Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja: onbetrouwbaar.

pricewatch: Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB is echt de goedkoopste SSD die je ever wilt aanschaffen. Sneller, betrouwbaarder, en 2x zo groot. Dat je die extra groote niet nodig hebt geloof ik meteen, maar dan nog is de M4 een betere keuze. Omdat er zoveel spul op de markt is wat simpelweg niet betrouwbaar is.

Nu ja, op newegg http://www.newegg.com/Pro...aspx?Item=N82E16820227510 scoort hij redelijk. Maar ik zou zo'n verouderd, onbetrouwbaar apparaat niet willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:52

The Executer

Lekker belangrijk!

Leuk: Alternate heeft inmiddels de prijs weer aangepast. Had ik nu maar een random reader bij de hand gehad.

De link wijst nog wel door naar de SSD van € 129.90, maar zodra je deze in de winkelwagen legt, is hij plots weer € 139.90.

[ Voor 18% gewijzigd door The Executer op 27-03-2012 19:02 ]

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmvdberg
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 05-01 23:55

dmvdberg

Cake or Death?

Verwijderd schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 17:10:
Beste Tweakers,

Ik ben momenteel opzoek naar een SSD voor een HTPC. Het liefst zo goedkoop mogelijk en een opslagcapaciteit van ca. 30 GB. Ik stuitte op de volgende SSD:
pricewatch: OCZ Onyx SATA II 2.5" SSD 32GB

Heeft iemand hier op of aanmerking over?
hoever heb je dit topic terug gelezen?
Ik kan iig zo niet terug vinden of ie ook Sandforce is (dacht het niet) maar de ervaringen zijn nogal gemengd op OCZ gebied. Voor dat geld: wijk uit naar een kleine Crucial M4

M1 Max user

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yos1
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-08 13:50
zojuist mijn Samsung 830 binnen gekregen.

nu probeer ik deze via de meegeleverde USB to SATA kabel aan te sluiten om een data migration te doen, alleen herkent mijn notebook em niet als drive in 'deze computer' wel staat hij bij mijn device manager als een 'USB Production', iemand enig idee hoe ik dit moet oplossen?

edit: Probleem opgelost door m'n broer. geformatteerd via computer management.

[ Voor 11% gewijzigd door Yos1 op 27-03-2012 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybergamer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-09 11:32

Cybergamer

Wanna Play a Game?

Beste medetweakers,

Ik heb plannen om binnenkort een SSD aan te schaffen. Op het moment draai ik mijn systeemschijf in RAID0 op niet bijzondere schijven (2x 80GB) en het werkt wel lekker. Mijn moederbord is van het type Asus P5Q Pro, die later dit jaar vervangen gaat worden.

Ik heb totaal geen kaas gegeten van SSD schijven, en kan me ook geen beeld vormen hoe snel die dingen zijn. Daarom wat vragen:

Maakt het uit of ik een SATA-600 SSD ga gebruiken, en is het handig om 2x 64GB te draaien in RAID0 of liever toch een van 128GB? Wat zijn jullie ideeën hierover?

Ik zit te denken aan een OCZ Agility 3 (aan de hand van de goeie reviews hier op tweakers).

cybergamers.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goede reviews?
productreview: OCZ Agility 3 SATA III 2.5" SSD 60GB review door Verwijderd
die dingen sterven helaas nog bij bosjes. Hetzelfde advies als altijd: de M4, samsung 830, of intel 320, of genoegen nemen met een SSD met een failure rate van zo'n 10% met leugenachtige specificaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmvdberg

dmvdberg

Cake or Death?

Verwijderd schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 22:21:
Goede reviews?
productreview: OCZ Agility 3 SATA III 2.5" SSD 60GB review door Verwijderd
die dingen sterven helaas nog bij bosjes. Hetzelfde advies als altijd: de M4, samsung 830, of intel 320, of genoegen nemen met een SSD met een failure rate van zo'n 10% met leugenachtige specificaties.
waar is een 'like' button als je hem WEL nodig hebt ^^.

Helemaal eens met het advies ... MAAR:
Tot nu toe heb ik 2x ervaring met de Agility reeks van OCZ (90Gb versie 2 in 3,5" form & 120Gb versie 3 in 2,5 form) en beiden draaien nog steeds goed. Geen zandlopers / beachballs of andere rare random crashes.

Dat gezegd hebbende, het zijn er maar 2 en nog van een andere reeks ook :/
Alsnog dus dik eens met Swordlord zijn advies. Zelf heb ik een intel 320 disk en ben daar bijzonder te spreken over (zie bv review).

M1 Max user

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-08 21:40
BabyXL schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 22:10:

Maakt het uit of ik een SATA-600 SSD ga gebruiken, en is het handig om 2x 64GB te draaien in RAID0 of liever toch een van 128GB? Wat zijn jullie ideeën hierover?
Het verhaal over de Agility 3 heb je nou al gehoord en daar sluit ik me bij Darkstone aan.

Voor de rest van je vragen. SATA-600 SSD's werken gewoon goed op je huidig moederbord. SSD in RAID-0 draaien kan, is leuk voor als je geil bent op hoge getalletjes in benchmarks, maar voor algemeen gebruik (lees: office, gamen, beetje fotosoep) kun je veel beter kiezen voor een 128 GB SSD, want het verschil ga je echt niet merken.

Tevens behoud je bepaalde features die je SSD performance optimaal houden. Want als je RAID-0 draait wordt er het scsi communicatie protocol gebruikt en niet het ATA protocol. Het SCSI protocol mist het commando TRIM in zijn instructie set en TRIM is een nuttige feature voor SSD's.
dmvdberg schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 22:29:
[...]
Alsnog dus dik eens met Swordlord zijn advies.
Ik krijg erkenning voor dingen die ik in de toekomst ga zeggen? :+

offtopic:
@ hieronder
Ach gossie... Arme Darkstone -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gandalf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:49
Hetzelfde advies als altijd: de M4, samsung 830, of intel 320, of genoegen nemen met een SSD met een failure rate van zo'n 10% met leugenachtige specificaties.
De Plextor M3 lijkt me ook een interessante schijf:
http://thessdreview.com/o...-marvell-9174-controller/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alleen heb je dan weer te maken met de bekende discussie: SSD X is duurder dan de M4 en samsung 830 en het verschil ga je simpelweg niet merken. Waarom zou je die dan ooit nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gandalf
Verwijderd schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 23:10:
Alleen heb je dan weer te maken met de bekende discussie: SSD X is duurder dan de M4 en samsung 830 en het verschil ga je simpelweg niet merken. Waarom zou je die dan ooit nemen?
5 jaar garantie kan een overweging zijn.

http://www.plextor-digita....php/en/M3/px-1282m3.html
Plextor SSDS come with the security and backing of a five-year ironclad warranty, the best in the business, reflecting the company's faith in its product and its commitment to its customers. Customers can get In touch with the repair and support center at any time. Backed by the company's extensive distribution network, repairs and exchanges can he completed with quick turnaround times.

