Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan12
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:45
Ja ik zou even bij de buren kijken:

http://www.handyshop.de/detail/index/sArticle/570471

Daar hebben ze de witte N9 64gb op voorraad, volgens mij verzenden zij naar Nederland. Kost je wel weer 500 euro...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:10
sjaak81 schreef op zondag 06 mei 2012 @ 20:21:
ik zit er over te denken om een nokia n9 te kopen. Maar is dat nog wel handig? Echt veel spelletjes hoef ik niet, daar heb ik m'n iPad voor.

Ik weet dat de OVI store voor de N9 is, maar zijn er meer bronnen om apps vandaan te halen??

en zullen er updates voor meego blijven uitkomen? of zal dat stoppen?
Updates blijven altijd uitkomen, verdiep je maar eens in het CSSU project op Meego's voorganger Maemo. Er komen voor deze telefoons langer updates uit dan voor menig smartphone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joi-c
  • Registratie: December 2010
  • Niet online
johan12 schreef op maandag 07 mei 2012 @ 14:13:

Daar hebben ze de witte N9 64gb op voorraad, volgens mij verzenden zij naar Nederland. Kost je wel weer 500 euro...
Thanks! Even kijken of we ons Duits goed genoeg is om te begrijpen wat er staat. :)

EDIT:
Wazzap review:
http://everythingn9.com/world-first-wazzap-for-the-nokia-n9/

[ Voor 9% gewijzigd door joi-c op 08-05-2012 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak81
  • Registratie: Oktober 2011
ik zit nog te twijfelen tussen de Nokia N9 en iPhone 3GS.

Vooral de camera van de N9 is een groot pluspunt, maar het gebrek aan apps stoort me wel. Vooral omdat er weinig 'grote' apps uitkomen.

Wie kan me nog een overtuigend voordeel van de N9 geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sjaak81 schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 22:41:
ik zit nog te twijfelen tussen de Nokia N9 en iPhone 3GS.

Vooral de camera van de N9 is een groot pluspunt, maar het gebrek aan apps stoort me wel. Vooral omdat er weinig 'grote' apps uitkomen.

Hardware van de N9 is in alle opzichte beter dan de 3gs:
Snellere chip (600MHz vs 1GHz), 4x zoveel ram, 2x zoveel opslag, veel hogere resolutie scherm, veel betere camera, leesbaarder scherm in daglicht, meer UMTS banden support, betere belkwaliteit (meerdere microfoons). etc. etc.
Het enige voordeel van de 3gs is de beschikbare software.
Maar als je toch voor Apple wilt gaan zou ik gelijk voor de 4S gaan, of je moet een 3GS voor heel weinig tweedehands kunnen krijgen (simlockvrij), voor zeg 120 euro ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-07 22:34
sjaak81 schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 22:41:
Multitasking. Game, set, match.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak81
het grootste nadeel van de iPhone vind ik ook wel de toch wel verouderde hardware. De n9 is veel moderner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak81
Bestaat er niet een android emulator voor meego?

Als ik m'n iPad jailbreak, kan ik er .deb bestanden op installeren. Dit kan op de N9 ook. Kan ik een deb bestand voor de iPhone ook op de Nokia N9 installeren.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sjaak81 schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 14:20:
Als ik m'n iPad jailbreak, kan ik er .deb bestanden op installeren. Dit kan op de N9 ook. Kan ik een deb bestand voor de iPhone ook op de Nokia N9 installeren.?
Meestal zal dat niet resulteren in de gewenste situatie. Maar een deb bestand is niets meer dan archief met een paar bestanden. Als deze bestanden niets meer dan plaatjes zijn zal het geen probleem zijn, maar uitvoerbare bestanden meestal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak81
en is er een mogelijkheid om Android apps te draaien? Ik las wel iets over Alien Dalvik, maar dan moet de ontwikkelaar van de app iets doen. Maar is er nog een andere mogelijkheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
sjaak81 schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 17:32:
en is er een mogelijkheid om Android apps te draaien? Ik las wel iets over Alien Dalvik, maar dan moet de ontwikkelaar van de app iets doen. Maar is er nog een andere mogelijkheid?
Alien Dalvik kun je vergeten. Je kunt wel Android ICS installeren op de N9, met multiboot. Deze build is echter nog niet bruikbaar als volwaardige mobiel, maar dat zie ik nog wel goed komen. Om het te installeren zul je toch wel wat know-how moeten hebben, het is geen .debje die je eventje installeert.

Ik kan niet zeggen dat ik nou apps echt mis. Ja, buienradar, maar daarom ben ik nu zelf een buienradar-app aan het maken voor de N9 8) (QML / QtQuick is best nice!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Egocentrix
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-05 20:07

Egocentrix

Parttime zeurkous

Ah nice :)
Mogen wij hem ook hebben alsie af is? :9~

The above message has been encrypted using a quadruple ROT13-algorithm. --- Bad grammar makes me sic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Laatst online: 23:05
Wel mooi om te zien dat er meer tweakers zijn die programmeren voor de N9. Zelf ben ik bezig met een applicatie voor TVHeadend (server onder Linux om TV (& radio) te streamen). Code valt te vinden op Github. Zal alleen zelf gecompiled moeten worden. Op het moment zitten de volgende functionaliteiten erin: scrollen door zenders, doorklikken naar lijst van programma's op zender, doorklikken naar specifiek programma voor weergeven details en mogelijkheid tot toevoegen om op te nemen. Lijst met te maken/gemaakte opnames, en mogelijkheid om deze te verwijderen (en die wat op het moment lopen te annuleren). Zoeken in de EPG. Daarnaast heb ik al "niet functionele" dingen erin zitten als het verbreken van de verbinding na een bepaalde IDLE tijd (IDLE, als in app niet "actief" dus als hij niet (fullscreen) zichtbaar is) en het opnieuw verbinding maken op het moment dat er van WIFI naar 2/3G geschakeld wordt etc.. Het daadwerkelijk kijken naar TV (en luisteren naar radio) staat ook nog op het programma, maar over het gebruik van GStreamer voor het afspelen van audio en video is heel weinig te vinden (m.b.t. Qt en Harmattan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
Ik krijg het maar niet voor elkaar om met de standaard mediaspeler media vanaf mn nas af te spelen. Gewoon de N9 verbinden met het netwerk zorgt er niet voor dat ik zoals op de N900 de NAS kan zien. Ik heb delen van media op de N9 aangezet maar ik heb het gevoel dat dit alleen maar voor "uitgaand" geld.

Zijn er mensen die wel met de standaard muziek/video player vanaf het eigen netwerk media afspelen of is dit niet weggelegd voor de standaard spelers en moet ik een alternatief zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Industrealistic
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 02-09 21:59
Weet iemand nog een leverancier van dit toestel mét abonnement in Nederland? Cool blue/pda shop kon hem leveren met abonnement maar krijgt hem helaas niet meer binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De 16GB kan je bij Phoneshop krijgen samen met abonnement. Echt goedkoop is het alleen niet, los met een sim-only is goedkoper. Ook moet je de aanbieders die met bruikleen werken links laten liggen, dus alleen toestel-korting bij T-mobile en Vodafone bijvoorbeeld (niet Hi of Telfort etc.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
Egocentrix1 schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 19:44:
Ah nice :)
Mogen wij hem ook hebben alsie af is? :9~
Tuuk :) Ik loop ondertussen wel tegen wat issues aan met het platform. De animated gif van de homepage van buienradar.nl is een no-go. Ik heb nu die van het KNMI gebruikt, maar die heeft nét een paar minuten meer "vertraging" dan die van buienradar. Draggen met PinchArea bugt in portrait. Ach kleinigheden.

Verder best happy met de QtSDK. De simulator werkt snel - kun je van de Android emulator niet zeggen. Eigenlijk de meeste problemen heb ik nog gehad met het vinden van documentatie. Zeker als je begint is het overwhelming en onduidelijk wat je nu écht nodig hebt om te beginnen... Mijn tips:
  1. Installeer de QtSDK - kies daarbij ook de Harmattan dingetjes, hoewel je de QEMU emulator met Harmattan images best nog achterwege kunt laten. De PDF die je bij 4) vindt begint ook met een install-guide voor QtSDK, met screenshots.
  2. Open de QtCreator, open één van de vele QML-voorbeelden en kijk of je die in de simulator aan de gang krijgt (should be really easy)
  3. Speel wat met de Qt Quick for Mobile 1 & 2 Self-Learning Package op http://www.developer.nokia.com/Resources/Learning/Qt.xhtml.
  4. Schaal daarna op naar http://qt.nokia.com/learning/guides
  5. Voor meer in-depth documentatie kijk je bij Qt Quick, MeeGo 1.2 Harmattan Developer Library, QtMobility QML Plugins en de wiki.
  6. Als je de "Examples" in de developer mode settings op de N9 installeert dan krijg je twee demo-apps. De source code daarvan vind je hier.
Enige dev-ervaring is wel nodig, maar als je niet vies bent van Javascript dan kom je al een heel eind. Ik vind QML opvallend krachtig en veelzijdig. C++ heb je pas nodig voor de meer low-level zaken.

@RobertMe: de showcase al gezien? Voorbeelden met GStreamen en multimedia in QML. En kwam ook nog net langs deze streaming demo.

[ Voor 4% gewijzigd door Fuzzillogic op 10-05-2012 23:38 . Reden: Tip 6 toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Dank voor het streaming linkje :) Wel gewoon QML & QtMobility based, waar ik uiteindelijk niet voldoende aan heb (stream uit TVHeadend kan zowel als HTTP stream binnen komen als over hun eigen protocol, en in het laatste geval krijg je losse video, audio, en ondertiteling streams, dat kan ik dan dus niet zo in QtMobility verwerken met keuze audio taal of ondertiteling). Een QML & QtMobility oplossing is dan wel een mooie tussenstap om al "iets" werkend te krijgen. Een rewrite op GStreamer kan ik dan erna doen. Valt het alleen te hopen dat QtMobility ook MKV ondersteund, want dat is waar TVHeadend de opnames in opslaat en ook (in ieder geval standaard) de live streams in doet.

