Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:05
Zo, de Navifirm update is uit/wordt uitgerold, aldus My Nokia Blog. Hopelijk zit mijn Poolse 059L7Z9 (uit mijn hoofd) ook al ertussen :) Dan kan ik hem vanavond unbricken (I hope).

Edit:
Pech gehad :( 059L7Z9 is nog niet beschikbaar

[ Voor 9% gewijzigd door RobertMe op 28-02-2012 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjwubs
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15:28
RobertMe schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 16:05:
Zo, de Navifirm update is uit/wordt uitgerold, aldus My Nokia Blog. Hopelijk zit mijn Poolse 059L7Z9 (uit mijn hoofd) ook al ertussen :) Dan kan ik hem vanavond unbricken (I hope).

Edit:
Pech gehad :( 059L7Z9 is nog niet beschikbaar
Ik heb net mijn deense N9 geüpdatet met een benelux versie die wel op Navifirm staat. Werkt perfect! Heb dat met PR1.1 toen net zo gedaan. Je moet wel uitkijken dat je een firmware pakt die overeenkomt met het aantal Gig en kleur van je telefoon. Wel op eigen risico natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Anders gewoon morgen of zo opnieuw flashen naar de PR1.2 met de juiste productcode :P Kans op hardware damage lijkt me toch wel heel erg klein.

Wat is nu trouwens echt nodig? Neem aan dat ik zowel de firmware zelf (die met PR_LEGACY) moet pakken en in dit geval (update) ook de content (EMMC)? En flashen met flasher -F <PR_LEGACY> -F <EMMC> -f meen ik ergens gezien te hebben? Dus gewoon de firmware zelf en de EMMC opgeven met -F en de flasher detecteert dan vanzelf wat wat is?

Edit:
Alleen firmware flash was voldoende, maar ben hem nu toch helemaal aan het flashen. Ook omdat ik al probleem heb gehad met corrupt filesystem. Had toch nog niks/niet veel erop staan (alleen beetje muziek die ik zo terug kan zetten).

[ Voor 16% gewijzigd door RobertMe op 28-02-2012 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tarlitz
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Ik had net een rare bug dat mijn smsen/berichten niet meer te zien waren. Alles was blank. Heel vreemd, maar na rebooten kon ik alles weer zien :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-07 22:34
RobertMe schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 21:25:
[...]

Anders gewoon morgen of zo opnieuw flashen naar de PR1.2 met de juiste productcode :P Kans op hardware damage lijkt me toch wel heel erg klein.

Wat is nu trouwens echt nodig? Neem aan dat ik zowel de firmware zelf (die met PR_LEGACY) moet pakken en in dit geval (update) ook de content (EMMC)? En flashen met flasher -F <PR_LEGACY> -F <EMMC> -f meen ik ergens gezien te hebben? Dus gewoon de firmware zelf en de EMMC opgeven met -F en de flasher detecteert dan vanzelf wat wat is?
Ik heb net letterlijk dit gedaan:

code:
1
C:\Program Files\Nokia\Flasher>flasher -F "d:\NaviFirm+ 1.7\Fw\059J1V4\DFL61_HARMATTAN_30.2012.07-1_PR_LEGACY_001-OEM1-958_ARM.bin" -F "d:\NaviFirm+ 1.7\Fw\059J1V4\DFL61_HARMATTAN_30.2012.07-1.ALPS_EMMC_ALPS.bin" -f

dus inclusief MMC. De telefoon daarna is behoorlijk leeg. Je kunt nog --erase-user-data toevoegen voor extra cleanlyness, maar enige dat ik nog aantrof van vorige installatie was de security code.

Ik mis wel een aantal dingen die ik toch inmiddels wel had verwacht: SyncML en XMPP zijn een full no-show in Accounts. Beide zijn wel aanwezig op het toestel, maar dat is gehack. In plaats daarvan krijg ik meuk als dropbox - which I will never use, want onveilig en proprietair.

Eens kijken of ik deze keer wel facebook kan verwijderen, voordat ik de boel opnieuw ga inrichten. Vorige keer was dat een minder groot succes... :(

[edit] Nog steeds geen succes :( Er zit een fout in postrm-script van facebook, en dat sloopt vervolgens alles als je daarna iets installeert. Grmbl. Reflash.

[edit2] --erase-user-data wist pretty much everything, inclusief security code. Maar voor normaal flashen niet nodig.

[ Voor 8% gewijzigd door Fuzzillogic op 28-02-2012 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijs67
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-08 12:35
Iets aparts sinds de PR1.2 update: bij het afsluiten van een applicatie hoor ik heel even een zacht slepend/heel licht schurend geluid. Het lijkt wel op de harde schijf?
Het geluid hoor ik ook (maar dan nog korter) wanneer ik vanuit het homescreen van onderuit de snelkoppelingen tevoorschijn haal.

Voorheen is mij dit nooit opgevallen.

Hebben anderen dit ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrClaw
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-08 21:39
ja, anderen hebben dit ook.

er zit geen harde schijf in, maar als je je volume hard genoeg zet hoor je dat het een swooosh geluidje is. stom. maar het is vast (hopelijk) uit te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tarlitz
  • Niet online
DrClaw schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 23:11:
ja, anderen hebben dit ook.

er zit geen harde schijf in, maar als je je volume hard genoeg zet hoor je dat het een swooosh geluidje is. stom. maar het is vast (hopelijk) uit te zetten.
Settings > Sounds and Vibrations > Touch screen tones uit zetten

Dit beheert ook de geluiden voor toetsenbord aanslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrClaw
dat deed t m inderdaad :) dank tarlitz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijs67
Klopt idd tarlitz, dankjewel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-05 15:21
Daarnet voor de 4e keer sinds november spontane uitval van de communicatie met het Mobistar netwerk. De telefoon herstarten lost dit op. Het verschil met de vorige 3 keren is dat met PR 1.2 het bereik ook op nul staat (rood streepje) waar dit in pre 1.2 bleef staan op bereik terwijl er geen was.
Eigenlijk is dit onaanvaardbaar, mijn Nokia van 29 euro die ik een jaar heb gebruikt viel nooit uit terwijl een toestel van 500 euro dit soort kuren heeft. In plaats van talloze toestellen op de markt te gooien zou men zich beter wat harder focussen op de kwaliteit bij de release.

Zijn er nog mensen die dit probleem tegenkomen? Ik ben vooralsnog niet van plan om zelf iets te proberen te doen door aan de software te peuteren omdat het nu ook niet zo rampzalig is, tot nu toe gemiddeld 1 keer per maand voorgevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrClaw
definieer "spontane uitval". was je aan het bellen, en viel de verbinding weg? of wou je bellen en bleek dat je geen verbinding had?

het kan aan zoveel factoren liggen: waaronder ook aan het mobistar netwerk ("geen bereik"), aan je locatie ("binnen in een kantoorgebouw met dikke muren"), aan een brakke antenne in je mobiel, of aan de software.

ik heb op 2 locaties geen bereik: ergens midden in de stad, gewoon omdat daar echt geen dekking is zowel van mijn provider als van 1 concurrent. en de 2e locatie is "op kantoor", binnen in een universiteitsgebouw met stalen wanden. maar wifi is daar ook een probleem :S

als je zulke factoren kunt uitsluiten, overweeg dan eens om naar een nokia carepoint te gaan .. zij kunnen je mobiel wel doormeten ofzo, en desnoods openmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
peke schreef op zondag 04 maart 2012 @ 20:50:
Daarnet voor de 4e keer sinds november spontane uitval van de communicatie met het Mobistar netwerk. De telefoon herstarten lost dit op.

Zijn er nog mensen die dit probleem tegenkomen? Ik ben vooralsnog niet van plan om zelf iets te proberen te doen door aan de software te peuteren omdat het nu ook niet zo rampzalig is, tot nu toe gemiddeld 1 keer per maand voorgevallen.
Je bent niet de enige. In https://harmattan-bugs.nokia.com/show_bug.cgi?id=479 melden meer mensen, o.a. ik, het probleem. Het is soms op te lossen door ICD te restarten, maar dat hielp bij mij de laatste keer niet, een reboot was vereist.

Die bugtracker is de beste plaats om het te melden. Je kunt voor de bug voten en/of jouw relaas eraan toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
En alweer is mijn toestel "stuk".

Alweer eens per ongeluk tijdens bestanden kopiëren in mass storage mode de USB kabel uitgetrokken met als gevolg wederom corrupt MyDocs fs. Wou rebooten en toen het toestel uit stond merkte ik dat de "laad led" bleef "knipperen" (zoals hij altijd doet tijdens laden, langzaam aangaan en dan weer uit dimmen). Bij aanzetten kreeg ik relatief snel een "Laad toestel" melding, terwijl ik 100% zeker weet dat deze vol (80%+) moet zijn (heeft vanmiddag al lang aan de stroom gehangen (PC, alleen laden) en was net weer logischerwijs aan het laden (PC, mass storage)). Toestel start wel gewoon op, maar de batterij indicatie in statusbalk is rood en instellingen -> apparaat -> batterij zegt "0%". Voor het corrupte fs wou ik weer dosfsck draaien zoals ik vorige keer ook heb gedaan. Deze stelt mij echter een "rare" vraag "FATs differ but appear to be intact. Use which FAT? 1) User first FAT 2) Use second FAT".

Hiervoor, en voor het batterij probleem, wou ik weer opnieuw flashen, maar de flasher ziet het toestel helemaal niet. Ik trek de USB kabel uit, sluit het toestel af (waarbij de led weer gaat/blijft knipperen), start de flasher (flasher.exe -F <EMMC image> -F <root image> -f), waarna deze de "Suitable USB interface not found, waiting" melding geeft. Ik steek de USB kabel weer in en zet het toestel aan (wat ik vorige keer niet hoefde, want deze ging dan vanzelf aan). Hierna start het toestel weer gewoon op, geeft melding van lege batterij, geeft splashscreen, geeft melding van aangesloten USB kabel en vraagt wat te doen (mass storage, sync, SDK), vraagt daarna de PIN code (wat ik aan heb gezet), en geeft daarna weer gewoon het homescreen.

