Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:27
FF patsen hier hoor.

Net 2 Crucial M4 256GB SSD's in RAID 0 in mijn systeem gehangen.
Visual studio geïnstalleerd: 5 minuten (voorheen was ik wel een uurtje bezig).

Heb besloten om het compilen ook nog eens op een RAM disk te gaan doen. Volgens mij wordt dit een serieuze productivity boost..

Alleen mijn Random IO 4K blokken ligt zo rond de 20MB/s.. Ik zie mensen met een enkele 27MB/s halen.

Dat heeft wellicht met AMD (fake)raid te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmvdberg
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 05-01 23:55

dmvdberg

Cake or Death?

__fred__ schreef op zondag 22 april 2012 @ 13:51:
FF patsen hier hoor.

Heb besloten om het compilen ook nog eens op een RAM disk te gaan doen. Volgens mij wordt dit een serieuze productivity boost..

Alleen mijn Random IO 4K blokken ligt zo rond de 20MB/s.. Ik zie mensen met een enkele 27MB/s halen.

een onboard (moederbord) RAID controller is altijd trager dan een dedicated RAID kaart. Daar doe je niets aan.
Plus je verliest TRIM in deze setup.

M1 Max user

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrickeY
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 28-08 10:34

TrickeY

www_un4given_nl

en de samsung 830 128 gb, is dat nog wat?

www_un4given_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-09 23:42

XanderDrake

Build the future!

TrickeY schreef op zondag 22 april 2012 @ 19:42:
Ja :P

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrickeY

TrickeY

www_un4given_nl

beter of minder als de m4 ?

www_un4given_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat heb je er zelf over opgezocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Ook maar zo'n Kingston besteld voor in de AT tablet.

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmvdberg

dmvdberg

Cake or Death?

doe eens minstens 15 pagina's terug bladeren in dit topic anders :)

M1 Max user

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrickeY

TrickeY

www_un4given_nl

dmvdberg schreef op zondag 22 april 2012 @ 21:45:
[...]

doe eens minstens 15 pagina's terug bladeren in dit topic anders :)
idd, er is al genoeg naar gevraagd , excuses !
nu ga ik nog ff twijfelen over de grootte.......

www_un4given_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-09 23:32
__fred__ schreef op zondag 22 april 2012 @ 13:51:
FF patsen hier hoor.

Patsen? Er zijn hier op Tweakers heel wat mensen met 2 x Samsung 830 Series 512GB SSD. ;)
TrickeY schreef op zondag 22 april 2012 @ 19:42:
Zeer snel, ik heb uiteindelijk deze ook gekocht.

[ Voor 13% gewijzigd door Jumpman op 22-04-2012 23:18 ]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jumpman schreef op zondag 22 april 2012 @ 23:17:
Patsen? Er zijn hier op Tweakers heel wat mensen met 2 x Samsung 830 Series 512GB SSD. ;)
Dat sommigen een piemel van 23 cm hebben wil niet zeggen dat 19 het niet ook leuk doet bij de dames ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-09 23:32
Verwijderd schreef op zondag 22 april 2012 @ 23:18:
[...]

Dat sommigen een piemel van 23 cm hebben wil niet zeggen dat 19 het niet ook leuk doet bij de dames ;)
/offtopic

Het mooie is, is dat deze mensen de piemel gratis gehad hebben bij een lichaam (Dell XPS 17, 2x 512GB SSD voor weinig), en deze persoon voor een kleinere krom gelegen heeft.

Ik zou niet durven patsen. ;)

\ontopic

[ Voor 6% gewijzigd door Jumpman op 22-04-2012 23:22 ]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jumpman schreef op zondag 22 april 2012 @ 23:21:
[...]

/offtopic

Het mooie is, is dat deze mensen de piemel gratis gehad hebben bij een lichaam (Dell XPS 17, 2x 512GB SSD voor weinig), en deze persoon voor een kleinere krom gelegen heeft.

Ik zou niet durven patsen. ;)

\ontopic
Whahaha omg waar gaat het in hemelsnaam over! Oversekste tweakers in het ssd aanschaf forum... FOEI!

ONTOPIC: In het algemeen aanbiedingen topic staan een paar "SSD koopjes". Tip voor iedereen om daar eventjes te kijken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 22 april 2012 @ 23:27:
Whahaha omg waar gaat het in hemelsnaam over! Oversekste tweakers in het ssd aanschaf forum... FOEI!
Niets oversekst, maar aangezien het bij sommige mensen hier alleen maar om groottes vergelijken met anderen gaat dacht ik het even te formuleren op een manier die ook die mensen begrijpt :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immad
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-07 23:06
Ik twijfel over wat voor SSD de snelheid van mijn oude werkpaard wat op kan krikken, tegen zo laag mogelijke kosten.

• Wat voor systeem heb je nu?
Thinkpad T61p, C2D T9300 (2,5 ghz), 4 gb ram, Quadro fx570m, 160 gb 5400 rpm hd
• Welk OS gebruik je?
Voornamelijk debian stable, soms windows vista voor wat spelletjes
• Welke software gebruik je of liever gezegd, wat doe je of wil je gaan doen met je systeem?
Browsen, programmeren/compileren, af en toe spelletjes spelen (warcraft 3, simcity 4, skyrim ed). Voornamelijk veel relatief lichte taken tegelijk.
• Gewenste grootte?
>= 90 gb vanwege dualboot debian & windows vista.
• Wat mag je nieuwe SSD kosten?
Het liefst zo min mogelijk. Max ergens rond de € 125.

Aangezien je voor deze laptop al moeilijk moet doen om uberhaubt sata-2 ondersteuning werkend te krijgen, dacht ik dat de Kingston ssd: 128GB SSDNowV+ misschien iets zou zijn om goedkoop een redelijke snelheidswinst te kunnen behalen. Of zou het toch een beter idee zijn om voor iets als een Mushkin Chronos SSD 90GB of een Intel 330 120GB te gaan?

Tov de Kingston is die Intel wel de helft duurder en aangezien het toch al een vrij oude laptop aan het worden is, dacht ik dat de relatieve prestatiewinst weleens tegen zou kunnen vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

MegaTronics schreef op zondag 22 april 2012 @ 21:26:
Ook maar zo'n Kingston besteld voor in de AT tablet.
En bericht van Azerty dat die niet meer te leveren is. Was ook wel te verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toad
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-09 22:25
MegaTronics schreef op maandag 23 april 2012 @ 15:37:
[...]

