Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

furby-killer schreef op maandag 13 september 2010 @ 17:13:
[...]

En daar heeft van ons niemand last van. Als je kijkt naar lagere ranks wordt juist protos het meeste gespeeld, en als terran zoveel beter was was daar de helft van echt wel naar terran geswitched. Als je toch iets significants eruit wilt halen, kijken dan naar zerg en waarom die zo weinig gespeeld worden.

Al heb ik ondertussen ook wel helemaal genoeg van die kut mutas.
Blijf er bij dat op Plat, Diamond niveau op dit moment terrans de slechtste spelers zijn en zerg spelers het beste. Puur mijn eigen ervaring, sommige pushes van terran zijn gewoon zo hard te counteren ook al scout je ze. Als ze de BO goed uitvoeren ook al zie je het komen dan moet je vol aan de bak om een kans te hebben. Tegen terran moet je nu bijna FE als protoss anders ben je zo goed als dood wanneer de eerste push komt. Voor zerg schijnt het nog erger te zijn.

Bij deze alle vod's van de GSL, let wel zitten spoilers bij!!:
http://www.youplayoff.com...tarcraft+II+Open+Season+1

spoiler:
Aanrader kijk de game van ssks (aka tester) en wij maar klagen over overpowered terrans(JSLZenith is ook zeer goed). Check die matches vooral de laatste game van tester. holy .... die eerste push van terran was perfect(precies voordat de eerste collosie eruit komt), 99% win was dat tegen bijna alle protoss spelers in de
wereld. Check wat tester vervolgens doet OMG!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysterX
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-08-2022

MysterX

Memleak 4 ever

Zhalix schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 08:40:
[...]

Dat vroeg je niet :+ je vroeg om detectors.
Nee ik vroeg dit:
Zijn er andere units bij protoss dan de Observer die kunnen detecten?
Dat zijn geen gebouwen ;-)

When does the hurding stop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maduth
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:14

Maduth

Probeersel

Gisteren toch 1 potje kunnen spelen :)

Me (T) vs Protoss (Slightly Favored).

Omdat ik niet echt een tactiek of rush in gedachte had, besloot ik maar om standaard 1 van alles te bouwen (1 barrack, 1 armory etc.). Op tijd had ik mijn basis dicht toen hij kwam scouten en eventueel om een pylon te bouwen. Na enige tijd had ik een klein legertje klaar staan om te gaan kijken wat hij aan het uitspoken was. Dus ik met een Medi, Mauraders/Marines en 2 siege tanks naar zijn basis. Kom ik halverwege enkele Void Rays tegen... bye bye... mijn leger. Met mijn overblijvsels ren ik terug naar me base om op adem te komen. Hij zet de achtervolging en ik kon deze net afslaan door heel snel turrets te bouwen.

Ondertussen had ik mijn expension 2 eruit gepompt en liep mijn economie als een trein (beter dan de IRL economie :) ). Toen heb ik voor het eerst in mijn leven besloten om een ghost te gaan gebruiken. Dus om de Void Rays te counteren (want hij was er nog meer aan het bouwen), heel veel marines gepompt en voor groundsupport, siege tanks. Door die ghost kon ik tot 2 keer toe zijn main base nuken....BRILJANT!!!! _/-\o_

Na de tweede nuke, heb ik mijn army naar zijn basis gestuurd met 6-8 tanks en 20-30 marines en wat marauders. 1 Grote battle bij zijn deur en uiteindelijk waren zijn Void Rays allemaal vernietigt. Hield ik dus nog 5-6 tanks over, simpel in het middan van basis gezet en in siege mode. Dan kan je nog weinig doen als je geen leger meer hebt.

Conclusie: GG :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dricus
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:19

Dricus

ils sont fous, ces tweakers

MysterX schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 08:12:
Damn als ik eraan terug denk, hadden we gewoon kunnen winnen :-)
Daar had ik gisteren ook last van. Ik had wat games gespeeld en verloren van (uiteraard) Terrans. En elke keer als ik de replay bekeek bleek hij helemaal niet zoveel te hebben. Wat wel bleek was dat ik gewoon niet wist wat hij had en dus geen goede response daarop had (cloaked banshees + viking harrass |:(). Maar wat vooral bleek was dat ik gewoon erg slecht op macro focus. De Terrans die ik tegenkom in de Bronze league zijn meestal lang bezig met het turtlen en techen op 1 base of soms pakken ze een island expansion. Hierdoor hebben ze vaak weinig units. Als ik in dat soort games een goede macro had gehad, dan hadden die tegenstanders geen schijn van kans gehad om te winnen.

Maargoed, mijn laatste actie van gisterenavond was om eens een singleplayer game te spelen zonder AI waarin ik me helemaal op macro focuste. Dit vooral omdat ik Day[9] gisteren voor de zoveelste keer hoorde roepen dat heel veel games te winnen zijn met macro-georiënteerd spel. Tijdens het spelen en bij het bekijken van de replay achteraf merkte ik al dat er een paar dingen een stuk beter gaan:
  • Doordat ik veel Drones maakte (ik had er op het laatst ongeveer 50) en meer expansions pakte (5 op het laatst) had ik voldoende minerals en gas om naast units te maken ook nog upgrades te researchen.
  • Na ongeveer 25 minuten (replay tijd) had ik een 200/200 leger gebouwd, met dubbele evo chamber + spire al wat upgrades onderzocht, en een dusdanig goede economie dat ik na een gevecht m'n leger weer heel erg snel zou kunnen herbouwen/aanvullen.
  • Door te expanden en goed je creep te verspreiden kun je een enorm stuk van de map goed zien, dus zie je de tegenstander ook vroeg aankomen als hij aanvalt (infanterie dan in ieder geval).
Voor de doorgewinterde spelers hier zijn dit waarschijnlijk enorme open deuren, maar voor mij als RTS newbie was het een echte eye-opener om eens op deze manier zonder druk van een tegenstander iets uit te proberen en te zien wat het effect is. Nu nog wat meer online oefenen om goed op macro te focussen en wellicht ga ik dan eindelijk eens wat stijgen op de ladder :P.

De komende games ga ik me op 2 dingen focussen: (Veel) meer focus op macro en goed blijven scouten zodat ik weet wat er op me af gaat komen en daar adequaat op kan reageren.

Stel niet uit tot morgen wat je vandaag nog tot morgen kunt uitstellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysterX

MysterX

Memleak 4 ever

Ik weet niet wat jij met Marco bedoelt (en ik speel al ff RTS 8)7 ) maar ik zorg ervoor dat ik met protoss vrij snel mijn zealots al heb geupgrade en vervolgens mijn spiders upgrade (<-- hete die dingen zo?)

Vliegtuigen heb ik in mijn 1 vs 1 nog niet nodig gehad, ze waren al kapot voordat ik daar aan begon.. Dit waren potjes van +- 15min. Let wel ben nog niet geranked dus ik denk dat de tegenstanders nog niet op mijn nivo waren. <--- hoe goed/slecht dit dan ook is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollial
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18-12-2024
Gisteren een heerlijke game gespeeld (placement match nog) waar ik aan het einde keihard aangepakt werd door Battlecruisers. Maar het lijkt wel of iedereen veel sneller veel meer resources binnen haalt (terwijl ik mid game ook altijd expand). Hoeveel SCV's maken jullie aan? En wat is de ratio min/gas voor SCV's?

[ Voor 6% gewijzigd door Lollial op 14-09-2010 09:20 ]

StarCraft II: Serial

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysterX

MysterX

Memleak 4 ever

Lollial schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 09:18:
Gisteren een heerlijke game gespeeld (placement match nog) waar ik aan het einde keihard aangepakt werd door Battlecruisers. Maar het lijkt wel of iedereen veel sneller veel meer resources binnen haalt. Hoeveel SCV's maken jullie aan? En wat is de ratio min/gas voor SCV's?
Wat ik als tip kan meegeven om zeker verder te kijken dan je eigen basis. Alleen ben ik er nog niet over uit op welk tijdstip je het beste een nieuwe basis kan neerzetten. Het kost namelijk best wat resources.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flapmo
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:56

Flapmo

and back is gigi!

MysterX schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 09:08:
[...]

Ik weet niet wat jij met Marco bedoelt (en ik speel al ff RTS 8)7 ) maar ik zorg ervoor dat ik met protoss vrij snel mijn zealots al heb geupgrade en vervolgens mijn spiders upgrade (<-- hete die dingen zo?)

Vliegtuigen heb ik in mijn 1 vs 1 nog niet nodig gehad, ze waren al kapot voordat ik daar aan begon.. Dit waren potjes van +- 15min. Let wel ben nog niet geranked dus ik denk dat de tegenstanders nog niet op mijn nivo waren. <--- hoe goed/slecht dit dan ook is.
Met macro bedoeld hij een van de belangrijkste termen / dingen in de game:

Macromanagement - A strategy that focuses on the "big picture" and typically refers to the simultaneous supervision of structure production; mineral, gas, and supply counts; and general unit position.

en dan ook maar meteen:
Micromanagement - A strategy that focuses on the skillful manipulation of individual or groups of units on the battlefield to both successfully attack and defend against opposing forces.

En ik denk niet dat "die dingen" spiders heten, wrs bedoel je de stalkers als je het over early game hebt ;).

-- was getekend, een SC2 newb die teveel replays kijkt :p

"The purpose of computing is insight, not numbers." -- Richard Hamming

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sommige pushes van terran zijn gewoon zo hard te counteren ook al scout je ze
Dat is echt niet specifiek Terran. Ik hoef nog geen eens te scouten om te weten dat 80% van de zerg zo ongeveer voor mutas gaat, toch zijn ze tering moeilijk te counteren. Al was het maar omdat ze veel sneller zijn dan jouw units en je ze niet kan blokkeren zoals land units.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TJHeuvel
  • Registratie: Mei 2008
  • Niet online
Lollial schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 09:18:
Gisteren een heerlijke game gespeeld (placement match nog) waar ik aan het einde keihard aangepakt werd door Battlecruisers. Maar het lijkt wel of iedereen veel sneller veel meer resources binnen haalt (terwijl ik mid game ook altijd expand). Hoeveel SCV's maken jullie aan? En wat is de ratio min/gas voor SCV's?
Ongeveer 30 SCV's die minirals aan het minen zijn is optimaal, 3 per miniral patch. En ook 3 in beide gas-geysers.

