PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Micron AUB niet verwarren met JMicron!!!
JMicron is de maker van de crappy JSF6xx serie ssd controller.
Micron is zoals hierboven aangegeven, een halfgeleider fabrikant.
Bevestigd ook wat voor faalapen het zijn met firmware's maken xDHelp!!!! schreef op zondag 29 april 2012 @ 10:59:
[...]
Er is inmiddels bevestigd dat in de OCZ Vertex 4 een marvellcontroller zit. Wellicht zelfs de nieuwe Marvell 88SS9187.
edit: Linkje altijd fijn: http://www.anandtech.com/...use-marvell-based-silicon
Dat ze de Marvell 9174 zo erg aan het crashen krijgen...
[ Voor 115% gewijzigd door Swordlord op 29-04-2012 11:07 ]
zal ik geen problemen krijgen met een JMicron® JMB362 controller in mn moederboord (p8z68-v), of is dit iets anders
Die zijn traag, zou je niet willen gebruiken, maar problemen geven ze niet.
Je bent nu dus nog meer dingen door elkaar aan het halen.
Edit:
@hieronder.
De JMB362 is verbonden met de rest middels een PCI-E gen1 1x aansluiting, dus 1x 250 MB/s lane.
Na wat gezeik van sata overhead eraf halen. kom je uit op maar een +- 150 MB/s doorvoersnelheid voor je sata apparaten.
Maar dat ding is op jouw moederbord toch alleen voor ESATA... dus who cares...
[ Voor 150% gewijzigd door Swordlord op 29-04-2012 11:36 ]
Hoe kan je iets verkeerd lezen als ik het goed lees? ik vind dat 2 SSD's die samen een hogere kans op falen hebben in vergelijking met 1 SSD een non-argument in mijn situatie. Vervolgens wordt mijn mening weggezet als je leest niet goed.grun93 schreef op zondag 29 april 2012 @ 08:15:
[...]
Hoe kun je nu verkeerd reageren, het is gewoon z'n mening. Dat die niet overkomt met de jouwe is iets anders.
Dat het netto resultaat hetzelfde is, namelijk alle data weg, maakt niks uit. En dat je nogmaals wijst op het belang van een goede backup is prima. Maar Camacha heeft wel een punt als hij zegt dat hoe meer onderdelen, hoe meer er stuk kan, want dat is zonder meer waar.
Bedankt voor je uitleg! Ik heb in mijn server al 2 Crucial M4 128GB's in RAID0 zitten, maar niet een kleinere partitie gemaakt. Maar moet ik ruimte opofferen aan TRIM? Ik geloof dat de performance wel iets minder is na verloop van tijd, maar alsnog zijn ze bloedjesnel.Verwijderd schreef op zondag 29 april 2012 @ 09:12:
[
Bedenk wel: je moet ruimte opofferen door gebrek aan TRIM. Je kunt nu bijvoorbeeld een 80GiB partitie van je 128GB ruw maken. Je kunt het later altijd groter maken in Disk Management (rechts klik->Extend). Dus later nog 10 of 20GB erbij is prima. Dan zit je op 100GiB. Komen de nieuwe Intel drivers uit met RAID TRIM support, dan extend je hem helemaal. Zelf doe ik altijd aan overprovisioning, ook met TRIM. Maar dat is niet noodzakelijk.
En nog een ander voordeel wat niet vaak ter sprake komt (alleen door mij) is dat de Intel RAID drivers ook RAM acceleratie toepassen (Volume Write-Back). Dit kan aanmerkelijke snelheidswinst betekenen omdat writes via je RAM lopen en raw random reads ook uit je RAM kunnen komen.
Indilinx zou verantwoordelijk zijn voor de FW. En die hebben op zich geen slechte naam dacht ik.Swordlord schreef op zondag 29 april 2012 @ 11:00:
Bevestigd ook wat voor faalapen het zijn met firmware's maken xD
Dat ze de Marvell 9174 zo erg aan het crashen krijgen...
Echter ik denk dat het maken van goede FW en validatie iets is waar OCZ (incl. indilinx) blijkbaar niet groot en goed genoeg voor is.
De stabiele FW's komen vooralsnog bij Intel, Crucial/Marvell en Samsung vandaan. De echt grote jongens met voldoende resources, ervaring en kennis. Daar kun je iha het beste je geld op zetten.
ps: Mocht in de Vertex 4 de nieuwe Marvell controller zitten, dan is het op zich niet heel gek dat er issues zijn omdat deze nog zo nieuw is. Maar ook dan heb ik meer vertrouwen in een SSD die rechtstreeks bij bijv. Crucial vandaan komt.
[ Voor 18% gewijzigd door Help!!!! op 29-04-2012 12:07 ]
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Verwijderd
Je offert geen ruimte op voor TRIM, in RAID heb je namelijk geen TRIM (onder windows). Om dat op te vangen kan je wat vrije ruimte reserveren (= niet partitioneren). Als je geen van beide doet krijg je op een gegeven moment minder performance: http://www.anandtech.com/...date-faster-with-fw0009/6 omdat de drive simpelweg niet meer genoeg vrije blokken heeft om zijn wear leveling en dergelijke te regelen. Een paar GB is volgens mij zat.GioStyle schreef op zondag 29 april 2012 @ 11:55:
Bedankt voor je uitleg! Ik heb in mijn server al 2 Crucial M4 128GB's in RAID0 zitten, maar niet een kleinere partitie gemaakt. Maar moet ik ruimte opofferen aan TRIM? Ik geloof dat de performance wel iets minder is na verloop van tijd, maar alsnog zijn ze bloedjesnel.
ik ben een groot fan van OCZ ssd's (ik weet het, lijkt raar omdat die vertex 3 een flopper was, daarom wil ik tevens wat info over de nieuwe Vertex4 als 't kan
zoals ik net al heb gezegd ben ik fan van OCZ SSD's en ook vind ik de Samsung 830 series wel zeer aantrekkelijk.
graag zou ik een lijstje van de beste OCZ SSD's van het moment willen (volgens de meningen/ervaringen en niet synthetische benchmarks
daarnaast ook even hoe veel gig ik nodig heb
*wat ik er mee wil/er van verwacht*
ik wil op mijn toekomstige SSD het volgende gaan pleuren:
-Windows 7 64 bits (ofcourse
-Battlefield 3
-Battlefield Bad Company 2
-Crysis 2
-Crysis 3 (jaja moet nog uitkomen)
-The Elder Scrolls V: Skyrim
-Operation flashpoint: red river
-Call of Duty 4, WaW, Modern Warfare 2, Black Ops, Modern Warfare 3
ik kan nog wel veel meer titels op gaan noemen allen dan word het allemaal een beetje langdradig.
het komt er op neer dat ik windows 7 64 bit er op wil hebben + een stuk of 35 games.
evt. ook nog de Adobe CS6 master edition.
ik verwacht van mijn toekomstige SSD dat hij gigantische overdracht snelheden heeft (het liefst dat hij zo snel mogelijk leest, vanwege de bovengenoemde games
*het toekomstige systeem*
gallery: hardwarejunk
alvast bedankt voor het advies!
Groetjes Max
[ Voor 6% gewijzigd door w4v3g0d op 29-04-2012 19:50 ]
Punt 2) Info over Vertex 4:
De Everest 1&2 controller in de nieuwere OCZ drive is een marvell met custom firmware (die firmware is echt GEWELDIG! kuch kuch...)
Everest1 controller (petrol & octane) hadden ze enorm knullige firmware voor en die drives vallen bij de bosjes neer...
Vertex 4... Veel anders verwacht ik er niet van, dus die gaan ook bij de bosjes doodvallen dus...
Punt 3)
Aantal GB zoek je je maar zelf uit... We gaan niet alles voorkauwen...
Punt 4) Read speeds:
Elke goede sata-600 SSD tegenwoordig doet 500 MB/s read...
Mijn vraag voor jouw: Waarom heb jij zo'n hoge dunk van OCZ? Wat maakt het voor jouw zo speciaal?...
[ Voor 47% gewijzigd door Swordlord op 29-04-2012 20:01 ]
punt 1: slaat nergens opSwordlord schreef op zondag 29 april 2012 @ 19:51:
Punt 1) Er zijn geen goede OCZ drives.
Punt 2) Info over Vertex 4:
De Everest 1&2 controller in de nieuwere OCZ drive is een kuch marvell met custom firmware.
Everest1 controller (petrol & octane) hadden ze enorm knullige firmware voor en die drives vallen bij de bosjes neer...
Vertex 4... Veel anders verwacht ik er niet van, dat die ook bij de bosjes gaan doodvallen dus...
