Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17:26
Aragon krijg je toch enkel voor free als de rulers verschillend geslacht zijn + voor 1500 ofzo iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joekkiefc
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 04-04 15:41
Klopt 31 of 32? idd ik zelf gaf ze een deel zuid Frankrijk en deel genoa, fez gereleased voor de berbers en in de war met portugal direct england maar aangepakt en wales gereleased goeie potentiele march als je ze the english channe trade node kan geven

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Deze wou ik toch delen want dit zie je werkelijk nooit. Ik speel eens als Holland en ben al goed op weg om Nederland te vormen. Dan zie ik opeens dat de Byzantijnen als eerste kanonnen hebben unlocked. Die leven nog? Dus ik ga kijken en dan tref ik dit aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/UJzPtFaqin4nEp8LUBtU4Igq/full.jpg

Nou, blijkt dus dat ze een alliantie met Hongarije hebben en de Ottomanen zo goed als doodgemept hebben. Dit heb ik werkelijk nog nooit gezien. :D _O-

Ik baal nu ergens wel dat ik met Nederland niet Europa ga veroveren. Normaal gesproken speel ik liever Oostenrijk pf Pruissen en dan zijn de Ottomanen ongelofelijk irritant. Worden de Ottomanen eens afgeslacht door de AI en dan zit je aan de verkeerde kant van Europa. :>

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Spectre
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16-08 22:55
Vraagje, hoe vergelijkbaar is deze game met bijvoorbeeld een Hearts of Iron? Is de learning curve een beetje gelijk of zijn de systemen veel complexer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Spectre schreef op donderdag 20 december 2018 @ 09:58:
Vraagje, hoe vergelijkbaar is deze game met bijvoorbeeld een Hearts of Iron? Is de learning curve een beetje gelijk of zijn de systemen veel complexer?
Ik denk dat Europa Universalis wel complexer is, zeker als je een paar expansions erbij koopt. Hearts of Iron IV vind ik zelf redelijk makkelijk te leren, dat komt denk ik ook omdat het een vrij beperkte scope heeft: oorlogvoering tijdens de Tweede Wereldoorlog. In EU4 zijn er meer manieren waarop je kan winnen dan alleen oorlogvoeren, zoals handel en kolonisatie.

Ik zou zeggen, kijk eens een paar video's op Youtube zoals de tutorials van quill18, dan krijg je een beetje een beeld van wat voor spel het is. Laat je vooral niet afschrikken, als de tijdsperiode je interesseert dan is het de beste game die je kan krijgen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Spectre schreef op donderdag 20 december 2018 @ 09:58:
Het is veel complexer, maar ook veel beter. HOI4 is jaren na de release nog steeds verre van optimaal en er lijkt nauwelijks ontwikkeling te zijn. EU4 daarentegen is zeer doorontwikkeld. Je hebt alleen wel een aantal DLC's nodig om de game fatsoenlijk te spelen. In ieder geval Common Sense. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
In de laatste dev diary gelezen dat ze een tijdje gaan stoppen met dlc's om de game te optimaliseren

https://forum.paradoxplaz...of-december-2018.1137741/

geeft me tijd om er eens aan te herbeginnen, heb het al een tijdje niet meer gespeeld (enkele jaren denk ik zelfs). Zal wat dlc ophalen in de sale

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jadero
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15:47
Leuk dat dit weer een beetje leven ingeblazen is. Ik heb een tijd niet gespeeld maar een week of 2/3 geleden een game met Holland gestart. Eigenlijk om z.s.m. Nederland te vormen. Maar daar is anno 1763 nog niets van gekomen. Ik heb eigenlijk heel weinig veroverd maar verdien enorm veel geld met de handel. Achteraf gezien had ik eerder moeten beginnen met o.a. Gelre veroveren, nu is daar meer weinig aan te doen. Wel echt een toffe game waar ik veel van geleerd heb om volgende keer andere dingen te doen.

Leuk dingetje is dat ik op een gegeven moment de HRE religious(?) war leidde en toen kortstondig HRE-hoofd was. Maar door nog teveel 'heretics' kreeg ik een penalty en kon het niet houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Glorieus te vormen land is glorieus. :*)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/tHFhPEbXx08l0ibDOxraE0II/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/aBGZAysR7hJF5jaglOfjKjyj/full.jpg

Ik heb tientallen jaren lopen wachten omdat ik weer eens last had van bondgenoten die je saboteren en iedereen wou mij als vijand zien. Ik wou Henegouwen Luik en Namur hebben. Henegouwen was alleen gegarandeerd door de restanten van Frankrijk samen met een sterke alliantie. Namur zat in een sterke alliantie met een tradeleague en Luik was nota bene bondgenoot geworden met mijn bondgenoot de altijd waardeloze Britten. Serieus, GB is met afstand de slechtste bondgenoot die je maar kan wensen. Altijd saboteren je die door bondgenoot te worden met je vijanden, altijd lopen ze te zeuren dat ze nu niet mee willen doen met je oorlog en als ze meedoen, dan is de GB AI altijd bizar slecht en verpest werkelijk alles.

Afijn, ik wachtte dus op de chaos van de religieoorlog. Nou het was me een chaos zeg. Kon zo alle drie aanvallen en veroveren met minimale tegenstand. Vervolgens net klaar en toen wonnen de protestanten. Oostenrijk dus geen keizer meer, en die gingen van "ik haat jou" naar bondgenoot voor mij. Vervolgens was de Provence erg groot geworden voor de religieoorlog. Ze verloren van protestantenleider Frankrijk en ik viel ze even snel aan omdat ze geen leger meer hadden en hun alliantie met Oostenrijk ook weg was. Nu zijn ze van Luxemburg tot de Middellandse zee alles kwijt en is alleen Maine nog over. Terecht want ze moesten mij zo nodig tot rivaal verklaren en mij saboteren.

Ik heb dus nu Luik en Bourgondië als vazallen, GB en Oostenrijk als bondgenoten en Nieuw Amsterdam is ook al geclaimed. Helaas is de Spaanse kolonie AI Florida ongelofelijk irritant bezig en steeds koloniën rond mijn kolonie aan het stichten. Die gaat op termijn dus uitgeschakeld worden. Het andere doel is het restant van Frankrijk langzaam oprollen en tot vazal maken. Vervolgens kijken of ik een alliantie tegen de Britten kan vormen om ze op termijn uit Frankrijk te schoppen en veel cores aan Frankrijk of Bourgondië te geven zodat ik twee zeer sterke vazalstaten heb. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

Shabbaman

Got love?

AntiChrist7 schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 19:16:
In de laatste dev diary gelezen dat ze een tijdje gaan stoppen met dlc's om de game te optimaliseren

https://forum.paradoxplaz...of-december-2018.1137741/

geeft me tijd om er eens aan te herbeginnen, heb het al een tijdje niet meer gespeeld (enkele jaren denk ik zelfs). Zal wat dlc ophalen in de sale
Toch een behoorlijk goede dev diary. Als ze zo met tech debt bezig zijn zal er ook wel niet in een paar jaar een nieuwe engine voor EU5 komen.

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Shabbaman schreef op maandag 24 december 2018 @ 21:49:
[...]

Toch een behoorlijk goede dev diary. Als ze zo met tech debt bezig zijn zal er ook wel niet in een paar jaar een nieuwe engine voor EU5 komen.
Nee zeker niet. Met het huidige model van Paradox vraag ik me ook af hoe eventuele opvolgers zoals CK3 er in passen. Sure, CK2 is vrijwel af en ze hebben al gezegd dat er niet veel DLC's meer komen. Maar met alle features die er in zitten, wat moet de opvolger dan nog bieden? Hetzelfde voor Europa Universalis, al verwacht ik dat die nog minstens tot en met 2020 wordt uitgebreid.

Overigens over de engine, ze hebben een team bij Paradox dat zich full-time met de engine bezig houden, dus denk niet dat we ooit een helemaal nieuwe engine gaan zien, maar meer steeds verdere ontwikkeling van Clausewitz. Daarbij is blijkbaar maar erg weinig per game in de gedeelde engine en implementeren games veel dingen zelf, zoals de zelfs de kaart. Het schijnt dat Imperator weer met een grote vooruitgang komt met een soort nieuwe laag die meer modding moet mogelijk maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ik denk dat het tijd is om mijn koloniale ambities te versnellen en Europa maar te gaan verlaten. :P

De Teutoonse Orde heeft Polen vernietigd in alliantie met Brandenburg. Vervolgens is de Teutoonse Orde omgevormd tot de meest overpowerede godtier natie van EU4. Ik heb het nog nooit gezien door de AI, maar dat is Pruisen. :o
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/LMRbvFa51VsI60mpa2ZSueyy/full.jpg
Vervolgens is Pruisen bondgenoot met Brandenburg, het andere land met de Pruisische ideeën. Oostenrijk is dood want die missen allianties. Bohemen is bondgenoot van Brandenburg en er lijkt helemaal niks Brandenburg in de weg te staan om Noord-Duitsland te veroveren. Idem voor Pruisen en enorme stukken van Oost-Europa.

Dus dit lijkt me wel toepasselijk.
Prussia Gloria intensifying.

Ondertussen heb ik een PU over Frankrijk na een uiterst complexe vredesonderhandeling. Die PU koste namelijk 75AE voor vrijwel heel West-Europa. Ik moest dus iedereen omkopen met relaties, invloed en giften zodat ze mij allemaal lief vonden en geen mega coalitie begonnen. Ben nu bezig met de integratie en ondertussen ga ik Nederland nog veroveren. Spanje bezit België en die gaan op termijn door mij aangevallen worden. Verder is het koloniseren en grenzen trekken. Het is wel een leuke game zo. :)

edit: En het event dat Brandenburg een PU over Pruisen krijgt is afgegaan. Nu is Pruisen dus in een PU met Brandenburg. Serieus, abandon Europe. RUN. :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/X8GtWtcZ16quvjQYJ8pG4h6l/full.jpg

[ Voor 87% gewijzigd door DaniëlWW2 op 30-12-2018 14:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bozzel1987
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 12-08-2024
Je probeert voor de achievements te gaan met Great Britain waar je alle missies haalt? Hiervoor moet je nog Europa in ;-) ik heb deze laatst gehaald en je moet hier of emperor worden of de HRE disbanden (bij mij was het de laatste optie want ik was Anglicaans).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emryte
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 10-09 07:40
Zelf ben ik sinds de uutgave met Psanje bezig. Ben protestant geworden en daardoor bestaat de katholieke wereld alleen nog uit Portugal en Oost Europa.

