Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:58
mrc4nl schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 00:26:
Ik meende dat je wel eens had geschreven als BSI naar aps-c zou komen dat je wel eens zou overstappen
Nee hoor. BSI is prima voor wat betere ruisprestaties, maar je scherptediepte maak je er niet kleiner mee ;)

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-09 20:22

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Bovendien gaan er geruchten dat de nieuwe fullframe sensor van Canon een full-spectrum BSI sensor wordt. Dan vang je niet alleen zichtbaar licht maar ook IR :)

Maar ja, de 5D II kan filmen inderdaad. Maar die heeft mijn vriendin nu dus mocht ik moeten filmen ... :9 En anders gewoon met je mobiel door de zoeker filmen :+

[ Voor 34% gewijzigd door Ventieldopje op 04-07-2014 02:48 ]

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:58

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Universal Creations schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 00:12:
[...]
Ik gebruik voor mijn 21 al een Leitax mount (vastgeschroefde adapter die de nikonmount eigenlijk vervangt) en mijn MP 100 krijgt binnenkort die van mijn MP 50. Daar zit dus 0,0 speling op. Wat ik heb begrepen leveren de goede EF -> E-mount adapters (waar dus ook AF-functionaliteit op zit) ook geen speling op. Kortom: moet prima te doen zijn.
speling en fabricage toleranties; je kan dan weliswaar geen speling voelen, je hebt wel te maken met 3x de toleranties
ik neem aan dat jij ook die verhalen op FM hebt gelezen over de Sony adapters
en aangezien die Sony fors meer pixels heeft, ga je afwijkingen eerder zien dan met je huidige set
anyway, het lijkt mij sowieso onwaarschijnlijk dat jij die Sony koopt (prijs van body+metabones heb je al een 5D3)

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

En of zo'n a7r nou zo fijn in de hand ligt met een DSLR lens ...

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:28

mrc4nl

Procrastinatie expert

Eén hand aan de lens de ander aan de grip. ik zie het probleem niet. Meeste lenzen zijn toch MF (UC heeft veel Zeiss glas)

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Ja dat doe je altijd wel hoop ik, ook met AF ;) Maar dan nog, de body lijkt mij ontzettend dun en licht en niet het comfort bieden dat een degelijke DSLR je bied. Lijkt mij leuk voor straat fotografie en voor op reis eventueel maar niet voor dagelijks gebruik uit de hand, statief is een ander verhaal.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Ik zou zo zeggen vraag het bean77 , hij heeft zn otus op een a7(met batterygrip als ik mij niet vergis)

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 24-09 09:18
@UC, AF gewoon vergeten op de A7r. Als je voor de A7r gaat gewoon focus op afscheid nemen van AF en volledig alles met MF doen. Met 2 jonge kids hier is AF gewoon niet te doen op een A7r, handmatig is veel sneller.

Het is op zich wel raar om op de A7R een Otus of een 135mm te hangen. Het is een kleine camera waar je een zware lens aan gaat hangen. Klinkt een beetje tegenstrijdig en dat is het eigenlijk ook wel. Zonder batterygrip is het eigenlijk niet te doen. Met batterygrip is het wel enigszins te doen, maar het blijft veel gewicht dat eraan blijft hangen.
Omdat ik veelal landschapfoto's maak is het voor mij geen probleem. Ik werk bijna altijd met een statief met MF lenzen.
Heb je AF nodig, vergeet dan de A7r. Wil je echt de A7r, dan zou je ook haast moeten overstappen, ook qua lenzen, tenzij jouw specifieke fotografie goed met een A7r werkt.

Ik ben blij met mijn A7r, maar had tegen beter weten in gehoopt dat de AF wat beter zou zijn dan dat die nu is. Ik zou hem nu weer kopen omdat hij voor mijn fotografie goed past en veel biedt, maar ik ben wel rustig stiekem aan het kijken voor een 5d3 of toekomstige opvolger als aanvulling. Met jonge kinderen is een goede AF camera wel een uitkomst. :P

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamed
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online
Misschien wel interessant genoeg om hier te plaatsen + 14 zeer mooie foto's

http://m.welt.de/politik/...n-eine-grausame-Welt.html

Camera Gear of Molhem Barakat after his death.

A 17 year old photographer Molhem Barakat working as a freelancer for Reuters was killed in Aleppo, Syria while covering the civil war between rebellion forces and Government loyalists on December 20, 2013. Barakat died in Kindi Hospital, Aleppo. He was covering a civil war where not many professional photojournalists were employed due to lack of security measures and protection for media.

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Carl Zeiss Batis 25 - 18 - 85
Sony GM 14 - 24 - 35 - 135 - 20-70 - 70-200 - 200-600
FE 90 Macro G - Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-08 20:14

Toff

FP ProMod
Ik was niet helemaal voorbereid op de bloedbevlekte camera van deze knul. Foto's zijn erg rauw en ze zuigen je regelrecht in de tragedie die zich daar afspeelt. Om even stil van te worden.
En wij maar treuren over een stofje op de sensor ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Even wat vrolijker, voor wie het gemist heeft:

Van de prijs word je overigens niet vrolijk....

[ Voor 19% gewijzigd door Universal Creations op 09-07-2014 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Hory shit, wat ze wel niet durven vragen voor zo'n ding dat opgebouwd is uit onderdelen die weg lagen te stoffen in opslag. Wie heeft er nou een 12.1mp sensor nodig om selfies te maken!

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-09 10:31
Haha, bizar he. Maar ik geloof best dat al die sugar daddy's die dingen voor de dames kopen daar in Azië...

Flickr | Olympus E-M1 + E-M10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Ach, Sony heeft laatst zelfs een "selfiesmartphone" gelanceerd: nieuws: Sony komt met smartphone voor selfies

De prijs van dat ding hierboven blijft inderdaad belachelijk.

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

ik ben nieuwsgierig hoe mijn camera er van binnen uit ziet
en wil deze daarom netjes uit elkaar halen
probleem is het vinden van gereedschap, de schroevendraaiers die ik heb zijn te groot

Afbeeldingslocatie: http://i1021.photobucket.com/albums/af332/KabouterPuntmuts/Tweakers/DSC_2935C_zps59be74ad.jpg

nu heb ik gezocht op "precisie kruiskopschroevendraaier" en "horloge kruiskopschroevendraaier" maar dan krijg ik niet wat ik zoek
heeft iemand een tip waar of op wat ik kan zoeken?

