1EDBC446EFD351F91350FE158B0F02C/
Afbeeldingslocatie: http://cloud-4.steampowered.com/ugc/27340919256305903/5ACDF36DF131C0B373463EA31319096D4D9113C4/
Afbeeldingslocatie: http://cloud-4.steampowered.com/ugc/27340919256323613/870D70D6A68B03B02B72DE05081E9D77FF22D19A/

War is the only proper school of the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tohamo
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11-09 10:28
Kvind dit een pracht van een spel, maar kan eigenlijk nu pas "voor echt" beginnen spelen omdat ik net een nieuwe pc heb. Opstarttijd op de vorige was 10+ minuten... 8)7

Wel erg complex in het begin, ik moet echt mijn weg nog vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steffy
  • Laatst online: 07-09 09:29

Steffy

Ayreonaut

Eerst even beginnen Spanje bijvoorbeeld. Dat vind ik persoonlijk een goed land om het spel te leren kennen. Je zit lekker rustig in een hoekje van Europa waar je, mits je vriendjes blijft met Frankrijk weinig problemen zult hebben. Je kunt een beetje spelen met Aragon en wellicht Napels die je op zowel een passieve als agressieve wijze kunt integreren. Je zit met Marokko tegenover je en Granada in het begin. Leuk om wat oorlog met te voeren en wat kennis op te doen. Tevens kun je rond 1500 de grote oversteek gaan maken en werken aan je koloniale rijk. Ook is het een goed land om kennis op te doen van hoe je een goede economie kunt opzetten. Niet iedereen zit je namelijk gelijk in het vaarwater door je geografische positie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SerealKiller

SerealKiller

Ohja, het spel duurt LAAANGG.. dus het is geen schande ff een time out van 10 jaar pakken en alle zaakjes op orde te krijgen. Continues warfare is bijna onmogelijk omdat je manpower/cash etc flink daalt.

En.. ik zou voor de de beginnende potjes niet op Iron man spelen, en zet player bonuses aan bij options. Scheelt een berg. Iron man kan later altijd, maar beter eerst te optie te hebben om te saven dan dat je bij een "kleine" beginners fout opnieuw moet beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rouchken11
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11-09 11:14
Ik heb het spel vooral leren spelen door eerst naar een let's play sessie te kijken op youtube (Quill18 heeft zo'n sessie gedaan met Castille, heel leerrijk en goed gebracht, zeker een aanrader)
Kan ook altijd wel helpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terranova
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-09 10:21
Wat mij echt flink geholpen heeft is cheaten, probleem is wel dat je er gewend aan kan raken. Maar ik heb zelf eerst wat games met ongeveer unlimited cash gespeeld waardoor ik wist wat er allemaal te bouwen/researchen e.d. was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrne
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-09 14:42
Voor de geïnteresseerden: het is Paradox weekend op Steam, hoge kortingen op EUIV en alle DLC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emryte
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23:51
Ik heb deze game met de korting eindelijk gekocht. Zat er al lang naar uit te kijken, maar ik vond hem te duur

game pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postius
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-08-2021
Als die hard paradox fan ook deze meegepakt in de steamsale + alle DLC.

Nog wat tips? Niet noodzakelijk beginner tips, ben wel ervaren in paradox games maar specifieke EU4 dingen? Elke paradox game heeft toch altijd wel een paar must-have strategieën om toe te passen of een paar vaste handelingen op gebied van research/trade etc omdat het gewoon te goed is om over te slaan (b.v. in victoria 2 kunstmatig je militaire-score opkrikken door een bepaald type boot te maken).

[ Voor 10% gewijzigd door Postius op 04-10-2014 14:54 ]

GoT Warhammer Community op steam http://steamcommunity.com/groups/got40k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emryte
Zijn er nog veel mensen die dit spel spelen?

Want ik speel het nog af en toe

game pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SerealKiller

SerealKiller

Zeer zeker speel ik nog :)

Maar multiplayer potjes zijn altijd vrij lastig met deze games. Een volledige run ben je wel weken mee bezig (mits je elke dag kan spelen). Dus als je MP speelt, moet je eigenlijk al dagen gaan plannen samen :)

Wat ik wel echt leuk vind, is met non-iron man potjes, met een andere speler erbij spelen. In mijn rusland playthrough ben ik nu zo groot geworden dat het voor mij alleen bijna niet meer te doen is. (of ik moet elke week pauzeren, alles regelen en weer verder). Ik kan (en daarom wil) mijn rijk uitbreiden naar Amerika, India, en zo onderlangs terug richting de Ottomans.

Een 2e speler zou enorm handig zijn, beide goed de oorlogen plannen, en dan heel efficient alles overnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emryte
SerealKiller schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 21:03:
Zeer zeker speel ik nog :)
......
Een 2e speler zou enorm handig zijn, beide goed de oorlogen plannen, en dan heel efficient alles overnemen.
Tja ik speel het wel, maar ik ben er nog niet zo goed in. Dus ik kan online wel gaan proberen, maar ik denk dat ik dan toch ga verliezen als ik neit samenwerk met de ander

game pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bstard

bstard

---------------

Redeta schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 16:02:
Zijn er nog veel mensen die dit spel spelen?

Want ik speel het nog af en toe
Even in de koelkast door andere spellen, maar de 30e gaat ie weer los verwacht ik, als ze Art of War uit komt. Lijkt me een super DLC.

Blub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:00
Ik speel het redelijk vaak, en soms online word alleen gek van die lui die allemaal eisen stellen aan wat je moet nemen.

Ik kies wat ik wil spelen, niet omdat Italy vrij is dat ik het moet nemen >.>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09:20
Ik wacht ook op de nieuwe dlc, waarvan ik hoop dat het eindelijk Frankrijk eens gaat intomen. Elke game die ik heb wordt vroeg of laat (meestal vroeg) overhoop gehaald door Frankrijk, omdat ze het Frankrijk van de jaren 1700 al in 1500 simuleren.... Als ze zo vroeg in de game een hele oorlog tegen Spanje, portugal, engeland, oostenrijk en polen kunnen winnen op hun eentje, is de fun er snel uit voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postius
  • Laatst online: 25-08-2021
Ik speel EU4 + alle DLC sinds de laatste sale! Loop altijd 1 editie achter met paradox spellen (express).

Speel nu met venetie. Burgundy heeft oostenrijk gebroken, met wat backstab hulp van mij. Er was op een gegeven moment total war in europa en ik was nergens bij betrokken. Heerlijk is dat! Overal gigantische legers die sterven en toen het bijna voorbij was heb ik de oorlog verklaard aan de zwakke partijen :9 .