Ik heb geen ervaring met de Android emulator, maar een verschil in performance is makkelijk te verklaren. De code die in de Qt Simulator draait is gewoon de code gecompiled voor x86 en de QML/view wordt daar in een simpele view gezet. Bij Android is de volledige Dalvik VM nodig wil je dit nadoen. Daarnaast vermoed ik ook dan Android een echte emulator draait, dus de ARM code draait in een virtual machine wat het volledige Android OS bevat. De emulator moet dan sowieso de vertaalslag van ARM naar x86 doen. Als je de Harmattan emulator met de Android Emulator vergelijkt zal de performance denk ik ook meer in de buurt komen. De QEMU emulator met Harmattan is ook ontzettend langzaam. Ook kun je in de emulator vrij weinig, behalve het standaard rondklikken. In de simulator kun je makkelijk allemaal aanpassingen aan "de omgeving" maken, oriëntatie toestel, huidige GPS coördinaten aanpassen, contactenlijst maken, NFC tags toevoegen om uit te lezen etc.

[ Voor 5% gewijzigd door RobertMe op 11-05-2012 13:14 . Reden: MKV opmerking ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
Android is inderdaad full emulation, terwijl Qt een simulator biedt. Dat werkt *veul* sneller. In enkele seconde kun je van code-wijziging naar werkende app in de simulator gaan. Nadeeltje: de simulator wijkt heel soms een beetje af van wat er op het device zelf komt. Maar dat is nauwelijks de moeite van het vermelden waard tot dusver. Ik vermaak me prima met de tools.

Meanwhile: sneak peak van m'n app :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
Dit is toch wel een leuk bericht, kennelijk hebben ze of voorraad over of ze hopen op onverwacht succes.

[ Voor 35% gewijzigd door Bongoarnhem op 14-05-2012 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh1nigami
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-04 17:57
Vandaag me eerste spontane reboot gekregen =\
Jullie ook zoiets meegemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
sh1nigami schreef op maandag 14 mei 2012 @ 21:31:
Vandaag me m'n eerste spontane reboot gekregen =\
Jullie ook zoiets meegemaakt?
Nee.

~ $ uptime
22:34:36 up 71 days, 3:35, 1 users, load average: 0.03, 0.04, 0.04

Ik vind het ding juist opmerkelijk stabiel. Moet wel zeggen dat gisteren de modem besloot te restarten; ik moest pincode van SIM-kaart opnieuw opgeven. Maar het zou ook nog kunnen dat SIM-kaart crashte, of een timer die afliep, of... sja. Vanalles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Zelfde als Fuzzillogic. Nu uptime van 24 dagen, daarvoor 41, enige rede dat ie tussendoor was geweest was door medewerker van Nokia Care Point die hem zonder rede had uit gezet.... Voor de rest ook geen problemen met stabiliteit. Opmerking van Fuzzillogic over SIM herken ik niet, al heb ik volgensmij wel eens vaker de SIM eruit gepakt (o.a. om het scheurtje in het plastic aan andere te showen).

Speaking of which. Nokia weigert (fabrieks)garantie te geven op het scheurtje. Belsimpel, de webwinkel waar ik het toestel gekocht hebt, claimt dat ze de garantie niet op zich mogen nemen (van Nokia) en doet er gewoon keihard niks aan. Ong. hetzelfde verhaal als hier omschreven in shopreview. Claimen dat ze geen garantie mogen geven en ik bij Nokia moet zijn, en daarmee dus ook Nederlandse en Europese wetgeving aan hun laars lappen. Heb nu al tijdje niet gereageerd, maar ben dat wel nog van plan. Ook dat bewijslast bij hen ligt (binnen de garantieperiode) trekken ze zich gewoon niks van aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrClaw
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-08 21:39
@bongoarnhem .. leuk bericht =) alleen weet ik niet of het toestel in amerika een succes wordt .. de netwerken zijn daar opgedeeld in gsm / cdma, en de n9 ondersteunt denk ik de cdma niet. en dan vallen er een aantal grote providers weg.

@ de laatste paar mensen: momenteel een uptime van een paar maanden, eigenlijk nog nooit een reboot gehad *klop klop*. maar zou best een hitteprobleem kunnen zijn, wat in de zomer misschien nog erger wordt :S houd ons op de hoogte please!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Industrealistic
@TempesT

Bedankt voor je tip!

Met dergelijke online shops weiger ik doorgaans zaken te doen. (ik had dan ook in mijn vraag naar een betrouwbare leverancier moeten vragen.) Ware het niet dat deze shop toch ook een fysieke winkel heeft. Dus ga er zeker langs. Nu eerst een checklist maken om het toestel aan te onderwerpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik woon in Den Haag, en de winkel van phoneshop is er echt al heel erg lang. 1 van de oudste telecomwinkels in de binnenstad van Den Haag (op enkele minuten lopen van station DH centraal).
Beschouw het dus meer als fysieke winkel dan webshop, hoewel ze ook online verkopen. Ik heb mijn N9 er ook vandaan. Ik wilde een magenta N9, maar deze verkochte ze eerst niet. Ze zouden navragen of ze hem toch konden leveren. Dag later werd ik gebeld: het kon, en een paar dagen later had ik de magenta N9. Waren erg vriendelijk en hadden gelijk de andere kleuren ingekocht en ik mocht nog kiezen, maar ben bij de magenta gebleven. Erg mooi in die felle kleuren. De Cyaan is ook prachtig.

Trouwens op pricewatch staat de 64 GB versie ook via redcoon en t-online-shop worden geleverd. Met de T-online shop heb ik geen ervaring, maar het klinkt als betrouwbaar (t-mobile enzo), en redcoon beschouw ik ook als betrouwbaar (zelfde moederbedrijf als MediaMarkt), en zelf nooit problemen mee gehad.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2012 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
Goh. Binnen twee weken in de vrije uurtjes van 0,00 kennis van Qt, QtQuick en QML naar een werkende app. Kudos aan QtQuick en de QtSDK!

Het gaat natuurlijk over de reeds aangekondigde Buienradar app voor de N9 8)

Afbeeldingslocatie: http://randysimons.nl/overige/radar.png Afbeeldingslocatie: http://chart.apis.google.com/chart?cht=qr&chs=230x230&chld=L&choe=UTF-8&chl=http%3A%2F%2Frandysimons.nl%2Ftijdelijk%2Fbuienradar_0.9.0_armel.deb

Download buienradar v0.9.0, of gebruik QR-code. Het is "af", maar voordat ik het submit naar de Store hoop ik te horen of het bij jullie ook werkt

Mocht het je opvallen dat het downloaden van de radarafbeelding traag gaat: dat ligt aan buienradar.nl. De app vraagt een custom resolutie op, en die moet telkens speciaal gemaakt worden ofzo.

[ Voor 11% gewijzigd door Fuzzillogic op 15-05-2012 22:37 . Reden: QR-code ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Ziet er erg goed uit :) Enige wat me beetje irriteerde was de lange opstarttijd, met laden, maar dat gaf je zelf al aan, en het kiezen van een plaats, die lijst is wel erg lang. Misschien een ideetje om twee dropdowns te geven? Eerste voor provincie en dan de plaatsen in die provincie? Nu is het vooral lullig als je een plaats gaat zoeken die niet erin staat. Ik wou m'n woonplaats zoeken, maar die staat er natuurlijk niet in, en moest ik "Maastricht Aachen" hebben, begint m'n woonplaats wel ook met "Ma", dus ik zag Maastricht in een oog opslag staan, maar als je een compleet andere plaatsnaam hebt en je moet dan door de hele lijst gaan scrollen op zoek naar de plaats die het dichtste bij is kan ik me best indenken dat dat irritatie opwerkt.

Wat me ook opvalt is dat de app. blijft draaien (animatie blijft lopen) in het multi task scherm. Nu kan ik me nog wel indenken dat het daar handig kan zijn, al had ik liever dat ie helemaal "stop" ging, maar stopt de animatie wel als de app helemaal niet zichtbaar is? Leesvoer, staat uitleg over hoe je met wel en niet actief en wel zichtbaar om kunt gaan.

