Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-01 10:36
Wat 't ook goed doet, zeker als je mooi licht hebt, en het ziet er goed uit vandaag, is wat wijd open shots van details van de taart.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:03

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ze mogen inderdaad zeker niet klagen over het weer. Maareh, ik weet niet of er 's avonds nog veel over zal zijn van die taart :P

Maar wellicht dat ik mijn camera al wel eerder tevoorschijn haal, dat zien we dan wel weer. Ik weet ook niet precies voor welke delen die pro aanwezig is, enkel dat mijn oom en ik zijn gevraagd om het diner+feest vast te leggen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08-05 16:57
Ik was gisteren wat aan het experimenteren met een externe flitser en radiotriggers op een canon G9. Wat ik me zo plots bedacht, is dat het wel leuk zou kunnen zijn om met de G-serie de externe canonflitsers in commandermode te kunnen aansturen. Nu moet je op die dingetjes al een 580 oid opzetten. Als nikon een compact zou uitbrengen met ondersteuning voor commander mode, dan zou ik die redelijk snel kopen. Waarom hebben compactjes die mogelijkheid eigenlijk niet? 't zou toch niet zo moeilijk moeten zijn om die te integreren, zonder de compactheid te moeten opofferen. Waar een hotshoe te veel ruimte inneemt, kan dit best een goed werkende oplossing zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

Het kost geld om die commander erin te stoppen en in mijn actieve fotografieloopbaan van ca 8 jaar, ben jij de eerste die ik hoor over een commander mode in een compactcamera. Dat zou betekenen dat alle gebruikers van compactcamera's jouw mode moeten sponsoren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
Anoniem: 22659 schreef op zondag 05 september 2010 @ 17:41:
Het kost geld om die commander erin te stoppen en in mijn actieve fotografieloopbaan van ca 8 jaar, ben jij de eerste die ik hoor over een commander mode in een compactcamera. Dat zou betekenen dat alle gebruikers van compactcamera's jouw mode moeten sponsoren ;)
Uiteindelijk is dat geen hardware probleem, de huidige hardware kan dat perfect ondersteunen. De software is al geschreven voor de dslrs die dit ondersteunen, dus die kan ook relatief eenvoudig overgezet worden (als dat tenminste allemaal goed geschreven is), dus de kostprijs kan echt wel niet zo heel hoog zijn, zeker in een premiumcompact, zoals de G-reeks, zou dat toch echt geen probleem mogen zijn. Ik geloof nooit dat ik de enige ben die hier blij van zou worden.

[ Voor 9% gewijzigd door Teun_2 op 05-09-2010 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Ik denk 't wel Teun. Zelfs bij de instap reflexen van nikon is er misschien 1% van de gebruikers die zich genoeg in dat ding verdiept om te ontdekken dat er geen commander mode op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

Ik moet bekennen dat ik helemaal niets doe met draadloos flitsen en dus geen idee heb hoe die protocollen werken. Eerlijk gezegd kan ik mij niet voorstellen dat het software is, anders denk ik dat Sigma er wel mee was gekomen of anders er een CHDSK (oid) was geweest voor Canon compacts...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Exacte details zijn ook schaars. Ik heb 't idee dat het om speciaal gemodelleerde voorflitsen gaat maar zeker ben ik niet. Wel is bekend dat als je je onboard flitser voorziet van een stukje belichte film de commander functie intact blijft wat dus suggereert dat het op een andere golflengte zit dan zichtbaar licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrigi
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:04
Bij Nikon is't met IR-licht. Nikon verkoopt ook een voorzetstukje voor je popupflitser dat enkel IR golflengtes doorlaat. En ze hebben hun SU800 natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
Arrigi schreef op zondag 05 september 2010 @ 18:36:
Bij Nikon is't met IR-licht. Nikon verkoopt ook een voorzetstukje voor je popupflitser dat enkel IR golflengtes doorlaat. En ze hebben hun SU800 natuurlijk :)
Die popuflitser flitst inderdaad een reeks flitsen af, volgens bepaalde duur. Dit zorgt dus voor de communicatie. Het systeem is berekend op infra-rood, maar aangezien een flitser ook infra-rood signalen afgeeft, lukt het dus ook met de onboardflitser van menig dslr. Een compactcam flitser is niet veel anders bij mijn weten, dus technisch moet het mogelijk zijn. Softwarematig is het niet gemakkelijk om te implementeren, aangezien je relatief ingewikkelde belichtingsmetingen moet uitvoeren en het protocol (uiteraard zijn de specs niet vrij verkrijgbaar => reverse engineering) correct moet implementeren. Dat de alternatieve firmwares er zich nog niet aan gewaagd hebben is dus meer dan logisch. Voor de fabrikant is het in principe maar die code van de dslrlijn overzetten naar de compactlijn. De enige verandering is de lichtmeting net dat beetje anders aanpakken. (dslrs hebben daarvoor een andere chip dan slechts de sensor, maar dat hoeft niet zo'n probleem te zijn).

Metz heeft een compatibele commanderunit voor nikon en canon in de Metz 58 (onlangs is er een tweede versie van aangekondigd). Die kan ook nikon sb600's aansturen, de canonversie kan de ex'en aansturen. De communicatie is gebaseerd op die lichtsignalen.

[ Voor 9% gewijzigd door Teun_2 op 05-09-2010 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:18
Toch best tof, tilt shift. Het lijkt af en toe echt alsof het uit een Playmobil reclame komt, of uit een low-budget kinderserie :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:11

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

vet filmpje inderdaad. Mooi uitgevoerd. Gaat ook wel een stevige berg werk in zitten om dat te maken, potdikkie :P

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-05 13:51

Gutteguttegut

CEO of TFD

* Gutteguttegut weet nu waarom hij liever geen huwelijk fotografie doet.
..maar heb er veel van geleerd!
:)

The birds turned into The Flying Dutchmen!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-05 13:49

ThunderNet

Flits!

Gutteguttegut schreef op donderdag 09 september 2010 @ 17:27:
* Gutteguttegut weet nu waarom hij liever geen huwelijk fotografie doet.
..maar heb er veel van geleerd!
En wat was de exacte reden dat het niks voor jou is? :) Misschien wel leuk om even te laten weten? :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• Gutteguttegut

Gutteguttegut

CEO of TFD

In mijn geval had ik wel 50 minuten voor de hele shoot...en de rest van de dag overal tussen door lopen.
Warme ceremonie zaal (lekker zweten) en weinig invloed op de situatie (een bruidegom die de hele tijd scheef zit op zn stoel en dus een beetje vreemd op de foto's staat).
Het is familie dus als fotograaf ben je er niet echt met je gedachten bij de situatie, meer aan het opletten voor belangrijke momenten ("heb ik het ja woord", "het omdoen van de ringen", het tekenen van het trouw boekje" etc.).
Maar goed ik verwacht niet dat ik snel een zelfde vraag krijg om dit te doen.