Ik concentreer me voornamelijk op handel en diplomatie. Militaire suprematie vind ik gewoon wat saai spelen, iets te vaak gedaan :9 .

http://steamcommunity.com...filedetails/?id=327551128

[ Voor 6% gewijzigd door Postius op 18-10-2014 12:03 ]

GoT Warhammer Community op steam http://steamcommunity.com/groups/got40k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SerealKiller

SerealKiller

Postius schreef op zaterdag 18 oktober 2014 @ 11:59:
Ik speel EU4 + alle DLC sinds de laatste sale! Loop altijd 1 editie achter met paradox spellen (express).

Speel nu met venetie. Burgundy heeft oostenrijk gebroken, met wat backstab hulp van mij. Er was op een gegeven moment total war in europa en ik was nergens bij betrokken. Heerlijk is dat! Overal gigantische legers die sterven en toen het bijna voorbij was heb ik de oorlog verklaard aan de zwakke partijen :9 .

Ik concentreer me voornamelijk op handel en diplomatie. Militaire suprematie vind ik gewoon wat saai spelen, iets te vaak gedaan :9 .

http://steamcommunity.com...filedetails/?id=327551128
Hahaha, ik herken mij hier helemaal in.. Met een beetje tactiek maak je van (bijna) elk land een oppermacht. En dan begint het gedoe, je rijk loopt van Europa tot China en begin dan maar eens oorlogen. Jij zit met je troepen in Azie, en dan denken rebellen, joh laat ik in Sweden eens gaan rellen.. pff..

Ik speel vanaf nu ook eigenlijk nog maar kleine naties, Ierland is leuk, of Portugal. Gewoon klein blijven, maar heel tactisch overal handelsposten etc plaatsen. Trade dominance is nog wel echt uitdagend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10-2022
*O* Art of War uit *O*
-O- Dit topic niet zo actief -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Iedereen te druk met spelen ;) Hoop ik :P

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:08

Shabbaman

Got love?

Ik ben nog niet klaar met Charlemagne.

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
Ik wacht op een sale.

En tot de bugs die er onvermijdelijk zijn bij elke dlc release uit zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emryte
Ik wacht ook een sale.
En ik ben bezig met achievements dat wel

game pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sale is nu: Halloween Sale. Art of War zit er natuurlijk niet bij, omdat deze net uitgekomen is. Maar veel games en DLC's van Paradox wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bstard

bstard

---------------

Redeta schreef op vrijdag 31 oktober 2014 @ 22:11:
Ik wacht ook een sale.
En ik ben bezig met achievements dat wel
Wacht niet zozeer op sale, maar wel even op patch(es). Iemand al aan het spelen, hoe bevalt de Art of War so far?

Blub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emryte
Zonder de dlc en alleen update 1.8 is het naar mijn mening al vrij veel veranderd.
Ik vind de nieuwe rebellensysteem moeilijk om mee om te gaan.

game pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotoriousBAS
Mijn eerste indruk: leuke update maar zeker geen 20 Euro waard.
Positieve punten: rebellen systeem is op de schop en nu (naar mijn mening) beter. Je hebt niet x% kans dat rebellen spawnen maar x% kans dat de revolt progress hoger wordt. Stel je hebt 3 gebieden met 10% unrest, dan heb je maandelijks 30% kans dat de progress 5% omhoog gaat. Bij 100 % spawnen er rebels gebaseerd op tax level. Je kunt het unrest lvl verlagen door de autonomie te verhogen (dus minder manpower en tax) stability te verhogen of harsh treatment voor alle gebieden voor die factie.
Support voor rebels: je kunt nu ook oorlog beginnen ter support van rebels, ik heb als Polen ineens weer een paarse blob ipv een groene onder me :)
Casus belli voor vassals: Je kunt oorlogen beginnen om cores van vassals terug te pakken, Schweeet!
Transferen van bezet gebied tijdens oorlogen: allies zetten alles wat ze bezetten over naar de war leader en jij kunt het weer naar je vazallen doorzetten, was altijd klote als een van je allies net dat gebied bezette dat je wilde hebben,
Nadelen zijn er echter ook:
het paussysteem is op de schop gegaan, je hebt x% kans om paus te worden en dat is niet eenvoudig boven de 25 % te krijgen en na 5 pausverkiezingen is dat aardig correct, 1 maal gewonnen en die ging natuurlijk na 5 jaar ontdekken dat god helemaal niet bestaat (/disclaimer: mijn mening, geen feit).

Het nieuwe vechtsysteem lijkt tot op heden een verbetering maar daar ben ik nog niet helemaal uit wat dat extra toevoegt maar je wordt bij een grote overmacht van jou maar een tegenstander die een paar lvls verder is in tech ten minste niet compleet overlopen, wat voorheen nogal eens het geval was naar mijn mening.

Ben een nieuwe game met de patch begonnen met Polen en nog nooit zo soepel met hen gespeeld. 1625: Rusland teruggedrongen tot achter de Krim in het zuiden en Novogorod in het noorden. De Ottomanen zitten niet meer in Europa en 3 gebieden van Azie zijn van mij en de Mamluks hebben de rest in 2en gedeeld. Bohemia is mij vazal, voor de rest nog niet veel in het westen gedaan, Oostenrijk is vanaf het begin mijn beste vriend maar denk dat de volgende expansie toch die kant op moet, ze hebben net de Netherlanden (ja Vlaamse vrienden, in mijn wereld horen jullie gewoon bij ons en zijn we al 3 keer wereldkampioen voetbal geworden) verloren omdat hun ally halverwege na het verslaan van Frankrijk het wel best vond en pakte wat hij pakken kon. Dat leverde me 1000 dukaten en 5 per maand op voor 10 jaar en nadat ze voor 1500 dubloenen aan loans hadden verzameld gaven de Habsburgers de pijp aan Maarten. Dus Frankrijk en Oostenrijk op apengapen, Castille wordt momenteel door Portugal geownt en ik heb 10k en 200k manpower te verbranden. Europa zal branden onder het hoefgetrappel van gevleugelde Huzaren!
Oops een beetje /ot gegaan, iemand nog vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emryte
Ja. Maak een foto van je game en laat ons zien hoe het eruit ziet nu.

game pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotoriousBAS
Vanavond naar Fury geweest, morgen zal Europa weer branden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bstard

bstard

---------------

Klinkt goed jah, ook blij te horen dat 't EU4 blijkbaar wel in staat is hoge kwaliteit direct bij release te leveren. Als ik mijn CK2 rush weer kwijt ben staat dit spel zeker weer op mijn planning. Nog genoeg achievementjes te halen in EU :)

Blub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
Is Frankrijk eindelijk een beetje minder overpowered gemaakt? Buiten dat het niet leuk is dat Frankrijk elke game op zijn eentje pletwalst, is het ook historisch niet correct

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotoriousBAS
Ja, lijken zwaar generft. In 1625 en Engeland zit nog op het vaste land, Oostenrijk en Polen (moi) hebben al 2 keer dik gewonnen en 1 keer gelijk spel. Ik had hem kunnen winnen maar Oostenrijk had een white peace gemaakt (blut en geen mp) dus dat had me decades gekost voor weinig winst.