Punt 3)
Aantal GB zoek je je maar zelf uit... We gaan niet alles voorkauwen...
Punt 4) Read speeds:
Elke goede sata-600 SSD tegenwoordig doet 500 MB/s read...
Mijn vraag voor jouw: Waarom heb jij zo'n hoge dunk van OCZ? Wat maakt het voor jouw zo speciaal?...
punt 2: daar wil ik graag info over, wat goed is en wat niet goed is. daarom vraag ik het hier ook.
punt 3: u jelly bro? mag ik advies ipv. afgezeken te worden?
punt 4: THAT'S THE SPIRIT
ik vind OCZ een goed merk vanwege de agility en de Vertex serie, lekkere schrijf/lees snelheden etc. etc. afgezien van het falen van die controllers vind ik het super SSD's
De controller is de basis van een SSD...hardwarejunk schreef op zondag 29 april 2012 @ 20:02:
[...]
afgezien van het falen van die controllers vind ik het super SSD's
Maar ookal faalt de meest basale basis van de SSD.. zijn ze toch nog geweldig...
...Dat gaat er bij mij niet in...
... ik haak af bij deze...
[ Voor 48% gewijzigd door Swordlord op 29-04-2012 20:05 ]
Verwijderd
Je haalt nu zijn punt neer -wat toevallig ook mijn punt is- door maar wat te roepen. Er zijn geen goede OCZ drives geweest in de historie van OCZ. Feit.
Ik ben de slechtste niet, en daarom: welke OCZ drive is volgens jou geen faal, en waarom? Dan komen we nog eens ergens.
try Het grote SSD topic ~ Deel 9#specspunt 4: THAT'S THE SPIRIT
ik vind OCZ een goed merk vanwege de agility en de Vertex serie, lekkere schrijf/lees snelheden etc. etc. afgezien van het falen van die controllers vind ik het super SSD's
Oke dan zijn er geen goede SSD's van OCZ geweest.Verwijderd schreef op zondag 29 april 2012 @ 20:08:
[...]
Je haalt nu zijn punt neer -wat toevallig ook mijn punt is- door maar wat te roepen. Er zijn geen goede OCZ drives geweest in de historie van OCZ. Feit.
Ik ben de slechtste niet, en daarom: welke OCZ drive is volgens jou geen faal, en waarom? Dan komen we nog eens ergens.
[...]
try Het grote SSD topic ~ Deel 9#specs
ik heb er anders geen slechte ervaringen mee

Heb destijds nog een Core2Quad systeem voorzien van 2 Vertex Plus'jes.
deze hadden de beloofde schrijf en lees rate's

Ik vind de Petrol en de Octane geen faal omdat de petrol tot nu toe bij mij ook zeer goed heeft gewerkt als boot drive, deze heeft het ook nog niet begeven oid. ( *bijna geen enkele OCZ die ik in handen heb gehad trouwens
En de Octane is een (naar mijn mening) geweldige caching SSD.
Het kan ook aan mij liggen dat ik net lucky ben geweest en de SSD's mee heb gekregen die wel goed hun best doen maar tot nu toe heb ik slechts 1 OCZ gehad die het begaf (heb ik RMA gestuurd en daarna nooit weer begeven) en ja dat was een Vertex 3
besides of that:
Is het evt. ook verstandiger om meerdere SSD's in een RAID config te zetten?? aangezien ik tijdens gamen vrij veel opneem met fraps (wat dus ook behoorlijk wat geheugen neemt)
Want wat ik wel weet (en wat natuurlijk heel erg logisch is) is dat wanneer je iets van een game wil opnemen, dat je het opgenomen bestand niet tegelijkertijd moet schrijven op je schijf waarvan je de game/OS draait.
Ik ben een noob in RAID dus ik zou hier ook wat info over willen ontvangen.
[ Voor 17% gewijzigd door w4v3g0d op 29-04-2012 20:20 ]
Sowieso is al vrij vaak genoemd dat je bij SSDs niet of nauwelijks verschil zult merken in performance in een RAID opstelling.hardwarejunk schreef op zondag 29 april 2012 @ 20:14:
Is het evt. ook verstandiger om meerdere SSD's in een RAID config te zetten?? aangezien ik tijdens gamen vrij veel opneem met fraps (wat dus ook behoorlijk wat geheugen neemt)
Dit is niet zo logisch als je misschien denkt. Het is namelijk zo dat opnemen plus spelen je je performance over de twee moet verdelen, dus je effectief (erg grofweg) de helft van de performance zou verwachten. Echter, het echte probleem zit er meer in dat je besturingssysteem niet eens moeite kan doen om de bestanden dicht bij elkaar op je schijf te zetten. Dit betekent dat de header steeds fysieke bewegingen moet maken en dus gaat je performance veel harder achteruit.hardwarejunk schreef op zondag 29 april 2012 @ 20:14:
Want wat ik wel weet (en wat natuurlijk heel erg logisch is) is dat wanneer je iets van een game wil opnemen, dat je het opgenomen bestand niet tegelijkertijd moet schrijven op je schijf waarvan je de game/OS draait.
Maar... SSDs werken niet zo. Die hebben geen fysiek bewegende delen. Dus, daar kom je een stuk dichter in de buurt van deze "halve performance". Nou heb ik geen ervaring hiermee, maar het lijkt me dat je dit niet zomaar zult merken bij een SSD die toch al snel is.
Bij RAID0 geef je controle op over welk bestand je op welke schijf zet. Als je dus wilt zorgen dat je OS en game niet op de zelfde SSD staan als waar je naartoe gaat schrijven kun je dat beter gewoon zonder RAID configuratie doen.hardwarejunk schreef op zondag 29 april 2012 @ 20:14:
Ik ben een noob in RAID dus ik zou hier ook wat info over willen ontvangen.
Bij RAID1 schrijf je alles naar beide schijven weg, waardoor je onder andere sneller kunt lezen. Echter, schrijven terwijl je aan het lezen bent geeft dus nog altijd even veel performance loss omdat je op beide schijven schrijft.
Voor andere RAID-configuraties heb je meer schijven nodig en hoewel je er misschien wat extra performance uit kunt halen, blijft een belangrijk iets dat je aan je OS overlaat wat waar komt, dus dat je daar geen goede controle over hebt en je vaak dus van geluk afhankelijk zal zijn om een efficiënte oplossing voor jouw situatie te krijgen
mooi, weet ik dat ook weerGreatMagicalHat schreef op zondag 29 april 2012 @ 21:20:
[...]
Sowieso is al vrij vaak genoemd dat je bij SSDs niet of nauwelijks verschil zult merken in performance in een RAID opstelling.
maar zit er ook een voordeel aan een RAID config? want ik weet wel dat je met een RAID config wel van al je aangesloten schijven 1 grote "virtuele" schijf kan maken (dus op je beeldscherm 1 schijf maar in je kast hangen er 4 oid.)
Ik ga een 8 core processor gebruiken dus dat moet geen probleem geven met performance loss aangezien o.a. battlefield 3 maar 4 cores gebruikt en nooit meer, dus heb ik nog 4 cores over voor m'n steam bel functie en fraps wat meer dan genoeg isGreatMagicalHat schreef op zondag 29 april 2012 @ 21:20:
[...]
Dit is niet zo logisch als je misschien denkt. Het is namelijk zo dat opnemen plus spelen je je performance over de twee moet verdelen, dus je effectief (erg grofweg) de helft van de performance zou verwachten. Echter, het echte probleem zit er meer in dat je besturingssysteem niet eens moeite kan doen om de bestanden dicht bij elkaar op je schijf te zetten. Dit betekent dat de header steeds fysieke bewegingen moet maken en dus gaat je performance veel harder achteruit.
Maar... SSDs werken niet zo. Die hebben geen fysiek bewegende delen. Dus, daar kom je een stuk dichter in de buurt van deze "halve performance". Nou heb ik geen ervaring hiermee, maar het lijkt me dat je dit niet zomaar zult merken bij een SSD die toch al snel is.
daarnaast is het stukje van dat je header verschillende bewegingen moet maken wat ik eigenlijk bedoelde.
maar zoals ik al zei: "wanneer je iets van een game wil opnemen, dat je het opgenomen bestand niet tegelijkertijd moet schrijven op je schijf waarvan je de game/OS draait."
maar met SSD's werkt het idd anders vanwege de niet bewegende onderdelen.
wat jij dus zei komt praktisch op het zelfde neer als mijn woorden
dit is vandaag het eerste echt bruikbare stuk info wat ik heb gekregen!GreatMagicalHat schreef op zondag 29 april 2012 @ 21:20:
[...]
