Dirt 2 is een rally/racegame, niet voor zondagsrijders.Werelds schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 22:15:
met 90 km/h in Dirt 2 door een plasje water rost?
Olaf van der Spek schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 22:13:
[...]
Blijf jij nou fouten maken met procenten?
6870: 100
480: 120
6870 -> 480: x 1,2, dus +20%.
480 -> 6870: / 1,2, dus -17%.

madmaxnl schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 21:27:
In vergelijking met de HD6870 is de GTX480 maar 20% sneller.
[ Voor 14% gewijzigd door madmaxnl op 25-10-2010 22:25 ]
Unigine Heaven 2 is momenteel mijn favo benchmark en ik vind het verschil tussen wel en geen tesselation daar wel erg duidelijk. Kan de meerwaarde van tesselation daar wel erg waarderen en hopelijk duurt het niet erg lang voordat we dat in games gaan zien. Nvidia beschikt iig voorlopig de betere hardware voor deze feature.Werelds schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 22:15:
Absoluut niet het belangrijkste. Kijk voor de grap eens hoe veel sneller DX11 zonder tessellation draait ten opzichte van DX9 of 10? Dát is de kracht van DX11. Tessellation gaan we de komende tijd toch nog niet fatsoenlijk gebruikt zien worden, het is voorlopig nog een gimmick. Of beweer je nu dat jij het wel ziet als je met 90 km/h in Dirt 2 door een plasje water rost?
[ Voor 4% gewijzigd door Springstof op 25-10-2010 22:30 ]
Hopelijk niet zo overdreven eigenlijk. Zelfs in de middeleeuwen gebruikten ze betere stenen voor wegen dan die hobbels
.
In Heaven is het gebruik overdreven, ze laten bewust bepaalde dingen weg die zonder tessellation ook wel kunnen. Kijk voor de grap maar eens naar screenshots van AVP of LP2 met en zonder tessellation. Enige waar het echt naar voren komt is het water, en dat is in veel spellen niet bepaald nuttig
Ow dus nu eenmaal GTX480 niet sneller is gaan we het over tweemaal hebben xDSpringstof schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 21:30:
[...]
Zoals jezelf al aangeeft 5970 is een dual GPU en dat heeft zo zijn problemen. Twee maal GTX 480 is sneller. Leuk voor AMD dat ze dat op één (enorme) PCB uitbrengen, maar de enige meerwaarde is dat je wat ruimte overhoudt of je mobo geen crossfire hoeft te hebben. In dat segment telt dat niet echt mee. Dan heb ik toch liever de extra performance van de 480's. Weliswaar duurder, maar ook beter.
Springstof schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 22:04:
[...]
Twee maal een 5970?!![]()
Dat is slechts gemiddeld slechts 12% sneller dan een enkele en een erg slechte keus, dunkt me.
@Help. Mwah, je hebt al een 480 voor ongeveer 350. Dat lijkt me niet verkeerd als je kijkt naar de performance die je ervoor krijgt (vooral de tesselation (imho dé belangrijkste directx11 feature) performance is uitmuntend).
Wouw heb je nu echt een jaar oude review gevonden? CCC9.6Springstof schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 22:20:
[...]
De 295 vind ikzelf geen goede kaart om ongeveer dezelfde redenen en ik kan me goed inleven in de kritieken. Bij de 480 vind ik dat echter vaak onterecht. Hij verbruikt aardig wat en wordt best warm, maar je krijgt er goede prestaties voor terug. Als je het vergelijkt met wat AMD te bieden heeft dan vind ik de 480 zeker geen slecht alternatief en eigenlijk vind ik het de betere keus. Zeker als je kijkt naar de huidige prijzen van de 470 (vind ik ook een erg goede kaart) en de 480.
[...]
Ik had de 12% hier vandaan
http://www.techpowerup.co...HD_5970_CrossFire/25.html
Hier een complete test: http://nl.hardware.info/r...sli-gtx-480-test-schaling CCC10.3
HD5970 heeft een 65% schaling in CF, de GTX480 mag dan wel 78,7% hebben in SLI, maar word nog steeds erg hard afgeslacht door die HD5970CF setup
Ik denk dat die 12% eigenlijk alleen geldt voor wat de 4e GPU aan extra performance levert. Dat dit in principe ook voor nVidia geldt, en met name te danken is aan CPU-bottlenecks, doet er waarschijnlijk niet toe. Het feit dat de doorsnee HD5970 rustig door te clocken is naar HD5870 snelheden (zelfs binnen de officieel meegeleverde driversoftware) is ook maar een terzijde.bwerg schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 22:11:
[...]
Daar wil ik wel eens een bron van zien, quad-CF of quad-SLI schaalt niet best maar dat quad-CF gemiddeld maar 12% winst boekt op dual-CF lijkt me héél erg overdreven.
Feit is dat nVidia waarschijnlijk niet in staat zal zijn om het komende jaar een nieuwe kaart uit te brengen binnen de PCI-E standaard, die de halo weer terug kan pakken van AMD, want hoe je het ook went of keert, de HD5970 is momenteel gewoon de Halokaart. Mensen kopen immers geen GPU, maar een kaart.
