Toon posts:

Het kleine zuinige Fiat Punto (Evo) 1.3Diesel topic

Pagina: 1 ... 9 10 11 Laatste
Acties:

• Snuffel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 27-03 20:58

Snuffel

Vroem!

*knip* Geen V&A in dit topic.

[Voor 79% gewijzigd door AGee op 25-04-2017 10:37]

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

Samoht93 schreef op maandag 13 maart 2017 @ 18:39:
Dat is volgens mij de MAP sensor. Die meet de lucht temperatuur die het blok in gaat.
Die is makkelijk te vervangen, kan ook zijn dat die alleen vol met roet zit en dat schoonmaken genoeg is.
Zonet vervangen, kostte mij uiteindelijk 40 euro. Ben benieuwd of de melding weggaat (had logboek ook kunnen wissen uiteraard) of dat 't blijft.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️
Darts🎯

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

Klein vraagje, tijdens 't rijden gebruik ik Flitsmeister, deze heeft oa een mogelijkheid om meldingen over Bluetooth te laten gaan. Echter doet hij bij mij dat maar 1x per rit. Motor uit, motor aan en hij werkt weer 1x. Niet zo ideaal dus. Iemand die dit wel werkend heeft?

PVOutput☀️
Darts🎯

Acties:
  • 0Henk 'm!

• venneke
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:26
Dag allemaal,

Afgelopen week een Fiat Punto Evo aangeschaft (eind 2010). Na een hele tijd gezocht eindelijk een mooie gevonden voor een goede prijs. Uiteindelijk via een particulier gekocht, tijdens de bezichtiging vertelde hij me dat de achterruitwisser sporadisch aangaat bij het starten. Dit is volgens hem wel een bekend probleem bij de punto's.

Kan hier alleen echter niets van terugvinden. Nu is dit is voor mij geen dealbreaker maar vroeg me af of meer mensen hier last van hadden. Iemand die hier ook last van heeft en/of weet waar het probleem door ontstaat en hoe je dit op kan lossen?

Hoor graag van julie!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16:36
venneke schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 20:57:
Dag allemaal,

Afgelopen week een Fiat Punto Evo aangeschaft (eind 2010). Na een hele tijd gezocht eindelijk een mooie gevonden voor een goede prijs. Uiteindelijk via een particulier gekocht, tijdens de bezichtiging vertelde hij me dat de achterruitwisser sporadisch aangaat bij het starten. Dit is volgens hem wel een bekend probleem bij de punto's.

Kan hier alleen echter niets van terugvinden. Nu is dit is voor mij geen dealbreaker maar vroeg me af of meer mensen hier last van hadden. Iemand die hier ook last van heeft en/of weet waar het probleem door ontstaat en hoe je dit op kan lossen?

Hoor graag van julie!
Staat die niet gewoon in de achteruit? Dan gaat mijn achterruitenwisser namelijk automatisch aan.
Ik weet eigenlijk niet of mijn normale (voorruit)ruitenwisser dan wel of niet aan staat. P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

venneke schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 20:57:
Dag allemaal,

Hoor graag van julie!
Alleen als je normale ruitenwisser aanstaat en je 'm in de achteruit zet. Anders dan dat heb ik zelf niet meegemaakt.

PVOutput☀️
Darts🎯

Acties:
  • 0Henk 'm!

• venneke
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:26
Quad schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 21:18:
[...]

Alleen als je normale ruitenwisser aanstaat en je 'm in de achteruit zet. Anders dan dat heb ik zelf niet meegemaakt.
Nouja dat is het dus niet. Heb hem nog niet binnen dus kan het zelf ook niet testen, maar bijvoorbeeld bij het starten toen die in zijn vrij stond ging die aan. Na een tijdje ging die trouwens ook gewoon weer uit.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

venneke schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 21:19:
[...]

Nouja dat is het dus niet. Heb hem nog niet binnen dus kan het zelf ook niet testen, maar bijvoorbeeld bij het starten toen die in zijn vrij stond ging die aan. Na een tijdje ging die trouwens ook gewoon weer uit.
Dat hoort dus niet, wellicht dat 't ergens contact maakt?

Bij droge ruit zorgt dit wel voor snelle slijtage, en misschien wel beschadigingen wanneer er viezigheid op zit.

PVOutput☀️
Darts🎯

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:33

Polycom

Poes van goud

Ik heb een typisch FIAT SHIT probleem :P

Op één of andere manier doet mijn blazer het alleen nog bij standje 4. Verschillende standen (onder, boven, raam etc.) werken, de airco ook, maar het is dus of 0 of stand 4. Heeft iemand enig idee waar dit aan kan liggen en hoe ik dit kan verhelpen?

[Voor 4% gewijzigd door Polycom op 28-05-2017 13:01]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Polycom schreef op zondag 28 mei 2017 @ 12:52:
Ik heb een typisch FIAT SHIT probleem :P

Op één of andere manier doet mijn blazer het alleen nog bij standje 4. Verschillende standen werken, de airco ook, maar het is dus of 0 of stand 4. Heeft iemand enig idee waar dit aan kan liggen en hoe ik dit kan verhelpen?
Ik vermoed dat je kachelweedstand de geest heeft gegeven. Ikzelf heb dan geen fiat, maar precies hetzelfde probleem gehad in mijn auto.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Polycom

Polycom

Poes van goud

plaspvd schreef op zondag 28 mei 2017 @ 12:59:
[...]

Ik vermoed dat je kachelweedstand de geest heeft gegeven. Ikzelf heb dan geen fiat, maar precies hetzelfde probleem gehad in mijn auto.
Zit een beetje te bladeren op het Fiat Punto forum.. waarschijnlijk is het inderdaad de kachelweerstand. Waar zit dit precies in de auto?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Polycom schreef op zondag 28 mei 2017 @ 13:07:
[...]

Zit een beetje te bladeren op het Fiat Punto forum.. waarschijnlijk is het inderdaad de kachelweerstand. Waar zit dit precies in de auto?
Kijk een achter je dashboard kastje? Of beter gezegd eronder, op plek van voeten van passagier

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

Quad schreef op zaterdag 3 oktober 2015 @ 23:44:
Allemaal niet geconstateerd, ik denk dat ik zowat alles wel getest en gecontroleerd heb, zag er erg goed uit.
Ik heb hem dan ook aangekocht.. :)

4600 voor een 2011 auto incl. het Blue&Me systeem, Climate Control en noem het maar op... Koopje. :)

Fiat Punto Evo
[afbeelding][afbeelding][afbeelding]
[afbeelding][afbeelding]
Bij aanschaf stond er 197.400 op de teller, nu, een jaar en 7 maanden verder staat er ruim 251.000 op de teller. De auto zelf is nu 6 jaar oud. Hij is motorisch nog altijd in goede staat en rijdt lekker.

Sinds de bandenwissel naar zomerbanden staat het gemiddelde op 21KM/L, prima resultaat. Qua regulier onderhoud, reparatie van de verstuivers en luchtinlaat sensor geen bijzondere dure of unieke kosten.

Voorlopig blijft de auto nog wel in mijn bezit. :)

PVOutput☀️
Darts🎯

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Polycom schreef op zondag 28 mei 2017 @ 13:07:
[...]

Achter het dashboardkastje. Deze kan je met 4 schroeven verwijderen en uitnemen. Dan zie je de kachelmotor zitten. Daar in de buurt zit ook de kachelweerstand.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Je kan de kachelweerstand gewoon zien zitten bij de voeten van de passagier. Gaat een dikke kabel naar toe.

Ik had toevallig vorige week hetzelfde probleem en een paar keer aan die kabel heen en weer trekken loste het probleem op. Wel een teken om het binnenkort even los te halen en te kijken wat er mis is, want dit gaat geheid een keer doorbranden natuurlijk. Maar je kan het misschien makkelijker oplossen dan je denkt.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Chaos-Zero
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 24-03 09:37

Chaos-Zero

Sega fan!

