Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_cyberspace
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

the_cyberspace

Prutser :)

Met de huidige prijsdalingen kun je hem overwegen; maar ik zou hem zelf laten liggen door onduidelijkheid over betrouwbaarheid. Er zijn genoeg alternatieven die al een tijdje meedraaien, wat mij zelf een veiligere keuze lijkt. Ik mis ook even waar de SSD dienst voor gaat doen.
Hier geef ik je grotendeels gelijk in, maar omdat hier nog weinig van bekend is wil niet betekenen dat ik iets links laat liggen, anders krijgt het tenslotte nooit een kans om zich te bewijzen.

De SSD gaat dienst doen als bootdisk waar Windows 2008 server of een variant hiervan op komt te draaien.
- wat wil je bereiken (je doel)?
Ik heb nu 3 SAS schijfjes van Seagate (pricewatch: Seagate Savvio ST973452SS, 73GB SAS, 16MB, 15000rpm) en ben nog opzoek naar een 4e. De nieuwprijs word steeds hoger en hoger en steeds minder winkels verkopen deze disk. Heb ook een advertentie geplaatst in V&A maar ook hier krijg ik helaas geen reacties op. Nu kan ik 2 dingen doen: 1 dure schijf aanschaffen of gaan kijken naar een SSD (of meerdere) en de SAS schijfjes gaan vervangen en deze als reserve houden of te koop zetten. Dat laatste zal hoogstwaarschijnlijk niet gaan lukken, ik heb ze al een keer te koop gehad een hele tijd terug namelijk en weinig tot geen reacties gehad.
- wat is je huidige situatie?
Zie hierboven. En ik kan het allemaal aan gaan sluiten op een LSI 2008 8-Port 6Gbps SAS Controller of op een ICH10R Controller (sata2)
- wat zijn je prioriteiten?
De prioriteit is dus dat de SSD gaat functioneren als bootschijf waar Windows server 2008 op komt te draaien of een variant hiervan. Van linux heb ik helaas erg weinig kaas van gegeten en ik ben eenmaal Windows gewend. Daarbij heb ik helaas ook geen tijd om Linux te gaan leren/ontdekken.
- wat is je budget?
300-400 maximaal eigenlijk, anders kan ik net zo goed een 4e SAS disk proberen te bemachtigen.

"Sommige mensen zeggen dat ik gek ben, maar gekken horen toch thuis in het gekkenhuis, of ben ik nou gek??"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoud_h
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15-08 07:18
Help!!!! schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 18:34:
[...]
Imho is het zo dat elke controller op een ander moment de combinatie van GC & TRIM toe past. En de ene controller (iha Intel) is hier meer proactive in dan de andere (bijv 830 & M4).

De handmatige en geschedulde functie uit de SSD toolbox en SSD magician maakt dat je hier dus invloed op hebt.
De Samsung 830 gebruikt foreground GC, geen idle-time GC.

Het TRIM commando wordt in normale omstandigheden alleen op het moment van een filesystem delete uitgevoerd.

Ik denk dat TRIM wel op een ander moment door een driver op een niet TRIM-ondersteunend OS gegeven kan worden. De applicatie kan volgens mij een scan doen van de directory van een schijf en voor alle deleted files in de directory een TRIM commando naar de schijf sturen. Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

^
Wat ik begrijp van bijvoorbeeld Anandtech is dat de 830 en M4 relatief lazy zijn met GC & TRIM.

(Kan nu even geen link geven want die site werkt niet in mijn browser.)

Volgensmij is het zo dat het OS een TRIM commando/overzicht gedelete files naar de controller stuurt maar dat dat niet perse betekend dat de controller de bijbehorende actie op de ssd gelijk uitvoert.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ragnaroks
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:02
ragnaroks schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 18:14:
Hall allemaal,

Hoeveel HDD/SSD kan deze mobo aan http://h10025.www1.hp.com.../Doc/images/c01324214.jpg ?

Ik zie 6 SATA-150/300 gaatjes maar 1 HDD/SDD voeding? Momenteel zit er een HDD van 750GB erop, ik wil graag een SSD aanschaffen maar weet niet zeker als er een plekje voeding voor hem is.

Wat gebeurt er als ik SATA-600 SSD erop gooit?

Maar belangrijk is die een extra voeding heeft voor mijn SSD.

En bijv pricewatch: OCZ Vertex Plus SATA II 2.5" SSD 60GB . KRijg je wel die SATA kabels en benodigheden erbij? Ik zie het niet staan. Zo nee, kosten de aparte kabels duur?
Iemand vriendelijk genoeg om mijn (nogal noob situatie) advies te geven? Of zit ik in de verkeerde forum?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0valyfe
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-08 19:15
Sata 600 is backwards compatibel met Sata 300 dus de schijf zal werken maar tegen lagere snelheid. Dit zal je hoogstwaarschijnlijk niet merken tenzij je een van de duurdere SSD's koopt.

Stroomkabels kan je altijd kopen. Molex naar Sata stroomkabels bv. en in het slechtste geval kan je zelf een kabel strippen en "splitten" (als dit het juiste woord is?) zodat je op 1 kabel meerdere hardeschijven kan aansluiten. Voor je voeding zou dit geen probleem mogen zijn. Hou wel rekening met het feit dat een hardeschijf meer stroom vebruikt (piekt) bij het opstarten dus niet gewoon de amps/vermogen van een bepaalde rail delen door gemiddeld stroomverbruik.

Maar normaal gezien ga je daar geen problemen mee hebben tenzij je met een voeding van 100-120 Watt zit.

Dus 6 Sata "gaatjes" = 6 schijven. Los van het aantal stroomkabels natuurlijk. Sata kabels zitten er waarschijnlijk niet bij maar die kosten los 4 euro als het dat al is. 2,5" naar 3,5" adapters kunnen erbij zittenm dit vraag je best aan de shop want dat kan van shop tot shop verschillen (boxed/OEM toestanden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ragnaroks
Bedankt voor je hulp! :)

Ik zit te denken aan een kleine samsung SSD pricewatch: Samsung 830 series Desktop Upgrade Kit 64GB

Gezien ik genoeg sata gaatjes heb en ook voeding is mijn laatste vraag. Wat is die interne behuizing van SSD? Bij de meeste staat er 2.5" , gaat dit op mijn mobo lukken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devinjanssen
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-06 21:25
Ik beschik over de volgende laptop:

Toshiba Sataliet L650-700;
Intel M430 i5 cpu;
4gb werkgeheugen;
Hitachi HTS545032B9A300 [Hard drive] (320,07 GB).
controller: Intel(R) 5 Series/3400 Series Chipset Family 4 Port SATA AHCI Controller - 3B29.

Mijn vraag is of er iemand ervaring heeft met een SSD schijf en deze controller. Zoja welke SSD heeft een goede prijs / kwaliteitsverhouding ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-08 21:40
Maak je nou niet druk om de controller. Het is een Intel controller die zijn kwalitatief zeer goed. Zoals ik al eerder had aangegeven.
Bij de 5 serie / 3400 series chipsets is de snelheid SATA-300.