En bericht van Azerty dat die niet meer te leveren is. Was ook wel te verwachten.
Zelfde hier: niet meer leverbaar.

Ik heb nog geen ervaringen gelezen over de intell 330 serie. Niemand ervaring mee hier op dit forum?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik heb de kingston besteld bij Take-it en bij Afuture.

Van allebei nog geen mail gehad maar bij Take-it staat wel me order op geannuleerd.
Ik denk dat Afuture de schijf ook niet zal leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmvdberg

dmvdberg

Cake or Death?

Aangezien je voor deze laptop al moeilijk moet doen om uberhaubt sata-2 ondersteuning werkend te krijgen, dacht ik dat de Kingston ssd: 128GB SSDNowV+ misschien iets zou zijn om goedkoop een redelijke snelheidswinst te kunnen behalen. Of zou het toch een beter idee zijn om voor iets als een Mushkin Chronos SSD 90GB of een Intel 330 120GB te gaan?

Tov de Kingston is die Intel wel de helft duurder en aangezien het toch al een vrij oude laptop aan het worden is, dacht ik dat de relatieve prestatiewinst weleens tegen zou kunnen vallen.
ALS je dan toch een Sandforce based SSD overweegt .... doe dan de Intel, heb je tenminste degelijke garantie.

M1 Max user

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-09 23:42

XanderDrake

Build the future!

Ernemmer schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 09:02:
Ik denk dat Afuture de schijf ook niet zal leveren.
Mja, ik verwacht hetzelfde. Alleen ik bestelde er meteen een microSD bij, hopelijk mag ik gewoon cancellen, want ik ga geen 5€ verzendkosten dokken voor 1 microsd card.

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fist
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:22
http://www.centralpoint.n...tm_campaign=tweakersclick

Is hier iets mis mee? Heb al in dit topic gezocht maar kon niets vinden, maar kon niets vinden. De prijs lijkt mij een beetje te mooi om waar te zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb vanochtend gebeld met Centralpoint, en zij hebben bevestigd dat de deze SSD eind deze week weer leverbaar is (tenminste, dat verwachten ze). Nu weet ik niet hoe betrouwbaar deze informatie is. Misschien nog maar een keertje bellen later deze week alvorens een bestelling te plaatsen. Wel een goede deal namelijk, mits ze leveren!

http://www.centralpoint.n...tm_campaign=tweakersclick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.anandtech.com/...-ssdnow-v-plus-100-review
There is a downside however: write amplification. For every 4KB we randomly write to a location on the drive, the actual amount of data written is much, much greater. It's the cost of constantly cleaning/reorganizing the drive for performance. While I haven't had any 50nm, 4xnm or 3xnm NAND physically wear out on me, the V+100 is the most likely to blow through those program/erase cycles. Keep in mind that at the 3xnm node you no longer have 10,000 cycles, but closer to 5,000 before your NAND dies. On nearly all drives we've tested this isn't an issue, but I would be concerned about the V+100. Concerned enough to recommend running it with 20% free space at all times (at least).
Daar gaat je prijsvoordeel als je 20% minder capaciteit hebt. Kun je veel beter een goede Crucial M4 halen of gewoon een 64GB model.

Het klinkt wel goedkoop, maar je kunt in deze tijden beter een kleine maar goede SSD kopen dan een grote maar slechte(re).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotje333
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:45
Voor mijn neef ben ik een PC aan het bouwen, nu sta ik voor een keuze waarbij ik benieuwd ben naar jullie ervaring e.d.
In de PC komt een GigaByte GA-Z68X-UD3H-B3 moederbord te hangen, nu vroeg mij af wat beter is om te doen qua SSD.

Nu heb ik een Crucial M4 128GB gezien die heel goed uit alle reviews e.d. komt, maar nu zat ik te denken om 2 keer de Crucial M4 64GB te nemen en deze in een RAID 0 configuratie te zetten. Wat is beter? Ik weet dat een RAID 0 configuratie wat minder betrouwbaar is, maar zijn deze SSD's betrouwbaar genoeg?
Zitten hier nog bepaalde addertjes onder het gras, qua prestaties o.i.d?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scipionyx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Je verliest sowiezo je TRIM functionaliteit. En ik dacht dat RAID0 weinig meerwaarde toevoegde voor een SSD, maar dit weet ik niet zeker.
Ik zou voor 1 128GB gaan.

Top 4 Anti-Stress regels:
1) Doe zo weinig mogelijk of laat het anderen doen.
2) Als je plots zin hebt om te werken, ga dan zitten en wacht tot het over gaat.
3) Als je iemand ziet rusten...help hem!!
4) Doe vandaag niet wat morgen kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SSDs leven van RAID0. Elke moderne SSD gebruikt RAID0 intern, of althans het principe van interleaving. Simpel gezegd: per geheugenchip heb je bijvoorbeeld 80MB/s read en 10MB/s write. Door het principe van RAID0 maak je daar het 8 tot 10-voudige van, dus 800MB/s read en 100MB/s write. Met meerdere dies per channel kun je het 16-voudige halen, zoals bij de Crucial M4 het geval is.

Professionele gebruikers spreken over bundeling van kanalen. Dus 8 SSDs met 8 kanalen zijn 8 x 8 = 64 gebundelde kanalen. De SSDs afzonderlijk beschikken over 8 kanalen, en doordat je alle 8 SSDs in RAID0 plaatst (of RAID5/6) bundel je deze kanalen tot een 64-kanaals opslagmedium.

Het bundelen van kanalen heeft bovendien een fijne eigenschap dat de write cycles over meerdere devices worden verdeeld, dus elke SSD afzonderlijk krijgt minder writes te verwerken. Dat is fijn aangezien dit soort opstellingen natuurlijk veel meer writes te voorduren krijgen dan de gemiddelde Youtube-desktop.

SATA bottleneck
Zo haalt een Crucial M4 mSATA 32GB SSD al 400MB/s read en ~45MB/s write. Het 64GB model zou de reads eigenlijk moeten verdubbelen tot 800MB/s, en het 128GB model zou 1600MB/s moeten kunnen halen. Helaas gaat al deze performance verloren aan de SATA interface. Maar al zou deze zo snel zijn, dan nog moet de controller die snelheid ook aankunnen. Duidelijk is wel dat NAND een factor 8 tot 10 hogere read heeft dan write, althans MLC NAND; SLC is iets beter qua writes.