Een nadeel dat ik wel heb is dat ik begon op het moment dat de missies van Spanje nog niet goed werkte. Daardoor een deel niet kunnen voltooien die met de colonies te maken hebben. Jammer, maar zonde om er opnieuw tijd in te gaan steken

game pc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J_star
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10-09 23:32
Ik ben na een jaar (vooral met modificaties) begonnen om met weer te spelen. Nu wil ik graag eens zonder te cheaten world conquest behalen. Dit lijkt extreem moeilijk, met name doordat het achter een paywall zit. Er zijn gewoon een aantal DLC's die vereist zijn. Nu heb ik er een aantal maar niet allemaal.

- Welke DLC's zijn nu echt cruciaal (met name nu ik net de sale heb gemist :()?
- Hoe werkt nu eigenlijk vassal feeding? Ik heb wat filmpjes gekeken, maar die leggen meer uit wie je moet gebruiken en het basis principe, maar niet de tactiek erachter. Bijvoorbeeld wanneer moet je nu starten met Annex, en hoe ga je ermee om als je er meerdere hebt? Moet je per culture group iemand absorberen? Hoe zorg je ervoor dat iemand converteert van christelijk naar moslim bijvoorbeeld (Ottoman game)?
- Hoe zorg je ervoor dat je zo snel mogelijk een nieuwe voortgang "embraced"?

Als er goede recenten filmpjes zijn hoor ik het graag :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
Ja, ik ben ook op zoek naar goede, up to date tutorials. Ik vond bijvoorbeeld arumba's complete beginners playlist, maar dat is al van midden 2017... en vele huidige let's players gaan ervan uit dat je de game al voldoende gespeeld hebt. Dit vind ik wel een mankement aan hun dlc model, want het schrikt beginners af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark777
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 15:00
Zie dit nu voorbij komen en lijkt me wel een leuk spel. Heb net Civ6 gekocht maar valt een beetje tegen. Erg ingewikkeld en Multiplayer is niet zo leuk als ik dacht. Heeft dit spel een leuke multi player functie? of is het meer single player?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozzel1987
Dit kan ook multiplayer, maar als je civ6 ingewikkeld vindt zou het kunnen dat deze game al helemaal ingewikkeld is. De leercurve is hier veel steiler dan bij civ6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark777
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 15:00
Heb net ff gekeken naar de prijzen maar ik schik me wild. met alle uitbreidingen kost het een vermogen en als het zo ingewikkeld is is het misschien toch niet helemaal mijn game

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
In sale valt het nog mee, zeker voor de uren die je er kan uithalen. maarja, dat bedoel ik wel: stijle leercurve, slechte tutorials + veel dlc, en je schrikt veel nieuwe potentiele kopers af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terranova
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:21
mark777 schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 12:16:
Heb net ff gekeken naar de prijzen maar ik schik me wild. met alle uitbreidingen kost het een vermogen en als het zo ingewikkeld is is het misschien toch niet helemaal mijn game
De uitbreidingen zijn niet perse nodig. Alle mechanics zitten in de normale game. Maar de DLC zorgt er voor dat je daar ook mee kan spelen.

Als je bijvoorbeeld wil focussen op colonisen dan zou je voor "Golden Century" kunnen gaan. Voor een andere focus kan je voor "Rule Britannia" gaan. Of El Dorado etc. Het is maar net wat je wil doen.

Het spel zelf kan je voor rond de 6 euro al gewoon oppikken via de bekendere keysites zoals Kinguin. veel van de DLC staat er ook goedkoper op overigens.

Maar je hoeft dus echt niet alles te hebben. Ik speel het spel al jaren, maar ik heb ook totaal niet alle DLC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je Civ6 ingewikkeld vind is dit misschien niet jouw game inderdaad. Kijk vooral eens een Let's Play op YouTube om een indruk te krijgen, want het kan natuurlijk ook zomaar wel je ding zijn. Ik vind zelf Civ6 makkelijker te begrijpen maar het is ook een heel ander soort spel.

DLC's is een bekend euvel ja, een probleem is ook dat een groot deel daarvan cosmetische (unit packs) en muziek DLC's zijn, die heb je absoluut niet nodig, maar staan wel in het overzicht. Alleen de "expansions" zijn belangrijke toevoegingen. En speel je bijvoorbeeld alleen in Europa dan kan je sommige uitbreidingen over het Midden-Oosten of Azië overslaan.

En met de basegame kom je ook een heel eind, die wordt meerdere keren per jaar bijgewerkt met nieuwe toevoegingen en is dus ook al best up-to-date.

[ Voor 10% gewijzigd door Chris7 op 13-01-2019 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
Maar laten we eerlijk zijn: de "gratis" toevoegingen/rebalancing (wat andere developpers gewoon patching noemen), zijn er hoofdzakelijk om de dlc beter te laten werken. Dus nee je hebt de dlc niet echt nodig, maar de game wordt er wel op gemaakt/getuned in de veronderstelling dat je die wel hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gelukkig maakt Paradox nu steeds vaker sommige dingen uit oudere DLC's gratis, zoals onlangs development in EU4 en ascension perks in Stellaris. Het blijft inderdaad soms dat de DLC het spel heel anders balanced, maar het lijkt er op dat de devs nu ook zien dat sommige features wel erg "basis" zijn en dat iedereen die zou moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emryte
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 10-09 07:40
Zelf heb ik alle expansions en eerlijk gezegd baal ik alleen van de Expansion Mandate of Heaven. Het is enige dlc waar ik nog niet erg mee gespeeld heb.

Alle dlc hebben zo hun ding. Heb het spel al vrij sinds het begin en weet dus zelf niet meer hoe het speelt zonder dlc. Zou zelf niet terug stappen.

De game zonder dlc is al sws een paar honderd uur speel tijd en met de dlc wordt het alleen maar meer.

game pc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Quasem
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13:09
Voor de geïnteresseerden... Ik zag zojuist op youtube dat Arumba een nieuwe tutorial is gestart. Titel:
Learn EU4 with Monk 004.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanW
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:29
Zijn er hier nog actieve spelers? Ik speel eigenlijk alleen maar EU4, heel soms iets anders, maar dit is wel mijn go-to game geworden merk ik. Binnenkort komt een nieuwe expansion uit, met een overhaul voor de HRE en de Papal state.

Nu lekker bezig met Nederland. Begonnen als Holland. Juiste allies gevonden, waarna Burgundy mij gewoon liet gaan. Toen Burgundy geallied en een RM. Daarna ontzettend veel geluk gehad dat de Burgundian Inheritance voor mij was, dus zo goed als alle provincies om Nederland te vormen gekregen :D Friesland nog gepakt, Utrecht en Gelre.

Nu langzaam bezig om Groot Britannië te verslaan en Frankrijk is ook in verval. Constant in oorlog tegen of Castille, of GB en Aragon of tegen mij :D Eerst de kolonies afpakken, daarna op het Europese vasteland wat provincies wegsnoepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanmiler
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08-09 09:54
Ik had het 2 jaar niet meer gespeeld blijkbaar (HOI4 >:) ) maar poosje geleden terug opgepikt. Blij dat ik al HRE game heb gehad nu, kan ik rustig DLC afwachten. Ik blijf het echt een top game vinden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

JanW schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 08:51:
Zijn er hier nog actieve spelers? Ik speel eigenlijk alleen maar EU4, heel soms iets anders, maar dit is wel mijn go-to game geworden merk ik. Binnenkort komt een nieuwe expansion uit, met een overhaul voor de HRE en de Papal state.

Nu lekker bezig met Nederland. Begonnen als Holland. Juiste allies gevonden, waarna Burgundy mij gewoon liet gaan. Toen Burgundy geallied en een RM. Daarna ontzettend veel geluk gehad dat de Burgundian Inheritance voor mij was, dus zo goed als alle provincies om Nederland te vormen gekregen :D Friesland nog gepakt, Utrecht en Gelre.

Nu langzaam bezig om Groot Britannië te verslaan en Frankrijk is ook in verval. Constant in oorlog tegen of Castille, of GB en Aragon of tegen mij :D Eerst de kolonies afpakken, daarna op het Europese vasteland wat provincies wegsnoepen.
Eens in de zoveel maanden. Maar recent een Pruisen game gespeeld. Well. :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G_pO33PkIngJqE-nOlEVYqEQ5gA=/800x/filters:strip_icc()/f/image/Q1AosdT1N0RM8cv8XTlC77Xy.jpg?f=fotoalbum_large

De glorieuze Pruisische Adeptus Astartes legioenen waren niet te stoppen. Gelijke aantallen resulteerde vrijwel altijd in een stack wipe. Een keer heeft een Pruisisch leger van 49k gewoon een Ottomaans leger van 130k verslagen. :D

Maar ik was deze game begonnen met een trucje. Begin als Polen, pak de PU, sloop de Teutoonse orde en bekeer gebieden tot Pruisische cultuur. Vorm OP doomstack armies land en verover alles. Tegen het einde van de 16de eeuw was Hongarije helemaal verpletterd en veroverd. Toen heb ik snel Erdine en Constantinopel gepakt en de Byzantijnen weer tot leven gewerkt als mijn vasal. Heel wat oorlogen gevoerd tegen iedereen. Bohemen veroverd, Brandenburg veroverd, de HRE ontmantelt wat alles makkelijker maakte, Zweden veroverd, diep oost Europa in zodat Rusland niet gevormd kon worden en verder west Europa in. De Ottomanen blijven natuurlijk volstrekt belachelijk. De eerste twee oorlogen waren zeer moeizaam. Meerdere malen mijn vloot verloren want galeien zijn kennelijk magisch in staat om altijd te winnen van linieschepen. Uiteindelijk wel steeds wat gebied gegrepen en dan maar vrede.

Uiteindelijk ging het in de derde oorlog los. De Ottomanen waren bezig tegen een alliantie met Moskovië en wat andere sterke staten. Dat was mijn kans. Byzantium kreeg ook elke keer meer gebied en werd ook steeds sterker en toen wonnen we eindelijk de oorlog op zee omdat ik Spanje als bondgenoot erbij kreeg naast Oostenrijk. Vervolgens had ik tegen dit punt de discipline opgevoerd naar 120%+ en dan weet je wat er gaat gebeuren. Ik zal de memes besparen. Toen heb ik zeer bewust de Ottomanen die alleen al 250k+ infanterie hadden, compleet afgeslacht en pas vrede gesloten toen de rebellen overal opdoken. De verliezen aan mijn kant waren alleen al iets van 300k, de Ottomanen gingen meer richting een miljoen. Toen waren ze gebroken. Na de vierde oorlog werden ze zelfs revolutionair wat mij een mooie aanleiding gaf voor de vijfde oorlog waarin ik ze wederom verpletterde. Daarna nog wat oorlogen gevoerd, voor mezelf Palestina gepakt voor de tweede missionaris en de Byzantijnen zijn nu op 1250 devopment, 5de staat in de wereld als ze geen vasal waren, 100% liberty desire, maar ze maken geen schijn van kans tegen mij. Ik zit immers op 5600 development.