Maar dat de controller SATA-300 is heeft weinig invloed op de algemene gebruiks ervaring. De snelheid van een SSD komt vanuit acces times en random performance en die wordt niet gelimiteerd door de sata-300 bus.
Het enige waar je tegenaan loopt is dat de sequentiele snelheid van 500 MB/s niet wordt gehaald, dit is max 250 MB/s. Alle andere snelheden zullen zijn zoals ze moeten zijn.

De pricewatch: Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB is een zeer mooie SSD, mooi prijs kaartje, bewezen kwaliteit en goede performance.

[ Voor 22% gewijzigd door Swordlord op 08-03-2012 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devinjanssen
[b][message=37817863,noline]

De pricewatch: Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB is een zeer mooie SSD, mooi prijs kaartje, bewezen kwaliteit en goede performance.
Klopt over deze SSD wordt veel over gesproken. Echter vind ik de schrijfsnelheid van 175 best min. Echter is denk ik het lezen belangrijker dan het schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Wat ga je doen met je systeem?
Verwacht je veel grote writes te doen? Fotoshop of video editing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:28
devinjanssen schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 13:07:
[...]

Klopt over deze SSD wordt veel over gesproken. Echter vind ik de schrijfsnelheid van 175 best min. Echter is denk ik het lezen belangrijker dan het schrijven.
Staar je niet blind op specificaties. Ik heb momenteel 2 Crucial M4 128GB's in raid 0 voor hyper-v + vm's in gebruik en ongelofelijk wat een snelheid. Hier kunen die 3 SAS-schijven niet tegenop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wil voor de laptop die ik binnenkort ga aanschaffen: http://www.notebooktotaal...294a38b474846714fd9624e0d

een SSD halen, mijn budget is 150, wat lijkt jullie gezien de prestaties/prijs/grootte (128GB zou ik wel minimaal willen hebben) de beste SSD? Ik kan nergens vinden welk type SATA aansluiting er in de laptop aanwezig is, denk wel dat er een SATA-600 aansluiting in zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devinjanssen
Swordlord schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 13:41:
Wat ga je doen met je systeem?
Verwacht je veel grote writes te doen? Fotoshop of video editing?
Hij is voornamelijk voor mijn opleiding, office pakket, visio tekeningen, en idd video bewerking etc doe ik eerder op de desktop. Dan is idd de leessnelheid het belangrijkste.

Maar wat maakt de Crucial m4 zo goed want voor de zelfde prijs kun je ook SDD's krijgen met een 200+ schrijfsnelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorruchie
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-12-2024

Jorruchie

strikes and gutters...

Frenkovic schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 11:52:
Wel leuk hoe dit topic al 40 pagina's gaat... Welke moet ik hebben? -> Crucial M4 of samsung 830.... Iemand advies? -> Crucial M4 of samsung 830... etc etc etc... :)
The story continues..... _/-\o_

“And so castles made of sand fall in the sea, eventually....”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deadsy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-09 13:08
devinjanssen schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 16:16:
[...]

Hij is voornamelijk voor mijn opleiding, office pakket, visio tekeningen, en idd video bewerking etc doe ik eerder op de desktop. Dan is idd de leessnelheid het belangrijkste.

Maar wat maakt de Crucial m4 zo goed want voor de zelfde prijs kun je ook SDD's krijgen met een 200+ schrijfsnelheid.
Bewezen betrouwbaarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

devinjanssen schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 16:16:
Nee, dat kan niet. Je kan voor dezelfde prijs SSD's krijgen die je fabeltjes beloven.
XanderDrake schreef op maandag 05 maart 2012 @ 17:15:
Ik bedoel meer de 30% prijsdalingen binnen een maand. Wat dat betreft zou ik mezelf meer een idioot zonder geduld vinden als ik ze in februari had gekocht, maar toch ;)
Je kan toch alleen te weinig geduld hebben als je redelijkerwijs had kunnen voorzien dat de prijzen binnen zo'n betrekkelijk korte periode relatief zouden dalen? Dat was niet zo, dus is geduld geen factor (en idioten geloof ik ook niet).

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2012 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 17:12:
[...]

Nee, dat kan niet. Je kan voor dezelfde prijs SSD's krijgen die je fabeltjes beloven.
Dat krijg je inderdaad niet. De SSD's die met 5xxMB/s schrijven volgens de specs schrijven in feite 75MB/s veel minder, ze verkopen leugens. Zie ook Het grote SSD topic ~ Deel 9.

De M4 is de goedkoopste die de 2 kenmerken verenigd: voldoende prestaties, en bewezen betrouwbaarheid. Overigens voldoet bijna alles aan dat eerste criteria behalve de allergoedkoopste rotchips.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2012 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devinjanssen
Verwijderd schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 17:22:
[...]

Dat krijg je inderdaad niet. De SSD's die met 5xxMB/s schrijven volgens de specs schrijven in feite 75MB/s veel minder, ze verkopen leugens. Zie ook Het grote SSD topic ~ Deel 9.

De M4 is de goedkoopste die de 2 kenmerken verenigd: voldoende prestaties, en bewezen betrouwbaarheid. Overigens voldoet bijna alles aan dat eerste criteria behalve de allergoedkoopste rotchips.
Oke duidelijke taal. Ik ga verder op onderzoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ragnaroks
• Vrij oud 'premade' HP computer 9190, specs: http://h10025.www1.hp.com...c=nl&product=3670056#N208
• Mobo heeft een SATA150/300 aansluiting
• Windows 7 home of ultimate
• Wil op de SSD windows zetten, misschien één game en holdemmanager (poker software met SQL database maar voor deze wil ik nog een jaar wachten voor grotere/goedkopere SSD's)
• Max 100 euro kosten

Zelf zit ik nog te twijfelen als ik voor een goede samsung maar sata600 ga:
pricewatch: Samsung 830 series Desktop Upgrade Kit 64GB

Of een goedkope sata300 van OCZ Vertex maar ik hoor slechte ervaringen:
pricewatch: OCZ Vertex Plus SATA II 2.5" SSD 60GB

Ik kan ook een super goedkoop OCZ van 30GB kopen... Ik heb gehoord dat w7 al bijna 20GB in beslag neemt dus geen optie?
pricewatch: OCZ Vertex Plus Sata II 2,5" SSD 30GB

De crucial m4 staat wel hoog gewaardeerd maar samsung is iets beter?
pricewatch: Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Je moederbord heeft goede sata-300 controller (ICH9R) dus dat is goed.

SSD's gezien, de 2 OCZ drives vallen per direct af, gezien hun uiterst slechte reputatie met betrouwbaarheid.

Dan houd je 2 SSD's over.
Samsung 830 of Crucial M4...Op sata-300 werken ze perfect

Voor normaal algemeen gebruikt, zijn beide SSD's perfecte keuzes. Je gaat geen grote workloads doen zo te zien, dus je hoeft niet specifiek te letten op de afwijkende specs zoals write snelheid.
Verschil zul je dus niet gaan merken tussen de SSD's.

Het enige advies wat ik je dan kan geven is: Laat je portemonnee spreken in je keuze tussen de Samsung 830 of de Crucial m4.