Het enige wat ze buiten hun cores hebben is 2 of 3 gebieden van Savoy, verder houden ze zich aardig koest. Maar ik verwacht dat ze vanavond wel weer een keer aan de beurt komen. Dat gaat ze vast weer een branderig gevoel in hun zitvlakgebied opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
AntiChrist7 schreef op woensdag 05 november 2014 @ 09:41:
[...] is het ook historisch niet correct
Nouja, Frankrijk is een behoorlijk tijd een supermacht van de wereld geweest, natuurlijk.
Sinds begin van de 18e eeuw was Frankrijk een tijd lang, oa onder Louis XIV en Napoleon, (een van) de grootste macht(en) ter wereld.
Al zijn ze in het spel inderdaad overpowered.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
anandus schreef op woensdag 05 november 2014 @ 14:45:
[...]
Nouja, Frankrijk is een behoorlijk tijd een supermacht van de wereld geweest, natuurlijk.
Sinds begin van de 18e eeuw was Frankrijk een tijd lang, oa onder Louis XIV en Napoleon, (een van) de grootste macht(en) ter wereld.
Al zijn ze in het spel inderdaad overpowered.
Je zegt het zelf: het begin van de 18de eeuw. Maar de game begint in 1444, net na een periode dat Frankrijk op apengaten lag (anders had de 100jarige oorlog nooit zo lang kunnen aanslepen, Engeland had 3 miljoen inwoners tegenover 15miljoen van Frankrijk toen), en dat is in de game niet te zien. Ze simuleren het Frankrijk van 1740 al bijna in 1500

De staatsfinancien waren voor 1700 praktisch een diepe put, om nog maar te zwijgen van het verscheurende conflict tussen Hugenoten (protestanten) en katholieken, met als triest hoogtepunt de Bartholomeusnacht. Ook dat is in de game niet te zien (integendeel, de Franse regio's zijn enorm rijk en vaak is er religieus ook niet veel aan de hand)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SerealKiller

SerealKiller

AntiChrist7 schreef op woensdag 05 november 2014 @ 20:09:
[...]

Je zegt het zelf: het begin van de 18de eeuw. Maar de game begint in 1444, net na een periode dat Frankrijk op apengaten lag (anders had de 100jarige oorlog nooit zo lang kunnen aanslepen, Engeland had 3 miljoen inwoners tegenover 15miljoen van Frankrijk toen), en dat is in de game niet te zien. Ze simuleren het Frankrijk van 1740 al bijna in 1500

De staatsfinancien waren voor 1700 praktisch een diepe put, om nog maar te zwijgen van het verscheurende conflict tussen Hugenoten (protestanten) en katholieken, met als triest hoogtepunt de Bartholomeusnacht. Ook dat is in de game niet te zien (integendeel, de Franse regio's zijn enorm rijk en vaak is er religieus ook niet veel aan de hand)
Echter, op toch enigzins accuraat uit te komen in 1800 moet een Frankrijk wel enigzins gebuffed worden om nog bestaansrecht te hebben dan. Zou je Frankrijk accuraat weerspiegelen zoals toen het geval was. Tja, dan valt frankrijk (ingame) gewoon direct uit elkaar en zie je Spanje, Aragon of Burgundy ineens blobben.

Ik denk dat Paradox een goede compromis heeft gemaakt, meer vassals, waardoor je veel tijd en diplomaten kwijt bent om alles te verenigen en dan pas "echt" kan focussen op wat er rondom gebeurd. Dit weerspiegeld meer de "machteloosheid" van die jaren.

Ik heb meestal niet zoveel last van Frankrijk, waar dat Ottomans graag en snel blobt, groeit frankrijk (in mijn games) meestal gestaag door. Val je ze echter aan.. ja dan heb je een issue :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rouchken11
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11-09 11:14
Ik heb gisteren toch wel de makkelijkste game ooit uit mijn geschiedenis gehad !
Nog eens met Castille begonnen en heb volgende meevallers gekend
1. Navarra gaan verdedigen tegen Aragon & Naples. Resultaat: wij winnen en Navarra verplicht Aragon om Naples los te laten. Meteen Naples gaan opvrijen als bondgenoot.
2. Vriendjes met Portugal & Frankrijk en zo stukken van Marokko veroverd (en Tlemcen of hoe noemen ze Vassal gemaakt)
3. De koning van Engeland kwam te overlijden waardoor de troon naar Portugal zou gaan tenzij ik dit betwistte. Wat ik uiteraard deed. Resultaat: een oorlog tussen Portugal, Engeland, Aragon enerzijds en mezelf, Frankrijk en Naples anderzijds. Resultaat: winst voor ons en Engeland als lesser parner in een PU met mij.
4. Geen 50 jaar later: koning van Portugal valt dood en de troon zou naar Aragon gaan tenzij ik dit betwistte. En eerlijk: als Castille, met Engeland (via PU) en Frankrijk (Alliance) aan je zijde: wat kan er mislopen. Resultaat: Aragon, Portugal, Venice & Papal states (allies van Aragon) verslagen en Portugal in een PU onder me.

Ondertussen is de kolonisatie ook op gang gekomen. Buiten mezelf zijn Engeland en Portugal daar nog mee bezig. Aangezien ik beiden kan inlijven (Nog een paar jaar en ik kan Engeland inlijven) betekent dit in caseu dat ik de game gewonnen heb... Naples zit ook al met dezelfde dynasty als Castille, vroeg of laten komen die er ook wel bij.