Bij RAID0 geef je controle op over welk bestand je op welke schijf zet. Als je dus wilt zorgen dat je OS en game niet op de zelfde SSD staan als waar je naartoe gaat schrijven kun je dat beter gewoon zonder RAID configuratie doen.
Bij RAID1 schrijf je alles naar beide schijven weg, waardoor je onder andere sneller kunt lezen. Echter, schrijven terwijl je aan het lezen bent geeft dus nog altijd even veel performance loss omdat je op beide schijven schrijft.
Voor andere RAID-configuraties heb je meer schijven nodig en hoewel je er misschien wat extra performance uit kunt halen, blijft een belangrijk iets dat je aan je OS overlaat wat waar komt, dus dat je daar geen goede controle over hebt en je vaak dus van geluk afhankelijk zal zijn om een efficiënte oplossing voor jouw situatie te krijgen
maar nou wil ik toch even weten of het wel handig is dat ik RAID gebruik.
ofwel: wat zijn de voor en nadelen van een RAID config??
bedankt voor de info (alvast)
Even uitgaande van alleen RAID0, want dat lijkt het gene te zijn waar je in geïnteresseerd bent.hardwarejunk schreef op zondag 29 april 2012 @ 21:55:
maar zit er ook een voordeel aan een RAID config? want ik weet wel dat je met een RAID config wel van al je aangesloten schijven 1 grote "virtuele" schijf kan maken (dus op je beeldscherm 1 schijf maar in je kast hangen er 4 oid.)
In RAID0 maak je van twee of meer schijven als het ware een schijf, maar dit doe je niet door ze achter elkaar te hangen, maar door ze in elkaar te weven. Hierdoor zal het zo veel mogelijk zo zijn dat het bestand dat je nodig hebt over verschillende schijven verspreid staat, waardoor je de schijven tegelijk gedeeltes kunt laten lezen, zodat je dus betere snelheden krijgt, in principe zowel schrijf als leessnelheden die beter zijn. Het lost echter het probleem van tegelijk schrijven en lezen van verschillende bestanden niet op bij harde schijven, en bij SSDs bestaat dat probleem al nauwelijks meer.
Bij harde schijven is de gain hier significant, bij SSDs nauwelijks, vooral omdat deze al zo goed presteren. Daarnaast geef je op het moment nog een belangrijke functionaliteit van je SSD op (TRIM) omdat RAID controllers deze functionaliteit (nog) niet ondersteunen.
Dit heeft er eigenlijk weinig mee te maken, en voor zo ver het er mee te maken heeft is het juist zo dat het de andere kant op gaat. In principe stelt je gebruik eisen aan al je componenten, en het feit dat je een snellere processor gebruikt betekent niet dat je ineens betere prestaties uit je opslagmedium krijgt (en dat was waar we het over hadden).hardwarejunk schreef op zondag 29 april 2012 @ 21:55:
Ik ga een 8 core processor gebruiken dus dat moet geen probleem geven met performance loss aangezien o.a. battlefield 3 maar 4 cores gebruikt en nooit meer, dus heb ik nog 4 cores over voor m'n steam bel functie en fraps wat meer dan genoeg is
Wat wel kan is dat een minder snelle processor de eisen niet kan bijhouden en dus zorgt dat het geheel minder snel wordt. De processor wordt dan de bottleneck genoemd, en zorgt dan dus juist dat er mindere eisen aan je opslagmedium worden gesteld.
Hier lijk je inderdaad wel het zelfde te beschrijven als ik deed, maar omdat dit toch echt niet was wat je in je vorige post zei, is het mij nog niet helemaal duidelijk of het duidelijk is. Vandaar nog een keer kort de conclusie samengevat: bij een SSD zul je er waarschijnlijk niet al te veel van merken als je van het zelfde volume je OS en een spel draait en ook veel data terugschrijft naar die zelfde schijf.hardwarejunk schreef op zondag 29 april 2012 @ 21:55:
daarnaast is het stukje van dat je header verschillende bewegingen moet maken wat ik eigenlijk bedoelde.
maar zoals ik al zei: "wanneer je iets van een game wil opnemen, dat je het opgenomen bestand niet tegelijkertijd moet schrijven op je schijf waarvan je de game/OS draait."
maar met SSD's werkt het idd anders vanwege de niet bewegende onderdelen.
wat jij dus zei komt praktisch op het zelfde neer als mijn woorden
Eigenlijk komt RAID meet uit het zakelijk leven waar de andere voordelen (vooral van RAID1 en hoger) van belang waren. Thuisgebruik ontstond omdat mensen meer performance uit HDDs wilden halen dan deze te bieden hadden. Deze performance was nog steeds ver onder de performance van de SSDs toen deze opkwamen, dus daarom namen deze de rol over. Je kunt RAID gebruiken om SSDs in te hangen, maar de grote vraag is hoeveel je daar praktisch gezien van zult merken. En zoals eerder genoemd, je geeft dus wel TRIM-ondersteuning op..hardwarejunk schreef op zondag 29 april 2012 @ 21:55:maar nou wil ik toch even weten of het wel handig is dat ik RAID gebruik.
ofwel: wat zijn de voor en nadelen van een RAID config??
(Van sommige dingen uit deze paragraaf twijfel ik een beetje in hoe verre ze waar zijn, so correct me where I'm wrong)
Voor de voordelen zal ik nog even kort de verschillende RAID-configuraties heen gaan:
- RAID0: maak van meerdere schijven een schijf. Je totale opslagruimte is de som van wat je hebt hangen. Door de schijven dus slim door elkaar te weven probeer je performancewinst te halen.
- RAID1: draai twee schijven die kopieën van elkaar zijn. Schrijfoperaties moeten op beide schijven worden uitgevoerd, dus daar krijg je geen performancewinst. Bij leesoperaties kun je tussen de twee schijven kiezen, dus je zult ongeveer dubbel zo snel lezen (in theorie dan, in de praktijk zal het wel lager liggen). Daarnaast heb je redundantie: als een van de twee schijven er mee ophoudt heb je de ander nog met de zelfde gegevens en kan het systeem ook gewoon doorwerken in dit geval. Hierdoor zul je dus minimaal gegevensverlies en downtime hebben bij hardwarefalen.
- Hogere RAID-levels: Door meer schijven en slimme technieken te gebruiken is het idee dat er nog steeds een x aantal schijven kan uitvallen en je de gegevens verliest en/of downtime ervaart, terwijl je "verlies" van opslagruimte zo klein mogelijk wordt gehouden.
Verwijderd
RAID controllers ondersteunen trim. Maar windows onder een RAID device niet.GreatMagicalHat schreef op maandag 30 april 2012 @ 01:05:
[...]
Even uitgaande van alleen RAID0, want dat lijkt het gene te zijn waar je in geïnteresseerd bent.
In RAID0 maak je van twee of meer schijven als het ware een schijf, maar dit doe je niet door ze achter elkaar te hangen, maar door ze in elkaar te weven. Hierdoor zal het zo veel mogelijk zo zijn dat het bestand dat je nodig hebt over verschillende schijven verspreid staat, waardoor je de schijven tegelijk gedeeltes kunt laten lezen, zodat je dus betere snelheden krijgt, in principe zowel schrijf als leessnelheden die beter zijn. Het lost echter het probleem van tegelijk schrijven en lezen van verschillende bestanden niet op bij harde schijven, en bij SSDs bestaat dat probleem al nauwelijks meer.
Bij harde schijven is de gain hier significant, bij SSDs nauwelijks, vooral omdat deze al zo goed presteren. Daarnaast geef je op het moment nog een belangrijke functionaliteit van je SSD op (TRIM) omdat RAID controllers deze functionaliteit (nog) niet ondersteunen.
Verder: je conclusie klopt. Maar de beargumentatie niet. Een SSD is niets anders dan een RAID van 10 (intel) of 8 (de rest) flash chips. Denk je even in dat je een raid array van 10 harde schijven hebt.
Stel dat je daar nog 10 schijven aan toe voegt. Gaat dat dan een significant verschil maken? Ik denk het eigenlijk niet. De bottleneck zit hem meer in de software dan van de mogelijkheden die de SSD bied. Als ik iets opstart komt de disk usage meestal niet erg hoog, maar mijn CPU zit wel op 100% te stampen... Al kan dat er ook mee te maken hebben dat het verdomd moeilijk is dergelijke dingen te testen onder windows: Windows cachet tegenwoordig van alles in je RAM.
Bedankt voor de verheldering!Verwijderd schreef op maandag 30 april 2012 @ 01:19:
RAID controllers ondersteunen trim. Maar windows onder een RAID device niet.
Maar is het niet een belangrijk verschil dat je een tweede SSD controller krijgt hierbij? Ik weet het het fijne hier niet van, maar ik zou namelijk denken dat in deze de bottleneck is van je SSD (dus niet van je systeem en dus niet van je praktisch gebruik ervan).Verwijderd schreef op maandag 30 april 2012 @ 01:19:
Verder: je conclusie klopt. Maar de beargumentatie niet. Een SSD is niets anders dan een RAID van 10 (intel) of 8 (de rest) flash chips. Denk je even in dat je een raid array van 10 harde schijven hebt.
Stel dat je daar nog 10 schijven aan toe voegt. Gaat dat dan een significant verschil maken? Ik denk het eigenlijk niet.
Dit heeft volgens mij met andere dingen te maken. Ik zou denken dat dit zou kunnen betekenen dat de processor de bottleneck is (bij het lezen van de schijf) en niet de schijf. Echter lijkt mij dit eigenlijk vrij sterk (omdat de verschillen in snelheden zo enorm groot zijn) en dat zou betekenen dat SSDs praktisch gezien geen maximumsnelheden hebben, omdat de snelheden dan volledig van je processor afhangen.Verwijderd schreef op maandag 30 april 2012 @ 01:19:
Als ik iets opstart komt de disk usage meestal niet erg hoog, maar mijn CPU zit wel op 100% te stampen... Al kan dat er ook mee te maken hebben dat het verdomd moeilijk is dergelijke dingen te testen onder windows: Windows cachet tegenwoordig van alles in je RAM.
Wat ik denk dat je hier ziet is dat het werk dat je computer moet doen om het programma op te starten (code uitvoeren, windows openen en dergelijken) gewoon veel meer werk is dan het lezen van de schijf. En in dit geval zouden het CPU usage statistieken waar jij het over hebt nog maar weinig met de SSD te maken hebben en dus gewoon niet in deze discussie thuishoren.
Verwijderd
Een 2e controller is volgens mij niet direct interessant. Reads bij lage que depths zijn niet te versnellen, sequentioneel zit al aan het maximum van de interface (en kan je dus versnellen, door een 2e interface toe te voegen, maar weinig software heeft iets aan 1000+MB/s), schrijfbewerkingen zijn vooral gebonden aan de gebruikte algoritmen (lazy trim of niet, garbage collection of niet) en het aantal chips waar je naar kan schrijven. Zie ook het verhaal van de intel 313:GreatMagicalHat schreef op maandag 30 april 2012 @ 01:39:
Maar is het niet een belangrijk verschil dat je een tweede SSD controller krijgt hierbij? Ik weet het het fijne hier niet van, maar ik zou namelijk denken dat in deze de bottleneck is van je SSD (dus niet van je systeem en dus niet van je praktisch gebruik ervan).
StefanvanGelder in "Het grote SSD topic ~ Deel 9"
De interface (sata-600) is een bottleneck, en bepaalde latencys zijn een bottleneck. Het bekendste voorbeeld daarvan is de marvel addon SATA-600 controller. Omdat de data via de pci bus gaat in plaats van direct via het chipset zit er één extra hop tussen. Dat kan in bepaalde gevallen de random snelheden halveren... Als je met dergelijke kleine cijfers werkt (een random read duurt 200µs op mn intel X25-M) gaan dat soort dingen ook heel erg uitmaken.[...]
Dit heeft volgens mij met andere dingen te maken. Ik zou denken dat dit zou kunnen betekenen dat de processor de bottleneck is (bij het lezen van de schijf) en niet de schijf. Echter lijkt mij dit eigenlijk vrij sterk (omdat de verschillen in snelheden zo enorm groot zijn) en dat zou betekenen dat SSDs praktisch gezien geen maximumsnelheden hebben, omdat de snelheden dan volledig van je processor afhangen.
En de processor is in sommige gevallen een bottleneck. Daar heb je gelijk in. Ook in benchmarks waar de data in essentie gewoon wordt weggeflikkerd gebeurt dat. Zo kan in de random schrijfsnelheid van mijn SSD verdubbelen door prime95 op de achtergrond te draaien. De snelheid hangt dan niet langer af van de SSD, maar puur van de snelheid waarmee het commando vanaf de processor naar de SSD kan komen, en weer terug. Hetzelfde latency verhaal als hierboven.
- Intel i7-2600K
Met Windows 7
Wordt hoofdzakelijk gebruikt voor: Gaming, Fotobewerking, Videobewerking.
Nieuwe SSD mag rond de € 350 kosten (240-256GB) + liever geen sandforce.
Kan op het moment weinig vinden over de beste SSD's van nu dus ik vraag het hier
Alvast bedankt!
[ Voor 3% gewijzigd door joon op 30-04-2012 14:05 ]
of pricewatch: Samsung 830 series Desktop Upgrade Kit 256GB
die samsung heeft wat snellere writes maar is ook weer wat duurder.
Serieus? Heb je überhaupt geprobeerd wat te vinden? Geloof er werkelijk niks van...joon schreef op maandag 30 april 2012 @ 14:03:
Kan op het moment weinig vinden over de beste SSD's van nu dus ik vraag het hier
Kan alleen charts vinden van een aantal maanden geleden, kwam zelf ook terecht op de M4 maar andere opties daarnaast niet.Freakster86 schreef op maandag 30 april 2012 @ 14:33:
[...]
Serieus? Heb je überhaupt geprobeerd wat te vinden? Geloof er werkelijk niks van...
Aangezien er elke maand wel wat anders uitkomt is het moeilijk bij te houden, dus kan ik het beter aan de mensen met ervaring vragen, niet ?
Dankjewel !megadoom schreef op maandag 30 april 2012 @ 14:21:
dan kom je uit op: pricewatch: Crucial m4 CT256M4SSD2 256GB
of pricewatch: Samsung 830 series Desktop Upgrade Kit 256GB
die samsung heeft wat snellere writes maar is ook weer wat duurder.
Bedankt, dit maakt dingen voor mij ook weer een stuk duidelijker. So, let's try again:Verwijderd schreef op maandag 30 april 2012 @ 02:27:
Een 2e controller is volgens mij niet direct interessant. Reads bij lage que depths zijn niet te versnellen, sequentioneel zit al aan het maximum van de interface (en kan je dus versnellen, door een 2e interface toe te voegen, maar weinig software heeft iets aan 1000+MB/s), schrijfbewerkingen zijn vooral gebonden aan de gebruikte algoritmen (lazy trim of niet, garbage collection of niet) en het aantal chips waar je naar kan schrijven. Zie ook het verhaal van de intel 313:
StefanvanGelder in "Het grote SSD topic ~ Deel 9"
Bij harde schijven is de gain hier significant, bij SSDs is er het probleem dat een grotere schijf al ongeveer de zelfde snelheidsverbeteringen zult zien (vooral omdat een SSD intern vergelijkbaar werkt als een RAID0 opstelling). Voordat je er dus echt wat uit zult halen zul je dus moeten gaan kijken naar de grootste schijven die je (betaalbaar) kunt krijgen en deze in RAID0 zetten. Maar ook dan is de vraag of je er veel aan zult hebben omdat je hierbij aan allerlei andere bottlenecks binnen je opslagsetup kunt lopen (zoals bijvoorbeeld de SATA-poort) en omdat je SSD al zo snel is dat je dan niet meer een bottleneck aan het aanpakken bent.
Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

128GB minicard + 750GB schijf
of
256GB SATA3 SSD
De kosten zijn grofweg vergelijkbaar (het scheelt €30), voor zakelijk gebruik is 256GB in principe voldoende (maar 128GB net te krap).
Hoeveel minder is zo'n minicard? Er vallen maar weinig goeie benchmarks te vinden, de enige info die ik vond was in de t.net review:
Als het in de praktijk weinig scheelt tov een moderne HDD..[...] langzamere ssd-minicards met sata300-interface [...]
Zo na het typen van dit bericht lijkt de keuze eenvoudig: de grote SSD, aangezien de extra ruimte boven de 256GB niet echt boeiend is, maar ik zou toch meer willen weten over die minicard.
[ Voor 19% gewijzigd door Tarin op 01-05-2012 10:20 ]
Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN
Daarbij de quote uit het artikel moet je beetje nuanceren. mSATA ssd's zijn langzamer dan SATA-600 SSD's maar zeer zeker nog steeds een stuk sneller dan een normale HDD.
Er zijn wel 2 mSATA SSD's die van hoge kwaliteit zijn en ook hoge speeds halen.
De mSATA ssd van Samsung doet bijna niet onder voor zijn grote broer. Write speeds zijn ietjes minder, maar das meestal niet zo'n ramp.
De mSATA ssd van Micron/Crucial is gewoon gelijkwaardig aan de al bekende grote broer Crucial M4.
Review: Samsung PM830 mSATA 256GB
Review: Micron C400 mSATA 128GB
Deze 2 SSD's zijn dus zeer snel voor hun formaat. Een nadeel natuurlijk is dat ze een stukje prijziger zijn en dat ze totaal niet leverbaar in Nederland zijn
[ Voor 48% gewijzigd door Swordlord op 01-05-2012 10:47 ]
ik heb in m'n huidige systeem de vertex 2 zitten, ondanks de slechte verhalen draait het bij mij prima.
maar goed.. een nieuw systeem betekend in mijn geval ook een nieuwe SSD.
is de Crucial M4 128GB nog steeds de beste 'bang for the buck' ? (gezien de laatste reacties krijg ik een vermoeden van wel
of komen er op korte termijn (tussen nu en 2 maand) zoveel betere producten op de markt dat even wachten lonend kan zijn ?
- Ik heb nu een Intel moederbord met Q6600 processor. Op het werk hebben we ook systemen met ssd's en het stemt me heel erg tevreden.
- Het OS is linux (ubuntu 11.04)
- Ik gebruik veel ontwikkel IDE's zoals eclipse en netbeans. Virtualisatie met VirtualBox is ook erg belangrijk.
- Ik zat eerder naar een grootte ipv gelijk maximum kosten te kijken. Minimaal 40GB en groter dan 100GB hoeft niet. (Langzame opslag zoals video's, muziek, etc staan op een NAS)
Het moederbord dat ik heb ondersteun volgens mij alleen SATA1. Dus advies over een SATA3 insteekkaartje is ook mooi
Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/
Sorry, maar ik snap hier echt helemaal niks van. Je bedoelt denk ik dat je fan bent van de beloofde super specs van de Vertex en Agility schijven... maar je bent toch niet fan van de daadwerkelijke specs? Die liggen immers vaak VEEL lager dan de specs op papier.hardwarejunk schreef op zondag 29 april 2012 @ 20:02:
[...]
Tip: word fan van Crucial of Samsung!
Zijn die twee ongeveer gelijkwaardig? Ben op zoek naar een SSD van iets van 120 gb voor in een wat oudere laptop (Core 2 Duo 1.5 ghz dacht ik).Marando schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 13:43:
Tip: word fan van Crucial of Samsung!
Ja die twee zijn ongeveer gelijkwaardig. Met de huidige prijzen is het de 30e extra voor de samsung iig niet waard imhoOlaf van der Spek schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 17:14:
[...]
Zijn die twee ongeveer gelijkwaardig? Ben op zoek naar een SSD van iets van 120 gb voor in een wat oudere laptop (Core 2 Duo 1.5 ghz dacht ik).
Crucial M4 is steeds meer een prijs knaller aan het worden (gezien de prijs aan het zakken is) met zeer goede performance.
Samsung heeft wat write meer performance en dus ook bijbehorende prijs.
Even melden welk moederbord je echt hebt is vaak fijnerKeiichi schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 12:42:
Het moederbord dat ik heb ondersteun volgens mij alleen SATA1. Dus advies over een SATA3 insteekkaartje is ook mooi
Mijn gok:
Je hebt een moederbord, met de P900 serie of P30 serie chipset want anders kon je geen Q6600 erop plakken. Southbridge hiervan is ICH7 t/m ICH9. Je hebt een goede onboard SATA-300 controller dus.
Ik zou aanraden om het te houden bij de onboard Intel sata-300 controller.
Crucial M4 of Samsung 830 64 GB zou ik jouw aanraden.
Jup je hebt gelijk... Beste bang for bucks op het moment.shameete schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 12:36:
is de Crucial M4 128GB nog steeds de beste 'bang for the buck' ? (gezien de laatste reacties krijg ik een vermoeden van wel)
Nieuwe SSD's, ja ze gaan komen rond de zomer maar of ze dergelijke bang for bucks hebben als de M4... denk het niet...
[ Voor 8% gewijzigd door Swordlord op 01-05-2012 17:47 ]
Daardoor zouden gemiddelde doorvoer snelheden in meer realistische situaties omhoog kunnen gaan.
Want je bent niet altijd 100% sequentieel bezig zoals in een synthetische benchmark.
In de realistische benchmarks, zoals trace tests enzo, zou je door verbetering van acces times en random read/write hogere scores halen...
Of het merkbaar is voor de gemiddelde consument, dat betwijfel ik.
Capaciteit en prijs zijn niet afhankelijk van de controller...Olaf van der Spek schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 17:52:
Capaciteit en prijs
Maar van het NAND geheugen...
Zolang er geen TLC nand of kleiner procedé komen, zullen de prijzen niet snel zakken...
De prijs is nu al stevig gezakt opeens. Gezien Intel & Micron (IMFT) nou begonnen zijn met prijs onderscheid te maken in hun 25nm NAND productie. Tussen high grade (5k write cycles) en Low grade (3k write cycles).
3k write cycle nand is natuurlijk een stuk goedkoper en daar zal voor de komende tijd de prijzen door geregeld gaan worden.
Crucial M4 maakt als sinds jaar en dag gebruik van dit "goedkopere" nand. Gezien er nou duidelijk onderscheid in prijs zit, is hij nog verder in prijs gezakt.
Intel 330 en de Kingston HyperX 3k maken ook gebruik van 3k 25nm NAND. Dat is ook terug te zien in de prijzen van deze drives.
Verwacht in de toekomst dus nog meer drives met 3k NAND geheugen die goedkoper zullen zijn dan de huidige 5k NAND drives.
[ Voor 72% gewijzigd door Swordlord op 01-05-2012 18:16 ]
dat kunnen wij beter:
Voor degene die een Crucial m4 aan willen schaffen...
Azerty levert ze nu voor € 105,66!!

Dit word een prijzenoorlog!!
Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.
Verwijderd
Wat zit er eigenlijk in de Samsungs?Swordlord schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 17:53:
Verwacht in de toekomst dus nog meer drives met 3k NAND geheugen die goedkoper zullen zijn dan de huidige 5k NAND drives.
vroeg ik mij net ook af.
biiijna ga ik een ssd kopen, als ze onder de 100 komen koop ik er 1Mark81 schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 19:02:
Haha Azerty denkt vast : F8ck U Alternate! 109euro
dat kunnen wij beter:
Azerty levert ze nu voor € 105,66!!![]()
[ Voor 10% gewijzigd door megadoom op 01-05-2012 19:42 ]
Maar wel 6,99 verzendkosten tegenover 2,95 bij Alternate...Mark81 schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 19:02:
Haha Azerty denkt vast : F8ck U Alternate! 109euro
dat kunnen wij beter:
Azerty levert ze nu voor € 105,66!!![]()
Verwijderd
Ja, ik was ook al aan het spitten, maar ben nog geen cijfers tegengekomen waarop je e.e.a. kunt vergelijken met bijvoorbeeld de Crucial M4 of de Intels. Zelfs over het proces lijkt geen concensus, want ik kom 27 en 20 nm tegen.
Edit: het enige dat ik tot nu toe kan vinden is:
You are correct about there being a difference in the nand; with the 6Gb/s consumer SSDs -
- there are those (almost exclusively the cheap SFs) that use shonky async nand which is much slower irl - nand typically rated for 3,000 cycles
- those which use sync nand (loads of SFs, the M4 & the V4) - typically 3,000 cycles for 2Xnm nand & 5,000 for 3Xnm nand.
- & those which use toggle nand (higher end SFs (though not the 520), the Corsair Performance Pro & the Samsung 830) - 5,000 cycles.
[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2012 20:17 ]
Ja das dan weer jammer he?!!grun93 schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 19:54:
[...]
Maar wel 6,99 verzendkosten tegenover 2,95 bij Alternate...

Voor mij geen probleem want ik kom elke dag in Raalte
Maargoed mijn vertex2 werkt nog perfect. (ja echt waar)
Mag hij kapot, doet ie het niet!!
Ik moest eerst naar huis om het exacte type te weten te komen. Het is een Intel DP965LT. Ik zat er aan te denken om dit controllertje er extra bij te stoppen: http://www.asrock.com/mb/spec/card.asp?Model=SATA3%20Card . Ik zou zeggen dat ik voor 15 euro niet kan sukkelen en niet per se gelimiteerd zit aan ca. 300Mbytes/sec . Plus dat ik dan een eSATA connector heb.Swordlord schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 17:33:
[...]
Even melden welk moederbord je echt hebt is vaak fijner
Mijn gok:
Je hebt een moederbord, met de P900 serie of P30 serie chipset want anders kon je geen Q6600 erop plakken. Southbridge hiervan is ICH7 t/m ICH9. Je hebt een goede onboard SATA-300 controller dus.
Ik zou aanraden om het te houden bij de onboard Intel sata-300 controller.
Crucial M4 of Samsung 830 64 GB zou ik jouw aanraden.
Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/
Verwijderd
Wanneer denk je die SATA3-verbinding echt nodig te hebben? Voor benchmarks is het leuk, maar door de aard van het gebruik van een SSD merk je er waarschijnlijk simpelweg niets van. Alleen bij het continu overpompen van grote bestanden en laat daarbij nu net de grap zijn dat je SSD daarmee in luttele seconeden vol is. Dat ga je dus niet doen met een frequentie die enige relevantie heeft.Keiichi schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 21:00:
Ik moest eerst naar huis om het exacte type te weten te komen. Het is een Intel DP965LT. Ik zat er aan te denken om dit controllertje er extra bij te stoppen: http://www.asrock.com/mb/spec/card.asp?Model=SATA3%20Card . Ik zou zeggen dat ik voor 15 euro niet kan sukkelen en niet per se gelimiteerd zit aan ca. 300Mbytes/sec . Plus dat ik dan een eSATA connector heb.
Ah dat bedoel je. Ik kan er ook weinig over vinden.Verwijderd schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 19:57:
Ja, ik was ook al aan het spitten, maar ben nog geen cijfers tegengekomen waarop je e.e.a. kunt vergelijken met bijvoorbeeld de Crucial M4 of de Intels.
Van samsung chips zijn normaal gesproken de datasheets wel beschikbaar, maar van deze niet.
Misschien dat ze verder niet verkopen en daarom geen datasheets beschikbaar stellen.
Ik zou met er eigenlijk niet druk om maken. Ook een ssd met de 3K chips gaan jaren mee.Edit: het enige dat ik tot nu toe kan vinden is:
Verwijderd
Ik zou me wat prettiger voelen over het extra geld dat ik voor een 830 heb neergelegdjob schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 21:05:
Ik zou met er eigenlijk niet druk om maken. Ook een ssd met de 3K chips gaan jaren mee.
Nee, dan ben je namelijk gelimiteerd tot 250MB/s aangezien je PCI-e 1x slot niet sneller is. Plus de latency van zo'n externe controller is hoger en je verliest waarschijnlijk trim ondersteuning, je kan er feitelijk dus alleen maar op achteruit gaan.Keiichi schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 21:00:
Het is een Intel DP965LT. Ik zat er aan te denken om dit controllertje er extra bij te stoppen: http://www.asrock.com/mb/spec/card.asp?Model=SATA3%20Card . Ik zou zeggen dat ik voor 15 euro niet kan sukkelen en niet per se gelimiteerd zit aan ca. 300Mbytes/sec.
Volgens mij zijn het wel PCI-e v2 sloten. Die zouden 500Mbytes/sec zijn.Nielson schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 21:16:
[...]
Nee, dan ben je namelijk gelimiteerd tot 250MB/s aangezien je PCI-e 1x slot niet sneller is. Plus de latency van zo'n externe controller is hoger en je verliest waarschijnlijk trim ondersteuning, je kan er feitelijk dus alleen maar op achteruit gaan.
Stel dat het niets is, dan heb ik wel een aparte controller voor externe schijven (Lijkt me op deze manier prettiger dan direct sata poorten vanaf het mb doorlussen)
Verwijderd
Dit dus. Iets met kosten baten en dat de baten nihil/niet-bestaand zijn en de kosten reëel.Nielson schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 21:16:
de latency van zo'n externe controller is hoger en je verliest waarschijnlijk trim ondersteuning, je kan er feitelijk dus alleen maar op achteruit gaan.
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2012 21:38 ]
Als de boel binnen is en ga testen, laat ik weten of trim werkt adhv deze pagina: http://nedoboi.wordpress....im-and-check-if-it-works/Verwijderd schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 21:38:
[...]
Dit dus. Iets met kosten baten en dat de baten nihil/niet-bestaand zijn en de kosten reëel.
Nope, zie handleiding:Keiichi schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 21:33:
[...]
Volgens mij zijn het wel PCI-e v2 sloten. Die zouden 500Mbytes/sec zijn.
En al zouden ze v2.0 zijn, wil nog niet betekenen dat ze ook 500MB/s doen. De PCI-e lanes van de nieuwere en voor S1156 borden veelgebruikte P55 chipset zelf (dus niet van de cpu) zijn ook v2.0 maar doen desondanks nog steeds maximaal 250 MB/s.PCI Express x1: three PCI Express x1 connectors. The x1 interface supports simultaneous transfer speeds up to 250 Mbytes/sec of peak bandwidth per direction..
Ah, je gaat Linux draaien. Ik heb zo'n zelfde kaartje gehad en draaide absoluut niet stabiel onder Ubuntu.Keiichi schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 22:20:
Als de boel binnen is en ga testen, laat ik weten of trim werkt adhv deze pagina: http://nedoboi.wordpress....im-and-check-if-it-works/
Verwijderd
Test e.e.a. vooral ook even op je native chipset om de cijfers te vergelijken.Keiichi schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 22:20:
Als de boel binnen is en ga testen, laat ik weten of trim werkt adhv deze pagina: http://nedoboi.wordpress....im-and-check-if-it-works/
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2012 23:34 ]
Verwijderd
Alleen zijn de samsungs, althans, de voorganger de 470, gruwelijk slechte write amplification cijfers haalt:Verwijderd schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 21:06:
[...]
Ik zou me wat prettiger voelen over het extra geld dat ik voor een 830 heb neergelegd
http://www.xtremesystems....te-Endurance-25nm-Vs-34nm
De firmware is veel en veel belangrijker dan het gebruikte NAND.
Iedereen die nu paniek aan het zaaien is rond de 3k nand geheugen chippies. Kijk eens naar de link van Darkstone.
In die test wordt een redelijk realistische data workload erop los gelaten totdat de drives doodgaan. De data is niet alleen puur sequentieel grote data, wat overigens het beste scenario voor levensduur zou zijn, maar bestaat uit een groot deel ook uit random writes, die in principe meer write cycles triggeren. Namelijk bij het verwijderen van data dat kleiner is dan een nand block moet de gehele nand block worden gewist, zo werkt het eenmaal. Veel rompslomp om een klein stukje data te verwijderen. Wat dus kan zorgen voor veel write cycles.
Terug naar het grote verhaal:
Je ziet bij de link dat daar een Crucial M4 64 GB een slordige 750 TiB aan data heeft geschreven, voordat hij daadwerkelijk echt fysiek dood was...
Samsung maakt gebruik van hun eigen gefabriceerde toggle nand, dat op 5k is gerate.
Maar zoals darkstone netjes deed aankaarten, write amplification is een factor die zeer erg moet worden meegerekend.
Maar zelf met hoge write amplification is dat nog steeds geen probleem. De Kingston V+100 64 GB heeft 5k 34nm NAN en heeft een enorm hoge write amplification, doordat deze on the fly writes zit om te gooien terwijl ze worden geschreven om zo performance op maximaal peil te houden en zo agressief mogelijk garbage collection the hebben.
Hij heeft het 370 TiB uitgehouden voordat hij de dood vond.
Samsung 470 deed het iets gunstiger met 480 TiB.
Voor omreken gemak voor andere mensen: 1 TiB = 1.0995 TB
Dus:
Crucial M4 64 GB= +- 830 TB aan writes
Kingston V+100 64 GB = 400 TB aan writes.
Samsung 470 64GB = 520 TB aan writes. (Samsung 830 zal ook rond dit liggen)
Daarbij ook rekening houden, meer capaciteit = meer write endurance, omdat er meer cellen zijn...
Succes dat allemaal er doorheen te krijgen in een normale levensduur...
[ Voor 90% gewijzigd door Swordlord op 02-05-2012 00:58 ]
Verwijderd
Niet geen paniek, maar het is goed te weten waar je aan toe bent. Dat SSD's, ondanks alle indianenverhalen, al tijden een langere levensduur halen dan enig normale gebruiker ze ooit zal willen gebruiken mag een feit heten. Als ik naar mijzelf kijk; ik heb de eerste maand exorbitant veel geschreven, dankzij dagelijks intensief gebruik, veel proefinstallaties en ook nog eens een prutserige benchmark die op de verkeerde schijf draaide die 100+ GB opleverde en zelfs met die hoeveelheid schrijfacties zou mijn schijf een jaar of acht mee moeten gaan, langer dan ik enige hardware heb gebruikt, op een enkele NES of Gameboy na wellicht.Swordlord schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 00:25:
Iedereen die nu paniek aan het zaaien is rond de 3k nand geheugen chippies. Kijk eens naar de link van Darkstone.