Het lijkt er op, dat wanneer de GTX580 inderdaad pas ergens volgend jaar Q1 uitkomt, dat Antilles er al weer rondjes omheen aan het rennen is. Dat is vooral spijtig voor de consument.
Pak dan iig een recentere review, die is van november 2009.Springstof schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 22:20:
[...]
De 295 vind ikzelf geen goede kaart om ongeveer dezelfde redenen en ik kan me goed inleven in de kritieken. Bij de 480 vind ik dat echter vaak onterecht. Hij verbruikt aardig wat en wordt best warm, maar je krijgt er goede prestaties voor terug. Als je het vergelijkt met wat AMD te bieden heeft dan vind ik de 480 zeker geen slecht alternatief en eigenlijk vind ik het de betere keus. Zeker als je kijkt naar de huidige prijzen van de 470 (vind ik ook een erg goede kaart) en de 480.
[...]
Ik had de 12% hier vandaan
http://www.techpowerup.co...HD_5970_CrossFire/25.html
http://nl.hardware.info/r...sli-gtx-480-test-schaling
65% dus.
Dat klopt wel, maar "De HD6870 presteert gewoon maar 20% langzamer dan de GTX480 " klopt dus niet.
Die review is het in elk geval eens met mij. Je moet bij de 480 zijn als je het beste van het beste wilt.Toettoetdaan schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 22:32:
[...]
Ow dus nu eenmaal GTX480 niet sneller is gaan we het over tweemaal hebben xD
[...]
[...]
Wouw heb je nu echt een jaar oude review gevonden? CCC9.6
Hier een complete test: http://nl.hardware.info/r...sli-gtx-480-test-schaling CCC10.3
''Vier GPU's combineren, in de vorm van twee Radeon HD 5970's, blijkt op basis van onze tests een onzalig plan. Drie 5870's is bijna altijd sneller.''
En drie 480's zijn uiteraard sneller dan drie 5870's. Nee, qua prestaties kan AMD wel wat van nVidia leren.
Ik kan goed begrijpen dat dat jouw favoriete benchmark is, en ik hoop het ook snel in games te zien, het is echt een nuttige feature, en het gaat ook weer een benchmark worden voor de prestatie kroon van de GTX580 of HD6970/90, gezien de tesselation prestaties van de HD6900 serie zouden verdubbelen volgens AMD.Springstof schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 22:27:
[...]
Unigine Heaven 2 is momenteel mijn favo benchmark en ik vind het verschil tussen wel en geen tesselation daar wel erg duidelijk. Kan de meerwaarde van tesselation daar wel erg waarderen en hopelijk duurt het niet erg lang voordat we dat in games gaan zien. Nvidia beschikt iig voorlopig de betere hardware voor deze feature.
Daarmee zou de HD6900 serie zoon 15% boven de GTX480 komen.
Gezien de GTX580 20 a 30% sneller word over de GTX580 lijkt het erop dat Nvidia op deze benchmark te winnaar blijft.
[ Voor 118% gewijzigd door Toettoetdaan op 25-10-2010 23:41 ]
Daar heb ik me dan dus vergist. Drie hele procenten vergist zelfsOlaf van der Spek schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 22:39:
[...]
Dat klopt wel, maar "De HD6870 presteert gewoon maar 20% langzamer dan de GTX480 " klopt dus niet.
[ Voor 10% gewijzigd door madmaxnl op 25-10-2010 22:49 ]
Zullen we in november zien denk ik... overigens zou een GPU met de warmte en grootte van de GTX480 echt niet zo moeilijk zijn, echter worden die meestal niet zo gewaardeerd, maar de groene kant heeft een groot voordeel en dat is dat de groene brillen meestal in de uitverkoop zijn en daar alle anti-green-powers zitten. De kleuren rood/groen zijn dat ook een beetje sarcastisch.Springstof schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 22:40:
[...]
En drie 480's zijn uiteraard sneller dan drie 5870's. Nee, qua prestaties kan AMD wel wat van nVidia leren.
Als ze volgdende keer een half jaar eerder zijn met die 10% winst dan geef ik je groot gelijk (het zou ook helemaal mooi zijn dat ik niet meerdere lampen thuis zou moeten uitzetten om mijn stroomrekening te besparen).Springstof schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 22:40:
[...]
Op het moment is het de snelste single gpu, maar meer dan dat is het ook niet.
En even mezelf quoten:Springstof schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 22:40:
[...]
Nuff said. Knap hoor, een half jaar later met een chip die enkele maten groter en heter is een 5 tot 10% winst presenterenWerelds schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 22:15:
[...]
Cypress is een derde kleiner; stel je voor dat AMD voor GF100-formaat was gegaan? Dan had NVIDIA nu absoluut niks in te brengen.
Wellicht is ook in 3DMark11 de ook 580 een stuk sneller. Al is mij niet bekend in welke mate 3DMark11 gebruik zal gaan maken van tesselation.Toettoetdaan schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 22:44:
[...]