Wat inhoud dat je de eerste +- 10 minuten constant SCV's aan het pompen bent :)

Freelance Unity3D developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gisteren een lastige match gespeeld : zerg vs toss. Ik constant druk zetten, scouten, maar het eerste wat hij zette was een forge en al snel schoten de cannons als paddestoelen uit de grond. Ik bezette zijn natural zodat hij niet kon uitbreiden en scoutte de andere minerals regelmatig, niets te vinden. Natuurlijk ging hij voor mass voids, waarop ik besloot om mass hydras/mutas te maken. Toch kwam hij kwam hij elke keer met meer en meer voids af. En ookal had ik 4 expansions; toch was het GG :( Hoe kan ik dit degelijk conteren met zerg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TJHeuvel
  • Niet online
Met 5 bases zou je toch wel genoeg Corruptors moeten kunnen bouwen om een 1 base Protoss tegen te houden...
Probeer anders wat meer te haressen voordat hij een sloot Void Rays heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeppOx
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 25-07-2024

DeppOx

l33t lurker

Void rays zijn vooral vervelend als je ermee aangevallen word, als verdediging zijn ze utter crap (tenzij iemand ze gaat chargen op zn eigen buildings, maar dat is een kwestie van eventjes weglopen :P
Maar in principe moet jij natuurlijk het offensief zoeken met 4 expansions meer, jij kan door blijven produceren, en hij niet. Misschien had je er wat corrupters bij kunnen maken, en hydra's werken wel verdomd goed tegen VR imo. (wel range upgrade)

En idd, ergens in de tussentijd niet flink lopen harassen in z'n mineral line ofzo?

[ Voor 10% gewijzigd door DeppOx op 14-09-2010 10:02 ]

BOOOOOORRRRRRRRRIIIIIIIINGGGGGGGGGGGGG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Harrassen ging moeilijk, zijn line stond al mooi vol met cannons eens ik mijn eerste mutas had. En als de voids dan kwamen aanvallen; smolten mijn hydras als sneeuw voor de zon :( Maar aan corruptors had ik niet gedacht, bedankt voor de tips ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

micro en macro zijn niet echt strategieen, als meer concepten die je moet beheersen.

Had ergens een tip gelezen om je macro te oefenen:
- Bouw je basis volgens een goed plan
- Bouw je units
- Heb je groep units, attack move ze naar tegenstanders basis
- Expand, negeer je units die attack moven, concentreer je op je basis en eco.
- Rinse repeat. Bouw weer leger op om te a-moven.

Zo krijg je een gevoel voor de eco in-game.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysterX

MysterX

Memleak 4 ever

Verwijderd schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 10:24:
micro en macro zijn niet echt strategieen, als meer concepten die je moet beheersen.

- Bouw je units

Grappig om dit te lezen, sinds ik SC I speel en daar zo vaak afgeslacht ben, is dit mijn manier van spelen geworden. Noooit geweten dat hier termen voor zijn. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deTwisj
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-09 10:01
Ik heb gisteren dus eindelijk mijn placement matches gedaan. Aangezien ik over de schouder van mijn broer had meegekeken naar zijn placement matches had ik er niet veel van verwacht. Hij heeft namelijk tijdens zijn placement matches kennis mogen maken met early reaper, early banshees, zergling rush en verder 2 matches die wat langer duurden (geen enkele protoss overigens). Zonder echt gameplan ben ik maar begonnen. Elke match begon ik met 10 supply, @100 supply -> scout, 11 barracks, 12 refinery en vanaf daar "just wing it".

De eerste placement match was tegen een Terran op Scrap Station. Ik dacht meteen aan banshees want je zit zo dicht bij elkaar maar moet wel ver lopen. Met mijn scout kwam ik niet veel te weten, hij was bezig met zijn wall-in en had een paar marines gemaakt die mijn scv molde. Tegen de tijd dat ik met mijn Starport bezig was maakte ik een scan van zijn basis en zag dat hij ook een Starport aan het maken was. Ik ben maar begonnen met een banshee en heb wat turrets in mijn basis gezet (en met een expansion begonnen). Toen ik met mijn Banshee in zijn basis kwam had hij blijkbaar een reactor aan zijn Starport gezet en was Vikings aan het maken. Ik heb nog wel wat scv's kapot kunnen maken voor ik moest maken dat ik weg kwam. De rest van de match kwam eigenlijk neer op Vikings vs Vikings met hier en daar een Banshee (al had ik wel een raven bij mijn Vikings zodat ik hopelijk een Banshee kon snipen). Elke keer dat ik wat grond units naar hem toe stuurde liepen ze stuk op zijn wall-in met een aantal tanks. Uiteindelijk had hij geen resources meer en kon ik zijn expansion tegenhouden terwijl ik met BC's aan kwam. GG 1-0, nu had mijn broer ook zijn eerste match gewonnen dus ik wist dat het alleen nog maar moeilijker zou worden.

De tweede placement match was tegen een Protoss op Desert Oasis. Toen mijn scout scv zijn basis in kwam zag ik 2 assimilators en 2 pylons wat ik vreemd vond. Ik hing een beetje rond toen ik zag dat hij met een Gateway begon. Ik weet niet waarom maar op dat moment had ik net 2 marines en een marauder en ik had 2 Barracks waarvan in ieder geval 1 met een Tech Lab waar ik concussive shell aan het researchen was. Ik besloot om meteen mijn leger naar zijn basis te sturen. Toen ik uiteindelijk in zijn basis kwam met mijn 3 units had hij een tweede Gateway gemaakt en al een paar zealots. Gelukkig was concussive shell klaar en had ik mijn Barracks naar zijn basis rallied en kon ik beginnen met wat hit&run tegen zijn zealots. Ik zag wel dat hij een twilight council had gemaakt dus ik was bang dat hij met Charge zou komen. Langzaam maar zeker kon ik met weinig losses zijn zealots afmaken, vooral toen ik ook Stim had. GG 2-0, wat geluk dat hij eerst aan 2 assimilators begon voor hij een gateway maakte.

De derde placement match was precies hetzelfde, tegen een Protoss op Desert Oasis. Dit keer had de Protoss snel wat zealots waardoor ik met wat Marines achter mijn wall-in verscholen bleef. Ik ben verder gegaan met een 1-1-1 build zodat ik wat meer opties had deze keer en kwam door een scan achter dat hij 2 Starports gemaakt had. Hierdoor dacht ik dat hij met Voidrays zou gaan komen, intussen kwam hij met een 6-tal zealots om te kijken of ik wel verdediging had. Wat bleek, ik had mijn wall-in niet goed neergezet en hij kon met zijn zealots gewoon mijn basis binnen lopen. Daar sta je dan met 4 marines tegen 6 zealots in het midden van je basis. Ik was wel al halverwege met een Banshee dus als ik het lang genoeg kon uithouden dan kon ik de aanval wel afslaan. Gelukkig ging hij met zijn zealots af op mijn scv's en omdat ze geen charge hadden kon ik makkelijk genoeg al mijn scv's laten wegrennen met weinig losses. Meteen met mijn Banshee naar zijn basis gegaan om hopelijk wat probes te snipen voordat hij met zijn voidrays zou komen. Intussen ben ik begonnen met turrets,vikings en een paar marines. Ik heb met mijn Banshees veel probes kunnen afschieten en kwam ik erachter dat hij een expansion aan het maken was. Hij had ook warpgates gemaakt en maakte snel wat stalkers zodat ik niet meer zijn probes kon lastig vallen. Toen ik een stel Vikings had ben ik gaan kijken of ik de voidrays dood kon maken voor het er teveel zouden worden (want als ze charged zijn doen ze veel pijn). De voidrays kreeg ik nog dood alleen liet ik mijn Vikings in zijn basis landen om ook de stalkers te pakken, dit lukte niet. Hij probeerde meteen met zijn leger mij nog aan te vallen alleen toen deze stuk liep op mijn marine/viking leger gaf hij het op. GG 3-0

De vierde placement match was tegen een Zerg op Lost Temple (de eerste zerg!). Dit keer wel een goede wall-in gemaakt (zijn drone kwam er in ieder geval niet door) en ik ben meteen door gegaan naar een Viking om Overlords lastig te vallen. Deze match heb ik veel geluk gehad dat hij niet vroeger met zijn Banelings kwam want toen hij eenmaal kwam had ik al een aantal extra units waaronder wat Hellions en een Bunker/Engineering Bay in mijn expansion. Na zijn aanval ben ik meteen gaan counteren, alleen had ik niet door dat mijn Hellions veel sneller bij zijn basis waren als de rest van mijn leger dus gingen ze snel dood. Toen ben ik maar begonnen met Thors, precies op tijd ook want er kwam later nog een tweede Baneling groep die groter was en mijn Thor hapte er heel veel van weg. Eenmaal met een Thor in zijn basis gaf hij het op. GG 4-0, als die baneling bust eerder was gekomen dan was het snel over geweest.

De laatste placement match was tegen een Zerg op Blistering Sands. De zerg kwam erg snel met een aantal roaches en zerglings. Ik had wat marines met een marauder klaar staan en kwam er vervolgens achter.... dat mijn wall-in weer niet dicht was. De eerste aanval kon ik afslaan met een aantal losses (teveel eigenlijk) en toen maakte ik de fout om meteen in de counter te gaan. Nog voordat mijn leger halverwege was kwam ik weer een groep zerglings tegen die mijn leger genadeloos afmaakte. Op dat moment was ik net begonnen met een expansion wat ook het verkeerde moment was en nog voordat ik wat defense op heb kunnen zetten werd ik helemaal overrompeld. GG 4-1, in de replay zag ik dat de tegenstander was gestopt met drones te maken toen hij 15 drones had.

Nu ben ik in de Platinum league gestopt. Ik weet niet precies waar de rest van de placement mensen geeindigd zijn. Maar ik heb het gevoel dat ik hoger geplaatst ben dan de bedoeling is. Ik heb namelijk nog geen gameplan, ik maak gewoon meer begin units (marines en soms een hellion) zodat ik hopelijk niet aan een vroege rush verlies en dan probeer ik te counteren wat de ander aan het maken is. Als er iemand met een strakke BO komt dan weet ik niet wat ik precies moet doen (paniek situaties). Ik raak ook nog vaak units kwijt omdat ik niet genoeg controle heb of niet goed op mijn units pas. EN ik moet nog steeds erop letten dat ik scv's blijf maken tot ik zeker 3 regels vol heb (bedankt voor de tip bananenspin!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-09 17:26
Verwijderd schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 10:24:

- Bouw je units

Expanden na push is redelijk standaard. Maar om je leger nu maar als zelfmoordsquad naar je tegenstander te sturen zonder enige micro is meestal niet zo'n goed idee :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bosmonster schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 12:01:
[...]