In 'over' schermpje heb je staan dat het onder GPL valt, dus waar is de source? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RobertMe schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 09:17:
...
Wat me ook opvalt is dat de app. blijft draaien (animatie blijft lopen) in het multi task scherm. Nu kan ik me nog wel indenken dat het daar handig kan zijn, al had ik liever dat ie helemaal "stop" ging, maar stopt de animatie wel als de app helemaal niet zichtbaar is? Leesvoer, staat uitleg over hoe je met wel en niet actief en wel zichtbaar om kunt gaan.
Stroomverbruik mag niet significant zijn als het in de achtergrond draait. Als je developer mode aanzet op de N9 kan je een aantal performance tools installeren om dat te testen.
Als stroomverbruik te hoog is komt je applicatie niet door de keuring van de ovi store. Dit is ook zo bij N900 en Symbian.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joi-c
  • Niet online
johan12 schreef op maandag 07 mei 2012 @ 14:13:

Super bedankt! Besteld en gisteren in goede staat ontvangen. Mijn zus is super blij! (mooi ding hoor! die zwarte trouwens ook)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
RobertMe schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 09:17:
Ziet er erg goed uit :) Enige wat me beetje irriteerde was de lange opstarttijd, met laden, maar dat gaf je zelf al aan
Mja, ik zal eens voorzichtig polsen bij buienradar.nl zelf. Ik weet niet hoe happy ze zijn dat ik een custom kaart opvraag (ik heb gerommeld met de get-parameters). Zelf ga ik uit van fair use, wan gratis en open en ik verwijs vaak genoeg naar de website :P
Eerste voor provincie en dan de plaatsen in die provincie? Nu is het vooral lullig als je een plaats gaat zoeken die niet erin staat. Ik wou m'n woonplaats zoeken, maar die staat er natuurlijk niet in, en moest ik "Maastricht Aachen" hebben, begint m'n woonplaats wel ook met "Ma", dus ik zag Maastricht in een oog opslag staan, maar als je een compleet andere plaatsnaam hebt en je moet dan door de hele lijst gaan scrollen op zoek naar de plaats die het dichtste bij is kan ik me best indenken dat dat irritatie opwerkt.
Ook dat lijstje botweg geript van buienradar. Het is opvallend onhandig ja. Ik heb gezocht naar een (vrije) lijst van gemeentenamen met een centraal coordinaat, maar die heb ik nog niet kunnen vinden of het kost me teveel moeite om de juiste data te extraheren (bijv uit OSM data). Als je ideeen hebt, graag.
Wat me ook opvalt is dat de app. blijft draaien (animatie blijft lopen) in het multi task scherm. Nu kan ik me nog wel indenken dat het daar handig kan zijn, al had ik liever dat ie helemaal "stop" ging, maar stopt de animatie wel als de app helemaal niet zichtbaar is?
HAH! Natuurlijk stopt de animatie als de app niet zichtbaar is. :P Maar het stoort mij als apps hun scherm niet updaten in het taskoverzicht. We hebbn niet voor niets een N9 ipv Windows Phone prul! De N9 kan multitasken! Log maar eens remote met SSH in en kijk met top naar CPU-gebruik. En dan zie je dat het netjes naar 0,0 zakt als de app niet zichtbaar is.
In 'over' schermpje heb je staan dat het onder GPL valt, dus waar is de source?
Die heb je al ;) Het is een 100% QML-app, dus in /opt/buienradar vind je alle souce. Maar ik wil het zeker netjes maken. Weet alleen nog niet waar. Nokia Projects, of gewoon alleen op BitBucket... Moet ik nog bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Verwijderd schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 10:30:
[...]

Stroomverbruik mag niet significant zijn als het in de achtergrond draait. Als je developer mode aanzet op de N9 kan je een aantal performance tools installeren om dat te testen.
Als stroomverbruik te hoog is komt je applicatie niet door de keuring van de ovi store. Dit is ook zo bij N900 en Symbian.
Heb even getest met mem-cpu-monitor (mem-cpu-monitor $(pidof buienradar)). Het CPU gebruik tijdens actief (fullscreen) vind ik eerlijk gezegd nogal hoog, tussen de 20 en 25%. Als de telefoon zich lockt of je wegswiped zakt het wel netjes in naar 0%. Word de app daarna weer actief is het CPU gebruik rond de 15%. Hier lijkt dus een bug te zitten waardoor het initieel 5 tot 10% hoger is dan daarna. Vraag is vervolgens alleen of dit door Qt/QML komt of door de eigen code.

Edit:
Posts hebben elkaar gekruist, eens even lezen/reageren :P

[ Voor 3% gewijzigd door RobertMe op 16-05-2012 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
Het hoge gebruik bij fullscreen viel me ook op. Er gebeurt weinig spannends eigenlijk. Misschien dat frames ter plekke decoded worden. Maar eigenlijk boeit het me niet heel veel, zoals je zelf al aangaf is het alleen als de kaart zichtbaar is. Dus tenzij je de screensaver uitzet, het scherm niet lockt en de app fullscreen laat draaien ga je er niks van merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
De settings heb je zo te zien in een SQLite DB staan, ideetje om die in GConf te plaatsen? Dan worden ze ook automagisch in backup meegenomen. Ik heb alleen geen idee of er een qtgconf binding is naar QML/Javascript. Dan zou je daarvoor wel een beetje C++ moeten gebruiken (*kuch* voorbeeld *kuch*, zie ook de libgq-gconf platform API, en nog een voorbeeld van een generieke proxy class tussen C++/qg-gconf en QML).

De QueryDialog maak je nu in de main.qml aan, misschien kun je die verplaatsen naar voorspelling, of waar die gebruikt wordt. Nu wordt tijdens het opstarten die hele Dialog al ingeladen etc. Gezien de lange lijst kan het alleen maken van deze als het nodig is nog wat winst opleveren (I think). Je zou hem in een Loader { } kunnen zetten, die dat automatisch hoort te doen/verwerken (maar zelf nog niet gebruikt), of vanuit Javascript genereren.

Waar komen de coördinaten trouwens vandaan? Je geeft aan buienradar, maar is dat via een API? Of staan die gewoon zo op de site vermeld? In het eerste geval kun je ze misschien automatisch maken/verwerken. Ik meen dat er wat manieren, in QML, zijn om in ieder geval XML om te zetten naar een Model wat door QML gebruikt kan worden.

[ Voor 23% gewijzigd door RobertMe op 16-05-2012 13:34 . Reden: Buienradar coördinaten opmerking, link naar voorbeeld GConf proxy ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh1nigami
@Fuzzillogic
Cool man, superhandig. En idd het opstarten duurt met z'n 20~ sec een beetje lang.
Maarja, de lokale standaard apps die binnen 3-4 sec opstarten zijn redelijk snel, echter alles wat online moet komen duurt gewoon ff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
Settings gaan via SQLite ja. In dit geval vind ik het nauwelijks boeiend of het wordt gebackupt, het gaat niet om hele belangrijke data. Eigenlijk weet ik niet waar die SQLite DB's zelf staan, ik kon ze zo snel niet vinden... Eigenlijk vind ik het wel best zo. Zoals je kunt zien heb ik een PersistentObject gemaakt. Alle properties die je daar in mikt worden bewaard, simple as that :) Vreemd wel dat QtQuick niet standaard in enige persistence voorziet :(

Ik heb nog niet hard gekeken naar de loader. Ik betwijfel of het veel verschil maakt in dit geval. Het zwaarste is de hele Qt Components library zelf en daar doe je weinig aan.

Coördinaten zijn van buienradar. Lijstje komt van de pagina met de tweewekenvoorspelling. Geen API dus. En geen XML. Die XML ListView was geen optie.

@sh1nigami het opstarten is enkele seconden. Het wachten op antwoord van buienradar duurt gewoon lang :( Behalve een "standaardafbeelding" gebruiken kan ik daar niks aan doen in de app. Maar die afbeeldingen hebben niet de gewenste resolutie en/of features. Pick your poison.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Opstarttijd lijkt toch ook ergens in de app te zitten. De app blijft bij mij makkelijk een seconde of 10 op het splashscreen staan en deze is ook al QML, dus grootste deel van Qt en QML is dan al ingeladen etc. Daarnaast gebruikt een standaard QtQuick project met Harmattan target de boostable library/"stuff". De telefoon heeft altijd een setje van standaard objecten klaarstaan (QApplication etc.) deze kunnen weer op "een of andere manier" meteen worden opgehaald (even geen idee hoe, maar is dus al standaard zo als je de app boostable maakt (wat ie standaard is AFAIK)). Dit zorgt er ook voor dat de boel net wat sneller opstart. De Qt libraries op zich zijn ook allemaal shared libraries, dus die horen al lang in het geheugen te zitten, doordat andere apps ze dus ook gebruiken. Snelle test die je(/we) kunnen doen is gewoon die QueryDialog flink inkorten, kijken of het dan wat sneller gaat.

Daarnaast is er nog een klein bugje in die tijds slider. Als je alleen ergens klikt (zonder te slepen) springt hij terug naar het begin. Lijkt mij dat hij dan naar dat tijdspunt moet gaan? Zoals hij wel doet na echt te slepen, dan verspringt hij wel naar dat tijdspunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
RobertMe schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 18:17:
Opstarttijd lijkt toch ook ergens in de app te zitten. De app blijft bij mij makkelijk een seconde of 10 op het splashscreen staan en deze is ook al QML, dus grootste deel van Qt en QML is dan al ingeladen etc.
? Splashscreen is gewoon een png'tje dat door de invoker op scherm wordt gegooid. Starten van de app duurt ~3 seconde. De tekst "Laden buienradar" daarna is misschien wat onhandig gekozen, maar dan is de app al volledig geladen actief. Het wachten is dan enkel op de afbeelding van buienradar.nl zelf. Je kunt ondertussen dan ook gewoon de andere tabjes bekijken; de afbeeldingen daarvan gaan een stuk sneller.

Ja, de app is boostable. Maar veel (alles?) uit de QtQuick Components is zelf ook weer QML, daar valt weinig aan te boosten. De app start hier niet trager dan de samples. Qt5 brengt de V8 javascript engine, dat kan helpen.

Dat van de slider heb ik ook gezien. Als het een bug is, dan is het niet de mijne ;) Ik heb wel drie andere bugs in het platform gemerkt. PinchArea die geen rekening houdt met oriëntatie is wel de vervelendste.

De problemen vind ik niet onoverkomelijk voor een v1.0. Mooi plaatsnamenlijstje staat zeker op de wish-list. Performance van downloaden van de kaart kan ik niks aan doen - op je desktop gaat het niet sneller.

Ik ga vandaag of morgen eens kijken of ik een mooi onderkomen voor de source kan inrichten, en insturen voor de Nokia Store :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Industrealistic
@TempesT
Goed om te lezen, thanks! Morgen finally tijd om naar Den Haag te rijden. Pricewatch had ik eerder bekeken maar was me niet opgevallen dat de phoneshop een fysieke winkel heeft.