Jammer dat de uitdaging nu zo'n beetje weg is; anderzijds: het is wel een lekkere game om te kijken hoe veel gebied ik kan veroveren voor het einde van het spel :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steffy

Steffy

Ayreonaut

Ik was deze week ook weer begonnen met een potje Brandenburg maar dat viel helemaal in het 100 op een manier zoals dat vroeger me nooit gebeurde. Ik kreeg al vrij snel ruzie over Neumark met de TO waardoor ik ook oorlog kreeg met Meckelenburg. Uiteraard in het begin afgedwongen dat ik Meckelenburg kon integreren waar door ik gelijk al vrij veel EA kreeg. Toen ik Neumark in nam was het gelijk mis en kreeg ik alles ten westen van mij in een alliantie tegen me. Toen Ik daarna van de missie Pommerian succesion Hinterpommeren in nam en Pommerania als vassal bij de peacedeal er bij nam was alles tot Gelre tegen me, mijn ally Polen werd pissed, Bohemia was pissed en ik hield Bavaria en Oostenrijk over en midden in een oorlog met Burgundy verklaarde die alliante mij de oorlog en droogde ons compleet af. Ondertussen had ik de restjes van de TO opgerolt maar ik moest alles afstaan. De eerste 40 jaar waren dus voor niks geweest. Daarna werd Denemarken ook nog boos en toen ben ik gestopt, ik kon geen kant meer op. Brandenburg is dus nog meer mijn favoriet geworden want het is nu eindelijk eens echt moeilijk om Prussia te stichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0cter
  • Laatst online: 05-02-2023
Ik ben in mijn spel als Brandenburg niet echt tegen problemen aangelopen, misschien een kwestie van de goede allies kiezen en vooral in het begin niet teveel in 1 keer wilen overnemen.

In een mijn spel als Oostenrijk heb ik snel als emperor alle behalve de laaste reform er doorheen gedrukt. Nu met de hele HRE als vassal-swarm is eigenlijk een kwestie van point & click. Je verklaar bijv Frankrijk de oorlog en dan kun je rustig even een kop koffie gaan halen --> tegen de tijd dat je terug bent heb je 100% warscore :)

Dit is waar ik ben in 1679:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/3613838/EU4/eu4_2.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steffy

Steffy

Ayreonaut

Te snel willen uitbreiden met Brandenburg is idd geen goed idee, vooral nu niet vanwege het feit dat met die nieuwe werkwijze van alliances al snel half Europ in oorlog is als er twee one province minors met elkaar in oorlog raken. Toch was voorheen steamrollen wel belangrijk omdat anders Polen en Denemarken je te snel af zijn en meestal hebben je Allies daarna weinig zin meer om met grote blobs in oorlog te komen omdat een klein kut landje wat jij dan speelt zo nodig half Polen wil innemen. Toch is nu mijn nieuwe poging beter verlopen. 3 Coalitie oorlogen overleeft, via verschillende slimme oorlogen toch alle Saksische gebieden ingenomen en alles tot Riga en het oosten van Bohemen. Het vereist wel een op eieren lopen taktiek en veel geluk maar dan kun je nog redelijk snel groeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0cter
Steffy schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 18:56:
Te snel willen uitbreiden met Brandenburg is idd geen goed idee, vooral nu niet vanwege het feit dat met die nieuwe werkwijze van alliances al snel half Europ in oorlog is als er twee one province minors met elkaar in oorlog raken. Toch was voorheen steamrollen wel belangrijk omdat anders Polen en Denemarken je te snel af zijn en meestal hebben je Allies daarna weinig zin meer om met grote blobs in oorlog te komen omdat een klein kut landje wat jij dan speelt zo nodig half Polen wil innemen. Toch is nu mijn nieuwe poging beter verlopen. 3 Coalitie oorlogen overleeft, via verschillende slimme oorlogen toch alle Saksische gebieden ingenomen en alles tot Riga en het oosten van Bohemen. Het vereist wel een op eieren lopen taktiek en veel geluk maar dan kun je nog redelijk snel groeien.
ik was zelf ook nog ff bezig met brandenburg --> prussia en dan full millitary ideeen. Het blijft leuk om vrijwel elke tegenstander te kunnen stack-wipen doordat je een veel hogere moraal, tactics en dicipline hebt.

zie hier waar ik nu ben:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/3613838/EU4/eu4_5.png

Hier ben ik protestant, heb ik een union over Bohemia en zijn door m'n military ideeen vrijwel geen enkele coalitie nog een probleem. In de religieuze oorlogen binnen de HRE heb ik samen met engeland + een aantal kleine protestante staten Oostenrijk, Frankrijk en Spanje (met union over Aragon + Napels) verslagen. Protestant is nu het dominante geloof en het duurt waarschijnlijk niet zo lang meer dat ik de HRE emperor ben.

Oh ja en waar ik uiteindelijk geeindigd ben met m'n Oostenrijk spel (zie hierboven), een forcelimit van meer dan 1000 regiments en een max manpower van 1,8 miljoen :) en natuurlijk een inkomen waar je op een gegeven moment niet meer weet waar je het aan uit kunt geven.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/3613838/EU4/eu4_7.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emryte
Nice.
Ik speel nu als Oostenrijk en ik probeer de achievement te halen van dat je 2 personal unions heb.
Met Burgundy gaat het al niet lukken, want die event heeft al plaats gevonden.
Ik heb Hungary al als personal union alleen wat moet ik nu doen?

game pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0cter
Redeta schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 16:36:
Nice.
Ik speel nu als Oostenrijk en ik probeer de achievement te halen van dat je 2 personal unions heb.
Met Burgundy gaat het al niet lukken, want die event heeft al plaats gevonden.
Ik heb Hungary al als personal union alleen wat moet ik nu doen?
volgens mij kun je ook een missie krijgen voor een union met Bohemia. Anders moet je kijken of er al andere landen zijn waar je eigen dynasty op de troon zit. Als die landen bestaan dan kun je een royal marriage sluiten en vervolgens de 'throne' claimen, dit geeft je een CB om ze als een junior personal union partner te krijgen.

Andere manieren om PU's te krijgen weet ik ook niet (buiten landen een royal marriage sturen en hopen dat ze je dynasty krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emryte
Alleen Saxony heeft dezelfde dynasty.
Dus nu nog even wachten bij Saxony voor no legal heir of weak claim.
Op de een of andere manier koos Eu4 dat Bohemia een andere dynasty kreeg terwijl geen enkel land met die dynasty een royal marriage had.

game pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0cter
ach als Austria heb je over het algemeen meer dan genoeg relationship-slots dus als je maar met genoeg mensen een royal marriage hebt dan krijg je vanzelf andere landen met de zelfde dynastie :)

ik zou zeggen het is nu alleen nog een kwestie van tijd :)

ben je ook nog van plan om het rijk te verenigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emryte
d0cter schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 18:32:
[...]

ben je ook nog van plan om het rijk te verenigen?
Nee dat denk ik niet. Maar ik weet het niet zeker. Ik denk dat ik dat als een van de laatste opties hou.
Maar ik moet die achievement ook nog.

EDIT
Heb nu Frankfurt ook als Union. Dus heb die voor 2 Unions gehaald. De enige country die mijn dynasty heeft is nu nog Saxony. Hierdoor kan ik nog 1 achievement halen, maar dan moet eerst hun land zwakker zijn.
Maar wel bedankt voor de tips.

