Toon posts:

Het kleine zuinige Fiat Punto (Evo) 1.3Diesel topic

Pagina: 1 2 3 ... 11 Laatste
Acties:

• Floppus
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

Floppus

Customer Experience matters

Topicstarter

Fiat Punto (Evo) 1.3 MultiJet Diesel

Introductie
Vele topics omvatten een automerk en/of type. In dit geval is gekozen voor een heel specifieke uitvoering, omdat de zaken die de koper bij deze uitvoering belangrijk vindt veelal heel anders zijn. Vooral het zuinig rijden en belastingvoordeel in Nederland zijn specifiek voor deze uitvoering. Wel is er ook de Grande Punto met dezelfde motor - veel in dit topic zal ook daar op van toepassing zijn, dus ook daarover kan hier gesproken worden.

Officiële Evo website: http://www.puntoevo.nl/

De Evo is verkrijgbaar in zowel 3- als 5-deurs. Het enige verschil is een €600,- catalogusprijs, dus ook op dat gebied zal het weinig nut hebben dit te beschouwen als afzonderlijke modellen. Wie het graag wil hebben over de andere uitvoeringen is welkom om informatie uit dit topic te gebruiken om een eigen TS te bouwen.

Het topic is niet direct bedoeld voor vergelijk met andere zuinige auto's, maar voor het helpen bij het samenstellen, kopen en vooral zuinig rijden van deze auto als de keuze al is gemaakt. Bij het maken van mijn keuze heb ik veel tijd gestopt in het inwinnen van informatie, en ik hoop met dit topic voor iedereen een complete informatiebron te bieden rond specifiek deze auto.
Eigen rijervaringen en verbruiksresultaten met tips zijn dan ook zeer welkom. Ten tijde van schrijven wacht ik nog op levering, dus de voorbereidende fase is nog niets eens helemaal afgerond.

Opmerkingen / aanvullingen / klachten mogen via DM

Specificaties
Verbruik (Europese meetrichtlijn)
Bebouwde kom4,6 l/100km1 : 21,7
Snelweg3,0 l/100km1 : 33,3
Gemiddeld3,6 l/100km1 : 27,8

Aandrijving
BrandstofsysteemDirecte Diesel Injectie
Compressieverhouding16,8 : 1
Slag82 mm
Boring68,6 mm
Cilinderinhoud1.248 cc
Aantal cilinders4
Kleppen per cilinder4
AandrijvingVoorwiel
Versnellingen5 (handgeschakeld)
Topsnelheid172 km/u
Acceleratie 0-10013,1 s
Optimaal koppel200 Nm by 1.750 tpm
Vermogen85 pk bij 3.750 tpm
OverigenIntercooler, Turbo

Afmetingen
Lengte 4.065 mm
Breedte1.687 mm
Hoogte1.490 mm
Wielbasis2.510 mm
Spoorbreedte voor1.473 mm
Spoorbreedte achter1.466 mm
Draaicirkel10 m
Bagageruimte275 l

Overig
Tankinhoud45 liter
RemmenSchijf (voor en achter)
Acceleratie 0-10013,1 s
Voor wie meer wil weten over de ins en outs van de MultiJet II motor, kan op deze website terecht.

Onderhoud
Periodiek onderhoud is in de regel elke 35.000 km. Als er weinig kilometers gereden worden, zijn er enkele zaken die in ieder geval eens per x maanden nagelopen moeten worden. Als je de auto in onderhoud hebt dan zal de garage dit voor je regelen, maar zelfs als je niet graag zelf knutselt kan dit schema een indruk geven van vereist onderhoud en wanneer grotere kosten verwacht kunnen worden.

De 1.3 MultiJet Diesel is voorzien van een distributieketting, en is onderhoudsvrij. Controle van banden, verlichting, vloeistofniveaus, algemene optische inspectie en ruitenwissers moet sowieso bij elke controle gebeuren, en staan niet in onderstaande overzicht.

x 1000 km 35 70105140175
Remblokken voor (schijfremmen) controleren
Remschoenen achter (trommelremmen) controleren
Vergrendelmechanismen controleren op vuil en smeren
Handrem controleren en eventueel afstellen
Conditie van de aandrijfriem voor hulporganen controleren
Aandrijfriem voor hulporganen vervangen
Emissie / roetuitstoot controleren
Motormanagementsysteem controleren (diagnosestekker)
Onderhoud distributiekettingNooit
Brandstoffilter vervangen
Luchtfilterelement vervangen
Motorolie en oliefilter vervangenVolgens indicator / 24 maanden
Remvloeistof vervangen (of 24 maanden)

Opties en accessoires
De 1.3 Diesel is enkel verkrijgbaar in Dynamic uitvoering, met standaard enkele toevoegingen bij de 1.3 MultiJet uitvoering. Deze opties zijn standaard al aanwezig:

Standaard Active-uitrusting
• 15” Stalen velgen met 175/65/R15 banden
• Afsluitbare tankdop
• ABS remsysteem
• 2 Frontairbags met ‘dualstage’ activering
• Knie airbag bestuurder
• 2 Hoofdsteunen achter
• Elektrisch bedienbare voorste zijruiten
• Dualdrive stuurbekrachtiging
• Verticaal en axiaal verstelbare stuurkolom
• In ongelijke delen neerklapbare achterbank
• Centrale portiervergrendeling met afstandsbediening
• Drie zitplaatsen achterin met veiligheidsgordels
• In hoogte verstelbare bestuurdersstoel
• Tripcomputer met ‘Mycar’ instellingen
• Fix & Go bandenreparatieset
• Elektrisch bedienbare buitenspiegels
• Bagageruimteverlichting
Extra MultiJet Dynamic
• Ontgrendeling achterklep d.m.v. Fiat-logo
• Handbediende airconditioning
• Buitenspiegels in kleur van de carrosserie
• Radio /cd/mp3-speler, bediening op het stuurwiel
• Windowairbags
• Zijairbags
• Cruisecontrol
• Zijskirts

Standaard interieurkeuze: Blauw / Boreaux / Grijs

Een volledig overzicht van opties en prijzen is te vinden in de Prijslijst (PDF). Voor de MultiJet geldt dat ook alle opties zonder BPM betaald worden, waarvoor een extra kolom in de prijslijst is opgenomen.

Tips voor zuinig rijden
Zuinig rijden is afhankelijk van nogal wat factoren. Het meeste invloed lijkt nog steeds de rechtervoet te hebben, maar er zijn ook dingen die onafhankelijk daarvan voor bezuiniging kunnen zorgen.
Het nieuwe rijden
De meeste bekende informatie staat natuurlijk op de site van 'Het nieuwe rijden.

Tips van het nieuwe rijden zijn voor wie niet van lezen houdt ook als video's terug te vinden (Dit is niet gelijk aan de 9 tips op de site)

Uitrollen in versnelling
Bochten & rotondes in 3
Afstand & anticiperen
Banden / Airco / Etc.
Cruisecontrol
Aanrijden rotondes

Aaneengesloten uitleg / rijervaring bij de ANWB:

De nieuwe band
Uitleg over de invloed van rolweerstand van de band op het verbruik kan hier gevonden worden. Maar, er zijn uiteraard meer zaken belangrijk bij een band: grip en remweerstand, maar ook geluidsproductie zijn afhankelijk van de band.

Een overzicht van banden en de bijbehorende specificaties zijn te vinden op de site 'Kies de nieuwe band'.
Dit is een overzicht van banden die (op basis van 185/65/R15 = Dynamic pluspakket) op alle fronten groen scoren. De prijs is een indicatie van gevonden prijzen online. Hou er rekening mee dat banden een redelijk verschillend slijtageprofiel kunnen laten zien.

