Mooi zo!
Nog een vraagje: ik heb ook een automatisch dimmende binnenspiegel met daarop een knopje om hem aan of uit te zetten. Maar ik merk weinig verschil of ie nu aan staat of uit: het licht van een achterligger blindeert me niet echt.
Heeft ook deze optie die wel een groot verschil merkt?
Kan wel zijn dat ik lui ben, of "slecht schakel" maar als ik mijn Golf 1.6 benzine vlot naar z'n 2 door schakel hoef ik echt niet te verwachten dat er niks gebeurt als ik hem plankgas. Dan vliegt ie weg. Diesels zijn over het algemeen gewoon veel 'trager' onder in de toeren...Vandread schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 15:12:
[...]
Een diesel heeft een hoge efficiëntie in een kort toerenbereik, daar is de koppel dan ook zeer hoog.
Oftewel een diesel is niet lui, jij bent lui want je moet gewoon beter schakelen, op de juiste momenten, bij de juiste aantal toeren en ook terugschakelen, dat geeft mijn punto zelfs aan...
Owner of DBIT Consultancy
Jup, maar dat vang je dus op door fatsoenlijk te schakelen en een auto als de punto Evo 'straft' dat zwaarder af dan een Diesel met meer vermogen, maar ook daar geld dat het schakelmoment bepaalt of je doortrekt of eerst in een gat terecht komt.DennusB schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 11:24:
[...]
Kan wel zijn dat ik lui ben, of "slecht schakel" maar als ik mijn Golf 1.6 benzine vlot naar z'n 2 door schakel hoef ik echt niet te verwachten dat er niks gebeurt als ik hem plankgas. Dan vliegt ie weg. Diesels zijn over het algemeen gewoon veel 'trager' onder in de toeren...
Logisch, maar mijn punt was dat dat gat zo groot wasSander schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 11:28:
[...]
Jup, maar dat vang je dus op door fatsoenlijk te schakelen en een auto als de punto Evo 'straft' dat zwaarder af dan een Diesel met meer vermogen, maar ook daar geld dat het schakelmoment bepaalt of je doortrekt of eerst in een gat terecht komt.
Kan je met benzine ook hebben hor
moet je er alleen een turbo opschroeven.
http://www.metacafe.com/watch/203232/evo_vs_fiat_stilo/
aka.... turbolag... je kan natuurlijk een ALS op je Punto pimpen, maar denk niet dat dat erg bevoordelijk is
Wikipedia: Antilag system
Zal wel wat lastiger zijn bij een diesel.
http://www.metacafe.com/watch/203232/evo_vs_fiat_stilo/
aka.... turbolag... je kan natuurlijk een ALS op je Punto pimpen, maar denk niet dat dat erg bevoordelijk is
Wikipedia: Antilag system
Zal wel wat lastiger zijn bij een diesel.
[ Voor 6% gewijzigd door Vandread op 30-08-2012 12:03 ]
Heeft iemand een idee of het mogelijk is om de luchtverdeling op de climate control van de handmatige stand naar automatisch te zetten zonder de airco in te schakelen? Wat ik nu doe is op auto drukken (waarbij ook de airco aan gaat) en dan de airco meteen weer uitzetten, maar dit moet toch anders kunnen lijkt me.
De 1.3 uit de Punto doet onder de 1600/1700tpm inderdaad niet zo veel, maar ik ken geen een kleine zuinige diesel die laag in de toeren wel vlot is. Als je een beetje oplet wanneer je schakelt is het redelijk op te vangen, hoewel er af en toe nog wel momenten zijn waarop ik het merk. Maar ach, je moet iets als je goedkoop wil rijden.
Wel eens in een wat sterkere diesel gereden? Het heeft meer te maken met het soort dieselmotor dan met dieselmotoren in het algemeen. Bijvoorbeeld een 2.0 van VAG, Ford of BMW, deze hebben het door jou aangehaalde 'probleem' naar mijn ervaring absoluut niet.DennusB schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 11:24:
[...]Kan wel zijn dat ik lui ben, of "slecht schakel" maar als ik mijn Golf 1.6 benzine vlot naar z'n 2 door schakel hoef ik echt niet te verwachten dat er niks gebeurt als ik hem plankgas. Dan vliegt ie weg. Diesels zijn over het algemeen gewoon veel 'trager' onder in de toeren...
De 1.3 uit de Punto doet onder de 1600/1700tpm inderdaad niet zo veel, maar ik ken geen een kleine zuinige diesel die laag in de toeren wel vlot is. Als je een beetje oplet wanneer je schakelt is het redelijk op te vangen, hoewel er af en toe nog wel momenten zijn waarop ik het merk. Maar ach, je moet iets als je goedkoop wil rijden.
[ Voor 18% gewijzigd door Tjaps op 30-08-2012 14:46 ]
Zit inmiddels bijna op de 40K km met mijn Punto evo!
Hij is van november 2010, eigenlijk nog geen moment spijt gehad van het karretje.
Jammer alleen dat met deze zuinige diesel motoren het in de winter erg lang duurt voordat er wat warme lucht uit de kachel komt, als je niet direct op de snelweg komt.
Waar ik trouwens heel erg over te spreken ben is de service van FIAT.
Ik stond afgelopen december een paar dagen in de Ardennen en toen ik voor de 3e keer bier wilden gaan halen begonnen er allemaal lampjes te branden, bijna geen vermogen meer en moest dealer bellen. Ja daar sta je dan.
Dus service nr gebeld. Belgische versie van de ANWB hebben ze ingeschakeld, die man verving een paar buisjes en auto deed het weer. Rare was alleen dat ik niet echt duidelijk van de beste man te weten kon komen wat er nou precies loos was, want deze sprak alleen Frans.
2 dagen later, zelfde probleem weer.. dus ik dacht #$%^%^$# FIAT #$%. Hoe kan die nu alweer kapot zijn
Ook deze man man verving weer paar buisjes slangetjes en ondertussen kregen we via handen en voeten ook wat meer informatie over de oorzaak:
Er zit in de slangetjes hier en daar visolie verwerkt en in de Ardennen leven nogal veel Steenmarters en die ruiken dat dus
.
