dfrenner schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 10:13:
Dus de nieuwwaarde slaat nergens op, ik gebruik die nieuwwaarde namelijk helemaal niet... Ik "gebruik" toch echt een deel van het leasebedrag prive...
Je bent toch wel met me eens, dat daar alles in verwerkt is? Zelfs de winst van de leasemij...
Maar wat is toch de relevantie van het leasebedrag? Je mag een auto van een bepaalde waarde privé gebruiken, dat wordt gezien als loon in natura en wordt belast. Hoe die auto betaald wordt, hoeveel er voor je werk mee gereden wordt en hoeveel winst er naar een tussenpersoon gaat, is allemaal niet relevant. Als jij een bepaald type auto privé mag gebruiken betaal je exact even veel belasting over dat voorrecht als ik zou betalen als ik zo'n zelfde auto privé mag gebruiken. Het maakt daarbij niet uit of jouw baas de auto per uur huurt en mijn baas de auto gewonnen heeft bij de postcodeloterij, de
waarde van het privé-gebruik is gelijk.
Om een bedrag aan die waarde te hangen, is gekozen voor de catalogusprijs. Op zich niet zo'n gekke gedachte, toch? Een grotere luxe auto is meestal ook duurder dan een kleine spartaanse auto.
Ik vind het juist best wel eerlijk dat jij en ik voor dezelfde auto dezelfde bijtelling betalen. Het zou nog eerlijker zijn als de hoeveelheid privé-gebruik ook wordt meegenomen, zodat je meer betaalt als je hem meer privé gebruikt, maar dat geeft een enorme administratieve overhead en maakt een privacy- en fraudegevoelige administratie noodzakelijk.
Ik zou het echter niet eerlijk vinden als jij minder bijtelling zou moeten betalen, enkel en alleen omdat jij tijdens kantoortijd meer met die auto kan rijden. Of zie jij die auto tijdens werktijd ook als iets dat van jou is? Dat is het namelijk niet, net zomin als de kantoorruimte waar je in zit. De waarde daarvan telt toch ook niet mee in jouw hypotheekrente-aftrek? Zou lekker worden.
Die auto van je baas is gewoon een stuk gereedschap dat je nodig hebt voor je werk op het moment dat je het zakelijk gebruikt. Als je die buiten werktijd ook privé mag gebruiken, dan wordt dat gezien als loon in natura. Als jij een boormachine in het weekend mee naar huis mag nemen, is dat ook een soort loon in natura. Dat laatste gebeurt niet op structurele basis, maar die auto van de zaak wel. Daarom is daar een eenvoudig te begrijpen en uit te voeren regeling voor bedacht: de bijtelling.
Maar goed, ik heb niet het idee dat je dit wil begrijpen. Ik denk dat jij jouw regeling eerlijker vindt omdat jij er voordeel bij zou hebben. De overheidsuitgaven zullen er echter niet door verminderen (eerder meer worden vanwege de administratieve overhead en fraudegevoeligheid) en anderen zullen dus meer gaan betalen omdat ze minder zakelijke kilometers maken. En dat terwijl ze exact dezelfde auto tot hun beschikking hebben als jij, hoe eerlijk is dat?
Iemand die niet privé rijd heeft de auto wel voor de deur staan in prive tijd en dat mag wel gratis...
Ja, want dan gebruik je hem niet privé. Waarom zou je er dan voor moeten betalen? Of vind jij een dikke auto voor de deur waar je verder niet aan mag komen ook al een toegevoegde waarde? Staat wel lekker naar de buren toe maar verder heb je er niks aan. Sterker nog, je zou een vergoeding van je baas moeten krijgen voor de opslagkosten die jij maakt en hij zich uitspaart plus nog een bijdrage voor de 24/7 bewaking als je hem voor je eigen raam kan zetten.
Ik heb nog steeds het idee dat jij zakelijke kilometers ziet als een voorrecht als je dat in een voertuig mag doen dat geschikt is voor personenvervoer. Dat is het niet. Het is natuurlijk wel fijn als je een grote auto krijgt om de taak uit te voeren, net zoals een eigen kantoortje met luxe inrichting fijner is dan een lawaaiige fabriekshal, maar dat hangt allemaal samen met de functie die je uitvoert. Een buschauffeur rijdt rond in een autobus, een koerier in een hondenhok, een machinist in een trein en jij toevallig in een gewone personenauto. Jij mag die auto mee naar huis nemen maar die machinist moet die trein wel mooi op z'n werk achterlaten. Waarom zou hij dan meer bijtelling moeten betalen dan jij als jullie beiden verder dezelfde auto meekrijgen naar huis? Hij kan onder werktijd niet z'n bijtelling verlagen door kilometers te maken want hij moet z'n zakelijke kilometers met die lokomotief maken.
Stel jij werkt vanaf nu vanuit huis en zakelijk heb je geen auto meer nodig, maar je krijgt hem toch. Dan is het toch logisch dat je over het complete bedrag belasting betaalt?