Weet iemand hier meer daarvan? Of moet ik toch maar eens een Nokia Care point gaan opzoeken? :P

Edit:
Heb eerst bij dosfsck op wat random opties gerost (bij eerste vraag die ook hierboven staat optie 1, daarna kreeg ik melding dat twee files overlapten en dat hij een van de twee leeg moest maken, daarna vraag of hij mocht opruimen wat niet in gebruik was (I think)). Toen een reset van de instellingen gedaan en toestel reageert weer normaal. Echter wil flashen (vanaf Win. 7) nog steeds niet lukken. Flashen wil ik "just to be sure", maar heeft hij dus geen zin in.

Edit2:
Zelfde onder mijn Arch Linux installatie. Ook hier geeft "flasher -i" een "Suitable USB interface (bootloader/phonet) not found, waiting...". Er lijkt dus toch iets mis te zijn waardoor de "low level stuff" van het toestel niet meer benaderbaar is.

[ Voor 16% gewijzigd door RobertMe op 05-03-2012 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
Bij FAT32 wordt de FAT 2x opgeslagen als backup/kopie. Deze zouden gelijk moeten zijn, maar door het voortijdig uittrekken van de kabel (don't do that, mkay?) is er dus verschil opgetreden. Dan kunnen ze beide afzonderlijk nog wel in orde zijn. Sja, pick one. Je kunt hooguit een stuk van een nieuw gekopieerd bestand kwijtraken als je de "verkeerde" kiest.

De flasher heeft een optie om koud te flashen (-c). Je kunt die proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Is al de tweede keer nu dat het me gebeurd. Ik was er dus al op bedacht na de vorige keer, maar omdat ik ook nog wat probleempjes had om de MP3s er goed op te krijgen zoveel aan het klooien was, uittrekken, insteken, laad modus, niet goed, uittrekken, insteken, mass storage, etc toch "een foutje" gemaakt. dosfsck geeft nu aan dat alles goed is (nadat ik hem nog een keer heb gedraaid), but it still isn't working :( Iets triggerd nog steeds een error met als gevolg dat ie naar read only gaat.

Cold flash is ook geen succes, helaas. "Suitable USB interface (bootrom) not found, waiting...". Bij repluggen USB kabel begint hij wel weer onmiddelijk met laden, dus kabel/verbinding is in orde. Buiten toestel kan het dus alleen zijn dat Win. 7 in de weg zit, maar lijkt me sterk, want vorige week ging het flashen ook goed vanaf Win. Kan morgen wel eens de bin files overhevelen naar m'n Linux install, maar daar verwacht ik niet veel anders.

Edit:
Toestel lijkt nu toch te flashen na netjes af te sluiten met USB kabel eruit, flasher starten, USB kabel erin, yayks. Dit met een normale (hot) flash. Eerst, met (cold) flash had ik USB kabel er nog in met afsluiten, misschien dat dat toch voor problemen zorgde (zowel hot als cold werkte niet na repluggen terwijl toestel al uit was).

[ Voor 13% gewijzigd door RobertMe op 05-03-2012 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tarlitz
  • Niet online
Bij mij gaf flashen onder Windows 7 x64 grote problemen. Onder Debian Squeeze x64 ging het direct goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
Ik heb geen enkele problemen gehad met de flasher in Win7 x64. Je moet het ding wel als admin uitvoeren, en uiteraard zorgen dat de cable drivers geinstalleerd zijn. Die laatste zitten gewoon bij de installer erbij.

Er is een nieuwe methode verschenen om volledige controle te krijgen over de N9, zie de aankondiging. Ben wel benieuwd naar de werking ervan. Dit lijkt me nou precies zo'n ding dat Aegis niet zou toelaten, mits je de juiste keys hebt. Is het een bug in Aegis? Of is de "relaxed" mode van Aegis waar je in dev-mode al in draait voldoende relaxt om alle rechten te claimen?

Hoe dan ook, dit is interessant. Eindelijk komen zaken als het mounten van Windows shares e.d. in zicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijs67
Ik heb eerder Calendar Feed geïnstalleerd en wil deze nu verwijderen.
Op het applicatie-overzicht scherm zie ik daar geen icoontje van terug.

Als ik via Instellingen ga naar Applicaties beheren, dan staat daar Calendar feed, maar na het aanklikken kan ik niet Verwijderen aanklikken (blijft "grijs").
Sterker nog, ik kan op die manier geen 1 applicatie verwijderen.

Developer modus staat aan en ik gebruik PR1.2

Hoe los ik dit op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
tijs67 schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 17:01:
Ik heb eerder Calendar Feed geïnstalleerd en wil deze nu verwijderen.
Op het applicatie-overzicht scherm zie ik daar geen icoontje van terug.

Als ik via Instellingen ga naar Applicaties beheren, dan staat daar Calendar feed, maar na het aanklikken kan ik niet Verwijderen aanklikken (blijft "grijs").
Sterker nog, ik kan op die manier geen 1 applicatie verwijderen.

Developer modus staat aan en ik gebruik PR1.2

Hoe los ik dit op?
Al via de terminal geprobeerd? Als root: dpkg -r <package name>. Ik weet niet wat de package name is, met dpkg -l | grep calendar krijg je overzicht van packages met "calendar" in de naam, daar staat-ie vast bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijs67
Fuzzillogic schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 19:29:
[...]

Al via de terminal geprobeerd? Als root: dpkg -r <package name>. Ik weet niet wat de package name is, met dpkg -l | grep calendar krijg je overzicht van packages met "calendar" in de naam, daar staat-ie vast bij.
Ok, daar vind ik em onder de naam calendarfeed.

Wat nu te doen?
(ik las iets met het commando dpkg -P
en dan calendarfeed....

[ Voor 4% gewijzigd door tijs67 op 06-03-2012 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tarlitz
  • Niet online
Eerst moet je root zijn:

code:
1
devel-su

password = rootme

en dan om het programma te verwijderen:

code:
1
dpgk -r calendarfeed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijs67
tarlitz schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 00:22:
Eerst moet je root zijn:

code:
1
devel-su

password = rootme

en dan om het programma te verwijderen:

code:
1
dpgk -r calendarfeed
Moet ik dan niet het commando dpkg -P gebruiken?

Volgens mij is -r: uninstallen maar alle settings, bookmarks, etc blijven aanwezig, mocht je later willen herinstalleren.
Bij -P verwijder je het pgm volledig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joseph
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11-09 12:16
Veelbelovend nieuws voor alle N9-bezitters.

Volgens Nokia was het niet mogelijk om met de NFC-Chip op de N9 te betalen, net zoals bij de C7 in het begin. Maar nu blijkt dat de C7 wél betalingen via NFC gaat doen, startend vanaf April.

Na heel veel onderzoek op het internet ben ik erachter dat de N9 de NXP PN544 gebruikt als NFC Chip. Volgens de officiele specificaties doet dit chipje "Mobile Payments". In dat geval betekent dat de N9 hardwarematige support voor betaling juist wel heeft, alleen de software ontbreekt. En die kan "ingeschakeld" worden! Als Nokia het niet doet, hebben we de MeeGo community nog.

Het zou me niets verwonderen als ik gelijk krijg. In de N9 zou ook geen FM-Radio zitten. Nu blijkt dat er zowel een FM-Radio áls Transmitter inzit.

Erg mooi als dit ding NFC betalingen gaat doen! Aanleiding hiervoor was een nieuwsbericht dat NFC een grote betaalmethode gaat worden. Met de N9 kunnen we er dus (hopelijk) aan meedoen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
Mooi uitzoekwerk. Mbt de radio: de TX is er inderdaad wel in hardware, maar er is geen antenne voor. Voor RX zijn er inmiddels third party apps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijs67
Ik heb de Brodit 512297 carkit met oplaadfunctie (via een sigaret-plug aansluiting).

Ik heb nu iets vreemds mbt de GPS verbinding wanneer ik oplaad via de Brodit.

Wanneer ik de applicatie Rijden kies en verder niets doe, gaat alles goed. De GPS verbinding blijft actief.
Echter, wanneer ik een bestemming instel en kies voor Navigatie starten, dan wordt vrijwel direct de GPS verbinding verloren. Ontkoppel ik vervolgens de N9 van het laadgedeelte van de Brodit, dan wordt de GPS verbinding snel weer hersteld.
Ook als ik kies voor stoppen met navigeren, wordt de GPS verbinding weer hersteld.

Wanneer ik een officiële Nokia lader gebruik (DC-6), dan blijft de GPS verbinding gewoon actief, ook tijdens het navigeren.

Enig idee wat er aan de hand kan zijn?
  • Kan het zijn dat de Brodit iets van straling uitzendt die het GPS signaal verstoort? (mocht dat al zo zijn, waarom heb ik er dan alleen last van tijdens het navigeren?)
  • Kan het liggen aan een verschil in de geleverde spanning?
  • Zou het een oplossing zijn om de laadkabel van de Brodit af te knippen (bij de houder) en te vervangen door de lader+kabel van de Nokia DC-6?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
Far fetched: navigatie kent een iets anders energieverbruik dan geen navigatie. Kan zijn dat de schakelende voedinkjes daardoor net een interfererend patroon op de spanningslijnen veroorzaken. Je kunt het energiegebruik van je mobiel simpel tweaken: pas de helderheid van scherm eens aan, kijk of dat invloed heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijs67
Fuzzillogic schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 12:00:
Far fetched: navigatie kent een iets anders energieverbruik dan geen navigatie. Kan zijn dat de schakelende voedinkjes daardoor net een interfererend patroon op de spanningslijnen veroorzaken. Je kunt het energiegebruik van je mobiel simpel tweaken: pas de helderheid van scherm eens aan, kijk of dat invloed heeft.
Ok, zal ik vanmiddag uit proberen. Maar hoe verklaar je dan het verschil tussen het laden via de Brodit en het laden via een Nokia charger (waarbij dus alles wel blijft werken)?
Is dat dan een verschil in laadspanning en zou het dus een oplossing zijn als ik de kabels omwissel (dwz de Brodit kabel doorknip en vervang door de Nokia kabel)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
tijs67 schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 12:39:
[...]

