De 14% bijtelling hype

Pagina: 1 ... 4 ... 6 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

TwOkkie schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 01:28:
[...]

Ja. Beide zijn vrij compacte auto's met een typisch duitse uitstraling. Hoewel ik het cijfermatig niet kan bevestigen (die interieurmaten op autoweek.nl lijken het gevoel tegen te spreken) komt mijn eigen auto van binnen veel ruimer over. Voorin twijfel ik, maar achterin weet ik het zeker. Prima auto's verder hoor.
Okay ik had niet gezeten moeten zeggen maar gereden, qua ruimte zullen ze niet veel voor elkaar onder doen vanwege datzelfde onderstel, maar das hetzelfde als zeggen dat ze allebei vier wielen hebben alleen de audi is wat luxer. Audi is ook een stukje stiller, vaak iets meer vermogen, en toch degelijker. Het geld wat je meer betaalt gaat daadwerkelijk ergens naartoe niet alleen een beetje image.
Maar dan nog, waarom ga je zo op tilt als ik dat sommetje neerpen? Zie je niet dat het een woordspelletje van me was met dat contrast tussen "te goedkoop" en "te duur"? Cool down man! Ik zat niet te trollen. Ligt het dan zo gevoelig?
Eerst trollen en als er dan iemand reageerd, he ik zat niet te trollen, das lekker makkelijk En ik geloof niet dat ik ergens overgevoelig reageerde, of is iedereen die het niet met je eens is opeens overgevoelig?
Volgens mij is er 1 overgevoelig in dit hele topic al en dat ben jij.
Een Prius 1.5 THSD Comfort uit 2006 met 170.000 op de teller in eigen bezit. Geen 14% bijtelling, wel 50 euro korting op de wegenbelasting. Maar dat was toch al bekend?
Ik had zo'n donkerbruin vermoeden, het is nogal lastig om met mensen die niks met auto's hebben een discussie te hebben over auto's. Net als met (ik noem maar een voorbeeld) Renault Scenic rijders die kopen geen auto omdat ze een interesse hebben in autorijden en auto's, maar omdat ie praktisch en goedkoop is. Voor veel mensen is autorijden meer dan dat maar dat zal nooit begrepen worden als je je er niet voor interesseert.

[...]
Dat maak jij er van. De A3 staat op hetzelfde platform als de Golf. Dat is een feit. De A3 is duurder. Ook een feit. De A3 heeft een duur/sjiek/representatief imago. Ook alweer een feit. Waar zit het negatieve? In het stukje waar ik schreef "te duur"? Dat is mijn mening en daar zul je het mee moeten doen voor vandaag.
Daarom kan ik ook zeggen dat Tamiya + geitenwollensok = Prius

De prius heeft net als radiografisch bestuurbare autootjes een electromotor, en het is een auto voor mensen die zich druk maken inzetten voor het milieu.

Het is maar net hoe je het opschrijft he Golf + image =A3 klinkt toch ff iets anders het is de toon die de muziek maakt, het zou kunnen dat je dat zelf niet doorhebt, maar ik denk het eigenlijk wel. Een soort excuustroll, eerst trollen daarna sorrie zeggen en zo bedoelde ik het niet. En dan vragen of het gevoelig ligt. Het zou een grappige taktiek zijn als je het er niet zo verdomd dik bovenop zou leggen.

Prius is ook te duur voor wat je krijgt, je krijgt vooral veel marketing. Nog zo'n mening die nergens over gaat. Als je zo een discussie moet gaan voortzetten is het onbegonnen werk.

Nu gaat eigenlijk dit hele topic al nergens over dus past hier wel. ;)

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06:39

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Nog even terugkomend op de zuinig/verbruikt/uitstoot discussie:
Geen motorrijtuigenbelasting voor zeer zuinige auto’s
Het tarief van de motorrijtuigenbelasting (MRB) voor zeer zuinige auto's gaat naar nul. Het tarief voor zeer zuinige auto's was in het vorige Belastingplan al teruggebracht naar een kwart van het normale MRB-tarief. Zeer zuinige auto's zijn personenauto's met een CO2-uitstoot van maximaal 95 g/km (diesel) of maximaal 110 g/km (benzine).
uit:

http://www.arval.nl/dut/l...rs/tips/co2-uitstoot.html

blijkbaar zijn er toch meer mensen van mening dat lage uitstoot gelijk staat aan een zuinige auto.

Ik blijf voorlopig nog even claimen dat het doel van de 14% regeling het bevorderen van zuinig rijden is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Ze halen hier het energie label en de uitstoot door elkaar volgens mij.
Het energielabel zegt niets over de fiscale bijtelling. Het gaat het om de CO2 uitstoot.

Money for nothin' and your chicks for free

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monkel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:28
HTT-Thalan schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 09:47:
Nog even terugkomend op de zuinig/verbruikt/uitstoot discussie:

[...]

uit:

http://www.arval.nl/dut/l...rs/tips/co2-uitstoot.html

blijkbaar zijn er toch meer mensen van mening dat lage uitstoot gelijk staat aan een zuinige auto.

Ik blijf voorlopig nog even claimen dat het doel van de 14% regeling het bevorderen van zuinig rijden is ;)
Je quote het nota bene zelf: tarief voor zuinige auto's gaat naar nul. Niet het tarief voor zuinig rijden ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

ajhaverkamp schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 09:11:
De geschiedenis heeft als geleerd dat men niet op kleine zuinige auto's zit te wachten, als ze niet ook nog heel goedkoop in aanschaf zijn.
Heb je de huidige trend van downsizing gemist? Of waarom de duurdere auto's in het A- en B-segment het momenteel zo goed doen? Denk aan de Fiat 500, Alfa Mito, DS3, A1 en Mini.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-09 19:34

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Flagg schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 09:21:
Ik had zo'n donkerbruin vermoeden, het is nogal lastig om met mensen die niks met auto's hebben een discussie te hebben over auto's.
Wonderlijk hoe jij van conclusie naar conclusie springt. Daar wou ik het verder even bij laten.
Zelfs de velgen van de Polo BM zijn herkenbaar, maar dan moet hij wel stilstaan. Hoeveel mensen zullen de Prius I herkennen als een Prius? Dit zeg ik allemaal niet om te stangen. Ik heb blijkbaar wat meer oog voor detail en interesse in die gebied. Mijn ouders zouden een Prius III nog niet herkennen.
Zou jij die twee in het donker nog uit elkaar kunnen houden? Nou ja, daar gaat het ook niet zo om. TS ziet "overal" racende Priussen. Vergelijk het met de auto die je net gekocht hebt, die zie je ook ineens overal rijden omdat je er op let. TS let blijkbaar erg op het weggedrag van (herkenbare) 14%-auto's.
Mijn mening: de 14% bijtelling zorgt er vooral voor dat mensen een grotere auto gaan rijden dan dat ze anders zouden doen. En dus schiet het qua milieu niet zo heel erg op.
Hoe het met andere 14% auto's zit, weet ik niet zo goed. Ik ben vooral bekend met mijn eigen model en weet daarvan met enige zekerheid te zeggen dat deze - ondanks dat ie groter is - zuiniger en schoner rijdt dan zelfs de kleinste autootjes. Dit is een feit dat je zelf kan controleren. Of het dan qua milieu niet opschiet, vraag ik me af. Het blijft natuurlijk een auto, dus belast ie het milieu.
De extra inspanning die nu in zuinige technieken wordt gestopt is natuurlijk wel een hele grote vooruitgang. De geschiedenis heeft als geleerd dat men niet op kleine zuinige auto's zit te wachten, als ze niet ook nog heel goedkoop in aanschaf zijn.
Maar als je dan een zuinige auto maakt, zonder de nadelen van een zuinige auto, wordt het ineens toch een succes. Eigenlijk wel jammer dat de overheid er nog een schepje bovenop doet, want ook zonder korting op de belasting (in mijn geval een whopping 50 euro per maand) is het gewoon een interessant ding. Misschien niet als je je testosteron een auto laat kiezen, maar wel als je enigszins geinteressert bent in autotechniek en innovatie. Het enige merk dat op dit moment een voorsprong door techniek heeft, is Toyota, ook al maakt die ander auto's die er mooier en stoerder uitzien.

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plague
  • Niet online
Ik had zo'n donkerbruin vermoeden, het is nogal lastig om met mensen die niks met auto's hebben een discussie te hebben over auto's. Net als met (ik noem maar een voorbeeld) Renault Scenic rijders die kopen geen auto omdat ze een interesse hebben in autorijden en auto's, maar omdat ie praktisch en goedkoop is. Voor veel mensen is autorijden meer dan dat maar dat zal nooit begrepen worden als je je er niet voor interesseert.
Wat een waardeloze aanname weer. Mag ik vragen of je ooit in een Prius hebt gereden? Het is een auto voor mensen die veel rijden (voor hun werk bijvoorbeeld) en daarvoor een comfortabele auto willen hebben die van alle gemakken is voorzien (BT, navi, CC, automaat, electrische/automatische [alles]. Wat jij zegt is hetzelfde als zeggen "Mensen die van lekker eten houden, kopen hun vlees uitsluitend bij de kwaliteitsslager." Nee, tuurlijk niet, ook die kopen hun vlees af en toe gewoon bij de Appie.
De prius heeft net als radiografisch bestuurbare autootjes een electromotor, en het is een auto voor mensen die zich druk maken inzetten voor het milieu.
Eeeh, ja... Een Audi heeft net als radiografisch bestuurbare autootjes een benzinemotor. En zijn ook leverbaar met tractormotoren, en het is een auto voor mensen die zich druk maken om hun imago.

Zie je hoe dom zo'n uitspraak is? :F Next...
Prius is ook te duur voor wat je krijgt, je krijgt vooral veel marketing. Nog zo'n mening die nergens over gaat. Als je zo een discussie moet gaan voortzetten is het onbegonnen werk.
Ik ben blij dat je het zelf ziet ;)
De geschiedenis heeft als geleerd dat men niet op kleine zuinige auto's zit te wachten, als ze niet ook nog heel goedkoop in aanschaf zijn.
Wat natuurlijk ook klinklare onzin is. Ze moeten gewoon goed zijn voor hetzelfde geld. Ze hoeven echt niet goedkoper dan de 'normale' modellen te zijn om te slagen. Het afgelopen decenium heeft in het teken gestaan van zuiniger auto's, over de hele linie. Hoezo 'niet zitten wachten op zuinige auto's'? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-08 23:13

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Plague schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 12:44:
[...]
Wat natuurlijk ook klinklare onzin is. Ze moeten gewoon goed zijn voor hetzelfde geld. Ze hoeven echt niet goedkoper dan de 'normale' modellen te zijn om te slagen. Het afgelopen decenium heeft in het teken gestaan van zuiniger auto's, over de hele linie. Hoezo 'niet zitten wachten op zuinige auto's'? :)
Omdat zuiniger auto's goedkoper zijn (ik vind de aanschafprijs van nieuwe Prius privé nog steeds een aardige uitgave, voor de lease ligt dit enigszins anders), kunnen mensen grotere auto's rijden. De meeste mensen kiezen niet voor een zuinige auto. Maar voor de zo groot mogelijke auto binnen hun budget. Daarom zijn zuinige auto's populair.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]
Eeeh, ja... Een Audi heeft net als radiografisch bestuurbare autootjes een benzinemotor. En zijn ook leverbaar met tractormotoren, en het is een auto voor mensen die zich druk maken om hun imago.

Inderdaad een domme uitspraak. Radiografische autootjes rijden namelijk niet op benzine, maar op een mengsel van methanol (bio!), nitromethaan en diverse soorten olie. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Volgens mij wordt er in de serieuze modelbouw tegenwoordig heel veel elektrisch gereden. En zelfs gevlogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

joopv schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 13:11:
Do not ignore the fact that Microsoft has really invented the 'fault tolerant' system : they learned **the users** to be tolerant to faults using only two simple commands : 1 - reboot, 2 - Re-install. No Unix system has ever been able to do that!!!
offtopic:
Ha, mooie! Maar ik ken dat laatste stukje als de drie R's van Microsoft: Retry, Reboot, Reinstall.
ajhaverkamp schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 12:52:
Omdat zuiniger auto's goedkoper zijn (ik vind de aanschafprijs van nieuwe Prius privé nog steeds een aardige uitgave, voor de lease ligt dit enigszins anders), kunnen mensen grotere auto's rijden. De meeste mensen kiezen niet voor een zuinige auto. Maar voor de zo groot mogelijke auto binnen hun budget. Daarom zijn zuinige auto's populair.
Als jij telkens dit argument blijft herhalen, blijf ik mijn antwoord herhalen. Op zich heb je wel gelijk dat een zuinige uitvoering van een groter model aantrekkelijk kan zijn voor iemand die een vervanging zoekt voor zijn kleinere auto. Als die fabrikant over de hele linie de auto 10% zuiniger maakt, dan wordt die grotere auto 10% goedkoper om te rijden en zal die iemand waarschijnlijk voor die grotere auto kiezen nu die in zijn budget past. Tot zover volg ik je redenering, hoewel ik niet vind dat dit een probleem is. Een deel zal gewoon de 10% lagere kosten voor lief nemen en over de hele linie is het wagenpark toch weer een paar procent zuiniger geworden. Geen argument tegen zuinige auto's als je het mij vraagt.