Expanden na push is redelijk standaard. Maar om je leger nu maar als zelfmoordsquad naar je tegenstander te sturen zonder enige micro is meestal niet zo'n goed idee :P
Niet mee eens het is namelijk wel een heel goed idee! Je moet ze niet de gehele map over laten lopen natuurlijk. Dan zijn je stalkers bijv al dood voordat je zealots eraan komen :) Op andere domme dingen doen. De battle let je namelijk automatisch wel op, je macro niet. Dus als je dat nou eens omdraaid en je puur op macro let wanneer je battle plaats vind is veel beter. Je zult zien wanneer je wat tijd van macro overhoud je automatisch het gevecht even kan volgen. Hoe hoger je APM wordt hoe meer tijd je in de battle kan stoppen. Op to en met plat levels geldt echt: Micro wins you the battle macro wins you the war :). In plat zijn er zoveel mensen die gewoon niks bouwen tijdens een battle pak daar je voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 15:38

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Dat is inderdaad wel een beetje kort-door-de-bocht :P Wat nu als je zelfmoordsquad finaal in de pan gehakt wordt en de tegenstander meteen countert? Dan wil je echt niet expanden.
Sowieso moet men dat soort dingen niet zo letterlijk nemen. Het is niet zo dat je _moet_ expanden tijdens een push, het is alleen over het algemeen veiliger als je dat op dát moment doet. Zeker als je expand langs de route waarop je momenteel aan het push/reinforcen bent. Je wilt bijvoorbeeld niet expanden als je amper genoeg units hebt om je main te verdedigen.

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PietjeP89
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 28-08 01:38
Cloud schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 12:16:
Dat is inderdaad wel een beetje kort-door-de-bocht :P Wat nu als je zelfmoordsquad finaal in de pan gehakt wordt en de tegenstander meteen countert? Dan wil je echt niet expanden.
Sowieso moet men dat soort dingen niet zo letterlijk nemen. Het is niet zo dat je _moet_ expanden tijdens een push, het is alleen over het algemeen veiliger als je dat op dát moment doet. Zeker als je expand langs de route waarop je momenteel aan het push/reinforcen bent. Je wilt bijvoorbeeld niet expanden als je amper genoeg units hebt om je main te verdedigen.
Wat hij bedoeld wordt ook op Weapon of Choice zo aangegeven.
Als je je volledig op Macro wilt focussen dan bouw je gewoon je basis , een deel units, die A move je naar je tegenstander en jij focust je verder op je basis. Op deze manier heb je meestal voor je units dood zijn al nieuwe units staan en een expansion. 100% zeker dat je op deze manier in diamond kan geraken.

Naar een gevecht kijken is wel leuk en een paar units verplaatsen kan een gevecht van een loss naar een win veranderen maar bij beginnende spelers (en ook nog bij mij jammer genoeg) is het vaak zo dat na een gevecht er 1000 minerals in de bank zitten en je basis bijna leeg gemined is. Als je tijdens het gevecht nog eens 2 unit cycles erdoor krijgt (8 warp ins , 4 marines en marauders of 8 roaches) hoef je je meestal al veel minder zorgen te maken over de counter push :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Ik had inderdaad even gemist dat het puur om 'macro oefenen' ging en niet over hoe je normaal dat soort dingen hoort aan te pakken. Als je je echt op macro wilt focussen dan kun je dat natuurlijk prima doen.

Nou ja, m'n reactie is niet helemaal overbodig gelukkig :+

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PietjeP89 schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 12:26:
[...]

Wat hij bedoeld wordt ook op Weapon of Choice zo aangegeven.
Als je je volledig op Macro wilt focussen dan bouw je gewoon je basis , een deel units, die A move je naar je tegenstander en jij focust je verder op je basis. Op deze manier heb je meestal voor je units dood zijn al nieuwe units staan en een expansion. 100% zeker dat je op deze manier in diamond kan geraken.

Naar een gevecht kijken is wel leuk en een paar units verplaatsen kan een gevecht van een loss naar een win veranderen maar bij beginnende spelers (en ook nog bij mij jammer genoeg) is het vaak zo dat na een gevecht er 1000 minerals in de bank zitten en je basis bijna leeg gemined is. Als je tijdens het gevecht nog eens 2 unit cycles erdoor krijgt (8 warp ins , 4 marines en marauders of 8 roaches) hoef je je meestal al veel minder zorgen te maken over de counter push :P
Hotkeys zijn de key! Letterlijk.

En micro.. tjsa, je moet aanvoelen waar je units het meeste dmg kunnen doen en ook veilige weer weg kunnen komen, het is geen magische superkracht om dat te kunnen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kan je volgens mij beter oefenen om veel je hotkeys te gebruiken, zodat je niet van je leger met je scherm weg hoeft. Maar enkel attack move op vijandelijke basis doen geeft nogal wat problemen. Als tegenstander zerg is met banelings verlies je hilarisch. Siege tanks hoef je dan niet meer te maken want die doen toch niks voor jou. Zelfde voor reapers en hellions omdat die te snel zijn. Marines en marauders zijn niet echt bijzonder zonder stim pack. Het lijkt me erg sterk dat je op die manier ook maar in de buurt van diamond komt.

Daarmee wil ik niet zeggen dat op macro focussen geen goed idee is, maar volgens mij moet dat ook best te doen zijn door gewoon zoveel mogelijk hotkeys te gebruiken, ook aan het begin als je nog in je eigen basis zit met je leger. Als je dan met hotkeys alles maakt kan je dat ook doen als je je scherm bij je leger hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingpinda
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-09 01:31

Kingpinda

Citizenship is earned.

Bosmonster schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 12:01:
[...]

Nee dat klopt... Maar in het begin als je het spel aan het leren bent opzich wel een goede stap. Je kunt niet verwachten dat een nieuweling EN goed kan macroën EN goed kan microën. (goede spelling?? ) en dan ook nog het overzicht kan houden. Dus waarom niet in eerste instantie concentreren op het meest belangrijke? De macro. Op zich maakt het toch niet uit of je verliest? als je er maar van leert? Als de macro wat makkelijker gaat kun je extra dingetjes doen zoals leger ook tussendoor aansturen om nog betere uitkomst te krijgen :p

Wat ik zelf een tijdje heb gedaan toen ik hotkeys nog niet goed kende is tijdens clashes en ik micro mijn leger... en ik weet hotkeys niet meer.. NEE GEEN MUIS GEBRUIKEN!!! ja maar .. ja maar... dan is je halve leger weg.. GEEN MUIS!! Dit schreeuw ik dus tegen mezelf. dan hover ik mijn muis over de feedback of andere ability.. en dan ohja.. F! shit.. mijn templars zijn al dood.. Maakt niet uit volgende keer weet ik de hotkey :)

Life is like living only without the peaches

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dricus

Dricus

Toch lijkt het erg contra-intuïtief, die bijna 100% focus op macro en het totaal niet in de gaten houden van je leger. Je (ik in ieder geval wel) hebt altijd het gevoel dat je elk gevecht binnen een potje moet winnen om het hele potje te winnen. Maar als ik het goed begrijp maakt het uiteindelijk niet uit dat je in het begin van het spel een paar keer je leger als een zelfmoordsquad naar je tegenstander stuurt? Hoe doe je dat dan in mid- en late game als het gaat om het maken van de juiste units om het leger van je tegenstander een beetje te kunnen bevechten of om je base effectief te kunnen verdedigen?

Ik ga dit sowieso eens een paar keer uitproberen, kijken waar het schip strandt. Hebben jullie misschien een linkje naar een VoD of website waar dit wat meer uitgelegd wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Dat doe je puur als je je macro wilt oefenen. Dus beter wil worden met macro :) Als je voor 'het echie' gaat stuur je je units natuurlijk niet als zelfmoordsquad naar de tegenstander. Het is wel een goede oefening, compleet focussen op je economie en unit productie.

Ik las dat ook verkeerd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingpinda
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-09 01:31

Kingpinda

Citizenship is earned.

Dricus schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 13:23:
Toch lijkt het erg contra-intuïtief, die bijna 100% focus op macro en het totaal niet in de gaten houden van je leger. Je (ik in ieder geval wel) hebt altijd het gevoel dat je elk gevecht binnen een potje moet winnen om het hele potje te winnen. Maar als ik het goed begrijp maakt het uiteindelijk niet uit dat je in het begin van het spel een paar keer je leger als een zelfmoordsquad naar je tegenstander stuurt? Hoe doe je dat dan in mid- en late game als het gaat om het maken van de juiste units om het leger van je tegenstander een beetje te kunnen bevechten of om je base effectief te kunnen verdedigen?

Ik ga dit sowieso eens een paar keer uitproberen, kijken waar het schip strandt. Hebben jullie misschien een linkje naar een VoD of website waar dit wat meer uitgelegd wordt?
Erm.. als je het potje wilt winnen is het een ander verhaal :p 100 procent macro focussen is goed om de macro onder de knie te krijgen. Hiermee win je absoluut niet elk potje. Zo gauw je macro beter is kun je je op andere dingen concentreren. Scouten, juiste counters etc. Attack move is op zich altijd wel goed als ze een lange weg moeten begaan. Dus dat je niet onverwachts terwijl je aan het macroen bent terwijl je leger naar locatie gaat, dat ze niet onderweg gesniped worden. Wat ook goed is als je 2 legers hebt dat je allebei attack move doet naar 2 fronten bijvoorbeeld en dat je dan de belangrijkste battle wat meer aandacht geeft. Dus je hebt bijvoorbeeld een afleidings aanval die je best mag verliezen of als het lukt kunt laten terugtrekken en je hebt de aanval waar het om gaat en uitterraard wil je daar de meeste aandacht bij hebben.

edit: Oh.. meest belangrijke van macro!!! MINIMAP en natuurlijk hotkeys!!! bv 2 legers op move attack, een scout op pad. (alledrie groupbind.) Lekker bezig in je basis met macro. kijk naar de minimap!!! of je een ander kleurtje ziet :) Productie thingies en je nexus, CC of hive op een bind.