EDIT
Heb de laatste achievement voor de unions gehaald. Heb nu met Austria 3 unions.
Heb unions met de landen:
Saxony
Frankfurt
Hungary

[ Voor 39% gewijzigd door Emryte op 28-11-2014 19:15 ]

game pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0cter
Redeta schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 18:38:
[...]

Nee dat denk ik niet. Maar ik weet het niet zeker. Ik denk dat ik dat als een van de laatste opties hou.
Maar ik moet die achievement ook nog.

EDIT
Heb nu Frankfurt ook als Union. Dus heb die voor 2 Unions gehaald. De enige country die mijn dynasty heeft is nu nog Saxony. Hierdoor kan ik nog 1 achievement halen, maar dan moet eerst hun land zwakker zijn.
Maar wel bedankt voor de tips.

EDIT
Heb de laatste achievement voor de unions gehaald. Heb nu met Austria 3 unions.
Heb unions met de landen:
Saxony
Frankfurt
Hungary
Nice, en dan nu nog voor de achievement om de HRE te verenigen. Natuurlijk blijft het ook een goed doel om zowel frankrijk als de ottomans helemaal te slopen :) al was het maar om dat ze altijd uitgroeien tot een grote blob.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emryte
d0ctor heb nu het probleem dat de game hele slechte generals geeft.
Hierdoor kan ik Frankrijk niet aanvallen. En ik heb Hungary geannexeerd.

game pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
Ben ook een achievement hunter, probleem is dat ze met elke patch manieren schrappen / het moeilijker maken om achievements te halen. Personal unions waren eerste versies heel makkelijk te krijgen, nu niet meer. India hebben ze in grootte verdubbeld. IA krijgen om hervormingen door te voeren is ook een stuk moeilijker. Frankrijk is sterker gemaakt, dus de 100jarige oorlog winnen als england is ook bijna onmogelijk geworden,...

Wel spijtig dat de nieuwe dlc niet in sale staat, zelfs niet met een kleine korting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0cter
Redeta schreef op zaterdag 29 november 2014 @ 09:39:
d0ctor heb nu het probleem dat de game hele slechte generals geeft.
Hierdoor kan ik Frankrijk niet aanvallen. En ik heb Hungary geannexeerd.
mjah slechte generals, dat is een kwestie van je army-tradition hoog houden (door veel oorlogen + sieges) en de juiste ideas (offensive, defensive en aristocratic geven allemaal betere general stats).
AntiChrist7 schreef op zaterdag 29 november 2014 @ 10:11:
Ben ook een achievement hunter, probleem is dat ze met elke patch manieren schrappen / het moeilijker maken om achievements te halen. Personal unions waren eerste versies heel makkelijk te krijgen, nu niet meer. India hebben ze in grootte verdubbeld. IA krijgen om hervormingen door te voeren is ook een stuk moeilijker. Frankrijk is sterker gemaakt, dus de 100jarige oorlog winnen als england is ook bijna onmogelijk geworden,...

Wel spijtig dat de nieuwe dlc niet in sale staat, zelfs niet met een kleine korting
Over hoe personal unions eerder waren kan ik niet zoveel zeggen (persoonlijk heb ik liever vassels die kun je eerder in je land annexeren). India is idd wel groter maar met de administrative efficiency en advanced CB's kun je ze ook veel sneller overnemen. IA verzamelen is niet al te lastig (als je bereid ben wat gamey tactics te gebruiken) zie deze link. (het zou me niets verbazen als ze hier iets mee doen in de volgende patch dus als je het wilt proberen dan zou ik dat doen voor de volgende patch :))

Tsja en Frankrijk blijft idd lastig, je moet ze of vroeg aanvallen of bewaren voor meer de endgame waar je als je het een beetje goed gespeeld hebt toch veel en veel meer troepen + manpower hebt. Als je al Engeland de 100 jarige oorlog wilt winnen is het volgens mij belangrijk om aanvallen uit te lokken in de bergen/heuvels over een rivier en dan de manpower van Frankrijk rustig laten verdwijnen. Door de nieuwe trade-node English channel heeft engeland ook veel meer geld beschikbaar aan het begin voor extra mercs. Maar je moet wel geduld hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door d0cter op 29-11-2014 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emryte
Ach ja.
Ik moet nog de meest simpele achievements.
Heb dan nu 1 hele moelijke voor elkaar gekregen en daar ben ik trots op.

game pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badboyqxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-08 09:26
hoe starten jullie tegenwoordig met ryukyu
Ik start met de prestige/army traditon to get it 100/100
tussen start ik met relation improvement van dai viet, maar sinds 1.8 lijkt dat niet meer te werken, want kom op 24/24 uit dus mag mijn boten niet aanleggen.

Ik wil nu eventueel proberen ming en dai viet te bevrienden en via grond aan te vallen, maar weet niet of ik dan een zwart vlaggetje heb. normaal kun je ze dan snel even in je boot stoppen en dat uitvaren. Maar sinds 1.8 lijkt dit niet te werken. Als voor ik champa aanval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kijk voor tips over bepaalde landen of strategieën ook eens op de Paradox Wikis (bijvoorbeeld de guide voor Ryukyu). Sinds kort zijn deze ook officieel van Paradox, dus de content die er op staat zal steeds accurater worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
Probleem met de wiki's is wel dat ze vaak outdated informatie bevatten, juist omdat de mechanics zo regelmatig veranderen, of omdat je bepaalde dlc niet hebt. Een guide van 6 maanden geleden kan al helemaal niet meer geldig zijn.

Maar eens zoeken op de paradox forum zelf kan ook helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badboyqxy
Die guide werkt niet want dan kom je dus op 24/24 uit en kan je je boten niet aanmeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emryte
als je geen ally maakt met hun kan je ze met andere allys de oorlog verklaren en land overnemen
mss?

game pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0cter
badboyqxy schreef op zaterdag 29 november 2014 @ 23:26:
hoe starten jullie tegenwoordig met ryukyu
Ik start met de prestige/army traditon to get it 100/100
tussen start ik met relation improvement van dai viet, maar sinds 1.8 lijkt dat niet meer te werken, want kom op 24/24 uit dus mag mijn boten niet aanleggen.

Ik wil nu eventueel proberen ming en dai viet te bevrienden en via grond aan te vallen, maar weet niet of ik dan een zwart vlaggetje heb. normaal kun je ze dan snel even in je boot stoppen en dat uitvaren. Maar sinds 1.8 lijkt dit niet te werken. Als voor ik champa aanval.
ik heb zelf nog nooit als Ryukyu gespeeld, maar het komt er waarschijnlijk op neer dat je ergens een no-CB oorlog moet starten om wat groter te groeien / een vassal te krijgen. Daarna kun je claims maken / claims van vassals gebruiken voor het starten van een oorlog.