Maar hoe verklaar je dan het verschil tussen het laden via de Brodit en het laden via een Nokia charger (waarbij dus alles wel blijft werken)?
Is dat dan een verschil in laadspanning en zou het dus een oplossing zijn als ik de kabels omwissel (dwz de Brodit kabel doorknip en vervang door de Nokia kabel)?
Misschien dat de Nokia charger beter gestabiliseerd is, en minder interferentie veroorzaakt.

Andere mogelijkheid is dat de Brodit niet de gewenste hoeveelheid stroom leveren en de Nokia wel - vergeet niet dat USB normaal maximaal 500mA kan leveren, maar bijv de Nokia 230V lader gaat tot 1A. Die 500mA zou dan te weinig kunnen zijn om het apparaat te laden, display + gps + 3G gelijktijdig te gebruiken. Misschien om stroom te besparen dat er wat services worden uitgeschakeld.

Of kabel wisselen nut heeft betwijfel ik zeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrClaw
ik heb enorme ruis op de aux verbinding zodra ik de voeding in de sigaretteaansteker stop; vast eits niet goed geaard ofzo. misschien heb jij er ook last van met de gsm-verbinding ;s kan best dat die stroomkabel als antenne gaat dienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
DrClaw schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 13:53:
ik heb enorme ruis op de aux verbinding zodra ik de voeding in de sigaretteaansteker stop; vast eits niet goed geaard ofzo
Aarde? In een auto? :D Mijn gok is dan toch echt slecht gefilterde/gestabiliseerde voedingen. Zou je er een scope aanhangen dan zie je forse pieken op een signaal dat bij voorkeur een vlakke 5V zou moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijs67
Fuzzillogic schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 12:52:
[...]

Misschien dat de Nokia charger beter gestabiliseerd is, en minder interferentie veroorzaakt.
....
Of kabel wisselen nut heeft betwijfel ik zeer.
Maar als de Nokia charger wel goed werkt waarom zou dan het vervangen van de Brodit kabel + charger door de Nokia kabel + charger geen effect hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
tijs67 schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 14:34:
[...]

Maar als de Nokia charger wel goed werkt waarom zou dan het vervangen van de Brodit kabel + charger door de Nokia kabel + charger geen effect hebben?
Oh, je vervangt de charger ook, dat had ik over het hoofd gezien. Ja, dat zou dan zomaar kunnen werken, mits Nokia geen smerige geintjes a la iPhone uitgehaald heeft, waarbij de laadstroom nog bepaald wordt door bepaalde weerstanden over de data-aders van de kabel ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijs67
Fuzzillogic schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 15:47:
[...]

Oh, je vervangt de charger ook, dat had ik over het hoofd gezien. Ja, dat zou dan zomaar kunnen werken, mits Nokia geen smerige geintjes a la iPhone uitgehaald heeft, waarbij de laadstroom nog bepaald wordt door bepaalde weerstanden over de data-aders van de kabel ofzo.
Tja, dat merk ik pas na het uitproberen.
De Nokia DC-6 die ik gisteren getest heb (en dus werkte) heeft een laadstroom van 550 mA.
Ik ben nu voornemens om de Nokia DC-20 aan te schaffen, een dual lader die 2x 1000 mA levert.

Als dat niet werkt.... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijs67
tijs67 schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 15:53:
[...]

Tja, dat merk ik pas na het uitproberen.
De Nokia DC-6 die ik gisteren getest heb (en dus werkte) heeft een laadstroom van 550 mA.
Ik ben nu voornemens om de Nokia DC-20 aan te schaffen, een dual lader die 2x 1000 mA levert.

Als dat niet werkt.... >:)
Volgende probleem: de Brodit kabel bestaat uit 2 afgeschermde adres: rood en wit.
De Nokia kabel uit 4 dunne afgeschermde aders: rood, zwart, wit en groen. + een plukje niet afgeschermde
draadjes waarvan 1 koperen draadje en de rest zilver.

Nu is dit wel niet het forum ervoor, maar mijn kennis is hiervoor niet echt toereikend: weet iemand hoe ik eea moet verbinden om te kunnen laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Nadat ik gisteravond het toestel heb opgeladen kreeg ik net al een melding dat de batterij bijna leeg was. Ik heb alleen vanmorgen een beetje erop geinternet, geMSNt en muziek geluisterd, voor ong. half uur, drie kwarier. Daarna was de batterij nog zo goed als vol (een klein blokje weg) waarna hij min of meer de hele tijd heeft kunnen idlen, alleen MSN op achtergrond actief. Terwijl hij moest idlen heeft hij dus op ong. 4, 5 uur het hele toestel leeg getrokken.

Omdat ik niet geloofde dat hij leeg zou zijn toestel opnieuw opgestart. Opstarten ging toen heel langzaam en kreeg toen een "battery draining detected" melding. Normaal zou het idle verbruik iets van 2XmA zijn, nu was het 75mA. 'top' liet, denk ik, niet iets zien wat echt gek was. Soms was er wel een klein piekje bij een proces, maar denk dat dat misschien ook nog door het (langzame) opstarten kwam. Heb nog eens gereboot en kreeg nu geen melding, kan helaas wel niet in de battery usage app. controleren wat het verbruik is, omdat hij aan het laden is (iets wat hij net ook aan het doen was, maar toen liet die app wel data zien).

Toen ik het toestel vast had dacht ik ook dat het warm(er) was. Niet extreem warm, maar wel warmer dan normaal.

Iemand die dat al eens heeft gehad of meer van weet? En evt. weet of dit "toeval" was of een terugkerend probleem is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
Welke PR heb je? In 1.1 en ouder zat een nare bug die het meegotouchhome constant CPU liet gebruiken. Niet veel, een paar procent maar, dat is echter al voldoende. Oplossing: begin met verplaatsen van een icoontje in het startschem. That's it. Na installeren van een app of reboot kan het zijn dat je dat nog eens moet doen.

Dus kijk in top wat de grootste verbruiker is. En "groot" is dus betrekkelijk hier: constant >1% is al opvallend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
PR1.2 (Benelux op Poolse Orange). Soms piekte wel iets even, maar vond het niet echt denderend (een "frame" met bv iets van 5% of zo).

'top' heb ik eigenlijk niet gekeken terwijl hij aangaf dat de batterij leeg was. Ik heb hem toen meteen ingestoken en reboot gedaan. Daarna kwam wel de battery draining detected melding. Maar aangezien Battery Usage app toen ook nog data gaf terwijl hij dat nu niet doet (tijdens laden) weet ik niet hoe goed alles toen werkte. Dus het kan best zijn dat die melding niet meer relevant was en dat die 75mA nog van voor de reboot was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Net kreeg ik bij het opstarten van Battery Usage app weer een melding, 41mA tegenover iets van 25mA normaliter. Heb nu al een tijdje top draaien over SSH, zodat ik zie wat er gebeurd als toestel echt idle is (in plaats van apps die actiever draaien omdat ik het toestel gebruik) en er is niks wat eruit schiet. Alleen top zelf hangt op ong. 1.0% en dan soms SSH en [phy0] (netwerk?) op 0,2%, rest is allemaal 0,1%, 0,0%. Als ik in Battery Usage app kijk zie ik bv. dat huidige gebruik 50mA is, maar dit zal inclusief scherm zijn, kan ik deze gegevens dus ook extern (over SSH) uitlezen? En dan het liefst zo low level mogelijk in plaats van evt. gecachte resultaten van de Battery Usage app., dan zie ik ook meteen of het verbruik echt zo hoog is of ergens in de Battery Usage app mis gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
25mA vind ik ook al veel. Ik zit nu op 14mA, met wifi en bt aan. Een slechter mobiel bereik kan extra drain geven. Bij de developer mode kun je nog power analysis installeren. Dat geeft ook o.a. htop (terminal) met meer features en de profiler (gui).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Pff, 14mA met wifi en bt aan. In powertop kom ik over minuut op gemiddelde (denk ik dat die lijn is) op 62mA met alleen wifi. Heb nu ook "bme" geinstalleerd, die heeft een "bmadatalogger". Als ik die draai terwijl toestel idle is (scherm uit etc) staat ie op 5, 6mA, met scherm aan gaat ie meteen naar 35, 40mA. Met wifi (/internet) helemaal uit (instellingen -> internetverbinding -> Internetverbinding (toggle)) geeft hij 4mA, dit maakt dus niet zoveel uit (in eerste instantie draaide ik bmedatalogger over SSH, dus was wifi ook nog (beetje) actief, tweede keer logischerwijs op het toestel zelf)

htop weet ik niet van hoe die werkt (qua inzien stroomverbruik, of wat bedoelde je met htop?), dus kan ik (nog) niks bij inzien.

Net trouwens nog een leuke feature in de terminal gevonden die misschien nog niet bij iedereen bekend was. Door in de terminal zelf (dus niet keyboard) naar links of rechts te swypen wissel je tussen de "shell" toolbar en de "arrows" toolbar. Ik wist wel dat dit via het menutje kon, maar blijkbaar kan het dus ook met een swype over het terminal deel.

Edit:
Mooi, na een nacht idle met internet uit zegt battery usage app 12mA. Dat lijkt er al meer op. Waarschijnlijk heeft ie de vorige keren met idle dan iets als muziek afspelen meegeteld.

[ Voor 8% gewijzigd door RobertMe op 17-03-2012 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
2 dagen verder, geen MSN en Skype aan gehad, alleen vandaag ong. 1 uur muziek geluisterd, en zit nu sinds zaterdagavond opladen nog op ong. 30% met een verbruik van 7mA idle (battery usage app). Normaal deed ik ong. 1 dag met een volle lading. Denk dus dat het probleem van 24mA of in muziek luisteren zit, of in MSN of Skype (of beide). Nu is de "extra accounts" "app" een paar dagen terug uit de Ovi Store gehaald omdat er problemen mee zouden zijn. Ik ben niet nagegaan wat deze precies zijn, maar heb wel iets gelezen dat oplossen een volledige rewrite van vanalles zou betekenen. Het zou mij dus niks verbazen als MSN de boosdoener is omdat in telepathy-haze "iets" zit wat voor veel/overbodige CPU cycles zorgt met als gevolg dus een accu die veel sneller leeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
Muziek luisteren is idd niet de meest zuinig activiteit. For some reason zuigt PulseAudio 10% CPU. Ik heb geen idee waar dat aan opgaat. Misschien aan resampling van.. sja wat? 44.1kHz naar 48kHz?

Dat Extra Plugins uit de store is gehaald is volgens thread op TMO vooral gezeik van Nokia: de libraries werden niet in /opt geïnstalleerd, maar in /usr/lib wat een veel logischere plaats is - en waar de libs zelf ook van uitgaan. De maker heeft geen zin in dat soort gezever en heeft de handdoek in de ring gegooid. Goede manier om het platform te slopen, Nokia. De tool zelf werkt prima, sloopt niks, en is nog wel beschikbaar op andere plaatsen me dunkt.

That said, de hele dag IM-lijnen openhouden over 3G waarbij je ook nog reist is ook niet bepaald zuinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unknowndb
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-07-2023
Iemand dit al getest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Ik niet, ziet er wel interessant uit en misschien leuk voor de toekomst, maar voorlopig zie ik er nog niks in. Zolang Harmattan niet achter loopt op "de rest" (/Android) zal ik waarschijnlijk gewoon bij Harmattan blijven.

Daarnaast is dit natuurlijk ook niet erg bemoedigend:
First of all: go to Settings->Display->Sleep, choose "30 minutes". Critical defect ("too deep sleep to ping watchdogs") is yet to be fixed.
Don't let your device sleep. Otherwise it could die:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unknowndb
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-07-2023
RobertMe schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 18:12:
Ik niet, ziet er wel interessant uit en misschien leuk voor de toekomst, maar voorlopig zie ik er nog niks in. Zolang Harmattan niet achter loopt op "de rest" (/Android) zal ik waarschijnlijk gewoon bij Harmattan blijven.

Daarnaast is dit natuurlijk ook niet erg bemoedigend:

[...]
Niet echt nee :')
Desondanks is het vooruitzicht dat je de keuze hebt (zodra die redelijk stabiel wordt), natuurlijk wel interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Egocentrix
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-05 20:07

Egocentrix

Parttime zeurkous

Dat zeker. Wat Robert noemt vind ik alleen een wel heel erg groot probleem, net als het feit dat je er niet mee kunt bellen.

Nouja, het is natuurlijk ook geen absolute noodzaak, Harmattan werkt als een trein. Maar het is wel leuk om mee te klooien.

The above message has been encrypted using a quadruple ROT13-algorithm. --- Bad grammar makes me sic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_zippey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12-09 21:03
Zo, ik heb ook een N9 in bezit.. vrijdag besteld, zaterdag binnen..

Lekker mee zitten spelen, mail instellen e.d. moet zeggen dat ik het een erg mooi toestel vindt.. alleen beetje wennen aan het virtuele tb (op m'n N900 had ik nog fysiek tb)

Update naar PR1.1 kwam na een tijdje op poppen en uitgevoerd.. draait ook prima.

Nu lees ik hier dat er in PR1.2 nog meer verbeteringen worden doorgevoerd, echter is die (nog) niet voor iedereen beschikbaar..

Zag op de doos al dat de mijne een zwiterse variant betreft, iemand enig idee of PR1.2 hiervoor al beschikbaar is? (of binnenkort komt)

W211 E200K - GSF 600 Bandit '95 - GSF 1200 Bandit '04 - TDM 850 '00 - Svartpilen 401 '22 - Te koop: Yamaha TDM 850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ken het probleem :(

Mijn zwitserse N9 ook nog niet.
Volgens mij alle zwitserse n9 toestellen nog niet, van wat ik op maemo talk heb gelezen.
De PR 1.1 update kwam ook laat (maand later), dus ik verwacht de update volgende week (dat zou een maand later zijn, namelijk). Maar volgens mij niets officieels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_zippey
okay bedankt, voor mij niet echt een probleem.. dan maar even afwachten..

W211 E200K - GSF 600 Bandit '95 - GSF 1200 Bandit '04 - TDM 850 '00 - Svartpilen 401 '22 - Te koop: Yamaha TDM 850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Op basis van de productcode zou je in Navifim kunnen nagaan welk model je hebt. Dus of het een provider branded toestel is. Mijne bleek toen ook een Orange model te zijn. De provider branded versies zullen later zijn. dan de gewone. Evt. kun je van Navifirm een andere PR1.2 halen. Op aanraden van iemand anders hierboven heb ik de Benelux versie op mijn Pools toestel. Alleen opletten dat je juiste grote en kleur hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_zippey
Hmm opeens doet de standaard browser het niet meer.. ?! Geen wijzigingen gedaan..
Nu firefox geïnstalleerd, die werkt wel naar behoren..

Wat kan dit zijn? of is dit juist een tekortkoming die in PR1.2 verholpen wordt?

edit: opgelost, na 3x rebooten werkte de browser weer wel.. vreemd dat dat dan na 1x niet is..?!

[ Voor 17% gewijzigd door mr_zippey op 27-03-2012 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tarlitz
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 26 maart 2012 @ 13:22:
Ken het probleem :(

Mijn zwitserse N9 ook nog niet.
Volgens mij alle zwitserse n9 toestellen nog niet, van wat ik op maemo talk heb gelezen.
De PR 1.1 update kwam ook laat (maand later), dus ik verwacht de update volgende week (dat zou een maand later zijn, namelijk). Maar volgens mij niets officieels
Dit is niet helemaal waar. Sommige zwitserse versies hebben wel een update. Ik heb een tijdje terug mijn Swisscom versie geflasht naar PR 1.1 een algemene zwitserse versie, omdat ik na 2-3 maanden nog geen PR 1.1 had. De firmware die ik nu heb had wel netjes een paar dagen na de release PR 1.2 via een 'over the air' update.

Maar zoals al aangegeven, kijk even op Navifirm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutj
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-09 18:17
Via mobilecowboys.nl gelezen dat Nokia zou werken aan twee meego toestellen:)

http://www.netbooknews.co...ow-end-meego-smartphones/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
Ik betwijfel het of we daar blij van moeten worden. Low end interpreteer ik als zeer gesloten, zeer beperkt. Ja, er draait dan misschien een stripped down linux kernel op met Qt, maar ongetwijfeld ook Aegis met TPM die alles nog harder en verder dichttimmert dan op de N9 al het geval is. De kracht van Maemo - openheid, goede multitasking, veel Linux-tools - zal nog verder uitgehold zijn. En vziw is het hele Maemo-dev-team vertrokken of zitten ze nu voor WP te klussen.

Enige lichtpuntje dat ik in het hele Meltemi-verhaal zie is dat het als back-up wordt gehouden voor het geval dat WP faalt, of als stok achter de deur om Microsoft niet al te veel macht te hoeven geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
(Gedeeltelijk) met Fuzzillogic eens.

Qua telefoon kan het best leuk worden, o.a. als Nokia hun "Qt for next billion" nakomt, en er dus op Qt vlak redelijke openheid is (volledige framework beschikbaar), daarnaast dat er ook al 1GHz S40 foons zijn betekend niet dat dit meteen slecht wordt. Ben je op zoek naar Linux en een open OS denk ik dat je Meltemi beter links kunt laten liggen omdat dingen als een terminal etc. out of the question zullen zijn.

Daarnaast natuurlijk ook dat veel van de mankracht weg is. Verschillende ontwikkelaars zijn vertrokken (bv. naar Intel die toen wel nog aan MeeGo werkten, en nu aan Tizen) en dat andere ergens anders terecht zijn gekomen (Qt afdeling, WP, etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
RobertMe schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 19:46:
Qua telefoon kan het best leuk worden, o.a. als Nokia hun "Qt for next billion" nakomt, en er dus op Qt vlak redelijke openheid is (volledige framework beschikbaar), daarnaast dat er ook al 1GHz S40 foons zijn betekend niet dat dit meteen slecht wordt.
Met "beperkt" doel ik niet zozeer op de hardware maar op de software.
Ben je op zoek naar Linux en een open OS denk ik dat je Meltemi beter links kunt laten liggen omdat dingen als een terminal etc. out of the question zullen zijn.
Maar voor een N900/9/950-bezitter is het daarmee juist behoorlijk waardeloos geworden. Die willen een zak-pc, niet slechts een telefoon.

Qt zal voortleven, maar de concepten van Maemo niet. Da's flink balen. M'n N9 doet het voorlopig nog wel, maar daarna? Android is het voor mij ook net-niet (en ik vind Google eng). Tizen is webtech-based |:(. Dan blijft er nog maar weinig over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• motormuis
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-07 20:27
Op zich goede zaak dat er nog phones uitkomen met meego. Helpt mogelijk app ontwikkelaars over de streep om bv whatsapp te ontwikkelen waarvan N9 gebruikers ook mogen meegenieten.

9 x 270Wp Yinlgi, Power-One 3.0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Egocentrix
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-05 20:07

Egocentrix

Parttime zeurkous

Fuzzillogic schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 20:55:
Qt zal voortleven, maar de concepten van Maemo niet. Da's flink balen. M'n N9 doet het voorlopig nog wel, maar daarna? Android is het voor mij ook net-niet (en ik vind Google eng). Tizen is webtech-based |:(. Dan blijft er nog maar weinig over.
Er zijn anders op dit moment wel een aantal initiatieven gaande op dat gebied hoor. Canonical werkt aan Ubuntu voor telefoons, Mozilla aan Boot2Gecko en wat mij betreft het meest briljante, die tablet met Plasma die hier ooit op Tweakers heeft gestaan. Dit zijn allemaal dingen waarmee volgens mij nou juist niet de boel dichtgetimmerd wordt. Het enige wat jammer is, is dat er achter deze producten geen bedrijf staat met macht in de telecomwereld. Want laten we eerlijk zijn, Nokia timmert nog steeds erg netjes mee met de rest.