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Ik zou zo zeggen de betere bouwmarkt of gereedschapswinkel zou zon ding toch wel moeten hebben.
met een beetje geluk kom je een set tegen waar ie inzit.

Na wat zoekwerk heb ik ook wat gevonden:
http://www.topdealer.nl/h...chroevendraaiers-kruiskop

of misschien hier http://www.toolstation.nl...ur+gereedschap/d10/sd2823

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:33
Zijn ze werkelijk te groot? De bovenste heb ik ook in set (van de gamma), en daar heb ik geen slechte ervaringen mee.

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

ik zie een 1.5 schroevendraaier, bedankt
inquestos schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 13:39:
Zijn ze werkelijk te groot? De bovenste heb ik ook in set (van de gamma), en daar heb ik geen slechte ervaringen mee.
jij denkt dat ik het niet even geprobeerd heb? ;)
nee, past echt niet (zijn 2.0 en 2.5 mm) maar toch bedankt voor het meedenken

wat betreft bouwmarkt gereedschap: ik heb van het sleutelen aan motoren één wijze les geleerd; als je geen goed of passend gereedschap hebt moet je direct bij de vakhandel nieuw kopen.
dat is uiteindelijk altijd sneller en goedkoper dan uren prutsen en de boel slopen en weer moeten repareren

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:33
Dat dacht ik inderdaad ;)

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the mod man
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 24-09 18:17

the mod man

iets van beeldmaker

Ik heb net een setje van ebay binnen gekregen. Zitten ook de wat speciale dingen bij als y en inimini 5 en 6 kanten. alles tussen de 0.5 en 2.0

I can't wait to shoot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-09 17:16

Gerco

Professional Newbie

Hallo allemaal!

Ik ga op de 31e mijn bruiloft vieren voor vrienden en familie met mijn geweldige vrouw Elena en helaas heeft onze fotograaf het laten afweten.

Is er hier iemand die een (amateur/semi-pro) fotograaf weet die op korte termijn een leuke reportage kan schieten in Maasland op de 31e rond 15:00-16:30 oid? We zijn op zoek naar iemand die ons de originele foto's wil geven. Aangezien we in de VS wonen en alleen voor de bruiloft naar NL komen is een boek en nadrukken bestellen in NL een tikje onhandig.

Alvast bedankt voor de hulp!

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Vast wel, wat wil je ervoor kwijt en hoeveel tijd kost het?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-09 17:16

Gerco

Professional Newbie

Boudewijn schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 22:32:
Vast wel, wat wil je ervoor kwijt en hoeveel tijd kost het?
Ik verwacht een uur of 5, misschien 6. Foto's voor de ceremonie (een paar minuten bij de ceremonie vandaan), de ceremonie zelf en een receptie van 2 uur na de ceremonie. Kosten: Zo goedkoop mogelijk natuurlijk. Het budget was rond de €1000.

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-09 09:45

Gutteguttegut

CEO of TFD

Tweakers meeting!!!!! :D

The birds turned into The Flying Dutchmen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
Hahahaha! More like a tweakers invasion! Nerd alert! :)

Maar zonder dollen, misschien kan je Nomad, een van de mods hier, een berichtje sturen. Die schiet vaker bruiloften volgens mij, dus die kan je misschien wel verder helpen / doorverwijzen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AjDuLion
  • Laatst online: 20-09 14:44
Gerco schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 16:53:
[...]

Ik verwacht een uur of 5, misschien 6. Foto's voor de ceremonie (een paar minuten bij de ceremonie vandaan), de ceremonie zelf en een receptie van 2 uur na de ceremonie. Kosten: Zo goedkoop mogelijk natuurlijk. Het budget was rond de €1000.
http://photos2love.nl/ ? ken ik persoonlijk en is een hele toffe vent :)

Facebook - Twitter -Twitch.tv - PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Gerco schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 16:53:
[...]

Aangezien je niet direct om een professionele(=beroepsmatige) fotograaf heb ik stiekem wel interesse.
Maar ik twijfel of dat nu wel zon goed idee is. Een professioneel fotograaf heeft de juiste gear,ervaring en kennis.

De gear en ervaring schiet mij te kort.Mn gear is niet compleet.ik heb bijv geen 2e body als backup.
Na een trouwdag kan je natuurlijk niet aankomen met "sorry mn camera deed het niet meer" Gelukkig gaan camera's zelden spontaan kapot.

Aan de andere kant stelt fotografie niet zo heel veel voor en noemt iedereen met een dikke camera zich "fotograaf" :P

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

mrc4nl schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 17:34:
[...]

Aan de andere kant stelt fotografie niet zo heel veel voor en noemt iedereen met een dikke camera zich "fotograaf" :P
Niet mee eens en een belediging voor de 'echte' fotografen hier... O-)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Fiber schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 17:43:
[...]

Niet mee eens en een belediging voor de 'echte' fotografen hier... O-)
ben het met je eens hoor, maar buiten got zullen er vast een paar zijn
Afbeeldingslocatie: http://www.whattheduck.net/sites/default/files/WTD1464.gif
O-)

[ Voor 11% gewijzigd door mrc4nl op 11-07-2014 22:39 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Een wedstrijd van maken?
Bijvoorbeeld inschrijven op GoT, waarna er - al of niet met inbreng van tweakers - 5 worden uigekozen, die ieder 50 euro onkostenvergoeding krijgen. Alle foto's worden eigendom van de opdrachtgever. De winnaar - al of niet met inbreng van tweakers - krijgt 500 euro. Van de overige 250 euro kunnen fotoboeken gedrukt worden enzo.
Ik verzin maar wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
V&A hoort niet op GoT, dus als je op zoek bent naar een fotograaf, dan kun je het beste een advertentie plaatsen. De discussie is ondertussen al te ver gevorderd om te verwijderen, maar gelieve hier niet meer verder over doorgaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Zat net dit filmpje te kijken : YouTube: Hyundai - The Empty Car Convoy

Mooie samenwerking van Canon, GoPro, Nikon apparatuur :D _O_

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

ik heb besloten morgen naar Nationaal park de maasduinen te gaan (op aanraden van RAM1979 in "F&V community topic")

lekker met de fiets in de trein :)

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
Haha, zou die fotograaf van de Duitsers, met z'n leica (?) nog een scherpe plaat hebben kunnen schieten, manueel focussend? :+ Spelers stonden niet erg stil voor hem....