[ Voor 12% gewijzigd door Swordlord op 09-03-2012 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etnerdnl
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-09 08:51
Hey allemaal! Ik ben bang dat ik de cliche vraag hier weer mag gaan stellen!:P (sorry voor de mensen die 10 keer hetzelfde zeggen maar het lezen van eerdere posts zegt me niet veel om eerlijk te zijn).
het systeem waar ik een ssd bij wil hebben is als volgt:
Mobo: Gigabyte Z68AP-D3
CPU: i5 2500k
GPU: 6950 2gb
RAM: 8GB Corsair 1600mhz
HDD: 2 TB Western Digital

Zoals je ziet heb ik genoeg ruimte voor normale opslag, dus daar heb ik de SSD niet voor nodig. Ik heb geen idee welke controller voor mij het beste is (het duizelt me allemaal een beetje met ingewikkelde namen enz). Ik wil de SSD gaan gebruiken om Windows 7 64 bit op te gaan zetten (Er wordt altijd aangeraden om je windows op een aparte schijf te hebben..). Verder hoeft er eigenlijk niets op, misschien BF3 zodat die lekker snel laad, maar ik heb dus niet veel ruimte nodig. Het hoeft van mij ook niet perse de snelste te zijn.. als het maar een stuk sneller is dan een normale HDD ben ik al tevreden. De enige eis die ik erbij heb is dat ik zeker weet dat hij gewoon minstens een jaar of 2-3 mee gaat, en niet zoals ik gehoord heb over de OCZ vertex 2's dat er vele binnen een jaar de geest geven.

De SSD moet zo min mogelijk kosten, want ik zit wel een beetje krap in m'n budget wat dat betreft. (Geen 100en euro's in ieder geval).

Welke SSD kan ik het beste nemen?

PCtje :) -> http://tweakers.net/gallery/349972#tab:inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

etnerdnl schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 16:52:
De SSD moet zo min mogelijk kosten, want ik zit wel een beetje krap in m'n budget wat dat betreft. (Geen 100en euro's in ieder geval).

Welke SSD kan ik het beste nemen?
Verwijderd schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 17:22:
Het advies blijft keer op keer hetzelfde. Zoek de grootte die je nodig hebt erbij et voilà. Blijf weg van de Vertex of ander spul met een Sandforcecontroller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Elke SSD kan 2 of 3 jaar meegaan.

De vraag is hoe groot de kans is dat dat gebeurt. Over 3 jaar kan je rekenen op 5% kans dat je SSD in de tussentijd faalt als je geen sandforce of indilinx koopt, als je dat wel doet gok ik rond de 20 a 25%, al zijn de beschikbare cijfers tamelijk omstreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etnerdnl
  • Laatst online: 12-09 08:51
Oké bedankt allebei dan ga ik voor de crucial m4 64 gb :)

PCtje :) -> http://tweakers.net/gallery/349972#tab:inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-08 09:13
Verwijderd schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 16:58:
Elke SSD kan 2 of 3 jaar meegaan.

De vraag is hoe groot de kans is dat dat gebeurt. Over 3 jaar kan je rekenen op 5% kans dat je SSD in de tussentijd faalt als je geen sandforce of indilinx koopt, als je dat wel doet gok ik rond de 20 a 25%, al zijn de beschikbare cijfers tamelijk omstreden.
Leeftijden zijn moeilijk in te schatten, puur thoeretisch gaan SSD's hele jaren mee (minstens even lang als een HDD) dus daar hoef je je geen zorgen om te maken, maar het blijft nieuwe techniek en nieuwe techniek heeft zo zijn kinderziektes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cyleo schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 17:17:
Leeftijden zijn moeilijk in te schatten, puur thoeretisch gaan SSD's hele jaren mee (minstens even lang als een HDD) dus daar hoef je je geen zorgen om te maken, maar het blijft nieuwe techniek en nieuwe techniek heeft zo zijn kinderziektes.
Gelukkig zijn de modellen met die ziektes wel redelijk bekend en doet de rest het heel aardig. Het kan altijd nog dat er één of andere bug bestaat die ze na exact vier jaar, dertien weken, twaalf uur en elf minuten stuk laat lopen, maar erg waarschijnlijk is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is de crucial m4 pricewatch: Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB voor deze prijs (140) een goede ssd voor mijn systeem (http://www.notebooktotaal...4bb237ac4d0f503945596ebbe ) die ik deze week binnen krijg?

Ik weet niet welke sata controller de laptop heeft, ik neem aan dat SATA-600 wel mogelijk moet zijn

Ik heb 150e te besteden voor een 128 GB SSD,

Wat vinden jullie van mn keuze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Jah dat is een zeer goede SSD.

Die laptop heeft een HM67 chipset, dus sata-600 controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evanraalte
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:45
Hallo, ik heb een klein vraagje. In dit hele topic wordt gezegt dat de M4 niet veel verschilt van de samsung 830 in dagelijk gebruik. Maar stel nu dat geld geen rol speelt. Is het dan beter om voor de samsung te gaan ivm hogere write-speeds of zie ik dat verkeerd?
edit: ik gebruik sata 600

[ Voor 4% gewijzigd door evanraalte op 11-03-2012 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Little Bo-tweak
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-09 11:45
Graag zou ik jullie advies willen m.b.t. het formaat van de te kopen SSD. Ik heb me gericht op de samsung 830 serie vanwege goede verhalen. Nu twijfel ik echter of ik voor een 128 of een 256gb versie zou moeten gaan. Is 128 gb echt ruim voldoende voor OS/paar games/ meest gebruikte programma's? En met het oog op de toekomst (installatie win8 etc)? Werk verder niet met mijn pc het is puur voor prive gebruik. Dus games (meestal 1 of 2) en verder office e.d.
En nu aanschaffen of is het verstandig om nog even te wachten? Lees in meerdere topics dat prijzen steeds verder aan het dalen zijn. Alvast bedankt voor jullie advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

evanraalte schreef op zondag 11 maart 2012 @ 21:35:
Hallo, ik heb een klein vraagje. In dit hele topic wordt gezegt dat de M4 niet veel verschilt van de samsung 830 in dagelijk gebruik. Maar stel nu dat geld geen rol speelt. Is het dan beter om voor de samsung te gaan ivm hogere write-speeds of zie ik dat verkeerd?
edit: ik gebruik sata 600
Dan zou ik de intel 320 nemen: die gaat tot 600GB en de overige controllers tot 512GB.

Qua snelheid maakt het over het algemeen geen zak uit, ja, de samsung is iets sneller, maar dat ga je echt alleen merken als je veel bulk data web schrijft, iets wat je met een SSD juist wil vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evanraalte
Verwijderd schreef op zondag 11 maart 2012 @ 21:44:
[...]

Dan zou ik de intel 320 nemen: die gaat tot 600GB en de overige controllers tot 512GB.

Qua snelheid maakt het over het algemeen geen zak uit, ja, de samsung is iets sneller, maar dat ga je echt alleen merken als je veel bulk data web schrijft, iets wat je met een SSD juist wil vermijden.
Hallo,

ik was sowieso van plan om voor een 128gb/120gb model te gaan. Als de intel 320 zo goed voor mijn eisen is, waarom wordt deze dan veel minder verwoord dan de m4 en 830 als ik vragen mag?

Ik ben overigens ook best vaak aan het unrarren, ik wil graag tijdens dat proces nog kunnen werken aan mijn pc :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

...Ik dacht al zo iets :+

Het punt is gewoon dat je het verschil niet echt gaat merken. Ik ga het niet merken, mijn moeder gaat het niet merken, jij gaat het.. misschien merken. Het zijn allebei uitzonderlijk goede SSD's. de enige afweging is prijs versus een hoger getalletje wat de meeste mensen waarschijnlijk nooit gaat merken.

Of je dat gaat merken moet je zelf uitzoeken, ik zou het niet weten. Ik betwijfel persoonlijk dat de CPU niet de bottleneck is, maar daar heeft /me moi geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evanraalte
Bedankt voor de info! het wordt dan de m4 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flapster_NL
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15:55
Ik wil mijn OS opnieuw installeren en ik bedacht me dat als ik dat toch ging doen dat ik dan net zo goed een SSD zou kunnen installeren. Ik zit zelf echter totaal niet in de harde schijven, ik heb dus ook nog niet echt concrete alternatieven. Misschien weten jullie op basis van mijn specs echter wel een goede kaart :-)

Hieronder mijn specs:

• Wat voor systeem heb je nu?
Asus P5N-E SLI
Intel Core 2 Quad Q6000
NVIDIA GeForce 8800 GTS

Op dit moment gebruik voor mijn OS de volgende schijf:
MAXTOR STM3160211AS

Daarnaast heb ik de volgende schijven ook in mijn kast hangen:
MAXTOR STM3160211AS
SAMSUNG HD154UI
WDC WD10 EACS-00ZJB0

En dit is de case waar het allemaal in hangt: Cooler Master Centurion 534

• Welk OS gebruik je?
Windows 7 Ultimate (build 7600)

• Welke software gebruik je of liever gezegd, wat doe je of wil je gaan doen met je systeem?
Op zich doe ik geen héél spannende dingen. Ik werk veel op m'n PC en ik game ook wel aardig wat (voor zover m'n videokaart het nog aan kan). Op dit moment ben ik zo'n 60GB kwijt op de C schijf, ik wil echter wel genoeg groei ruimte overlaten alsmede ruimte voor goede performance van de schijf.

• Wat mag je nieuwe SSD kosten?
Ik zat te denken rond de 150-160 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmvdberg
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 05-01 23:55

dmvdberg

Cake or Death?

Flapster_NL schreef op zondag 11 maart 2012 @ 22:50:

• Wat mag je nieuwe SSD kosten?
Ik zat te denken rond de 150-160 euro
Voor dat geld heb je een paar leuke keuzes

zoals:

betrouwbaar, maar SATA2 pricewatch: Intel 320 120GB
So far een stabiele en snelle SATA3 disk: pricewatch: Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB

verschil tussen de twee ga je in real life niet merken. Maar voor wie flink wat aan Writes doet is de Crucial zeker de beste keuze.

Om nog even te stoken: pricewatch: Intel 520 120GB
Nieuwe van intel, echter WEL met een Sandforce controller en nog niet bekend hoe goed intel's firmware daar voor is. Ze hebben iig wel ontzettend hun best op gedaan want intel is zo'n beetje de laatste van de club die met een Sandforce SSD aan komt zetten .... + schijnt aan de hand van de eerste reviews wel een beest te zijn op performance gebied.

[ Voor 6% gewijzigd door dmvdberg op 11-03-2012 23:15 ]

M1 Max user

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dmvdberg schreef op zondag 11 maart 2012 @ 23:13:
Om nog even te stoken: pricewatch: Intel 520 120GB
Nieuwe van intel, echter WEL met een Sandforce controller en nog niet bekend hoe goed intel's firmware daar voor is. Ze hebben iig wel ontzettend hun best op gedaan want intel is zo'n beetje de laatste van de club die met een Sandforce SSD aan komt zetten .... + schijnt aan de hand van de eerste reviews wel een beest te zijn op performance gebied.
Dat hangt ervanaf hoe je ernaar kijkt. Vanaf seq. write performance zeker niet (daar is de M4 zelfs sneller), en volgens t.net is het verschil tussen de samsung en intel 520 niet echt schokkend:

reviews: Intel 520: nieuwe high-end ssd getest

2x wint de samsung, 2x de intel. De M4 eindigt altijd onderaan, maar aangezien hij wordt vergeleken met de 5 snelste SSD's die ooit door t.net zijn getest verbaast dat me eigenlijk niet.

Intel is zeker een partij die je kan vertrouwen, maar ik vertouw het zelf eigenlijk niet... Sandforce blijft toch een rare nasmaak houden, intel gecertificeerd of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zappert
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08:14
evanraalte schreef op zondag 11 maart 2012 @ 21:54:
Ik ben overigens ook best vaak aan het unrarren, ik wil graag tijdens dat proces nog kunnen werken aan mijn pc :)
Zou de bestanden dan wel naar de HD downloaden en daarop ook laten uitpakken en ook in Winrar Opties> Mappen> Tijdelijke bestanden een map op de HD kiezen . Scheelt een shit load aan writes naar je SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorruchie
  • Laatst online: 24-12-2024

Jorruchie

strikes and gutters...

Of nog beter; de tempfiles wegschrijven naar een RAMdisk.
Dat bespaart fragmentatie van HDD/SSD, werkt sneller en bij het afsluiten weet je zeker dat de meuk weg is.

“And so castles made of sand fall in the sea, eventually....”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yos1
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-08 13:50
hey iedereen,

al enige tijd speelt het idee om mijn notebook (BTO 15CL37) te upgraden met een SSD. ik heb de laptop destijds bij notebooktotaal besteld en heb Robert ook al aangeschreven met de vraag welke SSD te kiezen. hij gaf aan dat de Intel 520, Corsair Performance, Samsung 830 Pro en Crucial M4 allemaal goede schijven zijn, maar dat de 830 het snelste is

om een zo goed mogelijk beeld te krijgen voordat ik investeer in de schijf kijk ik ook hier nog even wat jullie erover zeggen. ik gebruik mijn notebook eigenlijk voor alles (thuis sluit ik een 2e scherm aan), maar waarom ik, naast algehele snelheid, specifiek voor een SSD kies is om games en SolidWorks (een 3D CAD programma) te draaien

mijn systeem is als volgt:

------------------
System Information
------------------

Operating System: Windows 7 Professional 64-bit (6.1, Build 7601) Service Pack 1 (7601.win7sp1_gdr.110622-1506)
System Manufacturer: CLEVO
System Model: P150HMx
BIOS: BIOS Date: 12/15/11 18:04:30 Ver: 04.06.04
Processor: Intel(R) Core(TM) i7-2630QM CPU @ 2.00GHz (8 CPUs), ~2.0GHz
Memory: 8192MB RAM
Page File: 3893MB used, 12444MB available
DirectX Version: DirectX 11
DX Setup Parameters: Not found
User DPI Setting: Using System DPI
System DPI Setting: 96 DPI (100 percent)
DWM DPI Scaling: Disabled
DxDiag Version: 6.01.7601.17514 32bit Unicode

nu heb ik natuurlijk in deze thread gelezen over betrouwbaarheid en al om lof over de Crucial M4, maar waarom zou ik niet voor 10 euro meer die 830 nemen, of een Intel 520 die allebei volgens specs in de pricewatch sneller zijn. Zijn deze schijven dan echt zo on betrouwbaar, of heeft het een andere reden?