Ik zou zeggen zoek eens op DDRjake en Ryukyu op youtube, hij heeft een Ryukyu world conquest gedaan. D'r zitten wel wat exploits in die nu niet meer kunnen maar je kunt er allicht goede ideeen opdoen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
Die playthrough is net een van de reden waarom ze er zo aan geprutst hebben: -5 stability hit voor een truce te verbreken was hiervoor niet ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badboyqxy
heb het nu opgelost door landrechten bij ming en dai viet en nu kan ik wel de oorlog starten en mijn troepen er krijgen, kost alleen wel tijdje omlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Achilles
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21-08 22:59

Achilles

Koning van de Myrmidonen

Ik ben nu als Bourgondië -> Nederland de keizer van de HRE geworden (door vassals te maken van de electors, ik lig er zelf buiten).
Als ik nu aan het einde van het spel nog steeds geen lid van de HRE ben, en de HRE vereenig tot een land, wordt dat dan een vassal / onderdeel van NL / wordt ik op magische wijze toch lid van de HRE?

| Cowsmology | Met een hamer past alles, met ducktape plakt alles |

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je de HRE verenigd, dan wordt het toch gewoon één land? Het land dat je zelf speelde verdwijnt dan en maakt plaats voor de HRE die jouw land plus alle HRE-leden omvat. Zie ook deze post iets eerder in het topic: d0cter in "Europa Universalis serie?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0cter
Achilles schreef op maandag 01 december 2014 @ 04:39:
Ik ben nu als Bourgondië -> Nederland de keizer van de HRE geworden (door vassals te maken van de electors, ik lig er zelf buiten).
Als ik nu aan het einde van het spel nog steeds geen lid van de HRE ben, en de HRE vereenig tot een land, wordt dat dan een vassal / onderdeel van NL / wordt ik op magische wijze toch lid van de HRE?
Als je 'bang' bent dat er iets mis gaat met die laatste reform dan moet je je eigen land gewoon toevoegen aan de HRE (inclusief je hoofdstad) en dan pas op de knop drukken. Als je op 1 van je eigen provincies klikt die grenst aan de HRE dan kun je op het provinciescherm op een knop drukken die de provincie aan de HRE toevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bstard

bstard

---------------

d0cter schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 18:52:
[...]een inkomen waar je op een gegeven moment niet meer weet waar je het aan uit kunt geven.
De 500 dikke ships archievement?

Blub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Achilles
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21-08 22:59

Achilles

Koning van de Myrmidonen

Chris7 schreef op maandag 01 december 2014 @ 10:56:
Als je de HRE verenigd, dan wordt het toch gewoon één land? Het land dat je zelf speelde verdwijnt dan en maakt plaats voor de HRE die jouw land plus alle HRE-leden omvat. Zie ook deze post iets eerder in het topic: d0cter in "Europa Universalis serie?"
Ja maar hij was austria. Ik heb zelf ook wel eens eerder een HRE gehad, maar vroeg me gwn af of t anders is als je zelf geen lid bent. (Ik maak mn capital in eerste instantie niet lid zodat ik nog oorlog kan voeren na de reform waarbij oorlogvoeren verboden wordt). Maaar ik ga t uitproberen.

| Cowsmology | Met een hamer past alles, met ducktape plakt alles |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0cter
bstard schreef op maandag 01 december 2014 @ 11:44:
[...]

De 500 dikke ships archievement?
die had ik al gehaald gedurende de play-through :) tegen het eind aan kon ik zelfs gemakkelijk de meer dan 500 heavies + nog een grote trade/transport vloot onderhouden en dan nog hield ik veel geld over.

Meer richting end-game (in single-player) is geld echt een non-issue je hebt dan altijd meer dan genoeg (of je hebt echt wat verkeerd gedaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Europa Universalis IV Extreme Edition is vandaag met 75% korting te krijgen in de Paradox Web store, voor 10,50 euro.

Tijdens december zijn er elke dag acties van Paradox, zie holiday.paradoxplaza.com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
Mja Paradox base games gaan enorm vaak op sale, het gaat vooral om de nieuwste dlc zo goedkoop mogelijk te krijgen. Ik vrees dat Art of War en Charlemagne niet meer dan -25% gaan in de winter sale op steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:08

Shabbaman

Got love?

Volgende week komt er een grote patch... met fixes. Ik ben benieuwd.

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je even wacht worden DLC's vanzelf goedkoper. Komende voorjaar kan je ze waarschijnlijk al weer veel goedkoper oppikken, ook omdat er dan weer nieuwe uitbreidingen zijn ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4bit
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 30-08 13:24

4bit

Onward, to futility!

Ik ben in ieder geval weer volledig qua DLC. En dacht komend weekend eens wat als Venice te spelen. Iemand nog tips voor de laatste versie?

Wat zijn goede idea groups?
Ik vermoed dat dat Diplomatic nog steeds zeer goed is als westers land.

[ Voor 18% gewijzigd door 4bit op 05-12-2014 17:18 ]

I'll do what I can, but expect very little.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrne
Als Venice? Trade, en het geld stroomt binnen. Maritime zou ik ook voor gaan (zelf heb ik die als 3e genomen geloof ik), en dan veel galleys kopen. En met veel bedoel ik dan dat je dik over de force limit heen kan gaan, zeker als je een flink aantal light ships koopt om trade te sturen en zo je income te boosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badboyqxy
Ik ben met 3 montains bezig en ben erg goed opweg. Zit nu in 1700 en heb een erg goede positie, wat voor invloed gaat 1.9 dadelijk hebben? want de wijzingen gingen ook gelijk in voor mijn huidige game toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sommige zaken worden inderdaad gelijk doorgevoerd voor huidige games. Als je daar bang voor bent hoef je natuurlijk niet te updaten en kan je ermee wachten tot je die game hebt uitgespeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrne
Als je de achievement wil halen moet je wel een ironman game spelen, en dat kan alleen als je de laatste versie hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Arrne schreef op zondag 07 december 2014 @ 22:45:
Als je de achievement wil halen moet je wel een ironman game spelen, en dat kan alleen als je de laatste versie hebt.
Aha, dat wist ik niet. Ik sprak ook alleen uit ervaring van andere Paradox games, vandaar ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sianto
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19-03 00:34
Nieuwe achievements kunnen doorgaans niet in een oude ironman game verkregen worden, maar oude achievements wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrne
Maar je moet wel gewoon de laatste versie hebben om überhaupt een ironman game te kunnen spelen, en volgens mij is dat ook het geval als je verder speelt met een game die je eerder gestart bent onder een oudere versie.