Ik kan goed begrijpen dat dat jouw favoriete benchmark is, en ik hoop het ook snel in games te zien, het is echt een nuttige feature, en het gaat ook weer een benchmark worden voor de prestatie kroon van de GTX580 of HD6970/90, gezien de tesselation prestaties van de HD6900 serie zouden verdubbelen volgens AMD.
Daarmee zou de HD6900 serie zoon 15% boven de GTX480 komen.
Gezien de GTX580 20 a 30% sneller word over de GTX580 lijkt het erop dat Nvidia op deze benchmark te winnaar blijft.
Ach en dat stroomverbruik argument heeft voor mij geen meerwaarde. Die paar Watt die een 5870 zuiniger is vind ik niet echt schokkend, maar dit blijkt dus erg subjectief.
Dat halfjaar argument kunnen we ook omdraaien: het gaat ook minimaal tot november duren, voordat AMD de 480 voorbij zal gaan. Daarentegen zit nVidia zit uiteraard ook niet stil en dus zal het denk ik niet lang duren voordat nVidia weer over AMD walst.
Verwijderd
Die 70 watt bedoel je. Dat zijn 2 kamerlampen die onnodig aanstaan, dat is best wel een big deal hoor.
Leuke woordkeuze overigens "voorbij gaan" & "over walst". Als 90% van de DirectX 11 kaarten van dat 1e bedrijf komen, dan denk ik dat je toch mag zeggen dat dit soort termen beter andersom gebruikt kunnen worden.
Zeker voor de GTX 460 was het zo dat nVidia maar 2 soorten klanten had:
Zelf behoor ik tot de groep die onderaan staat en dus zeker vóór de GTX 460 bij AMD zat.... dat lijkt ook zo te blijven tot 28nm, dan verandert het misschien (daarvoor lijkt me dat heel sterk).
Zeker voor de GTX 460 was het zo dat nVidia maar 2 soorten klanten had:
- de ultieme high-end mensen die 't echt niet uit maakt dat ze met een 1000 Watt PSU die 3-SLI opstelling nog niet kunnen voeden.
- de 'it has to be (anti)green-groep'.
- Low-end & Mid-range.
- de 'it has to be (anti)red-groep'.
- de mensen die beide merken kopen en alleen kijken wat eigenlijk beter is op dat moment.
Zelf behoor ik tot de groep die onderaan staat en dus zeker vóór de GTX 460 bij AMD zat.... dat lijkt ook zo te blijven tot 28nm, dan verandert het misschien (daarvoor lijkt me dat heel sterk).
[ Voor 66% gewijzigd door Paprika op 25-10-2010 23:25 ]
Dat je een groene bril hebt oke, maar ik zou toch even de glazen schoon maken...
Een benchmark is totaal niet interessant. Mensen willen GAMEN. De 6870 gaat in METRO, DiRT 2, S.T.A.L.K.E.R of AvP de 5870 ook niet voorbij die dus sterkere tesselation unit voegt in games vrij weinig toe.
Een benchmark is totaal niet interessant. Mensen willen GAMEN. De 6870 gaat in METRO, DiRT 2, S.T.A.L.K.E.R of AvP de 5870 ook niet voorbij die dus sterkere tesselation unit voegt in games vrij weinig toe.
Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP
De GTX 480 is voor maar weinig mensen interessant. Dus dat argument doet er niet zoveel toe.Springstof schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 23:14:
Dat halfjaar argument kunnen we ook omdraaien: het gaat ook minimaal tot november duren, voordat AMD de 480 voorbij zal gaan. Daarentegen zit nVidia zit uiteraard ook niet stil en dus zal het denk ik niet lang duren voordat nVidia weer over AMD walst.
Wat hadden ze moeten leren dan, een chip maken die veel groter is? Als ze dat wilden kon dat best en een chip met de architectuur van cypress met de grootte van fermi, daar had fermi zelf nooit tegenop gekund. Zo moeilijk is dat niet, gewoon meer SPU's erop knallen, grotere geheugenbus (oke, iets subtieler natuurlijkSpringstof schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 22:40:
Qua prestaties/verbruik is NVidia de laatste tijd helemaal niet boven AMD uitgekomen, qua prijs/prestatie even toen de GTX470 laatst in prijs was gedaald, maar dat is nu alweer voorbij en daarin liepen ze ook lange tijd duidelijk achter. Dat is IMHO wat relevanter voor de consument en voor de positie in de markt dan enkel "wie heeft het beste paradepaardje en weet de grootste/krachtigste GPU te maken". Zowel technisch als markttechnisch zegt dat namelijk niets, behalve een pluspuntje om voor marketing te gebruiken, net als bijvoorbeeld het hebben van de snelste videokaart.Springstof schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 23:14:
[ Voor 44% gewijzigd door bwerg op 25-10-2010 23:36 ]
Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.
1: Als je het aller snelste wilt wel, maar daar ging onze discusie niet over, die ging over de GTX480 die de snelste kaart zou zijn, wat resulteerde in een GTX480 vs HD5970 disscusieSpringstof schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 22:40:
[...]