[ Voor 42% gewijzigd door Gandalf op 27-03-2012 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoud_h
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15-08 07:18
Ga jij over 5 jaar nog dezelfde SSD gebruiken dan? Ik verwacht over een jaar of 2 wel een ander model in mijn systeem te hebben zitten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het 80GB exemplaar wat ik nu heb verwacht ik over 5 jaar nog steeds in dienst. bij mij, of bij de laptop van mijn ouders.. Het voordeel van een SSD is dat ze potentieel heel lang mee gaan. Over 5 jaar is hij nog steeds sneller dan de doorsnee harde schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 23:53:
Het 80GB exemplaar wat ik nu heb verwacht ik over 5 jaar nog steeds in dienst. bij mij, of bij de laptop van mijn ouders.. Het voordeel van een SSD is dat ze potentieel heel lang mee gaan. Over 5 jaar is hij nog steeds sneller dan de doorsnee harde schijf.
Inderdaad, een SSD blijft nuttig. Hetzelfde geldt voor een CPU, zoals de 6 jaar oude high-end die nu andere, laagwaardiger taken aan het draaien is. Pas hardware van een jaar of 8-10 oud begint zijn waarde full stop te verliezen, al kunnen laptops uit die periode nog wel leuk zijn voor knutselprojectjes.

De Plextor is een prima schijf overigens, als je er de centen voor over hebt is er weinig mis mee. Er is inderdaad weinig reden om die keuze wel te maken, maar een slechte keuze is het ook niet. Mocht je 'm toevallig mooi vinden of het onderste uit de kan, waarom niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BandPlakken
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 30-03-2020
Hoi Darkstone
Verwijderd schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 16:35:
En het is geen probleem, tenzij je RAID gaat draaien. Losse schijven zijn losse schijven, ...
Thanks voor het meedenken. Ik ga geen RAID gebruiken. En Swordlord had ook al aangegeven dat verschillende schijven c.q. controllers geen probleem zijn. Ik maak me weer eens druk om niets. :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beter dan je niet druk maken om iets wat wel belangrijk is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BandPlakken
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 30-03-2020
Yep dat is ook weer zo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• contrast
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
De Crucial M4 (128GB) is bij ALTERNATE in de aanbieding voor €129,90! Deze aanbieding is alleen geldig voor vandaag. zie: http://is.gd/IZTwaL

[ Voor 8% gewijzigd door contrast op 28-03-2012 02:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bijna 33% goedkoper in niet veel tijd. Dit gaat de goede kant op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xp7amrkr
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10-04 13:30

xp7amrkr

De enige echte!

contrast schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 01:59:
De Crucial M4 (128GB) is bij ALTERNATE in de aanbieding voor €129,90! Deze aanbieding is alleen geldig voor vandaag. zie: http://is.gd/IZTwaL
Zal wel een verkooptruuk zijn. Hij staat al een tijd op die prijs, en heb hem daar gisteren voor besteld.

http://www.alternate.nl/h...Details.html?artno=imhmc8

True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayJay
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-06-2024
Degradeerd deze M4 nou niet ontiegelijk snel ondanks TRIM? meen ik ergens te hebben gelezen. (even zoeken)

[ Voor 29% gewijzigd door JayJay op 28-03-2012 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11-09 20:47
xp7amrkr schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 07:56:
[...]

Zal wel een verkooptruuk zijn. Hij staat al een tijd op die prijs, en heb hem daar gisteren voor besteld.

http://www.alternate.nl/h...Details.html?artno=imhmc8
Ja ik wou net zeggen, voor het weekend was hij al voor deze prijs gerapporteerd. Ging toch om een dunnere uitvoering of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:52

The Executer

Lekker belangrijk!

thefox154 schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 09:35:
[...]

Ja ik wou net zeggen, voor het weekend was hij al voor deze prijs gerapporteerd. Ging toch om een dunnere uitvoering of iets dergelijks.
Klopt, het gaat hier om de "slim" uitvoering, welke 2mm dunner is. Qua inhoud zijn ze verder volledig gelijk. Doe dus je voordeel hier mee, en schaf deze aan ipv de andere (welke op 139.90 zit). Heb vanochtend net een bestelling de deur uitgedaan voor deze schijf.

Overigens:
Toad schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 14:48:
[...]

Bij Alternate is een M4 slim 10 euro goedkoper dan de normale versie. Als er dan toch geen verschil is zou ik de dunnere, goedkopere kiezen.

Link naar M4 slim http://www.alternate.nl/h...ucial/CT128M4SSD1/621520/?

[ Voor 3% gewijzigd door The Executer op 28-03-2012 09:58 ]

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Ik zit te kijken naar een SSD voor in mijn pc en heb daarbij betrouwbaarheid op nummer 1 staan.

Wat raden jullie mij aan?

Intel 520 - 5 jaar garantie
Samsung 830 - 3 jaar garantie
Crucial M4 - 3 jaar garantie

De Intel 520 heeft weer een Sandforce controller maar daarentegen wel 5 jaar garantie.

Ik weet niet wat ik van Samsung en Crucial moet denken aangezien ze nou niet echt lang te koop zijn en Intel toch een reputatie hoog heeft te houden :)

Goedkoop bellen via VoIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Van de 3 drives, is Intel 520 de jongste op de markt en degene die zich nog niet heeft bewezen.

Crucial M4 is nou al een dik jaar op de markt en heeft zich in al die tijd bewezen als betrouwbaar.

Samsung heeft net als Intel ook een hele hoge reputaie van betrouwbaarheid, gezien Samsung de grootste OEM leverancier is van SSD's al enkele jaren.
De Samsung 470 werd gezien als 1 van de meest betrouwbare SSD's van zijn tijd, de Samsung 830 zet tot zover deze trent voort. Er zijn weinig problemen te horen over de drive.

