Het begint nu toch wel erg te kriebelen om er eentje te bestellen...... I.c.m. abonnement vind ik ze ook nog steeds erg duur. Ik heb een vriend uit België gevraagd of hij voor me op zoek gaat. Iemand een idee hoe duur ze daar ongeveer zijn zonder abonnement?
Zijn ze in België al beschikbaar dan?
neen, je kan je op de site van Nokia (.be) opgeven voor een notificatie mail te krijgen wanneer ie beschikbaar is in België. (zoals ik dus al gedaan hebweid1374 schreef op vrijdag 28 oktober 2011 @ 16:53:
Zijn ze in België al beschikbaar dan?
Als er al winkels zijn die die hebben, zal het grijze import zijn.
[ Voor 8% gewijzigd door Yoshi op 28-10-2011 18:05 ]
if it is not broken, don't fix it!
Ik heb er gratis een gekregen op de Qt developer days in Munchen.
Ligt alweer 3 dagen op tafel in de doos, ongeopend, morgen eens zien wat die kan en wie weet schrijf ik binnenkort Qt apps voor de N9
(daarom hebben ze ook een volle pallet verloot onder de beursbezoekers).
Ligt alweer 3 dagen op tafel in de doos, ongeopend, morgen eens zien wat die kan en wie weet schrijf ik binnenkort Qt apps voor de N9
Ongeopend?peke schreef op vrijdag 28 oktober 2011 @ 18:37:
Ik heb er gratis een gekregen op de Qt developer days in Munchen.![]()
Ligt alweer 3 dagen op tafel in de doos, ongeopend, morgen eens zien wat die kan en wie weet schrijf ik binnenkort Qt apps voor de N9(daarom hebben ze ook een volle pallet verloot onder de beursbezoekers).
Een review zodra je 'm opent is altijd welkom.....
besteld! bij amazon.de
. Nu is het nog (lang) afwachten
Op basis van mijn ervaringen deze week met XMPP / jabber, heb ik nog wel een vraag:Flexmaster schreef op donderdag 13 oktober 2011 @ 10:40:
[...]
Zie hier waar de N9 wel allemaal verschijnt: http://europe.nokia.com/f...kia-n9/check-availability
Gezien ik deze week ga beginnen met de review vraag ik hier alvast aan jullie wat jullie willen weten over de N9. Ik zal proberen deze vragen zogoed mogelijk in de review te beantwoorden.
De N900 staat je toe een jabber-verbinding te leggen met je eigen server. Het blijkt dat dit vrij uniek is, Ovi-chat wil je vastbinden aan hun eigen chat en zelfs s2s verbindingen zijn daarmee niet mogelijk.
Dat wil zeggen dat ik voor een telefoon als de N97geen fatsoenlijke client kan vinden. Zelfs op een Android bleek het lastig om een account op je eigen jabber server te gebruiken. Gtalk staat in ieder geval wel s2s-verbindingen toe, dus daar kan ik waarschijnlijk relatief makkelijk nog IM-contact leggen (nog te testen).
De vraag is dus of de N9 dezelfde (uitstekende) ingebouwde mogelijkheden biedt voor IM-chat via je eigen jabber server. PM me maar als je een testaccountje nodig hebt.
Daar kan ik heel kort over zijn: nee. Dat verbaasde mij ook zeer, in negatieve zin. Spul als Facebook en GTalk worden wel ondersteund (maar zal ik nooit gebruiken) terwijl die nota bene ook XMPP gebruiken.FiscBiker schreef op zaterdag 29 oktober 2011 @ 12:51:
[...]
Op basis van mijn ervaringen deze week met XMPP / jabber, heb ik nog wel een vraag:
...
De vraag is dus of de N9 dezelfde (uitstekende) ingebouwde mogelijkheden biedt voor IM-chat via je eigen jabber server. PM me maar als je een testaccountje nodig hebt.
Wel wordt SIP ondersteund, waarmee ook te chatten is. Nou gebruik ik SIP wel, maar alleen voor VoIP...
dit al geprobeerd?Fuzzillogic schreef op zaterdag 29 oktober 2011 @ 14:24:
[...]
Daar kan ik heel kort over zijn: nee. Dat verbaasde mij ook zeer, in negatieve zin. Spul als Facebook en GTalk worden wel ondersteund (maar zal ik nooit gebruiken) terwijl die nota bene ook XMPP gebruiken.
Wel wordt SIP ondersteund, waarmee ook te chatten is. Nou gebruik ik SIP wel, maar alleen voor VoIP...
http://doclinux.com/content/how-create-jabber-account-n9How to create jabber account on N9
pharon's picture
Wed, 2011-08-24 10:21 — pharon
Thanks to my friend bernd, here's how to add a jabber account on N9 :
mc-tool add gabble/jabber string:account=user@hostname string:password= string:server=hostname bool:require-encryption=1 bool:ignore-ssl-errors=1
mc-tool enable (first mc-tool call will give you the account name)
pharon's blog
en moest het niet lukken,
Hier toch hopelijk nog een glimlach:
http://dl.dropbox.com/u/14702823/nokia-win-meego.png
[ Voor 34% gewijzigd door Yoshi op 29-10-2011 15:54 ]
Hij is goed!

white modder schreef op zaterdag 29 oktober 2011 @ 15:52:
Hier toch hopelijk nog een glimlach:
http://dl.dropbox.com/u/14702823/nokia-win-meego.png
Nee. Maar nu wel. En... het werkt! Wel moest ik een display name opgeven, dus mc-tool add gabble/jabber <display name> string:account=...white modder schreef op zaterdag 29 oktober 2011 @ 15:52:
[...]
dit al geprobeerd?
[...]
http://doclinux.com/content/how-create-jabber-account-n9
Daarna komt het account gewoon terug in onder Availability, waar tot dusver alleen m'n SIP-account stond. Weliswaar zonder naam, maar dat drukt de pret niet.
Nu begin ik me wel af te vragen wat in nullsnaam de beweegredenen zijn geweest van Nokia om dit *niet* in de accounts app op te nemen...
Dat geldt ook voor andere zaken: er is geen SyncML. Is er wel, maar alleen voor Bluetooth - waar het gewoon werkt. Dat vind ik extreem vervelend, want ik gebruikte SyncML op m'n N95 om contacten en agenda te syncen met een online agenda. Werkte flawless.
Voor agenda is er nu CalDAV-support, maar dat werkt niet met mijn aanbieder.
Er is geen CardDAV-support. Momenteel kan ik agenda en contacten niet syncen, wat met m'n N95 out-of-the-box goed werkte. Shame!
Er is een SyncML-client voor de N950/N9, die heb ik nog niet geprobeerd.
Enfin, alle geweldige features en hoe prachtig het toestel is is allang in andere reviews besproken, dus ik beperk me even tot een overzichtje van de dingen die mij opgevallen zijn:
Issues:
- Geen support voor SyncML, CardDAV. Voor mensen die geen Google of Exchange willen gebruiken wordt OTA syncen bijzonder lastig. (IMAP voor mail werkt wel gewoon)
- Geen VPN-support.
- De browser is wel heel minimalistisch qua features buiten HTML(5)-support om.
- WLAN-ontvangst is matig, en ik heb regelmatig last van disconnects.. Nou las ik dat de N950 daar ook last van heeft en dat WLAN met PR1.1 een grote update heeft gekregen.
- Geen UPnP/DLNA (had N95 wel, zij het beperkt)
- Geen video editor. (had N95 wel)
- FLAC-support in de media player
- ODF-viewer. Een wat complexer document gaat nog steeds niet perfect, maar hell-of-a-lot beter dan wat andere systemen te bieden hebben.
- Officeel ondersteunde manier om te rooten. (Maar: het is geen échte root, het Aegis-systeem heeft het laatste woord!)
- SIP-VoIP out-of-the-box (had N95 ook)
- Met een app uit de Ovi Store kun je de cameraflitser als zaklamp gebruiken. En dat geeft heel behoorlijk licht! Veel andere OSsen staan dat niet toe; voor N95 is er nooit zo'n app geweest zelfs met gehackte security...
Weet iemand of update 1.1 ook text-reflow in de browser brengt bij zoomen, ik had begrepen dat 1.0 dat niet heeft?
Is sinds vorige zaterdag verkrijgbaar in België, wel beperkt, voor zover ik weet heeft Belcompany ze (heb er daar één gekocht). Andere winkel worden tegen 12 november aangeleverd met eerste zending, week erna volgt 2de lading.white modder schreef op vrijdag 28 oktober 2011 @ 18:04:
[...]
neen, je kan je op de site van Nokia (.be) opgeven voor een notificatie mail te krijgen wanneer ie beschikbaar is in België. (zoals ik dus al gedaan heb). Ook de grote winkels hier hebben nog geen n9's in stock of whatever
Als er al winkels zijn die die hebben, zal het grijze import zijn.
