Dat klopt. Het gaat mij vooral om de associatie die mensen hebben met RAID0; die hebben geleerd dat RAID0 onveilig is. Dit terwijl het principe van RAID0 zo wijdverspreid gebruikt wordt in elke moderne computer. Parallel verwerken is sexy!
Maar SwordLord heeft wel gelijk dat een extra SSD en dus controller ook extra risico betekent. Mijn stelling hierin is dat een verdubbeling niet significant genoeg is. Als je de argumentatie van SwordLord breed toepast, dan zou je angstvallig single-core processors moeten kopen en maximaal één DRAM-stickje, en je videokaart in de PCI-express x1 slot duwen. Immers: meer onderdelen meer risico.
Een CPU gaat vrijwel nooit kapot; de annual failure rate zou iets van 0,001% kunnen zijn mits deskundig gebruikt (geen overclocking / statische electriciteit / te hoge temperatuur). Dat je een quadcore neemt en dus meer onderdelen in je CPU betekent dat de failure rate ook zou kunnen stijgen. Maar dat is nog geen reden om uit oogpunt van betrouwbaarheid een quadcore te weren, omdat het verschil niet significant genoeg is.
Als je hardeschijven of OCZ SSDs in RAID0 gaat zetten, kan het gebruik van RAID0 over meerdere schijven de onbetrouwbaarheid wel sterk toenemen, dus is in die zin wel significant.
Een belangrijk punt hierbij is: maakt het uit dat je een iets hogere failure rate hebt bij RAID0? Als je belangrijke data opslaat zul je deze alsnog moeten backuppen. Het is niet dat, door RAID0 te laten liggen en de drive gewoon single te gebruiken, je opeens geen backups meer zou hoeven maken. Zeker een systeemschijf hoeft geen belangrijke data te bevatten. Een image van je SSD RAID0 is ook zo gemaakt.
Dus als je snelheidsfreak bent en je wilt graag SSD RAID0; waarom niet? Hou je meer van eenvoud dan blijf je met een enkele grotere SSD. Ik zie geen grote bezwaren om die af te raden. Sterker nog, omdat je door RAID0 eerder geneigd bent om backups te maken en deze te onderhouden kan het prima zijn dat je netto een betrouwbaardere setup draait.

GioStyle schreef op zondag 29 april 2012 @ 01:34:
Voor- en nadelen van 2x Crucial M4 128 GB's in RAID0 tegenover 1x Crucial M4 256 GB:
Voordelen:
- Sequential read van over de 1 GB/s!
- Sequential write van 400 MB/s.
- In theorie zou je SSD's tussen een factor 1 en 2 langer meegaan, want je schrijft data immers verdeeld weg.
Scores kloppen wel; maar 2x 128GB zou evenlang mee moeten gaan als 1x 256GB. Dat is niet altijd zo door gebruik van andere NAND chips met hogere capaciteit, maar zo moet je wel rekenen. Een 128GB SSD gaat 2x zo lang mee als een 64GB SSD. Dus een 2x 128GB RAID0 zou dezelfde
write endurance moeten hebben als 1x 256GB.
- Random write blijft op de snelheid van 1 SSD hangen; die verdubbelt niet.
Random write verdubbelt ook gewoon. Al loop je bij qd=1 random write tegen latency bottlenecks aan, ook van je CPU. In de praktijk is dit niet zo relevant omdat random writes in bosjes tegelijk gebeuren; de metadata wordt bijvoorbeeld ook bijgewerkt. Met een beetje queue (2-6) trek je al de meeste SSDs vol met random write.
Random read is een ander verhaal. Daarbij is queue depth enorm belangrijk. Op desktopsystemen wordt echter veel
blocking reads gebruikt; leesacties waarop het programma expliciet wacht. Je herkent dit misschien van vroeger bij programma's waarbij de interface of de menu's niet reageren als de hardeschijf bezig is; dat soort reads!
RAID0 kan deze blocking random reads (dus queue depth=1) niet versnellen. Dus ook de 'interne RAID0' binnen de SSD niet. Je zit dus aan 1 kanaal performance vast. In de praktijk betekent dit 20MB/s random 4K read performance. Daar doe je niets aan; RAID0 kan hierbij geen winst boeken.
Let wel; dit geldt alleen voor reads. Writes werken heel anders omdat hier niet op gewacht hoeft te worden. Door
write buffering kunnen write requests snel achter elkaar naar de HDD of SSD gestuurd worden nog voordat deze zijn weggeschreven door het opslagapparaat. Bij reads werkt dat niet; er kan niet alvast de volgende read-request gestuurd worden omdat het programma dit pas kenbaar maakt na ontvangst van de eerder gevraagde gegevens.
Iemand nog op- en aanmerkingen? Ik zit nu namelijk zwaar te twijfelen, omdat het prijsverschil nu wegvalt.
Ik vind 2x Crucial M4 128GB in RAID0 wel een heel interessant aanbod worden met die korting nu! Zeker aangezien Intel 60/70-series chipset maar twee SATA/600 poorten hebben en dit dus het maximale is wat je uit de hardware kunt halen voor weinig geld. Dat is het principe van tweaken toch; het maximale uit je aankoop proberen te halen? Met die filosofie is de RAID0 optie een goede keuze.
Bedenk wel: je moet ruimte opofferen door gebrek aan TRIM. Je kunt nu bijvoorbeeld een 80GiB partitie van je 128GB ruw maken. Je kunt het later altijd groter maken in Disk Management (rechts klik->Extend). Dus later nog 10 of 20GB erbij is prima. Dan zit je op 100GiB. Komen de nieuwe Intel drivers uit met RAID TRIM support, dan extend je hem helemaal. Zelf doe ik altijd aan overprovisioning, ook met TRIM. Maar dat is niet noodzakelijk.
En nog een ander voordeel wat niet vaak ter sprake komt (alleen door mij

) is dat de Intel RAID drivers ook RAM acceleratie toepassen (Volume Write-Back). Dit kan aanmerkelijke snelheidswinst betekenen omdat writes via je RAM lopen en raw random reads ook uit je RAM kunnen komen.