Magoed, we komen nu op keuzes, performance verschil is er wel, voornamelijk op write niveau. Maar ga je kijken naar gebruiks ervaring dan is het zeer klein.
Dus ik zeg: kijk naar de prijs!.

Wil je ietjes goedkoper: Crucial M4.
Ben je bereid om premium te betalen voor premium performance: Samsung 830.

Wil je graag Intel en zijn 5 jaar garantie, neem dan gewoon intel. Alleen we weten niet hoe goed de 520 zich gedraagd...

[ Voor 3% gewijzigd door Swordlord op 28-03-2012 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Swordlord schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 11:57:
Van de 3 drives, is Intel 520 de jongste op de markt en degene die zich nog niet heeft bewezen.

Crucial M4 is nou al een dik jaar op de markt en heeft zich in al die tijd bewezen als betrouwbaar.

Samsung heeft net als Intel ook een hele hoge reputaie van betrouwbaarheid, gezien Samsung de grootste OEM leverancier is van SSD's al enkele jaren.
De Samsung 470 werd gezien als 1 van de meest betrouwbare SSD's van zijn tijd, de Samsung 830 zet tot zover deze trent voort. Er zijn weinig problemen te horen over de drive.

Magoed, we komen nu op keuzes, performance verschil is er wel, voornamelijk op write niveau. Maar ga je kijken naar gebruiks ervaring dan is het zeer klein.
Dus ik zeg: kijk naar de prijs!.

Wil je ietjes goedkoper: Crucial M4.
Ben je bereid om premium te betalen voor premium performance: Samsung 830.

Wil je graag Intel en zijn 5 jaar garantie, neem dan gewoon intel. Alleen we weten niet hoe goed de 520 zich gedraagd...
Ok! Erg bedankt voor je uitgebreide reactie! :) Ik denk dat het de Samsung gaat worden. :)

Goedkoop bellen via VoIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je betrouwbaarheid op 1 hebt staan, dan kan je beter de intel 320 nemen. Al zit je met die 3 schijven die je daar noemt wel goed (en ik zou inderdaad de samsung nemen uit die selectie als de 'betrouwbaarste'' )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gandalf
arnoud_h schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 23:51:
Ga jij over 5 jaar nog dezelfde SSD gebruiken dan? Ik verwacht over een jaar of 2 wel een ander model in mijn systeem te hebben zitten...
Jij hebt waarschijnlijk nog geen vrouw en kinderen ;)
Als je die hebt dan ga je pas zaken vervangen als het niet meer werkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Verwijderd schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 12:16:
Als je betrouwbaarheid op 1 hebt staan, dan kan je beter de intel 320 nemen. Al zit je met die 3 schijven die je daar noemt wel goed (en ik zou inderdaad de samsung nemen uit die selectie als de 'betrouwbaarste'' )
Hmm, dat zou inderdaad de betrouwbaarste zijn maar in principe wel de slechtste prijs-/prestatieverhouding als je hem vergelijkt met de 520, M4 en 830, naar mijn zin dan. Of heb ik dat mis? :)

Zit er eigenlijk nog iets moois aan te komen dat even wachten met kopen de moeite waard maakt? Ik hoef geen high-end SSD maar let zeker wel op wat ik krijg voor het geld :)

[ Voor 4% gewijzigd door MensionXL op 28-03-2012 12:55 ]

Goedkoop bellen via VoIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayJay
Intel 520 gedraagt zich hetzelfde als de Intel 320 zover ik nu kan oordelen (ik heb ze beide 520&320) de 520 is alleen sneller ! ik heb de schijf nu een paar weken en heb geen enkele bsod's mogen ontvangen of andere rare foefjes. (al is het een Sandforce controller)

Ik heb de vertex 3 120 gb ook gehad en dat was vanaf het begin een drama , bsod's, vaststaan en vervolgens kapot. Ik had ook de nare smaak van de Sandforce te pakken en alsnog omdat ik Intel vertrouw de 520 genomen als main OS SSD en de 320 als game SSD. (320 heeft 3 jaar garantie en de 520 5 jaar) dat zegt natuurlijk wel wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

jayjay1986 schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 14:00:
Intel 520 gedraagt zich hetzelfde als de Intel 320 zover ik nu kan oordelen (ik heb ze beide 520&320) de 520 is alleen sneller ! ik heb de schijf nu een paar weken en heb geen enkele bsod's mogen ontvangen of andere rare foefjes. (al is het een Sandforce controller)

Ik heb de vertex 3 120 gb ook gehad en dat was vanaf het begin een drama , bsod's, vaststaan en vervolgens kapot. Ik had ook de nare smaak van de Sandforce te pakken en alsnog omdat ik Intel vertrouw de 520 genomen als main OS SSD en de 320 als game SSD. (320 heeft 3 jaar garantie en de 520 5 jaar) dat zegt natuurlijk wel wat.
Hmm oke! :) De 320 heeft trouwens ook 5 jaar garantie: pricewatch: Intel 320 120GB :)

Goedkoop bellen via VoIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MensionXL schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 12:55:
[...]

Hmm, dat zou inderdaad de betrouwbaarste zijn maar in principe wel de slechtste prijs-/prestatieverhouding als je hem vergelijkt met de 520, M4 en 830, naar mijn zin dan. Of heb ik dat mis? :)
Daar heb je zeker gelijk in. Voor zakelijke gebruikers zou ik echter altijd de intel 320 aanraden. Dat beetje betrouwbaarheid is belangrijker dan de maginale snelheidswinst, zeker voor servers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-09 23:32
Na lang wikken en wegen toch maar de Samsung 830 128GB Notebook Kit besteld, € 149,99 inclusief verzending. Mocht ook wel van mezelf na het verkopen van twee Samsung 830 512GB SSD's. ;)

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmvdberg

dmvdberg

Cake or Death?

Verwijderd schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 14:48:
[...]

Daar heb je zeker gelijk in. Voor zakelijke gebruikers zou ik echter altijd de intel 320 aanraden. Dat beetje betrouwbaarheid is belangrijker dan de maginale snelheidswinst, zeker voor servers.
uit zakelijk oogpunt ook voor intel gegaan. Klanten van mij reageren doorgaans iet zo lekker op crashes (been there done that ..... very unhappy people)

M1 Max user

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 14:48:
Nu hangt dat wel van de servertoepassing af, want voor bepaalde servers kan je dan beter naar SLC-SSD's gaan kijken in plaats van SSD's met MLC-geheugen. Fabrikanten sluiten wat garantie betreft niet voor niets SSD's uit van oneigenlijk gebruik, dus absurd veel writes voor databases o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Jumpman schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 21:53:
Na lang wikken en wegen toch maar de Samsung 830 128GB Notebook Kit besteld, € 149,99 inclusief verzending. Mocht ook wel van mezelf na het verkopen van twee Samsung 830 512GB SSD's. ;)
Waarom eigenlijk niet de desktop kit? Die is goedkoper en je krijgt er toch een gratis bracket bij? :)

Goedkoop bellen via VoIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
MensionXL schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 13:00:
[...]