Als ik vanuit huis zou werken, zou mijn baas de auto innemen, zeker als ik hem niet privé gebruik. Waarom zou hij nog betalen voor een auto die staat weg te roesten? Of ie dan het leasebedrag bruto zou optellen bij mijn salaris, is iets wat we onderling moeten uitonderhandelen, daar gaat de belastingdienst niet over. Die int gewoon de belasting over het loon wat ik uiteindelijk krijg.
Dat de regeling niet echt klopt/oneerlijk is.
Eerlijker zou zijn dat je meer betaalt naarmate je hem meer privé gebruikt. Niet dat je minder betaalt naarmate je hem meer zakelijk gebruikt, want dat slaat nergens op. Sorry... ;-)
Of bedoel je dat onze eigen vervoer-regeling wat krom is? Want dat is ie wel een beetje. Ik krijg netto 8 cent meer per zakelijk gereden kilometer dan wat ik krijg als ik die kilometers niet maak. Dat dekt net de directe benzinekosten, maar meer ook niet. Gelukkig ben ik er in mijn nettoloon wel 550 euro op vooruit gegaan bij mijn huidige kilometrage, maar als ik nu ineens veel meer zakelijke kilometers moet gaan maken dan schiet ik er wel weer bij in. Sowieso moet ik nu mijn privé-kilometers zelf betalen en heeft mijn baas geen brandstofkosten meer, dus ook hij gaat erop vooruit. Dat leasebedrag is overigens gebaseerd op 40.000 km/jaar. Daar zit nog een jaarlijkse eindafrekening op voor meer/minder-kilometers en ook dat mist ie nu, dus ook voor hem is de rekensom niet heel eenvoudig.
De situatie is echter ook heel anders. De auto is van mij en ik mag er mee doen wat ik wil. Jouw auto is helemaal niet van jou maar van jouw baas en jij mag hem slechts gebruiken op zijn voorwaarden. Ik ben bereid mijn auto tegen de huidige voorwaarden in te zetten voor zakelijk gebruik en krijg daar een vergoeding voor. Jouw baas vindt het goed dat jij zijn auto meer naar huis neemt en hem daar onder bepaalde voorwaarden ook gebruikt voor privé-doeleinden. Voor dat laatste betaal jij een bijtelling, ik word op andere manieren wel weer "gepakt" door de belasting, bijvoorbeeld door 42% belasting te betalen over dat extra loon dat ik nu krijg. Dat dat toevallig hetzelfde bedrag is als het leasebedrag maakt verder niet uit, het had ook een totaal ander bedrag kunnen zijn.
Mmm... misschien moet ik wel de huidige "bruto(leasenorm - 19ct*km) + netto(19ct * km)" wel afwijzen en voorstellen dat ie mijn auto huurt voor bedag X per dag plus Y per kilometer als ie wil dat ik er zakelijk mee rijdt. Dat is vast voordeliger voor mij als ik X en Y correct kies, maar ook dan zal de belastingdienst komen kijken waar al dat geld vandaan komt en waar het heen gaat.
Overigens vond mijn baas het helemaal niet leuk dat ik met een 17 jaar oude verkleurde rode VW Polo bij klanten langs ging. Mijn 12 jaar oude zwarte Golfje vond ie al minder erg en met deze 4 jaar oude Prius kan hij nog de schijn ophouden dat ik een fatsoenlijk salaris ontvang. En dat terwijl
zijn onkosten voor al deze auto's hetzelfde bleven. Maar alweer: het zijn twee totaal verschillende situaties. Ofwel ik leen zijn auto voor privé-gebruik ofwel ik stel mijn auto ter beschikking voor zakelijk gebruik. Alles heeft voor en nadelen.
Ik vind het wel prettig om deze auto te bezitten. Ik heb er dankzij mijn huidige salaris voor kunnen sparen en die pakken ze me niet meer af in tijden van tegenspoed. Het netto voordeel is nieteens zo heel groot als ik de afschrijving meetel, maar voorlopig gaat die afschrijving wel mooi naar mijn spaarrekening en niet naar een leasemaatschappij. Ik kan daardoor op ieder moment beslissen wat ik doe met de auto: afschrijving slikken en inruilen voor een nieuwe. Auto helemaal verkopen en opgespaarde "afschrijving" inzetten voor een ander doel of gewoon helemaal oprijden en dan beslissen.
Doordat ik een 14% bakkie ga rijden, ga ik van 250 euro, naar 96 euro (netto bijtelling).
Daarnaast houd ik leasebudget over, wat neerkomt op 200 euro per maand * 42% = 116 netto.
Okay, je betaalt dus nog wel voor je privé-gebruik maar onder de streep ga je er flink op vooruit. Mooi, weer iemand voor wie de stimuleringsregeling gewerkt heeft. Goede regeling blijkbaar, want hij werkt waar hij voor bedoeld is: het stimuleren van de aanschaf van schonere auto's.