Ik ben nu bijna een jaar bezig met fotografie en hoewel al mijn spullen nog prima passen in de tas die ik heb voldoet deze helaas niet meer aan de huidige wensen.
Laat ik maar beginnen met de gear die ik heb, dan de tas die ik heb en daarna de gear die ik nog wil.
Nikon D5100
18-55 VR (Deze gebruik ik momenteel niet.)
35mm f/1.8G
50mm f/1.8G
105mm f/2.8G VR Micro
SB-700
Dat gaat, Afhankelijk wat ik mee neem, In een
Kata 3n1-20
En in principe past al het bovengenoemde daar prima tegelijkertijd in maar daar gaat het nu niet om.
Daar komt in de toekomst in ieder geval bij:
Een D7000, De opvolger daarvan of een D600. (Maar aangezien ik niet teveel geld in body's wil steken zal dat hoogstwaarschijnlijk eind dit jaar een D7000 gaan worden.)
85mm f/1.8G
En waarschijnlijk een:
300mm f/4
En indien nodig een wideangle Prime of Zoom.
Goed dan hebben we dat gehad, Gaan we gelijk door naar wat nu het probleem is met de 3n1-20:
En dat is het volgende: Hoe ik de tas ook indeel, Ik blijf het lastig vinden om mijn camera eruit te krijgen en al helemaal om daarna de flitser eruit te halen en die op de camera te zetten.
Ook past de D5100 + 105mm met zonnekap bevestigt er niet in en dat is iets wat ik wel graag wil omdat ik de lensdop erop doen zonder de zonnekap eraf te halen veel te lastig vind, En de lens mij te zwaar is om tijdens het rondlopen vast te blijven houden.
Ook is de tas niet prettis als rugtas wanneer het erg warm en zonnig is buiten, Heb al eens met een drijfnatte rug rondgelopen eerder dit jaar en prettig was het niet.
Het sling principe van de 3n1-20 leek aan de hand van de presentatie op de site van kata en de reviews die ik las en keek een uitkomst voor mij, Maar inmiddels weet ik wel beter. Ik ben wat klein van bouw waardoor het hele sling princiepe gewoon niet werkt voor mij, De tas komt te hoog waardoor het eruithalen en terug stoppen van de camera en flitser gewoon niet lekker gaat.
Wat wil ik dan wel: Een tas waar de D5100 + 105mm+zonnekap rechtop in kunnen staan en dan gaat de voorkeur uit naar een holster of schoudertas zodat ik er snel bij kan en het ook weer makkelijk weg kan steken als ik verderloop. Zodat de lensdop er niet steeds op hoeft en ik kan rondlopen/wandelen en fotograferen zonder me druk te hoeven maken over de lens.
Daarnaast moet ook de SB-700 mee kunnen, Ook hiervoor geld dat ik deze makkelijk uit de tas kan halen.
Als ik ergens foto's ga maken gaat er nooit meer mee dan de lens die op de camera zit en de flitser voor het geval die nodig is.
Als ik straks een andere camera koop dan blijft de D5100 ook in gebruik en zal ik 'naar verwachting' met 2 camera's op pad gaan. (Wat er dan meegaat is 2X Camera+Lens meeneem en de Flitser.)
Dit laatste mag best over twee tassen verdeelt zijn.
Nu voorzie ik daar direct al twee problemen mee:
Kan de zonnekap het wel aan dat daar de camera+lens op staat?
En in het geval van een holstertas die daarvoor diep genoeg is (28cm, 26 cm is ongeveer de huidige totale lengte van de D5100+105mm+zonnekap 28cm is rekening houdent met de toekomst.) dan heb ik een probleem wanneer ik de 35 of 50mm op de camera heb zitten want die verdwijnen dan waarschijnlijk richting de bodem van de tas.
Dan zou ik dus nu gelijk twee holstertassen moeten kopen, Één voor D5100+35/50mm+zonnekap en één voor D5100+105mm+zonnekap Met als enige probleem dat de meeste holstertassen niet veel meer bieden dan ruimte voor de camera en met een flitser geen rekening houden.