The above message has been encrypted using a quadruple ROT13-algorithm. --- Bad grammar makes me sic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
  • Laatst online: 17:10
motormuis schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 23:18:
Op zich goede zaak dat er nog phones uitkomen met meego. Helpt mogelijk app ontwikkelaars over de streep om bv whatsapp te ontwikkelen waarvan N9 gebruikers ook mogen meegenieten.
Zie hier en hier voor de voortgang mbt WHATSAPP ontwikkeling. Daarnaast, er kan gedoneerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
Bongoarnhem schreef op zaterdag 31 maart 2012 @ 21:16:
[...]

Zie hier en hier voor de voortgang mbt WHATSAPP ontwikkeling. Daarnaast, er kan gedoneerd worden.
Uch.. Ik snap wel dat whatsapp het eindelijk eens makkelijk maakt om ook media te delen. Wel jammer dat dat moet met een gesloten systeem (nouja, ze hebben XMPP gekaapt).

Ik zou doneren voor de ontwikkeling van uitbreiding / implementatie van deze features in XMPP zelf. Ik zou betalen voor een account bij een aanbieder naar mijn keuze, als zelf hosten mij teveel gedoe wordt. En ik zou ook nog wel betalen voor een app als deze prettiger werkt dan de OSS/gratis varianten.

Wat ik hoe dan ook nog mis is de mogelijkheid om niet alleen vanaf meerdere gelijktijdig ingelogd te zijn (dat werkt prima met xmpp), maar ook dat alle berichten op alle devices binnenkomen. Het moet gewoon niet uitmaken waar en hoe ik de berichten lees als iemand me een bericht stuurt. De mobiel op tafel zegt *bliep* en ik lees het bericht op de PC, want daar zit ik achter. Dit is al jaren de normaalste zaak van de wereld met IMAP - en ik sta ervan te kijken dat (bij mijn weten) geen chatdienst dit concept heeft overgenomen.

Enfin, ik vind al die moeite om gesloten, commerciële diensten te supporten erg jammer. Voor communicatie vind ik een decentraal systeem, waar ik zelf in controle over kan zijn, erg belangrijk.

Overigens werkt de N9 al prima met XMPP/Jabber, gewoon in de standaard chat-interface. Ook multi-user-chat werkt, hoewel ze dat wat gepruts vergt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrClaw
umm, als ik inlog op bijvoorbeeld msn via pc (via een portal met tig accounts), en via mobiel, dan krijg ik op beide apparaten gewoon mn messages. die portals werken namelijk ook allemaal met xmpp. alleeen, msn is 'uit' en whatsapp is 'in'.

enige grote verschil is, dat whatsapp je vrienden verbindt met een 06 nummer. ohh .. toch geen verschil, want bij de n9 worden je chat contacts gewoon geintegreerd met je contact list. hmmm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
DrClaw schreef op zondag 01 april 2012 @ 12:36:
umm, als ik inlog op bijvoorbeeld msn via pc (via een portal met tig accounts), en via mobiel, dan krijg ik op beide apparaten gewoon mn messages. die portals werken namelijk ook allemaal met xmpp. alleeen, msn is 'uit' en whatsapp is 'in'.
Krijg je dan ook de messages binnen op *alle* ingelogde apparaten? Want dat is namelijk mijn grief met XMPP: ik kan prima meerdere keren inloggen, maar de berichten komen maar op 1 plek binnen: de locatie met hoogste prioriteit of die als laatste een actie gedaan heeft. Dat is onhandig. En zelfs al zouden berichten naar alle clients gelijktijdig worden gestuurd, dan nog mist de "gelezen"-markering. Als ik een bericht op pc lees, dan wil ik niet dat mobiel aangeeft dat ik "nieuwe berichten!" heb, die ik zojuist al op de pc heb gelezen... Daarom verwijs ik naar IMAP, daar gaat het namelijk perfect, mits je een goede client hebt.

Speaking of which, IMAP met IDLE is eigenlijk een prima chat-tool. Near-realtime, ad-hoc groups, media support, geen suffe 140-char-limiet, decentraal, encrypted, open, ultra cross-platform. Zelfs whatsapps "read notification" bestaat al jaaaaren in e-mail. Het enige dat ontbreekt is een client die zich (meer) richt op mobiel gebruik en chat.
enige grote verschil is, dat whatsapp je vrienden verbindt met een 06 nummer. ohh .. toch geen verschil, want bij de n9 worden je chat contacts gewoon geintegreerd met je contact list. hmmm...
Ja prachtig, maar integreert het ook binnen de native chat-applicatie? Technisch gezien best mogelijk, ook voor media (immers MMS doet dat ook). Nouja, een eigen applicatie is ook geen ramp, mits de voordelen daarvan maar groot genoeg zijn. Ik heb echter nog geen screenshots gezien van Wazapp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18:54
Waar hebben jullie je N9 gekocht? Als ik in de prijswatch kijk, zijn er twee vendors. Redcoon met een vrij slechte beoordeling, en t-online.nl welke een stuk duurder is (en een levertijd van 3+ dagen).

Edit: Could no more resist the urge. Besteld bij redcoon.

[ Voor 9% gewijzigd door Freeaqingme op 08-04-2012 23:17 ]

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GS88
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10-06 23:17

GS88

π raat

Is de telefoon van deze foto's niet de Nokia N950? (waarvan het me nou niet duidelijk is of die ooit nog uitkomt?).

Weet iemand hier wat meer over?

Rotterdam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tarlitz
  • Niet online
GS88 schreef op maandag 09 april 2012 @ 16:27:
[...]

Is de telefoon van deze foto's niet de Nokia N950? (waarvan het me nou niet duidelijk is of die ooit nog uitkomt?).

Weet iemand hier wat meer over?
Dat is inderdaad de N950. Die telefoon gaat nooit uitkomen en is ook niet voor consumenten gemaakt. Dat is een developer's toestel dat is uitgegeven aan ontwikkelaars voor Meego. Deze wordt tevens ook niet meer geproduceerd.

Ik moet trouwens wel zeggen dat ik erg graag een toetsenbord op m'n telefoon had gehad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Ik zie net dat ik een scheurtje in mijn toestel heb. Boven het scherm rechts van de speaker. Zijn er die hier ervaring mee hebben? Wil dus contact opnemen met Nokia, hoop dat ze het toestel fixen (of vervangen), is net 2,5 maand oud. Zit nu ook te denken of er niet altijd al een klein streepje heeft gezeten, maar dat het me nu pas opvalt omdat het wat groter is met een randje waar rotzooi aan blijft zitten.

Edit:
TMO thread. Helaas niemand die iets zegt over garantie/reparatie, of Nokia daarin meegaat. Zag nu ook dat de scheur helemaal doorloopt. Als ik SIM-tray eruit pak zie ik de scheur ook aan die kant, ben dus ook bang dat er uiteindelijk een stukje gaat afbreken of zo. Nu het in zoverre helemaal los lijkt te zijn.

[ Voor 31% gewijzigd door RobertMe op 10-04-2012 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr-p
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-09 19:17
Freeaqingme schreef op zondag 08 april 2012 @ 22:26:
Waar hebben jullie je N9 gekocht? Als ik in de prijswatch kijk, zijn er twee vendors. Redcoon met een vrij slechte beoordeling, en t-online.nl welke een stuk duurder is (en een levertijd van 3+ dagen).

Edit: Could no more resist the urge. Besteld bij redcoon.
Ik heb sinds dinsdag middag ook een n9 besteld bij redcoon. Hoe ver is jouw order al? Al thuis of nog steeds bij redcoon? Ik had vanochtend nog contact met redcoon en zei zeiden dat mijn order vandaag rond 16.00 werd meegegeven aan de post en dat ik dan zo snel mogelijk de bevestiging daarvan zou krijgen. Wat blijkt: Het staat nog steeds op: "Uw opdracht bevindt zich in de verzendafdeling." Dus wederom contact gehad met redcoon. Blijkt de telefoon nog in Duitsland te zitten :/ Schiet niet echt op zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18:54
Dan was ik je voor! Ik heb de mijne gisteren binnen gekregen. En hij doet 't ook nog ;)

Oh, daarnaast zie ik dat redcoon ook uit de pw verdwenen is.

[ Voor 44% gewijzigd door Freeaqingme op 12-04-2012 18:29 ]

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr-p
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-09 19:17
Dat is mooi! Dan hoop ik dat de mijne zaterdag komt. Ik zag het ook dat hij van de pw af is, maar een uur nadat ik de n9 besteld had, was de n9 ook al van de site van redcoon gehaald. Ik denk dat ik de laatste heb. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
RobertMe schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 12:17:
Ik zie net dat ik een scheurtje in mijn toestel heb. Boven het scherm rechts van de speaker. Zijn er die hier ervaring mee hebben? Wil dus contact opnemen met Nokia, hoop dat ze het toestel fixen (of vervangen), is net 2,5 maand oud.

....
Update: Eerst Nokia gemaild. Deze antwoorden dat ze het zo niet kunnen bepalen en dat ik naar een Nokia Care Point moet gaan of online ter reparatie aanbieden. Vandaag naar Nokia Care Point gegaan. De medewerker aldaar vond het volgensmij een heel leuk toestel, maar het antwoord dat ik onmiddelijk kreeg was "wij mogen niks doen aan dit toestel", waarna die tijdens rest van gesprek vanalles rond heeft geklikt in het toestel (AFAIK niet echt nodig om iets over een scheurtje in de behuizing te zeggen...). Daarna is hij ook nog "even aan een collega gaan vragen" nadat ik aangaf dat Nokia zelf aangaf dat ik naar willekeurig Care Point kon gaan. Toen die terug kwam, natuurlijk nog druk rond klikkende door het toestel, mompelde hij dat de collega de SIM-kaart eruit had gehad, waarna ik aangaf dat je het scheurtje "aan de achterkant" ook zag. Waarna hij druk achterop het toestel begon te kijken (waar natuurlijk niks mis was) en gaf hij mij het toestel terug. Toen heb ik hem ook nog maar even laten zien dat je het scheurtje dus ook zag "achter" het SIM kaart slot (aan de binnenkant dus zeg maar). Wat hen dus nog niet was opgevallen. Al met al heeft die medewerker dus een leuke 5 minuten met het toestel gehad, maar was ik geen stap verder.