Als je dit niet zeker weet en je bent bang dat je door de veranderingen de achievement niet kan halen, kun je het zekere voor het onzekere nemen en automatische updates uitzetten. Je zal vanzelf een melding krijgen als je moet updaten om verder te kunnen spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emryte
Ik vind ironman soms een vervelende mode. Dit heeft vooral te maken met toen ik de ottomans speelde voer ik oorlog tegen Rusland. Gaat de commonwealth de oorlog verklaren. Dat vind ik wel flauw.
Maar voor de rest vind ik het voor de achievements het een eerlijk systeem. Kunnen ze cheaters tenminste tegenhouden.

Nog 1 ding voor Ironman moet je online zijn!

game pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrne
Ik word flink genaaid met patch 1.9, als Venice daalde mijn inkomen van +60 naar +3. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steffy

Steffy

Ayreonaut

Redeta schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 15:23:
Ik vind ironman soms een vervelende mode. Dit heeft vooral te maken met toen ik de ottomans speelde voer ik oorlog tegen Rusland. Gaat de commonwealth de oorlog verklaren. Dat vind ik wel flauw.
Maar voor de rest vind ik het voor de achievements het een eerlijk systeem. Kunnen ze cheaters tenminste tegenhouden.

Nog 1 ding voor Ironman moet je online zijn!
Ik had nu net zoiets met Hindustan waar ik van van +250 naar 80 ging. Later wist ik het weer naar 120 op te krikken maar dat viel wel even tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRR
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-09 11:04

PRR

@Redeta
Ach. De A.I. leert bij. Ik verklaar ook altijd de oorlog aan een target wanneer zij in een oorlog verwikkeld zijn. Makkelijker voor de overwinning :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emryte
Weet ik, maar dat deed ik dus ook op Rusland. Alleen ik had niet verwacht dat Commonwealth me aanviel

game pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Redeta schreef op woensdag 10 december 2014 @ 18:22:
Weet ik, maar dat deed ik dus ook op Rusland. Alleen ik had niet verwacht dat Commonwealth me aanviel
Ja, die doen natuurlijk hetzelfde: aanvallen terwijl jij in een oorlog verwikkeld bent ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jadero
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-09 20:59
Ben weer eens opnieuw gestart met Aragon, liep best aardig! Napels wilde al snel onder onze Personal Union vandaan. Dat kan, dat gaf mij een CB om hen aan te vallen. Nu heb ik de onderste provincies van de laars in handen en is Napels een Vassal.

Toen wilde Castilië interessant doen en viel mij aan. Maar nét daarvoor kwam ik in een PU met Frankrijk (geen idee hoe?) wij zijn de 'leider' zogezegt. De oorlog met Castilië had ik zelf nooit aangekund, maar nu hebben we een mooie vrede kunnen sluiten met voor mij hier en daar nog wat winstpuntjes.

Nu zit ik fijn met Frankrijk in een Personal Union, maar hoe kan ik hier het meeste voordeel uithalen?

Probleempje nu zijn wel de rebellen, 2 stacks van 20 hebben Italië heroverd en 1 van 20 Barcelona, net nu mijn leger vernietigd is door Castilië. Kan ik allies vragen te helpen, of wat is de beste tactiek?

[ Voor 13% gewijzigd door Jadero op 10-12-2014 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bstard

bstard

---------------

Arf even een tijdelijk ragequit van EU: na hele middag proberen en aanrommelen de HYW meet England gewonnen (duurde maar 13 jaar). Was bankrupt, daarna snel een civil war en maar net de peasants' war kunnen voorkomen, maar had France in PU. 45 jaar later, valt me king dood neer en France vrij. Samen met Austria teruggepakt, en 40 jaar later als net alles beetje rustig wordt, revolters terug de mand in, autonomy richting de 0 is getickt, breken de frogs weer los en hakken alles en indereen in de pan.

Blub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emryte
Tja dat kan gebeuren. Maar dat heb ik soms ook hoor een ragequit door rare beslissingen van de game

game pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wsmit99
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Geïnspireerd door DDRJake's AAR, waarin hij random nations speelt, het ik deze optie ook eens geprobeerd. Word ik prompt tot aanvoerder van Medri Bahri gedoopt. Blijkbaar één of andere kansloze natie in de hoorn van Afrika. En nog koptisch van geloof ook... Weer eens wat anders dan de meer voor de hand liggende keuzes en ik moet zeggen: best leuk. Mijn 3PM kunnen uitbouwen tot een behoorlijk imperium welke de volledige hoorn van Afrika beheerst tot de grenzen met de Mamluks. Zelfs Yemen verslagen en dus wat land op het Arabisch schiereiland (vassal). Dat laatste was een fout, want uiteindelijk zit momenteel een alliantie van Ottomans/Hejaz/Oman achter me aan om één of andere 'holy war' ;).

Maar nou komt het: ik constateer dat ik enorm achter lig qua tech. Momenteel zit ik in 1520 met tech 4/5/4, terwijl mijn bondgenoot Kaffa al op 7/7/7 zit. Mamluks 7/8/7, Oman 8/7/8... Et cetera. Waarom lig ik zo enorm achter? Ik zie dat ik een 20% bonus heb, omdat mijn buurlanden voor liggen op mij. Ik weet dat mijn tech group zuigt, maar daar hebben al mijn buren last van. Hoe werkt dat het hele tech systeem in EUIV?

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/RtxrKdO.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badboyqxy
westerse landen hebben 100% tech. afhankelijk van waar je vandaan komt heb je tech achterstand. Rusland is dit 20%, ryk en japan geloof ik 60%

Hier zit nog wel iets leuks bij, als je een land verslaat dat 40of50% tech voordeel hebt dus ryk de knights aanval kun je die protecten. Als nu de ottenmanen de knights overnemen, wordt de ottenmane protector van jou en gaan ze constant voor je mee in de oorlog:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wsmit99
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
'Ik' zit inderdaad in tech group 'Muslim' met 40% penalty, maar dat verklaart niet waarom ik zo'n achterstand heb op mijn buren, die in dezelfde group zitten. Daarom ben ik ook benieuwd waar mijn verschil hem in zit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destor
  • Laatst online: 20-07-2023
Kan zijn dat je veel admin punten hebt uitgegeven aan het coren van provincies. Het veranderen van cultuur kost heel veel diplo punten. Stabiliteit verhogen kost ook nog eens veel. Je koning heeft weinig admin/diplo, dus dat kan er dan aardig inhakken.
En als je ook nog eens een military idea hebt, dan kan daardoor alles laag uitpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bstard

bstard

---------------

Kaffa is verder niet uitgebreid, die heeft 100% van zijn DAM punten in tech gestoken. Jij hebt flink wat punten uitgegeven aan coren, culture switches, gebouwen, dat soort meuk. Is op zich niet verkeerd, want je hebt nu een groot land en een dikke bonus omdat je zo achter loopt. Een grens zoeken met een westernized land kan nu interessant zijn.