Bij mijn Punto Evo valt er een stukstof steeds naar beneden die bij de voeten zit bij de passasier, dus eigenlijk net onder/achter het dashboardkastje. Heb hem al meerdere malen terug proberen te moffelen maar niet veel later valt ie weer naar beneden. Kan het kwaad als ik dit er helemaal af laat, of weet iemand hoe ik dit weer goed vast kan zetten?

PSN: MoodChange | Rise Against forum

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:51
Plaat is alleen maar geluidsisolatie van de kachelmotor, weghalen kan geen kwaad.
ZIt normaal vast met een paar plastic clipjes maar die breken redelijk snel af bij het vervangen van het interieurfilter.

Diablo3 - Flickr - Strava

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Hmmmz... ik krijg nu af en toe de melding dat ik de gloeibougies moet laten controleren. Iemand ervaring met vervangen van deze gloeibougies? Al links en rechts gezocht op het internet maar zelf doen is vrij lastig; geen juiste gereedschap en het risico dat er één afbreekt bij het demonteren.

Ik overweeg toch maar naar een garage te gaan om het te laten doen. Is er iemand die dat al eens heeft laten doen? En wat je ongeveer kwijt? :)

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• Polycom

Polycom

Poes van goud

Hooglander1 schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 09:18:
Je kan de kachelweerstand gewoon zien zitten bij de voeten van de passagier. Gaat een dikke kabel naar toe.

Ik had toevallig vorige week hetzelfde probleem en een paar keer aan die kabel heen en weer trekken loste het probleem op. Wel een teken om het binnenkort even los te halen en te kijken wat er mis is, want dit gaat geheid een keer doorbranden natuurlijk. Maar je kan het misschien makkelijker oplossen dan je denkt.
Het wiebelen van de kabel gaf inderdaad direct resultaat. :D

Toch heb ik dit al weer een aantal keer moeten doen dus ik ga binnenkort eens kijken wat er precies aan de hand is.

• GWBoes
Oxidatie op de stekker. loshalen en contactjes opschuren en schoonmaken zal het waarschijnlijk langer oplossen.

• Vitamine
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:03
In ander nieuws. Afgelopen zaterdag onderweg naar een familiedag. Net 15 minuten onderweg valt de motor compleet uit (Punto Evo '10 met 133k km gereden) met een storing van het motormanagement. Auto aan de kant en Wegenwacht erbij en leest de auto uit. Twee storingen:
- Nokkensensor
- Systeemdruk brandstofverdeelleiding

Auto afgesleept naar de vaste dealer en die belt mij maandag terug met de melding dat de distributieketting geknapt is ;( .
Een kort telefoontje met Fiat Nederland verteld mij dat men het niet raar vindt dat hij knapt met 'maar' 133k km en aangezien de auto 7 jaar oud is hoef ik niet te rekenen op coulance :(.
Verder moest de dealer zelf maar even contact opnemen met Fiat, want het was niet de bedoeling dat de particulier dit zelf deed. Ondanks dat het de klantenservice was.

Goed, nog geen bericht van de dealer hoe extreem de schade is, maar ik houd mij hart vast.

Echte mannen eten geen honing. Echte mannen kauwen bijen...

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

Erg sneu dat deze geknapt is, en de schade is veelal groot als dit gebeurt.

Echter, en ik wil je niet aanvallen oid, de onderhoudsinterval voor de distrie is 120.000 km of 4/5 jaar, afhankelijk van belasting motor.
Dus eigenlijk had deze in 2015 al vervangen moeten zijn....

Kan mij de reactie van Fiat dan ook goed voorstellen. 133k klinkt misschien weinig, maar het gaat niet alleen om aantal km, maar ook om leeftijd.

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

• MK_
  • Niet online

MK_

Snuffel schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 10:41:
Erg sneu dat deze geknapt is, en de schade is veelal groot als dit gebeurt.

Echter, en ik wil je niet aanvallen oid, de onderhoudsinterval voor de distrie is 120.000 km of 4/5 jaar, afhankelijk van belasting motor.
Dus eigenlijk had deze in 2015 al vervangen moeten zijn....

Kan mij de reactie van Fiat dan ook goed voorstellen. 133k klinkt misschien weinig, maar het gaat niet alleen om aantal km, maar ook om leeftijd.
De Punto 1.3 M-Jet heeft een ketting, geen niet. Deze zou normaal niet mogen springen. In het geval van een distributieriem was het een ander verhaal geweest.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

Ik zie niet dat het hier om een M-Jet gaat, en hij spreekt over een riem, niet over een ketting.
De diesel Euro 5 heeft inderdaad een ketting, en ook die kan knappen overigens.
Volgens mij gaat het om de Euro4/5 uitvoering of de diesel Euro 4, en die hebben (bij mijn weten) een riem.

But I could be wrong....

• MK_
  • Niet online

MK_

Snuffel schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 11:05:
Ik zie niet dat het hier om een M-Jet gaat, en hij spreekt over een riem, niet over een ketting.
Dit is het "Fiat Punto (Evo) 1.3Diesel"-topic, oftewel de M-Jet diesels ;) En verder:
Auto afgesleept naar de vaste dealer en die belt mij maandag terug met de melding dat de distributieketting geknapt is ;( .
:+
De diesel Euro 5 heeft inderdaad een ketting, en ook die kan knappen overigens.
Volgens mij gaat het om de Euro4/5 uitvoering of de diesel Euro 4, en die hebben (bij mijn weten) een riem.

But I could be wrong....
Zowel de 75pk als de 86pk hebben een ketting (in de Evo i.i.g, ik weet niet hoe het bij de Grande Punto zit).

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

Oh ja, het is zeker vrijdag :D
Bril niet op he :P

Zet jij nog een bakkie kovvie? Slaap ik even verder! :z

• Polycom

Polycom

Poes van goud

N.A.V de geknapte ketting bij user Vitamine ben ik ook eens gaan nadenken over het vervangen van de distributieriem (Ik heb de bezine uitvoering)

In het boekje staat dat je dit moet doen bij 120.000KM, momenteel heb ik 112.000KM op de teller staan. Ik wil eigenlijk deze reparatie laten uitvoeren bij de aankomende APK in april maar ben nu aan het twijfelen om het eerder te laten doen. Daarnaast lees ik veel dingen over het olie verversen (de zin en onzin hiervan) mijn auto is nu ongeveer 7,5 jaar oud. Ik speel met het idee om dit ook maar gelijk te laten doen (en dan de oliefilter te vervangen)

Wat denken jullie?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:22
1. APK is geen onderhoud...
2. Hoe ouder de auto hoe belangrijker het onderhoud, bij al mijn tweedehands auto's heb ik na aankoop altijd gelijk een grote beurt laten uitvoeren, ondanks dat de verkoper wel een gratis beurt etc wilde geven danwel dat deze 'net' was gedaan.

Bij distributieriem is niet alleen het aantal km van belang maar ook wanneer het voor het laatst is gedaan!
Het meest voordelig is meestal om alles in één keer te doen, APK vaak gratis bij een groet beurt etc.

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

Wat @BB-One zegt: groot onderhoud laten uitvoeren, distririem en eventueel waterpomp laten vervangen (een must als de d-riem over de waterpomp loopt), olie verversen en APK er op de koop toe bijnemen.
En het is 120k km of vier/vijf jaar (wat er eerst komt).
Dus als je auto nu 7.5 jaar oud is ben je al 2,5 jaar over datum.....
Gewoon vervangen is het advies. Ja kost geld, maar als 'ie klapt kost het meer...

• Polycom

Polycom

Poes van goud

BB-One schreef op maandag 26 juni 2017 @ 13:51:
1. APK is geen onderhoud...
2. Hoe ouder de auto hoe belangrijker het onderhoud, bij al mijn tweedehands auto's heb ik na aankoop altijd gelijk een grote beurt laten uitvoeren, ondanks dat de verkoper wel een gratis beurt etc wilde geven danwel dat deze 'net' was gedaan.