Waarom eigenlijk niet de desktop kit? Die is goedkoper en je krijgt er toch een gratis bracket bij? :)
Het scheelde gisteren één euro. Bij de Notebook kit zit een USB aansluitkabel (altijd handig om te hebben) en een laptop bracket, mocht ik hem ooit in me oude laptop gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Jumpman schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 14:09:
[...]

Het scheelde gisteren één euro. Bij de Notebook kit zit een USB aansluitkabel (altijd handig om te hebben) en een laptop bracket, mocht ik hem ooit in me oude laptop gaan gebruiken.
Oh cool, dat wist ik niet! :)

Goedkoop bellen via VoIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:28
pricewatch: Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB

En hij is weer 129 euro incl. 24u verzending bij Azerty! Dat is bijna dezelfde prijs waarvoor ik de 64GB versie haalde vorig jaar... Gaat lekker zo. De samsung 830 wordt ook steeds goedkoper... Nu nog 144 voor de desktop versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
Trishul schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 13:03:

En hij is weer 129 euro incl. 24u verzending bij Azerty! Dat is bijna dezelfde prijs waarvoor ik de 64GB versie haalde vorig jaar... Gaat lekker zo. De samsung 830 wordt ook steeds goedkoper... Nu nog 144 voor de desktop versie.
Voor die ~ € 15,00 meer waar je de Samsung voor kan vinden, zou ik de Samsung bestellen. Net iets sneller, en wat meer accessoires.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Zal ook wel te maken hebben met de nieuwe marvell controller die binnenkort in retailproducten verwacht wordt. Ouwe voorraden wegwerken... :)

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:23

Weer terug naar € 130,69, http://azerty.nl/producte...-intern-2-5-sata-600.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aangezien mijn topic direct verwijderd werd, stel ik deze vraag hier.

Naar mijn mening is crucial echt de topper. Uitval is nihil, ze zijn super snel en ze zijn de concurrentie elke keer voor op prijsniveau.

Wat vinden jullie hier van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayJay
Ik heb vernomen dat de Crucial erg snel degradeert. Iemand die dit kan bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hij degradeert, met trim, zo goed als niet. Tot op het punt waarop je hem bijna helemaal vol gooit. Maar dat is met geen een SSD een aanrader... Op een modern OS zonder RAID is er echter niets aan de hand met een realistische workload.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 22:56:

Naar mijn mening is crucial echt de topper. Uitval is nihil, ze zijn super snel en ze zijn de concurrentie elke keer voor op prijsniveau.

Heb je het topic doorgelezen? Wat lees je er over?

Ben je niet een beetje aan het vragen naar de bekende weg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Verwijderd schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 22:56:

Ja de drive heeft zich bewezen in betrouwbaarheid en is inderdaad snel, algemeen bekend is een feit, je hoeft het niet nog eens te vragen of verkondigen.

Maar meningen zijn meningen en ga geen discussie vragen op basis van meningen want de meningen zijn daar nogal over verdeeld naar mijn mening.
Maarjah, dat is mijn mening... Je zult wel een andere mening erover hebben maar dan hebben we een meningsverschil en dat zouden we kunnen oplossen door verder te discussieren en nog meer meningen te geven maar mijn mening is dat menig tweaker hier niet op zit te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m4yall
  • Laatst online: 12-09 14:22
Na dit topic enige tijd te hebben gevolg gisteren de Samsung 830 128GB opgehaald bij de myoom :)

Slechts 1x een vraag gesteld, maar voor de rest goed mee kunnen lezen in alle adviezen (thanks!). De woorden snel en betrouwbaar (voor zover echt bekend) bleven maar terugkomen, dus op basis daarvan de knoop doorgehakt. Ook de prijs (149) was goed. Straks even de huidige HDD klonen (goeie 60GB) en dan schroeven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@swordlord @camacha

Ik bedoel eigenlijk te vragen of andere mensen ook is opgevallen dat crucial de concurrentie, prijstechnisch continu voor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmvdberg

dmvdberg

Cake or Death?

Verwijderd schreef op zaterdag 31 maart 2012 @ 12:36:
@swordlord @camacha

Ik bedoel eigenlijk te vragen of andere mensen ook is opgevallen dat crucial de concurrentie, prijstechnisch continu voor is.
de prijs is maar een enkele factor. Het is niet onbekend dat Crucial zijn SSD's scherp prijst (zie momenteel actie van Alternate bv). Toch ben ik persoonlijk voor een Intel gegaan vanwege de veel betere garantie.
Anderen gaan weer voor een stukje pure snelheid van de Samsung.

maakt het uiteindelijk uit? Je kiest voor de beste oplossing voor de 'vraag' die je hebt, niet voor wat in het algemeen als 'het beste' beschouwd wordt.

M1 Max user

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• contrast
  • Niet online
Ik lees hier en daar verschillende meningen over het wel of niet uitschakelen van de pagefile.sis.

Is het verstandig om deze file uit te schakelen met de volgende specs?
CPU: Intel Core i7
RAM: 8 GB
SSD: Crucial M4 128GB

Bij voorbaat dank :)

[ Voor 4% gewijzigd door contrast op 31-03-2012 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je 8GB meer bruikbare ruimte op je SSD wilt, heeft het nut. Pagefile wordt alleen actief gebruikt tijdens swappen. Veel mensen kunnen de concepten virtual memory en swapping niet van elkaar onderscheiden, dus snappen niet dat swapfile uitschakelen prima kan. Swap is sowieso een slecht systeem, een noodoplossing voor systemen die uit balans zijn en te weinig RAM hebben voor de noodzakelijke applicaties. Nu leven we in een tijdperk waar we 8 keer zoveel RAM hebbena als onze applicaties gebruiken, en dat excessief geheugen als filecache dient. Hoe meer RAM, des te minder hoef je te lezen van je hardeschijf/SSD. Het is dus een performance spec.

