Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Universal Creations schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 23:05:
Die makelaar laat de panden toch ook niet "raw" zien aan potentiële kopers? Zelfde idee in mijn ogen.
Nee, dat komt na de koop :X (lees: slechte bouw :X)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:27

sapphire

Die-hard pruts0r

Dit appartement niet ! Geloof 4 jaar oud, super goede staat alles, enige wat ik kon vinden war een los plinthoekje en wat plekjes op de muur.
Niets wat een tube lijm en pot verf niet kunnen oplossen !

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonvw
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-01 14:49
Wij hebben hier eens op kantoor een fotograaf gehad die wat interieurshots moest maken, toen een collega vroeg of hij even mocht kijken op de camera wat hij ervan gebakken had. Gaf hij de vergelijking dat RAW bestanden de darmen zijn van een fotograaf en je dit dus eigenlijk niet moet vragen _O-

Beter gezegd: je klanten hebben niets te maken met je RAW bestanden maar enkel het eindresultaat :+

[ Voor 19% gewijzigd door leonvw op 03-02-2012 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Nieuwe 70-200 f/4 IS lens van Tokina:
http://nikonrumors.com/20...-lens-at-the-cp-show.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:31

Gutteguttegut

CEO of TFD

Nu maar hopen dat ze HEEL goed naar de Canon versie hebben gekeken.

The birds turned into The Flying Dutchmen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:00

Milo.

klik

Het zou inderdaad wel een flop zijn als die een heel stuk slechter zou zijn..

|| Flickr || 500px || Apple || Windows || Nikon || Canon ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:47
leonvw schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 10:02:
Wij hebben hier eens op kantoor een fotograaf gehad die wat interieurshots moest maken, toen een collega vroeg of hij even mocht kijken op de camera wat hij ervan gebakken had. Gaf hij de vergelijking dat RAW bestanden de darmen zijn van een fotograaf en je dit dus eigenlijk niet moet vragen _O-

Beter gezegd: je klanten hebben niets te maken met je RAW bestanden maar enkel het eindresultaat :+
Het eindresultaat van die darmen hoef ik ook niet te zien....

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

Mja, of hij moet heeeeeel veel goedkoper zijn of heeeeeel veel beter dan Canon's versie maar dit is vooral interessant voor Nikon mensen die het geld niet (over) hebben voor een 70-200 2.8 VR denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

/me heeft al teveel in de 70-200 range :P :+ dus die pass ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-09 09:56

Royz

Kleurenblind!!

Hoe houden jullie in godsnaam je handen warm dan met deze temperaturen? ik ben gisteren 30 minuten buiten geweest met mijn camera, maar mijn handen begonnen echt te tintelen gewoon. handschoenen zonder top was duidelijk niet genoeg.

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Ik heb van die dunne handschoenen die net warm genoeg zijn, maar toch prima om de knopjes mee te bedienen: http://www.haglofs.com/en...es_liner_glove_en-us.aspx
Belangrijker is misschien wel dat je moet zorgen dat je lichaam warm is. Als je lichaam al niet echt warm is, zijn je handen de eersten zo'n beetje die minder bloed krijgen en dus ook koud worden.

[ Voor 32% gewijzigd door Universal Creations op 04-02-2012 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Werken ze echt fijn met het bedienen van de camera, voor alle knopjes en dials?
Heb eigenlijk ook zoiets nodig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
JvdGeest schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 16:27:
Werken ze echt fijn met het bedienen van de camera, voor alle knopjes en dials?
Heb eigenlijk ook zoiets nodig :)
Ik vind ze perfect werken. Ik voel ook de kleine knopjes bovenop.
Ik heb ze vorig jaar bij Bever zwerfsport gekocht, maar ze zullen vast ook wel bij andere outdoor-winkels/afdelingen te krijgen zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door Universal Creations op 04-02-2012 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

*net terug van een seminar van Marsel van Oosten (www.squiver.com).

Was best interessant om naar te luisteren en hier en daar toch wel wat puntjes kunnen meepikken :). Natuurfotografie is natuurlijk volledig niet wat ik doe, maar daarom vond ik het juist leuk om er wat over te horen en van te leren.

Meer mensen van GoT die erheen geweest zijn?

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-04-2023
Niet heen geweest, maar ik ken z'n platen _/-\o_

Ga jij het dan binnenkort ook even proberen in de natuur? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09 15:33
Royz schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 16:04:
Hoe houden jullie in godsnaam je handen warm dan met deze temperaturen? ik ben gisteren 30 minuten buiten geweest met mijn camera, maar mijn handen begonnen echt te tintelen gewoon. handschoenen zonder top was duidelijk niet genoeg.
Géén L lenzen gebruiken helpt flink ;)

Ik gebruik gewoon mijn leren handschoenen en daarmee kan ik de camera prima bedienen. En met de plastic 85/1.8 en 17-55/2.8 had ik geen last van de kou.

M'n 100-400 is in deze omstandigheden een stuk minder prettig...
Ieder voordeel heb z'n nadeel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Rene_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 31-12-2024
Mijn L lenzen waren ook inderdaad erg koud! :D Gebruik vaak van die dunne katoenen handschoendjes, voor een paar uur fotograferen werkt het prima.
Gebruik ze ook vaak als ik langs de lijn zit met wat mindere temperaturen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.

Milo.

klik

Hehe, tja een goede reden om geen L lenzen (mee in deze kou naar buiten) te nemen.

Ik had er gisteren ook last van, dacht fijn wat fotootjes te maken met mn FM3a met de 50 en 105mm.. maar wow wat was dat koud, de lenzen vielen wel mee maar de body leek van ijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-09 09:56

Royz

Kleurenblind!!

Lol, had inderdaad een L lens gebruikt ja. "Helaas" heb ik geen andere lenzen meer trouwens, dus ik kan ook geen andere meenemen lol. ik gok dat mijn 70-200 het koudst wordt

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.

Milo.

klik

Trouwens een 100L macro zou de uitzondering zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Veel L-lenzen zijn voor een flink deel plastic, maar soms zijn het juist de onderdelen die je vast hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiskyPhreak
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-09 23:02
Universal Creations schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 16:17:
Ik heb van die dunne handschoenen die net warm genoeg zijn, maar toch prima om de knopjes mee te bedienen: http://www.haglofs.com/en...es_liner_glove_en-us.aspx
Belangrijker is misschien wel dat je moet zorgen dat je lichaam warm is. Als je lichaam al niet echt warm is, zijn je handen de eersten zo'n beetje die minder bloed krijgen en dus ook koud worden.
Die heb ik idd ook, zijn erg fijn ook omdat er een structuurtje inzit zodat er nog iets meer warmte inblijft. Daarnaast nog een paar vingerloze handschoenen erover (van drie euro bij de dump).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:09
Royz schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 16:04:
Alcohol :+

Nee, wat al is gezegd, vooral je lichaam warm houden, want je handen en andere uiteinden wordt als eerste op "bezuinigd" door je lichaam. Via je hoofd verlies je ook erg veel warmte trouwens. Zelf zit ik lekker op de fiets met mijn shemagh die ik ook voor Double Exposure gebruikte :+

Verder wint de Sigma 15-30 het wat mij betreft qua koud zijn, die puur metalen zonnekap is nog zo lang koud gebleven toen ik hem weer binnen zette...

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
citruspers schreef op zondag 05 februari 2012 @ 14:00:
[...]

Via je hoofd verlies je ook erg veel warmte trouwens.
Dat is een mythe die geloof ik nog heel lang blijft bestaan, maar niet waar is :P

http://www.todayifoundout...other-parts-of-your-body/
http://www.healthline.com...ur-heat-through-your-head

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Wat citruspers zegt is dus geen mythe. Je verliest met deze omstandigheden volgens het 2de linkje 30-35% van je warmte via je hoofd. Dat is meer dan ieder ander individueel lichaamsdeel. Daarnaast isoleer je je hoofd het minste van alle lichaamsdelen, dus tel uit je winstverlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

mjtdevries schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 22:51:
[...]