@mrc4nl: Leuk, breng wat leuke fotootjes mee terug ;)

Morgen helaas weer een gewone werkdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Sjekster schreef op maandag 14 juli 2014 @ 00:16:
Haha, zou die fotograaf van de Duitsers, met z'n leica (?) nog een scherpe plaat hebben kunnen schieten, manueel focussend? :+ Spelers stonden niet erg stil voor hem....
Dat viel mij ook op :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 00:58
Als je daar wilt opvallen moet je dus gewoon een Leica meenemen, hij viel inderdaad erg op tussen al dat L-geweld.
Die man zal vast wel een getraind manual focusser zijn anders zou hij daar niet rondlopen (of gewoon op f8 schieten).

[ Voor 6% gewijzigd door AdmiralSnipe op 14-07-2014 01:21 ]

~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

rangefinders zijn makkelijk te focussen :)

Edit ik ben in venray, vlakbij de maasduinen maar er zijn af en toe regenbuien :/
ik heb ook echt de beste dag uitgekozen }:O

[ Voor 61% gewijzigd door mrc4nl op 14-07-2014 11:59 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Zijn er nog mensen vandaag in Nijmegen om de intocht van de Vierdaagse vast te leggen? :)

Ben vanochtend maar eens vroeg m'n bed uit gegaan om de start van de laatste dag te fotograferen. Probeer vandaag wat foto's bij te houden via een "live"-blog (maar heb geen EyeFi dus moet steeds terug naar m'n kamer om te uploaden, zo "live" is het dus niet :P). Voor de geïnteresseerden: http://www.tobiasvanstijn.nl/120-intocht-vierdaagse

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the mod man
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 24-09 18:17

the mod man

iets van beeldmaker

Ik weet niet helemaal waar ik dit zou moeten plaatsen. Ik heb deze week op een strandje foto's gemaakt met de sigma 85 1.4 of f~2

Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3892/14681398731_9126a18ac1_c.jpgDSC_7892 by Niels de Vries, on Flickr

Nou is er nogal veel CA op het strand in de nabije omgeving van de 2 mensen. Deze krijg ik er met lightroom (kleurafwijking verwijderen) er niet uit. Hoe krijg ik het er wel uit. Mijn photoshop kennis is gemiddeld maar ik zou niet weten hoe ik dit in photoshop zou moeten aanpakken

I can't wait to shoot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Het lijkt alsof je er al aardig wat aan hebt gedaan maar aardig aggessief. Stel het in met de sliders dat het overgrote deel weg is maar je nog niet bergen met artifacts hebt. Ga dan over de delen die nog niet mee willen werken voorzichtig met een adjustment brush heen met -50 (of meer / minder) defringe. Je zou dan met een beetje vervagen die bomen en het water ook nog wel netjes moeten krijgen.

Maar er zit wel érg veel CA in moet ik zeggen, balen! Mooie plaat verder ;)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
the mod man schreef op vrijdag 18 juli 2014 @ 18:09:
Ik weet niet helemaal waar ik dit zou moeten plaatsen. Ik heb deze week op een strandje foto's gemaakt met de sigma 85 1.4 of f~2
Misschien is dit een optie: Bewerk hier elkaars foto ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

the mod man schreef op vrijdag 18 juli 2014 @ 18:09:
Nou is er nogal veel CA op het strand in de nabije omgeving van de 2 mensen. Deze krijg ik er met lightroom (kleurafwijking verwijderen) er niet uit.
Lens Correction Profile toepassen doe ik altijd.
Hoe krijg ik het er wel uit. Mijn photoshop kennis is gemiddeld maar ik zou niet weten hoe ik dit in photoshop zou moeten aanpakken
Probeer dit ook eens : mjtdevries in "Het grote Canonmount-objectieven-topic v2013" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

nero355 schreef op zaterdag 19 juli 2014 @ 01:32:
[...]

Lens Correction Profile toepassen doe ik altijd.
Dat verwijderd alles behalve de CA ;) Bij het tabje color in dat paneel kun je de CA netjes wegwerken.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Eindelijk weer eens lekker veel onweer in het noorden, das lang geleden. Ik heb alleen niet de moeite genomen voor leuke foto's Had geen zin om met de regen naar buiten te gaan. en ik wil graag dat het helemaal donker is.Meer contrast enzo.

Een kleine x-post, Ik wil een tweakblog maken over equivalentie, ik heb een heel artikel geschreven maar ik wil wel zeker zijn dat ik zelf geen onwaarheden plaats. Zijn er misschien mensen die er eens naar willen kijken? andere op/aanmerkingen mogen uiteraard ook.

->mrc4nl in "FF vs crop: voordelen vs vooroordelen"

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

mrc4nl schreef op zondag 20 juli 2014 @ 21:25:
Zijn er misschien mensen die er eens naar willen kijken? andere op/aanmerkingen mogen uiteraard ook.
geen enkele reactie :/
of jouw post bevat daadwerkelijk geen onjuistheden
of het is gewoon te lang (veel mensen lezen posts met meer dan twee regels niet)

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:22
Vishari Beduk schreef op maandag 21 juli 2014 @ 13:26:
[...]

geen enkele reactie :/
of jouw post bevat daadwerkelijk geen onjuistheden
of het is gewoon te lang (veel mensen lezen posts met meer dan twee regels niet)
Of het bericht is pas om half 10 's avonds gepost op een zondag en de mensen moeten op maandag gewoon werken en hebben dus nog geen tijd om er goed voor te gaan zitten ;)

----------------------

Zit overigens in dubio om een Fujifilm X100 te gaan bekijken. Geen verwisselbare lens, maar wel een hele compacte camera om makkelijk overal mee naar toe te nemen met goede prestaties. In ieder geval een heel stuk compacter dan mijn D7000 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Vind het eerder niet echt de geschikte plaats om een uitgebreide post te doen, dit zou ik eerder op je website of t.net blog doen waarna later de TS aangepast kan worden bijv. :)

Als ik naar het artikel kijk lijkt het allemaal aardig te kloppen maar erg ongestructureerd, ook de afbeeldingen zelf van de sensoren waardoor het allemaal niet zo lekker leest naar mijn mening.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Verhaaltje :9

Vorig jaar zag een fotograaf bij een Basketball competitie met een Zeiss 15mm op een D800. Een manual focus lens bij een sport waarbij de sporters constant in beweging zijn. Ik vond het nogal een uitdaging. En dat met 36 MP.