Nu een mooi boek maken voor het bruidspaar, daar heb ik wel zin in.

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
50 minuten voor een shoot? dat is niet te doen.
Ik zit meestal tussen de 2 en 2,5 uur.

• Gutteguttegut

Gutteguttegut

CEO of TFD

M a r c o schreef op donderdag 09 september 2010 @ 17:54:
50 minuten voor een shoot? dat is niet te doen.
Ik zit meestal tussen de 2 en 2,5 uur.
Ik had ook graag veel meer tijd gehad maar helaas, ze hadden een erg krap schema.

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:02

sapphire

Die-hard pruts0r

ja bekend iets, de paar keer dat ik bij een bruiloft ben geweest als fotograag was de tijd voor de reportage echt veel te kort! Zulke dingen ligt echt aan eht bruidspaar, sommige stralen en die zie je gewoon genieten, andere vinden het spannend en weer andere vinden dr geen bal aan :+
Blijft een aparte tak en ik vind tet knap van mensen die dat voor hun brood doen, in een studio prutsen is één ding maar zo'n dag is wel andere koek vind ik :)

Gabriël AM5

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

* Orion84 was blij dat ie alleen geacht werd wat foto's te schieten tijdens diner en feest, dat is toch allemaal wat losser en minder beladen. Ceremonie en de portretten en zo werd door een pro gedaan. Gisteren op de verjaardag van het broertje van de bruid de foto's aan de familie gegeven. Er werd meteen een laptop tevoorschijn getrokken en de reacties van alle aanwezigen waren positief. Nu nog even wachten tot het bruidspaar terug is van hun huwelijksreis om te horen wat zij er van vinden :)

O, en had ik al gezegd dat ze voor het diner een varken aan het spit hadden, boven een bak houtskool? :9~

[ Voor 9% gewijzigd door Orion84 op 09-09-2010 20:28 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Topicstarter
Pff mooie lens: http://www.dpreview.com/n...90110carlzeiss35mm1p4.asp. Nu nog een nieuwe van Canon en dan kunnen ze mooi tegenover elkaar worden gezet

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

• Gutteguttegut

Gutteguttegut

CEO of TFD

Orion84 schreef op donderdag 09 september 2010 @ 20:27:
* Orion84 was blij dat ie alleen geacht werd wat foto's te schieten tijdens diner en feest, dat is toch allemaal wat losser en minder beladen. Ceremonie en de portretten en zo werd door een pro gedaan. Gisteren op de verjaardag van het broertje van de bruid de foto's aan de familie gegeven. Er werd meteen een laptop tevoorschijn getrokken en de reacties van alle aanwezigen waren positief. Nu nog even wachten tot het bruidspaar terug is van hun huwelijksreis om te horen wat zij er van vinden :)

O, en had ik al gezegd dat ze voor het diner een varken aan het spit hadden, boven een bak houtskool? :9~
Ik was er al bij bij de kapper om 8:45 uur.
En het feestje was pas afgelopen rond 23:00 uur...

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Dan maak je wel een lange dag ja :o

• M a r c o
  • Niet online
lol
die van mij was afgelopen vrijdag ook van 8:15 tot 23:50 ;)
Over het algemeen ben ik wel redelijk kapot na zo'n dag in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut

Gutteguttegut

CEO of TFD

Ik was ook behoorlijk op aan het eind en heb toen ook heerlijk geslapen :)

Ik heb net voor het eerst bijna alle foto's goed terug gekeken en ik moet zeggen ik ben best tevreden.
Nu een leuk overzicht album maken en kijken wat anderen ervan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

ik win! ik ging 06.15 op 07.15 bij de kapper en 01.30 klaar :+

moet wel zeggen zijn vrienden van me en ik was het echt zat toen !

[ Voor 36% gewijzigd door sapphire op 10-09-2010 00:23 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Laatst online: 11-05 12:37
watjes!, morgen 7:45 tot 17:00 voor de baas
en 2300 - 0600 voor de Drive-in show aan de gang (niet specifiek foto's maken eigenlijk meer plaatjes draaien maar denk dat ik de camera maar mee neem )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
sapphire schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 00:19:
Moet wel zeggen zijn vrienden van me en ik was het echt zat toen !
en werkt dat nou een beetje?
Dronken foto's maken? :+

Mijn langste dag was de trouw van mijn zus in 2006, van 7:30 tot 03:00.
Dat was tevens ook de eerste bruiloft die ik gefotografeerd heb, (met een powershot A80 :o :P )
en eigenlijk ook mijn inleiding tot een actieve fotografie hobby.
Daarna een SLR gekocht en bij een fotoclub gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut

Gutteguttegut

CEO of TFD

Môgûh allemaal :P

Heeft iemand wel eens zelf zn pasfoto's gemaakt?
Ik moet vandaag mn rijbewijs verlengen maar ga het niet zelf proberen (even geen tijd voor).

Daarna ga ik input zoeken voor een leuk fotoboek voor de bruiloft (ervaringen zijn gewenst).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:04

The Executer

Lekker belangrijk!

@ hierboven: Lijkt me op zich wel mogelijk, maar dan is het wel handig om een preview te hebben, omdat je zit met de oren etc die precies gelijk moeten zitten, op de goeie lijn etc. Bij de drogist in het dorp hebben ze een oude tv, en daarop de lijnen afgetekend.

Eigen kwestie: Het viel me laatst op dat mijn oculair 'vies' is. Er zit een blauwige waas overheen, oftewel, beetje vettig. Het begint me nu ook te storen, aangezien ik tijdens het fotograferen nu ook lichtelijk een waas erover heb zitten. Nu zit ik: Hoe maak je dit fatsoenlijk schoon? Een wattenstaafje is een mogelijkheid, maar doordat het glaasje wat dieper ligt lijkt het me niet dat je ook in de hoekjes zult komen. Kwastje zal niet lukken ivm het oppervlakte van dat ding, en iets anders zou ik zo niet echt weten... Google is hierin ook niet je beste vriend helaas.

Heeft iemand van jullie tips?

[ Voor 18% gewijzigd door The Executer op 10-09-2010 10:34 ]

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-05 20:02
Reloader schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 09:12:
watjes!, morgen 7:45 tot 17:00 voor de baas
en 2300 - 0600 voor de Drive-in show aan de gang (niet specifiek foto's maken eigenlijk meer plaatjes draaien maar denk dat ik de camera maar mee neem )
For the record, hij zat net niet zo helder uit z'n ogen te kijken...;)

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
The Executer schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 10:32:
@ hierboven: Lijkt me op zich wel mogelijk, maar dan is het wel handig om een preview te hebben, omdat je zit met de oren etc die precies gelijk moeten zitten, op de goeie lijn etc. Bij de drogist in het dorp hebben ze een oude tv, en daarop de lijnen afgetekend.

Eigen kwestie: Het viel me laatst op dat mijn oculair 'vies' is. Er zit een blauwige waas overheen, oftewel, beetje vettig. Het begint me nu ook te storen, aangezien ik tijdens het fotograferen nu ook lichtelijk een waas erover heb zitten. Nu zit ik: Hoe maak je dit fatsoenlijk schoon? Een wattenstaafje is een mogelijkheid, maar doordat het glaasje wat dieper ligt lijkt het me niet dat je ook in de hoekjes zult komen. Kwastje zal niet lukken ivm het oppervlakte van dat ding, en iets anders zou ik zo niet echt weten... Google is hierin ook niet je beste vriend helaas.

Heeft iemand van jullie tips?
Vochtig wattestaafje gebruik ik, de randjes krijg je er idd niet echt helemaal mee proper, maar ik kan ermee leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
WTF!, mailtje gestuurd naar de lokale foto toko (hier heb je niet echt veel) om te vragen of ze sensor reiniging doen, welke methode en hoe duur.

Reactie:
Wij voeren ook sensor reinigingen uit. Dit doen we met professionele stof-zuig-apparatuur. De levertijd bedraagt 24uur, de prijs hiervan is 45 euro.
Dan toch zelf maar iets anders verzinnen. blaasbalg helpt niet voldoende. swabs heb ik geen goed gevoel bij, en zo'n visible dust arctic butterfly ofzo kost een kapitaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
Dat apparraat kost evenveel als die service: klik

[ Voor 11% gewijzigd door PowerUp op 10-09-2010 16:54 . Reden: wat verduidelijkt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Bij mijn weten worden de meeste camera schoonmaken bij fotoboeren gewoon gedaan met die sensor swabs waar jij het over had, en bij hun heb je ook geen garantie.

Dus lekker zelf doen, als het stof echt een probleem voor je is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:59
M a r c o schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 16:42:
WTF!, mailtje gestuurd naar de lokale foto toko (hier heb je niet echt veel) om te vragen of ze sensor reiniging doen, welke methode en hoe duur.

Reactie:

[...]

Dan toch zelf maar iets anders verzinnen. blaasbalg helpt niet voldoende. swabs heb ik geen goed gevoel bij, en zo'n visible dust arctic butterfly ofzo kost een kapitaal.
Foto konijnenberg heeft volgende week weer een gratis dslr-schoonmaak-dag.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
ja weet ik, maar vanuit Zeeuws-Vlaanderen ligt Den Haag of Den Ham niet echt bij de deur.
Die butterfly is in ieder geval wat goedkoper dan ik dacht.
Laatste keer dat ik ze zag waren die nog 60 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-05 09:23
Goeie tip, ik zal er heen gaan!

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Heeey handig die konijnen-tip :)

@ Marco, werkt best goed hoor zo'n Butterfly. Al vind ik swabs echt 10x beter werken :)

Gabriël AM5

• Badger
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-03 17:33
Bah ik haalde vanmiddag mijn B+W polarizer 77mm F-Pro uit zijn doosje, blijkt er een ca 1mm breed dun kunstof ringetje los over het filter te liggen. Het lijkt te passen in de achterste schroefdraad. Echter na hem opnieuw in het geultje te hebben gefriemeld zit de ring er wat losjes op.
Iemand weet of dit kwaad kan? Of komt dit ringetjes ergens anders vandaan? (Canon 17-55mm USM f/2.8 lens zit hij vaak op).

En om het nog erger te maken flikkert even later mijn lensdop een taludje af de plomp in....
Ach ja nieuwe lensdop is zo gekocht ~:)

Weet iemand btw een filter tang/wrench ergens te koop om oa je 77mm filters wat makkelijker los te krijgen van je lens?

• _matt_
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20:59

_matt_

Never forget T6

Voor een merk als B+W is dat dan toch wel slordig!
Ik heb dezelfde lens (niet dat het ook maar iets uitmaakt) met een B+W mrc UV filter.
Als je de lenshood gebruikt is de lensdop nauwelijks meer nodig.
Alleen bij lange verplaatsingen gaat de dop erop.

Ik zou gewoon even teruggaan en een andere vragen.

Thinkpad T470 | HP N54L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:56
Hehe, hebben jullie dat nu ook. Dat je ergens heen gaat zonder camera dat je dan gewoon de fotomaakkriebels krijgt als je anderen bezig ziet met de camera? Popup flitser en later na een gesprekje blijkbaar ook op standje automatisch :+

[ Voor 14% gewijzigd door jip_86 op 12-09-2010 00:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut

Gutteguttegut

CEO of TFD

jip_86 schreef op zondag 12 september 2010 @ 00:32:
Hehe, hebben jullie dat nu ook. Dat je ergens heen gaat zonder camera dat je dan gewoon de fotomaakkriebels krijgt als je anderen bezig ziet met de camera? Popup flitser en later na een gesprekje blijkbaar ook op standje automatisch :+
Ik heb meestal mn camera bij me ...en dan schiet ik niets...
En als ik hm dan een keertje niet mee neem heb ik altijd van die "oh had ik mn camera nu maar bij me" momenten :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:06

Polariteit

Fietsende fotografeur

Gutteguttegut schreef op zondag 12 september 2010 @ 02:29:
[...]
En als ik hm dan een keertje niet mee neem heb ik altijd van die "oh had ik mn camera nu maar bij me" momenten :|
dat heb ik nou ook altijd 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Ik ga mijn topic toch even promoten omdat de resultaten enigzins verrassend waren. Ik had besloten mijn D2H (8 jaar oud) tot de limit te pushen, en dat is voor mij podiumfotografie. Hoeveel verschil zal er met de moderne D90 zijn?

Kijk hier: [Testcase] Podiumfotografie met oude gear ;)

(Ik vond het wel een leuk experiment, en misschien haal ik nu wat fotografen over lekker hun body te houden en in lenzen te investeren) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xcalibur
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:59
Gutteguttegut schreef op zondag 12 september 2010 @ 02:29:
[...]
Herkenbaar :P

Designer | Developer | Director | Photographer | LARPer | Geek | Male | 39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennovanw
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-05 11:46

mennovanw

Canon? You can!

Hier ook :'(

Das voor mij ook de reden dat ik de ontwikkelingen qua meetzoeker-achtigen á la Olympus Pen zeer nauwlettend volg. Ook een compacte (griploze) FF-camera met killer hoge iso's heeft wel mijn interesse (dit i.c.m. met de Voigtjes in een klein tasje). En voor er 5D mark II gezegd wordt: dat is een optie maar ik hoop nog op de "3D". Come on Canon, make my day! :P

EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 15-35L, 24-70L, 28, 70-200L F2.8, 100L, 100-500L
Voigt: 20, 40, 50 F1, 90
Een hele berg klassiek Canon spul in alle mounts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuurstok
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 24-04 15:25

Zuurstok

Passionately curious

nee joh ! ze gaan een killer 3D camera maken die, je raad het al, 3d foto's kan maken !
Dus vanaf nu geen 1 500L , maar 2x 500L op je camera wil je een vette foto kunnen maken !

Ontopic; een 3D zou voor mij de ideale camera zijn, zolang die maar 2d foto's maakt :)

Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:04

The Executer

Lekker belangrijk!

In navolging van mijn eerdere vraag (oculair reinigen): Kan ik gewoon (kraan)water gebruiken of kan ik het beste alcohol gebruiken? Weet niet of er ook een coating op dat stukje glas zit die je er eventueel afpoetst.

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:11

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

jullie zijn wel braaf geweest afgelopen weekend. Het voltallige FG personeel was de deur uit en samen met ruim 100 andere tweakers+aanhang op texel en jullie gingen gewoon braaf verder. Dat is hoe we het graag zien :).

edit:
The Executer schreef op maandag 13 september 2010 @ 10:50:
In navolging van mijn eerdere vraag (oculair reinigen): Kan ik gewoon (kraan)water gebruiken of kan ik het beste alcohol gebruiken? Weet niet of er ook een coating op dat stukje glas zit die je er eventueel afpoetst.
ik heb nog nooit gehoord dat daar coating zit, zal wel meevallen. Gewoon kraanwater :)

[ Voor 50% gewijzigd door Nomad op 13-09-2010 11:31 ]

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
Nomad schreef op maandag 13 september 2010 @ 11:29:
jullie zijn wel braaf geweest afgelopen weekend. Het voltallige FG personeel was de deur uit en samen met ruim 100 andere tweakers+aanhang op texel en jullie gingen gewoon braaf verder. Dat is hoe we het graag zien :).
We (ik althans) hebben niet eens gemerkt dat jullie weg waren. Dus dat zegt misschien ook iets. ;) :+

Ik heb er nog geen testcase van gemaakt. Maar wie toch wat foto's wil zien van mijn eerder genoemde klus bij het WK Masters Highland Games, kan op deze site kijken. Daar staat een hele serie van mijn foto's van dat evenement.

http://www.vanderkelen.nl/IHGF_Masters_2010/

Hier staat overigens nog een video met een sfeerimpressie van het evenement.
http://www.vimeo.com/14772428

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:54

Sjaak_Afhaak

Bleh!

jip_86 schreef op zondag 12 september 2010 @ 00:32:
't wordt tijd dat we een petitie starten om DSLR fabrikanten te pushen de autostand van alle body af te gooien. Vorig weekend heb ik vanuit het werk een weekendje weg geweest. Ik heb de organisatie gevraagd of ik m'n cam mee mocht/kon nemen. Antwoord: nee dat hoeft niet, daar is al voor gezorgd. Vervolgens loopt er een half bejaard persoon rond met een 300D (zilver, zelf onderhand ook bejaard, maar prima voor de omstandigheden). En maar klagen dat alle 'actie'foto's mislukten. Nog zoiets, gebeurd er iets spannends, komt de fotograaf erbij staan, toestel tegen het hoofd en daar komt die vreselijke automatische popup flash weer..
Ik heb zojuist de foto's bekeken, dramaaaatisch slecht. Ik zit nog hevig te twijfelen om de fotograaf maar even een mailtje te sturen met wat linkjes met tips en trucs. Mensen voelen zich dan zo snel op de teentjes getrapt :(

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weiman
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23-04 13:36
Hoeft niet betekent geen "mag niet", dus gewoon meenemen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Wat dachten jullie van een "Auto-rijbewijs"? Eerst je theorie halen voor je op auto mag schieten =]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuurstok

Zuurstok

Passionately curious

ik doe mee met de petitie :)

Als je auto stand wilt ga je maar lekker kijken naar een goede compact ofzo imo :) ( de semi-auto zoals AV en TV vind ik wel intressant.. alhoewel ik alleen AV en M gebruik :) )

Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Laatst online: 11-05 12:37
citruspers schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 12:02:
[...]

For the record, hij zat net niet zo helder uit z'n ogen te kijken...;)
en toen moest ik nog beginnen, je had me zondag moeten zien :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:10
BobF. schreef op maandag 13 september 2010 @ 17:09:
ik doe mee met de petitie :)

Als je auto stand wilt ga je maar lekker kijken naar een goede compact ofzo imo :) ( de semi-auto zoals AV en TV vind ik wel intressant.. alhoewel ik alleen AV en M gebruik :) )
Waarom moet zo iemand dan gelijk maar een compact? Er zijn meer voordelen van een dSLR dan een keuze op automatisch of handmatig. Bovendien zegt het gebruik van de automatische stand niks over het kunnen maken van foto's. Goede foto's maken is wat anders dan het maken van technisch goede foto's. Persoonlijk gaat mijn voorkeur uit naar het maken van goede foto's. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Topicstarter
Herrick schreef op maandag 13 september 2010 @ 18:33:
[...]

Waarom moet zo iemand dan gelijk maar een compact? Er zijn meer voordelen van een dSLR dan een keuze op automatisch of handmatig. Bovendien zegt het gebruik van de automatische stand niks over het kunnen maken van foto's. Goede foto's maken is wat anders dan het maken van technisch goede foto's. Persoonlijk gaat mijn voorkeur uit naar het maken van goede foto's. :)
Amen, het kijk-mij-eens-goede-foto's-maken-want-ik-gebruik-de-automatische-modus-niet, slaat natuurlijk nergens op. Als ze er plezier mee hebben, laat ze lekker in hun waarde.

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Tuurlijk in hun waarde laten, maar nu is geen enkel actieshot bruikbaar voor het personeelsblad...

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasW
  • Laatst online: 11-05 09:12
Raar, heeft dat ding geen sportstand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak

Sjaak_Afhaak

Bleh!

O jawel hoor, maar dat weet de gebruiker niet ;)

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:11

Markie

Voorheen BBE

Ja, echt bespottelijk. Die mensen die alleen maar op de automatische stand fotograferen. Echt, koop dan geen slr. Net zo als al die andere voorkeursstanden, die zijn net zo onzinnig. Koop dan een ixus ofzo.
Vroeger was het echt beter. Toen zat er tenminste alleen maar een m-stand op (en niet van die veredelde automatische A- en T-standen).
[/cynische mode: ;) ]
Oftewel: helemaal eens met Herrick en Mobyrick. Verschillende mensen hebben op een verschillende manier plezier van hun slr. Als iemand volgens jou beroerde foto's in de automatische stand maakt, so be it. Laat iemand er dan vooral plezier in hebben en geef desnoods een tip (dan zul je zien dat het gebruik van de automatische stand ook vaak is berust op onzekerheid).
Daarnaast zijn er ontzettend veel mensen die op de automatische stand heel erg veel mooiere foto's maken dan ons allemaal bij elkaar. Die lachen waarschijnlijk om bovenstaande posts waar ze als 'minderwaardig' worden uitgemaakt door mensen die hun slr op-en-top kennen, maar lang niet zulke mooie platen schieten.
Ieder heeft zo z'n eigen manier van leven, werken, eten, genieten, fotograferen,.... just respect it en maak anderen niet inferieur ten opzichte van jezelf.
:Y)

[PRIMA FOCUS ] | [ flickr]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennovanw

mennovanw

Canon? You can!

Sterker nog: hoe meer mensen aan de DSLR hoe beter! En hoe minder ze ervan snappen (en hoe slechter de foto's zijn) hoe beter! Dan kunnen ze overtuigd worden dat ze een nieuwe, duurdere en vooral betere camera nodig hebben! :p

disclaimer: ik zit in de fotohandel dus ik mag zo denken ;)

Even op een wat serieuzere noot: man man man wat hebben sommige mensen toch moeite om zich wat te willen verdiepen in de materie. Kom er weer zo'n geblondeerde trien aan de balie staan: moest een lens hebben voor een bruiloft, waarvan ze trots verkondigde dat ze die betaald ging schieten, want ze was net ingeschreven als professioneel fotograaf (haar vriendinnen vonden dat ze zoooo veel talent had :X ). Mocht ik er een half uur voor die trouwerij nog het concept diafragma (en lichtsterkte dus) uitleggen. "Ow ik druk altijd op de knop". :'(

edit:

offtopic:
Zo terug lezend ben ik geloof ik wat aan het verzuren als verkoper. Wellicht tijd voor wat anders Misschien maar goed dat ik op korte termijn toch weer eens wat anders ga doen.

edit @ hieronder

Heb helemaal geen moeite met beginners, en ook niet met vragen (zelfs niet hele domme). Maar het stoort me echt dat lui met soms echt dure camera's (en die naar eigen zeggen al een tijd bezig zijn) er soms echt geen reet van WILLEN snappen (en dan vervolgens aan mijn kop komen zeiken als de resultaten niet naar wens zijn). *Snik*

[ Voor 25% gewijzigd door mennovanw op 13-09-2010 21:18 ]

EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuurstok

Zuurstok

Passionately curious

+1 super erg herkenbaar ! Had laatst iemand met een 1D III in de winkel die zei dat ie allemaal donkere plekjes op de foto had, toen ik vroeg of ie z'n sensor al heeft schoongeblazen met een blaasbalgje ging het gezicht van :? :X .. okee, ik verwacht niet dat iedereen dat weet.. maar een ieder die zo'n camera komt mag dat minimaal wel weten imo..

[ Voor 86% gewijzigd door Zuurstok op 13-09-2010 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:56
Ik val mensen er niet op aan als de de automatische stand gebruiken. Wel zeg ik altijd als mensen overwegen een spiegelreflex te gaan kopen dat ze dan niet alleen de automatische stand moeten gebruiken. Ook dat ze er goed de tijd voor moeten nemen om te leren wat alles doet.
Wil overigens niet zeggen dat je geen foto's kunt maken op automatisch. Mijn ouders zijn met mijn camera naar Israel geweest, maar dat viel me alles mee. Natuurlijk zijn er dingetjes die ik zelf had gezien, maar ik had veel minder verwacht.
Canon heeft dat zelf ook wel in de gaten denk ik door voor een prikkie die cursus er bij te verkopen. Daar word de tijd genomen om zelf met de andere standen aan het werk te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Als iemand blij is met zijn resutaten op auto moeten ze lekker zo doorgaan, maar het zijn vaak vooral de klagende types die er niks van snappen. "Mijn camera zuigt, de flitser gaat automatisch omhoog, alles is vlak". En inderdaad de types die Menno noemt, daar kan ik ook slecht tegen. Dat soort zijn de mensen die in feite "mijn" markt aan het ondermijnen zijn.

"Oh, de vorige fotograaf kon er helemaal niks van"
"Iedereen met een spiegelreflex is fotograaf"
"Mijn oom kan wel foto's maken"

Ik heb ooit wel eens een enigzins gerelateerd gesprek gehad met de beste fotograaf die ik ken. Ik had pas net mijn camera en was nogal een lenzensnob/pixelpeeper. Ik had het er over dat ik iemand met een D300 zag lopen, met daarom een Sigma 70-300, een lens die volgens mij uiteraard even scherp als een colaflesje was.

Zijn reactie: "Wie weet is hij er wel heel erg blij mee?"

Sindsdien ben ik helemaal van die denkwijze af, maar ik vind het...ignorant (is daar een NL woord voor?) als mensen de camera/lens de schuld geven terwijl ze er de ballen van snappen. Dat zijn de types waar ik me erg aan kan ergeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armada.
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 01:24
(jarig!)
Ik vond het juist wel mooi om zo'n dikke Amerikaanse toerist in Rome te zien rondwaggelen / -rollen met een Canon 5D/7D op automatisch waarbij ze iedere keer verbaasd waren als hun foto's ronduit kut waren door de pop-up flitser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennovanw

mennovanw

Canon? You can!

Armada. schreef op maandag 13 september 2010 @ 23:54:
Ik vond het juist wel mooi om zo'n dikke Amerikaanse toerist in Rome te zien rondwaggelen / -rollen met een Canon 5D/7D op automatisch waarbij ze iedere keer verbaasd waren als hun foto's ronduit kut waren door de pop-up flitser.
Zal een 7D zijn geweest want een 5D heeft één kenmerkend gebrek: dat van een pop-up flitser ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armada.
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 01:24
(jarig!)
mennovanw schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 00:05:
[...]

Zal een 7D zijn geweest want een 5D heeft één kenmerkend gebrek: dat van een pop-up flitser ;)
Oeps, fail. :+ Nja laat ik het zo zeggen; ze waren allemaal verbaasd over dat een foto kut was, maar de een was het door de flitser en de andere door <insert iets anders wat automatische stand niet vaak goed doet>. :+ Heb echt nog nooit zoveel 'professionele' camera's op autostand gezien. Waren veelal Japanners, maar in mijn verhaaltje klonk het grappiger als het een Amerikaan was. Het is al laat, vergeef me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

mennovanw schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 00:05:
[...]

Das een feature !

nee serieus, ik vind eht echt geen gebrek, de pop-up flitser heb ik nog geen nano-seconde gemist op m'n 5D :?

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
Als ik mijn 50D ooit te koop zet kan ik erbij zetten:
Gloednieuwe pop-up flitser!! nog nooit gebruikt!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phehistyr
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-05 17:17

Phehistyr

De Epische Lurker

Ik ben toch erg blij met de commander mode van de pop-up flitser van mijn D80. :9

Give a man a fire and he will be warm for a day. Set fire to him and he will be warm for the rest of his life. Terry Pratchett - Jingo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:06

Polariteit

Fietsende fotografeur

Over lenzen gesproken: ik ben brildragend en dat is af en toe best irritant met fotograferen. Nu echter sinds vorige week lenzen in mijn ogen, en van het weekend daar ook mee gefotografeerd. wat een verademing!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
Voor fotograferen lijken lenzen me inderdaad wat handiger ja.

Zelf heb ik 1 slecht oog, wat gelukkig mijn linkeroog is.
Het lijkt me vrij onhandig om met links door het oculair te moeten kijken.

Ik heb ooit een pijltje uit een blaaspijp (op 2 meter afstand) in mijn oog gehad.
Zicht is wel ca 70-80% (hoewel eerst gedacht werd dat het niet meer dan 30% zou blijven)
maar dat oog is nu enorm traag met focussen als ik moet omschakelen van dichtbij naar veraf of andersom (wanneer ik alleen met het linkeroog kijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
M a r c o schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 20:03:
Voor fotograferen lijken lenzen me inderdaad wat handiger ja.

Zelf heb ik 1 slecht oog, wat gelukkig mijn linkeroog is.
Het lijkt me vrij onhandig om met links door het oculair te moeten kijken.

Ik heb ooit een pijltje uit een blaaspijp (op 2 meter afstand) in mijn oog gehad.
Zicht is wel ca 70-80% (hoewel eerst gedacht werd dat het niet meer dan 30% zou blijven)
maar dat oog is nu enorm traag met focussen als ik moet omschakelen van dichtbij naar veraf of andersom (wanneer ik alleen met het linkeroog kijk)
Heb je ook nog front- of back-focus? En hunt je ook veel in het donker? :+
Nee, dat is best klote voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter87
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-09-2021
Zijn er hier nog mensen van plan naar de Photokina te gaan?

Misschien kunnen we samen rijden ofzo, lijkt me vooral een stuk gezelliger dan alleen gaan... (denk dat ik dan niet ga namelijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Voor de mensen die geinstresseerd zijn, morgenochtend waarschijnlijk de introductie van de Nikon D7000 als opvolger van de D90 (en waardoor de D300s ineens ook keihard een opvolger nodig is)
• 100% viewfinder
• Dual SD memory card slots
• Magnesium-alloy body
• 16.2MP CMOS sensor (DX)
• Expeed 2
• 1080 HD video @24p | 720 @30p (not sure about those)
• 20 min video recording (up from 5min on the D90)
• Save images from video (similar to the D3s)
• AF during video
• Stereo mic input for video
• 6 fps
• Virtual horizon (like the D300s)
• One touch video and/or live view (similar to the D3100)
• Improved ISO range: 100-25600
• 39 AF points
• Wireless flash
• Weather proof (like the D300s)
• New battery system
• Expected price: $1199 for body

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

* Orion84 wants one of those :Y

Ziet er uit als een prima opvolger voor mijn inmiddels al weer bijna 4 jaar oude D40 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xcalibur
ThunderNet schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 21:23:
Voor de mensen die geinstresseerd zijn, morgenochtend waarschijnlijk de introductie van de Nikon D7000 als opvolger van de D90 (en waardoor de D300s ineens ook keihard een opvolger nodig is)
• 100% viewfinder
Dit zou ik reden genoeg vinden om te upgraden.... ik erger me echt KAPOT aan die 98% (ofzo) van de D90... ALTIJD net dat randje wat je d'r weer moet afcroppen..... :X

Maar ik wil eigenlijk naar FF als ik ga upgraden, dus ik wacht de opvolger van de D700 wel af ofzo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Orion84 schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 21:27:
* Orion84 wants one of those :Y

Ziet er uit als een prima opvolger voor mijn inmiddels al weer bijna 4 jaar oude D40 :)
Nou idd :) Canon kan wel inpakken met hun 60D...
:P morgen ook een SB-700 200mm f/2VR2 en 35mm f/1.4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phehistyr
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-05 17:17

Phehistyr

De Epische Lurker

Wauw, volgens mij overtreft of evenaart die de D300s op ongeveer alle punten. 8)7 Ben ook meteen heel benieuwd wat de opvolger voor de D300s dan wel niet voor monster gaat worden.

Give a man a fire and he will be warm for a day. Set fire to him and he will be warm for the rest of his life. Terry Pratchett - Jingo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
Ik vind het serieus jammer dat daar geen Alphalenzen op passen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31491

1200 dollar voor de body alleen? (waar is het emoticoontje met de uitpuilende oogjes?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Anoniem: 31491 schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 22:38:
1200 dollar voor de body alleen? (waar is het emoticoontje met de uitpuilende oogjes?)
uit mijn hoofd een 100 dollar boven de introductieprijs van de D90 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31491

ThunderNet schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 22:40:
[...]

uit mijn hoofd een 100 dollar boven de introductieprijs van de D90 :)
Oh, mooie update van mijn D90 als de nieuwe body weer een paar jaartjes op de markt is. Al hoef ik al die videoprut niet. Maar magnesium alloy body, weathersealed, virtual horizon en uitgebreider AF systeem zijn wel zaakjes waarvan je gaat twijfelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcXeller
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik gok/denk dat ie hier rond de 900-1000 euro zal gaan kosten (bij de bekendere (web)winkels). Geen bron, gewoon mijn eigen redenatie op basis van de prijs van de D3100 :)

Moet even kijken hoe een en ander financieel uit gaat pakken maar hoop deze toch eigenlijk wel te kunnen gaan kopen in november of zo. Even de eerste reviews en dergelijke afwachten maar het klinkt allemaal zeer belovend. Vanaf m'n D70 zal het iig een flinke stap voorwaarts zijn, dan ben ik zelf nu ook nog bezig met een fotografiecursus (en hoop er nog meer te doen) dus dat moet helemaal goed gaan komen :9

Mijn YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
1080p en 20min per filmpje..... Dat zegt mij dat de bitrate niet zo goed is als bij Canon, want de limiet blijft 4GB per bestand. Tenzij Nikon opeens NTFS gaat gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
Of ze gebruiken net als Sony AVCHD, die na 2GB een volgende file aanmaakt. Maar ik denk niet dat Nikon ineens op een ander formaat overgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Volgens mij maakt Canon ook na 4GB een nieuw bestand aan, maar dat is niet 1 filmpje. En dat lijkt mij wel als ik dat zo lees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-04 13:24
mennovanw schreef op maandag 13 september 2010 @ 21:07:
Even op een wat serieuzere noot: man man man wat hebben sommige mensen toch moeite om zich wat te willen verdiepen in de materie.
buiten dat ik totaal niet begrijp waarom mensen zich zo druk kunnen maken over andermans fotografie beleving, dat gaat toch allemaal om perspectief? in jouw perspectief - en dat van de meeste hier op dit forum - draait fotografie voornamelijk om techniek, maar dat geldt niet voor iedereen. mensen die de techniek niet zo goed beheersen of voor wie de techniek niet zo belangrijk is, kunnen heel goed veel beter fotograferen dan diegene bij wie de focus volledig op die techniek ligt. een vriendin van me - afgestudeerd KABK fotografie - fotografeert veel beter dan wij allemaal bij elkaar, maar ze houdt zich echt totaal niet met techniek bezig en ze zal waarschijnlijk een vergelijkbare indruk als die 'geblondeerde trien' van je op je maken wanneer ze voor jou bij de toonbank staat. ik zeg niet dat je 'geblondeerde trien' goed kan fotograferen, maar wat maakt jou dat uit? wanneer zij en d'r vriendinnen en de mensen voor wie ze fotografeert er tevreden mee zijn, is dat toch uitstekend en daarnaast, je hebt haar werk helemaal niet gezien dus hoe kan je überhaupt over haar oordelen?

en over dat verdiepen in de materie, wie op dit forum heeft - om eens te beginnen - Camera Lucida en On Photography gelezen?

• Zuurstok

Zuurstok

Passionately curious

boeken lezen = verdiepen in materie ?

Boeken - overrated :)

Wie zegt trouwens dat zij beter fotografeert dan wij allen bij elkaar ? Denk dat je wel hééél erg ver doorslaat met zo'n opmerking.

• Universal Creations
Het gaat met name om de mensen die klagen/negatief zijn over hun eigen foto's en dan de schuld geven aan de camera. Dan heb ik zoiets van: was lekker bij een compact gebleven, want daarbij maak je nagenoeg dezelfde mindere foto's, alleen kost de camera heel wat minder.
Natuurlijk kun je ook op de auto-stand prima foto's maken, maar het is wel weer een lekkere cliché om te zeggen dat de fotograaf de foto maakt en niet de apparatuur. Want een goede fotograaf kan met opties om meer in te stellen meer uit een foto halen dan in de auto-stand. Als ik een compact in mijn handen heb, kan ik ook prima foto's maken en zijn mijn foto's ook beter door beter gebruik te maken van perspectief, kadering, licht, etc, maar door meer technische mogelijkheden, worden de foto's doorgaans nog beter.
Kortom: als je je beperkt tot de auto-stand moet je je ook beperken in het klagen over de camera.

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-04 13:24
universal creations schreef op woensdag 15 september 2010 @ 00:32:
Het gaat met name om de mensen die klagen/negatief zijn over hun eigen foto's en dan de schuld geven aan de camera.
nee, daar ging het niet om. de 'tirade' begon met de aversie tegen mensen met een pop-up flitsers en autostand in het algemeen. ik zou zeggen, live and let live en lang leven de 'P' van professional :)

• Universal Creations
Nou, ik heb op mijn 450D heel wat pop-up flitser foto's genomen bij schoolfeestjes in een discotheek. Als je een beetje speelt met hogere iso en wat langere sluitertijd, dan kun je de pop-up flitser heel goed gebruiken als invulflits bij portetten tot zo'n 4-5 personen tegelijkertijd. Ideaal is het niet, maar het is zeker geen miskleun om vooral niet te gebruiken.

• Zandpad
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-05 21:34
ThunderNet schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 21:23:
Ben benieuwd wat de D300s opvolger gaat leveren dan... Ziet er goed uit voor de rest!
Edit, nu ik zo even kijk, vind ik dit leuker als opvolger voor mijn D5000 dan een D300s. Even afwachten wat de specs van opvolger van de D300s worden.
universal creations schreef op woensdag 15 september 2010 @ 01:00:
Nou, ik heb op mijn 450D heel wat pop-up flitser foto's genomen bij schoolfeestjes in een discotheek. Als je een beetje speelt met hogere iso en wat langere sluitertijd, dan kun je de pop-up flitser heel goed gebruiken als invulflits bij portetten tot zo'n 4-5 personen tegelijkertijd. Ideaal is het niet, maar het is zeker geen miskleun om vooral niet te gebruiken.
Ik heb exact het zelfde gevoel, soms kun je hem nog best handig gebruiken voor een invulflits oid. Maar een opzet flitser blijft veelzijdiger.

Edit:
Binnenkort krijg ik onze oude Nikon F75 analoge reflex camera. Zover ik kon vinden on the interwebz is deze compatible met alle huidige FF lenzen van Nikon. Voor mij gaat het dan vooral om de 70-300VR. Kan iemand dat bevestigen?

[ Voor 15% gewijzigd door Zandpad op 15-09-2010 08:12 ]

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Zo, een eerste shotje bij daglicht met m'n nieuwe speeltje:

Afbeeldingslocatie: http://willemhaasbroek.nl/GoT/IMG_8867.jpg
achterkant van m'n HTC foontje, niet verkeerd toch qua vergroting ?

Gabriël AM5

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-05 22:53
Weer een erg mooie 'Big Picture':
http://www.boston.com/big...0_remembrance_and_re.html

Prachtige foto's, zeer sprekend :) .

• mennovanw

mennovanw

Canon? You can!

lateef schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 23:59:
buiten dat ik totaal niet begrijp waarom mensen zich zo druk kunnen maken over andermans fotografie beleving, dat gaat toch allemaal om perspectief? in jouw perspectief - en dat van de meeste hier op dit forum - draait fotografie voornamelijk om techniek, maar dat geldt niet voor iedereen. mensen die de techniek niet zo goed beheersen of voor wie de techniek niet zo belangrijk is, kunnen heel goed veel beter fotograferen dan diegene bij wie de focus volledig op die techniek ligt. een vriendin van me - afgestudeerd KABK fotografie - fotografeert veel beter dan wij allemaal bij elkaar, maar ze houdt zich echt totaal niet met techniek bezig en ze zal waarschijnlijk een vergelijkbare indruk als die 'geblondeerde trien' van je op je maken wanneer ze voor jou bij de toonbank staat. ik zeg niet dat je 'geblondeerde trien' goed kan fotograferen, maar wat maakt jou dat uit? wanneer zij en d'r vriendinnen en de mensen voor wie ze fotografeert er tevreden mee zijn, is dat toch uitstekend en daarnaast, je hebt haar werk helemaal niet gezien dus hoe kan je überhaupt over haar oordelen?

en over dat verdiepen in de materie, wie op dit forum heeft - om eens te beginnen - Camera Lucida en On Photography gelezen?
Ik had een heel aardig beeld van de fotografische kwaliteiten van de geblondeerde bimbo aan de balie: ze had namelijk voorbeeldfoto's (die ik even op de pc heb geopend) bij zich en vroeg zich af hoe ze dat nou kon verbeteren. Mijn gedachte was "een fatsoenlijke basiscursus", maar goed (ze leek echt geen fluit van haar Nikonnetje te snappen).

Beste lateef, iedereen mag van mij lekker zijn gang gaan op het niveau waar ze zich blij mee voelen, P-stand of vol-Auto het zal me een rotzorg zijn. Wat me wel wat zorgen baart is dat er klaarblijkelijk mensen zijn die een reflex aanschaffen en denken dat ze goed genoeg zijn om er geld mee te verdienen (en zich profileren als pro-fotograaf). Wat mij een beetje droevig lijkt als je het bruidspaar bent wat (waarschijnlijk) voor niet al teveel geld zo'n dame hebt ingehuurd die een half uur van tevoren voor het eerst hoort wat de functie van een diafragma in een lens is (maar die zich wel profileert als kundig fotograaf) en je later de foto'tjes bekijkt van wat de mooiste dag van je leven zou moeten zijn.

Ik ben (klaarblijkelijk in tegenstelling tot jezelf) van mening dat je als betaald fotograaf in ieder geval een idee moet hebben van wat je aan doen bent en de techniek daarachter. Fotografeer je voor je lol mag je dat echt altijd lekker zelf weten.

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Sowieso ben je toch een bimbo als je een fotograaf inhuurt voor je bruiloft zonder eerst werk van die persoon gezien te hebben?
Ik bedoel mijn vriendin heeft ook weinig verstand van fotografie en de techniek erachter maar voorkeur qua fotografen en stijl heeft ze al hoor. Zo vind ze een aantal van de bekendere bruilofdsfotografen hier in de buurt gewoon totaal niet boeiend qua stijl dus die zou ze ook nooit willen (gelukkig maar).

Laat staan een geblondeerde bimbo die er schijnbaar niets van kan ;)

[ Voor 30% gewijzigd door sapphire op 15-09-2010 22:22 ]

Gabriël AM5

• Teun_2
Zandpad schreef op woensdag 15 september 2010 @ 08:07:
[...]

Ben benieuwd wat de D300s opvolger gaat leveren dan... Ziet er goed uit voor de rest!
Edit, nu ik zo even kijk, vind ik dit leuker als opvolger voor mijn D5000 dan een D300s. Even afwachten wat de specs van opvolger van de D300s worden.

[...]

Ik heb exact het zelfde gevoel, soms kun je hem nog best handig gebruiken voor een invulflits oid. Maar een opzet flitser blijft veelzijdiger.

Edit:
Binnenkort krijg ik onze oude Nikon F75 analoge reflex camera. Zover ik kon vinden on the interwebz is deze compatible met alle huidige FF lenzen van Nikon. Voor mij gaat het dan vooral om de 70-300VR. Kan iemand dat bevestigen?
Die lens gaat werken, af en VR incluis. non CPU lenzen gaan echter wel niet meteren. Dus alle AF, AF-D en AF-S lenzen werken goed. (http://www.kenrockwell.com/nikon/compatibility-lens.htm)

[ Voor 8% gewijzigd door Teun_2 op 15-09-2010 22:35 ]

• Xcalibur
mennovanw schreef op woensdag 15 september 2010 @ 17:05:
[...]
Ik ben (klaarblijkelijk in tegenstelling tot jezelf) van mening dat je als betaald fotograaf in ieder geval een idee moet hebben van wat je aan doen bent en de techniek daarachter. Fotografeer je voor je lol mag je dat echt altijd lekker zelf weten.
Helemaal mee eens :)

Pagina: 1 ... 3 ... 97 Laatste