Leuk CiPHER, maar schiet ik er nou wat mee op door kleinere SSDs in RAID0 te zetten?
Ja, qua I/O performance zeker. Je sequential I/O wordt verdubbeld. De write performance zal maar iets beter zijn omdat het 128GB model ook twee keer zo snelle writes heeft; hier geldt geen SATA-bottleneck. Voor sequential read ligt het anders, je bent sowieso SATA/600 capped, dus dan loont het om meerdere SSD in RAID0 te draaien. Zo kun je met 2x Crucial M4 64GB al tegen de 1GB/s sequential read aantikken; voor iets van 145-150 euro niet slecht.

Bedenk wel dat omdat SSDs zo snel zijn en de grote I/O bottleneck hebben weggenemen door de mechanische hardeschijf te vervangen, de resterende I/O bottleneck niet groot meer is. Kortom, CPU wordt vaker een bottleneck, met name single-threaded performance.

Conclusie: je kunt een sneller opslagmedium krijgen door kleinere SSDs zoals de Crucial M4 64GB in RAID0 te plaatsen. Met name het inladen van spellen zou je de sequential read kunnen gebruiken, maar knappe jongen als je het verschil merkt; een snelle SSD doet het bijna even goed als de allersnelste SSD qua desktop gebruikerservaring.

Verlies van TRIM?!
Momenteel verlies je toegang tot het TRIM commando bij gebruik van SSDs in een RAID-opstelling onder Windows. Intel is wel bezig met drivers die wél TRIM zouden moeten ondersteunen. Onduidelijk is of deze alleen voor Windows 8 of ook voor Windows 7 beschikbaar komen. Maar hiermee rekening houdend wordt het grootste bezwaar van SSD RAID0 onder Windows in de toekomst dus weggenomen.

Doordat je nu zonder TRIM werkt, zou je een partitie moeten maken die niet de hele bruikbare capaciteit omvat, maar een gedeelte daarvan. Zoals 2x64GB = 128GB en daar een 80GB partitie of max 100GB partitie op maken. Ik raad aan één grote partitie zodat je je vrije ruimte als één geheel beschikbaar hebt. Het reserveren van ruimte op deze manier heet overprovisioning en is zéér belangrijk als je geen TRIM ondersteuning hebt, zoals op dit moment onder Windows.

Overprovisioning werkt alleen op nieuwe onbeschreven SSDs of gebruikte SSDs na een secure-erase procedure. Het werkt heel simpel: als je windows installeert op je RAID0 array dan maak je een partitie aan door op Advanced te klikken en dan New en je geeft de partitiegrootte op. Volgens bovenstaand voorbeeld dus bijvoorbeeld 80GB van de 128GB (2x64GB).

Leuk weetje is dat je héél makkelijk de partitie groter kan maken. Dit kan in Disk Management (uitvoeren: diskmgmt.msc) door rechts op de partitie te klikken, Extend heet het dacht ik. Zo kun je later achteraf gewoon wat meer bruikbare ruimte opeisen, ten koste van de gereserveerde ruimte. Zo kun je dus met 80GB beginnen en later 100GB van maken indien gewenst.

Zodra je nieuwe Intel TRIM drivers draait, kun je de partitie helemaal extenden tot de maximum capaciteit. Zelf verkies ik altijd voor overprovisioning zelfs met TRIM support. Een klein beetje dedicated spare space is beter voor de performance en levensduur. Als je er zuinig mee wilt omgaan dus een aanrader. Zo niet, gewoon blazen die scooter! ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2012 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 19:12:
http://www.anandtech.com/...-ssdnow-v-plus-100-review

[...]

Daar gaat je prijsvoordeel als je 20% minder capaciteit hebt. Kun je veel beter een goede Crucial M4 halen of gewoon een 64GB model.

Het klinkt wel goedkoop, maar je kunt in deze tijden beter een kleine maar goede SSD kopen dan een grote maar slechte(re).
Dat is toch niet dezelfde ssd? Die bij CentralPoint is de SNVP325-S2. Dat is niet de V+ 100 serie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotje333
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:45
Bedankt voor je zeer informatieve post!
Jij zou het dus wel aanraden?
Moet er verder dan nog ergens op gelet worden tijdens het gebruik? De gebruiker van de desbetreffende PC is namelijk niet echt een diehard Tweaker, en eigenlijk moet alles dus gewoon werken zoals het zou werken met een normale harde schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Freakster86: wat een onduidelijke naamgeving bij Kingston, word er gek van. :|

@Rotje333: als diegene niet op het niveau zit om RAID0 te begrijpen, zou ik zoiets niet snel aanraden. Als het een enthusiast is die ook aan overclocking doet en kortweg het maximale uit zijn geld/hardware wilt halen, dan is de optie van RAID0 een aanrader door de dubbele sequential read en verhoogde random IOps prestaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Niet online
Ja, helemaal mee eens :) Hier een overzicht (klik op ssd's) http://www.kingston.com/us/support/technical/search

Op Newegg zijn ze zeer positief over de SNVP325-S2. Ook reviews zijn goed. I/O performance niet indrukwekkend, maar voor deze prijs een zeer goede koop lijkt mij. Gaan pa en ma er flink op voorruit t.o.v. hun oude hdd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fist
De meeste reviews zijn inderdaad erg positief over de SSD. De lees snelheid is echter wel vrij laag, maar lijkt me hoe dan ook voor mij een prima upgrade ten opzichte van mijn HDD aangezien ik de Crucial M4 toch wat duur vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Niet online
Vergeleken met de huidige generatie misschien ja, maar vergeleken met mijn Vertex 2 valt dat echt reuze mee. Zit ongeveer op hetzelfde niveau. Voor 78 euro kan ik geen beter alternatief vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-08 21:40
Gelukkig zijn de V+ gen 2 (SNVP325) en V+100 bijna identiek aan elkaar.
V+100 heeft dezelfde controller alleen op kleiner procedé gemaakt en wat nieuwere firmware.

Performance gewijs zijn ze erg gelijk aan elkaar. Dus de link die Cipher gaf, is enigszins geldig voor de V+.
Write amplification is misschien theoretisch hoog en lijkt de levensduur kort, maar gaan we de praktijk erbij halen en dus even terug vallen op de write endurance tests van Extreme Systems.

Kingston V+100 64GB - MWI exhausted @ 196 TiB - Drive dood @ 368 TiB

Conclusie: Levensduur dik in orde.

[ Voor 11% gewijzigd door Swordlord op 25-04-2012 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fist
Freakster86 schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 22:25:
Vergeleken met de huidige generatie misschien ja, maar vergeleken met mijn Vertex 2 valt dat echt reuze mee. Zit ongeveer op hetzelfde niveau. Voor 78 euro kan ik geen beter alternatief vinden.
En aangezien ik geen Sata 3 heb, zal het zeker helemaal meevallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeldKoe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
de verwachte leverdatum van de 78 euro SSD bij centralpoint is nu opeens 16 mei :/

heb d'r ook 1 besteld.

nouja, zolang ze het maar leveren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Niet online
17 mei inmiddels :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je maar lang genoeg wacht worden ze vanzelf zo goedkoop :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-07 20:18

Marando

Muziekje?

Je zou bijna gaan denken dat het elke dag een dagje opschuift! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Niet online
Ja, daarom heb ik ook nog niet besteld. Vind het allemaal nogal apart. Enige webshop met dat product en de levertijd verandert steeds...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immad
Inmiddels is die kingston SSD van de site van centralpoint verdwenen. Een aantal dagen geleden heb ik een exemplaar besteld, ik ben benieuwd wat ervan terecht komt :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Niet online
Daar was ik al bang voor. Zal me niks verbazen als je straks een mail krijgt met excuses en een alternatief aanbod (met bij betalen uiteraard..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeldKoe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
ik heb contact gehad met centralpoint, hij wordt niet geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Niet online
Wat was de reden? Hij staat al ruim een maand zo in hun webshop...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Freakster86 schreef op donderdag 26 april 2012 @ 13:05:
Wat was de reden? Hij staat al ruim een maand zo in hun webshop...
Veel webshops gaan ook uit van leverancier voorraden, zolang de leverancier iets op voorraad heeft. Zullen ze iets dus in de webshop hebben staan.

Kan dus zijn dat de leverancier nu geen voorraad meer heeft omdat aan iemand anders net dat laatste stuk is gekocht. Maar dat de webshop hier niet op de hoogte van was.

Nu is er een order geplaatst, webshop vraagt op bij leverancier, leverancier zegt, heb ik niet meer, dus nu pas weet de webshop ook, dat hij totaal niet meer leverbaar is.

[ Voor 20% gewijzigd door Swordlord op 26-04-2012 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immad
Freakster86 schreef op donderdag 26 april 2012 @ 12:35:
Daar was ik al bang voor. Zal me niks verbazen als je straks een mail krijgt met excuses en een alternatief aanbod (met bij betalen uiteraard..)
Heb je wettelijk gezien eigenlijk recht op een gelijkwaardig product voor de betaalde prijs? Of kunnen ze dit gewoon maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Je had een overeenkomst voor product X.
Het product is niet te leveren...
Dus je mag een ander product uitkiezen, met de bijbehorende prijs dus of je krijgt je geld terug...

Heel normaal...

[ Voor 11% gewijzigd door Swordlord op 26-04-2012 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02:16
Dit kunnen ze gewoon maken, heb het al vaker meegemaakt:
SSD staat voor een gemiddelde prijs in een webshop, je bestelt hem en hij blijkt opeens niet meer leverbaar. Een dag later staat dezelfde SSD op de webshop, maar nu voor een iets hogere prijs. Als verklaring geven ze dan dat de SSD bij de ene leverancier niet meer leverbaar is en dat hij bij de andere leverancier een tientje duurder is. Wat doen ze dus: Ze zeggen 'niet meer leverbaar' en je moet een tientje meer neerleggen om hem alsnog te krijgen.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immad
Grappig business plan, af en toe iets leveren en verder rente incasseren van het geld van alle ongeleverde bestellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xburchartz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 04-09 14:55
xburchartz schreef op zaterdag 21 april 2012 @ 11:34:
Ik wil ook graag een SSD in mijn laptop plaatsen (Asus X53S). De DVD gebruik ik toch niet, dus daar zou ik hem dan voor in de plaats willen zetten. Zo te zien zijn de Crucial M4 en de Samsung 830 verstandige keuzes. De Crucial lijkt goedkoper, maar bij de Samsung zie ik dat er voor die 2 tientjes meer een notebook kit bij zit. Is dat meteen de kit die ik nodig heb, en ben ik helemaal klaar als ik die koop? Of heb ik dan nog meer dingen nodig?
Heb ik nou zo'n rare vraag gesteld dat er niet op wordt gereageerd? Ik ben helemaal onbekend met deze materie en zou graag wat advies van jullie willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:37
xburchartz schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 11:25:
[...]

Heb ik nou zo'n rare vraag gesteld dat er niet op wordt gereageerd? Ik ben helemaal onbekend met deze materie en zou graag wat advies van jullie willen hebben.
Rare vraag niet, maar het is vrij eenvoudig om zelf even op te zoeken wat er speciaal is aan de notebook upgrade kit.

In een notebook heb je in ieder geval 0,0 accessoires nodig als je een verse installatie doet. Geen kabel, geen bracket, geen omvormer, geen software en zelfs geen handleiding :9

Als je je huidige installatie wilt clonen, dan heb je clone software en een Sata -> USB kabel nodig. Dat zit in de notebook upgrade kit (samen met Norton Ghost 15 als clone software).

Bij de desktop upgrade kit zit een extra sata kabel en extra stroom kabel bij, samen met Norton Ghost.

Bij de normale OEM/bulk krijg je niets: enkel de schijf met een kleine handleiding.
Met een verse installatie in een notebook kan je beter die 2 tientjes in je zak houden (tenzij je graag een Sata -> USB kabel op het schap hebt liggen voor als die ooit van pas komt). Maar de snelheid van USB2.0 voor grote data overdracht is uiteraard om van te huilen, met wat geluk haal je nog 30MBps.

[ Voor 19% gewijzigd door Malantur op 27-04-2012 12:59 ]

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megadoom
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-05 21:10
:o net de m4 128 ssd voor 109,50!!! http://afuture.nl/productview.php?productID=233048

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grun93
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-09 03:07
Ik moet nog zien dat je hem daarvoor echt krijgt. Zoek maar eens in dit topic op die bedrijfsnaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zertaxka
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Heb hem net gelijk besteld.
grun93 schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 13:06:
[...]