Zomerbanden:
Merk/TypeGrip (++)Rolweerstand (--)Geluidsproductie (--)Prijsindicatie (--)
Euro-Tyfoon / Successor II1448,270€ 60-65
Goodyear / GT31368,970€ 55-60

Winterbanden:
Michelin / Alpin A31338,371€ 75-80
Interstate / Winter IWT-21279,071€ ?
Maxxis / MA-PW1299,071€ 50-60

All-season banden:
Goodyear / Vector 5+1568,169€ 65-70
Euro-Tyfoon / AllSeason1338,970€ 60-65
Op papier komt een allround-band het beste uit de bus; plus natuurlijk het voordeel dat je niet hoeft te wisselen en opslaan.

Lijst van reviews
Autoweek MyReview (15-9-2010)
Autoweek MyReview (20-9-2010)
Autoweek MyReview (27-9-2010)
Autozine rij-impressie Multi-jet Diesel
Autozine autotest Fiat Evo (algemeen)
Fiatblog rijtest (13-7-2010)
Fiatblog live rijtest (18-8-2010)

Video's rijervaringen / reviews
Veel video's en reviews gaan niet specifiek in op alleen de Dieseluitvoering. Desalniettemin worden ook andere interessante punten van de Evo belicht, dus wil ik de video's niet onthouden.

Autoweek rijtest 13-7
Groenlicht.be rijtest (95pk motor)
Fifth Gear (Engels, Benzine)
Autotuningnews
Worldcarfans
Honestjohncouk[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=WtusVcYym_c]

Autoweek lezerstest (vergelijk met Polo Bluemotion)

Tips bij aankoop
De meeste mensen kopen niet iedere dag een auto. Daarom is het praktisch wat dingen op een rij te hebben waar je op kan letten. De ANWB heeft ook een artikel over het kopen van nieuwe auto's, maar de meeste zaken zijn wat specifieker hier al aan de orde geweest, of gaan in op kopen en rechten in het algemeen.

Proefrit
Een vrij uitgebreid verhaal over proefritten is te vinden bij de telegraaf.

Aanvullend in dit geval, is dat het goed is om de specifieke zuinige accessoires te testen. Start & Stop kan even vreemd zijn. Probeer een stuk 'zuinig' te rijden en bepaal of je daar aan kan wennen, maar rij ook een stuk zoals je zonder bij verbruik stil te staan zou rijden en kijk wat het verbruik is. Fabrieksopgave is mooi, maar iedereen rijdt anders, en zelfs dat kan het maken dat voor verschillende mensen een andere auto de beste keuze is.

Online samenstellen
Op de Fiat site kan je zelf je Fiat configureren zodat je gelijk alle opties ziet en wat de kosten zijn.
3-Deurs - 5-Deurs

Op de Nederlandse configurator is de auto vrij klein afgebeeld. Wil je een betere indruk van hoe je Evo eruit gaat zien, dan kan je het beste de Engelse configurator er even bijpakken. Omdat de opties en pakketten wat anders liggen is het misschien even zoeken, maar het is wel een wereld van verschil kwa impressie.
3-Deurs UK - 5-Deurs UK. Je kan een directe link laten mailen met de uitvoering. Dit is de mijne

Onderhandelen
Over het algemeen is een korting op auto's van 6% tot 12% haalbaar afhankelijk van het merk en type. Leasemaatschappijen krijgen vaak standaard 8%. Handig om een beeld te hebben en even rond te zoeken wat voor acties er gaande zijn. Ten tijde van schrijven is er een aanbieder online die € 1.900,= onder catalogusprijs aanbiedt (€ 13.495,=). Let wel, dit zijn groot ingekochte partijen van hetzelfde model. Niettemin handig om dat soort informatie uit te printen bij een bezoekje aan de lokale dealer.

Betalen en ophalen
Zoals met alle grote aankopen, ben voorzichtig met vooruitbetalen. Heb je al betaald terwijl nog niet is geleverd en de leverancier gaat failliet, dan krijg je *niets*. Ik heb zelf gekozen om bij de bank de pinlimiet te verhogen (even bij de bank langs, 2 minuten werk) en bij overdracht te pinnen. Niet met veel geld over straat, wel gelijk oversteken.

Tegelijk kan je bij ophalen even wat dingen nalopen, die de kans dat je spoedig terug moet doen afnemen.
  • De stootstrips op de deuren zijn geplakt en willen nog wel eens loslaten.
  • Het klepje in het midden wil nog wel eens moeilijk openen.
  • De hoes van de handrem zit niet altijd even goed vast.

Verbruik van GoTters

NaamVerbruik l/kmVerbruik km/l
Floppus http://images.spritmonitor.de/424153.png http://images.spritmonitor.de/424153_31.png
Kixtart http://images.spritmonitor.de/427366.png http://images.spritmonitor.de/427366_31.png
Maasluip http://images.spritmonitor.de/413122.png http://images.spritmonitor.de/413122_31.png

Wil je hier ook in de lijst, laat het even weten via DM.

[Voor 223% gewijzigd door Floppus op 22-07-2011 11:40]

Download the most extensive Market Analysis on Customer Communication and Experience available anywhere (free, no sign up needed)

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Mooie topicstart _/-\o_

Heb zelf een Punto Evo 1.3mtjd in bestelling staan, krijg hem hopelijk eind van de maand afgeleverd (anders wordt het waarschijnlijk pas volgend jaar ivm lease :'(). Ben benieuwd hoe hij rijd, want de auto's waren nog niet te leveren ten tijde van het bestellen en heb er nog steeds geen proefrit in gemaakt :D Hiervoor een Grande Punto gereden en dat beviel super, dus maak me weinig zorgen (behalve op het gebied van de wegligging ... ga m'n 17" + sportonderstel missen :()

specs van m'n nieuwe:

Punto Evo 1.3 mtjd in Progressive Black 5 deurs (5 deuren is toch wel praktisch ben ik achter :))
- Dynamic+ pakket met wielen 208 (helaas wegens lease geen 17" kunnen nemen)
- Cool&Blue pakket
- ESP
- Bumpers gespoten
- Lederen interieur
- Midden armsteun
- Lende steun
- Lederen stuurwiel
- Achterspoiler
- Elektrisch bedienbare ramen achter
- Noodreserve wiel
- InterScope
- Skydome

TomTom + dock al los besteld, bij aflevering nog de type aanduiding en stootstrips laten verwijderen en nog even op zoek naar een beschaafd sierstuk voor de uitlaat.

Op www.grandepuntoclub.nl vind je overigens veel info en tips, ook over de Evo.

[Voor 9% gewijzigd door Speedy op 10-10-2010 12:40]

Flickr | Lego collectie

• Floppus
  • Nu online

Floppus

Topicstarter
Vandaag te horen gekregen dat hij eind deze week bij de dealer binnenkomt. Dan zal het daarna misschien nog een weekje duren... Kan ik mooi wat foto's uit eigen keuken toevoegen straks (Wel eerst even een rondje rijden natuurlijk...)

Download the most extensive Market Analysis on Customer Communication and Experience available anywhere (free, no sign up needed)

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Serieuze vraag, wat maakt deze auto zo bijzonder dat ie een eigen topic verdient?

Lama introductie ff over het hoofd gezien... :o

Snap het nog steeds niet maar allee, ieder zijn lolletje.

Ik moet niet zo zeiken...

Damn fine TS. :)

Leuk he als je nog moet wachten op je nieuwe auto? Die week duurt nog zeker een maand (iig voor je gevoel) :p

[Voor 73% gewijzigd door Flagg op 11-10-2010 21:36]

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:47

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Floppus schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 18:58:
Vandaag te horen gekregen dat hij eind deze week bij de dealer binnenkomt. Dan zal het daarna misschien nog een weekje duren... Kan ik mooi wat foto's uit eigen keuken toevoegen straks (Wel eerst even een rondje rijden natuurlijk...)
WTF? Jij hebt drie weken na mij besteld en deze week de auto al bij de dealer? Toen ik vorige week belde zou die van mij die week geproduceerd worden en zou pas eind deze maand komen.