1: Die review is het in elk geval eens met mij. Je moet bij de 480 zijn als je het beste van het beste wilt.![]()
2:''Vier GPU's combineren, in de vorm van twee Radeon HD 5970's, blijkt op basis van onze tests een onzalig plan. Drie 5870's is bijna altijd sneller.''
3:En drie 480's zijn uiteraard sneller dan drie 5870's. Nee, qua prestaties kan AMD wel wat van nVidia leren.
Gezien GTX480 vs HD5970 verliest probeerde je met wat veroudere bronnen het volgende:
GTX480 SLI vs HD5970CF maar helaas pakt dit ook niet goed uit.
Dus dan maar de snelse opsteling mogelijk van Nvidia? 3SLI - tegen 3CF, helaas kan de HD5970 niet in 3CF, dus jah GXT480 3SLI wint van HD5870 3CF (omdat de GTX480 ook wint van een HD5870 gewoon)
Maar wat HWI niet heeft getest is echt de snelste setup van bijde fabrikanten, quad-crosffire en sli
Quad SLI bij HWI: (dit is trouwens echt mooi speelgoed
Maar dan lopen we even naar quad crossfire, en daar blijkt dat als je echt de snelste set-up wilt, de HD5870 4CF moet hebben.(in ieder geval in games, in statische benchmarks is geen direct vergelijk)
http://forums.guru3d.com/showthread.php?p=3578047
2: Je punt? HWI zecht alleen dat de HD5870 in 3CF beter presteert.
3: Klinkt goed helaas is het al ontkracht... (zie 1)
Lees deze pagina's nog eensSpringstof schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 23:14:
Goed verder met de nieuws discussie;
Ergens op chiphell las ik dat XFX (ondanks de afgelopen nieuws berichten) nog steeds Nvidia partner is...
Ow en dan dit:

Bron: http://www.electronista.c....nears.for.late.november/
Deze laat geen GF114 zien, maar wel een GF112 wat een voledige verzie van de GF104 lijkt.
Let op de 320-bit geheugenbusen 384-SP, dat zit echt maar net onder de GTX470...
En die GF110 768-SP, 512-bit, dat moet echt een monster worden.
Als dit klopt moeten we rekening houden met richting de GTX470sli performance voor de GTX580
Nee hoor, 480 is de snelste GPU (en daar begon het mee; lees maar even na: Springstof in "[Algemeen] nVidia Nieuwdiscussie Topic -..."). De 5970 is een snellere kaart (,maar dat heb ik ook niet betwist), maar deze bevat ook meerdere GPU’s, zoals ik eerder al heb gezegd. Je linkt naar een forumgebruiker, die test op 1 resolutie en 1 setting, (bijna) geen directx 11(?).. dat is geen betrouwbare bron voor degelijke vergelijking. Bovendien tellen benchmarks ook mee voor het gemiddelde en kun je die wat mij betreft niet gewoon helemaal weglaten om de resultaten maar in jouw straatje te laten passen.Toettoetdaan schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 23:43:
[...]
1: Als je het aller snelste wilt wel, maar daar ging onze discusie niet over, die ging over de GTX480 die de snelste kaart zou zijn, wat resulteerde in een GTX480 vs HD5970 disscusie
Gezien GTX480 vs HD5970 verliest probeerde je met wat veroudere bronnen het volgende:
GTX480 SLI vs HD5970CF maar helaas pakt dit ook niet goed uit.
Dus dan maar de snelse opsteling mogelijk van Nvidia? 3SLI - tegen 3CF, helaas kan de HD5970 niet in 3CF, dus jah GXT480 3SLI wint van HD5870 3CF (omdat de GTX480 ook wint van een HD5870 gewoon)
Maar wat HWI niet heeft getest is echt de snelste setup van bijde fabrikanten, quad-crosffire en sli
Quad SLI bij HWI: (dit is trouwens echt mooi speelgoed) http://nl.hardware.info/r...-sli-geforce-gtx-480-test
Maar dan lopen we even naar quad crossfire, en daar blijkt dat als je echt de snelste set-up wilt, de HD5870 4CF moet hebben.(in ieder geval in games, in statische benchmarks is geen direct vergelijk)
http://forums.guru3d.com/showthread.php?p=3578047
2: Je punt? HWI zecht alleen dat de HD5870 in 3CF beter presteert.
3: Klinkt goed helaas is het al ontkracht... (zie 1)