Prijs bij Belcompany is momenteel 599. Coolblue verwacht hem eind november voor 575
verschillende apps voor te downen (gratis)xabre16v schreef op vrijdag 28 oktober 2011 @ 12:03:
Zit de app Nokia Internet Radio ook weer op de N9 trouwens? Of is deze voor de N9 beschikbaar?
is ie? want ik moest hem reserveren, en bijgevolg ben ik buitengegaanHakki schreef op zaterdag 29 oktober 2011 @ 22:14:
[...]
Is sinds vorige zaterdag verkrijgbaar in België, wel beperkt, voor zover ik weet heeft Belcompany ze (heb er daar één gekocht). Andere winkel worden tegen 12 november aangeleverd met eerste zending, week erna volgt 2de lading.
Prijs bij Belcompany is momenteel 599. Coolblue verwacht hem eind november voor 575
Na ruim een jaar de N8 in mijn broekzak gehad te hebben ben wel weer toe aan een nieuw toestel. Toen ik weken geleden de N9 op het internet zag verschijnen was ik meteen onder de indruk.
Ik heb ergens gelezen dat het mogelijk is/wordt om Android apps te draaien op de N9. Als dit zo is, dan kan je die versie van Whatsapp ook installeren toch? Whatsapp is voor mij wel een must-have, aangezien ongeveer iedereen dit nu gebruikt om mee te chatten/smsen.
Ook heb ik een slingbox, met dit apparaat kan je je eigen televisie bekijken op telefoon/tablet/pc. Voor de Nokia E72 etc. is deze app nog gemaakt, maar helaas niet voor de N8. Weer wel voor android, vandaar nog een reden om voor de N9 te gaan als deze ook android gaat draaien.
Ik heb ergens gelezen dat het mogelijk is/wordt om Android apps te draaien op de N9. Als dit zo is, dan kan je die versie van Whatsapp ook installeren toch? Whatsapp is voor mij wel een must-have, aangezien ongeveer iedereen dit nu gebruikt om mee te chatten/smsen.
Ook heb ik een slingbox, met dit apparaat kan je je eigen televisie bekijken op telefoon/tablet/pc. Voor de Nokia E72 etc. is deze app nog gemaakt, maar helaas niet voor de N8. Weer wel voor android, vandaar nog een reden om voor de N9 te gaan als deze ook android gaat draaien.
Het is vooralsnog onwaarschijnlijk dat Alien Dalvik voor de N9 gaat verschijnen. Misschien met v2.0 die volgend jaar moet uitkomen, maar ik zou er niet teveel vanuit gaan.Folkifoon schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 13:14:
Na ruim een jaar de N8 in mijn broekzak gehad te hebben ben wel weer toe aan een nieuw toestel. Toen ik weken geleden de N9 op het internet zag verschijnen was ik meteen onder de indruk.
Verkopen? Zeker niet, ik had hiervoor een Nokia 1616 van 29 eurorajboen schreef op vrijdag 28 oktober 2011 @ 19:32:
[...]
Ongeopend?Verkopen?
Een review zodra je 'm opent is altijd welkom.....
Ondertussen het eea uitgeprobeerd en het valt goed mee. Er zitten goeie oortjes bij, een degelijk hoesje, helaas wel geen klever voor op het scherm dus heb ik er zelf een doorzichtige klever opgekleefd, ik ga wel nog eens zoeken naar iets beter want de beeldkwaliteit is een stuk lager met de huidige klever (als iemand tips heeft ...).
Ik moet zeggen dat alles tot nu toe dik in orde is. Het enige dat wennen is is dat je in het begin nogal eens mist van toetsaanslag in een sms omdat de knopjes redelijk klein zijn, een oplossing is dan om het scherm 90° te draaien en dan draait alles mooi mee en heb je grotere knoppen.
Ik zal wel eens een review schrijven eind dit jaar als ik het ding wat langer heb gebruikt.
De N9 heeft natuurlijk gorillaglas. Mijn ervaring met dat spul is dat ik daar eigenlijk geen krassen op krijg, behalve als ik met kracht met een gehard stalen mes mijn best doe.
En dan nog zijn de krasjes bijna onzichtbaar.
* Ervaring met ggs opplakbescherming op mijn Sony Nex-5*
Z-machine OriginID: JaccoW
eventjes geheel off topic, maar dit maakt me blij:
Dit wil ook zeggen dat de kans groter is dat Alien Dalvik wel nog tevoorschijn gaat komen voor de N9De geruchten gaan dat Nokia helemaal niet stopt met MeeGo, en een besturingssysteem voor goedkopere telefoons ontwikkelt onder de naam Maemo 6.5 Meltemi. Dat zou de opvolger worden van MeeGo 1.2 Harmattan, dat op de Nokia N9 staat, en zou veel kenmerkende features van de N9 bevatten, zoals de veelgeprezen Swipe-interface met drie startschermen.
Ik vraag me inmiddels af wie nou wie aan het lijntje houdt bij Nokia. Afgelopen week riep die de chef van Nokia NL nog dat ze al hun eieren in het Windows-mandje hebben gelegd. Daarnaast is er dus inderdaad al het eerdere nieuws van Meltemi voor low-end toestellen. En dan hebben we nog Symbian en Harmattan.white modder schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 15:37:
[...]
Dit wil ook zeggen dat de kans groter is dat Alien Dalvik wel nog tevoorschijn gaat komen voor de N9
Of Meltemi heel goed nieuws is weet ik niet. Wellicht voor apps-development wel, het zou betekenen dat er meer Qt-devices komen en er dus meer apps zullen komen. Van de andere kant zou ik niet blij worden van een WP7/iOS-achtig device waar alles dichtgetimmerd en idiot-proof gemaakt is tot en met het sneue niveau van multitasking op die OSsen. Ik heb niet voor niets een high-end toestel gekocht!
Bovendien zal Alien Dalvik beslist niet gratis zijn voor Nokia, dus of ze dat voor Meltemi/"low-end toestellen" willen gaan gebruiken?..
offtopic:
Ik krijg een Palm-gevoel hierbij. Palm dacht destijds met PalmOS 5 ook "klaar" te zijn en richtte zich veel te laat en te slap op PalmOS 6. Ondertussen gingen ze wel in zee met Windows Mobile. Enfin, PalmOS6 was veelbelovend (gebaseerd op BeOS, excellente multitasking, zeer responsive GUI) maar is er dus nooit gekomen. Hun WinMob-toestellen haalden het niet bij de concurrentie. Vervolgens deden ze nog een poging met WebOS. Dat liep niet echt lekker.Palm ging quasi-failliet (overgenomen door HP) en WebOS is ook nog maar een zombie.
Ik krijg een Palm-gevoel hierbij. Palm dacht destijds met PalmOS 5 ook "klaar" te zijn en richtte zich veel te laat en te slap op PalmOS 6. Ondertussen gingen ze wel in zee met Windows Mobile. Enfin, PalmOS6 was veelbelovend (gebaseerd op BeOS, excellente multitasking, zeer responsive GUI) maar is er dus nooit gekomen. Hun WinMob-toestellen haalden het niet bij de concurrentie. Vervolgens deden ze nog een poging met WebOS. Dat liep niet echt lekker.Palm ging quasi-failliet (overgenomen door HP) en WebOS is ook nog maar een zombie.
Leuk artikeltje over apps voor de N9: http://mynokiablog.com/2011/10/30/n9-apps-goes-live/
Nog interessanter is het app request stukje: http://n9-apps.com/app-requests
Valt me op dat Whatsapp toch erg gewild is om op de N9 te krijgen. Is het overigens dat je met Alien Dalvik dan ook Whatsapp op de N9 zou kunnen gebruiken? Of werkt dat niet? Ben totaal niet bekend met de precieze werking van Alien Dalvik.
Nog interessanter is het app request stukje: http://n9-apps.com/app-requests
Valt me op dat Whatsapp toch erg gewild is om op de N9 te krijgen. Is het overigens dat je met Alien Dalvik dan ook Whatsapp op de N9 zou kunnen gebruiken? Of werkt dat niet? Ben totaal niet bekend met de precieze werking van Alien Dalvik.