Met als resultaat dat ze alles kapot vreten.
Probleem lag dus niet bij de Punto maar de natuur
Hij is van november 2010, eigenlijk nog geen moment spijt gehad van het karretje.
Jammer alleen dat met deze zuinige diesel motoren het in de winter erg lang duurt voordat er wat warme lucht uit de kachel komt, als je niet direct op de snelweg komt.
Waar ik trouwens heel erg over te spreken ben is de service van FIAT.
Ik stond afgelopen december een paar dagen in de Ardennen en toen ik voor de 3e keer bier wilden gaan halen begonnen er allemaal lampjes te branden, bijna geen vermogen meer en moest dealer bellen. Ja daar sta je dan.
Dus service nr gebeld. Belgische versie van de ANWB hebben ze ingeschakeld, die man verving een paar buisjes en auto deed het weer. Rare was alleen dat ik niet echt duidelijk van de beste man te weten kon komen wat er nou precies loos was, want deze sprak alleen Frans.
2 dagen later, zelfde probleem weer.. dus ik dacht #$%^%^$# FIAT #$%. Hoe kan die nu alweer kapot zijn
Ook deze man man verving weer paar buisjes slangetjes en ondertussen kregen we via handen en voeten ook wat meer informatie over de oorzaak:
Er zit in de slangetjes hier en daar visolie verwerkt en in de Ardennen leven nogal veel Steenmarters en die ruiken dat dus

Met als resultaat dat ze alles kapot vreten.
Probleem lag dus niet bij de Punto maar de natuur
[ Voor 63% gewijzigd door nexhil op 03-09-2012 15:10 ]
Dat laatst ben ik ook wat benauwd voor, maar we gaan het merken, nu 7000km op de teller.
Rij Rotterdam uit, dan provinciaal naar Zoetermeer, denk toch dat ik met een matje of zo'n accuheatertje moet gaan werken zodat de boel niet dichtvriest zodra ik 50m rij en voor het stoplicht sta.
Rij Rotterdam uit, dan provinciaal naar Zoetermeer, denk toch dat ik met een matje of zo'n accuheatertje moet gaan werken zodat de boel niet dichtvriest zodra ik 50m rij en voor het stoplicht sta.
Tip om het sneller warm te maken in de auto is sowieso om de interne circulatie aan te zetten (zodat hij steeds dezelfde lucht blijft verwarmen) en de richting van de lucht op je voeten en de ruit te zetten. Dan gaat het 't snelst, aldus het boekje.
Niet te lang op interne circulatie laten staan want dan beslaat de hele boel.
Niet te lang op interne circulatie laten staan want dan beslaat de hele boel.
Iemand ervaring met dakdragers?
Ga met 3 maten op wintersport, de andere mogelijkheid is een Citroen C3 maar die is wat trager.
Maarja word wel beetje prakken
Ga met 3 maten op wintersport, de andere mogelijkheid is een Citroen C3 maar die is wat trager.
Maarja word wel beetje prakken
Collega van me heeft dakdragers + skibox op z'n Evo elke wintersport, dat gaat prima maar het maakt wel wat meer lawaai uiteraard...
Aftermarket van Thule.
edit:
Ho, ik was in de war! Collega geeft aan dat hij er eigenlijk niks van merkt qua geluid als er dakdragers + dakkoffer op het dak zitten. Wel wanneer hij gas geeft, de Evo is al niet zo heel snel maar dan wordt het nog even wat minder.
Ik was in de war met een collega die klaagde over de dakdragers+box op zn Clio.
edit:
Ho, ik was in de war! Collega geeft aan dat hij er eigenlijk niks van merkt qua geluid als er dakdragers + dakkoffer op het dak zitten. Wel wanneer hij gas geeft, de Evo is al niet zo heel snel maar dan wordt het nog even wat minder.
Ik was in de war met een collega die klaagde over de dakdragers+box op zn Clio.
[ Voor 89% gewijzigd door MrAcid op 18-12-2012 11:21 ]
Gewoon gaan met de wagen die het comfortabelste is (of die het zuinigste is over de hele rit).
D3200 - 35/F1.8G, 60/F2, 70-300/F4-5.6
Net erachter gekomen dat zijn tankpas ook buiten Nederland werkt... het word zijn auto dus
Geen idee of je deze reply ooit gaat lezen, maar heb verder ook niks te doenNight-Reveller schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 10:01:
Nog een vraagje: ik heb ook een automatisch dimmende binnenspiegel met daarop een knopje om hem aan of uit te zetten. Maar ik merk weinig verschil of ie nu aan staat of uit: het licht van een achterligger blindeert me niet echt.
Ik heb ook de automatisch dimmende binnenspiegels en had het liever niet gehad. Ik wil 's avonds altijd met gedimde achteruitkijkspiegel rijden, maar dat kan helaas niet
Als het lampje uit is, dan dimt hij nooit licht dat van achter komt. Ik heb m zelf altijd aan staan en merk wel degelijk verschil. De koplampen achter je krijgen een soort groenige kleur, dit proces duurt een seconde of 2 nadat je fel licht achter je krijgt.
Weet iemand, waar ik de temperatuursensor kan vinden bij een Punto Evo 1.3 multiJet van 2011 ?
Hij gaf gisteren nl. een melding op het dashboard "motorstoring" laten controleren, en het injectorlampje branden, samen met het waarschuwingsdriehoekje.
Motor is uitgelezen door de garage en die heeft het gereset. Als het weer gaat gebeuren, dan moet ik die sensor vervangen. (wat ik zelf doe natuurlijk).
Hij gaf gisteren nl. een melding op het dashboard "motorstoring" laten controleren, en het injectorlampje branden, samen met het waarschuwingsdriehoekje.
Motor is uitgelezen door de garage en die heeft het gereset. Als het weer gaat gebeuren, dan moet ik die sensor vervangen. (wat ik zelf doe natuurlijk).
[ Voor 62% gewijzigd door Dixie op 15-02-2013 13:39 ]
Ik denk dat dit over de koelwatertemperatuursensor gaat en niet om de buitentemperatuursensor?
Niet dat ik een antwoord heb of zo.
Niet dat ik een antwoord heb of zo.
Signatures zijn voor boomers.
Mag aannemen dat dat nog wel onder de garantie valtDixie schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 12:16:
Weet iemand, waar ik de temperatuursensor kan vinden bij een Punto Evo 1.3 multiJet van 2011 ?
De auto is van april 2011, maar ik heb voor de reset toch € 34 moeten betalen. Ik zal informeren of dit toch geen garantiegeval is. (lijkt mij wel n.l.)
Hoe bestellen jullie zaken bij tuynder? Zoals ik het zie moet je zzp'er zijn of in naam van een bedrijf handelen. Leek me wel interessant om zo'n originele tomtomhouder te installeren.
Overigens had ik het probleem met de luchttemperatuursensor ook vorige week, dit is ook na het wissen van de melding door de garage voorlopig opgelost, maar ben benieuwd of het terug komt. Misschien heeft tuynder ook wel zulke sensors
Overigens had ik het probleem met de luchttemperatuursensor ook vorige week, dit is ook na het wissen van de melding door de garage voorlopig opgelost, maar ben benieuwd of het terug komt. Misschien heeft tuynder ook wel zulke sensors
[ Voor 39% gewijzigd door SuperBoswachter op 19-02-2013 18:40 ]
Hoe kun je de site van tuynder überhaupt gebruiken? In Firefox werkt hij niet en als ik in IE een partnummer opzoek kan ik niet zien welk part het is.
Die site is echt onbruikbaar.
Die site is echt onbruikbaar.
Ik krijg binnenkort een Punto Evo (2010) van de zaak. Weet iemand wat de speakermaten voor en achter voor deze auto zijn?
[ Voor 5% gewijzigd door Deveon op 27-02-2013 13:39 ]
Eén seconde Googlen kom ik op het volgende:
http://www.pioneer.eu/nl/...nto_Evo/01_2010/page.html
13cm achter, 17cm voor?
13cm achter, 17cm voor?
Hmmm vreemd site van Tuynder is opeens geupdate t.o.v. "vroeger" .
Zal is informeren bij wat mensen hoe dat nou zit, ik weet dat grande punto club bepaalde afspraken heeft met Tuynder, maar als er alleen geregistreerd kan worden met bedrijfs gegevens is dat ook wat vreemd.
Zal is informeren bij wat mensen hoe dat nou zit, ik weet dat grande punto club bepaalde afspraken heeft met Tuynder, maar als er alleen geregistreerd kan worden met bedrijfs gegevens is dat ook wat vreemd.
Kom daar al jaren. Gewoon naar binnen lopen, pinnen en spullen meenemen... Bestellen heb ik ook nog nooit gedaan aangezien tuynder bij mij dichtbij zit.Austin schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 17:27:
Hmmm vreemd site van Tuynder is opeens geupdate t.o.v. "vroeger" .
.
Gelukkig wel dusOssi schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 11:35:
[...]
Geen idee of je deze reply ooit gaat lezen, maar heb verder ook niks te doen
Ik heb ook de automatisch dimmende binnenspiegels en had het liever niet gehad. Ik wil 's avonds altijd met gedimde achteruitkijkspiegel rijden, maar dat kan helaas niet
Als het lampje uit is, dan dimt hij nooit licht dat van achter komt. Ik heb m zelf altijd aan staan en merk wel degelijk verschil. De koplampen achter je krijgen een soort groenige kleur, dit proces duurt een seconde of 2 nadat je fel licht achter je krijgt.
De achteruitkijkspiegel dimt echt heel mooi, ik kwam er later zelf achter toen ik mijn vinger eens langer dan 2 seconden voor de sensor hield. Langzaam werd het licht in de spiegel steeds feller en feller totdat je jouw vinger er weer afhaalt, en wordt hij weer langzaam donker
Ik wordt een beetje gek van mijn verbruik ik kan daar echt geen pijl op trekken. Als ik op spiritmonitor kijk, zie ik haast onmogelijke verbuiken.
Ik rij dagelijks 50 km heen en terug naar mn werk. Als ik dit keurig op de 90 doe, kom ik aan het einde van de tank toch niet hoger dan 1 op 22 uit. Rijd ik gewoon 120 op de snelweg is het meer richting de 1 op 20. Dat klopt toch niet. Hoe hard rijden jullie op de snelweg?
Ik rij dagelijks 50 km heen en terug naar mn werk. Als ik dit keurig op de 90 doe, kom ik aan het einde van de tank toch niet hoger dan 1 op 22 uit. Rijd ik gewoon 120 op de snelweg is het meer richting de 1 op 20. Dat klopt toch niet. Hoe hard rijden jullie op de snelweg?
.
Ik rijd altijd 120 op de GPS en mijn verbruik is 1 op 24 ongeveer. Dit is van 60% snelwel en 40% stad en binnenwegen.
Nu ik bijna niet meer in de Punto rij, heeft mijn vrouw het verbruik naar 1 op 28 gezet. Zij rijdt nooit harder dan 110 op de teller, airco uit, relaxmodus aan. Bij haar ongeveer 80% snelweg en 20% binnenweg.
Nu ik bijna niet meer in de Punto rij, heeft mijn vrouw het verbruik naar 1 op 28 gezet. Zij rijdt nooit harder dan 110 op de teller, airco uit, relaxmodus aan. Bij haar ongeveer 80% snelweg en 20% binnenweg.
Living the American Dream
Mijn vader haalt ongeveer dezelfde cijfers. De fabrieksopgaves zijn gewoon niet realistisch.AkroBatik schreef op maandag 04 maart 2013 @ 23:17:
Ik wordt een beetje gek van mijn verbruik ik kan daar echt geen pijl op trekken. Als ik op spiritmonitor kijk, zie ik haast onmogelijke verbuiken.
90 op de provinciale weg kan best rond 1:22 uitkomen, afhankelijk van hoe vaak je moet remmen (voor rotondes bijvoorbeeld) en of je veel inhaalt of niet. Als je 90 op de autosnelweg doet en gewoon kunt blijven doorrijden dan is 1:27 goed haalbaar.
Wel even opletten dat je geen regeneratiecyclus krijgt juist als je op je verbruik aan het letten bent.
Wel even opletten dat je geen regeneratiecyclus krijgt juist als je op je verbruik aan het letten bent.
Er zijn ook nogal veel zaken die bepalen hoe zuinig je rijdt.AkroBatik schreef op maandag 04 maart 2013 @ 23:17:
- max snelheid
- snel optrekken
- veel remmen en weer optrekken
- airco
- verlichting
- gewicht van de auto (full option auto zal zwaarder zijn dan de kale variant)
- gewicht van de passagiers
- gewicht van de baggage
- vlak landschap of juist golvend landschap
- bandenspanning
En zo zijn er vast nog wel tientallen dingen te bedenken zijn.
Het is iets sportievere model heeft een klein spoilertje achterop, die downforce is ook weer extra weerstand en dus extra verbruik et cetera et cetera.
Hoe merk je dat je een regeneratiecyclus krijgt?Maasluip schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 08:05:
90 op de provinciale weg kan best rond 1:22 uitkomen, afhankelijk van hoe vaak je moet remmen (voor rotondes bijvoorbeeld) en of je veel inhaalt of niet. Als je 90 op de autosnelweg doet en gewoon kunt blijven doorrijden dan is 1:27 goed haalbaar.
[ Voor 18% gewijzigd door Ossi op 05-03-2013 11:55 ]
Een verbruik rond de 4,5l/100km is helemaal niet vreemd denk ik, wat was je verwachting? Ik vraag me ook af waar je die onmogelijke verbruiken op spritmonitor ziet. Als ik zoek (klik), dan zitten er veel op de 4,7l/100km.AkroBatik schreef op maandag 04 maart 2013 @ 23:17:
Een aanzienlijk hoger verbruik, ongeveer 2l/100km hoger dan normaal. Het valt me niet altijd op, maar heb het idee dat hij dat ongeveer 1 keer per tank (ca. 1000km) doetOssi schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 11:54:
[...]
Hoe merk je dat je een regeneratiecyclus krijgt?
[ Voor 4% gewijzigd door Tjaps op 05-03-2013 13:32 ]
Ik rijd dagelijks dit stuk: http://tinyurl.com/ahjumt8
Rij ongeveer 5/100 en daar ben ik absoluut tevreden mee.
Relatief veel stoplichten en rotondes en dan rijd ik nogal door.
Op winterbanden, met spoiler, lichten aan, airco uit.
Afgelopen week naar Geleen, heenweg gewoon door kunnen rijden, dus 130 waar ik kan, kwam ik op 5,2 uit, terugweg was druk, dus veel afremmen, optrekken, uiteindelijk kwam ik totaal op 4,9 uit, dus viel niet tegen.
Overigens had ik mijn A-trip monitor vanaf het begin op hetzelfde laten staan, stond er op een gegeven moment 50l/100km.... blijkbaar is dat ding getript
was op 16k kilometer oid.
Rij ongeveer 5/100 en daar ben ik absoluut tevreden mee.
Relatief veel stoplichten en rotondes en dan rijd ik nogal door.
Op winterbanden, met spoiler, lichten aan, airco uit.
Afgelopen week naar Geleen, heenweg gewoon door kunnen rijden, dus 130 waar ik kan, kwam ik op 5,2 uit, terugweg was druk, dus veel afremmen, optrekken, uiteindelijk kwam ik totaal op 4,9 uit, dus viel niet tegen.
Overigens had ik mijn A-trip monitor vanaf het begin op hetzelfde laten staan, stond er op een gegeven moment 50l/100km.... blijkbaar is dat ding getript
[ Voor 9% gewijzigd door Vandread op 05-03-2013 13:18 ]
Wat voor brandstof tank jij?Stampertje schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 07:09:
Ik rijd altijd 120 op de GPS en mijn verbruik is 1 op 24 ongeveer. Dit is van 60% snelwel en 40% stad en binnenwegen.
Dat is wel een heel groot verschil met mijn auto. Als ik alleen maar 90 rijd, haal ik die 1 op 28 nog niet. Laat staan als ik 20 km harder ga rijden en ook nog ga optrekken/remmen.
Ik heb het dan over de boordcomputer resetten en dan steady 90 rijden.
Straks de zomerbanden er onder, kijken of dat nog verschil gaat geven. Verwacht er niet heel veel van, want de michelin alpin zijn al vrij eco friendly.
.
Met spritmonitor kan je het bijhouden; heb een verbruik van 4,43l / 100 km.
http://www.spritmonitor.de/en/detail/465791.html
Euhh, dit topic gaat over de 1.3 Diesel, dus ik tank diesel....... al tank ik de punto helemaal niet meer. Ik rij zelf tegenwoordig een Volvo V70 diesel, rij weliswaar ook ruim 1000 km. op een tank, alleen gaat er dan 70 liter inAkroBatik schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 15:17:
[...]
Wat voor brandstof tank jij?
Dat is wel een heel groot verschil met mijn auto. Als ik alleen maar 90 rijd, haal ik die 1 op 28 nog niet. Laat staan als ik 20 km harder ga rijden en ook nog ga optrekken/remmen.
Ik heb het dan over de boordcomputer resetten en dan steady 90 rijden.
Straks de zomerbanden er onder, kijken of dat nog verschil gaat geven. Verwacht er niet heel veel van, want de michelin alpin zijn al vrij eco friendly.

Diesel? BP Ultimate Diesel? Shell V-Power Diesel? Esso Supreme Diesel? Texaco Diesel XL? Total Excellium Diesel?
Nee, diesel is al lang geen diesel meer.
Ik doe er niet echt mijn best voor en rij ongeveer 800km op een tank. Die tank rij ik vaak behoorlijk leeg dus dan gaat er tussen de 38 en 42 liter in. Ongeveer 1:20 dus. Of 5,0/100. Rij rustig in stad en bebouwde kom, wat harder dan toegestaan op de snelweg (zeg zo'n 10 tot 20+).
Oh, dat....... Tja diesel is diesel voor mij. Maar meestal tanken wij bij de Makro of de Tinq. En dan de gewone, voor zover je nog van gewone kan uitgaanMaasluip schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 08:19:
Diesel? BP Ultimate Diesel? Shell V-Power Diesel? Esso Supreme Diesel? Texaco Diesel XL? Total Excellium Diesel?
Ben der maar mee gestopt. Kreeg er tranen van in mn ogen...MmarkM schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 20:58:
Met spritmonitor kan je het bijhouden; heb een verbruik van 4,43l / 100 km.
Gaan jullie trouwens ook zo hard door de koplampen heen? Gisteren rechts stuk, vandaag links.
Owja, ze waren al 3 maanden oud.
[ Voor 18% gewijzigd door AkroBatik op 07-03-2013 20:22 ]
.
Ik heb er nu 62.000 km op staan en 2 lampjes moeten vervangen. Ik krijg het alleen zelf niet voor elkaar.
Heb Philips Bluevision ultra xenon look lampjes. Ben er ontzettend tevreden over. Vond het licht van de originele fiat koplampen te zwak en te weinig zicht op de weg hebben.
Het is inderdaad een drama om zelf te doen. Oftewel, gewoon niet. Laat het altijd gewoon bij de garage doen. Heb ook al de Philips X-tremevision gehad maar deze waren na een aantal maanden al kadoek. (Netjes garantie via Conrad)
Het is inderdaad een drama om zelf te doen. Oftewel, gewoon niet. Laat het altijd gewoon bij de garage doen. Heb ook al de Philips X-tremevision gehad maar deze waren na een aantal maanden al kadoek. (Netjes garantie via Conrad)
Volgens mij had ik ook die x-tremevision lampen er in zitten! Die heb ik dus aan beide kanten
Vervangen is imho goed te doen. Ik ben denk ik 5 minuten bezig geweest met beide.
De verkoper had het er over dat het goed kan komen door het starten met de lampen aan (wat heel makkelijk gaat met de Fiat, want ik laat de lampen bijna altijd aanstaan. Ook het start stop systeem werkt niet mee. Je ziet dan elke keer de lampen dimmen als de motor aanslaat.
Vervangen is imho goed te doen. Ik ben denk ik 5 minuten bezig geweest met beide.
De verkoper had het er over dat het goed kan komen door het starten met de lampen aan (wat heel makkelijk gaat met de Fiat, want ik laat de lampen bijna altijd aanstaan. Ook het start stop systeem werkt niet mee. Je ziet dan elke keer de lampen dimmen als de motor aanslaat.
[ Voor 43% gewijzigd door AkroBatik op 07-03-2013 20:44 ]
.
Na 18k kilometer nog geen lamp hoeven vervangen, wat ik wel altijd probeer is om m'n lichten bij starten uit te hebben, behalve bij *start*stopt* systeem.
Wellicht krijgen je lampen een kleinere opdonder als alles al "warm" is met startstop.
Wellicht krijgen je lampen een kleinere opdonder als alles al "warm" is met startstop.
Geloof dat m'n vader ook nog nooit zijn vervangen in 2 jaar tijd. Lampen staan altijd aan.
Bij mij in 2 jaar tijd, 90.000 km beide lampen 2 (of 3) keer vervangen.
Die link was ik ook al tegengekomen ja, maar daar staat niet de dieptemaat bij. Zijn er hier rijders met ervaring met het vervangen van de speakers?MrAcid schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 13:51:
Eén seconde Googlen kom ik op het volgende:
13cm achter, 17cm voor?
Wisten jullie dat als je je start/stop systeem gebruikt en je in zijn vrij staat je al in zijn 1 kan koppelen zonder je koppeling daar daadwerkelijk voor in hoeft te drukken.
En is je bak daar ook blij mee?
Klinkt wel makkelijk, rijdt iets vlotter weg.
Klinkt wel makkelijk, rijdt iets vlotter weg.
Het starten gebeurt pas op zo'n moment dat de bak volledig ontkoppeld is. En automatisch aanspringen van de motor gebeurt niet als je een versnelling hebt ingeschakeld, dan krijg je een waarschuwing op je display en als je te lang wacht moet je de motor met de hand (sleutel) starten.
Vanochtend geprobeerd een keertje maar dat ging hem niet worden...
Dus: bij SS, motor uit, in z'n 1 duwen....ho maar...
Het kan wel eens voorkomen dat de tandwielen net verkeerd staan zodat in de versnelling zetten niet lukt, maar normaal gesproken kun je als de motor niet draait altijd een versnelling inleggen.
Betwijfel of het dus echt op de lange termijn jofel voor je bak is, met m'n 205gti de meest gekke dingen gedaan en ook moeten doen (zonder koppeling 20 km rijden bv)
Als het net wel/net niet gaat lijkt me dat het beetje gaat knarsen, normaliter zorgen je synchromeshen ervoor dat de boel paralel loopt als je schakelt terwijl je rijd en in stilstand zorgt het ervoor dat je geen weerstand hebt van de assen/wielen etc.
Maar mijn kennis is slechts beperkt op dit gebied...
Als het net wel/net niet gaat lijkt me dat het beetje gaat knarsen, normaliter zorgen je synchromeshen ervoor dat de boel paralel loopt als je schakelt terwijl je rijd en in stilstand zorgt het ervoor dat je geen weerstand hebt van de assen/wielen etc.
Maar mijn kennis is slechts beperkt op dit gebied...
Als je stil staat en er dus niets draait in de versnellingsbak doet de synchromesh ook niets. Die werkt alleen als de assen en tandwielen in de bak draaien.
En juist daarom kan het schakelen bij stilstand wat lastiger gaan, omdat die synchromesh-actie niet plaatsvindt. Maar tandjes poetsen doe je dan niet, omdat ook weer de tandwielen stil staan.
En juist daarom kan het schakelen bij stilstand wat lastiger gaan, omdat die synchromesh-actie niet plaatsvindt. Maar tandjes poetsen doe je dan niet, omdat ook weer de tandwielen stil staan.
Ja dat snap ik, maar normaliter koppel je in stilstand zodat de bak geen weerstand heeft.
Ze poetsen niet maar als ze net niet goed in elkaar kunnen grijpen maar je kan toch doorduwen lijkt het me een fractie knarsen.
Ik ga het mezelf in ieder geval niet aanleren.... rij ik in een andere auto ga ik het ook proberen
Nog 2 maandjes dan heb ik de Punto een jaar, zal die wel voor een beurtje moeten, kan ik het eens vragen voor de leut.
Ze poetsen niet maar als ze net niet goed in elkaar kunnen grijpen maar je kan toch doorduwen lijkt het me een fractie knarsen.
Ik ga het mezelf in ieder geval niet aanleren.... rij ik in een andere auto ga ik het ook proberen
Nog 2 maandjes dan heb ik de Punto een jaar, zal die wel voor een beurtje moeten, kan ik het eens vragen voor de leut.
Heb het ook getest, zodra je start stop aangaat (dus motor uit) dan kan je hem heel soepel in z'n 1 duwen. Als hij nog draait (je motor) dan kan dit niet.Vandread schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 09:21:
Vanochtend geprobeerd een keertje maar dat ging hem niet worden...
Dan zat mijn bak blijkbaar net op een ongunstig punt
Schakelen zonder koppeling kan gewoon in elke auto hoor
Zo lang je maar toeren maakt. Het is alleen niet al te best voor je auto...
Gisteravond weer geprobeerd... 2 uit 3 lukte. Leuk dat het kan en nu niet meer doen 
@Deveon, met name het _juiste_ toerental is belangrijk. Met een geknapte koppelingskabel (en zowiezo gare synchro's) in m'n 205gti was het nog wel te doen, je kan heeeeel veel in z'n 3 en flink hard rotondes over, maar met de punto lijkt me dat toch een stuk lastiger
@Deveon, met name het _juiste_ toerental is belangrijk. Met een geknapte koppelingskabel (en zowiezo gare synchro's) in m'n 205gti was het nog wel te doen, je kan heeeeel veel in z'n 3 en flink hard rotondes over, maar met de punto lijkt me dat toch een stuk lastiger
Alleen als ik een langzame slak voor me heb moet ik voor rotondes terugschakelen naar de 2.Vandread schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 09:15:
Gisteravond weer geprobeerd... 2 uit 3 lukte. Leuk dat het kan en nu niet meer doen
Mja en eigenlijk ook nog in z'n 4... en in z'n 5.... auto van 860 kg met een 1,9l 8 klepper (koppel laag in de toeren tot hoog, zonder bokken)
wegrijden is weer een heeeeeeeeeeel ander verhaal, maar ga wel erg over in offtopic gebrabbel...
Zonder koppeling ging het over tochDeveon schreef op maandag 18 maart 2013 @ 13:19:
Een diesel zou toch wel in z'n 3 weg moeten kunnen rijden hoor
Hoe zijn jullie ervaringen met de Tom Tom Blue & Me 2?
Ik heb mijn punto sinds januari 2012, eind februari begin maart van 2012 deed de tom tom het niet meer. Kon geen satelliet vinden of vasthouden. Flink zitten roadragen op dat pokkeding. Bleek dat ze schrikkeljaar zijn vergeten bij Tom Tom
Nu had mijn Tom Tom vorige week weer precies hetzelfde probleem. Hield ongeveer 5 seconden verbinding om daarna direct weer te verbreken.
Dit weekend maar eens aangesloten op de computer en er bleken een paar updates te zijn (maps, quickgpsfix oid, die al verlopen zou zijn want mijn jaar is om...)
Zondag ff een testrit gemaakt en toen deed hij het wel weer. Maar het is toch drama dat die dingen gewoon stoppen met verbinding houden met een satelliet totdat je een update gedaan hebt?
Ik heb mijn punto sinds januari 2012, eind februari begin maart van 2012 deed de tom tom het niet meer. Kon geen satelliet vinden of vasthouden. Flink zitten roadragen op dat pokkeding. Bleek dat ze schrikkeljaar zijn vergeten bij Tom Tom
Nu had mijn Tom Tom vorige week weer precies hetzelfde probleem. Hield ongeveer 5 seconden verbinding om daarna direct weer te verbreken.
Dit weekend maar eens aangesloten op de computer en er bleken een paar updates te zijn (maps, quickgpsfix oid, die al verlopen zou zijn want mijn jaar is om...)
Zondag ff een testrit gemaakt en toen deed hij het wel weer. Maar het is toch drama dat die dingen gewoon stoppen met verbinding houden met een satelliet totdat je een update gedaan hebt?
Een keer die beginbug gehad, zal hem weer eens updaten, verder werkt ie prima, geen klagen, vind TomTom ansich niet geweldig maar ach hij zat erbij
Ik vind het een stuk fijner om terug naar z'n 2 te schakelen, anders moet je aardig hard over de rotondes gaan en zit je bij het verlaten van de rotonde in te lage toeren.Maasluip schreef op maandag 18 maart 2013 @ 14:22:
[...]
Alleen als ik een langzame slak voor me heb moet ik voor rotondes terugschakelen naar de 2.
Ik schakel ook altijd bij rotondes terug naar zijn 2, maar moet eerlijk zeggen, het hangt er net vanaf wat voor rotonde er is. Zit nogal verschil in
Een normale rotonde kom ik met zo'n 1300-1400 toeren in de 3 vanaf. Dat is genoeg om verder te gaan en ik vind het te veel om naar de 2 te gaan (dan zit je al boven de 2000 toeren en is het alweer tijd om te schakelen).
Mijn carter ontluchtingslang is vervangen door een verwarmd exemplaar.
Met name bij vriezen en korte stukjes rijden kan het bevriezen van de ontluchting (door condens) tot gevolg hebben dat er olie op plekken komt waar deze niet hoort (turbo etc...)
Is een bekend euvel bij Fiat (Alfa ook), verwonderlijk dat ze er geen actieve actie van maken....
Met name bij vriezen en korte stukjes rijden kan het bevriezen van de ontluchting (door condens) tot gevolg hebben dat er olie op plekken komt waar deze niet hoort (turbo etc...)
Is een bekend euvel bij Fiat (Alfa ook), verwonderlijk dat ze er geen actieve actie van maken....
Ik zit nu op een 90K beurt, een grote, maar behalve nieuwe vloeistofjes en filtertjes is er eigenlijk niets vervangen. Verder ben ik ook zeer tevreden over de auto.
Het enige heel vreemde was één moment dat de punto niet wilde remmen en pardoes de kruising opreed. Dat gebeurde op de ochtend nadat we terug kwamen vanuit de alpen, ik vermoed dat het er iets mee te maken had. Het werd gelukkig al direct beter, maar het remgevoel bleef vaag. Ik heb het na laten kijken en ze hebben het ontlucht, wat hielp. Het was wel even schrikken, maar hoe de lucht daar kwam?
Het enige heel vreemde was één moment dat de punto niet wilde remmen en pardoes de kruising opreed. Dat gebeurde op de ochtend nadat we terug kwamen vanuit de alpen, ik vermoed dat het er iets mee te maken had. Het werd gelukkig al direct beter, maar het remgevoel bleef vaag. Ik heb het na laten kijken en ze hebben het ontlucht, wat hielp. Het was wel even schrikken, maar hoe de lucht daar kwam?
Heb je tijdens het afdalen zo veel mogelijk op de motor proberen te remmen? Klinkt alsof je de remvloeistof hebt laten koken door (te) veel met de bedrijfsrem te remmen.Night-Reveller schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 23:49:
Ik zit nu op een 90K beurt, een grote, maar behalve nieuwe vloeistofjes en filtertjes is er eigenlijk niets vervangen. Verder ben ik ook zeer tevreden over de auto.
Het was best even schrikken ja. Na de kruising ga je toh opnieuw de rem proberen en merk je heel in de verte dat er toch wat remdruk is, na een paar keer pompen was het gevoel weer 80% terug. Maar je voelt je lullig en ik dacht dat ik niet hard genoeg geremd had, maar het is snel kiezen tussen opletten waar je rijdt of nadenken waar je anders nog mee zou kunnen remmen b.v.Tjaps schreef op zaterdag 13 april 2013 @ 15:09:
[...]
Heb je tijdens het afdalen zo veel mogelijk op de motor proberen te remmen? Klinkt alsof je de remvloeistof hebt laten koken door (te) veel met de bedrijfsrem te remmen.
Een afdaling vanuit de alpen was er niet echt, de weg was erg vlak. Ik zou trouwens ook niet bang zijn om de rem te gebruiken, maar als het echt steil wordt voor langere tijd, laat ik de motor wel lekker loeien: de motor heeft een koelsysteem, de remmen hebben dat niet. Ik heb die terugrit natuurlijk wel vaker de rem gebruikt en niets geks gemerkt. Toch blijf je wel achterdochtig over het remmen.
Mag ik jullie een tip geven?
Probeer de achterklep niet rustig dicht te duwen... heb er een mooi deuk ingedrukt
Belachelijk dun plaatstaal is dat...
Ben gewend dat je wel ff rustig de achterklep dicht kan duwen
Probeer de achterklep niet rustig dicht te duwen... heb er een mooi deuk ingedrukt
Belachelijk dun plaatstaal is dat...
Ben gewend dat je wel ff rustig de achterklep dicht kan duwen
Ik laat hem gewoon dicht vallen?
De kofferbak zat stampvol... wilde niets breken...Maasluip schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 13:24:
Ik laat hem gewoon dicht vallen?
Kwestie van niet in het midden drukken maar meer aan de rand denk ik zo.
Even melden hier: heb vorige week een Punto Evo (2011) gekocht, morgen ophalen 
Ben benieuwd hoe deze gaat bevallen!
You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...
Ik had laatst een mountain bike vervoerd in mijn punto ev en dat ging maar net goed.Vandread schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 14:53:
Kwestie van niet in het midden drukken maar meer aan de rand denk ik zo.
Fiets achterin en de achterband eerst, zodat het stuur uitsteekt aan de achterkant (rechtsachter) waardoor de klep rustte op het fietsstuur. Spanbandje erdoorheen en vast zetten aan de klepsluiting, en trok de spanband aan. Op het laatst nog even alle speling eruit halen door links de klep voorzichtig naar beneden te duwen en toen *krak*. Stom, de klep tordeert dan natuurlijk een klein beetje. Maar er was gelukkig niets te zien aan de achterruit, geen barst niets. Dus ik heb geluk gehad. "Tough little bugger!"
Bij m'n racefiets gewoon m'n voorband eruit getrokken, banken plat, stuur eerst, stoelen tikkie naar voren nog, paste precies.
Heb ook de achterbak wel eens nokkie vol gehad met 2 vouw fietsen, tent, tassen etc, toen geen trammelant gehad met m'n klep.
Heb ook de achterbak wel eens nokkie vol gehad met 2 vouw fietsen, tent, tassen etc, toen geen trammelant gehad met m'n klep.
Nou vertelSnuffel schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 16:51:
Even melden hier: heb vorige week een Punto Evo (2011) gekocht, morgen ophalen
Auto bevalt prima. Ik heb de 1.3 diesel. Niet de snelste, maar goed genoeg om mij overal te brengen waar ik wil. Rij +/- 600km per week en tot nu toe bevalt hij prima.
Enig nadeel zijn de stoelen, die vind ik zelf niet erg lekker zitten. Ga nog op zoek naar sportstoelen voor de Evo, wil iets meer steun hebben in de lendenen en rug.
Enig nadeel zijn de stoelen, die vind ik zelf niet erg lekker zitten. Ga nog op zoek naar sportstoelen voor de Evo, wil iets meer steun hebben in de lendenen en rug.
You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...
Toch even een vraagje aan de bezitters van de Punto Evo 2011 modellen.
Ik heb voor electrische ramen, als ik het knopje van het linker raam indruk of aantrek gaat ie volledig automatisch omhoog en omlaag. Maar rechtsvoor gaat ie alleen automatisch omlaag, maar niet omhoog.
Heeft iedereen dit, of ligt dit aan mijn knopje?
Ik heb voor electrische ramen, als ik het knopje van het linker raam indruk of aantrek gaat ie volledig automatisch omhoog en omlaag. Maar rechtsvoor gaat ie alleen automatisch omlaag, maar niet omhoog.
Heeft iedereen dit, of ligt dit aan mijn knopje?
Dit heeft iedereen en zelfs meerdere auto merken. Wat de reden hiervoor is weet ik niet, maar het zal wel iets met veiligheid te maken hebben?
Ik vind het maar lomp. Mijn Golf en mijn nieuwe Fiesta hebben dat gelukkig niet..MmarkM schreef op woensdag 22 mei 2013 @ 12:25:
Dit heeft iedereen en zelfs meerdere auto merken. Wat de reden hiervoor is weet ik niet, maar het zal wel iets met veiligheid te maken hebben?
Van oudsher was het volgens mij voor de bestuurder ivm tol poortjes, die met name in Italie en Frankrijk voor komen. Beetje "legacy" dingetje zal maar zeggen
Ik vind het een heerlijk systeem, vooral voor parkeersituaties enzo. Waar ik van baal is dat mijn rechter raam het dus alleen naar beneden zo doet en niet omhoogVandread schreef op woensdag 22 mei 2013 @ 14:11:
Van oudsher was het volgens mij voor de bestuurder ivm tol poortjes, die met name in Italie en Frankrijk voor komen. Beetje "legacy" dingetje zal maar zeggen
Vanmiddag toch naar de garage voor olieverversing na 30k, zal het daar wel ff navragen
Ik had het ook in mijn Punto Evo maar verbaasde me daar ook al over. Maar volgens mij doet mijn Peugeot 207 dat ook zo.
Bij een parkeergarage, om een kaartje te krijgen zodat je naar binnen kan
[ Voor 13% gewijzigd door Dj-sannieboy op 22-05-2013 15:51 ]
Jaaaaaaa voor z'n linkerraam! Dacht even wat moet hij daar nou mee voor z'n rechterraam...
Kan me er eigenlijk niet aan storen, het is natuurlijk ook iets om op te "besparen"
De punto is toch een soort prijsvechtertje in z'n klasse.
Kan me er eigenlijk niet aan storen, het is natuurlijk ook iets om op te "besparen"
Als ik een keer lekker met m'n ramen open wil rijden, dan wil ik dat de ramen ook lekker makkelijk weer omhoog kunnen. Links kan dat, waarom kan dat rechts dan niet?Vandread schreef op woensdag 22 mei 2013 @ 16:01:
Jaaaaaaa voor z'n linkerraam! Dacht even wat moet hij daar nou mee voor z'n rechterraam...

Maar ik was vanmiddag bij de garage voor versie olie en ik ben er achter
Schijnbaar heeft dat met veiligheid te maken voor kleine kinderen, zodat ze er geen vingers of voeten tussen krijgen. Bij naar beneden gaan kan er niets klem komen te zetten, dus dat kan wel makkelijker.
Beetje jammer, want in mijn Honda Civic Hybrid hiervoor was het wel gewoon "goed"
Maandagavond naar huis op de A2 richting Utrecht. Rustig aan het bellen, cruise control aan (135 ofzo) toen ineens een harde piep klonk. "Check Engine - Start & Stop Unavailable". Controlelampje van de motor aan, maar ik kon nog wel gewoon doorrijden. Lampje ging niet uit na opnieuw starten (de volgende ochtend) maar auto reed zonder dat te merken was dat er iets mis was (op het lampje en piepen bij het starten na dan). 's Middags uiteraard wel even langs de garage en blijkbaar zijn er twee slangen gescheurd (geen idee wat voor slangen verder, maar het kon na een tijdje impact gaan hebben op het roetfilter) - bekend probleem bij de 1.3 diesel volgens de dealer - al komt het niet consequent bij alle modellen of in één specifiek bouwjaar/periode voor. Ze hebben een "noodreparatie" uitgevoerd en morgen worden de slangen definitief vervangen voor een ander type, zodat het niet meer voor zou moeten komen.
Bij ons was er ook een slang van/bij de turbo gescheurd, weet niet meer precies wat voor slang.MrAcid schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 11:42:
Maandagavond naar huis op de A2 richting Utrecht. Rustig aan het bellen, cruise control aan (135 ofzo) toen ineens een harde piep klonk. "Check Engine - Start & Stop Unavailable". Controlelampje van de motor aan, maar ik kon nog wel gewoon doorrijden. Lampje ging niet uit na opnieuw starten (de volgende ochtend) maar auto reed zonder dat te merken was dat er iets mis was (op het lampje en piepen bij het starten na dan). 's Middags uiteraard wel even langs de garage en blijkbaar zijn er twee slangen gescheurd (geen idee wat voor slangen verder, maar het kon na een tijdje impact gaan hebben op het roetfilter) - bekend probleem bij de 1.3 diesel volgens de dealer - al komt het niet consequent bij alle modellen of in één specifiek bouwjaar/periode voor. Ze hebben een "noodreparatie" uitgevoerd en morgen worden de slangen definitief vervangen voor een ander type, zodat het niet meer voor zou moeten komen.
Ik zat net voor de grap even bij de nieuwe Punto te kijken en zie daar dat de 85pk motor maar 2 cilinders heeft?
Is dat nou een fout of heeft hij echt maar 2 cilinders..? Ik vond 3 cilinders al weinig

Dan heb je zeker de nieuwe panda gemist, die heeft al een jaar of 2(?) deze twinair motoren. De 500 en 500L ook. Het gaat dan wel om de benzine variant voorzien van 1 of 2 turbo's. Schijnt wel lekker te rijden.
Wat bizar zegStampertje schreef op maandag 10 juni 2013 @ 21:13:
Dan heb je zeker de nieuwe panda gemist, die heeft al een jaar of 2(?) deze twinair motoren. De 500 en 500L ook. Het gaat dan wel om de benzine variant voorzien van 1 of 2 turbo's. Schijnt wel lekker te rijden.