470 SLI performance zou mooi zijn voor een single GPU.
[ Voor 4% gewijzigd door Springstof op 26-10-2010 00:10 ]
Verwijderd
Nvidia heeft de betere DX11 Tesselation prestaties en het zal niet zo lang meer duren eer games daarvan dermate gebruik zullen maken, Fermi is namelijk van de grond af opgebouwd o.a. voor Direct3D 11 en deze info heb ik van een vriend die bij een gaming-bedrijf werkt ! Ik kijk persoonlijk sterk uit naar wat die GTX580 zal zeggen want mijn GTX280 is tegen die tijd wellicht aan vervanging toe, de GTX480 zie ik ook wel zitten maar met de huidige games vind ik de upgrade echt nog niet waardig, mijn huidig kaartje doet het nog best goed
Ik denk nou weet eigenlijk wel dat je vriend vrij weinig verstand van zaken heeft.Verwijderd schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 00:02:
Nvidia heeft de betere DX11 Tesselation prestaties en het zal niet zo lang meer duren eer games daarvan dermate gebruik zullen maken, Fermi is namelijk van de grond af opgebouwd o.a. voor Direct3D 11 en deze info heb ik van een vriend die bij een gaming-bedrijf werkt ! Ik kijk persoonlijk sterk uit naar wat die GTX580 zal zeggen want mijn GTX280 is tegen die tijd wellicht aan vervanging toe, de GTX480 zie ik ook wel zitten maar met de huidige games vind ik de upgrade echt nog niet waardig, mijn huidig kaartje doet het nog best goed
Overigens zegt werken voor een game bedrijf natuurlijk niks, daar werken niet de mensen met de meeste verstand van hardware, maar vooral software. En hier zitten trouwens mensen die werken bij bedrijven die videokaarten maken.
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
Fermi is namelijk van de grond af opgebouwd voor CUDAVerwijderd schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 00:02:
Fermi is namelijk van de grond af opgebouwd o.a. voor Direct3D 11
Maar hoe moet ik Fermi dan zien? Wij behandelen en beoordelen Fermi hier puur als game kaart en dan komt hij er wat betreft performance/die size niet zo goed van af. Maar het GPGPU deel, dat de reden is dat Nvidia dit zo ontworpen heeft, hoe zit het daarmee? Dat komt in deze topics helemaal niet aan de orde. Er wordt wel es geroepen dat het niets voorstelt maar dan vaak zonder onderbouwing.-The_Mask- schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 00:10:
[...]
Maar sowieso niet bedoelt als gamekaart eerder GPGPU kaart.
Is dat meer relevant voor quadro kaarten ofzo en is de GTX480 niet meer dan een bijkomend gevolg hiervan? De GTX480 wordt namelijk toch wel alleen maar door gamers gekocht neem ik aan.
anathema
Verwijderd
Euhm het zijn wel games en programma's die we verkijgen door de mensen die software schrijven en die dus gebruik maken van de betreffende hardware en volgens mijn vriend is nvidia de betere op gebied van DX11 en ik geloof hem.
Maar jongens, even als ik vrijuit mag spreken ... dat bericht is ongeveer 5 min geleden gepost door mij en BAM daar zijn de tegenreacties al, hebben jullie niets beters te doen ? Sorry maar ik vind dat hier maar een verzuurde sfeer hoor, als je al niet eens iets positiefs mag posten, het is precies of nvidia heeft alles verkeerd gedaan in sommige hun ogen ? Zo komt dit alles toch over als ik eens de voorbije pagina's snel doorlees. Het kan mij worst wezen als ik hiervoor gebanned wordt want ik lees en post hier toch amper maar sommigen zijn hier precies gefrustreerd of hebben nog wat last van hun puberjaren ofzo
? No offence, niet tegen iedereen gericht hé, er hebben er wel een positieve bijdrage hier.
Maar jongens, even als ik vrijuit mag spreken ... dat bericht is ongeveer 5 min geleden gepost door mij en BAM daar zijn de tegenreacties al, hebben jullie niets beters te doen ? Sorry maar ik vind dat hier maar een verzuurde sfeer hoor, als je al niet eens iets positiefs mag posten, het is precies of nvidia heeft alles verkeerd gedaan in sommige hun ogen ? Zo komt dit alles toch over als ik eens de voorbije pagina's snel doorlees. Het kan mij worst wezen als ik hiervoor gebanned wordt want ik lees en post hier toch amper maar sommigen zijn hier precies gefrustreerd of hebben nog wat last van hun puberjaren ofzo
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2010 00:25 ]
http://beyond3d.com/content/reviews/55anathema schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 00:22:
[...]
Maar hoe moet ik Fermi dan zien? Wij behandelen en beoordelen Fermi hier puur als game kaart en dan komt hij er wat betreft performance/die size niet zo goed van af. Maar het GPGPU deel, dat de reden is dat Nvidia dit zo ontworpen heeft, hoe zit het daarmee? Dat komt in deze topics helemaal niet aan de orde. Er wordt wel es geroepen dat het niets voorstelt maar dan vaak zonder onderbouwing.
Is dat meer relevant voor quadro kaarten ofzo en is de GTX480 niet meer dan een bijkomend gevolg hiervan? De GTX480 wordt namelijk toch wel alleen maar door gamers gekocht neem ik aan.
Fermi is in sommige dingen heel sterk, maar op pure compute power wordt hij weer weggeblazen door Cypress.
de marges op quadro en tesla zijn iets hoger dus daar verdenen ze op.
