De laatste update is inderdaad qua diplomacy gezien een gigantische ramp in mijn ogen.
Op sommige momenten mag je nog niet niezen of je hebt nu coalities van al je buren + far far beyond tegen u ..
Op andere momenten kon ik als Savoy (juist reis naar Turijn gemaakt .. ) gemakkelijk heel Zwitserland .. Provence .. Milaan inpalmen en vriendjes worden met zowel France, Austria, Castille en Hungary ..
(Voor de niet zo'n ervaren HRE/Italië spelers .. indien je dus de agressie laag genoeg houdt is er dus geen enkel land dat je kan stoppen .. ook al ben je een minor player .. alle grote landen zijn namelijk je alliantie genoten!)
Oh en tegenwoordig zie ik bijna altijd Frankrijk afzien . Austria soms een supermacht worden .. soms niet .. Maar dé echte machthebber in m'n laatste 4 games is nu ... Burgundy .. je weet wel dat Hertogdom dat pretendeerde een koninkrijk te zijn .. theeft vaak (samen met z'n vassals) meer provincies na 50 jaar dan frankrijk :")
Theeft her wel voor gezorgd dat ik als ottomaans rijk plots heel snel m'n sultan of rum achievement kon scoren. Ipv 1 grote europese alliantie (welke ik kon verwachten) werden plots alle andere landen m'n alliantie genoten wanneer ik Lithounen binnen viel... totaal niet logisch.
Idem toen ik Spanje te grazen nam om Cordoba in te palmen (oh yeah .. unify Islam achievement .. bugged =__=).
Blijkbaar vind de AI het nu leuk en schattig om 1 voor 1 afgeslacht te worden.
Tzou me niet verbazen dat al die balance issues weer zijn zoals de laatste patch: alles is in balance zolang je de laatste patch gekocht hebt waardoor de estates?? of andere updates ervoor zorgen dat het diplomacy systeem weer optimaal loopt.
Laatste patches niet gekocht ? Pech
(Voorlaatste grote update zorgde er bijvoorbeeld dat de AI wel provincies kon upgraden maar jij als human player niet .. touch luck .. moet je maar common sense aanschaffen)
Eigenlijk viel dat nog mee omdat alle AI's hetzelfde voordeel hebben, en de human player aggressief genoeg kan spelen.
Nu lijkt het meer dat sommige staten afzien van de nieuwe updates .. en andere niet .. dit gebalanceerd werd maar die balancering voor iedereen was ook diegene die niet de update aangeschaft heeft
PS: Eerste keer dat ik zoveel hotfixes achter elkaar zag verschijnen .. ook eerste keer dat ik zo snel na een grote content update aan het spelen was ..
PS2: beste AI move ever .. Frankrijk met mij als Alliantie genoot (onvrijwillig meegetrokken) vs Austria en bondgenoten .. Geeft zich over .. verliest een hoop provincies.. gaat de volgende dag al een alliantie aan met Austria (+200 diplomacy ?? wtf ??) en valt samen met Austria m'n resterende provincies binnen .. wat een geluk dat ik France loyaal bleef.
Most funny fact after that ? .. France bleef m'n alliantie genoot nadat ik capituleerde en Austria wou direct mij een alliantie aanbieden

.
Kortom wil je snel snel een alliantie met een grootmacht .. vergeet improve relationschip .. ga der mee in oorlog .. verlies en laat de alliantie voorstellen binnenstromen