Ik moet nog zien dat je hem daarvoor echt krijgt. Zoek maar eens in dit topic op die bedrijfsnaam.
Kom wisselende reacties tegen. Echter in de Pricewatch zijn de positieve reacties in de meerderheid.
Maar waarom zouden ze het niet leveren voor die prijs ?

World of Warships proberen ? Klik hier voor Recruit a Friend Benefits !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Dat komt mooi uit! Wilde volgende 2 week 2 M4's 128GB's bestellen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch Lion
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-08 18:45
Ik kreeg een prijsalert inderdaad. Had ik nu maar een RandomReader bij me ;)

Vraag me af of ze hem echt gaan leveren voor die prijs. Hij staat overal nog op ong 130.

Edit: Maar besteld kan het niet laten voor deze prijs.

[ Voor 14% gewijzigd door Dutch Lion op 27-04-2012 13:57 ]

"it's better to live one day as a lion, than a hundred years as a lamb."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-09 05:35
Ik kom er niet uit:

Wat voor systeem heb je nu?
• Welk OS gebruik je? :
Windows 7
• Welke software gebruik je of liever gezegd, wat doe je of wil je gaan doen met je systeem?
Gamen, 3D tekeningen, programmeren, Photoshop
• Wat mag je nieuwe SSD kosten:
Max 300

Nu heb ik 3 SSD op het oog ik kan alleen niet kiezen, de Corsair Performace Pro 256GB, Intel 520 OEM, 240GB of the crucial m4 256GB.

Qua prijs zijn ze een heel eind gelijk. Als ik de reviews hier op tweakers mag geloven de Corsair het snelste. Maar op andere websites weer niet. De intel is in andere tests weer sneller, evenals de crucial.

De intel heeft dan weer 5 jaar garantie Corsair en Crucial 3, dit vind ik ook wel belangrijk.

Belangrijk voor mij is levensduur/betrouwbaarheid, snelheid, prijs.

Welke keuze zouden jullie maken ?

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megadoom
die m4 :) betrouwbaar en goedkoop

je zou ook nog voor deze: pricewatch: Samsung 830 series Desktop Upgrade Kit 256GB kunnen, deze heeft een iets hogere write maar is wel weer wat duurder

[ Voor 79% gewijzigd door megadoom op 27-04-2012 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nfear
  • Laatst online: 06-09 17:25
M4, goedkoopst en garantie is lang genoeg, na 3 jaar zijn de meesten al uitgekeken op het product en zoeken naar een snellere/betere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
5 jaar garantie is juist voor een ssd mooi meegenomen, er zijn zat oudere pc's of laptops in je omgeving die over 3 jaar erg gebaat zijn bij zo'n 520...!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:51

WhySoSerious

Be the change.

grun93 schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 13:06:
[...]

Ik kan uit eigen ervaring bevestigen dat zij destijds de Kingston+ 96GB upgrade kit voor 88 euro hebben geleverd. Bedrijf komt wat dat betreft vaak zijn afspraken na, al kan een beetje discussieren en een echte levering belonen met een shopsurvey je aardig helpen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-09 05:35
Gianni Rombios schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 14:27:
5 jaar garantie is juist voor een ssd mooi meegenomen, er zijn zat oudere pc's of laptops in je omgeving die over 3 jaar erg gebaat zijn bij zo'n 520...!
Dat dacht ik dus ook, zeker omdat de levensduur van de SSD nog niet extreem lang is. En ik koop ook geen SSD van 250 euro om die over 2 a 3 jaar weer te vervangen. Tenzij ze met iets komen met 2Tb/s :+

http://www.tweaktown.com/..._drive_review/index7.html de acces times van de corsair zijn wel stuk sneller dan intel en curcial

[ Voor 16% gewijzigd door Cyrus The Virus op 27-04-2012 15:38 ]

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zertaxka schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 13:12:
[...]
Heb hem net gelijk besteld.

[...]

Kom wisselende reacties tegen. Echter in de Pricewatch zijn de positieve reacties in de meerderheid.
Maar waarom zouden ze het niet leveren voor die prijs ?
Goedemiddag,

In het verleden is het wel eens voor gekomen dat prijzen verkeerd gekoppeld stonden. Hier doelt grun93 op. Deze keer is dat echter niet het geval.

De prijs van € 109,5 voor de CT128M4SSD2 is correct. vandaag zijn er al een aantal voor de betreffende prijs uitgeleverd. Vandaag zijn er ook weer 50 vanaf onze leverancier naar ons verzonden, waarvan een deel alweer weg besteld is. Als de vervoerder mee werkt rondom Koninginnedag, dan komen die dinsdag binnen, en kunnen die dezelfde dag nog door verzonden worden.

Met vriendelijke groet,

Jeroen van den Berg, Afuture.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willy1986
  • Niet online
Alternate: €108,90 http://www.alternate.nl/h...Details.html?artno=imhmc5

EDIT: prijs klopt volgens Alternate

[ Voor 6% gewijzigd door willy1986 op 27-04-2012 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megadoom
:o laten we hopen dat alle winkels meegaan, en dit geen fout is. leuk voor de concurrentie, en er zullen veel meer mensen een ssd kopen. heb alleen tegen mezelf gezecht, of een m4 op 100 euro of samsung 110 euro.

edit: :o bericht van afuture!

[ Voor 3% gewijzigd door megadoom op 27-04-2012 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grun93
Verwijderd schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 15:52:
In het verleden is het wel eens voor gekomen dat prijzen verkeerd gekoppeld stonden. Hier doelt grun93 op. Deze keer is dat echter niet het geval.
Dat is goed nieuws. Mijn aanvankelijke scepsis kwam idd hierdoor, alsmede doordat jullie de enige zaak waren die voor een dergelijke lage prijs konden aanbieden, de concurrentie was minstens 20 euro duurder.

Ik ga er dan ook maar een bestellen denk ik. De 64Gb M4 die ik nu heb bevalt uitstekend per slot van rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morphix
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11-09 08:45
Kan nog steeds om een foutje van een leverancier gaan toch? Gebeurt wel vaker dat meerdere shops opeens een zeer aantrekkelijke prijs hebben en het later toch om een foute opgave van één leverancier blijkt te gaan.