Geheugentekort is iets wat nooit meer voor zou moeten komen. Zeker wanneer je 32-bit apps gebruikt op een 64-bit OS, dan zit je aan een cap van 2GiB (nee we compileren niet met largeaddressaware compile optie). Dus zelfs al loopt het programma door een bug uit tot een RAM-bom, dan nog is er niets aan de hand.

Alleen lastige programma's zoals Adobe-pakketten schijnen vervelend te doen met geen swap. Voor de rest zul je geen verschil merken. Het neemt (onnodig) ruimte in beslag, dat is het grootste bezwaar. Toch denken veel mensen dat swap juist op SSD hoort (of juist niet) door de swap I/O met kleine requestsize (4K). Dat is grotendeels irrelevant; omdat daadwerkelijk swappen door geheugentekort enorm zeldzaam is voor een moderne computer. Dan hebben we het over specifieke situaties; min of meer laboratoriumcondities zijn daarvoor nodig. Alhoewel je met 64-bit VMs een eind kunt komen als je je best doet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zeker waar dat je je eigen situatie moet beschouwen en bepalen wat bij je past. Ik merk toch op vele fora de vraag: wat is de beste?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• contrast
  • Niet online
Bedankt voor je uitgebreide reactie, weer wat nieuws geleerd.

Zelf gebruik ik het Adobe pakket regelmatig, dus in mijn geval lijkt het verstandiger om de pagefile te behouden. Overigens heb ik ook gelezen dat je de pagefile op een tweede schijf zou kunnen zetten, zodat je systeem deze alsnog zou kunnen raadplegen indien nodig.

Ik kijk het wel eerst aan, zodra ik ruimte tekort kom, zal ik overwegen om het uit te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefxr
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 31-07 06:24
ik lees hier, neem geen ssd met een sandforce controller, neem wel intel,samsung,crucial maar er zijn ook intels met sandforce controllers, ongeacht de 5 jaar garantie,lijkt mij dat dus ook a no go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens intel zijn de problemen opgelost.

En intel heeft een reputatie die ze hoog moeten houden. En ik vertrouw het eerlijk gezegd voor geen meter... Maar als je de gok wilt wagen, dan is intel de enige keuze vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

• Wat voor systeem heb je nu?
Het gaat om een DM1-4020sd Netbook
• Welk OS gebruik je?
Windows 7 home premium (maar kan er ook prof op zetten. Heb ik ook nog officieel liggen)
• Welke software gebruik je of liever gezegd, wat doe je of wil je gaan doen met je systeem?
Office / internet / RDP
• Wat mag je nieuwe SSD kosten?
Zo min mogelijk.

Ik zit te denken aan een 64GB driveje. Dat zou toch voldoende moeten zijn?
En als ik alles hier lees moet ik dan toch voor de Crucial M4 64GB gaan. Die is wel 20 euro duurder, maar ja.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is allemaal erg typerend. Sandforce was in het begin best drastisch. Intel wilde eerst de productie van de 520 annuleren, juist door alle sandforce praktijken. Uiteindelijk zijn ze toch in productie gegaan.. Lijkt me duidelijk dat ze er vertrouwen in hebben.

Bovendien is de rest van de ssd identiek aan de crucial. Moederbedrijf van crucial, genaamd micron produceert namelijk oa nand voor intel.
Eigenlijk is alleen de prijs anders. Je hebt wel 5 jaar garantie, maar 9 van de 10 mensen willen na 3 jaar toch wat nieuws.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edgarf28
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Ik heb geen 'Native' Sata-600 poort op m'n mobo zitten, maar wel 2 sata-600 poorten van Marvell.
Nu lees ik dat je met deze poorten maximaal zo'n 300mb/s kan halen met een snelle SSD. Dus dat is flink minder dan met een 'native' Sata-600 poort!
Klopt dit?
En ik heb nu nog een Intel 80gb postville SSD in m'n pc zitten op een Intel Sata-300 poort.
Ga ik veel verschil merken denken jullie als ik deze SSD upgrade naar bijv. een Samsung 128gb op de Marvell Sata-600 poort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[SSD] Marvell 9128 SATA III Controller

De chipset (SATA 300) poorten zijn in de praktijk zelfs sneller. Niet aan beginnen die marvel troep, zelfs met een SSD die native SATA 600 is is de chipset controller sneller.

Los daarvan ga je het verschil tussen een X25-M en een samsung 830 sowieso niet merken. Het verschil in het echt is meestal klein, ik wil graag linken naar een review, maar het aantal 1-april grappen rijst de spuitgaten uit :P

Na een F5 werkt het wel.. Hier: http://www.techpowerup.co...ealSSD_C400_128_GB/4.html De samsung staat er niet tussen, maar het verschil lijkt mij duidelijk erg klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edgarf28
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
@Darkstone oké duidelijk, thanks! Dan laat ik het gewoon voorlopig bij m'n Intel SSD!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eboman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:29

Eboman

Ondertitel

Wat voor systeem heb je nu? e6600 met 965 chipset
• Welk OS gebruik je? windows 7
• Welke software gebruik je of liever gezegd, wat doe je of wil je gaan doen met je systeem? games
• Wat mag je nieuwe SSD kosten?max 100

wil alvast een ssd voor het os en bf3 later komt een nieuw systeem, is sata downwards compatible.?

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefxr
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 31-07 06:24
Eboman schreef op zondag 01 april 2012 @ 20:52:
Wat voor systeem heb je nu? e6600 met 965 chipset
• Welk OS gebruik je? windows 7
• Welke software gebruik je of liever gezegd, wat doe je of wil je gaan doen met je systeem? games
• Wat mag je nieuwe SSD kosten?max 100

wil alvast een ssd voor het os en bf3 later komt een nieuw systeem, is sata downwards compatible.?
ja, ik zou een samsung 830 aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BackSlash
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 10:08
Mij lijkt een Crucial M4 ook snel genoeg aangezien hij geen Sata 600 heeft :)

iMac Retina 5K 27” 2020 / i7 / 32GB / Radeon X5700 XT 16GB / 1TB SSD || Macbook Air 2020 M1 / 16GB / 1TB SSD || Synology DS415+ / 8GB / 48TB || iPhone 13 Mini 256GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toad
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-09 22:25
BackSlash schreef op maandag 02 april 2012 @ 07:51:
"wil alvast een ssd voor het os en bf3 later komt een nieuw systeem, is sata downwards compatible.?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Cyberpope schreef op zaterdag 31 maart 2012 @ 18:03:
• Wat voor systeem heb je nu?
Het gaat om een DM1-4020sd Netbook
• Welk OS gebruik je?
Windows 7 home premium (maar kan er ook prof op zetten. Heb ik ook nog officieel liggen)
• Welke software gebruik je of liever gezegd, wat doe je of wil je gaan doen met je systeem?
Office / internet / RDP
• Wat mag je nieuwe SSD kosten?
Zo min mogelijk.