Ik heb toch mijn bedenkingen, een verkoper liet mij zijn iPhone4 zien van een jaar oud en daar zaten toch wel goed zichtbare krassen op.F_demon schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 15:30:
De N9 heeft natuurlijk gorillaglas. Mijn ervaring met dat spul is dat ik daar eigenlijk geen krassen op krijg, behalve als ik met kracht met een gehard stalen mes mijn best doe.En dan nog zijn de krasjes bijna onzichtbaar.
http://www.engadget.com/2...ced-by-apples-glass-supp/peke schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 14:40:
[...]
Ik heb toch mijn bedenkingen, een verkoper liet mij zijn iPhone4 zien van een jaar oud en daar zaten toch wel goed zichtbare krassen op.
btw, morgen of overmorgen komt mijn exemplaar aan !
[ Voor 7% gewijzigd door Yoshi op 31-10-2011 16:59 ]
Iemand al geprobeerd om een filmpje af te spelen op tv?
Verwijderd
Mijn eerste berichtje vanaf mijn prachtige N9.
Het toestel is werkelijk nog mooier dan op de verschillende video's.
Typen is nog behoorlijk wennen, maar oefening baart kunst.
Sowieso blijf ik mijn N900 ernaast gebruiken.
Het swipen is een geheel nieuwe ervaring voor me, maar wel een plezierige.
Bedankt johan12 voor je rit naar Zwitserland.
Ik ben weer aan een nieuwe ontdekkingsreis begonnen, die van de N9.
Het toestel is werkelijk nog mooier dan op de verschillende video's.
Typen is nog behoorlijk wennen, maar oefening baart kunst.
Sowieso blijf ik mijn N900 ernaast gebruiken.
Het swipen is een geheel nieuwe ervaring voor me, maar wel een plezierige.
Bedankt johan12 voor je rit naar Zwitserland.
Ik ben weer aan een nieuwe ontdekkingsreis begonnen, die van de N9.
Net getest, het werkt gewoon. Beeld op TV blijft wel altijd in landscape-mode. Het is uiteraard slechts SD. Ik blijf het jammer vinden dat er geen HDMI-out is. De resolutie op het 3,9" schermpje is daarmee dus hoger dan wat er op m'n 40" TV verschijntrajboen schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 17:11:
Iemand al geprobeerd om een filmpje af te spelen op tv?

Het viel me op dat tijdens afspelen van een videootje de controls op TV niet zichtbaar zijn, maar op display van de telefoon zelf wel. Blijkbaar wel een gescheiden systeem, intern.
sinds afgelopen zaterdag een trotse eigenaar van een (deense) n9 64gb, uit amsterdam. was eerst wel een beetje teleurgesteld, want ik ben geen twitteraar noch een facebook-persoon, en gmail trok me ook niet ..
wel gebruikte ik msn, yahoo en icq, en op de n900 syncte ik mijn horde webmail, calendar, notes en contacts via syncevolution.
enfin, dit alles kon dus niet meer op de n9
in de tussentijd heb ik syncevolution op de n9 aan de praat gekregen .. op het net werd aangeraden om een kopie van de .config/syncevolution map naar de n9 te verplaatsen. echter, een nieuwe aanmaken op basis van mobical is simpeler.
nu nog de IM accounts .. opties zijn:
* van een russische site libpurple0 en telepathy-haze downloaden, en pidgin installeren
* wachten op PR1.1 en hopen op support
* gebruik maken van een xmpp gateway server voor betreffende protocollen
dat laatste ga ik wel proberen, beginnend met een eigen jabber servertje. ik gebruik ook meebo.com als web-IM, en die zegt ook een xmpp gateway te zijn, dus dat is ook nog een optie.
verder heb ik nu een bioscoop-tooltje gedownload .. welke films draaien er in de buurt? werkt super.
voipen naar mn asterisk box werkt trouwens ook prima (via wifi, WPA2 en 802.1x). en ik wacht nog steeds op mn microsim (dus bellen via gsm nog niet getest).
edit: als workaround heb ik mn horde webmail doorgesluisd naar gmail, maar hoe krijg ik het voor elkaar om mail te sturen onder het accoutn van mn horde mail? ik heb het wel als default gedefinieerd voor gmail, maar de n9 trekt zich daar niks van aan...
wel gebruikte ik msn, yahoo en icq, en op de n900 syncte ik mijn horde webmail, calendar, notes en contacts via syncevolution.
enfin, dit alles kon dus niet meer op de n9
in de tussentijd heb ik syncevolution op de n9 aan de praat gekregen .. op het net werd aangeraden om een kopie van de .config/syncevolution map naar de n9 te verplaatsen. echter, een nieuwe aanmaken op basis van mobical is simpeler.
nu nog de IM accounts .. opties zijn:
* van een russische site libpurple0 en telepathy-haze downloaden, en pidgin installeren
* wachten op PR1.1 en hopen op support
* gebruik maken van een xmpp gateway server voor betreffende protocollen
dat laatste ga ik wel proberen, beginnend met een eigen jabber servertje. ik gebruik ook meebo.com als web-IM, en die zegt ook een xmpp gateway te zijn, dus dat is ook nog een optie.
verder heb ik nu een bioscoop-tooltje gedownload .. welke films draaien er in de buurt? werkt super.
voipen naar mn asterisk box werkt trouwens ook prima (via wifi, WPA2 en 802.1x). en ik wacht nog steeds op mn microsim (dus bellen via gsm nog niet getest).
edit: als workaround heb ik mn horde webmail doorgesluisd naar gmail, maar hoe krijg ik het voor elkaar om mail te sturen onder het accoutn van mn horde mail? ik heb het wel als default gedefinieerd voor gmail, maar de n9 trekt zich daar niks van aan...
[ Voor 8% gewijzigd door DrClaw op 01-11-2011 00:33 . Reden: een vraag toegevoegd.. ]
Waarom kun je niet gewoon IMAP gebruiken voor mail? Wachten op microsim is nergens voor nodig, en vast ook niet gratis. Ik heb mijn minisim gewoon met schaar naar microsim-formaat geknipt. Ging makkelijker dan ik dacht eigenlijk.
Even een rijtje met apps die ik op mijn N9 heb staan en die ik wel een must vind:
- SwipeManager
Zeer handig om in te kunnen stellen dat bijvoorbeeld een swipe van boven naar beneden een applicatie daadwerkelijk sluit in plaats van in de achtergrond laat draaien. Je kan elke swipe richting afzonderlijk hiermee instellen.
- CuteTube
Kost wel 2 euro, maar een zeer mooie Youtube client. Ook de mogelijkheid om video's te downloaden.
Voor het luisteren van Podcasts heb ik 2 apps gedownload:
-Podcasts
Ziet er netter uit en werkt fijner dan Gpodder, alleen niet de mogelijkheid om podcasts te streamen, enkel downloaden
-Gpodder
Ken ik nog van de N900, is wat minder gebruiksvriendelijk dan Podcasts, maar je kan wel streamen.
- Recorder
De aloude 'dictafoon'
- Phonetorch
Altijd handig in het donker
- File Manger
Absolute musthave, doet wat het zegt
- Battery Usage
Kan je in zien welke apps er veel batterij verbruiken en houdt je algehele batterijverbruik bij.
- Fmobi
Dit is een trial van Fmobi beschikbaar gesteld voor de N9, een fijne facebook app. Zoals bekend op Symbian, echter voor de N9 nog wel met minder mogelijkheden.
Verder merk je echt dat de Firmware van de N9 echt totaal nog in de kinderschoenen staat qua mogelijkheden. Ik ben zeer benieuwd naar de update die eind van dit jaar komt, welke verbeteringen en vooral uitbreidingen dit geeft op het systeem. Wat ik ook jammer vind is dat de N9 niet compatibel is met Nokia/Ovi Suite. Ik hoop dat dit ook in de nabije toekomst komt.
- SwipeManager
Zeer handig om in te kunnen stellen dat bijvoorbeeld een swipe van boven naar beneden een applicatie daadwerkelijk sluit in plaats van in de achtergrond laat draaien. Je kan elke swipe richting afzonderlijk hiermee instellen.
- CuteTube
Kost wel 2 euro, maar een zeer mooie Youtube client. Ook de mogelijkheid om video's te downloaden.
Voor het luisteren van Podcasts heb ik 2 apps gedownload:
-Podcasts
Ziet er netter uit en werkt fijner dan Gpodder, alleen niet de mogelijkheid om podcasts te streamen, enkel downloaden
-Gpodder
Ken ik nog van de N900, is wat minder gebruiksvriendelijk dan Podcasts, maar je kan wel streamen.
- Recorder
De aloude 'dictafoon'
- Phonetorch
Altijd handig in het donker
- File Manger
Absolute musthave, doet wat het zegt
- Battery Usage
Kan je in zien welke apps er veel batterij verbruiken en houdt je algehele batterijverbruik bij.
- Fmobi
Dit is een trial van Fmobi beschikbaar gesteld voor de N9, een fijne facebook app. Zoals bekend op Symbian, echter voor de N9 nog wel met minder mogelijkheden.
Verder merk je echt dat de Firmware van de N9 echt totaal nog in de kinderschoenen staat qua mogelijkheden. Ik ben zeer benieuwd naar de update die eind van dit jaar komt, welke verbeteringen en vooral uitbreidingen dit geeft op het systeem. Wat ik ook jammer vind is dat de N9 niet compatibel is met Nokia/Ovi Suite. Ik hoop dat dit ook in de nabije toekomst komt.
Verwijderd
Ik dacht gehoord te hebben dat je dat zonder die app al op die wijze aan kon passen?johan12 schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 13:06:
Even een rijtje met apps die ik op mijn N9 heb staan en die ik wel een must vind:
- SwipeManager
En waaraan merk je dat de firmware nog in de kinderschoenen staat?
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2011 15:05 ]
aan het feit dar PR1.1 een paar duizend bugfixes zal doorvoeren, omdat de firmware op de huidige telefoons nog van voor de zomervakantie stamt?Verwijderd schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 15:01:
[...]
Ik dacht gehoord te hebben dat je dat zonder die app al op die wijze aan kon passen?
En waaraan merk je dat de firmware nog in de kinderschoenen staat?
wat betreft het bijknippen van mn sim: dat is prima mogelijk, maar het kost me niets om een dual sim aan te vragen, en ik heb nog een oude telefoon + laptop die alleen het normale formaat sim accepteert. die wil ik ook kunnen gebruiken (zij het niet gelijktijdig).
iemand die dit kan lezen? de zip bevat libpurple0 en telepathy-haze en ik verwacht dat men daarmee met msn, yahoo en icq kan connecten, maar ik kan geen russische lezen (en zo vertrouw ik russische sites nou ook weer niet).
http://meegos.ru/forum/viewtopic.php?id=5044
Ik ben eigenlijk behoorlijk teleurgesteld in het feit dat de batterij hooguit 2 dagen meegaat. Is er geen mogelijkheid om 2 sim kaarten te gebruiken met hetzelfde nummer? Ik zou dan mijn Nokia 1616 blijven gebruiken als de accu te laag komt.
Ja, dan moet je bij je provider een tweede simkaart aanschaffen. Houd er wel rekening mee dat je niet met allebei tegelijk online kan zijn (de eerste telefoon die online gaat blijft online tot 'ie geen verbinding meer heeft, door offline-modus of uitzetten bijvoorbeeld).peke schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 18:32:
Ik ben eigenlijk behoorlijk teleurgesteld in het feit dat de batterij hooguit 2 dagen meegaat. Is er geen mogelijkheid om 2 sim kaarten te gebruiken met hetzelfde nummer? Ik zou dan mijn Nokia 1616 blijven gebruiken als de accu te laag komt.
Hooguit 2 dagen en teleurgesteld? Hoe is het gebruik in die 2 dagen? Ik vind dat voor een smartphone toch nog best redelijk. En als je er niet tevreden mee bent, je kan je N9 altijd nog aan mij verkopen (zoals ik je reeds eerder voorstelde) en dan krijg je van me er ook nog een Nokia 1616 extra bij, ben je iig verzekerd van 2 telefoons die lang meegaanpeke schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 18:32:
Ik kreeg vandaag een berichtje dat de N9 nu ook in nederland bij verschillende webshops te krijgen is. Misschien fijn om te weten voor de mensen die dit interessant vinden.
Zie hier.
Zie hier.
[ Voor 25% gewijzigd door Bongoarnhem op 01-11-2011 21:45 . Reden: Link toegevoegd. ]
[Laat maar, niet helemaal goed gekeken]
[ Voor 93% gewijzigd door hawk88 op 01-11-2011 21:50 ]
Ik meen dat het eerste bericht ooit van Alien Dalvik over zijn emulator op de N900 gingen. Daar is het ook nooit voor verschenen en ik heb ooit eens in het N900 topic gelezen dat zijn programmatuur uitsluitend voor producenten beschikbaar is en niet voor het grote publiek.white modder schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 15:37:
[...]
Dit wil ook zeggen dat de kans groter is dat Alien Dalvik wel nog tevoorschijn gaat komen voor de N9
Sja bugfixes, maar ook meer features? Afgaande op de changelog van PR1.1 voor de N950 is er niet heel veel spannends te verwachten. Lijkt mij een typische dot-release.DrClaw schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 16:17:
[...]
aan het feit dar PR1.1 een paar duizend bugfixes zal doorvoeren, omdat de firmware op de huidige telefoons nog van voor de zomervakantie stamt?
Volgens http://talk.maemo.org/sho...hp?p=1115790&postcount=26 lijkt het dat je daarmee voldoende hebt ja. Wel ideaal, als het net als XMPP netjes in de standaard messaging-app geïntegreerd wordt. Maar ook ik wacht toch even af tot iemand het daadwerkelijk aan de praat heeft en een korte how-to heeft gemaakt met de parameters die je aan mc-tool moet meegeveniemand die dit kan lezen? de zip bevat libpurple0 en telepathy-haze en ik verwacht dat men daarmee met msn, yahoo en icq kan connecten, maar ik kan geen russische lezen (en zo vertrouw ik russische sites nou ook weer niet).
http://meegos.ru/forum/viewtopic.php?id=5044
Ik kwam er overigens (weer) achter dat het handig is om de handleiding eens door te nemen: niet alle features liggen meteen voor de hand, en moet je maar net even weten. Sneller special chars invoeren met on-screen keyboard, zoeken in de music player, etc.
weet iemand een of cron, fcron oid bestaat op de n9 ? ik zie in /etc een cron.daily staan, maar cron zelf is nergens te bekennen...
ik wil graag syncevolution elke x minuten laten draaien ..
ik wil graag syncevolution elke x minuten laten draaien ..
Ook ik ben sinds kort de trotse eigenaar van de N9 (nog bedankt Johan!).
Komend van een N82 is dit toch wel een aardig verschil. Het swipen bevalt mij prima, net zo als de indeling van de 3 mainschermen.
Toch ook nog wat vragen en zaken die mij opgevallen zijn:
• ik vind het belvolume en het trilsignaal aan de zwakke kant.
• als er sms-verkeer met een contactpersoon reeds bekend is in de Berichten box, dan worden alle volgende smsjes met die persoon aan die reeks toegevoegd. Dus alle smsjes van en naar dezelfde contactpersoon komen in 1 lange reeks.
Ik zou liever de mogelijkheid hebben om zelf te kiezen voor of het toevoegen van het bericht aan een bestaande reeks of het openen van een nieuwe reeks berichten. Kan dit?
• Op de N82 had ik een tool die automatisch Bluetooth aan zette wanneer de telefoon binnen bereik kwam van mijn carkit (BT) signaal.
Kan dit ook met de N9? Want nu moet ik telkens BT handmatig activeren en vergeet ik vaak om BT uit te zetten wanneer ik de auto verlaat.
Komend van een N82 is dit toch wel een aardig verschil. Het swipen bevalt mij prima, net zo als de indeling van de 3 mainschermen.
Toch ook nog wat vragen en zaken die mij opgevallen zijn:
• ik vind het belvolume en het trilsignaal aan de zwakke kant.
• als er sms-verkeer met een contactpersoon reeds bekend is in de Berichten box, dan worden alle volgende smsjes met die persoon aan die reeks toegevoegd. Dus alle smsjes van en naar dezelfde contactpersoon komen in 1 lange reeks.
Ik zou liever de mogelijkheid hebben om zelf te kiezen voor of het toevoegen van het bericht aan een bestaande reeks of het openen van een nieuwe reeks berichten. Kan dit?
• Op de N82 had ik een tool die automatisch Bluetooth aan zette wanneer de telefoon binnen bereik kwam van mijn carkit (BT) signaal.
Kan dit ook met de N9? Want nu moet ik telkens BT handmatig activeren en vergeet ik vaak om BT uit te zetten wanneer ik de auto verlaat.
Ander puntje: ik krijg Maps niet opgestart. Wanneer ik Kaarten / Rijden activeer vraagt de N9 om een Nokia account: deze vul ik in waarna ik steeds de melding krijg: Dienst momenteel niet beschikbaar.
Hebben anderen dit ook of ligt het ergens anders aan?
Dan vraag ik me af wat die tool deed; je kunt immers niet bepalen of de carkit in de buurt is zonder BT aan te zetten. Dan gok ik dat die tool periodiek BT aanzette, even in de buurt keek en als er geen carkit gevonden was BT weer uitschakelde voor X minuten.tijs67 schreef op woensdag 02 november 2011 @ 11:34:
Ook ik ben sinds kort de trotse eigenaar van de N9 (nog bedankt Johan!).
Ik vraag me af of dat aanzetten/pollen/uitzetten überhaupt efficiënter is dan BT gewoon aan te laten. BT gebruikt relatief zo weinig dat het imo niet de moeite waard is om daar iets speciaals voor te doen. Ook op m'n N95 had ik BT al continu aan.
Ok, als BT erg weinig gebruikt, dan laat ik BT gewoon continue aan staan. Maar ik dacht dat BT toch wel redelijk wat stroom opeiste.Fuzzillogic schreef op woensdag 02 november 2011 @ 12:20:
[...]
Dan vraag ik me af wat die tool deed; je kunt immers niet bepalen of de carkit in de buurt is zonder BT aan te zetten. Dan gok ik dat die tool periodiek BT aanzette, even in de buurt keek en als er geen carkit gevonden was BT weer uitschakelde voor X minuten.
Ik vraag me af of dat aanzetten/pollen/uitzetten überhaupt efficiënter is dan BT gewoon aan te laten. BT gebruikt relatief zo weinig dat het imo niet de moeite waard is om daar iets speciaals voor te doen. Ook op m'n N95 had ik BT al continu aan.
Ik kan van iemand een N9 kopen die deze kado heeft gehad in het buitenland bij een conferentie waar Nokia sponsor was, maar dus ook geen bon heeft. Wel verder compleet enzo. Nu twijfel ik i.v.m. de garantie (lees geen garantie). Wat adviseren jullie en wat zijn jullie ervaringen?
Nokia garantie heb je geen bon voor nodig, gewoon 2 jaar vanaf 'verkoopdatum', gewoon doen dus, en als je het niet aandurft, stuur maar een pm, neem ik 'm!
Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®
Verwijderd
Ik heb er geen last van. Ik heb een Nokia account, maar er wordt bij het opstarten van kaarten/rijden niet om gevraagd.tijs67 schreef op woensdag 02 november 2011 @ 12:16:
Ander puntje: ik krijg Maps niet opgestart. Wanneer ik Kaarten / Rijden activeer vraagt de N9 om een Nokia account: deze vul ik in waarna ik steeds de melding krijg: Dienst momenteel niet beschikbaar.
Ondanks dat het OS van de N9 een opvolger is van Maemo 5 is het een geheel andere ervaring voor mij in vergelijking met mijn N900.
Op de N9 hebben ze het zo eenvoudig mogelijk gehouden. Inderdaad veel meer gericht op de end-user.
Het multitasken is zo anders. Ik moet er aan wennen dat je ook niet de mogelijkheid hebt om de applicatie meteen af te sluiten.
Het is wel handig dat je alle applicaties meteen kan afsluiten.
In de configuratie heb je de optie om met swipe-down de applicatie meteen af te sluiten. Inderdaad handig, en staat vanaf PR1.1 standaard aan.Verwijderd schreef op woensdag 02 november 2011 @ 15:03:
[...]
Het multitasken is zo anders. Ik moet er aan wennen dat je ook niet de mogelijkheid hebt om de applicatie meteen af te sluiten.
Het is wel handig dat je alle applicaties meteen kan afsluiten.
[ Voor 6% gewijzigd door Fuzzillogic op 02-11-2011 15:12 ]
Verwijderd
Gevonden. BedanktFuzzillogic schreef op woensdag 02 november 2011 @ 15:08:
[...]
In de configuratie heb je de optie om met swipe-down de applicatie meteen af te sluiten. Inderdaad handig, en staat vanaf PR1.1 standaard aan.
Sports Tracker is nu ook beschikbaar in de Store voor de N9! Net gedownload en vanavond gelijk gebruiken tijdens mijn hardloop rondje. Het wordt steeds completer.
tijs67 schreef op woensdag 02 november 2011 @ 12:16:
Waar kan het dan wel aan liggen? Met mn Nokia account kom ik (op mn pc) wel op de site maps.nokia.com.Verwijderd schreef op woensdag 02 november 2011 @ 15:03:
[...]
Ik heb er geen last van. Ik heb een Nokia account, maar er wordt bij het opstarten van kaarten/rijden niet om gevraagd.
...
Kan het aan mijn provider liggen (Vodafone)?
[ Voor 32% gewijzigd door tijs67 op 03-11-2011 09:03 ]
Verwijderd
Dat zou best wel kunnen. Ik heb het over wifi gedaan en er werd niet om een account gevraagd. Ik heb ook zonder problemen de kaart van Nederland op mijn toestel gezet.tijs67 schreef op donderdag 03 november 2011 @ 08:44:
[...]
[...]
Waar kan het dan wel aan liggen? Met mn Nokia account kom ik (op mn pc) wel op de site maps.nokia.com.
Kan het aan mijn provider liggen (Vodafone)?
Ik heb t-mobile als provider, maar nog geen micro simkaart gehaald, zodat ik dat niet kan testen.
Ok, dus jij hebt nog geen sim kaart in je N9 zitten? En dus zonder sim via wifi de nokia maps applicatie gestart (wat dus goed ging)?Verwijderd schreef op donderdag 03 november 2011 @ 10:10:
[...]
Dat zou best wel kunnen. Ik heb het over wifi gedaan en er werd niet om een account gevraagd. Ik heb ook zonder problemen de kaart van Nederland op mijn toestel gezet.
Ik heb t-mobile als provider, maar nog geen micro simkaart gehaald, zodat ik dat niet kan testen.
Verwijderd
Ja, zonder simkaart, eerst de kaart van Nederland gedownload. Daarna een route aangegeven om het uit te proberen. Daarna ging die vanzelf over op drive en begon een stem de route aan te geven.tijs67 schreef op donderdag 03 november 2011 @ 10:16:
[...]tijs67 in "Nokia N9"
Ok, dus jij hebt nog geen sim kaart in je N9 zitten? En dus zonder sim via wifi de nokia maps applicatie gestart (wat dus goed ging)?
Waarschijnlijk ook voor mensen hier interessant voor de verschillen, de [Engadget review van de Nokia Lumia 800]. Lijkt er vooral op achteruit gegaan te zijn als ik die review zo lees!
[ Voor 15% gewijzigd door Sméagol op 03-11-2011 22:35 ]
Make lovecraft not warcraft.
Verwijderd
Mensen die de N9 al in bezit hebben (N user, johan12, tijs67,...?) welke talen zijn voorgeïnstalleerd op de telefoon? is er support voor Aziatische karakters?
Verwijderd
Er zijn niet zoveel talen voorgeïnstalleerd (ik tel er 25). Ik keek verkeerd, nl. bij regionale indeling en daar kan je bij China kiezen uit 5 mogelijke talen waaronder Engels en nog 4 andere Chinese talen.Verwijderd schreef op zaterdag 05 november 2011 @ 00:53:
Mensen die de N9 al in bezit hebben (N user, johan12, tijs67,...?) welke talen zijn voorgeïnstalleerd op de telefoon? is er support voor Aziatische karakters?
Wanneer ik bij instellingen taal aanklik staat Chinees er niet tussen, maar dat heeft volgens mij ermee te maken waar je telefoon vandaan komt. Ik zie bv. geen Fins bij mij staan terwijl je dat wel zou verwachten. Noors en Deens staat er wel op.
[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2011 11:19 ]
Verwijderd
N user, bedankt. wat belangrijk is voor mij is niet dat de telefoon volledig in het Chinees werkt, maar wel dat ik Chinees kan lezen en schrijven (ga binnenkort naar China om er te studeren). Op mijn huidige telefoon kan dat niet (ik zie alleen vierkantjes waar karakters zouden moeten staan).
Volgens dit filmpje is met PR1.1 full support op komst voor Aziatische talen. Ik vraag me alleen af of dat dan ook geldt voor telefoons die hier in Europa gekocht zijn, of enkel voor N9's die uit China komen
Volgens dit filmpje is met PR1.1 full support op komst voor Aziatische talen. Ik vraag me alleen af of dat dan ook geldt voor telefoons die hier in Europa gekocht zijn, of enkel voor N9's die uit China komen
M'n N9 heeft een behoorlijke clock drift. Enkele seconden afwijking per dag is toch niet wat ik verwacht van zo'n apparaat. Ik heb automatic update nu maar eens aangezet, maar eigenlijk heb ik dat ook nooit zien werken met T-Mobile. Een NTP daemon of syncen met GPS zou nog een optie zijn. Dat laat echter onverlet dat de klok gewoon goed moet lopen. De N95 hiervoor syncte ik eens hooguit 1x per paar maanden met GPS, dat was voldoende om te voorkomen dat de afwijking ruim onder de irritatie-grens bleef.
Is dit exemplarisch? Weet iemand of het te corrigeren is op OS-niveau?
Geen last van, maar ik heb ook altijd de klok op automatisch aanpassen staan (vodafone) en hij loopt altijd netjes goed.
Verwijderd
Erg mooi toestel, dat dit kwartaal nog komt:Verwijderd schreef op zaterdag 05 november 2011 @ 12:28:
iemand enig idee wanneer en waar deze witte nokia n9 64gb te koop is? its a beauty!!!![]()
[afbeelding]
BronThe white Nokia N9 sports a glossy finish, so it looks slightly different from its matte sisters in black, magenta and cyan. It will be available during the fourth quarter of 2011, starting with the 64GB version.
Misschien dat ze daarom ElCheapo zijn gegaan mbt de klok: ze gingen er van uit dat deze toch automatisch door de provider wordt rechtgezet. Dan maakt die paar seconden ook niet meer uit. Laat het maar aan de t-mobile over om zelfs dat te vern&@&en. Toch jammer, er zijn hele goede RTC's te krijgen tegenwoordig, maar die paar euro zullen wel weer te prijzig zijn geweest voor een high-end toesteljohan12 schreef op zaterdag 05 november 2011 @ 18:12:
Geen last van, maar ik heb ook altijd de klok op automatisch aanpassen staan (vodafone) en hij loopt altijd netjes goed.
Er is een bestand /etc/adjtime waarmee het systeem clock drift kan compenseren. Normaal kun je dat regelen met hwclock, maar in BusyBox Linux zit dat verpakt in de busybox-bin, (console: busybox hwclock) maar daar ontbreekt de benodigde --set optie. Sowieso lukt het me al niet om vanaf de console de tijd in te stellen via date, ondanks dat ik "root" ben krijg ik Operation not permitted. En bedankt aegis.
Ik denk dat het adjtime-feature me best verder kan helpen. Bij mij staan er hoofdzakelijk nullen in het adjtime-bestand, dus geen correctie. Ik vraag me af of handmatig aanpassen überhaupt gaat werken. Mogelijk ook dat het wél gewoon aangepast wordt bij providers die wel de tijd meesturen, zoals Vodafone. Maar ik ben behoorlijke linux-noob en zit nu op een dead track.
en nog wat meer van dat lekkersVerwijderd schreef op zaterdag 05 november 2011 @ 18:53:
[...]
Erg mooi toestel, dat dit kwartaal nog komt:
[...]
Bron
http://www.n9fanclub.com/...-version-hands-on-hd.html
maar vind de zwarte wel mooier, maar mijn vriendin dan weer de witte, kwestie van smaak zeker
Verwijderd
Voor de Nokia N900 kan je een NTP deamon installeren: http://maemo.org/packages/view/openntpd/Fuzzillogic schreef op zaterdag 05 november 2011 @ 15:50:
M'n N9 heeft een behoorlijke clock drift. Enkele seconden afwijking per dag is toch niet wat ik verwacht van zo'n apparaat. Ik heb automatic update nu maar eens aangezet, maar eigenlijk heb ik dat ook nooit zien werken met T-Mobile. Een NTP daemon of syncen met GPS zou nog een optie zijn. Dat laat echter onverlet dat de klok gewoon goed moet lopen. De N95 hiervoor syncte ik eens hooguit 1x per paar maanden met GPS, dat was voldoende om te voorkomen dat de afwijking ruim onder de irritatie-grens bleef.
Werkt voor de N900 prima. Weet niet of dit ook voor de N9 beschikbaar is. Mijn N95 en N900 hebben ook duidelijk last van dit probleem, vandaar dat ik deze deamon op mijn N900 heb geïnstalleerd.
Weet iemand of Sygic navigatie beschikbaar gaat komen voor de N9?
Verwijderd
Heb je dan nog steeds problemen met Nokia drive ?tijs67 schreef op zondag 06 november 2011 @ 21:38:
Weet iemand of Sygic navigatie beschikbaar gaat komen voor de N9?
Ik heb zonet nog met een micro simkaart van t-mobile geprobeerd om verbinding te maken en dat ging probleemloos. Misschien is het een idee om je toestel te resetten en dan eens te kijken waar het schip strandt (tenminste als je probleem nog speelt natuurlijk).
Allen,
Heb nu een tijdje de N9 in mijn handen (review komt eraan). Maar ik stuit toch op 1 probleem.
Ik krijg de wifi voor geen meter verbonden.
Ik heb al geprobeerd van de veiligheidsinstellingen te minderen, maar niets helpt. Zowel pin-code (easy installation) of gewoon via mijn wachtwoord gaat niet. Ik heb thuis een bbox2 van belgacom. Hebben jullie nog tips die ik eventueel kan uitproberen.
Ik heb gelezen dat er nog problemen met de wifi zijn, maar de meeste kunnen toch op zijn minst verbinden
. Hopelijk bij de volgende update geen wifi problemen meer
Heb nu een tijdje de N9 in mijn handen (review komt eraan). Maar ik stuit toch op 1 probleem.
Ik heb al geprobeerd van de veiligheidsinstellingen te minderen, maar niets helpt. Zowel pin-code (easy installation) of gewoon via mijn wachtwoord gaat niet. Ik heb thuis een bbox2 van belgacom. Hebben jullie nog tips die ik eventueel kan uitproberen.
Ik heb gelezen dat er nog problemen met de wifi zijn, maar de meeste kunnen toch op zijn minst verbinden
Iemand is een Twittion gestart voor Whatsapp op de N9. Ach het valt te proberen, ik heb m getekend.
http://twitition.com/8a3bj
Nee, probleem speelt niet meer. Sinds gisteren heb ik Maps aan de praat. Een complete reset was idd de oplossing.Verwijderd schreef op maandag 07 november 2011 @ 00:20:
[...]
Heb je dan nog steeds problemen met Nokia drive ?
Ik heb zonet nog met een micro simkaart van t-mobile geprobeerd om verbinding te maken en dat ging probleemloos. Misschien is het een idee om je toestel te resetten en dan eens te kijken waar het schip strandt (tenminste als je probleem nog speelt natuurlijk).
Maar op mn N82 gebruikte ik Sygic en ik vroeg me af of dit ook beschikbaar komt voor de N9
Nee, want in eerste instantie kreeg ik maps ook niet aan de praat. Pas na een volledige reset ("apparaat wissen") kreeg ik maps aan de praat.johan12 schreef op maandag 07 november 2011 @ 16:01:
Had een originele micro sim nou ook effect?
Zoals in een eerdere post ben ik nogal gecharmeerd van Sygic. Vooral het "lane-assist" vind ik een mooie feature. Vandaar mijn vraag of dit beschikbaar komt voor MeeGo.
Verwijderd
Heb je geen N900 versie van sygic liggen? Misschien zou je die kunnen installeren?tijs67 schreef op maandag 07 november 2011 @ 22:59:
[...]
Nee, want in eerste instantie kreeg ik maps ook niet aan de praat. Pas na een volledige reset ("apparaat wissen") kreeg ik maps aan de praat.
Zoals in een eerdere post ben ik nogal gecharmeerd van Sygic. Vooral het "lane-assist" vind ik een mooie feature. Vandaar mijn vraag of dit beschikbaar komt voor MeeGo.
Ik heb m ook getekend hoor. Ik ben echt benieuwd of dit in de toekomst nou beschikbaar gaat worden gesteld voor Meego.. Stel ze vragen er een euro voor en 50.000 mensen downloaden het, tja is toch weer 50.000 euro voor een heel klein beetje werk. Al weet ik niet hoeveel er hiervan naar Nokia gaat.Folkifoon schreef op maandag 07 november 2011 @ 09:14:
Iemand is een Twittion gestart voor Whatsapp op de N9. Ach het valt te proberen, ik heb m getekend.
Op het gevaar af dat iedereen het nieuws allang in zijn feedreader heeft gezien: er is een update voor de N9 beschikbaar. 
[edit] Dan zou het wel prettig zijn als het ook werkt. Nu klaagt-ie telkens dat het process interrupted is. Try again. Rebooten en opnieuw proberen helpt niet.
[edit] Dan zou het wel prettig zijn als het ook werkt. Nu klaagt-ie telkens dat het process interrupted is. Try again. Rebooten en opnieuw proberen helpt niet.
[ Voor 79% gewijzigd door Fuzzillogic op 08-11-2011 13:13 ]
PR1.1 uitgebracht voor de Nokia N9
, versienummer 20.2011.40-4.
Met o.a.
Met o.a.
- NFC tag reading to instantly interact with NFC tags
- Music controls on lock screen
- Photo and video shooting with color filters: black & white, sepia, vivid, negative, solarize
- More powerful multitasking with improved memory handling
- Swype for fast typing
- Faster MfE synch, synchronizing only active folders
- Noice cancellation reduces background noise so that your friends hear you better
- Close apps easily with swiping down, this now on by default
- New indicators for standby screen like charging and calendar
- etc.
Je moet de laatste optie kiezen, waarmee je de easy installation niet gebruikt.. Op die manier wordt het net wel easy, want dan kan je gewoon het paswoord ingeven en hupla;)white modder schreef op maandag 07 november 2011 @ 04:52:
Signaal-ontvangst blijft wel minder sterk dan andere toestellen.. ook met PR1.1
Nou, hij is nu dan toch aan het updaten. Wellicht lag het aan mijn eigen gepruts dat het niet werkte (extra repository toegevoegd ed) Ik heb met wel met de flasher de firmware opnieuw moeten installeren plus een --erase-user-data om het ding écht leeg te krijgen. De clean-functie op de mobiel zelf was niet voldoende!
Over WLAN: met PR1.0 heb ik gemerkt dat-ie mijn 11n-netwerk niet tof vond. Ik heb mn router op 11g geforceerd en sindsdien geen problemen meer gehad. Ik zal nog eens testen als-ie klaar is met updaten.
Over WLAN: met PR1.0 heb ik gemerkt dat-ie mijn 11n-netwerk niet tof vond. Ik heb mn router op 11g geforceerd en sindsdien geen problemen meer gehad. Ik zal nog eens testen als-ie klaar is met updaten.
Verwijderd
Bij mij geeft die nog steeds aan dat het apparaat up to date is, maar ik blijf proberen.
Hoe is het bij jullie johan12 en tijs67?
Hoe bevalt de update Fuzzillogic?
Ook bij mij de melding dat ie up to date is.Verwijderd schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 20:27:
Bij mij geeft die nog steeds aan dat het apparaat up to date is, maar ik blijf proberen.
Ander linkje waarin vermeld wordt dat de update afhankelijk is van je product code (en dus niet je land):
http://discussions.europe...ate-released/td-p/1204081
Jij weet dus niet wat Schengen inhoud. Zeg dan niets

Hier kun je precies nalezen hoe het zit met de regels omtrent internetaankopen:
http://www.douane.nl/particulier/internetaankopen.html
Ik kan het je in het kort vertellen: als jij iets uit bijv de VS of Zwitserland (= non-EU land) koopt dan zul jij daar inklaringskosten over moeten betalen. Dit is ongeveer 30 EUR, en dit ben je altijd kwijt tenzij het een zgn. gift is (en dat zou in dit geval fraude zijn). Omdat de douane vervolgens moet bepalen of er douanerechten en omzetbelasting over moet betaalt worden duurt het vervolgens wat langer voor de koerier in Nederland het pakje kan aflveren, en het kan de kosten ook flink omhoog krikken. Deze website legt het haarfijn uit:
http://www.douane.nl/part...aankopen-02.html#P66_5449
Zoals je daar kunt lezen tikt dit bij een smartphone (> 200 EUR) behoorlijk aan.
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Wat ik gelezen heb is nu alleen de Finse en Oostenrijkse versie geüpdatet. Ik heb de Oostenrijkse.Verwijderd schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 20:27:
Ik mis nog steeds SyncML, XMPP, en (voor mij) werkende CalDAV-support. De browser lijkt weinig aanpassingen te hebben gekregen. Het ding werkt nog steeds prima, maar fancy features als text reflowing ontbreken.
Nokia Maps heeft wel en updateje gehad, maar de functie om de kaart te oriënteren op het kompas, die is nog steeds zoek. Groter probleem is dat ik momenteel geen overzicht van de beschikbare kaarten krijg, om ze te kunnen preloaden...
Veel mensen zullen blij zijn met Swype (ook NL). Het zijn vooral de kleinere ditjes en datjes: standby-scherm dat ook oplaad-status laat zien, NFC die meteen de tags leest. Het is niet meteen een compleet ander toestel geworden, maar het is een mooie dot-release.
Op mijn (ws self-inflicted) problemen na is het een prettige update die de zaken wat polijst en makkelijk te installeren is.
Verwijderd
Ben benieuwd wanneer we aan de beurt zijn.tijs67 schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 20:54:
[...]
Ook bij mij de melding dat ie up to date is.
Ander linkje waarin vermeld wordt dat de update afhankelijk is van je product code (en dus niet je land):
http://discussions.europe...ate-released/td-p/1204081
@Fuzzillogic
Bedankt
Verwijderd
Mijn toestel vandaag ontvangen, ziet er allemaal een stuk strakker uit dan Maemo op men N900, maar ik mis momenteel toch de flexibiliteit van de N900. Er lijkt vooralsnog weinig community rond te draaien zoals die er voor Maemo (http://maemo.org/) was. Ik mis momenteel inderdaad ook XMPP/jabber support (waarom zit er wel gtalk support in maar geen jabber?
), customizable desktops en een deftige application manager.
Daarnaast is het software-aanbod nogal belabberd nu. Zijn er al ergens community repositories beschikbaar? Bij Maemo bleef er vaak goede software in testing hangen.
Edit: hmm, APT lijkt wel gewoon te werken. Daar kan ik misschien wel Debian ARM repositories oid aan toevoegen?

Daarnaast is het software-aanbod nogal belabberd nu. Zijn er al ergens community repositories beschikbaar? Bij Maemo bleef er vaak goede software in testing hangen.
Edit: hmm, APT lijkt wel gewoon te werken. Daar kan ik misschien wel Debian ARM repositories oid aan toevoegen?
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2011 23:06 ]
Bij mij ook nog geen update. Maar ach dat verwacht ik deze week wel ergens. ik begin toch steeds meer van de n9 te houden hoor. Ik vind het een toptoestel, alleen hoop ik dat de vele maemo applicaties die er op meamo.org te vinden zijn voor de n900 nu ook een beetje richting de n9 geport worden, daar zitten leuke dingen tussen
Johan, jij hebt toch SwipeManager gedownload en geïnstalleerd?johan12 schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 23:10:
Bij mij ook nog geen update. Maar ach dat verwacht ik deze week wel ergens. ik begin toch steeds meer van de n9 te houden hoor. Ik vind het een toptoestel, alleen hoop ik dat de vele maemo applicaties die er op meamo.org te vinden zijn voor de n900 nu ook een beetje richting de n9 geport worden, daar zitten leuke dingen tussen
Ik krijg een foutmelding dat er een probleem is opgetreden bij het downloaden. Heb jij em gehaald vanuit de Ovi winkel?
Verwijderd
Ik heb SwipeManager daarnet nog gedownload en geïnstalleerd. Kreeg die foutmelding ook een keer, maar lukte een paar minuten later wel. SwipeManager doet het echter niet bij mij, mogelijk door de PR1.1 update.
@^%#$!#!!!!! Alles leek prima in orde, tot ik erachter kwam dat ik geen muziek kon uploaden, foto's maken etc. Bleek dat ik bij de eerdere flash de content-bin ook had moeten flashen, waarin de demofilmpjes/foto's en wat preloaded kaarten staan. Nou kunnen die me gestolen worden, maar géén bruikbare home-dir hebben (alsof er geen partitie gemount is) is ook niet zo handig.
Dus ik dacht: flashen we die content erbij. Maar daar heb ik ws een fout gemaakt (--flash-only-mmc niet opgegeven?) en sindsdien crasht het ding tijdens booten. Verdikke, kan ik weer van voren af aan beginnen. Dikke toeter: de flasher zegt "Downgrade disallowed". En dat was het. De eMMC/user data is nog wel te erasen, maar dat helpt niet.
Resultaat: een N9 waar het licht wel brandt, maar waar niemand thuis is behalve de Nokia-portier die vindt dat ik de originele firmware niet mag installeren. BAH.
Suggesties welkom, maar uit andere fora maak ik op dat Nokia service is, of wachten dat er een nieuwe offline firmware update beschikbaar komt.