Weet je ook onder welke kernel versie je gewerkt hebt?Nielson schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 23:03:
[...]
Ah, je gaat Linux draaien. Ik heb zo'n zelfde kaartje gehad en draaide absoluut niet stabiel onder Ubuntu.
Heb toen de laptop uit en weer aangezet, tot mijn verbazing startte hij wel gewoon op, maar was een stuk trager... firefox opstarten duurde nu gewoon een minuut.... duidelijk hardware interrupts waar hij last van had. Andere programma's opstarten duurde ook zeer lang. Na een tijdje kreeg ik een blauw scherm... Opnieuw aangezet, Windows opstarten duurde nu ineens 5 minuten en bij het inloggscherm gelijk al foutmeldingen... Toen heb ik hem officieel dood verklaard
Geluk bij een ongeluk dat die M4 128GB nu in de uitverkoop is
[ Voor 6% gewijzigd door BackSlash op 02-05-2012 08:44 ]
iMac Retina 5K 27” 2020 / i7 / 32GB / Radeon X5700 XT 16GB / 1TB SSD || Macbook Air 2020 M1 / 16GB / 1TB SSD || Synology DS415+ / 8GB / 48TB || iPhone 13 Mini 256GB
Verwijderd
Gisteren na 16:15 zekerBackSlash schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 08:42:
Geluk bij een ongeluk dat die M4 128GB nu in de uitverkoop isHeb er nu eentje besteld bij Azerty voor 105,66 en optie gratis verzending gekozen
Hopelijk gaat de M4 langer mee dan de Vertex 1...
Draait op 7 home premium en wil de dvd drive vervangen voor een hdd caddy.
Welke ssd kan ik hierbij het beste voor nemen. Wil graag een ssd met 120/128 gb .
en dit is de caddy: http://hddcaddy.nl/winkel...e=product&product=7407869
tip voor tweakers die ook een hdd caddy willen: die hdd caddy kan je op ebay voor minder dan 10 euro kopen:
http://www.ebay.com/itm/S...m416232f03c#ht_4363wt_979
[ Voor 20% gewijzigd door willy1986 op 02-05-2012 14:44 ]
Je hebt wel iets nodig om de HDD op z'n plek te houden. Ik heb dezelfde laptop en heb eerst ook gezocht naar een 2e caddy. Lang verhaal kort; heel duur of niet. Zeker niet bij ASUS zelf. Oplossing is zelf wat knutselen. Je hebt 4 onderdelen nodig; (beschrijving van boven de laptop die op z'n kop ligt)NoFearz schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 10:14:
Ik heb de Crucial M4 128GB gekocht en waarschijnlijk wordt het vandaag geleverd. Ik heb een Asus K73SV TY081V laptop en die beschikt over een Dual Bay. Er zit momenteel één HDD in een bracket. Heb ik éénzelfde bracket echt nodig voor de tweede bay? Er staat bij A=2.5*4 en B= 2*3 en B is momenteel leeg. Op internet heb ik nergens zo'n bracket kunnen vinden, en ik hoef geen optische drive caddy.
#1 Iets om de HDD te ondersteunen aan de achterkant, zodat als deze aan de connector zit, hij recht hangt.
#2 Iets om de HDD niet naar achteren, uit de connector te laten schuiven.
#3 Iets om dwars over de HDD te spannen/bevestigen.
#4 2 M2 boutjes om #3 te bevestigen. Zaag er één af tot 3mm draad, de ander tot ruim 1 cm ongeveer.
Addicted to silent computing
Bedankt, dat wordt dus knutselen. Ik heb één op een buitenlands website kunnen vinden, maar de prijs was ontzettend hoog voor een stukje metaal. Slechte zaak dat er geen tweede bracket bij de laptop wordt geleverd. Toch nog maar even bij Asus gaan klagen, want ze zullen vast wel een aantal bij support centra hebben liggen, maar de vraag is of ze meewerken. Aan je verhaal te horen had je daar geen geluk bij?Crahsystor schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 15:28:
[...]
Je hebt wel iets nodig om de HDD op z'n plek te houden. Ik heb dezelfde laptop en heb eerst ook gezocht naar een 2e caddy. Lang verhaal kort; heel duur of niet. Zeker niet bij ASUS zelf. Oplossing is zelf wat knutselen. Je hebt 4 onderdelen nodig; (beschrijving van boven de laptop die op z'n kop ligt)
#1 Iets om de HDD te ondersteunen aan de achterkant, zodat als deze aan de connector zit, hij recht hangt.
#2 Iets om de HDD niet naar achteren, uit de connector te laten schuiven.
#3 Iets om dwars over de HDD te spannen/bevestigen.
#4 2 M2 boutjes om #3 te bevestigen. Zaag er één af tot 3mm draad, de ander tot ruim 1 cm ongeveer.
[ Voor 9% gewijzigd door Nfear op 02-05-2012 15:48 ]
Nee gister rond 14:30Verwijderd schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 13:52:
[...]
Gisteren na 16:15 zekerHad net mijn order gecancelled omdat ik de verkeerde betaalmethode had gekozen; om 17:00 thuis maar inmiddels was Azerty (logisch) helemaal uitverkocht.
BTW, voor andere betaalmethode had je denk ik niet hoeven annuleren maar had je de bestaande order kunnen aanpassen...

iMac Retina 5K 27” 2020 / i7 / 32GB / Radeon X5700 XT 16GB / 1TB SSD || Macbook Air 2020 M1 / 16GB / 1TB SSD || Synology DS415+ / 8GB / 48TB || iPhone 13 Mini 256GB
Ik heb echter een ouder moederbord, is met dit moederbord deze SSD nog steeds een slimme aankoop of kan ik beter een andere ssd bekijken of mijn systeem upgraden ?
Ik heb nu 4 gieg aan intern RAM geheugen, met een snelle ssd is dat genoeg (kan razendsnel swappen) of kan ik voor die 30€ ook beter nog 4 gieg erbij steken ? (ik surf voornamelijk en kijk wat filmen op m'n monitor)
mijn cpu is een AMD X4 op 3.1 GHz. met Windows 7 ultimate.
AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600
Verwijderd
Weet wel dat de opvolger van de Crucial M4 eraan komt, maar zoveel heb je daar niet aan. Prima koop dus. Als je nu 4GiB hebt zou ik het lekker zo laten en pas bij een nieuw systeem naar 32GiB (4x 8GiB) gaan; DDR3 is nu erg goedkoop. Met een SSD als systeemschijf wordt filecache ook minder belangrijk, dus voor dit moment lijkt me 4GiB wel bij jouw systeem passen, alsin: in balans met overige onderdelen.
Ik vraag me twee dingen af. Gaat de Crucial M4 64gb ook nog dalen, op dezelfde manier als de 128gb?
En komt er binnenkort een M5 aan? Meestal dalen de prijzen als er al een duidelijke opvolger op komst is...
Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca
Inderdaad geen geluk. Leverancier: 'hebben we niet en kunnen we niet bestellen.' ASUS: 'leveren we niet los en nooit direct aan klanten.'NoFearz schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 15:47:
[...]Toch nog maar even bij Asus gaan klagen, want ze zullen vast wel een aantal bij support centra hebben liggen, maar de vraag is of ze meewerken. Aan je verhaal te horen had je daar geen geluk bij?
En uiteindelijk werkt mijn eigen oplossing prima. Als deze constructie loskomt, ligt de laptop al uit elkaar
Dus voor alle ASUS laptop bezitters met 2 HDD bays; als er geen 2e caddy in zit is zelf knutselen de oplossing. Bespaar je de zoektocht naar caddy's van €60

Addicted to silent computing
http://www.ebay.com/itm/S...m416232f03c#ht_4363wt_979
Tegen
http://www.ipc-computer.e...cP-63792-pId-3824478.html
Lijkt zelfs identiek
[ Voor 26% gewijzigd door Gianni Rombios op 02-05-2012 22:04 ]
Want compatibel zijn met de huidige standaard is zo 2011...
Er zijn wel 2 verschillende hoogtes, 9mm hoog is de standaard maar 7mm (zoals de samsung 830) hoog begint ook op te komen nou, voor het gebruik in ultrabooks.
Maar gezien je de SSD meestal in een sliding bracket van de laptop monteert is dat geen probleem en zit hij dus gewoon goed...