Ik zit te denken aan een 64GB driveje. Dat zou toch voldoende moeten zijn?
En als ik alles hier lees moet ik dan toch voor de Crucial M4 64GB gaan. Die is wel 20 euro duurder, maar ja.
Iemand nog evaring of 64GB genoeg is voor een netbook?

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmvdberg

dmvdberg

Cake or Death?

Toad schreef op maandag 02 april 2012 @ 08:03:
[...]

"wil alvast een ssd voor het os en bf3 later komt een nieuw systeem, is sata downwards compatible.?"
Sata600 werkt ook op sata300, maar dan op halve snelheid natuurlijk.
Google .... anyone? please?

M1 Max user

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rufus666
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09-09 08:31
BackSlash schreef op maandag 02 april 2012 @ 07:51:
Crucial is ook Sata600 toch ? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hij heeft het over zijn moederboard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rufus666
Het lijkt mij of hij zegt van neem maar Crucial, want je kan wel sneller nemen maar daar heb je toch niets aan(maar Crucial is al sata600)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BackSlash
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 10:08
Zal ik zelf maar even uitleggen wat ik bedoel? ;)

Ik keek puur naar zijn huidige systeem, core2duo met een verouderd moederbord (965 chipset), oftewel alle performance die de Crucial M4 in huis heeft wordt nog niet eens benut.
De Samsung 830 is in mijn ogen dan al helemaal overkill, persoonlijk zou ik daarom voor de goedkopere Crucial gaan. Dat er in de toekomst ooit een nieuw systeem gaat komen laat ik buiten beschouwing.

iMac Retina 5K 27” 2020 / i7 / 32GB / Radeon X5700 XT 16GB / 1TB SSD || Macbook Air 2020 M1 / 16GB / 1TB SSD || Synology DS415+ / 8GB / 48TB || iPhone 13 Mini 256GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar denk je dat een 830 beter is dan een M4?

Dat marginale veschil... Voel je echt NOOIT wat van.
Bovendien is de M4 veel goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rufus666
Ik heb afgelopen week op vrijdag maar meteen gebruik gemaakt van de aanbiedingen en de 128gb M4 bij Azerty besteld, voor 127,72, werd zaterdag afgeleverd. Aankomend weekend even installeren met Windows7, zal de resultaten even posten....ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-08 08:43
In het HTPC topic wordt de laatste tijd steeds vaker de vraag gesteld welke SSD's van ~30GB goed zijn. Wanneer je een SSD van 64GB of groter wilt hebben is het niet zo lastig, dan neem je gewoon een M4, Samsung of Intel. Maar rond de 30GB is er maar weinig keus. Hoe goed zijn de volgende SSD's?
pricewatch: Kingston SSDNow s50 32GB (controller kan ik zo snel niet vinden) en
pricewatch: OCZ Vertex Plus Sata II 2,5" SSD 30GB (o jee, een vertex... met Indilinx IDX110M01-LC Martini (Barefoot V2) controller)
pricewatch: Transcend TS32GHSD310 32GB
pricewatch: Corsair Nova Series 2 30GB
en andere alternatieven van die capaciteit: http://tweakers.net/price...as1L4sX7JolYy8-lKLzUI55y8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ken ik niet en kan ik niets over vinden. Niet leverbaar?
onbetrouwbaar
Ken ik niet. Als ik snel wat plaatjes vergelijk, dezelfde controller als de kingston.
Sandforce.. onbetrouwbaar.

Oh, ik ik kan nu wel een review van de s50 vinden:
http://occlub.ru/testodro...ssd-ot-kingston-s50-32-gb
En ja, dat is de vertex 1 waarmee wordt vergeleken. Het is triest, maar de goedkoopste SSD die ik iemand kan aanraden is nog altijd de pricewatch: Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB. Of klein intel spul uit V&A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
Verwijderd schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 12:35:
[...]
Ken ik niet en kan ik niets over vinden. Niet leverbaar?

[...]
onbetrouwbaar

[...]
Ken ik niet. Als ik snel wat plaatjes vergelijk, dezelfde controller als de kingston.

[...]

Sandforce.. onbetrouwbaar.

Oh, ik ik kan nu wel een review van de s50 vinden:
http://occlub.ru/testodro...ssd-ot-kingston-s50-32-gb
En ja, dat is de vertex 1 waarmee wordt vergeleken. Het is triest, maar de goedkoopste SSD die ik iemand kan aanraden is nog altijd de pricewatch: Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB. Of klein intel spul uit V&A.
Het gaat niet zozeer om absolute performance voor die kleine SSD's, vaak wordt er toch maar of een geinstalleerde live distributie van XBMC op gedraaid, openelec of nu SBMCbuntu. Het gaat mij meer om betrouwbaarheid, die dus bij OCZ en sandforce controllers bevattende SSD's slecht is. Maar als die S50 of Trenscent wel een betrouwbaar alternatief is.... Een M4 64GB is niet heel duur, maar op een budget van 225 euro maakt het natuurlijk wel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is dus het probleem. Je kan niet weten of de s50 wel of niet betrouwbaar is. En gezien het enorme percentage falende series kan ik helaas niet anders zeggen dan dat je er van uit moet gaan dat de betrouwbaarheid erg laag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 31 maart 2012 @ 15:46:
Veel mensen kunnen de concepten virtual memory en swapping niet van elkaar onderscheiden, dus snappen niet dat swapfile uitschakelen prima kan.
Het is wel handig als je dan ook even uitlegt wat het verschil dan is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
Verwijderd schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 13:30:
Dat is dus het probleem. Je kan niet weten of de s50 wel of niet betrouwbaar is. En gezien het enorme percentage falende series kan ik helaas niet anders zeggen dan dat je er van uit moet gaan dat de betrouwbaarheid erg laag is.
Lastig inderdaad. Er zijn inderdaad veel falende series, maar is dat bij kingston ook zo? Dacht dat hun SSD's over het algemeen wel redelijk zijn (of Intel controller, of marvel toch?). Laat ik het dan zo stellen, is er een reden om aan te nemen dat deze drives niet goed zijn?