64Gb is niet nodig. Redcoon zit dan weer hier in Tilburg. :) Prima online winkel inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emporio81
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09-06-2019
Er is goed nieuws voor de gebruikers van de N9. De client voor whatsapp, wazapp, is gereed en kan gedownload worden via www.wazapp.im De community heeft weer puik werk geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
Er is zelfs al een eerste update uit om een bug te verhelpen. Goed bezig die jongens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
Update voor Buienradar: v1.0.0. Ik heb wat tekstjes aangepast zodat het duidelijker is dat het niet de app zelf is die nog bezig is met inladen.
Belangrijker: ik heb de hele plaatsnaamselectie weggemikt. Het lijstje was sowieso verre van compleet, en zelfs met een lijst van alle gemeenten zou het niet ideaal zijn: er zijn best grote gemeenten, dat gaat ten koste van de nauwkeurigheid. Nu gebruik ik een webservice waarmee je de opgegeven plaatsnaam op kunt zoeken. Plaatsnaam, wijk, buurt, adres en zelfs bedrijfsnamen kun je invoeren.

De source en binaries zijn beschikbaar op https://projects.developer.nokia.com/buienradar.
Download binary: Afbeeldingslocatie: http://chart.apis.google.com/chart?cht=qr&chs=120x120&chld=L&choe=UTF-8&chl=https%3A%2F%2Fprojects.developer.nokia.com%2Fbuienradar%2Ffiles%2Fbuienradar_1.0.0_armel.deb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18:54
Nice!

Als ik een suggestie mag doen; de prognoses voor 2 uur en 2 weken zijn vrij lastig te lezen. Wellicht is het een idee om deze ook in landscape modus te kunnen weergeven, en wellicht hier ook op te kunnen laten inzoomen?

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh1nigami
Zou iemand misschien z'n top 5 (of meer) aan extra apps kunnen opschrijven?

Ik vind bijvoorbeeld de volgende apps super handig:

Filebox
Drop cache
Wazzap (die ook echt te sluiten is)
Battery usage?
Meescan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
Er is echter een enorm nadeel: de N9 is door zijn maker al bij voorbaat dood verklaard. Het Maemo-platform heeft geen toekomst en daarom zal het aantal apps laag blijven - en dat is tegenwoordig niet echt meer te verkopen. De weinige smartphonekopers die genoeg hebben aan een browser, een mailclient en Facebook zullen met de N9 prima uit de voeten kunnen. Wie echter actuele weers- en verkeersinformatie wil hebben, moet het doen met websites in plaats van veel snellere en handigere apps. Toepassingen als Wordfeud en WhatsApp zijn simpelweg niet beschikbaar.
reviews: Nokia N9: eenzaam aan de top

Wel leuk om te constateren dat er inmiddels een buienradar app is (accuweather was er al), dat ook Whatsapp nu geport is naar de n9, en tot slot ook Spotify al weer enige tijd beschikbaar is voor dit platform. Al met al had/heeft het schijnbaar best potentie...

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
sh1nigami schreef op zondag 20 mei 2012 @ 13:49:
Zou iemand misschien z'n top 5 (of meer) aan extra apps kunnen opschrijven?
Ik gebruik veel liever open protocollen ipv proprietaire, met alle privacy-risico's vandien. Sterker: diensten als facebook, whatsapp en dropbox vertrouw ik niet na de gigantische blunders die ze begaan en begaan hebben. Nog afgezien van de extreme vendor-lock-in.

Daarom hoef ik ook relatief weinig third-party apps te gebruiken. Mail (IMAP), chat (XMPP), calendar en contacts (SyncML), VoIP (SIP) werken prima met de ingebouwde clients. Dat vind ik ook dé kracht van de N9 er is out-of-the-box support voor deze protocollen. En tevens een reden dat ik never nooit niet aan iOS of WP ga beginnen...

De apps die ik meeste gebruik:
  • Opera Mobile
  • TED talks
  • UPnP tools Helium/TweakUp/PushUp en sinds 1.2 de ingebouwd Rygel. Download video's met TED talks en vervolgens via UPnP op 40" tv kijken :)
  • AccuWeather
  • SeriesFinale - helaas nogal buggy :(
  • Butaca
  • Buienradar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fronkel
  • Laatst online: 12-08 14:43
Mijn abonnement zit er alweer een tijdje op en ik ben me dan ook aan het oriënteren op een nieuwe telefoon. Momenteel heb ik een HTC Legend, maar ik ben Android eigenlijk wel zat en op een iPhone zit ik eigenlijk niet te wachten. Wat voor mij overblijft zijn dan mijn oude liefde Nokia, nu in de vorm van een Lumia 800 met WP en de N9, welke heel erg mijn interesse wekt!

Over deze laatste heb ik echter een paar vragen, waarop ik niet zo 1-2-3 antwoord heb kunnen vinden. Wellicht dat jullie hier wel antwoord op hebben!

- Kan je bij gebruik van het toetsenbord de taal verwisselen naar het Russisch (Cyrillisch)? Dit is een belangrijk punt voor mij! Bij Android kan je dit met 1 of 2 drukken op de knop doen.

- In diverse reviews zag ik dat je een klok in beeld kunt krijgen als de telefoon in standby staat. Bij mijn oude telefoons zat deze functie ook, maar na enkele maanden gebruik raakte deze 'ingebrand' in het scherm. Heeft iemand hier ervaring mee?

- Hoe bevalt Wazzap? Is het te gebruiken om te communiceren met vrienden die Whatsapp gebruiken?

Verder vind ik het jammer dat Meego Harmattan al dood is verklaard. Als ik zo her en der de reviews lees en de ervaringen aanhoor met dit toestel, dan is het duidelijk een erg goed werkend en degelijk systeem, welke een mooie belofte voor de toekomst had kunnen inhouden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
Op de n9 heb je o.a. русский. Deze kan je toevoegen ('aanvinken'), en vanaf dan zit ie standaard met 1 knop op je toetsenbord.

Het scherm is een amoled scherm wat niet in zou mogen/kunnen branden. Daarnaast verspringt de tijd wel eens iedere minuut of zo. Daarnaast heb ik het idee dat de klok op een gegeven moment uitgaat als je telefoon lang stil ligt en eenzelfde hoeveelheid licht binnenkrijgt.

Wazzap heb ik niet gebruikt.

"Verder vind ik het jammer dat Meego Harmattan al dood is verklaard. "

Leuke is dat het steeds meer lijkt te gaan leven; eerst spotify, nu bijv. ook een buienradar appen dus wazzap.

[ Voor 0% gewijzigd door Freeaqingme op 25-05-2012 15:35 . Reden: s/ligt/licht/ :/ ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fronkel
  • Laatst online: 12-08 14:43
Dat klinkt goed! Dat trekt mij al zo goed als over de streep :) Als nu ook nog blijkt dat Wazzap communiceert met Whatsapp, dan zie ik geen reden de N9 niet uit te proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan12
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:45
Wazapp is gewoon een volwaardige Whatsapp. Enkel je kan nog geen emoticons typen (hij herkent ze wel van andere wanneer zij die tekens gebruiken) en je kan geen groepen maken en geen bestanden/locaties delen. Voor de rest zeer over te spreken.

Edit: en ik vind het er met het AMOLED scherm bijzonder goed uitzien met de zwarte achtergrond! veel mooier als de officiele app op bijvoorbeeld iphone.

[ Voor 24% gewijzigd door johan12 op 25-05-2012 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Freeaqingme schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 14:55:
Daarnaast heb ik het idee dat de klok op een gegeven moment uitgaat als je telefoon lang stil ligt en eenzelfde hoeveelheid licht binnenkrijgt.
Het scherm gaat alleen uit als je de lichtsensor (en/of nabijheidssensor) afdekt. Dat is dat net wat anders gekleurde zwarte vlakjes wat nog helemaal rechtsboven achter het glas zit. Als je daar bv. een vinger op houd zul je zien dat het scherm na een paar sec. meteen uit gaat. Wat ik heb gemerkt is dat je op dit moment ook niet kunt unlocken door twee keer op het scherm te tikken. De knop induwen werkt echter weer wel. Dit heb ik ontdekt door met muziek aan op de telefoon aan te fietsen. Paar keer dat de telefoon (wel) unlockte naar het lockscreen en het mij daarna ook nog lukte om op vorige/pauze/volgende te drukken (op het lockscreen), terwijl de telefoon dus in m'n broekzak zat.

Daarnaast mag inbranden inderdaad geen issue zijn, o.a. dus omdat de klok en icoontjes wat erbij staan regelmatig verspringen. Nice touch (onbedoeld?, want is zelfde positie als op lockscreen) vind ik hieraan dat de klok altijd rechtsboven begint, als ik hem dan uit mijn broekzak pak om snel te kijken hoe laat het is hoef ik maar de eerste paar CM eruit te pakken. Waardoor dus weer licht op de lichtsensor valt (en de nabijheidssensor "uit" gaat, als in, niks in de buurt) en de klok weer rechtsboven op het scherm verschijnt.

Wazzapp kan ik niet heel veel over zeggen behalve "het doet iets". Dit is mijn eerste ervaring met WhatsApp(/Wazzapp). Wat me wel inderdaad opviel was dat emoticons van ontvangen berichten wel worden weergegeven, maar van verzonden niet. Daarnaast kan het (nog) alleen overweg met een op een gesprekken. Groepsgesprekken gaan nog niet, maar staat volgensmij wel op de planning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-05 15:21
Je kan ook de klok helemaal uitzetten, dan krijg je een volledig uitstaand scherm en bespaar je meer van de batterij.
Ik laat mijn klok aan en leg hem altijd met het scherm naar onder, er hangt toch een screenprotector op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
peke schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 21:28:
Je kan ook de klok helemaal uitzetten, dan krijg je een volledig uitstaand scherm en bespaar je meer van de batterij.
De klok gebruikt werkelijk een minimale hoeveelheid energie. Het zal in de orde van grootte van 2mA zijn, dus reken maar uit hoe lang een 1450mAh-accu dat gaat volhouden. De 3G-radio, kwartiertje surfen of uurtje muziek hebben veel meer impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peke
Fuzzillogic schreef op zaterdag 26 mei 2012 @ 14:47:
[...]