Na thuiskomst Nokia Chat geopend en hen het verhaal voorgelegd (ga naar Nokia Care Point, zij zeggen vervolgens dat ze er niks aan mogen doen). Dit bleek te kunnen en dus moet ik hem maar aanmelden voor online reparatie. Mijn vraag of ik überhaupt garantie kan hebben werd eerst beantwoord met "bij aanmelden voor reparatie krijgt u automatisch een offerte erbij als het niet onder garantie valt". Ik heb echter geen zin om het toestel op te sturen als Nokia min of meer al zoiets heeft van "valt niet onder garantie". Vraag dus nog eens gesteld met als antwoord dat fysieke schade nooit onder de garantie valt. Na wat verder aandringen en aan te geven dat de Nokia Care Point medewerker nog aangaf dat Nokia wel kan beoordelen of het evt. een fabricagefout is, moest ik maar terug gaan naar Nokia Care Point om foto's te laten maken en opsturen voor een beoordeling. Uiteindelijk bleek het dan ook mogelijk te zijn om zelf foto's te maken en op te sturen ter beoordeling. Dit is dus iets wat ik een dezer dagen ga doen. Ik zal kijken of ik de foto's dan ook hier kan posten zodat jullie ook een idee hebben wat/hoe groot de schade precies is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh1nigami
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-04 17:57
Vandaag eindelijk de proef op de som genomen.
Een zwarte 16GB versie overgenomen van een medetweaker, bij het garantiebewijs heb ik vraagtekens, want het komt van een nokia care point, hij was dus ter reparatie aangeboden. Zie verder ook geen prijs niks staan, maar goed, dat is een ander verhaal.
Nu dus aan het updaten, duurt best lang moet ik zeggen.
Zal de eerste paar dagen echt wennen zijn aangezien ik het laatste jaar alleen symbian heb gebruikt (5800xm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
sh1nigami schreef op zaterdag 21 april 2012 @ 15:09:
Nu dus aan het updaten, duurt best lang moet ik zeggen.
Als je niet vies bent van vieze handen dan had je beter meteen gewoon de firmware er compleet clean op kunnen zetten. Gids. En nog een stuk sneller ook. Sowieso wel prettig als je weet hoe het moet, dan kun je ongehinderd klooien want je weet toch hoe je de boel weer factory-clean kunt krijgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh1nigami
Misschien dat ik te weinig onderzoek gedaan heb.
Maar de videoplayback valt toch best tegen, mkv's gaan niet goed, tijdens mijn tests heeft ie het 60 sec volgehouden, viel me op dat het beeld haperde, en bam-> u kunt dit niet afspelen.
Aantal zelfgeproduceerde mp4tjes die allemaal probleemloos op de pc werken, geen 1 die vloeiend af wilt spelen. Dat hij geen 60fps aankan met 5000Kb/s, ok, niet erg. Maar 30fps 3200Kb/s (mp4) en dan nog problemen hebben stelt me dan wel teleur.
Zelfs met het afspelen van .flac muziek kwam ik rare dingen tegen.
Het liedje speelt bv 10 sec, hapert ineens, en de musicplayer gaat ineens naar het volgende nummer, en gaat dan ineens heel de lijst af.. (na een reboot deed hij dit gelukkig niet meer)

Tijdens het afspelen van de videos heb ik zelfs voor de zekerheid alles wat ik maar uit kon zetten uitgezet.
In vliegtuigmodus, opnieuw opgestart, geen netwerkverbindingen laten pakken, geen enkele app open.
In resourcemonitor gekeken of de cpu druk bezig was met andere dingen. Idle was het dan gemiddeld 80%

Ook irriteert het behoorlijk dat hij het beeld niet overal wilt rotaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
De zwakke DSP voor video was bekend. Alleen main profile is ondersteund, high profile kun je vergeten. Mogelijk dat PR1.3 nog wat tweaks brengt op dit gebied, maar ik verwacht niet teveel. De CPU blijft een zwak punt van de N9. Voor normale apps niet zo'n probleem, omdat alles toch compiled C++ is (anders dan Android met zijn VM) maar zo nu en dan zou een dual core toch welkom zijn geweest om de boel vloeiender te krijgen een core ergens mee bezig is.

Met FLAC heb ik nooit problemen gehad. Controleer de bestanden eens op defecten zou ik zeggen.

Rotatie van homescreen e.d. kun je toevoegen met app uit de store, maar inderdaad, veel dingen blijven portrait-only. Jammer maar geen groot probleem imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh1nigami
Niet te geloven..
Net dus de tv-out geprobeerd, normale oude avi geprobeerd. (die ik dus altijd moest converteren naar mp4 voor me 5800xm)

videogegevens:
Overall bit rate mode : Variable
Overall bit rate : 1 134 Kbps
Format : AVI
Codec ID : XVID
Codec ID/Hint : XviD
Duration : 24mn 44s
Bit rate : 955 Kbps
Width : 640 pixels
Height : 480 pixels
Display aspect ratio : 4:3
Frame rate : 29.970 fps
Bit depth : 8 bits

Zelfs dit..dit gaat niet eens goed. Tot aan de 20 min ging het een beetje schokkerig, maar toen werd het ineens stukken erger. Geluid ging ruisen, video ging hakkelen, alsof de leessnelheid vanaf het geheugen te traag is of zo..
Dus weer aan de usb gehangen, mass storage mode, open de desbetreffende video. Natuurlijk, niks aan de hand.

Echt..ik ben nog nooit zo erg teleurgesteld in een telefoon. Me duurste telefoon ooit. Ik wilde em al hebben voordat hij uit kwam. Nog ingeschreven voor het testen van nokia's in die tijd. Natuurlijk werd ik niet gekozen..
Gisteren dus hartstikke blij dat ik em eindelijk had, zat er zelfs van te dromen..en dan krijg ik dit.

Vergelijk het maar met de dag dat je voor het eerst met je vriendin in bed ligt als maagd, en dat er voor de daad verteld moet worden dat ze een SOA heeft, of nog erger een MAN is. Zo voel ik me nu dus. Moet er bijna van janken.

Enige wat ik nu dus kan doen is weer alles converteren..en als je daar ervaring mee heb, weet je dus ook dat dat niet altijd goed gaat. Ik neem toch aan dat de mp4 files die ik altijd voor me 5800 geprepareerd heb wel goed werken.
Fuzzillogic schreef op zondag 22 april 2012 @ 18:13:
De zwakke DSP voor video was bekend. Alleen main profile is ondersteund, high profile kun je vergeten. Mogelijk dat PR1.3 nog wat tweaks brengt op dit gebied, maar ik verwacht niet teveel. De CPU blijft een zwak punt van de N9. Voor normale apps niet zo'n probleem, omdat alles toch compiled C++ is (anders dan Android met zijn VM) maar zo nu en dan zou een dual core toch welkom zijn geweest om de boel vloeiender te krijgen een core ergens mee bezig is.

Met FLAC heb ik nooit problemen gehad. Controleer de bestanden eens op defecten zou ik zeggen.

Rotatie van homescreen e.d. kun je toevoegen met app uit de store, maar inderdaad, veel dingen blijven portrait-only. Jammer maar geen groot probleem imo.
Wat bedoel je precies met "main profile" ?

[ Voor 25% gewijzigd door sh1nigami op 22-04-2012 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrClaw
Wikipedia: H.264/MPEG-4 AVC

maemo en meego zjin afhankelijk van de gstreamer codecs, en dat zijn nou eenmaal software codecs; denk niet dat ze dat beetje hardware aan kunnen spreken.

maar .. je zou eens een alternatieve player kunnen proberen; vlc omzeilt bijvoorbeeld ook de codecs op een machine en werkt met zn eigen codecs. op mn n900 had ik er ook zo eentje, al weet ik niet meer hoe die heette.

ohh, en het is tenslotte toch een communicatiedevice. ik kan m met sip & skype & wifi aan toch een aantal dagen zonder de oplader gebruiken; ietjs korter als ik msn enzo aan heb staan. videootjes hoeven voor mij niet zo.

[ Voor 19% gewijzigd door DrClaw op 23-04-2012 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh1nigami
Ik kijk in de trein graag naar film wanneer ik naar school ga enzo.
Moet zeggen dat het multitasken, social media, e-mail best goed werkt.
Alleen werkt het swipen soms verwarrend. En soms sluit je per ongeluk iets af wat je niet af wilt sluiten door toevallig de verkeerde kant op te swipen.
Kan in portrait mode elke kant op swipen, en de music player komt netjes in het multitask menu, ga ik naar landscape mode, swipe naar beneden, sluit ie em af, en hoor je dat wazige toontje die sommige omnschrijven als hdd geluid.
Desalnietemin vind ik dat bij een telefoon in deze klasse, videoplayback geen issue moet zijn wanneer je bij je specs opgeeft, ik kan avi, mkv, mp4 etc afspelen.
Ook heb ik het idee dat het geluid iets minder is dan bv de 5800xm (nog niet getest overigens) en waar de F is de equalizer?
Waar kan ik meer details zien over m'n accesspoint? Heb zo het idee dat meego nog niet helemaal volwassen is. Of ik moet gewoon meer zoeken..handleidingen lezen, tweaken enz.

Verder heb ik trouwens de grootste moeite met het typen, met 1 hand onmogelijk want de handpalm raakt het scherm aan wanneer je met je duim wilt drukken. Maar goed, kwestie van gewenning.

[ Voor 8% gewijzigd door sh1nigami op 23-04-2012 21:32 . Reden: me ipv m'n :P ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
DrClaw schreef op maandag 23 april 2012 @ 08:33:
Wikipedia: H.264/MPEG-4 AVC

maemo en meego zjin afhankelijk van de gstreamer codecs, en dat zijn nou eenmaal software codecs; denk niet dat ze dat beetje hardware aan kunnen spreken.
Tuurlijk wel. gstreamer werkt met plug-ins, en er worden wel degelijk plug-ins gebruikt voor hardware en/decoding. Pas als die het laten afweten worden software codecs gebruikt. Dat de genoemde XviDs het laten afweten wijt ik toch aan andere zaken, XviD is maximaal ASP wat geen probleem zou moeten zijn vziw.
sh1nigami schreef op maandag 23 april 2012 @ 11:34:
Kan in portrait mode elke kant op swipen, en de music player komt netjes in het multitask menu, ga ik naar landscape mode, swipe naar beneden, sluit ie em af, en hoor je dat wazige toontje die sommige omnschrijven als hdd geluid.
Geluidje kun je uitzetten. Swipe down (physical down) is applicatie sluiten. Window dat je sluiten gaat wordt dan ook donkerder.

offtopic:
Normaal gesproken stop ik met lezen als er "me" i.p.v. "m'n" gebruikt wordt. Don't do that please, erg irritant.

[ Voor 5% gewijzigd door Fuzzillogic op 23-04-2012 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh1nigami
offtopic:
Normaal gesproken stop ik met lezen als er "me" i.p.v. "m'n" gebruikt wordt. Don't do that please, erg irritant.
Het was me in de haast niet zo opgevallen, krijg je nou eenmaal wanneer iedereen spreektaal in geschrift brengt.

Maar goed, in het volgende filmpje zijn de problemen misschien te zien.
YouTube: Little run through the nokia n9
Tijdens het maken+editen van het filmpje ben ik echter mijn doel een beetje uit het oog verloren.
Daarom niet altijd even duidelijk te zien.

Ik heb vandaag een app kunnen gebruiken om de telefoon vaker het scherm te laten draaien. Ben vergeten hoe die heet, kan hem ook niet meer in me app-list terugvinden. Notificaties+app-list werken nu ook in landscape, alleen is dat in twitter/faceB nog niet mogelijk :X

[ Voor 18% gewijzigd door sh1nigami op 23-04-2012 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutj
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-09 18:17
#1 Ik zag een bericht voorbij komen op de whatzapp dat 1 mei de publieke beta uitkomt. Ben benieuwd! Het schijnt dat je nu met een javaclient ook whatsapp kan draaien maar daar zitten nog de nodige haken en ogen aan. op talk.maemo.org is daar een topic over..
#2 Met de app Moves zou je in elke situatie dmv van een swipe vorm bijvoorbeeld je muziek kunnen doorspoelen. Tof dat dit mogelijk is! Lees maar op http://www.meegoexperts.c...s-control-music-gestures/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh1nigami
Ik kom net iets raars tegen. De videospeler schijnt net iets beter te werken wanneer ik vanuit filebox de filmpjes open.
Testvideo gegevens:

Format : MPEG-4 Visual
Bit rate : 7 847 Kbps
Width : 1 280 pixels
Height : 720 pixels
Display aspect ratio : 16:9
Frame rate mode : Constant
Frame rate : 30.000 fps

Tegelijkertijd hetzelfde filmpje op de pc gespeeld: nauwelijks verschil. (of ik begin gek te worden..zou best kunnen)

Als we de videogegevens van de camera er bij pakken zien we dat het niet heel veel scheelt met de testvideo.

Format : MPEG-4 Visual
Bit rate mode : Constant
Bit rate : 7 341 Kbps
Width : 1 280 pixels
Height : 720 pixels
Display aspect ratio : 16:9
vreemd genoeg wordt de framerate niet weergegeven, volgens windows is dit 28fps

Nou vraag ik me af, waarom heeft die in "mijn" naam dan moeite met lagere resolutie mp4tjes met veel lagere bitrate ? Alsof het video-menu hem trager maakt of zo?
Nog iets raars..eerst wilde hij de 720 video helemaal niet openen via het videomenu, sinds ik hem geopend heb via filebox, en dus dezelfde speler gebruikt, speelt hij hem ineens wel af.

Ik heb gisteren nog even het geluid getest/vergeleken met de creative zen vision M.
De resultaten daarvan post ik de volgende keer wel. Het is in ieder geval niet negatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• motormuis
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-07 20:27
http://www.wazapp.im/

Met een datum van 1 mei...

9 x 270Wp Yinlgi, Power-One 3.0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
Sinds gister ook een N9 in bezit. Voor 100,- gekocht maar dan met een gebarsten scherm. Scherm is gelukkig te repareren.

Ik moet zeggen dat het echt een super telefoon is! Ben er erg over te spreken, alleen het niet altijd meedraaiende toetsenbord is nog even wennen als je vanaf een N900 komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh1nigami
http://shootspeak.com/201...performance-test-roundup/

Wat is de schrijfsnelheid van jullie N9, wanneer ik films op mijn 16GB versie zet, zit ik na een tijdje op een sustained transfer rate van <3MB/s..echt idioot traag. (mass storage mode) Volgens de OP op de link zou je met de 16GB versie ongeveer 14MB/s kunnen halen. Is de mijne nou gewoon erg traag?

Ook merk ik dat hij niet volledig op wilt laden volgens battery usage. Heeft bijvoorbeeld heel de avond geladen, haal hem er af, binnen 10 sec 95% en 1x zelfs 93%

[ Voor 20% gewijzigd door sh1nigami op 30-04-2012 02:21 . Reden: battery usage ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
Net als met SSDs betwijfel ik of het verstandig is vaak heel veel data naar het apparaat te schrijven. Ik heb zelf niet echt gebenchmarkt, maar die 14MiB/s haal ik met m'n N9 64GB ook niet. Wellicht als ik hem eens aan USB3 ipv USB2 hang dat het beter wordt. Hoe dan ook, ik maak me er niet druk om.

Dat van die accu heb ik vaker gelezen. Je kunt hem wel aan de lader laten hangen, maar zodra de accu 100% vol is stopt het proces, en werkt de mobiel gewoon weer op de accu totdat deze onder een bepaald niveau (90%?) komt. Dit ter bescherming van de accu. Zeker met een mobiel waar je niet zomaar de accu kunt vervangen kan ik wel waarderen als er voorzichtig mee wordt omgesprongen. Ook hier maak ik me niet druk om. Met beperkt gebruik doe ik 3 dagen op een lading (BT en wifi aan), wat ik best redelijk vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
Uiteraard wil ik apps installeren. Maar waar vind ik ze. Ik heb rondgekeken op Maemo en ik vind alleen maar apps.formeego en daar staat bedroevend weinig op. Kunnen er op de N9 geen repositroy's worden toegevoegd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh1nigami
Bongoarnhem schreef op maandag 30 april 2012 @ 13:17:
Uiteraard wil ik apps installeren. Maar waar vind ik ze. Ik heb rondgekeken op Maemo en ik vind alleen maar apps.formeego en daar staat bedroevend weinig op. Kunnen er op de N9 geen repositroy's worden toegevoegd?
http://n9-apps.com/
http://my-meego.com/downloads/index.php

Ik heb er zelf meer moeite mee dat veel apps totaal niet doen wat ze moeten doen >.<
Openvideoplayer speelt niks af
Torrential wilt niks downloaden
Mplayer is cli only?
KMplayer..had er ook niks aan met hetgene dat ik verwachtte te doen.

De volgende punten die ik mis:

De standaard videoplayer is gewoon te beperkt, heb ik het vast eerder over gehad. (spoelknopjes, en de play button zit precies naast het terug naar menu knopje die veel op elkaar lijken)
Dat laatste gebeurt overigens alleen wanneer je een filmpje opent vanuit filebox, wanneer je via de videospeler zelf een video opent is dat niet zo. Echter prefereer ik meestal de complete filename te kunnen zien, het menu van de standaard speler is onoverzichtelijk met de te grote thumbnails.

De youtube app is handig, maar soms wil ik gewoon <back, en dat gaat dan weer niet?
Facebook/Twitter is leuk geïntegreerd, maar dat portrait only modus is zwaar onhandig.
Sigma player free is leuk, maar mist de integratie. Staat wel tegenover dat je de telefoon kan schudden om van liedje te skippen. En er is een Equalizer die lastig te gebruiken is, maar wel aanwezig is.

Volgende dat ik af en toe op merk:
Het scherm is in de meeste gevallen wel gruwelijk mooi, voornamelijk dat het zwart echt zwart is.
Maar af en toe past hij de brightness aan zonder dat ik er om vraag?
En bij een minder leuke kijkhoek verkleurd wit->groen.
En op websites onder elke kijkhoek zie je vooral bij een witte achtergrond met zwarte letters streepvorming.

Heb gister ook de eerste *spasm* meegemaakt, waarbij je na het unlocken van het toestel je wallpaper naar 1 kant schuift..en hij de andere kant op gaat o.o
Of dat het scherm fftjes ineens allemaal kleuren door elkaar krijgt (wat meer van me laatste moderne toestellen af en toe hadden) Vooral de 5800xm, die wilt soms voor een langere periode (langer dan 10sec) geen normaal beeld geven.

Ik ben waarschijnlijk een vrij kritisch persoon, maar er zijn toch meer mensen die dit tegenkomen? Hebben ze bij Nokia eigenlijk wel de moeite genomen om het toestel te gebruiken?
Het design is prachtig, het lijkt alsof steve jobs er een vinger in de pap had. Zelfs de usb kabel ziet er stylish uit.
Maar op softwaregebied zijn echt nog wat updates nodig.
Nog een stom puntje: het swipen gaat niet altijd even vloeiend.