En dit jaar was hij er weer, maar deze keer had hij een Otus op de D800 en een Sony 7R met daarop een Leica 35/1.4
Twee manual focus lenzen op een 36MP camera :o
Een nog grotere uitdaging dus. Respect hoor.

Afbeeldingslocatie: http://i1021.photobucket.com/albums/af332/KabouterPuntmuts/Other/DSC_3580C_zps5e88dfd6.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i1021.photobucket.com/albums/af332/KabouterPuntmuts/Other/DSC_7901C_zpsadf5fa36.jpg

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Lijkt mij ook niet echt lekker werken om met zo'n LCD viewfinder die actie te volgen. Maar je moet wat als je camera niet zo'n grote zoeker en/of matglas heeft ;)

Je moet bij MF overigens niet gelijk denken aan wide-open schieten, dat is wel een aardige uitdaging als ze dichtbij komen. Is het niet zo dat hij zijn relatief korte 55mm gebruik icm. een 36mp sensor om zo nog gigantisch te croppen? Wordt zo zijn 55mm al snel een 165mm terwijl je toch een redelijk formaat over houd :)

Een D5200 zou beter geschikt zijn met zijn sublieme AF ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Ventieldopje op 21-07-2014 21:02 ]

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Met 15mm is het makkelijk, want je hebt een enorme DOF. Daarnaast doe je veel aan zone focussing, waarbij je scherp stelt op een bepaald punt waar je verwacht dat je onderwerp komt. Op het juiste moment maak je de foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Ventieldopje schreef op zaterdag 19 juli 2014 @ 15:57:
Dat verwijderd alles behalve de CA ;) Bij het tabje color in dat paneel kun je de CA netjes wegwerken.
Photoshop + Camera RAW doet dat wel ;)
Ventieldopje schreef op maandag 21 juli 2014 @ 21:02:
Lijkt mij ook niet echt lekker werken om met zo'n LCD viewfinder die actie te volgen. Maar je moet wat als je camera niet zo'n grote zoeker en/of matglas heeft ;)
Ik heb ook zo'n viewfinder ding : http://cheesycam.com/50-off-carry-speed-vf-4-lcd-viewfinder/
Zolang je het niet te gek maakt met het aantal mm. is het best goed te doen. Enige wat je echt tegenwerkt is het display dat toch wel een flinke resolutie bump zou kunnen gebruiken :)
Een D5200 zou beter geschikt zijn met zijn sublieme AF ;)
_O- Never gets old! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Universal Creations schreef op maandag 21 juli 2014 @ 21:47:
Met 15mm is het makkelijk, want je hebt een enorme DOF. Daarnaast doe je veel aan zone focussing, waarbij je scherp stelt op een bepaald punt waar je verwacht dat je onderwerp komt. Op het juiste moment maak je de foto.
Basketball, ze rennen echt alle kanten op; als je gaat wachten totdat ze in je scherpte diepte veld komen dan kom je met weinig foto's thuis
daarnaast is enorme DOF ongewenst; je achtergrond gaat dan teveel afleiden
ik heb zelf zo groot mogelijk diafragma gebruikt (met de Sigma 50mm) en nog is de achtergrond veel te nadrukkelijk aanwezig

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

nero355 schreef op maandag 21 juli 2014 @ 22:04:
[...]

Photoshop + Camera RAW doet dat wel ;)
CameraRaw is daarin precies het zelfde als Lightroom. Alleen de profielcorrectie doen verwijderd de CA niet, daarvoor moet je een vinkje zetten.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/RLAW1NrCDWqy9AKjBFE5oxJt/full.png
Vishari Beduk schreef op maandag 21 juli 2014 @ 22:47:
[...]

Basketball, ze rennen echt alle kanten op; als je gaat wachten totdat ze in je scherpte diepte veld komen dan kom je met weinig foto's thuis
ik heb zelf zo groot mogelijk diafragma gebruikt (met de Sigma 50mm) en nog is de achtergrond veel te nadrukkelijk aanwezig
Tsja, ik heb zelf nog nooit langs de lijn gestaan maar heb zelf wel vaak te maken met bewegelijke onderwerpen onder érg slecht en onvoorspelbaar licht en daarbij dus twee factoren die het moeilijk maken. Toch doe ik alles MF en gaat me dat prima af.

Ik weet niet wat voor foto's die kerel maakt, als hij bepaalde punten heeft die hij vast wil leggen (de netten bijv.) dan kun je inderdaad aan zone focussing doen en hoef je maar minimale aanpassingen te doen zoals UC zegt.

Oefening baard kunst, als het hem niet zou lukken zou die niet terug komen lijkt mij ;)

[ Voor 57% gewijzigd door Ventieldopje op 21-07-2014 23:09 ]

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Vishari Beduk schreef op maandag 21 juli 2014 @ 22:47:
Kwaliteit >> kwantiteit
Dan is je onderwerp te ver weg. Maar daarnaast gaat het ook om de achtergrond. Of wil je met een 400/2.8 staan fotograferen zodat je alles wegblurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Universal Creations schreef op maandag 21 juli 2014 @ 23:19:
[...]

Kwaliteit >> kwantiteit

[...]