De klok gebruikt werkelijk een minimale hoeveelheid energie. Het zal in de orde van grootte van 2mA zijn, dus reken maar uit hoe lang een 1450mAh-accu dat gaat volhouden. De 3G-radio, kwartiertje surfen of uurtje muziek hebben veel meer impact.
Ik bedoel dat het scherm dan helemaal uit staat omdat de back light niet meer moet aan staan om de klok weer te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
peke schreef op zaterdag 26 mei 2012 @ 15:20:
[...]

Ik bedoel dat het scherm dan helemaal uit staat omdat de back light niet meer moet aan staan om de klok weer te geven.
Backlight? Heb je een N950 of snap je het principe van OLED niet helemaal? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tarlitz
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Ik snap niet waarom je verreweg de beste feature van de hele telefoon zou willen uitzetten. Aangezien 4/5 keer dat ik mijn telefoon pak dit is om te tijd te zien, bespaart het me een hoop gedoe omdat ik niet telkens de telefoon hoef te unlocken. Die standby klok is echt iets wat standaard op alle telefoons zou moeten zitten! Helaas dus alleen mogelijk met OLED schermen. Volgens mij hebben sommige symbian telefoons het ook, verder weet ik het eigenlijk niet.

[ Voor 17% gewijzigd door tarlitz op 27-05-2012 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peke
Fuzzillogic schreef op zaterdag 26 mei 2012 @ 15:33:
[...]

Backlight? Heb je een N950 of snap je het principe van OLED niet helemaal? :P
Wist niet dat het OLED was.
Voor mij is het echter de minst handige feature omdat ik een horloge draag. ;)
Onmisbaar op de fiets om te kijken hoeveel min ik nog heb om mijn trein te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
tarlitz schreef op zondag 27 mei 2012 @ 15:08:
Die standby klok is echt iets wat standaard op alle telefoons zou moeten zitten! Helaas dus alleen mogelijk met OLED schermen. Volgens mij hebben sommige symbian telefoons het ook, verder weet ik het eigenlijk niet.
Niet alleen de klok, maar ook dat er notificatieicoontjes staan. Het bizarre is idd dat alleen Symbians met OLED en de N9 deze feature hebben. Bij de Lumia's, iOS, en Android met OLEDs heb ik het tot dusver niet gezien. Reden? Nokia heeft veel controle over Symbian / MeeGo; als ze een feature willen hebben dan kunnen zie die zelf maken. Ze zijn niet afhankelijk van Microsoft/Google of die alsjeblieft eens een API daarvoor willen ontwikkelen. (Waarom Apple het niet heeft is me een raadsel tho)

Oftewel: Nokia verkwanselt zijn identiteit en innovatieslagkracht door in zee te gaan met Microsoft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Egocentrix

Egocentrix

Parttime zeurkous

Fuzzillogic schreef op zondag 27 mei 2012 @ 19:34:
[...]
(Waarom Apple het niet heeft is me een raadsel tho)
Omdat de iPhones nog steeds geen OLED-scherm hebben. Of hebben ze dat tegenwoordig wel? En zelfs als de nieuwe iPhones het wel hebben, dan werkt het niet op oudere telefoons. Als die dan wel dezelfde iOS-versie draaien, loopt het volgens mij in de soep. Ik denk dat ze op een gegeven moment een iOS-versie uitbrengen die alleen geschikt is voor OLED-devices.

Verder ben ik het met je eens dat Nokia raar bezig is. Om de een of andere reden blijven ze geld in de Lumia-lijn pompen, terwijl alle cijfers erop wijzen dat Maemo/MeeGo ontzettend goed aanslaat in de landen waar het verkocht wordt. Ze hebben nu een opvolger voor Symbian die de naam 'smartphone' zeker waard is, maar dat weigeren ze te zien. Jammer.

The above message has been encrypted using a quadruple ROT13-algorithm. --- Bad grammar makes me sic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peke
Tja, dat ligt natuurlijk helemaal aan Elop.
Vorig jaar in oktober kreeg ik een N9 cadeau op de Qt developer days. Nokia heeft toen een ganse pallet vol verloot onder de aanwezigen om Qt Meego app development te promoten. Enkele van de presentaties waren zelfs speciaal toegespitst op de N9.
Het is vreemd om dan kort erna te horen dat WP7 de nieuwe weg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Ik ben dan toch eindelijk toegekomen aan een 1.0 release van mijn "MeeTV" applicatie. Een TVHeadend client voor MeeGo/de N9. Het project wordt gehost op Github, alwaar ik ook het Debian package als download heb staan. Ik ben ook bezig met een website voor het project, maar deze is nog work in progress en draait op mijn thuisservertje (lees: oude PC) die 's nachts uit gaat. Daar staan ook wat screenshots voor de geïnteresseerden (laat je niet misleiden door de Engelse teksten op de screenshots, logischerwijs heb ik ook een NLse vertaling gemaakt die automatisch op basis van de toesteltaal wordt gekozen).

Deze versie ondersteund nog niks van afspelen van streams etc. Dit heb ik wel op de planning staan maar moet ik toch via GStreamer doen, en daarin gaat me teveel tijd zitten. Vandaar een 1.0 versie zonder deze feature. Naast de afspeelfunctionaliteit heb ik ook nog wat andere, kleinere, features op de planning staan. Zoals bv. het opzoeken van een programma op een site als IMDB/TheTVDB/TheMovieDb/TVRage. Ook moet ik nog een fatsoenlijke settings applet maken. Deze is nu op basis van een XML file waarna de settings app zelf de weergave maakt. Maar hierbij is, het belangrijkste, geen ondersteuning voor wachtwoorden (daardoor is deze nu gewoon als tekst zichtbaar). Daarnaast heb ik nog wat ideetjes voor het gebruik wat ik erin wil verwerken, bv swipen tussen volgende/vorige zender, volgende/vorige programma etc, hetzelfde als de email app heeft voor volgende/vorige email.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutj
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-09 18:17
Ik wil ook graag een N9 aanschaffen. Puzzel nu een beetje qua kosten of ik m los ga bestellen, via marktplaats haal of met een abonnement. Ik heb al gelezen in een review dat je bij het toestel van 16gb niet zo heel veel ruimte over houdt. Hoe zit dat bij jullie? Hoeveel houd je over bij je toestel en heb je een 16 of 64 variant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Ik heb de 16GB variant. Heb in principe niks erop staan. Bij m'n oud toestel had ik een MicroSD kaartje van 1GB waar alles op stond, en dat was alleen wat muziek. Nu heb ik ook alleen wat muziek erop staan. Als ik ook even kijk naar het gebruik etc. is de /home/user/MyDocs partitie 8,8GB groot, dat is dus ook de ruimte die je effectief hebt qua USB in mass storage etc.. De root partitie is 3,9GB groot, daarvan gebruik ik 1,6GB (42% vrij). Ik denk dus dat je vooral moet kijken naar hoeveel je nu op je huidige toestel hebt staan en of je verwacht dat dat nog flink gaat/kan groeien. Als dan dus blijkt dat je meer dan 8GB nodig hebt kun je beter de 64GB pakken. Hoe het precies zit met de root partitie weet ik niet. Hierop zullen wel de apps geïnstalleerd worden etc. maar ik weet niet of die bij de 64GB versie wezenlijk groter is en hoe snel je daarvan ong. 2GB vol krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
RobertMe schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 12:26:
Ik ben dan toch eindelijk toegekomen aan een 1.0 release van mijn "MeeTV" applicatie. Een TVHeadend client voor MeeGo/de N9. Het project wordt gehost op Github,
Waarom hosten op Github? Op TMO was iemand bezig om een "Harmattan" groep te vormen op github. De toegevoegde waarde van Github/gitorious/Bitbucket vind ik eigenlijk maar beperkt. Nokia Projects ondersteunt ook Git (en Hg en SVN) maar omdat het feitelijk Trac is heb je meteen ook een forum en ticketssyteem erbij. Het oude vertrouwde sourceforge heeft nog veel meer features maar dan ben je wel de connectie met Nokia/N9/Qt kwijt.

Om m'n argument wat kracht bij te zetten: afgelopen weekend heb ik een artikel op de wiki gezet: PersistentObject in QML, een methode in puur QML om poepiesimpel (data)objecten op te slaan. De benodigde bestanden en demo's heb ik ook daar op Projects gezet. Alles is netjes gecategoriseerd en daarmee ook automatisch beter gelinkt en dus beter vindbaar en geintegreerd in de community.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Bij Github krijg je ook een issue tracker en wiki. Daarnaast kunnen anderen het project "forken" en hun wijzigingen weer via pull requests teruggeven. Vanuit Github kun je dan de code controleren, commentaar plaatsen (algemeen en specifiek op regels code die dan zichtbaar worden in diff) etc.. Ook wil ik de library nog in meer dingen gaan gebruiken (desktop app.) en dan heb ik alles bij elkaar staan. Ook maakt het me niet enorm veel uit waar het staat en heb ik me niet zo verdiept in Nokia Projects.