anyway, ik wil uiteindelijk een +/- 120 Gb SSD als Main drive gebruiken en mijn huidige schijf middels een caddy installeren in mijn optische bay. voor het totaal hoop ik rond de €150.- te zitten, maar niet meer dan €200.- (SSD + Caddy)

in ieder geval alvast bedankt.

cheers,
Jos

ps. iemand enig idee waar ik het beste een caddy vandaan kan halen de €40.- bij notebooktotaal vind ik enigsinds aan de hoge kant aangezien ze voor < $20,- op ebay staan. De optische bay is toch universeel, waar elke notebook caddy in moet passen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Als je de thread nog beter had gelezen, dan had je gelezen dat wij totaal niet schuw zijn om ook per direct de samsung 830 aan te raden. Als je het geld hebt ;)
Maar meeste mensen willen meeste bang for bucks en daar wint de M4 in.

[ Voor 18% gewijzigd door Swordlord op 12-03-2012 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmvdberg

dmvdberg

Cake or Death?

Hola Jos,

even kort wat puntjes over een SSD.
Het verschil in snelheid ga je simpelweg niet meer merken tenzij je echt door het oog van naald gaat wbt applicaties die er gebruik van maken. Read is veel belangrijker dan Write snelheden.

De M4 en Samsung zijn idd geweldige drives, de Intel520 is dat ook op papier maar er zit een Sandforce controller in en we weten nog niet hoe betrouwbaar die echt is. Het feit dat het intel is geeft mij persoonlijk veel vertrouwen (heb zelf ook een intel).

Kortom, Crucial M4 zit je helemaal prima mee en voor een beetje extra heb .... wel 'extra' :)

Op Caddy gebied ben ik alleen bekend met http://hdcaddy.com/ voor de macbooks. Of deze schroefgaten ook overeen gaan komen?? GEEN idee.

M1 Max user

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rprp
  • Laatst online: 13:58
Ik ga binnenkort een aantal nieuwe servers aanschaffen en wil daar natuurlijk ook een paar gloednieuwe SSD's in hebben.

Op het moment heb ik in de huidige servers een Intel X-25M 160gb zitten, als ik naar de huidige markt kijk lijkt het erop dat er eerlijk gezegd vrij weinig is veranderd.
De SSDs gaan dienst doen in een MySQL server met ontzettend veel, maar simpele queries. Sequentiele snelheid maakt me dus niets uit. Puur iOPS heb ik nodig. :P

Inprincipe maakt de prijs niet uit. Ik zat zelf te denken aan een Intel 520, alhoewel de nasmaak van Sandforce (zoals hierboven ook genoemd) niet goed is.
Iemand nog andere suggesties of gewoon de 520 nemen met de gedachte: "Intel zal het wel hebben opgelost...."?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmvdberg

dmvdberg

Cake or Death?

Rprp schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 16:27:

Iemand nog andere suggesties of gewoon de 520 nemen met de gedachte: "Intel zal het wel hebben opgelost...."?
tja, dat weten we gewoon nog niet, maar op IOPS vlak scoort intel nog altijd zeer goed. Al is misschien de Samsung 830 een goed alternatief voor je? Een redelijke review buiten T.net is er iig positief over: http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2397067,00.asp

T.net zelf heeft ook een review van de drives. reviews: Ssd-test: Samsung probeert het opnieuw

M1 Max user

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierce
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-09 19:37
Ik twijfel tussen de 256 GB versie van samsung 830 en de crucial m4 voor mijn macbook pro. Zal het nog wat uitmaken? Prijsverschil doet er iig niet toe.

5564

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoud_h
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15-08 07:18
pierce schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 20:16:
Ik twijfel tussen de 256 GB versie van samsung 830 en de crucial m4 voor mijn macbook pro. Zal het nog wat uitmaken? Prijsverschil doet er iig niet toe.
Ik heb de afgelopen tijd diverse Macs voorzien van een Samsung 830 SSD (Mac Pro, mini en MBP) en nooit een probleem gehad ermee in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tsja. de samsung is sneller, de M4 heeft een betere prijs kwaliteitverhouding. Ik denk niet dat je het kwaliteitsverschil gaat merken, maar het zijn beiden goede keuzes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees Klaassen
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11-09 22:43
• Wat voor systeem heb je nu? Medion Erazer X6812
• Welk OS gebruik je? W7 Home
• Welke software gebruik je of liever gezegd, wat doe je of wil je gaan doen met je systeem? Heavy gaming
• Wat mag je nieuwe SSD kosten? < 200 euro

Heb de Erazer een jaartje geleden nu al gekocht maar de trage HDD valt me nu toch teveel op, wil hem wat sneller maken dmv een SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmvdberg

dmvdberg

Cake or Death?

Kees Klaassen schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 07:28:
• Wat voor systeem heb je nu? Medion Erazer X6812
• Welk OS gebruik je? W7 Home
• Welke software gebruik je of liever gezegd, wat doe je of wil je gaan doen met je systeem? Heavy gaming
• Wat mag je nieuwe SSD kosten? < 200 euro

Heb de Erazer een jaartje geleden nu al gekocht maar de trage HDD valt me nu toch teveel op, wil hem wat sneller maken dmv een SSD.
Zoals je misschien wel vaker tegenkomt in de topics over SSD's zijn vooral READ snelheden interessant.
Nu weet ik niet welke sata poort er in de Erazer zit, maar voor 155 euro heb je een zeer fijne Notebook upgrade kit van Samsung in combi met de fors rappe Samsung 830: Samsing 830 + kit

Alternatief er op is een vergelijkbare kit van Crucial's M4 Crucial + kabels
Iets goedkoper, ook iets minder snel. Al zul het verschil in snelheid niet gaan merken tenzij je echt weet waar je naar moet kijken.

M1 Max user

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aeng
  • Laatst online: 06-09 16:24
Ik wil een SSD aanschaffen van 512GB.

Nu heb ik de volgende twee mogelijkheden:

2 x in raid 0 pricewatch: Crucial m4 CT256M4SSD2 256GB
1 x pricewatch: Crucial m4 CT512M4SSD1 Slim 512GB

Bij de eerste optie heb ik geen Trim maar wel hogere snelheden. De prijzen zijn vrijwel gelijk.

Wat is aan te raden?

[ Voor 4% gewijzigd door aeng op 14-03-2012 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Waarom wil je die extra hoge snelheden?
Want in bijna geen enkel gebruiksscenario kan ik indenken dat je iets van verschil gaat merken... Behalve op enterprise en zeer specifiek gebruik

Mijn advies, gaat uit naar 1 enkele ssd, gezien trim.
pricewatch: Crucial m4 CT512M4SSD2 512GB

[ Voor 66% gewijzigd door Swordlord op 14-03-2012 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:29
aeng schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 15:52:

Bij de eerste optie heb ik geen Trim maar wel hogere snelheden. De prijzen zijn vrijwel gelijk.