Bij distributieriem is niet alleen het aantal km van belang maar ook wanneer het voor het laatst is gedaan!
Het meest voordelig is meestal om alles in één keer te doen, APK vaak gratis bij een groet beurt etc.
Ik weet dat APK geen onderhoud is, ik wilde de reparatie combineren met de APK, alles in 1 keer en een prijsje afspreken zegmaar ;)

Wel apart dat het boekje van de auto niets zegt over het aantal jaar maar alleen rept over KM stand als het gaat om de distributieriem. Binnenkort maar eens een afspraak maken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Vitamine
Vitamine schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 09:51:
In ander nieuws. Afgelopen zaterdag onderweg naar een familiedag. Net 15 minuten onderweg valt de motor compleet uit (Punto Evo '10 met 133k km gereden) met een storing van het motormanagement. Auto aan de kant en Wegenwacht erbij en leest de auto uit. Twee storingen:
- Nokkensensor
- Systeemdruk brandstofverdeelleiding

Een kort telefoontje met Fiat Nederland verteld mij dat men het niet raar vindt dat hij knapt met 'maar' 133k km en aangezien de auto 7 jaar oud is hoef ik niet te rekenen op coulance :(.
Verder moest de dealer zelf maar even contact opnemen met Fiat, want het was niet de bedoeling dat de particulier dit zelf deed. Ondanks dat het de klantenservice was.

Goed, nog geen bericht van de dealer hoe extreem de schade is, maar ik houd mij hart vast.
Kleine update: kop is er af en bij het revisiebedrijf. De hele kop moet gereviseerd worden en in totaal ben ik €2750,- kwijt -O- .

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Samoht93
  • Laatst online: 12:59
Ik zou het ook even melden op het grande punto forum, hier houden ze een lijstje bij bij welke KM stand en bouwjaar de kettingen knappen:
http://forum.grandepuntoc...iewtopic.php?f=84&t=14716

Wel erg toevallig dat het bijna allemaal 2010 is.

Ik zit er zelf ook aan te denken om preventief te laten vervangen, mijn garage (die ook FIAT bedrijfswagens doet) kwam uit op ~600.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Polycom

Polycom

Poes van goud

Inmiddels mijn distributieriem laten vervangen + grote beurt. Totaal €600,- kwijt en gelukkig was de waterpomp nog goed en waren er geen andere onderdelen aan vervanging toe.

De oude distributieriem even bekeken en er was wel wat slijtage aan te zien (logisch na 7,5 jaar) maar ik had er nog wel een tijd mee door kunnen rijden. Anyway, toch blij dat het gebeurd is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Vitamine
Samoht93 schreef op maandag 3 juli 2017 @ 13:29:
Ik zou het ook even melden op het grande punto forum, hier houden ze een lijstje bij bij welke KM stand en bouwjaar de kettingen knappen:
http://forum.grandepuntoc...iewtopic.php?f=84&t=14716

Wel erg toevallig dat het bijna allemaal 2010 is.

Ik zit er zelf ook aan te denken om preventief te laten vervangen, mijn garage (die ook FIAT bedrijfswagens doet) kwam uit op ~600.
Al gedaan :+. Inmiddels verschillende verhalen gelezen/gehoord, maar ben er nog niet over uit wat mijn volgende stap is. Misschien de importeur eens raadplegen...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:56
Polycom schreef op maandag 3 juli 2017 @ 13:38:
Inmiddels mijn distributieriem laten vervangen + grote beurt. Totaal €600,- kwijt en gelukkig was de waterpomp nog goed en waren er geen andere onderdelen aan vervanging toe.

De oude distributieriem even bekeken en er was wel wat slijtage aan te zien (logisch na 7,5 jaar) maar ik had er nog wel een tijd mee door kunnen rijden. Anyway, toch blij dat het gebeurd is.
Als de distributieriem over de waterpomp loopt had je hem beter ook kunnen vervangen. Probleem is dat ze vaak gaan lekken kort nadat de aandrijfriem is gewisseld, als ie vervolgens gaat lekken kan je nogmaals 400 euro aftikken omdat het grootste deel van de kosten arbeidsloon is (er zit snel 4-8 manuren in een distributie-wissel).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:20

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Vitamine schreef op maandag 3 juli 2017 @ 14:18:
[...]

Al gedaan :+. Inmiddels verschillende verhalen gelezen/gehoord, maar ben er nog niet over uit wat mijn volgende stap is. Misschien de importeur eens raadplegen...
Je zou eens kunnen kijken of autoblog.nl er een item aan wil wijden. Die hebben ook geschreven over de problemen met de remmen van de Audi RS3 (reactie dealer: nee mijnheertje, u bent echt de eerste met dit probleem),
Een distributieketting die bij 133k knapt vind ik absoluut belachelijk, die dingen horen een autoleven mee te gaan, en een autoleven mag je gerust op 300k zetten. Een riem misschien, maar een ketting niet.
Als ik dat zo hoor ben ik blij dat ik mijn Punto met 83k heb weggedaan.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Polycom

Polycom

Poes van goud

_JGC_ schreef op maandag 3 juli 2017 @ 14:28:
[...]

Als de distributieriem over de waterpomp loopt had je hem beter ook kunnen vervangen. Probleem is dat ze vaak gaan lekken kort nadat de aandrijfriem is gewisseld, als ie vervolgens gaat lekken kan je nogmaals 400 euro aftikken omdat het grootste deel van de kosten arbeidsloon is (er zit snel 4-8 manuren in een distributie-wissel).
Waterpomp is 4 jaar geleden al een keer vervangen. De waterpomp was niet stuk, zat er goed op en lekte niet. Waarom zou ik die dan laten vervangen? :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:56
Polycom schreef op maandag 3 juli 2017 @ 17:16:
[...]

Waterpomp is 4 jaar geleden al een keer vervangen. De waterpomp was niet stuk, zat er goed op en lekte niet. Waarom zou ik die dan laten vervangen? :+
Waterpomp van mijn auto lekte ook niet... totdat de riem met spanner werd vervangen, spanning van riem eraf, nieuwe er weer op en binnen 10K gingen de liters kvs erdoor.

• Vitamine
Voor ik begin, geen van de foto's zijn van mij en via Google/forum tot mij gekomen 8).

Van alle verschillende opties heb ik er één gevonden die ook werkt voor de mensen, zoals ik, met de Blue&Me versie zonder de AUX-ingang in het middenconsole, maar wel Spotify etc. willen gebruiken. (Let op: hiermee vervalt wel je Blue&Me):

Deze radio:

En deze USB-aansluiting in het middenconsole:

Haal de radio los met de daarvoor bestemde beugels:

Klik de stekkers los:

Je kunt de wel bekende gele ISO stekker met 3.5mm jack gebruiken om deze achterin de radio te steken:

Vervolgens zet je op een USB-stick een MP3 met een zogenaamde 'silence MP3'. Deze kun je hier downloaden: klik.
Deze USB-stick plaats je in de USB-aansluiting in je middenconsole.

Op deze manier 'fop' jij je radio door hem te laten denken dat er een signaal komt, waarop hij de AUX-ingang aan de achterzijde open zet.

Zet de radio op 'Media' en geniet van je ingang *O* !

[Voor 3% gewijzigd door Vitamine op 27-07-2017 13:12]

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Vitamine schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 13:10:
Als je de foto's host in je foto-album dan blijven die ook bewaard in tegenstelling tot een externe host. Let me know als dat niet lukt per DM, dan zet ik ze bij mij in het album.

Recent bij mijn Evo ook het bekende euvel met de brandplaatjes bij de verstuivers. Dit bij zo'n 185.000km. Ik was meteen heel bang om teveel kilometers te maken, maar er werd mij verteld dat je er echt wel ff mee door kon rijden, maar dat je niet maanden moest wachten. Dat wilde ik ook niet, want het stonk als een malle.