Maar je noemt specifiek de Prius als voorbeeld van een zuinige auto, en daar gaat je vergelijking toch niet op. Er is simpelweg geen kleinere auto die zuiniger is dan een Prius, of het zou de Auris Full Hybrid moeten zijn.

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wom
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:54

Wom

TwOkkie schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 13:43:
[...]

Maar je noemt specifiek de Prius als voorbeeld van een zuinige auto, en daar gaat je vergelijking toch niet op. Er is simpelweg geen kleinere auto die zuiniger is dan een Prius, of het zou de Auris Full Hybrid moeten zijn.
Als de waarde in de praktijk bij een Prius rond de 1:20 ligt dan zijn er juist toch wel meerdere kleinere auto's die zuiniger zijn? Of begrijp ik je verkeerd? Polo BM en500 Twinair zijn twee auto's waar ik zelf met gereden heb en waardes beter als 1:20 mee behaalt heb.
De Fiat 500 met de revolutionaire en innovatieve tweecilindermotor, de TwinAir 85 pk, is dé zuinigste benzineauto en staat op de eerste plaats in de Top 10 zuinigste benzineauto’s. De Top 10 is opgesteld door de ANWB en Stichting Natuur en Milieu en ziet er als volgt uit:

Model CO2-uitstoot (gram/km)
1 Fiat 500 TwinAir 85 92
2 Smart ForTwo Coupe 97
3 Toyota IQ 1.0 VVT-i 99
4 Nissan Pixo 1.0 103
5 Suzuki Alto 1.0 103
6 Toyota Aygo 1.0 VVT-i 104
7 Daihatsu Cuore 1.0 12v 104
8 Citroën C1 1.0 106
9 Peugeot 107 1.0 106
10 Fiat Panda 1.2 69 110

[ Voor 41% gewijzigd door Wom op 13-10-2010 14:01 . Reden: bron= http://www.fiat.nl/cgi-bin/pbrand.dll/FIAT_HOLLAND/news/news.jsp?contentOID=1075098582 ]

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Wij van WC-eend...

Jammer dat ze de Prius met 89 gr/km er niet bij gezet hebben. Zou ook lullig zijn om je eigen model op de tweede plaats te zien staan. Zeker als het zo'n klein autootje is en nummer 1 zoveel groter.

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wom

Wom

Klopt, maar de waardes die Toyota claimt kloppen net zo veel als die van Fiat, VAG, Honda, etc. Overigens laat de lijst enkel benzine aangedreven auto's zien, geen hybride modellen. Op het moment dat hybridetechnologie econimisch rendabel is in een kleine auto zal die vanzelfsprekend ook weer zuiniger zijn natuurlijk. Maar neemt niet weg dat er zeker kleinere alternatieven zijn die net zo zuinig, zo niet zuiniger, zijn als een Prius (of welke andere hybride dan ook).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plague
  • Niet online
In de praktijk rij je met een Polo BM ook 1:20. (ok, 1:25, maar het is diesel dus die hele vergelijking gaat mank). En met een Prius (zeker de derde generatie) haal je gemakkelijk 1:21,5 tot 1:22,5 bij een normale (geen geitenwollensokken) rijstijl. Dat ga je in de praktijk met een Fiat 500 misschien evenaren, maar niet overtreffen. Het lijstje wat je aanhaalt zijn dan ook (wederom) theoretische cijfers, en ik snap niet dat de Prius daar met 89 gr/km (in de praktijk misschien 95-100 gr/km) niet tussen staat. Ofja, dat snap ik eigenlijk wel: dit is een lijstje met kleine kuttige autootjes waar geen mens 40.000 km per jaar mee gaat rijden.

Af en toe verbaas ik mij toch zo over de 'kop-in-het-zand-mentaliteit' van sommigen hier.

Een Prius 3 rijdt in de praktijk 1:22 en stoot daarmee zo'n 95gr/km uit. Komen jullie nou eens met praktijkcijfers van het verbruik van die andere auto's. En dan bedoel ik dus gegevens van minimaal zo'n 50 individuen. Tot die tijd blijven we of theoretische cijfers vergelijken, waarmee de Prius wint, of is de hele discussie over 'de Prius is wel/niet zuiniger' waardeloos, want blijft men de praktijkcijfers van de Prius vergelijken met de theoretische cijfers van die koekblikken.

Een betere vergelijking zou overigens zijn: welke auto zou iemand rijden als hij geen Prius zou rijden en hoeveel scheelt dat in verbruik en uitstoot in de praktijk.

Ik gok overigens dat deze cijfers door niemand hier gepost gaan worden. Of althans niet door de 'Prius haters'. De reden daarvoor kun je zelf wel bedenken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wom

Wom

Plague schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 14:20:
Ofja, dat snap ik eigenlijk wel: dit is een lijstje met kleine kuttige autootjes waar geen mens 40.000 km per jaar mee gaat rijden.
Maar dat staaft toch de mening dat men een Prius koopt omdat men simpelweg niet goedkoper een grotere auto kan rijden en dat de eventuele zuinigheid van een dergelijke auto maar bijzaak is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinobigbird
  • Laatst online: 23:09

Pinobigbird

doesn't share food!

Plague schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 14:20:
[...]
Komen jullie nou eens met praktijkcijfers van het verbruik van die andere auto's. En dan bedoel ik dus gegevens van minimaal zo'n 50 individuen.
[...]
Leef je uit: http://www.spritmonitor.de/en/search.html

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plague
  • Niet online
Wom schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 14:22:
[...]

Maar dat staaft toch de mening dat men een Prius koopt omdat men simpelerweg niet goedkoper een grotere auto kan rijden en dat de eventuele zuinigheid van een dergelijke auto maar bijzaak is.
Voor 25-35K kun je ook prima een Mondeo rijden hoor? Of een Opel Insignia, of een Mazda 6, of een Golf of weet ik veel wat. :)
Men koopt een Prius omdat het een ruimte auto is (enigszins vergelijkbaar met voorgenoemde), maar juist kiest voor een zuinige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wom

Wom

Plague schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 14:26:
[...]

Voor 25-35K kun je ook prima een Mondeo rijden hoor? Of een Opel Insignia, of een Mazda 6, of een Golf of weet ik veel wat. :)
Men koopt een Prius omdat het een ruimte auto is (enigszins vergelijkbaar met voorgenoemde), maar juist kiest voor een zuinige.
Dat zal voor de mensen die hem privé kopen vast en zeker gelden. Maar van de vier mensen die ik ken die (naar tevredenheid overigens) een Prius rijden (allen lease) doen ze dat stuk voor stuk vanwege de bijtelling. Wanneer men privé voor rond de 30k gaat winkelen kunnen andere factoren meespelen. Van de eerder genoemde vier personen weet ik van 2 in ieder geval zeker dat ze dan iets anders kochten. Je kunt dus stellen dat voor een deel van de Priusrijders de bijtelling gewoon een groot onderdeel van de keuze was.

Nu weet ik de landelijke stats niet, maar van de lokale Toyotadealer hier weet ik dat 80% van de Priussen zakelijk dan wel als lease gekocht worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb vorig jaar moeten kiezen tussen een opel insignia of een honda civic hybride en heb inderdaad puur vanwege mijn maandelijkse bijtelling gekozen voor de hybride. Overigens draag ik net iets meer dan de helft af van wat mijn collega met zijn A3 doet en heb véél meer auto (alles overigens als accessoire laten inbouwen want dat tel ik dan ook niet bij). TS kan zeggen wat hij wil maar uiteindelijk scheelt het netto aan het einde van de rit makkelijk zo'n 6000 euro. Simpel verhaal lijkt mij.

Met betrekking tot de zuinigheid van de auto kan ik melden dat ik op de autobahn de 1:10 nog niet haal, laat staan betere resultaten. In de stad daarentegen is het een fantastisch ding maar dat geld lijkt mij voor alle automaten met een start-stop systeem.

Ach ja uiteindelijk hebben we allemaal vooroordelen over BMW, Volvo, Audi en VW rijders en de conclusie is dat zoals met veel vooroordelen deze vaak stiekem toch wel waar blijken te zijn... inclusief hybride rijders dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plague
  • Niet online
Polo BlueMotion (diesel):
Count: 66
Min: 3.52
Avg: 4.49
Max: 5.61

Fiat 500 1.2 (TwinAir staat nog niet in de lijst)
Count: 48
Min: 5.21
Avg: 6.30
Max: 8.72

Smart ForTwo Coupe Benzine/Diesel
Count: 66 / 24
Min: 5.34 / 3.26
Avg: 6.15 / 4.34
Max: 7.66 / 5.05

Nissan Pixo 1.0
Count: 13
Min: 3.74
Avg: 5.12
Max: 5.72

Suzuki Alto
Count: 37
Min: 4.40
Avg: 5.27
Max: 7.20

En dan nu... tromgeroffel...

Toyota Prius 3
Count: 118
Min: 3.48
Avg: 5.08
Max: 6.52

Wordt dus alleen door een diesel verslagen, wat niet zo gek is doordat er meer energie in een liter diesel zit.

Goed, zullen we de discussie voortzetten op basis van feiten? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monkel
  • Laatst online: 22:28
Plague schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 14:26:
[...]

Toen ik een nieuwe lease-auto ging uitzoeken, kwam er al gauw uit dat ik in de 20-25% categorie ongeveer een auto van rond de 22.000eu kon leasen. Toen was de keuze voor prius snel gemaakt. Zelfs de laatste tijd zit ik nog te kijken of ik niet kleiner kan rijden, want het is belachelijk veel auto voor in m'n eentje ... maar als ik weer terug ga naar een mitsubishi colt ofzoiets (die ik hiervoor had, fijne auto) ben ik netto 50-80eu goedkoper uit ... Dat heb ik er wel voor over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

www.werkelijkverbruik.nl:

Fiat 500 (3-deurs) 0.9 twin air 85 lounge dualogic start&stop aut (2010)

Norm verbruik 4 l/100 km
Travelcard verbruik 5,9 l/100 km
CO2 fabrieksopgave 92 gr/km
CO2 praktijk 139 gr/km

Toyota Prius (5-deurs) 1.8 full hybrid comfort cvt aut (2010)

Norm verbruik 3,9 l/100 km
Travelcard verbruik 5,8 l/100 km
CO2 fabrieksopgave 89 gr/km
CO2 praktijk 137 gr/km

Oei! Zowel in de fabriekscijfers als in handen van leaserijders met een tankpasje doet de Prius het beter dan de extra-zuinige uitvoering van de Fiat 500.

En voor wie de Prius te groot vindt:

Toyota Auris (5-deurs) 1.8 full hybrid aspiration aut (2010)

Norm verbruik 3,8 l/100 km
Travelcard verbruik 5,7 l/100 km
CO2 fabrieksopgave 89 gr/km
CO2 praktijk 135 gr/km

[ Voor 17% gewijzigd door TwOkkie op 13-10-2010 14:59 ]

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

(dubbel, ik begin te stotteren?)

[ Voor 94% gewijzigd door TwOkkie op 13-10-2010 14:56 . Reden: kan niet deleten ]

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wom

Wom

Duidelijk, maar die 0,1 liter zal toch geen argument zijn om een grotere auto te kiezen? Althans, in dit geval lijkt me dat het verbruik als gelijk mag worden beschouwt. Dan komen zaken als running costs, smaak, rijgedrag etc om de hoek kijken lijkt me.

Overigens lijkt me niet dat de Auris zoveel kleiner is als een Prius? De ruimte op de achterbank bij een Auris biedt zelfs meer hoofdruimte als ik de foldertjes van Toyota mag geloven.

[ Voor 27% gewijzigd door Wom op 13-10-2010 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Okay ik had niet gezeten moeten zeggen maar gereden, qua ruimte zullen ze niet veel voor elkaar onder doen vanwege datzelfde onderstel, maar das hetzelfde als zeggen dat ze allebei vier wielen hebben alleen de audi is wat luxer. Audi is ook een stukje stiller, vaak iets meer vermogen, en toch degelijker. Het geld wat je meer betaalt gaat daadwerkelijk ergens naartoe niet alleen een beetje image.
Heb een vriendin met een golf 6 business edition en een collega met een A3 (met een soortgelijk pakket) en dan vind ik het interieur van de golf vele malen strakker. Daarnaast is de golf achterin ook ruimer en volgens mij kun je voor hetzelfde bedrag ook een snellere golf rijden.

Ook schud de a3 bij 200 km/h echt alle kanten op terwijl zelfs mijn civic hybride dan redelijk stabiel op de weg ligt.. overigens kun je dan met a3 nog wat doortrekken terwijl de civic echt alles geeft wat hij kan. De golf ligt heerlijk strak op de weg en is bij die snelheden ook echt stiller.

Al met al snap ik echt niet waarom die a3 nog verkoopt (a4-5-6) wel, maar de a3 is echt zo'n net niet auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Niet online

Flagg

[...]

Wat een waardeloze aanname weer. Mag ik vragen of je ooit in een Prius hebt gereden? Het is een auto voor mensen die veel rijden (voor hun werk bijvoorbeeld) en daarvoor een comfortabele auto willen hebben die van alle gemakken is voorzien (BT, navi, CC, automaat, electrische/automatische [alles]. Wat jij zegt is hetzelfde als zeggen "Mensen die van lekker eten houden, kopen hun vlees uitsluitend bij de kwaliteitsslager." Nee, tuurlijk niet, ook die kopen hun vlees af en toe gewoon bij de Appie.
Je koopt niet iedere week een andere auto, maar een liefhebber van lekker eten die aan het begin van het jaar moet kiezen waar hij zijn vlees moet gaan halen voor de rest van het jaar zal ws wel de keurslager kiezen ja.
Maar het is jou nooit opgevallen dat mensen die zich niet interesseren voor auto's/autorijden vaak ook niet de beste chauffeurs ter wereld zijn? Ik nam de scenic ff als voorbeeld omdat dat een auto is die aan alle kanten een grijze muis is en niks in zijn voordeel heeft behalve "zo lekker praktisch". Zijn nog wel 20 auto's die ik had kunnen kiezen.

Ik heb overigens nooit in een Prius gereden wel eens in gezeten, en tja tis een auto, maar echt spannend is tie niet. Ik heb wel eens in de Honda Civic hybride gereden, dat was idd best een fijne ruime auto, echt stil was ie niet en echt comfortabel ook niet, maar was zeker niet verkeerd.

[...]

Ik ben blij dat je het zelf ziet ;)
Ik hoop dat je doorhad dat ik die waardeloze vergelijkingen maakte om juist te laten zien dat dat soort vergelijkingen waardeloos zijn?

Wel op blijven letten he? :F

Ik heb overigens geen hekel aan de Prius en ook niet aan hybride rijders in het algemeen (waarom zou je daar heeft alleen de TS last van geloof ik), maar er zitten een paar zeikerds tussen, die alles afdrogen wat geen Prius is omdat die auto zo fantastisch is en alles wat groter, comfortabeler en/of duurder is wordt weggezet als een "te dure auto" ter compensatie.

Ik heb een lease auto die de naam VW Caddy SDI draagt en ik hoop dat ik die nog lang kan rijden, aangezien dat ding mij nog geen 100€ bijtelling kost per maand. Ik ben bang dat de volgende auto een Golf Variant gaat worden en daar zit ik dan echt niet op te wachten en rijd ik dan dus ook geen prive meer in.Ik ga geen 350€ oid per maand betalen, vind ik een Variant simpelweg niet waard, voor dat geld kan ik iets veel leukers rijden prive.

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plague
  • Niet online
Wom schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 15:00:
Duidelijk, maar die 0,1 liter zal toch geen argument zijn om een grotere auto te kiezen? Althans, in dit geval lijkt me dat het verbruik als gelijk mag worden beschouwt. Dan komen zaken als running costs, smaak, rijgedrag etc om de hoek kijken lijkt me.
Jezus, gaan we nu weer een andere 'aanvalspositie' kiezen?
Ja, dat klopt, dan maak je je keuze op basis van andere dingen ja. Dingen als luxe, comfort en ruimte bijvoorbeeld. Ook daar steekt de Prius met vlag en wimpel boven de rest uit.

Smaak? Tja, ik rij puur qua uiterlijk liever (bij wijze van) een Fiat 500 ja, maar op zich heeft het ook wel wat als je nog eens een rit van 1,5 uur kunt maken of op vakantie kunt. Rijgedrag? Als je veel op de weg zit wil je echt niet zo'n stuiterbak als de overige 14%-auto's.
Overigens lijkt me niet dat de Auris zoveel kleiner is als een Prius? De ruimte op de achterbank bij een Auris biedt zelfs meer hoofdruimte als ik de foldertjes van Toyota mag geloven.
Klopt, hij is wat korter en hoger volgens mij. Meer gericht op jonge gezinnen. Megane Scenic-volk. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wom

Wom

Lichtelijk offtopic, maar wat nu als Toyota hun hybride techniek nu eens zou uitvoeren met een moderne benzineverbrander. (Denk TSI, Multi-air.. etc.) dan zou dat toch een nóg zuiniger resultaat moeten behalen. Beetje zelfde idee als Peugeot met hun diesel hybrides, veel vermogen en toch prima verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Plague schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 15:06:
Ja, dat klopt, dan maak je je keuze op basis van andere dingen ja. Dingen als luxe, comfort en ruimte bijvoorbeeld. Ook daar steekt de Prius met vlag en wimpel boven de rest uit.

Smaak? Tja, ik rij puur qua uiterlijk liever (bij wijze van) een Fiat 500 ja, maar op zich heeft het ook wel wat als je nog eens een rit van 1,5 uur kunt maken of op vakantie kunt. Rijgedrag? Als je veel op de weg zit wil je echt niet zo'n stuiterbak als de overige 14%-auto's.
Zo subjectief als de t*ring natuurlijk want ik zou namelijk nog niet dood in een prius gevonden willen worden (luxe en ruim zou ik hem overigens ook nooit noemen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wom

Wom

[...]

[...]

Klopt, hij is wat korter en hoger volgens mij. Meer gericht op jonge gezinnen. Megane Scenic-volk. ;)
Geen idee wat de lieve heer er mee te maken heeft, maar je moet het zeker niet zien als "aanval". Ik haakte in op het argument dat er simpelweg niks kleiners vergelijkbaar of zuiniger was als een Prius omdat dit schijnbaar een groot argument zou zijn voor de aankoop van een Prius. En volgens mij streept 0,1 liter verschil in verbruik dat principe wel weg. Juist dan komen andere argumenten de hoek om kijken, zoals bijv. voordelen die je in de portemonnee voelt als bijtellingen.

Vandaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plague
  • Niet online
Flagg schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 15:05:
Je koopt niet iedere week een andere auto, maar een liefhebber van lekker eten die aan het begin van het jaar moet kiezen waar hij zijn vlees moet gaan halen voor de rest van het jaar zal ws wel de keurslager kiezen ja.
Op zich waar, maar het is gewoon een afweging die je kunt maken: kies ik voor een auto die, bij dezelfde kosten, meer comfort, ruimte en luxe biedt en neem ik het gebrek aan sportiviteit en uitstraling op de koop toe, of ga ik voor sportiviteit en uitstraling, en lever ik dus in op luxe, comfort en ruimte?

Wat doet een autoliefhebber die 40-60K per jaar rijdt? Hoe zwaar weegt de 'liefhebberij' en hoe zwaar weegt het 'comfort' argument als je 3 uur per dag in de auto zit? Ik denk dat die eerder prive nog een 'rag bak' voor erbij neemt.
Maar het is jou nooit opgevallen dat mensen die zich niet interesseren voor auto's/autorijden vaak ook niet de beste chauffeurs ter wereld zijn?
Omgekeerd gaat je vergelijking wel op, maar op deze manier denk ik dat je de plank toch mis slaat. Overigens kan hetzelfde gezegd worden van zogenaamde 'liefhebbers'. Denk aan sjonnies.
Ik nam de scenic ff als voorbeeld omdat dat een auto is die aan alle kanten een grijze muis is en niks in zijn voordeel heeft behalve "zo lekker praktisch". Zijn nog wel 20 auto's die ik had kunnen kiezen.
Dat snap ik. :)
Ik heb overigens nooit in een Prius gereden wel eens in gezeten, en tja tis een auto, maar echt spannend is tie niet. Ik heb wel eens in de Honda Civic hybride gereden, dat was idd best een fijne ruime auto, echt stil was ie niet en echt comfortabel ook niet, maar was zeker niet verkeerd.
Tip: maak gewoon eens een proefrit. :)
Ik hoop dat je doorhad dat ik die waardeloze vergelijkingen maakte om juist te laten zien dat dat soort vergelijkingen waardeloos zijn?

Wel op blijven letten he? :F
Ik was al aan het twijfelen. :) I stand corrected.
[/quote]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Wom schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 15:00:
Ik gaf antwoord op jouw veronderstelling dat kleinere auto's wel zuiniger zullen zijn dan een Prius. Een Prius heeft een hogere aanschafprijs dan een auto uit de 500-klasse en daardoor ook een hogere afschrijving en hogere rentelasten. Onderhoud weet ik niet. Er zitten minder slijtagedelen op een Prius dan bij normale auto's, maar als zo'n 500 echt kaal is uitgevoerd, scheelt dat ook weer dingen die kapot kunnen gaan. Ik denk dat ze elkaar niet zo veel zullen ontlopen. Over de 169.000 kilometer dat mijn Prius gereden heeft, bedragen de onderhoudskosten ongeveer 4,5 cent per kilometer. Er is behalve de voorruit nog nooit iets duurs vervangen. Helaas is dit slechts een individuele waarneming en bestaat www.werkelijkeonderhoudskosten.nl niet. Welke leasemaatschappij publiceert als eerste de onderhoudsstatistieken?

Maar goed, het zijn ook gewoon geen uitwisselbare auto's. Iemand die aan het shoppen is in het Panda-segment zal niet thuiskomen met een Prius. Iemand die iets zoekt in het Golf/Focus/308-segment zal niet thuiskomen met een ultrazuinige 500. De grap is dat voor de laatste groep de Prius dan wel interessant is, want het praktijk(!)verbruik is zelfs iets lager dan die 500 terwijl de auto zelf groter is dan de rest van z'n prijsklasse.
De Auris is vooral flink korter, wat je in de achterbak heel erg goed ziet. Ik vind het moeilijk om interieurmaten op papier te beoordelen, maar een Auris lijkt van binnen toch wat kleiner. Misschien is de achterbank lager, waardoor er meer hoofdruimte is? Bij de facelift van de Prius 2 in 2006 hebben ze ook zo'n truukje uitgehaald waardoor je achterin 2 cm meer hoofdruimte hebt dan de eerste uitvoering.

[ Voor 3% gewijzigd door TwOkkie op 13-10-2010 15:22 ]

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Als je veel op de weg zit wil je echt niet zo'n stuiterbak als de overige 14%-auto's.
Je schreeuwt moord en brand als iemand wat negatiefs over een Prius zegt maar ondertussen doe je er net zo hard aan mee door niet onderbouwd dingen over andere auto's te roepen. Practice what you preach....

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plague
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 15:09:
[...]

Zo subjectief als de t*ring natuurlijk want ik zou namelijk nog niet dood in een prius gevonden willen worden (luxe en ruim zou ik hem overigens ook nooit noemen).
Feit blijft dat je in een Fiat 500 waarschijnlijk eerder dood gevonden wordt na een ongeluk, dus dat zou voor een Prius spreken. ;)

In vergelijking met een auto met dezelfde uitstoot zijn ze zeker wel luxe en ruim. In vergelijking met een 7-Serie, A8 of Rolls Royce idd niet, maar dat is precies mijn punt: de vergelijkingen/parameters worden steeds veranderd van theorie naar praktijk, van zelfde uitstoot naar zelfde prijsklasse, van zelfde formaat naar zelfde 'mooi-heid'.

Zet de parameters nu eens vast, en ga daarmee vergelijken.
- Auto's van hetzelfde formaat: verbruik, luxe, comfort, prijs
- Auto's van dezelfde prijsklasse: formaat, verbruik, luxe, comfort
- Auto's met hetzelfde verbruik/uitstoot: prijs, formaat, luxe, comfort

Ga deze drie vergelijkingen eens maken (in je hoofd of in een reactie, whatever). Ik denk niet dat de Prius er in een van de tests 'slecht' uit komt. Ik denk eerder 'goed', hoewel niet altijd 'beste'.
Gunner schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 15:21:
Je schreeuwt moord en brand als iemand wat negatiefs over een Prius zegt maar ondertussen doe je er net zo hard aan mee door niet onderbouwd dingen over andere auto's te roepen. Practice what you preach....
Nee, er mogen best negatieve dingen over een Prius worden gezegd hoor. Hij is niet heel mooi (de huidige, de vorige was hondslelijk), hij heeft wat korte stoelen (ligt deels aan mijn postuur), achterin moet je geen 2 meter zijn en je moet niet met 5 personen op vakantie willen inclusief koffers.

En mijn uitspraken zijn niet ongefundeerd. Recentelijk in een Fiat 500 gereden, dat is leuk voor in de stad, maar op de snelweg word je daar echt niet vrolijk van. Veel herrie en langs vrachtwagens rijden is iedere keer weer spannend ;) Het zit verder prima, maar om er 1000 km mee op vakantie te gaan... Daarnaast is het algemeen bekend dat kleine autootjes door hun kortere wielbasis, kleinere banden en relatief korte veerweg gewoon meer 'stuiteren' over drempels en hobbels in de weg.

[ Voor 30% gewijzigd door Plague op 13-10-2010 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Niet online

Flagg

Plague schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 15:16:

Tip: maak gewoon eens een proefrit. :)
Was ik eigenlijk wel een keer van plan maar is er nooit van gekomen, maar das meer om te kijken hoe dat nu precies werkt, de techniek vinnik wel grappig.

Maar ik zit in de hele fijne positie dat we geen auto voor het werk nodig hebben, ik rijd die super Caddy als lease gebakje voor weinig, dus die blijft er lekker bij. mijn vriendin werkt nu nog op 15 minuten fietsen van het werk en straks op 5 minuten. Dus prive rijden we misschien eens een keer 15 dkm per jaar.

Wat enkele weken geleden geresulteerd heeft in de aanschaf van een BMW 330ci cabrio (wel uit 2001 hoor) Die heeft alle opties en meer van een "normale" auto van 35.000€ die je nu nieuw koopt, je zit niet meer gebakken aan de dealer qua onderhoud dus nog goedkoper dan een nieuwe Golf. Verzekering is nog geen 900€ all risk per jaar. Je rijdt werkelijk super comfortabel, en die 3 liter straight six klinkt als muziek en doet zo rustig zijn werk en zo soepeltjes, das gewoon genieten. Kan ik wel in een Prius gaan stappen, maar die legt het ongelooflijk af hoor. behalve verbruik, 1:10 is het gemiddelde nu, maar ik tank met een brede grijns op mijn smoel. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Wom schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 15:09:
Lichtelijk offtopic, maar wat nu als Toyota hun hybride techniek nu eens zou uitvoeren met een moderne benzineverbrander. (Denk TSI, Multi-air.. etc.) dan zou dat toch een nóg zuiniger resultaat moeten behalen.
Nou neem je voor het gemak even aan dat Toyota dat niet al lang gedaan heeft?

Wikipedia: Atkinson cycle
Wikipedia: Toyota NZ engine
Wikipedia: Toyota ZR engine

Toyota heeft een hoop gedaan om de motor efficienter te krijgen. Schijnt zo'n 14% te schelen.

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 12:34

EXX

EXtended eXchange

Overigens, een iets heel anders: dieselbrandstof wordt in dit land ook gesubsidieerd, dus de dieselrijders die afgeven op hybrides moeten zich realiseren dat ze aan de pomp net zo goed bevoordeeld worden. Diesel kost als het uit de raffinaderij komt meer dan benzine; het zijn puur de accijnsverschillen die diesel goedkoper maken. Je ziet dan ook dat in een land als de VS diesel duurder is dan benzine. 14% tarief dieselrijders worden dus nog meer bevoordeeld dan 14% hybriderijders.

Alleen in Europa worden veel dieselpersonenwagens gereden. Aangezien Toyota en Honda hun hybride ontwikkeling wereldwijd willen inzetten, is er voor benzine gekozen.

edit:
Ja, ik rij zelf ook een Prius III, privé. Ik wilde een Toyota, automaat en met de efficientie van een diesel ivm meer dan 20.000 km per jaar. Aangezien Toyota geen automaat levert icm een diesel in de Avensis, werd het dus een Prius. De belastingvrijstellingen zijn mooi meegenomen; alleen al aan MRB 1100 euro per jaar.

[ Voor 26% gewijzigd door EXX op 13-10-2010 15:45 ]

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Plague schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 15:24:
- Auto's van hetzelfde formaat: verbruik, luxe, comfort, prijs
- Auto's van dezelfde prijsklasse: formaat, verbruik, luxe, comfort
- Auto's met hetzelfde verbruik/uitstoot: prijs, formaat, luxe, comfort

Ga deze drie vergelijkingen eens maken (in je hoofd of in een reactie, whatever). Ik denk niet dat de Prius er in een van de tests 'slecht' uit komt. Ik denk eerder 'goed', hoewel niet altijd 'beste'.
Luxe en comfort kun je moeilijk objectief meten (het ene navigatiesysteem is echt het andere niet, net zoals interieur, etc.). Maar als je zegt dat de Prius met vlag en wimpel boven de rest uitsteekt, dan is dat natuurlijk klinkklare onzin. Er zijn tegenwoordig namelijk veel meer vergelijkbare en betere modellen op de markt, en op alle bovengenoemde gebieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp

ajhaverkamp

gewoon Arjan

[...]
Nee, er mogen best negatieve dingen over een Prius worden gezegd hoor. Hij is niet heel mooi (de huidige, de vorige was hondslelijk)
Over welk model heb je het nu, de huidige is namelijk al nr 3. Die is van buiten best oke, de tellers in het midden zijn mij nog steeds een grote afknapper. Dat was bv 10 jaar geleden al een reden om de Yaris meteen opzij te schuiven als koopoptie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Veel herrie en langs vrachtwagens rijden is iedere keer weer spannend ;)
Beetje het stigma van het 'kleine ondergemotoriseerde karretje'. Ik vind het allemaal wel meevallen. Kwestie van goed anticiperen en vooruit kijken in het verkeer.
Daarnaast is het algemeen bekend dat kleine autootjes door hun kortere wielbasis, kleinere banden en relatief korte veerweg gewoon meer 'stuiteren' over drempels en hobbels in de weg.
Mijn 14 procent autootje vind ik heerlijk comfortabel rijden :)
achterin moet je geen 2 meter zijn en je moet niet met 5 personen op vakantie willen inclusief koffers.
Het lijkt me sterk dat dat in een Prius wel bijzonder comfortabel is.

[ Voor 19% gewijzigd door Gunner op 13-10-2010 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 15:35:
[...]

Luxe en comfort kun je moeilijk objectief meten (het ene navigatiesysteem is echt het andere niet, net zoals interieur, etc.). Maar als je zegt dat de Prius met vlag en wimpel boven de rest uitsteekt, dan is dat natuurlijk klinkklare onzin. Er zijn tegenwoordig namelijk veel meer vergelijkbare en betere modellen op de markt, en op alle bovengenoemde gebieden.
Op ALLE bovenstaande gebieden? Welke auto is er momenteel dan beter op zowel verbruik, luxe, comfort, prijs, en formaat?

Op deelgebieden weet ik 't wel... luxe, comfort en formaat, mijn avensis 2.0 150pk met CVT automaat. Een heerlijke auto om in te rijden met een supersoepele transmissie en lage toerentallen, ook op hoge snelheid. Alleen da's weer een 25% auto en verliest 't van de prius op prijs en verbruik (ruim).

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 13-10-2010 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plague
  • Niet online
Gunner schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 15:44:
[...]
Beetje het stigma van het 'kleine ondergemotoriseerde karretje'. Ik vind het allemaal wel meevallen. Kwestie van goed anticiperen en vooruit kijken in het verkeer.
Ok, maar dan pas je dus weer de spelregels aan. Als je je rijgedrag (wensen) aanpast is alles mogelijk inderdaad. Maar dat doen we wel vooraf, niet tijdens het spel.
Mijn 14 procent autootje vind ik heerlijk comfortabel rijden :)
Dat is fijn, en ik zal ook niet beweren dat dat niet zo is. Ik vraag alleen of hij net zo comfortabel is overall als een Prius
Het lijkt me sterk dat dat in een Prius wel bijzonder comfortabel is.
Ik had het dus ook over een Prius: dat is inderdaad niet bijzonder comfortabel. :)

Mijn hele punt is: laten we vooraf de spelregels opstellen en dan gaan vergelijken. Niet tijdens het spel de spelregels (punten waarop je vergelijkt) aanpassen.
Verwijderd schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 15:35:
[...]

Luxe en comfort kun je moeilijk objectief meten (het ene navigatiesysteem is echt het andere niet, net zoals interieur, etc.). Maar als je zegt dat de Prius met vlag en wimpel boven de rest uitsteekt, dan is dat natuurlijk klinkklare onzin.
Dat is dus ook precies wat ik zeg: hij zal echt niet overall, van alle auto's waarmee je hem vergelijkt, de beste zijn. Maar binnen bepaalde klasses (verbruik, formaat, prijs) is het alles behalve een slechte auto.
Er zijn tegenwoordig namelijk veel meer vergelijkbare en betere modellen op de markt, en op alle bovengenoemde gebieden.
Welke? En is dat op 1 punt of overall? Vooral dat laatste is interessant en ben ik zeer geinteresseerd in jouw aanbeveling. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gnimmeL_kraD
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
(overleden)
Verwijderd schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 16:07:
[...]

Op ALLE bovenstaande gebieden? Welke auto is er momenteel dan beter op zowel verbruik, luxe, comfort, prijs, en formaat?
Ik denk dat de Honda Civic Hybrid een eind komt. Een volledig Prius met opties is een stuk duurder dan een Civic met alle opties.

Xbox360 gamerprofile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Plague schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 16:07:
Dat is fijn, en ik zal ook niet beweren dat dat niet zo is. Ik vraag alleen of hij net zo comfortabel is overall als een Prius
Dat kan ik niet beoordelen, want ik heb nog nooit in een Prius gereden ;)
Enige wat ik kan beoordelen is het uiterlijk, en dat vind ik niet mooi. Zowel van binnen als buiten, maar smaak is gelukkig persoonlijk :)
Ik had het dus ook over een Prius: dat is inderdaad niet bijzonder comfortabel. :)
Je hebt gelijk. Ik heb het verkeerd gelezen. Excuses daarvoor.

[ Voor 13% gewijzigd door Gunner op 13-10-2010 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gnimmeL_kraD schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 16:08:
[...]

Ik denk dat de Honda Civic Hybrid een eind komt. Een volledig Prius met opties is een stuk duurder dan een Civic met alle opties.
Ik heb in zowel de Prius (2x wintersport) als de Civic (als tijdelijke leasebak gehad) ruime rij-ervaring, en kies dan zonder enige aarzeling voor de Prius.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gnimmeL_kraD
  • Niet online
(overleden)
Verwijderd schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 16:10:
[...]

Ik heb in zowel de Prius (2x wintersport) als de Civic (als tijdelijke leasebak gehad) ruime rij-ervaring, en kies dan zonder enige aarzeling voor de Prius.
Is bij de Prius 3 nu dan eindelijk het stuur in hoogte en lengte verstelbaar? Dat was namelijk één van de afknappers van de Prius 2 destijds, ik pas er simpelweg niet in en zit dan met mijn benen tegen het stuur aan. Verder reden ze zowat identiek en heeft de Honda als voordeel dat je een normaal dashboard hebt.

Xbox360 gamerprofile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gnimmeL_kraD schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 16:28:
[...]

Is bij de Prius 3 nu dan eindelijk het stuur in hoogte en lengte verstelbaar? Dat was namelijk één van de afknappers van de Prius 2 destijds, ik pas er simpelweg niet in en zit dan met mijn benen tegen het stuur aan. Verder reden ze zowat identiek en heeft de Honda als voordeel dat je een normaal dashboard hebt.
Dat weet ik eigenlijk niet; ik heb het niet hoeven verstellen (zelfde postuur als de normale bestuurder van de auto). Wel weet ik dat ik bij de Honda telkens met de pook van de handrem in m'n knie zat en dat heel vervelend vond. Tevens vond ik de Prius vlotter aanvoelen en minder luidruchtig dan de Honda. Ook het feit dat je in files hele stukken electrisch kan rijden vond ik een voordeeltje van de Prius; bij de honda heb je telkens dat schokje als de motor weer gestart wordt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

gnimmeL_kraD schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 16:28:
[...]

Is bij de Prius 3 nu dan eindelijk het stuur in hoogte en lengte verstelbaar?
Ja

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• Juicie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-09 17:27
Ik zit met een probleem, ik ben aan het kijken voor een Citroen DS3 met 14% bijtelling. Deze wordt standaard geleverd met 16inch wieldoppen. Nu zou ik graag 16inch of 17inch lichtmetaal er onder laten leggen bij de dealer. Maar hij heeft type goedkeuring voor 95gram CO2 op de speciale 16 energy-saver banden.

Nu heb ik de volgende reacties ontvangen van de verschillende partijen die ik hierover gevraagd heb.

Dealer:
Geen probleem, er zal/kan niet gecontroleerd worden

Leas maatschappij:
Geen probleem, het is een gewetenskwestie; vraag toestemming aan je werkgever

Werkgever:
Opties zijn geen probleem zolang het toegestaan is door de belastingdienst. Eventuele boetes achteraf worden door gerekend naar de werknemer

Belastingdienst:
De werkgever moet bij een mogelijke controle aan kunnen tonen dat de auto voldoet aan de 95 Gram CO2 norm

Nu werd mij niet duidelijk hoe dit aantonen zou moeten gebeuren. Wordt er een CO2 meting gedaan, is kentekenbewijs genoeg, fabrieksspecificaties,...

Hebben jullie nog nuttige informatie? Wat zouden jullie doen? Een Mito met 14% bijtelling kun je gewoon af fabriek met 18inch lichtmetaal bestellen.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:10
Gewoon bestellen met lichtmetaal. De dealer heeft gelijk. De enige controle op uitstoot is bij de APK, en die vindt pas na 4 jaar plaats, en die testen ook niet eens de CO2 uitstoot.
Willen ze dat controleren bij een verkeerscontrole, dan zullen ze je auto moeten verslepen naar een testlab, aangezien je onder normale omstandigheden zelfs met die energysaver banden in de praktijk niet aan de 95g/km norm komt. Zie jij dat al gebeuren? Ik niet eigenlijk.

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:05

MBV

Ik heb dezelfde auto besteld, met de 16" lichtmetalen velgen als optie. De minimale extra luchtweerstand van (open) lichtmetalen velgen t.o.v. (dichte) stalen velgen met velgdoppen heb ik geen gewetensbezwaren bij. De bandenmaat van lichtmetaal is precies hetzelfde, dus geen probleem toch?

• Juicie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-09 17:27
Ik heb met 17" ook geen gewetenskwestie. Zou het wel vervelend vinden als ik straks een boete krijg van duizenden euro's.

• MBV

MBV

Die zijn wel breder, dus dat ga je merken in brandstofverbruik en kosten van banden. Als ik leasemaatschappij was zou ik je een forse maandelijkse 'boete' geven daarvoor :)

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-09 09:10

Wok

Dakloos...

MBV schreef op donderdag 16 december 2010 @ 17:39:
Als ik leasemaatschappij was zou ik je een forse maandelijkse 'boete' geven daarvoor :)
Dat gebeurt ook al ;) Stel maar eens een auto samen op directlease.nl (of vergelijkbare site) en selecteer dan als laatste nog even een maatje grotere wielen bij de opties: het termijnbedrag schiet dan meteen flink omhoog :P

(bij mijn leasert was het verschil tussen 16" lichtmetaal (standaard) en 17" lichtmetaal ook meteen €30 per maand ex. BTW :X terwijl de optie zelf een meerprijs van maar €295 had 8)7 )

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• B0MBACI
  • Niet online

B0MBACI

Ben© Tweaker

Juicie schreef op donderdag 16 december 2010 @ 15:59:
Ik zit met een probleem, ik ben aan het kijken voor een Citroen DS3 met 14% bijtelling. Deze wordt standaard geleverd met 16inch wieldoppen. Nu zou ik graag 16inch of 17inch lichtmetaal er onder laten leggen bij de dealer. Maar hij heeft type goedkeuring voor 95gram CO2 op de speciale 16 energy-saver banden.

Nu heb ik de volgende reacties ontvangen van de verschillende partijen die ik hierover gevraagd heb.

Dealer:
Geen probleem, er zal/kan niet gecontroleerd worden

Leas maatschappij:
Geen probleem, het is een gewetenskwestie; vraag toestemming aan je werkgever

Werkgever:
Opties zijn geen probleem zolang het toegestaan is door de belastingdienst. Eventuele boetes achteraf worden door gerekend naar de werknemer

Belastingdienst:
De werkgever moet bij een mogelijke controle aan kunnen tonen dat de auto voldoet aan de 95 Gram CO2 norm

Nu werd mij niet duidelijk hoe dit aantonen zou moeten gebeuren. Wordt er een CO2 meting gedaan, is kentekenbewijs genoeg, fabrieksspecificaties,...

Hebben jullie nog nuttige informatie? Wat zouden jullie doen? Een Mito met 14% bijtelling kun je gewoon af fabriek met 18inch lichtmetaal bestellen.
Ik zou van de dealer een schriftelijke bevestiging vragen met een regel dat bij een boete of andere financiele gevolgen de dealer aansprakelijk zal zijn.

• Mini Poeper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-12-2024
Ik zie de Prius als de neo-Trabant van communistisch Nederland.
Kort door de bocht genomen vind ik een Prius voor geiten-wollen-sokken-dragers of hypocrieten.
Dezelfde figuren die je met een vingertje nawijzen als je harder dan toegestane snelheid voorbij komt rijden. Sterker nog; ook in Duitsland buiten de bebouwde kom, terwijl je daar 100 km/h mag! Overigens zie je ze in Dld niet (zoveel) rijden.

Een auto koop ik deels rationeel maar een nog grotere deel emotioneel. Privé kopen en elke zakelijke kilometer wegschrijven en elke kilometer genieten. :P

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

B0MBACI schreef op donderdag 16 december 2010 @ 17:56:
[...]

Ik zou van de dealer een schriftelijke bevestiging vragen met een regel dat bij een boete of andere financiele gevolgen de dealer aansprakelijk zal zijn.
Die krijg je echt niet. De dealer zou gek zijn. Dat is helemaal zijn verantwoordelijkheid niet.

• MBV

MBV

Dan doe je toch net als ik: 16" lichtmetaal, ziet er fatsoenlijk uit met dezelfde bandenmaat. Kans dat ze daarover moeilijk gaan doen lijkt me vrij klein.

En als optie bij leaseplandirect en directlease heb ik de 17" velgen niet gezien bij de 14% DS3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Mini Poeper schreef op donderdag 16 december 2010 @ 18:10:
Kort door de bocht genomen vind ik een Prius voor geiten-wollen-sokken-dragers of hypocrieten.
Dezelfde figuren die je met een vingertje nawijzen als je harder dan toegestane snelheid voorbij komt rijden. Sterker nog; ook in Duitsland buiten de bebouwde kom, terwijl je daar 100 km/h mag! Overigens zie je ze in Dld niet (zoveel) rijden.
Tsjonge jonge, zoveel nonsens in een paar zinnen, hoe krijg je het voor elkaar. 8)7

Even de punten nalopen:

1: Prius in de garage staan: Check
2: Communist: eeeh, nee, niet bepaald, heb met hele leven al altijd rechts gestemd.
3: Geiten-wollen-sokken: wasda?
4: Vingertje nawijzen aan snelle jongens: nou, zolang ik er geen last van heb doen ze maar.
5: Geen 100 rijden buiten de Duitse bebouwde kom: Dat heeft niks met Prius, maar alles met Nederlanders die de regels niet kennen, te maken. Ik zit me ook regelmatig te ergeren aan met 80 sukkelende Nederlanders op de Duitse buitenwegen. En weet je wat, die rijden allerlei verschillende merken en type auto's.
6: Prius rijdt niet zoveel rond in Duitsland: Check. Het belastingregime is daar eenmaal anders.

O ja, tot slot, ik rij géén lease.

[ Voor 37% gewijzigd door EXX op 20-12-2010 00:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

Mini Poeper schreef op donderdag 16 december 2010 @ 18:10:

Een auto koop ik deels rationeel maar een nog grotere deel emotioneel. Privé kopen en elke zakelijke kilometer wegschrijven en elke kilometer genieten. :P
Iedereen zou je na moeten wijzen als je je niet aan de wet houd, is schandalig dat mensen dat normaal vinden om de wet te overtreden en het nog raar vinden dat andere je dan nawijzen. Zeker die lui die altijd bewust te hardrijden, zouden kastje in de auto moeten krijgen en bij elke keer dat ze een bepaalde tijd te hardrijden automatisch een bekeur thuis krijgen die langzaam oploopt en afgestemd in op de inkomsten van die persoon. Bekeuringen zijn lachertje voor veel mensen met grote bak want die hebben vaak ook hoog inkomen, bedragen van de boetes is voor die mensen geen stok achter de deur om het niet meer te doen.

En verder denk ik dat je jaloers bent op onze 14% rijders. :P Ik rij ook een zuinig auto, dan wel niet lease maar gewoon nieuw gekocht, en ja ik heb het gedaan om het geld, dat is ook de hele principe van de korting die ze geven om mensen te motiveren om een auto te kopen die weinig uitstoot heeft. Daarvoor zijn al die subsidie voor, mensen die anders het niet zouden doen over de streep te trekken en mensen die niet willen veranderen te laten betalen voor het vervuilen wat ze doen en extra boete dat ze niet willen overstappen, demotivatie dus. En dat werkt prima, al jaren lang bij heel veel verschillende zaken, CV, dubbelglas, zonnepanelen, PC(ja ook die is in de jaren 90 gesubsidieerde :) ), etc, etc. bewezen strategie en met de gebruikelijk tegenstanders die niet willen veranderen en jaloers zijn. :P :D

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
Mini poeper is blijkbaar een liefhebben van de Mini, dat vermoedde zijn nick al en ook zien aan andere posts.

/generaliseringen alert :)
Nou zou dat mij helemaal niet interesseren, maar laat ik nou net de afgelopen paar maanden geconstateerd hebben dat Mini rijders tot de meest agressieve weggebruikers horen. Opduwen en te weinig afstand houden, gaten onmiddelijk dichtrijden en overmatig accelereren tot illegale snelheden als ze een stukje vrij asfalt voor de neus hebben, veroorzakers van harmonicaeffect op de linkerstrook enzovoorts.

Duidelijke emo-rijders, die waarschijnlijk heel trots aan collega's en vrienden de laatste CJIB post vermelden.

Wat mij betreft kan er niet snel genoeg een progressieve boeteregeling komen, tot loonbeslag aan toe. (misschien het CJIB onderdeel maken van de belastingdienst?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-09 22:49
joopv schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 18:17:

Wat mij betreft kan er niet snel genoeg een progressieve boeteregeling komen, tot loonbeslag aan toe. (misschien het CJIB onderdeel maken van de belastingdienst?)
Snelheidsboetes zijn al progressief, de prijs van 50 km/h te hard is meer dan 5x 10 km/h te hard :)
Wat betreft loonbeslag, CJIB heeft gewoon toegang tot deurwaarders en kan dus overal beslag op leggen. Een stapje verder, bij onbetaalde boetes kan men de overtreder zelfs laten gijzelen. Maar natuurlijk zijn al deze maatregelen alleen maar nodig als iemand niet gewoon betaalt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Angel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:48

Dark Angel

Corvette LS Power

Bij ons op het werk zijn het gelopen jaar heel veel hybride autos bij gekomen als lease auto.
Onze werkgever heeft in onze voorwaarde gezet dat als je en lease auto neemt van 14% en 10K duurder mag leasen dan dat je een normale auto zou kiezen.

Nu heb ik een bedrijfs prius die ik bijna altijd kan pakken wanneer ik hem nodig heb.
Valt me wel op dat hij altijd op rond de 1:11 staat. erg zuinig wordt er niet mee gereden.
Dit zal het bedrijf nog wel een keer gaan merken in de benzine kosten van de auto.

Wat ik zelf wel zou willen weten hoeveel mensen er in nederland met prive geld een Prius hebben gekocht. Dat zijn in mijn ogen wel mensen die echt om het milieu geven of een voorbeeld willen stellen.

Zelf rij in in een auto die 1:5 rijd mij zal het milieu nooit mee tellen voor de aanschaf van een auto.
Daar gaat het rijden toch altijd voor in de keuze.

@Cid Highwind
Voor mijn werk rij ik ook regelmatig in een Aygo van Rottedam naar Parijs. Opzich wel te doen.
Maar 120 a 130 op de snelweg dan maakt hij echt te veel herrie. En inhalen is ook niet echt een geweldige optie op de snel weg.

[ Voor 12% gewijzigd door Dark Angel op 13-01-2011 14:09 ]

|D3 Battletag: <SG>DarkAngelnl#2829| WOT DarkAngelnl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Dark Angel schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 14:04:
Nu heb ik een bedrijfs prius die ik altijd kan pakken wanneer ik hem nodig heb.
Valt me wel op dat hij altijd op rond de 1:11 staat. erg zuinig wordt er niet mee gereden.
:o Hoe krijgen ze het voor elkaar... :/

Die auto moet wel flink mishandeld worden (voor zover dat dat gaat bij een Prius gezien de grootscheepse automatisering en motormanagement systemen).

Ik zit met mijn Prius III rond de 1:20 en zelfs bij flink doorrijden gaat ie niet onder de 1:17.
Wat ik zelf wel zou willen weten hoeveel mensen er in nederland met prive geld een Prius hebben gekocht.
Ikzelf dus, en in mijn omgeving ken ik er nog 2. Verder ook nog iemand met een hybride Auris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Angel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:48

Dark Angel

Corvette LS Power

EXX schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 14:10:
[...]

:o Hoe krijgen ze het voor elkaar... :/

Die auto moet wel flink mishandeld worden (voor zover dat dat gaat bij een Prius gezien de grootscheepse automatisering en motormanagement systemen).

Ik zit met mijn Prius III rond de 1:20 en zelfs bij flink doorrijden gaat ie niet onder de 1:17.

[...]
Ikzelf dus, en in mijn omgeving ken ik er nog 2. Verder ook nog iemand met een hybride Auris.
Mmm 1:17 zie ik zelf nooit op de boordcomputer zit ook altijd beetje rond de 1:11 1:12 soms ook minder. Maar dat is ook veel in de stadrijden of flink hard door stampen op de autobahn 170+
Gaat om de Prius II

|D3 Battletag: <SG>DarkAngelnl#2829| WOT DarkAngelnl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

170+, dat is toch boven de kruissnelheid? Nogal logisch dat je verbruik dan hoog ligt, in de stad moet hij dan de accu opladen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Meh... alleen bij het acceleren kan ie wat meer verbruiken, dus als je constant in power mode accelereert... tja..

Op de autobahn had ik een lange tijd op 180km/h gereden op 5,5l/100km volgens boordcomputer. Gewoon snelheid verkrijgen en dan houden.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Dark Angel schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 14:48:
[...]

Mmm 1:17 zie ik zelf nooit op de boordcomputer zit ook altijd beetje rond de 1:11 1:12 soms ook minder. Maar dat is ook veel in de stadrijden of flink hard door stampen op de autobahn 170+
Gaat om de Prius II
170+ bij een Prius II is tegen de topsnelheid. Ja duh, dan verbruikt de auto veel, nogal wiedes. De Avensis diesel die ik tussen 2003 en 2008 gereden heb, verbruikte bij 170 en hoger ook 1:11, terwijl die bij 120 1:17 reed.

Ik heb 1 jaar met een Prius II gereden, ben daarmee helemaal naar Brindisi (en terug) gekachelt en had over het gehele jaar een doorsee verbruik van 1:19. Op de Autobahn reed ik daar rond de 130 mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Hier ook een privé-rijder van een tweedehands Prius uit 2006. Gekocht (ex-lease) met 147k op de teller en inmiddels op 175k, zonder problemen met een gemiddeld verbruik van 5.4 (1 op 18 punt nogwat) tot nu toe.

Als je verbruik slechter is dan 1 op 15 is er echt wat aan de hand. Dat is een verbruik dat hoort bij een "sportieve" (ahum) rijstijl waarbij je op de linkerbaan volgas van bumper naar bumper scheurt. De enige verklaring voor een hoger verbruik kan zijn dat er voornamelijk zeer korte ritten mee gereden worden waardoor de temperatuur niet in z'n zuinigste werkgebied komt. Juist in stadsverkeer zou die heel erg zuinig moeten zijn, zelfs als je ieder straatje als een uitdaging ziet om een snelle tijd neer te zetten. 1 op 11 a 12 is echt bizar en prikkelt mijn nieuwsgierigheid. Hoe krijg je het voor elkaar? Dat is ongeveer het verbruik bij 170 constant. Als je al af en toe minder hard rijdt, daalt het verbruik drastisch.

En waarom ik dit als particulier gekocht heb? Heerlijke automaat, prima comfort, zeer degelijk en betrouwbaar (Japanse assemblage helpt daar ook bij) en gewoon een flink grote auto voor de prijs van een nieuwe Alto/Aygo/C1 maar dan met een lager verbruik en veel meer auto voor je geld. Allemaal prima argumenten, maar het hoofdargument: De THSD-aandrijving is echt iets nieuws in autoland. Toen ik leerde hoe dat werkt en wat daarmee bereikt is, moest en zou ik zo'n ding hebben. Als het dan ook nog eens blijkt dat het onder de streep goedkoper rijdt dan de Golf TDi uit '97 die ik hiervoor had, terwijl het een grotere auto is met ABS, Airco, CC en een goed werkende automaat, dan ben ik toch wel gek als ik wat anders zou kopen of zou blijven afzien in die ouderwetse lawaaiige diesel zonder alle hedendaagse luxes?

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Tsja, als je hele einden gaat doorstampen met 170+ km/u heb je weinig aan zo'n Prius, dan kun je beter een 1.6 turbodiesel gaan rijden ofzo. Die Prius zou het juist goed moeten doen in stadsverkeer gemengd met lange einden (beetje wat een vertegenwoordiger doet binnen Nederland). Als je dan netjes zo'n 120-130km/u max rijdt op de autosnelweg en snapt dat je met maximaal remmen erg weinig kinetische energie terugwint, kom je een heel eind richting 1:20 ja :)

Het probleem met de Prius is dat je een specifieke rijstijl aan moet leren om hem zuinig te rijden. Een rijstijl die overigens in alle auto's zuinig is: vooruitkijken, op de motor afremmen, enzovoorts...

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-09 06:41

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

joopv schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 18:17:

/generaliseringen alert :)
Nou zou dat mij helemaal niet interesseren, maar laat ik nou net de afgelopen paar maanden geconstateerd hebben dat Mini rijders tot de meest agressieve weggebruikers horen. Opduwen en te weinig afstand houden, gaten onmiddelijk dichtrijden en overmatig accelereren tot illegale snelheden als ze een stukje vrij asfalt voor de neus hebben, veroorzakers van harmonicaeffect op de linkerstrook enzovoorts.
Om toch even lichtelijk off topic te reageren op je post, iets dat me bij Prius rijders veelal omgekeerd opvalt:
Opduwen en weinig afstand houden zijn in veel gevallen tekenen van een onnodig linksrijder die er voor zit. Mensen die een gat van enkele honderden meters tussen twee vrachtauto's bijvoorbeeld weigeren te vullen.
Met het dichtrijden van gaten is m.i. niets mis. Sterker nog, dat is juist bevorderlijk voor de doorstroming. De aversie hiertegen valt in de zelfde misplaatste categorie als het als asociaal betitelen van mensen die bij een rits-positie doorrijden tot het eind van de te ritsen strook om daar pas in te voegen (zie de reclame van een aantal jaren terug (postbus 51?) er maar op terug: "nee wacht.... dooorrijden tot het eind van de strook en nu pas ritsen"

Verder ben ik benieuwd naar je definitie van 'overmatig accelereren'.

Overigens ben ik zelf geen Mini rijder (die dingen zijn veel te ... mini), maar een Toyota rijder. Avensis welteverstaan (Prius vind ik ronduit lelijk).

Volledig ontopic:
T is dat ik nog 2,5 jaar met mn huidige auto moet, maar de nieuwe Lexus CT 200h lijkt me toch wel erg interessant. Eindelijk een hybride / 14% auto die er nog leuk uit ziet ook. Dat vind ik trouwens ook van de Lexus RX 450h, maar die is nogal wat boven budget.

Het is wachten op de Golf, Passat en BMW hybrides voordat die auto's echt zullen doorbreken. Ik voorspel op dat moment gelijk een forse teruggang in het aantal aangeschafte Priussen en Insights.

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

AllSeeyinEye schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 15:45:
[...]

Om toch even lichtelijk off topic te reageren op je post, iets dat me bij Prius rijders veelal omgekeerd opvalt:
Opduwen en weinig afstand houden zijn in veel gevallen tekenen van een onnodig linksrijder die er voor zit.
Wat heet onnodig linksrijden. Meer dan 1 wagenlengte afstand houden tot je voorganger?
Mensen die een gat van enkele honderden meters tussen twee vrachtauto's bijvoorbeeld weigeren te vullen.
Dat is idd onnodig links rijden, mede veroorzaakt doordat mensen die wel naar rechts gaan, er vervolgens niet meer tussen gelaten worden bij het naderen van de volgende vrachtwagen.
Met het dichtrijden van gaten is m.i. niets mis. Sterker nog, dat is juist bevorderlijk voor de doorstroming.
Jij hebt duidelijk nog nooit in een kettingbotsing gezeten. Dat komt precies hierdoor!
Het is wachten op de Golf, Passat en BMW hybrides voordat die auto's echt zullen doorbreken. Ik voorspel op dat moment gelijk een forse teruggang in het aantal aangeschafte Priussen en Insights.
Alleen hebben VW en BMW een forse achterstand op dit gebied, dus het zal nog wel even duren voordat ze met een behoorlijke hybride zullen komen. Van de met veel bombarie aangekondigde Golf Diesel Hybride heb ik al lang niets meer gehoord; het lijkt een stille dood te sterven. Als er al een hybride wordt geproduceerd, zijn het zwakke hybrides, die niet alleen op de e-motor kunnen lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
On topic: reagerend op de topic start (ik heb hiet alle pagina's gelezen), maar er zijn genoeg mensen die zich totaal niet interesseren voor auto's en prestaties etc, die willen gewoon goedkoop rijden. En rijden er vervolgens gewoon normaal mee. Dus dan is het belastingstelsel effectief. Helaas zijn er genoeg mensen die met de eco modellen vervolgens enorm inefficient rijden, maar daarbij kun je stellen dat ze dat ook wel zouden doen met een normale of minder zuinige auto, gewoon lomp volk.

Ik lees hierboven de vraag over hoeveel mensen nieuw een Prius hebben gekocht. Er zijn wel veel mensen die een zuinig klein autootje nieuw kopen, maar auto's van 40K en hoger worden sowieso weinig particulier gekocht. Meeste mensen die zoiets kunnen betalen hebben al een leasebak onder hun kont. Daarom is de automarkt ook verstoord door de leasemarkt.
AllSeeyinEye schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 15:45:
Die Duitsers met hun geweldige 'voorsprong door techniek' lopen anders flink achter, het is inderdaad wachten. En dan nog kijken wat er uit komt. De Prius maakt het al weer 10 jaar waar.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
Dark Angel schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 14:48:
[...]Mmm 1:17 zie ik zelf nooit op de boordcomputer zit ook altijd beetje rond de 1:11 1:12 soms ook minder. Maar dat is ook veel in de stadrijden of flink hard door stampen op de autobahn 170+
Gaat om de Prius II
Van de 800 priusrijders die hun gebruik registreren op spritmonitor.de heeft de slechtste een verbruik van 6,88L/100km (1:14,5).
Als jouw waarneming waarachtig en correct is (wat ik een beetje betwijfel) dan vraag ik me af hoe je zo'n afwijkend verbruik kunt realiseren met die auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Ik denk dat daar 2 mogelijkheden voor zijn: korte ritjes waarbij de auto volop aan het stoken is om warm te worden. Als je dan je gemiddelde niet op 0 zet voor je wegrijdt, zal je idd een slecht verbruik zien. En het topgear-circuit met Stig achter het stuur is de andere mogelijkheid ;)

Is spritmonitor.de niet sowieso een site voor mensen die op z'n minst een klein beetje op hun verbruik letten? Daarnaast zullen in Duitsland maar weinig mensen een Prius kopen om plankgas te rijden op de autobahn: dan koop je wel iets snellers.

[ Voor 8% gewijzigd door MBV op 13-01-2011 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp

ajhaverkamp

gewoon Arjan

!null schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 16:19:
Er zijn wel veel mensen die een zuinig klein autootje nieuw kopen, maar auto's van 40K en hoger worden sowieso weinig particulier gekocht. Meeste mensen die zoiets kunnen betalen hebben al een leasebak onder hun kont.
Beetje rare logica. Ik kan prima prive een auto van 40K kopen, echter heeft mijn werkgever (overheid) geen lease-auto's. Denk jij dat iedereen die werkt zomaar een lease-auto krijgt?

@MBV: Toen ik verleden jaar zo'n 3000 km door Duitsland tufte, heb ik welgeteld 5x een Prius gezien, 3 daarvan waren taxi's in Berlijn. Van mijn eigen auto (Lupo 3L) heb ik er 3 gezien, waarvan 1 in het Autostadt museum in Wolfsburg.
NL = Prius land (in Europa)

[ Voor 20% gewijzigd door ajhaverkamp op 13-01-2011 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Grrrrrene schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 15:38:
Tsja, als je hele einden gaat doorstampen met 170+ km/u heb je weinig aan zo'n Prius, dan kun je beter een 1.6 turbodiesel gaan rijden ofzo.
Waarom? Zo denderend rijdt een 1.6 turbodiesel nou ook weer niet. Alleen zal de top wat hoger zijn, maar als je 180 hard genoeg vindt, doet een Prius het prima op die snelheden. En als je een keertje moet afremmen voor langzamer verkeer is je accu ook weer lekker vol zodat je er weer vlot voorbij kan.

Van het gecombineerd vermogen van 136 pk komt 36 pk rechtstreeks uit de accu. De topsnelheid is daarom bewust begrensd op een snelheid die met de overige 100 pk is vol te houden, maar de auto trekt wel op met 136 pk en ook op die hoge snelheden werkt de accu nog mee om variaties in de vermogensvraag op te vangen. Ik zie het voordeel van een turbodiesel hier niet zo.

Je kan hooguit zeggen dat een Audi A6 of BMW 5-serie wat fijner cruisen bij 180 omdat die daar kwa motor en onderstel nog een hoop reserve hebben, maar dat zijn toch auto's uit een andere klasse.
Het probleem met de Prius is dat je een specifieke rijstijl aan moet leren om hem zuinig te rijden. Een rijstijl die overigens in alle auto's zuinig is: vooruitkijken, op de motor afremmen, enzovoorts...
Het leuke van de Prius daarintegen is dat je helemaal niet je best hoeft te doen om zuinig te rijden. Dat doet de auto al voor je. Vergeet al die tips van het nieuwe rijden maar, da's allemaal niet nodig. Alleen de mate van vooruitkijken en je snelheidswensen bepalen hoe dicht je bij de fabrieksopgaaf zal komen. Je suggereert nu dat je met een Prius ook gemakkelijk minder zuinig dan andere auto's kunt rijden, maar juist dat is een kunst.
MBV schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 17:04:
En het topgear-circuit met Stig achter het stuur is de andere mogelijkheid ;)
Dat is waar. Daar haalden ze 1 op 6. Hoe? Door volgas op te trekken en pas echt op het allerlaatste moment te remmen, zoals alleen een coureur dat kan inschatten. Dus ook vol in de ABS, en dan rem je puur op de schijven en doet ie niet aan regeneratie. Bij volgas (dus echt voet op de plank) zal de auto wat meer prioriteit geven aan het genereren van vermogen en mogelijk een iets te rijk (en dus minder zuinig) mengsel inspuiten. Daarnaast zal er zoveel mogelijk stroom uit de accu getrokken worden, want de bestuurder wil immers alles op alles zetten. Binnen de korste keren zal de accu onder z'n threshold komen waarbij er ten koste van wat meerverbruik de accu bijgeladen moet worden, zodat de motor waar mogelijk meer vermogen zal leveren dan de bestuurder vraagt. Dus zelfs op de punten waar de coureur lost, zal het verbruik hoger zijn dan normaal, want hoe leger de accu, hoe meer prioriteit het opladen krijgt. Maar uiteindelijk rij je de rondjes met een auto die min of meer in een soort noodloop is gekomen waarbij die niet zijn volle vermogen beschikbaar heeft. Dit maakt een Prius duidelijk minder geschikt voor op het circuit, dat is hiermee wel aangetoond. Maar is ie daarom ook minder geschikt voor de openbare weg? Ik moet nog meemaken dat iemand het in het dagelijks verkeer altijd vol kan optrekken totdat ofwel de maximum snelheid ofwel het laatst haalbare rempunt voor de volgende bocht bereikt is.

Dat de BMW daarachter slechts een marginaal beter verbruik had, is niet zo heel vreemd. Die heeft zelden volgas hoeven geven en kon ook vast wat relaxter de bochten door vanwege z'n betere wegligging.

Ik zou de test graag een keer overdoen. Zet iemand achter het stuur die een Prius wel in z'n optimale werkgebied weet te houden, maar nog steeds wel zo snel mogelijk. Ik denk dan aan een streeftijd die maar een paar % trager is dan wat ze nu voor elkaar kregen, maar waarbij nog wel regeneratief geremd wordt en waar zo wordt opgetrokken dat de accu gemiddeld rond de 55 tot 65% lading blijft houden. En dan gaan we eens kijken wie het verste komt op een gelijke tank.
Is spritmonitor.de niet sowieso een site voor mensen die op z'n minst een klein beetje op hun verbruik letten?
True. Als je wil weten wat auto's verbruiken in handen van leaserijders waarvan een deel waarschijnlijk totaal niet op z'n verbruik let, dan moet je kijken op www.werkelijkverbruik.nl. En raad eens wie daar het zuinigst is? Niet de Fiat 500 Twin Air. Niet de Suzukie Alto of de Fiat Panda. Nee, de Auris Full Hybrid en de Prius zijn veruit het zuinigste. En echt niet omdat al die bestuurders zo hun best doen.

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-09 06:41

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

@!null
Het gaat mij hierin niet om de techniek, maar om het beroerde uiterlijk van bijna alle huidige 14% auto's... De Duitse merken ontwikkelen de hybride motoren om in de reguliere modellen te hangen.

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

@Twokkie: die topgear-test was ook niet al te serieus bedoelt, meer om al die 'groene' mensen te bashen. En ze hebben later ook gezegd dat snelle auto's die voluit gaan, iets van 1:2 rijden (impreza's enzo).

En die test: 5,88l/100km vind ik nog best netjes, als een erg nette rijder 5l/100km haalt. Als je dus als een lompe leaserijder rijdt, haal je er 7l/100km mee, 1:15 dus aangenomen dat de ongeveer helft normaal rijdt, en de helft als een lompe leaserijder.

* MBV blijkt netjes te rijden, zit op 7l/100km terwijl travelcard-verbruik op 7,6l/100km zit *O* Dat is tenminste wat de boardcomputer zegt. En de 14% DS3 die ik heb besteld heeft dezelfde werkelijke CO2-uitstoot als een prius, dus ook wat dat betreft hoef ik me niet schuldig te voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
TwOkkie schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 17:42:
[...]

Waarom? Zo denderend rijdt een 1.6 turbodiesel nou ook weer niet. Alleen zal de top wat hoger zijn, maar als je 180 hard genoeg vindt, doet een Prius het prima op die snelheden. En als je een keertje moet afremmen voor langzamer verkeer is je accu ook weer lekker vol zodat je er weer vlot voorbij kan.

Van het gecombineerd vermogen van 136 pk komt 36 pk rechtstreeks uit de accu. De topsnelheid is daarom bewust begrensd op een snelheid die met de overige 100 pk is vol te houden, maar de auto trekt wel op met 136 pk en ook op die hoge snelheden werkt de accu nog mee om variaties in de vermogensvraag op te vangen. Ik zie het voordeel van een turbodiesel hier niet zo.

Je kan hooguit zeggen dat een Audi A6 of BMW 5-serie wat fijner cruisen bij 180 omdat die daar kwa motor en onderstel nog een hoop reserve hebben, maar dat zijn toch auto's uit een andere klasse.
Omdat ik denk dat een dieselmotor zuiniger rijdt bij het soort rijgedrag dat een Prius 1:11 doet rijden ;)
[...]

Het leuke van de Prius daarintegen is dat je helemaal niet je best hoeft te doen om zuinig te rijden. Dat doet de auto al voor je. Vergeet al die tips van het nieuwe rijden maar, da's allemaal niet nodig. Alleen de mate van vooruitkijken en je snelheidswensen bepalen hoe dicht je bij de fabrieksopgaaf zal komen. Je suggereert nu dat je met een Prius ook gemakkelijk minder zuinig dan andere auto's kunt rijden, maar juist dat is een kunst.
Dan moet je m'n post toch nog 's opnieuw lezen. Ik zeg dat als je als een idioot gaat lopen trappen, je niet verbaasd moet zijn dat een Prius niet zuinig meer is. Die auto is bedoeld om bijvoorbeeld tijdens het remmen energie terug te winnen, maar als je vol in de ankers gaat, nemen de schijfremmen de meeste energie uit de auto ipv dat het nuttig omgezet wordt in elektriciteit voor de accu. Dat is letterlijk wat je zelf ook zegt:
[...]

Dat is waar. Daar haalden ze 1 op 6. Hoe? Door volgas op te trekken en pas echt op het allerlaatste moment te remmen, zoals alleen een coureur dat kan inschatten. Dus ook vol in de ABS, en dan rem je puur op de schijven en doet ie niet aan regeneratie.
Wat ik ook zei is dat je een beetje vooruit moet kijken om echt zuinig te rijden. Een normale auto beloont je daar al voor doordat moderne motoren geen brandstof inspuiten als je in de versnelling gas loslaat. De Prius doet dat ook, maar voegt daar bij niet te hard remmen nog 's een extra bonus aan toe door de remenergie om te zetten in acculading.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
AllSeeyinEye schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 18:09:
@!null
Het gaat mij hierin niet om de techniek, maar om het beroerde uiterlijk van bijna alle huidige 14% auto's... De Duitse merken ontwikkelen de hybride motoren om in de reguliere modellen te hangen.
Prius III is een behoorlijk nette wagen vind ik zelf.
En de Auris Hybrid is ook gewoon netjes. Maar geen Duitse stijl nee, dat klopt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Grrrrrene schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 19:38:
Omdat ik denk dat een dieselmotor zuiniger rijdt bij het soort rijgedrag dat een Prius 1:11 doet rijden ;)
Ik denk van niet. Misschien in liters, maar dat is de verpakkingseenheid van je energie en diesel heeft meer energie per liter. Je kan dus met een kleinere tank eenzelfde afstand afleggen, maar heb je dan ook minder energie gebruikt?

Wat wel waar is, is dat een gemiddelde dieselmotor een hoger rendement heeft dan een gemiddelde benzinemotor. Er zit niet alleen meer energie in een liter, er wordt ook iets meer van die energie in beweging omgezet. Maar een Prius-benzinemotor is een stuk efficienter dan een gewone benzinemotor vanwege de langere uitlaatslag en de regelbare compressie, waarmee het rendement van de motor zelf al in de buurt van een diesel komt.

Het zou best kunnen dat bij echt constante snelheden die diesel het nog steeds ietwat beter doet, maar hoe vaak kun je nou echt constante hoge snelheden aanhouden? Bij "trappen" binnen het werkingsgebied van het THSD-systeem zal een Prius al gauw heel veel efficienter zijn.
Dan moet je m'n post toch nog 's opnieuw lezen. Ik zeg dat als je als een idioot gaat lopen trappen, je niet verbaasd moet zijn dat een Prius niet zuinig meer is. Die auto is bedoeld om bijvoorbeeld tijdens het remmen energie terug te winnen, maar als je vol in de ankers gaat, nemen de schijfremmen de meeste energie uit de auto ipv dat het nuttig omgezet wordt in elektriciteit voor de accu. Dat is letterlijk wat je zelf ook zegt: [...]
Klopt dat ik dat zeg, maar ik zeg ook dat je deze circuit-rijstijl echt niet kan aanhouden op de openbare weg. Je moet echt altijd heel erg fors remmen als je wil voorkomen dat er geregenereerd wordt. Als je vol optrekt naar de topsnelheid pas weer remt als dat een ABS-ingreep betekent, dan pas heb je voorkomen dat er geregenereerd wordt. Ook bij fors remmen wordt de remschijf aangesproken naast de regeneratie. Pas als er een ABS-ingreep plaatsvindt of de brake-assist ingrijpt, valt het systeem terug op puur remmen op de schijfremmen. Ook bij een domme (on)sportieve rijstijl ben je continue bezig energie van en naar die accu te pompen. Een van de grootste borreltafelmisvattingen is dat het hele hybridesysteem alleen bij lage snelheden werkt. Sterker nog, ik zag in Duitsland een laadstroom op mijn ScanGaugeII op het moment dat de snelheidsbegrenzer ingreep bij 170 echte kilometers in een afdaling. Ik reed toen even 170 met 3400 toeren en een laadstroom van 240 volt @ 40 ampère naar de accu.

Jouw stelling leek die misvatting te bevestigen, ondanks dat je het daarna nuanceerde dat je met andere auto's ook een slechter verbruik hebt bij een dergelijke rijstijl. Maar relatief is dit bij een Prius nog steeds een stuk beter dan welke conventionele auto dan ook.

Een ander winstpunt is bijvoorbeeld dat het motormanagement aan de hand van de vermogensvraag (de stand van het gaspedaal) zelf bepaalt hoeveel toeren de motor zal maken, hoeveel benzine daarbij ingespoten zal worden bij welke gasklepstand en hoeveel stroom daar bij opgewekt zal gaan worden of hoeveel stroom er vanuit de accu aangeleverd zal worden. Door met die laatste parameter te spelen, is het mogelijk de benzinemotor op een sweet spot af te regelen en het geleverde vermogen te fine-tunen vanuit de accu. Ook dit levert - zonder er bij te hoeven nadenken als bestuurder - al een beter gemiddeld rendement op.
Wat ik ook zei is dat je een beetje vooruit moet kijken om echt zuinig te rijden. Een normale auto beloont je daar al voor doordat moderne motoren geen brandstof inspuiten als je in de versnelling gas loslaat. De Prius doet dat ook, maar voegt daar bij niet te hard remmen nog 's een extra bonus aan toe door de remenergie om te zetten in acculading.
Het is nog veel mooier. Waar een normale motor remt op de compressie, regelt de Prius de compressie terug naar iets van 4.8:1 bij een zo laag mogelijk toerental (niet meer dan +/- 1100rpm bij 120 km/u) zodat de motor zelf amper nog afremt. Het remmen-op-de-motor-effect wordt gesimuleerd door een lichte laadstroom van de grote electromotor af te nemen. Onder de 70 wordt de benzinemotor zelfs helemaal stilgezet zodat alle afremkracht van de electromotor afkomt. Ga je daarnaast met je rempedaal remmen, dan wordt in eerste instantie de laadstroom opgevoerd tot een ampère of 100 voordat de schijfremmen mee gaan werken. En dan ben je echt al vrij fors aan het afremmen.

Vergelijk dit met de start/stop-systemen van de concurrentie die de pas motor stoppen als je helemaal stilstaat met de koppeling los in de vrij. Pathetic! :+

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

hoe lang duurt het dan voordat de motor weer gestart is? Is dat net zo lang als het turbogat van een turbodiesel bij 2000 toeren, of merk je echt dat hij weer gestart moet worden? Uiteraard merk je dat pas in de situatie dat je van remmen op de motor bij 60km/u plankgas geeft (om het stoplicht te halen O-)), en dan waarschijnlijk nog niet omdat de electromotor het eerste stukje helpt.

[ Voor 37% gewijzigd door MBV op 14-01-2011 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

MBV schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 11:30:
hoe lang duurt het dan voordat de motor weer gestart is?
Vrijwel direct.
Is dat net zo lang als het turbogat van een turbodiesel bij 2000 toeren, of merk je echt dat hij weer gestart moet worden?
Je merkt helemaal niets, ook geen "turbogat" effect. Op het moment dat je meer vermogen vraagt dan wat de electro-aandrijving kan leveren, wordt de benzinemotor direct bijgeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

MBV schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 11:30:
hoe lang duurt het dan voordat de motor weer gestart is?
Dat gaat vrijwel onmerkbaar op het moment dat je weer gas gaat geven. Je moet echt luisteren (of een ScanGaugeII of zoiets hebben) om te merken dat ie gestart wordt. De eerste vermogensvraag, de eerste reactie op het gaspedaal, wordt beantwoord door de accu. Als het motormanagement merkt dat het verstandiger is om de motor bij starten, zorgt de kleine electromotor dat de benzinemotor tot 1200 toeren opgeslingerd wordt met de inlaatkleppen zo lang mogelijk open voor een lage compressie. Pas dan wordt er benzine ingespoten en begint de motor zelf vermogen te leveren, eventueel iets meer dan er gevraagd werd om de accu weer aan te vullen. Dit hele starten duurt - ehh - nog geen halve seconde of zo?

In de stad merk je dat de motor vaak even gestart wordt tijdens het optrekken. Zodra je constant rijdt onder de 70, zal die meestal weer stoppen en pas na de volgende bocht weer even gestart worden. Ook in de bocht kan dat gebeuren, maar dat gaat zo ongemerkt dat je ook in een snelle bocht waar je met je gaspedaal aan het sturen bent, niet uit balans raakt.

Onwillekeurig denk je bij het starten van een motor, benzine of diesel, toch aan dat "tjzie-dzjie-dzjie-brrrrrrvroemmmm" geluid dat je al jaren gewend bent. Een Prius is op dat punt al een wereld van verschil met andere auto's. De motor gaat gewoon ineens draaien alsof ie al die tijd niet anders heeft gedaan.

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Oh ja, variabele compressie door 'extreme VVTi'/wannabe-atkinson. Mooi stukje techniek :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

MBV schreef op donderdag 16 december 2010 @ 16:40:
Ik heb dezelfde auto besteld, met de 16" lichtmetalen velgen als optie. De minimale extra luchtweerstand van (open) lichtmetalen velgen t.o.v. (dichte) stalen velgen met velgdoppen heb ik geen gewetensbezwaren bij. De bandenmaat van lichtmetaal is precies hetzelfde, dus geen probleem toch?
Na lang wachten staat de auto bij de dealer, mag een afspraak maken voor eind volgende week. Met daarbij de melding dat er problemen zijn gemeld bij de fiats: naheffingen etc. Nu ben ik niet zo heel erg bang voor het verschil tussen 14% en 20% (100 euro/mnd*42% = 42 euro), maar weet iemand hoe dat zit met de wegenbelasting? Of slaat de belastingdienst hem bij naheffing aan als 25% auto? Als dat er ook nog eens bijkomt, wordt het ineens een veel duurdere auto dan ik had besteld...

En de pakkans?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Naheffingen bij Fiats? Kun je iets meer uitleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Nee, de dealer was niet specifieker. Ze hadden wat geruchten gehoord.

Athlon was duidelijker: ja, het is theoretisch mogelijk als je een vervelende buurman of dealer hebt. Nee, het is in de praktijk (nog) niet voorgekomen, en ze schatten de kans heel klein in. Als de dealer het de belastingdienst niet vertelt, is er dus niks aan de hand. En dat zouden ze niet doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Ik denk dat je doelt op een paar geruchten dat bepaalde auto's welke NET in de 14% bijtelling vallen, wel eens eruit geschopt kunnen worden door aanpassingen. Dit kunnen dan idd bv grotere wielen zijn en zo.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kmf schreef op maandag 09 mei 2011 @ 14:43:
Dit kunnen dan idd bv grotere wielen zijn en zo.
Nog een mooi verhaal. Bij een bepaald modelletje Citroën (C1 of C3 ofzo) mag deze niet met aluminium velgen worden afgeleverd omdat deze dan niet meer voldoet aan de door de EU gestelde eisen voor wat betreft de milieuvriendelijkheid van de auto. Als je naderhand toch aluminium velgen eronder zet/laat zetten en er is een overijverige politieagent die kwaad wilt, wordt je auto gewoon in beslag genomen. 8)7

Ik snap de hele discussie rondom de 14% "hype" niet zo. We hebben ongeveer de duurste benzine ter wereld, en de BPM/BTW/Bijtelling/$insert_belasting_hier maakt het er ook niet goedkoper op. Vanuit een financieel oogpunt zijn veel mensen juist verplicht om voor de goedkope/zuinige bakkies te gaan, omdat een middenklasse auto gewoon niet te betalen is. Dure auto's zijn de afgelopen tijd meer iets voor de happy few, hobbyisten, of mensen die geld teveel hebben.
Vanuit een milieuvriendelijk opzicht is het natuurlijk fijn om zuiniger te rijden, maar CO2 = CO2. Pas als elektrische (of H2-based) auto's gaan doorbreken, kan je het écht hebben over voorgang m.b.t. vervuiling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Volgens mij zijn dat echt wat ze zijn: verhalen. Liefst in een kroeg.

Een agent zal die regels natuurlijk niet in z'n details kennen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:22
Wat zijn dan die verhalen volgens jou?
Dat bepaalde auto's met andere velgen niet meer voldoen aan de gestelde eisen of dat oom agent problemen zou kunnen veroorzaken?
Qua oom agent durf ik het niet te zeggen, voor wat betreft andere velgen is het bij een aantal auto's inderdaad zo dat die formeel in een ander tarief zullen/kunnen vallen als andere velgen gemonteerd worden.
Heb ondertussen meerdere collega's die daar door de leasemaatschappij op gewezen zijn en om die reden bepaalde velgen niet konden/mochten bestellen.
Laatste twee gevallen waren uit m'n hoofd een Honda Civic hybride en een VW Golf met DSG.
Hier nog een link van iemand die gewaarschuwd wordt voor mogelijke gevolgen bij een VW Polo Bluemotion.
http://www.autoweek.nl/fo...42137,4595252#msg-4595252

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Allebei. Oom agent zal het niet weten. Dus dat hele auto in beslagnemen is larie wat mij betreft.

De leasemaatschappij mag ook best een waarschuwing geven of zeggen dat de auto in anders dan in de standaardcombinatie in een ander bijtellingklasse zal vallen (en dus niet op die manier geleverd mag worden)

Maar uiteindelijk is er geen bericht te vinden dat de belastingdienst inderdaad de bijtelling heeft opgeschroeft voor zo'n auto.

Logisch gezien is dat ook niet eens mogelijk. Hoe en waar moet er gecheckt worden door wie?
Tijdens het bestellen van de auto? Heeft de dealer de CO2 uitstoot van elke mogelijke combo in kaart gebracht?
Tijdens de APK? Zal andere velgen of een dakdrager een andere CO2-uitstootwaarde geven op een rollerbank?

En als we eens niet over bijtelling hebben, maar voor prive-markt. Waar de 14% auto's dus wegenbelastingvrij hebben. Moet een prius rijder die de motor gechipt heeft, 21" velgen heeft laten plaatsen, een dakdrager, etc opeens wel wegenbelasting betalen? Wie, hoe en waar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Ze schijnen mij ook op zo'n manier te hebben gewaarschuwd, maar daar kan ik niks van terugvinden (niet op de offerte iig). Het was wel het soort waarschuwing dat de dealer gaf.

Waar de grens ligt en hoe die gehandhaafd wordt zou ik echt niet weten. Het is alleen wel een fors risico dat je loopt: stel dat ze over 3,5 jaar zeggen dat de auto kennelijk niet voldoet aan de CO2-norm, en met terugwerkende kracht 6% of 11% bijtelling extra gaan heffen...

[ Voor 44% gewijzigd door MBV op 09-05-2011 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kmf schreef op maandag 09 mei 2011 @ 16:49:
Allebei. Oom agent zal het niet weten. Dus dat hele auto in beslagnemen is larie wat mij betreft.
Larie? Ik (en nog tientallen anderen) ben laatst staande gehouden voor een grootschalige "routine" controle inzake het nota bene opleiden van politieagenten.
Feitelijk kwam het erop neer dat er een heel lijstje werd afgegaan (tot aan het peil van de ruitenwisservloeistof aan toe 8)7) en je voor elk puntje wat niet goed was een dikke vette boete kreeg. Een soort van keuring dus, maar dan in je eigen tijd waarbij het altijd kassa is voor de politie. Geld incasseren op puntjes als bandenspanning die een tiende bar afwijken, ruitenwissers waar net geen vloeistof meer in zit of het per abuis niet bij je hebben van een kentekenbewijs terwijl de gegevens gewoon in de computer staan opgeslagen. Je krijgt voor de meest krankzinnige dingen tegenwoordig een boete, en dan gaat het om bedragen die compleet disproportioneel zijn met de overtreding.

Nogmaals: als ze kwaad willen, kun je het kwaad krijgen. Het is echt niet zo'n rare gedachte meer dat je auto in beslag dreigt genomen te worden als de velgen niet origineel zijn. Welkom in Nederland.

En nee, ik heb geen boetes gehad die dag. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
En als we eens niet over bijtelling hebben, maar voor prive-markt. Waar de 14% auto's dus wegenbelastingvrij hebben. Moet een prius rijder die de motor gechipt heeft, 21" velgen heeft laten plaatsen, een dakdrager, etc opeens wel wegenbelasting betalen? Wie, hoe en waar?
Er valt weinig aan een Prius te chippen, er zit geen turbo op.
Hij is leverbaar met 15" of 17" velgen dat scheelt 2 of 3 gram CO2 maar blijft ruim onder de 14% of geen MRB grens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:10
Logisch gezien is dat ook niet eens mogelijk. Hoe en waar moet er gecheckt worden door wie?
Tijdens het bestellen van de auto? Heeft de dealer de CO2 uitstoot van elke mogelijke combo in kaart gebracht?
Tijdens de APK? Zal andere velgen of een dakdrager een andere CO2-uitstootwaarde geven op een rollerbank?
Welke APK? Tegen de tijd dat je belastingvrije auto voor de APK mag is ie allang niet meer belastingvrij ;)

Verder lijkt het mij ook larie dat ze al die dingen tot op het detail gaan controleren en dan gaan naheffen. Als ze dat gaan doen mogen ze 3/4 wel van de weg trekken, ongeacht wat voor velgen en banden er onder zo'n auto zitten, er is geen enkele auto die de opgegeven uitstoot gaat halen op de manier zoals er in NL mee wordt gereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:26

YellowCube

Wait...what?

Verwijderd schreef op maandag 09 mei 2011 @ 19:32:
[...]

Larie? Ik (en nog tientallen anderen) ben laatst staande gehouden voor een grootschalige "routine" controle inzake het nota bene opleiden van politieagenten.
Feitelijk kwam het erop neer dat er een heel lijstje werd afgegaan (tot aan het peil van de ruitenwisservloeistof aan toe 8)7) en je voor elk puntje wat niet goed was een dikke vette boete kreeg. Een soort van keuring dus, maar dan in je eigen tijd waarbij het altijd kassa is voor de politie. Geld incasseren op puntjes als bandenspanning die een tiende bar afwijken, ruitenwissers waar net geen vloeistof meer in zit of het per abuis niet bij je hebben van een kentekenbewijs terwijl de gegevens gewoon in de computer staan opgeslagen. Je krijgt voor de meest krankzinnige dingen tegenwoordig een boete, en dan gaat het om bedragen die compleet disproportioneel zijn met de overtreding.
ik zie een punt waar je idd een boete voor kan krijgen en dat is het niet bij je hebben van een kentekenbewijs. Die dien je bij je te hebben.
Maar over die ruitensproeiervloeistof of bandenspanning.
Laat mij eens een artikel zien waar in staat hoeveel ml er wettelijk in je sproeivloeistoftank MOET zitten. Of hoeveel je bandenspanning MOET zijn.
En als dat wel zo is, dan had jij, aangezien je geen boete gekregen hebt, je bandenspanning kennelijk tot op de 10e bar nauwkeurig op orde. Precies zoals dat omschreven is in het artikel/wet waar je zo meteen naar gaat refereren?.

Sorry, maar ook ik vind het larie
Nogmaals: als ze kwaad willen, kun je het kwaad krijgen. Het is echt niet zo'n rare gedachte meer dat je auto in beslag dreigt genomen te worden als de velgen niet origineel zijn. Welkom in Nederland.

En nee, ik heb geen boetes gehad die dag. :)
Staat er in jouw kentekenbewijs wat voor 'n velgen er onder je auto horen te zitten?
Bij mij niet. Dus...hoe bepalen ze dan welke er velgen er onder horen te zitten? En op basis waarvan zeggen ze dan: "die auto mag wel met andere velgen, maar die andere niet"?

Je doet er volgens mij beter aan met bronnen te komen die aangeven hoeveel boetes/inbeslagnames er zoal uitgedeeld zijn voor het voeren van de verkeerde velgen (en in het laatste geval, op basis waarvan dan)/

Om kort te gaan: het is jouw eigen bedachte theorie dat dit best wel eens zou kunnen zijn.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Pagina: 1 ... 4 ... 6 Laatste