* Maasluip jaloers is.

Maar toffe startpost. Ik ben alleen benieuwd hoe het bochten nemen in de 3 gaat lukken. In mijn huidige ZX lukt dat zonder meer, maar daarmee doe ik ook 1200 toeren in de 5. Dat gaat met een 1.3 diesel niet lukken.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• Floppus
  • Nu online

Floppus

Topicstarter
Mwa, in een van de filmpjes (en nu kan ik hem niet meer vinden:+) laten ze hem terugzakken naar 30 in de 5 en gooien dan het gas open: zonder horten en stoten trekt ie zich er prima uit.

Maar heb jij dan een Evo besteld, of een Grande Punto? De GP heeft een langere levertijd.

[Voor 7% gewijzigd door Floppus op 12-10-2010 12:56]

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Evo. Misschien een minder courante kleur (groen), maar anders zou ik ook niet weten waarom er verschil in levertijden zit.

Open Source landkaart

• BM
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07:44

BM

Moderator Spielerij
Over dat bochten in z'n 3. Ik rijd momenteel een GP 1.3JTD (90pk, 200NM), en daarin gaat dat meer dan prima. Kleine rotondes gaan best in 3, en hij trekt vlot zat door.

Viel me alleen op dat in de TS staat dat elke 24maanden de olie vervangen moet worden (of volgens indicatie). Dan hebben ze daar fors aan gesleuteld. De mijne staat nu zo'n beetje elke 25K km voor verse olie bij de dealer. (vervangen dus, verbruiken doet ie niks).

Xbox
Even the dark has a silver lining

• Beerkeeper
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11:02
BM schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 14:07:
Viel me alleen op dat in de TS staat dat elke 24maanden de olie vervangen moet worden (of volgens indicatie). Dan hebben ze daar fors aan gesleuteld. De mijne staat nu zo'n beetje elke 25K km voor verse olie bij de dealer. (vervangen dus, verbruiken doet ie niks).
Beter lezen ;)
Periodiek onderhoud is in de regel elke 35.000 km. Als er weinig kilometers gereden worden, zijn er enkele zaken die in ieder geval eens per x maanden nagelopen moeten worden. Als je de auto in onderhoud hebt dan zal de garage dit voor je regelen, maar zelfs als je niet graag zelf knutselt kan dit schema een indruk geven van vereist onderhoud en wanneer grotere kosten verwacht kunnen worden.
en daarnaast
Volgens indicator / 24 maanden
Al vind ik 35k km per onderhoudsbeurt wel fors (mijne staat elke 20k km bij de dealer voor kleine/grote beurt (Golf 4 TDI))

[Voor 10% gewijzigd door Beerkeeper op 12-10-2010 14:15]

XBO Gamertag: BeerkeeperNL

• 3p0x
  • Laatst online: 10:44
Heeft iemand z'n punto al laten chippen? ~108 pk ipv 85 is natuurlijk wel fijn met tussenacceleraties :D

• BM
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07:44

BM

Moderator Spielerij
Beerkeeper schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 14:13:
[...]

Beter lezen ;)

[...]

en daarnaast

[...]

Al vind ik 35k km per onderhoudsbeurt wel fors (mijne staat elke 20k km bij de dealer voor kleine/grote beurt (Golf 4 TDI))
"Probleem" is meer dat olie verversen niet bij de reguliere onderhoudsbeurten gebeurt, maar een losse interval betreft :)
Interval bij mijn huidige auto is elke 30K km een beurt. Vind dat wel prima zo, lekker doorrijden voor ie weer naar de garage moet. Bij 20K zou ik in het extreemste geval elke 4/5 maanden bij de dealer staan :)

[Voor 35% gewijzigd door BM op 12-10-2010 15:30]

Xbox
Even the dark has a silver lining

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Player1S

Formerly known as L1nt

3p0x schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 14:28:
Heeft iemand z'n punto al laten chippen? ~108 pk ipv 85 is natuurlijk wel fijn met tussenacceleraties :D
dit lijkt me toch nog iets leuker :)
http://www.fiatblog.nl/?p=8321

Player1s Twitch

• 3p0x
Dat ziet er ook goed uit, is alleen wel iets duurder, dat chipje voor 108 pk kost maar 450 euro :P (incl vermogentest)

• FDMK
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22-03 05:04
Blijft die dan onder de 14% vallen?

Ik had trouwens gisteren voor het eerst problemen met mn Evo. Schijnbaar kan je Blue&me enkel resetten door de accu even los te halen :X. Nu werkt de carkit gelukkig weer.

Any job you can do in your pajamas is not the hardest job in the world.

• Floppus
  • Nu online

Floppus

Topicstarter
Er wordt al gesproken over controles bv bij de APK wat betreft aanpassingen. Af fabriek leveren ze bv ook geen 16" velgen of groter omdat de verbruiksopgave dan niet meer klopt. En terecht eigenlijk: je wordt beloond om het milieu te sparen, niet om geld over te houden om er een asobak van te maken O-)

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08:54

Kixtart

Destruction = Improvement

Maasluip schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 13:12:
Evo. Misschien een minder courante kleur (groen), maar anders zou ik ook niet weten waarom er verschil in levertijden zit.
Bij de dealer kon ik een GP kopen met 6 weken levertijd waar niks meer aan aangepast kon worden, een evo met 8 weken levertijd, waar alleen de kleur niet meer aangepast kon worden of een volledig customizable evo die 12 weken levertijd zou hebben. Ik heb gekozen voor optie 2 en het is daarom een grijze evo geworden (toch mooie kleur imho).

☻/
/▌
/ \

• Stampertje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-09-2022

Stampertje

Gaat je nix aan

Hulde voor de TS.

Ik heb de mijn ergens in augustus besteld, met een verwachte levertijd half oktober/begin november. Helaas geeft de dealer (nog) niet thuis als ik navraag doe. Het betreft hier een Evo.

Zodra ik meer weet, en pics beschikbaar heb, zal ik het natuurlijk hier ook vermelden.

[Voor 17% gewijzigd door Stampertje op 13-10-2010 14:31]

Living the American Dream

• Floppus
  • Nu online

Floppus

Topicstarter
Dealer heeft vandaag gebeld maar ik was in meeting. Bij terugbellen kon degene wel vertellen dat er een lading was binnengekomen, incl. een rode. Helaas was de verkoper met lunch - de zou dan wel voor 13:30 terugbellen. Dat is (uiteraard?) niet gebeurd, en bij weer bellen kon de verkoper niet gestoord worden, en mijn naam zei hem zo niets. Of ik mijn telefoonnummer wilde achterlaten wat ik nog geen half uur eerder ook al had gedaan.

Ook uitleggen dat ik in Parijs zit en vrijwel hele dagen in meetings zit tot eind van de week kon ze niet tot flexibiliteit bewegen... Ik hoop niet dat dit het begin is van een overduidelijke "is al verkocht dus we don't care" houding van de dealer is :/ Nu kan ik morgen dus pas weer contact hebben voor een afspraak - er nog steeds vanuitgaande dat hij daar binnen is gekomen.

• Floppus
  • Nu online

Floppus

Topicstarter
Het wordt steeds mooier... Had ik gevraagd of ze de in TS genoemde banden erop zouden kunnen leggen en wat dat zou kosten (inruil standaard Conti's). Hebben ze de banden al besteld - nu hoef ik in principe niet af te nemen, maar het mooiste:

Meerprijs EUR 280 tov Conti's en een lulverhaal (nieuwprijs per band normaal EUR142 en ik krijg maar liefst 20% korting enzo...) over dat als iedereen dat doet ze straks niet van de Conti's afkomen. Sorry, maar als ik die nieuwe banden zelf bestel en laat afleveren, ben ik voor EUR260 klaar - ZONDER inruil... Het gevoel bij deze dealer is behoorlijk minder positief nu...

Maar, Donderdag moet ik hem kunnen ophalen - of dat nu met standaard of nieuwe banden is. Ze kijken nog wat de mogelijkheden zijn nadat ik info heb opgestuurd over de prijs van die banden online.

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Floppus schreef op zaterdag 16 oktober 2010 @ 10:47:
Meerprijs EUR 280 tov Conti's en een lulverhaal (nieuwprijs per band normaal EUR142 en ik krijg maar liefst 20% korting enzo...) over dat als iedereen dat doet ze straks niet van de Conti's afkomen. Sorry, maar als ik die nieuwe banden zelf bestel en laat afleveren, ben ik voor EUR260 klaar - ZONDER inruil... Het gevoel bij deze dealer is behoorlijk minder positief nu...
Banden bij dealers lijken altijd van goud gemaakt :+ Het is ook niet voor niets dat leasemaatschappijen banden niet bij de merkdealer laten vervangen. De kosten kunnen gewoon dubbel zijn.

• JeroenGans
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22-03 22:02
Heb 'm net een mand. 5000km, met name snelweg, en een gemiddelde van 21,5km p liter. Leuke auto die gezien mag worden.

• Kixtart

Kixtart

Op wat voor manier rij je gewoonlijk? Sportief of redelijk rustig?

☻/
/▌
/ \

• MASiR
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-02 11:03

MASiR

gameplay montages

JeroenGans schreef op zaterdag 16 oktober 2010 @ 16:17:
Heb 'm net een mand. 5000km, met name snelweg, en een gemiddelde van 21,5km p liter. Leuke auto die gezien mag worden.
Ik heb m net wat meer dan n week, 1300 km op de teller. Ik rij niet echt rustig, maar trap er ook niet hard mee, hij is nl nieuw ;)

Ik moest wennen aan het model want keek eigenlijk tijdens mijn zoektocht helemaal niet naar de Evo .. De reclame over de 14% bijtelling wekte mijn aandacht ;) .. De neus vond ik veel minder mooi dan de oude Punto maar dat heb ik n beetje opgelost door de metallic bumper optie te kiezen die in de donkere tint aan sluit op de kleur van de auto :)-

Voor t interieur wilde ik fatsoenlijke stoelen en de enige mogelijkheid was 'Leer sport' .. Wat vervelend nou! Aangezien de belastingvrije auto's ook BPM vrij zijn, zijn dat soort opties beter 'betaalbaar' (ik lease nl).

Ook tot nu toe een verbruik van rond de 21,3km/l (dat geeft de auto zelf aan maar iemand op grandepuntoclub berekende minder zuinig met de hand) .. Het schijnt dat de auto met de tijd minder gaat verbruiken, we'll see ..

Hij is vlotter dan ik verwachtte met zijn 1.3 85pk, en ik denk dat ik blij mag zijn niet voor een VW Polo Bluemotion te hebben gekozen .. Hij had van mij alleen wel wat vlotter mogen zijn wanneer je op 110 a 120 km/u gas geeft .. daarna pakt ie weer beter op ..

Pixels van mijn carro (exterieur en leer interieur) op grandepuntoclub.nl, hiero

k0yagaming

• Floppus
  • Nu online

Floppus

Topicstarter
De 2 foto's van de LM velgen onder elkaar zijn wel tof om een beeld te krijgen. Is het akkoord als ik de foto's hier host en (een keer) verwerk in de TS (met kudos uiteraard)?

• JeroenGans
Ik rij redelijk neutraal, trek vlot op,maar rij 50 in z'n 4, en 80 in z'n 5 en maak waar mogelijk gebruik van de cruise control. Verder helemaal tevreden met deze voorloop auto (ook in de lease).

• FDMK
Ik heb nu een verbruik,na 1000km, van 1:17. Daarbij mag wel genoteerd worden dat ik sportief rij en regelmatig de nieuwe maximumsnelheid hanteer.
Gisteren voor het eerst met 4 man van 90kg gemiddeld gereden en tot mijn verbazing reed de Evo nog steeds lekker vlot.

• Floppus
  • Nu online

Floppus

Topicstarter
Die 1:17 is met de diesel? Wat voor wegbeeld moet ik me daarbij voorstellen? Met name snelweg, en wat er binnen de bebouwde kom is is aanschuivend filerijden? Voor gewoon wat sportief rijden vind ik het namelijk nog wat laag :)

Of, liggen er bredere banden onder? Dat scheelt ook nogal.

Mijn dagelijkse route is 1 km bebouwde kom rustig. 12km 80 rustig, 2km bebouwde kom rustig met 1x stoplichten. Standaard is woon-werkverkeer zeg een 15 minuten. Als het 'tegenzit' doe ik er liefst 16 minuten over :+ Ik verwacht dan ook behoorlijk zuinig te kunnen scoren (zeker aangezien ik bij mijn huidige auto het nieuwe rijden er al ingestampt heb, en 1:12 rij met een 17-jaar oude 2-liter automaat type slee van beton)

[Voor 42% gewijzigd door Floppus op 17-10-2010 22:46]

• FDMK
Standaard woon-werkverkeer is verdeeld in 32km snelweg en 3km bebouwde kom. Ik heb inderdaad de de 1.3 diesel, je bedoelt dat het verbruik hoog is ?

• Floppus
  • Nu online

Floppus

Topicstarter
Nogal ja - zelfs bij onzuinig rijden lees ik de meesten toch boven de 1:20 halen. Bij iemand die met klachten over verbruik terug ging naar de dealer bleek een of ander slangetje niet aangesloten, wie weet :D

Op de snelweg kan je minder 'verdienen' aan verbruik, zeker bij wat hogere snelheden. Cruisecontrol gebruiken zou al moeten schelen. Andersom, als je van links naar rechts zigzagt en inhaalt met versnellen en afremmen dan vind ik 1:17 nog netjes :) Niet voor iedereen is zuinig rijden een sport natuurlijk. Daarnaast kan je verbruiksindicator ook onnauwkeurig zijn, bijvoorbeeld bij te harde of te zachte banden.

• FDMK
Misschien is het na 1000km ook nog niet echt het moment om wat over verbruik te gaan zeggen. Op de snelweg mag ik graag doorrijden met een gangetje van 150, in de bebouwde kom altijd prima aan de snelheid en geef ik wel gehoor aan de eco-drive.
Cruise-control gebruik ik eigenlijk (nog) niet want heb geen idee hoe dat ding werkt en misschien is die ook wel kapot net zoals bij mn vorige auto :)

• Stampertje

Stampertje

Gaat je nix aan

Krijg zojuist een mail van de dealer dat deze vandaag belt om een afspraak voor aflevering in te plannen...... :D

• Floppus
  • Nu online

Floppus

Topicstarter
Ladies and gentletweakers...

... We got him!

Schuinvoor aan het water 2 Schuinvoor aan het water Rood-Blauw combinatie Stootstrip met logo Close-up van spiegel

En één foto houden jullie nog tegoed voor later :P

Als tip voor in de TS: als je je auto inruilt, gooi dan niet de dag ervoor je tank vol...
InruilBenzine
... Hoewel ik het misschien wel erg overdreven heb met een felrode indicator de hele weg :+

Dingen zijn netjes afgehandeld; het akkefietje met de banden hebben we goed onderling opgelost, en al met al is alles vanaf bestelling tot levering toch behoorlijk goed verlopen. Auto was netjes opgesteld voor afhalen, ter plekke nog wat kiekjes gemaakt omdat het buiten helemaal dramatisch weer was.

Later klaarde het echter op, dus heb ik hem even op de dijk gezet - jawel, nog geen 2 uur in bezit, en de eerste modderspetters zitten aan de zijkant. Hebben ze hem daarvoor speciaal helemaal in de was gezet :X Maarrrr... De kiekjes zijn prima geworden, en da's ook wat waard.

[Voor 17% gewijzigd door Floppus op 21-10-2010 15:21]

• Stampertje

Stampertje

Gaat je nix aan

Haha, ik moest gisteren ook nog tanken, en ga woensdag de auto ophalen. Heb er maar voor 10 euro ingegooid, red ik het precies mee :+

@Floppus, lekker kleurtje zo. mooi interieur ook, ik heb ook de blauwe gekozen.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Mooi rood is niet lelijk ;)
http://tweakers.net/ext/f/iKxJ3FGAtIQacm5yAtP5jXZ0/thumb.jpg

(kan het niet helpen, even spammen)

Open Source landkaart

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Hoop Tweakers op die foto, Maasluip. ;)

12x360Wp = 4320 Wp @ Growatt 4200TL-XL. Zuid met helling 13° op plat dak.

• MASiR
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-02 11:03

MASiR

gameplay montages

Floppus schreef op zondag 17 oktober 2010 @ 10:54:
De 2 foto's van de LM velgen onder elkaar zijn wel tof om een beeld te krijgen. Is het akkoord als ik de foto's hier host en (een keer) verwerk in de TS (met kudos uiteraard)?
oh ik lees dit nu pas :)

het is wel een photoshop actie dus het klopt niet helemaal .. maar je mag het vergelijk er op zetten ..
ik weet niet precies wanneer. maar ik mag ze alsnog om laten wisselen - dan kan je de geshopte foto tegen die tijd vervangen door een echte :)

k0yagaming

• PWM
  • Niet online
Floppus schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 15:12:
Later klaarde het echter op, dus heb ik hem even op de dijk gezet - jawel, nog geen 2 uur in bezit, en de eerste modderspetters zitten aan de zijkant. Hebben ze hem daarvoor speciaal helemaal in de was gezet :X Maarrrr... De kiekjes zijn prima geworden, en da's ook wat waard.
Wacht maar tot het eerste steentje op de moterkap, of het eerste winkelwagentje tegen je deur :+ Ik heb redelijk wat nieuwe auto's versleten, maar dat geluid went nooit.

• FDMK
Ik start. De auto altijd gelijk maar in het boekje staat dat je eerst moet voorglooien. Hoe doe je dat? Ik krijg namelijk die indicatoren niet brandend of mis ik iets ?

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Contact aanzetten, dan gaat er als het goed is eventjes een oranje lampje met een gloeispiraaltje branden. Als dat uitgaaf kan je doordraaien. Nu hoeft een moderne diesel niet heel lang voorgegloeid te worden en het komt ook weleens voor dat ze al gaan voorgloeien zodra je de bestuurdersdeur opentrekt.

• PWM
  • Niet online
Rooke schreef op zaterdag 23 oktober 2010 @ 11:55:
Ik start. De auto altijd gelijk maar in het boekje staat dat je eerst moet voorglooien. Hoe doe je dat? Ik krijg namelijk die indicatoren niet brandend of mis ik iets ?
Bij de huidige temperaturen zal het ook niet nodig zijn. Zodra het gaat vriezen, heb je kans dat je het lampje wel ziet :)

• Floppus
  • Nu online

Floppus

Topicstarter
Ik wil de TS een keer wat opfleuren met wat fotootjes bij de tekst, maar tot die tijd dan hier nog maar even zo wat materiaal :)

http://tweakers.net/ext/f/XdSn5M3WF60w6z9CCsHKufbk/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/qBTBnfdIVFYbia39VOtEbsd4/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/QeskbXXcOM6LTdRQ0aHG669o/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/YIl7oGdOUN0szVzV1tn480to/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/wENndyvCRLJmdNkbOFFqXmDO/thumb.jpg

http://tweakers.net/ext/f/EEGdERKh5aRpukgtOShE4uPf/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/zUvtIKnsOCpwordMthYLQvfY/thumb.jpg

• Stampertje

Stampertje

Gaat je nix aan

Ik heb hem vanmiddag ook opgehaald. Eens even kijken hoe alles werkt etc (Blue and me etc.). Foto's zullen volgen

• Floppus
  • Nu online

Floppus

Topicstarter
Gefeliciteerd! Ben benieuwd hoe je hem vind rijden.

Je kan trouwens bij spritmonitor mooi je verbruik en kosten bijhouden trouwens, ook vergelijken met anderen met soorgelijke auto's. Ik verdenk mezelf ervan dat ik dat nu nog enthousiast doe, maar dat dat wel weer verslonst, maar we zullen zien hoe lang het duurt :P

Dit is mijn resultaat over de allereerst 920 km:
http://images.spritmonitor.de/424153_31.png

[Voor 4% gewijzigd door Floppus op 28-10-2010 12:11]

• Stampertje

Stampertje

Gaat je nix aan

Vandaag maar eens terug gereden naar de dealer. Aangezien er nog stickers onder de bumpers zaten (zowel voor als achter), beschermingsfolie op de spiegel zonneklep, en de nodige beschermfolieresten en vetvlekken op chroom accenten heb ik mijn twijfels geuit over het kwaliteitsniveau van het bedrijf. Als ze nieuwe auto's bij aflevering al niet controleren, kan ik er dan wel vanuit gaan dat zij bij onderhoudsbeurten wel alles controleren.

Verkoper was het er (natuurlijk) mee eens dat dit niet kan, en vandeweek een afspraak maken zodat de auto helemaal nagelopen wordt en schoongemaakt wordt.

Over de auto zelf niets dan lof, alleen viel het mij tegen dat de Tomtom geen TMC standaard heeft 8)7

• Kixtart

Kixtart

Mijn vader is even langs de dealer gegaan en ze hebben mijn auto binnen. Plastic moet er nog af, moet nog een grote schoonmaak en ze lopen alles nog na. Komende zaterdag ophalen :)

☻/
/▌
/ \

• Bartjeee
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Iemand ervaring met andere velgen op de Punto Evo 1.3? Zie de 17" 434 velgen wel zitten. Ben nog niet langs dealers geweest voor offertes ed. Maar heb wel intresse om mijn 207 te vervangen met een Punt Evo. Wil een beetje orienteren.

• Floppus
  • Nu online

Floppus

Topicstarter
De 17" is gewoon te plaatsen zoals onder elke andere Evo, maar... Ze worden normaal niet aangeboden omdat het de zuinigheid teniet doet, en de auto daarmee niet meer aan de belastingvoordeel-eisen voldoet. Er zijn al geruchten dat daar ook op gecontroleerd zal worden (APK? Staandehouding?)

Waarschijnlijk zal de dealer ook terughoudend zijn die velgen te leveren - op papier mag hij ze sowieso niet aanbieden. Los nabestellen en overzetten als onderdeel van de aankoopovereenkomst kan de dealer ook in een lastig parket plaatsen.

En geheel onterecht is dat natuurlijk ook niet. Je krijgt een bonus voor de besparing, net - zoals eerder gezegd - om geld over te houden om je auto te pimpen tot iets wat niets meer te maken heeft met zuinig rijden :)

• Stampertje

Stampertje

Gaat je nix aan

De auto is vandaag terug naar de garage waar ze hem nogmaals schoonmaken en nakijken. Ben benieuwd hoe die er vanavond bij staat. Ik zal proberen morgen even wat pics te maken en te plaatsen.

• JeroenGans
Oke, vanmorgen de 7000km gehaald op de Punto Evo (in gebruik sinds 1 sept. j.l.) gemengd verkeer (70% snelweg, 30% stadsverkeer) haal ik een gebruik van 20,5. Keurig al zeg ik het zelf. Rijd gemiddeld 630km op een tank. Erg tevreden over de auto, al had de afwerking hier en daar beter gemoeten. Auto stond na 5500km bij de garage vanwege een remkabel die kortsluiting maakte tegen 't chasis waardoor de boordcomputer begon te flippen. Snel gefixed en sindsdien geen problemen meer. Tevreden bestuurder hier! :) :)

• Floppus
  • Nu online

Floppus

Topicstarter
Op de snelweg gaat het verbruik snel omhoog inderdaad op de stukken 120. Veel kom ik er niet, en als het wat drukker is ga ik lekker achter een vrachtwagen hangen, en da's wel zo rustig eigenlijk. Die treintjes op de linkerbaan blijven maar remmen en gasgeven, en als je kijkt hoe weinig tijd het oplevert...

Als je het leuk vindt kan je trouwens je verbruik makkelijk online bijhouden (klikbaar)
http://images.spritmonitor.de/424153_31.png

Verder maar eens wat degelijke autowasspullen gehaald, om het voor de winter toch wat bescherming te geven. Eerste waxpoging is gedaan, en als het volgend weekend een beetje aardig weer is doe ik hem nog een keer en dan is het voorlopig klaar (hoop ik :P)

Bij de dealer glom de auto ook mooi, maar de eerste paar honderd kilometer wordt dat ding snel vies zeg... Lijkt wel of ze hem met een vuilmagneet hadden ingesmeerd. Nu blijft ie een stuk beter schoon.

[Voor 30% gewijzigd door Floppus op 14-11-2010 09:30]

• xabre16v
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Wie kan mij de steekmaat vertellen van een Punto Evo? Normaal gesproken heeft Fiat 4x98 maar de Punto schijnt op het onderstel van een Corsa te staan en heeft derhalve 4x100. Klopt dit?

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Klopt. 4x100, ET 35-40.
4x98 velgen zouden gemonteerd kunnen worden met schuifbouten.

Open Source landkaart

• Kixtart

Kixtart

Heb sinds gisteren mijn Evo binnen *O*

☻/
/▌
/ \

• Floppus
  • Nu online

Floppus

Topicstarter
3 FPAs in een Evo, en ook nog eens allemaal afzonderlijk van elkaar zo uitgekozen... Je kan wel zien dat ervaring met reviews zich vertaalt in gelijke stemming wat betreft beste keus :+

En hoe bevallen de eerste kilometers?

[Voor 9% gewijzigd door Floppus op 16-11-2010 00:38]

• Kixtart

Kixtart

Heb nog niet heel veel gereden, want mijn trein&buskaart loopt nog t/m woensdag :+ De eerste kilometers (staat nu op 66 ongeveer) zijn goed verlopen. Het is wel leuk om steeds weer wat nieuws te ontdekken, zoals gisteren de melding "mogelijk glad wegdek" (oid) Normaal lees ik geen handleidingen, maar ben dit nu wel het doen ;)

☻/
/▌
/ \

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

En ondertussen mag ik ook in mijn nieuwe auto rondrijden! *O*

http://www.maasluip.nl/punto/t/punto6.jpg

Helaas alleen maar een compactcamera, dus nogal wat spiegeling.

Open Source landkaart

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Je had 12-NTP-3 als kenteken moeten hebben. ;)

• Floppus
  • Nu online

Floppus

Topicstarter
Nice! Groen is toch niet mijn ding, maar ieder z'n smaak :)

Ik heb trouwens de verbruiksmeters onderaan de TS opgenomen. Als er nog anderen zijn die ik in de lijst kan zetten, laat het even weten.

• Kixtart

Kixtart

Binnenkort voor het eerst tanken :)

☻/
/▌
/ \

• Floppus
  • Nu online

Floppus

Topicstarter
Niet vergeten je "first fueling" (nulstand) nog even in te vullen. Vooral als er al wat km op de teller stond is dat nodig. Ik wist de precieze vulling niet, en het was incl. in de prijs, maar dat is niet zo heel erg. Het wordt berekend op hoeveel je erbijkiept.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Bij mij stond hij op 3/4 toen ik hem kreeg (gierige dealer) en 8 km op de teller. Ik ben toen bij het eerste tankstation gestopt, maar ik moet nog even handigheid krijgen in wanneer hij helemaal vol is, want na 8,7 liter en een paar keer afslaan vond ik het wel genoeg. Stond hij nog maar halverwege 7/8 en vol. Dus waarschijnlijk heb ik niet zo'n zuinige eerste run.

Of de volgende keer geen pomp met vrachtwagentankpistool nemen. Maar goed, bij mijn eigen tankstation weet ik welke pomp ik moet vermijden.
Oh, en 12,5 l/100 km op de boordcomputer toen ik dat na een paar kilometer bekeek. Straf staaltje ;)

Open Source landkaart

• Xander
  • Laatst online: 11:27
Maasluip schreef op maandag 22 november 2010 @ 12:19:
Bij mij stond hij op 3/4 toen ik hem kreeg (gierige dealer) en 8 km op de teller. Ik ben toen bij het eerste tankstation gestopt, maar ik moet nog even handigheid krijgen in wanneer hij helemaal vol is, want na 8,7 liter en een paar keer afslaan vond ik het wel genoeg. Stond hij nog maar halverwege 7/8 en vol.
Probeer het vulpistool eens een beetje met de klok mee te verdraaien, zodat de slang zeg maar richting je achterbumper wegloopt in plaats van omlaag. Bij vrijwel alle Fiat's die ik ooit heb moeten aftanken slaat de pomp dan veel minder snel af (al moet ik zeggen dat daar geen Diesels tussen zaten...)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Kixtart

Kixtart

Alweer de 1e 1000km gereden:)

☻/
/▌
/ \

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Zo, eerste tankbeurt gehad. Hij zit nu wel echt vol, het wijzertje staat aan de onderkant van het laatste streepje. Het verbruik is niet zo florissant. De boordcomputer gaf op het laatst 4,4 l/100 km aan, en als je meeneemt dat de tank niet helemaal vol zat dan kom ik eigenlijk op 4,7 l/100 km uit.
Nog niet helemaal naar wens, maar we zullen wel zien wat komen gaat. Volgens de ecodrive software geef ik teveel gas bij het optrekken, vooral in de 1.

Open Source landkaart

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-03 17:55
Is dat niet inherent aan zulke motoren, dat je eigenlijk niet hard genoeg gaat en dus gaat planken?

There is no replacement for displacement!

• Kixtart

Kixtart

Valt mee, maar het is beter om voor de 1750 toeren te schakelen als het goed is, maar het blijft leuk aan het begin om de maximale koppel van 200nm te voelen. Zelf heb ik volgens mij hetzelfde probleem nog, maar wordt al minder ;) 4.7l/100km vind ik al aardig zuinig en als het goed is moet de auto nog wat ingereden worden.

☻/
/▌
/ \

• Floppus
  • Nu online

Floppus

Topicstarter
Het rare is dat het Fiat boekje recht tegen een aantal dingen van het nieuwe rijden en informatie over motoren ingaat... Ik vraag me af wie er gelijk heeft, maar neig ernaar dat hetnieuwerijden er toch meer specialisme in heeft, en dat de wiki info ook wel klopt. Misschien dat EcoDrive op dezelfde punten fout gaat? :X

Motoren zijn efficienter bij meer belasting, en zijn ook efficienter bij gebruik van een Turbo. Ik trek dan ook altijd met redelijk vol gas weg, en schakel op zodat de 2000 toeren niet overschreden maar net aangetikt wordt. Hiermee valt de volgende versnelling zo ongeveer onder in waar de turbo weer oppakt. En zo door tot kruissnelheid is behaald om de cruisecontrol er op te slingeren - constante snelheid is weer meer efficient.

Even kijkend naar spritmonitor van iedereen met deze auto, sta ik op #2 met nu gemiddeld 1 : 23,4. De #1 zit er nog weer een heel end boven, en ik denk dan ook dat die mooi lange afstanden op 80km wegen zit ofzo. Mijn woon-werkverkeer is niet echt optimaal met 15km single trip waarvan 3 binnen bebouwde kom.
De moraal: als ik precies het tegenovergestelde doe van wat Fiat blijkbaar aangeeft, hoe kom ik dan op die #2 overall uit :?

• Kixtart

Kixtart

Zullen we gewoon eens moeten uitzoeken. In mijn geval werken sporadische files iig niet echt positief mee in het verbruik :)

☻/
/▌
/ \

• FDMK
Stilstaan in de stad ook niet :) Mijn actieradius(met een gemiddeld verbruik van 6.0/100) schoot van 140 naar ----. Lekker accuraat.

• Stampertje

Stampertje

Gaat je nix aan

Bij stil staan slaat de motor toch af? Er zit nl. een start/stop systeem in deze fiat.

• Floppus
  • Nu online

Floppus

Topicstarter
De kampioen (ANWB) van deze maand heeft trouwens met de lezerstest deze Punto Evo MultiJet 1.3 uitgeroepen tot compacte auto van het jaar 2011 *O* - om nog maar eens te onderstrepen dat we een mooie keuze hebben gemaakt :)

• FDMK
Stampertje schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 14:03:
Bij stil staan slaat de motor toch af? Er zit nl. een start/stop systeem in deze fiat.
Niet te letterlijk nemen ;) stilstaan als in 5km/h.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Het grote nadeel van zuinige auto's: vandaag bij stadsverkeer daalde koelvloeistofmeter! Van midden boven (90o?) ging hij bijna terug naar het eerstvolgende streepje. En het hele stuk in de bebouwde kom (5 km) zag je de wijzer heen en weer gaan. Had je een langer stuk waar je kon rijden ging de meter weer omhoog, bij afremmen (op de motor), langzaamrijden en stilstaan ging de meter weer naar beneden.

Open Source landkaart

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Temperatuurmeter bedoel je? Die schommelingen zijn normaal hoor. Alleen is het vaak een gebufferde meter die over het algemeen netjes op 90° blijft staan. In mijn auto blijft 'ie volgens de meter ook gelijk, maar mijn watertemperatuurmeter in de Scangauge schommelt met dit weer tussen de 70 & 85 graden.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ja, dat bedoel ik. Maar schommelingen naar onder de normale temperatuur heb ik nog nooit meegemaakt. Dat betekent ook echt dat de motor zichzelf niet meer warm kan houden.
Schommelingen omhoog, dat ken ik wel. Mijn Citroën deed in de winter 90 graden, in de zomer ging het richting de 100.
Om van mijn Peugeot maar niet te spreken.

Open Source landkaart

Anoniem: 9942

Ja, dat bedoel ik. Maar schommelingen naar onder de normale temperatuur heb ik nog nooit meegemaakt. Dat betekent ook echt dat de motor zichzelf niet meer warm kan houden.
Mijn corsa (1993, 1.3 motor) heeft hier deze dagen ook last van. Vanmorgen stond ik (5 minuten na vertrek en inmiddels een opgewarmde motor) een minuut voor het stoplicht, met uiteraard de kachel vol aan, en daalde de meter tot onder 85 graden. Na 1 minuut 80 rijden was hij weer normaal. Nu rijdt die corsa ook zuinig, maar dit komt dus vaker voor bij voor Nederlandse begrippen extreem koud weer.

• Kixtart

Kixtart

Inderdaad en daarom start het start/stop systeem ook vanzelf volgens mij. Dat heb ik op dit moment nog in elk geval en kijk het even aan of dit zo blijft.

☻/
/▌
/ \

• DrDre2002
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-11-2022
Heb mijn Punto Evo sinds September en hij bevalt mij prima! Heb nu 13600km op mijn teller staan :| en dat doet mij pijn :-( Enige wat ik nog wel wil is hem laten chiptunen.. Iemand ervaringen hiermee?

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

De 1.3 MJ met 85 pk is nog niet te chiptunen. Deze motor heeft een nieuw motormanagementsysteem en tuners kunnen pas de software uitlezen als er een update voor komt.

Open Source landkaart

• Kixtart

Kixtart

Mocht iemand nog van plan zijn om een Evo te kopen. In de Kampioen zit een advertentie waar je een gratis TomTom krijgt bij aankoop voor 31 december 2010. Ik ga eens kijken wat de voorwaarden precies zijn bij de dealer om te kijken of ik er ook nog binnen val :)

☻/
/▌
/ \

Anoniem: 386545

Dag allemaal,

ik heb mijn Evo sinds half november. Rijdt goed, maar loopt toch echt tegen een paar zaken aan en vraag me af of jullie dat ook ervaren:

Verbruik! Heb nu met drie tanks 1800km gereden (veelal snelweg met cruise control). 600 km per tank dus. Waardeloos! Wordt dit nog beter?

Blue & me - verstaat me vaak verkeerd, belt soms het verkeerde nummer ondanks juiste nummer in scherm

Hill holder - doet t alleen als ie er heel erg veel zin in heeft.

Dealer is op de hoogte en ermee bezig, maar vraag me af of ik de enige ben...

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Normaliter wordt het verbruik beter als de motor eenmaal is ingelopen.
Het is nu koud, dat komt het verbruik niet ten goede.
En hoe snel rij je op de cruisecontrol?
De benzineversie loopt iets van 1:10 bij 150 km/u
Er is een forum op de grandepuntoclub.nl met wat verbruikswaarden.

• JeroenGans
De eerste 10.000km heb ik er vandaag op gezet, ben vergeten het verbruik etc. op te nemen. Zal morgen even kijken! Tot op heden weinig problemen, soms heeft ie alleen moeite om het stationaire toerental te bereiken ondanks het voorgloeien (1.3 multijet diesel).

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik heb dat op een paar van de koude morgens ook gehad. Voorgloeien, starten, afslaan. De tweede keer gaat het dan wel goed.

Vandaag voor de tweede keer getankt. Weer niet geweldig, 1:20 gereden. Volgens de boordcomputer 4,8 l/100 km. Geen idee wat ik nog moet doen om zuiniger te rijden, ik hoop toch dat het vanwege het koude weer is.

Open Source landkaart

• Floppus
  • Nu online

Floppus

Topicstarter
Ja, zeker op dit moment hou ik de zuinigheid ook niet vast. Geen langere ritten ertussen, en geen snelheid kunnen houden in de bebouwde kom (Normaal vooruitkijken en anticiperen bij rotondes en die dan in de 3 nemen wil niet echt bij gladheid :P)

Misschien een keer een meet organiseren ofzo en dan eens kijken of we met z'n allen een beetje uit kunnen vogelen wat nu wel en niet werkt om het verbruik laag te houden.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ben ik best voor in. Rotondes probeer ik ook in de drie te nemen, maar het probleem met dit soort turbodiesels is dat je niet te laag in de toeren kunt zitten. 55 is de bebouwde kom is gewoon te weinig om in de 5 te rijden.

Maar gisteren zat ik in Zuid-Limburg en na tanken in Margraten moest ik naar Eijsden. In Eijsden zat ik toch mooi op 4.0 l/100. Je kunt daar hele stukken zonder gas te geven rijden *O*

Maar als je dan 120 op de autosnelweg rijdt komt hij echt niet onder de 5 l/100 km. En ondanks schakelen onder de 2000 toeren en op tijd gas loslaten kom ik op de verbruiksmeter maar tot 4.8 l/100 km voor mijn woon-werkverkeer, en dat is allemaal maximaal 80km weg.

Open Source landkaart

• Stampertje

Stampertje

Gaat je nix aan

Met dat afslaan herken ik ook. Nu ook 2 keer of zo gehad. Verbruik is voor mij nog niets zinnigs over te zeggen. Na 2 maanden heb ik inmiddels 800 km gereden. Na 1 januari gaat de leasert uit de bijtelling, dan zal het wel hard gaan.

• Kixtart

Kixtart

Op de snelweg ligt het verbruik volgens de boordcomputer rond de 4.5 - 5.5l op de 100km, terwijl ik de cruisecontrol op 110 heb staan. Ik denk dit ik met mijn rijgedrag dit verbruik niet kan verbeteren, dus zal wel de max ongeveer zijn.

☻/
/▌
/ \

• Floppus
  • Nu online

Floppus

Topicstarter
Toen ik hem net had, heb ik dat afslaan ook een paar keer gehad. Sinds ik wat langer wacht niet meer. Dus niet:
Lampje uit - start
maar
Lampje uit - 2 - 3 - start

Op snelwegen waar redelijk wat verkeer zit maar eigenlijk nooit file (en dat zijn zo'n beetje de enige waar ik rij rond de tijdstippen dat ik rij) plak ik hem rustig achter een vrachtwagen. Dat verschil tussen 90, of 100 met steeds gas - remmen - gas - remmen maakt een hoop verschil, en kwa tijdsverlies heb je het misschien over een paar minuten per 100km terwijl het veel relaxter rijdt en minder vermoeiend is :)

Alleen als de weg rustig is zet ik hem op 110, en dan pakt ie 4.3 - 4.7 indien goed warm.

[Voor 4% gewijzigd door Floppus op 15-12-2010 09:10]

• Kixtart

Kixtart

Floppus schreef op woensdag 15 december 2010 @ 09:09:
...
Alleen als de weg rustig is zet ik hem op 110, en dan pakt ie 4.3 - 4.7 indien goed warm.
In optimistische gevallen dus :) 4.3 is bij mij alleen te halen met wind mee of dalende weg. Eventueel zal de motor intern nog wat soepeler worden, want er zit alweer ongeveer 1400 km verschil tussen ons in totaal aantal kilometers.

☻/
/▌
/ \

• Martine
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:03
Sinds eind oktober 2010 heb ik ook een nieuwe Punto Evo in mijn bezit, inmiddels heb ik een slordige 5200 kilometer op de teller staan. Het gebruik valt mij niet heel erg tegen, al is hij met de winterbanden aardig meer gaan verbruiken!

Meestal rij ik korte stukken, veel ritjes van 10 en 15 minuten. Maar soms ook wel twee uur, dan is het verbruik volgens de boordcomputer heel netjes! Bij vertrek reset ik dan de Trip A, bij aankomst op locatie valt het verbruik mij niet tegen. Hoeveel dit precies is weet ik niet meer, niet opgeschreven... :F

Je kan het gemiddelde goed berekenen op de volgende manier. Op de snelweg een bepaalde snelheid rijden, op cruise-control zetten. Dan de Trip A resetten, dan op de gem. verbruik A zetten en dat over vele kilometers vol houden.
Een beetje op het scherm loeren naar 'huidig verbruik' gaat echt niet werken, een tunnel, een bomenrij langs de snelweg of viaduct maak al veel verschil!

Mijn huidige verbruik is momenteel 1 op 16,6 liter. Al weet ik niet zeker als ik de eerste tankbeurt wel goed heb ingevoerd. Toen ik hem bij de dealer mee nam zat de tank vol, bij de eerste tankbeurt had ik al 520 km op de teller staan.

Meer informatie over mijn verbruik op http://www.spritmonitor.de/en/detail/422705.html

http://images.spritmonitor.de/422705_31.png

//edit;
Als je 150km/h op de cruise-control rijdt, neem hij ongeveer 1 op 12! :P (gemeten over 35km snelweg)

[Voor 3% gewijzigd door Martine op 08-01-2011 18:34]

• tdw
  • Laatst online: 04-03 07:31

tdw

Amai seg!

Verbruik van 1 op 16,6 liter? Manmanman, zelfs vrachtwagens rijden zuiniger!

Ff serieus, 16,7 km op een liter valt me nog tegen.. Hij zou wel "wat" zuiniger moeten kunnen zegmaar :P

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

• FDMK
1 op 16.6 dat is nog aardig trappen kan ik, uit eigen ervaring, vertellen. Zuinig rijden zal sowieso het doel niet zijn schat ik zo.

• ReenL
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14-09-2022
Ik heb afgelopen donderdag mijn Punto Evo mogen ontvangen, eerste 350 km zitten er al op. Rond de 140 rijden is meer regel dan uitzondering, gebruik daarvoor tegenwoordig wel de crouse :). Verbruik staat nu op iets meer dan 6l per 100km in het display, maar neem aan dat dit nog omlaag gaat, naarmate ik meer kilometers maak?

Heeft iemand een idee waar je de houder voor de Tom-Tom kan halen? Of kan dit alleen bij de dealer? En welke tom-toms passen erop?

(Heb me laten vertellen dat die houder gewoon stroomvoorziening is. Misschien een idee om die houder aan een car-pc te monteren?)

• Martine
Rooke schreef op zaterdag 08 januari 2011 @ 21:59:
1 op 16.6 dat is nog aardig trappen kan ik, uit eigen ervaring, vertellen. Zuinig rijden zal sowieso het doel niet zijn schat ik zo.
Nee, zuinig rijden daar heb ik die auto niet voor gekocht. Wel voor de aantrekkelijke 14% bijtelling, geen bpm en (voorlopig) geen wegenbelasting, een leuke auto op de zaak. ;)

Wel moet ik er even bij vertellen dat ik ook een standkachel, een Webasto Thermo Top Evo, in de auto heb laten bouwen, dat ding neemt ongeveer 0,20 liter als hij 20 minuten aan staat. Dat heeft er natuurlijk wel iets mee te maken, maar ook weer niet want een warme motor verbruikt minder als een koude motor. :P

Een TomTom houder kan je goedkoop bij de Firma Tuynder (http://www.tuynder.nl) halen, artikelcode 71805795. Ik geloof 44,95 euro ofzo.. http://forum.grandepuntoc....php?f=61&t=6116&start=60

• 3p0x
Wat kost zo'n standkachel eigenlijk in de evo?

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Martine schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 21:37:
[...]
Een TomTom houder kan je goedkoop bij de Firma Tuynder (http://www.tuynder.nl) halen, artikelcode 71805795. Ik geloof 44,95 euro ofzo.. http://forum.grandepuntoc....php?f=61&t=6116&start=60
Gadver, die site werkt dus niet met Firefox, Chrome en Safari.....Ik krijg al een popup omdat ik met Chrome werk, maar Firefox toont geen gegevens van een product.....

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

• Martine
3p0x schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 22:48:
Wat kost zo'n standkachel eigenlijk in de evo?
Een Webasto standkachel kost rond de 1000,- euro incl. btw. Ik heb er een T91 afstandsbediening bij, deze koste iets van 300,- euro incl.. Dan moet hij nog ingebouwd worden, waar ongeveer een dag werk in gaat zitten. Ik moet eerlijk toegeven, het is niet goedkoop, maar wel heerlijk lekker warm! :9~

• Xander
  • Laatst online: 11:27
Rob schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 22:59:
[...]

Gadver, die site werkt dus niet met Firefox, Chrome en Safari.....Ik krijg al een popup omdat ik met Chrome werk, maar Firefox toont geen gegevens van een product.....
Gegevens van een product? Zijn die er dan?

Site doet hier in Firefox even veel (weinig) als in IE hoor, ik weet niet wat je denkt te missen?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-03 15:54

t_captain

Moderator General Chat
Martine schreef op zaterdag 08 januari 2011 @ 18:30:
Het gebruik valt mij niet heel erg tegen, [...]

Mijn huidige verbruik is momenteel 1 op 16,6 liter. [...]
Je ontvangt dus allerlei belastingvoordelen omdat je slechts 159 gram/km aan CO2 uitstoot :)
Pagina: 1 2 3 ... 11 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee