ArChie schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 12:35:
[...]
Ik zie niet in waarom dit een "workaround voor een gebrek" is, sterker nog het beveiligen van het basis kanalen pakket dat iedereen krijgt bij een abonnement op de kabel is wat mij betreft volstrekte onzin en alleen maar bedoelt om klanten te verpli
chten te dure smart
cards en ontvangers/
CI+ modules te laten aans
chaffen.
Dat ben ik to
ch niet helemaal met je eens. In de oude analoge situatie was het zo dat als je ging verhuizen, je soms nog jaren lang TV kon kijken omdat er nog signaal op de kabel stond, terwijl je geen abonnement had afgesloten. In het digitale tijdperk kan je dat dus ondervangen door authenti
catie toe te passen. Authenti
catie heeft alleen zin als je ook iets hebt om voor te authentiseren, en dus is dan en
cryptie noodzakelijk.
Daarnaast is het op die manier ook mogelijk voor de kabel-boer om hun dienstverlening af te stemmen op jouw persoonlijke situatie (wordt nu nog amper toegepast, maar gaat dan wel komen natuurlijk). Dat zou eventueel zelfs nog per devi
ce kunnen, aangezien elke smart
card een apart nummer heeft.
Zou je het basispakket vrij geven, dan heb je al deze voordelen niet natuurlijk. Een ontvanger heb je hoe dan ook nodig, of dat nu een
DVB-
C tuner in je TV of in een de
coder is, maakt niets uit. Daarnaast is het analoge signaal nog steeds vrij te ontvangen dus zelfs als je hier niet over bes
chikt kan je nog steeds gewoon TV kijken. Wel ben ik van mening dat de smart
cards veel goedkoper of miss
chien zelfs wel gratis zouden moeten zijn, maar ze vragen er nou ook weer geen enorm hoog bedrag voor.
pricewatch: Ziggo Digitaal startpakket (Smartcard)UPC is kennelijk met de voorbereiding gestart om op termijn toch (deels?) afscheid te gaan nemen van het analoge TV kanalen pakket en geeft daarvoor als alternatief de SD kanalen zonder encryptie door via DVB-C die ook in het analoge TV kanalen pakket zitten. Op zich een begrijpelijke stap om te voorkomen dat ze straks een deel van hun klanten verplichten om na te gaan denken over een alternatieve provider die wel analoge TV en/of een TV pakket zonder encryptie via DVB-C biedt.
UP
C is inderdaad al aan het werken ri
chting einde van analoog, maar om eerlijk te zijn kan ik daar ook niet heel bedroefd over zijn. Analoog heeft zn tijd gehad, net zo goed als dat we geen hark meer op het dak plaatsen. Dat houdt dus wel in dat je een
DVB-
C tuner nodig hebt, en gegeven dat externe de
coders dire
ct met
CAM komen, en voor de meeste TV's ondertussen wel
CAM's verkrijgbaar zijn zie ik niet in waarom authenti
catie en en
cryptie dan weer een stap te ver zou zijn.
Het aantal UPC klanten loopt al jaren terug, dus zal UPC de klanten zo min mogelijk willen prikkelen om na te gaan denken over alternatieven.
Het voornaamste voordeel wat UP
C heeft is dat de te
chnologie in hun voordeel werkt. Heel veel klanten stappen over naar kwalitatief mindere oplossingen. Naarmate de weergave beter wordt, vallen die tekortkomingen ook steeds meer op. Daar waar je vroeger op je beeldbuis weinig voordeel had van digitale TV zie je op een Full HD s
cherm een wereld van vers
chil tussen analoog, SD, en 1080i/720p. Met de 4K-s
chermen op komst zal dat vers
chil alleen maar groter worden. Een aanbieder die niet de kwaliteit kan leveren dat een dergelijk s
cherm re
chtvaardigd, wordt dan al heel snel minder interessant.
Daarnaast werken ze heel hard aan de weg met andere te
chnologis
che oplossingen, zoals TV on Demand. Ik heb dan ook steeds meer het vermoeden dat UP
C, maar ook Ziggo, zi
ch meer gaan leggen op de
consument die kwaliteit wil, en niet voor de
consument die goedkoop uit wil zijn. Die kunnen daarvoor beter tere
cht bij Digitenne, of Tele2 of vergelijkbare aanbieder.
Wat dat aangaat is het natuurlijk ook wel weer zo dat je niet voor een dubbeltje op de eerste rang kan zitten.