Wat gaat er naast camera en flitser nog meer mee: Lenspen(nen), 4x AA baterrijen in doosje+leeg doosje En wat extra geheugenkaartjes misschien.
Wat zou er bij een schoudertas als extra wens nog bij mogen: Plek voor een flesje drinken mits in een appart vak aan de buitenkant.
Verder is een raincover ook wel welkom, Ben graag overal op voorbereid.
Hoop dat mijn wensen zo ongeveer wel duidelijk zijn, Mocht dat niet zo zijn laat het dan even weten.
Dan nu wat ik zelf al gevonden heb: (Bij lowepro en Kata)
Lowerpro Toploader Pro 75 AW. Een holdster die aan de Camera+105mm+zonnekap eis voldoet, Maar of de flitser en accessoires ook meekunnen is mij onduidelijk aan de hand van de tekst en foto's op de site van lowepro.)
Kata Access-17 PL. (+14 of 16+18) Holster/Schoudertas combinatie, Voldoet in principe aan de eisen maar van wat ik zo snel gelezen heb op internet zit je camera er pas prettig in als de zijvakken ook zijn gevult. Waarmee deze tas die voor mij het antwoord leek het toch eigenlijk niet is.
Orbit-120 DL (of 130) Schoudertas/Messengerbag waarbij ik een beetje mijn bedenkingen heb over hoe de camera erin zit kijkend naar de afbeeldingen. De lens zit stevig maar de camera steekt uit.
Ook vraag ik mij af of je hiermee wel door een regenbui verrast wilt worden, Zie niet dat er een regenhoes bijzit.
Kata ReportIT-20 PL. Ben bang dat deze tas in zijn geheel te groot is voor mij om hem confortabel te dragen (Ik ben klein van bouw.) De grotere broer(30) valt dus zeker al af.
Ander opties die ik kon vinden zijn:
Kata LighTri-317 PL Een vreemde tas die ik toch echt eerst eens in de praktijk zou moeten uitproberen, Bovendien vind ik hem aardig aan de prijs.
Aangezien ik bij geen van de bovengenoemde tassen echt het gevoel heb dat ze voldoende op mijn eisen aansluiten (De Kata Access serie leek een geschikte candidaat maar is het volgens mij toch niet helemaal.) ga ik zelf nog even verder kijken bij andere merken en ook wat rondkijken op diverse fora want er zal vast wel een merk zijn dat een tas(of combinatie van twee tassen) heeft dat voldoende aan mijn eisen voldoet.
In de tussentijd kan ik alle hulp van jullie zeer goed gebruiken en waarderen.
Een budget heb ik niet echt, Het zou het wel prettig zijn als het onder de 100 euro blijft (Eventueel bij een winkel in het buitenland met voorkeur voor iets binnen europa. Amazon.co.uk of .de geniet de voorkeur, Andere opties zijn ook welkom.) Maar als ik zo snel rondkijk is dat niet realistisch.
En zolang het voldoende op mijn wensen/eisen aansluit mag het best een stuk duurder zijn.
Voor de duidelijkheid, Het gaat mij echt puur om een tas/tassencombo waar ik gemakkelijk mee rond kan lopen op locatie/door het bos. Van en naar de plek waar het gebruikt wordt zal het in de auto liggen en thuis staan de camera en lensen in een kast.
Alvast bedankt.
Edit: Volgens mij wordt het tijd dat Lowepro betere foto's van de Toploader 75 AW plaatst, Zojuist wat youtubefilmpjes gekeken en er zitten zo te zien twee dividers in. Één voor ondersteuning van de camera waardoor deze niet enkel op de lens steunt en nog een om de diepte van de tas mee te bepalen.
Wat ik eri kwijt wil past er dus prima in.
Think-Tank Digital Holster heeft dan weer het probleem dat er geen ruimte voor de flitser is voor zover ik zo snel zie. Dan zou er een extra pouch bij moeten.
Het is mij al wel duidelijk dat gezien de eisen/wensen die ik heb je al snel bij een holstertas uitkomt.
[
Voor 8% gewijzigd door
Sato op 19-07-2012 02:47
]