Wat is aan te raden?
Kijk in V&A naar een mooie nieuwe Samsung 830 voor ca €350+,
Ze zijn zo goedkoop omdat Dell er twee gratis weggaf bij een laptop.
Dus alles wat je biedt is pure winst voor de verkoper :)

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubmusic
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 31-08 19:05
Even snel een vraagje, welke is beter?

http://tweakers.net/pricewatch/compare/50/282990;286038

Ik zie er een kleine verschil maar toch 13 euro er tussen. merk je die 30/20 d/u snelheid echt? en er gaan toch meer mensen voor de OCZ, waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wellicht even het hoofdstuk Het grote SSD topic ~ Deel 9 lezen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubmusic
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 31-08 19:05
thanks! dat heeft mij in ieder geval een hoop ellende bespaard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nu weet je ook meteen waarom er in dit topic nauwelijks iets anders voorbij komt dan de M4 en samsung 830, dat zijn simpelweg de goedkoopste SSD's die geen grove minpunten hebben op het gebied van snelheid of betrouwbaarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,

Ik ken iemand via World of Warcraft en Facebook die problemen heeft met zijn SSD. Het is een Corsair CSSD-F60GB3-BK 60GB SSD en vertoont 3/4 random crashes per week, hij wilde deze wegdoen en ik vertelde hem dat ik misschien wel interesse er had.
Natuurlijk ben ik een beetje sceptisch over deze crashes, wat is de kans dat zo een SSD stuk is. Persoonlijk denk ik dat het eerder compatability issues zijn (Gigabyte z68, intel lga 115), wat denken jullie?

Zou ik deze SSD met een fair prijsje overkopen, zoja voor hoeveel?
- 1 jaar in gebruik
- Vertoont random crashes 3/4x per week

Het is iemand vanuit noorwegen dus het neemt natuurlijk wel een risico met zich mee omdat ik hem niet persoonlijk ken.
Ik vertelde hem dat ik het op deze manier wilde doen:
- Ik betaal eerst 70% (Prijs nog niet gehad)
- Hij verstuurt het pakketje en betaalt shipping costs
- Ik krijg twee weken de tijd om te kijken het product ook bij mij random crasht
- Zoniet => Ik betaal de overige 30%
- Zowel => Ik stuur het terug, krijg mijn 70% terug en ik vergoed hem alle shipping costs en eventueel extra's voor de moeite.

Iemand tips of suggesties, en wat voor prijs hadden jullie in gedachte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Niet kopen, is prut...
Ligt aan de SSD dus...

[ Voor 35% gewijzigd door Swordlord op 14-03-2012 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De SSD of in jou ogen de situatie?

Denk je dat die echt kapot is dan?

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2012 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
De SSD is prut...
De firmware van die type SSD's zijn altijd heel instabiel.

Eventuele firmware update kan het fixen... Maar ga er niet van uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hij is niet kapot, dat ding is gewoon zo onstabiel als wat. Dat is de normale situatie van die SSD in combinatie met bepaalde hardware.

Hij moet gewoon contact opnemen met de verkoper en een andere SSD regelen. Dat is voor hem de enige acceptable oplossing. Hij kan hem verkopen, maar dat zou ik een eventuele koper echt niet aandoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat begrijp ik, maar ik weet waar ik aan toe ben en dat die misschien ook op mijn moederbord onstabiel zal draaien.

De kans wagen of niet, er is een kans dat die bij mij wel goed draait...? Hij heeft pas een firmware update gedaan en dat leverde niks op. Hij gaat het nu naar de meest recente versie doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:29
Verwijderd schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 23:21:
Dat begrijp ik, maar ik weet waar ik aan toe ben en dat die misschien ook op mijn moederbord onstabiel zal draaien.

De kans wagen of niet, er is een kans dat die bij mij wel goed draait...? Hij heeft pas een firmware update gedaan en dat leverde niks op. Hij gaat het nu naar de meest recente versie doen ;)
OS reinstall lijkt me het minste wat je dan kan proberen?
Bij nog meer kuren zou ik het iemand anders inderdaad niet aan willen doen.
Mogelijk een probleem i.c.m. zijn hardware, dus zou het alleen proberen als je er echt
aanzienlijk minder voor betaald als de nieuwprijs (en je het niet cared om een gokje te wagen)
Verwacht niet dat ALS het op jou hardware wel werkt je dan een 'supergoede' deal gedaan hebt want
qua betrouwbaraheid is het sowieso al geen topper..

Persoonlijk zou ik een paar tientjes meer neerleggen voor een mooie nieuwe M4 met garantie :)

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmvdberg

dmvdberg

Cake or Death?

aeng schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 15:52:

Wat is aan te raden?
dat er geen trim in de pricewatch staat moet je met een korrel zout nemen. zoek eerst eens de documenten van Crucial door. Het slaat als een tang op een pak melk dat twee drives binnen de zelfde lijn verschillende functies hebben.

Afgezien daarvan: Trim is overrated en onbewezen.
Op nog een ander punt zou ik voor de enkele 512 gaan. Minder kans op failure en goede performance

M1 Max user

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
dmvdberg

Je zit totale onzin te verkondigen...
dmvdberg schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 01:36:
dat er geen trim in de pricewatch staat moet je met een korrel zout nemen. zoek eerst eens de documenten van Crucial door. Het slaat als een tang op een pak melk dat twee drives binnen de zelfde lijn verschillende functies hebben.
RAID 0 = Geen TRIM... Dat is een gegeven feit... (totdat intel komt met zijn drivers)
dmvdberg schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 01:36:
[...]
Afgezien daarvan: Trim is overrated en onbewezen.
Op nog een ander punt zou ik voor de enkele 512 gaan. Minder kans op failure en goede performance
TRIM is wel nodig en is bewezen.

Hier kom ik later nog wel op terug, ik zit op het moment op mijn mobiele telefoon richting mijn werk (yeey trein).
Of iemand anders moet zo lief zijn om even van de afgelopen maand het aantal Topics over geen TRIM support op te zoeken...

Want afgelopen maand hebben we hier op et forum een aantal mensen gehad die geen TRIM ondersteuning hadden door foute drivers of anders en die hierdoor hun SSD zo traag als dikke stront hadden.

Dus TRIM is dus juist wel essentieel voor een goede performance met je SSD.
Door TRIM kan ook zelfs wear leveling beter worden toegepast, waardoor de levensduur van de SSD beter is.

[ Voor 22% gewijzigd door Swordlord op 15-03-2012 07:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 15:45
Mhua, ik vind TRIM ook wel overrated. Het is zeker nuttig, maar zelf nog niet meegemaakt dat het de gebruikerservaring merkbaar beïnvloed. In benchmarks is het wel zeker merkbaar.

Neem bijv. de Intel G2 x25-m, die qua benchmark best instort zonder TRIM, maar voor normaal gebruik blijft de snelheid voldoende. Vanwege ik een (toendertijd) bugje in de Optimizer, draaien de XP clients al een jaar geen Optimizer en ze draaien nog net zo snel als dag 1. Ik neem aan dat de huidige generatie SSDs niet harder instorten dan die SSD. Verder nog een aantal Kingston V100+ en Vertex1 zonder TRIM: ook geen invloed.

