Vanavond hadden we een 'beroepenvoorlichting' op school. Er was een waslijst aan beroepen waar je uit kon kiezen, waaronder fotograaf, om vervolgens een presentatie van iemand met dat beroep bij te wonen. Dus ik naar de voorlichting van de fotograaf. Huilen met de pet op.
Begrijp me niet verkeerd; het was een aardige man en ik kon zijn voorlichting enigszins wel waarderen, maar het was soms gewoon echt plaatsvervangende schaamte. Om indruk op den kinders te maken pakte hij de camera uit zijn tas waarmee hij werkt - een Canon 400D. Gear is niet alles, maar een 'professionele' fotograaf schiet toch niet met een 400D? Enfin, om nog meer indruk te maken "mocht iemand wel een foto maken als ze dat willen!!1!1einein". Niemand stak zijn vinger op, want het was vrij awkward. Vooraf had hij gevraagd wie al ervaring heeft met fotografie, dus hij wist dat o.a. ik wel een fototoestel kon bedienen. Hij vragen of ik wat foto's van iedereen wil maken en -makkelijk als ik ben- ik stem er mee in. Pakt hij vervolgens een 580 EX flitser en zet deze er op. Het was een prima verlicht klaslokaal.

Om het af te maken richtte hij de flitskop ook nog eens recht vooruit, in plaats van gebruik te maken van de bouncing mogelijkheid die het plafond bood voor als hij toch zo graag de flitser wil gebruiken.
Vervolgens ook nog eens doodgegooid met brochures en reclame voor de fotoacademie, waarbij hij ons een stuk of dertien keer gewezen heeft op een aankomende open dag. Ik had 't gevoel naar een reclame te kijken. Hij kon er van alles over vertellen, maar liet toevallig de kostprijs van ongeveer €18.000,- voor de vierjarige opleiding achterwege. Gênant.
Tot zover mijn dagelijks drama.