[ Voor 172% gewijzigd door Swordlord op 02-05-2012 23:32 ]
Verwijderd
Dat lukte helaas niet, verbaasde mij ook al. Ik kon alleen de details bekijken. Misschien een leuke aanvulling op de functionaliteit bij Azerty. Een belletje naar een 0900 nummer zegt ook al genoeg.BackSlash schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 16:19:
[...]
BTW, voor andere betaalmethode had je denk ik niet hoeven annuleren maar had je de bestaande order kunnen aanpassen...
Gelukkig heb ik het weekend weinig tijd, anders had ik 'm toch nog ergens anders besteld
Verwijderd
Wat ik gehoord heb is dat de M5 waarschijnlijk pas na de zomer zal komen. Er komt wel een nieuwe "voor zover mogelijk" nog betere value for money ssd aan die waarschijnlijk op sata 2 zal lopen.XanderDrake schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 20:46:
Heb dus de Crucial M4 128gb gekocht, gister. Het is bijzonder hoe duidelijk deze SSD de king of the hill is geworden, in de uiteindelijke mix van goede prestaties, betrouwbare performance, toekomst gericht, stabiliteit in een zee van falende SSDs en zéér degelijke prijzen. Zie je weinig in de computerwereld.
Ik vraag me twee dingen af. Gaat de Crucial M4 64gb ook nog dalen, op dezelfde manier als de 128gb?
En komt er binnenkort een M5 aan? Meestal dalen de prijzen als er al een duidelijke opvolger op komst is...
OS weer opnieuw geïnstalleerd en nu maar eens rustig kijken wat er echt nodig is.....
maar wat een snelheid en respons, en dat geluid...welk geluid?
• Wat voor systeem heb je nu?
MBP 6,2
• Welk OS gebruik je?
Lion
• Welke software gebruik je of liever gezegd, wat doe je of wil je gaan doen met je systeem?
Word, Excel, Powerpoint, Safari, Mail.app, iCal
• Wat mag je nieuwe SSD kosten?
geen budget beperkingen.
Ok, ik heb nu een 500GB 5400rpm HDD en ik wil een extra SSD inbouwen met deze bracket (+ tools: 65$) ter vervanging van mijn DVD drive.
Nu kan ik op de website een SSD erbij bestellen; ik kan alleen geen reviews of benchmarks van deze drives vinden. (Mercury Electra 240GB (275$), Mercury Extreme 240GB (415$))
Wat is verstandig, de SSD bij de bracket bestellen, of alleen de bracket en dan de SSD in Nederland halen?
En is het verstandig om de SSD in de bracket te stoppen, of zou ik de SSD moeten plaatsen ter vervanging van de HDD en de HDD in de bracket?
Ik ben van plan te booten van de SSD en mijn hele OS op de SSD te zetten. Enkel mijn fotos, muziek en films ga ik op de HDD plaatsen (dmv. symlinks voor ~/Pictures, ~/Movies en ~/Music naar de HDD).
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Een Kingston V+100 heeft een stevige Garbage Collection dus die zou ook zonder TRIM goed moeten kunnen presteren. Zie ook: http://www.anandtech.com/...-ssdnow-v-plus-100-review
Maar met OSX heb ik zelf nog geen ervaring
Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic
Verwijderd
Verwijderd
Ik vraag me wel af hoe snel de opvolger gaat komen. De 'M5' is interessant voor diegenen die een nog iets betrouwbaardere SSD willen, met RAID-level NAND redundancy voor bitcorrectie. Alleen nog supercaps en de Crucial zit op het niveau van de Intel 320, welke denk ik gerust de meest betrouwbare consumenten SSD genoemd mag worden.
Ik heb al een eindje gezocht en kwam op de Vertex 4 uit.
Iemand enig idee of deze goed is?
betrouwbaarheid is nogal belangrijk bij een schijf, en ik zou daarvoor niet bij OCZ zijn.
ga voor een crucial M4 of samsung 830 of intel SSD die zichzelf hebben bewezen
Toch ben ik eigenlijk wel benieuwd hoe mensen dan zoeken....itsFuzeh schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 22:42:
Ik heb al een eindje gezocht en kwam op de Vertex 4 uit.
Iemand enig idee of deze goed is?
Want tja, als er ergens slechte spullen zijn in ssd land, dan is het wel vertex spul.
Maar goed, op internet is alles -naar wens- te vinden. Ik denk dat het een koud kunstje is om via internet te vinden dat stront lekker ruikt en pis lekker smaakt....
Spijtig genoeg zijn deze SSD's in werkelijk ook uitgevoerd met de bekende Marvell controller die ook in bijvoorbeeld de Crucial M4 zit, dus de controller is toppie. Maar de firmware die voor die schijf is geschreven is ronduit bagger en je ziet ook dat er enorm veel uitval is van OCZ petrols en Octane's.
De Vertex 4 is ook een Marvell SSD controller met custom firmware...
Ten tweede:
De Vertex 4 heeft nogal wat cold boot problemen, ik zie op meerdere fora's dat de Vertex 4 gewoon over het hoofd wordt gezien bij het initialiseren van de BIOS.
[ Voor 7% gewijzigd door Swordlord op 05-05-2012 10:53 ]
Verwijderd
vertex 1 met indilinx: heel erg onbetrouwbaarmaarten22 schreef op zaterdag 05 mei 2012 @ 10:08:
Kan je deze mening ook nog onderbouwen? De vertex 4 word geleverd met de nieuwe Indilinx 2 controller die een heel stuk betrouwbaarder is dan de Sandforce controller uit de vorige vertex series.
vertex 2 met sandforce: heel erg onbetrouwbaar
vertex 3 met sandforce 2: heel erg onbetrouwbaar
vertex plus (gereviseerde vertex 1): heel erg onbetrouwbaar
OCZ petrol: heel erg onbetrouwbaar
vertex 4: ??????
Je wilt niet weten hoe vaak OCZ al niet heeft beweerd dat de nieuw lijn alle problemen gaan oplossen, en ik geloof er geen reet van. Er is geen sprake van een voorspelling meer. Dat de vertex 4 kut is is bijna zeker als je kijkt naar de voorgangers. Als iemand het daar niet mee eens is, kom over een jaartje maar met cijfers aan die dat onderbouwen.
Crucial heeft in zijn leven precies 1 SSD gemaakt die niet in de categorie 'heel erg betrouwbaar' viel. En samsung en intel geen een. Dat zijn dus partijen die je blind kunt vertrouwen als ze met een nieuwe SSD komen, maar ik raad nog steeds aan een maandje te wachten op ervaringen: de M4 was de eerste paar maanden ook niet bepaald bugvrij.
Ik denk dat ik voor een Intel ga, ik heb nogal wat problemen gehoord over de Samsung samenwerkend met een MBP namelijk..
edit:
En trouwens, wat is dan de beste keus voor een Intel? Want er zijn verschillende series (heb hier niet al teveel verstand van)
Hopelijk kan iemand me verder helpen.
[ Voor 36% gewijzigd door Droid op 05-05-2012 12:35 ]
Verwijderd
Weet ook dat je Mac standaard TRIM uitschakelt voor niet-Apple SSDs; daar is een tweak voor ik raad je sterk aan dat je die tweak inschakelt, zodat je wel TRIM support hebt. Crucial M4 128GB of 256GB kun je overwegen. Wil je liever Intel dan kun je de 320 overwegen maar als je een heel grote SSD wilt, zijn de Sandforce SSDs van Intel sneller (Intel 330 en 520 = Sandforce).
Bedankt voor je reactie, ik zat er al over te denken om een Intel 520 120GB te kopen.Verwijderd schreef op zaterdag 05 mei 2012 @ 12:41:
Intel 320 is de meest betrouwbare SSD; als je voor Intel betrouwbaarheid wilt gaan, zou ik die SSD aanraden. Een goed alternatief is de Crucial M4; deze is wel in prijs gezakt in tegenstelling tot de 320 en nu de helft goedkoper per GB dan de 320.
Weet ook dat je Mac standaard TRIM uitschakelt voor niet-Apple SSDs; daar is een tweak voor ik raad je sterk aan dat je die tweak inschakelt, zodat je wel TRIM support hebt. Crucial M4 128GB of 256GB kun je overwegen. Wil je liever Intel dan kun je de 320 overwegen maar als je een heel grote SSD wilt, zijn de Sandforce SSDs van Intel sneller (Intel 330 en 520 = Sandforce).
Maar eventjes over dat TRIM, wat doet dit? En wat is daar de tweak voor?
Dit topic is gesloten.