Bij een servicepunt in Zaandam was ik slechts iets meer dan €100 kwijt. Wat ik zelf heel schappelijk vond, ik had veel meer verwacht namelijk. Eerste keer in 60.000km dat mijn Punto iets onverwachts heeft, ik ben nog erg blij met mijn keuze voor dit autootje tot nu toe.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• TripleQ
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ik mag straks de Punto naar de garage wegbrengen want mijn airco is al maanden stuk. Blaast gewoon warme lucht. Met een vakantie naar Frankrijk volgende maand moet het nu maar eens gemaakt worden.

Ik vermoed dat de airco lek is? Dichten en gas bijvullen lijkt me dan. Hopelijk niet al te duur...

• Dupje
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-03 18:59
TripleQ schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 15:45:
Ik mag straks de Punto naar de garage wegbrengen want mijn airco is al maanden stuk. Blaast gewoon warme lucht. Met een vakantie naar Frankrijk volgende maand moet het nu maar eens gemaakt worden.

Ik vermoed dat de airco lek is? Dichten en gas bijvullen lijkt me dan. Hopelijk niet al te duur...
Zelfde probleem hier gehad. De dealer heeft de airco opnieuw gevuld (111€), maar na 2 dagen was hij weer stuk.. Ergens een lek dus in het systeem. Ik heb nog geen tijd gehad om opnieuw naar de dealer te gaan.

Ik heb nu trouwens 183.000 KM met de GP, ik hoop dat mijn ketting het nog even kan volhouden. Binnen 2 maanden is de auto 10 jaar in mijn bezit.

[Voor 10% gewijzigd door Dupje op 02-08-2017 17:15]

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

Quad schreef op zondag 28 mei 2017 @ 13:32:
[...]

Bij aanschaf stond er 197.400 op de teller, nu, een jaar en 7 maanden verder staat er ruim 251.000 op de teller. De auto zelf is nu 6 jaar oud. Hij is motorisch nog altijd in goede staat en rijdt lekker.

Sinds de bandenwissel naar zomerbanden staat het gemiddelde op 21KM/L, prima resultaat. Qua regulier onderhoud, reparatie van de verstuivers en luchtinlaat sensor geen bijzondere dure of unieke kosten.

Voorlopig blijft de auto nog wel in mijn bezit. :)
Deze week de 260.000 gepasseerd, hoever rijden jullie inmiddels ermee? Gaat lekker met de km's hier. ;)

PVOutput☀️
Darts🎯

• Salv
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15:53
In februari heb ik mijn Punto aangeschaft met 152K op de teller, nu bijna een half jaar verder zit ik op 175K en is het APK tijd. Afgelopen vrijdag kreeg ik al de melding laat motorolie vervangen dus mooi maar een kleine beurt plus APK vandaag bij de garage. Afspraak met de dealer was alles tot €300 uitvoeren zonder contact of controle vanuit mijn kant, mocht het boven dat bedrag komen zou ik toch graag ff een belletje ontvangen zodat ik weet wat me te wachten staat.

Ik vanochtend de auto weg gebracht en op de leenfiets naar huis terwijl ik mijn ontbijtje aan het verorberen was ging opeens de telefoon. De dealer met het nieuws dat er rechtsvoor een veer is afgebroken en deze in set vervangen moet worden. De voorbanden worden wat vies maar zit nog wel voldoende profiel op. De kosten van de set veren en de kleine beurt, blijkbaar moest er nog wat verlichting aangepast worden? Kwamen uit op een kleine 700 euro.

Dat was toch wel ffkes een kleine domper, dus maar snel het ontbijtje achterover gewerkt en deze week maar wat over uurtjes maken :9

Hattrick: Iduna United PSN; AeroBite

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

Salv schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 13:06:
blijkbaar moest er nog wat verlichting aangepast worden? Kwamen uit op een kleine 700 euro.
Van de verlichting hangt er vanaf wat precies ermee is.. Bij mij waren de richtingaanwijzers niet meer oranje maar eerder wit, de folie die op de lampjes zit is er met de tijd er weer af.

spoiler:
Het niet gebruiken van richtingaanwijzers en alarmlichten is dus daadwerkelijk een besparingsoptie geworden, sindsdien. :+ ;)

PVOutput☀️
Darts🎯

• TripleQ
  • Niet online
Dupje schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 17:14:
[...]

Zelfde probleem hier gehad. De dealer heeft de airco opnieuw gevuld (111€), maar na 2 dagen was hij weer stuk.. Ergens een lek dus in het systeem. Ik heb nog geen tijd gehad om opnieuw naar de dealer te gaan.

Ik heb nu trouwens 183.000 KM met de GP, ik hoop dat mijn ketting het nog even kan volhouden. Binnen 2 maanden is de auto 10 jaar in mijn bezit.
Om hier nog even op terug te komen.
Ik mag morgen voor de derde keer de auto terugbrengen naar de garage voor het airco probleem.

1ste keer hadden ze gewoon een standaard airco onderhoudsbeurt gedaan wat het probleem niet oploste. ze hadden geen tijd om het verder te onderzoeken. (hoef dit niet te betalen)
2de keer kwamen ze tot de conclusie dat de airco compressor stuk is. Deze moest besteld worden, en zal morgen worden vervangen.

Wel een duur grapje helaas. Rekening gaat in de 600euro zijn vertelde die :( 2 maand geleden al twee
nieuwe remschijven en blokken aan de voorkant gekregen. dat was ook al in de 500euro.

Hij heeft nu zo'n 130.000 km op de teller, 5 jaar geleden gekocht bij 30k
Duur grapje zo'n auto ;(

• Salv
Quad schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 22:16:
[...]

Van de verlichting hangt er vanaf wat precies ermee is.. Bij mij waren de richtingaanwijzers niet meer oranje maar eerder wit, de folie die op de lampjes zit is er met de tijd er weer af.

spoiler:
Het niet gebruiken van richtingaanwijzers en alarmlichten is dus daadwerkelijk een besparingsoptie geworden, sindsdien. :+ ;)
Dat was bij mij dus ook het geval, gaat om de richtingaanwijzers voor. Daarvan was de coating niet meer in orde en moesten vervangen worden. Gelukkig is het voor 4 euro de kosten niet.

Tijdens het gesprek toen de garage man mij belde dat het meer dan afgesproken bedrag zou gaan worden werd aangegeven dat de veer voor gebroken was, deze dus als set vervangen. Dus daar heb ik een akkoord opgegeven, de "vieze" voorbanden hadden nog een profiel van 2.3mm volgende garage maar nu zie ik op de bon dat hij ook deze heeft vervangen voor nieuwe banden. Dus voor de nieuwe veren en 2 nieuwe voorbanden was ik al 318 euro kwijt excl btw :o :X

Nu 175K op de teller advies is om rond de volgende interval een grote beurt te geven en dat zal dan rond de 205K zijn en met mijn kilometers is dat ongeveer rond december / januari. Ik gaat maar alvast sparen en mijn nieren verkopen :+

• Dupje
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-03 18:59
TripleQ schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 10:53:
[...]

Om hier nog even op terug te komen.
Ik mag morgen voor de derde keer de auto terugbrengen naar de garage voor het airco probleem.

1ste keer hadden ze gewoon een standaard airco onderhoudsbeurt gedaan wat het probleem niet oploste. ze hadden geen tijd om het verder te onderzoeken. (hoef dit niet te betalen)
2de keer kwamen ze tot de conclusie dat de airco compressor stuk is. Deze moest besteld worden, en zal morgen worden vervangen.

Wel een duur grapje helaas. Rekening gaat in de 600euro zijn vertelde die :( 2 maand geleden al twee
nieuwe remschijven en blokken aan de voorkant gekregen. dat was ook al in de 500euro.

Hij heeft nu zo'n 130.000 km op de teller, 5 jaar geleden gekocht bij 30k
Duur grapje zo'n auto ;(
Ik heb in 185K KM alleen nog maar de remblokken hoeven te vervangen, de schijven nog nooit. Ik ben nog niet terug kunnen gaan naar de dealer voor de airco en bovenstaande motiveert ook niet echt.