Dus ik dacht: flashen we die content erbij. Maar daar heb ik ws een fout gemaakt (--flash-only-mmc niet opgegeven?) en sindsdien crasht het ding tijdens booten. Verdikke, kan ik weer van voren af aan beginnen. Dikke toeter: de flasher zegt "Downgrade disallowed". En dat was het. De eMMC/user data is nog wel te erasen, maar dat helpt niet.
Resultaat: een N9 waar het licht wel brandt, maar waar niemand thuis is behalve de Nokia-portier die vindt dat ik de originele firmware niet mag installeren. BAH.
Suggesties welkom, maar uit andere fora maak ik op dat Nokia service is, of wachten dat er een nieuwe offline firmware update beschikbaar komt.
white modder in "Nokia N9" voor je xmpp/jabber :-)Verwijderd schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 22:54:
Mijn toestel vandaag ontvangen, ziet er allemaal een stuk strakker uit dan Maemo op men N900, maar ik mis momenteel toch de flexibiliteit van de N900. Er lijkt vooralsnog weinig community rond te draaien zoals die er voor Maemo (http://maemo.org/) was. Ik mis momenteel inderdaad ook XMPP/jabber support (waarom zit er wel gtalk support in maar geen jabber?), customizable desktops en een deftige application manager.
Jep, gewoon uit die winkel. Maar ik hoorde dat er problemen waren met de update en dit programma'tje. Misschien is ie met een update daarvoor bezig.tijs67 schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 23:37:
[...]
Johan, jij hebt toch SwipeManager gedownload en geïnstalleerd?
Ik krijg een foutmelding dat er een probleem is opgetreden bij het downloaden. Heb jij em gehaald vanuit de Ovi winkel?
oude versie verwijderen en dan volgend bestandje downen: https://secure.0x90.dk/~ahf/swipemanager_0.0.3_armel.debjohan12 schreef op woensdag 09 november 2011 @ 11:19:
[...]
Jep, gewoon uit die winkel. Maar ik hoorde dat er problemen waren met de update en dit programma'tje. Misschien is ie met een update daarvoor bezig.
Verwijderd
Is er een manier om tekst uit de terminal te selecteren en kopiëren? Ik gebruik een command line password manager en ik word er gek van om telkens wachtwoorden van 40-tekens manueel over te typen...
Edit: heb een tijdelijke oplossing gevonden. Bij de developer tools zitten VNC tools.
Edit: heb een tijdelijke oplossing gevonden. Bij de developer tools zitten VNC tools.
Thanks, dit werkt deels. Hij kan inderdaad verbinden maar de account-naam die ik opgaf werkte niet (gewoon leeg op het availability scherm) en kon ook geen contacten terugvinden.white modder schreef op woensdag 09 november 2011 @ 04:53:
[...]
white modder in "Nokia N9" voor je xmpp/jabber :-)
Deze werkt inderdaad!Hakki schreef op woensdag 09 november 2011 @ 19:41:
[...]
oude versie verwijderen en dan volgend bestandje downen: https://secure.0x90.dk/~ahf/swipemanager_0.0.3_armel.deb
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2011 20:24 ]
De v20-firmware is beschikbaar gekomen als flash image. Hiermee heb ik m'n telefoon direct zonder problemen kunnen unbricken. Als je gaat flashen let dan op dat je ook de content (eMMC) meeflasht, anders heb je geen home-dir e.d. Wellicht dat Linux-kenners dan gewoon zelf die partitie aan kunnen maken, zodat je de (nogal nutteloze) stock-photos/videos/pre-installed kaarten niet hoeft te wissen. Let ook op dat de firmware af kan hangen van je productcode. Deze vind je op het SIM-houdertje.
Mijn leermomentje: wachten met updaten totdat de update ook als image beschikbaar is. Dat geeft tenminste enig zicht op herstel als de update (of je eigen gepruts) het toestel onbootable maakt.
Mijn leermomentje: wachten met updaten totdat de update ook als image beschikbaar is. Dat geeft tenminste enig zicht op herstel als de update (of je eigen gepruts) het toestel onbootable maakt.
Verwijderd
wat ik me nog afvroeg: is het, zoals bij andere Nokia's, mogelijk om de N9 met je computer te verbinden en op die manier berichten te versturen? Berichten die je dus schrijft op de computer, die dan bijvoorbeeld via PC Suite/Ovi Suite naar de telefoon worden gestuurd, die het bericht daarna verzendt.
Ik heb net geprobeerd met good old Nokia PC Suite, die eigenlijk helemaal niet gemaakt is voor de N9 (die bestond toen nog niet). Maar blijkbaar gebruiken ze netjes hun eigen protocol, ik kan er prima mee verbinden via bluetooth. Niet geprobeerd om te SMSen maar ik zie geen enkele reden waarom dat niet zou werken.Verwijderd schreef op donderdag 10 november 2011 @ 23:50:
wat ik me nog afvroeg: is het, zoals bij andere Nokia's, mogelijk om de N9 met je computer te verbinden en op die manier berichten te versturen? Berichten die je dus schrijft op de computer, die dan bijvoorbeeld via PC Suite/Ovi Suite naar de telefoon worden gestuurd, die het bericht daarna verzendt.
En anders is er nog NetView op de N9, waarmee je zeer eenvoudig een VNC-server op het ding start en je op die manier vanaf je pc kunt sms'en. Werkt prima dat programma!
Aangezien de wifi niet werkt van mijn n9, heb ik de update gedaan met de nokia software update... en dat ging goed 
edit 1: png files worden ondersteund
edit 2: wifi werkt nog steeds niet.
edit 3: Ik heb de indruk dat het toestel iets trager reageert, of zit het em tussen mijn twee oren?
edit 4: ik kan men achtergronden niet meer scalen
edit 1: png files worden ondersteund
edit 3: Ik heb de indruk dat het toestel iets trager reageert, of zit het em tussen mijn twee oren?
edit 4: ik kan men achtergronden niet meer scalen
[ Voor 53% gewijzigd door Yoshi op 11-11-2011 18:12 ]
Verwijderd
Ik heb een wel heel lastig probleem. Ik heb enkele dagen geleden een exchange account toegevoegd en daardoor werd ik verplicht een lockcode in te stellen. Nu moet ik elke keer ik uit het lockscreen kom een code van 5 tekens met minstens 1 cijfer of speciaal teken invoeren. Dat is niet te doen. Volgens Nokia support verplicht mijn exchange server dit, maar mijn collega's hebben dit probleem niet en ik heb zelf ook even in de exchange administratie interface rondgekeken en het enigste wat hier ietwat op leek stond uit.
Het probleem is dat ik de autolock ook niet meer kan uitzetten. Zelfs niet als ik het exchange profiel disable of verwijder blijft de enigste autolock optie "No delay". Ook bij de connectie-settings van het exchange profiel "non-provisionable device" aan te passen heeft geen effect.
Is er een manier om die autolock setting ergens te overriden? Waar worden dit soort instellingen opgeslagen?
Het probleem is dat ik de autolock ook niet meer kan uitzetten. Zelfs niet als ik het exchange profiel disable of verwijder blijft de enigste autolock optie "No delay". Ook bij de connectie-settings van het exchange profiel "non-provisionable device" aan te passen heeft geen effect.
Is er een manier om die autolock setting ergens te overriden? Waar worden dit soort instellingen opgeslagen?
Heb je je router eens naar 11g geforceerd?white modder schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 17:09:
Aangezien de wifi niet werkt van mijn n9, heb ik de update gedaan met de nokia software update... en dat ging goed
Jep dit werkt. Het vreemde is dat Ovi Suite (nu Nokia Suite) gewoon niet werkt met de N9. Maar de good old Nokia PC Suite werkt er prima mee en je kan alle functies ervan gebruiken met de N9. Verder heeft Nokia speciaal voor de N9 het programma Nokia Link gemaakt. Dit is een simpel prograamatje puur om alleen foto's, video's en mp3's te synchroniseren, maar goed dit kan allemaal ook met Nokia PC Suite.Verwijderd schreef op donderdag 10 november 2011 @ 23:50:
Verwijderd
Ik heb nog steeds niet de firmware update. Ik probeer het OTA en via de NSU. Bij Navifirm staat de juiste versie er ook nog niet tussen.
Ik ben benieuwd wanneer die nou eindelijk komt.
Zijn er meer gebruikers die last hebben van strepen in de browser in landscape ( op maemo.org werd daar ook al over gesproken) ? Vooral zichtbaar wanneer je flink inzoomt.
Ik ben benieuwd wanneer die nou eindelijk komt.
Zijn er meer gebruikers die last hebben van strepen in de browser in landscape ( op maemo.org werd daar ook al over gesproken) ? Vooral zichtbaar wanneer je flink inzoomt.