Aangezien er op HTPC systemen toch vaak (op de SSD) geen kritische data staat, zou je misschien de afweging kunnen maken.

Edit: En is er ook al wat meer bekend over de OCZ Petrol (of octane) serie SSD's? pricewatch: OCZ Petrol 64GB Die kun je ook voor ~60 euro op de kop tikken

[ Voor 12% gewijzigd door jaapsander op 03-04-2012 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 15:45
jaapsander schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 13:34:
Edit: En is er ook al wat meer bekend over de OCZ Petrol (of octane) serie SSD's? pricewatch: OCZ Petrol 64GB Die kun je ook voor ~60 euro op de kop tikken
Ik vermoed dat het haast niet te doen is, voor een fabrikant, om een kleine goede SSD te maken. NAND chips worden groter en de 32Gb NANDs en kleiner worden duurder. Dan wordt het te duur, t.o.v. een 64GB SSD, om er ook nog eens een goede controller en cache in te gooien. Je ziet dat al aan de Intel 320 40GB: dat ding wil niet zakken.

edit:over de Petrol zelf: ik neem aan dat je de link en de Tweakers review gelezen hebt.

[ Voor 6% gewijzigd door _H_G_ op 03-04-2012 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
_H_G_ schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 14:21:
[...]

Ik vermoed dat het haast niet te doen is, voor een fabrikant, om een kleine goede SSD te maken. NAND chips worden groter en de 32Gb NANDs en kleiner worden duurder. Dan wordt het te duur, t.o.v. een 64GB SSD, om er ook nog eens een goede controller en cache in te gooien. Je ziet dat al aan de Intel 320 40GB: dat ding wil niet zakken.

edit:over de Petrol zelf: ik neem aan dat je de link en de Tweakers review gelezen hebt.
Ja heb de review zeker gelezen. Maar mijn vraag is niet wat de absolute performance is tov een M4 of samsung, maar of de SSD een beetje betrouwbaar is. In het BGG HTPC systeem worden kleine passief gekoelde ITX systemen steeds populairder waarbij de opslag geregeld wordt door een NAS. In die systemen is het best interessant om een kleine (of in ieder geval goedkope) SSD te plaatsen doordat dit de stilte (en stroomverbruik in kleine mate) ten goede komt.

Dat de performance van een Petrol een stuk minder is dan een M4 is niet heel interessant, bij HTPC toepassingen ga je dat namelijk toch nooit merken. Maar het prijsverschil tussen een M4 en een Petrol is op een budget van 200, 250 wel weer significant. Het enige is dat de betrouwbaarheid natuurlijk wel redelijk moet zijn (ook al is dat iets minder van belang dan b.v. bij een werkstation doordat er vaak geen cruciale data op staat.

Dat een fabrikant voor dat geld nooit een goede controller kan plaatsen is natuurlijk behoorlijk speculeren. OCZ heeft de controllerfabrikant overgenomen waardoor ze (investering buiten beschouwing gelaten) tegen fabricageprijzen de controller kunnen gebruiken. De controller is inderdaad minder goed qua prestaties in benchmarks, maar als de betrouwbaarheid wel oke is.... Alleen heeft OCZ natuurlijk niet een erg goede naam op dat gebied...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 15:45
jaapsander schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 14:57:
Het enige is dat de betrouwbaarheid natuurlijk wel redelijk moet zijn (ook al is dat iets minder van belang dan b.v. bij een werkstation doordat er vaak geen cruciale data op staat.
In de reacties van de betreffende review staat ook wat over betrouwbaarheid. Ook als je deze draad en het SSD topic doorzoekt. Femme in "Het grote SSD topic ~ Deel 9" betreft Femme's post. Een paar weken later reageert ie nogmaals: Femme in "Het grote SSD topic ~ Deel 9". Dat hebben ze niet meegenomen in de review, daar het inderdaad niks zegt over de algemene betrouwbaarheid, maar het is ook niet positief.

Dus €15 meer, voor een SSD die zich wel heeft bewezen, lijkt mij een goede investering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
_H_G_ schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 15:23:
[...]

In de reacties van de betreffende review staat ook wat over betrouwbaarheid. Ook als je deze draad en het SSD topic doorzoekt. Femme in "Het grote SSD topic ~ Deel 9" betreft Femme's post. Een paar weken later reageert ie nogmaals: Femme in "Het grote SSD topic ~ Deel 9". Dat hebben ze niet meegenomen in de review, daar het inderdaad niks zegt over de algemene betrouwbaarheid, maar het is ook niet positief.

Dus €15 meer, voor een SSD die zich wel heeft bewezen, lijkt mij een goede investering.
Hier heb ik wat aan! bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 08:09
Heb het draadje even doorgelezen. Wat zijn de ervaringen van mensen die een losse controller hebben gekocht voor hun SSD-schijf?
Nog aanraders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
pitchdown schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 15:52:
Heb het draadje even doorgelezen. Wat zijn de ervaringen van mensen die een losse controller hebben gekocht voor hun SSD-schijf?
Nog aanraders?
Niet goed genoeg gelezen schijnbaar...
In de categorie consumenten add-on sata-600 kaarten zijn geen kaarten aan te raden.

Bijna allemaal maken gebruik van een Marvell Sata-600 controller, met een theoretische bandbreedte van 500 MB/s maar door de overgang van PCI-E naar SATA zegt de praktijk: Maximaal 350-400 MB/s sequentiele doorvoer snelheden.

Random read/write (latencies) performance ligt onder de maat van bijna alle Intel & AMD sata-300 & sata-600 chipsets/controller.

Dus advies:
Heb je een AMD/Intel sata-300 controller, dan blijf bij die controller.

[ Voor 6% gewijzigd door Swordlord op 03-04-2012 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18:33
Iemand ervaring met deze :

http://www.alternate.nl/h...ves&l3=SATA&l4=2%2C5+inch

Is een sandforce maar wel lekker kwa grootte en prijs.
Zit te twijfelen om hem gewoon te proberen gaat ie stuk dan gaat ie stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
DJ-Promo schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 15:57:
Iemand ervaring met deze :

http://www.alternate.nl/h...ves&l3=SATA&l4=2%2C5+inch

Is een sandforce maar wel lekker kwa grootte en prijs.
Zit te twijfelen om hem gewoon te proberen gaat ie stuk dan gaat ie stuk.
Asynchroon nand.
Vergelijkbaar met OCZ agility 3...
Totaal niet snel en betrouwbaar dus.

Maar van mij mag je de gok wagen ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Swordlord op 03-04-2012 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Promo
Ken genoeg OCZ Agility 3 schijven die wel prima draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jaapsander schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 13:34:
Well... en natuurlijk newegg.
DJ-Promo schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 16:15:
Ken genoeg OCZ Agility 3 schijven die wel prima draaien.
En ik ken er genoeg dus stuk zijn gegaan.

Als je niets om je data geeft en de seq. schrijfsnelheid je niets interesseert, dan is het een leuk ding. In alle andere gevallen: nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Promo
Data is niet belangrijk wordt OS schijf met games.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Data is niet belangrijk. En wat nu als je SSD ervoor zorgt dat je elke boot de drive kan gaan hotpluggen, of je random bluescreens tegenkomt? Dan denk ik dat je je data opeens wel belangrijk vind ;). Zoveel extra per-gig kost een pricewatch: Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB nu ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrawlFish
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-07-2024
Ik zie door de bomen het bos niet meer.
Ben op zoek naar een snelle SSD (wie niet..) voor m'n OS en BF3. Meer komt er niet op.

i7-8320 s2011
rampage IV formula s2011
16gb corsair dominator 2133mhz
win7 prof 64b

mag maximaal 180 euro kosten en ben nog aan het twijfelen tussen 90 en 120/128 GB.

zat zelf aan een kingston hyperx te denken, of een corsair GT te denken.
al hoor ik veel over de chipsets enzo dus ik heb wat hulp nodig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Promo
Ja heb net een stuk gelezen over synchronous vs asynchronous nand.
Toch beter een M4 moet wel op 128GB passen.
Ik weet van alle verhalen maar toch trap ik er bijna in :P net een stukje technisch verhaal gelezen.
Die gekke waan is weer weg :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 08:09
Swordlord schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 15:56:
[...]

Niet goed genoeg gelezen schijnbaar...
In de categorie consumenten add-on sata-600 kaarten zijn geen kaarten aan te raden.

Bijna allemaal maken gebruik van een Marvell Sata-600 controller, met een theoretische bandbreedte van 500 MB/s maar door de overgang van PCI-E naar SATA zegt de praktijk: Maximaal 350-400 MB/s sequentiele doorvoer snelheden.

Random read/write (latencies) performance ligt onder de maat van bijna alle Intel & AMD sata-300 & sata-600 chipsets/controller.

Dus advies:
Heb je een AMD/Intel sata-300 controller, dan blijf bij die controller.
Dus je kan eigenlijk alleen van de maximale snelheid gebruik maken als je onboard controlle hebt?
Ik maak gebruik voor mijn werkplek van een HP DC7900 (het lijkt me dat ik hier geen ander mobo voor kan krijgen)
Weinig mogelijkheden om de volledige performance te benutten dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmvdberg

dmvdberg

Cake or Death?

jaapsander schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 12:26:
In het HTPC topic wordt de laatste tijd steeds vaker de vraag gesteld welke SSD's van ~30GB goed zijn. Wanneer je een SSD van 64GB of groter wilt hebben is het niet zo lastig, dan neem je gewoon een M4, Samsung of Intel. Maar rond de 30GB is er maar weinig keus. Hoe goed zijn de volgende SSD's?
pricewatch: Kingston SSDNow s50 32GB (controller kan ik zo snel niet vinden) en
pricewatch: OCZ Vertex Plus Sata II 2,5" SSD 30GB (o jee, een vertex... met Indilinx IDX110M01-LC Martini (Barefoot V2) controller)
pricewatch: Transcend TS32GHSD310 32GB
pricewatch: Corsair Nova Series 2 30GB
en andere alternatieven van die capaciteit: http://tweakers.net/price...as1L4sX7JolYy8-lKLzUI55y8
Intel ... 40Gb 320 serie? Pak je toch weer een stukje betrouwbaarheid mee (die ook echt z'n geld waard is)

M1 Max user

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Voor die prijs neem je je een Crucial m4 64 GB die sneller is en meer capaciteit heeft...
Waarvan de betrouwbaarheid ook gewoon goed is.

[ Voor 21% gewijzigd door Swordlord op 03-04-2012 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Terwijl je voor 2 euro minder pricewatch: Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB hebt?
pitchdown schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 16:38:
[...]

Dus je kan eigenlijk alleen van de maximale snelheid gebruik maken als je onboard controlle hebt?
Ik maak gebruik voor mijn werkplek van een HP DC7900 (het lijkt me dat ik hier geen ander mobo voor kan krijgen)
Weinig mogelijkheden om de volledige performance te benutten dus?
Een onboard controller, of een fatsoenlijke chip. En fatsoenlijke chips, die worden nauwelijks gebruikt.
CrawlFish schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 16:36:
Ik zie door de bomen het bos niet meer.
Ben op zoek naar een snelle SSD (wie niet..) voor m'n OS en BF3. Meer komt er niet op.

i7-8320 s2011
rampage IV formula s2011
16gb corsair dominator 2133mhz
win7 prof 64b

mag maximaal 180 euro kosten en ben nog aan het twijfelen tussen 90 en 120/128 GB.

zat zelf aan een kingston hyperx te denken, of een corsair GT te denken.
al hoor ik veel over de chipsets enzo dus ik heb wat hulp nodig!
Wellicht even Het grote SSD topic ~ Deel 9 lezen.

De enige SSD's die aan te raden zijn op het moment zijn intel, crucial, en samsung spul. Dat is het ongeveer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
jaapsander schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 13:28:
[...]

Het gaat niet zozeer om absolute performance voor die kleine SSD's, vaak wordt er toch maar of een geinstalleerde live distributie van XBMC op gedraaid, openelec of nu SBMCbuntu. Het gaat mij meer om betrouwbaarheid, die dus bij OCZ en sandforce controllers bevattende SSD's slecht is. Maar als die S50 of Trenscent wel een betrouwbaar alternatief is.... Een M4 64GB is niet heel duur, maar op een budget van 225 euro maakt het natuurlijk wel uit.
Beetje off topic, maar tegewoordig heb je usb 3.0 op die itx bordjes, je kan XBMC gewoon ook op een usb stick gooien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, ik gebruik al een tijdje een M4. Perfect ding. 256Gb, dus ook best wat ruimte voor een notebook.
Pagina: 1 ... 67 ... 74 Laatste

Dit topic is gesloten.