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

Ik kreeg melding dat de motorolie ververst moest worden, laatste beurt is immers 30k KM geleden..
Aangezien ik de auto nog wel ff nodig heb en zeker ff door moet met een paar 100 KM voor ik deze kan laten vervangen, heb ik de melding ff gereset.

Gaat wel hard met de KM's zo, nu zit hij al op 266k KM.. Met de huidige stand van zaken rijd ik er precies 30k KM per jaar mee.

PVOutput☀️
Darts🎯

• Bobmeister
Ik ben aan het rondkijken naar winterbanden... Nu heb ik tweedehands een mooi setje voor een mooie prijs gevonden, maar de ET waarde is net iets anders. Mijn zomerbanden hebben volgens mij ET 43, het setje winterbanden ET 39... Gaat dat probleemloos passen of heeft de punto daar al problemen mee?

• Bobmeister
Iemand? :)

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15:47
Zolang de steekmaat hetzelfde is dan maakt het niet zoveel uit. 4x100 56.6

Dan is er et39 ook wel prima hoor.
Zoek maar eens op google ... etwaarde

• TripleQ
  • Niet online
Ik ga jullie verlaten!
Ik krijg een nieuwe Seat Ibiza ST als lease auto,
Dus vandaag de 2010 Punto helemaal gepoetst en. Stofgezogen om hem op de foto te kunnen zetten voor de verkoop. Valt me ineens een klein sterretje op de vooruit op 8)7

Krijg woensdag de lease auto, dus wil eigenlijk zo snel mogelijk van de Punto af. Gelukkig ben ik verzekerd tegen sterretjes en kost het me niks, maar irritant is het wel!

• Bobmeister
Aggressor schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 16:17:
Zolang de steekmaat hetzelfde is dan maakt het niet zoveel uit. 4x100 56.6

Dan is er et39 ook wel prima hoor.
Zoek maar eens op google ... etwaarde
Oke maar ik moet niet hebben dat mijn remschijven opeens vaststaan ofzo :P

• Vitamine
Vitamine schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 13:10:
Voor ik begin, geen van de foto's zijn van mij en via Google/forum tot mij gekomen 8).

Van alle verschillende opties heb ik er één gevonden die ook werkt voor de mensen, zoals ik, met de Blue&Me versie zonder de AUX-ingang in het middenconsole, maar wel Spotify etc. willen gebruiken. (Let op: hiermee vervalt wel je Blue&Me):

Deze radio:

[afbeelding]

En deze USB-aansluiting in het middenconsole:

[afbeelding]

Haal de radio los met de daarvoor bestemde beugels:

[afbeelding]

Klik de stekkers los:

[afbeelding]

Je kunt de wel bekende gele ISO stekker met 3.5mm jack gebruiken om deze achterin de radio te steken:

[afbeelding]

Vervolgens zet je op een USB-stick een MP3 met een zogenaamde 'silence MP3'. Deze kun je hier downloaden: klik.
Deze USB-stick plaats je in de USB-aansluiting in je middenconsole.

Op deze manier 'fop' jij je radio door hem te laten denken dat er een signaal komt, waarop hij de AUX-ingang aan de achterzijde open zet.

Als toevoeging op het bovenstaande en voor de search hier op het forum een update.
Vorige week bijna een boete gekregen voor het vasthouden van de telefoon, waarop ik besloot dat het anders moest.
Dus afgelopen donderdag deze besteld: Yatour YTM07-BLAU samen met een 30 pins -> lightning aansluiting om mijn Iphone 6S aan te kunnen sluiten.
2 minuten om alle kabels aan te sluiten, 15 om de kabels een net plekje te geven :+. Vervolgens wat aan het spelen met stuurwielbediening, maar werkt voortreffelijk met Spotify.

Al met al kost het een paar centen, maar het werkt als een trein en ben er erg blij mee *O*

• Salv
Wat doen jullie als zijnde navigatie / real time verkeersinformatie? Uiteraard zullen vele van ons hun telefoon gebruiken voor navigatie icm flitsmeister maar ik was benieuwd naar de mensen die een navigatie systeem gebruiken.

Dan vooral de TomTom Go die meegeleverd is bij de blue&me versie, dacht ga deze eens gebruiken maar uiteraard is de kaart totaal niet up2date en is er geen real time verkeersinformatie ( files, flitsers en ongelukken ) Zijn er mensen hier die de TomTom gebruiken in de houder welke in dashboard verwerkt is? Of heeft men een nieuwe versie aangeschaft of gewoon het gemak van het gebruiken van telefoon toestel?

• GeoffLx
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online
Vitamine schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 12:29:
[...]

Als toevoeging op het bovenstaande en voor de search hier op het forum een update.
Vorige week bijna een boete gekregen voor het vasthouden van de telefoon, waarop ik besloot dat het anders moest.
Dus afgelopen donderdag deze besteld: Yatour YTM07-BLAU samen met een 30 pins -> lightning aansluiting om mijn Iphone 6S aan te kunnen sluiten.
2 minuten om alle kabels aan te sluiten, 15 om de kabels een net plekje te geven :+. Vervolgens wat aan het spelen met stuurwielbediening, maar werkt voortreffelijk met Spotify.

Al met al kost het een paar centen, maar het werkt als een trein en ben er erg blij mee *O*
Misschien een overbodige toevoeging, maar ik kreeg Spotify eerst ook niet werkend via lightning kabel op de middenconsole USB poort. Elke keer als ik Spotify startte kreeg ik voor een aantal seconden mijn Spotify liedje te horen, waarna de radio automatisch weer terug sprong op de FM.

Nadat ik handmatig via iTunes een mp3 op mijn iPhone had gezet, blijft Spotify wel spelen en is hij volledig via het stuurwiel te bedienen. Schijnbaar checkt de radio of hij wel verbonden is met een mediaplayer en als hij geen mp3 herkend, weigert hij het apparaat te zien als mediaplayer. Dit zelfde trucje lukt me overigens niet met Android.. Gelukkig heb ik zowel een Android als een iPhone ;)

Daarnaast even een hele andere vraag. Wat is jullie ervaring met het maximale vermogen van de 1.3 Punto Evo? Ik rijd de Punto Evo nog niet heel lang, zo'n 3 maandjes. Ik stoei nu al een tijdje met de melding dat de Start&Stop functie niet beschikbaar is, gecombineerd met de melding dat de motor gecontroleerd moet worden. Na meerdere malen terug geweest te zijn naar de garage waar ik de Punto gekocht heb is het na meerdere malen resetten telkens weer een ander liedje en is het hem nog geen een keer fatsoenlijk gelukt de boordcomputer uit te lezen om het probleem te pin-pointen. Ik ben dus behoorlijk klaar met deze garage en wil de auto binnenkort door een andere garage laten controleren, maar probeer ik in de tussentijd overige symptomen te achterhalen.

In de lagere versnellingen merk ik niet echt vermogensverlies, maar toch merk ik nu dat als ik hem op de snelweg flink op zijn staart trap, hij niet boven de 140/150 km/u op de teller wilt komen (pedal to the metal). Ik heb uberhaupt het idee dat de laatste helft van het gaspedaal intrappen weinig uitmaakt. Ik rijd meestal op 100km snelwegen, dus voordat de melding heb ik hem nooit zo op zijn staart getrapt eigenlijk. Ik kan me niet voorstellen dat 150km/u zijn top is, dus zal dit vermogensverlies te maken hebben met de motor melding? Wat is jullie ervaring met topsnelheid?

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topsnelheid moet zeker meer dan 150 km/h zijn. Volgens de specs is het 172 km/h en zelfs de 70 pk gaat harder dan 150.
Ik zou in eerste instantie gokken op het roetfilter, maar dit kan van alles zijn. Je zou misschien bij een van de Alfa/Fiat specialisten van Savali / Vireo kunnen vragen. Die doen tuning van Alfa/Fiat maar die zullen daardoor ook veel kennis van die motoren hebben.