Als het kan, is het natuurlijk wel aan te raden om te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hendrikjan
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online

hendrikjan

VOORMALIG STUNTMAN

Hoi,

Ik gooi ook even een duit in het zakje.. Mijn laptop is ook toe aan een upgrade, met ssd

• Lenovo T400 / 250 GB Hd @ (volgens mij) 5400Rpm / 4 GIG mem
• Win Vista, ga een update doen (samen met SSD naar win7 64 home of prof)
• Vele office toepassingen / audio opslaan bewerken / geen games!
• 200 - 300 eu.

Wat is de beste keus? Ik vind betrouwbaarheid eigenlijk het grootste goed..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
hendrikjan schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 08:05:
Wat is de beste keus? Ik vind betrouwbaarheid eigenlijk het grootste goed..
Heb je het topic wel doorgelezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hendrikjan
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online

hendrikjan

VOORMALIG STUNTMAN

Nou niet alle 259 pagina's. Maar wel een deel. Ook het grote SSD topic, daar wordt gesuggereerd dat (in jan. iig) samsung 830 en crucial M4 het meest betrouwbaar lijken te zijn. Maar evengoed wordt er opgemerkt dat dit standpunt aan verandering onderhevige is. Mij is geadviseerd voor een max iops van OCZ te gaan.. Nu heb ik daar mijn twijfels over.. En dus ik dacht, laat ik het hier eens vragen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Als je voor betrouwbaarheid wil gaan kan je het best voor Intel gaan, gevolgd door Crucial.
Crucial M4 heeft momenteel de beste prijs/prestatie/betrouwbaarheid verhouding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmvdberg

dmvdberg

Cake or Death?

Swordlord schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 06:59:

RAID 0 = Geen TRIM... Dat is een gegeven feit... (totdat intel komt met zijn drivers)
excuses, daar had ik bij stil moeten staan idd.

Wbt TRIM blijft het een dubbel verhaal. Er zijn ook genoeg verhalen die gebruik van trim tegenspreken (trage boot, zandlopers/beachballs). In principe kan de SSD heel prima op alleen de Garbage controller draaien. Die ook nog eens onafhankelijk is van de pc waar de ssd in zit (zowel OS als hardware).

M1 Max user

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devinjanssen
GioStyle schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 08:45:
Als je voor betrouwbaarheid wil gaan kan je het best voor Intel gaan, gevolgd door Crucial.
Crucial M4 heeft momenteel de beste prijs/prestatie/betrouwbaarheid verhouding.
Ik ben momenteel ook bezig met het vergelijken van Intel 520 serie 120GB en de Crucial M4 128 GB
De bekende review http://nl.hardware.info/r...-128gb--256-gb-ssd-review van Curcial M4 laat zien dat de Intel 510 onder blijft. Nu heeft intel de 520 ontwikkeld.

Aangezien in de prijs tussen deze 2 ongeveer 5 euro verschil, is het misschien toch aantrekkelijk om naar de Intel 520 serie 120 GB te kijken. Hier is ook een review van: http://nl.hardware.info/p...-boxed#tab:testresultaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je maximale prestaties wilt koop je allemaal SSDs van 64GB in RAID0; óf je gaat voor RAID en krijgt > 2GB/s performance (theoretisch 4GB/s bij volledige schaling), óf je koopt gewoon een enkele SSD zonder al die poespas.

Maar even serieus; vrijwel geen enkele consument heeft een 512GB SSD nodig; waarschijnlijk ben je dan databestanden op je SSD aan het plaatsen, en daar zijn SSDs helemaal niet zo geschikt voor. Een veel betere setup is een RAID-array van hardeschijven en een enkele SSD als systeemdisk. Je SSD is met name geschikt om random reads en random writes te verwerken; een SSD gebruiken om grote bestanden op te slaan is bijna kansloos, omdat je geen tot nauwelijks voordelen hebt en je dan een héle dure hardeschijf hebt gekocht.

Veel slimmer is natuurlijk een kleine SSD als systeemdisk gekoppeld met een mooie NAS voor centrale opslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yos1
binnenkort bestel ik dan een SSD, waarschijnlijk word het n.a.v. reacties, reviews en dergelijke de samsung 830, 128gb notebook upgrade kit voor mijn BTO 15cl37. nu ben ik op ebay deze caddy tegen gekomen, uit hongkong. volgens mij zijn het redelijk simpele producten en kan er niet veel aan fout gaan, maar wat is aan te raden. deze caddy of een duurdere (€40.00 ex verzend) via BTO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Zo 'n caddy heeft zelf geen intelligentie aan boord, het is gewoon een doorvoer van sata connectie...

Maar als ik het design zie van de laptop. Heeft hij een schuin lopende & afgeronde zijkant en de faceplate lijkj mee gevormd zo te zien.
Die Ebay caddy is gewoon een generic cd bay... dus die zou lelijk kunnen uitsteken of niet 100% goed passen als je de faceplate niet kan vervangen...

Edit:
Faceplate is vervangbaar... gemakkelijk is een 2de... modding time dus
http://forum.notebookrevi...ution-18.html#post6869886

[ Voor 37% gewijzigd door Swordlord op 16-03-2012 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Natsu
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07-09 09:32
Ik zit er ook over te denken een SSD te kopen voor mijn laptop. Nu heeft mijn laptop ook een mSata aansluiting. Dus ik zit te twijfelen tussen de volgende: pricewatch: Kingston SSDNow mS100 64GB en pricewatch: Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB
Bij de crucial m4 zal ik een caddy erbij halen, wil ook m'n interne hdd nog houden. Wat raden jullie aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmvdberg

dmvdberg

Cake or Death?

Swordlord schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 11:46:

Edit:
Faceplate is vervangbaar... gemakkelijk is een 2de... modding time dus
http://forum.notebookrevi...ution-18.html#post6869886
had zelf de mazzel dat ik een caddy kon overnemen, vorige eigenaar had die al verwijderd. Was bij verwijdering niets van over.

M1 Max user

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiii
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-09 12:29
WildeBeestje schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 14:20:
Ik zit er ook over te denken een SSD te kopen voor mijn laptop. Nu heeft mijn laptop ook een mSata aansluiting. Dus ik zit te twijfelen tussen de volgende: pricewatch: Kingston SSDNow mS100 64GB en pricewatch: Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB
Bij de crucial m4 zal ik een caddy erbij halen, wil ook m'n interne hdd nog houden. Wat raden jullie aan?
Die MS100 heeft een sata-300 en die crucial m4 heeft sata-600 aansluiting. Ondersteunt je laptop sata-600? Wat voor schijf is je interne HDD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Natsu
Mijn laptop heeft helaas alleen sata-300 aansluitingen.
edit: Ik heb toch 2x sata III, net even gecontroleerd met een tool van Gigabyte om op foute sata poorten te checken. :) Dus de crucial m4 is dan veel beter?

[ Voor 60% gewijzigd door Natsu op 16-03-2012 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• contrast
  • Niet online
Ik wil op korte termijn ook een SSD kopen voor mijn Sony Vaio C series laptop.

specs
CPU: Intel Core i7 @ 2.80GHz
RAM: 8,00 GB Dual-Channel DDR3 @ 665MHz
Besturingssysteem: Windows 7

Echter ben ik er nog niet zeker van over welke SATA controller deze laptop beschikt. De HDD is wel aangesloten met een SATA-II (3.0Gb/s), betekent dit dat automatisch dat er een SATA II op zit? Voor de rest heb ik nergens iets anders over de SATA controller kunnen vinden.

Zo ja; Is het dan verstandig om voor een Crucial M4 128GB te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
WildeBeestje schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 15:02:
Mijn laptop heeft helaas alleen sata-300 aansluitingen.
edit: Ik heb toch 2x sata III, net even gecontroleerd met een tool van Gigabyte om op foute sata poorten te checken. :) Dus de crucial m4 is dan veel beter?
De Kingston mS100 maakt gebruikt van de Phison controller, dit is een zeer gemiddeld sata-300 controllertje... geen hoogvlieger of zeer snel... Maar uiteraard altijd beter dan een HDD ;)

Een crucial M4 is dan wel vele male sneller opzicht (en ook bewezen betrouwbaarheid). Je moet dan uiteraard wel nog investeren in een caddy voor je schijf.

[ Voor 9% gewijzigd door Swordlord op 16-03-2012 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiii
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-09 12:29
contrast schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 21:34:
Ik wil op korte termijn ook een SSD kopen voor mijn Sony Vaio C series laptop.

specs
CPU: Intel Core i7 @ 2.80GHz
RAM: 8,00 GB Dual-Channel DDR3 @ 665MHz
Besturingssysteem: Windows 7

Echter ben ik er nog niet zeker van over welke SATA controller deze laptop beschikt. De HDD is wel aangesloten met een SATA-II (3.0Gb/s), betekent dit dat automatisch dat er een SATA II op zit? Voor de rest heb ik nergens iets anders over de SATA controller kunnen vinden.

Zo ja; Is het dan verstandig om voor een Crucial M4 128GB te gaan?
Ja, SATAIII is compatible met SATAII dus er kan weinig misgaan. Als je SATAIII (6.0gbps) heb je geluk anders draait het op 3.0Gbps. Overigens denk ik dat je meer merkt van de korte access time van SSD dan 3.0gbps/6.0gbps.

Plus het lijkt mij ook verstandiger om een SSD SATA-600 aan te schaffen mocht je ooit een nieuwe laptop aanschaffen met support voor SATA-600.

[ Voor 7% gewijzigd door Chiii op 16-03-2012 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• contrast
  • Niet online
Chiii schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 23:52:
[...]

Ja, SATAIII is compatible met SATAII dus er kan weinig misgaan. Als je SATAIII (6.0gbps) heb je geluk anders draait het op 3.0Gbps. Overigens denk ik dat je meer merkt van de korte access time van SSD dan 3.0gbps/6.0gbps.

Plus het lijkt mij ook verstandiger om een SSD SATA-600 aan te schaffen mocht je ooit een nieuwe laptop aanschaffen met support voor SATA-600.
Bedankt voor je heldere antwoord.

[ Voor 6% gewijzigd door contrast op 17-03-2012 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Via Bol.com kortingsbon via Livingsocial kan je 50% korting krijgen op spul via bol.com. Ofwel:

pricewatch: Samsung 830 series Desktop Upgrade Kit 64GB €60
pricewatch: Samsung 830 series Desktop Upgrade Kit 128GB €95
pricewatch: Samsung 830 series Notebook Upgrade Kit 256GB €175
pricewatch: Samsung 830 series Desktop Upgrade Kit 512GB €390

Alleen vandaag nog. Sla je slag. Vandaag is blijkbaar al afgelopen om 19:00...

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2012 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-08 09:13
Verdorie, dat is nog eens jammer,dat zijn mooie prijzen voor een ssd :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yos1
is idd gruwelijk jammer, had er graag eentje mee gepakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .joepiedepoepie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18:45
Yos1 schreef op zondag 18 maart 2012 @ 20:18:
is idd gruwelijk jammer, had er graag eentje mee gepakt
Ik ook wel! Jammer dat ze geen Crucial m4's hadden. Actie is al weer afgelopen dus aan dit gezemel heb ik toch weinig aan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yos1
lol, inderdaad, achteraf gezien is het altijd beter in zo'n situatie niks the hebben geweten. maar toch bedankt Darkstone voor de oplettendheid. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CapTVK
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
(overleden)
Was een leuke deal geweest ja. Al had je zo te zien wel een kortingsbon nodig. :o

Ik zit eigenlijk wel te uit te kijken naar een fatsoenlijk 256 gb SSD model van 175€. Maar goed, wat niet is kan nog komen.

TF2 GoT http://www.teamfortress.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CapTVK schreef op zondag 18 maart 2012 @ 23:00:
Was een leuke deal geweest ja. Al had je zo te zien wel een kortingsbon nodig. :o
Daar heb ik er nu dus 15 van, wat ik daarmee ga doen weet ik nog niet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yos1
nou als je er eentje kwijt moet... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rednas_N
  • Laatst online: 18:42
Nou, als er nog zo'n actie komt moeten jullie het maar laten horen, ik was helaas te laat, hehe. Tot hoelang zijn deze kortingsbonnen eigenlijk geldig?

Just do it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1 jaar, of 3 jaar als je ze bewaart in je bol.com account heb ik gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m4yall
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:44
Was ook een uurtje of 2 te laat. Bummer.. Dan had ik niet 2x hoeven nadenken voor de samsung 830. Dus als iemand een bonnetje kan missen uit zijn/haar voorraad... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Natsu
Bedankt voor de reacties Swordlord & Chiii. Ik heb een caddy besteld, bestel als de caddy binnen is denk ik dan de crucial M4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .joepiedepoepie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18:45
WildeBeestje schreef op maandag 19 maart 2012 @ 11:36:
Bedankt voor de reacties Swordlord & Chiii. Ik heb een caddy besteld, bestel als de caddy binnen is denk ik dan de crucial M4.
Welke caddy heb je besteld als ik vragen mag?

En wil je, als je alles binnen hebt en geïnstalleerd hebt, je bevindingen hier posten? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banzo
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 04-09 21:50
Systeem:
  • GA-790XTA-UD4 (rev. 1.0)
  • AMD Phenom II X4 955 @3.40
  • Kingston 1333 8GB
  • Coolermaster CM690II Advanced
Gebruik: Surfen, gamen, videobewerking.
Kosten: +-€150
Welke SSD raden jullie aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yos1
Niet dat ik een expert ben op dit gebied, maar na mijn eigen zoektocht durf ik je wel de Crucial M4 128Gb aan te raden. bijvoorbeeld bij 4Lauch met bracket voor €148.-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Crucial M4 128GB

[ Voor 12% gewijzigd door Swordlord op 20-03-2012 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gandalf
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online
Samsung 830 128GB is de andere keuze van dit topic...
Die hoop ik deze week van 4Launch te ontvangen :)

[ Voor 32% gewijzigd door Gandalf op 20-03-2012 17:55 ]

Pagina: 1 ... 65 ... 74 Laatste

Dit topic is gesloten.