Ik rij sinds ongeveer twee weken ook een Fiat Punto Evo (11k op de teller toen ik hem kreeg). Het is bij ons de "standaardleaseauto" voor het eerste jaar (waarna je, hopelijk, een vast contract krijgt incl. mogelijkheid om een auto te bestellen). We (ik+vriendin) zijn er gelijk mee op vakantie geweest (zuid Frankrijk) dus inmiddels aardig wat kilometers achter het stuur om een goeie eerste indruk te krijgen.
Wat me opvalt is dat er echt lekker in mee te komen is met het verkeer, ook op wat hogere snelheden en bergop. Hiervoor heb ik 6 maanden in een Ford Fiesta 1.2 benzine gereden en dat is echt een heel verschil: Fiat is veel krachtiger. Je kunt er lekker mee doorrijden en lekker mee versnellen. Het lawaai van wind en banden valt me mee, redelijk normaal voor deze klasse lijkt me.
Het verbruik over 2700km was ongeveer 5,5L/100km (volgens de boordcomputer, niet nagerekend). Dat zijn veel snelwegkilometers (2100+) op ongeveer 140km/h (gps) en verder rustige kilometers over 50-90km/h weggetjes met wat stijgen/dalen. Verbruik bevalt me positief, vooral omdat ik dan minder vaak hoef te tanken (stomme bezigheid).
Ander dingen die prettig zijn:
- Lampen gaan automatisch uit als je contact uitzet (top, kan je dus gewoon je dimlicht aanhouden);
- Blue&Me systeem (zie onder voor meer);
Paar kleine puntjes aan de auto die me "wat minder goed bevallen", ze zijn minor en waarschijnlijk zeer persoonlijk, maar toch:
- Stuurt érg licht (te, wat mij betreft);
- Cruise-control pookje vind ik erg onhandig zitten (regelmatig zitten knipperen met richtingaanwijzers) en ik mis een optie om hem tijdelijk "uit" te zetten, zonder de rem/koppeling in te trappen waarbij hij de opgeslagen snelheid niet vergeet;
- Slot op de tankdop: irritant;
- Onderin de 2e versnelling moet je bijkoppelen (te weinig kracht?), met name in de file onhandig want je bent snel geneigd naar z'n 1 te gaan, wat minder comfortabel is wanneer je het gas even los moet laten.
- Openen van achterklep is niet zo elegant. Na indrukken van het logo moet je hem gewoon onder de rand pakken. Was mooier geweest als je het logo kon kantelen en dat als greep kon gebruiken;
- Ruitenwisser door te draaien aan het pookje, ik beweeg 'm liever naar boven en naar beneden.
Blue&Me-optie (zonder TomTom) bevalt me ook erg goed:
- Onderweg continue naar Spotify geluisterd (via iPhone 4) en TomTom aangehad (ook via iPhone 4). Geluid van Spotify dempt mooi als TomTom iets wil zeggen of een flitswaarschuwing geeft. Spotify heeft wel wat kuurtjes. Na wisselen van playlist/album moet ik bijvoorbeeld even de USB kabel eruit trekken en/of de Spotify app opnieuw openen (niet force-quit, gewoon weer naar de voorgrond halen).
- Bediening via het stuur van het geluid (incl. Spotify) werkt ook prima!
- Bellen gaat ook top, alleen jammer dat het telefoonboek achternaam/voornaam is ipv andersom. Zo moet je de namen dan ook uitspreken voor het activeren met je stem (wat dan wel weer prima werkt!).
- Wat betreft het bellen: ik moest de handleiding erbij pakken om uit te vinden hoe ik een gesprek kon beëindigen... (twee sec. op het telefoontje drukken, weet ik nu);
- Helaas staat er niet zo heel veel stroom op de USB aansluiting, het duurt eindeloos om daarmee je iPhone om te laden (maar hij loopt in elk geval niet leeg). Voor écht opladen gebruik ik de sigarettenaansteker, dan gaat hij binnen no-time vol (maar kun je geen Spotify/TomTom over de boxen gebruiken).
Al met al een voorlopig tevreden Punto Evo-rijder! Ik heb nu precies 5 maanden de tijd om te bedenken of ik deze auto wil blijven rijden of per 1 december een nieuwe wil bestellen.