Ondertussen Oostenrijk flink een mes in de rug gestoken. Die hadden met mijn hulp heel Frankrijk veroverd. Nederland was gevormd dankzij mijn ingrijpen en het verkoop van alle nodige staten aan Holland. Die waren dus uiteraard mijn beschermeling. Maar in de eerste oorlog Oostenrijk uit zuid Duitsland geschopt, de tweede oorlog nam ik heel Oostenrijk. Tegen dit punt had ik zoveel troepen dat ik zo van de Ottomanen naar de Oostenrijkers kon wisselen en weer terug. Dan krijg je dus zo'n gigantisch land. Zeker omdat Moskovië die ik een paar eeuwen heb genegeerd. Dus even het grootste deel van Europees Rusland erbij genomen.

Maar ik kan alleen nog maar verdergaan tegen Oostenrijk, de Paus, maar vooral Spanje. Spanje zit ruim over de 4000 development, heeft heel zuidelijk Afrika, vrijwel heel Noord-Amerika en grote delen van Zuid Amerika en ook nog eens half China. Spanje is echt zo OP geworden met hun DLC. Frankrijk stelt echt niks meer voor. Die verliezen het tegenwoordig altijd al van de Britten. De Britten kunnen alleen weer niet op tegen Spanje en Spanje verzuimt het meestal om iets te doen aan de Ottomanen. Meestal krijg je dus rare games, maar als je zelf een centraal Europees land speelt, dan kan je zoveel bereiken.

Ik ben dus extreem machtig. Ik heb zelden of nooit zo'n enorm rijk opgebouwd en waarschijnlijk zou ik ook wel een oorlog winnen tegen Spanje of de Britten, maar ik zit tegen mijn grenzen aan omdat ik botweg niet de handelsinkomsten kan genereren. Ik kan natuurlijk wat in de Noordzee kapen naar Lübeck, ruim 30 ducaten, maar veel meer zit er niet in. Er stroomt ook weer ruim twintig van Lübeck naar het kanaal. Die trade node is simpelweg te sterk. De Britten hebben er ook maar 3500 trade power in zitten waar ik nooit tegenop kan.

Een oorlog tegen Spanje zit er alleen niet echt in. Het is mijn bondgenoot, vloten zijn vergelijkbaar, maar Spanje heeft tweemaal de infanterie, maar minder artillerie en cavalerie. Ik heb iets van 450k aan troepen, waarvan 225k infanterie, maar ik kan weinig meer betalen. Dat is het nadeel van continentaal. Spanje en Groot Brittannië zijn gewoon veel rijker dan ik. Beiden hebben meer infanterie en beiden zitten rond de 200 regimenten aan huurlingen. Ik heb ze niet want ik kan ze niet betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
JanW schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 08:51:
Heb het in het begin wat gespeeld, maar niet meer sinds de el dorado expansie. Nu is een vriend begonnen met direct alle expansies, dus hopelijk maakt hij me wat wegwijs.

Maar een nieuwe expansie doet me altijd uitstellen om eraan te herbeginnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15:11

Jebus4life

BE User

Deze week terug opgepikt na een heel aantal jaren (ik speel nog weinig games, en als ik iets oppikte was het meestal CK2).

Alle expansions die ik niet had (5 ofzo) via G2A gekocht en direct aan de slag gegaan met Ottomans (teveel nieuwe mechanics, dus ik ging het mezelf niet te moeilijk maken ^^). Speelt wel lekker weg. Wel het gevoel dat het spel een stuk makkelijker voelt nu? Zeker met die missions... 60 jaar ingame ofzo en ik heb volledig Griekenland en de Balkan en op een provincie of 4 na ook het volledige Anatolië gebied.

Nog even verder doen en kijken of ik een wat moeilijkere campaign start. Iemand die nog een achievement kan aanraden om uit te testen misschien? :P

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jebus4life schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 23:29:
Deze week terug opgepikt na een heel aantal jaren (ik speel nog weinig games, en als ik iets oppikte was het meestal CK2).

Alle expansions die ik niet had (5 ofzo) via G2A gekocht en direct aan de slag gegaan met Ottomans (teveel nieuwe mechanics, dus ik ging het mezelf niet te moeilijk maken ^^). Speelt wel lekker weg. Wel het gevoel dat het spel een stuk makkelijker voelt nu? Zeker met die missions... 60 jaar ingame ofzo en ik heb volledig Griekenland en de Balkan en op een provincie of 4 na ook het volledige Anatolië gebied.

Nog even verder doen en kijken of ik een wat moeilijkere campaign start. Iemand die nog een achievement kan aanraden om uit te testen misschien? :P
Ottomans is er ook wel voor gemaakt om in de vroege game over iedereen heen te lopen. "Vroeger" begonnen ze zelfs met cores op omliggende landen, dus weet niet of het toen moeilijker was :P. Later in het spel komt de Janissary disaster, die kan wel vervelend zijn.

Een tijdje terug toen de Manchu update uitkwam een spel als Jianzhou -> Qing gespeeld, dat was wel leuk. Het exploderen van de Ming is nu meer event-based, waardoor het wat makkelijk gebeurt maar er wel sterke successor states tevoorschijn kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
Ben er nu ook eens mee begonnen, met alle dlc als portugal. had het al moeilijk om niet bedolven te worden in leningen als je Morocco aanvalt. Ik weet dat je de AI zoveel mogelijk je dirty werk moet laten opknappen, maar hoe recupereer je van de penalty dat ze geen land kregen in een vorige oorlog? ze hadden land occupied, maar ze wouden het niet....

Ik zal er ook wat aan moeten wennen dat er meer dingen gebeuren in de mid en late game. Ik ben dingen zoals TW/Civ/Endless Space2/ Endless Legend gewoon. In die games zijn is de early game setup het interessantste omdat je dan je opzet voor midgame en verder waar het meer op automatische piloot kan. Terwijl het hier voelt alsof er early game vrij weinig gebeurt (al hangt dat ook af van natie tot natie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekfabriek
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:15

Koekfabriek

King Billy on the wall

AntiChrist7 schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 13:02:
Ben er nu ook eens mee begonnen, met alle dlc als portugal. had het al moeilijk om niet bedolven te worden in leningen als je Morocco aanvalt. Ik weet dat je de AI zoveel mogelijk je dirty werk moet laten opknappen, maar hoe recupereer je van de penalty dat ze geen land kregen in een vorige oorlog? ze hadden land occupied, maar ze wouden het niet....

Ik zal er ook wat aan moeten wennen dat er meer dingen gebeuren in de mid en late game. Ik ben dingen zoals TW/Civ/Endless Space2/ Endless Legend gewoon. In die games zijn is de early game setup het interessantste omdat je dan je opzet voor midgame en verder waar het meer op automatische piloot kan. Terwijl het hier voelt alsof er early game vrij weinig gebeurt (al hangt dat ook af van natie tot natie)
Heeft tijd nodig, volgens mij kan je dat zien in de opinion die Castille (neem aan dat Spanje nog niet gevormd is)nu van je heeft. Zal iets van zo zijn: "-XX not given promised land (+XX yearly)" en je trust wordt volgens mij verlaagd. Dit kan je handmatig ophogen als je genoeg favours (krijg je X per jaar afhankelijk van hoe sterk je bent t.o.v. alliantie) hebt opgebouwd. Wees hier in het begin voorzichtig mee want je heb ze waarschijnlijk nodig om oorlog te verklaren en castille met je mee te krijgen zonder belofte voor land.

Wat tevens kan helpen is bepaalde provincies aangeven als "vital" zodat de AI deze niet/minder wil hebben. Dat is tegen Marokko lastig omdat je hier met Castille samen om vecht.

Moet zeggen dat ik Portugal niet het beste land vindt om mee te beginnen, dit was wel zo in EU3. Zelf zou ik gaan voor Engeland en je continentale provincies weggeven, maar dat is voornamelijk smaak gedreven als je handel en koloniaal rijk wilt opbouwen, of Moskou of Brandenburg voor het oefenen met landoorlog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kelin
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20-08 14:16
AntiChrist7 schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 13:02:

1) Als beginnende speler is Marokko een vrij lastige staat om aan te vallen. Fez is een mountain fort, dat betekent -2 modifier voor aanvallers en je troepen hebben hoge attrition. Het is tevens hun Capital, dus een Fort level 3 (hoogste in het begin van het spel). De truuk is om een groot genoeg leger te bouwen. Heel rustig Fez siegen met je leger ernaast. Als je leger groot genoeg is, dan vermijdt de AI combat. Een Siege general is ook heerlijk. Ook altijd als eerste Fez (en andere mountain forts) innemen om deze reden. Als je ervoor kan zorgen dat je de tegenstander aanvalt terwijl zij een (ingenomen) fort op een mountain aanvallen, dan slacht je legers.

2) 'recently broke a promise to give land' duurt 30 jaar. Let wel, landen willen je nog wel helpen als je genoeg favors (langdurige alliances) hebt.

Ik denk dat ik weet waarom je in de problemen bent gekomen. Als je op een land klikt en naar het derde diplomatieke tabblad gaat, dan zie je in welke landen zij zijn geïnteresseerd. Toch kan het voorkomen dat ze het land niet willen in de peace deal, maar er wel interesse in hebben. Wat dan van belang is: Dat ze de occupations krijgen van ALLE landen waar ze interesse in hebben. Soms willen ze alsnog geen land ontvangen, maar dan krijg je niet langer de negatieve trust malus (-20 trust) en ook niet 'broken promise'.

Als je 2 allies hebt die je helpen voor land kan je ze soms tegenelkaar uitspelen. Stel: Oostenrijk EN Frankrijk vechten met jou tegen Burgundy. Oostenrijk heeft 'Sundgau', en willen vrijwel altijd buurprovince van Burgundy 'French-Comté'. Frankrijk wil dat landje ook wel. De truuk op dat moment: Neem het landje in, en geef de occupation aan Frankrijk. Oostenrijk heeft door dat jij het landje met geen mogelijkheid meer kan geven, en accepteert dat het geen land gaat ontvangen. Maar ik zou niet teveel spelen met deze mechanic, heeft mij ook meerdere malen in de problemen gebracht.