Ik denk dat beide ook hun voor en nadelen hebben. Nokia Projects heb ik meer het idee bij dat het een soort van "deel je ervaringen/kennis" is. Dus in de trant van "eey, ik heb dit gemaakt qua stukje techniek en wil dit met jullie delen zodat jullie het kunnen gebruiken". Terwijl Github (& Gitorious, Bitbucket ken ik alleen van naam) naar mijn idee echt meer voor projecten is. Je bent echt aan het werken naar een eindproduct toe, en Github is dan de plek waar "toevallig" de code staat. Op code vlak heb ik bij Nokia Projects dan ook iets dat het meer overeenkomt met Githubs gists, waarbij de code het doel is, en niet "het resultaat" (de app).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutj
Argh ik krijg het niet voor elkaar om de mobiele dataverbinding van t-mobile te verwijderen. Iemand die weet hoe dit moet? BIj een Wlan verbinding is dit heel makkelijk maar een mobiele verbinding lijkt niet te lukken.
Daarnaast vraagt m'n telefoon steeds, als ik internet uitzet, of deze verbinding mag maken met internet. Ook een beetje irritant. Is dit ook uit te zetten? Bij meldingen kan ik hier dan weer niks over vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tarlitz
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
lutj schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 09:33:
Argh ik krijg het niet voor elkaar om de mobiele dataverbinding van t-mobile te verwijderen. Iemand die weet hoe dit moet? BIj een Wlan verbinding is dit heel makkelijk maar een mobiele verbinding lijkt niet te lukken.
Daarnaast vraagt m'n telefoon steeds, als ik internet uitzet, of deze verbinding mag maken met internet. Ook een beetje irritant. Is dit ook uit te zetten? Bij meldingen kan ik hier dan weer niks over vinden...
Volgens mij zit de mobiele data verbinding ingebakken in de simkaart en kan je deze niet verwijderen. Dat de telefoon af en toe om internet verbinding vraagt het ik ook last van, omdat ik data meestal uit heb staan, want op m'n werk en thuis heb ik geen mobiel internet nodig en het vreet batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
Ik heb nu een week of vijf de N9 in gebruik maar ik mis nog wel mn N900. Ik vind de logica van de N900 nog niet helemaal terug in de N9. Daarnaast blijft portrait mode typen een ellendig iets. Vooral omdat sommige apps niet naar landscape switchen.

De batterij is een zorgenkindje, Ik haal niet eens een hele dag, ik heb nu alle diensten zoals FB messenger maar uit gezet en zet de bluetooth ook niet onnodig aan. Ik mis nog steeds zoiets als autodisconnect welk op de N900 super werkte. Dit proggie sloot na 10/15 min inactiviteit alle onnodige verbindingen.

Swipen daarentegen bevalt me goed, de telefoon is wel iets sneller dan de N900, al is de boel nog lang niet geoptimaliseerd merk je aan alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh1nigami
Sinds ik nu een simkaart heb waarbij ik dus ook mobiel internet kan gebruiken vallen mij weer een paar dingen op.

-batterijduur
-het constant vragen om verbinding

Zit ik vandaag een uitleg te filmen op school, kapt hij me video af omdat hij me vraagt of hij wifi mag gebruiken terwijl hij in vliegmodus staat..jesus zeg. Of hij vroeg me om verbinding te maken met mobiel internet, maar dat boeit niet zo.
Dan tijdens het filmen telkens popups of hij wifi mag gebruiken, blijft wel doorfilmen maar gaat wel haperen.
Dat haperen gebeurt ook als hij toevallig mail gaat synchen tijdens het filmen..en soms bij geen idee wat ie aan het doen is.
Doe ik net een test om te kijken of ik dat gezeur weer krijg (ik begin met filmen, loop naar een plek zonder wifi bereik, na een minuut..ploep stopt de camera en vraagt om internet. Waardeloos...

Verder heb ik gemerkt dat na een tijdje hardcore gebruik, het swap geheugen 95%~ vol blijft staan.
Ook al heb ik in drop cache "free all" een paar keer geprobeerd.
Na rebooten is dit weer netjes naar 0%

Mag hopen dat PR1.3 binnenkort komt en fftjes van een halve telefoon een volwaardige telefoon maakt.

[ Voor 14% gewijzigd door sh1nigami op 18-06-2012 19:58 . Reden: extra ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Heb je Wazapp geïnstalleerd, en dat deze op de achtergrond blijft draaien (deze sluit alleen helemaal af als je in de app het menu opent en dan Quit doet)? Dit is een "feature" waar ik ook helemaal niet tevreden mee ben.

Voor de rest heb ik nog nooit gezien dat hij zomaar om internet vraagt. En ik heb ook vaker 's nachts internet uit staan, en de laatste tijd wil ik dat nog wel eens vergeten aan te zetten. Waardoor hij bv. tot ruim in de middag internet uit heeft staan, en dan heb ik geen probleem met dat apps (spontaan) om verbinding vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh1nigami
RobertMe schreef op maandag 18 juni 2012 @ 19:57:
Heb je Wazapp geïnstalleerd, en dat deze op de achtergrond blijft draaien (deze sluit alleen helemaal af als je in de app het menu opent en dan Quit doet)? Dit is een "feature" waar ik ook helemaal niet tevreden mee ben.

Voor de rest heb ik nog nooit gezien dat hij zomaar om internet vraagt. En ik heb ook vaker 's nachts internet uit staan, en de laatste tijd wil ik dat nog wel eens vergeten aan te zetten. Waardoor hij bv. tot ruim in de middag internet uit heeft staan, en dan heb ik geen probleem met dat apps (spontaan) om verbinding vragen.
Nu je het zegt, ja dat is zo.
Toch heb ik zoiets van, camera hoort een hogere prio te hebben t.o.v mail synchen/wazzap/im messages.
Zelfs bij het bellen vind ik dat hij me een popup moet geven van aannemen?? En dan gewoon door moet kunnen werken.

Ik ben nog niet geirriteerd genoeg om me auto wifi voor thuis uit te zetten nadat ik geleerd heb voor het slapen het geluid bij messages op een lager volume te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Wazapp mag sowieso nooit de gebruiker lastigvallen. Ik heb hierover ook net gepost in het Wazapp topic op TMO. Dit is ook een van de eisen om opgenomen te worden in de Nokia Store.

Geen idee hoe het voor de rest zit met filmen, of achtergrondtaken dan echt problemen opleveren (qua CPU en memory usage).

Je hoge memory usage durf ik niks over te zeggen. De mijne heeft ATM na 50+ dagen uptime (nog steeds) 200MB aan geheugen vrij van RAM en 69MB swap. Misschien kun je met 'cat /proc/vmstat' nog iets zien waar het geheugen heen gaat? Je kunt dan ook meteen kijken of het droppen van de caches wat uit maakt.

M.b.t. PR1.3. Laten we hopen dat die er nog komt. In mei was er het gerucht dat hij nog voor eind mei zou komen, intussen is het half juni en zijn er ook geen nieuwe geruchten meer geweest. Daarnaast zit bij de vorige week aangekondigde ontslagronde de kantoren in Ulm, waar AFAIK aan MeeGo Harmattan gewerkt werd (en de low-end opvolger Meltemi, waarvan Stephen Elop ineens ontkend dat het ooit bestaan heeft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutj
Aaaahhhh ik ben mn n9 kwijtgeraakt in zeeland:(:( dan merk je pas wat je mist....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
lutj schreef op maandag 18 juni 2012 @ 23:12:
Aaaahhhh ik ben mn n9 kwijtgeraakt in zeeland:(:( dan merk je pas wat je mist....
Ouch. :'( Maar waarmee ga je hem vervangen? Nieuwe N9? Of durf je dat niet meer aan na de 2de Golf van Dwaling van Elop, waarbij zo ongeveer alles behalve windows phail om zeep geholpen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
Met betrekking tot de verbindingsproblemen, kijk je automatisch verbinden optie is na onder instellingen/mobiel netwerl. Die staat waarschijnlijk niet op automatisch. Dit probleem had ik ook tot ik deze optie goed zette. Ik had bv ook dat wazzap continue offline ging zonder dat ik het wou. Nu werkt dit ook stukken beter. En mbt je battery usage, zoek eens op de gratis app "battery usage" deze laat je zien welk proggie er veel energie eet. Erg handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• friendlyfiend
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-12-2020
Na jaren met veel plezier een N900 te hebben gehad, ben ik eens rond gaan sneupen om een nieuwe tel. Ik heb vanaf de lancering de N9 in de gaten gehouden, maar ik wilde toch ook wel eens een telefoon die gewoon de belangrijk apps had. (bijv. Rabobank, Upc, etc etc). Dat miste ik op een gegeven moment toch wel een beetje. De nieuwe lumia's vind ik prachtige telefoons en ik moet zeggen dan ik windows ook heel lekker vind werken op deze telefoons. Snel, mooi en weer eens iets heel anders.

Toch heb ik dit weekend het internet afgestruind en een 3-weken oude N9 gekocht voor €250,-. Wat een heerlijk toestel. Fuck de apps. Ik ben er echt heel blij mee. Veruit het mooiste toestel dat ik ooit heb gezien. Ik vind de review-titels ook altijd wel wat hebben: "the best phone ever, that you shouldn't buy".

Met de N900 heb ik in het begin ook wel twijfels gehad over de update's van Nokia en of ze nog zouden komen. De community is nog steeds zo levend. Altijd leuke apps en dingen uitproberen en dat terwijl ik helemaal geen tweaker ben. Ik ben er wel van overtuigd dat dit bij de N9 ook gebeurt. En anders ook maar niet. Met zo'n telefoon kun je best een aantal jaren vooruit. Whatsapp erop, MfE, heerlijke camera, de nieuwsfeed is echt fantastisch, scherm is prachtig en de body is gewoon sexy.

Tot nu toe lyrisch erover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutj
Fuzzillogic schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 00:00:
[...]

Ouch. :'( Maar waarmee ga je hem vervangen? Nieuwe N9? Of durf je dat niet meer aan na de 2de Golf van Dwaling van Elop, waarbij zo ongeveer alles behalve windows phail om zeep geholpen is?
Eigenlijk wil ik wel gewoon weer een N9. Maarja toch wel weer lastig te krijgen. Ik blijf wel checken op marktplaats e.d. Een N9 zonder toebehoren wordt voor mij dan een beetje verdacht....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
lutj schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 11:35:
[...]

Eigenlijk wil ik wel gewoon weer een N9. Maarja toch wel weer lastig te krijgen. Ik blijf wel checken op marktplaats e.d. Een N9 zonder toebehoren wordt voor mij dan een beetje verdacht....
Pas iig op dat je niet zón namaak ding uit China koopt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• friendlyfiend
Bongoarnhem schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 12:49:
[...]

Pas iig op dat je niet zón namaak ding uit China koopt ;)
Marktplaats even goed in de gaten houden. Je kunt de "fakes" er vaak wel meteen uitfilteren. Zodra je n9 links boven op het toestel ziet staan of een "symbian-achtig" menu en een prijs van rond de 150 euro, dan mooi laten staan ;) .

Zelf heb ik die van mij ook van marktplaats voor maar €250,-. Bon zat er nog bij. 3 weken oud. Spliksplinterjenieuw. Maar is natuurlijk ook een kwestie van geluk.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutj
friendlyfiend schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 13:29:
[...]

Marktplaats even goed in de gaten houden. Je kunt de "fakes" er vaak wel meteen uitfilteren. Zodra je n9 links boven op het toestel ziet staan of een "symbian-achtig" menu en een prijs van rond de 150 euro, dan mooi laten staan ;) .

Zelf heb ik die van mij ook van marktplaats voor maar €250,-. Bon zat er nog bij. 3 weken oud. Spliksplinterjenieuw. Maar is natuurlijk ook een kwestie van geluk.. :)
Ja die fake dingen zijn echt slecht, ik kenmerk ze altijd als 'in strijd met de regels' naar marktplaats als er niet bij staat dat het immitatie is. Ik had de n9 twee weken en voor 225 euro met bon e.d. dus echt zuur. Inmiddels is een nieuwe N9 €355,-. Wat is dan de prijs die je gaat bieden voor een tweedehands... Het zal wel eind juli worden voor ik er weer naar ga kijken omdat ik volgende week ga trouwen en daarna op huwelijksreis ga. Wellicht is die daar wel voor weinig te krijgen:)
OVerigens belde de politie mij vandaag nog! Dat is ook vrij uniek! Ze wilde mijn imei nummer...was SMSCON maar gepoort naar de N9 :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• friendlyfiend
Fuzzillogic schreef op vrijdag 18 mei 2012 @ 14:01:
Update voor Buienradar: v1.0.0. Ik heb wat tekstjes aangepast zodat het duidelijker is dat het niet de app zelf is die nog bezig is met inladen.
Belangrijker: ik heb de hele plaatsnaamselectie weggemikt. Het lijstje was sowieso verre van compleet, en zelfs met een lijst van alle gemeenten zou het niet ideaal zijn: er zijn best grote gemeenten, dat gaat ten koste van de nauwkeurigheid. Nu gebruik ik een webservice waarmee je de opgegeven plaatsnaam op kunt zoeken. Plaatsnaam, wijk, buurt, adres en zelfs bedrijfsnamen kun je invoeren.

De source en binaries zijn beschikbaar op https://projects.developer.nokia.com/buienradar.
Download binary: [afbeelding]
tot tevredenheid heb ik deze app steeds gebruikt, maar plots doet de animatie het niet meer.. Alleen maar stilstaand kaartje..komt dit vaket voor? Iemand een idee hoe dit op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
friendlyfiend schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 23:41:
[...]

tot tevredenheid heb ik deze app steeds gebruikt, maar plots doet de animatie het niet meer.. Alleen maar stilstaand kaartje..komt dit vaket voor? Iemand een idee hoe dit op te lossen?
Door te wachten :) Was gisteravond zeker he? Dan is buienradar te druk en maken ze geen animated gifs meer. Ook de normale site toont dan nog maar 1 frame. Niks aan te doen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• friendlyfiend
Ja, haha. Beetje te snel dat berichtje getypt. Werkt inmiddels weer prima. Tis ook belangrijk he? Dat buienradar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh1nigami
Gisteren de hele dag geen ontvangst, ik denk eens kijken hoelang dat duurt.
Vandaag het toestel laten rebooten, nog steeds niks.
Toen maar vliegmodus aan->uit gezet. Bam weer ontvangst..best wel raar.

Over de battery usage, het is "Device Idle" wat vaak het meeste pakt.
Ik vermoed dat het komt vanwege de continue aan staande 3g verbinding.
Bovendien houd ik niet zo van automatisch connecten naar 3g.
Heb maar een datalimiet van 10MB per dag. Ja, echt, ik maak geen grap.
Elke dag dus me teller resetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Bij 3G kun je zien of de boel actief is of niet door op het icoontje te letten. Als hij wit is is de verbinding inactief, als hij blauw is is de verbinding actief. Dat is in ieder geval de conclusie die ik eraan getrokken heb door gewoon het icoontje in de gaten te houden.

Daarnaast zal het toestel sowieso de meeste tijd idle zijn, dus de kans is dan ook het grootst dat dat uiteindelijk het meest verbruikt. Ook wat hij doet terwijl hij idle is is van belang. Muziek afspelen zal bv. als idle tellen, terwijl het wel meer stroom dan "niks doen" verbruikt. Daarnaast nog het periodiek checken van email (of zelfs push mail), IM clients (/wazapp) etc. Dat telt allemaal mee aan het idle verbruik. Daarnaast heb je nog kans op slecht geprogrammeerde apps die (de verkeerde) timers op de achtergrond hebben draaien, waardoor het toestel continue uit een deep sleep word gehouden. Wazapp weet ik bv. van dat ze de verkeerde timer gebruiken om exact elke 3 min een ping te sturen, terwijl dit ook een "heartbeat timer" kan zijn die ingesteld wordt om tussen een periode af te gaan (bv. 2 en 3 minuten). Hierdoor kan het OS zorgen dat verschillende timers exact tegelijk afgaan, waardoor het toestel niet zo vaak uit sleep mode hoeft te komen, evt. de wifi/3G verbinding maar een keer aan hoeft te worden gezet etc. (note: dit probleem ga ik niet oplossen omdat de houding van de Wazapp ontwikkelaar me niet aanstaat, en heb dit foute gebruik van timers willen aankaarten in TMO thread maar die post is nooit verschenen nadat ik melding kreeg dat moderator hem eerst moest keuren). Daarnaast maakt xbmcremote bv. het nog bonter. Deze heeft, in ieder geval als er een verbinding is en een video speelt, altijd een timer lopen die exact elke sec. af gaat. Deze is voor het bijhouden van de huidige speeltijd. Dit kan veel efficiënter. Iets wat ik bij de maker van de app ook heb voorgelegd en ikzelf ga bijdragen aan de app.

Het idle verbruik hangt dus ook enorm veel af van welke apps er op de achtergrond nog aanstaan en hoe deze geprogrammeerd zijn. En een timer die bv. elke sec. onnodig afgaat kan dan ook een flinke impact op de accuduur hebben, doordat het toestel dus maar naar een "ligte" sleep mode kan gaan, en niet naar een van de "diepere" sleep modes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh1nigami
Wazzap heeft overigens nog meer (voor mij) problemen.
-het werkt gewoon niet snel
-eenmaal afgesloten, moet je opnieuw "invert colors" doen want hij onthoudt de instelling niet.
-persoonlijk vind ik het zend knopje te klein, telkens druk ik mis, had van mij gemogen het stukje ruimte wat het laatste bericht inneemt te gebruiken als typvak, waardoor je meer ruimte heb voor je send knop. (custom instellingen lijken mij handig)
-lijkt alsof alles een tikje trager is wanneer wazzap in de achtergrond mee draait.

Maar goed, is er ook een manier om het standaard toetsenbord van meego aan te passen?
Ik kan er gewoon niet mee werken, het duurt veel te lang om iets te typen aangezien het veel te vaak fout gaat. Ben toch al redelijk gewend aan het capacitieve scherm, en terug naar resistief kan niet totdat me stylussen (nagels) zijn teruggegroeid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• friendlyfiend
sh1nigami schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 23:47:
Wazzap heeft overigens nog meer (voor mij) problemen.
-het werkt gewoon niet snel
-eenmaal afgesloten, moet je opnieuw "invert colors" doen want hij onthoudt de instelling niet.
-persoonlijk vind ik het zend knopje te klein, telkens druk ik mis, had van mij gemogen het stukje ruimte wat het laatste bericht inneemt te gebruiken als typvak, waardoor je meer ruimte heb voor je send knop. (custom instellingen lijken mij handig)
-lijkt alsof alles een tikje trager is wanneer wazzap in de achtergrond mee draait.

Maar goed, is er ook een manier om het standaard toetsenbord van meego aan te passen?
Ik kan er gewoon niet mee werken, het duurt veel te lang om iets te typen aangezien het veel te vaak fout gaat. Ben toch al redelijk gewend aan het capacitieve scherm, en terug naar resistief kan niet totdat me stylussen (nagels) zijn teruggegroeid.
Ik heb bij Wazzap ook wel een aantal klachten. Onder andere dat het vaak crasht wanneer je switcht tussen mobiel netwerk en wifi. Voor de rest doet het vrij goed wat ik ervan verwacht. (Ben geen android of IOS whatsapp gewend). Jammer dat er nog geen fotootjes enzo kunnen worden ontvangen of verstuurd.