Miss you CJ....:'( en nee... ik kan niet aan samples komen
Nvidia is ook beter in DX11 features met de huidige generatie. Het is wel zo dat DX11 momenteel nogal weinig voorstelt, maar toch wel de toekomst zou moeten zijn. Ik ben het eens met je dat dit soort voordelen wel erg onderbelicht blijven af en toe. Mag best es gezegd worden. De X1900XT werd achteraf ook de hemel ingeprezen door de toekomstgericht architectuur (en die werd erg heet, verbruikte een hoop stroom en maakte een hels kabaalVerwijderd schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 00:23:
Euhm het zijn wel games en programma's die we verkijgen door de mensen die software schrijven en die dus gebruik maken van de betreffende hardware en volgens mijn vriend is nvidia de betere op gebied van DX11 en ik geloof hem.
anathema
Verwijderd schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 00:02:
Het verhaal gaat dat de Nvidia twee chips aan het ontwikkelen was, een opvolger voor de GF80/GF200 en een GPGPU chip.anathema schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 00:22:
[...]
Maar hoe moet ik Fermi dan zien? Wij behandelen en beoordelen Fermi hier puur als game kaart en dan komt hij er wat betreft performance/die size niet zo goed van af. Maar het GPGPU deel, dat de reden is dat Nvidia dit zo ontworpen heeft, hoe zit het daarmee? Dat komt in deze topics helemaal niet aan de orde. Er wordt wel es geroepen dat het niets voorstelt maar dan vaak zonder onderbouwing.
Echter zijn ze ergens zo op vastgelopen bij de ontwikkeling van de GPU chip, dat ze besloten hebben om er mee te stoppen en veder te gaan met het GPGPU design en dat met wat aanpassingen voor DX11 compatibel te maken.
Dat nam met zich mee dat het theoretisch mogelijk zou zijn toekomstige DX functies erbij te programmeren omdat het een programmeerbare GPGPU is, dit heeft voor de nodige discussie gezorgd over hoe de tesselation bij NV werkte.
Dus ondanks dat de GF100 erg geoptimaliseerd is voor games, was hij daar eigenlijk niet voor bedoeld.
U hebt gelijk, ik zal er op letten.Verwijderd schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 00:23:Maar jongens, even als ik vrijuit mag spreken ... dat bericht is ongeveer 5 min geleden gepost door mij en BAM daar zijn de tegenreacties al, hebben jullie niets beters te doen ? Sorry maar ik vind dat hier maar een verzuurde sfeer hoor, als je al niet eens iets positiefs mag posten, het is precies of nvidia heeft alles verkeerd gedaan in sommige hun ogen ? Zo komt dit alles toch over als ik eens de voorbije pagina's snel doorlees. Het kan mij worst wezen als ik hiervoor gebanned wordt want ik lees en post hier toch amper maar sommigen zijn hier precies gefrustreerd of hebben nog wat last van hun puberjaren ofzo? No offence, niet tegen iedereen gericht hé, er hebben er wel een positieve bijdrage hier.
Natuurlijk mag je een positieve blik op de zaak hebben. Daar krijg je echt geen ban voor (maar die mag je altijd aanvragen, natuurlijk
Ik hoop echter wel dat je begrijpt dat de GTX480 zo ongeveer voor iedereen een zeer zware teleurstelling was. De GTX470 heeft nog mogelijkheden als de prijs laag genoeg is, maar aangezien die size en prijs ongeveer lineair schalen, kan Nvidia met de beste wil van de wereld die gpu niet zo goedkoop verkopen als een HD58xx gpu, laat staan als een HD68xx gpu.
De GTX460 is eigenlijk het enige lichtpuntje voor Nvidia en het moet gezegd dat zeker de 1GB varianten zeer lekker geprijsd zijn op het moment. Echter, ook hier heeft Nvidia de die size tegen zich werken.
Fermi is gewoon een mislukking geworden. De redenen daarvoor zijn legio. Vriend Jen heeft er al eens iets over gezegd (communicatie tussen afdelingen) en dat doet hij niet zo snel.
GTX580 kan een heleboel worden, maar ik geloof niet in dubbele GTX470 prestaties. Fermi zuipt als een dolle en daardoor is er een megagrote overhaul nodig om de GTX470SLi prestaties op één pci-e compliant plank te krijgen. Als NV dat voorelkaar krijgt binnen een half jaar, dan neem ik mijn pet voor ze af.
edit: lees voor de grap eens terug wat we met zijn allen over ATi zeiden toen R600 verscheen...
[ Voor 3% gewijzigd door Edmin op 26-10-2010 00:48 ]
Toch vraag ik me af wat ze beter maakt in DX11. Altans in de huidige vorm. Zie bv deze review (met DX11 games):Verwijderd schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 00:23:
http://www.guru3d.com/article/radeon-hd-6850-6870-review/14
http://www.guru3d.com/article/radeon-hd-6850-6870-review/15
http://www.guru3d.com/article/radeon-hd-6850-6870-review/17
De GTX 480 zit hier duidelijk aan de leiding t.o.v. andere single GPU kaarten, echter zit de 6870 & 5870 wel boven de GTX 470, dus in principe gewoon zoals bij andere games. Daarom vraag ik me af of ze (GTX 480) beter in DX11 zijn, of gewoon meer fps kunnen genereren, omdat ze dat overal doen.
@Ed,
R600... Mooie 8800GTX tijden.