Nog tip: "Revoke Core" in peace deal is een vorm van land teruggeven. Zo kan je soms de hulp krijgen van sterke landen zonder ze nog sterker te maken.
En probeer boven de 40 trust te blijven (je begint met 50). Dus een -9 trust omdat je ze minder land geeft dan ze eigenlijk willen vanwege warscore is geen probleem, -11 wel. Dan breken ze sowieso alliance.

Tenslotte: Begin met Muscovy (mother Russia)/Frankrijk/Ottomanen, heb je veel actie, meteen vanaf het begin. Portugal agressief spelen is sowieso lastig, en vereist veel ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quasem
EU4 is eigenlijk de enige pc game, die ik speel. Af en toe een paar weken niet en dan begin ik weer met een nieuwe campaign. Laatste potje gestart als Friesland en Nederland gevormd; uiteindelijk greatest power geworden. Nu net met Burgundy gestart.
In 2 jaar tijd ongeveer 1000 uur er nu opzitten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Laatst online: 17:25
Quasem schreef op woensdag 22 april 2020 @ 02:03:
EU4 is eigenlijk de enige pc game, die ik speel. Af en toe een paar weken niet en dan begin ik weer met een nieuwe campaign. Laatste potje gestart als Friesland en Nederland gevormd; uiteindelijk greatest power geworden. Nu net met Burgundy gestart.
In 2 jaar tijd ongeveer 1000 uur er nu opzitten...
zo zo
ik hebzag dat het voor linux beschikbaar was
had er nooit van gehoord
heb het zojuist gekocht en geinstalleerd

ziet er massive uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!
boyette schreef op woensdag 22 april 2020 @ 03:49:
[...]

zo zo
ik hebzag dat het voor linux beschikbaar was
had er nooit van gehoord
heb het zojuist gekocht en geinstalleerd

ziet er massive uit
Welkom! Ja, dit is een groot spel, zeker als je ook nog expansions erbij koopt. Maar met de base game kan je je ook al prima vermaken :). Ik zou aanraden een tutorial te kijken op Youtube als je dat wat vindt, van bijvoorbeeld quill18. Dat kan wel helpen om de basis onder de knie te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
Het jammere is wel dat veel YT tutorials al out of date zijn omdat er zoveel veranderd. In een game met zoveel mechanics die onderling verbonden zijnis dat wel belangrijk. En de ingame tutorials zelf zijn, paradox-style, weinig helpvol.

Als je guides zoekt, is een tip om op versienummer (1.29 momenteel te zoeken). En check ook de eu4 subreddit en het forum. Er is ook de wiki, maar niet altijd up to date.

Ik ben zelf ook nog maar pas begonnen eigenlijk, maar ben de laatste weken meer civ 6 aan het spelen. Drukte op het werk en hooikoorts laten niet echt toe me te concentreren, dan heb ik liever wat ontspannends :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Chris7 schreef op woensdag 22 april 2020 @ 10:43:
[...]

Welkom! Ja, dit is een groot spel, zeker als je ook nog expansions erbij koopt. Maar met de base game kan je je ook al prima vermaken :). Ik zou aanraden een tutorial te kijken op Youtube als je dat wat vindt, van bijvoorbeeld quill18. Dat kan wel helpen om de basis onder de knie te krijgen.
ja het valt niet mee om het onder de knie te krijgen

wel leuk dat na al die jaren het nog steeds onderhouden wordt

https://steamcommunity.co...etail/2218529221236272750

1.29.6 Released
Greetings!

A vulnerability involving mods was discovered and patched. New checksum is b3ef

[ Voor 8% gewijzigd door boyette op 23-04-2020 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quasem
boyette schreef op donderdag 23 april 2020 @ 19:07:
[...]

ja het valt niet mee om het onder de knie te krijgen

wel leuk dat na al die jaren het nog steeds onderhouden wordt

https://steamcommunity.co...etail/2218529221236272750

1.29.6 Released
Greetings!

A vulnerability involving mods was discovered and patched. New checksum is b3ef
Ze zijn (al een poos) bezig met de ontwikkeling van versie 1.30 en daarbij een nieuwe Expansion genaamd Emperor. Vanaf hun forum (zie https://forum.paradoxplaz...lis-iv-emperor.1347027/):

Emperor will be accompanied by a major update free for all Europa Universalis IV players, that includes a redrawn map of west and central Europe, Crown Lands, new ideas and a host of other major changes.

Ik ben benieuwd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
Dat i ook nog iets dat me tegenhoudt. Ik wil het graag leren/spelen, maar ben zo het completionist type, dat met alle dlc/updates wil spelen. Du als je dan hoort dat er een dlc/updae aankomt (zeker als het zo een grote is), begint het uitstelgedrag weer...

Is er een schatting wanneer emperor uitkomt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
AntiChrist7 schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 15:10:
Dat i ook nog iets dat me tegenhoudt. Ik wil het graag leren/spelen, maar ben zo het completionist type, dat met alle dlc/updates wil spelen. Du als je dan hoort dat er een dlc/updae aankomt (zeker als het zo een grote is), begint het uitstelgedrag weer...

Is er een schatting wanneer emperor uitkomt?
ik heb de extreme versie dan krijg je alle DLC en updates er gratis bij
via steam wordt alles automatisch gedownload.

https://store.steampowered.com/sub/30403/

[ Voor 3% gewijzigd door boyette op 24-04-2020 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanW
Zo te zien niet. Daar zitten een paar DLC's bij, maar lang niet alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
JanW schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 20:31:
Zo te zien niet. Daar zitten een paar DLC's bij, maar lang niet alles.
oh ik dacht dat dat alles was

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
boyette schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 20:29:
[...]

Wel gratis zou ik het niet noemen.

Pre-2019 kwam er elke 4 maand fzo een dlc uit, dat dempt dan gewoon de motivatie om eraan te beginnen. maar is bij iedereen anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
AntiChrist7 schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 20:43:
[...]

Wel gratis zou ik het niet noemen.

Pre-2019 kwam er elke 4 maand fzo een dlc uit, dat dempt dan gewoon de motivatie om eraan te beginnen. maar is bij iedereen anders
hier heb je het wel goedkoop

https://www.eneba.com/ste...-edition-steam-key-global

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vallaquenta
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-06-2024
Ik zou als ik jullie was wachten tot een sale; heel regelmatig is die er op Steam en/of op Paradox Plaza (hun eigen store). Waar vrijwel alle DLC dan 75% korting hebben, m.u.v. de meest recente!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
Ik heb alles al hoor. bedoelde dat ik nooit aan spelen toekwam omdat ze toch al nieuwe dlc aankondigden (en ik betaal niet voor dlc die de helft van een base game kost, ik wacht op sales, en dan zijn er weer neuwe dlc...). Dan dacht ik meer van "ach ik doe wel een nieuwe xcom 2 campaign of speel wat anno"

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vallaquenta schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 21:19:
Ik zou als ik jullie was wachten tot een sale; heel regelmatig is die er op Steam en/of op Paradox Plaza (hun eigen store). Waar vrijwel alle DLC dan 75% korting hebben, m.u.v. de meest recente!
DLC gaan tegenwoordig maar tot 50% dacht ik. Alsnog wel forse korting natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
boyette schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 20:29:
[...]

Dit zijn zeker niet alle DLC's, in feite zijn het er maar heel weinig ;). De Extreme Edition was een soort pre-order pack en heeft dus alleen dingen die tegelijk met de base game uitkwamen.

Belangrijk om te weten dat er onderscheid is tussen expansions (grote uitbreidingen met gameplay) en andere DLC (met alleen cosmetische veranderingen of muziek). De Extreme Edition heeft alleen de laatste.

Op Wikipedia staat een complete lijst van alle expansions (op Steam is het wat lastiger sorteren). Zou ik zeker eens naar kijken, want ten opzichte van wat de base game biedt komt er een hoop content bij met de expansions. Maar zoals gezegd, wacht zeker op de periodieke sales op Steam of Paradoxplaza :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
Effe pauze genomen door drukte op het werk (en hooikoorts), maar nu wil ik het deftig leren :)

Weer enkele decennia verder in mijn portugal tutorial game, en toch een paar vragen:

Institutions; Ik weet hoe hetsoort van werkt, maar waarom gaat de cost niet naar omlaag om het te embracen? Ik was al vrij laat en toch kosste het me nog 220 ducats, wat ik alleen had door zo'n gold cities event (of zit in de kost ook nog overzeese provincies?). Enige tips om het te versneller?

Combat: ik weet dat je moet letten op terrain en vooral tech level, maar is het de bedoeling dat je de vijand achtervolgt als ie verslagen is? Snap ook niet waarom de casualties niet meer uiteen liggen. Als ik win heb ik vaak maar 800 casualties minder ofzo, ondanks een stevige overmacht meestal

Trade companies. Is het de moeite om provincies die je gaat overdragen, eerst te coren en/of te converten? of is dit verspilde resources?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pingewin
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 10-09 11:15
Institutions worden goedkoper per provincie die op 100% zit. Je moet betalen voor de provincies die nog niet op 100% zitten, en met Portugal heb je wat eilandjes waar je een groei rate van 0% hebt (voldoen aan geen van de condities om spread te krijgen). Dus dan moet je altijd wat bij betalen.

Verslagen legers hebben een 'onkwetsbaar' status terwijl ze vluchten, maar soms kunnen ze niet goed terug naar een veilige plek en lopen ze maar een provincie en zijn dan weer 'normaal'. En met minimaal moraal, als je ze dan aanvalt kan je ze bijna automatisch totaal vernietigen (stack wipe). Wanneer dit precies wel en niet kan weet ik niet goed, maar je kunt het zien als je ze achtervolgt komt er een battle icoontje over de provincie waar je naar toe gaat.

Verliezen komen door de manier waarop de invloed van een overmacht beperkt is, als jij 16 units hebt en je tegenstander 8 dan vecht alleen je voorste 10 infantry (8 tegenover elkaar en 2 die flanken en eventueel artillery (wordt later pas relevant, early artillery doet in battle amper wat). Cav kan 2 posities ver flanken, dus tegen een leger van 8 infantry doet een leger met 14 infantry en 4 cavalry minder damage dan een leger met 8 infantry + 4 cav.

Trade company zones core ik wel, maar convert ik niet. Of coren nodig is weet ik eigenlijk niet.

En Portugal is leuk om te spelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• separhim
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 17:28
Je kan institutions sneller verspreiden via een aantal dingen, de gemakkelijkste zijn: vrede en +3 stability. Andere dingen die je kan doen is een edict plaatsen in states die nog niet het institution heeft. Daarnaast zijn er modifiers zoals kustprovincie, en trade centres waar het sneller verspreid.