Dan is je onderwerp te ver weg. Maar daarnaast gaat het ook om de achtergrond. Of wil je met een 400/2.8 staan fotograferen zodat je alles wegblurt?
Primes zijn niet handig voor sport, dikke Sigma 200-500 F2.8 "sports" lens Jongeuh 8)

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
mrc4nl schreef op maandag 21 juli 2014 @ 23:35:
Primes zijn niet handig voor sport
Grapjas. Weleens gekeken naar de 200/2's, 300/2.8's en 400/2.8's langs de velden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Universal Creations schreef op maandag 21 juli 2014 @ 23:45:
[...]

Grapjas. Weleens gekeken naar de 200/2's, 300/2.8's en 400/2.8's langs de velden?
Afgelopen WK voetbal wel, maar die lenzen hebben weinig nut als een speler opeens heel dichtbij komt.
daarnaast lopen er met tele lenzen nog al wel eens mensen door het beeld. tenminste dat is mijn ervaring.
was verder ook niet heel serieus bedoeld O-)

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Voor dichtbij zijn andere primes ;) Veel van die fotografen hebben vaak meerdere bodies. Ieder met een specifieke lens. 1 met (super)tele, 1 met 70-200 en 1 met groothoek voor shots heel dichtbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

mrc4nl schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 00:00:
[...]

Afgelopen WK voetbal wel, maar die lenzen hebben weinig nut als een speler opeens heel dichtbij komt.
daarnaast lopen er met tele lenzen nog al wel eens mensen door het beeld. tenminste dat is mijn ervaring.
was verder ook niet heel serieus bedoeld O-)
Met een 200-500 niet? :+ Ik snap dat je een M43 persoon bent ... maar op fullframe is dat niet ineens magisch groothoek en tele :Y)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Ventieldopje schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 00:18:
[...]

Met een 200-500 niet? :+ Ik snap dat je een M43 persoon bent ... maar op fullframe is dat niet ineens magisch groothoek en tele :Y)
een 200-500 f2.8 is gewoon een telelens op ff, UC had het over een 400 2.8 ik zei alleen dat je dan beter een 200-500 f2.8 kon gebruiken (wat gezien het formaat wel een beetje als grapje bedoeld was)

tuurlijk is 200mm geen groothoek en zal je een andere lens nodig hebben wil je wijder/ dichterbij.
maar het is wel universeler dan een 400mm prime :)

[ Voor 4% gewijzigd door mrc4nl op 22-07-2014 00:30 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

hij heeft inmiddels wat foto's online gezet: http://www.paqart.com/578795/sports/
jammer dat je niet kan pixel peepen :+

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
Ventieldopje schreef op maandag 21 juli 2014 @ 23:05:
[...]

CameraRaw is daarin precies het zelfde als Lightroom. Alleen de profielcorrectie doen verwijderd de CA niet, daarvoor moet je een vinkje zetten.

[afbeelding]
Je zou een import profiel kunnen maken natuurlijk. Ik laat automatisch CA verwijderen en het lensprofiel laden zodra ik foto's importeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Vishari Beduk schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 12:13:
[...]

hij heeft inmiddels wat foto's online gezet: http://www.paqart.com/578795/sports/
Tsja tis maar een D800 en een Otus he, geen D5200! Dus pixel peepen is zinloos ... leer dat nou eens :X O-)

Maar even alle gekheid op een stokje, je kunt de draak met hem steken maar de foto's zijn prima scherp hoor (sommigen dus inderdaad gecropt als ik zo kijk). Hij heeft mooie momenten te pakken ;)

Nu jouw foto's Vishari, ben benieuwd :+

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Wat is dat toch met dat d5200 bashen? ja vishari heeft een d5200, maar het punt mis ik even.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Dit schreef is dus.
Het is mij een raadsel hoe mensen dan kunnen gaan denken dat ik negatief oordeel geef.
Vishari Beduk schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 12:13:
[...]
deze opmerking ging over het formaat van de getoonde foto's
het formaat
de opmerking ging niet over de inhoud/kwaliteit van de foto's, die zien er gewoon prima uit

de reden dat ik die link plaatste is omdat je dan kan zien dat de achtergrond mooi wazig is
hij moet dus een groot diafragma hebben gebruikt (gezien het kleine veld)

ik was (ben nog steeds) vooral nieuwsgierig hoe hij dat voor elkaar heeft gekregen

p.s. Wat betreft mijn eigen foto's; ik ben momenteel bezig met foto's van het zomer carnaval, dus dat duurt nog even

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:22
zoooooo, mijn oude trouwe Nikon D50 verkocht. Jarenlang plezier van gehad, maar laatste jaar eigenlijk niets meer mee gedaan.

Geld gaat in een potje wat ik opzij zet voor een Fujifilm X100 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Ventieldopje schreef op maandag 21 juli 2014 @ 23:05:

[afbeelding]
Camera RAW is wel degelijk anders daarin (gelukkig) en als je me niet gelooft zou ik zeggen test het zelf een keer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Dan moet de lens natuurlijk wel eerst CA geven :7

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nero355 schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 21:26:
[...]

Camera RAW is wel degelijk anders daarin (gelukkig) en als je me niet gelooft zou ik zeggen test het zelf een keer ;)
Je mag het ook wel hier uitleggen hoor, gezien jij het al weet.
De code base van beide stukken software is inmiddels wel gelijk voor zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

[...]

Leg maar uit dan, voor zo ver ik weet produceren bijde exact de zelfde output. De instellingen zijn dus ook compatible met elkaar, als je een foto vanuit Lightroom in Photoshop als Smart Object laad dan kun je dmv. Camera Raw in Photoshop nog steeds alle instellingen aanpassen op de RAW die je in Lightroom hebt gedaan. Dit geeft natuurlijk exact de zelfde output anders zouden er rare dingen gebeuren ;)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
Volgens mij gaat elke update van Lightroom qua support van nieuwe camera's etc, altijd gepaard met een update van Camera RAW, omdat het in essentie gewoon die exacte code gebruikt. Camera RAW heeft idd ook identieke instellingen aan lightroom, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:54
[...]

Hier nog eentje die niet weet wat het verschil is tussen Camera RAW en Lightroom. Dus laat je wijsheid maar lopen!

