Wat het interessant maakt is dat digitimes spreekt van een GF110 serie, met GF110, GF114 en GF119. Dat zou dus impliceren dat het niet simpelweg dezelfde chip maar dan geunlocked is, maar dat er daadwerkelijk aanpassingen zitten in het ontwerp. Nou lijkt me dat op zich ook wel logisch, NVIDIA heeft genoeg tijd gehad om het GF100 design te optimaliseren, maar de vraag is in hoeverre. Is het gewoon een optimalisatie van GF100 om betere yields, clocks en temps te krijgen, of zitten er ook meer aanpassingen in de architectuur zelf?
Let ook even op het feit dat Digitimes spreekt van een GF110 serie chips die in 2011 het gat gaan vullen tussen Fermi serie en Keppler die eind 2011 op 28nm zou moeten komen.
G80 zat in de 8800GTX, de 8800GTS en de 8800 Ultra en ik zie niet in waarom G80 uitgemolken is. Je bedoelt waarschijnlijk G92, maar G92 is niet zoals de meeste mensen beweren gewoon een kleinere G80, er zitten wel degelijk genoeg aanpassingen in die het een duidelijk nieuwe chip maken. G92 is inderdaad in 65 en 55nm vorm veel gerebrand, maar je kunt NVIDIA moeilijk betichten van het uitmelken van een "architectuur". NVIDIA heeft tussen G80, G200 en GF100 elke keer weer de architectuur flink overhoop gegooid. Of dit slim is geweest is maar de vraag, want daardoor hebben ze elke keer met problemen gezeten qua yields en qua uitloop van schema, maar van gebrek aan ambitie kun je het NVIDIA ontwerpteam niet betichten.Format-C schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 15:50:
[...]
nV is er niet vies van. De G80 architectuur is jarenlang uitgemolken. Dus een GTX580 zou me niet verbazen. Al hadden ze hem, zoals andere mensen hier al (terecht) aangaven, GTX485 oid kunnen noemen.
[...]
Zou best kunnen. Zou me ook niet verbazen.
Daarnaast is het ook altijd gezeik met die naamgeving niet waar? NVIDIA heeft bewust gekozen om de 300 serie over te slaan met Fermi omdat het verwarring zou geven. En hoe zat het met G92, de 8800GT? Dat was een nieuw ontwerp dat in de 8000 serie terecht kwam, toen gingen mensen juist roepen dat het een 9000 kaart had moeten heten. Nu doet NVIDIA dat juist niet en plaatsen ze GF110 in de 500 serie ipv de 400 serie en nu is dat ook weer niet goed? Wat willen jullie nu?