De kosten van embracing zijn gebonden aan je development, dus hoe groter je rijk is, hoe meer je moet betalen. Dus focussen op dure provincies kan de kosten aanzienlijk verlagen.

Je kan het beste je tegenstander achtervolgen als je voor het einde van de volgende maand opnieuw kan vechten, anders gaat zijn moraal te veel omhoog en kun je niet de stack wipen. Je moet natuurlijk ook in staat zijn te achtervolgen, dus geen forten in de weg.

Hetgeen Pingewin zei is correct, dit heeft ook te maken met combat width, dat houdt in hoeveel units je tegelijkertijd naast elkaar kan zetten, standaard is 15 en met technologie wordt dit meer. De twee belangrijkste modifiers voor schade die je krijgt zijn military tactics en discipline. Als dit gelijk is voor beide legers, dan zal de schade hetzelfde zijn bij gelijke rollen.

Trade company cores zijn wel nodig omdat ze nog voor overextension tellen, je hoeft ze niet te converten want een trade company provincie telt niet voor religious unity en je hebt geen unrest voor "verkeerde religie".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quasem
separhim schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 12:14:

Trade company cores zijn wel nodig omdat ze nog voor overextension tellen, je hoeft ze niet te converten want een trade company provincie telt niet voor religious unity en je hebt geen unrest voor "verkeerde religie".
Het nadeel vind ik dat als je ze aan een trade company toewijst, je ze niet meer kunt bekeren. En 1 van de dingen, die ik regelmatig leuk vind om te doen is juist ook mijn religie verspreiden. Bv. Heel Afrika of het arabisch schiereiland protestant maken (ik weet het, ik ben een moderne kruisvaarder 😀).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
Heb de savegame aan een friend getoond en heeft me wat handig advies gegeven. Meer letten op army composition en attirition. Counter reformatie omarmd en nog wat andere dingen, dus heb 11% missionary strength. Dus normaal moet je idd trade provincies niet converten, maar doe het nu wel, want het gaat vrij snel, en met de papal influence koop ik stability. Verdien nu ook aardig wat geld met oa treasure fleets, nu is het vooral checken waar het beste is te investeren

Ondertussen zijn de ottomans europa aan het opeten, maar daar trek ik me deze game niets van aan

[ Voor 9% gewijzigd door AntiChrist7 op 10-05-2020 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• separhim
Quasem schreef op zondag 10 mei 2020 @ 14:29:
[...]

Het nadeel vind ik dat als je ze aan een trade company toewijst, je ze niet meer kunt bekeren. En 1 van de dingen, die ik regelmatig leuk vind om te doen is juist ook mijn religie verspreiden. Bv. Heel Afrika of het arabisch schiereiland protestant maken (ik weet het, ik ben een moderne kruisvaarder 😀).
Je kan ze bekeren, maar in een trade company maakt het niet uit als ze verkeerde cultuur/religie hebben dus het levert alleen maar revolts op en geeft je zeer weinig aangezien je veel mana moet gebruiken voor weinig nuttige dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 15:45
Quasem schreef op zondag 10 mei 2020 @ 14:29:
[...]

Het is al weer lang geleden dat ik hetzelfde idee had, maar je tech verspreidt ook naar buren zonder Trade Company. Dus een hele moderne kruisvaarder ;) Hoeft geen probleem te zijn, maar wel iets om rekening mee te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quasem
separhim schreef op zondag 10 mei 2020 @ 22:00:
[...]

Je kan ze bekeren, maar in een trade company maakt het niet uit als ze verkeerde cultuur/religie hebben dus het levert alleen maar revolts op en geeft je zeer weinig aangezien je veel mana moet gebruiken voor weinig nuttige dingen.
Klopt allemaal. Maar het geeft me een goed gevoel 😀. Zie het als mijn eigen bedachte missie (dubbele betekenis).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanW
Sinds kort speel ik met de Missions Expanded mod. Deze voegt voor heel wat landen een mission tree toe en past bestaande mission trees ook aan. https://steamcommunity.co...iledetails/?id=1349005102

Eerst een testrun gedaan met Karaman > Rûm (custom nations gemaakt om snel uit te breiden, geen zin in Ottomans in deze test :D ). Rûm had geen eigen mission tree, maar een generiek ding. Met deze mod wel. Enige nadeel is, wanneer je Rûm hebt gevormd, je eigenlijk gewoon een blauwe Ottoblob wordt.

Nu bezig met Austria, dat gaat redelijk. Helaas geen Burgundian Inheritance, Burgundy bleef gewoon in leven. Ook Castille heeft niet de Iberian Wedding als event gehad. Intussen wel bezig de HRE mechanics aan 't leren (beetje laat nu de patch eraan komt, maar goed). Hungary en Bohemia als junior partners en Mantua als vassal om te feeden in Italië. Reign in Italy is ook niet gelukt, de paus wilde ik liever te vriend houden.

Ben inmiddels aan 't kijken of ik de Ottomans kan gaan aanpakken, gisteren al Bosnia en Serbia veroverd. Mijn army is groter dan dat van hem, en dan komen daar nog Hungary en Bohemia bij, dus ik denk dat dat wel goed gaat komen >:) Niks mooier dan een verslagen Ottoman :D

Aan de westkant nog bezig om Savoy langzaam kaal te plukken en dat land weer toe te voegen aan de HRE. Volgende stap, na de Ottomans, is Frankrijk.

Ook geluk met de reformations trouwens, Protestantisme is begonnen in Schotland, dus daar heb ik in de HRE nog geen last van. Reformed in Zweden, dus dat duurt hopelijk ook nog even voordat we daar last van gaan hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door JanW op 12-05-2020 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanW
Om 10 uur Nederlandse tijd wordt de nieuwe update (1.30) uitgebracht en de expansion The Emperor. Helaas is 't vandaag gewoon een werkdag :-(

Changelog is gigantisch voor de komende update, https://store.steampowere.../view/2247806424025695662. Veel QoL updates.

[ Voor 33% gewijzigd door JanW op 09-06-2020 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
Ik wacht tot de summer sale om het te kopen. Niet dat de prijs anders zal zijn, maar je krijgt er wss wat extra's voor (trading cards enzo) En tegen dan zullen er wel al wat hotfixes uit zijn. Heb het weer wat aan de kant gelegd door civ 6 en Anno dlc

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vandaag even gespeeld, goede eerste indruk. Ben gestart als Savoy, om nog een beetje van de nieuwe Holy Roman Empire mechanics mee te krijgen. In de Shadow Kingdom event chain (is nu een "Imperial Incident") kan je aan het eind zelfs kiezen om toch in de Empire te blijven, al heb ik dat nu niet gedaan. Was uiteindelijk vervelend, want de paus bleef er om de een of andere reden wel in, wat resulteert in -0.5 prestige per jaar voor alle katholieken buiten de HRE :| Nu toch aan het twijfelen of die reformatie iets is... :P

Moet nog wat langer spelen om het echt in de vingers te krijgen, maar de nieuwe estate mechanics lijken een stuk fijner. Geen micromanagement meer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Nu online

Shabbaman

Got love?

Rights of Man is mijn laatste DLC. Is er daarna nog iets uitgekomen wat de moeite waard is als ik bijvoorbeeld met Portugal of willekeurig Iberisch ladnje wil spelen? Da's wat ik meestal toch doe, en tijd voor wat anders heb ik ook niet. Golden Century lijkt dan wel wat, maar daar lees ik weinig positieve reacties bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bozzel1987
Dat negatieve heeft geloof ik vooral te maken met de toenmalige prijs. Dit kan anders zijn als je die met korting aan kan schaffen. En als je puur Iberia speelt zou ik die zeker aanschaffen voor de missies en flavor. Daarnaast heeft Dharma geloof ik changes met trade companies etc wat interessant kan zijn (afhankelijk van de prijs)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Shabbaman schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 11:21:
Rights of Man is mijn laatste DLC. Is er daarna nog iets uitgekomen wat de moeite waard is als ik bijvoorbeeld met Portugal of willekeurig Iberisch ladnje wil spelen? Da's wat ik meestal toch doe, en tijd voor wat anders heb ik ook niet. Golden Century lijkt dan wel wat, maar daar lees ik weinig positieve reacties bij.
Mandate of Heaven heeft de Ages (wat best wat toevoegd vind ik) en de Diplomatic Macrobuilder (of zit die tegenwoordig in de base game?). Dharma heeft government reforms (al staat me vaag iets bij dat ze die nu ook deels gratis hebben gemaakt). Golden Century is een flavor pack specifiek voor Iberië dus die zou ik zeker aanraden. En Emperor heeft de overhaul van Catholicism, dus dat kan ook interessant zijn als je als een katholiek land bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Nu online

Shabbaman

Got love?

Ja, maar dan ben ik weer 40 euro lichter ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
Shabbaman schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 21:18:
Ja, maar dan ben ik weer 40 euro lichter ;)
er is een eu4 sale op greenmangaming.

En anders wachten tot de steam summer sale, binnen een week of 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theturtle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-09 09:34
AntiChrist7 schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 00:51:
[...]
er is een eu4 sale op greenmangaming.
Ook op steam 50% korting. Maar mogelijk dat dat in de summersale nog wat meer wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• separhim
De DLC heeft een hoop potentie maar op het moment is het zwaar imbalanced, met Austria die super gemakkelijk reform erdoor kan duwen. In mijn eerste playthrough had AI austria al 4 reforms rond 1500 terwijl ze ook landen als Milan, papal state, Naples, Bosnia en Teutonic order in de HRE hebben gekregen, waardoor een groot deel van Italië in de HRE zit. Guides op youtube laten zien hoe je vrij gemakkelijk en consistent de HRE kan vormen in 1480. Veel van de veranderingen en nieuwe missions zorgen voor wat frisse wind maar op het moment is het behoorlijk broken. Daarnaast las ik verhalen op steam dat de papal state de reformatie helemaal kan blokkeren met het indrukken van knoppen, hetgeen niet door de AI gebruikt wordt maar toch, een speler kan dat zwaar misbruiken door nooit ages te laten doorgaan dan.

[ Voor 10% gewijzigd door separhim op 12-06-2020 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
separhim schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 19:52:
De DLC heeft een hoop potentie maar op het moment is het zwaar imbalanced, met Austria die super gemakkelijk reform erdoor kan duwen. In mijn eerste playthrough had AI austria al 4 reforms rond 1500 terwijl ze ook landen als Milan, papal state, Naples, Bosnia en Teutonic order in de HRE hebben gekregen, waardoor een groot deel van Italië in de HRE zit. Guides op youtube laten zien hoe je vrij gemakkelijk en consistent de HRE kan vormen in 1480. Veel van de veranderingen en nieuwe missions zorgen voor wat frisse wind maar op het moment is het behoorlijk broken. Daarnaast las ik verhalen op steam dat de papal state de reformatie helemaal kan blokkeren met het indrukken van knoppen, hetgeen niet door de AI gebruikt wordt maar toch, een speler kan dat zwaar misbruiken door nooit ages te laten doorgaan dan.
De papal state kan inderdaad reform desire omlaag halen, maar elke keer dat de button gebruikt wordt groei de reform desire daarna 10% sneller. Maar het zou natuurlijk best kunnen dat als je er maar op blijft drukken de reformatie nooit gebeurd.