Open Source landkaart

• Bobmeister
Top ligt dacht ik op +- 165 km/h op gps.Dus 170/180 op de teller.

[Voor 23% gewijzigd door Bobmeister op 06-11-2017 16:59]

• BB-One
GeoffLx schreef op maandag 6 november 2017 @ 14:45:
[...]

Daarnaast even een hele andere vraag. Wat is jullie ervaring met het maximale vermogen van de 1.3 Punto Evo? Ik rijd de Punto Evo nog niet heel lang, zo'n 3 maandjes. Ik stoei nu al een tijdje met de melding dat de Start&Stop functie niet beschikbaar is, gecombineerd met de melding dat de motor gecontroleerd moet worden. Na meerdere malen terug geweest te zijn naar de garage waar ik de Punto gekocht heb is het na meerdere malen resetten telkens weer een ander liedje en is het hem nog geen een keer fatsoenlijk gelukt de boordcomputer uit te lezen om het probleem te pin-pointen. Ik ben dus behoorlijk klaar met deze garage en wil de auto binnenkort door een andere garage laten controleren, maar probeer ik in de tussentijd overige symptomen te achterhalen.

In de lagere versnellingen merk ik niet echt vermogensverlies, maar toch merk ik nu dat als ik hem op de snelweg flink op zijn staart trap, hij niet boven de 140/150 km/u op de teller wilt komen (pedal to the metal). Ik heb uberhaupt het idee dat de laatste helft van het gaspedaal intrappen weinig uitmaakt. Ik rijd meestal op 100km snelwegen, dus voordat de melding heb ik hem nooit zo op zijn staart getrapt eigenlijk. Ik kan me niet voorstellen dat 150km/u zijn top is, dus zal dit vermogensverlies te maken hebben met de motor melding? Wat is jullie ervaring met topsnelheid?
topsnelheid op teller ongeveer 175 km/u (maar tot 150/160 gaat het 'redelijk' en dan is het de tijd geven, wind mee, berg af etc 8)
Melding start stop niet beschikbaar: 90% kans dat je een nieuwe accu moet. Punto is in mijn beleving erg gevoelig voor een iets zwakkere accu. Zwakkere accu geeft veel 'onverklaarbare' problemen, mijn ervaring: knipperende kilometerstand en dat soort dingen. Metingen geven dan wellicht nog aan dat de accu nog goed moet zijn, maar als je hem vervangt zul je zien dat start stop wel beschikbaar is. :)

• Bobmeister
Sowieso staat die start/stop bij mij altijd standaard uit, wat een waardeloos systeem is dat zeg.

• BB-One
Awsom schreef op maandag 6 november 2017 @ 17:22:
Sowieso staat die start/stop bij mij altijd standaard uit, wat een waardeloos systeem is dat zeg.
Want wat is er waardeloos aan?

Waarom zet je het uit? Als je stilstaat en je houdt je voet op de koppeling dan gebruik je het systeem toch niet? Hoef je het niet voor uit te zetten.

• GeoffLx
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online
Thanks voor de antwoorden! Had al een sterk vermoeden dat dit niet normaal was. Ik heb overigens ook veel gelezen dat de Start&Stop melding vaker voorkomt i.c.m. het 'Laat motor controleren' lampje. Ook als er een bepaalde sensor kapot is (diverse sensoren eigenlijk), of de EGR kleppen vervuild zijn bijvoorbeeld.

Ik ga hem van de week even naar een Fiat/Alfa dealer hier in de buurt brengen, ik ga er vanuit dat zij hier wel uit komen. Zo niet, neem ik contact op met Savali / Vireo. Bedankt!

[Voor 3% gewijzigd door GeoffLx op 06-11-2017 17:52]

• Bobmeister
BB-One schreef op maandag 6 november 2017 @ 17:28:
[...]

Want wat is er waardeloos aan?

Waarom zet je het uit? Als je stilstaat en je houdt je voet op de koppeling dan gebruik je het systeem toch niet? Hoef je het niet voor uit te zetten.
Vergeleken met andere start/stop-systemen werkt deze m.i. veel minder soepel. Hij doet het (bij mij) niet altijd. Doet die het wel dan springt die uit zichzelf soms weer aan. Wellicht dat het aan mijn accu ligt maar voor de rest heb ik geen klachten. Het is het gewoon allemaal nét niet.. :P

[Voor 3% gewijzigd door Bobmeister op 06-11-2017 17:59]

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik ben het eens met Awsom. Als hij het doet dan is het verder geen probleem, maar er waren mij ook te veel variabelen waardoor hij het toch weer niet deed. En dan vooral na 2 jaar met normaal weer (dus geen warmte of airco nodig of wat dan ook) eerst de motor uit laten gaan en dan na 5 seconden slaat hij weer aan.
Waarom.

Blij dat ik nu Prius rij waar het start-stop gewoon integraal onderdeel van het ontwerp is. IMHO kun je alleen maar een goede start-stop maken als je ook zonder motor of koppeling te gebruiken vanuit stilstand kunt wegrijden.

Open Source landkaart

• BB-One
Maasluip schreef op maandag 6 november 2017 @ 19:05:
Ik ben het eens met Awsom. Als hij het doet dan is het verder geen probleem, maar er waren mij ook te veel variabelen waardoor hij het toch weer niet deed. En dan vooral na 2 jaar met normaal weer (dus geen warmte of airco nodig of wat dan ook) eerst de motor uit laten gaan en dan na 5 seconden slaat hij weer aan.
Waarom.
Omdat het vermogen van de accu onder een bepaald minimum komt. Wij hebben een maand of twee terug de maximaal mogelijke capaciteit accu laten plaatsen, want we hadden heel vaak na korte stukjes rijden dat de kilometerstand ging knipperen. Dat is het geval bij een canbus fout. Keuze was of een nieuwe boordcomputer laten plaatsen (totaal > € 500...) of proberen met een zware accu. Daar maar voor gekozen: Sinds die tijd volgende verbeteringen gezien:
- Starten 's ochtends gaat als een tierelier, gevoel dat de auto beter loopt
- werkt het start-stop systeem ook weer normaal en is het na 5 seconden aanslaan helemaal verdwenen
- knipperen kilometerstand ook niet weer voorgekomen.

De oude accu was doorgemeten en was nog gewoon goed...
Blij dat ik nu Prius rij waar het start-stop gewoon integraal onderdeel van het ontwerp is. IMHO kun je alleen maar een goede start-stop maken als je ook zonder motor of koppeling te gebruiken vanuit stilstand kunt wegrijden.
Als je helemaal elektrisch gaat rijden heb je 'by design' een start stop systeem voor je motor :) (en een heeeel zware accu)

• Frankvbr
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:12
Stop start waarbij je in vrij moet zetten zie ik sowieso weinig nut van. Gebruik het ook nooit.

Voor storingen heb ik een obd kabel en voor 50 euro een licentie. Ben je af van dat vervelende olie lampje en kan je zelf dit soort storingen eerst bekijken.

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

Binnen 8 weken is het einde verhaal voor mij en mijn Punto Evo. Mijn werkgever heeft toegezegd dat ik een auto mag rijden van de zaak, en dus komt de nieuwe in plaats van de Punto Evo.

Vandaag nog eens de winterbanden eronder gezet, de zomer zijn totaal versleten.
Over een paar weken, wanneer levertijd nieuwe auto bekend is, mijn Punto Evo maar te koop zetten.

PVOutput☀️
Darts🎯

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:26
Mijn Punto is van de zaak... maar die is volgende jaar mei ook 6 jaar oud en door gezinsuitbreiding beetje krap aan het worden.
Alleen die bijtelling.... van Punto met 14% naar een beetje station in de 22% gaat me grif geld kosten peer maand.