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

De develop module is niks anders dan een mooie schil om Camera Raw heen :)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 24-09 15:53
Eens met Ventieldopje. Zowel de laatste versie van Photoshop als Lightroom maken gebruik van Camera Raw 8.4 volgens mij. Omdat beide applicaties dit gebruiken kan je ook zo eenvoudig exporteren naar Photoshop met je Lightroom aanpassingen, die ook in Photoshop non-destructive zijn.

[ Voor 41% gewijzigd door tommyz op 25-07-2014 14:50 ]

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07:54

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Camera Raw is de backbone van alle RAW bewerking binnen photoshop, zoals ventieldopje zei is lightroom niks anders dan een schil daar omheen. Echter je kan ACR buiten(lees: onafhankelijk van) photoshop en lightroom om updaten. ACR is namelijk eigenlijk een plug-in voor photoshop.

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Ventieldopje schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 12:43:
Leg maar uit dan, voor zo ver ik weet produceren bijde exact de zelfde output.
Als mijn PC ruimte straks wat koeler is dan zal ik eens wat rond gaan clicken en screenshots maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamed
  • Nu online

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 00:58
Vishari Beduk schreef op maandag 21 juli 2014 @ 20:46:
Verhaaltje :9

Vorig jaar zag een fotograaf bij een Basketball competitie met een Zeiss 15mm op een D800. Een manual focus lens bij een sport waarbij de sporters constant in beweging zijn. Ik vond het nogal een uitdaging. En dat met 36 MP.

En dit jaar was hij er weer, maar deze keer had hij een Otus op de D800 en een Sony 7R met daarop een Leica 35/1.4
Twee manual focus lenzen op een 36MP camera :o
Een nog grotere uitdaging dus. Respect hoor.

[afbeelding]

[afbeelding]
Ik kwam net een artikel tegen op de site van Steve Huff, met in de titel het woord Amsterdam.
Oh leuk, iemand uit Nederland dacht ik, dus ik scande de tekst even snel door voordat ik echt begon te lezen.
De woorden "D800", "Zeiss Otus", "Sony A7R" en "35 Summilux" sprongen eruit en ik moest gelijk aan jouw post over die fotograaf met manuele lenzen bij een basketbalwedstrijd denken, die had namelijk dezelfde gear bij zich.
Nu ik jouw post zo terug lees blijkt het diezelfde fotograaf te zijn.

Hierbij het artikel, misschien interessant om te lezen:

http://www.stevehuffphoto...nikon-by-andrew-paquette/

~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

AdmiralSnipe schreef op zondag 27 juli 2014 @ 00:03:
[...]

Ik kwam net een artikel tegen op de site van Steve Huff, met in de titel het woord Amsterdam.
Oh leuk, iemand uit Nederland dacht ik, dus ik scande de tekst even snel door voordat ik echt begon te lezen.
De woorden "D800", "Zeiss Otus", "Sony A7R" en "35 Summilux" sprongen eruit en ik moest gelijk aan jouw post over die fotograaf met manuele lenzen bij een basketbalwedstrijd denken, die had namelijk dezelfde gear bij zich.
Nu ik jouw post zo terug lees blijkt het diezelfde fotograaf te zijn.

Hierbij het artikel, misschien interessant om te lezen:

http://www.stevehuffphoto...nikon-by-andrew-paquette/
Bedankt! Interessant om te lezen :)
Dit keer heeft hij trouwens wel grote foto's geplaatst, en kan je dus goed zien dat de foto's goed scherp zijn (en de achtergrond wazig).
Ook leuk om te vergelijken met mijn eigen foto's die allemaal met 50mm op crop zijn gemaakt. Achteraf spijt dat ik mijn 18-35 niet heb meegenomen; toch wel mooi die wide angle shots.

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-09 19:19
Ik schiet de laatste tijd nogal wat foto's en moet er dan een zooi uitzoeken. Eigenlijk zou ik het handig vinden om dit op m'n iPad 1 (!) lekker op de bank te doen. Even snel inzoomen om te kijken of de juiste plekken scherp zijn of er eentje weggooien. Bestandsnamen moeten wel blijven aangezien ik dan achteraf de juiste foto's op de computer kan selecteren.
Met de standaard foto-app op de iPad 1 en het wat oudere iOS kan ik geen foto's weggooien of naar een nieuw album kopieren en dan foto's weggooien (lukt wel op iPhone met iOS 7, maar dat scherm is te klein).

Update : ik kan wel degelijk een nieuw album aanmaken en dan zelfs met 1 druk op de knop er voor kiezen alle foto's in dat nieuwe album te zetten. Per foto weggooien is ook mogelijk. Nou nog iets vinden waarmee het ook met bestandsnamen werkt... maar ben hier al best blij mee.

@ hieronder : bedankt voor 't meedenken, werkt helaas niet op iPad 1 en ook niet zonder een op de computer geinstalleerde Lightroom

[ Voor 34% gewijzigd door Dancing_Animal op 28-07-2014 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Dancing_Animal schreef op maandag 28 juli 2014 @ 22:13:
Ik schiet de laatste tijd nogal wat foto's en moet er dan een zooi uitzoeken. Eigenlijk zou ik het handig vinden om dit op m'n iPad 1 (!) lekker op de bank te doen. Even snel inzoomen om te kijken of de juiste plekken scherp zijn of er eentje weggooien. Bestandsnamen moeten wel blijven aangezien ik dan achteraf de juiste foto's op de computer kan selecteren.
Met de standaard foto-app op de iPad 1 en het wat oudere iOS kan ik geen foto's weggooien of naar een nieuw album kopieren en dan foto's weggooien (lukt wel op iPhone met iOS 7, maar dat scherm is te klein).
https://itunes.apple.com/...ightroom/id804177739?mt=8. Lightroom is gewoon beschikbaar op de iPad, al heb ik geen idee of dit een beetje draait (zelf geen appel spullen) ;)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:40
Had iemand het over foto's editen op de bank met Lightroom?

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/OcvsJGv.jpg

Heb een paar dagen geleden een Surface Pro 2 gekocht. Draait Windows 8.1 Professional, is voorzien van een knap snelle i5 processor, 128GB SSD en 4GB RAM, en draait Lightroom als een trein. Het beste is nog dat hij voorzien is van zowel capacitive multitouch, als een Wacom tablet/stylus interface zodat ik, op de bank, wat bij kan brushen met een drukgevoelige stylus.

Hij is zwaarder dan de iPad en de accu gaat minder lang mee, maar qua performance en compatibiliteit heeft hij wel een streepje voor :)

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamed
  • Nu online
citruspers schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 01:15:

[afbeelding]

Heb een paar dagen geleden een Surface Pro 2 gekocht. Draait Windows 8.1 Professional, is voorzien van een knap snelle i5 processor, 128GB SSD en 4GB RAM, en draait Lightroom als een trein. Het beste is nog dat hij voorzien is van zowel capacitive multitouch, als een Wacom tablet/stylus interface zodat ik, op de bank, wat bij kan brushen met een drukgevoelige stylus.

Hij is zwaarder dan de iPad en de accu gaat minder lang mee, maar qua performance en compatibiliteit heeft hij wel een streepje voor :)
Ook zoiets voor een tijdje op een Yoga 13. Core 17, 8GB en SSD. Best wel snel!

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:05

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ventieldopje schreef op maandag 28 juli 2014 @ 22:16:
[...]

https://itunes.apple.com/...ightroom/id804177739?mt=8. Lightroom is gewoon beschikbaar op de iPad, al heb ik geen idee of dit een beetje draait (zelf geen appel spullen) ;)
Dat werkt alleen in combinatie met een Adobe Creative Cloud abonnement. En aangezien er voor zover ik weet nog geen Lightroom-only CC abo is, heb je dan dus minstens het Photoshop+Lightroom abo nodig, wat de kosten nogal opjaagt.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
En het is een aardig beperkte Lightroom. Heet niet voor niks Lightroom companion app, het is meer een aanvulling.

Nee, geef mij maar een surface pro dan! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-09 09:56

Royz

Kleurenblind!!

Beide hebben interessante kanten. Ik zou mijn LR catalog niet op mijn surface willen, terwijl je met de iPad app collections kunt syncen en verder dus beheert op je standaard machine. Het bewerken zelf (niet eens de functies, maar de manier waarop) vind ik minder op de iPad eerlijk gezegd.

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Je zit nog steeds met de catalog inderdaad en daarnaast stel ik ook vraagtekens bij de gamut en kleurechtheid van een iPad / Surface / whatever. Voor het selecteren van je foto's terwijl je verplicht op de bank met vrouwlief een vrouwenserie zit te kijken zou het misschien een oplossing zijn, maar om echt te bewerken lijkt me dat niet veel soeps :)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
Ook mee eens. Lijkt me vooral gaaf voor onderweg of op vakantie. Echter zou ik het niet zo snel op de bank gebruiken, ook vanwege het glimmende scherm. En zoals ventieldopje aangeeft: ik heb ook mijn vragen bij de kleurechtheid en 't contrast.

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:05

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ik exporteer regelmatig bewerkte foto's naar mijn iPad (3) en ik moet zeggen dat ik dan weinig te klagen heb over contrast of kleurafwijkingen. Volgens mij zijn die schermen helemaal zo beroerd niet.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Orion84 schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 11:47:
Ik exporteer regelmatig bewerkte foto's naar mijn iPad (3) en ik moet zeggen dat ik dan weinig te klagen heb over contrast of kleurafwijkingen. Volgens mij zijn die schermen helemaal zo beroerd niet.
Volgens mij zegt dat iets meer over het (grote) aanpassingsvermogen van je ogen dan over de kleurechtheid van een iPad.

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
M'n Macbook Pro geeft ook goede kleuren. Totdat ik 'm naast mijn gecalibreerde Dell U2711 zet. Dan valt 't opeens wel mee. Met andere woorden: als ik thuis de keuze heb, kies ik altijd voor het beste scherm. Onderweg wordt dit lastiger, dan is zo'n ding top! :)

[ Voor 36% gewijzigd door tommyz op 29-07-2014 12:21 ]

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Orion84 schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 11:47:
Mooie kleuren is niet gelijk aan kleurecht, iets waar veel beelschermen grote steken laten vallen. Niet bij simpele vakantie kiekjes met een standaard overbelichte lucht maar wel met kritischer werk. Voor op vakantie dus inderdaad niet zo gek maar voor echt serieuze foto's ... mwa.

Pak dan idd liever mijn 10bit U2713H die via DisplayPort aan mijn Quadro zit, beat that iPad ;)
mrc4nl schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 12:30:
ik zelf vind het eigenlijk niet zo erg dat ik niet zo'n goed scherm heb. niet iedereen heeft een mooi scherm thuis staan, dus ik als ik mijn foto's bewerk zie ik hetzelfde als de meesten.Mn foto's zet ik alleen online, ik druk geen posters af, dus dat is ook niet echt een reden voor mij om over te stappen.
Die "reden" hoor je ontzettend vaak maar slaat eigenlijk nergens op, net alsof je een niet perfect ronde band ontwikkeld en die ook aan andere mensen uit deelt ... als hij bij mij hobbelt, hobbelt hij bij anderen ook. Terwijl het beter is een perfect ronde band te maken en uit te delen, als hij dan hobbelt bij anderen ligt het niet aan de band en dus niet aan jou.

Je kalibreerd niet alleen om af te drukken maar ook als referentiepunt. Als iedereen maar vanalles ging doen dan werd het nu een vreemd kleurenspectakel op het internet. "Ja ik heb mijn beeldscherm op koel staan met R 13, G 50, B 65 want dat vind ik mooi gr.jan". Dan kan het goed zijn dat je foto voor de ander compleet paars is of compleet rood, in ieder geval lijkt het dan nergens meer op.

Beeldschermen zijn vaak al naar een bepaald punt gekalibreerd maar vooral consumenten schermen halen nogal eens foefjes uit om het contrast dynamisch te verhogen of om de kleuren sprekender te maken. Daardoor (maar ook zonder) wijken ze vaak behoorlijk af van de standaard en zijn de kalibratie marges dus ook veel hoger. Dat is verder niet erg want dit drukt de prijs en zijn "mooie" kleuren ook beschikbaar voor gewone consumenten waarvoor echtheid niet echt van groot belang is, mensen kopen "mooi" in de winkel.

Professionele beeldschermen doen dat niet en zijn gemaakt om zo dicht bij het kalibratie punt te komen als dat mogelijk is maar kunnen daarnaast niet alleen acuraat kleuren weergeven, ze geven ook een stuk meer kleuren weer, een wide gamut noemen ze dat. Deze beeldschermen hebben vaak een dekking van tegen de 100% sRGB en 85%+ AdobeRGB, sommige schermen (vooral nieuwere) vaak nog meer. Naast dat ze een wide gamut hebben ondersteunen ze vaak ook nog 10 bit aansturing ipv. 8 bit waardoor ze nog meer kleuren (of gradaties) weer kunnen geven, ook grijswaarden. Je ziet dan ook geen banding meer, strepen door het beeld met kleuren die de monitor niet weer kan geven. Daarvoor moet je ze wel via DisplayPort aansluiten en een geschikte videokaart hebben die dit ondersteund, ook de software moet het ondersteunen maar dat is tegenwoordig al lang geen probleem meer. Mocht je dat niet hebben dan wordt er vaak dithering toegepast wat in plaats van de niet weer te geven kleuren wat ruis in het beeld toevoegd en zo de overgang minder duidelijk maakt op die plekken.

[ Voor 70% gewijzigd door Ventieldopje op 29-07-2014 12:48 ]

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

ik zelf vind het eigenlijk niet zo erg dat ik niet zo'n goed scherm heb. niet iedereen heeft een mooi scherm thuis staan, dus ik als ik mijn foto's bewerk zie ik hetzelfde als de meesten.Mn foto's zet ik alleen online, ik druk geen posters af, dus dat is ook niet echt een reden voor mij om over te stappen.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

citruspers schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 01:15:

[afbeelding]

300% mee eens! Surface Pro 2 of 3 is gewoon te leuk om niet te hebben 8) _O_

In feite is het ook een beetje een http://tweakers.net/serie/365/cintiq/ alternatief en dat is helemaal zo gek nog niet!
Verder gewoon het scherm kalibreren en gaan met die banaan :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij zo'n Surface ben je zeker wel beperkt tot softwarekalibratie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
Waarom? Er zit toch gewoon een USB aansluiting op?

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Je hebt alleen geen hardware toegang tot de LUT, hoe precies het dus wordt is afhankelijk van de videokaart die in dat ding zit. Als die drivers het al toestaan om te kalibreren :)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
Royz schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 10:26:
Beide hebben interessante kanten. Ik zou mijn LR catalog niet op mijn surface willen, terwijl je met de iPad app collections kunt syncen en verder dus beheert op je standaard machine. Het bewerken zelf (niet eens de functies, maar de manier waarop) vind ik minder op de iPad eerlijk gezegd.
Probleem lijkt me echter wel dat het moeilijk (of zelfs onmogelijk) is om je RAW files direct na een shoot op je iPad te zetten voor bewerking. Het zou ideaal zijn als tool om alvast op locatie een grove selectie te maken bijvoorbeeld, maar dat is volgens mij nog niet erg praktisch toe te passen? Moet je niet eerst op je PC de foto's importeren, en daarna pas met de iPad? Als ik toch al thuis ben, ga ik dat echt niet doen hoor, dan bewerk ik wel meteen op mijn PC...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-09 09:56

Royz

Kleurenblind!!

Sjekster schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 12:53:
[...]
Probleem lijkt me echter wel dat het moeilijk (of zelfs onmogelijk) is om je RAW files direct na een shoot op je iPad te zetten voor bewerking. Het zou ideaal zijn als tool om alvast op locatie een grove selectie te maken bijvoorbeeld, maar dat is volgens mij nog niet erg praktisch toe te passen? Moet je niet eerst op je PC de foto's importeren, en daarna pas met de iPad? Als ik toch al thuis ben, ga ik dat echt niet doen hoor, dan bewerk ik wel meteen op mijn PC...
Dat lukt alleen als je tethered shoot ;). Dan kan je bij de import op je laptop er direct voor zorgen dat ze in je collection komen die je synced. Het selecteren kan wel makkelijk hoor, zijn zelfs speciale gestures voor. Als je verbinding een beetje snel is dan heb je je foto's ook vrij snel op je ipad. Als ik het goed begrijp worden de smart previews gebruikt om over te zetten (die kleiner zijn dan de originele). Vervolgens synced hij alleen de XMP bestanden. Bewerken op je pc is denk ik altijd handiger, grove selecties zijn wel cool op de ipad (bijv onderweg in het vliegtuig).

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:40
Woei, had niet verwacht dat de thread zo zou ontploffen! :)

Er zit inderdaad een hardware USB aansluiting op, en laat ik nou net een Spyder3Express hebben liggen. Testresultaten volgen nog.

Wat betreft de kleurechtheid van het scherm: naast mijn U2711 ziet het scherm er prima uit en ook het contrast is goed. Dit strookt ook wel met de review van tweakers.net, die het scherm (net als de eerste pro) prijst om zijn kleurechtheid en contrast, maar niet erg onder de indruk is van de standaardcalibratie van Microsoft.

Over lightroom: een lokale catalogus is inderdaad niet handig. Ik ben nog aan het kijken hoe ik dit ga oplossen, al dan niet met een netwerkshare die ook over VPN beschikbaar is, of een andere oplossing (wordt waarschijnlijk de eerste). I'll keep you posted, want het idee van een gecentraliseerde catalogus voor thuis en on-the-road spreekt me wel aan. Heb een 6GB databundel met 4G dus ook als ik geen internet heb kan ik op z'n minst een half kaartje importeren.

Aan de andere kant is lokale caching misschien efficienter, iets als een 64 of 128GB SD kaartje waarop mijn skydrive (2 jaar 200GB van Microsoft gratis gekregen) staat, met daarin mijn werk-catalogus (met mijn legacy catalogussen op een netwerkshare).

Ik sta volledig open wat betreft suggesties voor de gedeelde catalogus!

I'm a photographer, not a terrorist

Pagina: 1 ... 46 ... 97 Laatste