Day9 heeft een paar goeie dailies over hotkeys ed. zo laat hij zien dat hij bijvoorbeeld met 2 groepjes zealots scout en en door snelle combinatie van hotkeys te gebruiken even snel een probe maakt en die chronoboost en binnen een seconde weer aan het scouten is met zijn zealots.

[ Voor 14% gewijzigd door Kingpinda op 14-09-2010 14:00 ]

Life is like living only without the peaches

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
Als het gaat om oefenen, waarom je leger dan uberhaupt naar je tegenstander sturen :P

Macro dan lekker door naar supply cap en val dan aan.

Units bouwen en aanvallen tegelijk dat moet wel lukken toch, daar heb je maar 2-button-spam voor nodig.

[ Voor 27% gewijzigd door Bosmonster op 14-09-2010 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik had het idd misschien iets explicieter neer moeten zetten dat het geen strat is maar een oefening :p

Als je je units niet moved, dan kun je ook minder goed expanden vanwege ruimte gebrek en allicht contain van je tegenstander ;)

Let wel, ik heb dit maar 2 potjes gedaan, en een berg geleert over placement en supplyblock. Goede placement is secondes winst die je leger moet moven, geen supplyblock is secondes winst in de grootte van je leger of eco.

Uiteraard kan je ook tegen AI oefenen, alleen ik heb dan de moeite om aandacht vast te houden langer dan mijn eerste buildorder ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:39

Auredium

Informaticus Chaoticus

Ik schopte vandaag en gisteren kont en dus sta ik nu op nummer 1 in de bronze league ladder van mijzelf. :)

Nog even en ik sta weer in de Silver league bij 4 tegen 4. :)
Overigens moet ik zeggen dat mijn macro en Cashflow wel dik in orde is. Mijn micro moet ik nog aan werken. Te vaak stuur ik units naar de slachtbank. Ik pas niet helemaal goed de configuratie aan op de tegenstander en doe te weinig soft targets zoeken.

[ Voor 42% gewijzigd door Auredium op 14-09-2010 14:28 ]

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bosmonster schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 14:14:
Als het gaat om oefenen, waarom je leger dan uberhaupt naar je tegenstander sturen :P

Macro dan lekker door naar supply cap en val dan aan.

Units bouwen en aanvallen tegelijk dat moet wel lukken toch, daar heb je maar 2-button-spam voor nodig.
Je snapt het niet :) het idee is om juistem beter in macro te worden. Niet om een leger van 200/200 zo snel mogelijk te creeeren.

Het gaat om in stress situatie zoals een major battle je macro op pijl te houden. In bronze/silver betekend dit dat je al druk genoeg bent met je macro dat je eigenlijk helemaal geen tijd meer hebt om je battle te zien. Iedereen is te druk bezig met winnen ipv beter te worden. Vooral op de lagere niveaus zie je dat cheeses etc. Winnen is leuk, maar beter worden nog meer(vind ik). Het voordeel van beter worden is dat je ook meer wint. Andersom geldt dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dricus

Dricus

Het grappige vond ik dat het resultaat van focus op macro gisteren was dat ik verrassend snel een 200/200 leger had. Ik was voortdurend bezig mijn minerals en gas uit te geven aan zoveel mogelijk nuttige dingen. Aangezien ik het met 2 (of meer) saturated bases niet meer voor elkaar kreeg om mijn money laag te houden puur en alleen met het maken van buildings en het kopen van upgrades, ging ik het daarnaast ook maar uitgeven aan units.

Toen ik eenmaal aan de supply cap zat, had ik 3 a 4 bases en liep m'n money als een speer omhoog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 14:51
Auredium schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 14:25:
Ik schopte vandaag en gisteren kont en dus sta ik nu op nummer 1 in de bronze league ladder van mijzelf. :)

Nog even en ik sta weer in de Silver league bij 4 tegen 4. :)
Overigens moet ik zeggen dat mijn macro en Cashflow wel dik in orde is. Mijn micro moet ik nog aan werken. Te vaak stuur ik units naar de slachtbank. Ik pas niet helemaal goed de configuratie aan op de tegenstander en doe te weinig soft targets zoeken.
Als je in de bronze league speelt kan je niet echt zeggen dat je macro dik in orde is. Ik denk dat als je een hele goede macro hebt je al zeker tot de platinum league kan komen. Daarna wordt micro steeds belangrijker, maar ook maar in mate :P

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wie heeft er zin om 1vs1tje te oefenen?
Krygoon 102 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:39

Auredium

Informaticus Chaoticus

YoshiBignose schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 15:13:
[...]

Als je in de bronze league speelt kan je niet echt zeggen dat je macro dik in orde is. Ik denk dat als je een hele goede macro hebt je al zeker tot de platinum league kan komen. Daarna wordt micro steeds belangrijker, maar ook maar in mate :P
Ach, bij 4 vs 4 moet je ook geluk hebben met je partner. Ik heb te vaak dat gewoon iemand in 1 minuut tijd leaved om;

- De map hem niet bevalt
- De tegenstander volgens de rankings in het voordeel is.

Ik had vanmorgen iemand in mijn team zitten wiens tactic het volgende was.;

- Speel als terran, bouw niets alleen techbuilding, doe alleen minerals en gas.
- Vlieg zo vroeg mogelijk basis naar vijandelijke basis
- Laat basis in planetary fortress veranderen.

Vanzelfsprekend was zijn basis direct vernietigd voordat fortress klaar was en hij leaved. Direct daarna had ik hem als tegenstander in een 4 versus 4 match. Ik zag zijn typische opening, 3 SCV's die in de aanval gingen. Dus ik zette wat marines klaar en een minuut later leavde hij weer...

Eigenlijk zit 4 versus 4 vol met dat soort grapjes. Ik schat dat 1/3 van alle random matches in 2 minuten duidelijk een uitkomst heeft omdat iemand wordt gedisconnect door lag of een reden heeft die slaat als een tang op een varken.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
Verwijderd schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 14:39:
[...]

Je snapt het niet :) het idee is om juistem beter in macro te worden. Niet om een leger van 200/200 zo snel mogelijk te creeeren.

Het gaat om in stress situatie zoals een major battle je macro op pijl te houden. In bronze/silver betekend dit dat je al druk genoeg bent met je macro dat je eigenlijk helemaal geen tijd meer hebt om je battle te zien. Iedereen is te druk bezig met winnen ipv beter te worden. Vooral op de lagere niveaus zie je dat cheeses etc. Winnen is leuk, maar beter worden nog meer(vind ik). Het voordeel van beter worden is dat je ook meer wint. Andersom geldt dat niet.
Ik snap het wel, maar waarom zou je een potje weggeven als je kunt leren en winnen tegelijk. Je kunt je legers wel naar de slachtbank sturen, maar als je ze iets slimmer inzet kun je macro leren én een kans hebben om te winnen.

Uiteindelijk wil iedereen toch een beetje stijgen op de ladders en games zinloos gaan weggeven schiet niet op. Dan kun je net zo goed tegen een AI gaan oefenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is het juistem je geeft helemaal niks weg. Het is niet de bedoeling om je army naar een ingebunkerde terran te sturen met 10+ sieged tanks. Het idee is om de 'gelijke' battles gewoon 1a om vervolgens aan je macro te werken wanneer dit gebeurt. Timings te leren van expands, zorgen dat je money laag blijft, je de juiste unit combo blijft maken etc. Hier wordt je beter door, wanneer je dit doet zul je zien dat je heel snel gaat stijgen in de ladder.

Tegen de AI is geen tegenstander die doet bijna altijd hetzelfde dus leer je niet zoveel van. Very hard is ook vaak te makkelijk(afhankelijk van je niveau) en insane cheat dus daar heb je niet zoveel aan. Je kan ook met je vrienden spelen, maar die moeten dan ook hetzelfde niveau hebben. Enige wat dan overblijft is online te spelen en dit soort dingen te oefenen en replays te kijken en te leren

Maar uiteindelijk speelt iedereen het op zijn manier en wordt ook niet aangeven om het zo te doen. het is alleen een tip dat als je (snel) beter wil worden je eerst op macro moet focussen ipv micro. In het begin lijkt het heel bot van je ziet je army niet etc. maar het gaat om de focus. Van nature ga je de battle wel een beetje volgen(dat is het geheim waarom het ook werkt als je het zo doet) Je moet jezelf aanleren om niet alleen op de battle te letten maar ook om macro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-09 12:15
Verwijderd schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 16:41:
het is alleen een tip dat als je (snel) beter wil worden je eerst op macro moet focussen ipv micro.
Niet mee eens. Je kan in SC2 enorm veel vanaf 1-base. Sterker nog, de meeste van mijn games (als protoss) in platinum/diamond komen niet verder dan dat. En dat zijn echt geen all-in zealot rushes.

Volgens mij kan je als beginneling veel beter beginnen met het leren omgaan van units, scouten, counteren, pushen op juiste momenten (zoals wanneer je tegenstander expand! :+).

[ Voor 17% gewijzigd door danslo op 14-09-2010 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dricus

Dricus

@cls:
Mijn ervaring als Bronze newb is dat als je macro slecht is (en mijn macro is vrij belabberd), je überhaupt niet eens toe komt aan het goed leren omgaan met units, counteren en pushen, omdat je het dan niet voor elkaar krijgt om op het juiste moment de juiste units te hebben. Scouten lukt op zich nog wel als je er aan denkt om het te doen. Maarja, als je dan Void Rays scout en besluit om Corruptors te maken, maar je bent vergeten om te upgraden naar Lair en/of een Spire te bouwen en/of je gas te pakken en/of voldoende Drones te maken om voldoende economie op te bouwen om die dure units überhaupt te kunnen bekostigen, dan heb je daar vrij weinig aan. Je loopt dan ontzettend achter de feiten aan.

Da's mijn ervaring tot nu toe anyways :). Het zou zomaar kunnen dat het voor anderen anders werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
Wat dat betreft zou ik sowieso de tip van day9 volgen. Probeer niet te "pro" te counteren, maar focus op macro en army size.

Mass gateway units bijvoorbeeld of MMM is vaak voldoende. Als je dat goed doorhebt kun je eens wat beter gaan kijken naar specifieke counters of er af en toe eens een type unit bijpakken (tanks bijvoorbeeld of immortals, etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
cls schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 17:10:
[...]

Niet mee eens. Je kan in SC2 enorm veel vanaf 1-base. Sterker nog, de meeste van mijn games (als protoss) in platinum/diamond komen niet verder dan dat. En dat zijn echt geen all-in zealot rushes.

Volgens mij kan je als beginneling veel beter beginnen met het leren omgaan van units, scouten, counteren, pushen op juiste momenten (zoals wanneer je tegenstander expand! :+).
Nooit. Eerst macro dan micro. Als je macro al verneukt dan kan je nog zo goed micro-en maar dat is zinloos. Je zal altijd achter staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxkoe
  • Laatst online: 11-09 13:29
Ik ben nu eindelijk ook begonnen met multiplayer.
Heb wel ontdekt dat 2V2 het leukste is maar met random wordt je wel geteamed met vreselijke gasten. Dus ben ik op zoek naar een vast 2V2 maat mijn nick is Maxkoe en nummer 672.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PietjeP89
  • Laatst online: 28-08 01:38
[...]

Ja zo zitten er ook een deel in diamond.. Probleem is terwijl zij leuk bezig zijn met blink en charge te researchen zit ik al een men 2de expo en heb ik gewoon veel meer units. Ik heb vandaag 4 games tegen zerg gespeeld die allemaal 1 base muta/ling gingen , op zich wel leuk maar als ik 2 bases heb en constant stalkers eruit kan pompen dan halen die muta's het toch niet meer. En zoiezo , ik vind micro veel moeilijker dan macro :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuX DeLuXe
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-07-2023
wat een waardeloos ras is Zerg toch eigelijk..
De enige manier voor Zerg om wat te presteren is door kamperen en dan proberen expo's te forceren met defensive buildings. Gewoon een leger bouwen en knallen is compleet kansloos. Vandaag weer ondervonden. Als je gewoon 1v1 met een Terran gaat en dan zerglings/Roaches tegenover Marauder/Marine zet ben je kansloos....
Ik ga weer lekker terug Protoss, gewoon units pompen en beuken met die zooi. Bah wat is Zerg slecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
L2P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-09 23:43

Bob

Kingpinda schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 13:21:
[...]

Wat ik zelf een tijdje heb gedaan toen ik hotkeys nog niet goed kende is tijdens clashes en ik micro mijn leger... en ik weet hotkeys niet meer.. NEE GEEN MUIS GEBRUIKEN!!! ja maar .. ja maar... dan is je halve leger weg.. GEEN MUIS!! Dit schreeuw ik dus tegen mezelf. dan hover ik mijn muis over de feedback of andere ability.. en dan ohja.. F! shit.. mijn templars zijn al dood.. Maakt niet uit volgende keer weet ik de hotkey :)
Grid layout, dan moet je niet hoveren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexOo
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09-07 18:55
http://www.teamliquid.net...ssage.php?topic_id=152533

Betwijfel dat al die "pros" allemaal maar moeten leren te spelen met zerg :']

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Zerg is lastiger, maar niet zo zwak als hij het brengt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goron
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-09 11:45
Het begint me echt op te vallen dat in veel spannende games (deze bijvoorbeeld http://www.youtube.com/wa...k&feature=player_embedded) dat de tegenstander dan alles uit de kast moet halen (combo tussen templar+storm+collosus+immortal+gateway units) en dat de terran dan alleen maar marauders maakt. Gewoon echt alleen marauders. En dat het dan nog spannend wordt ook.

Gewoon een beetje jammer dat marauders op dit moment goed zijn tegen alles wat niet vliegt. Ze zijn zelf snel met stim, veel hitpoints, veel schade, goede range en veel armor. Oh en concussive shells, die maar 50/50 kosten om up te graden. Vergelijk dat eens met 150/150 voor 1 extra range op hydra's. Het klopt gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Ben het er absoluut mee eens :P maar we zullen zien wat de patch ons brengt. Vast geen nerf van Zergs, dus het kan alleen maar in m'n voordeel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cryonist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-12-2024

Cryonist

- Something clever -

AlexOo schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 20:06:
[...]

http://www.teamliquid.net...ssage.php?topic_id=152533

Betwijfel dat al die "pros" allemaal maar moeten leren te spelen met zerg :']
2 zerg spelers maar die tot nu toe tournements gewonnen hebben. Beetje teleurstellende cijfers voor het leukste ras in SC2 :(.
SuX DeLuXe schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 19:46:
wat een waardeloos ras is Zerg toch eigelijk..
De enige manier voor Zerg om wat te presteren is door kamperen en dan proberen expo's te forceren met defensive buildings. Gewoon een leger bouwen en knallen is compleet kansloos. Vandaag weer ondervonden. Als je gewoon 1v1 met een Terran gaat en dan zerglings/Roaches tegenover Marauder/Marine zet ben je kansloos....
Ik ga weer lekker terug Protoss, gewoon units pompen en beuken met die zooi. Bah wat is Zerg slecht
:D
Veel plezier met Protoss.

In the beginning there was nothing. God said, 'Let there be light!' And there was light. There was still nothing, but you could see it a whole lot better.
D3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuX DeLuXe
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-07-2023
GoUdViS schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 20:27:
[...]

2 zerg spelers maar die tot nu toe tournements gewonnen hebben. Beetje teleurstellende cijfers voor het leukste ras in SC2 :(.

[...]

:D
Veel plezier met Protoss.
thanks, gaat zeker lukken. Ik vind Zerg een heel leuk ras, leuk verhaal eromheen en leuke muziek (dat was bij SC 1 al zo) maar god wat zijn ze zwak. Tuurlijk kun je me Zerg iets bereiken maar dat kost veel meer moeite dan met Toss/Terran en moet ook veel meer doordacht zijn, dat idee heb ik dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muta
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
ik heb een ffa gewonnen met zerg, super easy, gewoon nydus in hun bases, en 2 fronten aanvallen en hun waren crippled.

Was ook wel grappig, ik had 3/4 expos en hun zaten nog op 1 base
ahahahahahaaha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sporedd
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14-09 23:21
Persoonlijk vind ik de zerg niet zwak.
Je loop alleen altijd achter de feiten aan. je moet in je leger snijden om meer drones te maken en andersom. Dit verplicht je bijna altijd tot een fast expand of een cheese build.

het gevoel wat ik meestal krijg is dat zerg gewoon een unit mist.
Laten we eerst de patch maar even afwachten. Is het bekend wanneer deze komt?

om me ook even in de micro/marco discussie te gooien.
Ik sta/stond zelf 100ste in 2vs2 waarbij we ons allebei focuste op macro. meestal heb je dan gewoon meer zooi als de tegenstander en win je uiteindelijk de game. natuurlijk heb je op dit niveau wel micro nodig maar het is niet het belangrijkste. ook counters zijn niet belangrijk als je maar gewoon meer heb als de andere.

[ Voor 59% gewijzigd door Sporedd op 14-09-2010 22:46 ]

Don't trust an atom, they make up everything.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Muta schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 21:41:
ik heb een ffa gewonnen met zerg, super easy, gewoon nydus in hun bases, en 2 fronten aanvallen en hun waren crippled.

Was ook wel grappig, ik had 3/4 expos en hun zaten nog op 1 base
ahahahahahaaha
ffa
Toss: Cannons into carriers/expand 200/200
Zerg: corruptors broodlords
Terran: Tank Viking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badboyqxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-08 09:26
niet bepaald mee eens

als jij met 15 marines aan komt zetten en ik met 10 tanks mag jij dan wel in de meerdereheid zijn maar voor jouw leger bij mij is ligt die in puin

dus counters tellen natuurlijk wel

maar hoe gaan jullie zerg spelers eigelijk om met banseesh in early game, want zeker bij brons/zilver heb ik vaak dat men tegen die tijd nog lang geen liar heeft ,(als ik voor 1/1/1 build ga)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeff[NL]
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-12-2023
Kan iemand mij vertellen wat ik hieraan kan doen ??
Ik als Terran van Protoss verloren doordat zijn probe in mijn basis begint te bouwen. Behoorlijk irritant.

http://www.sc2replayed.co...an-protoss-steppes-of-war

Diagnose Specialist Ford

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dricus

Dricus

Oh boy, ik ben blij! Zonet 4 matches gespeeld waarvan ik er 3 won. De tip om eerst en vooral op macro te focussen heb ik ter harte genomen en het heeft resultaat :D. Het eerste potje was tegen een Terran die niks deed. Dus heb ik 2 expansions gepakt, lekker aan het upgraden gegaan en een leger gebouwd. Toen ik op 200/200 zat met een mix van Zerglings, Roaches, Muta's en Corruptors ben ik z'n expansion eerst maar eens gaan slopen (die had ik al gescout). Toen die kapot was heb ik eerst nog wat Brood Lords gemorphed om van grote afstand zijn muur van Supply Depots kapot te schieten. Toen ik weer met m'n tot 200/200 aangevulde legertje aankwam was het al snel GG.
Het tweede potje was ook tegen een Terran en die verloor ik wegens cloaked banshees waar ik niks tegen had :(. Het derde potje was tegen een Protoss op Scrap Station. Ook hier heb ik lekker gemacro'd. Twee expansions gepakt en een leger gemaakt van Zergling, Roach, Hydra en Muta's. Later nog een paar Corruptors om z'n Void Rays af te maken. Ook hier eerst z'n expansion gemold. Toen had hij al geen harvesters meer en kon ik weer met m'n flinke leger zijn main base afmaken.
Het vierde potje was tegen een Zerg die veel druk probeerde te zetten met Zerglings. Later scoutte ik Muta's, die ik nu net ook aan het maken was. Zijn Muta's legden het af tegen mijn Muta's en 2 Queens. Toen hij weer met een handjevol Muta's kwam heb ik mijn Roaches en Lings maar op zijn base afgestuurd en toen was het ook GG.

In al die games is de primaire focus macro geweest en het lijkt voor mijn niveau (laag Bronze) in ieder geval goed te werken. Dank voor alle adviezen dus :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sporedd
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14-09 23:21
badboyqxy schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 22:51:
niet bepaald mee eens

als jij met 15 marines aan komt zetten en ik met 10 tanks mag jij dan wel in de meerdereheid zijn maar voor jouw leger bij mij is ligt die in puin
ja maar voordat jij 10 siege tanks heb heb ik je basis al gesloopt met 30 zerglings

Don't trust an atom, they make up everything.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kzyto schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 22:56:
Kan iemand mij vertellen wat ik hieraan kan doen ??
Ik als Terran van Protoss verloren doordat zijn probe in mijn basis begint te bouwen. Behoorlijk irritant.

http://www.sc2replayed.co...an-protoss-steppes-of-war
Als hij cannons doet, in je natural snel barracks bouwen en marines zijn basis insturen. Jouw CC liften en naar je natural gaan. Doe dit niet meteen, zorg dat hij hoop aan cannons heeft uitgegeven maar zorg dan natuurlijk wel voor dat jouw SCVs nog de basis kunnen verlaten zonder afgeslacht te worden.

Als hij gateways doet, gewoon normale wall maken, en zelfde verhaal, liften en naar je natural gaan. Nu is je wall alleen om zijn zealots binnen te houden. Zorg dat je SCVs in de buurt hebt, zealots zijn zo door supply depots heen zonder SCVs om ze te repareren.

Er komen vast ook weer mensen die zeggen dat je met je SCVs de pylons moet aanvallen, maar dat ga ik echt niet meer doen, daardoor heb je de laatste keer dat een protos dat deed het potje verloren (was nog wel een diamond, die had ik wel willen winnen). Ze zeggen dan dat ze met 4 SCVs het doen, terwijl met 8 het nog een eeuwigheid duurt voordat pylons kapot zijn. Volgens mij zijn het gewoon protoss spelers dit dat zeggen.

Trouwens early game kom ik mijn basis niet meer uit tegen zerg. Elke keer dat ik dat doe wordt ik afgeslacht door zooi zerglings. Mijn micro zal wel bagger zijn, maar ik blijf nu lekker achter mijn walletje zitten.

[ Voor 7% gewijzigd door Sissors op 14-09-2010 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

niet bepaald mee eens

dus counters tellen natuurlijk wel
let wel op dat een tank 150 mineralen en 125gas kost... een marine slechts 50 mineralen... dat betekend dat al eerder richting een verhouding gaat van 10 tanks tegen 30-50 marines... en dat zijn er dan wel een hoop ;) met stim moet het dan wel lukken om 10 tanks te slopen denkik! (uiteraard ben ik het wel met je eens dat je niet met een bio-army in een lijn met siegetanks moet gaan lopen)

Zo had ik vanavond een leuk (redelijk lang) potje op steppes of war, even 47 minuten TvT. erg pittig, vooral op zo'n kleine map.

Hij was de eerste die ging aanvallen, met wat tanks, marines, marauders en vikings. op het moment dat hij me aanvalt, probeer ik de vikings uit te schakelen, en verlies wel wat units, maar hij zet niet door. Op het zelfde moment dat zijn leger bij mij voor de deur staat, drop ik een medivac met marines in zijn basis, en breng zijn scv aantal terug naar minder als 10.
op dat moment trekt hij zijn leger terug, en heb ik mooi de ruimte om te expanden, en even wat units te stampen. Ik tech snel door naar BC's, wat vikings en wat ground units, en zet de tegenaanval in. Daarmee sloop ik zijn expansion, en een redelijk deel van zijn leger. Ondertussen expand ik lekker door, en blijf ik harrassen (net na zijn rebuild van zijn expansion, drop ik daar wat marauders, en weer is zijn scv-niveau laag en mist hij zijn command centre bij zijn expansion)
uiteindelijk een hoop leger tegen elkaar ingewisseld, maar doordat ik zijn inkomen constant onder druk hield, heb ik kunnen winnen.
op het laatst viel ik zijn expansion bij het goud aan met marauders, en hij lift zijn command centre naar de expansion achter de rotsen terwijl mijn marauders gesloopt worden.
hij brengt al zijn units daarheen om die expansion maar te verdedigen, en op dat moment rol ik met een mass bio/viking army zijn basis in; gg :)

Erg spannende pot, en door continu m'n inkomsten hoog te houden, kon ik units blijven stampen, en heb ik daarmee de voorsprong kunnen pakken.

Wel grappig dat ie na het zien (en slopen) van mijn 4 BC's, hij voor mass viking ging... alleen erna kwam ik met een behoorlijk marine/marauder leger aan, en had ie dus niks aan zijn vikings >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cryonist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-12-2024

Cryonist

- Something clever -

furby-killer schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 23:14:
[...]

Er komen vast ook weer mensen die zeggen dat je met je SCVs de pylons moet aanvallen, maar dat ga ik echt niet meer doen, daardoor heb je de laatste keer dat een protos dat deed het potje verloren (was nog wel een diamond, die had ik wel willen winnen). Ze zeggen dan dat ze met 4 SCVs het doen, terwijl met 8 het nog een eeuwigheid duurt voordat pylons kapot zijn. Volgens mij zijn het gewoon protoss spelers dit dat zeggen.

Trouwens early game kom ik mijn basis niet meer uit tegen zerg. Elke keer dat ik dat doe wordt ik afgeslacht door zooi zerglings. Mijn micro zal wel bagger zijn, maar ik blijf nu lekker achter mijn walletje zitten.
Met enige terughoudendheid linkje naar alles wat je nodig hebt voor een cannon rush maar gelukkig ook de beste manieren om hem te counteren. Pylons slopen blijkt dus juist niet handig te zijn.

Leuk om te zien dat Zerglings zo'n effect hebben. Ik probeer ook altijd op die manier een contain op mijn tegenstander te forceren zodat ik met een FE naar muta's kan techen >:).

In the beginning there was nothing. God said, 'Let there be light!' And there was light. There was still nothing, but you could see it a whole lot better.
D3

• Bosmonster
Poeh.. Na 3 6pools verloren te hebben op rij gelukkig nog wat puntjes kunnen pakken tegen een T en crappy Z. Ik moet toch eens iets sneller zijn in het begin.
Sporedd schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 22:38:
Persoonlijk vind ik de zerg niet zwak.
Je loop alleen altijd achter de feiten aan. je moet in je leger snijden om meer drones te maken en andersom. Dit verplicht je bijna altijd tot een fast expand of een cheese build.
Wat ik merk is dat Zerg vooral erg sterk begint, maar moeite heeft met late game door de zwakkere units.

Maar kan ook komen doordat de meeste Zerg die ik tegenkom cheesen en ze daarna sowieso al crippled zijn als ik het overleef :P

[ Voor 64% gewijzigd door Bosmonster op 15-09-2010 00:16 ]

• Flapmo
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:56

Flapmo

and back is gigi!

Zerg is juist later chill omdat ze door de larves in 2 sec een volledig nieuwe army hebben staan na elke battle die ze beginnen met max unit count 200/200. Alles dood, alle larves meteen spawnen en nieuwe units zijn klaar.

Terran en Protoss moeten dan nog beginnen.

"The purpose of computing is insight, not numbers." -- Richard Hamming

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-09 20:46
Protoss kan mits genoeg warpgates ook in 20 seconden weer een gigantisch leger hebben (van t1 units), Terran heeft het wat moeilijker maar daar heb je dan iets betere macro voor nodig (constant units maken).

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

• Bosmonster
Met het aantal racks dat de gemiddelde Terran late game heeft staan is een MMM-balletje er ook zo uitgepoept, dus dat valt allemaal wel mee op zich :P

[ Voor 4% gewijzigd door Bosmonster op 15-09-2010 00:31 ]

• Hogader
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:30
maar hoe gaan jullie zerg spelers eigelijk om met banseesh in early game, want zeker bij brons/zilver heb ik vaak dat men tegen die tijd nog lang geen liar heeft ,(als ik voor 1/1/1 build ga)
Ik, als Zerg speler, doe zodra ik fast starport bouw een evo chamber (alsik die niet heb) en een paar spore crawlers rond de minerals en dan queens maken

Dit aangezien ik dan ook nog geen hydra's/spire heb

• zonglew00
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-09 22:47
Tip voor mensen...
Als je TvT speel... Vikings & Tanks...

net bij HWH met zwaar overmacht (100 vs 200 supply) aan army value met pijn en moeite gewonnen van Vikings & Tanks...

Verwijderd

[...]

Macro is niet alleen expanden, ook het maken van structures, het bouwen van units en het upgraden van units behoort hiertoe. Macro is wel degelijk het allerbelangrijkst!

Verwijderd

Ach, geen macro zonder micro en geen micro zonder macro. Ze zijn allebei belangrijk, en ze kunnen allebei de doorslag geven voor een sterke game. Je moet de juiste balans zien te vinden, zie day9's tshirt.
Afbeeldingslocatie: http://image.spreadshirt.com/image-server/image/composition/15016414/view/1/producttypecolor/1/type/png/width/280/height/280/micro-macro-balance-white_design.png

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2010 07:55 ]

• ye-roon
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09-09 12:15

ye-roon

knaak

Ik speel inmiddels best veel en winnen komt ook steeds meer, maar tegen 1 matchup verlies ik altijd omdat het gewoon te sterk is, of ik de verkeerde dingen verdedig of units maak. Ik speel protoss en het tegen mass muta is gewoon geen goede defense. ik kan wel mass stalkers gaan maar door goede micro kan hij met een grote groep die stalkers 1 voor 1 er af maken. Tot het moment dat ik blink heb, maar dat duurt weer een eeuwigheid. Iemand een idee hoe je als protoss mass muta kan counteren/overleven?

Harder, Better, Faster, Stronger | Battletag: yeroon#2383

• Hiawatta
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16-09 13:56
Hallo allemaal, ben ondertussen ook druk bezig met online spelen en vraag me af hoe jullie zien tegen welke league jullie spelen, zoeken jullie je tegenstander meteen op online om zo te kijken wat je te wachten staat?

heb een moiezame start gehad, maar begin nu eindelijk wat beter in m'n spel te komen, gisteren zelfs tegen een zerg gewonnen die twee keer mass op me af kwam, maar volledig stuk liep de tweede keer. 30 potjes gespeeld 10 gewonnen, het begint te komen lol.

• Dricus

Dricus

Hiawatta schreef op woensdag 15 september 2010 @ 08:29:
Hallo allemaal, ben ondertussen ook druk bezig met online spelen en vraag me af hoe jullie zien tegen welke league jullie spelen, zoeken jullie je tegenstander meteen op online om zo te kijken wat je te wachten staat?
In het score screen wat je na een potje krijgt kun je klikken op de naam van je tegenstander en dan 'View Profile' kiezen. In zijn profile zie je meteen in welke league hij speelt.

• Morphs
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-05 09:45
Tjongejonge zeg, gisteren in een match een confrontatie gehad met een groep marauders. Het waren er zo'n 15 schat ik. Wat had ik als Zerg? ongeveer 8-10 roaches en zo'n 12-15 zerglings.

Het was op Metalopolis, hij valt m'n natural aan (na eerst zo'n 10 minuten met reapers te harrassen, de Morrow-imitator :P). M'n roaches vangen de marauders op, de zerglings flanken achterlangs. Je zou denken dat dat wel makkelijk zou gaan... NOT! Imba Terran

Uiteindelijk bleven er nog zo'n 7-8 Marauders over en ik was alles kwijt >:( Als marauders roaches counteren, dan moeten zerglings marauders wel kunnen makken.... maar dat is niet bepaald makkelijk met die 1 natural armor waardoor zerglings 20% minder dmg doen...

Verder nog een hilarische loss op Steppes of War. Tegenstander was Terran en ik scout op 10 en er is geen basis. Dus een reloc. Ik denk eerst aan de 'eilandjes' achter de rocks dus ik stuur m'n overlords erheen.... totdat ik besef dat de high yields geen rocks hebben... snel checken en ja hoor, daar is z'n basis. Toen was het al te laat :/ Imba Terran

• Maldred
  • Laatst online: 27-04-2023
Morphs schreef op woensdag 15 september 2010 @ 08:49:
Tjongejonge zeg, gisteren in een match een confrontatie gehad met een groep marauders. Het waren er zo'n 15 schat ik. Wat had ik als Zerg? ongeveer 8-10 roaches en zo'n 12-15 zerglings.

Het was op Metalopolis, hij valt m'n natural aan (na eerst zo'n 10 minuten met reapers te harrassen, de Morrow-imitator :P). M'n roaches vangen de marauders op, de zerglings flanken achterlangs. Je zou denken dat dat wel makkelijk zou gaan... NOT! Imba Terran

Uiteindelijk bleven er nog zo'n 7-8 Marauders over en ik was alles kwijt >:( Als marauders roaches counteren, dan moeten zerglings marauders wel kunnen makken.... maar dat is niet bepaald makkelijk met die 1 natural armor waardoor zerglings 20% minder dmg doen...

Verder nog een hilarische loss op Steppes of War. Tegenstander was Terran en ik scout op 10 en er is geen basis. Dus een reloc. Ik denk eerst aan de 'eilandjes' achter de rocks dus ik stuur m'n overlords erheen.... totdat ik besef dat de high yields geen rocks hebben... snel checken en ja hoor, daar is z'n basis. Toen was het al te laat :/ Imba Terran
Tja, marauders doen het juist erg goed tegen roaches. Die zijn dan ook snel dood, en 12-15 lings zijn er ook niet echt veel. Dus dat je dat verliest is idd wel te verwachten. Roaches zijn leuk als tank te hebben, maar echt veel dmg doen ze ook weer niet(traag/korte range).

Als de terran zich meteen verplaatst met zijn cc, check dan juist eerst de gold plaatsen. Als die zich heeft gezet op een eiland, is dat eigenlijk nogal dom. Want dan kan jij heel de map pakken met expansions zonder vrees van een grondaanval, en hij moet meteen duurdere units kopen(air) wat langer duurt. Tegen die tijd kan jij allang genoeg troepen hebben om dat af te slaan.

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-09 14:47

Rannasha

Does not compute.

Morphs schreef op woensdag 15 september 2010 @ 08:49:

Je had andersom het gevecht aan moeten gaan, eerst de Zerglings op de Marauders en daarna de Roaches laten oprukken. Marauders doen 2x zo veel schade tegen armored units als tegen light, dus de Zerglings krijgen veel minder te verduren.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Verwijderd

:') Ziet er eerder uit dat je door je eigen fouten hebt verloren

• ShadowBumble
  • Laatst online: 19:42

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Verwijderd schreef op woensdag 15 september 2010 @ 09:28:
[...]

:') Ziet er eerder uit dat je door je eigen fouten hebt verloren
Ik vraag me af of het stimmed Marauders waren of non upgraded ones, ik zorg altijd dat ik vrij snel mijn stim ( tegen zerg heb ) en concussion shells ( tegen proto's ), zodra ik uitruk is of mijn Lv`1 weapons upgrade net klaar of halverwege zodat het klaar is zodra ik zijn basis in wandel.

Bovendien werken Marauders inderdaad extreem goed tegen armored units. ;)

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

• cyboria
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08-09-2021
Check eerst eens even de strength en weaknesses van de units alvorens te klagen ;). Maurauders killen met Roaches is al zowat het domste wat je kan doen vermits die een bonus hebben tegen Roaches. Je moet eerder air gaan of mass ling ( met speed upgrade om de stim te counteren ).

[ Voor 5% gewijzigd door cyboria op 15-09-2010 09:51 ]

• Bosmonster
ye-roon schreef op woensdag 15 september 2010 @ 08:27:
Ik speel inmiddels best veel en winnen komt ook steeds meer, maar tegen 1 matchup verlies ik altijd omdat het gewoon te sterk is, of ik de verkeerde dingen verdedig of units maak. Ik speel protoss en het tegen mass muta is gewoon geen goede defense. ik kan wel mass stalkers gaan maar door goede micro kan hij met een grote groep die stalkers 1 voor 1 er af maken. Tot het moment dat ik blink heb, maar dat duurt weer een eeuwigheid. Iemand een idee hoe je als protoss mass muta kan counteren/overleven?
Scouten en een paar VR of Phoenix bouwen.

Je moet het alleen op tijd opmerken en dat is nog wel eens een probleem, aangezien ze er in notime 40 hebben ofzo :P

Ik had hetzelfde gisteren overigens in 1 potje. Dacht overwicht te hebben, tot ie ineens met een enorme berg muta's aan kwam zetten..

[ Voor 15% gewijzigd door Bosmonster op 15-09-2010 10:13 ]

• hulkie
  • Laatst online: 16-09 12:43
Goede morgen allemaal,

Het is eindelijk zo ver, mijn nieuwe pc is daar! In SC2 alles op ultra, yay! Dat is wel even anders dan een haperend spel met alles op low/ off. Het eerste potje verloor ik simpelweg door de special effects. Het was TvsT en ik had een betere economie. Hij ging banshees, en dat had ik al een tijdje gezien, dus ging ik zelf voor Vikings. Door alle mooie special effects vergat ik alleen mijn vikings te binden, daar kwam ik veel te laat achter… ‘Cool het gebouw stort gewoon ook echt in!’ Uiteindelijk verloor ik daardoor veel te veel units en kreeg hij de overhand.

Later ben ik met mijn broertje 2vs2 gaan doen. Hij is net dit weekend begonnen met spelen en vind Zerg leuk. Ik ben absoluut geen protoss kenner dus ging daar maar mee aan de slag, met af en toe een potje zerg erbij. Uiteindelijk zijn we een aantal keer hard kapot gerushed door allerlei varianten van all out T1 units spam. De langere games wonnen wij meestal. We gaan rustig ons spelletje verbeteren en ons omhoog werken uit de bronze regionen. Zerg is toch echt heerlijk om mee te spelen als je het iets langer volhoudt, het is gewoon super makkelijk aanpassen aan de tegenstander, en ontzettend snel legers pompen! Ook zijn void rays als ze eenmaal charged zijn zwaar overpowered. Het grootste probleem dat we samen hadden was de enorme vertraging op ventrilo. Regelmatig hoorde ik hem pas 20 minuten later, en andersom hetzelfde… Gecoördineerde aanvallen hebben dus amper plaatsgevonden.

• Morphs
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-05 09:45
Even reageren:

Uiteraard speelde ik slecht (ondanks dat Terran imba is :P). Was een week geleden sinds de laatste game. Heb trouwens na elke loss in mijn rage pushups gedaan. Die 4 loss streak heeft me zeker 100 pushups opgeleverd :D

Ik weet dat Roaches slecht zijn tegen marauders, dat wist ik toen ik het gevecht in ging. Wat me vooral tegenviel is dat de zerglings NIETS uitrichtten tegen de marauders. Ze hebben gewoon teveel HP en die 1 armor hakt 20% van je zergling dps af.. Vooral jammer is dat zo'n Morrow-build makkelijk en supersterk is en Zerg daar rekening mee MOET houden (spines in je basis is denk ik het goedkoopst uiteindelijk)..

Over die tweede game: te hard verloren op gebrek aan kaartkennis. Ik veronderstelde dat de high yield door rocks geblocked was. Toen ik zag dat dat niet zo was, was ik te laat om de CC te blocken met m'n drone (had een instawin opgeleverd)..

Ondanks alle rage is het toch zo'n leuk spel (ik moet uiteindelijk altijd lachen om die rage tijdens het spelen :))

[ Voor 6% gewijzigd door Morphs op 15-09-2010 10:58 ]

• YoshiBignose
Marauders zijn erg sterk... zelfs met muta's ben je nog lang bezig om ze te slopen. Hydra's (met wat lings) zijn de beste keus en eigenlijk zowat de enige. Fungal growth werkt wel redelijk tegen ze maar doet gewoon te weinig damage... zelfde geldt voor banelings, maar tegen een echt grote groep marauders helpen banes wel, unborrow als ze boven je staan :P
Bosmonster schreef op woensdag 15 september 2010 @ 10:10:
[...]

Scouten en een paar VR of Phoenix bouwen.

Je moet het alleen op tijd opmerken en dat is nog wel eens een probleem, aangezien ze er in notime 40 hebben ofzo :P

Ik had hetzelfde gisteren overigens in 1 potje. Dacht overwicht te hebben, tot ie ineens met een enorme berg muta's aan kwam zetten..
Je gaat toch geen VR bouwen tegen mass muta neem ik aan? :X Stalkers zijn de beste en enige optie voor protoss. Phoenix kunnen muta's wel hebben, maar als de groep echt groot wordt dan leg je het snel af, tenzij je echt heel skilled bent met de phoenixes, maar dat is zinloos want dan gaan de muta's gewoon je gebouwen slopen.

Storm van HT's werkt ook wel als je beetje goed kan mikken en natuurlijk altijd wat sentry's om de damage van de muta's sterk af te laten nemen.

[ Voor 56% gewijzigd door YoshiBignose op 15-09-2010 11:03 ]

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 14:34
Gisteren een leuke match gespeeld pvsp.

Ik merk dat ik steeds sneller wordt met mijn BO. Voor mijn doen had ik redelijk snel 2 VR's gemaakt en ging richting de natural van mijn tegenstander. Hij was toevallig net aan het expanden daar. Kon net alles slopen voordat hij met een aantal (4/5) VR's die 2 van mij sloopte. Dit gaf mij behoorlijk wat voordeel want mijn natural was wel al up and running.

Toch had hij redelijk snel weer een aantal VR's klaar toen ik voor de 2de keer hem wat plaagstootjes uit ging delen met mijn VR's. 4 van mij vs 6/7 van hem. Echt super slecht gemicro'd van hem want ik verloor er maar 2 en hij verloor ze allemaal. Denk dat ie gewoon attackmove had gedaan ofzo en ik liet ze steeds allemaal hetzelfde doel aanvallen. Weer wat van zijn basis kunnen slopen. Ging allemaal iets te makkelijk. Toevallig ging ik net met een probe opzoek naar een nieuwe plek om te expanden. Ik kwam net achter een heel groepje van zijn VR's door die via die achterkant van mijn basis wilde laten aanvallen. Hij had niet gezien dat ik hem had gespot volgens mij want hij ging gewoon door.

Eitje dus en ik wachtte hem mooi op met een hoop ground to air units. Hij werd totaal kapot geslacht en toen was het zwaai zwaai.

Begin steeds beter te worden merk ik. Geen zin om nog 30 oefenpotjes te spelen. Denk dat ik vanavond eens aan mijn placements ga beginnen.

• cyboria
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08-09-2021
YoshiBignose schreef op woensdag 15 september 2010 @ 11:00:
Marauders zijn erg sterk... zelfs met muta's ben je nog lang bezig om ze te slopen. Hydra's (met wat lings) zijn de beste keus en eigenlijk zowat de enige. Fungal growth werkt wel redelijk tegen ze maar doet gewoon te weinig damage... zelfde geldt voor banelings, maar tegen een echt grote groep marauders helpen banes wel, unborrow als ze boven je staan :P

[...]

Je gaat toch geen VR bouwen tegen mass muta neem ik aan? :X Stalkers zijn de beste en enige optie voor protoss. Phoenix kunnen muta's wel hebben, maar als de groep echt groot wordt dan leg je het snel af, tenzij je echt heel skilled bent met de phoenixes, maar dat is zinloos want dan gaan de muta's gewoon je gebouwen slopen.

Storm van HT's werkt ook wel als je beetje goed kan mikken en natuurlijk altijd wat sentry's om de damage van de muta's sterk af te laten nemen.
Phoenixes hebben zover ik weet toch bonus tegen light armoured bio-units ( onder andere Mutas dus ). Dus volgens mij als je genoeg phoenixes maakt ( je moet er natuurlijk wel genoeg hebben ). Denk ik toch dat dit ook te counteren moet zijn :/. Nog niet geprobeerd though.
Stalkers werken, zoals je zelf zegt, ook heel goed ertegen.

• Amafi
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-08 22:48

Amafi

Amafi

Rudolf schreef op woensdag 15 september 2010 @ 11:16:

Begin steeds beter te worden merk ik. Geen zin om nog 30 oefenpotjes te spelen. Denk dat ik vanavond eens aan mijn placements ga beginnen.
Gisteren ook mijn eerste practice potjes gespeeld. PvsT Maar hoe mijn tegenstanders het vol zouden houden vs ook maar een medium AI is mij een raadsel?

Ook bij de andere practice potjes won ik veruit met gemak. Zit er nog een soort level in de practice league? Of maakt het tijdstip waarop je speelt wat uit? Deze hadden namelijk geen AA in de practice league en dat leer je toch best wel snel daar denk ik.

• Bosmonster
Mijn ervaring is dat als hij werkelijk met MASS muta's komt, je stalkers weinig meer uithalen. Wat Phoenixes zijn dus wel aan te raden.

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

@Amafi
Practise league is nergens mee te vergelijken. Er zijn teveel dingen anders dan in de League games. Je hebt een lagere gameplay snelheid, je hebt destructible rocks. Je kunt volgens mij beter een tijdje tegen de AI oefenen op de juiste gameplay snelheid dan practise games doen, is mijn ervaring.

offtopic:
Ej Bosmonster :w was nice afgelopen weekend!

[ Voor 8% gewijzigd door Cloud op 15-09-2010 12:22 ]

• Bosmonster
Gewoon beginnen met je placement matches. Ja je verliest het merendeel van de games, maar boeien. Je leert het snelste door het gewoon te gaan doen.

• daanteb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 26-06 15:03
Bosmonster schreef op woensdag 15 september 2010 @ 11:46:
Mijn ervaring is dat als hij werkelijk met MASS muta's komt, je stalkers weinig meer uithalen. Wat Phoenixes zijn dus wel aan te raden.
mijn ervaring is dat als hij met mass muta's komt je al verloren hebt :P phoenix is wel leuk maar je zult er meestal nooit meer dan 5 maken voor wat harass, als er muta's zijn weet je dat hij z'n overige minerals gaat gebruiken voor lings, veel gateway units nodig dus. dan kun je beter wat extra stalker/sentry hebben dan die paar phoenix.

ik probeer meestal voordat hij echt muta's kan massen (als z'n 3e base net up is ofzo) aan te vallen. met een beetje geluk kun je de eerste muta's wel aan door z'n groundforces te splitten (dan heb je ook net collosus).

“I may forgive, but I never forget ... and I never forgive.”

• Amafi
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-08 22:48

Amafi

Amafi

Cloud schreef op woensdag 15 september 2010 @ 11:51:
@Amafi
Practise league is nergens mee te vergelijken. Er zijn teveel dingen anders dan in de League games. Je hebt een lagere gameplay snelheid, je hebt destructible rocks. Je kunt volgens mij beter een tijdje tegen de AI oefenen op de juiste gameplay snelheid dan practise games doen, is mijn ervaring.
Welke AI moet ik ongeveer kunnen verslaan om een beetje mee te spelen?
Brons = Medium?
Silver = Hard?
Gold = Hard + Hard?

Is daar een vergelijking op te trekken?

> Ok, ok ga wel beginnen aan de placement matches :+

[ Voor 4% gewijzigd door Amafi op 15-09-2010 12:46 . Reden: Tja, ik ben een angsthaas ]

• Rivandu
  • Laatst online: 25-08-2024
De AI met spelers vergelijken is sowieso niet te doen, als je vaak genoeg tegen AI speelt herken je de patronen en weet je precies wat ze wel en niet doen.

Ik speel zelf in Bronze en kan redelijk makkelijk van 'Very Hard' winnen.

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Je moet denk ik wel Hard kunnen verslaan in een 1v1 om een beetje mee te komen, in Bronze. Maar uiteindelijk leer je veruit het meeste in de League zelf. Het is gewoon beter om niet te wennen aan de lagere snelheid/destructible rocks in de practise league. Want dat is ervaring waar je later nooit weer wat aan hebt :)

Te lang tegen de AI oefenen is natuurlijk ook niet goed, want de AI is verschrikkelijk voorspelbaar.

• fuqua
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-09 11:40
ye-roon schreef op woensdag 15 september 2010 @ 08:27:
idd een sterke aanval wat moeilijk te verdedigen is, wat mij wel een keer gelukt is is de aanval op zijn basis openen zodat hij zijn mutas moet terug trekken om zichzelf te verdedigen. ga hierbij zeer spaarzaam om met je stalkers en blijf ze pompen.

• MysterX

MysterX

Memleak 4 ever

Amafi schreef op woensdag 15 september 2010 @ 12:34:
[...]

Welke AI moet ik ongeveer kunnen verslaan om een beetje mee te spelen?
Brons = Medium?
Silver = Hard?
Gold = Hard + Hard?

Is daar een vergelijking op te trekken?

> Ok, ok ga wel beginnen aan de placement matches :+
Gewoon gaan, knallen als een malle... zie maar waar het schip strand :P
Succes en veel plezier :P

• patrieckske
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 28-03 14:30
Gister heb ik ook maar eens de stoute schoenen aangetrokken en heb ik me begeven in het online universum van Starcraft2... Wauw fantastisch!

(alleen nog niet gewonnen)

2 keer 1 vs 1
2 keer 2 vs 2

Nog 46 oefenmatches te gaan voor ik er een beetje bij hoor...

• TJHeuvel
  • Niet online
Ik zou de oefenmatches gewoon overslaan, en oefenen in de ladder.
Je kan er dan wel vanuit gaan dat je in de laagste league (Bronze) komt, maar daar kan je tenminste wel voor het echie oefenen, in plaats van op andere maps en met een andere snelheid.

• DeppOx
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 25-07-2024

DeppOx

l33t lurker

Als protoss tegen mass muta moet je als je alleen warpgates hebt gewoon veel stalkers en een paar sentry's met guardian shield gebruiken! Als dit niet lukt omdat je micro het "hunten" niet toelaat, moet je gewoon over gaan op stargates en gaan voor phoenixes (attack+1) en dan kan je ze in theorie (met een goede micro, die en stuk makkelijker zal zijn dan met stalkers vanwege de mobiliteit) heel makkelijk pakken, want je phoenixes uitrangen muta's namelijk heel fijn, wanneer de muta's zich gaan richten op jouw phoenixes, vlieg je even weg(in die periode schieten jouw phoenixes nog wel), dan is 't een kwestie van dit herhalen, heb ik vaker succes mee gehad. Daar komt nog bij dat om echt mass muta te gaan ze wss een FE nodig hebben gehad, en je daar dus gefaalt hebt in je scouting, en dus een early push had kunnen doen, of was dit al midgame echt, dus geen zogenaamde " muta-rush " (voor zover dat een rush is :P )
Wat ook handig kan zijn is een observertje gewoon achter die muta's aan te vliegen, dan kan je de harass anticiperen, wat hem ook flink wat loss gaat opleveren omdat jij onder hem kan blinken op die momenten.

BOOOOOORRRRRRRRRIIIIIIIINGGGGGGGGGGGGG

Pagina: 1 ... 6 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.