Ik gebruik sinds kort het swipe toetsenbord op de n9. Misschien moet je dat eens proberen. Ik had hetzelfde probleem als jou. Steeds fout typen. Ik moet zeggen, na een paar dagen wennen, gaat het best goed. Dat swipe. Gewoon een weekje stug oefenen en dan gaat het vrij snel. Bijna net zo snel als typen op mijn N900 ( _/-\o_ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peke
Hoe doe je swipe type? Is dat een feature die je moet aanzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
peke schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 22:30:
Hoe doe je swipe type? Is dat een feature die je moet aanzetten?
Instellingen>tijd en taal> tekstinvoer.

Heb het ook aangezet en werkt aardig....je krijgt er alleen wel een vet scherm van :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ®Otto
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:54
Laatst ben ik mijn N8 kwijtgeraakt die mij altijd zeer goed is bevallen. Bij mijn zoektocht naar een nieuwe telefoon stuitte ik op de N9 die ik in het begin wel heb gevolgd maar eigenlijk was vergeten. Na veel reviews en filmpjes over de N9 de stap genomen en via MP een nieuw toestel voor 290 euro van iemand overgenomen.

Het bleek maar weer eens dat een telefoon op foto's en filmpjes er nooit zo uitzien als in het echt, de N9 is in het echt nog veel mooier, wat een vreselijk mooi toestel en scherm. Hij voelt net zo solide als de N8 maar hij is nog een stuk mooier en slanker en het scherm is echt super. Na een jaar of zeven met Symbian te hebben gewerkt, moest ik wel even wennen aan de N9, maar nu na een kleine week zou ik niet anders meer willen, het werkt echt prima en snel. De accuduur valt me ook niet tegen, speel er uiteraard veel mee, na een dag heeft hij ongeveer 50% verbruikt. Moet er wel bij vermelden dat ik 3G en Wifi altijd uitzet als ik het niet gebruik en voor navigeren heb ik een autolader. Ook heb ik nooit zo heel veel openstaan, merk overigens wel dat bij veel openstaande apps hij wel ietsje trager wordt.

Er zijn wel een paar dingetjes wat ik mis. Zo vind ik het vreemd dat je in de standaard browser, die overigens een stuk beter werkt dan op mijn oude N8, je geen favorieten kunt instellen. Heb wel opera geprobeerd, maar die vind ik toch wat minder, misschien toch maar eens firefox proberen. Ook kan ik nog steeds niet echt wennen aan het toetsenbord, in portrait mode typ ik geregeld mis, in landscape mode gaat het wel redelijk, maar ik zou graag T9 willen hebben op de N9, wat volgens mij (nog) niet mogelijk is. Ook vind ik het vreemd dat je de conversaties bij berichten niet kunt uitzetten en gewoon met mappen kan werken, of zie ik iets over het hoofd?

Maar ondanks deze kleine minpuntjes, ben ik echt superblij met deze telefoon en ga hier nog lang plezier aan beleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ®Otto
Volgens dit bericht komt binnenkort PR1.3 uit voor de N9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• friendlyfiend
®Otto schreef op zaterdag 30 juni 2012 @ 13:19:
....Er zijn wel een paar dingetjes wat ik mis. Zo vind ik het vreemd dat je in de standaard browser, die overigens een stuk beter werkt dan op mijn oude N8, je geen favorieten kunt instellen. Heb wel opera geprobeerd, maar die vind ik toch wat minder, misschien toch maar eens firefox proberen. Ook kan ik nog steeds niet echt wennen aan het toetsenbord, in portrait mode typ ik geregeld mis, in landscape mode gaat het wel redelijk, maar ik zou graag T9 willen hebben op de N9, wat volgens mij (nog) niet mogelijk is. Ook vind ik het vreemd dat je de conversaties bij berichten niet kunt uitzetten en gewoon met mappen kan werken, of zie ik iets over het hoofd?

Maar ondanks deze kleine minpuntjes, ben ik echt superblij met deze telefoon en ga hier nog lang plezier aan beleven.
Dat had ik in het begin ook, dat gemis van de favorieten. Ik heb dat opgelost door een nieuwe map aan te maken en daarin gewoon de favorieten te zetten. Je doet dat door naar een website te surfen en dan 'toevoegen aan startscherm'. Vervolgens plaats je ze in een de nieuwe map met bijv. als naam 'favorieten. Ik vind het eigenlijk wel prettig werken.

Er is nog wel iets anders wat mij opvalt en waardoor ik al een aantal slechte foto's heb gemaakt. De camera onthoudt de instellingen zoals die de vorige keer zijn ingesteld.. Ik zou het veel handiger vinden wanneer hij weer terug naar de originele instellingen gaat. Is dat ergens in te stellen? Of zie ik iets over het hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ®Otto
friendlyfiend schreef op maandag 02 juli 2012 @ 15:39:
[...]

Dat had ik in het begin ook, dat gemis van de favorieten. Ik heb dat opgelost door een nieuwe map aan te maken en daarin gewoon de favorieten te zetten. Je doet dat door naar een website te surfen en dan 'toevoegen aan startscherm'. Vervolgens plaats je ze in een de nieuwe map met bijv. als naam 'favorieten. Ik vind het eigenlijk wel prettig werken.

Er is nog wel iets anders wat mij opvalt en waardoor ik al een aantal slechte foto's heb gemaakt. De camera onthoudt de instellingen zoals die de vorige keer zijn ingesteld.. Ik zou het veel handiger vinden wanneer hij weer terug naar de originele instellingen gaat. Is dat ergens in te stellen? Of zie ik iets over het hoofd.
Dat was mij ook al opgevallen dat de camera niet terug gaat naar de originele instellingen, het zou toch handig zijn als dat wordt aangepast in een volgende update.

Ik heb zelf het gemis aan favorieten inmiddels opgelost met de app Meegomarks, maar dat komt ongeveer op hetzelfde neer als jouw oplossing met de nieuwe map. Alleen blijft het jammer dat je niet in de browser je favorieten kunt benaderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• friendlyfiend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
Sweet! En dat voor een 'dood' platform :D

Is er een manier om de update te forceren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpitfireNL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:20
Zou Meego dan misschien plan B zijn?
Heeft meego al dual/multi core support? Zo ja dan is dat best wel aannemelijk.

- Mijn PC -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Egocentrix

Egocentrix

Parttime zeurkous

MeegGo gaat geen plan B zijn. Microsoftman Elop heeft bijna het voltallige MeeGo-team op straat gezet en hij heeft vanuit Microsoft ook een duidelijke opdracht gekregen: Maak Windows Phone-toestellen. Geen plan B. Als MeeGo plan B zou zijn geweest had hij daar al lang naar geswitcht bij he zien van de verkoopcijfers van N9 vs Lumia.

Ik denk dat Elop, als WP toch flopt, gewoon vertrekt bij Nokia en het bedrijf dat hij met zijn tunnelvisie om zeep heeft geholpen in andermans handen laat sterven.

Dus hoe jammer het ook is, waarschijnlijk gaat er in ieder geval vanuit Nokia weinig meer met MeeGo gebeuren. Maar gelukkig hebben we daar nog altijd de community voor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• friendlyfiend
Egocentrix1 schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 13:12:
MeegGo gaat geen plan B zijn. Microsoftman Elop heeft bijna het voltallige MeeGo-team op straat gezet en hij heeft vanuit Microsoft ook een duidelijke opdracht gekregen: Maak Windows Phone-toestellen. Geen plan B. Als MeeGo plan B zou zijn geweest had hij daar al lang naar geswitcht bij he zien van de verkoopcijfers van N9 vs Lumia.

Ik denk dat Elop, als WP toch flopt, gewoon vertrekt bij Nokia en het bedrijf dat hij met zijn tunnelvisie om zeep heeft geholpen in andermans handen laat sterven.

Dus hoe jammer het ook is, waarschijnlijk gaat er in ieder geval vanuit Nokia weinig meer met MeeGo gebeuren. Maar gelukkig hebben we daar nog altijd de community voor!
Een aantal sites gaf juist aan dat Nokia wel een "Plan B" heeft, maar dat Meego daar niet echt bij hoort. Maar het schijnt dat er binnen Nokia veel mensen zijn die Meego een warm hart toe dragen en ondanks de ontslagen het in leven houden. Nu heeft dit een vrij hoog Hollywood-gehalte, maar toch.

Ik prutste gister met de S3 van mijn broertje en betrapte me erop dat ik steeds aan het swypen was. Zo handig dat is, dat dit meteen zo ingeburgerd zit. Ik vind het nog steeds een verademing, onze N9. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Egocentrix

Egocentrix

Parttime zeurkous

friendlyfiend schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 13:20:
Ik prutste gister met de S3 van mijn broertje en betrapte me erop dat ik steeds aan het swypen was. Zo handig dat is, dat dit meteen zo ingeburgerd zit. Ik vind het nog steeds een verademing, onze N9. _/-\o_
Daar heb ik inderdaad ook steeds last van als ik aan het klooien ben met de iPad van m'n opa :P. Ik wil alles zo gaan bedienen als ik op mijn telefoon doe.

Let trouwens even op: swypen is de tekstinvoermethode, swipen is wat je op de N9 doet om apps weg te zetten. Wordt het net iets duidelijker wat je precies bedoelt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• friendlyfiend
Egocentrix1 schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 13:31:
[...]
Let trouwens even op: swypen is de tekstinvoermethode, swipen is wat je op de N9 doet om apps weg te zetten. Wordt het net iets duidelijker wat je precies bedoelt :)
Ah! Nu je het zegt... Goede tip ;)
Pagina: 1 ... 10 ... 15 Laatste