[ Voor 3% gewijzigd door Paprika op 26-10-2010 00:56 ]
Het zuipen schijnt dus voor het grootste gedeelte door de stroom lekkage te komen in de chip, en NV beweert dat opgelost te hebben.Edmin schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 00:47:
[...]GTX580 kan een heleboel worden, maar ik geloof niet in dubbele GTX470 prestaties. Fermi zuipt als een dolle en daardoor is er een megagrote overhaul nodig om de GTX470SLi prestaties op één pci-e compliant plank te krijgen. Als NV dat voorelkaar krijgt binnen een half jaar, dan neem ik mijn pet voor ze af.
edit: lees voor de grap eens terug wat we met zijn allen over ATi zeiden toen R600 verscheen...
Jah ik had gister nog de hele ATI geschiedenis gelezen van CJ
Maar denk niet dat Nvidia geen klapper als RV770 kan maken
Ik zie een verschil van respectievelijk 3, 3 en 5 fps in de vergelijking tussen de GTX480 en de HD5870, waarbij dat aantal in Metro2033 als significant genoemd mag worden (28 t.o. 23).
Over multi-gpu setups heb ik het maar niet, want daar raakt onze vriend springstof onstabiel van
Uiteindelijk zie ik die 'duidelijke leiding' dus niet.
Over multi-gpu setups heb ik het maar niet, want daar raakt onze vriend springstof onstabiel van
Klopt, maar ook bij Metro 2033 wordt de GTX 480 niet gevolgd door de GTX 470, dus het is niet iets in Fermi vs Cypress, maar echt de GTX 480 die daar gewoon de ideale power voor heeft. Dus nogmaals: Is Fermi echt beter in DX11, of was de kaart gewoon in zijn algemeen beter en kwam het GPGPU power daar net iets beter te pas dan gemiddeld.
En nog even over 'fanboyism'... beide kanten zijn daar wel goed in:

Dus gewoon negeren en je geld besteden waar jij dat wilt. Zolang mensen elkaar niet persoonlijk aanvallen op hun koopkeuzes... laten gaan die hap.
En nog even over 'fanboyism'... beide kanten zijn daar wel goed in:

Dus gewoon negeren en je geld besteden waar jij dat wilt. Zolang mensen elkaar niet persoonlijk aanvallen op hun koopkeuzes... laten gaan die hap.
[ Voor 35% gewijzigd door Paprika op 26-10-2010 01:08 ]
Paprika schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 00:52:
[...]
Toch vraag ik me af wat ze beter maakt in DX11. Altans in de huidige vorm. Zie bv deze review (met DX11 games):
http://www.guru3d.com/article/radeon-hd-6850-6870-review/14
http://www.guru3d.com/article/radeon-hd-6850-6870-review/15
http://www.guru3d.com/article/radeon-hd-6850-6870-review/17
De GTX 480 zit hier duidelijk aan de leiding t.o.v. andere single GPU kaarten, echter zit de 6870 & 5870 wel boven de GTX 470, dus in principe gewoon zoals bij andere games. Daarom vraag ik me af of ze (GTX 480) beter in DX11 zijn, of gewoon meer fps kunnen genereren, omdat ze dat overal doen.
@Ed,
R600... Mooie 8800GTX tijden.
Veel mensen associeëren DX11 met alleen tesselation, en aangezien NV daar in de statiche bench erg goed scoort verteld iedereen dat NV beter is in DX11 (is ook zo).Edmin schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 00:57:
Ik zie een verschil van respectievelijk 3, 3 en 5 fps in de vergelijking tussen de GTX480 en de HD5870, waarbij dat aantal in Metro2033 als significant genoemd mag worden (28 t.o. 23).
Maar de Ferni schijnt een soort van gedeeltelijke software tesselation te hebben, dit kan doordat de chip een GPGPU ontwerp was, dit heeft als resultaat dat in statische benchmarks die tesselation testen (lees: Heaven en vooral 1.0) de tesseltion power groter uitvalt dan tijdens normale games het geval zou zijn.
Immers tijdens een bench die gericht is op tesselation, kan de GPGPU veel meer reken eenheden (SP, CUDA-cores wat dan ook) toewijzen aan tesselation, terwijl in een normale gamer de verhoudingen van beschikbare rekeneenheid heel anders ligt omdat de kaart dan ook andere aspecten van een game moet berekenen.
custom GF104 GX2 van Zotac
http://www.tcmagazine.com...%28TCMagazine+%7C+News%29

[ Voor 39% gewijzigd door neliz op 26-10-2010 09:27 ]
Miss you CJ....:'( en nee... ik kan niet aan samples komen
Computerbase geeft bij reviews altijd een mooie performance per API overview en daar zie dat de GTX480 zo'n 20% sneller is dan de HD5870 in DX11 games, waar dit bij DX9/DX10 maar zo'n 6-10% is. De GTX470 komt ook behoorlijk dicht bij de HD5870 in DX11. Ik vind die verschillen tov DX9/DX10dusdanig dat je wel mag stellen dat met het huidige game-aanbod Fermi een duidelijk voordeel heeft in DX11 games. De HD6870 verandert wat dat betreft weinig aan dat beeld.Paprika schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 01:03:
Klopt, maar ook bij Metro 2033 wordt de GTX 480 niet gevolgd door de GTX 470, dus het is niet iets in Fermi vs Cypress, maar echt de GTX 480 die daar gewoon de ideale power voor heeft. Dus nogmaals: Is Fermi echt beter in DX11, of was de kaart gewoon in zijn algemeen beter en kwam het GPGPU power daar net iets beter te pas dan gemiddeld.
http://www.computerbase.d...erformancerating_nach_api
anathema
Het enige wat deze kaart niet x2 lijkt te hebben is de PCBs (echter wel de breedte van 2neliz schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 09:26:
custom GF104 GX2 van Zotac
[afbeelding]
[afbeelding]
Ik denk niet dat het de bedoeling zal zijn geweest, van een midrange serie, om 1 van nVidia's top modellen te verslaan.anathema schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 09:57:
[...]
Computerbase geeft bij reviews altijd een mooie performance per API overview en daar zie dat de GTX480 zo'n 20% sneller is dan de HD5870 in DX11 games, waar dit bij DX9/DX10 maar zo'n 6-10% is. De GTX470 komt ook behoorlijk dicht bij de HD5870 in DX11. Ik vind die verschillen tov DX9/DX10dusdanig dat je wel mag stellen dat met het huidige game-aanbod Fermi een duidelijk voordeel heeft in DX11 games. De HD6870 verandert wat dat betreft weinig aan dat beeld.
http://www.computerbase.d...erformancerating_nach_api
[ Voor 34% gewijzigd door Paprika op 26-10-2010 10:20 ]
Nee, maar ik zie niet echt de verschuiving in het voordeel voor de HD68xx serie wat betreft DX11 tov de HD5870. Maar wellicht is dat voorbehouden aan Cayman.Paprika schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 10:18:
[...]
Ik denk niet dat het de bedoeling zal zijn geweest, van een midrange serie, om 1 van nVidia's top modellen te verslaan.
anathema
Verwijderd
hoe heb ik da over het hoofd gezien
na ja dan edit ik et maar
na ja dan edit ik et maar
[ Voor 88% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2010 15:20 ]
Kijk eens ietsje boven je (altans met mijn setting is alles op 1 pagina).
Nieuwe TS:
• Toevoegen van de GT 440 kaart
Deze is wel een aparte kaart tegenover de andere recentelijke low end kaartjes door bv de geheugen interface van 192 bits en het aantal shaders ..
Echter is het héél duidelijk dat het op de OEM markt gericht is (je kan hem dus normaal gezien niet in de handel vinden) als je naar het geheugen kijkt.
Nog "oude" gDDR3 geheugen maar dan wel nog eens overkill (1.5 tot zelfs 3 gigabyte -__-)
Het erge is dat er weeral blijkbaar 2 geheugenvarianten zullen zijn. Namelijk 800 en 900Mhz. Ik heb natuurlijk geen idee of dit echt te zien zal zijn aan de performatie daar ik geen reviews gevonden heb
maar eigenlijk denk ik wel daar de geheugensnelheid toch de bottleneck kan zijn op deze kaart. (Er zijn namelijk relatief veel cuda cores op deze gpu geactiveerd)
Een andere opmerking is dat 2-sli wel supported is maar dat ik op bit-tech gelezen heb dat dit enkel geld tussen GT440's van dezelfde fabrikant
• Toevoegen van 2 prentjes XD
Thats it folks! (Mja nu serieus weeral eens mijn excuses voor het laattijdig updaten van de TS, maar plotseling ging het topic enorm snel van 17 naar 22 pagina's ..)
[Algemeen] nVidia Nieuwdiscussie Topic - Deel 49
• Update van de drivers (onlangs zijn er snel na elkaar 2 nieuwe drivers uitgekomen, vooral voor support van de nieuwe game releases)• Toevoegen van de GT 440 kaart
Deze is wel een aparte kaart tegenover de andere recentelijke low end kaartjes door bv de geheugen interface van 192 bits en het aantal shaders ..
Echter is het héél duidelijk dat het op de OEM markt gericht is (je kan hem dus normaal gezien niet in de handel vinden) als je naar het geheugen kijkt.
Nog "oude" gDDR3 geheugen maar dan wel nog eens overkill (1.5 tot zelfs 3 gigabyte -__-)
Het erge is dat er weeral blijkbaar 2 geheugenvarianten zullen zijn. Namelijk 800 en 900Mhz. Ik heb natuurlijk geen idee of dit echt te zien zal zijn aan de performatie daar ik geen reviews gevonden heb
maar eigenlijk denk ik wel daar de geheugensnelheid toch de bottleneck kan zijn op deze kaart. (Er zijn namelijk relatief veel cuda cores op deze gpu geactiveerd)
Een andere opmerking is dat 2-sli wel supported is maar dat ik op bit-tech gelezen heb dat dit enkel geld tussen GT440's van dezelfde fabrikant

• Toevoegen van 2 prentjes XD
Thats it folks! (Mja nu serieus weeral eens mijn excuses voor het laattijdig updaten van de TS, maar plotseling ging het topic enorm snel van 17 naar 22 pagina's ..)
Dit topic is gesloten.