[ Voor 70% gewijzigd door sh1nigami op 30-04-2012 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peke
Wat ik vooral jammer vind is dat er een front camera aanwezig is maar ik in de Skype app geen videogesprek kan starten.
Verder ook jammer dat ik steeds bij het aanloggen op een wifi netwerk het aanlogscherm voor de mail client te zien krijg terwijl ik helemaal geen mail wil checken. Dergelijk iets zou configureerbaar moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh1nigami
Net even de media share feature getest met de PS3.
Werkt op zich niet slecht, echter lijkt het er op dat alleen de map DCIM, pictures en music worden gedeeld.
De map movies is onzichtbaar. Niet dat ik er veel aan had want de PS3 is ook bijna waardeloos als media center.
Eigen opgenomen .mp4 videos kan niet worden bekeken, en wat hij wel kan bekijken ziet er vaak anders uit dan wanneer ik de videos open op me laptop. En met anders bedoel ik dat in de negatieve zin.
Dat het downloaden van muziek vanaf de telefoon langzamer gaat wanneer ik aan het filmen ben vind ik zelf geen probleem.
De leessnelheid is niet bijzonder, maar acceptabel.
5GB aan videos overzetten naar de laptop duurde minder dan 5 min.
Gemiddeld zie ik ongeveer 10MB/s, en bij benchmarks 20MB/s
In crystaldiskmark zag ik bv 3.3MB/s als schrijfsnelheid staan voordat hij vast liep..Niet bepaald acceptabel imo.

Gelijk even een wifi test gedaan. Had zo het idee dat de 5800xm beter bereik heeft.
Wat raar is aangezien de 5800xm tot de G standaard ondersteund, en de N9 ook de N standaard ondersteund.
Router is ingesteld op mixed G/N (Lafonera 2.0N)
Ik begon met beide telefoons in me handen naar een plek te lopen waar het wifi bereik minder is.
Al vrij snel was het steeds de N9 met slechter bereik.
2x had de N9 net even 5 sec langer mijn SSID in zicht, maar kon er verder niks mee.
Op de plek aangekomen waar mijn SSID niet meer te vinden is viel het op dat de 5800xm wel een SSID van de buren kon zien, en de N9 niet.
Mijn vermoeden werd hier dus mee bevestigd. De N9 is gewoon net iets slechter in de situaties die IK ben tegengekomen. Misschien dat het bij een andere router anders is.

[ Voor 30% gewijzigd door sh1nigami op 01-05-2012 00:09 . Reden: wifi test ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
sh1nigami schreef op maandag 30 april 2012 @ 21:26:
[...]
http://n9-apps.com/
........
Maar op softwaregebied zijn echt nog wat updates nodig.
Nog een stom puntje: het swipen gaat niet altijd even vloeiend.
Het valt mij idd wel op dat er nog wat kindeziektes in het toetel zitten. Idd gaat het swipen niet altijd even "Apple" vloeiend, het scherm gaf gister bij mij een seconde of 10 ook een helehoop vage kleurtjes voordat hij weer versprong naar het juiste scherm.

De muziekspeler doet bij mij idd ook te weinig. Zo zit ik thuis op mn eigen netwerk en zie ik mijn NAS met muziek niet, dit terwijl de N900 en een Samsung S2 hem wel zien. Ik kan dus geen muziek afspelen vanaf de NAS, toch wel een hekel puntje voor mij.
peke schreef op maandag 30 april 2012 @ 22:14:
Wat ik vooral jammer vind is dat er een front camera aanwezig is maar ik in de Skype app geen videogesprek kan starten.
Verder ook jammer dat ik steeds bij het aanloggen op een wifi netwerk het aanlogscherm voor de mail client te zien krijg terwijl ik helemaal geen mail wil checken. Dergelijk iets zou configureerbaar moeten zijn.
Volgens dit bericht komt er deze maand een update 1.3 uit. Hopelijk dat die een hoop kleine issues kan oplossen. Ik doe iig niet erg lang met een batterij, valt me wel wat tegen.

Edit: Is er voor de N9 een autodisconnect app zoals die op de N900 bestaat? Die sluit dan automatisch je verbindingen als er over een ingestelde periode geen data wordt verzonden. Ik heb deze nog niet kunnen vinden.

[ Voor 41% gewijzigd door Bongoarnhem op 01-05-2012 17:52 . Reden: Nieuwe vraag, geen antwoord. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peke
Ik denk dat dit sowieso gebeurt als je de energie besparende modus instelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh1nigami
Vandaag toevallig het e-mailen nodig.
Vanuit de galerij 3 foto's geselecteerd aangezien die totaal 5MB per keer mag verzenden =.='
Voer het e-mail-adres in, verzenden.
U heeft geen onderwerp->ok/toch verzenden?
Toch verzenden..gebeurt er niks.
Nog een keer geprobeerd, ditmaal hotmail ingesteld als uitgaande mail-man..
Geen onderwerp, toch verzenden? nee, wil ik onderwerp invoeren. Loopt hij verdorie vast.

Zijn toch echt van die dingen waar je van baalt.

Ook in de browser gaan dingen omslachtig.
Voorbeeld, je typt wat in google, denk van, ik zet er een woord tussen.
Moet je met je vinger precies gaan proberen op de goeie plek te komen.
Is je zin te lang? dan valt hij buiten het venster. Hoe kom ik daar met me vinger?
Conclusie: Niet goed over nagedacht. Symbian onscreen toetsenbord beviel me een stuk beter.
Ook de indeling van toetsen bevalt me beter op Symbian.

Hoop echt dat eind Mei dus een goede update komt. Want dit is echt crappy, kan er niks anders van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
Er is een andere IMAP client. Niet geprobeerd tho, mail versturen vanaf mobiel doe ik zelden en lezen gaat prima. Foto's versturen via e-mail vind ik sowieso... zelden een goed idee. Via bluetooth is het veel sneller en makkelijker.

Invoeren in de browser is idd niet makkelijk. Nou gebruik ik Opera, en onscreen keyboard is daar helaas nog beroerder.

Over DLNA: de N9 is DLNA-certified. Heel leuk, maar installeer TweakUp en zet "Share media files that do not have a DLNA profile" maar weer gewoon aan. Presto. Installeer ook PushUp en je kunt direct naar DLNA-renderers pushen. Met Helium heb je nog meer mogelijkheden, zij het nog erg beta is.

Over de performance van flash: stop benchmarking! Crystal Disk Mark wordt al afgeraden voor SSDs omdat er veel (nutteloos) geschreven wordt, en dan ga jij het op een mobiel draaien? |:(

Ik heb ook genoeg te klagen over de N9, maar als ik de alternatieven zie (Android en Symbian zijn nog okay, iOS en WP... *brrrrrr* no way dat ik daarmee zal rondlopen) dan tel ik mijn zegeningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh1nigami
Fuzzillogic schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 23:03:
Er is een andere IMAP client. Niet geprobeerd tho, mail versturen vanaf mobiel doe ik zelden en lezen gaat prima. Foto's versturen via e-mail vind ik sowieso... zelden een goed idee. Via bluetooth is het veel sneller en makkelijker.

Invoeren in de browser is idd niet makkelijk. Nou gebruik ik Opera, en onscreen keyboard is daar helaas nog beroerder.

Over DLNA: de N9 is DLNA-certified. Heel leuk, maar installeer TweakUp en zet "Share media files that do not have a DLNA profile" maar weer gewoon aan. Presto. Installeer ook PushUp en je kunt direct naar DLNA-renderers pushen. Met Helium heb je nog meer mogelijkheden, zij het nog erg beta is.

Over de performance van flash: stop benchmarking! Crystal Disk Mark wordt al afgeraden voor SSDs omdat er veel (nutteloos) geschreven wordt, en dan ga jij het op een mobiel draaien? |:(

Ik heb ook genoeg te klagen over de N9, maar als ik de alternatieven zie (Android en Symbian zijn nog okay, iOS en WP... *brrrrrr* no way dat ik daarmee zal rondlopen) dan tel ik mijn zegeningen.
Ik moest het even zeker weten over dat trage geheugen, daarom 1x geprobeert CDM te runnen, die vast liep, geen idee waarom. Ik ga morgen eens kijken naar TweakUp en PushUp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrClaw
emailen vanaf je thuisconnectie kan dichtgezet zjin door je provider. kun je mooi wel hotmail instellen, maar de enige relay die je mag instellen is die van je thuisprovider. stom, maar waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
sh1nigami schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 22:38:
Vandaag toevallig het e-mailen nodig.
Vanuit de galerij 3 foto's geselecteerd aangezien die totaal 5MB per keer mag verzenden =.='
Voer het e-mail-adres in, verzenden.
U heeft geen onderwerp->ok/toch verzenden?
Toch verzenden..gebeurt er niks.
Nog een keer geprobeerd, ditmaal hotmail ingesteld als uitgaande mail-man..
Geen onderwerp, toch verzenden? nee, wil ik onderwerp invoeren. Loopt hij verdorie vast.

Hoop echt dat eind Mei dus een goede update komt. Want dit is echt crappy, kan er niks anders van maken.
Heb het net ook ff getest, twee fotoos uit de galerij geselecteerd. Wel een onderwerp ingevoerd en verzonden via WIFI. Werkte goed. Foto's kwamen 1 minuut later binnen op mn N900. Verzonden aan hotmail via provider UPC.

2 Foto's gemaakt met de N9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
DrClaw schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 08:20:
emailen vanaf je thuisconnectie kan dichtgezet zjin door je provider. kun je mooi wel hotmail instellen, maar de enige relay die je mag instellen is die van je thuisprovider. stom, maar waar.
Poort 25 kan dicht staan op mobiele netwerken. Als het thuis ook dicht staat wordt het tijd voor een andere provider. Maar dan nog: je moet geen poort 25 gebruiken voor SMTP maar 587. Hoe dan ook: *altijd* encrypted transfers gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak81
  • Registratie: Oktober 2011
ik zit er over te denken om een nokia n9 te kopen. Maar is dat nog wel handig? Echt veel spelletjes hoef ik niet, daar heb ik m'n iPad voor.

Ik weet dat de OVI store voor de N9 is, maar zijn er meer bronnen om apps vandaan te halen??

en zullen er updates voor meego blijven uitkomen? of zal dat stoppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joi-c
  • Registratie: December 2010
  • Niet online
Mijn zus heeft een zwarte N9 (64GB) en is er zo blij mee dat ze ook graag een witte wil hebben.
Wij hebben online niets kunnen vinden. Iemand nog tips?
Pagina: 1 ... 9 ... 15 Laatste