Allemaal leuk en aardig, maar ik zou eerst even goed bedenken wat je gaat doen met de data op je HDD's...
Zal dit data worden die vaak gebruikt wordt of zal het voornamelijk gewoon bulk storage.
Wil je je data vaak gebruiken, dan zou je een RAID-0 array kunnen aanmaken, dit verbeterd inderdaad de doorvoer snelheid, maar maakt in principe wel je betrouwbaarheid lager. Omdat de data die je hebt verdeelt wordt over de 2 schijven. Als 1 van de schijven uitvalt, is alle data weg.
Wordt het alleen bulk storage, houd dan gewoon het gemak van single drives.
Als je nou dus al hebt besloten dat je een RAID-0 volume gaat draaien op je systeem, dan zou ik niet de moeite gaan nemen om eerst je controller op AHCI mode te zetten, voor de installatie van je SSD en daarna middels registerhack je windows systeem om schakelen op RAID mode.
Als je een Intel moederbord namelijk hebt, dan draait je SSD als single disk gewoon in normale (ATA) functionaliteit met alle voordelen van AHCI, dus ook NCQ & TRIM.
Sluit eerst je SSD als enige drive aan en installeer windows, daarna ook de storage drivers etc etc installeren.
Daarna ga je je HDD's aansluiten. Omdat je moederbord al in RAID mode zit, hoef je niet in de BIOS de controller mode om te zetten en raakt windows niet van streek.
RAID-0 creëren is niet volledig destructief, de Intel RST drivers hebben de mogelijkheid om een enkele drive om te toveren in een raid-0 array middels ORLM (Online RAID level Migration).. Dit betekend dus dat de data van 1 drive bewaard zou kunnen blijven...
Alleen hoe dit precies in elkaar zit en hoe je dit moet doen, weet ik (nog) niet. Dit zou je zelf moeten ondervinden.
Wel de waarschuwing, als er ook maar 1 bad sector op je drive is tijdens de migration, dan kan je data toch nog verloren gaan.
Dus als het kan, altijd eerst backupje maken.
[
Voor 25% gewijzigd door
Swordlord op 23-03-2012 06:57
]