Imperial reforms gebeuren nu inderdaad wat te makkelijk, maar wat vooral irritant is dat zoveel landen de HRE joinen, vaak vrijwillig. In mijn huidige playthrough zit bijvoorbeeld het grootste deel van Italië er weer bij, en zelfs Aragon. Best wel irritant, want je moet dus de hele tijd tegen de emperor vechten en je hebt unlawful territory.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• separhim
Chris7 schreef op maandag 15 juni 2020 @ 10:25:
[...]

De papal state kan inderdaad reform desire omlaag halen, maar elke keer dat de button gebruikt wordt groei de reform desire daarna 10% sneller. Maar het zou natuurlijk best kunnen dat als je er maar op blijft drukken de reformatie nooit gebeurd.

Imperial reforms gebeuren nu inderdaad wat te makkelijk, maar wat vooral irritant is dat zoveel landen de HRE joinen, vaak vrijwillig. In mijn huidige playthrough zit bijvoorbeeld het grootste deel van Italië er weer bij, en zelfs Aragon. Best wel irritant, want je moet dus de hele tijd tegen de emperor vechten en je hebt unlawful territory.
Het is volgens de posters mogelijk om de knop te blijven indrukken omdat je 1: genoeg geld krijgt van katholieke landen krijgt, en 2: dat investigate heresy ook goedkoper wordt als je het vaker gebruit, ik vind sowieso het idee dat een knop indrukken ervoor kan zorgen dat de reform omlaag nogal slecht en lui game design maar dat kan ook aan mij liggen. Daarnaast is de progressie van EUiv gebaseerd op het feit dat de reformatie plaats vindt, dus als het op een manier te stoppen is dan hebben de devs niet echt goed aan QA gedaan.

Het is heel irritant dat landen zo snel de HRE joinen, wat is het punt van de shadow kingdom incident als zowat alle Italiaanse staten de HRE toch weer binnen 20 jaar joinen.

Ik heb het al eerder gezegd, deze dlc heeft veel features en andere verandering die veel toevoegen aan EU IV maar op het moment is het in een staat waar het niet zo leuk is, puur omdat het niet goed getest is voordat de patch en DLC live gingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
separhim schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 10:30:
[...]

Het is volgens de posters mogelijk om de knop te blijven indrukken omdat je 1: genoeg geld krijgt van katholieke landen krijgt, en 2: dat investigate heresy ook goedkoper wordt als je het vaker gebruit, ik vind sowieso het idee dat een knop indrukken ervoor kan zorgen dat de reform omlaag nogal slecht en lui game design maar dat kan ook aan mij liggen. Daarnaast is de progressie van EUiv gebaseerd op het feit dat de reformatie plaats vindt, dus als het op een manier te stoppen is dan hebben de devs niet echt goed aan QA gedaan.

Het is heel irritant dat landen zo snel de HRE joinen, wat is het punt van de shadow kingdom incident als zowat alle Italiaanse staten de HRE toch weer binnen 20 jaar joinen.

Ik heb het al eerder gezegd, deze dlc heeft veel features en andere verandering die veel toevoegen aan EU IV maar op het moment is het in een staat waar het niet zo leuk is, puur omdat het niet goed getest is voordat de patch en DLC live gingen.
Inmiddels is een nieuwe patch live die deze problemen zou moeten oplossen: https://forum.paradoxplaz...s.1399678/?prdxDevPosts=1 (landen die de HRE joinen staat er niet bij maar wordt daaronder door de devs wel genoemd als fix :) )

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jebus4life

Jebus4life

BE User

Dit topic even een bumpje geven.

Mijn vriendin is 1 of andere serie aan het bingen, dus ik heb EU4 nog maar eens erbij gehaald.
Even getwijfeld als wat ik zou beginnen, maar had altijd al eens Persia willen doen (Qara Qoyunlu, Ardabil voor de achievement zag ik niet zo zitten ^^)

Leuke, misschien een iets te makkelijke campaign. Had 250 jaar een alliantie met de Ottomanen wat ons nogal unstoppable maakte. Mamluks waren wel behoorlijk sterk en veel oorlogen nodig gehad om dat stukje bij beetje te ontmantelen (ze hadden onder andere het Arabisch schiereiland ingenomen), ben toen een beetje domweg dat gaan veroveren (niet de meest logische Perzische route ^^ Had eigenlijk moeten proberen Ottomans te overrulen en via Anatolië richting Griekenland te gaan. Maarja. Een klein beetje gestoeid met de Indische mogendheden en daar Sri Lanka aan overgehouden. Ook Spanje wat zitten vervelen en Madagaskar voor hun neus weggesnoept.

Rusland was bijzonder vervelend. Leger was op het eind 700.000 groot, en technologisch helemaal mee. Had ze waarschijnlijk wel 1 op 1 kunnen hebben, maar toch blij dat ik gewacht heb tot ze in een oorlog met Ming zaten om mijn claims in Afghanistan terug te pakken. Niet dat ze moeite hadden met Ming, maar hun legers waren dus ver weg :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yh5O4KMmWfDw01WCTeWNmTcjtPY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/X25iIWF0ak3pYt9rgZK0Pn8s.png?f=fotoalbum_large
*Circassia & Gazikumukh in de kaukasus waren marches van mij. Had redelijk vroeg in het spel Gazikumukh established als buffer tegenover Rusland, rond 1700 Circassia force released van de Ottomanen en daar dan een tweede march van gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0IOjUgtqVcCfD-M1pbc27_pZheE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5FozZP1rRHfMtynf2z3p99VB.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanW
Ziet er uit als een toffe game @Jebus4life. Zelf pas ook geprobeerd Persia te vormen, als Aq Qoyonlu, niet goed de vereisten bekeken en Ajam allied. Die vormden dus doodleuk Persia voor mijn neus :+

Daarna nog een game als Ajam gestart, maar nadat ik Persia had gevormd hoopte ik op een iets uitgebreidere mission tree dan die je krijgt. Die viel nogal tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life

Jebus4life

BE User

JanW schreef op maandag 12 april 2021 @ 08:22:
Ziet er uit als een toffe game @Jebus4life. Zelf pas ook geprobeerd Persia te vormen, als Aq Qoyonlu, niet goed de vereisten bekeken en Ajam allied. Die vormden dus doodleuk Persia voor mijn neus :+

Daarna nog een game als Ajam gestart, maar nadat ik Persia had gevormd hoopte ik op een iets uitgebreidere mission tree dan die je krijgt. Die viel nogal tegen.
Dus je game gestopt en opnieuw begonnen, of toch met AQ de campaign verdergezet? :+
Heb de smaak wel te pakken, dus ga wel nog een nieuwe campagne starten, vermoedelijk ergeins binnenin HRE. Wel nog niet direct een idee als wie. Iets niet te moeilijk en niet te makkelijk. Zit te denken aan Mecklenburg ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanW
Had met AQ verder kunnen gaan ja. QQ was inmiddels al teruggedrongen met de hulp van de Ottobois, dus had van daar uit verder kunnen gaan. Mamluks verslaan, uitbreiden richting Egypte. Maar had een Persia campaign voor ogen, dus heb die geparkeerd.

Na Persia een campaign begonnen met Polen en geconvert naar Orthodox. Maar als je de number 1 great power bent, en land bezit van Cairo tot Moskou tot Finland, dan is de lol er ook wel een beetje van af.

Heb ook al bijna 1000 uur in de game zitten, maar nog bijna geen achievements gehaald (6 stuks zie ik, https://steamcommunity.co...tats/236850/achievements/), omdat ik niet in ironman speel. Misschien moet ik daar eens mee gaan beginnen en mezelf zo wat meer uitdaging gaan geven in de games.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:35
Na ruim 700 uur ben ik eigenlijk ook meer iron-man gaan spelen. Levert veel meer uitdaging, zeker omdat het herladen van savegames weg is. Stiekem herlaadde ik nog wel eens als ik oorlog had verloren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
vinpower schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 13:34:
Na ruim 700 uur ben ik eigenlijk ook meer iron-man gaan spelen. Levert veel meer uitdaging, zeker omdat het herladen van savegames weg is. Stiekem herlaadde ik nog wel eens als ik oorlog had verloren.
Same! Oorlogen worden wat spannender, je goede heir die dood gaat is nog vervelender, het is gewoon wat uitdagender. Ik ga zelf meestal niet echt voor de moeilijke achievements (zoals een world conquest), maar vind het wel leuk om dan te kijken met welk land ik nog nieuwe achievements kan halen als ik een nieuwe campagne start.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ik heb het weer eens opgepikt. Ben bezig om met Oostenrijk het Romeins Rijk te herstellen. Beetje een vreemde misschien, maar Oostenrijk is gewoon zo ongelofelijk sterk op zichzelf.

Begonnen met meteen de PU over Bohemen, daarna meteen Hongarije en toen Byzantium gered van de Ottomanen met een interventie en uiteindelijk ook tot vazal gemaakt. Daarna uitbreiden, Boergondie ook erbij veroverd als PU van een kleine Duitse staat die ze kregen, en uiteindelijk zelf de keuze gemaakt om de HRE op te heffen. Dat is best makkelijk als je weet hoe. Gewoon bondgenoot worden van elke elector of ze tot vazal maken, bekeren tot protestantisme en dan kijken wie de nieuwe keizer is en die de hoofdstad innemen. Was in 1530 gebeurd.

De reden was meervoudig. Ten eerste wil ik juist dat de HRE veranderd in een paar middelgrote staten. Die zijn gewoon veel makkelijker te veroveren. Die staten hebben nooit zulke grote legers. Ze kunnen verder minder bondgenoten hebben, minder forten bouwen en AE is een minder groot probleem. De Duitse staten hebben ook zoveel development waardoor je gewoon niet meer te stoppen bent en ik heb serieuze ambities, namelijk Rome. Ook bieden ze me een vijfde richting om naar uit te breiden naast Frankrijk, Italië, Polen en Anatolië. Ik ga dus gewoon ronddraaien met telkens ergens anders een oorlog. Zowel Polen als Frankrijk kan al niet meer tegen me op en ik heb op het moment geen mankracht meer, dat moet herstellen. Ook nog geen militaire ideeëngroep genomen.

Laatste is dat de kleine staten nu letterlijk een kwestie is van 190 relaties en vazal. Dus ik grijp ook meteen wat gebieden nu het kan. Heb toch diplomatische ideeën als eerste gedaan, want Oostenrijk.

Maar ik merkte dat mijn trouwe bondgenoot Byzantium, niet zo lekker ging. Natuurlijk hoort Byzantium een ongelofelijke puinzooi te zijn, en de AI doet vaak haar best om dit ook na te bootsen, maar dit keer was het wel heel erg. Dus ik ging eens kijken en wauw. :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rdSDapz6khLZrv0Ubr0xCsD09n0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x3Xc9hN1Ut5SA9rjoYhUSBYi.jpg?f=fotoalbum_large

Ze zijn gewoon bankroet gegaan terwijl ze in een zeer veilig gebied liggen en toch al tijden een nauwelijks noemenswaardig een leger hadden en ik ze al meermaals moest helpen. Nu is het -3 stabiliteit, geen inkomsten, nu nog geen leningen maar dat gaat komen, meer rebellen zitten eraan te komen en alles gaat daar mis. Handig dit soort vazallen. Denk dat ik ze maar wat sneller ga annexeren, want hier heb ik niks aan. Dan ga ik wel Turkse staten tot vazal maken en hun cores voeden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

En een dag later ligt de weg naar Rome bijna helemaal open. Frankrijk is gebroken door vazallen te maken en het halve land zo over te nemen. De Mamlukken zijn gebroken en vormen geen bedreiging meer. Spanje is relatief zwak en zal nu het primaire doel worden. In principe is hun bondgenoot Moskovië wel gevaarlijk met een enorm leger, maar zoals meestal is dat heel veel infanterie en nauwelijks cavalerie of artillerie. En ik sta op het punt om kwaliteit ideeën te nemen en ik kom in de mil points, dus dat gaat geen probleem zijn.

Maar mijn Oost-Romeinse broederbondsgenoot, tja die is echt serieus toegewijd aan de historische rol van totale en onherstelbare puinzooi die toch op een of andere manier in leven blijft. Moet je kijken wat ze hebben gedaan. _O-

Negatieve stabiliteit, 32 corruptie en qua tech liggen ze zo bizar ver achter. Ik zit bijna op admin en mil 22 en wacht nog een jaar totdat de 5% tijd vooruit weg is. Hun maximale legerformaat is 13 units en ze hebben dat niet eens. Ik ga ze maar annexeren morgen, want ik heb inmiddels alle cores te pakken die je kan krijgen met hun missies. Wat een puinzooi en wat een waardeloze vazal is dit zeg. Constant opstanden, constant geld moeten geven met events, intern een totale puinzooi en totaal geen bijdrage. Echt die Byzantijnen weer. :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wU8W3MRmUpupn_4m-QSPPz6TFGM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mhelYDxAMzIAoPBw426MqGzx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Restitutor Orbis :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FzHqi31kWJygh3MuGb1r7fdhmgM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jTZ6ncscDF6oDbraRAbXzrAi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nyEr3w55e6jkFiMdqeZFegRcRmc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZQ5DKMouqRtW5MOnUQfaFyOq.jpg?f=fotoalbum_large

Het duurde langer dan ik had gedacht, maar het is gelukt. Pas in de 18de eeuw was in zo rijk geworden dat ik massaal productiegebouwen kon gaan bouwen en toen ging mijn inkomen alleen maar omhoog. Het nadeel van Oostenrijk blijft verder dat ze maritiem zo zwak zijn zonder enorme investering en je dus niet snel in handel dominantie gaat zitten en dus ook inkomen misloopt. Maar ik heb ook mijn eerste "Confirm Thalassocracy" bereikt. Niet dat er nog iets anders rondvaart in de Middellandse zee. :P

Zit nu op iets van 700+ dukaten per maand. Leger is bijna 700K sterk en de vloot is ruim 700 schepen waarvan 150 zware linieschepen zijn. Ik heb gewoon zowel naval als maritime ideeën omdat ik de Britten echt wou kunnen verslaan met hun enorme vloot. Ik had alleen naval nodig en dus de 150 zware schepen, waar de Britten er maar 120 hadden. Die heb ik ook in een keer allemaal gebouwd in een paar jaar en toen de invasie. Toen dat eenmaal voltooid was, Portugal, Spanje, Provence, de resten van Frankrijk en wat stukjes noord Afrika gepakt. Uiteindelijk ook Tunis maar verplettert omdat ze me te erg irriteerde met hun constante piraterij.

Maar dat was Rome dan en meteen de campagne voltooit met nog twintig jaar. Ik dacht alleen dat al je provincies Romeinse cultuur zouden krijgen en niet alleen je primaire cultuur. Effectief is dit dus een achteruitgang omdat ik alle Duitse culturen ben verloren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 21:24:
Maar dat was Rome dan en meteen de campagne voltooit met nog twintig jaar. Ik dacht alleen dat al je provincies Romeinse cultuur zouden krijgen en niet alleen je primaire cultuur. Effectief is dit dus een achteruitgang omdat ik alle Duitse culturen ben verloren.
Ja, dat is een van de nadelen met culture in EU4 waar die altijd in 1 groep zitten (de Lost Cultures in dit geval, wat het nog maffer maakt omdat je nu een cultural union hebt met alle lost cultures, ook Norse of Atlantian :P). CK3 en Victoria 3 gaan wel interessante nieuwe kanten op met culture, met name CK3 waar je ook hybrid cultures kan krijgen. Verwacht dat een eventuele EU5 dat ook wel zal aanpakken.

Maar wel tof, zo’n run schrikt mij altijd een beetje af omdat ik vaak de lol verlies als ik een groot land moet leiden en constant oorlogen ver weg moet voeren. Mijn laatste game was wel als Bavaria waarin ik de Holy Roman Emperor werd en heel Europa had onderworpen, dan is door de vassal swarm het gewoon click&conquer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Chris7 schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 21:56:
[...]

Ja, dat is een van de nadelen met culture in EU4 waar die altijd in 1 groep zitten (de Lost Cultures in dit geval, wat het nog maffer maakt omdat je nu een cultural union hebt met alle lost cultures, ook Norse of Atlantian :P). CK3 en Victoria 3 gaan wel interessante nieuwe kanten op met culture, met name CK3 waar je ook hybrid cultures kan krijgen. Verwacht dat een eventuele EU5 dat ook wel zal aanpakken.

Maar wel tof, zo’n run schrikt mij altijd een beetje af omdat ik vaak de lol verlies als ik een groot land moet leiden en constant oorlogen ver weg moet voeren. Mijn laatste game was wel als Bavaria waarin ik de Holy Roman Emperor werd en heel Europa had onderworpen, dan is door de vassal swarm het gewoon click&conquer :P
Ik vind het wel fijn om echt zo dominant te zijn. Ben een beetje klaar met de AI die je maar probeert te blokkeren met irritante allianties of enforce peace. Vanaf rond 1700 kon ik de meeste mogelijke coalities eigenlijk negeren omdat ik minstens zo sterk was. In de eerste zes jaar had ik ook al de PU over Bohemen, Hongarije en de Byzantijnen gered van de Ottomanen. Die laatste oorlog was niet leuk, want Ottomanen. Deze game haat me soms gewoon qua dice rolls en dat moet je vooral hebben tegen de Ottomanen. Zeker als die eenmaal mil tech 5 bereiken, is het gewoon niet leuk wat ze doen. Komt nog eens bij dat Anatolie echt een verschrikkelijk gebied is om oorlog in te voeren met al die bergen en de AI die altijd perfect je leger kan ontwijken. De campagne hier ging ook weer bijna mis op de Mamlukken die vrijwel heel Anatolië hadden veroverd nadat ik de Ottomanen echt flink te grazen had genomen. Lange tijd waren de Mamlukken ook eigenlijk sterker waren dan ik.

Maar ik had lange tijd gewoon standaard vijf vazallen waaronder sterke zoals Hongarije en Boergondië, later Holland en Milaan. Dus ver weg deed de AI meestal zelf. Pas erg laat in de game kreeg ik te maken met de koloniale naties of ergens diep in Afrika of Azië die echt irritant zijn. Na een paar nare ervaringen met mijn vloot, ben ik die toen gaan bouwen en toen was het ook snel klaar. Gelukkig waren er uiteindelijk ook bondgenoten in Amerika te vinden van voormalige koloniën die waren losgebroken.

Komt bij dat sinds de laatste DLC die ik overigens vertik te kopen, Noord-Amerika echt een puinzooi waar de al bestaande stammen gewoon het hele continent beheersen en er nauwelijks te koloniseren valt. Dat maakte met name Spanje heel wat zwakker, want die waren daarvoor echt belachelijk en veroverde zo de halve wereld in een game. Nu zijn die tenminste te verslaan.

Voor mij was het altijd belangrijk om vijandelijke legers te vernietigen en dat ging een stuk beter toen ik eindelijk quality ideas kon nemen. Ik ben wel iemand die echt in de quantity + quality hoek zit en minder offensief en defensief. Die zijn ook sterk, maar denk ik nooit zo sterk als deze combinatie van aantallen en kwaliteit van deze troepen. Zeker als je eenmaal over bent gegaan naar musket infanterie en je eindelijk een normale back row aan artillerie kan betalen. Mijn legers zijn eigenlijk vanaf rond 1600 hetzelfde gebleven. Eerst 10 inf, 2 cav en 10 arty, later 20 inf, 4 cav en 20 arty. En in combineer ze gewoon als het nodig is. Werkt perfect omdat je zo niet over je supply gaat, maar je leger wel in balans is en groot genoeg om niet meteen gestackwipped te worden als de AI weer eens alles wat ze hebben uit het niks laten verschijnen terwijl jij net die provincie met een fort in de bergen probeert te nemen. En zo kan je ook een breed front aan houden als de AI weer eens leuk probeert te doen met hun eindeloze ontwijken.

Komt bij dat Oostenrijk gewoon centraal ligt en je alle kanten op kan. Misschien had ik Zwitserland moeten veroveren omdat ik er steeds omheen moest, maar ze waren niet nodig. Het hielp ook dat ik eerst een, later drie transportvloten met elk 45 schepen had, dus legers verplaatsen ging erg snel indien nodig. Ik had mijn legers deze game ook bewust lokaal gehouden. Ik had Duitse legers met alleen Duitse regimenten, een Nederlands leger, uiteindelijk twee Italiaanse, Spaanse en Franse legers, twee Hongaarse, etc. Ik stuurde de legers ook steeds terug zodat het goed verspreid was. En voor veel oorlogen had ik een aantal niet nodig, wat het verplaatsen ook makkelijker maakte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quasem
DaniëlWW2 schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 22:43:
[...]