• Bobmeister
Heeft iemand nog een setje winterbanden liggen? :P

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Awsom schreef op zondag 10 december 2017 @ 19:36:
Zie er genoeg voorbij komen op (gpc) Facebook nu :p

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

Awsom schreef op zondag 10 december 2017 @ 19:36:
Als je de auto erbij neemt wel. ;)

Kogel is door de kerk, 15 januari nieuwe auto ophalen (Seat Leon st).
De Fiat Punto dezer dagen (wanneer het beter weer wordt.. ivm foto's) op het internet zetten.
Wel met pijn in het hart, heb er vele fijne kilometers in gereden, ruime 75d KM in 2 jaar tijd.

PVOutput☀️
Darts🎯

• Fastclaimer
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 27-03 18:55
Vanaf 1 februari heb ik een auto nodig voor +- 25000 kilometer per jaar. Mijn oog is nu gevallen op een fiat punto evo 1.3d (https://link.marktplaats.nl/m1238300963). Nu las ik op het fiat forum allemaal ramp verhalen over het knappen van de distributieriem, in sommige gevallen al bij 130.000km. Wat is de ervaring hier met deze auto?

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

Die van mij heeft nog geen centje pijn na 274000 km met de ketting.

PVOutput☀️
Darts🎯

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Het is inderdaad een ketting, die hoort een autoleven lang mee te gaan maar er zijn wel al een aantal gevallen bekend waar hij is gebroken. Dat is een dure reparatie en je zult hard moeten vechten om daar iets van vergoed te krijgen.
Het is een risico. Maar goed, hoeveel zijn er bekend op de duizenden Punto's die verkocht zijn?

Open Source landkaart

• Fastclaimer
Maasluip schreef op donderdag 28 december 2017 @ 10:01:
Het is inderdaad een ketting, die hoort een autoleven lang mee te gaan maar er zijn wel al een aantal gevallen bekend waar hij is gebroken. Dat is een dure reparatie en je zult hard moeten vechten om daar iets van vergoed te krijgen.
Het is een risico. Maar goed, hoeveel zijn er bekend op de duizenden Punto's die verkocht zijn?
Dat idee had ik zelf ook al. Op het fiat forum komen natuurlijk alleen de mensen met klachten naar voren ;)
Morgen ga ik even bij de auto kijken. Hebben mensen nog tips waarop te letten ?

[Voor 6% gewijzigd door Fastclaimer op 28-12-2017 10:08]

• Slingertj3
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11:39
Ik heb een knipperende kilometerstand. Heb al nieuwe accu geinstaleerd. Usb en bluetooth doen het niet meer. Iemand enig idee ??

• GWBoes
Ketting kan idd wel de geest geven. Echter is bij degene die gaan meestal een duidelijke reden te vinden.
Ik weet 1 geval die rond de 100k al kapot was, maar die auto was vanaf nieuw gebruikt voor pakkettendienst. Hele dag niets anders dan optrekken en stoppen.
En dan zijn er nog de gevallen waarbij het gebruik van verkeerde olie of het negeren van het verversingslampje (en resetten zonder verversen) de spanner dicht laat slippen.
Het is iig niet zo dat er een vaste levensduur voor de ketting staat. Ik weet namelijk ook 1 Punto die tegen de 350k km zit en naast de beurten nooit in de werkplaats staat.
Slingertj3 schreef op donderdag 28 december 2017 @ 10:12:
Ik heb een knipperende kilometerstand. Heb al nieuwe accu geinstaleerd. Usb en bluetooth doen het niet meer. Iemand enig idee ??
Zou me niks verbazen dat de blue en me computer kapot is. Maar storing uitlezen zal meer duidelijkheid geven.

• BB-One
Slingertj3 schreef op donderdag 28 december 2017 @ 10:12:
Accu al helemaal opgeladen?
Dan accu even loskoppelen (tien seconden zou genoeg moeten zijn, maar voor de zekerheid een minuut.)
Accu weer aansluiten.
Zou als de computer niet is overleden het knipperen moeten kunnen oplossen.

• Bobmeister
Fastclaimer schreef op donderdag 28 december 2017 @ 09:33:
Vanaf 1 februari heb ik een auto nodig voor +- 25000 kilometer per jaar. Mijn oog is nu gevallen op een fiat punto evo 1.3d (https://link.marktplaats.nl/m1238300963). Nu las ik op het fiat forum allemaal ramp verhalen over het knappen van de distributieriem, in sommige gevallen al bij 130.000km. Wat is de ervaring hier met deze auto?
Koop een 5 deurs. :P

Anoniem: 1028845

Beste mensen,

Mijn punto evo uit 2011, 200k op de teller, heeft een issue met de centrale vergrendeling.

Kwam er vandaag achter dat de bestuurdersdeur niet mee op slot gaat. Rest (3 deurs) gaat wel gewoon op slot en de lampen blinken zoals normaal.
Ook handmatig insteken van sleutel doet niks.

Ik denk zelf dat de cv motor kapot is. Iemand ervaring met dit probleem ?

• Fastclaimer
Inmiddels een punto gekocht uit 2011 met 138.000 op de teller.
Echter als ik hem koud start maakt hij een rattelend geluid. Als hij eenmaal warm is, loopt hij normaal. Ik vroeg mij af of dit ernstig is? ik heb 3 maanden bovag garantie erbij..
Filmpje: YouTube: Geluid koude punto

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Fastclaimer schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 10:36:
Echter als ik hem koud start maakt hij een rattelend geluid. Als hij eenmaal warm is, loopt hij normaal. Ik vroeg mij af of dit ernstig is? ik heb 3 maanden bovag garantie erbij..
Oliepeil etc in orde? Ketting nagekeken?

En zou er sowieso dan mee terug gaan als je garantie hebt.

• Bobmeister
Klinkt als de ketting (zoals je ook veel hoort bij VW TSI modellen uit 2010-2013?), maar de (lees: mijn) Punto heeft sowieso ook wel moeite met koude starts bij koud weer. :P Ik vraag me soms af of ik een oude traktor aan het starten ben of een personenauto.

• Fastclaimer
Vorkie schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 10:58:
[...]

Oliepeil etc in orde? Ketting nagekeken?

En zou er sowieso dan mee terug gaan als je garantie hebt.
Olie zal ik nog even een keer pijlen. Heb een grote beurt laten uitvoeren bij de aankoop van de auto (dat is 800km geleden). Ga er dus vanuit dat dit in orde is. Daarnaast zal ik maandag even contact opnemen met de garage en ze de video toe sturen.

• Frankvbr
V-snaar? Heb iets vergelijkbare gehad bij mijn Punto. Vind het geluid van filmpje moeilijk te vergelijken. Klinkt een stuk harder maar kan aan opname liggen.

Nogmaals geluisterd, maar hoor inderdaad weinig gepiep

[Voor 34% gewijzigd door Frankvbr op 20-01-2018 14:34]

• Fastclaimer
Inmiddels even contact gehad met de garage. Maandag gaan ze de video bekijken en beoordelen. Eventueel mag ik de auto ook langs brengen zodat zij het zelf kunnen horen. Afwachten dus..

Update:
Ik heb de auto inmiddels terug. Bij de garage hebben ze hem twee ochtenden oprij koud gestart en beide keren was het geluid niet aanwezig :+ Mogelijk is één van de gloeibougies niet helemaal 100%. Bij het het uitlezen van de auto geeft deze echter geen storing aan. Advies tot dusver is bij koud weer een extra keer voorgloeien. Mocht het de bougie zijn en deze begeeft komt er een foutmelding op het dashboard en kan deze worden vervangen.

[Voor 55% gewijzigd door Fastclaimer op 24-01-2018 11:21]

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:50
Zit zo links en rechts te kijken naar een Fiat Punto diesel, voor woon/werk verkeer, 180km per dag.
Maar als ik zo het lijstje zie van de distributie ketting problemen word ik toch een beetje bang..

