De relevantie?TwOkkie schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 13:33:
Maar wat is toch de relevantie van het leasebedrag?
Daar zit ALLES in verwerkt. Alle daadwerkelijk kosten. In 4 jaar betaal je belasting over de volle 30k die de auto nieuw gekost heeft. (4x25%). Ondanks dat dat ding nog een restwaarde heeft en voornamelijk zakelijk gebruikt is (dat zou onbelast moeten zijn).
Dus de nieuwwaarde was geen probleem geweest, mits ik die auto volledig prive KRIJG en niet zakelijk ging gebruiken...
In het leasebedrag zitten de werkelijke kosten verwerkt, plus winst van de lease mij. Dus voor een betrouwbare Toyota betaal je in verhouding minder dan een onbetrouwbare VW. In het leasebedrag zit afschrijving, onderhoud, banden erin. Alles zit erin, dus dat is heel relevant.
Omdat de aanschafwaarde een slechte indicatie is. Ik krijg geen 30k. Sterker nog, bij het ene merk kan ik voor 32k leasen, bij het andere merk is dat maar 28k. Omdat de werkelijke kosten worden berekend.
Ik krijg dus ook dat leasebedrag ter beschikking, geen auto of bedrag voor een auto.
Ik mag huren, short lease, of lease. Afhankelijk daarvan rijd je een corsa, fabia of octavia. Maar allemaal kosten ze 700 euro per maand...
Dat begrijp ik. Ik zeg ook niet dat we dit moeten doorvoeren, maar in verhouding klopt 25% van de nieuwwaarde van geen kant.Ik vind het juist best wel eerlijk dat jij en ik voor dezelfde auto dezelfde bijtelling betalen. Het zou nog eerlijker zijn als de hoeveelheid privé-gebruik ook wordt meegenomen, zodat je meer betaalt als je hem meer privé gebruikt, maar dat geeft een enorme administratieve overhead en maakt een privacy- en fraudegevoelige administratie noodzakelijk.
Als ik meer zakelijk rijd, moet het leasebedrag ook omhoog... Dus de verhouding blijft gelijk. Sterker nog, hoe meer je in verhouding prive zou rijden hoe duurder het wordt!Ik zou het echter niet eerlijk vinden als jij minder bijtelling zou moeten betalen, enkel en alleen omdat jij tijdens kantoortijd meer met die auto kan rijden. Of zie jij die auto tijdens werktijd ook als iets dat van jou is? Dat is het namelijk niet, net zomin als de kantoorruimte waar je in zit. De waarde daarvan telt toch ook niet mee in jouw hypotheekrente-aftrek? Zou lekker worden.
Misschien begrijp je me niet goed, "mijn idee" is niet uitvoerbaar, dat begrijp ik.Maar goed, ik heb niet het idee dat je dit wil begrijpen. Ik denk dat jij jouw regeling eerlijker vindt omdat jij er voordeel bij zou hebben. De overheidsuitgaven zullen er echter niet door verminderen (eerder meer worden vanwege de administratieve overhead en fraudegevoeligheid) en anderen zullen dus meer gaan betalen omdat ze minder zakelijke kilometers maken. En dat terwijl ze exact dezelfde auto tot hun beschikking hebben als jij, hoe eerlijk is dat?
Maar ik vind 12.000 euro betalen voor een auto die niet van mij is en nooit van mij zal worden, in 4 jaar wel buiten proportie... Vooral omdat er totaal niet op privegebruik wordt gelet...
Als ik die auto achteraf mocht houden, was het een ander verhaal... Maar dat is niet het geval...
Stel ik zou 5 jaar moeten leasen. Dan betaal ik over 125% van de nieuwwaarde belasting. Dat is krom.
Dat zit allemaal in je km-rage en leasebedrag verwerkt...Eerlijker zou zijn dat je meer betaalt naarmate je hem meer privé gebruikt. Niet dat je minder betaalt naarmate je hem meer zakelijk gebruikt, want dat slaat nergens op. Sorry... ;-)
Reken eens voor de grap uit het verschil tussen 70k per jaar en 10k per jaar in dezelfde auto!
Ik weet ook best dat de regeling niet gaat veranderen, maar dat verandert niets aan mijn meningOkay, je betaalt dus nog wel voor je privé-gebruik maar onder de streep ga je er flink op vooruit. Mooi, weer iemand voor wie de stimuleringsregeling gewerkt heeft. Goede regeling blijkbaar, want hij werkt waar hij voor bedoeld is: het stimuleren van de aanschaf van schonere auto's.