Komt bij dat sinds de laatste DLC die ik overigens vertik te kopen, Noord-Amerika echt een puinzooi waar de al bestaande stammen gewoon het hele continent beheersen en er nauwelijks te koloniseren valt. Dat maakte met name Spanje heel wat zwakker, want die waren daarvoor echt belachelijk en veroverde zo de halve wereld in een game. Nu zijn die tenminste te verslaan.
Leuke run. Heb zelf nog nooit serieus met Oostenrijk gespeeld. Heb ook wat mindere reviews gelezen van de laatste update.
Speel zelf nog niet op de laatste release (1.29 nog of zoiets), vanwege eh... ooit niet kunnen upgraden vanwege een campagne, die ik aan het doen was en daarna gewoon nog niet gedaan. Laatste sessie was met Pruisen (vanuit Brandenburg). Was er eigenlijk klaar mee, maar heb besloten toch nog even door te gaan. Wat de Engelsen, Russen en Amerikanen blijkbaar niet konden ga ik wel doen. Het meesterplan: Persia aanvallen, en de cores van Afghanistan innemen. Maar dan: van Sunni naar Reformed! En gewoon wat Pruisische troepen stationeren. Die vechten namelijk wel :-). Ik verwacht dat ze daarna wel makker worden en goede gereformeerden worden. Het scheelt natuurlijk dat het Arabisch schiereiland ook voor een groot deel al uit gereformeerde broeders (en zusters) bestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:36

WhySoSerious

Be the change.

IV is nu gratis op Epic store :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
Met humankind dat wat "meh" blijft, ben ik eindelijk eens deftig aan deze begonnen. op de oppervlakte lijkt het wel allemaal logisch, maar damn het blijft ingewikkeld. Ik heb al moeite om deftig Muscovy te spelen, wat gaat dat worden als ik geen easy nation speel...

En ik zweer dat de dicerolls me meer tegenzitten dan meezitten :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AntiChrist7 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 12:43:
Met humankind dat wat "meh" blijft, ben ik eindelijk eens deftig aan deze begonnen. op de oppervlakte lijkt het wel allemaal logisch, maar damn het blijft ingewikkeld. Ik heb al moeite om deftig Muscovy te spelen, wat gaat dat worden als ik geen easy nation speel...

En ik zweer dat de dicerolls me meer tegenzitten dan meezitten :p
Succes! Muscovy is zeker niet een van de makkelijkste landen omdat je omgeven bent door vijanden. Vind het wel een leuk land omdat je uiteindelijk Rusland kan vormen en naar Siberië uitbreidt. Weet niet of je al DLC hebt, maar voor Muscovy/Rusland is er de specifieke Third Rome uitbreiding die heel wat toevoegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Nu online

Shabbaman

Got love?

Siberië? India bedoel je. Muscovy was zeker een van de leukste saves die ik gespeeld heb. Alle handel uit het verre oosten via Samarkand naar St. Petersburg...

[ Voor 72% gewijzigd door Shabbaman op 15-02-2022 07:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanW
Dat is 't mooie van EU4, je kan 't spelen zoals je zelf wil. Na ongeveer 1000 uur op easy gespeeld te hebben laatst eindelijk overgeschakeld op Ironman. Had ik veel eerder moeten doen. Een paar leuke runs er op zitten. Ethiopia > Aksum run gedaan, maar geblocked door een alliantie van de Ottomans en de Timurids/Mughals rond 1700. Daar is geen doorkomen aan. Wel een heerlijke oorlog gevochten tegen de Mamluks in 't begin. Paar strategische forts geplaatst en ze daar op stuk laten lopen. Had zonder een provincie in te nemen al 50% warscore, alleen door het winnen van battles :D

Ben nu met Bologna begonnen voor de Spaghetti Western achievement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
Chris7 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 07:16:
[...]

Succes! Muscovy is zeker niet een van de makkelijkste landen omdat je omgeven bent door vijanden. Vind het wel een leuk land omdat je uiteindelijk Rusland kan vormen en naar Siberië uitbreidt. Weet niet of je al DLC hebt, maar voor Muscovy/Rusland is er de specifieke Third Rome uitbreiding die heel wat toevoegt.
Ja heb alle dlc, dat is één van de reden dat ik er zo laat mee ben begonnen. ben het type dat alle dlc wil hebben, om niets te missen. Elke keer als ik dacht van, "ok nu wil ik wel eens beginnen", bleek dat er nog een dlc was die ik niet had en dat er nog in aankondiging was. Maar nu hebben ze dat flink verminderd.

Speel ook wel Ironman, wil voor de achievements gaan. Zoals nu Relentless push east. Maar ik neem wel regelmatig een backup van mijn savegame, want heb al genoeg ervaring met Ironman in andere games die al eens durven breken

Als je geen military ideas hebt gekozen en je zit voor op tech, investeren in development wss voor de manpower?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanW
Investeren in dev voor de manpower, of gebruiken om generals te recruiten om je army professionalism op te krikken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AntiChrist7
Net Rusland gemaakt nadat ik admin 10 haalde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AjEfBgrWkbs8lQQ3mzTvhAG87p0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IpbgfqJ4CFUG0c9Ys9wcDwOj.jpg?f=fotoalbum_large

Volgende stap is Lithuania binnenvallen en ondertussen beginnen met Siberian frontier colonies voor de achievement. Het is een beetje mixed geweest tot nu toe. Ik had verder kunnen staan met Lithuania, maar mijn ally verklaarde als eerste... En Ottomanen en Ming (met Oirat tributuary) lijken erg sterk atm. Langs de andere kant zit ik wel al jaren met een 6/4/5 ruler die die ik normaal gezien nog enkele decennia zal hebben.

Wat is een goed derde idea groep voor rusland na Religious en Trade? Ik zat te denken aan Defensive aangezien ik toch military points op overschot heb

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Dus wie wil bijna de complete game met de bijna €400 aan DLC hebben voor €18.19?

Goed, nu ik jullie aandacht heb. :+
https://www.humblebundle....a-universalis-iv-complete

Je krijgt gewoon keys die werken op Steam or Epic game store. Dus ook als je meer dan de helft al hebt, werkt dit gewoon. Alleen Origins lijk te missen, maar daarvoor krijg je een 10% kortingscode. :)

[ Voor 18% gewijzigd door DaniëlWW2 op 26-03-2022 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 12:09:
Dus wie wil bijna de complete game met de bijna €400 aan DLC hebben voor €18.19?

Goed, nu ik jullie aandacht heb. :+
https://www.humblebundle....a-universalis-iv-complete

Je krijgt gewoon keys die werken op Steam or Epic game store. Dus ook als je meer dan de helft al hebt, werkt dit gewoon. Alleen Origins lijk te missen, maar daarvoor krijg je een 10% kortingscode. :)
Ooh dat is echt wel een hele goede deal! Ik heb al die DLC al maar als je nu wil instappen is dit het moment. Vraag me wel af of dit een teken is dat EU4 development gaat stoppen, bij CK2 begonnen ze op een gegeven moment ook met het gratis maken van de game en extra hoge kortingen, en niet lang daarna werd CK3 aangekondigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
was het niet al aangegeven dat er geen dlc meer komt?of nog eentje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Chris7 schreef op zondag 27 maart 2022 @ 15:54:
[...]

Ooh dat is echt wel een hele goede deal! Ik heb al die DLC al maar als je nu wil instappen is dit het moment. Vraag me wel af of dit een teken is dat EU4 development gaat stoppen, bij CK2 begonnen ze op een gegeven moment ook met het gratis maken van de game en extra hoge kortingen, en niet lang daarna werd CK3 aangekondigd.
Ik denk dat het wel voorbij is ja en EU5 eraan zit te komen. Maar het is Paradox. Wil je werkelijk bij release de game al kopen waarna de DLC's weer beginnen te komen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op zondag 27 maart 2022 @ 21:36:
[...]

Ik denk dat het wel voorbij is ja en EU5 eraan zit te komen. Maar het is Paradox. Wil je werkelijk bij release de game al kopen waarna de DLC's weer beginnen te komen? ;)
Ik wel hoor, ik heb bij CK3 ook de Royal Edition gekocht die je de eerste drie DLC's geeft (voor een lagere prijs dan als je ze nieuw had gekocht). Voor mij zorgt zo'n nieuwe uitbreiding er voor dat ik weer tientallen of honderden uren in het spel stop, dus ik vind een paar tientjes wel te rechtvaardigen. Toen ik nog student was vond ik dat wat lastiger en wachtte ik meestal tot ze 50/75% in de aanbieding waren.

Ben wel benieuwd naar EU5. Eerder dacht ik dat ze bij CK2 met z'n bazillion DLC's niet zo makkelijk een nieuw spel konden maken, maar dat is toch goed gelukt vind ik. Vraag me wel af of Johan Andersson weer de game designer is. Imperator Rome was best wel een flop en dat is denk ik grotendeels op zijn conto te schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Dus na een tijd weer eens begonnen met een Nederland game. Kom uiteraard om in het geld, ad/diplo/mil punten en de development. :P

Ook wat gaan koloniseren en toen kwam ik dit tegen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qeJz4EsJ6EZUMg0DtTPSbxSKank=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/obt5ZQDuyDmqiuQS0LHg1cYy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m825R7ne_Dl6Mpg1rijAr70Mp6Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JgxHF2t2gtlYwg0KZt3rYp6j.jpg?f=fotoalbum_large

Er vormt een nieuwe tribale federatie en dag land. Zelfs Europese cultuur maakt niks uit. Geen oorlog, geen mogelijk erop te reageren, gewoon weg en nu mag je het allemaal terug veroveren. En dat is leuk met een federatie die letterlijk tot de Amerikaanse westkust doorloopt.

Is dit nu een uitzonderlijk stupide bug of? 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door DaniëlWW2 op 18-05-2022 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
Ik vang regelmatig op op de subreddit dat natives momenteel compleet broken zijn idd. Mijn laatste kolonie game dateert van een paar patchen geleden, en toen was dit geen issue. Maar ikspeel vreselijk traag. Omdat het nog nieuw is voor me heb ik meer mentale aandacht nodig dan iets zoals civ of Endless Space of Anno at nu ijna op automatische piloot loopt

navragen/posten op de paradox forums lijkt me beste

[ Voor 28% gewijzigd door AntiChrist7 op 18-05-2022 17:17 ]

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste