iMac Retina 5K 27” 2020 / i7 / 32GB / Radeon X5700 XT 16GB / 1TB SSD || Macbook Air 2020 M1 / 16GB / 1TB SSD || Synology DS415+ / 8GB / 48TB || iPhone 13 Mini 256GB
Wij van WC eend...BackSlash schreef op woensdag 04 april 2012 @ 08:28:
[...]
In mijn HTPC heb ik al bijna 2 jaar een OCZ Vertex 1 Turbo 30 GB (met Indilinx IDX110M00-FC Barefoot V1 controller) zitten, en ik had hem al 2ehands gekochtSSD is dus iets meer dan 2 jaar oud.
En in mijn laptop zit al 2,5 jaar een OCZ Vertex 1 60GB met dezelfde Indilinx controller, werkt al die tijd ook probleemloos.
Misschien is dit wat: pricewatch: OCZ Vertex Plus Sata II 2,5" SSD 30GB Deze heeft een nieuwere versie van die Indilinx controller (Barefoot V2, dus geen Sandforce), 3 jaar garantie en is goed betaalbaar.
Maar als je het topic leest zijn de OCZ SSD's niet echt aan te raden
Hij werkt niet bij OCZ, neem ik aanEJPostema schreef op woensdag 04 april 2012 @ 09:08:
Wij van WC eend...
De Vertex 1 was zeker in het begin best een goeie SSD. Goede SSD met kwaliteit flash en zeker na firmware 1.6 stabiel. De negatieve OCZ verhalen hier zijn later ontstaan; toen OCZ begon te experimenteren met andere Vertex2 versies. Voor het gemak wordt hier ook maar een slechte reputatie aan de Vertex1 gegeven.
Ik zou misschien nog wel uitzoeken wat voor flash er op zit. De write amplification van de indilinx controller zal niet zo fantastisch zijn. Vroeger zat overal Intel/Micron flash in, maar dat zal wel niet bij deze Vertex plus. Al maakt het ook weer niet zoveel uit voor een HTPC.
Maar dan nog is het een beetje raar om een vertex 1 aan te raden als die al 3 generaties oud is
Voor dat geld, niet nadenken en gewoon de samsung 830' 128gb halen. Dat is echt een gouden koopCrawlFish schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 16:36:
Ik zie door de bomen het bos niet meer.
Ben op zoek naar een snelle SSD (wie niet..) voor m'n OS en BF3. Meer komt er niet op.
i7-8320 s2011
rampage IV formula s2011
16gb corsair dominator 2133mhz
win7 prof 64b
mag maximaal 180 euro kosten en ben nog aan het twijfelen tussen 90 en 120/128 GB.
zat zelf aan een kingston hyperx te denken, of een corsair GT te denken.
al hoor ik veel over de chipsets enzo dus ik heb wat hulp nodig!
Something under the bed is drooling
EJPostema schreef op woensdag 04 april 2012 @ 09:08:
[...]
Wij van WC eend...
EJPostema schreef op woensdag 04 april 2012 @ 10:39:
De vertex 1 was idd wel oke, als ik me het goed herinner, maar de vertex 2 en 3 niet.
Maar dan nog is het een beetje raar om een vertex 1 aan te raden als die al 3 generaties oud is

Jaapsander gaf duidelijk aan dat de performance niet belangrijk is, wat maakt het dan uit dat het een SSD is met verouderde controller? Als hij maar betrouwbaar is, en uit eigen ervaring kan ik vertellen dat de Vertex 1 serie met Indilinx controller een prima SSD is in dat opzicht.
iMac Retina 5K 27” 2020 / i7 / 32GB / Radeon X5700 XT 16GB / 1TB SSD || Macbook Air 2020 M1 / 16GB / 1TB SSD || Synology DS415+ / 8GB / 48TB || iPhone 13 Mini 256GB
als performance dan toch niets uit maakt kan hij voor een seagate momentus xt gaan.BackSlash schreef op woensdag 04 april 2012 @ 11:48:
[...]
[...]
![]()
![]()
Jaapsander gaf duidelijk aan dat de performance niet belangrijk is, wat maakt het dan uit dat het een SSD is met verouderde controller? Als hij maar betrouwbaar is, en uit eigen ervaring kan ik vertellen dat de Vertex 1 serie met Indilinx controller een prima SSD is in dat opzicht.
U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)
jaapsander schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 14:57:
(..) Maar mijn vraag is niet wat de absolute performance is tov een M4 of samsung, maar of de SSD een beetje betrouwbaar is. In het BGG HTPC systeem worden kleine passief gekoelde ITX systemen steeds populairder waarbij de opslag geregeld wordt door een NAS. In die systemen is het best interessant om een kleine (of in ieder geval goedkope) SSD te plaatsen doordat dit de stilte (en stroomverbruik in kleine mate) ten goede komt.
Dan kom je weer op de prijs van een Crucial M4, wat voor een HTPC dan beter is. Dus zijn we weer af bij het begin van deze discussiejustice strike schreef op woensdag 04 april 2012 @ 12:08:
als performance dan toch niets uit maakt kan hij voor een seagate momentus xt gaan.
met dezelfde capaciteit?_H_G_ schreef op woensdag 04 april 2012 @ 12:14:
[...]
Dan kom je weer op de prijs van een Crucial M4, wat voor een HTPC dan beter is. Dus zijn we weer af bij het begin van deze discussie
uhmm omdat een vertex 10 euro goedkoper is als een crucial... Ik zou nooit om een tientje te besparen een product kopen wat al enkele jaren oud is. Zeker niet als crucial zich heeft bewezen en één van de beste SSD's maaktBackSlash schreef op woensdag 04 april 2012 @ 11:48:
[...]
[...]
![]()
![]()
Jaapsander wil de data op een NAS bewaren. Die capaciteit is dus voor hem niet van belang. Het staat twee posts boven je reactie..justice strike schreef op woensdag 04 april 2012 @ 13:19:
met dezelfde capaciteit?
En de betreffende SSD (OCZ Vertex Plus 30GB) is niet €10 goedkoper, maar €30. En drie generaties/jaren oud zou niet eens boeien. De oude Vertex 1 zou misschien zelfs beter zijn dan de Vertex Plus (ik kan me niet voorstellen dat er goede kwaliteit flash op zit, voor die prijs).
Niet dat ik zo nodig een Vertex Plus wil aanraden. Ik ken dat ding niet. Maar kom dan met feiten i.p.v. onzin. Bijvoorbeeld Newegg. Klinkt niet al te best: http://www.newegg.com/Pro...aspx?Item=N82E16820227738
Verwijderd
pricewatch: OCZ Vertex Plus SATA II 2.5" SSD 60GB
echte prijs: 68 euro (pixmania is franse klerezaak; waarom niet alleen Benelux shops erin staan is mij een raadsel).
pricewatch: Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB
echte prijs: 74 euro
Dus bij een goed vergelijkbare SSD bespaar je welgeteld 6 euro door enorm in performance, kwaliteit en betrouwbaarheid in te leveren. Ergo: KOOP GEEN ROTZOOI SSDs daarvoor zijn ze te duur. Het prijsverschil tussen de beste en slechtste SSD is verwaarloosbaar, dus er is eigenlijk geen enkele reden om die goedkope rommel SSDs te kopen.
Als die goedkopere SSDs nu heel betrouwbaar waren maar alleen minder snel, was het zo'n probleem nog niet. Maar mensen geven enorm veel geld uit en besparen dan een paar euro op de controller van de SSD; terwijl dat nu juist zo cruciaal is. Het is dus volkomen onzin om goedkope SSDs te kopen; de prijs van het NAND blijft de grootste factor. Als je een dure SSD koopt is het dus wel heel erg zonde door niet een tientje extra te willen uitgeven voor de beste controller ipv een slechte.
Op de productpagina van ASUS vind ik hier niks over terug.
Zou iemand mij kunnen vertellen of de combinatie SSD + dit moederbord gaat werken?
Gaat prima werken. Echter heeft een SSD met SATA 3 (6,0 Gbps) weinig toegevoegde waarde, omdat het moederbord maar tot en met SATA 2 (3,0 Gbps) ondersteund. Desalnietemin zal het een enorme prestatie winst opleveren.wouter03 schreef op woensdag 04 april 2012 @ 17:50:
Ik heb een M4a78t-e moederbord van ASUS en ik wil graag weten of het nodig is om deze te vervangen voor de aanschaf van een SSD. Ben een beetje een leek, maar ik begrijp dus dat een SSD gebruik maakt van SATA 600.
Zou iemand mij kunnen vertellen of de combinatie SSD + dit moederbord gaat werken?
Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.
De SSD zal een absolute prestatie winst zijn idd, aangezien je nu een AM3 bord hebt is met de komst van Piledriver een AM3+ geen overbodige luxe, zeker als je een SSD neemt en echt los wil gaan wbt snelheid.wouter03 schreef op woensdag 04 april 2012 @ 17:50:
Ik heb een M4a78t-e moederbord van ASUS en ik wil graag weten of het nodig is om deze te vervangen voor de aanschaf van een SSD. Ben een beetje een leek, maar ik begrijp dus dat een SSD gebruik maakt van SATA 600.
Real life though: merk je niet
M1 Max user
Seagate momentus xt is inderdaad interessant (zou ik vooral in een netbookje zetten), maar natuurlijk wel wat duurder. Ook ishet een voordeel voor de kleine systemen waar ik een kleine SSD in wil adviseren dat er geen resonerende HDD's inzitten. Kleine behuizingen hebben niet altijd de mogelijkheden om HDD's stil in op te hangen. Zo'n klein kastje kan dan nogal eens gaan trillen.justice strike schreef op woensdag 04 april 2012 @ 12:08:
[...]
als performance dan toch niets uit maakt kan hij voor een seagate momentus xt gaan.
Ik ben wel benieuwd wat de ervaringen met een Kingston S50 32GB gaan zijn. Die is qua prijs nog niet zo gek, maar daar heb je inderdaad niet zoveel aan als je een onbetrouwbaar exemplaar hebt. Iemand al gevonden wat voor controller erop zit?
Een Vertex 1 is natuurlijk alleen interessant wanneer het prijsverschil met een 64GB M4 groot is...
En hoe zit het tegenwoordig met de firmware upgrades? Je hoort nogal tegenstrijdige berichtgeving op dit gebied, maar vaak lees je dat het een stuk beter is met de nieuwere firmwares. "Behaalde resultaten in het verleden bieden geen garantie voor de toekomst" werkt natuurlijk 2 kanten op
[ Voor 18% gewijzigd door jaapsander op 05-04-2012 12:08 ]
Op firmware gebied is Crucial echt heel nice, ze geven nieuwe firmware vrij zonder kosten en dit verhoogt doorgaans weer de snelheid van je SSD.jaapsander schreef op donderdag 05 april 2012 @ 11:47:
[...]
Een Vertex 1 is natuurlijk alleen interessant wanneer het prijsverschil met een 64GB M4 groot is...
En hoe zit het tegenwoordig met de firmware upgrades? Je hoort nogal tegenstrijdige berichtgeving op dit gebied, maar vaak lees je dat het een stuk beter is met de nieuwere firmwares. "Behaalde resultaten in het verleden bieden geen garantie voor de toekomst" werkt natuurlijk 2 kanten op.
Een Momentus XT ... tja. Maakt een bak geluid, trilt en stampt door je kast heen. In een laptop (heb er zelf ook een) merkt je het vooral op houten tafels.
M1 Max user
Ik heb zelf ook een (64GB) Crucial M4dmvdberg schreef op donderdag 05 april 2012 @ 12:12:
[...]
Op firmware gebied is Crucial echt heel nice, ze geven nieuwe firmware vrij zonder kosten en dit verhoogt doorgaans weer de snelheid van je SSD.
Een Momentus XT ... tja. Maakt een bak geluid, trilt en stampt door je kast heen. In een laptop (heb er zelf ook een) merkt je het vooral op houten tafels.
Er zijn meer SSD fabrikanten die nieuwe firmware uitgevendmvdberg schreef op donderdag 05 april 2012 @ 12:12:
[...]
Op firmware gebied is Crucial echt heel nice, ze geven nieuwe firmware vrij zonder kosten en dit verhoogt doorgaans weer de snelheid van je SSD.

Persoonlijk heb ik in mijn Sony laptop totaal geen last gehad van de nadelen die jij beschrijft van de XT.
Ik heb er nu een Samsung 830 SSD erin gezet en de Momentus XT in de Lenovo E520 van mijn zoontje gezet. Ook daar geen last van ongewenste bijgeluiden en trillingen.
Qua snelheidsbeleving was de overgang van standaard HDD naar Hybride HDD (de Momentus XT) veel groter dan de overgang van Hybride HDD naar SSD.
Naar mijn mening blijft de Seagate Momentus XT zeer zeker een interessante optie.
Ik had zelf de 500GB variant, maar de 250GB variant is singe platter en zou daarom nog stiller zijn
[ Voor 4% gewijzigd door Gandalf op 05-04-2012 12:45 ]
• Photoshoppen , Video´s monteren & Gamen
• 0-150,-
Wil dat de proggamma´s sneller opstarten , laptop moet snel zijn, En de SSD moet lang meegaan. Deze werd me aangeraden door darkstone :
pricewatch: Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB
Is er een sneller , betrouwbaarder of goedkopere oplossing ( dat mag natuurlijk ook )
BTC €94.837,08
Is een goede SSD, een samsung kan ook. Zijn beide even goed. De crucial heeft zich iets meer bewezen in betrouwbaarheid (maar dat komt imho alleen maar omdat hij al wat langer op de markt is).koelebobes schreef op donderdag 05 april 2012 @ 13:14:
• Alienware M17x , 6990 Ati kaart , 2720 Proc @2.40ghz , 16gb 1333ghz of 1600mhz geheugen ( weet niet wat beter is)
• Photoshoppen , Video´s monteren & Gamen
• 0-150,-
Wil dat de proggamma´s sneller opstarten , laptop moet snel zijn, En de SSD moet lang meegaan. Deze werd me aangeraden door darkstone :
pricewatch: Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB
Is er een sneller , betrouwbaarder of goedkopere oplossing ( dat mag natuurlijk ook )
Dus het advies is prima
• Windows 7 Home Premium
• Photoshop CS5, Cinema 4D, Sony Vegas, games zoals Battlefield 3/Modern Warfare 3
• Maximaal 170 euro.
In principe alles met een Marvell, Samsung of Intel SSD-controller:itsFuzeh schreef op donderdag 05 april 2012 @ 16:42:
• HP Envy 17-3001ED
• Windows 7 Home Premium
• Photoshop CS5, Cinema 4D, Sony Vegas, games zoals Battlefield 3/Modern Warfare 3
• Maximaal 170 euro.
Crucial M4, Samsung 830, Intel 320/510,of Plextor M2/M3.
Bedankt voor de reactieGandalf schreef op donderdag 05 april 2012 @ 17:06:
[...]
In principe alles met een Marvell, Samsung of Intel SSD-controller:
Crucial M4, Samsung 830, Intel 320/510, Corsair Performance Pro of Plextor M2/M3.
Ik zal er eens naar opzoek gaan want mijn nieuwe laptopje mag wel wat sneller zijn met laden van programma's
Voor de heropening van de winkel in arnhem hebben ze oa een actie met de OCZ Agility3 120gb voor 99,99.
Ondanks het merk, geen onaardige prijs.
Ok,, verwijderdrookie no. 1 schreef op donderdag 05 april 2012 @ 22:48:
Amai, waarom zet je Corsair nou weer in het lijstje. De support en aftersales van Corsair stinkt, incl. het reactie- / thread verwijderende forum van hun. Eens en nooit meer!
Het ging me meer om de controllers:
Intel ==> gebruikt door Intel 320
Marvell ==> gebruikt door Corsair Performance Pro, Crucial M4, Intel 510, Plextor M2/M3...
Samsung ==> gebruikt door Samsung 470/830
[ Voor 25% gewijzigd door Gandalf op 05-04-2012 23:54 ]
Eigenlijk zijn er niet zoveel controllers meer voor de consumenten markt: Jmicron (meuk), Marvell, Samsung, Indilinx (OCZ) en dan de Sandforce. Waarbij de Samsung en Marvell inderdaad zich beter hebben bewezen.
Edit: ai, my bad. Inderdaad in de war met de 510...
[ Voor 9% gewijzigd door rookie no. 1 op 06-04-2012 17:53 ]
zal de 510 zijn, die is idd Marvel.Verwijderd schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 01:11:
De 320 gebruikt een intel controller. Je bent vast in de war met de 510 en 520 of 311.
520 is Sandforce, en aangezien een vriend van me die net in z'n laptop heeft gezet vanwege de specs en een gunstige prijs aanbieding op dat moment houd ik een oogje in het zeil wbt betrouwbaarheid. So far: top (1 maand)
M1 Max user
Mijn systeem: Een 4.5 jaar oude AMD Athlon 64 X2 dualcore 4000+ (2.1 GHz) met 4 gig RAM, zonder swap-partitie. Mijn systeemdisk is 320 GB SATA, een tweede disk 1.5 GB.
Mijn mainboard is een Asus M2N-MX, SATA-porten doen max. 3 Gb/s. Dit is langzamer dan veel SSD-drives kunnen leveren.
Ik heb geen ervaring met SSD's, wel regelmatig wat over gelezen, o.a. dat ik bepaalde typen (zoals OCZ) niet moet kopen en andere (zoals Crucial) juist weer wel.
Ik gebruik momenteel Ubuntu (de een-na-laatste versie omdat ik geen nieuwe Gnome of Unity wil), maar bij een upgrade ga ik Linux Mint eens proberen. Opstarten is redelijk snel, maar inloggen en mijn "standaard" applicaties opstarten duurt minuten. Als alles uit filecache komt is het vele malen sneller, dus een SSD zal dit aanzienlijk verbeteren. Mijn OS neemt momenteel slechts 6 GB in, het lijkt me praktisch om ook veelgebruikte user-config-data (zoals Firefox/Thunderbird/LibreOffice e.d., oftewel mijn encrypted partitie) op SSD te zetten, dan zit ik op 18 GB.
Dan nog een twijfelgeval: films bewerken doe ik niet vaak, maar als ik het doe zorgt de harddisk voor een aanzienlijke vertraging. Enkele tientallen GB SSD-ruimte als "tmp" zal dat aanzienlijk verbeteren, en zo kom ik op een gewenste SSD van 64 GB.
Uiteraard is betrouwbaarheid belangrijk, en een verwachtte levensduur van meerdere jaren ook (3 jaar garantie is een pre). Er komt een dag dat ik toch echt mijn hele systeem ga upgraden. Evt. kan ik dat ook direct doen, maar echt noodzakelijk is dat niet.
En dan rest me de vraag of het (nog) nodig is het OS te tweaken, bijvoorbeeld met logfiles die continu schrijven, of dat dat allemaal niet echt meer uitmaakt.
Concreet:
Ik denk er nu aan deze te kopen:
pricewatch: Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB
Specs zeggen 500 MB/s lezen; 95 MB/s schrijven; SATA-600. Met name de schrijfsnelheid valt me dan wel weer tegen vergeleken met andere SSD's. Volgens reviews: Vier goedkope ssd's op de pijnbank komt pricewatch: Samsung 830 series Desktop Upgrade Kit 64GB als beste (en als duurste) uit de bus.
[ Voor 7% gewijzigd door RemcoDelft op 06-04-2012 15:55 ]
Verwijderd
Als-ie er is installeer ik Linux Mint, dat geeft me mooi de kans om het te testen zonder mijn huidige installatie te hoeven verwijderen.
Google leert dat ik beter van ReiserFS (wat ik al jaren gebruik) kan overstappen op ext3 of evt. ext4 (kijken wat de default in Mint is), en dat het qua schrijfbestendigheid met moderne SSD's wel losloopt.
Ik twijfel nu alleen nog of ik een aparte systeempartitie zal maken, of mijn user-dir op dezelfde partitie zal zetten. Op die manier raak ik minder "overhead" kwijt.
Als je los wilt gaan met snelheid neem je geen AMD en zeker geen processordmvdberg schreef op woensdag 04 april 2012 @ 20:36:
[...]
De SSD zal een absolute prestatie winst zijn idd, aangezien je nu een AM3 bord hebt is met de komst van Piledriver een AM3+ geen overbodige luxe, zeker als je een SSD neemt en echt los wil gaan wbt snelheid.
Real life though: merk je niet
Bij Misco is bijvoorbeeld de nieuwe 180GB 330 al te koop voor 196,29 €.
http://www.misco.nl/Produ...Series-180GB-2-5-9-5mm-FF
SSDSC2CT180A3K5
http://nl.hardware.info/n...-met-sata-6-gbps-onderweg
offtopic, ga ergens anders fanboy wezen ofzojayjay1986 schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 19:56:
[...]
Als je los wilt gaan met snelheid neem je geen AMD en zeker geen processordan neem je Intel.

M1 Max user
hoeft niet, kans bestaat dat ze de controller met hun firmware oplossing wel goed laten draaien. Ze hebben immers een reputatie hoog te houdenVerwijderd schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 22:00:
Dat was al bekend. Met sandforce controller. Dat vind ik jammer.

M1 Max user
Dat heeft niks met fanboy te makendmvdberg schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 23:56:
[...]
offtopic, ga ergens anders fanboy wezen ofzo
//offtopicjayjay1986 schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 12:50:
[...]
Dat heeft niks met fanboy te makenzijn feiten !

On topic, hoeveel mensen hebben of kennen mensen die ondertussen de Intel 520 gebruiken?
Heb iig 1 draaien in mijn directe omgeving en wat ik zo hoor heeft ie een shutdown tijd van +/- 4sec.
Best een aardige disk om aan te bevelen imho (so far)
M1 Max user
Ik heb ondertussen de 64 GB Crucial m4 geinstalleerd. Een kleine test (hdparm -t /dev/sda) geeft slechts 120 MB/s, oftewel vrij nauwkeurig 1 Gbit, terwijl mijn mainboard 3 Gbit zou moeten kunnen doorvoeren. Aangezien reviews met SATA-3 (6 Gb/s) mainboards 500 MB/s meten, vraag ik me af waar het mis gaat.RemcoDelft schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 15:46:
Mijn systeem: Een 4.5 jaar oude AMD Athlon 64 X2 dualcore 4000+ (2.1 GHz) met 4 gig RAM, zonder swap-partitie. Mijn systeemdisk is 320 GB SATA, een tweede disk 1.5 GB.
Mijn mainboard is een Asus M2N-MX, SATA-porten doen max. 3 Gb/s. Dit is langzamer dan veel SSD-drives kunnen leveren.
Iemand een idee?
Ik heb hem ook de 120 gb versie , moet zeggen bevalt prima ondanks de sandforce controller . zo had mijn vertex 3 ook moeten werkendmvdberg schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 14:32:
[...]
//offtopic
On topic, hoeveel mensen hebben of kennen mensen die ondertussen de Intel 520 gebruiken?
Heb iig 1 draaien in mijn directe omgeving en wat ik zo hoor heeft ie een shutdown tijd van +/- 4sec.
Best een aardige disk om aan te bevelen imho (so far)

[ Voor 9% gewijzigd door JayJay op 07-04-2012 15:36 ]
Maar eens opsturen volgende week en kijken wat OCZ er mee gaat doen. Zodra hij weer gerepareerd is kan hij gelijk op markplaats en denk ik dat ik mijn netbookje maar eens verwen met een Intel of Crucial.
als het goed is zit ik heir in het goede topic. ik ben zat met het gedonder van die hardeschijven die steeds in mijn laptop kapot gaan vandaar dat ik graag een heel betrouwbare ssd wil kopen, ik heb net zelf een beetje rondgekeken op het forum en zag bij de ssd test dat de samsung 830 64gb en 128gb erg goed uit de test kwamen. wat zijn jullie ervaringen hiermee ? en zijn er eventueel andere ssds die beter zijn ?
en is er nog een topic over de verschillende controllers en hun werking/betrouwbaarheid ?
marvel/intel/samsung is wel goed en de jmicron is minder goed/slecht ?
notebook : dell studio xps 1640
windows 7 enteprise x64
solidworks, photoshop, matlab, labview, 20sim, minecraft(mijn broertje)
alvast bedankt,
peter
Staat in je bios AHCI mode wel aan? Zo ja, heb je dan ook in windows de AHCI driver geïnstalleerd?RemcoDelft schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 14:54:
[...]
Ik heb ondertussen de 64 GB Crucial m4 geinstalleerd. Een kleine test (hdparm -t /dev/sda) geeft slechts 120 MB/s, oftewel vrij nauwkeurig 1 Gbit, terwijl mijn mainboard 3 Gbit zou moeten kunnen doorvoeren. Aangezien reviews met SATA-3 (6 Gb/s) mainboards 500 MB/s meten, vraag ik me af waar het mis gaat.
Iemand een idee?
ik heb het bovenstaande net gepost maar hoe zit het eigenlijk met de garantie van die beide fabrikanten ?pwghost schreef op zondag 08 april 2012 @ 16:09:
heey,
als het goed is zit ik heir in het goede topic. ik ben zat met het gedonder van die hardeschijven die steeds in mijn laptop kapot gaan vandaar dat ik graag een heel betrouwbare ssd wil kopen, ik heb net zelf een beetje rondgekeken op het forum en zag bij de ssd test dat de samsung 830 64gb en 128gb erg goed uit de test kwamen. wat zijn jullie ervaringen hiermee ? en zijn er eventueel andere ssds die beter zijn ?
en is er nog een topic over de verschillende controllers en hun werking/betrouwbaarheid ?
marvel/intel/samsung is wel goed en de jmicron is minder goed/slecht ?
notebook : dell studio xps 1640
windows 7 enteprise x64
solidworks, photoshop, matlab, labview, 20sim, minecraft(mijn broertje)
alvast bedankt,
peter
lol, ongeduld.pwghost schreef op zondag 08 april 2012 @ 20:06:
[...]
ik heb het bovenstaande net gepost maar hoe zit het eigenlijk met de garantie van die beide fabrikanten ?
Over Samsung kan ik geen uitspraak doen maar van Intel is de garantie super. Ook Crucial heeft naar mijn weten een goede trackrecord op dit vlak. De Samsung is iig betrouwbaar dus afhankelijk van welke zaak je hem koopt hoef jij je geen zorgen te maken over garantie afhandeling.
M1 Max user
haha sorrylol, ongeduld.
Over Samsung kan ik geen uitspraak doen maar van Intel is de garantie super. Ook Crucial heeft naar mijn weten een goede trackrecord op dit vlak. De Samsung is iig betrouwbaar dus afhankelijk van welke zaak je hem koopt hoef jij je geen zorgen te maken over garantie afhandeling.
ps : bedankt voor de reactie
Ga ik nu naar kijken. Het zit me bij dat ik dat heb uitgezet omdat het ellende veroorzaakte (als in niet opstarten o.i.d., maar dat is jaren geleden).
Ik heb geen AHCI, wel ACPI. En dat staat aan.
Ik heb geen windowsZo ja, heb je dan ook in windows de AHCI driver geïnstalleerd?
Ondertussen draait mijn oude Ubuntu-installatie weer van de nieuwe SSD, en zit de snelheid op 224 MB/s. Een behoorlijke verbetering dus, maar nog wel ver onder de 3 Gbit/s. 't Is gewoon weer net als m'n 6 GB ATA disk aan m'n 486 mainboard: de disk is 3 keer zo snel als het mainboard aankan.
[ Voor 15% gewijzigd door RemcoDelft op 09-04-2012 00:05 ]
Crucial als je wat wilt besparen en uiteindelijk is READ belangrijker dan WRITE snelheden.pwghost schreef op zondag 08 april 2012 @ 20:35:
[...]
haha sorrydus u zou zeggen koop de samsung ssd en neit de crucial ? en dan natuurlijk bij een zaak die voor jou de garantie goed afhandelt (zoals dat ook hoort).
ps : bedankt voor de reactie
Samsung als je net even wat verder wil, maar of je dat nou gaat merken tenzij je dagelijks door zware apps heen ploegt? neu

Die laatste heb ik btw, en puur omdat het intel is en die hebben een top reputatie (best of the best)
M1 Max user
bedankt voor de reactie, ik neig toch meer naar de samsung 830 omdat ik op veel websites lees dat die minder snel degradeerd/betrouwbaarder is dan de crucial is dit ook daarwerkelijk zo? goed die paar mb sneller zijn nog geeneens zo heel belangrijk vooral de betrouwbaarheid.dmvdberg schreef op zondag 08 april 2012 @ 22:20:
[...]
Crucial als je wat wilt besparen en uiteindelijk is READ belangrijker dan WRITE snelheden.
Samsung als je net even wat verder wil, maar of je dat nou gaat merken tenzij je dagelijks door zware apps heen ploegt? neuZelfs gamen op een Intel 320 sata2 drive gaat op game gebied niet je bottleneck zijn met z'n 250Mb/s Reads
Die laatste heb ik btw, en puur omdat het intel is en die hebben een top reputatie (best of the best)
enige punt waarom ik nog niet echt over de streep ben is de garantie is die goed bij samsung of gewoon slecht ?? heb er zelf namelijk geen ervaringen mee.
[ Voor 101% gewijzigd door joep1222 op 10-04-2012 20:11 ]
Verwijderd
Er is momenteel 9 GB vrij, plus 7 GB op een encrypted partitie maar ik kan me voorstellen dat TRIM daar niets mee doet.Verwijderd schreef op maandag 09 april 2012 @ 15:12:
Als hij helemaal vol zit neemt de schrijfsnelheid wel af. Maar mer ongeveer 4GB vrij zou je weer op de volle snelheid moeten zitten vanwege trim. Als je een zodanig oud OS of hardware hebt dat dat niet werkt, kan je beter iets onderpartitioneren.
Ik ging ervanuit dat TRIM hardwarematig door de disk zelf wordt uitgevoerd. Mijn OS is de een-na-laatste Ubuntu, m'n mainboard 4.5 jaar oud.
Verwijderd
Wat voor chipset? Met een nvidia chipset heb je bijna per definitie geen trim. iig onder windows.
Je moet deze in de command line even inschakelen.
Is eventjes googelen en je hebt et zo gevonden.
M1 Max user
Volgens pricewatch: Asus M2N-MX heb ik inderdaad Nvidia (nForce 430 MCP).Verwijderd schreef op maandag 09 april 2012 @ 15:20:
Trim is een functie die de disk op de hoogte brengt dat er iets is verwijderd, zodat de SSD de sectoren alvast kan weggooien. Zonder trim weet de SSD niet welke sectoren niet meer geldige data bevatten. En gaat hij er maar vanuit dat dat alle sectoren zijn. Je SSD presteert dan altijd als vol.
Wat voor chipset? Met een nvidia chipset heb je bijna per definitie geen trim. iig onder windows.
Te laatdmvdberg schreef op maandag 09 april 2012 @ 15:38:
Als er sowieso maar zo weinig vrij is .... was een grotere SSD geen beter idee gweest? Toen trim nog niet aanstond (OSX Lion) had ik 10Gb ondergepartioneerd uit voorzorg. De Garbage collector deed in z'n eentje iig prima z'n werk. (intel 320)
Ik heb 64 GB, waarvan 45 GB systeempartitie (en een deel van m'n user-homedir), de rest encrypted (bijvoorbeeld usermail/firefox e.d.). Van de systeempartitie gebruik ik 15 GB, de rest is "over" voor het bewerken van files. Dat lijkt me toch genoeg vrije ruimte.
Google zegt: Voeg "discard" toe aan de opties in fstab. That's it!Swordlord schreef op maandag 09 april 2012 @ 15:35:
Ubuntu doet uit zijn eigen geen TRIM commando versturen.
Je moet deze in de command line even inschakelen.
Is eventjes googelen en je hebt et zo gevonden.
Maar als m'n chipset het dus niet onderteund heeft dat weinig zijn...
Ik ga het testen
*Edit* Trim werkt
Blijft over mijn encrypted partitie... Maar daar schrijf ik hooguit kleine files naartoe, en in totaal aanzienlijk minder dan m'n normale partitie, dus dat zal wel loslopen.
[ Voor 33% gewijzigd door RemcoDelft op 09-04-2012 16:06 ]
TRIM ondersteuning is op software niveau voornamelijk, want het is gewoon een ATA commando...RemcoDelft schreef op maandag 09 april 2012 @ 15:53:
Google zegt: Voeg "discard" toe aan de opties in fstab. That's it!
Maar als m'n chipset het dus niet onderteund heeft dat weinig zijn...
Ik ga het testen
In windows zijn de Nvidia storage drivers niet voorzien van TRIM support.
Onder ubuntu gebruik je gewoon de native ubuntu driver die TRIM support heeft zodra je de discard option erbij doet.
Als ik het goed heb, is er ook nog een handmatige trim methode in Ubuntu, "wiper" nog iets.
Je zou deze commando ook even kunnen runnen.
Hiermee worden alle files die flagged zijn als "verwijderd" maar niet fysiek zijn verwijderd, dus verwijderd
[ Voor 27% gewijzigd door Swordlord op 09-04-2012 16:06 ]
Ik denk dat je "fstrim" bedoelt. Deze roep je aan met het mountpoint van het filesysteem dat je wilt trimmen, bijvoorbeeld "sudo fstrim /".Swordlord schreef op maandag 09 april 2012 @ 16:04:
[...]
Als ik het goed heb, is er ook nog een handmatige trim methode in Ubuntu, "wiper" nog iets.
Je zou deze commando ook even kunnen runnen.
Hiermee worden alle files die flagged zijn als "verwijderd" maar niet fysiek zijn verwijderd, dus verwijderdWaardoor je je geheugencellen vrij hebt en daarna automatische TRIM optimaal zijn werk kan doen.
Alleen heeft dit natuurlijk niet zoveel met deze BBG te maken...
War is when the young and stupid are tricked by the old and bitter into killing each other. - Niko Bellic
Het idee is om de huidige C schijf door te schuiven als 2de opslag disk. Verder om de migratie soepel te laten verlopen een windows backup te maken, en deze terug te zetten op de SSD.
Nu is de vraag, welke schijf is aan te raden? Gaat dus om voornamenlijk zakelijk applicaties. Het hoeven dus geen superduper high performance schijven te zijn, maar wel betrouwbaar.
Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta
Intel 320 vanwege de "power loss data protection" : http://www.intel.com/cont...ata-protection-brief.htmlDamian schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 16:52:
We zitten eraan te denken om hier op kantoor +/20 werkstations te gaan upgraden met SSD's. Alle werkstations zijn voorzien van minimaal 4GB geheugen, vaak meer. Minimaal een Core 2 Duo 2nd gen. Windows 7 Professional 32 of 64bit.
Het idee is om de huidige C schijf door te schuiven als 2de opslag disk. Verder om de migratie soepel te laten verlopen een windows backup te maken, en deze terug te zetten op de SSD.
Nu is de vraag, welke schijf is aan te raden? Gaat dus om voornamenlijk zakelijk applicaties. Het hoeven dus geen superduper high performance schijven te zijn, maar wel betrouwbaar.
Verwijderd
De M4 heeft een aantal bugjes gehad. En de samsung 830 is pas kort op de markt, te kort om iets te beoordelen. De rest van de merken kun je al bij voorbaat afstrepen als je het mij vraagt. De intel is gewoon de drive met het beste track record die je op dit moment kan kopen.
ik wil binnenkort een ssd kopen. Dit is mijn huidige systeem nu:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Cooler Master Centurion 5 | € 0,- | € 0,- |
1 | be quiet! Pure Power L7 430W | € 40,75 | € 40,75 |
1 | Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G | € 25,60 | € 25,60 |
1 | Asrock M3A770DE | € 66,95 | € 66,95 |
1 | Sapphire HD5770 1GB GDDR5 PCIE | € 0,- | € 0,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 133,30 |
De processor kon ik niet meer vinden in pricewatch maar dat is een AMD Phenom II x4 945
Nu gebruik ik windows 7 ultimate 64 bit. Ik gebruik software voor videobewerking, photoshop en af en toe is een spelletje.
De ssd mag maximaal 200 euro kosten maar het liefst heb ik de kosten rond de 100 euro.
ik vraag me af welke grotte ssd ik het beste kan nemen.
De bedoeling is dat windows op de SSD gaat draaien samen met de programma's en dat de bestanden gewoon op een HDD van 500 GB blijven staan.
Als laatste vroeg ik me af wat het verschil is tussen curcial m4 en curcial m4 slim.
Is er veel verschil tussen of maakt het niet uit.
MVG Joep1222
http://communities.intel....ad/27680?start=0&tstart=0
https://tweakers.net/pric...PjTldYyVMaqBVr1C9Gi5Hie3wjoep1222 schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 20:00:
De processor kon ik niet meer vinden in pricewatch maar dat is een AMD Phenom II x4 945
Nu gebruik ik windows 7 ultimate 64 bit. Ik gebruik software voor videobewerking, photoshop en af en toe is een spelletje.
De ssd mag maximaal 200 euro kosten maar het liefst heb ik de kosten rond de 100 euro.
ik vraag me af welke grotte ssd ik het beste kan nemen.
De bedoeling is dat windows op de SSD gaat draaien samen met de programma's en dat de bestanden gewoon op een HDD van 500 GB blijven staan.
Als laatste vroeg ik me af wat het verschil is tussen curcial m4 en curcial m4 slim.
Is er veel verschil tussen of maakt het niet uit.
MVG Joep1222
http://nl.hardware.info/p...bbnkfRaGk68kl1X5S7yOubfcD
Tot € 100 ==> 64GB SSD
Tot € 200 ==> 128GB SSD
Neem een Intel 320/510 of Samsung 830 of Crucial M4 of Plextor M2/M3.
Slim of gewoon is de hoogte van de SSD. 7 of 9.5mm.
[ Voor 24% gewijzigd door Gandalf op 10-04-2012 22:59 ]
Is dat power loss een echt specifiek probleem van SSD's dan? hebben gewone harddisks dat ook niet? Als je een stroomuitval hebt is toch eigenlijk per definitie datgene wat je aan het doen was weg? Op autosave word documenten enz. na dan.Gandalf schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 19:26:
[...]
Intel 320 vanwege de "power loss data protection" : http://www.intel.com/cont...ata-protection-brief.html
Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta
Volgens mij gebruikt een harddisk de kinetische energie van de draaiende disk om alsnog de buffers te kunnen wegschrijven. En sommige SSD's hebben daar blijkbaar een condensatortje voor. Lijkt me allemaal niet bijster interessant:Damian schreef op woensdag 11 april 2012 @ 09:21:
[...]
Is dat power loss een echt specifiek probleem van SSD's dan? hebben gewone harddisks dat ook niet? Als je een stroomuitval hebt is toch eigenlijk per definitie datgene wat je aan het doen was weg? Op autosave word documenten enz. na dan.
-hoe vaak komt stroomuitval voor (zeker t.o.v. crashes voor Windowsgebruikers)
-hoe groot is de kans dat er dan net iets in de disk-buffer zat wat nog niet is weggeschreven
-hoeveel groter is de kans dat data gewoon nog in het ram zit en alsnog kwijt is
-wat kan je nou kwijtraken als je regelmatig backups maakt en files regelmatig opslaat
Doordat hij zijn write acties en alles netjes kan afwerken, komt er geen corruptie in de mapping tables, waar SSD's nogal vaak mee de mist in gaan.
Edit:
Je punten zijn waar en bij HDD's komt dat ook net zo goed voor.RemcoDelft schreef op woensdag 11 april 2012 @ 09:35:
[...]
-hoe vaak komt stroomuitval voor (zeker t.o.v. crashes voor Windowsgebruikers)
-hoe groot is de kans dat er dan net iets in de disk-buffer zat wat nog niet is weggeschreven
-hoeveel groter is de kans dat data gewoon nog in het ram zit en alsnog kwijt is
-wat kan je nou kwijtraken als je regelmatig backups maakt en files regelmatig opslaat
Maar als een HDD zijn write actie niet afmaakt, dan is gewoon het bestand corrupt in 99% van de gevallen, het NTFS filesystem kan dit aan...
Maar zoals ik aangaf, bij een SSD komt meer kijken dan alleen de pure data. Voornamelijk de mapping tables zijn een groot probleem bij een SSD. Hierin wordt bijgehouden waar welke data staat, omdat een SSD niet werkt met een 1 op 1 adressering zoals windows het ziet.
Krijg je een corruptie in de mapping table. Dan kun je je data vaarwel zeggen, want je SSD weet dan niet meer waar welke data staat.
[ Voor 59% gewijzigd door Swordlord op 11-04-2012 09:41 ]
Verwijderd
Dat hangt ook af van welke SSD je hebt. Bij de intel X25-m gaan alle writes direct naar het flash. De chip moet zo weinig doen dat er niet eens een back-up stroomvoorziening nodig is. Bij veel andere SSD's wordt er nogal wat gecachet in het RAM, en dan is het minder fijn als de stroom opeens wegvalt.
Ik ga binnekort een nieuw systeem aanschaffen en wil een SSD gebruiken om Windows en wat programma's op te laten draaien, ik zat te denken aan een grootte tussen de 100 en 150 GB. Ik heb echter geen idee wat goede merken zijn voor een SSD schijf en ben hier daarom om jullie advies te vragen. Zoals jullie kunnen zien staat er al een SSD in de lijst, deze heb ik er in gezet omdat deze prijs/opslaghoeveelheid verhouding voor mij uitstekend is. graag jullie mening hierover.
• Wat voor systeem heb je nu?
de componenten die ik tot nu toe geselecteerd heb voor mijn nieuwe systeem zijn onderstaande:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Cooler Master CM 690 II Advanced (USB 3.0 version) | € 75,96 | € 75,96 |
1 | Microsoft Windows 7 Home Premium SP1 (NL, OEM, 64-Bit) | € 80,25 | € 80,25 |
1 | Intel Core i5 2500 Boxed | € 155,76 | € 155,76 |
1 | Sapphire HD7850 2GB GDDR5 | € 208,43 | € 208,43 |
1 | XFX ProSeries 750W XXX Edition | € 97,90 | € 97,90 |
1 | OCZ Petrol 128GB | € 99,99 | € 99,99 |
1 | G.Skill Sniper F3-10666CL9D-8GBSR | € 41,40 | € 41,40 |
1 | Asus P8Z77-V LE | € 136,70 | € 136,70 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 896,39 |
• Welk OS gebruik je?
windows 7 home premium 64 bit oem
• Welke software gebruik je of liever gezegd, wat doe je of wil je gaan doen met je systeem?
Staandaardbrowsing/officewerkzaamheden, enkele games zoals bf3, niet per se op max instellingen. Eyefinity met 3 beeldschermen.
• Wat mag je nieuwe SSD kosten?
100-150 euro max, hoewel ik kwaliteit belangijker vind.
Alvast bedankt voor jullie hulp,
Groeten Bram
Neem alsjeblieft niet een OCZ SSD, maar eerder de Crucial M4. Als je wat meer te besteden hebt is de Samsung 830 een aanraderbram0001 schreef op woensdag 11 april 2012 @ 12:37:
Hallo allemaal,
Ik ga binnekort een nieuw systeem aanschaffen en wil een SSD gebruiken om Windows en wat programma's op te laten draaien, ik zat te denken aan een grootte tussen de 100 en 150 GB. Ik heb echter geen idee wat goede merken zijn voor een SSD schijf en ben hier daarom om jullie advies te vragen. Zoals jullie kunnen zien staat er al een SSD in de lijst, deze heb ik er in gezet omdat deze prijs/opslaghoeveelheid verhouding voor mij uitstekend is. graag jullie mening hierover.
• Wat voor systeem heb je nu?
de componenten die ik tot nu toe geselecteerd heb voor mijn nieuwe systeem zijn onderstaande:
# Product Prijs Subtotaal 1 Cooler Master CM 690 II Advanced (USB 3.0 version) € 75,96 € 75,96 1 Microsoft Windows 7 Home Premium SP1 (NL, OEM, 64-Bit) € 80,25 € 80,25 1 Intel Core i5 2500 Boxed € 155,76 € 155,76 1 Sapphire HD7850 2GB GDDR5 € 208,43 € 208,43 1 XFX ProSeries 750W XXX Edition € 97,90 € 97,90 1 OCZ Petrol 128GB € 99,99 € 99,99 1 G.Skill Sniper F3-10666CL9D-8GBSR € 41,40 € 41,40 1 Asus P8Z77-V LE € 136,70 € 136,70 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 896,39
• Welk OS gebruik je?
windows 7 home premium 64 bit oem
• Welke software gebruik je of liever gezegd, wat doe je of wil je gaan doen met je systeem?
Staandaardbrowsing/officewerkzaamheden, enkele games zoals bf3, niet per se op max instellingen. Eyefinity met 3 beeldschermen.
• Wat mag je nieuwe SSD kosten?
100-150 euro max, hoewel ik kwaliteit belangijker vind.
Alvast bedankt voor jullie hulp,
Groeten Bram
InderdaadK1pje schreef op woensdag 11 april 2012 @ 12:40:
[...]
Neem alsjeblieft niet een OCZ SSD, maar eerder de Crucial M4. Als je wat meer te besteden hebt is de Samsung 830 een aanrader
Het gaat om de SSD controller. op dit moment zijn die van Intel, Marvell en Samsung de meest betrouwbare.
Zie pricewatch: https://tweakers.net/pric..._jTFcYwlNrIFRr5C9Gg4HhZ3g
Dan kom je uit op de Crucial M4 of de Samsung 830.
Hier heb ik wat aan, bedankt!:)Gandalf schreef op woensdag 11 april 2012 @ 12:45:
[...]
Inderdaad![]()
Het gaat om de SSD controller. op dit moment zijn die van Intel, Marvell en Samsung de meest betrouwbare.
Zie pricewatch: https://tweakers.net/pric..._jTFcYwlNrIFRr5C9Gg4HhZ3g
Dan kom je uit op de Crucial M4 of de Samsung 830.
Wat bedoel je met meest betrouwbare? die andere, doen hun werk niet goed?
[ Voor 5% gewijzigd door bram0001 op 11-04-2012 12:50 ]
Ze doen hun werk wel, maar met betrouwbaarheid wordt voornamelijk uitval bedoeldbram0001 schreef op woensdag 11 april 2012 @ 12:49:
[...]
Hier heb ik wat aan, bedankt!:)
Wat bedoel je met meest betrouwbare? die andere, doen hun werk niet goed?
Zie ook de beginpost van Het grote SSD topic ~ Deel 9 het hoofdstuk "Betrouwbaarheid enzo".K1pje schreef op woensdag 11 april 2012 @ 13:06:
[...]
Ze doen hun werk wel, maar met betrouwbaarheid wordt voornamelijk uitval bedoeldOCZ SSD's hebben over het algemeen een veel hogere uitval.
http://www.mycom.nl/Produ...-830-series-128GB/1234121
http://www.mycom.nl/Produ...-830-series-128GB/1234100
http://www.mycom.nl/Produ...-830-series-128GB/1352105
of is dit simpelweg een fout van mycom
Kort: Jij moet de desktop kit hebben, deze bevat sata en power cable + bracket + northon ghost. Wat de basic kit bevat weet ik niet.
'I reject your reality and substitute my own'
Vertel mij wat :-) Inkoop is de basic kit in ieder geval goedkoper... Marktwerking?megadoom schreef op woensdag 11 april 2012 @ 21:11:
waarom is die dan duurder. overigens heb ik al wel de power cable, bracket.
Verwijderd
Nee.Verwijderd schreef op donderdag 12 april 2012 @ 10:31:
Ik overweeg ook een kleine SSD voor mijn laptop. Ik zie vooral lovende woorden voor de crucial. Maar de schrijfsnelheid van een samsung 830 of intel 520 ligt 4 of 5 keer zo hoog als die van de crucial. Ga je dat verschil merken in huis tuin en keukengebruik?
-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-
Hier verkeek ik me ook op. Vergelijk de schrijfsnelheid uit reviews, niet uit specificaties! Dan blijkt het snelheidsverschil aanzienlijk kleiner.Verwijderd schreef op donderdag 12 april 2012 @ 10:31:
Ik overweeg ook een kleine SSD voor mijn laptop. Ik zie vooral lovende woorden voor de crucial. Maar de schrijfsnelheid van een samsung 830 of intel 520 ligt 4 of 5 keer zo hoog als die van de crucial. Ga je dat verschil merken in huis tuin en keukengebruik?
Zoals anderen zeggen: nee.Verwijderd schreef op donderdag 12 april 2012 @ 10:31:
De toegevoegde waarde van Intel en Samsung vind ik meer hun toolbox:
http://www.intel.com/design/flash/nand/managessd.htm
http://connecteddigitalwo...ng-ssd-magician-software/
En in mijn geval heb ik gebruik gemaakt van de onderdelen van de Notebook kit.
[ Voor 5% gewijzigd door Gandalf op 12-04-2012 13:22 ]
Nu heb ik een pc waarvan de onboard controller geen SATA III heeft.
Wel kan ik de PCI-Express X1 gebruiken, zijn er hier mensen met ervaringen met SATA III controllers via PCI Express X1?
[ Voor 7% gewijzigd door eXisTa op 13-04-2012 09:28 ]
met een pcie 2.0 x1 slot haal je theoretisch 500MB/s daar daar ga je ook niet de maximale snelheid uit die disk halen. Als je een X4 slot tot je beschikking hebt wat ook volledig 4 lanes kan gebruiken, dan ga je er misschien iets van merken.eXisTa schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 09:28:
Vandaag komt mijn Sandisk Extreme 120GB aan (iBood) welke volgens de specificaties ongeveer 500Mb/s lees en 500 Mb/s schrijfsnelheid zou moeten kunnen behalen.
Nu heb ik een pc waarvan de onboard controller geen SATA III heeft.
Wel kan ik de PCI-Express X1 gebruiken, zijn er hier mensen met ervaringen met SATA III controllers via PCI Express X1?
roelbb
Als ik dus de schijf op de onboard controller aansluit haal ik max 300MB/s, ga ik dan de missende 200MB/s missen?roelbb schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 09:38:
[...]
met een pcie 2.0 x1 slot haal je theoretisch 500MB/s daar daar ga je ook niet de maximale snelheid uit die disk halen. Als je een X4 slot tot je beschikking hebt wat ook volledig 4 lanes kan gebruiken, dan ga je er misschien iets van merken.
real life? Nee.eXisTa schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 09:49:
[...]
Als ik dus de schijf op de onboard controller aansluit haal ik max 300MB/s, ga ik dan de missende 200MB/s missen?
extreem benchmark meuk op 100% load op je pc .... Misschien, maar vooral op papier en niet in je beleving
M1 Max user
Kijk daar heb ik wat aan, de vraag is dus eigenlijk of het het waard is om een speciale controller aan te schaffen voor die extra MB/s.dmvdberg schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 09:57:
[...]
real life? Nee.
extreem benchmark meuk op 100% load op je pc .... Misschien, maar vooral op papier en niet in je beleving
Waarschijnlijk niet dus.
Dat kan je natuurlijk altijd nog doeneXisTa schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 10:09:
[...]
Kijk daar heb ik wat aan, de vraag is dus eigenlijk of het het waard is om een speciale controller aan te schaffen voor die extra MB/s.
Waarschijnlijk niet dus.
Als ik inlog sinds ik m'n SSD heb (Ubuntu) draaien beide cores op 100% tijdens het opstarten van diverse applicaties. Tot voor kort hoorde ik minutenlang m'n harddisk (en niet om te swappen). Of-ie nu 200 of 500 MB/s sequentieel leest maakt daarbij niet uit.
Dit topic is gesloten.