Maargoed, wie weet :) Ik heb 'm ook besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fixer
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11-09 15:52

Fixer

FP ProMod
Nou, komt dat even goed uit. Wou net vandaag/morgen een 64GB Crucial M4 kopen voor ~76 euro. Nu heb ik voor 26 euro meer een 128GB! (Alternate) _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
Fixer schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 16:18:
Nou, komt dat even goed uit. Wou net vandaag/morgen een 64GB Crucial M4 kopen voor ~76 euro. Nu heb ik voor 26 euro meer een 128GB! (Alternate) _/-\o_
hmmm erg verleidelijk om deze in mn desktop te doen en dan mn agility 3 de netbook in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zertaxka
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 15:52:
Goedemiddag,

De prijs van € 109,5 voor de CT128M4SSD2 is correct. vandaag zijn er al een aantal voor de betreffende prijs uitgeleverd. Vandaag zijn er ook weer 50 vanaf onze leverancier naar ons verzonden, waarvan een deel alweer weg besteld is. Als de vervoerder mee werkt rondom Koninginnedag, dan komen die dinsdag binnen, en kunnen die dezelfde dag nog door verzonden worden.

Met vriendelijke groet,

Jeroen van den Berg, Afuture.nl
Mooi d:)b
Had er zowiezo al rekening mee gehouden dat pas op zijn vroegst volgende week woensdag de bezorger aan de deur zou staan.

World of Warships proberen ? Klik hier voor Recruit a Friend Benefits !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooi, de Crucial m4 128gb is hier al verzonden (Afuture.nl). Wordt als het goed is nog dit weekend geleverd! Weereens wat anders dan naast de pot pissen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Na mijn bestelling bij Afuture vorige week van de kingston die in de aanbieding was. Heb ik nu maar bij Alternate besteld. Als het goed is zijn er 2 m4's onderweg.

ps. Afuture, als je de kingston niet kan leveren, misschien even contact opnemen met de klanten die ze besteld hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Ook maar even een 128 GB m4 besteld. Nu wachten op de eventuele levering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Ik heb er net 2 binnen gekregen dus ze zijn leverbaar :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertp1
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
Fantastisch :) het lijkt mis niet zo, maar op één jaar tijd zijn de prijzen zo goed als gehalveerd. Hopelijk zet deze trend zich door

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BakkerM
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
Hophop, voor 108 euro besteld bij alternate.. die 2,95 verzendkosten overleven we ook wel weer! Nu nog die AMD CPU prijzen iets dalen en we kunnen de rest ook aanschaffen ;-)

If you don’t agree or understand why it makes sense for people what they say, do or think, it is not because they are behaving really strangely, bizarrely, or erroneously, it is because your perspective is different

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megadoom
dus het was te mooi om waar te zijn?

Afbeeldingslocatie: http://i1135.photobucket.com/albums/m631/patdoom/waard.png

(dus tijdelijk)

[ Voor 7% gewijzigd door megadoom op 28-04-2012 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreatMagicalHat
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08-08 12:26
Klaas van der Heide schreef op zaterdag 21 april 2012 @ 19:30:

Hier zou ik dus een xstreamer pricewatch: Xtreamer Mediaplayer voor kopen. Die je met je netwerk verbind. Goedkoper en vooral lager in stroom verbruik en stiller en makkelijker te bedienen. Je eigen PC of een NAS kan de films opgelagen hebben en de Xtreamer kan alles afspelen van DVD tot MKV en Dvix. Iets om over na te denken O-)
Leuk dat jij dat zou doen, maar dat is niet waarom ik hier ben. Goedkoper is niet waar, want ik hoef alleen een tv-out naar scart kabel te kopen, want de rest van de hardware heb ik al. Daarnaast vind ik het softwarematig ook gewoon een leuk project (zo wil ik bijvoorbeeld geen muis of toetsenbord gebruiken en een minimale web interface maken zodat je dus je telefoon als afstandsbediening kunt gebruiken)

Ik was meer aan het kijken naar het upgrade path waarbij een ssd kan betekenen dat het opstarten sneller gaat en dat je wat minder geluid maakt (al is het voor dat laatste slechts een beginnetje, ik zal ook veel werk moeten doen om de fans stiller te krijgen.
Dus, zoek ik zo goedkoop mogelijk een ssd die niet veel ruimte hoeft te hebben, en wel hoge leessnelheden heeft (schrijfsnelheden zijn minder belangrijk, want ik overweeg om de ssd read-only te maken). Iemand suggesties?

[ Voor 14% gewijzigd door GreatMagicalHat op 28-04-2012 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
megadoom schreef op zaterdag 28 april 2012 @ 14:24:
5 winkels die in eens onder de 110 euro zitten? Misschien tijdelijk bij Alternate dan.

pricewatch: Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nfear
  • Laatst online: 06-09 17:25
Gewoon een verkooptruc door van de prijsverlaging te profiteren. Intussen wacht ik op de verzending :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier is de Crucial M4 128gb ook vanochtend aangekomen! (Afuture)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweak_dude
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:52
Nu de prijs per GB van SSD's begint te dalen wil ik een extra SSD. Op dit moment heb ik al een Intel X25-V 40 GB. Ben er tevreden mee, maar het is toch wat krap.
Nu wil ik een 256GB SSD. Gezien de huidige prijzen zou een Crucial M4 een logische keuze zijn. De 256GB versie presteerd echter niet of nauwlijks beter dan de 128GB versie. Ik zou echter ook 2x 128GB versie kunnen pakken. En dan niet in Raid-0 zetten maar de ene voor het OS en tools gebruiken en de andere voor games. Daarmee zou zowel het OS als de games optimaal moeten lopen. Maar zou dit echt zin hebben? Of gewoon lekker makkelijk 1x 256GB pakken (Crucial M4 danwel Samsung 830)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
De 256 GB versie is op het moment 214 euro. Dus om het geld hoef je het niet 2x 128 te doen ;)

http://www.alternate.nl/h...ves&l2=SATA&l3=2%2C5+inch

Het spreiden van workload is niet nodig bij een SSD, gezien deze het toch allemaal snel afhandelt en je dus geen hogere latencies merkt zoals bij een HDD die bezig is.

[ Voor 26% gewijzigd door Swordlord op 28-04-2012 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toad
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-09 22:25
OCZ schijven(Vertex 2) vaak kapot: http://webwereld.nl/nieuw...-van-ocz-vaak-defect.html

[ Voor 4% gewijzigd door Toad op 28-04-2012 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
De vermoedens van falende OCZ Petrols wordt dus met dat bericht ook bevestigd...
Een woordvoerder van een grote keten van computerwinkels ziet veel problemen met de Petrol serie van OCZ.

[ Voor 47% gewijzigd door Swordlord op 28-04-2012 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
Voor- en nadelen van 2x Crucial M4 128 GB's in RAID0 tegenover 1x Crucial M4 256 GB:

Voordelen:

- Sequential read van over de 1 GB/s!
- Sequential write van 400 MB/s.
- In theorie zou je SSD's tussen een factor 1 en 2 langer meegaan, want je schrijft data immers verdeeld weg.

Nadelen:

- Kost je 1 SATA-poort extra.
- Random write blijft op de snelheid van 1 SSD hangen; die verdubbelt niet.
- Tijdelijk nog geen TRIM (Intel zou in toekomst TRIM onder RAID gaan ondersteunen).

Iemand nog op- en aanmerkingen? Ik zit nu namelijk zwaar te twijfelen, omdat het prijsverschil nu wegvalt.

[ Voor 7% gewijzigd door GioStyle op 29-04-2012 01:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vergeet de verhoogde ontbetrouwbaarheid van twee drives niet, want een extra controller e.d. kan alleen maar stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
Daar had ik ook al aan gedacht, maar dat vind ik persoonlijk een non-argument;

Volgens mij had Cipher ergens al uitgelegd dat elke SSD op zichzelf al intern RAID0 is.

Dus als 1 van de 2x 128GB's kapot gaat ben je alles kwijt; gaat de 256GB kapot; dan ben je ook alles kwijt.

Daarom altijd back-ups maken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GioStyle schreef op zondag 29 april 2012 @ 02:01:

Volgens mij had Cipher ergens al uitgelegd dat elke SSD op zichzelf al intern RAID0 is.

Dus als 1 van de 2x 128GB's kapot gaat ben je alles kwijt; gaat de 256GB kapot; dan ben je ook alles kwijt.

Daarom altijd back-ups maken!
Je leest niet goed. Er zijn altijd extra onderdelen aanwezig in een RAID-opstelling, ondanks dat het aantal geheugenbankjes (min of meer) gelijk zal zijn. Een extra controller, energievoorziening et cetera. Er is dus wel degelijk meer dat stuk kan, ergo, de drives zijn samen minder betrouwbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
En jij reageert niet goed. Ik zeg toch dat ik het een non-argument vind dat 2 SSD's een hogere kans heeft op falen dan een enkele SSD. Alles kan kapot; of je 1 of 2 SSD's gebruikt en daarom moet je juist back-ups maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grun93
GioStyle schreef op zondag 29 april 2012 @ 02:28:
En jij reageert niet goed. Ik zeg toch dat ik het een non-argument vind dat 2 SSD's een hogere kans heeft op falen dan een enkele SSD. Alles kan kapot; of je 1 of 2 SSD's gebruikt en daarom moet je juist back-ups maken.
Hoe kun je nu verkeerd reageren, het is gewoon z'n mening. Dat die niet overkomt met de jouwe is iets anders.

Dat het netto resultaat hetzelfde is, namelijk alle data weg, maakt niks uit. En dat je nogmaals wijst op het belang van een goede backup is prima. Maar Camacha heeft wel een punt als hij zegt dat hoe meer onderdelen, hoe meer er stuk kan, want dat is zonder meer waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GioStyle schreef op zondag 29 april 2012 @ 02:01:
Dat klopt. Het gaat mij vooral om de associatie die mensen hebben met RAID0; die hebben geleerd dat RAID0 onveilig is. Dit terwijl het principe van RAID0 zo wijdverspreid gebruikt wordt in elke moderne computer. Parallel verwerken is sexy!

Maar SwordLord heeft wel gelijk dat een extra SSD en dus controller ook extra risico betekent. Mijn stelling hierin is dat een verdubbeling niet significant genoeg is. Als je de argumentatie van SwordLord breed toepast, dan zou je angstvallig single-core processors moeten kopen en maximaal één DRAM-stickje, en je videokaart in de PCI-express x1 slot duwen. Immers: meer onderdelen meer risico.

Een CPU gaat vrijwel nooit kapot; de annual failure rate zou iets van 0,001% kunnen zijn mits deskundig gebruikt (geen overclocking / statische electriciteit / te hoge temperatuur). Dat je een quadcore neemt en dus meer onderdelen in je CPU betekent dat de failure rate ook zou kunnen stijgen. Maar dat is nog geen reden om uit oogpunt van betrouwbaarheid een quadcore te weren, omdat het verschil niet significant genoeg is.

Als je hardeschijven of OCZ SSDs in RAID0 gaat zetten, kan het gebruik van RAID0 over meerdere schijven de onbetrouwbaarheid wel sterk toenemen, dus is in die zin wel significant.

Een belangrijk punt hierbij is: maakt het uit dat je een iets hogere failure rate hebt bij RAID0? Als je belangrijke data opslaat zul je deze alsnog moeten backuppen. Het is niet dat, door RAID0 te laten liggen en de drive gewoon single te gebruiken, je opeens geen backups meer zou hoeven maken. Zeker een systeemschijf hoeft geen belangrijke data te bevatten. Een image van je SSD RAID0 is ook zo gemaakt.

Dus als je snelheidsfreak bent en je wilt graag SSD RAID0; waarom niet? Hou je meer van eenvoud dan blijf je met een enkele grotere SSD. Ik zie geen grote bezwaren om die af te raden. Sterker nog, omdat je door RAID0 eerder geneigd bent om backups te maken en deze te onderhouden kan het prima zijn dat je netto een betrouwbaardere setup draait. 8)
GioStyle schreef op zondag 29 april 2012 @ 01:34:
Voor- en nadelen van 2x Crucial M4 128 GB's in RAID0 tegenover 1x Crucial M4 256 GB:

Voordelen:
- Sequential read van over de 1 GB/s!
- Sequential write van 400 MB/s.
- In theorie zou je SSD's tussen een factor 1 en 2 langer meegaan, want je schrijft data immers verdeeld weg.
Scores kloppen wel; maar 2x 128GB zou evenlang mee moeten gaan als 1x 256GB. Dat is niet altijd zo door gebruik van andere NAND chips met hogere capaciteit, maar zo moet je wel rekenen. Een 128GB SSD gaat 2x zo lang mee als een 64GB SSD. Dus een 2x 128GB RAID0 zou dezelfde write endurance moeten hebben als 1x 256GB.
- Random write blijft op de snelheid van 1 SSD hangen; die verdubbelt niet.
Random write verdubbelt ook gewoon. Al loop je bij qd=1 random write tegen latency bottlenecks aan, ook van je CPU. In de praktijk is dit niet zo relevant omdat random writes in bosjes tegelijk gebeuren; de metadata wordt bijvoorbeeld ook bijgewerkt. Met een beetje queue (2-6) trek je al de meeste SSDs vol met random write.

Random read is een ander verhaal. Daarbij is queue depth enorm belangrijk. Op desktopsystemen wordt echter veel blocking reads gebruikt; leesacties waarop het programma expliciet wacht. Je herkent dit misschien van vroeger bij programma's waarbij de interface of de menu's niet reageren als de hardeschijf bezig is; dat soort reads!

RAID0 kan deze blocking random reads (dus queue depth=1) niet versnellen. Dus ook de 'interne RAID0' binnen de SSD niet. Je zit dus aan 1 kanaal performance vast. In de praktijk betekent dit 20MB/s random 4K read performance. Daar doe je niets aan; RAID0 kan hierbij geen winst boeken.

Let wel; dit geldt alleen voor reads. Writes werken heel anders omdat hier niet op gewacht hoeft te worden. Door write buffering kunnen write requests snel achter elkaar naar de HDD of SSD gestuurd worden nog voordat deze zijn weggeschreven door het opslagapparaat. Bij reads werkt dat niet; er kan niet alvast de volgende read-request gestuurd worden omdat het programma dit pas kenbaar maakt na ontvangst van de eerder gevraagde gegevens.
Iemand nog op- en aanmerkingen? Ik zit nu namelijk zwaar te twijfelen, omdat het prijsverschil nu wegvalt.
Ik vind 2x Crucial M4 128GB in RAID0 wel een heel interessant aanbod worden met die korting nu! Zeker aangezien Intel 60/70-series chipset maar twee SATA/600 poorten hebben en dit dus het maximale is wat je uit de hardware kunt halen voor weinig geld. Dat is het principe van tweaken toch; het maximale uit je aankoop proberen te halen? Met die filosofie is de RAID0 optie een goede keuze.

Bedenk wel: je moet ruimte opofferen door gebrek aan TRIM. Je kunt nu bijvoorbeeld een 80GiB partitie van je 128GB ruw maken. Je kunt het later altijd groter maken in Disk Management (rechts klik->Extend). Dus later nog 10 of 20GB erbij is prima. Dan zit je op 100GiB. Komen de nieuwe Intel drivers uit met RAID TRIM support, dan extend je hem helemaal. Zelf doe ik altijd aan overprovisioning, ook met TRIM. Maar dat is niet noodzakelijk.

En nog een ander voordeel wat niet vaak ter sprake komt (alleen door mij :P) is dat de Intel RAID drivers ook RAM acceleratie toepassen (Volume Write-Back). Dit kan aanmerkelijke snelheidswinst betekenen omdat writes via je RAM lopen en raw random reads ook uit je RAM kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droid
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07-09 22:49
Ik vraag me af, ik ga van de zomer een MacBook Pro kopen, en ik wil hier een SSD in plaatsen van 128GB (De SSD's van Apple zelf zijn over de top duur) wat voor een kan ik het best nemen? Ik zat eerder al te kijken voor een OCZ SSD.. Maar kan iemand mij vertellen wat een goeie is?

Mijn budget is 150 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willy1986
  • Niet online
Heb je het topic wel doorgenomen? Samsung, Intel en Crucial zijn top drives!
megadoom schreef op zaterdag 28 april 2012 @ 14:24:

[afbeelding]

(dus tijdelijk)
Vandaag snel bestellen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Verwijderd schreef op zondag 29 april 2012 @ 09:12:
[...]

Maar SwordLord heeft wel gelijk dat een extra SSD en dus controller ook extra risico betekent.
Ik zei niks :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertp1
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
Crucial M4 256gb onder de €200. http://geizhals.de/eu/626737?v=k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Niet online
Die prijsverlaging van de 128GB... is dat nou echt een weekend aanbieding?? Of toch wat permanenter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
itsFuzeh schreef op zondag 29 april 2012 @ 09:48:
Ik vraag me af, ik ga van de zomer een MacBook Pro kopen, en ik wil hier een SSD in plaatsen van 128GB (De SSD's van Apple zelf zijn over de top duur) wat voor een kan ik het best nemen? Ik zat eerder al te kijken voor een OCZ SSD.. Maar kan iemand mij vertellen wat een goeie is?

Mijn budget is 150 euro.
Volgens mij heb je deze pagina nog niet eens gelezen?
Iedereen is in rep en roer om de Crucial M4 gezien zijn stunt prijs (wat overigens een zeer goede betrouwbare drive is), er staan ook nog eens negatieve berichten over de OCZ drives weer...

Dus bij deze mijn advies: Lees eens een pagina of 2 door en stel je mening dan eens bij.
Duitsers zijn altijd wat goedkoper geweest in hardware. Volgens mij had dat te maken met distributie & import.
Hier in Nederland zit de 256 GB op 210 euro.
Freakster86 schreef op zondag 29 april 2012 @ 10:19:
Die prijsverlaging van de 128GB... is dat nou echt een weekend aanbieding?? Of toch wat permanenter?
Geen idee, kan zijn dat een leverancier aan het stunten is, dus dat daardoor verschillende webshops nou de drive goedkoop kunnen leveren.
Alhoewel gezien de duitsers ook opeens goedkoop zitten, begin ik anders wel vermoedens te krijgen dat de drive algemeen in prijs is gezakt.

[ Voor 108% gewijzigd door Swordlord op 29-04-2012 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Freakster86 schreef op zondag 29 april 2012 @ 10:19:
Zou best eens stock clearing kunnen zijn. De nieuwe marvell controller zou op korte termijn geintroduceerd moeten worden.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megadoom
Maar een m4 heeft toch een micron controller?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

megadoom schreef op zondag 29 april 2012 @ 10:51:
Maar een m4 heeft toch een micron controller?
Nope, een Marvell 88SS9174-BLD2 volgens de pricewatch.

Pagina: 1 ... 70 ... 74 Laatste

Dit topic is gesloten.