• Frankvbr
Ja het is een aardig lijstje, maar er rijden er ook wel flink wat rond.
Zit nu zelf op een kleine 210k en heb nog geen problemen gehad.

• Dacuuu
  • Laatst online: 15:50
Frankvbr schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 17:59:
Ja het is een aardig lijstje, maar er rijden er ook wel flink wat rond.
Zit nu zelf op een kleine 210k en heb nog geen problemen gehad.
Thanks! Ketting setje is niet zo duur. Ketting vervangen kunnen we zelf, dus dat is het probleem gelukkig niet.
Frankvbr schreef op maandag 6 november 2017 @ 21:37:
Stop start waarbij je in vrij moet zetten zie ik sowieso weinig nut van. Gebruik het ook nooit.

Voor storingen heb ik een obd kabel en voor 50 euro een licentie. Ben je af van dat vervelende olie lampje en kan je zelf dit soort storingen eerst bekijken.
Welke obd kabel heb je, en welke software?
Ik had Multiecuscan voorbij zien komen, werkt dat?

[Voor 34% gewijzigd door Dacuuu op 02-02-2018 13:23]

• Frankvbr
Dacuuu schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 13:20:
[...]

Thanks! Ketting setje is niet zo duur. Ketting vervangen kunnen we zelf, dus dat is het probleem gelukkig niet.

[...]

Welke obd kabel heb je, en welke software?
Ik had Multiecuscan voorbij zien komen, werkt dat?
Multieuscan inderdaad. Licentie van 50 euro gekocht.
Welke specifieke weet ik niet. Wel met zo'n gele kabel erbij. Misschien dat ik nog terug kan vinden.

Wel ideaal als je zelf kan vervangen. Lijkt me flinke klus.

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:26
Staat m'n (sinds kort ex lease) Fiat een weekje te wachten voor de deur bij de garage voor een oliebeurt (buiten het terrein want ik had hem er in het weekend neer gezet ivm ophalen andere auto).... hebben f*ckers de achteruit wisser houder gejat....
Waarom?! Die kosten geen fluit...

• Floppus
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:52

Floppus

Customer Experience matters

Topicstarter
Enkele weken geleden is mijn distributieketting gebroken. Gezien de houding van dealer en Fiat, heb ik een concept dagvaarding opgesteld die op dit moment gecontroleerd wordt door juridisch specialisten.

Omdat de hoofdmoot van gedupeerden zich op het fiat forum heeft gemeld, zal ik daar de voortgang melden en stukken delen die anderen kunnen helpen.

[Voor 4% gewijzigd door Floppus op 10-04-2018 20:23]

Download the most extensive Market Analysis on Customer Communication and Experience available anywhere (free, no sign up needed)

• Floppus

Floppus

Topicstarter
Fastclaimer schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 10:36:
Direct naar de dealer; mij is inmiddels verteld dat dit een voorloper kan zijn can het breken van de distributieketting.

Ik ben zoals hierboven beschreven bezig met een rechtzaak, maar als je dat kan voorkomen...

Download the most extensive Market Analysis on Customer Communication and Experience available anywhere (free, no sign up needed)

• Knul
  • Laatst online: 08:56
Floppus schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 20:18:
Enkele weken geleden is mijn distributieketting gebroken. Gezien de houding van dealer en Fiat, heb ik een concept dagvaarding opgesteld die op dit moment gecontroleerd wordt door juridisch specialisten.

Omdat de hoofdmoot van gedupeerden zich op het fiat forum heeft gemeld, zal ik daar de voortgang melden en stukken delen die anderen kunnen helpen.
Beetje offtopic, maar waarom ga je gelijk dagvaarden? Ik zou eerst netjes een brief naar de dealer/Fiat sturen met eventueel een ingebrekestelling. Gelijk dagvaarden houden we niet zo van in NL. Bovendien moet je de verkoper de kans geven om het gebrek te herstellen.

Overigens: komt het gebrek ook bij de oude 1.3 voor? Hetzelfde blok ligt in de Swift van m'n broertje, die gaat ondertussen al 240.000km mee met dezelfde ketting (bouwjaar 2008).

• Floppus

Floppus

Topicstarter
Sorry, dat stuk is meer uitgediept op het fiat forum. Uiteraard is er eerst gecommuniceerd maar uiteindelijk is verkoper gewoon gestopt te reageren na reactie van hun jurist.

Ik zet door na inwinnen advies van advocaten met specialisatie in consumentenrecht. Die controleren op dit moment de dagvaarding .

Of het ook voorkomt bij de swift weet ik niet. Duidelijk is wel ook na spreken met de opkoper dat dit bij deze Fiats veel voorkomt.

[Voor 17% gewijzigd door Floppus op 10-04-2018 20:48]

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Mijn Fiat Punto EVO uit 2011 gaat bijna richting de 200k km's en gaat om die reden de deur uit (standaard actie om de drie jaar). Aangezien de Punto EVO mij ontzettend is bevallen overweeg ik er weer één te kopen. Mijn vorige heb ik gekocht toen deze 3 jaar oud was (4 jaar geleden) en had toen die tijd 60k gelopen. Mijn zoektocht richt zich dan ook op een Punto EVO van drie jaar oud met een vergelijkbaar aantal km's op klok.

Nu is mijn vraag, zijn die er überhaupt wel? Volgens autoweek.nl is het model Punto EVO na 2012 niet meer geproduceerd. Deze worden echter wel tweedehands aangeboden, zo staat er Punto EVO's te koop uit 2015 maar vertoont deze uiterlijke afwijkingen ten opzichte van mijn huidige EVO. Zijn er voor de rest nog verschillen behalve de optische? Via de autovergelijker zie ik dat mijn huidige Punto EVO 85 pk heeft en de Punto's uit 2015 80 PK, derhalve een iets mindere topsnelheid en en langer doen over de 0 tot 100 sprint (totaal niet boeiend voor mij :P). Wel zijn de verbruiksspecificaties aanzienlijk gunstiger bij het laatste model (praktijkverbruik 4,7 l/100km (2011) t.o.v. 3,9 l/100km (2015).

Iemand die kan bevestigen dat er weinig verschil zit tussen de modellen en wat de reden is dat het geen EVO meer is nu?

Het gaat overigens over deze auto:
https://www.muddekok.nl/o...ion/occasion/?id=16340861

Ik heb nog een extra set originele lichtmetalen velgen liggen voor de EVO, dus stoor mij niet aan de doppen die er nu op zitten. Voor de rest is het enige verschil met mijn huidige Punto EVO dat er, naast de sportvelgen, in deze geen lederen bekleding zit, maar dat vind ik niet erg, vind ik geen must :)

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• rinuspw
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17-03 09:29
Ik zit met een dilemma. Mijn Fiat Punto Evo 1.3 MultiJet uit 2011 begon te 'ratelen' tijdens het rijden en bleek dat hij maar op 3 cilinders liep. Na onderzoek van de garage bleek dat 1 verstuiver niet goed functioneert (hoge retour flow?). Een tweede verstuiver werkte wellicht ook niet meer 100%.
Daarnaast moet de olie onderzocht worden op eventuele schade aan de lagers. Kosten kunnen goed oplopen tot €2000,-

Mijn Evo heeft inmiddels ± 225.000 km gereden en ik rijd ongeveer 37.000 km per jaar.

Wat is wijsheid? Is een auto van deze leeftijd/kilometerstand de reparatie nog waard? Kans is er natuurlijk dat er vanwege de leeftijd nog andere problemen optreden.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik begrijp even niet waarom je de lagers (krukas?) moet controleren als een verstuiver defect is.
4 nieuwe verstuivers erin en gaan.

Open Source landkaart

• rinuspw
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17-03 09:29
De monteur is bang dat er een zuiger of lager kapot is, maar om dat zeker te weten moet de olie onderzocht worden. Mocht dat zo zijn, moet e.e.a. vervangen worden wat erg duur kan worden
Pagina: 1 ... 9 10 11 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee