[Testcase] Podiumfotografie met oude gear

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:26
Ik ben al gauw het pispaaltje als mensen zien dat ik een D2H gebruik, een camera die inmiddels ongeveer 8 jaar oud is. Gelukkig gaat dat altijd op een speelse manier, maar op een gegeven moment is het tijd voor een vergelijking. De waarheid is hard, het is een 4 Megapixel camera, en de ruisprestaties lopen gewoon achter met het aanbod van tegenwoordig.

Daarom leek het me leuk om eens te gaan vergelijken, en om de D2H meteen maar in het diepe te gooien deed ik dat in de ergste omstandigheden: Podiumfotografie.

De artiesten bewegen veel en vereisen een hoge sluitertijd, je moet je door menigten heen werken die maar wat graag bier over je heen gooien, en het kleine beetje licht dat er is heeft allemaal gekke kleurtjes. Tot overmaat van ramp weiger ik dan ook nog eens mijn flitser te gebruiken.

En dat brengt ons tot de foto's. Hieronder staan 6 van mijn foto's van een optreden van Intwine gisternacht. 3 zijn er geschoten met mijn D2H, en 3 met mijn D90. Aan jullie om ze te vergelijken!

Opmerkingen:

Ik schiet vooral voor een website, dus de geplaatste resolutie is praktisch gelijk aan het eindresultaat.
De EXIF is nog volledig intact, dus als je wil weten of je het goed het (of gewoon de instellingen wilt weten), ga je gang!

Afbeeldingslocatie: http://i33.photobucket.com/albums/d86/coldshadow123/DSC_8419.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i33.photobucket.com/albums/d86/coldshadow123/DSC_8285.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i33.photobucket.com/albums/d86/coldshadow123/DSC_8282.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i33.photobucket.com/albums/d86/coldshadow123/_DSC0735.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i33.photobucket.com/albums/d86/coldshadow123/_DSC0733.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i33.photobucket.com/albums/d86/coldshadow123/_DSC0722.jpg

Constructieve kritiek op de foto's is natuurlijk ook gewoon welkom. :)

I'm a photographer, not a terrorist

Verwijderd

hey Marijn,

Als ik ze hier zie zou ik zo niet meteen kunnen zeggen dewelke je met de D2H en dewelke je met de D90 hebt gemaakt. Als ik dan toch moet gaan gokken zou ik zeggen

D2H: 1,2,5
D90: 3,4,6

En ik heb niet naar de exif gekeken. Verder vind ik het mooie foto's die een goede sfeer uitstralen. Alleen de CA op de eerste stoort me een tikkeltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Yo Kevin,

Jij bevestigt precies mijn vermoeden: er zit gewoon niet zo heel veel verschil tussen! De CA valt natuurlijk wel te verwachten als je op F/1.4 schiet, snelle lenzen zijn daar niet zo sterk in.
Also, ik hoop binnenkort m'n fisheye te kunnen kopen, ik miste bij het optreden toch wel een beetje "snelle" groothoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op deze resolutie/grote zie ik geen verschil.

Nu ja, als ik ze echt op de lichtbak leg en zo, zie ik wellicht wel verschil, maar als ik er naar kijk met mijn hobby fotograaf blik (met pixelpeepmodus uitgeschakeld) zie ik geen verschil. Als ik dan kijk naar wat niet fotografen hierover gaan zeggen (tenminste die gene in mijn kennissenkring) dan gaan die ook geen verschil zien.

4 MP is dik zat voor vrijwel alles wat op het web moet gaan gebeuren.

Als ik moet gaan gokken, dan denk ik dat 1 uit de D2H komt. Verder... geen idee. Ik vind foto 1 niet in de serie passen qua onderwerp, maar het is voor mij wel een enorm mooie sfeerfoto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
Ik gebruik m'n 1d mk1 (ook 4 mpix) ook nog wel eens voor podiumfotografie. Is nog best goed te doen qua ruis en op web-formaat zie je ook niet of 't originele bestand nou 4 of 21 mpix was.

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
@Dick: Dankjewel! Foto 1 past inderdaad niet helemaal in de serie, maar ik had hem op hetzelfde moment en onder dezelfde omstandigheden gemaakt, dus hij leek me wel relevant. 1 Is helaas toch de D90 ;)

@Abrakadaver: Over de 1D's heb ik ook goeie dingen gehoord, een kennis van me heeft zijn 40D verkocht en schiet ook alleen nog maar met de 1D (mk 1 of 2)

Het grootste voordeel van een hoge resolutie is dat je de ruis "maskeert", het is alsof je van een afstandje kijkt. Desondanks was ik positief verrast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06:10

Zewatanejo

Fine Thanks!

Het verschil is inderdaad niet te zien, toch maar een gokje.
3 en 5 zijn de D2H, rest is met de D90 genomen.

Die gok is met name gebaseerd op de "vormen" van het licht.

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Sorry Zewa, nummer 3 is toch echt met de D90. ;)
Voor iedereen die geen EXIF plugin heeft voor zijn browser: de foto's met de underscore als eerste karakter van de bestandsnaam zijn genomen met de D2H.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

citruspers schreef op maandag 13 september 2010 @ 11:45:
@Dick: Dankjewel! Foto 1 past inderdaad niet helemaal in de serie,
Ik ging er ook niet van uit dat je vroeg om inhoudelijk commentaar op de serie. Maar dit vond ik een te grote inkopper om te laten liggen. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-P
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-06 00:39
Vreemd, ik ben normaal gezien toch echt geen pixel peeper maar ik kon ze alle zes toch correct raden. Dat gezegd hebbende vind ik ze allemaal keurig qua ruis. Waarschijnlijk dat het wel op gaat vallen op een hogere resolutie maar voor op het web zullen de meeste mensen het verschil idd echt niet gaan zien.

Vooral bij de 5 boven de bovenste groene lamp zie je toch wel wat meer ruis dan in de D90 foto's. Bij 4 op een grote crt zie ik ook toch ietsje meer ruis. Maar zoals gezegd, het mag eigenlijk geen naam hebben.

[ Voor 26% gewijzigd door Jay-P op 14-09-2010 19:28 ]

• Ralph Smeets
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-09 12:19

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Als ik goed kijk, dan zie ik dat de eerste drie foto's iets meer dynamisch bereik hebben vergeleken met de laatste drie. Dat was voor mij de hint dat de eerste drie met een D90 zijn genomen en de andere drie met een D2H.

Verder zijn het strakke platen en zie je goed dat megapixels op zich niet altijd even veel wil zeggen :)

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

• NickH
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-04 06:58
Ik had ze niet goed gegokt. 1 had ik toegekend aan de D90, maar 2 en 3 weer aan de D2H. Twijfel ook erg of veel mensen het zullen zien, en als ze het al zien, is het meestal niet het publiek waar je voor schiet.

Daarnaast, ik heb je D2H op de Ardennen meet even mogen vasthouden en moet zeggen dat het een hele andere klasse camera is. Wat voelt mij D90 weer plastic aan na het spelen met die D2H. Om nog maar niets te zeggen over de zoeker van de D2H :9~.

Als 4mp genoeg is voor wat je er mee wil, is het een prachtig stuk camera imho. Voor bepaalde dingen die ik doe zou ik wel net iets meer mp dan 4 willen (denk aan: vliegtuigjes schieten, dan is net een beetje extra kunnen croppen soms wel handig) maar zo te zien heb je ze onder flink extreme omstandigheden getest en is het verschil moeilijk te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Bij de Vliegtuigspot-meet gaat hij anders gewoon weer mee hoor Nick!
Bedankt voor de reacties, ik hoop dat ik enkele fotografen kan weerhouden de latest and greatest bodies te kopen, en in plaats daarvan te investeren in glas. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Ik vind je horizontale compo's beter dan je vertikalen.
Maar dei camera doet het gewoon nog prima, niets mis mee :)

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickH
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-04 06:58
citruspers schreef op zondag 26 september 2010 @ 03:56:

[...]

Ik hoop dat ik enkele fotografen kan weerhouden de latest and greatest bodies te kopen, en in plaats daarvan te investeren in glas. :)
Ik moet toegeven stiekem wel naar een D2H te hebben zitten kijken op marktplaats als backup body...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
De horizontale zijn inderdaad beter dan de verticale, ik stond net niet lekker tussen het publiek op die momenten. Maarja, je moet toch wel proberen de hele band te coveren. Iets om op te letten de volgende keer :)

@Nick: Go for it. Als je hem nog een keer goed wil testen ben je altijd welkom, koffie staat klaar ;)

Pagina: 1