Géén L lenzen gebruiken helpt flink ;)

Ik gebruik gewoon mijn leren handschoenen en daarmee kan ik de camera prima bedienen. En met de plastic 85/1.8 en 17-55/2.8 had ik geen last van de kou.

M'n 100-400 is in deze omstandigheden een stuk minder prettig...
Ieder voordeel heb z'n nadeel?
Dat hou ik mezelf ook elke keer maar weer voor als ik de neiging krijg om een 70-200/2.8 te kopen :X

Dan denk ik aan de AWD meet van een tijd terug en de koude 70-200/2.8 van Moby....brrrr :+

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben aan het overwegen om mijn DSLR te verkopen, en voor digitale middenformaat te gaan. Een Leaf digitale rug, samen met een Mamiya systeem, zou me 8000 euro kosten, wat ik perfect kan opbrengen door gewoon mijn huidige gear te verkopen. Wat denken jullie. Ik ben mlomenteel in het bezit van een Mamiya M645PRO, en de form factor bevalt me wel.

Snelheid heb ik niet nodig, echt veldwerk doe ik niet. Ben het gewoon aan het overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xcalibur
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-09 21:09
Waarom zou je upgraden, behalve voor het upgraden?
Want afgezien dat je gewoon een gearslet bent is er volgens mij weinig reden (no offense)? :P

Designer | Developer | Director | Photographer | LARPer | Geek | Male | 39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Feit. Omdat het me beter ligt qua form factor? Omdat het me niet meteen iets kost, en ik er betere ergonomics en hogere resolutie voor terugkrijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Ergonomics beter, geloof er geen fluit van. Ik vind een dslr lekkerder werken als ik hem een dag in mijn hand heb, dan een middenformaat (zeker digitaal). Mijn mening is dus zeker persoonlijk, maar een middenformaat + achterwand vind ik geen lekker formaat om een dag mee te werken.

Resolutie, seriously? Koop de D800 en je hebt meeeeer dan zat.

En het kost je echt wel geld hoor:
Je gaat ook lenzen willen bij die Leaf + mamiya en dan gaat het je echt wel geld kosten.

*ziet oprecht het nut niet, behalve gear geil. Als je het wilt doen omdat je je dan meer pro voelt, zeker kopen. Anders, ik zie het echt niet.
Wat voor klanten heb jij die zouden zeggen: die D800 geeft me niet genoeg resolutie, ik zoek een andere fotograaf.

[ Voor 9% gewijzigd door Nomad op 06-02-2012 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb geen klanten. D800 kost me natuurlijk ook wel wat, hoewel ik dan alleen de D700 moet verkopen, en al m'n huidige lenzen en toebehoren kan houden. Ik gebruik zelden mijn camera een hele dag, en een beetje gewicht schrikt me niet af. Ik schat, dat als ik mijn huidige set verkoop, ik rond de 8000 euro kan opbrengen, wat me perfect een Mamiya DM28 camerasysteem met 80 mm D objectief kost. Natuurlijk zit ik dan wel met maar 1 lens, terwijl ik momenteel 5 lenzen heb.

Ik was maar luidop aan het dromen, en vroeg me af wat jullie ervan vonden. Het is iets waar ik over moet slapen, hoewel ik er zelf nogal tegen op kijk om compleet van systeem te wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
  • Laatst online: 19:05
Verwijderd schreef op maandag 06 februari 2012 @ 14:12:
Ik ben aan het overwegen om mijn DSLR te verkopen, en voor digitale middenformaat te gaan. Een Leaf digitale rug, samen met een Mamiya systeem, zou me 8000 euro kosten, wat ik perfect kan opbrengen door gewoon mijn huidige gear te verkopen. Wat denken jullie. Ik ben mlomenteel in het bezit van een Mamiya M645PRO, en de form factor bevalt me wel.

Snelheid heb ik niet nodig, echt veldwerk doe ik niet. Ben het gewoon aan het overwegen.
Gast! (dat zeggen we in Nederland). Waarom? Ik krijg de indruk dat je meer met je gear bezig bent dan met fotografie. Stop meer tijd in fotografie dan in het nadenken en praten over (nieuwe) gear. Log uit bij GoT (sorry modjes), pak je camera en maak foto's. Lees boeken, blader door magazines en bestudeer foto's, kijk video-tutorials, leer Photoshop etc etc.

Ik zou willen dat ik nog zo kon werken zoals jij; al die vrijheid, lekker prutsen, genieten van fotografie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

En je hebt dan 1 enkele prime, ipv 5 lenzen. Gebruik je nu alleen die 85mm ofzo? Ik zou verwachten dat je heel veel gaat missen qua bereik of nu overbodig bereik hebt.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Maar behalve de leukigheid dat het iets nieuws is, het levert je volgens mij helemaal niets op?
Kom je DoF mogelijkheden tekort of resolutie? Als daar je antwoord nee / nee is, dan is het helemaal duidelijk.
Zelfs als je resolutie nodig hebt, zou de D800 je daar toch in moeten voorzien.
Wat ik dan nog overhoud is DoF wat nog niet klein genoeg is, maar dat kan ik me niet zo goed voorstellen.

Het voelt echt aan: het kan, dus waarom niet, in plaats van: ik heb dit en dit nodig en dat kan ik nu niet.

Recentelijk postte je dat je fotografie niet helemaal ging zoals je wilde (modellen die niet reageerden e.d.), probeer je niet op de verkeerde manier je fotografie een impuls te geven door maar een fancy camera te kopen?
GerardHenninger schreef op maandag 06 februari 2012 @ 15:20:
[...]

Gast! (dat zeggen we in Nederland). Waarom? Ik krijg de indruk dat je meer met je gear bezig bent dan met fotografie. Stop meer tijd in fotografie dan in het nadenken en praten over (nieuwe) gear. Log uit bij GoT (sorry modjes), pak je camera en maak foto's. Lees boeken, blader door magazines en bestudeer foto's, kijk video-tutorials, leer Photoshop etc etc.

Ik zou willen dat ik nog zo kon werken zoals jij; al die vrijheid, lekker prutsen, genieten van fotografie.
QFT. Ik ben ook enorm jaloers op mensen die fotografie kunnen oppakken en prutsen wat ze willen en niet altijd maar na hoeven te denken over je inkomen en wat je klanten willen.
Ik kom momenteel niet toe aan vrijwerk en ben dus gewoon slaaf van de klant. Sure, soms kan ik best mijn creatieve ei kwijt, maar momenteel lang niet zoveel als ik wil.
Maar ik ben nog aan het opbouwen en dan kan je je die luxe niet altijd permitteren.

Agreed dus, Kevin, ga alsjeblieft lekker fotograferen en aan de slag en laat je gear eerst voor wat het is.

[ Voor 43% gewijzigd door Nomad op 06-02-2012 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jongens, leuk dat jullie er zo over denken. Om eerlijk te zijn zit ik een beetje met mezelf verveeld. Ik ben nu bijna 22, heb geen diploma, werk in een supermarkt( waar ik overigens niet slecht verdien en kans maak op doorgroeien), maar wil een totaal andere kant uit. Ben vorig jaar op vakantie geweest met mijn ouders naar Ecuador, waar ik een HEEEEL leuk meisje heb leren kennen. Zit nog altijd met het idee te spelen om hier alles achter te laten, en daar als fotograaf te gaan werken. Ben zeker niet dom, maar heb het nooit kunnen opbrengen om te studeren, wat voor sommige vakken wel ging, behalve voor wiskunde.

Woon overigens nog thuis, wat me veel vrijheid geeft om te kopen en te doen/laten wat ik wil. Langst de ene kant is dit misschien een slecht ding.

Ik ben super tevreden me de gear die ik heb, en loop niet echt tegen beperkingen aan. Maar ben het modellenwereldje een beetje beu aan het worden( voor zover ik erin zit). Misschien ook omdat het weinig vlot.
Reizen doe ik graag, vandaar dat ik graag in Zuid-Amerika opnieuw zou willen beginnen, als fotograaf ipv schappenvuller. Het is allemaal nogal moeilijk omdat ik dus geen diploma heb, en hier dus niet zomaar kan zeggen; ik ga halftijds werken, en het proberen in de fotografie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Schiet eens een tijdje analoog Middenformaat. Je hebt dan voor €1000 van een mooie kit en je houdt dan nog wat over om te laten ontwikkelen. Middenformaat heeft een paar voordelen, lees dit maar eens: http://zackarias.com/for-...t-phase-one-iq140-review/
Maar het kost je bakken met geld en levert je weinig op als je klanten niet zulke hoge eisen stellen aan je fotografie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Universal Creations schreef op maandag 06 februari 2012 @ 16:06:
Schiet eens een tijdje analoog Middenformaat. Je hebt dan voor €1000 van een mooie kit en je houdt dan nog wat over om te laten ontwikkelen. Middenformaat heeft een paar voordelen, lees dit maar eens: http://zackarias.com/for-...t-phase-one-iq140-review/
Maar het kost je bakken met geld en levert je weinig op als je klanten niet zulke hoge eisen stellen aan je fotografie.
Haha, heb het net gelezen voor ik mijn levensverhaal hier neerpende. Ik heb een analoge middenformaat, en heb bijna rolletje 2 erdoor. Ga ze volgende week laten ontwikkelen. Grote probleem is hier het digitaal maken van de negatieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
Verwijderd schreef op maandag 06 februari 2012 @ 16:02:
Jongens, leuk dat jullie er zo over denken. Om eerlijk te zijn zit ik een beetje met mezelf verveeld. Ik ben nu bijna 22, heb geen diploma, werk in een supermarkt( waar ik overigens niet slecht verdien en kans maak op doorgroeien), maar wil een totaal andere kant uit. Ben vorig jaar op vakantie geweest met mijn ouders naar Ecuador, waar ik een HEEEEL leuk meisje heb leren kennen. Zit nog altijd met het idee te spelen om hier alles achter te laten, en daar als fotograaf te gaan werken. Ben zeker niet dom, maar heb het nooit kunnen opbrengen om te studeren, wat voor sommige vakken wel ging, behalve voor wiskunde.

Woon overigens nog thuis, wat me veel vrijheid geeft om te kopen en te doen/laten wat ik wil. Langst de ene kant is dit misschien een slecht ding.

Ik ben super tevreden me de gear die ik heb, en loop niet echt tegen beperkingen aan. Maar ben het modellenwereldje een beetje beu aan het worden( voor zover ik erin zit). Misschien ook omdat het weinig vlot.
Reizen doe ik graag, vandaar dat ik graag in Zuid-Amerika opnieuw zou willen beginnen, als fotograaf ipv schappenvuller. Het is allemaal nogal moeilijk omdat ik dus geen diploma heb, en hier dus niet zomaar kan zeggen; ik ga halftijds werken, en het proberen in de fotografie.
Juist als iets niet wil vlotten dan moet je niet opgeven (en dat staat los van fotografie). Gewoon doorgaan, kijken waar het foutgaat en daar iets aan doen. Mensen veranderen en je dromen ook; al zit je over 5 jaar in Zuid-Amerika en fotografeer je modellen dan creëer je voor jezelf onbewust een nieuw doel. Misschien dat je dan wel ineens landschappen wilt fotograferen maar erachter komt dat het je niet lukt. Ga je dan weer alles opgeven omdat je naar Frankrijk wilt omdat daar de bergen zo mooi zijn?

Sowieso zou ik niet "alles" opgeven voor een vrouw en al helemaal niet in Zuid-Amerika, maar dat is mijn persoonlijke mening. Er zit nog zoveel groei in jouw dat je nu gewoon moet doorgaan. Als ik het zo lees zit je in een "sleur" en die moet je doorbreken door iets compleet anders te doen qua modellenwerk/fotografie en dat IS NIET NIEUWE GEAR KOPEN.

Je woont nog thuis dus je hebt relatief weinig verplichtingen, maak daar gebruik van. Zet wat geld opzij en ga naar een paar workshops (in Nederland). Desnoods mail je een model en bied je haar 50 euro om wat nieuwe dingen op haar te mogen testen. Maar leg het niet zomaar naast je, niet opgeven, gewoon doorgaan! En dat geldt niet alleen voor fotografie, maar voor alles in het leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou in Zuid Amerika ook helemaal geen modellen gaan fotograferen, maar meer landschap. Zou het ook helemaal niet voor haar doen. Gewoon voor het feit dat ik hier moeilijk tot niet aan de bak geraak, wegens geen diploma, en dus geen mogelijkheid om van vandaag op morgen fotograaf in bijberoep te worden.

Ik denk dat mijn grootste probleem het gebrek aan een studio ruimte is. Sparen doe ik nu wel, en zou graag een grote ruimte hebben waar ik mijn studio materiaal kan opstelllen, en naar hartelust kan experimenteren, maar dat is hier in de buurt niet echt mogelijk. Verder zou ik GH graag betalen om me eens mee te nemen op een shoot. Het is ondertussen duidelijk dat ik niet moet besparen op modellen/visagistes, om nieuwe gear te kopen, maar dat ik met de gear die ik heb meer dan een tijdje voort kan, en dus beter geld steek in modellen etc, om zo hogerop te geraken. Misschien moet ik je eens mailen Gerard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
Verwijderd schreef op maandag 06 februari 2012 @ 16:30:
Ik zou in Zuid Amerika ook helemaal geen modellen gaan fotograferen, maar meer landschap. Zou het ook helemaal niet voor haar doen. Gewoon voor het feit dat ik hier moeilijk tot niet aan de bak geraak, wegens geen diploma, en dus geen mogelijkheid om van vandaag op morgen fotograaf in bijberoep te worden.
Voor fotografie vind ik een diploma echt onzin. Ik heb meer werk dan fotografen die 5 fotografie-gerelateerde diploma's hebben. Hetzelfde geldt volgens mij ook voor Nomad.
Nou is er in Belgie volgens mij een regel dat niet iedereen zich fotograaf mag noemen ofzo. Je moet eerst een test doen of ingeschreven zijn als bedrijf.... zoiets?
Ik denk dat mijn grootste probleem het gebrek aan een studio ruimte is. Sparen doe ik nu wel, en zou graag een grote ruimte hebben waar ik mijn studio materiaal kan opstelllen, en naar hartelust kan experimenteren, maar dat is hier in de buurt niet echt mogelijk.
Studio ruimte is ook onzin; ik had het heeeel lang geleden ook niet en ik kon prima fotograferen. Je bent dan echter afhankelijk van het weer en of externe locaties, maar dat moet geen probleem zijn.Ik heb laatst nog een videoclip opgenomen in m'n woonkamer omdat ik geen zin had om 25km naar m'n studio te rijden; met wat creativiteit kan je overal wel leuke beelden maken.
Verder zou ik GH graag betalen om me eens mee te nemen op een shoot. Het is ondertussen duidelijk dat ik niet moet besparen op modellen/visagistes, om nieuwe gear te kopen, maar dat ik met de gear die ik heb meer dan een tijdje voort kan, en dus beter geld steek in modellen etc, om zo hogerop te geraken. Misschien moet ik je eens mailen Gerard.
275 euro, ex btw, ex onkosten, ex reiskosten, ex materiaalkosten en ex vriendelijkdoenkosten ;)

Je had al gemaild zag ik...... Weer een GoT'er met vragen... zucht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb geen fotografie diploma nodig, gewoon een diploma secundair onderwijs, waar een getuigschrift bedrijfsbeheer inzit, waardoor ik zelfstandige kan worden. Het is natuurlijk nogal moeilijk om op locatie een heel studio gevoel te kweken, en zoals jullie allemaal wel zullen weten, doe ik ondertussen al meer dan 2 jaar op locatie. Verder hebben m'n ouders het er niet echt mee dat ik de leefruimte ombouw tot studio. We hebben ondertussen via mail iets geregeld, en zullen zien wat daar van komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-09 22:54
http://www.dpreview.com/n...DP1M_DP2M_Merrill_Cameras

Nieuwe compacts van Sigma, de DP1M en DP2M. Allebei hebben ze een 15 MP APS-C Foveon sensor.
De DP1M heeft een 19 mm f/2.8 lens aan boord, de DP2M heeft een 30 mm f/2.8 lens. Een prijs is nog niet bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonMetal
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-09 14:14

DonMetal

Doet Iets Met Media

Gisteren tijdens het fotograferen aangevallen door een wak...

Ik was bezig mijn lieftallige vriendinnetje + moeder op de foto te zetten. We zaten niet ver van een klein wakje aan de rand van het meertje. Heel klein meertje tussen de bomen, lag makkelijk 20cm ijs op. Klein stapje naar links, nog een stapje naar links en toen zat ik ineens met mijn linkerbeen tot mn kruis in het water :+ Het ijs een halve meter van het wak af was ook heel dun :+

Heb tijdens het vallen in een soort judo-rol naar voren mijn cameratas boven water weten te houden. Mijn camera had ik in mn rechter hand, die heb ik (waarschijnlijk 100% door mijn Chinese grip) nog vast weten te houden.

Heel even voelde ik mij zo'n amateurfotograaf bij de Tour de France die continu door zijn viewfinder kijkt en zo een beetje mist dat de wielrenner wel heel dichtbij is ;)

Uiteindelijk hoorde ik van iemand die er al eerder geweest was dat het wak eerst veel groter was, maar dat het bovenste laagje bijna naadloos was aangevroren... 2cm ijs houdt mij niet :P

Joejoe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:24

Fiber

Beaches are for storming.

PowerUp schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 14:45:
http://www.dpreview.com/n...DP1M_DP2M_Merrill_Cameras

Nieuwe compacts van Sigma, de DP1M en DP2M. Allebei hebben ze een 15 MP APS-C Foveon sensor.
De DP1M heeft een 19 mm f/2.8 lens aan boord, de DP2M heeft een 30 mm f/2.8 lens. Een prijs is nog niet bekend.
Als ze dat ding nou ook nog een beetje sneller weten te maken, dan hebben ze zeker mijn interesse! :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Inderdaad, die DP2M is erg interessant als walkaround streetcam. Als de lens de resolutie goed tot uiting kan brengen, mag je grote scherpte verwachten. f/2.8 is dan wel een beetje jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18-09 09:59
Verwijderd schreef op maandag 06 februari 2012 @ 16:57:
Heb geen fotografie diploma nodig, gewoon een diploma secundair onderwijs, waar een getuigschrift bedrijfsbeheer inzit, waardoor ik zelfstandige kan worden. Het is natuurlijk nogal moeilijk om op locatie een heel studio gevoel te kweken, en zoals jullie allemaal wel zullen weten, doe ik ondertussen al meer dan 2 jaar op locatie. Verder hebben m'n ouders het er niet echt mee dat ik de leefruimte ombouw tot studio. We hebben ondertussen via mail iets geregeld, en zullen zien wat daar van komt.
Verhuis gewoon naar NL, hier kan iedereen een bedrijfje opzetten en zeggen dat ie fotograaf is. Belangrijkste / moeilijkste is dat je een vaste klantenstroom weet te krijgen.

Ben overigens wel benieuwd waar de alhier aanwezige beroepsfotografen mee begonnen zijn op het vlak van fotografie. Hoe hebben jullie je tent opgebouwd? In eens een grote gear investering, of langzaam aan eerst beginnen met portretfotografie en langzaam doorgegroeid?

[ Voor 14% gewijzigd door Snuurtje op 13-02-2012 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17:24
Eerste prijs gewonnen met een fotowedstrijd. Altijd leuk!! Zie http://www.digifotopro.nl...jd-landschap-in-zwart-wit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonvw
Gefeliciteerd! Leuke prijs ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Cool! Ga je die DP1s ook echt zelf gebruiken?

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• mvh
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:14

mvh

State Governor

Mooie plaat, en sereen zoals gewoonlijk :)

Als je rechts ingehaald kon worden had je ook rechts kunnen rijden | A thousand years ago and a thousand years from now we will always be together

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17:24
@Fiber: ik ben inderdaad wel van plan om die camera te gaan gebruiken. Het is misschien niet de snelste camera, maar dat is voor mijn fotografie niet zo erg. Het duurt bij mij toch altijd even voordat ik een foto maak (kijken, lopen, kijken door de zoeker, kijken, lopen etc. etc.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ga binnenkort alleen wonen. Heb een appartementje op het oog met 2 slaapkamers en een betrekkelijk grote living. Aangezien ik geen tv kijk, en voorlopig niet in het bezit ben van een vriendin :P , heb ik besloten om er een echt vrijgezellending van te maken. Eerste idee is om mijn slaapkamer/bureau volledig te scheiden.( Zit nu op de pc vlak naast m'n bed). En de living om te toveren tot een semi permanente fotostudio. De living is 27m², maar spijtig genoeg een standaard hoogte,

Zijn er dingen die jullie nog zeker in zo een appartement zouden steken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonvw
En waar ga je dan zitten als er vrienden/familie langskomt? Op bed? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

Nee daar ga je foto's van maken natuurlijk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

leonvw schreef op maandag 20 februari 2012 @ 09:15:
En waar ga je dan zitten als er vrienden/familie langskomt? Op bed? :P
Een mooie sofa past natuurlijk in een fotostudio voor de occasionele boudoir foto's, verder zal ik wel op bezoek gaan bij familie ipv zij bij mij. Vandaar ook het semi permanente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonvw
Een mooie sofa is 1 ding.. Maar ik wil in mijn living toch ook wel graag een dressoir, boekenkast, salontafel, tv/audio meubel en nog wat andere prullaria. En dat staat bij het maken van een fotostudio toch behoorlijk in de weg heb ik hier gemerkt :+

Als je dat toch in je slaapkamer/computerkamer gaat leven, kan je volgens mij net zo goed bij je ouders blijven wonen en een aparte studio-ruimte huren die je permanent kan gebruiken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

leonvw schreef op maandag 20 februari 2012 @ 10:47:
Een mooie sofa is 1 ding.. Maar ik wil in mijn living toch ook wel graag een dressoir, boekenkast, salontafel, tv/audio meubel en nog wat andere prullaria. En dat staat bij het maken van een fotostudio toch behoorlijk in de weg heb ik hier gemerkt :+

Als je dat toch in je slaapkamer/computerkamer gaat leven, kan je volgens mij net zo goed bij je ouders blijven wonen en een aparte studio-ruimte huren die je permanent kan gebruiken :P
qft ^^

Je huis wat modificeren om ook te kunnen fotograferen, prima, maar in de slaapkamer wonen, zodat je woonkamer een studio wordt.....mja, neem je werk niet mee naar huis :+ (sire reclame).

Als je graag een studio wil, zoek een fotograaf met een studio waar je mee kan samenwerken en misschien kan je de kosten delen van zijn studio bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil zowiezo alleen wonen, en om in een bureau van 18m² te zitten, lijkt met niet erg aangezien ik nu mijn bureau op 4m² heb staan.

Natuurlijk komt er een boekenkast en eettafel in de living, samen met een sofa, maar een tv hoeft voor mij niet.
Hoeft ook geen grote studio te zijn, gewoon plaats genoeg om ( eventueel na wat opzijschuiven) een persoon comfortabel full body te kunnen shooten. Hoofddoel van het appartement is ook niet studio, maar gewoon een eigen stekje, Eventueel zet ik mijn bureau in de living, en maak ik van de 2e slaapkamer een kleine studio. Ik ga morgen het appartement bekijken, en eens nadenken over de mogelijkheden. Buiten foto gerelateerd, wat zijn nog dingen die in een vrijgezellenstek niet mogen ontbreken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Verwijderd schreef op maandag 20 februari 2012 @ 11:10:
... wat zijn nog dingen die in een vrijgezellenstek niet mogen ontbreken?
Een koelkast vol Belgisch bier, een diepvries vol pizza's en bitterballen, een magnetron, een frituurpan, een goede muziek installatie, een groot bed in je slaapkamer, een opblaasbare jacuzzi, een broodrooster... Veel meer heeft een man alleen niet nodig geloof ik. ;)

Iets meer serieus, een mooie vloer, neutraal geverfde wanden, wellicht een oprolbaar systeem voor achtergronden, een grote kast om je flitsers en statieven in op te bergen, meubels die eenvoudig verplaatsbaar zijn, dus niet te zwaar of op wieltjes, veel stopcontacten voor echte studio flitsers. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14:27
Fiber schreef op maandag 20 februari 2012 @ 12:26:
[...]
Iets meer serieus, een mooie vloer, neutraal geverfde wanden, wellicht een oprolbaar systeem voor achtergronden, een grote kast om je flitsers en statieven in op te bergen, meubels die eenvoudig verplaatsbaar zijn, dus niet te zwaar of op wieltjes, veel stopcontacten voor echte studio flitsers. :)
Fatsoenlijke energievoorziening! Zelfs op de Fotovakschool knallen de stoppen eruit af en toe omdat er teveel flitsers bezig zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Zandpad schreef op maandag 20 februari 2012 @ 12:27:
[...]

Fatsoenlijke energievoorziening! Zelfs op de Fotovakschool knallen de stoppen eruit af en toe omdat er teveel flitsers bezig zijn...
dat is best wel stom dan, want zoveel verbruiken flitsers niet, dus dan willen ze wel extreem veel op 1 groep plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
Nomad schreef op maandag 20 februari 2012 @ 12:46:
[...]

dat is best wel stom dan, want zoveel verbruiken flitsers niet, dus dan willen ze wel extreem veel op 1 groep plaatsen.
Naja ze zijn een bestaand pand ingetrokken, paar jaar terug. Maar volgens mij zitten de 4 studio's boven op 2 groepen. Maar naast de studio's zitten er ook twee lokalen vol Mac Pro's en Eizo's op die groepen... Hoe precies geen idee. Het gebeurt eigenlijk alleen als we met 2 klassen in de studio's bezig zijn, maar dan hebben we ook last van inferentie (zoveel triggers in een keer :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Zandpad schreef op maandag 20 februari 2012 @ 12:50:
[...]

Naja ze zijn een bestaand pand ingetrokken, paar jaar terug. Maar volgens mij zitten de 4 studio's boven op 2 groepen. Maar naast de studio's zitten er ook twee lokalen vol Mac Pro's en Eizo's op die groepen... Hoe precies geen idee. Het gebeurt eigenlijk alleen als we met 2 klassen in de studio's bezig zijn, maar dan hebben we ook last van inferentie (zoveel triggers in een keer :P)
ok lol, hoe bevalt de opleiding je?
Je bent nu toch al even bezig :). Henk en ik zijn tegelijk met de academie begonnen en tegelijk ook weer gestopt met de academie :P en ik heb er amper een goed woord voor over, maar hoe bevalt de FVS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
Nomad schreef op maandag 20 februari 2012 @ 13:11:
[...]

ok lol, hoe bevalt de opleiding je?
Je bent nu toch al even bezig :). Henk en ik zijn tegelijk met de academie begonnen en tegelijk ook weer gestopt met de academie :P en ik heb er amper een goed woord voor over, maar hoe bevalt de FVS?
Zie je DM :)

Conclusie, heel slecht!

[ Voor 3% gewijzigd door Zandpad op 20-02-2012 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 10:08
Dat hoor ik wel vaker. :+

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
Verwijderd schreef op maandag 20 februari 2012 @ 09:07:
Ik ga binnenkort alleen wonen. Heb een appartementje op het oog met 2 slaapkamers en een betrekkelijk grote living. Aangezien ik geen tv kijk, en voorlopig niet in het bezit ben van een vriendin :P , heb ik besloten om er een echt vrijgezellending van te maken. Eerste idee is om mijn slaapkamer/bureau volledig te scheiden.( Zit nu op de pc vlak naast m'n bed). En de living om te toveren tot een semi permanente fotostudio. De living is 27m², maar spijtig genoeg een standaard hoogte,
Volgens mij ben ik de enige, maar ik zeg : prima idee!
Ik begon 7 jaar geleden ook gewoon thuis en had m'n woonkamer omgetoverd tot studio (met een bank voor de gasten en een TV aan de muur voor tegen de verveling). M'n slaapkamer en "kantoor" had ik apart. Er zijn genoeg artiesten (van Armin van Buuren tot diverse X-Factors kandidaten) bij me thuis geweest en ze zijn nog steeds klant, dus het heeft zeker geen slechte indruk achtergelaten. Met modellen is het misschien iets anders. "Hij ik ben Kevin en ik ben fotograaf! Wil je een shoot? Moet je wel bij me thuis langskomen..." ;)

Het enige nadeel was dat ik niet echt plek had voor m'n spullen. Daarnaast liepen er twee kittens rond en de klanten waren meer met de katten bezig dan met mij :S
Zandpad schreef op maandag 20 februari 2012 @ 13:18:
[...]
FVS : Conclusie, heel slecht!
Hoe vaak moet ik het nog roepen? Luister nou eens een keer. Nomad en ik zijn het levende bewijs dat fotografie prima lukt zonder opleiding. In de tijd dat je nu bezig bent met de FVS kan je veel betere dingen leren. Daarnaast kan je met het geld dat je bespaart een leuke 5D Mark II kopen ;)
Maar eigenlijk zou ik je niet aanraden om fotograaf te worden want makkelijk is het in het begin zeker niet. Doe gewoon een ICT opleiding (dat kan je best, je bent tenslotte een Tweaker) en doe dan fotografie ernaast. Dan heb je altijd een basis om op terug te vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonvw
Ik heb ook de vakopleiding aan de FVS gevolgd en dan in Rotterdam.. Zelfde conclusie hier, gezamenlijk met heel de klas :+

De FVS lag toen teveel overhoop met zichzelf... Roosters die niet klopte, leraren die vertrokken vanwege het interne gemeuk en een directeur die alleen aan zichzelf dacht. Nee, leuk daar betaal je dan zoveel geld voor :P

Het was/is niet mijn intentie om full-time fotograaf te worden maar heb er uiteindelijk dankzij medeleerlingen toch wel wat aan gehad. Hebben als klas een klein forum op gezet en hebben opdie manier wat losse gezamenlijke shoots georganiseerd waar we eigenlijk meer van hebben geleerd dan onder schooltijd 7(8)7

Ach, was een leuk verjaardagscadeau waar ik wat leuke mensen heb leren kennen zullen we maar denken :)

[ Voor 40% gewijzigd door leonvw op 20-02-2012 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 10:08
Fotografie is uiteindelijk een kwestie van voldoende fotografisch talent en het vermogen om je als kleine zelfstandige te redden. Heb je een van die twee (of allebei) niet dan kun je het denk ik beter als hobby houden.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:09
Doe gewoon een ICT opleiding (dat kan je best, je bent tenslotte een Tweaker) en doe dan fotografie ernaast. Dan heb je altijd een basis om op terug te vallen.
Dat is wat ik doe, zit inmiddels in mijn 3e jaar. Ik weet nog steeds niet precies wat ik later wil doen, maar ik ben tevreden met hoe het loopt (stage/werk in de ICT, af en toe een foto klusje) :)

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
GerardHenninger schreef op maandag 20 februari 2012 @ 15:41:
Hoe vaak moet ik het nog roepen? Luister nou eens een keer. Nomad en ik zijn het levende bewijs dat fotografie prima lukt zonder opleiding. In de tijd dat je nu bezig bent met de FVS kan je veel betere dingen leren. Daarnaast kan je met het geld dat je bespaart een leuke 5D Mark II kopen ;)
Maar eigenlijk zou ik je niet aanraden om fotograaf te worden want makkelijk is het in het begin zeker niet. Doe gewoon een ICT opleiding (dat kan je best, je bent tenslotte een Tweaker) en doe dan fotografie ernaast. Dan heb je altijd een basis om op terug te vallen.
Zodra ik een rijibewijs heb kom ik bij jou in de leer!
leonvw schreef op maandag 20 februari 2012 @ 16:02:
Ik heb ook de vakopleiding aan de FVS gevolgd en dan in Rotterdam.. Zelfde conclusie hier, gezamenlijk met heel de klas :+

De FVS lag toen teveel overhoop met zichzelf... Roosters die niet klopte, leraren die vertrokken vanwege het interne gemeuk en een directeur die alleen aan zichzelf dacht. Nee, leuk daar betaal je dan zoveel geld voor :P
Ah dus ik was niet de enige die zich daarin verwonderde, ik heb het maar niet openbaar in het topic geknalt, maar dezelfde strekking stond in de DM naar Nomad.
Wijnands schreef op maandag 20 februari 2012 @ 16:03:
Fotografie is uiteindelijk een kwestie van voldoende fotografisch talent en het vermogen om je als kleine zelfstandige te redden. Heb je een van die twee (of allebei) niet dan kun je het denk ik beter als hobby houden.
Zeker! En in eerste instantie verwachtte ik dat de FvS hierbij kon helpen. Met name om dat talent te ontwikkelen en een stap in de goede richting te zetten. Helaas valt dat dus heel erg tegen.
citruspers schreef op maandag 20 februari 2012 @ 16:50:
[...]
Dat is wat ik doe, zit inmiddels in mijn 3e jaar. Ik weet nog steeds niet precies wat ik later wil doen, maar ik ben tevreden met hoe het loopt (stage/werk in de ICT, af en toe een foto klusje) :)
Zelfde situatie hier eigenlijk (minus ICT opleiding :) ), werkzaam in de ICT en af en toe een foto opdracht! Bevalt prima!

[ Voor 8% gewijzigd door Zandpad op 20-02-2012 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

[...]

Zoals eerder gezegd, helemaal mee eens. Fotografie is makkelijk, wat moeilijker is is altijd creatief zijn, nieuwe klanten werven en jezelf qua marketing onderscheiden,....maar het stukje fotografie is het makkelijke gedeelte van fotograaf zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Absoluut eens met dat standpunt en dat de FVS erg weinig nut heeft, maar ik zou wel oppassen met zeggen dat fotografie het makkelijkste gedeelte is. Fotografie écht onder de knie hebben, een eigen stijl hebben en consistent en herkenbaar daarin zijn is iets dat fotografie niet bepaald makkelijk maakt. Het is natuurlijk ook van belang in hoe goed je met andere dingen bekend bent. Ben je 'van nature' heel creatief en zit fotografie in je, dan kun je de marketing kant lastig vinden. Heb je een economie studie gedaan, dan kan dat andersom zijn, enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 20:59
Een eigen stijl hebben is natuurlijk ook niet waar 'ie op doelt. Wat bedoelt wordt met "fotografie is makkelijk" is de technische kant ;)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Dan kijken we verschillend tegen een begrip aan. Ik versta onder fotografie wat er uiteindelijk in een portfolio beland en dus de hele workflow (van compositie, instellingen op de camera, correcte exposure tot aan nabewerking) die er bij komt komen kijken. Maar puur de technische kant van de juiste exposure en andere dingen instellen zou je als het makkelijkste gedeelte kunnen zien (hoewel daar zelfs genoeg "fotografen" flink de mist in gaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

ik bedoel ermee zoals Hahn het ook interpreteert, de techniek. En de FVS focust zich daar best wel hard op en dat is nu net niet het moeilijkste gedeelte wat mij betreft.

Eigen stijl is belangrijk, maar even zo belangrijk is jezelf marketen, je doelgroep weten en die bedienen.

Maar JvdGeest heeft natuurlijk wel gelijk, voor iedereen is het anders wat nu het moeilijkst is, maar techniek kun je leren en kan iedereen onder de knie krijgen. Commercieel zijn en een bedrijf runnen moet je ook leren, maar het verkopen/aanprijzen van jezelf moet wel een beetje in je zitten, het ondernemen als het ware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Dan ben ik het er mee eens! :P

Zandpad: hoe lang moet je nog met de FVS opleiding? Ik dacht dat je al eerder twijfelde om te stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Volgens mij ben ik de enige, maar ik zeg : prima idee!
Ik begon 7 jaar geleden ook gewoon thuis en had m'n woonkamer omgetoverd tot studio (met een bank voor de gasten en een TV aan de muur voor tegen de verveling). M'n slaapkamer en "kantoor" had ik apart. Er zijn genoeg artiesten (van Armin van Buuren tot diverse X-Factors kandidaten) bij me thuis geweest en ze zijn nog steeds klant, dus het heeft zeker geen slechte indruk achtergelaten. Met modellen is het misschien iets anders. "Hij ik ben Kevin en ik ben fotograaf! Wil je een shoot? Moet je wel bij me thuis langskomen..." ;)

Het enige nadeel was dat ik niet echt plek had voor m'n spullen. Daarnaast liepen er twee kittens rond en de klanten waren meer met de katten bezig dan met mij :S

[...]

Zo, dan gaan we de GH toer op. De living is 27m², daar kom ik normaal wel mee toe. Verder heb ik niet echt stroom nodig voorlopig voor de studio, aangezien ik 2x sb-600 heb, een sb-900en een Jinbei 600 w/s flits met batterypack.

Ik zit nu thuis ook op een kamer van 20m², waar mijn bureau, kleerkast, 2persoonsbed en aquarium instaat.
Tv kijk ik niet, dus een living heb ik mss net nodig om bezoek te ontvangen.
Kan eventueel nog alles op wieltjes zetten, zodat ik alles snel uit de weg kan rollen. Eten lukt me wel in de keuken.

Ga morgen om 10u kijken, ben benieuwd. Is groot genoeg, vlakbij m'n werk, en niet te duur.

Wat de opleidingen betreft. Ik heb zelf ook nooit een cursus gevolgd fotografie. AVONDEN hier op tweakers doorbrengen, strobist lezen, en de nodige youtube filmpjes kijken, maar boven al; FOTOGRAFEREN FOTOGRAFEREN, FOTOGRAFEREN. Oefening baart kunst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
JvdGeest schreef op maandag 20 februari 2012 @ 20:58:
Zandpad: hoe lang moet je nog met de FVS opleiding? Ik dacht dat je al eerder twijfelde om te stoppen.
Nog minimaal anderhalf jaar vakfotograaf en daarna nog een jaar specialisatie. Ik twijfel al een tijdje ja, moeilijke keuze vergeet de factor ouders ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonvw
Zandpad schreef op maandag 20 februari 2012 @ 20:20:

[...]

Ah dus ik was niet de enige die zich daarin verwonderde, ik heb het maar niet openbaar in het topic geknalt, maar dezelfde strekking stond in de DM naar Nomad.
Het is bij ons zelf dermate "geëscaleerd" dat er een aantal klasgenoten per direct uit de klas zijn gelopen en nooit meer terug zijn gekomen.. Meerdere (waaronder ikzelf) hebben de opleiding niet eens helemaal afgerond door wat ontbrekende assessments puur omdat de motivatie weg was 8)7

Heb het hier wel over de zaterdag opleiding, dus dat was max anderhalf jaar eens in de 2 weken een hele zaterdag naar school :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
leonvw schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 01:16:
[...]

Het is bij ons zelf dermate "geëscaleerd" dat er een aantal klasgenoten per direct uit de klas zijn gelopen en nooit meer terug zijn gekomen.. Meerdere (waaronder ikzelf) hebben de opleiding niet eens helemaal afgerond door wat ontbrekende assessments puur omdat de motivatie weg was 8)7

Heb het hier wel over de zaterdag opleiding, dus dat was max anderhalf jaar eens in de 2 weken een hele zaterdag naar school :)
Ah! Tja Deeltijd vakfotograaf maandag! Maar de kans is groot dat ik er ook uit ga stappen. Aantal medestudenten hebben al klachtbrieven gestuurd over ongeregeldheden. Met name over onbekwame studenten. Ik mis nu 2 van de 7 assessments, en niet door onwil. De hele klas mist er 1 vanwege ontbrekende docent! (Ik mis er nog een door een goede griep :S)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonvw
Lekker herkenbaar allemaal :')

En weet je.. Mijn laatste schooldag was iets meer dan 2 jaar geleden. Dat zou toch genoeg tijd moeten zijn om je zaken op orde te krijgen dacht ik zo :)

Je moet wel opletten dat je het verloop van je opleiding niet al te sterk laat leiden door alle strubbelingen, dat is bij ons wel gebeurd toen waardoor ik nu nog steeds een assessment moet indienen omdat ik er gewoon geen zin meer in had/heb.. En geloof me maar, als je je ouders tevreden wil houden kan je beter zorgen dat je het afmaakt :+

Toevallig deze week weer contact gehad met de docent (Marcel Scholing) om het toch maar eens af te ronden.. M'n ouders en vriendin zeuren er namelijk al 2 jaar over >:)

[ Voor 13% gewijzigd door leonvw op 21-02-2012 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Zandpad schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 01:47:
[...]
Maar de kans is groot dat ik er ook uit ga stappen...
Een afgemaakte opleiding inclusief diploma, maakt niet uit welke opleiding het is, staat wel beter op je CV. Anders is de tijd die er nu al in zit ook voor niets geweest. Je moet er gewoon zelf wat van zien te maken, het zal geen kleuterschool zijn waar de juf je de hele tijd bij de hand neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phehistyr
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:02

Phehistyr

De Epische Lurker

Maar twee en een half jaar iets iets doen waar je weinig plezier aan beleeft en weinig nut in ziet om je ouders tevreden te stellen en je cv op te leuken? Geloof me, dat is verdomd lastig vol te houden.

Give a man a fire and he will be warm for a day. Set fire to him and he will be warm for the rest of his life. Terry Pratchett - Jingo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Plus de grootste bullshit die er is.

Zelf wel geen ervaring met een foto-opleiding maar wel met drie onafgeronde HBO opleidingen :+

1) Ouders: Hebben het beste met je voor en kunnen erg goed advies geven maar iets doen om hen te pleasen moet je niet doen. Het is en blijft je eigen keuze waar ze hoogstens een adviserende rol in kunnen spelen (want ja ouders weten toch soms wel veel nuttige dingen te zeggen :p ).
2) CV: iets puur voor je CV doen is ook lekker nutteloos. Ik heb mij on afgerond opleidingen gewoon niet vermeld, mocht men er naar vragen licht ik het gewoon toe.
3) Een niet afgeronde opleiding is absoluut geen zonde van je tijd. Als je er niets geleerd hebt wel maar helemaal niets leren is pas écht knap. Ik heb bijvoorbeeld allerlei kennis en ervaring opgedaan die me hebben gemaakt wie ik ben en waar ik nog steeds heel veel profijt van heb.

en zoals Phehistyr al zegt iets doen waar je weinig plezier aan beleeft is al verdomd moeilijk en als het dan ook nog eens weinig nut heeft dan zou ik me toch echt achter m'n oren gaan krabbelen wat ik daar nog deed.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
Fiber schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 10:22:
[...]

Een afgemaakte opleiding inclusief diploma, maakt niet uit welke opleiding het is, staat wel beter op je CV. Anders is de tijd die er nu al in zit ook voor niets geweest. Je moet er gewoon zelf wat van zien te maken, het zal geen kleuterschool zijn waar de juf je de hele tijd bij de hand neemt.
Het is maar een papiertje, voor mijn gevoel. Daarnaast zijn opdrachtgevers veel meer geïnteresseerd in een portfolio. Kijk maar naar Gerard of Johan, ook zij kregen het voor elkaar.

Het probleem is dat je met weinig energie naar een les gaat en daardoor ook weinig oppikt. Eigenlijk zit je een aantal uur niets te doen, en daardoor ook geen interesse in een goed assessment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonvw
Ik vermeld sowieso niet eens dat ik de vakopleiding gedaan heb aan eventuele klanten.. Het enige wat hun boeit, is dat ik de foto's lever die hun van mij verwachten en meer niet :)

Heb in die tijd aan de FVS toch voldoende geleerd, ook met dingen de zaken naast het fotograferen zelf en daar heb ik toch wat aan gehad. Daar heb ik geen papiertje voor nodig om dat te bewijzen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben vandaag naar het appartement gaan zien. Heeft wat schilderwerk nodig, maar is verder perfect. Ga morgen terug om alles te regelen, en dan is het hopelijk begin maart van mij! Tweakers die zin hebben om in het zuiden van Antwerpen mee te komen schilderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phehistyr
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:02

Phehistyr

De Epische Lurker

Helemaal eens met Sapphire, die had de tijd om voluit te schrijven wat ik al dacht.
sapphire schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 11:36:

3) Een niet afgeronde opleiding is absoluut geen zonde van je tijd. Als je er niets geleerd hebt wel maar helemaal niets leren is pas écht knap. Ik heb bijvoorbeeld allerlei kennis en ervaring opgedaan die me hebben gemaakt wie ik ben en waar ik nog steeds heel veel profijt van heb.
Zelf heb ik universitaire studie afgebroken wegens persoonlijke problemen. Als ik een jaar hard had gewerkt had ik mijn bachelor kunnen krijgen, maar daar heb ik bewust niet voor gekozen. Doordat ik in die jaren in totaal toch de nodige maanden op laboratoria heb gestaan heb ik mijn huidige baan kunnen vinden. Het is dan wel een stuk lager niveau dan ik misschien had kunnen bereiken, maar ik heb het hier ontzettend naar mijn zin en (heel belangrijk in mijn situatie) het levert geen stress op.

En fotografie is nu typisch iets waarbij het resultaat telt en daarvoor is je alleen je portfolio en netwerk van belang.

Give a man a fire and he will be warm for a day. Set fire to him and he will be warm for the rest of his life. Terry Pratchett - Jingo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
Fiber schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 10:22:
Een afgemaakte opleiding inclusief diploma, maakt niet uit welke opleiding het is, staat wel beter op je CV.
En juist bij fotografie (of een ander willekeurig creatief vak) boeit het niet dat het op je CV staat. Zoals de rest ook al aangeeft kijkt men naar de resultaten die je neer weet te zetten.

Maar wie-o-wie gaat me uitnodigen voor een dagje FVS als undercover student? Ik heb weer zin om een partyfotografen-achtige docu te maken >:)

Ik heb twee "seminars" gegeven bij de Fotoacademie een tijd geleden (leerlingen mochten zelf een "docent" uitzoeken) en dat was een hele leuke ervaring; fotografie opleidingen afzeiken, in discussie gaan met de docenten en dan weggestuurd worden voordat je de laatste "seminar" kan geven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
GerardHenninger schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 12:52:
[...]

En juist bij fotografie (of een ander willekeurig creatief vak) boeit het niet dat het op je CV staat. Zoals de rest ook al aangeeft kijkt men naar de resultaten die je neer weet te zetten.

Maar wie-o-wie gaat me uitnodigen voor een dagje FVS als undercover student? Ik heb weer zin om een partyfotografen-achtige docu te maken >:)

Ik heb twee "seminars" gegeven bij de Fotoacademie een tijd geleden (leerlingen mochten zelf een "docent" uitzoeken) en dat was een hele leuke ervaring; fotografie opleidingen afzeiken, in discussie gaan met de docenten en dan weggestuurd worden voordat je de laatste "seminar" kan geven :)
Too bad dat je niet hierheen kan komen! Dat had ik graag een keertje meegemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

GerardHenninger schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 12:52:
[...]
En juist bij fotografie (of een ander willekeurig creatief vak) boeit het niet dat het op je CV staat. Zoals de rest ook al aangeeft kijkt men naar de resultaten die je neer weet te zetten...
Op zich hebben jullie daar natuurlijk helemaal gelijk in. Ik bedoelde het ook meer voor als het als zelfstandig fotograaf onverhoopt toch niet zou lukken en je een 'gewone' baan moet gaan zoeken bij een 'gewone', wellicht niet zo creatieve werkgever. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:31

Gutteguttegut

CEO of TFD

Nu op TV (Ned 2) Een docu over fotograaf Rax.

The birds turned into The Flying Dutchmen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
Vroeg me af of iemand mij tips kon geven in het schieten van zwartwit portretten. Ga as zaterdag wat portretten schieten en het eindoel is zwartwit. Is het verstandig om direct in zwartwit te schieten, of toch beter eerst in kleur ivm nabewerken? Misschien dat je met kleur selectiever kan nabewerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
Snuurtje schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 01:53:
Vroeg me af of iemand mij tips kon geven in het schieten van zwartwit portretten. Ga as zaterdag wat portretten schieten en het eindoel is zwartwit. Is het verstandig om direct in zwartwit te schieten, of toch beter eerst in kleur ivm nabewerken? Misschien dat je met kleur selectiever kan nabewerken.
Het is verstandig om gewoon in raw te schieten en dan worden de picture styles dus ook niet in je foto's gebakken. Die zwart wit stand werkt dus alleen als je in JPEG schiet, als je in raw schiet zijn ze zwart wit op je camera, maar op de computer zijn de raw's gewoon....tja raw dus.. :P

Gewoon in raw schieten zodat je in de nabewerking meer mogelijkheden hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Scirocco schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 02:31:
[...]

Het is verstandig om gewoon in raw te schieten en dan worden de picture styles dus ook niet in je foto's gebakken. Die zwart wit stand werkt dus alleen als je in JPEG schiet, als je in raw schiet zijn ze zwart wit op je camera, maar op de computer zijn de raw's gewoon....tja raw dus.. :P

Gewoon in raw schieten zodat je in de nabewerking meer mogelijkheden hebt.
Als je RAW schiet +picture style z/w en dan in Lr (of PS) importeert wel. Als je DPP pakt heb je de z/w wel terug (met de mogelijkheid tot gewoon kleur natuurlijk :) ).

Met name fijn als je de standaard z/w omzetting van de camera fijn vind (dank u Nomad voor deze tip).

Persoonlijk schiet ik dus RAW met picture style z/w om direct een idee te krijgen hoe het er een beetje uitziet. En dan later zet ik ze om omdat ik dat fijner vind in veel gevallen. Kwestie van smaak.

[ Voor 11% gewijzigd door sapphire op 22-02-2012 10:22 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
Oke top, hartstikke bedankt. Goeie tips. Ik schiet altijd al in raw, maar wist niet dat wanneer je de style dan op zwartwit zet de foto's er wel in kleur uitkomen op je pc.

Edit: ff getest en werkt perfect idd. Doen die picture styles dan helemaal niets als je in raw schiet? Heb hem altijd krampachtig op neutral staan, maar kan dus ook spelen met wat andere styles met iets meer kleur ter preview als ik later toch nog alle kanten opkan in raw?

edit2: lollig filmpje:
YouTube: Shtuff People Say to Photographers

[ Voor 56% gewijzigd door Snuurtje op 22-02-2012 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
RAW is eigenlijk gewoon wat de sensor registreert (kort door de bocht, want er zitten nog wat invloedrijke stappen tussen), dus picture-styles en witbalans hebben daar geen invloed op. Bij het inladen van de RAW wordt de ingestelde witbalans (tijdens het maken van de foto) wel toegepast, maar kan net zo makkelijk veranderd worden. Dit is namelijk meer een soort layer, net zoals allerlei kleurprofielen die je kunt toepassen in bijvoorbeeld LR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
Universal Creations schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 12:22:
RAW is eigenlijk gewoon wat de sensor registreert (kort door de bocht, want er zitten nog wat invloedrijke stappen tussen), dus picture-styles en witbalans hebben daar geen invloed op. Bij het inladen van de RAW wordt de ingestelde witbalans (tijdens het maken van de foto) wel toegepast, maar kan net zo makkelijk veranderd worden. Dit is namelijk meer een soort layer, net zoals allerlei kleurprofielen die je kunt toepassen in bijvoorbeeld LR.
Klopt ik merk bij het inladen in LR vaak dat als ik een foto voor het eerst open, dat ik dan eerst een vrij lege en kleurloze foto zie en een moment later word de witbalans erover heen gegooid met een stuk meer kleur.
Is er ook een mogelijkheid om de witbalans weg te laten? Lijkt mij dat je foto dan meer puur/raw is dan normaal?

Ik weet dat witbalans makkelijk is aan te passen zonder gevolgen van de kwaliteit, maar waarom word er zo'n extra laag overheen gegooid? Als dat niet zo was heb je toch een veel beter/eerlijker beeld van hoe de lens en camera de kleuren registreren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Zonder witbalans kan volgens mij helemaal niet. Witbalans is een balans tussen de primaire kleuren, dus in welke mate de kleur wordt toegepast bij iedere pixel. Zonder witbalans, heb je volgens mij ook helemaal geen kleuren en alleen maar contrast informatie.
Maar misschien dat iemand die daar meer over weet er wat zinnigs over kan zeggen, want ik ben ook niet veel meer dan een leek op dit gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2mb
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-09 13:56

2mb

Ik denk dat Scirocco de automatische importinstellingen van LR bedoelt, zoals het verhogen van de brightness en het contrast. Daarbij zie je soms eerst nog een versie van de foto voordat de instellingen zijn toegepast.

Mijn muziek op SoundCloud - Speel online rikken - Maak muziek in je browser

Pagina: 1 ... 27 ... 97 Laatste