Blub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badboyqxy
ik heb even hulp nodig,
Ik ben mijn land aan het omzetten naar moslim geloof, daarvoor heb ik mijn hoofdstad naar een moslim gebied verhuist.
Heb de decision doorgevoerd
In de provence ernaast heb ik 100 autonomy en mercenist aangezet.

Wat kan ik verder nog doen om de convert rebellen te promoten

Acties:
  • 0 Henk 'm!
badboyqxy schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 19:04:
ik heb even hulp nodig,
Ik ben mijn land aan het omzetten naar moslim geloof, daarvoor heb ik mijn hoofdstad naar een moslim gebied verhuist.
Heb de decision doorgevoerd
In de provence ernaast heb ik 100 autonomy en mercenist aangezet.

Wat kan ik verder nog doen om de convert rebellen te promoten
Als ik het goed begrijp wil je bij jezelf rebellen krijgen die dan de provincies naar moslim converten? Dat is in ieder geval niet de manier waarop dat in Europa Universalis gaat.

Ik heb EU4 niet (neem aan dat het daar over gaat), maar voor zover ik weet kun je provincies converten (vroeger met missionaries, in EU4 gaat dat geloof ik via een tab in het Country-menu, linksboven). Dan komt er elke dag voortgang bij totdat die provincie ook jouw primary geloof heeft.

In Europa Universalis zijn rebellen in je eigen land vrijwel altijd niet goed, tenzij je bijvoorbeeld zelf graag een revolutie wil om een bepaalde reden. Maar de effecten op economie/stability enz. zijn bij elke revolutie negatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badboyqxy
gevonden,

Wat ik heb gedaan is een moslim stukje geannexeerd en gezorgt dat het aandeel moslim minimaal 25% is
nu heb ik mijn hoofdstad verplaatst(kost 200admin)
nu heb ik mec aangezet niet op de hoofdstad
autonomy op 100 gezet van die provence
En de diccion doorgevoerd vereist +1 stability
wat ik niet wist, is dat hier een tijd voorstaat deze tijd kun je op de provence zien blijkbaar moest ik tot 1 jan 1500 wachten (10-15 jaar)

toen kreeg ik de rebellen opreicing en die heb ik geaccepteerd en toen was ik moslim.

nee ik wil niet 1 provence naar moslim veranderen ik wil mij zelf naar moslim veranderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badboyqxy
hoe werken patriots rebellen? want kmer patriots proberen in pattani rebellen te krijgen of naja krijgen ze. nadat ik de deccion doorvoer en de -5 stability hap. Waarom kmer en niet mallaca ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRR
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-09 11:04

PRR

EU4 is wel een spel van wachten, wachten, wachten.
Ben aan een Ironman game bezig als Savoy. Wil Italy vormen.
Ik heb een Alliance met Austria, Hungary, Naples, Trier en ander klein grut. Daarnaast een knipperlicht relatie met France. (Burgundy is van de aardbodem gevaagd, dus daar kan geen alliance mee gevormd worden, Spain haat me en England kan niet van zijn eiland af.)
Ik heb alle benodigde cores om Italy te vormen, behalve Ancona. Die is door een PU in handen gevallen van France. grrr.
Na een oorlog heb ik ook de core Sardinia van Spain af weten te pakken, maar ik kan niet omvormen naar Lombardia Sardinia ivm te weinig prestige en/of omdat ik de cores Cuneo en Savoy aan France ben kwijtgeraakt.
Een oorlog tegen France om Ancona (of Cuneo en Savoy) zit er ook niet in omdat France ook een Alliance heeft met Austria en Hungary en zij de zijde van France kiezen in een oorlog.
Met mijn Ideas ben ik bezig geweest om Italy te kunnen vormen en heb Exploration links laten liggen. Zit nu ergens halverwege 1600.
Ik zit nu dus een beetje vast :(
Dus is het wachten, wachten en wachten op interessante mogelijkheden.
Iemand een tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steffy

Steffy

Ayreonaut

PRR schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 12:09:
Ik heb een Alliance met Austria, Hungary, Naples, Trier en ander klein grut. Daarnaast een knipperlicht relatie met France. (Burgundy is van de aardbodem gevaagd, dus daar kan geen alliance mee gevormd worden, Spain haat me en England kan niet van zijn eiland af.)
Ik heb alle benodigde cores om Italy te vormen, behalve Ancona. Die is door een PU in handen gevallen van France. grrr.
Na een oorlog heb ik ook de core Sardinia van Spain af weten te pakken, maar ik kan niet omvormen naar Lombardia Sardinia ivm te weinig prestige en/of omdat ik de cores Cuneo en Savoy aan France ben kwijtgeraakt.
Een oorlog tegen France om Ancona (of Cuneo en Savoy) zit er ook niet in omdat France ook een Alliance heeft met Austria en Hungary en zij de zijde van France kiezen in een oorlog.
Met mijn Ideas ben ik bezig geweest om Italy te kunnen vormen en heb Exploration links laten liggen. Zit nu ergens halverwege 1600.
Iemand een tip?
Dat is de vraag, soms komen die kansen regelmatig voorbij en op andere momenten lijkt het alsof de AI al doorheeft wat je van plan bent en waakt een land is Frankrijk over zijn allianties alsof het goud is. Met een goede alliantie die op het juiste moment aanvalt stelt Frankrijk weinig voor, als ze weinig manpower hebben zijn ze zwak maar het kan ook 100 jaar duren voordat het je overkomt dus dat is een lastige keuze en kan de uitvoering van je ambities aardig afremmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0cter
PRR schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 12:09:
Iemand een tip?
wat je ook nog kunt proberen is een oorlog verklaren waar oostenrijk hongarije wel aan mee willen doen en dan vervolgens een 2e oorlog verklaren over ancona (dan kunnen oostenrjk en hongarije in ieder geval niet tegen je joinen). Dan ga ik er natuurlijk wel vanuit dat je vervolgens de oorlog tegen frankrijk wel kunt winnen :)

Als dit niet het geval is dan zul je eerst verder moeten groeien of betere/andere alliances maken, misschien dat spanje nog kan helpen tegen Frankrijk.

Een derde optie is natuurlijk opnieuw beginnen en er voor zorgen dat Frankrijk niet een probleem wordt. Als je aan het begin ervoor kun zorgen dat je Frankrijk vroeg kunt slopen (met hulp van burgundy/oostenrijk/spanje/aragon waarschijnlijk zijn 2 van deze landen genoeg). Dus al tijden de HYW aanvallen --> probeer dan Frankrijk tot 0 manpower en 20 warexhaustion te krijgen. Daarna de blik op italie
Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste