Die DSG-bak? Ik had juist gehoord dat ie beter scoort dan de handbakversies, maar misschien geldt dat niet voor alle types. Dat ie duur is, snap ik wel. Een handbak zit veel simpeler in elkaar en hoeft niet aangestuurd te worden. De bestuurder bedient dat ding zelf wel.
Maar dan toch vooral vanwege de kromme beeldvorming en al die onzinverhalen die de ronde doen. Eigenlijk is het al erg genoeg dat jij het je kan voorstellen en dat ik dat nieteens betwijfel.
Mag ik dan alsjeblieft voor de gein wat flauws zeggen over VAG, of mag alleen de Prius afgezeken worden?
Bumperklevers zijn inderdaad levensmoe. Maar vooral dan, echt waar, tel tot 10, ga naar rechts en laat ze voorbij en haal je schouders op.
Bumperklevers zijn een groter gevaar voor de voorligger dan voor henzelf. Een tik op de achterkant van je auto bij hoge snelheden, kan betekenen dat je in de rondte gaat en op je dak eindigt. Een tik op de voorkant is meestal minder desastreus. En bovendien verplaats jij de situatie ineens naar de linkerstrook van de snelweg, terwijl ik het had over zinloos gekleef op wegen met een enkele rijstrook per richting waar op dat moment geen mogelijkheid tot uitwijken of inhalen is en waar ik zeker niet te langzaam rij. Mijn standaard reactie is dan dat ik wat voorzichter ga rijden om te voorkomen dat ik hard moet remmen en daarmee een kopstaart veroorzaak. Dus dat betekent ook dat ik de afstand tot mijn voorligger moet vergroten, iets dat ook niet altijd begrepen wordt. Maar het betekent ook dat ik niet teveel kan afremmen voor bochten. En wonder boven wonder levert dat meestal ineens even wat ruimte aan de achterkant op.
Gelukkig maak ik dit niet vaak mee hoor. Maar zo af en toe...
En kan dat niet omdat het enkelbaans is, dan kan een heel licht ingedrukt rempedaal de afstand meestal wel doen vergroten. Al zijn de personen die bewust bumperkleven daar soms ook overgevoelig voor.
Ehm... juist. Over confrontatie opzoeken gesproken... Dan wacht ik liever tot er een situatie voordoet waar je normaal toch al zou remmen, maar rem dan net ietsie harder dan verwacht. Dan heeft de achterligger niet direct het idee dat ik hem een remproef geef, maar merkt ie toch wel dat ie gevaarlijk dichtbij zat.
0412 dus dat gaat hem niet worden denk ik.
Er zal toch wel iemand in je omgeving met een Prius, Lexus of Auris rijden?
Even een vraagje in de algemeenheid, hoe ga je met een electrische auto (waaronder dus ook de prius bij lagere snelheden) om met de stilheid van de auto?
Persoonlijk vind ik het prima dat mensen afleren op hun gehoor te vertrouwen. Op de fiets heb ik vaak genoeg last van mensen die zonder te kijken het fietspad op stappen. Als ze nou leren dat dit letterlijk zeer ongezond kan zijn, heb ik daar op de fiets dus ook profijt van.
Verder vind ik het een hoop gedoe om niets. Als je je ogen gebruikt in het verkeer, kan er niks gebeuren. En als het toch gebeurt, is het bij lage snelheid. Boven de 30 begint de bandengeruis toch ook hoorbaar te worden. En een Rolls Royce of Mercedes S-klasse maakt ook amper geluid bij die snelheden. Op mij komt het over als een standaard reactie van het grote publiek op iets nieuws. Bij treinen wilde men vroeger ook dat er een man met een rode vlag vooruit liep.
Wel merk ik dat mensen wel eens verrast opkijken op parkeerplaatsen als ze middenop de weg blijven lopen en zich niet bewust zijn van het feit dat ik er stapvoets achter rij. Heel soms worden ze boos en gaan ze ingezonden brieven naar de krant sturen dat dit gevaar bestreden moet worden.
Als bestuurder hoor ik me bewust te zijn van het gevaar dat mijn voertuig kan betekenen voor de medeweggebruikers. Dat is normaal al zo en voor mij komt er nog bij dat ik er niet van uit kan gaan dat ik gehoord wordt. Ik moet dus gewoon nog voorzichtiger met fietsers en voetgangers omgaan dan ik al deed.
Onlangs liep ik met mijn dochtertje (van 1,5) over de parkeerplaats bij het kinderdagverblijf. Ze is natuurlijk veel te klein om gezien te worden door de achterruit, en voor zover ik kon zien had de prius die op dat moment achteruit reed geen PDC. (Maar dat kan ik van schrik misgezien hebben). Gelukkig zag de bestuurder mijn paniekerige zwaai, en stopte hij. Uiteraard kon ik het de bestuurder niet echt kwalijk nemen, want ze hoort op de parkeerplaats aan mijn hand, maar ja, ik hoorde niets, en de prius was de enige auto tussen die van mij en de ingang.
Het blijft de verantwoordelijkheid van de bestuurder om geen kinderen plat te rijden. Een Prius heeft helaas (net als veel moderne auto's) een enorm onoverzichtelijke achterkant. Ook de raamstijlen voor zijn zo dik dat daar makkelijk een fietser of motorrijder achter verdwijnt, maar ook daar is ie helaas niet uniek in.
Ik heb zelf PDC en zou hem niet willen hebben zonder. Een compleet amsterdammertje verdwijnt zomaar buiten beeld en iedere schade is al duurder dan een setje van die sensoren.
Maar terug naar je verhaal, ik kan me voorstellen dat je schrok. Ik vind het echter vooral een fout van die bestuurder om bij een kinderdagverblijf geen rekening te houden met het feit dat er kleine kinderen kunnen lopen. Dat jij de auto niet hoorde, kan ik je niet aanrekenen. Dat is nog een nieuw fenomeen en daar zul je zeker van geschrokken zijn. Je weet nu dat een auto ook zonder geluid te maken kan gaan rijden, net zoals je auto's hebt die direct na het starten volgas achteruit komen.
Mijn parkeerplaats is vlak naast een speelplaats. Als ik kinderen over de parkeerplaats zie lopen, kijk ik heel goed om de auto en in al mijn spiegels en blijf daarin kijken voordat ik besluit langzaam achteruit te rijden. Alleen een kind dat stil is blijven staan achter mijn auto (en nu bedoel ik m'n golfje zonder PDC) kan ik dan nog over het hoofd gezien hebben en die heeft bij langzaam rijden de kans om te reageren. Met een Prius bij een kinderdagverblijf lijkt mij dit het minste wat je kan doen.
Persoonlijk zou ik op z'n minst altijd PDC in een dergelijke auto willen, maar een klein achteruitrij-piepje aan de buitenkant zou misschien ook niet misstaan.
Zo'n piepje is iritant voor de buren als je 's nachts thuiskomt. Voor omwonenden van een parkeerplaats bij een supermarkt lijkt me dat ook niet fijn om de hele dag dat gepiep te horen, wat zeker het geval wordt als dit soort auto's gemeengoed word. En dan heb je nog het effect van "pas op, spring weg, want ik kom achteruit!" waardoor je de verantwoording ineens bij de omgeving lijkt te leggen in plaats van waar die hoort: bij de bestuurder.
Onbenullig feitje tot besluit: omdat de Prius geen versnellingsbak o.i.d. heeft, kan die alleen maar electrisch achteruit rijden. De MG2 draait dan gewoon de andere kant op. De benzinemotor kan op dat moment wel draaien, maar zal dat alleen doen als de accu op een erg laag laadniveau is gekomen (in de praktijk dus nooit als je maar van de EV-knop af blijft) of als de motor nog in de opwarmfase zit.
[
Voor 207% gewijzigd door
TwOkkie op 12-10-2010 01:50
]